BIJ DE HAANAPEN.
Reizigersverkeer wordt
van 5 Januari af
beperk'
De Engelsche blokkade.
Van blokkeering van
spaarbankgelden is
geen sprake.
Hoofdpijn en Kiespijn
Glimlachje.
VRAAG en AANBOD
35 cent per vijf regels
De spoorlijn Alkmaar-Den Helder op 18 Aug.
75 jaar in exploitatie.
TWEEDE BLAD
-eperking alleen bij
stoomtractie, voor
namelijk op Zondag.
Naar het Hbld. van de zijde
van de directie der N.S. ver
neemt, zal op 5 Januari a.s. een
nieuwe dienstregeling der Ne-
derlandsche Spoorwegen verschij
nen. Met ingang van dien datum
zal een beperking voor het rei
zigersverkeer worden ingevoerd
en wel op de trajecten, die met
stoomtractie worden gereden.
Voornamelijk zal deze beperking
zich doen gelden voor hen, die
Zondags willen reizen, omdat op
den rustdag tal van stoomtreinen
uitvallen. Tevens zullen ook op
werkdagen eenige stoomtreinen
uitvallen, maar lang niet in die
mate als op Zondag het geval
zal zijn.
De dienstregeling op het geheele
electrische net zal geen enkele
wijziging ondergaan. Evenmin
zal het Gooi worden gedupeerd,
noch de zakenmenschen, noch
het goederentransport.
Van een tariefsverhooging, die
volgens de geruchten op komst
zou zijn is bij de directie te
Utrecht niets bekend. Wanneer
men daartoe zou besluiten, zal
deze in geen geval met ingang
van het nieuwe jaar worden in
gevoerd. Alle mededeelingen
omtrent een bepaald percentage
zijn dus volkomen uit de lucht
gegrepen.
Oordeel van bevoegde
•Duitsche zijde.
Van bevoegde Duitsche zijde
De secretaris-generaal van finan
ciën heeft een schrijven van den
volgenden inhoud gericht aan den
Nederlandschen Spaarbankbond te
Amersfoort, waarbij 182 der voor
naamste spaarbanken in ons land
zijn aangesloten:
„Naar ik verneem wordt het ge
rucht verbreid als zou het denkbeeld
in overweging zijn genomen, bm
tegoed bij spaarbanken in een of
anderen vorm te blokkeeren. Ik stel
er prijs op te uwer kennis te bren
gen, dat aan dit gerucht elke grond
ontbreekt en dat dit denkbeeld in
geen enkel opzicht ter sprake is ge
komen of in overweging is genomen.
Mocht u dit gewenscht voorkomen,
dan machtig ik u reeds bij voorbaat,
deze mededeelingen ter algemeene
kennis te brengen".
(w.g.) TRIP.
OVERWERK IN
BROODBAKKERIJEN.
De waarnemend hoofd secretaris
generaal, wnd. hoofd van het depar
tement van sociale zaken heeft,zijn
beschikking van 20 November 1940
betreffende overwerk in broodbak
kerijen, zooals deze beschikking is
aangevuld bij zijn beschikking van
2 December, weder aangevuld.
De onderhavige aanvullingen
strekken er toe respectievelijk om
te voorkomen, dat in broodbakke
rijen, waar de beschikking van 20
November j.l. wordt toegepast, ar
beid zou worden verricht op den
2en Kerstdag en om de gelegenheid
te -en op 2 Januari a.s. het oven-
stoken door één persoon te midder
nacht aan te vangen, zooals de ar
beidswet 1919 voor iederen Maandag
toestaat.
V
Veilig en vlug als geen ander hel
pen hierbij a.tijd een poeder ot cachet
van Mijnhardt. Mijnhardt's Poeders per
stuk 8 ct. Doos 45 ct Cachets, genaamd
„Mijnhardtjes" Doos 10 en 50 ct.
het A. N. P. het Duitsche standpunt
uiteengezet nopens de Engelsche
weigering van doorlating van le
vensmiddelentransporten naar de
bezette' gebieden.
„Sedert eenigen tijd reeds", al
dus de zegsman van het A. N. P.
„probeert men van Engelsche zijde
ieder streven van de zijde der Ver,
Staten om levensmiddelen naar de
door de Duitschers bezette gebie
den ,bij voorbaat reeds te torpedee
ren met het argument, dat deze
hongerblokkade als een humaan
middel moet worden gekenschetst
tot een snelle beëindiging van dezen
oorlog. De Britsche blokkade is in
het bijzonder daarom onzedelijk te
noemen omdat zij zich niet alleen
tegen de burgerbevolking in
Duitschland richt maar zich ook
uitstrekt tot de neutrale landen in
Europa. Ondanks het feit dat door
de oorlogshandelingen de handel
in de neutrale landen zoo goed als
stopgezet was, hebben de meeste
van hen toch gehoopt de eigen be
hoeften nog te kunnen dekken. Een
hoop die, het bestaande volkenrecht
in aanmerking genomen, alleszins
gerechtvaardigd scheen. Dit geloof
ir. de Engelsche trouw aan verdra
gen is echter door de Britten op de
grofste wijze beschaamd. In Engel
sche contrólehavens werden de
neutrale schepen wekenlang zonder
rechtsgrond onder de slechtste
voorwaarden vastgehouden en wer
den zij van de meest waardevolle
deelen van hun lading beroofd
zonder dat men rekening hield met
de behoeften van dé neutrale lan
den. Dit Engelsche systeem van
belemmering der behoeftenvoor-
ziening van de neutrale landen
werd dan later nog dooi de instel
ling van het „navicert"-systeem
met de daaraan verbonden handels
spionnage nog uitgebreid en ver
scherpt. Een dekking van de be
hoefte in het kader van de normale
oevoer in vredestijden werd door
de Engelschen in bijna geen enkel
geval meer toegestaan. Het gevolg
hiervan was dat de neutrale lan
den door deze in strijd met het
volkenrecht zijnde houding der En
gelschen, geen voorraden konden
vormen, waarbij nog komt, dat na
de bezetting van Noorwegen, Ne
derland, België en Frankrijk door
de Duitsche' troepen, de Britten
dit gebied ook in hun hongerblok
kade hebben betrokken. Dit is de
Engelsche dank voor die moeders,
vrouwen en kinderen en voor die
Noren, Hollanders, Belgen en Fran-
schen, die voor de Britsche belan
gen hun bloed hebben moeten ver
gieten op de slagvelden. Het is met
betrekking hierop in het bijzonder
perfide om van deze blokkade te
spreken als van een humane metho
de ter verkorting van den oorlog.
Daar de Duitsche levensmiddelen
voorziening absoluut veilig gesteld
is kan deze blokkade van de be
zette gebieden geen verkorting van
'ten oorlog doch slechts een zinloos
lijden voor de bevolking in deze
gebieden beteekenen. De houding
der Engelschen is daarom zoo
schandelijk, omdat de Britsche troe
pen bij hun terugtocht op het con
tinent, bijna overal de levensmid
delen vernietigd en onbruikbaar
hebben gemaakt en hierdoor nieuwe
schuld op hun schouders hebben
geladen. Van de door Duitschland
rootmoedig gegeven verzekering
dat men van Duitsche zijde op de
aan Frankrijk door andere landen
te leveren levensmiddelen geen
enkele aanspraak zou doen gelden,
evenmin als op leveringen aan an
dere deelen van het bezette gebied,
hebben de Engelschen zich niets
aangetrokken en men heeft ook
Noorwegen, Nederland, België en
Frankrijk in de blokkade betrok
ken. Dit door de Engelschen in
strijd met het volkenrecht ingestel
de blokkadesysteeem is er de oor
zaak van wanneer in Europa een
gebrek aan zekere levensmiddelen
bestaat. Het gaat hierbij om die ge
bieden, die door de schuld van En
geland en in vertrouwen op zijn
bondgenootschap in den oorlog
zijn medegesleept, hun bloed heb
ben geofferd en nu op een onmen-
schelijke wijze door hun vroegere
bondgenooten uitgehongerd worden
Thans gaat men zelfs zoover dat
men de uit christelijke gevoelens
ontsproten hulp van andere landen
aan deze gebieden poogt te verij
delen en te bestrijden. Nu de En
gelsche propaganda tot nu toe ver-
geefsche moeite heeft gedaan de
bevolking van de bezette gebieden
tot wanhoopsdaden tegen de Duit
sche overheid op te zetten, wil men
blijkbaar thans door middel van den
honger onrust en zelfs opstand ver
wekken.
Dan is er nog de volkenrechtelijke
zijde van dit probleem. Volgens het
volkenrecht dit is bij de Haag-
sche conventie bepaald hebben
- Britten geen recht levensmidde-
en aan de bezette gebieden te ont
houden. Bekende Nederlandsche
rolker.rechtkenners, zooals Japikse,
htbben reeds tijdens de Engelsche
blokkade-oorlog in 1914-1918 op
iet onmenschelijke van deze me-
hode gewezen .Ook is het volken-
echtelijk onjuist te beweren, dat
Duitschland eenige verplichting
/.ou hebben voor de levensmidde-
envoorziening van de bezette ge
bieden zorg te dragen zooals men
n sommige Amerikaansche kringen
lijkbaar meent te kunnen doen,
gezien het denkbeeld, dat geopperd
s om bij de Duitsche regeering op
ie vervulling van dien vermeenden
plicht aan te dringen. Volkenrech-
elijk is Duitschland tot niets an-
ters verplicht dan te gedoogen, dat
dat vanuit het bezette gebied po
gingen worden gedaan ter aarlvul-
ung der vooriaden. Maar het blijft
dan ook bij deze negatieve ver-
plicting van r,iet-belemmeren. Ten
slotte is er nog een ander punt. De
bezette gebieden hebben ten deele
r.og een zeer belangrijk tegoed aan
gc-ud in de Overzeesche landen
Volgens het volkenrecht mogen zij
hierover beschikken en men kan
ervan verzekerd zijn, dat de Duit
sche autoriteiten geen enkele moei
lijkheid in den weg zal leggen voor
het geval het Nederlandsche minis
terie van financiën over het tegoed
aan goud in de kolonië recht zou
den willen doen gelden om daar
mede levensmiddelen te koopen."
CONCENTRATIE DER VAKPERS
VAN HET N. V. V.
Naar de persdienst van het N. V.
V. mededeelt, zal in het begin van
het nieuwe jaar een nieuw, cen
traal weekblad worden uitgegeven
voor de leden van de vakvereeni
gingen, die bij het N. V. V. zijn
aangesloten. Het zal den naam
„Arbeid" dragen. Dit weekblad zal
de bestaande organen van alle
vakorganisaties geheel vervangen
Het zal verschijnen in een oplaag
van bijna 400.000 exemplaren, iri
ongeveer 40 verschillende edities.
Om tegemoet te komen aan de be
hoefte, die elke vakvereeniging
heeft aan een middel tot direct
contact met de leden van de eigen
organisatie, zal eiken bond weke
lijks vier pagina's ter beschikking
worden gesteld voor berichten van
hoofdbestuur en afdeelingen, en
voor vaktechnische aangelegenhe
den en sociale problemen van de
eigen bedrijfstak. In het aanslui
tende algemeene gedeelte van het
blad, dat in een omvang van twaalf
pagina voor alle édities dezelfde
inhoud behoudt, zal men ernaar
streven zoowel den arbeider als
zijn gezinsleden voortdurend ont
wikkeling, voorlichting en ont
spanning te verschaffen. De con
centratie der N. V. V.-vakbladen
in dit nieuwe weekblad moet wor
den gezien als een belangrijk on
derdeel van het werk dat door
commissaris Woudenberg wordt
verricht in het belang van de
inwendige versterking en verderen
uitbouw van de Nederlandsche
vakorganisaties.
JONGETJE AAN BRANDWONDEN
BEZWEKEN.
Zaterdag was een employé op het
terrein der zuivelfabriek bezig ben
zine over te pompen. Door onbeken
de oorzaak vatte de vloeistof vlam.
waardoor een vrij groote brand
ontstond, welke weldra het voor de
fabriek gelegen woonhuis van den
heer Tenneman aantastte. De brand
weer slaagde er echter vrij spoedig
iri de vlammen te dooven en alles
zou nog goed zijn afgeloopen, indier.
een vijfjarige jongen niet het slacht
offer was geworden. Zijn kleeren
hadden n.l. vlam gevat, waardoor
hij ernstige brandwonden had opge-
Icopen. In zorgwekkenden toestand
vervoerde men het knaapje naar
het ziekenhuis te Hilversum, waar
hij vandaag aan de ernstige ver
wondingen is bezweken.
Geen duivententoonstellingen.
- Namens de Commissie ter behar
tiging der belangen van Nederland
sche postduivenhouders maakt de
bewindvoerder: J. Hornstra, Prin
sengracht 407, Amsterdam bekend,
dat alle tentoonstellingen van alle
soorten duiven streng verboden zijn.
LICHTBAKKEN VOOR WINKELS,
CAFE'S, BIOSCOPEN ENZ.
Standaardmodellen.
Ter uitvoering van par. 8 sub 4
„•er verordening no. 212/1940 dd.
z.3 November 1940 van den rijks
commissaris voor het bezette Ne
derlandsche gebied maakt de rijks
inspectie voor de bescherming van
de bevolking tegen luchtaanvallen
het volgende bekend:
1. Teneinde de zakenwereld
zoo snel mogelijk een lichtbak ter
beschikking te stellen, welke aan
de voorschriften voldoet en om
levens ongelukken te voorkomen,
welke mogelijk zijn, wanneer mër.
dergelijke lichtbakken zelf vervaar
digt (brandgevaar) heeft de rijks-
nspectie een standaardmodel voor
een eenvoudigen lichtbak vastge
steld en uitgegeven.
2. De werkteekening en be
schrijving van dit standaardmodel
staat ieder ter beschikking en wordt
onmiddellijk toegezonden tegen
storting of overschrijving van 0.25
op het gironummer 363400 van der,
comptabele der inspectie luchtbe
scherming, Heerengracht 23, Den
Haag.
3. Lichtbakken, die volgens de
voorschriften van dit standaard
model worden gemaakt, kunnen
zonder verdere vérgunning ge
bruikt worden.
4. Andere uitvoeringsvormen
voor lichtuitstralende aanduidingen
zijn wel mogelijk, doch moeten dan.
voordat ze worden aangewend, ter
keuring worden aangeboden aan.de
rijksinspectie.
5. Voor de industrie worden
met het oog op fabriekmatige ver
vaardiging van lichtuitstralende
aanduidingen nog technische „voor
schriften betreffende het gebruik
van lichtuitstralende aanduidinger
van beperkt belang" uitgegeven.
Ieder wordt, onder herhaalde
herinnering aan de gevaren, ver
bonden aan het zelfvervaardigen
van electrische gebruiksvoorwer
pen, aangeraden, lichtbakken alleen
door vaklieden te laten maken er
aanbrengen.
Belangrijk is, dat voor lichtuit
stralende aanduidingen alle andere
kleuren dan het voorgeschreven
donkerblauw niet meer gebruikt
mogen worden.
VERHOOGING BLOEMPRIJS
VOOR DE BAKKERS.
De Staatscourant van gisteren bevat
de wijziging eener beschikking van
den secretaris-generaal van het de
partement van landbouw en vis-
scherjj in dier voege, dat de bloem-
prijs met 20 cent per 100 kg is ver
hoogd. De meelfabrikanten, die deze
hoogere opbrengst ontvangen, heb
ben zich verplicht, het bedrag, dat
zij daarvoor meer ontvangen, af te
dragen aan het Bakkerijfonds 1940.
dat dient tot hat verleenen van hulp
aan de door de krijgsverrichtingen
getroffen bakkerij-ondernemingen.
De prijsverhooging zal niet op de
consumenten worden verhaald.
MAATREGELEN TEGEN
SMOKKELHANDEL IN
Z.-VLAANDEREN.
De secretaris-generaal, waarne
mend hoofd van het departement
van financiën heeft bepaald, dat in
een strook van 1000 meter breedte
langs de rijksgrens in Zeeuwsch
Vlaanderen tusschen de Schelde en
de Noordzee het vervoer van alle
goederen verboden -is tusschen een
half uur na zonsondergang en een
half uur voor zonsopgang. In een
strook van 100 meter breedte langs
de rijksgrens in ZeeuwschVlaan
deren tusschen de Schelde en de
Noordzee is het vervoer van goede
ren in andere dan binnenvaartsehe
richting verboden.
Prof. dr. Eugene Dubois -
Gisteren is op zijn landgoed te Hae-
len prof. dr. Eugene Dubois onver
wacht overleden. Prof. Dubois was
een palaeontoloog en geoloog van
Europeesche vermaardheid.
Noodlottige aanrijding. - Zon
dagavond is de 57-jarige heer Stijf
uit Lochem, die op zijn fiets door
Deventer reed, door een auto aan
gereden, met het gevolg, dat hij bij
na op slag dood was.
»t rug:.e:;,aat
van elk reclame-plan:
DAGBLAD-RECLAME!
Zeg Emma, ik hoop maar, dat
hij niet al te veel moeite doet. Ik
ben hier alleen binnen gegaan om
te schuilen.
Woensdags en Zaterdag»
Alléén 2de handsch goederen, j
uitsluitend a contant.
(Dinsdags en Vrijdags inzenden.)^
Geen stergevallen door mond
en klauwzeer. - In de week van 1 tot
en met 7 dec. 1940 hebben zich hier
te lande geen sterfgevallen tenge
volge van het mond- en klauwzeer
voorgedaan.
Winterhulp Nederland. - De
Algemeene Nederlandsche Bouwar
beiders Bond heeft een bedrag van
5000 ter beschikking gesteld voor
de stichting Winterhulp Nederland,
dat in vijf maandelijksche termijnen
al v/orden voldaan.
33. „Kom, ik zal maar eens aankloppen", besluit hij en
voegt de daad bij het woord. Dan wacht hij, doch er
gebeurt niets. Weer loopt hij om de stam, doch geen
raampje of deurtje opent zich.
34. „Dan nog maar eens proberen", denkt Pam en op
nieuw begint hij tegen de boom te kloppen, nu wat
harder en wat langer. Weer wacht hij of er iets gebeurt,
maar tevergeefs.
De heer H. van Drunen schrijft
ons:
Hoewel Alkmaar nog geen 100
jaar in het bezit van den spoorweg
is, is het jubileum toch ook hier me-
degevierd.
Allereerst moet ik mijn spijt uit
drukken dat blijkens mijn onder
zoek de Spoorwegen blijkbaar niets
meer bezitten wat voor de geschie
denis van den dienst in Alkmaar
van belang is, zoodat wat hier volgt
niet is geput uit gegevens van den
spoorwegdienst.
Hoe ging dat vroeger? Alkmaar te
midden van water, was als vanzelf
aangewezen op de scheepvaart. De
trekschuit was, naast den tippe
laar, het middel van vervoer. Ook
te paard verplaatste men zich n.l.
door middel van de z.g. postpaarden,
genoemd naar de z.g. post- of wis
selplaatsen. Hierna kwamen allerlei
soorten van wagentjes en wagens,
de ijzeren barges, stoombooten e.d.
Reeds vroeg waren de Alkmaar-
ders, die van handel en scheep
vaart leefden, er op uit, door mid
del van hun organisatie, zooveel
mogelijk voordeel te verkrijgen.
Het waren de Alkmaarsche schip
pers die in 1544 de voorschuttihg
kochten voor de sluis te Saerdam
waardoor zij anderen voorkwamen.
Ook hielden zij, door een gildebrief
van 1557, anderen buiten het bedrijf.
Alkmaar had mede ten dienste van
haar inwoners verschillende over
eenkomsten gesloten met andere
plaatsen.
Een verbinding met den Helder
bestond, te water en te land o.a, in
1703. Voor deze verbinding, het
„Zijperschuitje" kregen 6 October
1703, Jacob Symonsz Houtkooper en
Adriaan Waterbol te Schagen, voor
15 jaar toestemming om met 4 trek
schuiten te varen van Alkmaar op
Schagerbrug. Te Schagerbrug had
de kastelein Doede Harmensz een
koetswagen met 2 paarden beschik
baar om de reizigers naar den Hel
der te brengen. Dit geschiedde twee
maal per dag.
De wagenveeren waren mede aan
de overheid ondergeschikt en wie
de reglementen leest kan er zich
niet aan onttrekken den zucht te
uitten, dat er nog maar weinig is
veranderd wat betreft op tijd rijden,
keuren van materiaal, niet rijden
zonder toestemming der overheid
enz. enz.
De vervoermiddelen ondergingen
door den tijd natuurlijk verbete
ring. Zoo moesten b.v. de schuiten
op Amsterdam, volgens het regle
ment op dat veer van 10/2/1802
groot zijn 18-20 lasten, goed want
hebben en stijve vaartuigen zijn,
met van achteren een „Paviljoen"
en een „Roef".
Verschillende tarieven.
Dit was blijkbaar voor de in ons
land zoo bekende hokjesverdeeling,
want er waren op zoo'n schuit vier
afdeelingen. Een plaats in het Pavil
joen kostte 15 stuiver, in het voor
onder 12 stuiver, een roefplaats 10
stuiver (behalve op Zondagavond
wanneer de roef bestemd was voor
de kooplieden met hun bultzakken)
en voor den man met de smalste
beurs was er gelegenheid (voor
zoover er plaats was) om voor acht
stuiver de reis in het ruim, dus bij
het vrachtgoed, mede te maken.
Een belangrijke verbinding met
het zuiden was o.a. de wagendienst
van Alkmaar op Haarlem, welke
van 1822 tot aan het in werking ko
men der spoorweg, dus meer dan 40
jaren, werd onderhouden door v. d.
Haagen en Quintcrne. Te water
kwamen eerste de ijzeren barges,
welke een dienst Amsterdam-Den
Helder onderhielden. Hierna ver
schenen de stoombooten (schroef-
raderbooten e.a. die het lang niet
altijd beter deden dan de schuiten,
want meerdere malen konden deze
den dienst niet uitvoeren. Soms
door machinestoring of het schoon
maken der machine en ook wel om
dat men tegen den storm niet op
kon.
Reeds meerdere malen waren hier
te lande pogingen aangewend om
een ijzeren spoorweg tot stand te
brengen. Zoo meldde de Alkmaar-
sche^Courant no. 27 van 1834, dat
de gelegenheid tot het nemen van
aandeelen in den ijzeren spoorweg
Amsterdam-Keulen geopend zou
worden en dat Z.M. de koning zich
met een aanzienlijke som aan hel
hoofd der inschrijving had gesteld.
18 Aug. 1834 adverteerde mr. J. A.
Kluppel dat te zijnen kantore in
schrijvingen werden aangenomen in
de geldleening voor den ijzeren
spoorweg. Mr. Kluppel was eigenaar
van de beide zeepfabrieken en had
kantoor aan den Achterweg. Men
schoot echter slecht op want een
voorstel om een leening te verstrek
ken voor de lijn AmsterdamKeu
len, werd in 1836 door de Tweede
Kamer met 46—2 stemmen verwor
pen. In 1839 kwam pas de eerste lijn
tot stand, n.l. Amsterdam—Haarlem,
in 1850 waren er nog maar twee lij
nen, n.l. AmsterdamArnhem en
AmsterdamRotterdam. In I860
was er 335 km spoor.
Alkmaar wilde een nieuwe
verbinding.
De Alkmaarsche raad stelde in de
jaren 1857-'58 vijf-en-zeventig-dui
zend gulden beschikbaar voor een
lijn AlkmaarHaarlem. Maar ook
daarvan kwam niets, omdat het pu
bliek de zaak niet aandurfde en het
zou 1860 worden eer vaststond, dat
ook Alkmaar een spoorverbinding
zou krijgen.
Op 18 Augustus 1860 (Stbl. 45)
kwam een wet tot stand, door het
werken vah den koning, waardoor
voor rekening van den Staat ver
schillende spoorwegverbindingen
moesten worden tot stand gebracht.
Hieronder behoorden o.a. Helder
Alkmaar, HaarlemAlkmaar en
AmsterdamUitgeest. Er kwam
vanzelfsprekend oppositie, want
zoo'n spoorverbinding beteekendc
den ondergang van logementen,
beurtschepen en voerlieden.
Maar laat ik eerst trachten u Alk
maar in dien tijd voor te stellen. Al
leen bebouwd binnen de Singel
grachten met een enkele verspreide
woning aan den Geesterhout en
Straatweg en Nieuwlandersingel.
Vele z.g. zomer- en winterverblij
ven bui'un de poorten. Laat, Nieu-
wesloot nog water en inwoners tus
schen de 9539 in 1840 en 11410 in
1870. Geen bebouwing tusschen Ber
ger-, Stations- en Helderscheweg,
geen Nassau- en Emmakwartier enz.
Een bevolking waarvan een belang
rijk deel moest worden ondersteund.
De arbeidsloonen bedroegen b.v. in
1866 per dag voor ambachtslieden
zomers 1.10—1.40, 's winters
f 0.801. Voor sjouwerlieden zo
mers 0.801 en 's winters
0.50—0.70.
Dat men in Alkmaar met vreugde
van het K.B. kennis nam is te be
grijpen.
Eén ding was er echter dat die
vreugde overschaduwde.
De Westfriezen stelden pogingen
in het werk om de ontworpen spoor
lijn te laten loopen om Alkmaar. In
den raad van .25 Sept. 1861 kwam de
burgemeester met een ontwerpadres
tot ondersteuning en bevordering
Van de belangen der gemeente in
verband met de Westfriesche pogin
gen om de lijn over Ursem te laten
loopen. Dit adres moest worden ge
zonden aan de Tweede Kamer en
hare leden. Zou dit plan doorgaan,
dan zou het station komen bij de
Boompoort (Ijzergieterij). Het ver
voer vandaar naar de markt zou
levensgevaarlijk zijn langs de smal
le grachten. Ook werd een vergelij
king gemaakt met het verkeer tus
schen Hoorn en Amsterdam en Alk
maar met Haarlem en Helder. Hier
uit blijkt dat er tusschen Alkmaar
en A'dam waren 4 stoombooten
per dag v.v. en 5 beurtschepen om
den anderen dag. Tusschen Allernaar
en Haarlem reden 3 diligances heen
en terug per dag en één driemaal
per week en bij besloten water 4 di
ligances per dag. Naar den Helder
gingen twee trekschuiten 2 maal per
dag v.v. en en beurtschip per week.
Deze diensten waren van geslacht
op geslacht overgegaan en de stoom
booten was die goede oude tijd
er maar weer keerden 20 tot 25
pet. dividend uit. Voor Alkmaar
Nieuwediepwas uitgetrokken een
bedrag van 1.205.400. Een verleg
ging zou beteekenen een uitsluiten
van de Zijpe, Callantsoog, Petten,
Schoorl, Warmenhuizen, Koedijk,
Bergen en de Egmonden met resp.
5472, 608, 367, 1204, 1073, 888, 1153
en 2903 zielen. Het adres werd goed
gekeurd en gedrukt.
Wordt vervolgd.