DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. EXODUS VAN MILLIOENEN PARIJZENAARS. DUITSCHE LUCHTAANVALLEN OP ENGELAND. Hoe zal het Fransche volk reageeren op de onvoorziene catastrophe? Van het Zuiden tot Schotland zijn de Duitsche bommen neergekomen. Bij Southampton werd een doorbraak geforceerd. In Frankrijk, Juni 1940 Ontzaggelijke menigten voor de stations. COURANT. Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2. franco door het geheele Rijk 2.50. Losse nummers 5 cents. PRIJS DER GEWONE ADVERTENT IEN Van 1 -5 regels 1.25, elke regel meer f 0.25, groote contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk kerij v/h. HERMS. COSTER ZOON, Voordam C 9, postgiro 37060. Telef. 3320, redactie 3330. No. 202 Dit nummer bestaat uit twee bladen. Directeur: C. KRAK. Vrijdag 16 Augustus 1940 Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA. 142e Jaargang De luchtgevechten bij Dover. Bij Dover zijn gister, naar het D.N.B. ver neemt, nieuwe luchtgevechten gevoerd. Terwijl Duitsche stuka's het vliegveld van Hawkinge ten W. van Dover aanvielen, vond een hevig gevecht tusschen Messerschmitt- toestellen en Spitfire-machines plaats. Aanval op het Britscjie vliegveld Eastchurch. Een oorlogscorrespondent van het D.N.B. geeft een verslag van den Duitschen lucht aanval op het Engelsche vliegveld East- church aan den mond vap de Theems. Hij vertelt: „Wij hebben opdracht het vliegersnest Eastchurch te vernietigen. Op deze mede- deeling van den commandant volgt een nauwkeurige bespreking van den aanval. Een laatste blik op de kaarten, nogmaals worden de horloges gecontroleerd en 12 minuten later zijn de toestellen in de lucht. Door de grijze schemering van den aanbre- kenden dag donderen de motoren op den weg naar Engeland. Een zeer nauwkeurig navigeeren, eenprecies berekenen van den koers zijn noodzakelijk. Hier moet het doel van den aanval liggen. Een snel besluit: aanvallen. Bijna vallend stoot de af deeling door het wolkendek. Zes groote loodsen en talrijke vliegtuigen zijn duidelijk te her kennen. Eenige seconden later begint het gewone dramatische schouwspel, dat wij reeds zoo vaak beleefd hebben: het meedoo- genloos ontploffen der bommên, het op schieten van geweldige rook- en vuurzuilen uit schuilplaatsen en loodsen, het vernieti gen van opslagplaatsen voor brandstof en munitie, getroffen vliegtuigen, ontploffin gen aan alle hoeken van het veld. De start baan zelf is in een trechterveld veranderd en onbruikbaar geworden. De Duitsche for matie heeft geen half werk gedaan. Ook de „onoverwinnelijke" Spitfires konden de ver woesting van het vliegveld Eastchurch, dat in lichterlaaie staat, niet verhinderen". De aanval van de Engelsche jagers op de Duitsche vliegtuigen was buitengewoon he vig. Niettemin lieten de Duitsche machines zich onverstoorbaar uit de wolken vallen en legden zij haar opdracht ten uitvoer. De En- gelschen verloren 11 toestellen, waarbij 7 Spitfires. Twee Duitsche duikbommenwer pers van het type Junkers 87 zijn niet op hun bases teruggekeerd. Nog meer Duitsche luchtaanvallen. In den vroegen namiddag hebben gister 35 Dornierbommenwerpers aanvallen op militaire installaties te Newcastle gedaan. De haven was een der belangrijkste doel witten. Op de wapenfabrieken van Vickers- Armstrong in Hepburn is een regen van bommen neergedaald. Verscheidene vlieg velden, loodsen en hangars in het graaf schap Northumberland hebben veel van de Duitsche bommen te lijden gehad; een deel staat in brand. Op vele plaatsen in midden- Engeland hebben zich hevige ontploffingen voorgedaan en zijn branden uitgebroken. Het Engelsche luchtdoelgeschut bereikte ge durende de Duitsche bomaanvallen geen enkel resultaat. Alle Duitsche toestellen hebben ongehinderd hun opdracht kunnen volbrengen. De luchtgevechten hoven Kent. Over de aanvallen van Duitsche duik bommenwerpers op het graafschap Kent worden de volgende bijzonderheden verno men: Door voltreffers zijn op het vliegveld Lympne drie hangars beschadigd. Op de startbaan werd een treffer geplaatst. Ver schillende stellingen van het luchtafweer geschut stopten met vuren, nadat zij waren gebombardeerd. Alle Duitsche vliegtuigen zijn teruggekeerd naar hun steunpunten. Meerdere Duitsche aanvallen. Behalve de aanvallen boven Zuid-Enge- land, welke gisternacht door Duitsche vlie- gerafdeelingen zijn gedaan, is het vliegveld Kinloss bij Elgin aait de Moray-Firth met succes met bommen bestookt. In het zeege bied van Peter Head is een convooi aange vallen. Bij Aberdeen zijn stellingen van het luchtafweergeschut met1 succes gebombar deerd. Op het vliegveld Montrose, tusschen Aberdeen en Dundee, zijn door bomtreffers verscheidene branden veroorzaakt. De Duitsche luchtmacht heeft gister ook aanvallen op militaire installaties aan den benedenloop van de Theems gedaan. In de streek van Sheerness, Chatham en Roches ter, waar de marinewerven en tuighuizen zeer kwetsbaar liggen, hoorde men 't vuur van het afweergeschut. Rustig vlogen de Heinkel-bommenwerpers voort; zij wierpen hun bommen met de grootste zekerheid op de belangrijkste doelen. Bij Tilhury is het tot hevige luchtgevechten gekomen. Te 17 uur toonden de witte rookwolkjes van het luchtdoelgeschut, dat de Duitsche toestellen ook boven de Britsche hoofdstad vlogen. Het geheele Theemsdal was getuige van den doelbewusten en door niets te stui ten Duitschen luchtaanval, die alle militaire objecten met vernietiging bedreigt. De luchtdoelbatterijen bij Cardiff, welks haven uiterst gevaarlijk ligt, zijn gealarmeerd, daar de Duitsche aanval ook Bristol met zijn vliegtuigfabrieken en Zuid-Wales bedreigt. Aanvallen op Midden-Engeland. In midden-Engeland zijn wederom tal rijke vliegvelden en havens door Duitsche vliegtuigen aangevallen. De operaties van het Duitsche luchtwapen in Z.O.-Engeland duren voort. Tusschen de bomaanvallen hebben de Engelsche jagers, die de Duitsche vliegtuigen steeds weer in gevechten pogen te betrekken, weinig rust. Het falen van het Engelsch luchtafweergeschut wordt steeds duidelijker. De trefzekerheid van dit ge schut is zoo gering, dat geen Duitsche een heid zich hierdoor laat afbrengen van de vervulling harer zaak. De als laatste Engel sche nieuwigheid ingevoerde en veel be sproken netten, die in de lucht geschoten worden om de vliegtuigen van den vijand te strikken, blijken een kinderspelletje te zijn. Daar voor de verdediging van de En gelsche luchtruimte het luchtafweergeschut nauwelijks nog van beteekenis is, rust de geheele last van de afweer op de Britsche jagers. Bombardement van vliegveld in Yorkshire. Het Duitsche eskader 104 meldt, het vlieg veld Driffield in Yorkshire gebombardeerd te hebben. Het bericht zegt, dat de hangars vernietigd en de kazernes verwoest zijn. De Duitsche vliegtuigen werden a'angevallen door 12 Spitfires. De aanvallers werden her haaldelijk getroffen. Het Duitsche eskader leed geen verliezen. Driffield ligt ten Noor den van Huil, niet ver van de kust. In de nabijheid van deze plaats bevinden zich verscheidene nesten van jachtvliegers. De Duitsche aanval was een volkomen verras sing, waartegen het Engelsche luchtafweer geschut maar weinig kon uitrichten. Bij den bomaanval zijn, naar als aanvul ling wordt vernomen, ook een aantal vlieg tuigen op den grond vernield. Van de 12 Spitfires, die het Duitsche eskader aanvie len hebben er verschillende treffers gekre gen. De Duitsche vliegers zijn terugge- ■kerd, zonder verliezen te hebben geleden. Ook luchtgevechten boven Z.W. Engeland. Volgens de jongste inlichtingen van het D.N.B. zijn thans ook de luchtge vechten boven Z.W.-Engeland ont brand. Het zwaartepunt van den Duitschen aanval schijnt boven Southampton te liggen. Talrijke bombardemients- en jachtvliegtuigen ruim over de hon derd zijn tusschen Portland en Port- mouth Engeland binnengedrongen en hebben hun bommen op het gebied ten N. van de vorengenoemde steden uit geworpen. Deze aanval schijnt de he vigste van gister geweest te zijn. In verscheidene kustplaatsen zijn branden en ontploffingen waargenomen. Het is op het oogenblik nog niet te overzien waar verder nog bommen zijn uitge worpen. Een deel der Duitsche bom menwerpers is noordwaarts in de rich ting van Bristol doorgevlogen. (Van een bijzonderen medewerker) Parjjs in JuniHet is 10 Juni 1940. De exodus is in vollen omvang be gonnen; de groote uittocht, die enkele dagen geleden inzette, heeft thans buiten twijfel een hoogtepunt bereikt. In lange, eindelooze karavanen trek ken alle mogelijke soorten vervoermiddelen de poorten der stad uit, het Zuiden en het avontuur tegemoet. Waren het tot voor kort nog voorname lijk Belgen en Franschen uit het Noorden, die de meerderheid vormden van deze opgejaagde legioenen, nu zijn het in hoofdzaak Parijzenaars, die met diverse vehikelen, in steeds grooter getale het veege lijf trachten te redden, Ik zie auto's tot op het dak hoog opgeladen met wapperende dekzeilen, als snelle schuwe gevaarten langs den weg scheren, doch dan voegen ze zich in rijen, en glijden lijdzaam achter elkander aan, bij honderden, bij duizenden. En er tusschen door mengen zich vractwagens, tot den nok volgeladen met matrassen en menschenlijven, legers van fietsen, benevens de laatste taxi's. Vanaf dit tijdstip, tien uur in den ochtend van 10 Juni, is in Parijs geen taxi meer te vinden; de bussen zijn sinds lang aan het front, en slechts de metro functionneert nog", doch de toegangen worden verstopt door de dichte drommen die zich spoeden naar de stations, naar het Gare Montparnasse, het Gare d' Or leans of het Gare d' Austerlitz. En in middels wordt de. atmosfeer in de stad vrijwel ongenietbaar; er drukt een on zegbare benauwdheid, en er hangt iets van bittere verlatenheid; hoe oneindig, hopeloos triest is de Wereld, het schijnt wel of haar einde nadert. Nimmer zal ik dezen tienden Juni vergeten, waarop het is, of Parijs zich voor het laatste gericht bevindt; alles is verloren, de dingen staan ten doode opgeschreven Zoo schrijd ik door de beklemming van een stervende stad en richt mijn schreden naar de laatste Fransche vrienden die Parijs nog niet verlieten. Ook zij staan op het punt af te reizen, en noemen het onverantwoorde lijk dat ik nog wensch te blijven. Vruchte loos voer ik aan, dat de groote moeilijk heden niet in de eerste plaats voor de Pa rijzenaars zullen komen, doch voor dat vluchtende millioenenleger, en ik betoog voorts dat ik de Duitsche orde en discipline té goed ken, om me bezorgd te maken over dat wat komen gaat, doch, gelijk ge zegd, mijn woorden vinden geen weerklank. Zoo nemen we dan afscheid, en blijf ik achter in een stad, waaruit het leven in steeds sneller tempo wegvloeit. Hoeveel menschen zullen er blijven, en zich niet laten nemen door de massa-psychose? Zullen er nog blijven? Wat gaat er worden van die ontzaglijke menigte die Zuid-Frankrijk overstroomt? Wat gaat er om in al die ge moederen? En vooral hoe zal het Fransche volk reageeren op de catastrophe die komen gaat en die het in meerderheid nog geens zins voorziet? Het zijn allemaal vragen die omhoog wel len, en mij steeds minder met rust laten, en dan ontwaakt de journalist en rijst een hevig verlangen in me bm mee te beleven, dat belangrijke eo chaotische gebeuren dat voor de deur staat. Mijn besluit is snel genomen: ik wil Parijs uit: doch dan dient zich meteen het groote probleem aan: hóe kom ik Parijs nog uit? Geen vervo.ermddel is meer ter be schikking, de treinen zijn schaarsch, en de stations worden belegerd, sinds dag en nacht nu, door een fantastische menigte van oudere mannen,'^rouwen en kinderen. Wat te doen? Pogingen om Parijs uit te komen. Laat in den namiddag, terwijl een kille nevel zich meester maakt van straten en boulevards, beraadslaag ik met enkele Hollandsche vrienden; we spreken af tegen den avond een poging te zullen ondernemen alsnog weg te komen, met een trein van het Gare d' Austerlitz. Het zou een poging blijven. Wanneer we, anderhalf uur vóór het tijdstip van vertrek, na veel moeite aan het station belanden, aanschouw ik iets dat al mijn verwachtingen nog verre overtreft; een ontzaglijke menigte, van tienduizenden, zoo niet honderdduizen den menschelijke wezens, omstuwt tot ver in den omtrek het Gare d' Austerlitz. De toegang is compleet versperd, het is hopeloos, en er is geen doorkomen aan; maar bovenal is dit schouwspel vreemdsoortig en machtig interessant. Het is meer dan dit: het is wonderlijk. Dit heele rampzalige leger van toch beklagenswaardige schepselen bivakkeert rustig op de keiharde straat- steenen alsof het zich waant in de kalmte van een huiskamer, eet, dringt, gekscheert, speelt kaart, en blijft in alles zichzelf. Geen schijn van gedrang, geen spoor van onrust, geen symptoom van angst voor de bombarde menten die toch in de lucht zitten. De wellevendheid wordt nog volledig in acht genomen; vrouwen en kinderen krijgen, als zitplaats, zooveel mogelijk koffers toege wezen, en een enkeling, die deze correctheid misplaatst vindt, krijgt het zwaar te ver antwoorden. Inlichtingen worden ons ge moedelijk verstrekt, en we vernemen aldus, dat de meerderheid hier reeds vanaf gister morgen vertoeft, en nu hebben zij een tweeden nacht voor den boeg, want heden maken zij geen kans meer, en morgenochtend vroeg verstrekt de laatste treinde laatste trein uit een millioenenstad En aldus, onderwijl bommenwerpers rond zwermen en zoeklichten de duisternis door zeven, blijven wij nog geruimen tijd keuve len, daar in het schemerdonker van den Parijschen oorlogsnacht De laatste trein. Elf Juni ben ik in den ochtend om vier uur opgestaan, teneinde een laatste poging te ondernemen Parijs nog uit te komen. Het wordt een dag om nooit te vergeten; een dikke, vreemde, grauwgrijze damp hangt boven de stad en hult alles in een onheil spellend halfduister; geen zonnestraal dringt door, geen brokje hemelblauw valt te zien, en een donzige, fijne roetregen daalt neer op een menigte grommende menschenkinde- ren. Wat is er aan de hand? We trachten niet ons te verdiepen in gissingen, doch ac cepteeren het feit, en spoeden ons in ge zwind tempo naar het Gare d' Orleans; want een mijner metgezellen heeft een zeer helder oogenblik, en komt met een lumineus denk beeld voor den dag. We koopen een metro-kaartje van het Gare d' Orleans naar het Gare d' Austerlitz en belanden vervolgens, geheel volgens de berekening, op het perron van laatstgenoemd station, precies tegenover den trein die klaar staat en ons weg moet voerenen dit, ter wijl het geroezemoes aanzwelt van de tien duizenden en tienduizenden daar vóór het stationOnze handelwijze is volkomen regelmatig; niettemin voelen we ons niet zeer behaaglijk, en een onzer slikt iets weg en zegt stuursch, dat er toch feitelijk maar weinig menschen denken... O arme drommels van het bivakleger! Voor het eerst vernemen we nu van alle kanten, dat de dichte walm boven Parijs door de Franschen moet zijn veroorzaakt en dat de bedoeling hiermede zou voorzitten Parijs, zoowel als de vluchtelingentreinen, te beschermen tegen bomaanvallen. Maar een matroos, die van Duinkerken en Engeland terugkeert, zegt openhartig, dat een derge lijke opzet té weloverwogen zou zijn om Fransch te kunnen zijn, en hij spreekt met stelligheid de meening uit, dat de Duitschers dezen vreemdsoortigen damp moeten hebben verwekt, teneinde hun legers te dekken bij hun opmarsch naar Parijs. Hoe het ook zij, drie kwartier later ver trekken we, en dank zij het zware roetgor- dijn boven onze hoofden, dat zich nog mijlenver buiten de voorsteden uitstrekt, genieten we het voorrecht ongestoord de stad uit te komen. Zoo verlaten we met een der laatste treinen de Fransche hoofdstad, onderwijl honderdduizenden hun bivak opbreken, en zich gereedmaken om bij gansche drommen te voet zich op weg te begeven. Veel later lees ik in de Fransche pers, dat drie en een half tot vier millioen Parijzenaars tijdens die spannende dagen hun stad zijn ontvlucht; nóg zit een groot gedeelte ver het Zuiden in, in de over bevolkte steden van het onbezette ge bied Luchtaanval op Croydon. Associated Press meldt uit Londen over den Duitschen luchtaanval van gisteren op het vliegveld van Croydon dat na dezen aanval van het vliegveld geweldige rook wolken opstegen. Verder wordt in Londen aangenomen, dat fabrieken in Tyneside en scheepswerven ergens aan de Engelsche oostkust in de om geving van Newcastle zwaar beschadigd zijn. De Engelsche verliezen aan vlieg tuigen. Volgens de tot dusver ontvangen inlich tingen zijn bij de luchtgevechten welke zich gister boven Engeland hebben afgespeeld 98 Britsche vliegtuigen in de lucht en acht op den grond vernield. Bovendien zijn er vijf versperringsballons neergeschoten. 29 Duitsche machines worden vermist. Een Amerikaansch oordeel over den luchtslag. De Amerikaansche vliegtuigconstrueteur Seversky schrijft in een artikel voor Uni ted Press: „Als Engeland den luchtoorlog verliest, heeft het den oorlog verloren. En geland kan door luchtbombardementen op de knieën gedwongen worden. Daarom heeft ook de kwestie van het afstaan van vijftig Amerikaansche torpedojagers aan Engeland geen enkele beteekenis. Engeland gelijkt nu op een belegerde vesting, welker verdedigers door de onophoudelijke aanval len van een meerderwaardigen vijand uit geput raken, wanneer door slecht weer niet een pauze intreedt. De Engelschen loopen gevaar hun voorraden uit te putten en door de inspanning lichamelijk en geestelijk te bezwijken. Duitschland bezit een grootsche luchtmacht. CANADEESCH MILITAIR VLIEGTUIG VERONGELUKT. Naar uit Orrawa gemeld wordt, is in Britsch Columbia een Canadeesch militair vliegtuig neergestort. Alle vijf inzittenden, waaronde'r de leider van een eskader, werden gedood. HET VLIEGTUIGONGELUK IN AUSTRALIË. De slachtoffers zijn gister te Canberra ter aarde besteld. Zooals gemeld, zijn bij dit ongeluk onder anderen de minister van oorlog en luchtvaart, Street en Fairborn, de vice-president, Gullet, en de chef van den generalen staf, Sir Cyril Bandenell Whitej omgekomen. ITALIAANSCHE LUCHTAANVAL OP MALTA. Een speciale luchtvaartcorrespondent var, Stefani meldt, dat in het begin van den middag Italiaansche luchtstrijdkrach ten gister de militaire installaties van het vliegveld Alfaro op Malta met volledig succes hebben aangevallen. Loodsen en opslagplaatsen werden vernield en in brand gestoken door zware bommen en brandbommen. Ook de enkele op den grond staande vliegtuigen werden gebom bardeerd. Toen zij hun opdracht hadden volvoerd, werden de Italiaansche bom menwerpers aangevallen door vier hur- ricane-jagers. De afdeelingen jagers, die de Italiaansche bommenwerpers begeleid den, kwamen onmiddellijk tusschenbeide en konden na een kort gevecht vrij baan maken. Een Engelsch toestel werd neer geschoten. De bestuurder kon zich red den' door middel van zijn valscherm. ENGELAND NEEMT AMERIKAANSCHE POST IN BESLAG. De Britsche censuurautoriteiten hebben van de uit Lissabon komende Yankee clipper, tijdens een tusschemlandmg van dit vliegtuig op de Bermuda-eilanden. 1920 pond post in beslag genomen. ii

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1940 | | pagina 1