Behoorlijke verdeeling der beschikbare kolen. Treinbotsing bij Groningen. TWEEDE BLAD AL KMA ARS CHE COURANT VAN VRIJDAG 27 DECEMBER 1940. GENERAAL-VELDMAARSCHALK VON BRAUCHITSCH BIJ DE TROEPEN IN HET OOSTEN. De generaal-veldmaarschalk in gesprek met een recruut. (Holland) Alleen mogelijk als handelaren èn pu bliek meewerken. Het rijkskolenbureau brengt ter algemeene kennis, dat tegelijk met de bekendmaking van de bons, geldig voor de periode 15 Decem ber tot en met 31 Januari een cir culaire aan alle handelaren in brandstoffen in Nederland is ge zonden van den volgendén inhoud: „Voor de periode 15 December 1940 t/m. 31 Januari 1941 zijn aangewezen de bons 8 t/m. 10 van de bonkaart „haarden en kachels" en 15 t/m. 25 van de "bonkaart „centrale verwarming". In verband met het gevorderde stookseizoen zullen wellicht eenige verbruikers op spoedige levering aandringen, doch wij doen een beroep op uwe medewerking om een behoorlijke verdeeling van het beschikbare kwantum te verkrijgen, daar de verzending van de mijnen uit den aard der zaak over een periode van 6 weken moet plaats vinden. Te dien einde verzoeken wij u, aan geen enkele uwer af nemers ineens op alle thans geldig verklaarde bons te le veren, doch de levering te verdeelen over de periode van 15 December 1940 t/m. 31 Ja nuari 1941 en in de eerste plaats die afnemers, te bedie nen, die werkelijk directe be hoefte aan brandstoffen heb ben. Wanneer hieraan zooveel moge lijk de hand wordt gehouden en verder op de cokesbons als regel cokes wordt geleverd uiteraard alleen indien de desbetreffende installaties met deze brandstof kunnen worden gestookt mag worden aangenomen, dat bij regel- matigen aanvoer geen stagnatie behoeft op te treden bij de levering van den handel aan het publiek". Het is het rijkskolenbureau ge bleken, dat vele verbruikers bij hun kolenleveranciers erop aan- AANMELDING OORLOGS- GEWELDSCHADE. 20 Januari sluitingstermijn. De secr.-gen. van het dept. van financiën maakt bekend, dat alle oor- logsgeweldschade geleden voor 4 Dec. jL uiterlijk op 20 Januari a.s. bij een bevoegde schade-enquête- commissie moet zijn aangemeld. Na dezen datum bestaat er dus geen ge legenheid meer deze schade aan te geven, tenzij de aangever aanneme lijk kan maken niet hiertoe in staat te zijn geweest. Alle schade geleden na 4 Dec. moet uiterlijk op den 45sten dag na de toe brenging van de schade bij een be voegde schade-enquêtecommissie zijn aangemeld. Latere aangiften zullen slechts bij iiooge uitzondering in be handeling worden genomen. Met nadruk wordt er hier nog eens op gewezen, dat aangifte bij een be voegde schade-enquéte-commissie vereischt is om voor een tegemoet koming van overheidswege in aan merking te komen. Den belangheb benden wordt dus in hun eigen be lang de raad gegeven boven vermelde termijnen niet te over schrijden. Voorts deelt de secr.-gen. van het departement van financien nog mede, dat voor hen, die opzettelijk een onjuiste aangifte hebben gedaan of onjuiste inlichtingen hebben ver strekt, tot uiterlijk 20 Januari a.s. de gelegenheid bestaat deze aangifte of de inlichtingen straffeloos te verbe teren. Na dezen datum zal onher roepelijk toepassing volgen* van art. 20 van het besluit op de materieele oorlogsschade, dat als volgt luidt: „Indien een belanghebbende of derden met medeweten van den be langhebbende opzettelijk onjuiste dringen, respectievelijk erop staan, het geheele of bijna het geheele toegestane kwantum ineens te ontvangen. Daarnaast is het rijkskolen bureau tevens gebleken, dat vele handelaren voor den op hen uitge- oefenden druk bezwijken uit vrees of omdat zij vermoeden, dat an ders hun afnemers een anderen leverancier zullen kiezen, terwijl zich ook gevallen voordoen, dat de handelaar eigener beweging bij zijn afnemers hoeveelheden be zorgt, die de directe behoefte overtreffen. Het gevolg hiervan kan zijn, dat die brandstoffenhandelaren straks niet in de gelegenheid zul len zijn, een aantal hunner afne mers de hoeveelheid, die w e 1 voor directe behoefte noodig is, te verstrekken. Daarom wenscht het rijkskolen bureau langs dezen weg de aan dacht erop te vestigen van de handelaren, dat zij zich dienen te houden aan de hierboven aange haalde circulaire en doet het rijkskolenbureau een beroep op het publiek om geen grootere hoeveel heid brandstof van zijn kolenleve- rancier te verlangen dan wat het voor direct verbruik noodig heeft, het verdere tegoed op de t/m. 31 Januari geldig verklaarde bons in een of 2 zendingen in Januari van den kolenhandelaar af te ne men en overigens de grootste zui nigheid bij het stoken te betrach ten, daar anders bij verkeersstrem mingen tengevolge van de weers omstandigheden moeilijkheden in een regelmatige kolenvoorziening niet zullen uitblijven. Alleen dan, wanneer een ieder op deze wijze te werk gaat mag er op gerekend worden, dat een re gelmatige kolenvoorziening moge lijk blijft. Het rijkskolenbureau mag niet nalaten hieraan toe te voegen, dat niet geaarzeld zal worden strenge maatregelen te nemen, desnoods door inbe slagname der aanwezige voor raden, tegen die handelaren en particulieren, die opzette lijk in strijd met het voren staande gehandeld hebben of zullen handelen. opgaven of inlichtingen hebben ver strekt om een te hooge bijdrage te verkrijgen of om een bijdrage uitbe taald te krijgen, kan het bedrag van de hem toekomende bijdrage wor den verminderd met ten hoogste vijftig ten honderd". Terwijl zij, die zich aan deze feiten mochten hebben schuldig gemaakt, zich tevens bloot stellen aan een justitieele vervol ging. Er wordt gewaarschuwd, dat tegen dergelijke feiten, waarvan na 20 Januari nog mocht blijken, straf rechtelijk zal worden opgetreden". BESTRIJDING IEPZIEKTE. Het comité inzake bestudeering en bestlijding van de iepenziekte heeft aan alle land- en tuinbouw- onderwijzers en ambtenaren van de land- en tuinbouwvoorlich- tingsdiensten een brochure toege zonden over de iepziekte en de, uiterlijke kenteekenen ervan bij de* aan deze ziekte lijdende boomen. Het doel is om op deze manier meer bekendheid te geven aan wat er ter bestrijding van de iepen ziekte gedaan moet worden. GLADDE WEG VEROORZAAKTE ONGELUK. Dinsdagmiddag is ter hoogte van het oude raadhuis te Drunen een vrachtauto, welke in een flauwe, doch verraderlijke bocht twee kar ren moest passeeren, op het gladde wegdek geslipt en van den weg afgereden. Hierbij werd de onge veer 50-jarige mevrouw Jehoel ge grepen en tegen den grond ge smakt. De vrouw was zeer ernstig gewond. Zij werd naar het zieken huis te Waalwijk overgebracht. Een andere fietser werd licht ge- .wond. OPLETTENDHEID EN SPANNING IN DE MACHINEKAMER. Er hangt zeer veel af van de betrouwbaarheid van het personeel van een torpedoboot. (Holland) ELFJARIGE JONGEN REDT ZIJN 10-JARIG BROERTJE. Dinsdag zijn te Bussum de elf jarige Arie van Loenen," die met zijn tienjarig broertje en nog een vriendje de Funtus opgegaan wa ren om meer koeten te vangen, op ongeveer honderd meter van den wal door het ijs gezakt. Arie zag kans zijn vriendje te redden, doch kon zijn broertje niet meer berei ken, die midden in het wak dreef. De 11-jarige jongen sprong toen met schaats en al te water, greep zijn broertje en wist deze zoolang boven water te houden, tot hulp kwam opdagen. Met een ladder kon men de beide jongens op het ijs trekken. De jongste van de twee was toen reeds bewusteloos. Door middel van kunstmatige ademhaling kon hij weer tot be wustzijn worden gebracht. IN AMSTERDAM 20 MENSCHEN TE WATER. Tijdens de diepe duisternis van gis teravond zijn te Amsterdam ongeveer twintig personen te water geraakt, doch allen konden worden gered. Een bijzonder avontuur beleefden zes'jongemannen uit Krommenie, die den dag in Amsterdam hadden door gebracht en 's avonds met den laat- sten trein naar huis terug wilden keeren. Toen zij op de Singel ter hoogte van het Carlton Hotel liepen, hoorden zij plotseling hulpgeroep. De jongemannen schoten toe en hun vermoeden, dat iemand te water was geraakt, werd bewaarheid door het geroep, dat uit de gracht opsteeg. Zij haalden den drenkeling op het droge en krachten hem naar het posthuis Halvemaansteeg, waar hij van droge kleeren werd voorzien. De zes vrienden konden daarop niet naar huis terugkeeren, daar de laatste trein reeds was vertrokken en vier van hen besloten in een pen sion te gaan, terwijl de twee anderen onderdak bij familie zouden vragen. Dit tweetal geraakte door de diepe duisternis zelf in het water, doch KERST- EN NIEUWJAARS- GESPREKKEN MET INDIE? Het A. N. P. meldt: Het was in vorige jaren ge woonte, dat tusschen Nederland en zijn koloniën, in het bijzonder Nederlandsch-Indië, z.g. Kerstge- sprekken (draadlooze telefoonge sprekken) konden worden gevoerd. De Duitsche instanties hebben ook dit jaar deze gesprekken mogelijk willen maken en in overleg met de Nederlandsche postautoriteiten zijn alle maatregelen getroffen om de familieleden over en weer tusschen Kerstmis en Nieuwjaar in de ge legenheid te stellen enkele woorden met elkaar te wisselen. Het wach ten is echter nog op de medewer king van de Indische autoriteiten en zoodra deze wordt verleend, zullen nadere bijzonderheden wor den bekend gemaakt. EEN ZEER OUD BEDRIJF in ons land is wel dat van „schuiten- breeuwer". Men vindt deze bedrijven in die dorpen, waar het ver keer hoofdzakelijk te water plaats vindt, zooals in „De Streek", „De Langendijk' enz. De schuitenbreeuwer in actie met het dichten van naden, hetgeen geschiedt door middel van hennep, dat vermengd is met andere bestanddeelen. (Polygoon) EEN PASSAGIER ONDER DEN TREIN. Bij de binnenkomst van den electri schen trein, die Dinsdagavond om vijf over half acht te Pijnacker aan komt, ontdekte de bestuurder bij het passeeren van den uit Den Haag ko menden trein iets afwijkends op de spoorbaan. Hij stelde den chef er van in kennis, die de zaak onmiddel lijk onderzocht en tot zijn ontstelte nis het lichaam van den 35-jarigen J. Lamboo uit Zoetermeer vond. Een onmiddellijk ontboden dokter kon slechts den dood constateeren. Vermoedelijk heeft het slachtoffer aan den verkeerden kant van den trein willen uitstappen en is daarbij gevallen en ernstig gewond. De over ledene laat een vrouw en twee jonge kinderen achter. geschoten hulp slaagde erin de red ders te redden. Men bracht hen naar het bureau Singel, waar zij zich kon den warmen en droge kleeren kre gen. In een cel gingen zij tenslotte onder zeil, terwijl de barmhartige politie gedurende den nacht zorgde, dat de kleeren bij de kachel werden toe-* gedroogd. Tien personen gewond. Het A. N..P. meldt: Dinsdagavond om kwart voor negen is een personentrein uit Win schoten in botsing gekomen met den trein, welke even te voren uit Groningen was vertrokken. Op het kruispunt Roode Haan reden de treinen tegen elkaar op, met het gevolg, dat twee wagens ontspoor den, waarbij tien personen, o. w. drie m'an van het treinpersoneel, min of meer ernstig werden ge wond. De twee wagons schoven nL gedeeltelijk in elkaar, zoodat de inzittenden met armen en beenen bekneld geraakten tusschen de banken. De locomotieven bleven in ie rails staan. De oorzaak van de botsing moet worden gezocht in het feit, dat de achinist van den trein uit Win- -.choten door een onveilig signaal reed, waardoor hij op een verkeerd baanvak terecht kwam. Eenige ziekenauto's werden naar de plaats van het ongeval gestuurd, terwijl ook eenige dokters zich er heen spoedden. Ook de Duitsche weermacht stuurde eenige Roode Kruis-auto's. Het reddingswerk had een uiter mate vlot verloop en reedt kort na het ongeval konden de ziekenauto's en de wagens van de Duitsche weerrqpcht de gewonden naar het academisch ziekenhuis vervoeren. Hier bleek, dat vier van de tien gewonden er ernstig aan toe waren, ofschoon hun leven geen gevaar loopt. Het zijn de 60-jarige J. Schipper uit Groningen, de 25- iarige S. Julius uit Veenvouden, de 21-jarige mej. E. D. Dijk uit Zwolle en de 28-jarige T, Fokkens uit Haren. BRAND TE ALPHEN. Het A. N. P. meldt: Gistermorgen omstreeks zeven uur werd door voorbijgangers brand ontdekt in de opslagplaatsen der firma Van Bonda aan den Gouwsluiseheweg. De brandweer kon onder leiding van den commandant, ir. J. D. J. Waar- deniburg, spoedig met de nieuwe groote motorspuit, alsmede met twee automotorspuiten, ingrijpen. Met een groot aantal stralen werd het vuur, dat inmiddels reeds door net dak van een der gebouwen naar buiten drong, bestreden en dank zij dit krachtdadig optreden, kon de brand tot dit gebouw worden be perkt. Helaas werden eenige voorraden voedingsmiddelen een prooi der vlammen of door het blusch- water zoodanig aangetast, dat zij vrij wel als verloren kunnen worden beschouwd. Verzekering dekt de schade. SLACHTOFFERS VAN HET IJS. Woensdagavond is de 59-jarige A. Bakker in de Vlaardingsche vaart door het ijs gezakt en ver dronken. Dinsdagmiddag reden drie jon gens op het ijs van de Ringvaart tusschen Edam en Middelie schaats. Het ijs was onbetrouwbaar door dat de watermolen aan het malen was. Op een gegeven oogenblik zakten alle drie door het ijs. De chauffeur Beumer, die het ongeluk zag gebeuren, dook tot viermaal toe in het koude water. Twee jongens bracht hij behouden op het droge, doch. bij den 15- jarigen Cor de Groot waren de levensgeesten reeds geweken. Met het opruimingswerk is giste ren een begin gemaakt, 's Middags reeds kon het treinverkeer tusschen Groningen en Winschoten weer doorgang vinden. DE FUNCTIE VAN EERSTE NEDERLANDSCHE VROUWELIJKE STATIONSCHEF wordt vervuld door mej. Gonny Zwaan, die men hier op het tramstationnetje van de Gooische stoomtram te Laren in actie ziet. (Polygoon)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1940 | | pagina 5