Voldoende vleesch op de Kerstdagen. Kerstpakketten vroeg tijdig verzenden! Verhoogen en verlagen van salarissen en loonen. Radio-Kootwijk vervalt. Aanbieding waardebons Winterhulp. Men zij voorzichtig met explosieve voorwerpen TWEEDE BLADALKMAARSCHE COURANT VAN ZATERDAG 21 DECEMBER 1940. Eert actueel probleem. De veestapel en de vleeschvoorziening in ons land. Een Duitsch oordeel over den huidigen toestand. Het A.N.P. meldt: In verband met geruchten als zou een verhoogde export van vee naar Duitschland de ooraaak zijn van het gebrek aan aanvoer op de vleeschmarkt, heeft de landbouwdeskundige van het rijkscommissariaat Graf Grothe in een persconferentie betoogd, dat op geen enkele wijze de vee- export naar Duit chland schuld is aan de moclijkheden bij de vleeschdistrifcutie. Voorts verklaarde hij, dat de voed selvoorziening van de Nederland- sche bevolking verzekerd is. Boven dien kan de boer gerust zij ft dat niét fot al te ingrijpende maatregelen ten opzichte van den veestapel zal wor den overgegaan. De omstandigheid, dat in de laat ste weken de uitgegeven vleeschbons niet ten volle konden worden inge wisseld, en.de daaruit voortvloeiende noodzakelijkheid tot leveringsplieht voor slachtvee over te gaan, hebben in breede leringen, zoowel van ver bruikers als van boeren, een zekere onrust teweeg gebracht. Wanneer in verband daarmede, al dus Graf Grothe, herhaaldelijk de ■\raag gesteld wordt, of de vleesch- productie in Nederland voldoende is om op den langen duur de behoeften, met gebruikmaking van het distri butiesysteem, te dekken, dan kan deze vraag ondubbelzinnig met ja beantwoord worden. Als de boeren van meening zouden zijn, dat de pro ductiebasis in de veehouderij ge vaar loopt, dan kan positief ver klaard worden, dat dit noch in de bedoeling ligt, noch noodzakelijk is. Integendeel wortd als voorheen vast gehouden aan het plan de nu een maal ten gevolge der voeder- schaaischte noodzakelijke beperkin gen voor het melkvee-tot een mini mum te beperken. v Evenwel is het wekelijksche aan bod van slachtvee voor runderen als voor varkens sinds November in een ongerechtvaardigde mate terugge- loopen. Zoo werden bijv. ip de week van 2 tot 9 December j.l. slechts on geveer 1600 stuks slachtvee aan de markt gebracht tegenover een nor maal aanbod van 8 tot 10.000 stuks. Het is mogelijk, dat hiervoor verschillende oorzaken aanwezig zijn geweest, die de Duitsche be schouwers niet onmiddellijk in teresseeren. Met nadruk, aldus Graf Grothe, moet hiferbij alleen worden vastgesteld, dat op geen enkele wijze de export van vee daar de schuld van is. Deze export bedroeg in de periode van 10 Mei tot begin December circa 15.000 stuks, terwijl in de laatste drie weken geen enkel stuk slacht v ee naar Duitschland is gegaan. Tegenover deze verhoudingen meende het departement van land bouw en visscherij de opgetreden moeilijkheden slechts door het op leggen van een afleveringsplicht te gemoet te kunnen treden. Op dit voorstel is toestemming verleend met dien verstande, dat de bevolen recon structie, die wegens de dringendheid van dezen maatregel voorloopig zeer schematisch zonder rekening te houden met de structuur van het af zonderlijke bedrijf werd uitgevoerd, bij de definitieve vaststelling voor een langere periode zoo rechtvaardig mogelijk moest worden opgezet. De tot 28 Februari 1941 gevorder de leveringen van slachtvee moeten evenwel, ongeacht de voor later be oogde veranderingen, onder alle om standigheden worden voldaan. Het departement van landbouw en vis scherij is doende maatregelen ten v.itvoer te leggen, die een vlotte ver zorging in dé- toekomst verzekeren. Daartoe wordt de te dezer zake com petente centrale organisatorfsch aan l>ersoneel omgezet. Reeds is beslist, dat de zorg voor den veestapel, daar onder begrepen de prijsvorming voor den producent en de toewijzing aan de be- en verwerkende bedrij ven, in een doelmatiger vorm ge schiedt. Eveneens zijn maatregelen getroffen, dat de vaststelling van de prijzen voor de boeren voor al het ter markt komende vee op dezelfde basis geschiedt. Iedere speculatie op verhooging van den producentenprijs is ver- geefsch. Wie in de toekomst pro beert, het zij door incorrecte afleve ring óf zelfs door geheime huisslach ting of prijsopdrijving, de vastge stelde prijzen te ontduiken en de vleeschvoorziening te verstoren, hééft de -scherpste straf te verwach ten, omdat hi/ zich schuldig maakt aan een vergrijp tegen het belang van het geheele Nederlandsche volk. De vleeschvoorziening geschiedde in normale tijden voor rond 50 pet. met varkensvleesch en rond 50 pet. met rundvleesch. Voor de varkens- mesterij in den vroegeren omvang is de hoeveelheid veevoeder te gering, zoodat voortaan slechts ongeveer 25 pet. van de behoefte met varkens vleesch kan worden gedekt Om te verhinderen, dat van de voorhanden varkens een groot deel te jong zou zijn ges-lacht heeft het Duitsche rijk veevoeder ter beschik king gesteld, om, via de centrale voor 400.000 varkens mestcontracten te kunnen sluiten. De bedoeling hierbij was in de eerste plaats de op het veredelingsbedrijf ingestelde kleine boeren effectieve hnlp te verleenen. Meer rundvee dan vroeger. Het grootste deel van de vleesch- behoefte- moet dus met rundvee worden bevredigd. Dat is niet zonder meer mogelijk, daar de algemeene veevoederpositie een ingrijpen in den rundveestapel noodzakelijk maakt. Voor het afzonderlijke bedrijf mag dit betreurenswaardig zijn; er moe ten echter maatregelen getroffen worden, dat de in beperkte mate ter beschikking staande voedermiddelen in groote mate ten goede komen aan de dieren met groote 'prestaties, en in het belang van een zoo groot mo gelijke - melkproductie en boter- productie, en niet zoo maar dienen voor de instandhouding van een groot aantal willekeurige dieren. Volgens de opvatting van des kundige kringen moet de thans bestaande abnormaal hooge stapel van meer dan twee-jarige runderen ongeveer 20 worden verminderd. Hierbij zal iedere boer noodge dwongen uit zijn stapel op de weinig productieve oudere dieren terug grijpen. Dat beteekent voor den ge- heelen rundveestapel een verminde ring vai) ongeveer 10 Deze in grijpende maatregel kan door de teelt van moederkalveren van welke teelt in grootere mate is vrijgelaten, ten naaste bij weder worden goed gemaakt. Wat gebeurt, is 'dus alleen een verschuiving ten gusnte van de jongere jaarklasse. Voor den export zijn volgens de voorloopige raming slechts 8 pet. van het aantal van die dieren be stemd, welke ter verzorging van de Nederlandsche consumenten noodig zijn, en waarvoor zoowel melkvee als slachtvee kan worden aangebo den. Pluimveestapel. De helaas noodzakelijke beper king van den pluimveestapel tot plm 8 millioen heeft verschillende pluimveehouders die bijna uitslui tend van de kippenfokkerij leefden, hard getroffen. Er zijn echter maat regelen genomen dat zij niet in economischen nood geraken. De be perking was noodzakelijk, wanneer de broodvoorziening gegarandeerd wilde worden. Uit het bovenstaande blijkt met welk een begrip men van Duitsche zijde tracht rekening te'houden met ae belangen van den Nederlandschen landbouw en van het behoud der landbouwproductie, ondanks de door den oorlog moeilijke omstandighe den. Verwacht moet worden, dat van producent tot verbruiker deze po gingen erkenning en- medewerking vinden. Wie met miskenning van den tegenwoordigen toestand tegen werking pleegt, vergrijpt zich aan het belang van de gemeenschap en moet er rekening mee houden, dat hij hiervoor ter verantwoording zal v/orden geroepen. Het A. N. P. meldt: Naar wij vernemen zal de vleeschaanvoer voor de Kerst dagen in ieder geval voldoende zijn. Naar ons van bevoegde zijde wordt medegedeeld zal tegen Kerstmis op den aanvoer van 10.000 stuks slachtvee kun nen worden gerekend, waardoor de vleeschbehöefte voor de feestdagen in ieder geval zal zijn gedekt. De vervoergelegenheid, waar over de post beschikt, is beperkt. De verduistering maakt 's mor gens en 's avonds het werken moeilijk. Daarom moet ook bij pakketvervoer met vertraging worden gerekend. Wie een Kerstpakket verzen den wil, bezorge het nog deze week ter post. Anders is er alle kans, dat het te laat komt. Een degelijke verpakking met stevig papier en sterk touw en een duidelijk geschreven adres op de adreskaart zoowel als op pakket zelf is thans meer dan ooit noodig. PERSONENTREIN OP EEN STOOTBLOK GEREDEN. Gisteren is een personentrein van den dienst AmersfoortEde ter hoogte van station Voorthuizen, ten gevolge van een verkeerden wissel stand op een stootblok gereden. Dank zij het feit, dat de trein geen groote snelfieid had, zijn geen per soonlijke ongelukken gebeurd. De materieele schade is evenwel aan zienlijk. ER ZIJN TWEE FACTOREN welke de overgroote belangstelling voor ganzen en zwanen verklaren; in de eerste plaats nadert Kerstmis en in de tweede plaats zijn deze zwemvogels „bonvrij". Eenige ganzen worden verkocht. (Polygoon). MENIGE HOLLANDSCHE JONGEN zal het personeel benijden van het Scheepvaartkundig Museiun te Rotterdam, waar de schepen worden, opgetuigd, welke binnenkort te bewonderen zijn op da zeer interessante tentoonstelling, betrekking hebbend op de Nederland» sche binnenscheepvaart. Een. fraai model worrdt opgetuigd. (Polygoon) Richtlijnen voor de toe passing der verordening Ten einde een eenvormige toepas sing van de -verordening over het al of niet verhoogen of verlagen der loonen en salarissen te waarborgen en om twijfel zooveel mogelijk te voren reeds uit te sluiten, heeft de secretaris-generaal van het Departe ment van Sociale Zaken op instiga tie en in overeenstemming met de afdeeling „Soziale Verwaltung" aan het college van Rijksbemiddelaars richtlijnen doen toekomen voor de toepassing der verordening. Deze richtlijnen zijn de volgende: 1. De grenzen, waarbinnen de ver ordening geldig is, blijken ondubbel zinnig uit artikel 9. Volgens dit. arti kel vindt de verordening geen toe passing op huiselijke diensten en op de arbeidsverhoudingen. Zij houdt vast aan de-n tot heden geldenden ïechtstoestand (art. 1), dat arbeids voorwaarden in de eerste plaats door overeenstemming tuschen de ver- c-enïgingen van werkgevers en werk nemers moeten worden geregeld. Waar echter het afsluiten van een collectieve arbeidsovereenkomst niet geschiedt of om andere redenen b.v, ten gevolge van het ontbreken van een partij, die tarieven kan vast stellen (wet op de collectieve ar beidsovereenkomst van 25 April 1937) een regeling als bovenbe doeld niet mogelijk is, maar ter be scherming van de arbeiders een regeling voor een geheele groep van ondernemingen tegelijk noodzakelijk blijkt, kunnen loonen en salarisse-n en andere arbeidsvoorwaarden door de overheid worden vastgesteld. Het zelfde is het geval, wanneer welis waar een collectieve arbeidsovereen komst bestaat, doch bepaalde loonen en salarissen of andere arbeidsvoor waarden niet. regelt, of wanneer de verandering van bepalingen der overeenkomst noodig voorkomt. 2. De verordening maakt dus het ingrijpen van den Staat in de totstandkoming van de loo nen, salarissen en andere ar beidsvoorwaarden mogelijk, over al waar de sociale belqngen van de werknemers dat eischen. Bevoegd om de regelingen buiten de collectieve arbeidsovereenkom sten te treffen is het college van Rijksbemiddelaars (artikel 3 le Uitv.besluit), tot welk lichaam zich de partijen bij een C.A.O. alsmede iedere werkgever en werknemer te allen tijde kan we-nden. Waar de wettelijke voorwaarden voor rege lingen bij C.A.O. zijn gegeven, is het college van Rijksbemiddelaars ver plicht, in de eerste plaats bij de par tijen op het sluiten van een CA..O. aan te dringen. Het college kan hier voor .termijnen bepalen. 3. De bepalingen omtrent de tot standkoming van het loon zouden onvolledig zijn, wanneer daarin niet tevens de vraag van het loonpeil principieel zou zijn geregeld. De ver ordening schrijft daarom in de* arti kelen 3 en 7 voor, dat verhoogingen van loonen en salarissen, al dan niet hij C.A.O. tot stand gekomen, toe stemming der overheid behoeven. Daarmee is aan den e-enen kant de controle van staatwege verzekerd op de ontwikkeling van het loonpeil - aan den anderen kant zijn loons- verhoogingen mogelijk als zij sociaal en economisch verantwoord zijn. Na tuurlijk moet er op worden gelet, dat evenals de Nederlandsche economie met dè Europeesche economie ten nauwste vervlochten is, ook de loonen en salarissen in dit raam moeten passen. 4. Wanneer een bestaande C.A.O. op een bepaalde onderneming van toepassing wordt, omdat de onder nemer zich als lid aansluit bij de partijen bij de overeenkomst, dan is een loonsverhooging, voor zoover zij noodzakelijk is voor de aanpassing aan het tarief der C.A.O., niet aan voorafgaande goedkeuring onderwor pen. Wat geoorloofd is. Wanneer bij verkorting van ar beidstijd loonen en salarissen niet in gelijke verhouding als de arbeidstijd worden verminderd, dan vormt dit geen loonsverhooging in den zin der verordening en is derhalve vooraf gaande goedkeuring niet noodzake lijk. Onder de begrippen „loonen en salarissen" moeten loon- en salaris normen worden verstaan, d.w.z. de voor bepaalde werkzaamheden in bedrijf of onderneming vastgestelde loonen," stukloonen, salarissen, toe lagen, enz. De verordening moet derhalve niet worden toegepast in de volgende ge vallen: a. Bij het opschuiven van een werknemer naar een hoogere leef tijdsgroep, wanneer de in de C.A.O. geregelde of de in bedrijf of onder neming gebruikelijke loonsom wordt betaald. b. Bij overplaatsen van een werk nemer naar een andere afdeeling van het bedrijf, wanneer daarin hoogere loon- en salarisnormen ge bruikelijk zijn. c. Bij verplaatsing van een werk nemer naar een anderen post, waar voor een hoogere belooning gebrui kelijk is. d. Bij verhooging der stukloonen, wanneer zij onder omstandigheden geschiedt, die aanzienlijk van de tot dan toe bestaande afwijken (veran dering, van de techniek van het ar- beidsprocédé, van de grondstof, van de werktuigen e.d.) e. Wanneer voor een nieuw werk een voorloopig stukloon is bepaald, dat na een bepaalden proeftijd te laag blijkt, en het stukloon van te voren uitdrukkelijk als voorloopig is aangemerkt. f. Bij betalingen met het karakter van sociale voorzorg, zooals toela gen bij zware ziekte van een werk nemer of van zijn gezinsleden, bii ongevallen of dergelijke noodgeval len. Wat niet mag Daarentegen vallen wèl onder de verordening de volgende gevallen: aa. Loöns- en salarisverhoogingen, die bijv. bij de jaarwisseling gebrui kelijk zijn, zonder dat een van de onder a en c genoemde voorwaar den zijn vervuld; in deze gevallen moet steeds een goedkeuring wor den verleend, vöorzoover de verhoo gingen binnen het tot dan toe in de onderneming gebruikelijke kadef blijven. bb. De verhooging van stukloonen,) voorzoover zij niet onder de regels onder d en e genoemd vallen. cc. De verhooging van regelmatige uitkeeringen, dat zijn behalve loon en salaris alle op geld te waardee- ren prestaties, van den werkgever, wélke de werknemer doorloopend of onder bepaalde voorwaarden re gelmatig als arbeidsvergoeding ont vangt, b.v. prestatiepremies, partici patie in winst of omzet. Kerstmis- en oudej aarsgratificaties, voorts ver goedingen, verblijfsvergoeding, enz. dd. Kerstmis-gratificaties, die dit jaar voor de eerste maal worden ge geven. De toestemming daartoe wordt in dezegevallen echter ge acht algemeen te zijn verleend, wanneer in het geval van uur- of weekloon niet meer dan een week loon en, in het geval van maand loon, niet meer dan 25 procent van de maandbelooning als Kerstgratifi catie wordt verleend. Wanneer hoo gere uitkeeringen in het voornemen liggen, dan moet daarvoor een bij zondere toestemming worden ge vraagd. Tegen de verleening yan toestem ming voor de volgende verhoogingen bestaan geen bezwaren: a. Verhoogingen, die ten doel heb ben, de hier en daar in collectieve arbeidsovereenkomsten neergelegde groote toonverschillen tusschen de verschillende plaatsen op te heffen, wanneer de loonen van de plaats met het hoogste loonpeil niet wor den overschreden en een gepaste slaffeling binnen de verschillende plaatsklassen blijven bestaan. b. Verhoogingen, welke den vol wassen arbeider het hoogste voor zijn vak in aanmerking komende loon toekent op een leeftijd, waarm bij gewoon prestatie-vermogen ge woonlijk de volledige prestatie wordt bereikt. In deze gevallen kan voorts een verhoo.ging van de loo nen voor de onder den. betrokken leeftijd liggende leeftijdklasse wor den goedgekeurd, als een gepaste staffeling verzekerd blijft. c. Verhoogingen, welke' beoogen de loonen van de geschoolde in scholing zijnde en ongeschoolde ar beiders met inachtneming van het toploon voor den geschoolde in een gepaste verhouding tot elkander te brengen. Met ingang van Zondag 22 December a,s. zal de Koot» wijk-zender (1875 M.) ten behoeve van den Nederland schen omroep buiten gebruik worden gesteld. Van dien datum af zal war den teruggekeerd tot den toe stand, welke van meet af in de bedoeling heeft gelegen, dat n.l, de uitzendingen van den Nederlandschen radio-omroep plaats vinden over de beide zenders voor de middelbare golf Hilversum I en Hilversum H. (415 en 301 meter). JONGETJE VERDRONKEN. Sedert 14 November werd te Haar lem het zevenjarig jongetje W. J. M. uit de Torbeckestfaat vermist. Het knaapje was dien dag het laatst ge zien, toen het met een vriendje op een dekschuit aan de Houtmankade speelde.' Het vermoeden, dat het jongetje verdronken was, werd gis ter bewaarheid, doordat zijn lijkje uit het Spaarne werd opgehaald. Radiorede dir.-generaal Winter hulp. - Zondagmiddag van 13 tot 13.15 uur zal de heer C. Piek, direc teur-generaal van de „Winterhulp Nederland" over beidé zenders He- danken voor de groote medewerking, welke het Nederlandsche volk, als gevers en collectanten, heeft ver leend bij de eerste collecte op 27 en 28 December a.s. MODERNE MACHINES VOOR UW DRUKWERK! ALKMAARSCHE COURANT, TEL. 3320. Identiteitsbewi; zen overleggen. De directeur-generaal van de win terhulp Nederland maakt bekend, dat de Iwuders van de te hunnen name gestelde waardebons bij het aanbieden van deze bons aan den winkelier ter verkrijging van levens- middélen, kleeding of brandstoffen, tegelijkertijd hun identiteitsbewijs moeten toonen. Ter voorkoming van moeilijk heden of vergissingen vergete men dus niet zijn identiteitsbewijs mede te brengen. Door onvoorzichtig om te gaan met uitgeworpen drijven- de of aangespoelde scherpe mijnen of versperringen zijn in den laatsten tijd verschil lende soldaten en burgers ge dood. Derhalve wordt er voor gewaarschuwd een in zee, ri vier of kanaal drijvend on schuldig lijkend Voorwerp, dat er als een mijn of boei uitziet, aan te raken, op te nemen of te naderen. Reeds bij het naderen kan een exploisie volgen. Het onschadelijk maken van deze voorwerpen moet door de daartoe bevoegde instanties geschieden. Op de navolgende punten moet gelet worden: 1. Het vinden van drijvende of aangespoelde mijnen, boeien of verdacht uitziende voorwerpen moet onmiddellijk met nauwkeurige opgave van vindplaats aan de dichtst bijzijnde Duitsche militaire instantie, politie of burgerlijke autoriteit worden .medegedeeld. Hetzelfde geldt voor het zien van. mijnen of op boeien lijkende voor werpen in zee, rivier, kanalen of op bet land terecht 'gekomen voor werpen. 2. Men vermijde in ieder geval het aanraken of naderen van deze voorwerpen, zoolang niet is vastge steld, dat deze volkomen onschade lijk zijn. 3. Men zorge dat tot de komst van politie of desbetreffende in stanties voor afzetting rond om deze voorwerpen op een afstand van 1 km. door in den omtrek wonende' .personen wordt gezorgd,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1940 | | pagina 5