i
IP^IP^IP
m+m
1!
w
Verstopping
Mr. STEVENS UIT
F1LMNIEUWS
je ruggegiaat
SCHAKEN
all
mÊ
i
1 a
m$m
1PP
DAMMEN
um. #m. 'As mm m
Aambeien?
Huiduitslag?
Overtollig vet?
Pr. Schieffer's
Stofwisselingszout
RADIOPROGRAMMA
Kou - Kou - Kou
FEUILLETON
R. ARDEN. DETROIT
TWEEDE BLAD
Al AU Ai oJL POMPAUUUti.
City-tlieater
Het is in deze ülm moeilijk te zeg
gen, waar het historisch-juiste op
houdt en de verdichting begint. In
elk geval geeft zij van beide een
goede dosis en het is wel voor een
groot deel daaraan te danken, dat
„Madame de Pompadour" zulk een
aantrekkelijke film is geworden. Zij
oehandelt, zooals de titel reeds zegt,
een episode uit het leven van ma
dame de Pompadour, de minnares
van koning Lodewijk XV van Frank
rijk, de vrouw, die eigenlijk dat land
regeerde.
De jonge, zeer begaafde, maar
arme schilder Frangois Boucher
brengt haar op een goeden dag met
een aantal vrienden een grootsche
bloemenhulde, maar deze droeg een
zeer merkwaardig karakter: aan de
tallooze bouquetjes waren spotge
dichten bevestigd, die aangaven hoe
er gedacht werd over het feit, dat
een vrouw regeerde. Deze rijmelarij
moest wel den toorn van den koning
opwekken, die de beleediging, de
markiezen aangedaan, niet ongestraft
wilde-laten. Zij dacht er aanvanke
lijk ook zoo over, maar haar bewon
dering voor den jongen man, wiens
moed haar imponeert, maakt dat zij
een eigenaardige straf voor hem
verzint: de vrijheid, omdat „de Bas
tille een te voorname verblijfplaats
voor hem zou zijn. Daarna ontstaat
tusschen haar en den schilder een
liefdes-idylle, waarin zij zich geluk
kiger gevoelt dan als de ongekroonde
koningin, maar waaraan zij een einde
maakt, ornaat zij meent dat de koning
haar méér noodig heeft.
Knappe spelers (tsers) hebben de
hoofdrollen vervuld. We noemen al
lereerst Kathe von Nagy, die prachtig
de markiezin typeert; dan Willy
Eichberger, die uitstekend speelt als
Boucher, de schilder; Anton Edhofer
geeft den ij delen, zwakken koning
prachtig weer; ten slotte zorgt Leo
Slezak als de caféhouder Barbanelle
voor den noodigen humor. De cos-
tuums en de interieurs zijn een
schittering voor het oog.
Na buiten- en binnenlandsch
nieuws geeft het voorprogramma nog
een paar mooie natuurfilms: Gevleu
gelde voeten (skiën in het Zwitser-
sche hooggebergte) en Langs zomer-
wegen (een uitstapje in de Belgische
Ardennen).
JULIKA.
Harmonie-Theater.
Wanneer men de- bekende actrice
Paula Wessely in één van haar beste
creaties wil zien, verzuime men niet
deze week haar film Julika in hel
Harmonie-Theater te gaan zien. Zij
speelt het Hongaarsche dorpsmeisje
dat zich één voelt met het kleine
landgoed van haar heer, Karl vori
Tamassy, op gevoelvolle wijze. Kan
is ritmeester der huzaren in Weenen
geweest. Doch toen zijn vader bij eer
ongeluk het leven verloor, moes:
hij naar het landgoed komen. Zijn
vader heeft meer schulden dan bezit
tingen nagelaten. Karl verkoopt een
gioot deel van het landgoed. Al het
personeel wordt ontslagen. Alleen
Julika, de- dochter van den k-Asier,
die met Karls vader bij het ongeluk
is omgekomen, mag blijven. Samen
met Karl bewerkt zij den grond. De
oogst van het eerste jaar is goed en
Karl kan een deel van zijn bezittin
gen terugkoopen. De mooie verhou
ding tusschen Karl en Julika wordt
ernstig in gevaar gebracht als de
Weensche jongedame Grit von Hel-
mers in hün leven komt en Kar]
spo'edig onder haar invloed heeft
gebracht. Hij zal met haar trouwen
en wachten met het binnenhalen van
den oogst tot zij is gekomen. Maar
Girt laat Karl wachten. Julika is
diep teleurgesteld. Met droefheid in
't hart ziet zij den mooien oogst ver
gaan. Maar dan treedt zij op en komt
Karl te weten, dat Grit alles slechts
als een scherts heeft beschouwo
Thans ziet Karl in, wat Julika voor
h en zijn land"opd fceteekent en
met het binnenhalen van het over
■ipe koren kan worden aangevan
■,en, want Karl heeft slechts op haai
- wacht.
Paula Wessely beeldde het een
vcudige, liefdevolle natuurkind ot
bijzondere wijze uit en Attila Höt
biger als Karl was niet minder goed.
Tal van fraaie opnamen, zoowel van
het feest in Weenen, als van hel
prachtige Hongaarsche land, gever,
de film een eigenaardige bekoring.
De film in haar geheel boeit van het
begin tot het einde en is de belang
stelling zeer zeker waard.
Een uitgebreid Ufa-journaal en
een mooi en interessant ProfiPi-
Nieuws gaan aan het hoofdnummer
vooraf.
„VERBANNEN".
Victoria-theater.
„Verbannen" heeft al eerder in
Alkmaar gedraaid. Toch zal de film
ook dezen keer wel geen gebrek
aan belangstelling hebben. En dat
is niet te verwonderen: ze heeft de
eigenschappen van de film, die het
„doen" zal. Het zeer dramatische
verhaal boeit van het begin tot het
einde; het spel van de allerbelang
rijkste figuren weet te overtuigen;
op 't allerlaatste moment ontbreekt
zelfs niet 't gelukkig slot, dat hier
bovendien voldoende aannemelijk
wordt gemaakt; en of de film vol
doende „couleur locale" bezit of
ze de sfeer van het Londen en hei
Sydney uit den tijd van koningin
Victoria weet te treffen onttrekt
zich toch aan het oordeel van den
toeschouwer. Zoodat hij dit laatste
maar dient te accepteeren. En wan
neer hij dit dan doet, zal hij deze
film zeker weten te waardeeren.
Zarah Leander, die de belangrijkste
figuur in „Verbannen" uitbeeldt,
draagt daar in de eerste plaats toe
bij, zoowel door haar spel als door
haar donkere zangstem, die we in
een paar hekende songs te hooren
krijgen. Willy Birgel is een goede
tegenspeler, die zijn rol meestal wei
overtuigend weet te maken. „Ver
bannen" is een film, die het waard
is gezien te worden.
Vooraf een filmpje over het land
van Arles, het Polygoon- en het
Ufa-journaal.
KAMERMEISJE 3X BELLEN.
Roxy-Theater
Een bijzonder amusante geschiede
nis, vol komische verwikkelingen
zooals de titel reeds doet vermoeden
kan men thans in het Roxy-Theater
zien. De charmante actrice Jessie
Vihrog speelt de hoofdrol als Dolly
Ruhland. Ofschoon het bijna niet
mogelijk in den inhoud te vertellen,
willen wij tóch trachten iets van de
gebeurtenissen te onthullen. Dolly
logeert n.l. op een badplaats met
broer en schoonzuster. Om de ver
veling te verdrijven leest zij de
nieuwste roman van Roland, waarm
een aardige scène voorkomt van een
kamermeisje, dat een hotelgast moei
helpen met de knoop van een jas.
Als Dolly's vader haar nu wil ver
loven met een jongeman, waarvan zij
niets hebben moet en de auteur Ro
land in het hotel komt, gaat Dolly
daar als kamermeisje de scène uit hei
boek in practijk brengen, met alle
dolkomische avonturen, die hiervan
het gevolg zijn, vooral als er ter eere
van Roland een bal georganiseerd
wordt.met een wedstrijd voor het
beste kamermeisje. Op welke origi-
neele wijze het ten slotte tusschen
Dolly en Roland in orde komt, moet
men eens gaan zien. Na veel vroolijk-
heid wordt het goede resultaat be
reikt.
Naast Jessie Vihrog mogen zeker
Hans Leibelt en H. Adalbert van
Schlettow genoemd worden. Zij ma
ken het geheel tot een zeer geslaag
de amusementsfilm.
Een aardig voorprogramma met
veel binnen- en buitenlandsch nieuv/s
door Üfa-journaal en Holl. Nieuws
•^aat aan het hoofdnummer vooraf.
van elk reclame-plan:
DAGBLAD- RECLAME!
PROBLEEM N. 6
J. J. P. A. SEILBERGER
M. D. L. ARTZ.
(Eerste publicatie)
EN
:»'4t
h
a b cd el
Tweezet.
Wit: Kf4, Da3, Thl, Re5, pion
e2 5.
Zwart: Kd2, Pdl, pion d4 3.
Oplossing van probleem no. 2.
1. Rf2, dreigt Üd2: Pe4ft
1ab3: 2. Dfl
1cb3: 2. Da6:
1. e3 2. Df3t
Nederland telt tal van goede
schaakspelers. Dit blijkt o.m. uit
onderstaande partij, die wij in het
Octobernummer 1938 van het
Tijdschrift van den K.N.S.B. von
den. Het naspelen zal velen zonder
twijfel een bron van genot zijn.
Wit: E. D. de Waal.
Zwart: J. v. Dijk.
Niemzowitsch-verdediging.
1. d2d4, Pg8—f6; 2. c2—c4,
c?e6; 3. Pbl—c3, Rf8—b4; 4.
a2a3, Rb4Xc3f; 5. b2Xc3, c7—
c5, 6. Pgl—f3, 0—0; 7. g2—g3,
d7d5; 8, Rfl—g2, Pb8—c6; 9.
Rel—g5, h7—h6; 10. c4Xd5, e6X
u5; 11. Rg5Xf6, Dd8Xf6.
De Samisch-variant (4. a3) heeft
door de ongewone behandeling met
7. g3 een rustiger karakter gekre
gen. De partijen staan ongeveer
gelijk.
12. 0—0, Rc8—e6; 13. Ddl—d3,
c5c4.
Na dezen scherpen zet laait de
strijd weer op, omdat zwart de
pionnenmeerderheid op den ko-
mnginnevleugel heeft en wit het
overwicht in het centrum. In der
gelijke situaties moeten beide par
tijen op aanval spelen.
14. Dd3—bl, Pc6—a5; 15. Pf3—
d2, Ta8—d8; 16. Dbl—b4, b7—b6;
17. e2—e4, d5Xe4; 18. Pd2Xe4,
Df6—g6; 19. Pe4d6, Re6—d5;
20. Rg2Xd5, Dg6Xd6.
Anders zou pion c4 verloren gaan.
21. Db4Xd6, Td8Xd6.
Ook in het eindspel zijn de kan-
n ongeveer gelijk gebleven.
Rd5—f3; Tf8e8; 23. Tfl— el.
Zeer in aanmerking kwam 23. a4.
23Td6e6; 24. Kgl—fl.
Fa5b3; 25. TelXe6, Te8Xe6; 26
Tal—dl, Te6—d6; 27. Rf3—e4.
De voorkeur verdiende 27. a4.
27b6—b5! 28. Re4—c2,
Td6—a6!
Nu wordt de partij spannend. Wit
lean pionverlies niet beletten, maar
daarvoor wordt zijn vrije d-pion
zeer sterk.
Stelling na 28Td6a6!
J mm.
c d
t k
29. d4—d5!, Kg8—f8
Na 29Td6 30. Rb3:, ab3:
31. Tbl zou een remisestelling ont
staan.
30. d5—d6, Kf8—e8 31. d6—d7f
Ke8—d8 32. Tdl—d5, Ta6Xa3 33.
Rc2—f5.
Met de dreigingen 34. Te5 en 34.
Tb5:
33g7—g6 34. Rf5—h3,
f7—f5 35. g3—g4, b5—b4?.
Hier verzuimt zwart dé juiste
voortzetting. Met 35. f4!
kon hij zijn tegenstander voor een
zeer moeilijk probleem stellen,
daar het voor de hand liggende ant
woord 36. g5 op 36f3! zou
falen. Hoewel zwart er na den
terkstzet in slaagt één zet eerder
dame te halen, gaat de partij toch
voor hem verloren, daar zijn koning
ongunstig staat.
36. g4Xf5!, b4Xc3 37. f5Xg6,
c3—c2 38. Td5—e5!
De dreiging 39. Te8f enz. is nu
doodelijk, b.v. 38clDf 39.
Kg2, Dd2 40. Te8f, Kc7 41. D8Df,
Dd8: 42. Td8:, Kd8: 43. g7 en wit
wint.
28Pb3—d2f 39. Kfl—g2,
'a3Xh3.
Maakt de dreiging Te8j onscha
delijk, maar nu loopt de witte g-
pion door.
40. g6—g7, c2—clD 41. g7—g8Dj
Kd8Xd7 42. Dg8—d5t, Kd7—c7 43.
Te5e7f.
Zwart geeft het op.
Een bijzonder opwindend slot!
Aan de Dammers.
In onze vorige rubriek gaven wij
ter oplossing probleem 1671.
Stand.
Zw. 12 sch. op: 8, 9, 10, 13, 15, 16.
18, 19, 26, 22, 24, 25.
Wit 13 sch. op: 21, 29, 33, 34, 37,
38, 39, 40, 42, 43, 44, 47, 50.
Oplossing.
1. 29—23 1. 19X28
2. 50—45 2. 16X27
3. 38—32 3. 27X49
4.
37—32
4.
28X48
5.
33—29
5.
24X33
6.
39X17
6.
48X30
7.
40—35
7.
49X40
8.
35X24
8.
20X29
9.
45X 5!!
Combinaties.
Misschien is de volgende dubbele
Turksche slag aan verschillende
van onze lezers niet bekend. Het
probleem is samengesteld door den
Canadeeschen problemist Raymond
en op het bord der 100 ruiten over
gebracht.
Hl iilfl'
Zw. 5 sch. op: 7, 8, 9, 10,
20 en twee dammen op 2
en 3.
W. 10 sch. op: 17, 18, 19,
22, 32, 33, 37, 38, 41, 43.
Wit wint als volgt:
1. 19—13 1. 8X18
2. 18—13 2. 3X28
(slaat 4 sch.)
3. 13X13 3. 2X18
(slaat 4 sch.)
4. 32X lü
Ook wit was bij den der
den zet gedwongen 4 sch. te
slaan.
Zw. 12 sch. op: 3, 6, 8, 12,
14, 15, 16, 17, 19, 21, 24, 29.
W. 12 sch. op: 25, 26, 28,
31, 32, 35, 36, 38, 39, 45,
48, 49.
Met wit aan zet zijnde,
had gij wellicht ook den
damzet over het hoofd ge
zien, die in de onderstaande
positie mogelijk is.
,6Ook Fabre overzag hem
in een partij. Wit moet als
volgt spelen:
1. 32—27 1. 21X34
2. 28—22 2. 17X28
3. 35—30 3. 24X35
4. 26—21 4. 16X27
5. 31X 2!!
Ter oplossing voor deze
week:
Probleem 1672 van
A. A. Polman te Almelo.
Zw. 8 sch. op: 11, 12, 13,
14, 15, 19, 21, 36.
W. 8 sch. opt 24, 30, 32,
33, 34, 39, 45, 47.
Wij ontleenden dit zeer
aardige probleem aan het
Dagblad van het Oosten.
In onze volgende rubriek
geven wij de oplossing.
DAN
Men voelt zich vrijer en gezonder.
Flacon f I.OS. Dubbele flacon f1.75
bij apothekers en vakdrogisten.
ZONDAG.
HILVERSUM I, 415 M. (Nederl.
progr. 8.-2.— NCRV, 2.—7.15
VARA). 8.— ANP-ber. 8.10 Schrift
lezing en meditatie. 8.25 Orgelmu
ziek (opn.) 9.Christ, gemengd
koor „J. S. Bach", philh. kapel „Mo
zart" en solist (opn.) 9.20 Gr.pl. 9.50
NCRV-orkest en soliste (opn.) 10.
Evang. kerkdienst. Hierna NCRV-
klein koor en -orkest. 12.Gr.pl.
12.30 Geestelijke liederen (opn.)
12.45 Nieuws- en econ. ber. ANP.
1.Revida-sextet (opn.) 1.25 Orgel
concert (opn.) 1.40 „Een's Christen
reize naar de Eeuwigheid in deze
tijd", lezing (gr.pl.) 2.— Gr.pl. 2.15
„Medische sportkeuring", lezing. 2.30
Cello en piano. 3.Gev. progr. 4.40
Voor de kinderen. 5.10 Sportnieuws
ANP. 5.15 Wekelijksche gedachten-
wisseling ANP. 5.30 Esmeralda en
solist. 6.Orgelspel en zang. 6.45
Act. rep. of gr.pl. 7.7.15 ANP-
ber., sluiting.
HILVERSUM II, 301,5 M. <8.—
VARA, 8.30 VPRO, 9.30 VARA, 2.—
AVRO, 4.—NCRV, 5.15—7.15 AVRO)
8:ANP-ber., gr.pl. 8.30 Studio-
dienst. 9.30 Orgelspel. 10.Deel.
10.20 VARA-strijkorkest. 11.
VARA-kinderkoor „De Merels". 11.30
VARA-orkest. 12.Gr.pl. 12.15 Es
meralda en solist. (12.451.
Nieuws- en econ. ber. ANP). 1.30 Gr.
pl. 2.Orgelspel. 2.25 Cyclus „Ne-
derlandsche dichters en prozaschrij
vers uit vroeger eeuwen en wij". 2.45
Verkorte opera „Paljas". 3.55 Gr.pl.
4.Geref. kerkdienst. 5.15 Wek. ge-
daehtenwisseling ANP. 5.30 Ayro-
Musette-ensemble en soliste. 6.—
Omroeporkest en soliste (opn.) 6.45
Act. rep. of gr.pl. 7.7.15 ANP-
nieuwsber., sluiting.
KOOTWIJK, 1875 M. (KRO). 7.—
Ber. (Duitsch). 7.15 Wij beginnen
den dag. 7.30 Ber. (Eng.) 7.45 Ge
wijde muziek (gr.pl.) 8.ANP-ber.
8.15 Gr.pl. (10.—10.15 Ber. Duitsch).
11.30 Ber. (Eng.) 11.45 KRO-Groot-
Amus.-orkest (opn.) 12.30 Berichten
(Duitsch). 12.45 Nieuws- en econ.
ber. ANP. 1.Gr.pl. 1.30 Ber. (Eng.)
1.45 Rococo-octet (opn.) (2.2.15
Ber. Duitsch). 2.30 Ber. (Eng.) 2.45
KRO-Symph.-orkest en solist. 3.30
48e Verzoekconcert voor de Duitsche
Weermacht. 6.KRO-melodisten
(opn.) 6.30 Ber. (Eng.) 6.45 Gr.pl.
7.7.15 ANP-ber., sluiting.
MAANDAG.
HILVERSUM I, 415 M. (Nederl.
progr. NCRV). 8.ANP-ber. 8.10
Schriftlezing en meditatie. 8.25 Ge
wijde muziek (gr.pl.) 8.35 Gr.pl.
9.20 Viool, piano en gr.pl. 10.10 Gr.pl.
10.30 Morgendienst. 11.Christ,
lectuur. 11.30 Celesta-ensemble. 12.15
Rep. 12.45 Nieuws- en econ. ber.
ANP. 1.— Gr.pl. 1.20 Celesta
ensemble. 2.Voor de' scholen. 2.35
Zang met pianobegeleiding. 2.Voor
tuinliefhebbers. 3.30 Gr.pl. 4.30 Voor
de kinderen. 5.Gr.pl. 5.15 Nieuws-,
econ. en beursber. ANP. 5.30 Ber. 5.35
Orgelconcert. 6.15 Concert (opn.)
6.45 Act. rep. of gr.pl. 7.7.15 Econ.
vragen van den dag en nieuwsber.
ANP. Hierna sluiting.
HILVERSUM II, 301,5 M. (VARA).
8.— ANP-ber., gr.pl. 10.— VPRO-
morgenwijding. 10.20 Deel. 10.35
Pianovoordr. 11.10 Deel. 11.30 Orgel
spel. 12.Esmeralda. 12.45 Nieuws-
en econ. ber. ANP. 1.De Ram
blers. 1.30 Gr.pl. 2.Voor de vrou
wen. 3.Gr.pl. 4.Gr.pl. met toe
lichting. 4.30 VARA-orkest. 5.
VPRO: Cyclus „Het gezin in onzen
tijd". 5.15 Nieuws-, econ.- en beurs
ber. ANP. 5.30 VARA-orkest. 6.— De
lichamelijke opvoeding van het ijg-
derlandsche volk, lezing. 6.15 Es»»»
ralda en solist. 6.45 Act. rep. of gr.pl.
7.7.15 Friesch praatje en ANP-ber.,
sluiting.
KOOTWIJK, 1875 M. (KRO). 7.—
Ber. (Duitsch). 7.15 Wij beginnen
den dag. 7.30 Ber. (Eng.) 7.45 Gr.pl.
(8— 8.15 ANP-ber. 9.—9.15 Ber.
Duitsch). 11.30 Ber. (Eng.) 11.45 Mu-
siquette. 12.Ber. 12.15 Rococo-
octet. 12.30 Ber. (Duitsch). 12.45
Nieuws- en econ. ber. ANP. 1.
KRO-melodisten en solist. (1.301.45
Ber. Eng.) 2.Ber. (Duitsch). 2.15
Gr.pl. 2.30 Ber. (Eng.) 2.45 KRO-
melodisten. In de pauze: Zang met
pianoebgeleiding. 3.30 Ber. (Eng.)
3.45 KRO-orkest. (4.15—4.30 Gr.pl.)
5.Ber. (Duitsch). 5.15 Nieuws-,
econ. en beursber. ANP. 5.30 Rococo-
octet. 6.KRO-orkest. 6.30 Ber.
(Eng.) 6.45 Gr.pl. 7.—7.15 Friesch
praatje en nieuwsber. ANP, sluiting.
M Door hun kou-, koorts- en pijn-
uitdrijvende werking helpt hierbij
altijd Veilig en vlug een poeder of cachet
van Mijnhardt te Zeist. Mijnhardt's Poe
ders per stuk 8 ct. Doos 45 et- Cachets,
genaamd „Mijnhardtjes" Doos 10 en 50 c
22)
„Heb je er niet genoeg aan, als
ik je verzeker, dat ik geen verkeer
de dingen doe?" vroeg Peters mei
onheilspellende stem.
„Neen", zei Edna.
„Laat het dan maar zoo!"
„Dan laten we het dus maar zoo".
Edna klapte haar taschje dicht.
„Wat mij betreft, kunnen we nu
wel gaan".
„Wat mij betreft ook", zei Peters
nijdig. Hij riep den waard en be
taalde. Daarna verliet hij met Edna
het café en liep zonder iets te zeg
gen naast haar voort.
Ze wilden naar de haven, maar
ze hadden de goede richting verlo
ren en dwaalden rond in de nauwe
straatjes vaan de inboorlingenwijk
Peters was des avonds dwars door
deze wijk gegaan om met Edna de
bezienswaardigheden te bezichtigen.
Nu Wist hij echter niet meer, in
welke richting de haven lag, en hoe
langer ze liepen, des te minder wis
ten ze, waar ze zich bevonden. Wijd
en zijn geen politie-agent, slechts
Wemen mnT<r die wit afstraalden
hpi 'i nu en dan een
die brommend
voorbijschoof. Alle mogelijke rom
mel lag om hen heen, vuilnisbak
ken kende men hier niet. Als ver
lichting was er alleen de maan.
Toen deze zich plotseling achter een
wolk verborg, werd alles in een ne
velig, grijs licht gezet.
Een gestalte kwam Peters en Edna
tegen. Peters besloot haar aan te
spreken.
Hij raapte al zijn Fransch bij el
kaar, nam beleefd zijn hoed af
maar de gestalte ging er snel van
door. Was het een man? Een vrouw?
Peters had het niet kunnen zien.
Het was zeker een man, want vrou
wen zouden op dit late uur wel niet
meer op straat zijn.
„Kaffer!" zei Peters hardop, want
hij was woedend. Woedend op zich
zelf, op Edna, op den Marokkaan,
die niet bleef staan, wanneer men
hem aansprak.
Had de man het scheldwoord ver
staan? Hij bleef op een afstand
van tien, twaalf schreden staan.
Daarop klonken snel echter elkaar
drie schoten. Peters duwde Edna
bliksemsnel in een deuropening. Hij
drukte haar met zijn linkerhand te
gen de houten deur en met zijn
rechterhand trok hij zijn revolver,
die hij voorzichtigheidshalve had
meegenomen. Maar de Marokkaan
scheen na den eersten mislukten
aanval alle lust verloren te hebben.
Hij verdween snel, alsof de scha
duw van een huis hem had opge
slokt.
„Is je iets overkomen?" vroeg Pe
ters, zonder de dekking te verlaten.
„Neen", zei Ednaa. „En jou?"
„Er is wat langs me heen ge
schampt", zei Peters woedend. „Wat
is dat voor een stad? Ik vraag dien
vent wat en hij schiet. hij me
verstaan hebben?"
„Waar is er iets langs je heen ge
schampt?" vroeg Edna heftig. „Gauw
we moeten weg, naar een eerste-
hulp-post!"
Peters lachte, ofschoon de schram
hevig begon te branden.
„Een eerste-hulp-post, die is goed
lieverd. Hier, waar ze niet eens een
reinigingsdienst hebben. Heb maar
geen zorg. Het is maar een schram
metje".
„Dat kun je niet weten", zei Ed
na, „misschien is het wel een edel
orgaan
„Pst! Ik geloof, dat zich daar wat
beweegt!" Peters keek ingespannen
in de duisternis van de schaduw der
huizen. „Ik dacht, dat daar iets was.
Ik heb over het algemeen geen ede
le organen, lieveling".
„Je bent een ezel", zei Edna en ze
sprak deze woorden met volle over
tuiging uit.
Peters voelde, hoe het bloed langs
zijn been stroomde. Hij lette er
echter niet op, want er was nu wel
iets belangrijkers te doen. Ergens
klonk een scherp fluitje en dade
lijk d-arop hoorde men het draven
van zware spijkerschoenen. Nu
wordt het heet, dacht Peters, er ko
men er nog meer! Doch dit keer
vergiste hij zich, het waren twee po
litiebeambten, die in looppas nader-
bijkwamen.
„Wie heeft geschoten? Heeft U
geschoten?"
„Neen, maar er heeft wel zoo-
evèn iemand op ons geschoten".
De beide dienaren van de wet
ontdekten Edna en werden zeer be
leefd. Hoe kon monsieur zich met
madame op dit uur naar deze wijk
begeven? Onverantwoordelijk was
zulk een onderneming.
„Wij zijn van de „Santa Barbara",
die in de haven ligt", verklaarde
Peters. De politieagenten waren op
eens niet verbaasd meer. Amerika
nen dus! Amerikanen, die steeds
sommiteiten uithaalden, als ze er
gens voet aan wal zetten. Een van
hen bleef bij Peters en Edna, de an
dere zocht met zijn zaklantaarn en
getrokken revolver het huis af, in
welks schaduw de aanvaller ver
dwenen was.
„Geen spoor meer", stelde hij na
een poosje vast. „Die knaap is al
lang weg. Heeft monsieur hier vij
anden?"
„Neen", zei Peters, „ik ben voor
het eerst in deze stad".
De politieman draaide aan zijn
snorretje.
Onbegrijpelijk. Laten we nu maar
weggaan".
„Ik moet me laten verbinden",
verklaarde Peters. „Die lummel
heeftf me haast te pakken gehad".
„Dan naar het ziekenhuis, daar
heeft altijd een dokter nachtdienst".
Geëscorteerd door de beide orde
bewaarders marcheerden Edna en
Peters weg. Na tien minuten had
den ze het gewirwar van de inboor
lingenwijk achter zich en vonden ze
een taxi, die hen snel naar het
Furopeesche ziekenhuis bracht. Een
helper werd uit zijn sluimer wak-
kergerukt, bracht hen naar de be
handelkamer, wierp verliefde blik
ken op Edna en vroeg tenslotte aan
Peters, of hij hem zijn broekspijp
mocht knippen. Peters vond dat
goed, waarop de medicijnman aan
het werk ging, de schram bekeek,
de wond glimlachend met alcohol
bette en steeds weer verliefde blik
ken op Edna werpend, verklaarde,
dat het niets van beteekenis was.
Monsieur moest alleen het been wat
ontzien en niet meer al te veel loo-
pen. Peters keek verachtelijk naar
zijn verwonding, zeide „hm" en
dacht er niet aan, de raadgevingen
van den man precies op te volgen.
Intusschen fluisterden de politie
ambtenaren wat met elkaar. Een
van hen toonde Peters een patroon
huls. Monsieur moest met een re
volver van een weinig bekend fa
brikaat, waarschijnlijk een Duitsch
merk, beschoten zijn. Inderdaad, de
patroon kwam uit Neurenberg, dat
stond erop. Als dat maar een echte
inboorling geweest was! Een wijde
Marokkaansche mantel kon ieder
een koopen, het was de mooiste
vermmoming! In ieder geval kon de
politie morgen haar onderzoek nog
eens voortzetten en als het eenig
resultaat had, waaraan de politie
mannen overigens zelf niet geloof
den, dan zou monsieur er wel meer
van hooren.
Eindelijk zaten Peters en Edna
weer in de taxi en reden ze naar de
haven. Een oogenblik heerschte er
een stilzwijgen tusschen hen, dan
zei Edna:
„Dat was zonder twijfel weer die
filmster. Denk eens aan, hij heeft
al een paar rollen als Arabisch op
perhoofd gespeeld, hij weet, hoe hij
zich vermomen moet". In Edna's
stem was om strijd spot en bezorgd
heid te hooren. „Ik wed, dat Don
Alvarez het schip in het geheel niet
verlaten, heeft, hij ligt in zijn hut en
neemt pijnstillende tabletten. Je
hebt hem werkelijk nogal toegeta
keld. Ik zou me echter wel kunnen
voorstellen, dat deze aanslag met je
zakelijke transacties iets te maken
heeft. Ze hebben je overboord ge
gooid en nu hebben ze geprobeerd
je dood te schieten. Als die twijfel
achtige Marokkaan beter licht had
gehad, dan zou alles misschien uit
geweest zijn. Je moet beslist tegen
maatregelen nemen!"
<Wordt vervolgd1