PAM BIJ DE MAANAPEN.
ALLADDIN EN DE
WONDERLAMP
Met de 3 Dampo producten bestrijdt U alle verkoudheden
GEMEENTERADEN
VRAAG en AANBOD
35 cent per vijf regels
De spoorlijn Alkmaar-Den Helder op 18 Dec.
75 jaar in exploitatie.
TWEEDE BLAD
zoowel bij U zelf als bij Uw kinderen. Dampo-verkoudheids-balsem, hiermede 's avonds keel, borst en rug inwrijven, dit lucht op en 's morgens
is w verkoudheid weer verdwenen. Pot 50, Tube 4Q ct. Doos 30 ct. Dampo-bonbons bij schorheid, pijnlijke keel en hoest. Doos 25 ct.
Dampo-neusdruppels bij neus-catarrh en verstoptheid in het hoofd. Flacon met druppelspuitje 60 ct. Uw waarborg: *t Komt van Mijnhardt!
reinen eerst op een vergevorderd
tijdstip in dit jaar kon worden aan
gevangen.
Uit een door ons ingestelde enquête
is gebleken, dat bij de vereenigingen
ook voor 1941 belangstelling bestaat
voor volkstuintjes.
Met het oog op een behoorlijke
voedselvoorziening achten wij het,
gelet op de in dit jaar met de volks
tuintjes bereikte resultaten, in deze
bijzondere tijdsomstandigheden van
groot belang, ook voor het komende
jaar terreinen voor uitgifte van
volkstuintjes beschikbaar te stellen.
Wij hebben reeds stappen onder
nomen teneinde de medewerking
van het Rijk te verkrijgen, dat de op
het z.g. kazerneterrein aanwezige
volkstuintjes gedurende het jaar
1941 als zoodanig in gebruik kunnen
blijven, zulks ongeacht de bestem
ming, welke het terrein uiteindelijk
zal verrkijgen.
Het ligt in onze bedoeling alle
volkstuintjes voor 1941 uit te geven
zonder beschikbaarstelling van zaai
en pootgoed en zonder bemesting.
Als voren.
De centrale arbeidsbeurs,
verhuur Handelsschool.
In bijlage 151 deelen B. en W. den
raad mede, dat het §jjk, ten behoeve
van het Rijksarbeidsbureau gaarne
de beschikking wil hebben over het
gebouw van de Handelsschool.
Voorgesteld wordt het gebouw
voor den tijd van 5 jaar, voor
4800 per jaar te verhuren, met
recht van koop, onder bepaling, dat
het Rijk gemachtigd is het gebouw
uit te breiden, te verbouwen en het
van een centrale verwarming te
voorzien. Wordt het gebouw, na 5
jaar uitgebreid, dan zal de gemeen
te voor de centrale verwarming 1/3
van het dan nog verschuldigde aan
deel (de afschrijving loopt over 5
jaar) verschuldigd zijn.
Als voren.
Gemeente-rekening, dienst 1939.
Waarom een advocaat?
Concentratie van bedrijven.
Ongedierte in gemeente
woningen. Hooge huur
achterstand.
De commissie, belast met het
nazien van de gemeenterekening
1939, vond het wat vreemd, dat voor
een juridisch geschil een tweehon
derd gulden was uitgegeven, aan
gezien ze van oordeel was, dat men
deze uitgave had kunnen besparen,
door hiervoor-gebruik te maken van
de juristen, Werkzaam ter secretarie,
die men juist had benoemd, omdat
ze juristen zijn. B. en W. toonen
echter aan, dat de gemeente nu
eenmaal het advies moet vragen van
den advocaat, die zich met de be
handeling van het geschil voor den
rechter namens de gemeente zal be
lasten.
De hooge algemeene onkosten van
het bedrijf van gemeentewerken gaf
de commissie weer voor de zooveelste
maal aanleiding op concentratie van
bedrijven aan te dringen.
B. en W. verzekeren weer eens,
dat aan dit vraagstuk aandacht zal
worden geschonken.
Hoewel de raad er herhaaldelijk op
heeft aangedrongen den woningbouw
te bevorderen en 't grondbedrijf dus
niet te veel als een zaakje te zien,
heeft de commissie thans ontdekt,
dat perceelen grond aan de Zaag
molenstraat beneden den kostprijs
zijn verkocht, waarover een bemer
king wordt gemaakt. B. en W. deelen
mede, dat de kostprijs was geraamd
op 6.50 per M2., doch dat deze door
prijsstijgingen en crisisverhoogingen
hooger was geworden, zoodat de
volgende perceelen voor 7.35 zijn
verkocht.
De commissie waardeert het, dat
de boedel van nieuwe bewoners op
de aanwezigheid van wandgedierte
wordt onderzocht, alvorens de
sleutel wordt afgegeven, doch
wenscht ook terecht waarborgen
voor die huurders, dat het bekeken
huis daarvan vrij is. B. en W. ant
woorden, dat het den huurders vrij
staat hiernaar een onderzoek in te
stellen en dat die woningen boven
dien periodiek op ongedierte worden
onderzocht.
Een achterstand van 2835,14 op
de huur van 174 woningen oordeelt
de commissie te hoog. B. en W. be
amen dit, doch verzekeren, dat er
met ernst naar gestreefd wordt, den
huurachterstand niet verder te doen
stijgen, overigens wijzen zij er op,
dat, in vergelijking met vorige jaren,
het beeld niet slechter is.
De heer Raat maakte nog eenige
bemerkingen over de politiekleeding,
die zeer goed in Alkmaar kan wor
den gemaakt en aan het plaatsen
van advertenties over het verhuur
van den Muziektuin in „De Courant"
en „De Telegraaf".
Ook oordeelde hij, dat verhuurders
van gemeentewoningen zekerheid
moest worden gegeven, dat ze een
zuivere woning huren. Het ant
woord van B. en W. bevredigde de
commissie dan ook niet.
Mr. L e e s b e r"g betoogde als
jurist uit de practijk, dat de beoefe
ning van het burgerlijk recht toch
iets anders dan de beoefening van
het administratieve recht. Als het
artikel in de gemeentewet niet be
stond dan zou spr. toch de voorkeur
geven aan de door het college ge
volgde lijn.
De heer C o e r t s vroeg, hoe het
staat met het Burgerlijk Weeshuis,
waar de lichtbedrijven bezig zijn
gasverwarming aan te brengen.
De voorzitter: Dat is een
zuivere gemeentekwestie, omdat het
geschiedt voor een kelder van de
luchtbescherming.
-De heer C o e r t s vroeg voorts
nog eenige inlichtingen en oordeel
de ook, dat ten aanzien van de zui
verheid der gemeentewoningen de
gemeente een goed figuur behoorde
te maken en dat de achterstallige
huur geïnd moet worden.
Mej. Carels oordeelde, dat bij het
plaatsen van advertenties rekening
gehouden moet worden met het
object en dat 't werk, dat bij plaatse
lijke zaken kan worden betrokken,
ook plaatselijk gegund moet wor
den.
De heer H o ij t i n k had waardee
ring voor het college en hij vroeg,
hoe het college in het algemeen han
delt met het plaatsen van adverten
ties. Spr. wilde ook in protestantsch
christelijke gezinnen de aandacht
vragen, al behoefde dit niet voor het
muziekpark, waarvoor z.i. te veel
was veradverteerd. Spr. oordeelde
voorts, dat particulieren ook de ver
warming wel in de schuil-ziekenkel-
der had kunnen maken.
Weth. K e ij s p e r prees de bui
tengewone ijver van de commissie,
maar er zijn middenstandsbelangen
ep middenstandsbelangen en daarom
moet men probeeren toch het bosch
te blijven zien. Bij de lichtbedrijven
worden groote uitbreidingen aanbe
steed, maar aansluitingen in gemeen
tegebouwen worden door het eigen
bedrijf gemaakt. Spr. ging uitvoerig
op een en ander in. In een buiten
gemeente werden drie gaskachels uit
een openbaar gebouw genomen en
voor 58,86 ergens andens geplaatst.
Is daarmede het middenstandsbelang
geschaad? Is dit ook geschied met
het plaatsen van luidsprekers door de
lichtbedrijven bij de komst van het
garnizoen, terwijl de luidsprekers
nog door de middenstanders zijn ge
leverd! Laat met toch aannemen, dat
op dit gebied gedaan zal worden wat
gedaan kan worden.
Weth. d e G r o o t was het met
mr. Leesberg eens, dat het inwinnen
van rechtskundige adviezen noodza
kelijk was. Spr. gaf dit nader aan.
Spr. gaf aan waarom de advertenties
voor het muziekpark in verschillen
de bladen waren geplaatst. De meer
dere kosten voor het grondbedrijf zijn
veroorzaakt, doordat de ophoogingen
in etappes zijn uitgevoerd. De groote
achterstand aan huur bij de gemeen
tewoningen werd veroorzaakt door
de noodwoningen en niet vergeten
mag worden, dat de gemeente die
menschen een woning moet verschaf
fen, die geen woning kunnen krijgen.
De directeur is diligent en de mo
gelijkheid om te betalen ontbreekt
ook wel eens. Men kan de menschen
toch niet op straat zetten.
Weth. v. Slingerland ver
dedigde nog nader het beleid van B
en W. evenals, de burgemeester, die
zeide, dat B. en W. de publiciteit
zorgvuldig overwegen.
De heer C o e r t s zeide, dat de
woningbouwverenigingen van werk-
loozen de huur afhouden en hij vond
het niet in den haak, dat de gemeen
te als huurder iemand die achterstand
van huur had bij een woningbouw
vereniging had overgenomen.
De heer H o ij t i n k zeide nog,
dat de commissie niet kan weten wal
de heer Keijsper had medegedeeld.
Weth. d e G r o o t hield vol, dat
de noodwoningen de grooten achter
stand bij de huren veroorzaken.
De rekening werd hierop voorloo-
pig vastgesteld.
Overdracht aan de Provincie.
Nu tengevolge van de kanaalwer-
ken der provincie de Breelaan ten
Oosten van de Halvemaansbrug te
Oudorp een doodloopende weg is
geworden, stelden B. en W. den raaa
voor dien weg, groot 90 are, aan de
provincie te verkoopen voor f 1700
en er mede in te stemmen, dat de
provincie het onderhoud overneemt
van de schoeïïng van het kanaal, dat
langs dien weg loopt, tegen een be
drag van 520 per jaar en 4000, bij
te dragen in den aankoop van het
café ,Het Hengelaartje" en een ar
beiderswoning aan dien weg bene
vens om aan Oudorp te verzoeken
dien weg aan het openbare verkeer
te onttrekken.
Conform besloten.
De voorzitter sloot met den
raad gezegende Kerstdagen toe te
wenschen.
Woensdags en Zaterdags
Alléén 2de handsch goederen.
uitsluitend k contant.
(Dinsdags en .Vrijdags meenden.)
zuiDscharwoude.
Gemeen tebegrooting 1941.
De gemeenteraad vergaderde
Donderdagavond ten raadhuize on
der voorzitterschap van burgemees
ter jhr. A. L. van Spengler. Van den
heer Kramer was bericht van ver
hindering ontvangen. In zijn ope
ningsrede heeft de voorzitter de na
gedachtenis geëerd van den over
leden commissaris dezer provincie.
Van Ged. Staten waren goedge
keurd terugontvangen de begroo-
tingswijzigingen voor de diensten
1939 en 1940, welke eenigen tijd ge
leden vastgesteld werden.
Ged. Staten zonden de gemeente-
begrooting 1940 goedgekeurd terug.
Op voorstel van B. en W. werd be
sloten, 75 opcenten te heffen op de
gemeentefondsbelasting.
Aan de orde kwamen hierna de
begrootingen voor het dienstjaar
1941.
Allereerst de begrooting van het
Maatschappelijk Hulpbetoon. Zij
sluit op een totaal bedrag van
9119,44, met een geraamd gemeen
telijk subsidie van 8600 en werd
goedgekeurd.
De gemeentebegrooting 1941 sloot
op een totaal bedrag van 68533,32
voor den gewonen dienst, met een
vermoedelijk nadeelig saldo van
f 4883,83. De kapitaaldienst had tot
eindcijfer 16321,21 en een vermoe
delijk nadeelig saldo van 846,31.
Dit nadeelig saldo is een gevolg van
den maatregel, dat de gemeenten
geen bijdrage uit het werkloosheids-
subsidiefonds en geen belastingbij -
drage meer mogen ramen. Ware dit
wel toegestaan geweest, dan zou
ruim 6000 zijn ontvangen..
Ook is de uitkeering per hoofd
verlaagd, waardoor ongeveer f 1700
minder ontvangen wordt. Als deze
wijzigingen dus niet waren aange
bracht, zou de begrooting gemakke
lijk sluitend zijn gemaakt.
De commissie voor het nazien had
aanmerking gemaakt op den post van
25 voor de bestrijding van de glad
heid der wegen. Zij vond dit te wei
nig en wilde er 50 van maken.
De voorzitter zêi, dat 25 is ge
raamd, omdat Ged. Staten erop aan
gedrongen hebben, niet méér te
ramen. Toch is deze post meermalen
overschreden en in de toekomst zal
dit, wanneer het noodig mocht blij
ken, weer geschieden. Men had er
eigenlijk nog beter geen bedrag op
kunnen zetten.
De begrooting werd hierop onge
wijzigd goedgekeurd.
Wij blijven nu maar afwachten,
of deze begrooting niet in drie andere
verwerkt zal worden. Wij doen ech
ter maar of er niets te doen is,
zeide de voorzitter, doelende op de
eventueele samenvoeging der Lan-
gendijker gemeenten.
LIMMEN.
De Raad kwam dezer dagen
8 uur in voltallige zitting bijeen.
Na opening met gebed, heeft de
voorzitter het overlijden herdacht
van baron Röell en hetgeen deze
heeft verricht. De Raad hoorde
staande deze woorden aan.
De heer J. Al werd bij acclama
tie herkozen als lidvan het bur
gerlijk armbestuur.
De openbare school blijft.
Een voorstel van B. en W. tot
vaststelling van een besluit volgens
art. 19 der L. O.-wet tot instand
houding der openbare school, werd
door den voorzitter verdedigd. Het
aantal leerlingen is 47, doch dit
heeft een o.orzaak, daar een 5-tal
leerlingen hooger onderwijs genie
ten. Ook zijn er 5 leerlingen uit
den Helder, die in Januari mee
tellen. Daar het aantal leerlingen
momenteel niet toereikend is, zou
de boventallige leerkracht moeten
„verdwijnen", doch art. 56 2e lid
der L. O. biedt een mogelijkheid
om deze te behouden. De raad
heeft zich met het voorstel van B.
en W. vereenigd.
Regeling kindertoeslag.
B. en W. stelden voor dezen toe
slag te bepalen op 2 kinderen be
neden de 15 jaar.
Als aanvulling op de agenda
stelden B. en W. voor om van den
heer Baltus 190 vierk. M. grond
aan te koopen, met de bepaling dat
men een ruiling zal aangaan voor
grond. Het perceel is gelegen aan
den Westerweg en noodig voor het
uitbreidingsplan.
De heer Kuijs vond de vraag
niet in overeenstemming met de
meerdere waarde, die de eigenaar
terug krijgt. Spreker wilde B. en
W. machtigen om de transactie te
sluiten, doch niet verder gaan dan
100. Goedgekeurd.
Gemeentebegrooting.
De voorzitter zeide, dat de
begrooting een veel gunstiger
beeld geeft dan die voor 1940.
De totale ontvangsten en uitga
ven zijn: 81038,51, nadeelig sal
do 4365,78. De kapitaaldienst
21618,46. De schuldenlast der
gemeente is 92.494,08. Aldus
voorloopig vastgesteld.
Een wensch werd geuit en zij trad
in vervulling. Zoo gemakkelijk gaat
het nu niet meer, maar één ding is
zeker: indien U besluit Uw klanten
en zakenrelaties door middel van
een Nieuwjaarsannonce het beste te
wenschen in 1941, dan zal op zijn
beurt één Uwer wenschen in ver
vulling gaan, n.l. dat de band tus-
schen U en hen aanzienlijk wordt
versterkt. Geef daarom nog heden
een tekst op voor Uw advertentie.
ENKHUIZER ALMANAKKEN
1941.
Boekhandel Herms Coster en Zn.
Bureau Alkmaarsche Courant.
39. „Dan is het in orde," antwoordt het kereltje.
„Wacht maar even". Daar gaat beneden in de boom
een deurtje open en het mannetje komt te voorschijn.
Hij wenkt Pam, dat hij binnen kan komen.
40. „Wees voorzichtig", zegt hij tot Pam. „Het is hier
erg nauw". Pam bukt^zich en op handen en voeten pro
beert hij door de kleine opening onder in de boom te
kruipen.
(Slot)
Intusschen vorderde de aanleg
van de lijn HaarlemAlkmaar, na
de noodige procedures goed. De weg
naar het station moet echter zeer
slecht zijn geweest, ook wat de ver
lichting aangaat.
Den 6en Febr. 1867 besloot de
gemeenteraad een verzoek te doen
om den weg naar het station die,
volgens Staatsblad 99 van 1865 door
den Staat zou worden begrind, te
bestraten, waartegenover de ge
meente bereid was het onderhoud
op zich te nemen. Bij voorraad werd
in diezelfde vergadering besloten
een begin te maken met een behoor
lijke verlichting van de Berger-
brug naar het station.
Het eerste verslag over dezen
spoorweg was niet bemoedigend.
Vervoerd waren tot en met 31 Dec.
1866, 137322 reizigers (waarbij de
retourbiljetten dubbel gerekend) of
gemiddeld 364 daags. De opbrengst
was, van passagiers f 65.258.2214,
goederen en vee 6269.73 en buiten
gewoon 1183.45 of gemiddeld per
dag f 192.86.
De exploitatie leverde een verlies
op van 28.943.06. Van Braambeek
vertelt in zijn boek, dat de Staat
van 1860 tot 1 Jan. 1927 volgens be
rekening van de commissie Door-
ninck 303 ij millioen aan de Neder-
landsche spoorwegen heeft bijge
past.
De zomerdienst 1867, op 1 Mei in
gaande, bracht de mededeeling dat
retourbiljetten op Zon- en feestda
gen voor alle plaatsen en op alle
dagen van Amsterdam en Rotter
dam naar Alkmaar en Helder ver
krijgbaar waren en was de dag der
logen aangebroken .voor Alkmaar,
Een proefrit.
Alvorens de lijn Haarlem—Alk
maar werd geopend, had op Zondag
28 April een proefrit plaats waarbij
o.a. meereden de minister van bin-
nenlandsche-zaken, de commissaris
des konings in Noordholland enz.
Op de beide dagen voor de ope
ning werd aan de liefhebbers koste
loos gelegenheid gegeven om een
tochtje met het nieuwe vervoermid
del te maken. Vooral Dinsdag werd
daarvan een druk gebruik gemaakt,
zoodat tusschen Alkmaar en Haar
lem een gedeeltelijke wisseling van
bevolking plaats had. Aan velen be
viel deze verplaatsing zoo goed, dat
zij den laatsten trein misten of reeds
overvol bevonden, en alzoo op kost
baarder of moeilijker wijze de thuis
reis moesten ondernemen.
Het gevolg van deze in dienststel-
ling, was de opheffing van de be
kende diligence-onderneming van
v. d. Haagen en Quinterne, die meer
dan 40 jaar (vanaf October 1822)
een dienst tusschen Alkmaar en
Haarlem had onderhouden.
Tengevolge hiervan werden op
9 en 10 Mei verkocht het rijdend
materiaal als rijtuigen, diligence,
postkarren enz. en 2530 paarden,
benevens 15 moderne rijtuigen.
De opheffing van dit bedrijf had
den ijverigen ondernemer echter
niet doen stilzitten en hij opende nu
en omnibusdienst. Dagelijks kon
men hiermede vanaf de Steenen-
brug naar het station en omgekeerd
tegen 10 cent pér persoon.
De spoorwegmaatschappij had op
1 Mei tevens nieuwe tarieven inge
voerd voor snel-, bestel- en vracht
goederen, paarden e.d. Deze werden
eoht*r niet bekend gemaakt, maar
waren te bekomen tegen 30 ct., als
mede het reglement op dat vervoer
eveneens a 30 cent. Bestelling van
vrachtgoed vond wel in Amsterdam,
Haarlem en den Helder plaats.
De zomerdienst 1 Mei 1869 bood
gelegenheid om 4 maal per dag,
zoowel Noord- als Zuidwaarts te rei
zen. Een stopplaats nabij Velsen gaf
gelegenheid de werkzaamheden aan
het Noordzeekanaal te zien.
Het „Militairen half geld" werd
ingevoerd.
24 Juni werden retourbiljetten
naar alle plaatsen beschikbaar ge
steld en gewaarschuwd dat kaarten
van opkoopers niet geldig waren.
Heiloo werd op 22 Augustus met 4
treinen in verbinding gesteld, op
Vrijdag en Zaterdag zelfs met zes.
De eerste „Goedkoope Volkstrein"
(de bij ouderen bekende klompen-
trein) reed 20 Augustus tegen 1
per persoon v.v. naar Den Haag.
Aankomst den Haag 10 uur, vertrek
5.50 uur.
AmsterdamZaandamUitgeest
werd November 1869 geopend en
dus kon men nu op snelle wijze naar
Noord en Zuid.
In 1892, besluit van den Raad van
23 Maart, werd 40.000 beschikbaar
gesteld voor de lijn Alkmaar-Hoorn.
Dit besluit werd 7 Dec. d.a.v. gewij
zigd. De uitkeering zou plaats vin
den als de zaak in exploitatie was.
Het zou echter pas 1899 worlen eer
in de begrooting sprake zou zijn
van subsidie voor die lijn.
Stoomtrammen.
In deze jaren kwamen er stoom
trammen, waardoor van de gemeen
te behalve concessie, ook subsidie
werd gevraagd. In 1893, 5 April,
meende de Raad dat deze trammen,
hoewel nuttig, geen voordeelen voor
de gemeente zouden brengen.
De tram naar Purmerend werd in
1895 in gebruik genomen. De op 8
October 1896 te Schagen opgerichte.,
Noorderstoomtramvereeniging, voor
zitter S. Berman, secr. M. Bossen,
verzocht met ingang van denzelfden
datum reeds subsidie en het nemen
van aandeelen. De bedoeling was
deze tram te laten loopen aan de
Oostzijde van het kanaal tot aan de
vlotbrug. 24 Juni 1896 werd toestem
ming gegeven aan den heer Lubeki
voor de tram BeverwijkAlkmaar
(Nieuwlandersingel) die zijn con
cessie later overdroeg aan de Societé
anonyme Beige des Tramways Neer
landais.
Voor een tram EgmondenAlk
maar werd door den heer P. W.
Schippers c.s. in 1897 concessie ge
vraagd. Dit verzoek werd enkele
dagen later gevolgd door een comité
uit Alcmaria (Bosman c.s.) voor een
tram EgmondHeiloo, Alkmaar,
Bergen.
Tegen dit laatste plan rezen vele
bezwaren, ook van bewoners van
Koorstraat, Langestraat enz., zoodat
B. en W., ook al omdat dhr. Bosman
c.s. over Heiloo gingen en niet recht
streeks op Alkmaar, aan den heer
Schipper c.s. concessie wilden ver-
leenen. De heer Bosman, die zelf in
den Raad zat, wist dit te voorko
men. De Raad stelde de beslissing
een maand uit, zoodat Alcmaria
nieuwe plannen kon maken. De
nieuwe plannen werden 4 Mei be
handeld, doch een motie-Boelmans
ter Spil aangenomen 13 April.
om aan beide combinaties concessie
te geven. Dit had tot gevolg dat er
op 20 Oct. een nieuw comité is voor
genoemden tramweg, n.l. de heeren
Bosman, Schipper c.s. Dit bezat ech
ter geen rechtspersoonlijkheid. De
zaak werd aangehouden en voor 1
Jan. 1900 moest deze er zijn of een
N.V. worden opgericht.
De heeren konden het niet voor
elkaar krijgen en moesten nog twee
achtereenvolgende jaren uitstel vra
gen en. in Nov. 1903 was men nog
steeds bezig met voorbereidende
maatregelen.
Of de algemeene staking, waartoe
door het spoorwegpersoneel op 4
April in Plancius was besloten en
welke op 5 April door de vakbewe
ging werd begonnen, daar invloed
op uitgeoefend heeft, kon ik niet ge
waar worden.
Bij de H.IJ.S.M. waren de loonen
geheim. Oudegeest berekende, dat
het gemiddelde loon tusschen 1873
1895 niet boven de 500 uitkwam.
In 1875 werd de nachtrust gere
geld. Deze moest zijn 8 uur, na
nachtdienst 10 uur, voor machinis
ten 18 a 19 uur. Maar keeren wij te
rug naar den tijd dat men trachtte
de tram verbindingen met Alkmaar
tot stand te brengen.
17 Juli 1905 herinnert het raadslid
de heer de Groot eraan, dat het vijf
jaar geleden is dat met instemming
de plannen waren ontvangen, sub
sidie en concessie was verleend. Het
laatste gedeelte van die subs, moest
weldra betaald en nu bleek, dat de
pas verschenen dienstregeling geen
rekening hield met de geëischte
schooltreinen. De eerste tram uit
Bergen correspondeerde namelijk op
de 4e trein naar het Zuiden, dat was
1014 uur.
De 26e Juli d.a.v. kon de burge
meester echter melden, dat reeds
aan het verzoek was voldaan. Voor
de officieele openingsrit, aan de
lunch te Bergen, had de exploitant
(de H.IJ.S.M.) hem dit medege
deeld.
De tram was er, maar de klachten
daarover waren niet van de lucht.
De lijn liep voor de Spoor- en Sta
tionstraat. Maar ook stonden daar
de locomotieven en wagens, met alle
narigheid daaraan, voor bewoners
of stadgenooten die naar' het station
moesten, verbonden. De abri, een
wachtplaats vooi* trampassagiers aan
den Helderschenweg, werd voor
heel andere doeleinden gebruikt en
er werd gevraagd deze, vooral des
avonds en 's nachts te sluiten.
De motor kwam.
Het zou pas 1918 worden dat de
Stationsweg verlost werd van de
tram, toen de groote wagenloods
door de stad werd gekocht en de
trammen achter het station werden
gehuisvest. Een luchtbrug met alle
ongemakken voor ouden van dagen
of menschen welke slecht ter been
waren, werd gebouwd en meer en
meer breidde de H.IJ.S.M. uit, tot de
motor zooveel invloed kreeg op het
vervoerwezen, dat het niet meer
mogelijk was deze het hoofd te bie
den. Al het vervoer door middel van
stoom werd door de motor kapot ge
maakt, zoowel het verkeer te land
al£ te water. De schipperij is zoo
goed als verdwenen en hiervoor de
auto in de plaats gekomen. De auto
bussen maakten het de tram- en
spoorwegen bijzbnder moeilijk. De
spoorwegen hebben uiteindelijk de
bakens verzet en wij kunnen nu met
de electrische en de dieseltreinen
reizen. Ik schrijf uiteindelijk, omdat
reeds in 1905 door een Amerikaan
pogingen waren aangewend om een
electrische spoorverbinding te ver
krijgen tusschen Amsterdam—Zaan
streekWijk aan Zee. Voor het on
derzoek hiernaar stelde ook Alk
maar 100 beschikbaar, hoewel met
tegenzin van een der raadsleden, die
meende dat wij ons zouden laten
uitlachen, want hij was van mee
ning, dat dit rook naar oplichterij.
Maar zoo is het met bijna alle z.g.
nieuwe dingen. Zoo stond men ook
tegenover de komst van den ijzeren
spoorweg 100 jaar geleden, die uit
eindelijk ook voor Alkmaar van
groot belang zou blijken te zijn en
dat nog is.