FABRICAGE VAN POSTZEGELS Glimlachje. De spoorlijn Alkmaar-Den Helder op 18 Dec- 75 jaar in exploitatie. BOMMEN i Britsche TWEEDE BLAD Hei aloude drukkersvak wordt tot in de perfectie beoefend bij de „ALS KOSTER HIER KON KOOMEN KIJKEN Een bezoek aan de firma Enschedé te Haarlem. II. De pers ratelt en stampt, er is lawaai van botsende metalen deelen, vele handen zijn noodig voor het bedienen van de ma chines, vele oogen zien scherp toe of er niets verkeerd gaat Groote vellen, bedrukt met kleine rechthoeken, komen uit de pers. Het zijn de postzegels, de waardepapiertjes, die in grooten getale aanstonds de „fabriek" zullen verlaten, de fabriek van Joh. Enschedé en Zonen te Haarlem. Wanneer men een rondwandeling door dit bedrijf maakt, is er afwis seling en verscheidenheid: men komt langs groote machines, waar van de deelen draaien en wentelen en waar de lucht vervuld is van donderend lawijt. Door zalsn waar het oor verdoofd wordt door talrijke geluiden, die samenvloeien en tot een doffe, dreunende cacophonie worden. Door ruimten waar een zoet-zure, weeë lucht bedwelmt en de rust en de stilte heerschen van de vredige studeerkamer, waar noch tans de etser zijn arbeid verricht; door hallen waar de dampen van de lijm zwaar zijn, opslagplaatsen waar het papier opgetast is: men komt af wisselend van koude in warmte, langs persen in menigvuldige afme tingen en vorm, de gommachines, de perforators, de vele drukkerijen, het laboratorium waar met grillig gevormde kolven en buizen geëx perimenteerd wordtDat alles werkt samen om den postzegel te produceeren, den postzegel die feil loos en artistiek verantwoord moe* zijn. Als men in de onderste gewelven van het grootste, nieuwe gebouw komt, waant men zich in de kluizen van een bank. En in zekeren zin is het er ook wel een. Hier worden de kostbare, nog' niet afgeleverde vel len postzegels bewaard, evenals de oorspronkelijke geëtste plaatjes, waarvan zegels werden gemaakt. Het is niet gemakkelijk hier door te dringen. Zware deuren met vele sloten, getraliede schotten en dikke muren beletten den indringer den toegang. Doch als men eenmaal hier binnen is, dan ziet men de talrijke kieine dingen, de drukplaten, de matrijzen welke ieder een ontzaglij ke waarde vertegenwoordigen. In de weihaas sombere „stilte van deze catacomben wordt evenwel niet de eigenlijke arbeid verricht. Deze ge schiedt elders in het gebouw, waar de persen draaien en de vaklieden zich vereenigen om gezamenlijk den postzegel te scheppen. Van den postzegel, product van wetenschap pelijke onderzoekingen, van eeuwen oude drukkers-kennis, vertelden wij den vorigen keer, hoe papier met het ringetjeswatermerk wordt ge gomd, en in het kort beschreven wij den boekdruk oftewel hoogdruk en van den diepdruk, de methode van het plaatdrukken. Andere methoden. Behalve met den plaatdruk wor den dè zegels ook in rotogravure uit gevoerd. Dit proces leent zich bij zonder voor zacht vloeiende tinten en geleidelijk zich oplossende con touren. Hiervoor wordt het ontwerp gecopiëerd op een z.g. diapositief. Met dit diapositief wordt z.g. pig mentpapier belicht en dat wordt dan weer overgebracht op een koperen cylinder, waarop de partijen die drukken moeten in de diepte wor den geëtst. Het papier rolt dan on der den koperen cylinder en de vluchtige inkt wordt opgezogen, zoo dat het positief beeld ontstaat. Het behoeft nauwelijks gezegd te wor den, dat bij den diepdruk de opper vlakte van de plaat of van de roto gravure zelf niet mag drukken. De inkst moet alleen uit de holten ko men. Daarom wordt telkens, voor dat het papier bedrukt wordt, de overtollige inkt weggeveegd; bij de plaat geschied't dat met lange banen geweven stof, bij de roto met een „rakel", welke langs de rol glijdt. Na den hoogdruk (of boekdruk) en den diepdruk (rotogravure en plaatdruk) is er nog de vlakdruk. Deze methode heeft als merkwaar digheid, dat de gedeelten die wel en die niet moeten drukken zich op één oppervlakte bevinden. Het principe berust op het bekende wederzijdsche afstooten van vet en water. Alleen het drukbeeld neemt de inkt aan, het overige water'. De moeilijke en kostbare steendruk wordt voor post zegels niet gebruikt. De offset ech ter wel. Bij deze techniek wordt het object gecopieëerd op een zinken plaat. De zinkplaat wordt geïnkt en geeft het beeld door aan een cylin der met een rubberlaag en deze komt weer met het papier in aanra king. Het meest toegepast worden de rotogravure en de offset. De plaat druk wordt voornamelijk gebruikt voor zegels met hooge waarde of bijzondere beteekenis, voor zomer- zegels en eenigen tijd geleden o.a. nog voor de jubileumzegels van Luxemburg. Van het ontwerp van den zegel hangt echter af, welke der druktechnieken toegepast wor den. Welnu, men weet thans ^en beetje den weg in den doolhof van het drukkerslatijn. En ge kunt nu dan, met veel kennis gewapend een rond gang gaan maken. Ge kunt zien hoe de plaatdrukmachine werkt en welk een eigenaardig silhouet deze heeft door de lange strooken geweven stof, die in banen naar de plaat gaan en daarvan de overtollige inkt weg strijken. In de af deeling Verificatie worden de vellen postzegels nog eens stuk voor stuk gecontroleerd en geteld, voordat zij aan P. T. T. worden afgeleverd. Tegen de vervalschers. Men kan de offset bewonderen, men kan de rotogravure zien en met verbazing waarnemen met welk een groote snelheid hier gedrukt wordt, kortom, men begrijpt nu al datgene wat bij het werkelijk drukken van postzegels te pas komt. Vele vol leerde vaklieden drommen samen rond ëen pers. Elk hunner is een klein onder deel toevertrouwd en van hun samenwerking en oplettendheid hangt het grootendeels af of de postzegels goed zijn. Want deze arbeid is niet dom-machinaal, maar eischt den menseh. Men ziet het overal, bij den etser die met kalmte graveert en minus cule, nauwelijks voor het oog zichtbare lijnen en punten aan brengt, bij den drukker enz. Men kan het overal waarnemen in dit bedrijf dat hier de vakarbeid noodig is en niet de slaaf van de machine. En daarom is het post zegels drukken dankbaar en voor den "vakman meer dan een beroep, een roeping zou men bijna zeggen. De moeilijkheden, die overwon nen moeten worden zijn talrijk. Zoo moet b.v. het papier gevocht worden bij den plaatdruk. Men be grijpt hoe bezwaarlijk dit is, als men bedenkt dat het papier reeds van te voren gegomd werd. In Haarlem is echter een werkwijze gevonden om Het perforeeren is een nauwkeurig werkje. Met zes stuks tegelijk worden de vellen onder de ponsmachine geschoven, welke de gaatjes in het papier slaat. Daarna kunnen de postzegels afgescheurd worden. toch te vochten een noodzakelijk kwaad zonder dat het papier aan alles en nog wat blijft plakken. Zooals wij reeds opmerkten, wil het toch nog wel eens gebeuren, dat er ergens iets slipt en.... de mis druk is ontstaan. Maar dit is minder erg, dan dat er na het drukken aan de postzegels wordt geknoeid. Het is nu weer heel wat jaren geleden, dat het alarmeerende bericht de ron de deed, dat er een manier was ge vonden om van oude postzegels het stempelte verwijderen en ze als nieuw nogmaals te gebruiken. Na tuurlijk is hiervoor een afweer ge vonden. Er kunen goede maatrege len genomen worden tegen de heeren fraudeurs. Een manier is, het papier na het gommen van een pre paraat te voorzien. Hierop komt het drukbeeld. Mocht een adspirant- vervalscher het in zijn hoofd halen aan den zegel te radeeren dan ver breekt het preparaat het verband tusschen papier en inkt en het ge volg is dat de Zegel .voor goed on bruikbaar wordt. Er zijn bovendien nog meer wapenen in het arsenaal. Er kan een ingewikkeld en duur procédé a 1st de plaatdruk worden ge kozen, of wel men neemt een meer kleurendruk of twee of meer druk technieken, een watermerk, gekleur de vezels in het papier, enz. enz. Het aantal variaties is bijna eindeloos en een wanhoop voor den vervalscher. De perforatie. Zoodra de postzegels in vellen van honderd of meer stuks de pers ver laten, zijn zij bijna klaar voor het gebruik. Alleen moeten dan nog de perforaties aangebracht worden en ook dit kan een middel zijn tegen vervalsching. In de perforatie-afdee- ling worden de vellen in de machine geschoven. Hierin worden door pon sen kleine gaatjes uit het papier ge- 'stooten, waarlangs later afgescheurd kan worden. En zelfs dit schijnbaar simpele onderdeel van het groote ge heel eischt nog een bijna wiskundige kennisDe allereerste zegels wer den niet geperforeerd, maar eenvou dig van de vellen -geknipt. Nu is de perforatie alleen al een bron van studie voor den liefhebber, die aan de hand van het aantal uitkervingen aan den zegel zwaarwichtige theo- rieëen opzet omtrent herkomst en waarde van den zegel. Na het perforeeren van den post zegel gaan de vellen naar de afdee lt ADIOPROGRAMMA Donderdag 19 December. HILVERSUM I, 415 M. Neder- landsch Programma. AVRO. 8. Nieuwsberichten ANP., gramofoon- muziek. 9.30 Puszta-orkest (opn.). 10.Morgenwijding. 10.15 Gramo- foonmuziek. 10.30 Rotterdamsch pianokwartet (11.11.15 Cyclus „In de schijnwerper"). 11.35 De Roman cers en gramofoonmuziek. 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP. 1.AVRO-Amusementsorkest en soliste. 2.Fragmenten uit de opera „Norma" (opn.). 3.Voor de vrouw. 3.10 AVRO-Aeolian-orkest. 4.AVRO-Musette-Ensemble. 4.30 Orgelspel. 4.50 Kinderkoren (opn.). 5,15 Nieuws-, economische- en beurs berichten ANP. 5.30 Omroeporkest en solist (6.156.25 Jeugduitzen ding). 6.45 Actueele reportage of gramofoonmuziek. 7.7.15 Vragen van den dag en nieuwsberichten ANP en sluiting. HILVERSUM II, 301,5 M. KRO. 8.Nieuwsberichten .ANP. 8.15 Wij beginnen den dag. 8.30 Gramofoon muziek. 11.30 Godsdienstig halfuur. 12.Gramofoonmuziek. 12.15 KRO- Melodisten en solist (12.451. Nieuws- en economische berichten ANP. 1.1.15 Gramofoonmuziek). 2.Gramofoonmuziek. 2.30 KRO- Kamerorkest en solist. 3.15 Gramo foonmuziek. 3.45 KRO-Kamerorkest. 4.30 Ziekenpraatje. 4.45 Gramofoon muziek. 5.VPRO: Cyclus „Lezen in den Bijbel". 5.15 Nieuws-, econo mische- en beursberichten ANP. 5.30 Vcor de jeugd. 5.50 Propaganda- toespraak. 6.Cabaret-programma. 6.457.Actueele reportage of gra mofoonmuziek en sluiting. KOOTWIJK, 1875 M. NCRV. 7.— Berichten (Duitsch). 7.15 Gramo foonmuziek. (7.307.45 Berichten Engelsch). 8.Nieuwsberichten ANP. 8.10 Schriftlezing en Medita tie. 8.25 Gewijde muziek (gr.pl.). 9. Berichten (Duitsch). 9.15 Gramo foonmuziek (11.3011.45 Berichten Engelsch. 12.12.15 Berichten). 12.30 Berichten (Duitsch). 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP. 1. Gramofoonmuziek (1.301.45 Be richten Engelsch). 2.-r- Berichten (Duitsch). 2.15 Orgelconcert (opn.). 2.30 Berichten (Engelsch). 2.45 Zang met pianobegeleiding en gramofoon muziek. 3.30 Berichten (Engelsch). 3.45 Gramofoonmuziek. 4.10 Amster- damsch salonorkest en gramofoon muziek. 5.Berichten (Duitsch). 5.15 Nieuws-, economische- en beurs berichten ANP. 5.30 Berichten. 5.35 Amsterdamsch salonorkest. 6.10 Gra mofoonmuziek. (6.306.45 Berichten Engelsch). 7.7.15 Persoverzicht voor binnen- en buitenland en nieuwsberichten ANP en sluiting. Boven: Hoor eens Fr its je, als je van nu af aan heel lief bent, krijg je gauw een broertje of een zusje er bij. Onder: Nu kunt U eens zien pappa, hoe lief ik wel geweest ben ling Verificatie. Hier wordt nauw lettend nagegaan of alle zegels aan de eischen voldoen, of nergens een foutje is te vinden. Dan worden de vellen nog een geteld en na al deze omzwervingen zijn de postzegels eindelijk en ten laatste gereed voor het gebruik. Zij gaan naar de post kantoren, naar de agentschappen, naar de automaten en de haastige klant koopt er een aantal van om zijn brieven mede te verzenden. En denkt nauwelijks of nooit aan den reusachtigen arbeid die er aan voor afging. Het is „slechts een stukje pa pier", met aan den eenen kant gom en aan de andere zijde een prentje en hiervoor moet een zeker bedrag betaald worden. Maar de philatelist v/eet wel meer en beter In lange banen komen de postzegels uit de rotogravurepers. Zij worden niet alleen in vellen gesneden, maar ook opgerold om te dienen voor de automaten. ii Waar moest het station komen? 8 Jan. 1862 was er een missive van 7 Januari om over te gaan tot het benoemen van een commissie die de meest gunstige ligging voor het sta tion moest trachten te verkrijgen. De beslissing hierover zou n.l. aan den Raad zijn en men meende, dat de beste plaats zou zijn buiten de Texelsche Barrière. De commissie kwam reeds 11 Jan. met haar mee ning, n.l. tusschen genoemde brug en de Bergerpoort. 19 Juni achtte men het noodig een vaste commissie te benoemen om een waakzaam oog te houden op ai- les wat in N.H. met den Staatsspoor weg en bijzondere ondernemers in betrekking stond. Den 16en Juli werd deze commissie benoemd en moest deze ook den ingenieur in lichten. Mede in verband met den bouw der spoorbrug, werd het kanaal om gelegd, waardoor het zg. doodegat is ontstaan. Dit beschouwde men als een belangrijke aanwinst voor de stad. Een haven zou dit zijn ook voor zeeschepen. Echter waterstaat wilde aan de punt een brug leggen (over de Doelenkluft) waardoor de haven te niet zou gaan. Na over en weer praten kwam er bericht, dat het Rijk bereid was een vlotbrug te leggen, waarvan de meerdere kosten voor rekening der stad zouden ko men. Dit grapje kostte 6000 meer plus de bediening. En dit alles om de scheepjagerij. De Kamer van Koophandel zond een belangwek kend adres om Alkmaar de haven te doen verkrijgen. Hieruit blijkt ojn. dat er ongeveer 100 marktschuiten kwamen en in 1861, 53,000 stuks yee, 70.000 mudden graan .en 4.345.705 ponden kaas werden aangevoerd. In geklaard werden 44 schepen mei 8428 ton en uitgeklaard 44 schepen met 8726 ton inhoud. De invoer be stond meerendeels uit hout, zout, koffie en aardewerk, de uitvoer uit kaas, bier, borstelwerk, olie enz. Inmiddels waren verschillende maatregelen voor onteigening e.d. genomen, o.a. voor den overweg aan den Bergerweg, en schoot de aanleg aaardig op. De Alkmaarders zaten echter niet stil en vooral één van hen, de heer Cohen Stuart, zag in den spoorweg belangrijke winsten voor Alkmaar weggelegd. Deze fris- sche heldere Alkmaarder, voor wat ik van hem heb gelezen, begon een actie voor de spoorwegverbinding met Friesland, waarvoor hij o.m. op 11 Maart 1864 een inleiding hield voor een groot aantal menschen. Hij deed dit ter ondersteuning van een verzoek aan den Raad om subsidie voor dit doel. Een commissie uit den Raad was in meerderheid voor dit verzoek en stelde voor 15.000 aan deel te nemen iri 10 jaar tijd. Twee leden stelden voor dit bedrag te brengen op 200.000. De eerste steen gelegd. De eerste steen voor het station werd in Schagen gelegd op 24 Aug. 1864, onder groote belangstelling, maar met bijzonder slecht weer. Ook in Alkmaar maakte men flinke vor deringen. De fundeering was blij kens de Alkm. Courant van 18 Dec. 1864 reeds gelegd en in het voorjaar 1865 zou den bouw weder worden aangevangen. Voor den aanleg der lijn HaarlemAlkmaar werden in dien tijd de noodige processen om den grond gevoerd. De berekening was dat 1 Oct. 1865 de lijn Helder Alkmaar kon worden geopend. Het zou echter 18 Dec. worden voor de officieele opening plaats vond. De Raad had 1 Maart 1865 de verbin ding met Friesland opnieuw behan deld en 50.000 toegezegd en B. en W. gemachtigd om met de aandee- len te handelen in het belang der gemeente. Bij daling kon men deze d.us zoo spoedig mogelijk yerkoopen. De heer Cohen Stuart hield met zijn actie niet op en belegde nog ver schillende vergaderingen voor zijn plannen die ongeveer 23 millioen moesten kosten. Dit was bereikbaar meende hij, want de Zuiderzee weg nemen was een te reusachtig plan en zou boven onze krachten gaan. De Friesche gemeenten zegden et telijke tonnen toe: Enkhuizen, Hoorn en Purmerend samen 450000 en in een vergadering alhier werd 23.750 door particulieren toege zegd. Een pionier. Naarmate de bouw van den spoor weg vorderde sprak de heer Stuart ook over wat er nu in Alkmaar dien de te geschieden en op 26 Mei 1865 treffen wij hem weer op een ver gadering. De heer Stuart was een vlot spreker die zonder aanteeke- ning alles wat hij had te zeggen naar voren bracht. Er moest, zei hij dien avond, besloten worden tot het ma ken van een kade langs het kanaal voor los en laadplaats en een echte weg door het land naar het Bol werk. Langs dien weg twee ijzeren sporen (dubbel spoor), welke langs het kanaal tot de Accijnsbrug moes ten rtoopen. De Lombardsteeg en Achterstraat moesten; doorgetrok ken naar het kanaal voor het ver voer uit de stad. De paardenmarkt moest marktterrein worden enz. Men durfde het echter niet aan, want die ophooging zou geld kosten en de arbeiderswoningen te duut maken. Zijn grootste tegenstander was de heer Stoel, die later (de Wo ningmaatschappij) eigenaar blijkt te zijn geworden van een complex grond van GeestersingelStations weg en daar ook huizen bouwde m den straat die in 1899 den naam zou krijgen van den heer Stuart. De draaibrug over het kanaal werd 14 Augustus 1865 met goed re sultaat in beweging gebracht. Hoe de opening van de lijn Hel derAlkmaar ^plaats vónd vertelt ons het volgende verslagje hierover in de Alkm. Courant: Met het oog op die opening had de politie maatregelen genomen en ingesteld éénrichtingverkeer voor rijtuigen. Deze moesten over de Tesselsche Barrierre en Heldersche weg naar het station en vandaar terug ovei Scharloo naar de Bergerpoort. De opening van den spoorweg. De 18 Dec. 1865 had de feestelijke opening plaats van den Staats spoorweg van het Nieuwediep naar Alkmaar. Daartoe vertrok vqn hier te S'/, uur een trein met genoodig- den naar den Helder, waar het mu ziekgezelschap van de marine bij aankomst het volkslied speelde. In Tivoli werden de gasten opgewacht, waarna men zich naar het station begaf, alwaar de heer Ulenbeck, president van don raad van toezicht op de Staatsspoorwegen het woord voerde en de exploitatie overdroeg aan de H.IJ.S.M. Deze werd toen na mens de H.IJ.S.M. door den heer Borski aanvaard. Ook de burge meester van den Helder, Stakkeman Bosse, voerde het woord. Om half elf vertrok de feestelijke trein met een versierde locomotief. De muziek ging mede en speelde bij elk station een vroolijk nummer. .In Schagen was de liedertafel Euterpe present voor de ontvangst, een door den heer J. Denijs Jr, vervaardigd lied zingende. Overal stroomden de menschen tóe. Te één uur werd men in Alkmaar begroet door. de muziek der schut terij. De burgemeester, met de oud ste wethouder, sprak hier het gezel schap toe, lof toezwaaiend aan den koning en den Ir. v. Prehn, onder wiens Toezicht de lijn was aange legd, waarna nog de commissaris des konings (Roëll) en de heer Borski enkele woorden spraken. Hierna werden de deelgenooten ontvangen op het stadhuis en daar na in de Stadsschouwburg, waar door de H.IJ.S.M. een dejeuner werd aangeboden. Veerschillende toespraken volgden hier en oj) allen en alles werd ge dronken. Te half zes vertrok de trein weer naar den Helder. Stadgenooten zetten 's avonds de feestvreugde voort tot laat in den nacht. 31 Dec. werd gevraagd om behoor lijke verlichting van den weg Tes selsche Barrièrestation. De voor- loopige plannen hiertoe werden be handeld in den Raad van 20 Maart 1867. Hiervoor zouden worden ge plaatst, op afstanden van 63 ellen, 9 lantaarns. De jaarlijksche kosten met die van den Bergerweg bedroe gen 200. Vermoedelijk om het reizen per spoor aan te moedigen diende de volgende advertentie van 18 Febr. 1866: Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij. Zondags Retourbilletten. Op Zon- en Algemeen erkende feestdagen zijn op alle stations van den Noord-Hollandschen Staats spoorweg HelderAlkmaar Retour billetten tegen veel verminderde prijzen verkrijgbaar, geldig voor heen en terug op één dag met alle treinen. Markttreinen werden ingevoerd op Donderdag en Vrijdag, welke aan alle stations stopten en waarinalle klassen van rijtuigen aanwezig wa ren. De firma Zurmuhlen correspon deerde met haar booten op de trei nen. Deze firma verlaagde ook het tarief AlkmaarHelder evenals de „Stad Alkmaar" en het stoomjacht Zaanstroom I. De Maatschappij beantwoorde dit door retourbiljetten tegen vermin derden prijs op Zondag, Donderdag (naar Schagen) en Vrijdag en Za terdag naar Alkmaar en een uit breiding van de dienstregeling, want vanaf 15 Mei kon men nu vier maal daags heen 'en terug. Vrijdag en Zaterdag nog een markttrein om 1.45. De diligence pastte zich aan. V. d. Haagen, de man van de"dili- gence, beval de diligence als volgt aan: Per eersten trein van den Hel der vertrekkende, vinden dé passa giers aan het station te Alkmaar ge reed staan een diligence voor Haar lem, Amsterdam, den Haag en Rot terdam. Van Rotterdam 7 en 3.22, van den Haag 8 en 4 uur vertrekkende, vin den de passagiers te Haarlem ko mende, weder een diligence gereed staande naar Alkmaar, aldaar vroeg tijdig aankomende om de treinen naar den Helder te bereiken. Van Alkmaar 7 1/4 en 4J4 uur van Haarlem 9 3/4 en 6 uur. Ook had v. d. Haagen een vige- lante aan het station staan die de reizigers voor niets naar de Toelast en voor 25 cent p. p. naar de stad bracht. In dien tijd vond ik ook het eerste stationskoffiehuis (eigenaar D. Spijkerman). Postverzending had dit jaar plaats tjpor Helder en Scha gen te 10 y. en 2 3/4 uur. Slot volgt. 142e Jaarga Het Duitsche beric Berlijn, 18 Dec. perbevel van de v bekend: y Gevechtsvliegtuig den nacht van' 16 op succesvolle wijz< bommen ondernomi ham, Londen erf ar doelen in de Midlar Op verscheidene branden en onjplc waargenomen.' Als weersgesteldheid bl van het luchtwapen den dag tot verken In Sheffield werd dat een stadswijk brand stond en dat afzonderlijke brand Eenige Britsche v pen in den nacht v cember bommen Duitschland. Op twt geringe schade aarri mede brandschade Nachtjagers schoten ten twee vijandeli neer. Een Britsch door luchtdoelartille De aanval Berlijn, 18 Dec. (I D.N.B. ngg verneem nacht van 16 op 17 halve de geslaagde op voor den oorlog len aan de Westkust Engeland, aanvallen district Lincoln, wae van middelbaar kali branden en verwoe, werd gebracht. Giste in den afgeloopen n bedrijvigheid der Dl gen beperkt tot ver boven het geheele g sche eilanden. In de zijn drie Engelsche 1 EEN COMMUNI THAILA Bangkok, 18 Dec. opperbevel van Thail volgende communiqu omtrent de botsingen zich thans afspeler Panom, Nongkai, Mo> nya. Fransch-Indo-Cl tuigen zijn Maandag bied van Thailand hebben een aanval Oedorn (een doode) (acht dooden). Ofsch kon een weerlooze sta Indo-Chineesche vliej bombardeerd. FRANCO TE SA Saragossa, 18 Dec. neraal Franco heeft v zoek gebracht aan d< demie te Saragossa. I korte toespraak, waar men bereid moet blij brengen en dat mén j geten, dat de eenheid hoogste doel van alle gers en matrozen moe DE STRIJD A, Volgens de Italis de ontruiming van Egyptische grens. De Engelsche tro woestijngebied van Zonder tusschen elkaar op. Op de kaart is het met een gedeelte v geteekend alsmed Bengasi en Matroe

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1940 | | pagina 8