i IP^IP^IP m+m 1! w Verstopping Mr. STEVENS UIT F1LMNIEUWS je ruggegiaat SCHAKEN all mÊ i 1 a m$m 1PP DAMMEN um. #m. 'As mm m Aambeien? Huiduitslag? Overtollig vet? Pr. Schieffer's Stofwisselingszout RADIOPROGRAMMA Kou - Kou - Kou FEUILLETON R. ARDEN. DETROIT TWEEDE BLAD Al AU Ai oJL POMPAUUUti. City-tlieater Het is in deze ülm moeilijk te zeg gen, waar het historisch-juiste op houdt en de verdichting begint. In elk geval geeft zij van beide een goede dosis en het is wel voor een groot deel daaraan te danken, dat „Madame de Pompadour" zulk een aantrekkelijke film is geworden. Zij oehandelt, zooals de titel reeds zegt, een episode uit het leven van ma dame de Pompadour, de minnares van koning Lodewijk XV van Frank rijk, de vrouw, die eigenlijk dat land regeerde. De jonge, zeer begaafde, maar arme schilder Frangois Boucher brengt haar op een goeden dag met een aantal vrienden een grootsche bloemenhulde, maar deze droeg een zeer merkwaardig karakter: aan de tallooze bouquetjes waren spotge dichten bevestigd, die aangaven hoe er gedacht werd over het feit, dat een vrouw regeerde. Deze rijmelarij moest wel den toorn van den koning opwekken, die de beleediging, de markiezen aangedaan, niet ongestraft wilde-laten. Zij dacht er aanvanke lijk ook zoo over, maar haar bewon dering voor den jongen man, wiens moed haar imponeert, maakt dat zij een eigenaardige straf voor hem verzint: de vrijheid, omdat „de Bas tille een te voorname verblijfplaats voor hem zou zijn. Daarna ontstaat tusschen haar en den schilder een liefdes-idylle, waarin zij zich geluk kiger gevoelt dan als de ongekroonde koningin, maar waaraan zij een einde maakt, ornaat zij meent dat de koning haar méér noodig heeft. Knappe spelers (tsers) hebben de hoofdrollen vervuld. We noemen al lereerst Kathe von Nagy, die prachtig de markiezin typeert; dan Willy Eichberger, die uitstekend speelt als Boucher, de schilder; Anton Edhofer geeft den ij delen, zwakken koning prachtig weer; ten slotte zorgt Leo Slezak als de caféhouder Barbanelle voor den noodigen humor. De cos- tuums en de interieurs zijn een schittering voor het oog. Na buiten- en binnenlandsch nieuws geeft het voorprogramma nog een paar mooie natuurfilms: Gevleu gelde voeten (skiën in het Zwitser- sche hooggebergte) en Langs zomer- wegen (een uitstapje in de Belgische Ardennen). JULIKA. Harmonie-Theater. Wanneer men de- bekende actrice Paula Wessely in één van haar beste creaties wil zien, verzuime men niet deze week haar film Julika in hel Harmonie-Theater te gaan zien. Zij speelt het Hongaarsche dorpsmeisje dat zich één voelt met het kleine landgoed van haar heer, Karl vori Tamassy, op gevoelvolle wijze. Kan is ritmeester der huzaren in Weenen geweest. Doch toen zijn vader bij eer ongeluk het leven verloor, moes: hij naar het landgoed komen. Zijn vader heeft meer schulden dan bezit tingen nagelaten. Karl verkoopt een gioot deel van het landgoed. Al het personeel wordt ontslagen. Alleen Julika, de- dochter van den k-Asier, die met Karls vader bij het ongeluk is omgekomen, mag blijven. Samen met Karl bewerkt zij den grond. De oogst van het eerste jaar is goed en Karl kan een deel van zijn bezittin gen terugkoopen. De mooie verhou ding tusschen Karl en Julika wordt ernstig in gevaar gebracht als de Weensche jongedame Grit von Hel- mers in hün leven komt en Kar] spo'edig onder haar invloed heeft gebracht. Hij zal met haar trouwen en wachten met het binnenhalen van den oogst tot zij is gekomen. Maar Girt laat Karl wachten. Julika is diep teleurgesteld. Met droefheid in 't hart ziet zij den mooien oogst ver gaan. Maar dan treedt zij op en komt Karl te weten, dat Grit alles slechts als een scherts heeft beschouwo Thans ziet Karl in, wat Julika voor h en zijn land"opd fceteekent en met het binnenhalen van het over ■ipe koren kan worden aangevan ■,en, want Karl heeft slechts op haai - wacht. Paula Wessely beeldde het een vcudige, liefdevolle natuurkind ot bijzondere wijze uit en Attila Höt biger als Karl was niet minder goed. Tal van fraaie opnamen, zoowel van het feest in Weenen, als van hel prachtige Hongaarsche land, gever, de film een eigenaardige bekoring. De film in haar geheel boeit van het begin tot het einde en is de belang stelling zeer zeker waard. Een uitgebreid Ufa-journaal en een mooi en interessant ProfiPi- Nieuws gaan aan het hoofdnummer vooraf. „VERBANNEN". Victoria-theater. „Verbannen" heeft al eerder in Alkmaar gedraaid. Toch zal de film ook dezen keer wel geen gebrek aan belangstelling hebben. En dat is niet te verwonderen: ze heeft de eigenschappen van de film, die het „doen" zal. Het zeer dramatische verhaal boeit van het begin tot het einde; het spel van de allerbelang rijkste figuren weet te overtuigen; op 't allerlaatste moment ontbreekt zelfs niet 't gelukkig slot, dat hier bovendien voldoende aannemelijk wordt gemaakt; en of de film vol doende „couleur locale" bezit of ze de sfeer van het Londen en hei Sydney uit den tijd van koningin Victoria weet te treffen onttrekt zich toch aan het oordeel van den toeschouwer. Zoodat hij dit laatste maar dient te accepteeren. En wan neer hij dit dan doet, zal hij deze film zeker weten te waardeeren. Zarah Leander, die de belangrijkste figuur in „Verbannen" uitbeeldt, draagt daar in de eerste plaats toe bij, zoowel door haar spel als door haar donkere zangstem, die we in een paar hekende songs te hooren krijgen. Willy Birgel is een goede tegenspeler, die zijn rol meestal wei overtuigend weet te maken. „Ver bannen" is een film, die het waard is gezien te worden. Vooraf een filmpje over het land van Arles, het Polygoon- en het Ufa-journaal. KAMERMEISJE 3X BELLEN. Roxy-Theater Een bijzonder amusante geschiede nis, vol komische verwikkelingen zooals de titel reeds doet vermoeden kan men thans in het Roxy-Theater zien. De charmante actrice Jessie Vihrog speelt de hoofdrol als Dolly Ruhland. Ofschoon het bijna niet mogelijk in den inhoud te vertellen, willen wij tóch trachten iets van de gebeurtenissen te onthullen. Dolly logeert n.l. op een badplaats met broer en schoonzuster. Om de ver veling te verdrijven leest zij de nieuwste roman van Roland, waarm een aardige scène voorkomt van een kamermeisje, dat een hotelgast moei helpen met de knoop van een jas. Als Dolly's vader haar nu wil ver loven met een jongeman, waarvan zij niets hebben moet en de auteur Ro land in het hotel komt, gaat Dolly daar als kamermeisje de scène uit hei boek in practijk brengen, met alle dolkomische avonturen, die hiervan het gevolg zijn, vooral als er ter eere van Roland een bal georganiseerd wordt.met een wedstrijd voor het beste kamermeisje. Op welke origi- neele wijze het ten slotte tusschen Dolly en Roland in orde komt, moet men eens gaan zien. Na veel vroolijk- heid wordt het goede resultaat be reikt. Naast Jessie Vihrog mogen zeker Hans Leibelt en H. Adalbert van Schlettow genoemd worden. Zij ma ken het geheel tot een zeer geslaag de amusementsfilm. Een aardig voorprogramma met veel binnen- en buitenlandsch nieuv/s door Üfa-journaal en Holl. Nieuws •^aat aan het hoofdnummer vooraf. van elk reclame-plan: DAGBLAD- RECLAME! PROBLEEM N. 6 J. J. P. A. SEILBERGER M. D. L. ARTZ. (Eerste publicatie) EN :»'4t h a b cd el Tweezet. Wit: Kf4, Da3, Thl, Re5, pion e2 5. Zwart: Kd2, Pdl, pion d4 3. Oplossing van probleem no. 2. 1. Rf2, dreigt Üd2: Pe4ft 1ab3: 2. Dfl 1cb3: 2. Da6: 1. e3 2. Df3t Nederland telt tal van goede schaakspelers. Dit blijkt o.m. uit onderstaande partij, die wij in het Octobernummer 1938 van het Tijdschrift van den K.N.S.B. von den. Het naspelen zal velen zonder twijfel een bron van genot zijn. Wit: E. D. de Waal. Zwart: J. v. Dijk. Niemzowitsch-verdediging. 1. d2d4, Pg8—f6; 2. c2—c4, c?e6; 3. Pbl—c3, Rf8—b4; 4. a2a3, Rb4Xc3f; 5. b2Xc3, c7— c5, 6. Pgl—f3, 0—0; 7. g2—g3, d7d5; 8, Rfl—g2, Pb8—c6; 9. Rel—g5, h7—h6; 10. c4Xd5, e6X u5; 11. Rg5Xf6, Dd8Xf6. De Samisch-variant (4. a3) heeft door de ongewone behandeling met 7. g3 een rustiger karakter gekre gen. De partijen staan ongeveer gelijk. 12. 0—0, Rc8—e6; 13. Ddl—d3, c5c4. Na dezen scherpen zet laait de strijd weer op, omdat zwart de pionnenmeerderheid op den ko- mnginnevleugel heeft en wit het overwicht in het centrum. In der gelijke situaties moeten beide par tijen op aanval spelen. 14. Dd3—bl, Pc6—a5; 15. Pf3— d2, Ta8—d8; 16. Dbl—b4, b7—b6; 17. e2—e4, d5Xe4; 18. Pd2Xe4, Df6—g6; 19. Pe4d6, Re6—d5; 20. Rg2Xd5, Dg6Xd6. Anders zou pion c4 verloren gaan. 21. Db4Xd6, Td8Xd6. Ook in het eindspel zijn de kan- n ongeveer gelijk gebleven. Rd5—f3; Tf8e8; 23. Tfl— el. Zeer in aanmerking kwam 23. a4. 23Td6e6; 24. Kgl—fl. Fa5b3; 25. TelXe6, Te8Xe6; 26 Tal—dl, Te6—d6; 27. Rf3—e4. De voorkeur verdiende 27. a4. 27b6—b5! 28. Re4—c2, Td6—a6! Nu wordt de partij spannend. Wit lean pionverlies niet beletten, maar daarvoor wordt zijn vrije d-pion zeer sterk. Stelling na 28Td6a6! J mm. c d t k 29. d4—d5!, Kg8—f8 Na 29Td6 30. Rb3:, ab3: 31. Tbl zou een remisestelling ont staan. 30. d5—d6, Kf8—e8 31. d6—d7f Ke8—d8 32. Tdl—d5, Ta6Xa3 33. Rc2—f5. Met de dreigingen 34. Te5 en 34. Tb5: 33g7—g6 34. Rf5—h3, f7—f5 35. g3—g4, b5—b4?. Hier verzuimt zwart dé juiste voortzetting. Met 35. f4! kon hij zijn tegenstander voor een zeer moeilijk probleem stellen, daar het voor de hand liggende ant woord 36. g5 op 36f3! zou falen. Hoewel zwart er na den terkstzet in slaagt één zet eerder dame te halen, gaat de partij toch voor hem verloren, daar zijn koning ongunstig staat. 36. g4Xf5!, b4Xc3 37. f5Xg6, c3—c2 38. Td5—e5! De dreiging 39. Te8f enz. is nu doodelijk, b.v. 38clDf 39. Kg2, Dd2 40. Te8f, Kc7 41. D8Df, Dd8: 42. Td8:, Kd8: 43. g7 en wit wint. 28Pb3—d2f 39. Kfl—g2, 'a3Xh3. Maakt de dreiging Te8j onscha delijk, maar nu loopt de witte g- pion door. 40. g6—g7, c2—clD 41. g7—g8Dj Kd8Xd7 42. Dg8—d5t, Kd7—c7 43. Te5e7f. Zwart geeft het op. Een bijzonder opwindend slot! Aan de Dammers. In onze vorige rubriek gaven wij ter oplossing probleem 1671. Stand. Zw. 12 sch. op: 8, 9, 10, 13, 15, 16. 18, 19, 26, 22, 24, 25. Wit 13 sch. op: 21, 29, 33, 34, 37, 38, 39, 40, 42, 43, 44, 47, 50. Oplossing. 1. 29—23 1. 19X28 2. 50—45 2. 16X27 3. 38—32 3. 27X49 4. 37—32 4. 28X48 5. 33—29 5. 24X33 6. 39X17 6. 48X30 7. 40—35 7. 49X40 8. 35X24 8. 20X29 9. 45X 5!! Combinaties. Misschien is de volgende dubbele Turksche slag aan verschillende van onze lezers niet bekend. Het probleem is samengesteld door den Canadeeschen problemist Raymond en op het bord der 100 ruiten over gebracht. Hl iilfl' Zw. 5 sch. op: 7, 8, 9, 10, 20 en twee dammen op 2 en 3. W. 10 sch. op: 17, 18, 19, 22, 32, 33, 37, 38, 41, 43. Wit wint als volgt: 1. 19—13 1. 8X18 2. 18—13 2. 3X28 (slaat 4 sch.) 3. 13X13 3. 2X18 (slaat 4 sch.) 4. 32X lü Ook wit was bij den der den zet gedwongen 4 sch. te slaan. Zw. 12 sch. op: 3, 6, 8, 12, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 24, 29. W. 12 sch. op: 25, 26, 28, 31, 32, 35, 36, 38, 39, 45, 48, 49. Met wit aan zet zijnde, had gij wellicht ook den damzet over het hoofd ge zien, die in de onderstaande positie mogelijk is. ,6Ook Fabre overzag hem in een partij. Wit moet als volgt spelen: 1. 32—27 1. 21X34 2. 28—22 2. 17X28 3. 35—30 3. 24X35 4. 26—21 4. 16X27 5. 31X 2!! Ter oplossing voor deze week: Probleem 1672 van A. A. Polman te Almelo. Zw. 8 sch. op: 11, 12, 13, 14, 15, 19, 21, 36. W. 8 sch. opt 24, 30, 32, 33, 34, 39, 45, 47. Wij ontleenden dit zeer aardige probleem aan het Dagblad van het Oosten. In onze volgende rubriek geven wij de oplossing. DAN Men voelt zich vrijer en gezonder. Flacon f I.OS. Dubbele flacon f1.75 bij apothekers en vakdrogisten. ZONDAG. HILVERSUM I, 415 M. (Nederl. progr. 8.-2.— NCRV, 2.—7.15 VARA). 8.— ANP-ber. 8.10 Schrift lezing en meditatie. 8.25 Orgelmu ziek (opn.) 9.Christ, gemengd koor „J. S. Bach", philh. kapel „Mo zart" en solist (opn.) 9.20 Gr.pl. 9.50 NCRV-orkest en soliste (opn.) 10. Evang. kerkdienst. Hierna NCRV- klein koor en -orkest. 12.Gr.pl. 12.30 Geestelijke liederen (opn.) 12.45 Nieuws- en econ. ber. ANP. 1.Revida-sextet (opn.) 1.25 Orgel concert (opn.) 1.40 „Een's Christen reize naar de Eeuwigheid in deze tijd", lezing (gr.pl.) 2.— Gr.pl. 2.15 „Medische sportkeuring", lezing. 2.30 Cello en piano. 3.Gev. progr. 4.40 Voor de kinderen. 5.10 Sportnieuws ANP. 5.15 Wekelijksche gedachten- wisseling ANP. 5.30 Esmeralda en solist. 6.Orgelspel en zang. 6.45 Act. rep. of gr.pl. 7.7.15 ANP- ber., sluiting. HILVERSUM II, 301,5 M. <8.— VARA, 8.30 VPRO, 9.30 VARA, 2.— AVRO, 4.—NCRV, 5.15—7.15 AVRO) 8:ANP-ber., gr.pl. 8.30 Studio- dienst. 9.30 Orgelspel. 10.Deel. 10.20 VARA-strijkorkest. 11. VARA-kinderkoor „De Merels". 11.30 VARA-orkest. 12.Gr.pl. 12.15 Es meralda en solist. (12.451. Nieuws- en econ. ber. ANP). 1.30 Gr. pl. 2.Orgelspel. 2.25 Cyclus „Ne- derlandsche dichters en prozaschrij vers uit vroeger eeuwen en wij". 2.45 Verkorte opera „Paljas". 3.55 Gr.pl. 4.Geref. kerkdienst. 5.15 Wek. ge- daehtenwisseling ANP. 5.30 Ayro- Musette-ensemble en soliste. 6.— Omroeporkest en soliste (opn.) 6.45 Act. rep. of gr.pl. 7.7.15 ANP- nieuwsber., sluiting. KOOTWIJK, 1875 M. (KRO). 7.— Ber. (Duitsch). 7.15 Wij beginnen den dag. 7.30 Ber. (Eng.) 7.45 Ge wijde muziek (gr.pl.) 8.ANP-ber. 8.15 Gr.pl. (10.—10.15 Ber. Duitsch). 11.30 Ber. (Eng.) 11.45 KRO-Groot- Amus.-orkest (opn.) 12.30 Berichten (Duitsch). 12.45 Nieuws- en econ. ber. ANP. 1.Gr.pl. 1.30 Ber. (Eng.) 1.45 Rococo-octet (opn.) (2.2.15 Ber. Duitsch). 2.30 Ber. (Eng.) 2.45 KRO-Symph.-orkest en solist. 3.30 48e Verzoekconcert voor de Duitsche Weermacht. 6.KRO-melodisten (opn.) 6.30 Ber. (Eng.) 6.45 Gr.pl. 7.7.15 ANP-ber., sluiting. MAANDAG. HILVERSUM I, 415 M. (Nederl. progr. NCRV). 8.ANP-ber. 8.10 Schriftlezing en meditatie. 8.25 Ge wijde muziek (gr.pl.) 8.35 Gr.pl. 9.20 Viool, piano en gr.pl. 10.10 Gr.pl. 10.30 Morgendienst. 11.Christ, lectuur. 11.30 Celesta-ensemble. 12.15 Rep. 12.45 Nieuws- en econ. ber. ANP. 1.— Gr.pl. 1.20 Celesta ensemble. 2.Voor de' scholen. 2.35 Zang met pianobegeleiding. 2.Voor tuinliefhebbers. 3.30 Gr.pl. 4.30 Voor de kinderen. 5.Gr.pl. 5.15 Nieuws-, econ. en beursber. ANP. 5.30 Ber. 5.35 Orgelconcert. 6.15 Concert (opn.) 6.45 Act. rep. of gr.pl. 7.7.15 Econ. vragen van den dag en nieuwsber. ANP. Hierna sluiting. HILVERSUM II, 301,5 M. (VARA). 8.— ANP-ber., gr.pl. 10.— VPRO- morgenwijding. 10.20 Deel. 10.35 Pianovoordr. 11.10 Deel. 11.30 Orgel spel. 12.Esmeralda. 12.45 Nieuws- en econ. ber. ANP. 1.De Ram blers. 1.30 Gr.pl. 2.Voor de vrou wen. 3.Gr.pl. 4.Gr.pl. met toe lichting. 4.30 VARA-orkest. 5. VPRO: Cyclus „Het gezin in onzen tijd". 5.15 Nieuws-, econ.- en beurs ber. ANP. 5.30 VARA-orkest. 6.— De lichamelijke opvoeding van het ijg- derlandsche volk, lezing. 6.15 Es»»» ralda en solist. 6.45 Act. rep. of gr.pl. 7.7.15 Friesch praatje en ANP-ber., sluiting. KOOTWIJK, 1875 M. (KRO). 7.— Ber. (Duitsch). 7.15 Wij beginnen den dag. 7.30 Ber. (Eng.) 7.45 Gr.pl. (8— 8.15 ANP-ber. 9.—9.15 Ber. Duitsch). 11.30 Ber. (Eng.) 11.45 Mu- siquette. 12.Ber. 12.15 Rococo- octet. 12.30 Ber. (Duitsch). 12.45 Nieuws- en econ. ber. ANP. 1. KRO-melodisten en solist. (1.301.45 Ber. Eng.) 2.Ber. (Duitsch). 2.15 Gr.pl. 2.30 Ber. (Eng.) 2.45 KRO- melodisten. In de pauze: Zang met pianoebgeleiding. 3.30 Ber. (Eng.) 3.45 KRO-orkest. (4.15—4.30 Gr.pl.) 5.Ber. (Duitsch). 5.15 Nieuws-, econ. en beursber. ANP. 5.30 Rococo- octet. 6.KRO-orkest. 6.30 Ber. (Eng.) 6.45 Gr.pl. 7.—7.15 Friesch praatje en nieuwsber. ANP, sluiting. M Door hun kou-, koorts- en pijn- uitdrijvende werking helpt hierbij altijd Veilig en vlug een poeder of cachet van Mijnhardt te Zeist. Mijnhardt's Poe ders per stuk 8 ct. Doos 45 et- Cachets, genaamd „Mijnhardtjes" Doos 10 en 50 c 22) „Heb je er niet genoeg aan, als ik je verzeker, dat ik geen verkeer de dingen doe?" vroeg Peters mei onheilspellende stem. „Neen", zei Edna. „Laat het dan maar zoo!" „Dan laten we het dus maar zoo". Edna klapte haar taschje dicht. „Wat mij betreft, kunnen we nu wel gaan". „Wat mij betreft ook", zei Peters nijdig. Hij riep den waard en be taalde. Daarna verliet hij met Edna het café en liep zonder iets te zeg gen naast haar voort. Ze wilden naar de haven, maar ze hadden de goede richting verlo ren en dwaalden rond in de nauwe straatjes vaan de inboorlingenwijk Peters was des avonds dwars door deze wijk gegaan om met Edna de bezienswaardigheden te bezichtigen. Nu Wist hij echter niet meer, in welke richting de haven lag, en hoe langer ze liepen, des te minder wis ten ze, waar ze zich bevonden. Wijd en zijn geen politie-agent, slechts Wemen mnT<r die wit afstraalden hpi 'i nu en dan een die brommend voorbijschoof. Alle mogelijke rom mel lag om hen heen, vuilnisbak ken kende men hier niet. Als ver lichting was er alleen de maan. Toen deze zich plotseling achter een wolk verborg, werd alles in een ne velig, grijs licht gezet. Een gestalte kwam Peters en Edna tegen. Peters besloot haar aan te spreken. Hij raapte al zijn Fransch bij el kaar, nam beleefd zijn hoed af maar de gestalte ging er snel van door. Was het een man? Een vrouw? Peters had het niet kunnen zien. Het was zeker een man, want vrou wen zouden op dit late uur wel niet meer op straat zijn. „Kaffer!" zei Peters hardop, want hij was woedend. Woedend op zich zelf, op Edna, op den Marokkaan, die niet bleef staan, wanneer men hem aansprak. Had de man het scheldwoord ver staan? Hij bleef op een afstand van tien, twaalf schreden staan. Daarop klonken snel echter elkaar drie schoten. Peters duwde Edna bliksemsnel in een deuropening. Hij drukte haar met zijn linkerhand te gen de houten deur en met zijn rechterhand trok hij zijn revolver, die hij voorzichtigheidshalve had meegenomen. Maar de Marokkaan scheen na den eersten mislukten aanval alle lust verloren te hebben. Hij verdween snel, alsof de scha duw van een huis hem had opge slokt. „Is je iets overkomen?" vroeg Pe ters, zonder de dekking te verlaten. „Neen", zei Ednaa. „En jou?" „Er is wat langs me heen ge schampt", zei Peters woedend. „Wat is dat voor een stad? Ik vraag dien vent wat en hij schiet. hij me verstaan hebben?" „Waar is er iets langs je heen ge schampt?" vroeg Edna heftig. „Gauw we moeten weg, naar een eerste- hulp-post!" Peters lachte, ofschoon de schram hevig begon te branden. „Een eerste-hulp-post, die is goed lieverd. Hier, waar ze niet eens een reinigingsdienst hebben. Heb maar geen zorg. Het is maar een schram metje". „Dat kun je niet weten", zei Ed na, „misschien is het wel een edel orgaan „Pst! Ik geloof, dat zich daar wat beweegt!" Peters keek ingespannen in de duisternis van de schaduw der huizen. „Ik dacht, dat daar iets was. Ik heb over het algemeen geen ede le organen, lieveling". „Je bent een ezel", zei Edna en ze sprak deze woorden met volle over tuiging uit. Peters voelde, hoe het bloed langs zijn been stroomde. Hij lette er echter niet op, want er was nu wel iets belangrijkers te doen. Ergens klonk een scherp fluitje en dade lijk d-arop hoorde men het draven van zware spijkerschoenen. Nu wordt het heet, dacht Peters, er ko men er nog meer! Doch dit keer vergiste hij zich, het waren twee po litiebeambten, die in looppas nader- bijkwamen. „Wie heeft geschoten? Heeft U geschoten?" „Neen, maar er heeft wel zoo- evèn iemand op ons geschoten". De beide dienaren van de wet ontdekten Edna en werden zeer be leefd. Hoe kon monsieur zich met madame op dit uur naar deze wijk begeven? Onverantwoordelijk was zulk een onderneming. „Wij zijn van de „Santa Barbara", die in de haven ligt", verklaarde Peters. De politieagenten waren op eens niet verbaasd meer. Amerika nen dus! Amerikanen, die steeds sommiteiten uithaalden, als ze er gens voet aan wal zetten. Een van hen bleef bij Peters en Edna, de an dere zocht met zijn zaklantaarn en getrokken revolver het huis af, in welks schaduw de aanvaller ver dwenen was. „Geen spoor meer", stelde hij na een poosje vast. „Die knaap is al lang weg. Heeft monsieur hier vij anden?" „Neen", zei Peters, „ik ben voor het eerst in deze stad". De politieman draaide aan zijn snorretje. Onbegrijpelijk. Laten we nu maar weggaan". „Ik moet me laten verbinden", verklaarde Peters. „Die lummel heeftf me haast te pakken gehad". „Dan naar het ziekenhuis, daar heeft altijd een dokter nachtdienst". Geëscorteerd door de beide orde bewaarders marcheerden Edna en Peters weg. Na tien minuten had den ze het gewirwar van de inboor lingenwijk achter zich en vonden ze een taxi, die hen snel naar het Furopeesche ziekenhuis bracht. Een helper werd uit zijn sluimer wak- kergerukt, bracht hen naar de be handelkamer, wierp verliefde blik ken op Edna en vroeg tenslotte aan Peters, of hij hem zijn broekspijp mocht knippen. Peters vond dat goed, waarop de medicijnman aan het werk ging, de schram bekeek, de wond glimlachend met alcohol bette en steeds weer verliefde blik ken op Edna werpend, verklaarde, dat het niets van beteekenis was. Monsieur moest alleen het been wat ontzien en niet meer al te veel loo- pen. Peters keek verachtelijk naar zijn verwonding, zeide „hm" en dacht er niet aan, de raadgevingen van den man precies op te volgen. Intusschen fluisterden de politie ambtenaren wat met elkaar. Een van hen toonde Peters een patroon huls. Monsieur moest met een re volver van een weinig bekend fa brikaat, waarschijnlijk een Duitsch merk, beschoten zijn. Inderdaad, de patroon kwam uit Neurenberg, dat stond erop. Als dat maar een echte inboorling geweest was! Een wijde Marokkaansche mantel kon ieder een koopen, het was de mooiste vermmoming! In ieder geval kon de politie morgen haar onderzoek nog eens voortzetten en als het eenig resultaat had, waaraan de politie mannen overigens zelf niet geloof den, dan zou monsieur er wel meer van hooren. Eindelijk zaten Peters en Edna weer in de taxi en reden ze naar de haven. Een oogenblik heerschte er een stilzwijgen tusschen hen, dan zei Edna: „Dat was zonder twijfel weer die filmster. Denk eens aan, hij heeft al een paar rollen als Arabisch op perhoofd gespeeld, hij weet, hoe hij zich vermomen moet". In Edna's stem was om strijd spot en bezorgd heid te hooren. „Ik wed, dat Don Alvarez het schip in het geheel niet verlaten, heeft, hij ligt in zijn hut en neemt pijnstillende tabletten. Je hebt hem werkelijk nogal toegeta keld. Ik zou me echter wel kunnen voorstellen, dat deze aanslag met je zakelijke transacties iets te maken heeft. Ze hebben je overboord ge gooid en nu hebben ze geprobeerd je dood te schieten. Als die twijfel achtige Marokkaan beter licht had gehad, dan zou alles misschien uit geweest zijn. Je moet beslist tegen maatregelen nemen!" <Wordt vervolgd1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1940 | | pagina 7