WAT HU?
PAM BIJ DE HAANAPEN.
Bus vori hoogen dijk in den Use!
gestort.
TWEEDE BLAD.
£1/ inzittenden omgekomen
Oud-minister De Geer
in ons land.
Extra winteruitkeering
aan vluchtelingen.
Nog veel ijs op het
IJsselmeer.
IJmuider stoomtrawlers
ter vischvangst.
RADIOPROGRAMMA
FEUILLETON
2
In dè gemeente Nieuwerkerk
aan de IJsel, op de grens van
de gemeente Moordrecht heeft
zich gsterochtend een ontzet
tend auto-ongeluk afgespeeld,
waarbij elf personen het leven
hebben gelaten.
Een autobus van de firma
Van Gogh te Capelle aan den
IJsel, die een uurdlenst on
derhoudt tusschen Gouda en
Rotterdam, is in een bocht van
den steilen, zeven meter hoogen
IJseldijk gereden en in de daar
ter plaatse op dit oogenblik zes
meterdiepen IJsel gestort en in
de diepte verdwenen. Van de
23 inzittenden zijn elf personen
verdronken.
Door nog onbekende oorzaak is de
bur, die 9.45 uur van Gouda ver
trekt tusschen Moordrecht en
Nieuwerkerk aan den IJsel van den
dijk gereden. De bus stortte in den
IJsel en kwam onder een daar ge
legen schuit te liggen. Het gelukte
den chauffeur T. Redelijkheid, uit
Cappelle aan den IJsel, zijn zoon
tje, alsmede 'n viertal passagiers te
redden. Een der passagiers werd
gewond en- overgebracht naar het
Diaconessenhuis te Gouda.
Ooggetuigen zagen op den Schie-
landschen hooge zeedijk den wagen
bij een flauwe bocht naar de rivier
plotseling van den weg schuiven en
met volle vaart het water inrijden.
Twaalf inzittenden van de bus, die
het dichtst bij de portieren zaten,
hebben zich uit de auto weten te
redden .Onder hen was de chauf
feur T. Rederlijkheid.
De plaats, waar het ongeluk ge
schiedde, is een bocht van den
Schielandschen Hoogezeedijk binnen
de gemeente Nieuwerkerk aan den
IJsel. De dijk maakt daar ter plaat
se een vrij scherpe bocht en de bus
is hier plotseling van den dijk afge
reden. Diepe wielsporen in den
wegberm en een kromgebogen ijze
ren bermpaaltje zijn stille getuigen
van het vreeselijke ongeluk. Uit de
sporen blijkt, dat de chauffeur ge
probeerd heeft den wagen te rem
men, hetgeen echter tengevolge van
de snelheid en de steile helling van
den dijk niet gelukte. Even verder
maakt de dijk een bocht in tegen
overgestelde richting, zoodat zich
tusschen beide bochten een soort
inham van de rivier bevindt. Hier
lag, enkele meters van den kant,
een groot schip en juist naast dit
vaartuig verdween de bus in '-.et
water. Door de snelheid is de bus
onder water nog enkele meters
doorgeslipt, zoodat de wagen juist
or,der het schip terecht kwam.
Voorbijgangers die het ongeluk heb
ben zien gebeuren, stelden direct
reddingspogingen in het werk.
Leden van de E.H.B.O. en het Roode
Kruis uit Nieuwerkerk en Moor
drecht waren spoedig ter plaatse.
Twaalf inzittenden konden zich
redden. Zij werden in Nieuwerkerk
•liefdevol verzorgd. Enkelen kon
den, na van droge kleeren te zijn
voorzien, haar hun woning terug
keeren, anderen echter moesten in
bet gemeenteziekenhuis te Gouda
worden opgenomen. Er werd ijve-
dig gedregd en spoedig waren 8
lijken opgehaald.
Intusschen had men met lange
stokken getracht de ligging van de
bus te vinden en het bleek, dat de
wagen meer dan vijf meter diep
lag. Men kon dus geen bergings
pogingen in het werk stellen, maar
moest wachten, tot een drijvende
bok en een duiker zouden komen.
Het duurde tot vier uur, eer de
bok arriveerde en een half uur later
kwam een sleepbootje met een dui
ker. Nadat de noodige maatregelen
getroffen waren, werd om vijf uur
met het duiken een aanvang ge
maakt.
Om zeven uur gisteravond is de
autobus met behulp van den drij-
venden tok opgehaald en op den
dijk gezet. In het voertuig werden
de lijken van drie personen gevon
den, zoodat het ongeluk in totaal
elf dooden geëischt heeft.
Defect in stuurinrichting.
De chauffeur verklaarde dat het
ongeluk veroorzaakt is door een
defect aan het stuur, waardoor de
wagen juist in een bocht stuurloos
werd en van den zeven meter hoo
gen dijk in den Hollandschen IJsel
stortte. Het voertuig draaide een
keer op zijn zijde geheel om en
kwam zes meter onder water onder
een schip op zijn wielen op den
rivierbodem terecht.
Uiteenzetting van
Duitsche zijde.
Het A. N. P. meldt: In aansluiting
op de verklaring van jhr. de Geer
aan „Het Vaderland" vernemen wij
van Duitsche zijde nog het volgende:
De heer de Geer vertoeft sinds 5
Februari in Den Haag. Te voren had
hij tien dagen in Lissabon vertoefd.
Hij had het plan vandaar naar Neder-
landsch-Indië of naar de Vereenigde
Staten door te reizen. Nadat hij
echter te Lissabon den werkelijken
toestand op het vasteland en in
Nederland had leeren kennen, be
sloot hij naar Nederland terug te
keeren en daar in ruste te gaan leven.
Hij kreeg bij de Duitsche vertegen
woordiging in Lissabon spoedig ver
gunning voor de reis, zonder dat hem
vrijheidsbeperkingen zijn opgelegd.
De Engelsche propaganda heeft het
voorgesteld, alsof de heer de Geer
zich aan een officieele opdracht zou
hebben onttrokken en heeft hem van
desertie beschuldigd. Van een der
gelijke opdracht was geen sprake.
Slechts heeft jhr. de Geer in Enge
land bij het voorbereiden van zijn
reis het plan geuit naar Neder-
landsch-Indië te gaan.
Van Duitsche zijde is tot nu toe
over het geval gezwegen, omdat jhr.
de Geer den wensch geuit had als
ambteloos burger buiten den pob
tieken strijd te blijven. Nu de Engel
sche propaganda echter beweerd
heeft geheel in tegenstelling tot
de vroegére beschuldiging van de
sertie dat hij in Stuttgart in ge
vangenschap zou vertoeven, wil men
van Duitsche zijde deze propaganda
aan de kaak stellen. United Press be
richtte dezer dagen uit Londen, dat
de heer de Geer in Lissabon door
Duitschers zou zijn ontvoerd en als
gevangene in een vliegtuig naar
Duitschland zou zijn gevoerd.
De Daily Mirror wist te vertellen,
dat de Duitschers den heer de Geer
met bedreigingen zouden hebben
willen pressen inlichtingen te geven
en hem, toen hij dit weigerde, in
Stuttgart in de gevangenis zouden
hebben geworpen.
Deze berichten zijn, naar uit de
verklaring van den heer de Geer en
uit zijn verblijf te 's-Gravenhage
blijkt, ofwel moedwillig gelogen of
wel berusten op een volslagen gebrek
aan informaties omtrent hetgeen
zich op hel continent afspeelt, ge
paard aan verregaande lichtvaardig
heid.
AANKLACHTEN DER N. S. B.
Ir. Mussert heeft, naar het A.NP
meldt, in een rede te Heerlen, spre
kend over den terreur tegen de N.S.
B. in de oorlogsdagen, medegedeeld,
dat van de vierduizend aanklachten.
die zijn ingediend, ruim vijfhonderd
van de belangrijkste binnenkort zui
len worden berecht.
De secr.-gen. van het dept. van
binnenlandsche zaken heeft aan
de gemeentebesturen bericht,
dat hij bepaald heeft, dat aan de
vluchtelingen die steun genieten
wegens voorziening in eigen
huisvesting, een extra-winteruit-
keering wordt verstrekt, op den
voet als is bepaald voor de on
dersteunde werkloozen.
Zaterdag om half acht zijn de
stoombooten „Friesland" en „Zui
derzee" van de N.V. reederij
Koppen te Amsterdam uit Lemmer
vertrokken om opnieuw te trach
ten Amsterdam over het IJsselmeer
te bereiken.
Het is den booten niet gelukt.
Het was onmogelijk door de ijs
massa's heen te breken. In plaats
van te Amsterdam zijn de „Fries
land" en de „Zuiderzee omstreeks
vijf uur te Enkhuizen aangekomen.
Hoewel het ijs nog niet lang ge
kruid heeft, heeft het zich toch tot
bergen gezet, zooals het menig
visscherman in tijden niet heugt.
Er is veel schade aan uitstaande
netten toegebracht door het krui
ende "ijs. Verscheidene netten zijn
geheel verloren gegaan.
De sleepboot „En Avant", die
van Genemuidèn naar Urk was
vertrokken, is na een zeer zware
reis op Urk aangekomen. De boot
heeft ruim twee dagen werk ge
had en heeft een nacht tusschen
het kruiende ijs doorgebracht.
Over een afstand van één kilome
ter voor de haven van Urk heeft
de sleepboot 10 uur gedaan. Twee
passagiers, die aan boord waren,
konden het eiland loopende berei
ken. De post wordt nog steeds met
een bakfiets over den Lemsterdijk
vervoerd.
Intusschen zijn op het eiland de
werkzaamheden aan den sluisput
hervat. De kolennood, welke op
Urk heerschte is overwonnen,
doordat de bevoegde autoriteiten
toestemming hebben verleend, dat
kolen van de Zuiderzeewerken on
der de bevolking kunnen worden
gedistribueerd.
De zeer bevredigende resultaten,
welke de loggers en andere kustvis-
schersvaartuigen thans behalen,
hebben enkeie reeders van IJmuider
stoomtreilers doen besluiten een
aantal opgelegde schepen weer voor
de kustvisscherij klaar te maken.
De trawlers, welke ongeveer 150
ton groot zijn, zullen evenals de log
gers de trawlervisscherij langs de
kust uitoefenen.
Begin Maart reeds zal vermoedelijk
de eerste IJmuider stoomtrawler
sedert Mei van verleden jaar ter
vischvangst uitvaren. Deze nieuwe
uitbreiding van de kustvaart betee-
kent een belangrijke factor voor de
binnenlandsche voedselvoorziening.
GROEP PADVINDERS IN DEN NJ.S.
Zaterdagmiddag is op het terrein
van de voormalige kunstijsbaan te
Amsterdam ce Jan van Nassaugroep
van de vereeniping „de Nederland-
sche padvinders" te Amsterdam on
der den naam Transvaalvendel gein-
stalleerd als lid van dm Nationalen
Jeugdstorm.
Hopman Zilver droeg het vaandel
van de Jan van Nassaugroep over
aan den Nationalen Jeugdstorm en
door den streekleider werd de ven-
delvlag wilke het Transvaalvendel
zal voeren, uitgereikt. Vervolgens
legden de leden van het vendel de
gelofte af. D< middag werd besloten
met een marsch door Amsterdam-
Oost; waarbij gedefileerd werd voor
den gewestleider van Noordhollan i,
schout van Dieren.
AANMELDINGSPLICHT VOOR
OFFICIEREN.
Vergoeding reis- en verblijf
kosten.
Het departement van defensie (af
wikkelingsbureau) deelt mede, dat
de officieren, die hun aanmeldings
plicht moeten vervullen een decla
ratie tot het ontvangen van vergoe
ding voor reis- en verbijfkosten van
hun woonpaats naar de hoofdstad
van de provincie, waar de aanmelding
moet plaats vinden, en terug, over
eenkomstig het reisbesluit kunnen
indienen bij genoemd departement.
POLITIEMAN WERD BELEMMERD
EN BEDREIGD.
In de Schalkburgerstraat te Den
Haag fietste Vrijdag een jonge
ling op het voetpad. Een recher
cheur van politie maakte hem op
merkzaam op deze overtreding en
ontwaarde toen, dat de jongeman
geen rijwielplaatje bij zich had. De
overtreding was toen dubbel gewor
den. Toen hiervan de rechecheur
proces-verbaal wilde opmaken, wei
gerde de jongeling zijn naam op te
geven: overtreding no. 3. Uiteraard
gelastte de rechercheur den slecht-
gedisciplineerden wielrijder nu maar
even mee te gaan naar 't dichtstbij
zijnde bureau. Intusschen bemoeiden
Vennestraat). Intusschen bemoeiden
twee voorbijgangers zich met het
geval en ook deze beide personen
bleken weinig begrip te hebben van
de goede orde: zij belemmerden den
politieman en bedreigden hem in de
volgende bewoordingen: „Als je hem
niet los laat, dan snijden wij je aan
riemen. Je komt hier niet levend
vandaan".
Daarop liet de rechercheur den
jongeling maar gaan om zijn volle
aandacht aan de beide bedreigers te
kunnen wijken. Hij nam deze man
nen mee naar het bureau, waar zij
in voorloopige politiebewaring wer
den gesteld. Het waren de 26-jarige
kooplieden H. R. en D. J. B., die zich
binnenkort voor den rechter zullen
hebben te verantwoorden wegens be
lemmering en bedreiging van een
ambtenaar in de uitoefening van
diens functie.
NIEUW SCHOOLBESLUIT TE
WACHTEN.
Naar het A. N. P. verneemt, zal de
secretaris-generaal van het departe
ment van opvoeding, wetenschap en
cuultuurbescherming binnenkort een
tweede schoolbesluit uitvaardigen,
waardoor alle reguliere en seculiere
geestelijken met inachtneming van
een overgangstermijn als school
hoofden en directeuren van onder
wijsinrichtingen door leeken zullen
worden vervangen. Als grond voor
dezen maatregel wordt aangevoerd,
dat hierdoor den leeken betere voor
uitzichten worden geopend. Voorts
wordt ervan uitgegaan, dat de school
niet in de eerste plaats een zaak van
de kerk is. De schoolhoofden behoo-
ren naar het inzicht van de opstel
lers van het besluit in het algemeen
belang midden in het praktische
leven te staan en oog te hebben
voor de problemen van ouders en
kinderen, hetgeen eerder veronder
steld wordt bij hen, die zelf een gezin
hebben.
Het besluit slaat niet op de zuivere
kloosterscholen en seminaries.
Voorts zal de verlaging van de
ieerlingenschaal geschieden voor alle
vakken van onderwijs, waarvoor ook
de verlaging van de salarissen van de
religieuze leerkrachten wordt door
gevoerd.
VRIJSTELLING VAN LEGES.
Zij, die in aanmerking wenschen
te komen voor de vrijwillige dienst
neming bij den op te richten Neder -
landschen arbeidsdienst, moeten een
bewijs van goed gedrag overleggen
De verlangde bewijzen worden koste
loos verstrekt. Een besluit hiertoe
zal worden afgekondigd. Het ligt in
de bedoeling, daaraan terugwerken
de kracht te verleenen tot 15 Fe
bruari 1941 en daarbij de mogelijk
heid van terugvordering van tei
onrechte betaalde bedragen te ope
Koffie en thee gestolen. - Te
Utrecht hebben dieven zich toegang
tot een magazijn hebben verschaft
van een groot bedrijf aan de Oude
gracht. Zij hebben 186 kg koffie en
134 kg thee meegenomen.
Man verdronken. - Zaterdag
avond is de 51-jarige caféhouder A.
van Roosmalen van de Prins
Hendrikkade te Rotterdam aldaar
tengevolge van de duisternis in hef
water van de Koningshaven geloo-
pen en verdronken.
DINSDAG.
HILVERSUM I, 415 M. (Nederl.
progr. KRO). 7.30 Gr.pl. 7.45 Och
tendgymnastiek. 7.55 Gr.pl. 8.Wij
beginnen den dag. 8.20 Ochtendgym
nastiek. 8.30 ANP-ber. 8.45 Gr.pl.
9.30 KRO-Kamerorkest (opn.) 10.
Gr.pl. 11.30 Rel. muziek (gr.pl.)
12.Gr.pl. 12.15 Gerard Lebon en
zijn orkest. (12.3012.33 Almanak).
12.45 Nieuws- en econ. ber. ANP.
1.Gr.pl. 1.15 Gerard Lebon en
zij nu orkest. 1.45 Gr.pl. 2.— Voor de
vrouw. 3.Concertgebouwtrio. (3.35
3.45 Gr.pl.) 4.15 Vragenuurtje voor
de kinderen. 5.Gr.pl. 5.15 Nieuws-,
econ.- en beursher. ANP. 5.30 RVU
Poekbespr. 6.KRO-Symph.-orkest
en solist. 6.42 Almanak. 6.45 Act.
rep. of gr.pl. 7.Vragen van den
dag (ANP). 7.15 Duitsche les. (7.30
—7.45 Ber. Eng.) 8— ANP-ber.
8.15 Gr.pl. 8.30 Ber. (Eng.) 8.45 Vas
tenavond-programma. 9.45 Eng. ber.
ANP. 10.ANP-ber., sluiting.
HILVERSUM n, 301,5 M. (AVRO).
7.30 Gr.pl. 7.45 Ochtendgymnastiek.
7.55 Gr.pl. 8.20 Ochtendgymnastiek.
8.30 ANP-ber. 8.45 Gr.pl. 10.— Mor
genwijding. 10.15 Gr.pl. 10.25 Voor
de vrouw. 10.30 Omroeporkest. 11.
Huish. wenken. 11.20 Omroeporkest
en solisten. 12.Ber., event, gr.pl.
12.15 Gr.pl. 12.45 Nieuws- en econ.
ber. ANP. 1.Orgelspel. 1.20 Cyclus
„Uw hond en de mijne". 1.30 Avro-
Salor.orkest. 8.20 Modepraatje. 2.40
Cabaretprogr. 3.40 Rep. 4.Philh.
kwartet. 4.45 Gr.pl. 5.VPRO:
Jeugduitz. 5.15 Nieuws-, econ.- en
beursber. ANP. 5.30 Avro-Amus.-
orkest en solisten. 6.25 „Huiswerk",
causerie. 6.45 Act. rep. of gr.pl. 7.
7.15 Vragen van den dag ANP slui
ting.
Glimlachje.
Wilt U deze einden even vast
houden? Ik moet nog even naar den
anderen kant loopen.
145 .Daar wonen ze nu nog en hebben een kommer
vol bestaan, terwijl ze steeds in angst leven voor hun
vijanden, de apen, die hen geregeld lastig komen vallen.
146. Bij mijn vorige expeditie kon ik helaas niet allen
meenemen en het is nu onze taak, de overgebleven
maanmensen te redden. Gebeurt dit niet, dan zijn zij
tot ondergang gedoemd", besluit de professor zijn
verhaal.
DOOR DENIS MACKAIL.
43)
„Als ik tegen dien tijd aan kom
zetten, is het best, maar als ik na
kantoortijd kom, zal hij denken dat
ik erg om geld verlegen zit en dat
zou een flinke duit schelen. Dit ge
val moet beschouwd worden als een
handelstransactie, begrijp je".
„Zeg, kijk eens", zei Jim, op den
band van het reservewiel druk
kend. „Ik geloof dat dit lamme
ding ook naar den bliksem is. Het
is toch geen manier van doen om
een auto in zoo'n conditie te ver
huren".
„Je hebt volkomen gelijk", be
aamde Lush. „Ik herinner mij nu,
dat hij vanmorgen, op weg naar
het hotel, een lekken band had en
dat hij daarom zoo laat was. Zeg
kerel, het spijt mij, maar ik zal het
laatste stuk maar gaan loopen. Aan
welken kant van het stadje zou
dat buitenverblijf liggen?"
„Ik zie, dat ze er het noodige ge
reedschap bij hebben gegeven", zei
Jim, die onder de chauffeursplaats
zocht. „Ik kan den band wel plak
ken, maar dat zal verduiveld veel
tijd kosten. We zullen dien vent
eens vragen waar New Court is.
„Hé!" riep hij, toen een fietser met
een blauw geëmailleerde bus, die
aan het stuur bengelde, naderbij
kwam.
De man stopte en hield daarbij
een voet op den grond, blijkbaar^
gereed onmiddellijk het hazenpad
te kiezen, als de vreemdelingen
mochten blijkengevaarlijk te zijn.
„Weet u soms waar New Court
is?" vroeg Jim.
„Eh?" zei de fietser.
Jim herhaalde zijn vraag.
„Nai", zei de fietser, die hierop
onmiddellijk zijn onderbroken rit
voortzette, waarbij de emaille bus
tegen het frame van zijn stalen ros
botste, totdat hij in de verte ver
dween.
„Geen mensch op het platteland",
zei Lush, „die ooit den naam van
een huis kent, anders dan bij den
achternaam van den voorlaatsten
bewoner".
„Zeer' juist opgemerkt", zei Jim,
„maar, jammer genoeg, geloof ik
dat de tegenwoordige bewoner zelf
het huis heeft laten bouwen".
„Nou", 2ei Lush, „als dan de brie
venbesteller niet voorbij komt, zijn
wij in den aap gelogeerd".
Doch gelukkig voor hen hoefden
zij daar niet op te wachten, want
juist op dat oogenblik verscheen
een oud huurrijtuig om den hoek.
Het voorste deel van het deksel of
dak van dit ouderwetsche voertuig
was opgeklapt, zoodat niet te zien
was of er iemand in zat, doch in
ieder geval zou de koetsier hen
wel kunnen vertellen, wat zij wil
den weten.
„Hé!" riep Lush.
Het was niet noodig te stoppen
of zelfs maar het paard in te hou
den, wanf hoewel het dier, zijn
klaarblijkelijk hoogen leeftijd in
aanmerking nemend, zijn voorbee-
nen op bewonderenswaardige wijze
hoog ophief, liep hij zeker niet har
der dan drie kilometer per uur.
„Kunt u mij zeggen waar New
Court is?" vervolgde Lush.
„Eh?" zei de koetsier.
Lush moest zijn vraag herhalen,
waarop de koetsier met zijn zweep
over de heg wees naar een punt,
dat voor zijn ondervrager, die niet
zoo'n verheven plaats innam, on
zichtbaar was.
„Daar ginds", zei de koetsier in
een dialect, waarvoor nog geen ge
schikte phonetische schrijfwijze ge
vonden is.
„Hoe kom ik daar?" vroeg Lush.
„Eerste hek links", antwoordde
de koetsier. „Kijk maar waar ik in
sla".
„Dank u", zeiden Lush en Jim in
koor en bleven kijken waar het
rijtuig den hoofdweg zou verlaten.
Toen het voorbijreed, keken bei
den naar binnen. De acherste en'
gemakkelijkste zitplaats was leeg,
maar op het kleine bankje, met
haar rug naar den koetsier en daar
door beschut door het voorste deel
van den kap, zat een vrouw. Haar
keuze van zitplaats, die voor een
man exentriek genoemd had kun
nen worden, is voor vrouwen geens
zins ongewoon, wanneer zij bang
zijn dat andfers de elementen hun
haar of hoed in wanorde zullen
brengen. Weliswaar waren de ele
menten op dezen dag zoo gunstig
gestemd als- maar mogelijk was,
maar zou dit oude vehikel ooit een
vrachtje vervoerd hebben met een
meer bewerkelijken hoofdtooi? Haar
gelaatstrekken werden ten deele
door een witte voile verborgen
doch daarboven rees de kleurige
vederbos van den een of anderen
zeldzame vogel in weelderigen
overvloed, terwijl een groot aantal
helkleurige krullen onder voile en
hoed uitkwam en op artistieke wij
ze losjes op haar achterhoofd ge
rangschikt waren. Het overige deel
van haar toilet, yoor zoover zicht
baar, was hiermede geheel in over
eenstemming, en men mag wel aan
nemen, dat een meer onverwach*.
en wereldsch visioen zelden of nooit
op een landweg zal zijn gezien.
Jim en Lush, geheel hun manie
ren vergetend, bleven met open
mond het wonder aanstaren, totdat
het rijtuig plotseling linksaf sloeg,
waardoor het visioen aan hun oog
onttrokken werd.
„Hierin!" schreeuwde de koetsier,
met zijn zweep wijzend, terwijl hij
om den hoek verdween.
„Dank u", zei Jim. „Dat die ouwe
bus van je net zijn achterpoot
moest breken voor het huis waar
wij naar zoeken. Als wij waren
doorgereden tot Odiham, zouden wij
hebben moeten terugkeeren. Ga nu
maar en handel die zaak af, dan
zal ik intusschen den band onder
handen nemen. En als iemand soms
mocht vragen: „zou uw chauffeur
niet iets willen drinken?" denk ei
dan om, dat je het aanbod niet
afslaat. Nu, wat scheelt er aan?''
voegde hij er aan toe, daar Lush
geen aanstalten maakte om te ver
trekken. .„Zenuwachtig?"
„Neen", zei Lush. „Ik dacht aan
dat vreemdsoortige schepsel, dat
ons zoo juist voorbijreed".
„Dat zal de nieuwe keukenmeid
geweest zijn", meende Jim. „Je zult
haar aanstonds wel weer tegenko
men, met een maandsalaris".
„Geen koffer", zei Lush laconiek.
„Waarschijnlijk verloren", zei
Jim. „Dat doen ze gewoonlijk".
„Die kleeren waren afschuwelijk",
zei Lush, „maar ze hebben geld ge
kost. Dat kon ik wel zien".
„Nou, dan geef ik het op", ant
woordde Jim. „Maar het is eigen
aardig, dat ik het gevoel heb,
haar al eens eerder gezien te heb
ben".
„Dat moet je toch weten", zei
Lush. „Als je zoo'n vrouw eens ge
zien hebt, vergeet je dat nooit
meer".
„Maar misschien was zij toen ein
ders gekleed", antwoordde Jim, en
daar verdere discussie waarschijn
lijk toch geen resultaat zou opleve
ren, stapten zij van het onderwerp
af.
„Wel, het doet er ook niets toe",
zei Lush. „Ik zal nu maar gaan.
Geef mij je zegen".
„Geen instructies?" vroeg Jim.
„Neen", zei Lush. „Ik denk, dat
ik terug zal zijn, voor jij met dien
band klaar bent. Als ik na een uur
nog geen resultaat bereikt heb, zal
ik je bericht sturen".
„Uitstekend mijnheer", zei Jim,
salueerde met een grooten schroef-
sleutel, dien hij in de hand had, en
zich direct daarop afvragend, of dit
soort aardigheid door zijn ex-ka
merdienaar niet als een misplaatste
grap beschouwd zou worden. Hij
hoefde zich hierover echter geen
gewetensbezwaren te maken, daar
Lush slechts geamuseerd grinnikte
en zich op weg begaf.
(Wordt vervolgd)