PAM BIJ DE MAANAPEN. ALLADDIN EN DE WONDERLAMP Met de 3 Dampo producten bestrijdt U alle verkoudheden GEMEENTERADEN VRAAG en AANBOD 35 cent per vijf regels De spoorlijn Alkmaar-Den Helder op 18 Dec. 75 jaar in exploitatie. TWEEDE BLAD zoowel bij U zelf als bij Uw kinderen. Dampo-verkoudheids-balsem, hiermede 's avonds keel, borst en rug inwrijven, dit lucht op en 's morgens is w verkoudheid weer verdwenen. Pot 50, Tube 4Q ct. Doos 30 ct. Dampo-bonbons bij schorheid, pijnlijke keel en hoest. Doos 25 ct. Dampo-neusdruppels bij neus-catarrh en verstoptheid in het hoofd. Flacon met druppelspuitje 60 ct. Uw waarborg: *t Komt van Mijnhardt! reinen eerst op een vergevorderd tijdstip in dit jaar kon worden aan gevangen. Uit een door ons ingestelde enquête is gebleken, dat bij de vereenigingen ook voor 1941 belangstelling bestaat voor volkstuintjes. Met het oog op een behoorlijke voedselvoorziening achten wij het, gelet op de in dit jaar met de volks tuintjes bereikte resultaten, in deze bijzondere tijdsomstandigheden van groot belang, ook voor het komende jaar terreinen voor uitgifte van volkstuintjes beschikbaar te stellen. Wij hebben reeds stappen onder nomen teneinde de medewerking van het Rijk te verkrijgen, dat de op het z.g. kazerneterrein aanwezige volkstuintjes gedurende het jaar 1941 als zoodanig in gebruik kunnen blijven, zulks ongeacht de bestem ming, welke het terrein uiteindelijk zal verrkijgen. Het ligt in onze bedoeling alle volkstuintjes voor 1941 uit te geven zonder beschikbaarstelling van zaai en pootgoed en zonder bemesting. Als voren. De centrale arbeidsbeurs, verhuur Handelsschool. In bijlage 151 deelen B. en W. den raad mede, dat het §jjk, ten behoeve van het Rijksarbeidsbureau gaarne de beschikking wil hebben over het gebouw van de Handelsschool. Voorgesteld wordt het gebouw voor den tijd van 5 jaar, voor 4800 per jaar te verhuren, met recht van koop, onder bepaling, dat het Rijk gemachtigd is het gebouw uit te breiden, te verbouwen en het van een centrale verwarming te voorzien. Wordt het gebouw, na 5 jaar uitgebreid, dan zal de gemeen te voor de centrale verwarming 1/3 van het dan nog verschuldigde aan deel (de afschrijving loopt over 5 jaar) verschuldigd zijn. Als voren. Gemeente-rekening, dienst 1939. Waarom een advocaat? Concentratie van bedrijven. Ongedierte in gemeente woningen. Hooge huur achterstand. De commissie, belast met het nazien van de gemeenterekening 1939, vond het wat vreemd, dat voor een juridisch geschil een tweehon derd gulden was uitgegeven, aan gezien ze van oordeel was, dat men deze uitgave had kunnen besparen, door hiervoor-gebruik te maken van de juristen, Werkzaam ter secretarie, die men juist had benoemd, omdat ze juristen zijn. B. en W. toonen echter aan, dat de gemeente nu eenmaal het advies moet vragen van den advocaat, die zich met de be handeling van het geschil voor den rechter namens de gemeente zal be lasten. De hooge algemeene onkosten van het bedrijf van gemeentewerken gaf de commissie weer voor de zooveelste maal aanleiding op concentratie van bedrijven aan te dringen. B. en W. verzekeren weer eens, dat aan dit vraagstuk aandacht zal worden geschonken. Hoewel de raad er herhaaldelijk op heeft aangedrongen den woningbouw te bevorderen en 't grondbedrijf dus niet te veel als een zaakje te zien, heeft de commissie thans ontdekt, dat perceelen grond aan de Zaag molenstraat beneden den kostprijs zijn verkocht, waarover een bemer king wordt gemaakt. B. en W. deelen mede, dat de kostprijs was geraamd op 6.50 per M2., doch dat deze door prijsstijgingen en crisisverhoogingen hooger was geworden, zoodat de volgende perceelen voor 7.35 zijn verkocht. De commissie waardeert het, dat de boedel van nieuwe bewoners op de aanwezigheid van wandgedierte wordt onderzocht, alvorens de sleutel wordt afgegeven, doch wenscht ook terecht waarborgen voor die huurders, dat het bekeken huis daarvan vrij is. B. en W. ant woorden, dat het den huurders vrij staat hiernaar een onderzoek in te stellen en dat die woningen boven dien periodiek op ongedierte worden onderzocht. Een achterstand van 2835,14 op de huur van 174 woningen oordeelt de commissie te hoog. B. en W. be amen dit, doch verzekeren, dat er met ernst naar gestreefd wordt, den huurachterstand niet verder te doen stijgen, overigens wijzen zij er op, dat, in vergelijking met vorige jaren, het beeld niet slechter is. De heer Raat maakte nog eenige bemerkingen over de politiekleeding, die zeer goed in Alkmaar kan wor den gemaakt en aan het plaatsen van advertenties over het verhuur van den Muziektuin in „De Courant" en „De Telegraaf". Ook oordeelde hij, dat verhuurders van gemeentewoningen zekerheid moest worden gegeven, dat ze een zuivere woning huren. Het ant woord van B. en W. bevredigde de commissie dan ook niet. Mr. L e e s b e r"g betoogde als jurist uit de practijk, dat de beoefe ning van het burgerlijk recht toch iets anders dan de beoefening van het administratieve recht. Als het artikel in de gemeentewet niet be stond dan zou spr. toch de voorkeur geven aan de door het college ge volgde lijn. De heer C o e r t s vroeg, hoe het staat met het Burgerlijk Weeshuis, waar de lichtbedrijven bezig zijn gasverwarming aan te brengen. De voorzitter: Dat is een zuivere gemeentekwestie, omdat het geschiedt voor een kelder van de luchtbescherming. -De heer C o e r t s vroeg voorts nog eenige inlichtingen en oordeel de ook, dat ten aanzien van de zui verheid der gemeentewoningen de gemeente een goed figuur behoorde te maken en dat de achterstallige huur geïnd moet worden. Mej. Carels oordeelde, dat bij het plaatsen van advertenties rekening gehouden moet worden met het object en dat 't werk, dat bij plaatse lijke zaken kan worden betrokken, ook plaatselijk gegund moet wor den. De heer H o ij t i n k had waardee ring voor het college en hij vroeg, hoe het college in het algemeen han delt met het plaatsen van adverten ties. Spr. wilde ook in protestantsch christelijke gezinnen de aandacht vragen, al behoefde dit niet voor het muziekpark, waarvoor z.i. te veel was veradverteerd. Spr. oordeelde voorts, dat particulieren ook de ver warming wel in de schuil-ziekenkel- der had kunnen maken. Weth. K e ij s p e r prees de bui tengewone ijver van de commissie, maar er zijn middenstandsbelangen ep middenstandsbelangen en daarom moet men probeeren toch het bosch te blijven zien. Bij de lichtbedrijven worden groote uitbreidingen aanbe steed, maar aansluitingen in gemeen tegebouwen worden door het eigen bedrijf gemaakt. Spr. ging uitvoerig op een en ander in. In een buiten gemeente werden drie gaskachels uit een openbaar gebouw genomen en voor 58,86 ergens andens geplaatst. Is daarmede het middenstandsbelang geschaad? Is dit ook geschied met het plaatsen van luidsprekers door de lichtbedrijven bij de komst van het garnizoen, terwijl de luidsprekers nog door de middenstanders zijn ge leverd! Laat met toch aannemen, dat op dit gebied gedaan zal worden wat gedaan kan worden. Weth. d e G r o o t was het met mr. Leesberg eens, dat het inwinnen van rechtskundige adviezen noodza kelijk was. Spr. gaf dit nader aan. Spr. gaf aan waarom de advertenties voor het muziekpark in verschillen de bladen waren geplaatst. De meer dere kosten voor het grondbedrijf zijn veroorzaakt, doordat de ophoogingen in etappes zijn uitgevoerd. De groote achterstand aan huur bij de gemeen tewoningen werd veroorzaakt door de noodwoningen en niet vergeten mag worden, dat de gemeente die menschen een woning moet verschaf fen, die geen woning kunnen krijgen. De directeur is diligent en de mo gelijkheid om te betalen ontbreekt ook wel eens. Men kan de menschen toch niet op straat zetten. Weth. v. Slingerland ver dedigde nog nader het beleid van B en W. evenals, de burgemeester, die zeide, dat B. en W. de publiciteit zorgvuldig overwegen. De heer C o e r t s zeide, dat de woningbouwverenigingen van werk- loozen de huur afhouden en hij vond het niet in den haak, dat de gemeen te als huurder iemand die achterstand van huur had bij een woningbouw vereniging had overgenomen. De heer H o ij t i n k zeide nog, dat de commissie niet kan weten wal de heer Keijsper had medegedeeld. Weth. d e G r o o t hield vol, dat de noodwoningen de grooten achter stand bij de huren veroorzaken. De rekening werd hierop voorloo- pig vastgesteld. Overdracht aan de Provincie. Nu tengevolge van de kanaalwer- ken der provincie de Breelaan ten Oosten van de Halvemaansbrug te Oudorp een doodloopende weg is geworden, stelden B. en W. den raaa voor dien weg, groot 90 are, aan de provincie te verkoopen voor f 1700 en er mede in te stemmen, dat de provincie het onderhoud overneemt van de schoeïïng van het kanaal, dat langs dien weg loopt, tegen een be drag van 520 per jaar en 4000, bij te dragen in den aankoop van het café ,Het Hengelaartje" en een ar beiderswoning aan dien weg bene vens om aan Oudorp te verzoeken dien weg aan het openbare verkeer te onttrekken. Conform besloten. De voorzitter sloot met den raad gezegende Kerstdagen toe te wenschen. Woensdags en Zaterdags Alléén 2de handsch goederen. uitsluitend k contant. (Dinsdags en .Vrijdags meenden.) zuiDscharwoude. Gemeen tebegrooting 1941. De gemeenteraad vergaderde Donderdagavond ten raadhuize on der voorzitterschap van burgemees ter jhr. A. L. van Spengler. Van den heer Kramer was bericht van ver hindering ontvangen. In zijn ope ningsrede heeft de voorzitter de na gedachtenis geëerd van den over leden commissaris dezer provincie. Van Ged. Staten waren goedge keurd terugontvangen de begroo- tingswijzigingen voor de diensten 1939 en 1940, welke eenigen tijd ge leden vastgesteld werden. Ged. Staten zonden de gemeente- begrooting 1940 goedgekeurd terug. Op voorstel van B. en W. werd be sloten, 75 opcenten te heffen op de gemeentefondsbelasting. Aan de orde kwamen hierna de begrootingen voor het dienstjaar 1941. Allereerst de begrooting van het Maatschappelijk Hulpbetoon. Zij sluit op een totaal bedrag van 9119,44, met een geraamd gemeen telijk subsidie van 8600 en werd goedgekeurd. De gemeentebegrooting 1941 sloot op een totaal bedrag van 68533,32 voor den gewonen dienst, met een vermoedelijk nadeelig saldo van f 4883,83. De kapitaaldienst had tot eindcijfer 16321,21 en een vermoe delijk nadeelig saldo van 846,31. Dit nadeelig saldo is een gevolg van den maatregel, dat de gemeenten geen bijdrage uit het werkloosheids- subsidiefonds en geen belastingbij - drage meer mogen ramen. Ware dit wel toegestaan geweest, dan zou ruim 6000 zijn ontvangen.. Ook is de uitkeering per hoofd verlaagd, waardoor ongeveer f 1700 minder ontvangen wordt. Als deze wijzigingen dus niet waren aange bracht, zou de begrooting gemakke lijk sluitend zijn gemaakt. De commissie voor het nazien had aanmerking gemaakt op den post van 25 voor de bestrijding van de glad heid der wegen. Zij vond dit te wei nig en wilde er 50 van maken. De voorzitter zêi, dat 25 is ge raamd, omdat Ged. Staten erop aan gedrongen hebben, niet méér te ramen. Toch is deze post meermalen overschreden en in de toekomst zal dit, wanneer het noodig mocht blij ken, weer geschieden. Men had er eigenlijk nog beter geen bedrag op kunnen zetten. De begrooting werd hierop onge wijzigd goedgekeurd. Wij blijven nu maar afwachten, of deze begrooting niet in drie andere verwerkt zal worden. Wij doen ech ter maar of er niets te doen is, zeide de voorzitter, doelende op de eventueele samenvoeging der Lan- gendijker gemeenten. LIMMEN. De Raad kwam dezer dagen 8 uur in voltallige zitting bijeen. Na opening met gebed, heeft de voorzitter het overlijden herdacht van baron Röell en hetgeen deze heeft verricht. De Raad hoorde staande deze woorden aan. De heer J. Al werd bij acclama tie herkozen als lidvan het bur gerlijk armbestuur. De openbare school blijft. Een voorstel van B. en W. tot vaststelling van een besluit volgens art. 19 der L. O.-wet tot instand houding der openbare school, werd door den voorzitter verdedigd. Het aantal leerlingen is 47, doch dit heeft een o.orzaak, daar een 5-tal leerlingen hooger onderwijs genie ten. Ook zijn er 5 leerlingen uit den Helder, die in Januari mee tellen. Daar het aantal leerlingen momenteel niet toereikend is, zou de boventallige leerkracht moeten „verdwijnen", doch art. 56 2e lid der L. O. biedt een mogelijkheid om deze te behouden. De raad heeft zich met het voorstel van B. en W. vereenigd. Regeling kindertoeslag. B. en W. stelden voor dezen toe slag te bepalen op 2 kinderen be neden de 15 jaar. Als aanvulling op de agenda stelden B. en W. voor om van den heer Baltus 190 vierk. M. grond aan te koopen, met de bepaling dat men een ruiling zal aangaan voor grond. Het perceel is gelegen aan den Westerweg en noodig voor het uitbreidingsplan. De heer Kuijs vond de vraag niet in overeenstemming met de meerdere waarde, die de eigenaar terug krijgt. Spreker wilde B. en W. machtigen om de transactie te sluiten, doch niet verder gaan dan 100. Goedgekeurd. Gemeentebegrooting. De voorzitter zeide, dat de begrooting een veel gunstiger beeld geeft dan die voor 1940. De totale ontvangsten en uitga ven zijn: 81038,51, nadeelig sal do 4365,78. De kapitaaldienst 21618,46. De schuldenlast der gemeente is 92.494,08. Aldus voorloopig vastgesteld. Een wensch werd geuit en zij trad in vervulling. Zoo gemakkelijk gaat het nu niet meer, maar één ding is zeker: indien U besluit Uw klanten en zakenrelaties door middel van een Nieuwjaarsannonce het beste te wenschen in 1941, dan zal op zijn beurt één Uwer wenschen in ver vulling gaan, n.l. dat de band tus- schen U en hen aanzienlijk wordt versterkt. Geef daarom nog heden een tekst op voor Uw advertentie. ENKHUIZER ALMANAKKEN 1941. Boekhandel Herms Coster en Zn. Bureau Alkmaarsche Courant. 39. „Dan is het in orde," antwoordt het kereltje. „Wacht maar even". Daar gaat beneden in de boom een deurtje open en het mannetje komt te voorschijn. Hij wenkt Pam, dat hij binnen kan komen. 40. „Wees voorzichtig", zegt hij tot Pam. „Het is hier erg nauw". Pam bukt^zich en op handen en voeten pro beert hij door de kleine opening onder in de boom te kruipen. (Slot) Intusschen vorderde de aanleg van de lijn HaarlemAlkmaar, na de noodige procedures goed. De weg naar het station moet echter zeer slecht zijn geweest, ook wat de ver lichting aangaat. Den 6en Febr. 1867 besloot de gemeenteraad een verzoek te doen om den weg naar het station die, volgens Staatsblad 99 van 1865 door den Staat zou worden begrind, te bestraten, waartegenover de ge meente bereid was het onderhoud op zich te nemen. Bij voorraad werd in diezelfde vergadering besloten een begin te maken met een behoor lijke verlichting van de Berger- brug naar het station. Het eerste verslag over dezen spoorweg was niet bemoedigend. Vervoerd waren tot en met 31 Dec. 1866, 137322 reizigers (waarbij de retourbiljetten dubbel gerekend) of gemiddeld 364 daags. De opbrengst was, van passagiers f 65.258.2214, goederen en vee 6269.73 en buiten gewoon 1183.45 of gemiddeld per dag f 192.86. De exploitatie leverde een verlies op van 28.943.06. Van Braambeek vertelt in zijn boek, dat de Staat van 1860 tot 1 Jan. 1927 volgens be rekening van de commissie Door- ninck 303 ij millioen aan de Neder- landsche spoorwegen heeft bijge past. De zomerdienst 1867, op 1 Mei in gaande, bracht de mededeeling dat retourbiljetten op Zon- en feestda gen voor alle plaatsen en op alle dagen van Amsterdam en Rotter dam naar Alkmaar en Helder ver krijgbaar waren en was de dag der logen aangebroken .voor Alkmaar, Een proefrit. Alvorens de lijn Haarlem—Alk maar werd geopend, had op Zondag 28 April een proefrit plaats waarbij o.a. meereden de minister van bin- nenlandsche-zaken, de commissaris des konings in Noordholland enz. Op de beide dagen voor de ope ning werd aan de liefhebbers koste loos gelegenheid gegeven om een tochtje met het nieuwe vervoermid del te maken. Vooral Dinsdag werd daarvan een druk gebruik gemaakt, zoodat tusschen Alkmaar en Haar lem een gedeeltelijke wisseling van bevolking plaats had. Aan velen be viel deze verplaatsing zoo goed, dat zij den laatsten trein misten of reeds overvol bevonden, en alzoo op kost baarder of moeilijker wijze de thuis reis moesten ondernemen. Het gevolg van deze in dienststel- ling, was de opheffing van de be kende diligence-onderneming van v. d. Haagen en Quinterne, die meer dan 40 jaar (vanaf October 1822) een dienst tusschen Alkmaar en Haarlem had onderhouden. Tengevolge hiervan werden op 9 en 10 Mei verkocht het rijdend materiaal als rijtuigen, diligence, postkarren enz. en 2530 paarden, benevens 15 moderne rijtuigen. De opheffing van dit bedrijf had den ijverigen ondernemer echter niet doen stilzitten en hij opende nu en omnibusdienst. Dagelijks kon men hiermede vanaf de Steenen- brug naar het station en omgekeerd tegen 10 cent pér persoon. De spoorwegmaatschappij had op 1 Mei tevens nieuwe tarieven inge voerd voor snel-, bestel- en vracht goederen, paarden e.d. Deze werden eoht*r niet bekend gemaakt, maar waren te bekomen tegen 30 ct., als mede het reglement op dat vervoer eveneens a 30 cent. Bestelling van vrachtgoed vond wel in Amsterdam, Haarlem en den Helder plaats. De zomerdienst 1 Mei 1869 bood gelegenheid om 4 maal per dag, zoowel Noord- als Zuidwaarts te rei zen. Een stopplaats nabij Velsen gaf gelegenheid de werkzaamheden aan het Noordzeekanaal te zien. Het „Militairen half geld" werd ingevoerd. 24 Juni werden retourbiljetten naar alle plaatsen beschikbaar ge steld en gewaarschuwd dat kaarten van opkoopers niet geldig waren. Heiloo werd op 22 Augustus met 4 treinen in verbinding gesteld, op Vrijdag en Zaterdag zelfs met zes. De eerste „Goedkoope Volkstrein" (de bij ouderen bekende klompen- trein) reed 20 Augustus tegen 1 per persoon v.v. naar Den Haag. Aankomst den Haag 10 uur, vertrek 5.50 uur. AmsterdamZaandamUitgeest werd November 1869 geopend en dus kon men nu op snelle wijze naar Noord en Zuid. In 1892, besluit van den Raad van 23 Maart, werd 40.000 beschikbaar gesteld voor de lijn Alkmaar-Hoorn. Dit besluit werd 7 Dec. d.a.v. gewij zigd. De uitkeering zou plaats vin den als de zaak in exploitatie was. Het zou echter pas 1899 worlen eer in de begrooting sprake zou zijn van subsidie voor die lijn. Stoomtrammen. In deze jaren kwamen er stoom trammen, waardoor van de gemeen te behalve concessie, ook subsidie werd gevraagd. In 1893, 5 April, meende de Raad dat deze trammen, hoewel nuttig, geen voordeelen voor de gemeente zouden brengen. De tram naar Purmerend werd in 1895 in gebruik genomen. De op 8 October 1896 te Schagen opgerichte., Noorderstoomtramvereeniging, voor zitter S. Berman, secr. M. Bossen, verzocht met ingang van denzelfden datum reeds subsidie en het nemen van aandeelen. De bedoeling was deze tram te laten loopen aan de Oostzijde van het kanaal tot aan de vlotbrug. 24 Juni 1896 werd toestem ming gegeven aan den heer Lubeki voor de tram BeverwijkAlkmaar (Nieuwlandersingel) die zijn con cessie later overdroeg aan de Societé anonyme Beige des Tramways Neer landais. Voor een tram EgmondenAlk maar werd door den heer P. W. Schippers c.s. in 1897 concessie ge vraagd. Dit verzoek werd enkele dagen later gevolgd door een comité uit Alcmaria (Bosman c.s.) voor een tram EgmondHeiloo, Alkmaar, Bergen. Tegen dit laatste plan rezen vele bezwaren, ook van bewoners van Koorstraat, Langestraat enz., zoodat B. en W., ook al omdat dhr. Bosman c.s. over Heiloo gingen en niet recht streeks op Alkmaar, aan den heer Schipper c.s. concessie wilden ver- leenen. De heer Bosman, die zelf in den Raad zat, wist dit te voorko men. De Raad stelde de beslissing een maand uit, zoodat Alcmaria nieuwe plannen kon maken. De nieuwe plannen werden 4 Mei be handeld, doch een motie-Boelmans ter Spil aangenomen 13 April. om aan beide combinaties concessie te geven. Dit had tot gevolg dat er op 20 Oct. een nieuw comité is voor genoemden tramweg, n.l. de heeren Bosman, Schipper c.s. Dit bezat ech ter geen rechtspersoonlijkheid. De zaak werd aangehouden en voor 1 Jan. 1900 moest deze er zijn of een N.V. worden opgericht. De heeren konden het niet voor elkaar krijgen en moesten nog twee achtereenvolgende jaren uitstel vra gen en. in Nov. 1903 was men nog steeds bezig met voorbereidende maatregelen. Of de algemeene staking, waartoe door het spoorwegpersoneel op 4 April in Plancius was besloten en welke op 5 April door de vakbewe ging werd begonnen, daar invloed op uitgeoefend heeft, kon ik niet ge waar worden. Bij de H.IJ.S.M. waren de loonen geheim. Oudegeest berekende, dat het gemiddelde loon tusschen 1873 1895 niet boven de 500 uitkwam. In 1875 werd de nachtrust gere geld. Deze moest zijn 8 uur, na nachtdienst 10 uur, voor machinis ten 18 a 19 uur. Maar keeren wij te rug naar den tijd dat men trachtte de tram verbindingen met Alkmaar tot stand te brengen. 17 Juli 1905 herinnert het raadslid de heer de Groot eraan, dat het vijf jaar geleden is dat met instemming de plannen waren ontvangen, sub sidie en concessie was verleend. Het laatste gedeelte van die subs, moest weldra betaald en nu bleek, dat de pas verschenen dienstregeling geen rekening hield met de geëischte schooltreinen. De eerste tram uit Bergen correspondeerde namelijk op de 4e trein naar het Zuiden, dat was 1014 uur. De 26e Juli d.a.v. kon de burge meester echter melden, dat reeds aan het verzoek was voldaan. Voor de officieele openingsrit, aan de lunch te Bergen, had de exploitant (de H.IJ.S.M.) hem dit medege deeld. De tram was er, maar de klachten daarover waren niet van de lucht. De lijn liep voor de Spoor- en Sta tionstraat. Maar ook stonden daar de locomotieven en wagens, met alle narigheid daaraan, voor bewoners of stadgenooten die naar' het station moesten, verbonden. De abri, een wachtplaats vooi* trampassagiers aan den Helderschenweg, werd voor heel andere doeleinden gebruikt en er werd gevraagd deze, vooral des avonds en 's nachts te sluiten. De motor kwam. Het zou pas 1918 worden dat de Stationsweg verlost werd van de tram, toen de groote wagenloods door de stad werd gekocht en de trammen achter het station werden gehuisvest. Een luchtbrug met alle ongemakken voor ouden van dagen of menschen welke slecht ter been waren, werd gebouwd en meer en meer breidde de H.IJ.S.M. uit, tot de motor zooveel invloed kreeg op het vervoerwezen, dat het niet meer mogelijk was deze het hoofd te bie den. Al het vervoer door middel van stoom werd door de motor kapot ge maakt, zoowel het verkeer te land al£ te water. De schipperij is zoo goed als verdwenen en hiervoor de auto in de plaats gekomen. De auto bussen maakten het de tram- en spoorwegen bijzbnder moeilijk. De spoorwegen hebben uiteindelijk de bakens verzet en wij kunnen nu met de electrische en de dieseltreinen reizen. Ik schrijf uiteindelijk, omdat reeds in 1905 door een Amerikaan pogingen waren aangewend om een electrische spoorverbinding te ver krijgen tusschen Amsterdam—Zaan streekWijk aan Zee. Voor het on derzoek hiernaar stelde ook Alk maar 100 beschikbaar, hoewel met tegenzin van een der raadsleden, die meende dat wij ons zouden laten uitlachen, want hij was van mee ning, dat dit rook naar oplichterij. Maar zoo is het met bijna alle z.g. nieuwe dingen. Zoo stond men ook tegenover de komst van den ijzeren spoorweg 100 jaar geleden, die uit eindelijk ook voor Alkmaar van groot belang zou blijken te zijn en dat nog is.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1940 | | pagina 8