Voldoende vleesch op
de Kerstdagen.
Kerstpakketten vroeg
tijdig verzenden!
Verhoogen en verlagen
van salarissen
en loonen.
Radio-Kootwijk vervalt.
Aanbieding waardebons
Winterhulp.
Men zij voorzichtig
met explosieve
voorwerpen
TWEEDE BLADALKMAARSCHE COURANT VAN ZATERDAG 21 DECEMBER 1940.
Eert actueel probleem.
De veestapel en de vleeschvoorziening
in ons land.
Een Duitsch oordeel
over den huidigen
toestand.
Het A.N.P. meldt:
In verband met geruchten als
zou een verhoogde export van
vee naar Duitschland de ooraaak
zijn van het gebrek aan aanvoer
op de vleeschmarkt, heeft de
landbouwdeskundige van het
rijkscommissariaat Graf Grothe
in een persconferentie betoogd,
dat op geen enkele wijze de vee-
export naar Duit chland schuld
is aan de moclijkheden bij de
vleeschdistrifcutie.
Voorts verklaarde hij, dat de voed
selvoorziening van de Nederland-
sche bevolking verzekerd is. Boven
dien kan de boer gerust zij ft dat niét
fot al te ingrijpende maatregelen ten
opzichte van den veestapel zal wor
den overgegaan.
De omstandigheid, dat in de laat
ste weken de uitgegeven vleeschbons
niet ten volle konden worden inge
wisseld, en.de daaruit voortvloeiende
noodzakelijkheid tot leveringsplieht
voor slachtvee over te gaan, hebben
in breede leringen, zoowel van ver
bruikers als van boeren, een zekere
onrust teweeg gebracht.
Wanneer in verband daarmede, al
dus Graf Grothe, herhaaldelijk de
■\raag gesteld wordt, of de vleesch-
productie in Nederland voldoende is
om op den langen duur de behoeften,
met gebruikmaking van het distri
butiesysteem, te dekken, dan kan
deze vraag ondubbelzinnig met ja
beantwoord worden. Als de boeren
van meening zouden zijn, dat de pro
ductiebasis in de veehouderij ge
vaar loopt, dan kan positief ver
klaard worden, dat dit noch in de
bedoeling ligt, noch noodzakelijk is.
Integendeel wortd als voorheen vast
gehouden aan het plan de nu een
maal ten gevolge der voeder-
schaaischte noodzakelijke beperkin
gen voor het melkvee-tot een mini
mum te beperken. v
Evenwel is het wekelijksche aan
bod van slachtvee voor runderen als
voor varkens sinds November in een
ongerechtvaardigde mate terugge-
loopen. Zoo werden bijv. ip de week
van 2 tot 9 December j.l. slechts on
geveer 1600 stuks slachtvee aan de
markt gebracht tegenover een nor
maal aanbod van 8 tot 10.000 stuks.
Het is mogelijk, dat hiervoor
verschillende oorzaken aanwezig
zijn geweest, die de Duitsche be
schouwers niet onmiddellijk in
teresseeren. Met nadruk, aldus
Graf Grothe, moet hiferbij alleen
worden vastgesteld, dat op geen
enkele wijze de export van vee
daar de schuld van is.
Deze export bedroeg in de periode
van 10 Mei tot begin December circa
15.000 stuks, terwijl in de laatste
drie weken geen enkel stuk slacht
v ee naar Duitschland is gegaan.
Tegenover deze verhoudingen
meende het departement van land
bouw en visscherij de opgetreden
moeilijkheden slechts door het op
leggen van een afleveringsplicht te
gemoet te kunnen treden. Op dit
voorstel is toestemming verleend met
dien verstande, dat de bevolen recon
structie, die wegens de dringendheid
van dezen maatregel voorloopig
zeer schematisch zonder rekening te
houden met de structuur van het af
zonderlijke bedrijf werd uitgevoerd,
bij de definitieve vaststelling voor
een langere periode zoo rechtvaardig
mogelijk moest worden opgezet.
De tot 28 Februari 1941 gevorder
de leveringen van slachtvee moeten
evenwel, ongeacht de voor later be
oogde veranderingen, onder alle om
standigheden worden voldaan. Het
departement van landbouw en vis
scherij is doende maatregelen ten
v.itvoer te leggen, die een vlotte ver
zorging in dé- toekomst verzekeren.
Daartoe wordt de te dezer zake com
petente centrale organisatorfsch aan
l>ersoneel omgezet. Reeds is beslist,
dat de zorg voor den veestapel, daar
onder begrepen de prijsvorming
voor den producent en de toewijzing
aan de be- en verwerkende bedrij
ven, in een doelmatiger vorm ge
schiedt. Eveneens zijn maatregelen
getroffen, dat de vaststelling van de
prijzen voor de boeren voor al het ter
markt komende vee op dezelfde
basis geschiedt.
Iedere speculatie op verhooging
van den producentenprijs is ver-
geefsch. Wie in de toekomst pro
beert, het zij door incorrecte afleve
ring óf zelfs door geheime huisslach
ting of prijsopdrijving, de vastge
stelde prijzen te ontduiken en de
vleeschvoorziening te verstoren,
hééft de -scherpste straf te verwach
ten, omdat hi/ zich schuldig maakt
aan een vergrijp tegen het belang
van het geheele Nederlandsche volk.
De vleeschvoorziening geschiedde
in normale tijden voor rond 50 pet.
met varkensvleesch en rond 50 pet.
met rundvleesch. Voor de varkens-
mesterij in den vroegeren omvang is
de hoeveelheid veevoeder te gering,
zoodat voortaan slechts ongeveer 25
pet. van de behoefte met varkens
vleesch kan worden gedekt
Om te verhinderen, dat van de
voorhanden varkens een groot deel
te jong zou zijn ges-lacht heeft het
Duitsche rijk veevoeder ter beschik
king gesteld, om, via de centrale voor
400.000 varkens mestcontracten te
kunnen sluiten. De bedoeling hierbij
was in de eerste plaats de op het
veredelingsbedrijf ingestelde kleine
boeren effectieve hnlp te verleenen.
Meer rundvee dan vroeger.
Het grootste deel van de vleesch-
behoefte- moet dus met rundvee
worden bevredigd. Dat is niet zonder
meer mogelijk, daar de algemeene
veevoederpositie een ingrijpen in den
rundveestapel noodzakelijk maakt.
Voor het afzonderlijke bedrijf mag
dit betreurenswaardig zijn; er moe
ten echter maatregelen getroffen
worden, dat de in beperkte mate ter
beschikking staande voedermiddelen
in groote mate ten goede komen aan
de dieren met groote 'prestaties, en
in het belang van een zoo groot mo
gelijke - melkproductie en boter-
productie, en niet zoo maar dienen
voor de instandhouding van een
groot aantal willekeurige dieren.
Volgens de opvatting van des
kundige kringen moet de thans
bestaande abnormaal hooge
stapel van meer dan twee-jarige
runderen ongeveer 20 worden
verminderd.
Hierbij zal iedere boer noodge
dwongen uit zijn stapel op de weinig
productieve oudere dieren terug
grijpen. Dat beteekent voor den ge-
heelen rundveestapel een verminde
ring vai) ongeveer 10 Deze in
grijpende maatregel kan door de
teelt van moederkalveren van welke
teelt in grootere mate is vrijgelaten,
ten naaste bij weder worden goed
gemaakt. Wat gebeurt, is 'dus alleen
een verschuiving ten gusnte van de
jongere jaarklasse.
Voor den export zijn volgens de
voorloopige raming slechts 8 pet.
van het aantal van die dieren be
stemd, welke ter verzorging van de
Nederlandsche consumenten noodig
zijn, en waarvoor zoowel melkvee
als slachtvee kan worden aangebo
den.
Pluimveestapel.
De helaas noodzakelijke beper
king van den pluimveestapel tot plm
8 millioen heeft verschillende
pluimveehouders die bijna uitslui
tend van de kippenfokkerij leefden,
hard getroffen. Er zijn echter maat
regelen genomen dat zij niet in
economischen nood geraken. De be
perking was noodzakelijk, wanneer
de broodvoorziening gegarandeerd
wilde worden.
Uit het bovenstaande blijkt met
welk een begrip men van Duitsche
zijde tracht rekening te'houden met
ae belangen van den Nederlandschen
landbouw en van het behoud der
landbouwproductie, ondanks de door
den oorlog moeilijke omstandighe
den.
Verwacht moet worden, dat van
producent tot verbruiker deze po
gingen erkenning en- medewerking
vinden. Wie met miskenning van
den tegenwoordigen toestand tegen
werking pleegt, vergrijpt zich aan
het belang van de gemeenschap en
moet er rekening mee houden, dat
hij hiervoor ter verantwoording zal
v/orden geroepen.
Het A. N. P. meldt:
Naar wij vernemen zal de
vleeschaanvoer voor de Kerst
dagen in ieder geval voldoende
zijn. Naar ons van bevoegde
zijde wordt medegedeeld zal
tegen Kerstmis op den aanvoer
van 10.000 stuks slachtvee kun
nen worden gerekend, waardoor
de vleeschbehöefte voor de
feestdagen in ieder geval zal
zijn gedekt.
De vervoergelegenheid, waar
over de post beschikt, is beperkt.
De verduistering maakt 's mor
gens en 's avonds het werken
moeilijk. Daarom moet ook bij
pakketvervoer met vertraging
worden gerekend.
Wie een Kerstpakket verzen
den wil, bezorge het nog deze
week ter post. Anders is er alle
kans, dat het te laat komt.
Een degelijke verpakking met
stevig papier en sterk touw en
een duidelijk geschreven adres
op de adreskaart zoowel als op
pakket zelf is thans meer dan
ooit noodig.
PERSONENTREIN OP EEN
STOOTBLOK GEREDEN.
Gisteren is een personentrein van
den dienst AmersfoortEde ter
hoogte van station Voorthuizen, ten
gevolge van een verkeerden wissel
stand op een stootblok gereden.
Dank zij het feit, dat de trein geen
groote snelfieid had, zijn geen per
soonlijke ongelukken gebeurd. De
materieele schade is evenwel aan
zienlijk.
ER ZIJN TWEE FACTOREN welke de overgroote belangstelling voor
ganzen en zwanen verklaren; in de eerste plaats nadert Kerstmis en in
de tweede plaats zijn deze zwemvogels „bonvrij". Eenige ganzen worden
verkocht. (Polygoon).
MENIGE HOLLANDSCHE JONGEN zal het personeel benijden
van het Scheepvaartkundig Museiun te Rotterdam, waar de schepen
worden, opgetuigd, welke binnenkort te bewonderen zijn op da zeer
interessante tentoonstelling, betrekking hebbend op de Nederland»
sche binnenscheepvaart. Een. fraai model worrdt opgetuigd.
(Polygoon)
Richtlijnen voor de toe
passing der verordening
Ten einde een eenvormige toepas
sing van de -verordening over het al
of niet verhoogen of verlagen der
loonen en salarissen te waarborgen
en om twijfel zooveel mogelijk te
voren reeds uit te sluiten, heeft de
secretaris-generaal van het Departe
ment van Sociale Zaken op instiga
tie en in overeenstemming met de
afdeeling „Soziale Verwaltung" aan
het college van Rijksbemiddelaars
richtlijnen doen toekomen voor de
toepassing der verordening.
Deze richtlijnen zijn de volgende:
1. De grenzen, waarbinnen de ver
ordening geldig is, blijken ondubbel
zinnig uit artikel 9. Volgens dit. arti
kel vindt de verordening geen toe
passing op huiselijke diensten en op
de arbeidsverhoudingen. Zij houdt
vast aan de-n tot heden geldenden
ïechtstoestand (art. 1), dat arbeids
voorwaarden in de eerste plaats door
overeenstemming tuschen de ver-
c-enïgingen van werkgevers en werk
nemers moeten worden geregeld.
Waar echter het afsluiten van een
collectieve arbeidsovereenkomst niet
geschiedt of om andere redenen
b.v, ten gevolge van het ontbreken
van een partij, die tarieven kan vast
stellen (wet op de collectieve ar
beidsovereenkomst van 25 April
1937) een regeling als bovenbe
doeld niet mogelijk is, maar ter be
scherming van de arbeiders een
regeling voor een geheele groep van
ondernemingen tegelijk noodzakelijk
blijkt, kunnen loonen en salarisse-n
en andere arbeidsvoorwaarden door
de overheid worden vastgesteld. Het
zelfde is het geval, wanneer welis
waar een collectieve arbeidsovereen
komst bestaat, doch bepaalde loonen
en salarissen of andere arbeidsvoor
waarden niet. regelt, of wanneer de
verandering van bepalingen der
overeenkomst noodig voorkomt.
2. De verordening maakt dus
het ingrijpen van den Staat in
de totstandkoming van de loo
nen, salarissen en andere ar
beidsvoorwaarden mogelijk, over
al waar de sociale belqngen van
de werknemers dat eischen.
Bevoegd om de regelingen buiten
de collectieve arbeidsovereenkom
sten te treffen is het college van
Rijksbemiddelaars (artikel 3 le
Uitv.besluit), tot welk lichaam zich
de partijen bij een C.A.O. alsmede
iedere werkgever en werknemer te
allen tijde kan we-nden. Waar de
wettelijke voorwaarden voor rege
lingen bij C.A.O. zijn gegeven, is het
college van Rijksbemiddelaars ver
plicht, in de eerste plaats bij de par
tijen op het sluiten van een CA..O.
aan te dringen. Het college kan hier
voor .termijnen bepalen.
3. De bepalingen omtrent de tot
standkoming van het loon zouden
onvolledig zijn, wanneer daarin niet
tevens de vraag van het loonpeil
principieel zou zijn geregeld. De ver
ordening schrijft daarom in de* arti
kelen 3 en 7 voor, dat verhoogingen
van loonen en salarissen, al dan niet
hij C.A.O. tot stand gekomen, toe
stemming der overheid behoeven.
Daarmee is aan den e-enen kant de
controle van staatwege verzekerd
op de ontwikkeling van het loonpeil
- aan den anderen kant zijn loons-
verhoogingen mogelijk als zij sociaal
en economisch verantwoord zijn. Na
tuurlijk moet er op worden gelet, dat
evenals de Nederlandsche economie
met dè Europeesche economie ten
nauwste vervlochten is, ook de loonen
en salarissen in dit raam moeten
passen.
4. Wanneer een bestaande C.A.O.
op een bepaalde onderneming van
toepassing wordt, omdat de onder
nemer zich als lid aansluit bij de
partijen bij de overeenkomst, dan is
een loonsverhooging, voor zoover zij
noodzakelijk is voor de aanpassing
aan het tarief der C.A.O., niet aan
voorafgaande goedkeuring onderwor
pen.
Wat geoorloofd is.
Wanneer bij verkorting van ar
beidstijd loonen en salarissen niet in
gelijke verhouding als de arbeidstijd
worden verminderd, dan vormt dit
geen loonsverhooging in den zin der
verordening en is derhalve vooraf
gaande goedkeuring niet noodzake
lijk.
Onder de begrippen „loonen en
salarissen" moeten loon- en salaris
normen worden verstaan, d.w.z. de
voor bepaalde werkzaamheden in
bedrijf of onderneming vastgestelde
loonen," stukloonen, salarissen, toe
lagen, enz.
De verordening moet derhalve niet
worden toegepast in de volgende ge
vallen:
a. Bij het opschuiven van een
werknemer naar een hoogere leef
tijdsgroep, wanneer de in de C.A.O.
geregelde of de in bedrijf of onder
neming gebruikelijke loonsom wordt
betaald.
b. Bij overplaatsen van een werk
nemer naar een andere afdeeling
van het bedrijf, wanneer daarin
hoogere loon- en salarisnormen ge
bruikelijk zijn.
c. Bij verplaatsing van een werk
nemer naar een anderen post, waar
voor een hoogere belooning gebrui
kelijk is.
d. Bij verhooging der stukloonen,
wanneer zij onder omstandigheden
geschiedt, die aanzienlijk van de tot
dan toe bestaande afwijken (veran
dering, van de techniek van het ar-
beidsprocédé, van de grondstof, van
de werktuigen e.d.)
e. Wanneer voor een nieuw werk
een voorloopig stukloon is bepaald,
dat na een bepaalden proeftijd te
laag blijkt, en het stukloon van te
voren uitdrukkelijk als voorloopig
is aangemerkt.
f. Bij betalingen met het karakter
van sociale voorzorg, zooals toela
gen bij zware ziekte van een werk
nemer of van zijn gezinsleden, bii
ongevallen of dergelijke noodgeval
len.
Wat niet mag
Daarentegen vallen wèl onder de
verordening de volgende gevallen:
aa. Loöns- en salarisverhoogingen,
die bijv. bij de jaarwisseling gebrui
kelijk zijn, zonder dat een van de
onder a en c genoemde voorwaar
den zijn vervuld; in deze gevallen
moet steeds een goedkeuring wor
den verleend, vöorzoover de verhoo
gingen binnen het tot dan toe in de
onderneming gebruikelijke kadef
blijven.
bb. De verhooging van stukloonen,)
voorzoover zij niet onder de regels
onder d en e genoemd vallen.
cc. De verhooging van regelmatige
uitkeeringen, dat zijn behalve loon
en salaris alle op geld te waardee-
ren prestaties, van den werkgever,
wélke de werknemer doorloopend
of onder bepaalde voorwaarden re
gelmatig als arbeidsvergoeding ont
vangt, b.v. prestatiepremies, partici
patie in winst of omzet. Kerstmis-
en oudej aarsgratificaties, voorts ver
goedingen, verblijfsvergoeding, enz.
dd. Kerstmis-gratificaties, die dit
jaar voor de eerste maal worden ge
geven. De toestemming daartoe
wordt in dezegevallen echter ge
acht algemeen te zijn verleend,
wanneer in het geval van uur- of
weekloon niet meer dan een week
loon en, in het geval van maand
loon, niet meer dan 25 procent van
de maandbelooning als Kerstgratifi
catie wordt verleend. Wanneer hoo
gere uitkeeringen in het voornemen
liggen, dan moet daarvoor een bij
zondere toestemming worden ge
vraagd.
Tegen de verleening yan toestem
ming voor de volgende verhoogingen
bestaan geen bezwaren:
a. Verhoogingen, die ten doel heb
ben, de hier en daar in collectieve
arbeidsovereenkomsten neergelegde
groote toonverschillen tusschen de
verschillende plaatsen op te heffen,
wanneer de loonen van de plaats
met het hoogste loonpeil niet wor
den overschreden en een gepaste
slaffeling binnen de verschillende
plaatsklassen blijven bestaan.
b. Verhoogingen, welke den vol
wassen arbeider het hoogste voor
zijn vak in aanmerking komende
loon toekent op een leeftijd, waarm
bij gewoon prestatie-vermogen ge
woonlijk de volledige prestatie
wordt bereikt. In deze gevallen kan
voorts een verhoo.ging van de loo
nen voor de onder den. betrokken
leeftijd liggende leeftijdklasse wor
den goedgekeurd, als een gepaste
staffeling verzekerd blijft.
c. Verhoogingen, welke' beoogen
de loonen van de geschoolde in
scholing zijnde en ongeschoolde ar
beiders met inachtneming van het
toploon voor den geschoolde in een
gepaste verhouding tot elkander te
brengen.
Met ingang van Zondag
22 December a,s. zal de Koot»
wijk-zender (1875 M.) ten
behoeve van den Nederland
schen omroep buiten gebruik
worden gesteld.
Van dien datum af zal war
den teruggekeerd tot den toe
stand, welke van meet af in
de bedoeling heeft gelegen, dat
n.l, de uitzendingen van den
Nederlandschen radio-omroep
plaats vinden over de beide
zenders voor de middelbare
golf Hilversum I en Hilversum
H. (415 en 301 meter).
JONGETJE VERDRONKEN.
Sedert 14 November werd te Haar
lem het zevenjarig jongetje W. J. M.
uit de Torbeckestfaat vermist. Het
knaapje was dien dag het laatst ge
zien, toen het met een vriendje op
een dekschuit aan de Houtmankade
speelde.' Het vermoeden, dat het
jongetje verdronken was, werd gis
ter bewaarheid, doordat zijn lijkje
uit het Spaarne werd opgehaald.
Radiorede dir.-generaal Winter
hulp. - Zondagmiddag van 13 tot
13.15 uur zal de heer C. Piek, direc
teur-generaal van de „Winterhulp
Nederland" over beidé zenders He-
danken voor de groote medewerking,
welke het Nederlandsche volk, als
gevers en collectanten, heeft ver
leend bij de eerste collecte op 27 en
28 December a.s.
MODERNE MACHINES VOOR
UW DRUKWERK!
ALKMAARSCHE COURANT,
TEL. 3320.
Identiteitsbewi; zen
overleggen.
De directeur-generaal van de win
terhulp Nederland maakt bekend,
dat de Iwuders van de te hunnen
name gestelde waardebons bij het
aanbieden van deze bons aan den
winkelier ter verkrijging van levens-
middélen, kleeding of brandstoffen,
tegelijkertijd hun identiteitsbewijs
moeten toonen.
Ter voorkoming van moeilijk
heden of vergissingen vergete men
dus niet zijn identiteitsbewijs mede
te brengen.
Door onvoorzichtig om te
gaan met uitgeworpen drijven-
de of aangespoelde scherpe
mijnen of versperringen zijn
in den laatsten tijd verschil
lende soldaten en burgers ge
dood. Derhalve wordt er voor
gewaarschuwd een in zee, ri
vier of kanaal drijvend on
schuldig lijkend Voorwerp, dat
er als een mijn of boei uitziet,
aan te raken, op te nemen of te
naderen. Reeds bij het naderen
kan een exploisie volgen.
Het onschadelijk maken van deze
voorwerpen moet door de daartoe
bevoegde instanties geschieden.
Op de navolgende punten moet
gelet worden:
1. Het vinden van drijvende of
aangespoelde mijnen, boeien of
verdacht uitziende voorwerpen
moet onmiddellijk met nauwkeurige
opgave van vindplaats aan de
dichtst bijzijnde Duitsche militaire
instantie, politie of burgerlijke
autoriteit worden .medegedeeld.
Hetzelfde geldt voor het zien van.
mijnen of op boeien lijkende voor
werpen in zee, rivier, kanalen of op
bet land terecht 'gekomen voor
werpen.
2. Men vermijde in ieder geval
het aanraken of naderen van deze
voorwerpen, zoolang niet is vastge
steld, dat deze volkomen onschade
lijk zijn.
3. Men zorge dat tot de komst
van politie of desbetreffende in
stanties voor afzetting rond om
deze voorwerpen op een afstand van
1 km. door in den omtrek wonende'
.personen wordt gezorgd,