H rnHHii
"V'- j
1. h'
V
■v -■ c #H
<- i
Hvi
-||jj& V
De plannen tot wederopbouw
van Rotterdams
centrum.
Geen maximumprijzen voor
aardappelen meer.
Verlichting auto's en fietsen.
Openbare gebouwen zullen
niet vlaggen.
Veld postdienst wordt
morgen definitief
opgeheven.
TWEEDE BLAD.
ALKMAARSCHE COURANT VAN WOENSDAG 26 JUNI 1940.
DE AANKOMST VAN DE FRANSCHE DELEGATIE IN COMPIEGNE. De aankomst
van de Fransche delegatie in Compiègne, waar zij de Duitsche voorwaarden voor een
wapenstilstand in ontvangst kwam nemen. Derde van links generaal Huntzinger,
achter hem vice-admiraal Le Luc, achter dezen d egeneraal der luchtmacht Bergeret
en de Fransche ambassadeur Noel.
DE BESPREKINGEN TE COMPIEGNE. De Fransche onderhandelaars begeven zich
naar den wagon te Compiègne, waar de wapenstilstandsonderhandelingen plaats
vonden.
OUWEHANDS DIERENPARK OP DEN GREBBEBERG BIJ
RHENEN BLEEF GEHEEL ONBESCHADIGD. De jonge ijsbeertjes
groeien als kool en zijn een groote attractie.
DE OMGEKEERDE WERELD. Werd vroeger een roeiboot meestal BIJ DE ONTGINNING VAN GEMEENTEGRONDEN TE HEERLEN
door een motorboot getrokken, nu zijn de rollen omgekeerd. is men gestooten op de overblijfselen van een Romeinsch kasteel.
Gedeelten, van een opgegraven zuil.
Onderhoud met den
stads-architect.
De stadsarchitect van Rotterdam, ir. G.
W. Witteveen heeft een redacteur van het
A. N. P. enkele bizonderheden meegedeeld
over het plan tot wederopbouw van de
thans grootendeels verwoeste binnenstad.
Drie vraagstukken noemde ir. Witte
veen van fundamenteele beteekenis.
Ten aanzien van het vraagstuk hoe de
stadvorm er uit moet komen te zien
zeide de heer Witteveen dat hij heeft ge
meend een plan te ontwerpen, waarbij de
nieuwe binnenstad hetzelfde karakter zal
hebben als vroeger. Het spreekt intus-
schen vanzelf, dat het moet worden aan
gepast aan de behoeften van het moderne
verkeer. Dit houdt ingrijpende verande
ringen in.
Wat het spoorwegv raag'stuk
betreft, volgens het huidige plan zal het
Maasstation worden opgeheven door de
spoorwegverbinding GoudaRotterdam
bij Nieuwerkerk in westelijke richting te
doen afbuigen, en door Kralingsche plas
en langs de openbare begraafplaats en
Rotte te leiden naar het Delftsche Poort
station. Op deze wijze zou men één cen
traal station krijgen met drie radiaal uit
de stad stralende spoorwegen.
Tenslotte is er het gevaar voor
overstroom ingen tengevolge van
hooge vloeden. In dit" verband herinnerde
de heer Witteveen er aan, dat de bestaan
de rivierdijk ligt op gemiddeld 4 meter
plus R. P. Op dit oogenblik is dat nog wel
voldoende, maar nu doet zich het pheno-
meen voor, dat de zeespiegel elke 100 jaar
20 cM. stijgt. Over 500 jaar zal de zee
spiegel dus 1 meter gestegen zijn. Dit be-
teekent dat over 500 jaar de dijken; die nu
nog goed zijn, minstens 1 meter moeten
worden verhoogd, omdat de -stad anders
bij stormvloeden kan overstroomen.
De heer Witteveen is van oordeel, dat
nu toch een nieuwe binnenstad ge
bouwd moet worden de rivierdijk min
stens tot 6.10 M. R. P. moet worden
verhoogd. De bestaande dijk zou dus twee
meter moeten worden verhoogd. De heer
Witteveen heeft getracht een andere op
lossing te zoeken. Hij heeft deze gevonden
door den ouden dijk, die midden door de
oude stad loopt, te elimineeren en direct
9 langs de rivier een nieuwe dijk te ont
werpen met een zoodanig dwarsprofiel,
dat een gedeelte dijk, ter breedte van 20
meter, op 4 meter -f R. P. komt te liggen
en een gedeelte, ter breedte van plus 30
meter, op 6.25 -j- R. P. De heer Witteveen
heeft deze oplossing gekozen, omdat de
nieuwe dijk dan tevens dienst kan doen
als een groote en grootsche boulevard,
waaraan een daarmede in karakter en
afmeting passende bebouwing komt.
De oude havens zijn in het plan van den
stadsarchitect behouden gebleven, deels
uitgebreid. Ook de oude stadsdriehoek
de twee groote boulevards Coolsingel en
Goudschesingel, alsmede de drie hoofd-
Commissie regeling beroeps-
goederenvervoer
geïnstalleerd.
Gistermiddag werd te Den Haag weder
om een stap gezet op den weg van den
wederopbouw, n.l. door de officieele
installatie van de centrale commissie voor
het beroepsgoederenvervoer, welke com
missie is samengesteld uit den bond van
bedrijfsautoverkeer in Nederland en de
centrale organisatie voor het beroepsgoe
derenvervoer langs den weg.
De installatie geschiedde door den secre
taris-generaal, wnd. hoofd van het depar
tement van waterstaat, mr. D. G. W.
Spitzen, die in zijn toespraak wees op het
groote belang van dit vraagstuk in het
program van den wederopbouw, en op de
groote verantwoordelijkheid welke met
dezen taak op de schouders der commissie
wordt gelegd. Spreker wees op de groote
mate van vertrouwen, die voor een rich-
tige uitvoering van het werk der commis
sie moet bestaan tusschen de regeering en
de commissie, en voorts dat thans een
ondernemer voor goederenvervoer langs
den weg verplicht is, zich bij de organisa
tie aan te sluiten.
De voorzitter van de commissie, mr. J.
Nolen, beantwoordde de installatierede
met een toespraak, waarin hij er op wees,
dat op den voorgrond staat, dat het be
roepsgoederenvervoer begrijpt, dat onder
de huidige tijdsomstandigheden het ver
voer langs den weg een secundaire functie
vervult. Men rekent er echter op, dat,
wanneer in de toekomst de beperking van
het verbruik van brandstoffen kan wor
den opgeheven, het wegvervoer weer tot
zijn normale ontplooiing zal kunnen
komen. Voorts wees spreker er op, dat het
voor het beroepsvervoer noodzakelijk is,
dat het z.g. eigen vervoer zooveel mogelijk
zal worden beperkt.
De secretaris-generaal wees, naar aan
leiding van de opmerking van mr. Nolen
omtrent de toekomst van het wegvervoer,
er uitdrukkelijk op, dat de huidige rege
ling een noodregeling is.
Zooals bekend betreft de taak van deze
commissie uitsluitend het vervoer langs
den weg. Voor de andere middelen van
vervoer blijven de bestaande organisaties
ingeschakeld, b.v. voor de „wilde vaart"
de bevrachtingscommissies, voor de vaart
op het buitenland, Duitschland en België,
het centraal bureau binnenvaart en de
part. Rijnvaart centrale te Rotterdam, en
voor de beurtvaart het Nederlandsche
binnenvaartbureau.
pleinen Hofplein, Beursplein en Oostplein
is in het nieuwe plan gehandhaafd, zij
het in grootere afmetingen. Het verkeer
tusschen linker- en rechter Maasoever zal
blijvend-gebruik maken van.de bestaande
oververbindingen, die daartoe verbreed
en vernieuwd moeten worden. De heer
Witteveen heeft voorts de nieuwe ver-
keersbrug rechtstreeks in verbinding ge
bracht met het Beursplein, waardoor het
verkeer, dat van het zuiden Rotterdam
binnenkomt, direct op het Beursplein en
dus in het centrum van Rotterdam wordt
geleid.
Het rijksbureau voor de voedsel
voorziening in oorlogstijd maakt
bekend, dat met ingang van 24
Juni 1940 geen maximum-prijzen
voor aardappelen meer zullen
gelden.
Tevens wordt bekend gemaakt,
dat met ingang van dienzelfden
datum de aardappelsoorten roode
stad, furore, alsmede Zeeuwsche
bonten en -blauwen, wederom vrij
kunnen worden afgeleverd.
Binnenkort regeling te
verwachten.
Naar wij vernemen, ligt het in de
bedoeling binnenkort in verband
met de luchtbeschermingseischen
richtlijnen vast te stellen voor de
verlichting van auto's en rijwielen.
PROVINCIALE STATEN VAN LIMBURG
BIJEEN.
Toespraak van den comm. der
koningin.
In de zomerzitting' van de Provinciale
Staten van Limburg heeft de voorzitter, de
commissaris der koningin, mr. dr. W. G. A.
van Sonsbeeck, aan het begin van de bijeen
komst een toespraak gehouden, waarin hij
de Limburgers herdacht, die gevallen zijn
in den strijd voor het vaderland. Hij sprak
medeleven uit met de gezinnen van de ge
sneuvelden, met de gewonden en vermink
ten. „Onze gedachtenis gaan naar onze ge
liefde koningin en de leden van het vorste
lijk huis, naar haar zwaar besluit, offer ge
bracht na een regeering van meer dan veer
tig jaar, waarin zij haar volk steeds meer
aan zich gebonden zag".
De commissaris wees erop, dat de offers
van naastenliefde en hulpvaardigheid edel
moedig zijn gebracht en dat de houding
tegenover de bezettende macht waardig is
geweest.
Spreker besloot: „Wij zullen alles in het
werk moeten stellen, om door vindingrijk
heid en organisatievermogen, met vereeni-
ging van al onze Nederlandsche krachten,
uit hetgeen wij als teleurstelling, als leed,
als vernedering aanzien, het goede te doen
geboren worden. God zegene dat werk."
De benoeming van het lid van de Staten,
bedoeld in art. 89 der Provinciale wet, (bui
tengewoon lid van Gedeputeerde Staten)
werd in verband met de verordening van den
rijkscommissaris aangehouden; de heer E.
H. van Oppen werd als zoodanig gehand
haafd.
De verkiezing der leden der Eerste Ka
mer, welke 30 Juli a.s. zou moeten plaats
vinden, werd in verband met de betreffende
verordening van den rijkscommissaris even
eens uitgesteld. De Staten gingen hierna in
de afdeelingen.
r4-;
gF MMifimwjn' ^yr^iiunij)miiji
V
«SS
'jKBSÊSm
v \ïi*-V' v -X
kV?
ÉÉSIÉ
- - Eg»—
-■ - SMIM
JMI l I.W iP.
DE WERKZAAMHEDEN aan den Noord-Oostpolder. De sluis en jhet gemaal bij
Lemmer in aanbouw.
Openbaar vreugdebetoon niet
passend geacht.
Ingevolge het desbetreffend besluit van
het college van secretarissen-generaal is tot
de verschillende diensten in Nederland door
de betrokken waarnemende hoofden van de
departementen van algemeen bestuur de
volgende instructie gericht:
„Voorloopig zullen van de openbare ge
bouwen geen nationale vlaggen, de oranje
vlag hieronder begrepen, worden uitge
stoken.
Ons volk rouwt om hetgeen het verloor,
om de velen die sneuvelden, in den strijd
verminkt werden of vermist worden. In deze
omstandigheden past geen openbaar vreug
debetoon.
Vertrouwd wordt, dat elke ambtenaar de
van overheidswege aanvaardde gedragslijn
tot de zijne zal maken en door zijn voorbeeld
er toe zal bijdragen, dat vlagvertoon of
ander openbaar vreugdebetoon achterwege
blijft. Wordt door de openbare lichamen en
organen aldus voorgegaan, dan mag met
grond worden verwacht, dat ook het publiek
zich naar dit richtsnoer zal gedragen".
HOOFDPRIJZEN STAATSLOTERIJ.
1000 9343 18912 21354
400 12933
200 3612 11461 17786 23768 24333 24543
100 4135 13044 13322 18674 19440 20698
20359 20896 21676
De veldpostdienst wordt morgen, 27 Juni,
definitief opgeheven. Op den avond van
dezen dag wordt ook het thans nog in dienst
zijnde hoofdexpeditiekantoor van de veld
post te 's-Gravenhage - gesloten.
Correspondentie met veldpostadres, wel
ke na 26 Juni in de brievenbussen wordt
aangetroffen, wordt voor zoover mogelijk,
aan de afzenders teruggezonden. Aangetee-
kende stukken met veldpostadres worden
van dezen datum af niet meer ter verzen
ding aangenomen.
Ongewer.schte puinsorteerders. - De
Rotterdamsche politie heeft drie mannen
'aangehouden wegens diefstal van metalen
uit het puin, dat op Dijkzigt werd opgetast.
Het zijn de 44-jarige metaalbewerker G. H.
B., de 29-jarige los-werkman P. de J. en de
31-jarige loswerkman P. v. d. B. De man
nen bekenden reeds meermalen metalen uit
het puin te hebben ontvreemd. B. had reeds
een gedeelte van het gestolene verkocht,
terwijl in zijn woning nog een flinke hoe
veelheid metalen werd gevonden. In totaal
hadden de mannen ongeveer vier honderd
kilo weten te bemachtigen. Tegen den hoofd
dader B. werd proces-verbaal opgemaakt,
waarna hij ter beschikking van de justitie
werd gesteld. De anderen werden na opge
maakt proces-verbaal vrijgelaten.