De maatregelen tot beperking van het benzineverbruik. Spoct Zetelverplaatsing N.V.'s en andere rechtspersonen wordt onderzocht. Oorlogsmolest-credieten voor bedrijven. Voorziening t.a.v. oude overeenkomsten. VERBOD VAN VERLAGING VAN LOONEN EN SALARISSEN. Autobusverkeer wordt nog verder ingekrompen. Maximumsterkten voor gloeilampjes van motorrijtuigen. TWEEDE BLAD Het Verordeningenblad bevat een ver ordening van den Rijkscommissaris voor het bezette Nederlandsche gebied betref fende bijzondere maatregelen op econo misch gebied. Hierin wordt o. m. het volgende be paald. Verplaatsing van den zetel. Artikel 1. (1) De wet vah 26 April 1940, houden de bijzondere voorzieningen met betrek king tot de in gebiedsdeelen van het Ko ninkrijk der Nederlanden gevestigde naamlooze vennootschappen en andere rechtspersonen, alsmede met betrekking tot zeeschepen, die gerechtigd zijn tot het voeren n de Nederlandsche vlag (Staatsblad no. 200), treedt buiten wer king. (2) Verplaatsingen van den ze tel, die op grond van de in lid 1 genoemde wet vóór het in kracht treden van deze verordening hebben plaats gehad, moeten vóór 15 September 1940 bij den secre taris-generaal van het departe ment van Handel, Nijverheid en Scheepvaart worden opgegeven. Hij, die aan zulk een verplaatsing van den zetel in overwegende mate heeft medegewerkt, is ver plicht de opgave te doen of te la ten doen. 3. Een op grond van de in lid 1 ge noemde wet verrichte verplaatsing van den zetel of een op laatstgenoemde hande ling berustende maatregel of daaruit voortvloeiend rechtsgevolg kan geheel of ten deele worden nietig verklaard of op geheven. Deze beslissingen gaan uit van den Secretaris-Generaal van het Departe ment van Handel, Nijverheid en Scheep vaart. Deze kan tevens die maatregelen treffen, die in dit verband verder noodig blijken te zijn. 4. De wettelijke vertegenwoordigers van ondernemingen zijn verplicht de ver anderingen op grond van lid 3 ten aanzien van den zetel in de „Nederlandsche Staatscourant" bekend te maken. Deze veranderingen moeten ambtshalve koste loos in het Handelsregister worden inge schreven, indien de verplaatsing van den zetel, welke op grond van de in lid 1 ge noemde wet is geschied, daarin is inge schreven. Artikel 2. Rechten uit aandeelen in ondernemingen. 1. Zijn effecten, waarin aandeeleq in binnen- en buitenlandsehe privaatrechte lijke rechtspersonen of vereenigingen van personen tot uitdrukking komen, naar een gebied buiten het Rijk in Europa ge bracht, dan kan hij, die recht op het aan deel heeft, de uit dit aandeel voortvloeien' de rechten ook dan uitoefenen, indien hij ten gevolge van den oorlog niet in staat is de aandeelbewijzen tot zich te nemen of aan te bieden. Dit geldt slechts ten be hoeve van die natuurlijke of rechtsperso nen, vereenigingen van personen, instel lingen, stichtingen en andere doelvermo gens en handelszaken, die door één per soon worden gedreven (ondernemingen), die zich in het bezette Nederlandsche ge bied ophouden of aldaar hun zetel hebben. (2) De bepalingen van lid 1 gelden ook ten aanzien van een rechtspersoon, die op grond van de in Art. 1, lid 1, van genoem de wet haar zetel verplaatst heeft. In een dusdanig geval kunnen de uit het effect voortvloeiende rechten slechts door de(n) zich binnen het bezette Nederlandsche ge bied bevindende bestuurder(s) worden geldend gemaakt. Als bestuurder is ook aan te zien eer, ingevolge de verordening no. 26/1940 aangestelde beheerder. (3) Indien door een ander dan den in de leden 1 er 2 aangewezen gerechtigde rechtshandelingen zijn verricht of worden verricht, die door het feitelijke bezit der aandeelbewijzen mogelijk zijn geworden, zijn deze van onwaarde, tenzij de secre- taris-generaail var, het departement van handel, nijverheid en scheepvaart anders mocht bepalen. Artikel 3. Afstempeling van effecten. De rijkscommissaris voor het bezette Nederlandsche gebied kan bepalen, dat de effecten, waarin de aandeelen en het ver mogen eener naamlooze ennootschap of van een andere privaatrechtelijke rechts persoon of vereeniging van personen tot uitdrukking zijn gebracht, binnen een door hem bepaalden termijn ter afstempeling worden aangeboden. Hij kan tegelijkertijd bepalen, welke de rechtsgevolgen zullen zijn, voor het geval de bedoelde aanbie ding niet binnen den aangegeven termijn plaat vindt. Artikel 4. Strafbepalingen. Het niet voldoen aan zijn verplichting bot aanmelding (art. 1, lid 2) wordt ge straft met ten hoogste 10€.000 gulden boete of 5 jaar gevangenisstraf. Wie door zijn schuld in strijd met de voorschriften in lid 1 handelt me, hoogstens 10. OW gulden boete of 1 jaar gevangenisstraf. 's-Gravenhage, 29 Augustus. Het verordeningenblad bevat een besluit van de secretarissen-generaal van de departementen van Financiën en van Justitie betreffende oorlogsmolest- credieten voor bedrijven. Hieraan ontleenen wij het volgende: Onder „oorlogsmolestcredieten" worden door dit besluit verstaan credieten, welke aan door oorlogsmolest betroffen bedrijven op den voet van de volgende atrikelen voor rekening en risico van het Rijk worden ver strekt. Zij hebben ten doel de bedrijven weder op gang te brengen. De verstrekking van oorlogsmolestcredie ten geschiedt door stichtingen, welke uit sluitend of mede ten doel hebben zoodanige credieten te verstrekken. Van Rijkswege kunnen aan deze stichtin gen tot dit doel voorschotten worden ver leend. De verliezen, op de credieten geleden, wor den, voor zoover zij niet uit de eigen in komsten der stichtingen kunnen worden gedekt, gebracht ten laste van het „Herstel fonds 1940". Onder oude overeenkomsten worden verstaan: 1) de overeenkomsten, door schuld vernieuwing in de plaats gesteld van overeekomsten, door den credietnemer vóór 15 Mei 1940 aangegaan, tenzij de schuldvernieuwing door den aan den csedietgever toegevoegden commissaris is goedgekeurd. Tot het tijdstip, waarop de definitieve af wikkeling van een oorlogsmolestcrediet in het Handelsregister is ingeschreven, gelden met betrekking tot de oude overeenkomsten van den credietnemer de volgende artikelen: A r t i k e 1 7. Aan de verbintenissen, welke voor den credietnemer uit oude over eenkomsten voortvloeien, kan slechts wor den voldaan en voldoening daaraan kan slechts worden afgedwongen voor zoover de aan den credietgever toegevoegde commis saris daartoe toestemming verleent. Zoodanige toestemming is ook vereischt voor een tusschen den credietnemer en zijn schuldeischer aangaande de verbintenissen getroffen regeling. Voor zoover deze toestemming niet is ver kregen, wordt de schuld als niet opeischbaar beschouwd. Hetgeen zonder toestemming is voldaan, kan teruggevorderd worden. ArtikelS. Is een oude overeenkomst, waarbij de credietnemer partij is, wederkee- rig, en is deze zoowel door hem als door zijn wederpartij niet of slechts gedeeltelijk nage komen, dan kan de wederpartij den crediet nemer sommeeren om binnen acht dagen te verklaren, of hij de overeenkomst gestand wil doen. Verklaart hij zich daartoe binnen dien tijd niet bereid, zoo is de overeenkomst ontbon den en heeft de wederpartij recht op schade vergoeding. Artikel 7 is hierop van toepas sing. Verklaart hij zich wel bereid de overeen komst gestand te doen, dan is op de daar uit voortvloeiende verbintenissen artikel 7 niet van toepassing. De bereidverklaring is slechts mogelijk met toestemming van den In het gisteren verschenen verordenin- genlad is opgenomen een verordening van den rijkscommissaris voor het bezette Ne derlandsche gebied betreffende het verbod van verlaging van looner, en salarissen. Hierin wordt het volgende bepaald: Verlaging van de ten aanzien van de arbeidsverhoudingen in land bouw-, industrie- en handelsbe drijven, alsmede in de vrije be roepen geldende loonen en sala rissen i zonder vergunning ver boden Geen toestemming is noodig, wan neer bij een collectieve arbeids overeenkomst de desbetreffende par tijen, in andere gevallen de partijen bij een arbeidsovereenkomst het over de verlaging eens zijn. Onder geldende loonen en salaris sen worden de voor een bepaald werk werkelijk uitbetaalde tijd- en stuk- loonen, alsmede salarissen, met in begrip van regelmatig terugkeeiende toeslagen en andere vergoedingen, verstaan. De voor de uitvoering van deze veror dening noodige voorschriften worden door den secretaris-generaal van het departe ment va sociale zaken uitgevaardigd en in de Nederlandsche taatscoudant bekend gemaakt. Deze voorschriften mogen strabedreigin- gen bevatten. (1) Deze verordening treedt onmid dellijk in werking, terwijl tegelijkertijd het besluit van den opperbevelhebber van land- en zeemacht van 24 Mei 1940 (Staatsblad no. 800) buiten werking treedt. Een eigenaardige gewoonte. - In de af- geloopen zes weken is verscheiden malen melding gemaakt van het verdwijnen van rieten stoelen van de Amsterdamsche ter rassen, in het bijzonder op het Rembrandts- plein. Thans blijkt, dat hieraan schuldig zijn een kapper en een suikerwerker, mannen van 52 en 27 jaar, die er een gewoonte van gemaakt hadden na een borrel laat in den avond zich tot eigenaar van een rieten stoel te verheffen, hoewel zij volgens hun eigen verklaring deze meubels in het geheel niet noodig hadden. Bij huiszoeking zijn drie rieten stoelen teruggevonden. Twee worden er nog vermist De aangehouden mannen verklaren daarvan niets af te weten. aan den credietgever toegevoegden commis saris. A r t i k e 19. A. De artikelen 7 en 8 zijn niet van toepassing op: 1) Arbeidsovereenkomsten, behalve voor zoover betreft vóór 15 Mei 1940 vervallen loonen; 2.) huur- en pachtovereenkomsten; 3.) renten van schuldvorderingen, waar voor hypotheek is verleend; 4) verplichte periodieke aflossingen van schuldvorderingen, waarvoor eerste hypo theek is verleend. B. Het bepaalde in het eerste lid onder 24 geldt niet, voor zoover de aan den credietgever toegevoegde commissaris in Dij- zondere gevallen anders beslist. De schuld eischer wordt tevoren gehoord, althans be hoorlijk opgeroepen. In een gistermiddag gehouden perscon ferentie heeft de Oberiegierungsrat dr. Pini, adviseur van den rijkscommissaris voor het bezette Nederlandsche gebied in zake verkeersaangelegenheden, een voor dracht gehouden, waarin hij maatregelen aankondigde 'ter beperking van het ver bruik van autobrandstoffen in Nederland. Deze maatregelen komen in het kort hierop neer: 1. het aantal personenauto's en taxi's wordt niet verminderd. Echter zal door het stilleggen van het verkeer van groote personenauto's en taxi's en door het inwisselen hiervan tegen kleine wagens een geringer ver bruik van brandstof worden ver kregen. Het autobusverkeer moet met on geveer 10 procent worden vermin derd. Daar waar verkeer met an dere openbare vervoermiddelen mogelijk is, zal het autobusverkeer worden stop gezet. Op het gebied van het goederenver keer zal er naar worden gestreefd diverse transporten te combineeren. 4. Het verkeer langs den weg over de grens over verre afstanden dus zal zeer beperkt worden. 5. Er zal worden overgegaan tot het ombouwen van vrachtwagens met benzinemotoren tot wagens mei gas generators. Wanneer deze maatregelen op de juiste wijze worden doorgevoerd zoo zeide dr. Pini mag worden verwacht, dat geen verdere beperkende maat egelen in uit zicht behoeve 1 te worden gesteld. Personenauto's. Personenauto's zullen ir. de toekomst uitsluitend mogen worden gebruikt door artsen, zieker, gebrekkigen en dergelijken, personen dus, die niet zonder een auto kunnen. Onder deze artsen worden ver staan medici, die op grooten schaal huis bezoek moeten doen of regelmatig den af stand tusschen woning en ziekenhuis moe ten afleggen. Voor lesdoeleinden mogen alleen in die gevallen auto's worden gebruikt, indien de betrokken leerling op vrachtauto's te werk zal worden gesteld en indien het be slist zeker is, dat de adspirant-chauffeur een rijvergunning voor een personenauto zal krijgen. Groote personenauto's wagens, welke 15 liter of meer per 100 km. verbruiken zullen worden stopgezet. Zij mogen niet meer rijden. Hetzelfde geldt voor motor rijwielen met een grooteren inhoud dan 500 c.c. Vanzelfsprekend zullen deze maatregelen niet onmiddellijk van kracht worden. De genen, die eer dergelijken wagen of motor hebben zijn hierop aangewezen er, worden in de gelegenheid gesteid hun vervoer middelen tegen kleinere wagens of motoren in te ruilen. In dit verband merkte de spr. nog op, dat de prijzen van kleine wagens zoowel nieuwe als gebruikte niet mogen worden verhoogd. De bestuurders en bezittérs van vracht wagens zullen in de toekomst altijd in staat moeten zijn de dv ingende noodzakelijkheid van een fit aan te toonen. Geen enkel voertuig zal gebruikt mogen worden voor plezierritjes en voor bezoeken aan ver- ma kelijkhedeh. Taxi's. Het taxiverkeer zal oj. veel geringer schaal worden beperkt. Het geldt hier een ii-neen belang. De hoeveelheid benzine die voor iedere taxi tot nu toe beschikbaar was, wordt uitgebreid. Tegen misbruik zal echter streng worden gewaakt. Ritten naar of van theaters, bioscopen of andere vermakelijkheden zijn niet toegestaan. Alleen in dringende ge vallen mag men van een taxi gebruik maken. Ook het verkeer met1 taxi's, die meer dan 15 liter per 109 km. verbruiken, wordt stilgelegd, evenals de taxis, die van dieselmotoren zijn voorzien. Onder misbruik wordt verstaan, indien men van een taxi gebruik maakt, als een ander openbaar vervoermiddel aan wezig is. De passagiers zullen te allen tijde moe ten aantoonen, dat de rit verantwoord is. De chauffeur is ir. dit opzicht niet aan sprakelijk. Er bestaan geen bezwaren dat iemand met zware bagage uit den trein komende, een taxi neemt. Er zal steeds voor worden gezorgd, dat aan de stations en de centra der grootere steden een voldoende aantal taxi's ter be schikking staat. Ook het vervoer van artsen, zieken enz. des nachts zal te allen tijde mogelijk zijn. Een eigenmachtige verhooging van de prijzen voor het autogoederenvervoer en taxitarieven is niet toegestaan. Autobussen. Het autobusverkeer zal eveneens beoor deeld worden in het kader van het alge meen belar.g. In gevallen, waarbij arbei ders en andere personen, wier beroep dit noodzakelijk maakt, naar hun werk moeten worden gebracht, blijft het autobusver keer gehandhaafd. In gevallen, waarbij ook een verbinding per rail of over het water bestaat, zal het autobusverkeer vervallen. Voor plezier tochten en reizen naar vergaderingen en dergelijke zullen als regel geen autobussen beschikbaar worden gesteld. Vrachtauto's. Door deze beperking van het personen verkeer zar een belangrijke hervorming van het goederenverkeer bereikt kunnen worden. Het verkeer met vrachtauto's met een gewicht van meer dan twee ton, zal niet worden stilgelegd indien zij gebruikt worden voor de levensmiddelenvoorzie ning. Indien een vrachtauto zich langer dan 5 dagen van haar standplaats moet verwijderen, is daarvoor een bijzondere vergunning noodig. Ei dient ook rekening mee te moeten word.n gehouden, dat geen goederenvervoer van de eene plaats naar de andere mag plaats hebben, indien het gaat om goederen, die in de plaats, waar heen wordt gereden, reeds voorhanden zijn (brood, bier enz.) Er zal ook worden gestreefd naar een combinatie van vrach ten. Leege of gedeeltelijk gevulde wagens zijn uit den booze. Ir bepaalde centra zul len transportbureaux worden opgericht. Officieel zullen in de toekomst slechts twee organisaties op het terrein van vrachtautoverkeer worden erkend en wel de N.O.B. en de B.B.N. Gasgeneratoren. Een verdere besparing op autobrand stoffen kan worden bereikt door het om bouwen van benzinemotoren in gasgenera toren. Deze ombouw kan natuurlijk slechts zeer geleidelijk gebeuren. Eerst komen de vrachtauto's en tractors aan de beurt, echter geen vrachtwagens onder de 1.5 ton. Ook zullen de motoren van personen auto's en van taxi's niet worder omge bouwd. De beste brandstof voor gasgene ratoren in Nederland is anthraciet. Turf is in mindere mate geschikt; hout is niet in voldoende hoeveelheid voorradig. Om opbouw te bevorderen zal den afne mers van gasgeneratoren de zekerheid worden gegeven, dat zij langen tijd zullen kunnen rijden en bij voorkomende gele genheid voorrang zullen hebben. Verder is te verwachten, dat deze vrachtwagens niet meer de dubbele, doch de enkelvoudige wegenbelasting zullen hebben op te brengen. Het verordeningenblad bevatte gisteren een verordening van den rijkscommissaris betreffende bijzondere maatregelen ten be hoeve van de luchtbescherming, waarin zijn opgenomen de reeds bekend gemaakte verboden om tusschen 22 uur en 4 uur motor rijtuigen in het openbaar verkeer te ge bruiken en tot het betreden van het strand tusschen zondsondergang en zonsopgang. Verder is bepaald, dat met ingang van 5 September het vermogen van in motorrijtuigen gebruikte gloei lampen niet te boven mag gaan: 35 Watt voor koplichten en 10 Watt voor spatbordlampjes of torpedo- frontlampjes. Op overtreding van bovenstaande bepa lingen is een hechtenisstraf van ten hoogste 6 maanden gesteld en een geldboete van ten hoogste duizend gulden of een van deze straffen. Tenslotte is bepaald, dat motorrijtuigen, waarmede de genoemde bepalingen worden overtreden, voor onbepaalden tijd in beslag kunnen worden genomen, terwijl de be stuurders van zoodanige motorrijtuigen in voorloopige hechtenis kunnen worden geno men. RIJKSBUREAU VOOR ELECTRO- TECHNISCHE INDUSTRIE. De secretaris-generaal, waarnemend hoofd van het departement van Handel, Nijverheid en Scheepvaart maakt bekend, dat hij bij beschikking van 29 dezer, gepubliceerd in de Nederlandsche Staatscourant nr. 168, bij het rijksbureau voor verwerkende indus trieën heeft ingesteld een sectie electrotech- nische industrie. Deze sectie is gevestigd te 's-Gravenhage, Bezuidenhout 125. Onder deze sectie vallen alle ondernemin gen, die zich als hoofd- of nevenbedrijf bezighouden met de vervaardiging van: a. alle machines, toestellen en onderdeelen daarvan, noodig voor de opwekking, transformatie, geleiding, distributie, schakeling of meting van electrische stroom in den ruimsten zin, zooals a.s. voor licht, kracht, industrieele en huis houdelijke doeleinden, b. alle zwakstroom-toestellen en onderdee len daarvan in den ruimsten zin, zooals o.a. voor telefoon, telegraaf en signaal wezen, toestellen voor medische doelein den, accumulatoren en galvanische ele menten, c. alle zend-, ontvang-, reproductie- en dis- tributietc estelien, alsmede onderdeelen daarvan op radiotelefonisch en radioteie- grafisch gebied in den ruimsten zin. Binnenkort zal een beschikking in de Ne derlandsche Staatscourant worden geplaatst, waarin o.m. aan alle betreffende onderne mingen de verplichting wordt opgelegd zich bij de sectie electrotechnische industrie te laten inschrijven, bij bedoelde sectie open gesteld. Belanghebbenden zullen hiertoe een in schrijvingsformulier ontvangen. De ondernemingen, die onder een der bo venstaande rubrieken vallen en voor 2 September a.s. geen inschrijvingsformulier hebben ontvangen, dienen zich schriftelijk aan te melden bij de sectie electrotechnische industrie, Bezuidenhout 125, 's-Gravenhage. Voetbal JONG HOLLAND-NIEUWS. Voor onze plaatselijke chr. sportver. Jong Holland zullen de competitiewedstrijden zoo ongeveer half September aanvangen. In welke afdeeling men speelt en tegen welke vereenigingen is nog niet bekend. Maandag avond a.s. zal er met diverse clubs een be spreking worden gehouden. Het resultaat zal zoo spoedig mogelijk worden gepubli ceerd. De Zaterdagmiddagen die nog aan de com petitie voorafgaan zullen benut worden doop 't spelen van enkele oefenwedstrijden. Zoo staat o.a. morgenmiddag op 't pro gramma een wedstrijd tegen 't plaatselijke Alkmaar op 't terrain aan den Westerweg. We raden 't voetbalminnend publiek aan om eens op 't Alkmaar-terrein een kijkje te gaan nemen. U zult er waarschijnlijk geen spijt van hebben. Wielrennen WIELERWEDSTRIJDEN TE ZAANDAM. Chris Smits winnaar van de amateurs en onafhankelijken. In het kader van de feestweek, welke te Zaandam gehouden wordt, ter vervanging van de jaarlijksche kermis zijn wielerwed strijden gehouden voor amateurs en onaf hankelijken, veteranen, nieuwelingen en be ginnelingen, op het parcours van het crite rium van Zaandam. Bij de amateurs en onafhankelijken start ten 45 renners, die er direct een strak tem po inzetten, eeds na enkele ronden vormde zich een kopgroep, bestaande uit de renners Faanhof, Keyzer, Smits, Cor Bakker, Lake- man en Jan Lust, welke er in slaagde na 27 ronden een ronde op het peloton uit te loo- pen. Tot tegen het einde bleven de koploo- pers tusschen het peloton hangen, waardoor de sprint de beslissing moest brengen. Hier uit trad Chris Smits, die reeds in 1939 en ook dit jaar de Ronde van Zaandam had ge wonnen, als overwinnaar te voorschijn. Zijn tijd bedroeg 1 uur, 30 minuten en 40 sec. (afstand 43.2 km). De nieuwelingen-course werd gewonnen door C. de Groot uit Leiden, terwijl de Belg Cano bij de veteranen als eerste door de finish ging. De voornaamste uitslagen waren als volgt: Amateurs en Onafhankelijken (afstand 43.2 km): 1. Chr. Smits, Rotterdam, tijd 1 uur 30 min. 40 seconden; 2. H. Faanhof, Am sterdam; 3. H. Keyzer, Amsterdam; 4. J. Lust, Oostzaan; 5. Cor Bakker, Zaandam; 6. H. Lakeman, Amsterdam; 7. C. de Best, Haarlem; 8. L. Verdonk, Amsterdam; 9. M. Segaar, Leiden. Nieuwelingen en beginnelingen (afstand 38.40 km): 1. C. de Groot, Leiden, tijd 59 m. 17 sec.; 2. W. v. d. Bos, Zaandam; 3. B. de Kort, Amsterdam; 4. L. Ekkers, Heiloo; 5. H. van Meetelen, Scheveningen; 6. J. Glas, Heiloo; 7. H. Pelser, Amsterdam; 8. M. Asjes, Amsterdam; 9. G. van Dijk, Haarlem. Na afloop reikte burgemeester In 't Veld de prijzen uit. Paarden HARDDRAVERIJ TE ZAANDAM. De kortebaandraverij, die Donderdag ter gelegenheid van de kermis te Zaandam is gehouden, heeft zich in een groote belang stelling mogen verheugen. 4 Er waren zeer veel toeschouwers en een voldoend aantal dravers (18). De prijzen, die door burgemeester In 't Veld werden uitgereikt werden als volgt be haald. Ie prijs 400 Xerxes van R. van Wierin- gen té Alkmaar, berijder J. van Leeuwen Jr., 2e pr. 150 Zonnestraal van Ph. Knij- nenburg, Den Haag, berijder W. Geersen; 3e pr. 50 Zoo Doorlooper van U. W. de Jong, Oranejwoud, berijder W. Geersen, 4e en 5e prijs elk 15, Anzelor van J. de Vlie ger, Nieuw Vennep, berijder eigenaar en A Farm Relief van E. G. in 't Veen, Voorburg, berijder eigenaar. De wisselprijs, bestaande in een zilveren theeservies, kwam in het bezit van R. van Wieringen te Alkmaar en de beker voor den winnenden pikeur aan J. van Leeu wen Jr. Kolven KOLFWEDSTRIJD TE KROMMENIE. In de kolfbaan Bogte te Krommenie werd een 50 slagen-wedstrijd gehouden, waarvan de uitslag als volgt was: le klasse: le pr. Th. Rijper te Zuidschar- woude, 507 p.; 2e pr. G. Mettes te Zuidschar- woude, 499 p.; 3e pr. C. J. van Kleeff te Bo- venkarspel, 481 p.; serieprijs C. Langedijk Pz. te Noordscharwoude, 109 p. 2e klasse: le pr. T. J. Dekker te Venhui zen, 450 p.; 2e pr. M. van Zaanen te Krom menie, 439 p.; 3e pr. G. Bijma te Hoogkar- spel, 438 p.; serieprijs H. J. Klooster te As sendelft, 102 p. 3e klasse: le pr. Th. Maars t Noordschar woude, 456 p.; 2e pr. J. Kramer te Zuid- scharwoude, 441 p.; 3e pr. J. Klooster te As sendelft, 398 p.; serieprijs C. Langedijk Cz. te Noordscharwoude, 96 p. afd. sajet: le pr. J. Leguit te Krommenie, 463 p.; 2e pr. S. G. Wit te Nieuwe Niedorp 459 p.;' 3e pr. W. Gorter te Koog aan de Zaan, 425 p.;.serieprijs G. J. de Boer te Koog aan de Zaan, 96 p. DE REGULEERING VAN DEN KAASHANDEL. Een verbetering. In het dezer dagen gepubliceerde com muniqué inzake de nadere maatregelen ter reguleering van den kaashandel, waarbij o.m. aan handelaren en handelaren-produ centen met vergunning een aanmeldings verplichting wordt opgelegd, kwam de vol gende zinsnede voor: „Na ontvangst van de opgave zal de cen trale wekelijks aan de hand van de hoe veelheden kaas, noodig voor uitvoer, zoo mede voor gebruik en eventueelen opslag in het buitenland, vaststellen, welke percentage van de aangemelde hoe veelheid bij haar moet worden ingeleverd". In dezen zin moet, naar het A. N. P. thans meldt, in plaats van „in het buitenland" worden gelezen: in het binnen land.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1940 | | pagina 6