De maatregelen tot beperking van
het benzineverbruik.
Spoct
Zetelverplaatsing N.V.'s en
andere rechtspersonen
wordt onderzocht.
Oorlogsmolest-credieten
voor bedrijven.
Voorziening t.a.v. oude
overeenkomsten.
VERBOD VAN VERLAGING
VAN LOONEN EN
SALARISSEN.
Autobusverkeer wordt
nog verder
ingekrompen.
Maximumsterkten voor
gloeilampjes van
motorrijtuigen.
TWEEDE BLAD
Het Verordeningenblad bevat een ver
ordening van den Rijkscommissaris voor
het bezette Nederlandsche gebied betref
fende bijzondere maatregelen op econo
misch gebied.
Hierin wordt o. m. het volgende be
paald.
Verplaatsing van den zetel.
Artikel 1.
(1) De wet vah 26 April 1940, houden
de bijzondere voorzieningen met betrek
king tot de in gebiedsdeelen van het Ko
ninkrijk der Nederlanden gevestigde
naamlooze vennootschappen en andere
rechtspersonen, alsmede met betrekking
tot zeeschepen, die gerechtigd zijn tot het
voeren n de Nederlandsche vlag
(Staatsblad no. 200), treedt buiten wer
king.
(2) Verplaatsingen van den ze
tel, die op grond van de in lid 1
genoemde wet vóór het in kracht
treden van deze verordening
hebben plaats gehad, moeten vóór
15 September 1940 bij den secre
taris-generaal van het departe
ment van Handel, Nijverheid en
Scheepvaart worden opgegeven.
Hij, die aan zulk een verplaatsing
van den zetel in overwegende
mate heeft medegewerkt, is ver
plicht de opgave te doen of te la
ten doen.
3. Een op grond van de in lid 1 ge
noemde wet verrichte verplaatsing van
den zetel of een op laatstgenoemde hande
ling berustende maatregel of daaruit
voortvloeiend rechtsgevolg kan geheel of
ten deele worden nietig verklaard of op
geheven. Deze beslissingen gaan uit van
den Secretaris-Generaal van het Departe
ment van Handel, Nijverheid en Scheep
vaart. Deze kan tevens die maatregelen
treffen, die in dit verband verder noodig
blijken te zijn.
4. De wettelijke vertegenwoordigers
van ondernemingen zijn verplicht de ver
anderingen op grond van lid 3 ten aanzien
van den zetel in de „Nederlandsche
Staatscourant" bekend te maken. Deze
veranderingen moeten ambtshalve koste
loos in het Handelsregister worden inge
schreven, indien de verplaatsing van den
zetel, welke op grond van de in lid 1 ge
noemde wet is geschied, daarin is inge
schreven.
Artikel 2.
Rechten uit aandeelen in
ondernemingen.
1. Zijn effecten, waarin aandeeleq in
binnen- en buitenlandsehe privaatrechte
lijke rechtspersonen of vereenigingen van
personen tot uitdrukking komen, naar een
gebied buiten het Rijk in Europa ge
bracht, dan kan hij, die recht op het aan
deel heeft, de uit dit aandeel voortvloeien'
de rechten ook dan uitoefenen, indien hij
ten gevolge van den oorlog niet in staat
is de aandeelbewijzen tot zich te nemen of
aan te bieden. Dit geldt slechts ten be
hoeve van die natuurlijke of rechtsperso
nen, vereenigingen van personen, instel
lingen, stichtingen en andere doelvermo
gens en handelszaken, die door één per
soon worden gedreven (ondernemingen),
die zich in het bezette Nederlandsche ge
bied ophouden of aldaar hun zetel hebben.
(2) De bepalingen van lid 1 gelden ook
ten aanzien van een rechtspersoon, die op
grond van de in Art. 1, lid 1, van genoem
de wet haar zetel verplaatst heeft. In een
dusdanig geval kunnen de uit het effect
voortvloeiende rechten slechts door de(n)
zich binnen het bezette Nederlandsche ge
bied bevindende bestuurder(s) worden
geldend gemaakt. Als bestuurder is ook
aan te zien eer, ingevolge de verordening
no. 26/1940 aangestelde beheerder.
(3) Indien door een ander dan den in
de leden 1 er 2 aangewezen gerechtigde
rechtshandelingen zijn verricht of worden
verricht, die door het feitelijke bezit der
aandeelbewijzen mogelijk zijn geworden,
zijn deze van onwaarde, tenzij de secre-
taris-generaail var, het departement van
handel, nijverheid en scheepvaart anders
mocht bepalen.
Artikel 3.
Afstempeling van effecten.
De rijkscommissaris voor het bezette
Nederlandsche gebied kan bepalen, dat de
effecten, waarin de aandeelen en het ver
mogen eener naamlooze ennootschap of
van een andere privaatrechtelijke rechts
persoon of vereeniging van personen tot
uitdrukking zijn gebracht, binnen een door
hem bepaalden termijn ter afstempeling
worden aangeboden. Hij kan tegelijkertijd
bepalen, welke de rechtsgevolgen zullen
zijn, voor het geval de bedoelde aanbie
ding niet binnen den aangegeven termijn
plaat vindt.
Artikel 4.
Strafbepalingen.
Het niet voldoen aan zijn verplichting
bot aanmelding (art. 1, lid 2) wordt ge
straft met ten hoogste 10€.000 gulden boete
of 5 jaar gevangenisstraf. Wie door zijn
schuld in strijd met de voorschriften in
lid 1 handelt me, hoogstens 10. OW gulden
boete of 1 jaar gevangenisstraf.
's-Gravenhage, 29 Augustus. Het
verordeningenblad bevat een besluit
van de secretarissen-generaal van de
departementen van Financiën en van
Justitie betreffende oorlogsmolest-
credieten voor bedrijven.
Hieraan ontleenen wij het volgende:
Onder „oorlogsmolestcredieten" worden
door dit besluit verstaan credieten, welke
aan door oorlogsmolest betroffen bedrijven
op den voet van de volgende atrikelen voor
rekening en risico van het Rijk worden ver
strekt. Zij hebben ten doel de bedrijven
weder op gang te brengen.
De verstrekking van oorlogsmolestcredie
ten geschiedt door stichtingen, welke uit
sluitend of mede ten doel hebben zoodanige
credieten te verstrekken.
Van Rijkswege kunnen aan deze stichtin
gen tot dit doel voorschotten worden ver
leend.
De verliezen, op de credieten geleden, wor
den, voor zoover zij niet uit de eigen in
komsten der stichtingen kunnen worden
gedekt, gebracht ten laste van het „Herstel
fonds 1940".
Onder oude overeenkomsten worden
verstaan:
1) de overeenkomsten, door schuld
vernieuwing in de plaats gesteld van
overeekomsten, door den credietnemer
vóór 15 Mei 1940 aangegaan, tenzij de
schuldvernieuwing door den aan den
csedietgever toegevoegden commissaris
is goedgekeurd.
Tot het tijdstip, waarop de definitieve af
wikkeling van een oorlogsmolestcrediet in
het Handelsregister is ingeschreven, gelden
met betrekking tot de oude overeenkomsten
van den credietnemer de volgende artikelen:
A r t i k e 1 7. Aan de verbintenissen,
welke voor den credietnemer uit oude over
eenkomsten voortvloeien, kan slechts wor
den voldaan en voldoening daaraan kan
slechts worden afgedwongen voor zoover de
aan den credietgever toegevoegde commis
saris daartoe toestemming verleent.
Zoodanige toestemming is ook vereischt
voor een tusschen den credietnemer en zijn
schuldeischer aangaande de verbintenissen
getroffen regeling.
Voor zoover deze toestemming niet is ver
kregen, wordt de schuld als niet opeischbaar
beschouwd.
Hetgeen zonder toestemming is voldaan,
kan teruggevorderd worden.
ArtikelS. Is een oude overeenkomst,
waarbij de credietnemer partij is, wederkee-
rig, en is deze zoowel door hem als door zijn
wederpartij niet of slechts gedeeltelijk nage
komen, dan kan de wederpartij den crediet
nemer sommeeren om binnen acht dagen te
verklaren, of hij de overeenkomst gestand
wil doen.
Verklaart hij zich daartoe binnen dien tijd
niet bereid, zoo is de overeenkomst ontbon
den en heeft de wederpartij recht op schade
vergoeding. Artikel 7 is hierop van toepas
sing.
Verklaart hij zich wel bereid de overeen
komst gestand te doen, dan is op de daar
uit voortvloeiende verbintenissen artikel 7
niet van toepassing. De bereidverklaring is
slechts mogelijk met toestemming van den
In het gisteren verschenen verordenin-
genlad is opgenomen een verordening van
den rijkscommissaris voor het bezette Ne
derlandsche gebied betreffende het verbod
van verlaging van looner, en salarissen.
Hierin wordt het volgende bepaald:
Verlaging van de ten aanzien van
de arbeidsverhoudingen in land
bouw-, industrie- en handelsbe
drijven, alsmede in de vrije be
roepen geldende loonen en sala
rissen i zonder vergunning ver
boden
Geen toestemming is noodig, wan
neer bij een collectieve arbeids
overeenkomst de desbetreffende par
tijen, in andere gevallen de partijen
bij een arbeidsovereenkomst het over
de verlaging eens zijn.
Onder geldende loonen en salaris
sen worden de voor een bepaald werk
werkelijk uitbetaalde tijd- en stuk-
loonen, alsmede salarissen, met in
begrip van regelmatig terugkeeiende
toeslagen en andere vergoedingen,
verstaan.
De voor de uitvoering van deze veror
dening noodige voorschriften worden door
den secretaris-generaal van het departe
ment va sociale zaken uitgevaardigd en
in de Nederlandsche taatscoudant bekend
gemaakt.
Deze voorschriften mogen strabedreigin-
gen bevatten.
(1) Deze verordening treedt onmid
dellijk in werking, terwijl tegelijkertijd
het besluit van den opperbevelhebber van
land- en zeemacht van 24 Mei 1940
(Staatsblad no. 800) buiten werking treedt.
Een eigenaardige gewoonte. - In de af-
geloopen zes weken is verscheiden malen
melding gemaakt van het verdwijnen van
rieten stoelen van de Amsterdamsche ter
rassen, in het bijzonder op het Rembrandts-
plein. Thans blijkt, dat hieraan schuldig zijn
een kapper en een suikerwerker, mannen
van 52 en 27 jaar, die er een gewoonte van
gemaakt hadden na een borrel laat in den
avond zich tot eigenaar van een rieten stoel
te verheffen, hoewel zij volgens hun eigen
verklaring deze meubels in het geheel niet
noodig hadden. Bij huiszoeking zijn drie
rieten stoelen teruggevonden. Twee worden
er nog vermist De aangehouden mannen
verklaren daarvan niets af te weten.
aan den credietgever toegevoegden commis
saris.
A r t i k e 19. A. De artikelen 7 en 8 zijn
niet van toepassing op:
1) Arbeidsovereenkomsten, behalve voor
zoover betreft vóór 15 Mei 1940 vervallen
loonen;
2.) huur- en pachtovereenkomsten;
3.) renten van schuldvorderingen, waar
voor hypotheek is verleend;
4) verplichte periodieke aflossingen van
schuldvorderingen, waarvoor eerste hypo
theek is verleend.
B. Het bepaalde in het eerste lid onder
24 geldt niet, voor zoover de aan den
credietgever toegevoegde commissaris in Dij-
zondere gevallen anders beslist. De schuld
eischer wordt tevoren gehoord, althans be
hoorlijk opgeroepen.
In een gistermiddag gehouden perscon
ferentie heeft de Oberiegierungsrat dr.
Pini, adviseur van den rijkscommissaris
voor het bezette Nederlandsche gebied in
zake verkeersaangelegenheden, een voor
dracht gehouden, waarin hij maatregelen
aankondigde 'ter beperking van het ver
bruik van autobrandstoffen in Nederland.
Deze maatregelen komen in het kort
hierop neer:
1. het aantal personenauto's en taxi's
wordt niet verminderd. Echter zal
door het stilleggen van het verkeer
van groote personenauto's en taxi's
en door het inwisselen hiervan tegen
kleine wagens een geringer ver
bruik van brandstof worden ver
kregen.
Het autobusverkeer moet met on
geveer 10 procent worden vermin
derd. Daar waar verkeer met an
dere openbare vervoermiddelen
mogelijk is, zal het autobusverkeer
worden stop gezet.
Op het gebied van het goederenver
keer zal er naar worden gestreefd
diverse transporten te combineeren.
4. Het verkeer langs den weg over de
grens over verre afstanden dus
zal zeer beperkt worden.
5. Er zal worden overgegaan tot het
ombouwen van vrachtwagens met
benzinemotoren tot wagens mei gas
generators.
Wanneer deze maatregelen op de juiste
wijze worden doorgevoerd zoo zeide
dr. Pini mag worden verwacht, dat geen
verdere beperkende maat egelen in uit
zicht behoeve 1 te worden gesteld.
Personenauto's.
Personenauto's zullen ir. de toekomst
uitsluitend mogen worden gebruikt door
artsen, zieker, gebrekkigen en dergelijken,
personen dus, die niet zonder een auto
kunnen. Onder deze artsen worden ver
staan medici, die op grooten schaal huis
bezoek moeten doen of regelmatig den af
stand tusschen woning en ziekenhuis moe
ten afleggen.
Voor lesdoeleinden mogen alleen in die
gevallen auto's worden gebruikt, indien
de betrokken leerling op vrachtauto's te
werk zal worden gesteld en indien het be
slist zeker is, dat de adspirant-chauffeur
een rijvergunning voor een personenauto
zal krijgen.
Groote personenauto's wagens, welke
15 liter of meer per 100 km. verbruiken
zullen worden stopgezet. Zij mogen niet
meer rijden. Hetzelfde geldt voor motor
rijwielen met een grooteren inhoud dan
500 c.c.
Vanzelfsprekend zullen deze maatregelen
niet onmiddellijk van kracht worden. De
genen, die eer dergelijken wagen of motor
hebben zijn hierop aangewezen er, worden
in de gelegenheid gesteid hun vervoer
middelen tegen kleinere wagens of motoren
in te ruilen. In dit verband merkte de
spr. nog op, dat de prijzen van kleine
wagens zoowel nieuwe als gebruikte
niet mogen worden verhoogd.
De bestuurders en bezittérs van vracht
wagens zullen in de toekomst altijd in staat
moeten zijn de dv ingende noodzakelijkheid
van een fit aan te toonen. Geen enkel
voertuig zal gebruikt mogen worden voor
plezierritjes en voor bezoeken aan ver-
ma kelijkhedeh.
Taxi's.
Het taxiverkeer zal oj. veel geringer
schaal worden beperkt. Het geldt hier een
ii-neen belang. De hoeveelheid benzine
die voor iedere taxi tot nu toe beschikbaar
was, wordt uitgebreid. Tegen misbruik zal
echter streng worden gewaakt.
Ritten naar of van theaters, bioscopen
of andere vermakelijkheden zijn niet
toegestaan. Alleen in dringende ge
vallen mag men van een taxi gebruik
maken. Ook het verkeer met1 taxi's,
die meer dan 15 liter per 109 km.
verbruiken, wordt stilgelegd, evenals
de taxis, die van dieselmotoren zijn
voorzien.
Onder misbruik wordt verstaan, indien
men van een taxi gebruik maakt, als
een ander openbaar vervoermiddel aan
wezig is.
De passagiers zullen te allen tijde moe
ten aantoonen, dat de rit verantwoord is.
De chauffeur is ir. dit opzicht niet aan
sprakelijk.
Er bestaan geen bezwaren dat
iemand met zware bagage uit
den trein komende, een taxi
neemt. Er zal steeds voor worden
gezorgd, dat aan de stations en de
centra der grootere steden een
voldoende aantal taxi's ter be
schikking staat. Ook het vervoer
van artsen, zieken enz. des nachts
zal te allen tijde mogelijk zijn.
Een eigenmachtige verhooging van de
prijzen voor het autogoederenvervoer en
taxitarieven is niet toegestaan.
Autobussen.
Het autobusverkeer zal eveneens beoor
deeld worden in het kader van het alge
meen belar.g. In gevallen, waarbij arbei
ders en andere personen, wier beroep dit
noodzakelijk maakt, naar hun werk moeten
worden gebracht, blijft het autobusver
keer gehandhaafd.
In gevallen, waarbij ook een verbinding
per rail of over het water bestaat, zal het
autobusverkeer vervallen. Voor plezier
tochten en reizen naar vergaderingen en
dergelijke zullen als regel geen autobussen
beschikbaar worden gesteld.
Vrachtauto's.
Door deze beperking van het personen
verkeer zar een belangrijke hervorming
van het goederenverkeer bereikt kunnen
worden.
Het verkeer met vrachtauto's met een
gewicht van meer dan twee ton, zal niet
worden stilgelegd indien zij gebruikt
worden voor de levensmiddelenvoorzie
ning. Indien een vrachtauto zich langer
dan 5 dagen van haar standplaats moet
verwijderen, is daarvoor een bijzondere
vergunning noodig. Ei dient ook rekening
mee te moeten word.n gehouden, dat geen
goederenvervoer van de eene plaats naar
de andere mag plaats hebben, indien het
gaat om goederen, die in de plaats, waar
heen wordt gereden, reeds voorhanden
zijn (brood, bier enz.) Er zal ook worden
gestreefd naar een combinatie van vrach
ten. Leege of gedeeltelijk gevulde wagens
zijn uit den booze. Ir bepaalde centra zul
len transportbureaux worden opgericht.
Officieel zullen in de toekomst slechts
twee organisaties op het terrein van
vrachtautoverkeer worden erkend en wel
de N.O.B. en de B.B.N.
Gasgeneratoren.
Een verdere besparing op autobrand
stoffen kan worden bereikt door het om
bouwen van benzinemotoren in gasgenera
toren.
Deze ombouw kan natuurlijk slechts
zeer geleidelijk gebeuren. Eerst komen de
vrachtauto's en tractors aan de beurt,
echter geen vrachtwagens onder de 1.5
ton. Ook zullen de motoren van personen
auto's en van taxi's niet worder omge
bouwd. De beste brandstof voor gasgene
ratoren in Nederland is anthraciet. Turf
is in mindere mate geschikt; hout is niet
in voldoende hoeveelheid voorradig.
Om opbouw te bevorderen zal den afne
mers van gasgeneratoren de zekerheid
worden gegeven, dat zij langen tijd zullen
kunnen rijden en bij voorkomende gele
genheid voorrang zullen hebben.
Verder is te verwachten, dat deze
vrachtwagens niet meer de dubbele, doch
de enkelvoudige wegenbelasting zullen
hebben op te brengen.
Het verordeningenblad bevatte gisteren
een verordening van den rijkscommissaris
betreffende bijzondere maatregelen ten be
hoeve van de luchtbescherming, waarin
zijn opgenomen de reeds bekend gemaakte
verboden om tusschen 22 uur en 4 uur motor
rijtuigen in het openbaar verkeer te ge
bruiken en tot het betreden van het strand
tusschen zondsondergang en zonsopgang.
Verder is bepaald, dat met ingang
van 5 September het vermogen van
in motorrijtuigen gebruikte gloei
lampen niet te boven mag gaan: 35
Watt voor koplichten en 10 Watt
voor spatbordlampjes of torpedo-
frontlampjes.
Op overtreding van bovenstaande bepa
lingen is een hechtenisstraf van ten hoogste
6 maanden gesteld en een geldboete van
ten hoogste duizend gulden of een van deze
straffen.
Tenslotte is bepaald, dat motorrijtuigen,
waarmede de genoemde bepalingen worden
overtreden, voor onbepaalden tijd in beslag
kunnen worden genomen, terwijl de be
stuurders van zoodanige motorrijtuigen in
voorloopige hechtenis kunnen worden geno
men.
RIJKSBUREAU VOOR ELECTRO-
TECHNISCHE INDUSTRIE.
De secretaris-generaal, waarnemend hoofd
van het departement van Handel, Nijverheid
en Scheepvaart maakt bekend, dat hij bij
beschikking van 29 dezer, gepubliceerd in
de Nederlandsche Staatscourant nr. 168, bij
het rijksbureau voor verwerkende indus
trieën heeft ingesteld een sectie electrotech-
nische industrie.
Deze sectie is gevestigd te 's-Gravenhage,
Bezuidenhout 125.
Onder deze sectie vallen alle ondernemin
gen, die zich als hoofd- of nevenbedrijf
bezighouden met de vervaardiging van:
a. alle machines, toestellen en onderdeelen
daarvan, noodig voor de opwekking,
transformatie, geleiding, distributie,
schakeling of meting van electrische
stroom in den ruimsten zin, zooals a.s.
voor licht, kracht, industrieele en huis
houdelijke doeleinden,
b. alle zwakstroom-toestellen en onderdee
len daarvan in den ruimsten zin, zooals
o.a. voor telefoon, telegraaf en signaal
wezen, toestellen voor medische doelein
den, accumulatoren en galvanische ele
menten,
c. alle zend-, ontvang-, reproductie- en dis-
tributietc estelien, alsmede onderdeelen
daarvan op radiotelefonisch en radioteie-
grafisch gebied in den ruimsten zin.
Binnenkort zal een beschikking in de Ne
derlandsche Staatscourant worden geplaatst,
waarin o.m. aan alle betreffende onderne
mingen de verplichting wordt opgelegd zich
bij de sectie electrotechnische industrie te
laten inschrijven, bij bedoelde sectie open
gesteld.
Belanghebbenden zullen hiertoe een in
schrijvingsformulier ontvangen.
De ondernemingen, die onder een der bo
venstaande rubrieken vallen en voor 2
September a.s. geen inschrijvingsformulier
hebben ontvangen, dienen zich schriftelijk
aan te melden bij de sectie electrotechnische
industrie, Bezuidenhout 125, 's-Gravenhage.
Voetbal
JONG HOLLAND-NIEUWS.
Voor onze plaatselijke chr. sportver. Jong
Holland zullen de competitiewedstrijden
zoo ongeveer half September aanvangen. In
welke afdeeling men speelt en tegen welke
vereenigingen is nog niet bekend. Maandag
avond a.s. zal er met diverse clubs een be
spreking worden gehouden. Het resultaat
zal zoo spoedig mogelijk worden gepubli
ceerd.
De Zaterdagmiddagen die nog aan de com
petitie voorafgaan zullen benut worden
doop 't spelen van enkele oefenwedstrijden.
Zoo staat o.a. morgenmiddag op 't pro
gramma een wedstrijd tegen 't plaatselijke
Alkmaar op 't terrain aan den Westerweg.
We raden 't voetbalminnend publiek aan om
eens op 't Alkmaar-terrein een kijkje te
gaan nemen. U zult er waarschijnlijk geen
spijt van hebben.
Wielrennen
WIELERWEDSTRIJDEN TE ZAANDAM.
Chris Smits winnaar van de amateurs
en onafhankelijken.
In het kader van de feestweek, welke te
Zaandam gehouden wordt, ter vervanging
van de jaarlijksche kermis zijn wielerwed
strijden gehouden voor amateurs en onaf
hankelijken, veteranen, nieuwelingen en be
ginnelingen, op het parcours van het crite
rium van Zaandam.
Bij de amateurs en onafhankelijken start
ten 45 renners, die er direct een strak tem
po inzetten, eeds na enkele ronden vormde
zich een kopgroep, bestaande uit de renners
Faanhof, Keyzer, Smits, Cor Bakker, Lake-
man en Jan Lust, welke er in slaagde na 27
ronden een ronde op het peloton uit te loo-
pen. Tot tegen het einde bleven de koploo-
pers tusschen het peloton hangen, waardoor
de sprint de beslissing moest brengen. Hier
uit trad Chris Smits, die reeds in 1939 en
ook dit jaar de Ronde van Zaandam had ge
wonnen, als overwinnaar te voorschijn. Zijn
tijd bedroeg 1 uur, 30 minuten en 40 sec.
(afstand 43.2 km).
De nieuwelingen-course werd gewonnen
door C. de Groot uit Leiden, terwijl de Belg
Cano bij de veteranen als eerste door de
finish ging.
De voornaamste uitslagen waren als volgt:
Amateurs en Onafhankelijken (afstand
43.2 km): 1. Chr. Smits, Rotterdam, tijd 1
uur 30 min. 40 seconden; 2. H. Faanhof, Am
sterdam; 3. H. Keyzer, Amsterdam; 4. J.
Lust, Oostzaan; 5. Cor Bakker, Zaandam;
6. H. Lakeman, Amsterdam; 7. C. de Best,
Haarlem; 8. L. Verdonk, Amsterdam; 9. M.
Segaar, Leiden.
Nieuwelingen en beginnelingen (afstand
38.40 km): 1. C. de Groot, Leiden, tijd 59 m.
17 sec.; 2. W. v. d. Bos, Zaandam; 3. B. de
Kort, Amsterdam; 4. L. Ekkers, Heiloo; 5.
H. van Meetelen, Scheveningen; 6. J. Glas,
Heiloo; 7. H. Pelser, Amsterdam; 8. M. Asjes,
Amsterdam; 9. G. van Dijk, Haarlem.
Na afloop reikte burgemeester In 't Veld
de prijzen uit.
Paarden
HARDDRAVERIJ TE ZAANDAM.
De kortebaandraverij, die Donderdag ter
gelegenheid van de kermis te Zaandam is
gehouden, heeft zich in een groote belang
stelling mogen verheugen. 4
Er waren zeer veel toeschouwers en een
voldoend aantal dravers (18).
De prijzen, die door burgemeester In 't
Veld werden uitgereikt werden als volgt be
haald.
Ie prijs 400 Xerxes van R. van Wierin-
gen té Alkmaar, berijder J. van Leeuwen
Jr., 2e pr. 150 Zonnestraal van Ph. Knij-
nenburg, Den Haag, berijder W. Geersen;
3e pr. 50 Zoo Doorlooper van U. W. de
Jong, Oranejwoud, berijder W. Geersen, 4e
en 5e prijs elk 15, Anzelor van J. de Vlie
ger, Nieuw Vennep, berijder eigenaar en A
Farm Relief van E. G. in 't Veen, Voorburg,
berijder eigenaar.
De wisselprijs, bestaande in een zilveren
theeservies, kwam in het bezit van R. van
Wieringen te Alkmaar en de beker voor
den winnenden pikeur aan J. van Leeu
wen Jr.
Kolven
KOLFWEDSTRIJD TE KROMMENIE.
In de kolfbaan Bogte te Krommenie werd
een 50 slagen-wedstrijd gehouden, waarvan
de uitslag als volgt was:
le klasse: le pr. Th. Rijper te Zuidschar-
woude, 507 p.; 2e pr. G. Mettes te Zuidschar-
woude, 499 p.; 3e pr. C. J. van Kleeff te Bo-
venkarspel, 481 p.; serieprijs C. Langedijk
Pz. te Noordscharwoude, 109 p.
2e klasse: le pr. T. J. Dekker te Venhui
zen, 450 p.; 2e pr. M. van Zaanen te Krom
menie, 439 p.; 3e pr. G. Bijma te Hoogkar-
spel, 438 p.; serieprijs H. J. Klooster te As
sendelft, 102 p.
3e klasse: le pr. Th. Maars t Noordschar
woude, 456 p.; 2e pr. J. Kramer te Zuid-
scharwoude, 441 p.; 3e pr. J. Klooster te As
sendelft, 398 p.; serieprijs C. Langedijk Cz.
te Noordscharwoude, 96 p.
afd. sajet: le pr. J. Leguit te Krommenie,
463 p.; 2e pr. S. G. Wit te Nieuwe Niedorp
459 p.;' 3e pr. W. Gorter te Koog aan de
Zaan, 425 p.;.serieprijs G. J. de Boer te Koog
aan de Zaan, 96 p.
DE REGULEERING VAN DEN
KAASHANDEL.
Een verbetering.
In het dezer dagen gepubliceerde com
muniqué inzake de nadere maatregelen ter
reguleering van den kaashandel, waarbij
o.m. aan handelaren en handelaren-produ
centen met vergunning een aanmeldings
verplichting wordt opgelegd, kwam de vol
gende zinsnede voor:
„Na ontvangst van de opgave zal de cen
trale wekelijks aan de hand van de hoe
veelheden kaas, noodig voor uitvoer, zoo
mede voor gebruik en eventueelen opslag
in het buitenland, vaststellen,
welke percentage van de aangemelde hoe
veelheid bij haar moet worden ingeleverd".
In dezen zin moet, naar het A. N. P. thans
meldt, in plaats van „in het buitenland"
worden gelezen: in het binnen
land.