H rnHHii "V'- j 1. h' V ■v -■ c #H <- i Hvi -||jj& V De plannen tot wederopbouw van Rotterdams centrum. Geen maximumprijzen voor aardappelen meer. Verlichting auto's en fietsen. Openbare gebouwen zullen niet vlaggen. Veld postdienst wordt morgen definitief opgeheven. TWEEDE BLAD. ALKMAARSCHE COURANT VAN WOENSDAG 26 JUNI 1940. DE AANKOMST VAN DE FRANSCHE DELEGATIE IN COMPIEGNE. De aankomst van de Fransche delegatie in Compiègne, waar zij de Duitsche voorwaarden voor een wapenstilstand in ontvangst kwam nemen. Derde van links generaal Huntzinger, achter hem vice-admiraal Le Luc, achter dezen d egeneraal der luchtmacht Bergeret en de Fransche ambassadeur Noel. DE BESPREKINGEN TE COMPIEGNE. De Fransche onderhandelaars begeven zich naar den wagon te Compiègne, waar de wapenstilstandsonderhandelingen plaats vonden. OUWEHANDS DIERENPARK OP DEN GREBBEBERG BIJ RHENEN BLEEF GEHEEL ONBESCHADIGD. De jonge ijsbeertjes groeien als kool en zijn een groote attractie. DE OMGEKEERDE WERELD. Werd vroeger een roeiboot meestal BIJ DE ONTGINNING VAN GEMEENTEGRONDEN TE HEERLEN door een motorboot getrokken, nu zijn de rollen omgekeerd. is men gestooten op de overblijfselen van een Romeinsch kasteel. Gedeelten, van een opgegraven zuil. Onderhoud met den stads-architect. De stadsarchitect van Rotterdam, ir. G. W. Witteveen heeft een redacteur van het A. N. P. enkele bizonderheden meegedeeld over het plan tot wederopbouw van de thans grootendeels verwoeste binnenstad. Drie vraagstukken noemde ir. Witte veen van fundamenteele beteekenis. Ten aanzien van het vraagstuk hoe de stadvorm er uit moet komen te zien zeide de heer Witteveen dat hij heeft ge meend een plan te ontwerpen, waarbij de nieuwe binnenstad hetzelfde karakter zal hebben als vroeger. Het spreekt intus- schen vanzelf, dat het moet worden aan gepast aan de behoeften van het moderne verkeer. Dit houdt ingrijpende verande ringen in. Wat het spoorwegv raag'stuk betreft, volgens het huidige plan zal het Maasstation worden opgeheven door de spoorwegverbinding GoudaRotterdam bij Nieuwerkerk in westelijke richting te doen afbuigen, en door Kralingsche plas en langs de openbare begraafplaats en Rotte te leiden naar het Delftsche Poort station. Op deze wijze zou men één cen traal station krijgen met drie radiaal uit de stad stralende spoorwegen. Tenslotte is er het gevaar voor overstroom ingen tengevolge van hooge vloeden. In dit" verband herinnerde de heer Witteveen er aan, dat de bestaan de rivierdijk ligt op gemiddeld 4 meter plus R. P. Op dit oogenblik is dat nog wel voldoende, maar nu doet zich het pheno- meen voor, dat de zeespiegel elke 100 jaar 20 cM. stijgt. Over 500 jaar zal de zee spiegel dus 1 meter gestegen zijn. Dit be- teekent dat over 500 jaar de dijken; die nu nog goed zijn, minstens 1 meter moeten worden verhoogd, omdat de -stad anders bij stormvloeden kan overstroomen. De heer Witteveen is van oordeel, dat nu toch een nieuwe binnenstad ge bouwd moet worden de rivierdijk min stens tot 6.10 M. R. P. moet worden verhoogd. De bestaande dijk zou dus twee meter moeten worden verhoogd. De heer Witteveen heeft getracht een andere op lossing te zoeken. Hij heeft deze gevonden door den ouden dijk, die midden door de oude stad loopt, te elimineeren en direct 9 langs de rivier een nieuwe dijk te ont werpen met een zoodanig dwarsprofiel, dat een gedeelte dijk, ter breedte van 20 meter, op 4 meter -f R. P. komt te liggen en een gedeelte, ter breedte van plus 30 meter, op 6.25 -j- R. P. De heer Witteveen heeft deze oplossing gekozen, omdat de nieuwe dijk dan tevens dienst kan doen als een groote en grootsche boulevard, waaraan een daarmede in karakter en afmeting passende bebouwing komt. De oude havens zijn in het plan van den stadsarchitect behouden gebleven, deels uitgebreid. Ook de oude stadsdriehoek de twee groote boulevards Coolsingel en Goudschesingel, alsmede de drie hoofd- Commissie regeling beroeps- goederenvervoer geïnstalleerd. Gistermiddag werd te Den Haag weder om een stap gezet op den weg van den wederopbouw, n.l. door de officieele installatie van de centrale commissie voor het beroepsgoederenvervoer, welke com missie is samengesteld uit den bond van bedrijfsautoverkeer in Nederland en de centrale organisatie voor het beroepsgoe derenvervoer langs den weg. De installatie geschiedde door den secre taris-generaal, wnd. hoofd van het depar tement van waterstaat, mr. D. G. W. Spitzen, die in zijn toespraak wees op het groote belang van dit vraagstuk in het program van den wederopbouw, en op de groote verantwoordelijkheid welke met dezen taak op de schouders der commissie wordt gelegd. Spreker wees op de groote mate van vertrouwen, die voor een rich- tige uitvoering van het werk der commis sie moet bestaan tusschen de regeering en de commissie, en voorts dat thans een ondernemer voor goederenvervoer langs den weg verplicht is, zich bij de organisa tie aan te sluiten. De voorzitter van de commissie, mr. J. Nolen, beantwoordde de installatierede met een toespraak, waarin hij er op wees, dat op den voorgrond staat, dat het be roepsgoederenvervoer begrijpt, dat onder de huidige tijdsomstandigheden het ver voer langs den weg een secundaire functie vervult. Men rekent er echter op, dat, wanneer in de toekomst de beperking van het verbruik van brandstoffen kan wor den opgeheven, het wegvervoer weer tot zijn normale ontplooiing zal kunnen komen. Voorts wees spreker er op, dat het voor het beroepsvervoer noodzakelijk is, dat het z.g. eigen vervoer zooveel mogelijk zal worden beperkt. De secretaris-generaal wees, naar aan leiding van de opmerking van mr. Nolen omtrent de toekomst van het wegvervoer, er uitdrukkelijk op, dat de huidige rege ling een noodregeling is. Zooals bekend betreft de taak van deze commissie uitsluitend het vervoer langs den weg. Voor de andere middelen van vervoer blijven de bestaande organisaties ingeschakeld, b.v. voor de „wilde vaart" de bevrachtingscommissies, voor de vaart op het buitenland, Duitschland en België, het centraal bureau binnenvaart en de part. Rijnvaart centrale te Rotterdam, en voor de beurtvaart het Nederlandsche binnenvaartbureau. pleinen Hofplein, Beursplein en Oostplein is in het nieuwe plan gehandhaafd, zij het in grootere afmetingen. Het verkeer tusschen linker- en rechter Maasoever zal blijvend-gebruik maken van.de bestaande oververbindingen, die daartoe verbreed en vernieuwd moeten worden. De heer Witteveen heeft voorts de nieuwe ver- keersbrug rechtstreeks in verbinding ge bracht met het Beursplein, waardoor het verkeer, dat van het zuiden Rotterdam binnenkomt, direct op het Beursplein en dus in het centrum van Rotterdam wordt geleid. Het rijksbureau voor de voedsel voorziening in oorlogstijd maakt bekend, dat met ingang van 24 Juni 1940 geen maximum-prijzen voor aardappelen meer zullen gelden. Tevens wordt bekend gemaakt, dat met ingang van dienzelfden datum de aardappelsoorten roode stad, furore, alsmede Zeeuwsche bonten en -blauwen, wederom vrij kunnen worden afgeleverd. Binnenkort regeling te verwachten. Naar wij vernemen, ligt het in de bedoeling binnenkort in verband met de luchtbeschermingseischen richtlijnen vast te stellen voor de verlichting van auto's en rijwielen. PROVINCIALE STATEN VAN LIMBURG BIJEEN. Toespraak van den comm. der koningin. In de zomerzitting' van de Provinciale Staten van Limburg heeft de voorzitter, de commissaris der koningin, mr. dr. W. G. A. van Sonsbeeck, aan het begin van de bijeen komst een toespraak gehouden, waarin hij de Limburgers herdacht, die gevallen zijn in den strijd voor het vaderland. Hij sprak medeleven uit met de gezinnen van de ge sneuvelden, met de gewonden en vermink ten. „Onze gedachtenis gaan naar onze ge liefde koningin en de leden van het vorste lijk huis, naar haar zwaar besluit, offer ge bracht na een regeering van meer dan veer tig jaar, waarin zij haar volk steeds meer aan zich gebonden zag". De commissaris wees erop, dat de offers van naastenliefde en hulpvaardigheid edel moedig zijn gebracht en dat de houding tegenover de bezettende macht waardig is geweest. Spreker besloot: „Wij zullen alles in het werk moeten stellen, om door vindingrijk heid en organisatievermogen, met vereeni- ging van al onze Nederlandsche krachten, uit hetgeen wij als teleurstelling, als leed, als vernedering aanzien, het goede te doen geboren worden. God zegene dat werk." De benoeming van het lid van de Staten, bedoeld in art. 89 der Provinciale wet, (bui tengewoon lid van Gedeputeerde Staten) werd in verband met de verordening van den rijkscommissaris aangehouden; de heer E. H. van Oppen werd als zoodanig gehand haafd. De verkiezing der leden der Eerste Ka mer, welke 30 Juli a.s. zou moeten plaats vinden, werd in verband met de betreffende verordening van den rijkscommissaris even eens uitgesteld. De Staten gingen hierna in de afdeelingen. r4-; gF MMifimwjn' ^yr^iiunij)miiji V «SS 'jKBSÊSm v \ïi*-V' v -X kV? ÉÉSIÉ - - Eg»— -■ - SMIM JMI l I.W iP. DE WERKZAAMHEDEN aan den Noord-Oostpolder. De sluis en jhet gemaal bij Lemmer in aanbouw. Openbaar vreugdebetoon niet passend geacht. Ingevolge het desbetreffend besluit van het college van secretarissen-generaal is tot de verschillende diensten in Nederland door de betrokken waarnemende hoofden van de departementen van algemeen bestuur de volgende instructie gericht: „Voorloopig zullen van de openbare ge bouwen geen nationale vlaggen, de oranje vlag hieronder begrepen, worden uitge stoken. Ons volk rouwt om hetgeen het verloor, om de velen die sneuvelden, in den strijd verminkt werden of vermist worden. In deze omstandigheden past geen openbaar vreug debetoon. Vertrouwd wordt, dat elke ambtenaar de van overheidswege aanvaardde gedragslijn tot de zijne zal maken en door zijn voorbeeld er toe zal bijdragen, dat vlagvertoon of ander openbaar vreugdebetoon achterwege blijft. Wordt door de openbare lichamen en organen aldus voorgegaan, dan mag met grond worden verwacht, dat ook het publiek zich naar dit richtsnoer zal gedragen". HOOFDPRIJZEN STAATSLOTERIJ. 1000 9343 18912 21354 400 12933 200 3612 11461 17786 23768 24333 24543 100 4135 13044 13322 18674 19440 20698 20359 20896 21676 De veldpostdienst wordt morgen, 27 Juni, definitief opgeheven. Op den avond van dezen dag wordt ook het thans nog in dienst zijnde hoofdexpeditiekantoor van de veld post te 's-Gravenhage - gesloten. Correspondentie met veldpostadres, wel ke na 26 Juni in de brievenbussen wordt aangetroffen, wordt voor zoover mogelijk, aan de afzenders teruggezonden. Aangetee- kende stukken met veldpostadres worden van dezen datum af niet meer ter verzen ding aangenomen. Ongewer.schte puinsorteerders. - De Rotterdamsche politie heeft drie mannen 'aangehouden wegens diefstal van metalen uit het puin, dat op Dijkzigt werd opgetast. Het zijn de 44-jarige metaalbewerker G. H. B., de 29-jarige los-werkman P. de J. en de 31-jarige loswerkman P. v. d. B. De man nen bekenden reeds meermalen metalen uit het puin te hebben ontvreemd. B. had reeds een gedeelte van het gestolene verkocht, terwijl in zijn woning nog een flinke hoe veelheid metalen werd gevonden. In totaal hadden de mannen ongeveer vier honderd kilo weten te bemachtigen. Tegen den hoofd dader B. werd proces-verbaal opgemaakt, waarna hij ter beschikking van de justitie werd gesteld. De anderen werden na opge maakt proces-verbaal vrijgelaten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1940 | | pagina 5