LAATSTE BERICHTEN A MSTERDAMSCHE BEURS TOONEEL. KANTONGERECHT KERK EN SCHOOL GEMEENTERADEN Gevechtsvliegtuig en oorlogsschip. De droom der vliegende roeibootjes en de nachtmerrie der luchtslagschepen. eerste blaw 3 Ongecorrigeerd. DE VfckLIEZEN DER BRITSCHE VLOOT BIJ KRETA. Berlijn, 26 Mei. (D.N.B.) Het op perbevel van de weermacht maakt bekend In den strijd om Kreta heeft het luchtwapen, zooals reeds gedeelte lijk bekend gemaakt, buitengewone successen op de Britsche Middelland- sche Zeevloot behaald. Alleen de Duitsche luchtstrijdkrachten heb- sinds den 20en Mei zeven vijande lijke kruisers en acht torpedojagers alsmede een duikboot en vijf motor- torpedobooten tot zinken gebracht. Door bomtreffers werden verder een slagschip en verscheidene kruisers en torpedojagers ernstig beschadigd. LUCHTGEVECHTEN BOVEN KRETA. Berlijn, 26 Mei. (D.N.B.) Een klei ne groep Britsche vliegtuigen heeft gisteren getracht, naar aan het D.N.B wordt gemeld, een door Duitsche troepen bezet vliegveld o i Kreta aan te vallen. Deze groep werd echter door Duitsche jagers bijna geheel vernietigd. Zes Britsche vliegtuigen werden tijdens luchtgevechten die hierbij ontstonden, neergeschoten. De Duitsche formaties leden geen verliezen. ERNSTIG VERKEERSONGELUK. New York, 26 Mei. (D.N.B.) In Upper-Sandusky (Ohio) is gisteren een ernstig verkeersongeluk ge beurd. Een sneltrein is met een auto in botsing gekomen. Van de inzittenden van dc auto werden ne gen personen gedood, onder wie vijf kinderen. DE VLUCHT VAN DEN GRIEKSCHEN KONING. Berlijn, 26 Mei (D.N.B.) De Lon- densche berichtendienst meldt, dat twee Britsche officieren, die den Griekschen koning op zijn vlucht van Kreta naar Egypte hebben ver gezeld, hebben medegedeeld, hoe heele zwermen Duitsche valscherm jagers in de onmiddellijke omgeving van de verblijfplaats van koning George geland zijn. De koning vluchtte hierop in het gebergte. In het nachtleger van een hert heeft hij toen overnacht. Den volgenden dag is hij te voet naar de kust ge gaan, waar hij zich, nadat de leden van het Britsche gezantschap zich bij hem hadden gevoegd, heeft in gescheept. In een proclamatie aan de bevol king van Kreta heeft de koning me degedeeld, dat hij „het eiland moest verlaten om de oorlogshandelingen niet te hinderen". OPGAVE AMSTERDAMS CITE BANK N.V. Bijkantoor Alkmaar, van Maandg 26 Mei 1941 STAATSLEEN1NGEN. Vor. k. pim 2 98% 891/4 8S'%C .118% 4 Nederland 1941 4 Nederland 1940 11 3-3X Neder. 3 Ned.-lndië 1937 BANK-INSTELLINCEN Amsterd. Bank Handel Mij. Cert. v. 250135% Koloniale Bank,192 Ned. tnd. Handelsbank 130 IND. OND. BINNENL. Alg. Kunstzijde Unie 1295/„ Calvé Delft Cert. 731/, NederL Ford. .290 Lever Bros1161/. PhiL GloeiL Gem. Bezit 20b3/, CULTUUR MAATSCH, H. V. A Java Cultuur Ned. Ind. Suiker Unie Verg. Vorstenlanden PETROLEUM. Kon. Petr. rubbers. Amsterd. Rubber Deli Bat. Rubber Hessa Rubber Oostkust Serbadjadi SCHEEPVAARTEN. HollandAmerika lijn 113y4 Java—China—Japan lijn 143% Kon. Ned. Stoomboot 158% Scheepvaart Unie ".174% tabakken. Deli Batavia 205 Oude Deli277% Senemhab -. .220 VALUTANOTEERINGEN DER NED. BANK, 26 MEI. (Schriftelijke en tel.-transacties.) Valuta's: New-York 1.88 3/16-1.88 9/16, Brus sel 30.11-30.17, Stockholm 44.81- 44.90, Zürich 43.63-43.71. Bankpapier: Dollars 1.86^-1.901/4, Belg. francs 30.08-30.20, Zweedsche kronen 44.76- 44.94, Zwitsersche francs 43.59-43.75. .428 .255 .2543/, .117% 236% 26.% 209 136 •154% •131 9 </.6 97% 89% 8 -% 118 135% 192 1^0 130 23% 290 116% -07 425 255 253 117 235% 267 203 134 154 130 114 143 159 124% 203 277 219 EEN VREEMDE EEND IN DE BIJT. Bouber's Tooneelensemble. Het nieuwe stuk van Herman Bou- ber: Een vreemde eend in de bijt, is gisteravond met groot succes door zijn gezelschap opgevoerd in 't .Gul den Vlies. De belangstelling was niet zoo groot als wij verwacht hadden. En juist nu hadden stuk en spel een geheel gevulde zaal verdiend. Bouber heeft met vaardige hand dit spel uit het Zeeuwsche boeren leven geschreven. Het speelt op de boerderij van Kees Doeleman, een bijna zestigjarigeboer, die getrouwd is met een jongere vrouw, Mijntje. Zijn ongetrouwde zuster Grietje woont ook op de hoeve. Tusschen haar en Kees is de verhouding niet al te best, waarbij de geldkwestie een voorname rol speelt. Katrien, de dochter van Kees, moet evenals alle andere hard werken. Zij zal later trouwen met Klaas, den knecht, een echten stuggen boerenarbeider. Maar dan doet plotseling eer. vreemde zijn intrede op de boerderij. Een stads- mensch uit Noordholland, die werk zoekt en omdat men juist om een werkkracht verlegen is, wordt deze Hans aangenomen. De vlotte jonge man weet spoedig veler sympathie te winnen, voornamelijk van Katrien. maar ook van de vrouw van den baas en nu voelt men de conflicten, die uit dit alles voorkomen. Felle scenes wisselen elkaar af. De oude boer voelt wat zich onder zijn dak afspeelt. Na een opwindende scene wordt hij door een beroerte getrof fen. Katrien verbreekt haar verloo- ving met Klaas. Mijntje ziet haar vergissing in en Katrien en Hans zullen weldra de boerderij besturen als man en vrouw. Een sterk speel stuk met tal van boeiende en felle scenes. Het gezelschap van Herman Bouber heeft dit stuk op uitmun tende wijze gespeeld. Het bezit de juiste krachten voor de verschillende rollen in dit stuk. Het vlotte samenspel mag zeer zeker ten volle geroemd, terwijl aar. de décors en vooral aan de costu- meering zeer veel zorg was be steed. Herman Bouber maakte van Kees Doeleman een sterke figuur door weloverwogen spel in tal van moeilijke tafreelen. Zeer goed was Annie Verhulst als zijn vrouw Mijntje. De wisselende stemmingen, haar verschillend optreden tegen Kees, tegen Hans en aan het slot tegen haar dochter waren inder daad uitmuntend tooneel. Niet min der goed was Miep v. d. Berg als de dochter Katrien. Zij heeft deze rol zeer zuiver en met heel juist begrip gespeeld. Hans Tiemeyer als de vreemdeling speelde zeer vlot en wist deze moeilijke rol de juiste plaats in dit boerenmilieu te geven. André van Dijk was wel echt de stugge boer, fel in zijn hart tegen den indringer, den vreemden eend. Aaf Bouber maakte iets bijzonders van Grietje de ongetrouwde zuster van boer Kees. Zij verstaat op zoo 'uitstekende wijze de kunst het too neel te vullen. Heel aardig was ook nü weer Anton Burgdorffer als de vriend des huizes, terwijl Jan Bou ber een echt type maakte van den sloomen knecht Krelis. Ten slotte de beproefde kracht Riek Berkhout, die ook nu weer als Mien, de meid zich zoo precies bij het geheel aan sloot. De aanwezigen hebben na elk der vier bedrijven en vooral aan het slot door luid applaus getoond van stuk en spel ten zeerste te heb ben genoten. SINT-PANCRAS. De brandweer oefent. - De vrijwillige brandweer hield Vrij dagavond een oefening met de oude handspuiten. Het materiaal verkeerde nog in uitstekenden staat en de oudjes deden het best. Konjjnenfokken geeft geld. Dezer dagen werd voor een voedster met tien jongen de res pectabele som geboden van 27,50. Zoo is konijnenfokken wel loonend. NOORDSCHARWOUDE. „Floiimont, de zwervende zan ger. - De operettevereeniging Gaecilia heeft Zondagmiddag in Concordia de vierde uitvoering ge geven met de operette „Florimont BROEK OP LANGENDIJK, 26 Mei. (Lang. Groen!envpiling). 500 stuks Bloemkool le s. 20. 2e s. 16, 33 kg Tomaten A, C en CC 51; 29700 kg Rabarber 8; 120 kg Witlof 14—15- 320 kg Sla 5. Uitspraken van de strafzitting van Vrijdag 23 Mei 1941. Schriftelijke uitspraken: S. D. te Uitgeest, overtreding van de vleeschdistributiebeschikking, 2 maal 40 boete of 2 maal 10 dagen hechtenis. P. T. H. te Rotterdamb, overtre ding van artikel 22b der motor- en rijwielwet, 50 boete of 25 dagen hechtenis. W. A. J. te Haarlem, overtreding van art. 22 der .Moto- er. Rijwielwet, 15 boete of 10 da gen hechtenis. J. W. te Haarlem, overtreding van art. 437 van het Wetboek van Strafrecht, 20 boete of 10 dagen hechtenis. Mondelinge uitspraken: Overtredingen van de Motor- en R ij w i e 1 w e tJ. J. E. te Oudkarspel, vrijspraak. C. B. te Alkmaar, geen straf toegepast. R v. d. S. te Broek op Langendijk, 1 boete of 1 dag hechtenis. A. H. te Alkmaar, K. S. te Amsterdam, M. B. te Zijpe, J. J. H. te den Hel der, L. N. J. te Bergen, P. J. N. te Alkmaar, P. G. S. te Alkmaar, ieder 2 boete of 1 dag hechtenis. G. B. te Oudkarspel, 3 boete of 2 dagen hechtenis. P. M. H. J. S. te Amsterdam, J. P. te Aalsmeer, K. S. te Koedijk, ieder 4 boete of 2 da gen hechtenis. E. G. de R. te Ber de zwervende zanger". Men oogstte weer veel succes. De zaal was ge heel uitverkocht. gen, C. A. v. D. te Beverwijk, A. J. K. te Heiloo, J. den H. te Heiloo, E. V. te Limmen, ieder 5 bogete of 8 dagen hechtenis. L. J. W. te Winkel, 8 boete of 2 weken tuchtschool. N. K. te Alkmaar, 10 boete of 2 weken tuchtschool. F. V. te Amsterdam, 12 boete of 6 da gen hechtenis. Overtredingen van de verordening op den identiteitsplicht: A. M. de B. te Noordscharwoude, 2 boete of 1 dag hechtenis. J. R. te Heiloo, W. K. te Limmen, c. W. te Alkmaar, A. K. te Amsterdam, ieder 3 boete of 2 dagen hechtenis. Overtredingen van de verduisteringsveror dening: H. J. van E. 2 boete of 1 week tuchtschool. A. M. de B. te Noordscharwoude 2 plus 1 boete of 2 maal 1 dag hechtenis. W. S. te Akersloot, 3 boete of 2 dagen hech- tens. J. H. te Limmen, 4 boete of 2 dagen hechtenis. J. S. te Alk maar, 3 pus 2 boete of 2 plus 1 dag hechtenis. Overtredingen van arti kel 453 van het Wetboek van Strafrecht (openb. dron kenschap): C..J. S. te Alkmaar, f 6 boete of 6 dagen hechtenis. Overtredingen van de politieverordeningen: E. V. te Alkmaar, 1 boete of 1 dag hechtenis. T. B. te Alkmaar, 3 boe te of 2 dagen hechtenis. Overtredingen van de vestigingswet: H. K. te Alk maar, 20 boete of 10 dagen hech tenis. Overtredingen van de winkelsluitingswet: C. de V. te Zuidscharwoude, 3 boete of 2 dagen hechtenis. Overtredingen van de bouwverordening: J. .D. te Nieuwe Niedorp, 10 boete of 5 da gen hechtenis. Overtredingen van de vlees ckkeuringswet: M. J. V. te Uitgeest, 15 boete of 2 weken tuchtschool. P. J. K. te Alkmaar, 60 boete plus 40 boete of 30 plus 20 dagen hechtenis. Overtredingen van de spoorwegwet: A. M. te Alk maar, 5 boete of 3 dagen hechte nis. Overtredingen van het aardappelenbesluit: A. R. te Schoorl, f 10 boete of 6 dagen hechtenis. Overtredingen van arti kel 425 van het Wetboek van Strafrecht: C. F. te Haren karspel, 10 boete of 6 dagen heeïr- tenis. Overtredingen van arti kel 437 van het Wetboek van Strafrecht: J. J. T. te Alk maar, 10 boete of 5 dagen hechte nis. BEDEVAART TE HEILOO. Zondag had de bedevaart plaats van den R.K. Rijwielbond ,,St. Cristophorus" in Noord-Hol land, waarvan de heer M. Niele' te Alkmaar de leider is. De algemee- ne intentie voor de bedevaart naar O. L. Vr. ter Nood was: Dat op voorspraak van O. L. ter Nood de oorlog spoedig mag beëindigen. Trots het sombere weer en de dreigende lucht waren ongeveer 900 wielrijders opgekomen uit alle deelen van Noord-Holland. Om half elf heeft de bondsadviseur rector C. Vis uit Alkmaar de plechtige hoogmis opgedragen met assistentie van de eerw. kapelaans uit Zwaag en Wervershoof. Pater O. Visser, O. F. M. te Nieuwe-Nie- dorp, hield een indrukwekkende predicatie. Om half drie werd een plechtig lof gehouden met sacra mentsprocessie. De indrukwek kende plechtigheid werd besloten met het „Te Deum" en het zingen van het bondslied. CASTRltüM. Vrijdagmiddag kwam de raad in voltallige openbare zitting bijeen. Burgemeester Sloet opende en deelde mede, dat deze vergadering door eenige leden is aangevraagd in verband met punt 11 der agenda. Spr. hoopte op een rustig en aangenaam verloop en eendrachtige samenwer king. Betreffende punt 11 vreesde spr. echter eenige onaangenaam heden, doch zeide, dat de voorstellen van B. en W. grondig onderzocht zijn en verzocht den raad medewerking in het algemeen belang. Verschillen de ingekomen stukken werden be handeld, waaronder ook suppletoire begrootingen welke werden vast gesteld. Tot onderwijzeres aan de o. 1. school te Bakkum werd. met al gemeene stemmen benoemd de wachtgeldster mej. Schoemaker van Haarlem. Na eenige discussies werd aangenomen de wijziging in de in structie van den gemeente-secretaris. Zonder op- of aanmerking werden de andere punten der agenda vlug afgehandeld, uitgezonderd punt 11, waarover groote discussies werden gevoerd. Intusschen kwam de heer C. F. Roosenschoon ter vergadering en nam na de belofte te hebben af gelegd en geïnstalleerd te zijn, als raadslid plaats. Bij de behandeling van punt 11 aangaande de opheffing van de commissie Openbare Werken deelde de voorzitter mede, dat in één der vergaderingen onaangenaamhe- Ecn vergelijking tusschen Het is een merkwaardig verschijn sel' dat de groote fantasten der po pulaire litteratuur, van Jules Verne tot Wells, de ontwikkeling van het vliegtuig en dan vooral van het gevechtsvliegtuig verkeerd heb ben begrepen. Na op inderdaad treffend juiste wijze de komst van het vliegtuig te hebben voorspeld, was wat zij ver der deden niet anders dan het af leiden van den groei der luchtvaart uit de oude, reeds lang bekende eigenschappen der zeevaart. Volgens hun voorstelling zou het vliegtuig tot kolossale afmetingen uitgroeien, om tenslotte het luchtruim te be- heerschen zooals het slagschip de onbetwiste meester was ter zee. In 1920 ontstond het zweefvlieg tuig, dat zonder door een motor ge trokken of geduwd te worden wel dra onbegrijpelijk groote afstanden door het luchtruim wist af te leggen. Vertoonde deze, als op de luchtgol- ven drijvende machine nu geen tref fende overeenkomst met het zeil schip, zooals het door motoren voort gedreven vliegtuig dan te vergelij ken was met het stoom- of motor schip? Ja, als men er nu ook nog in zou slagen om een machine te ver vaardigen, welke zonder hulp van motoren of van luchtstroomingen, alleen door de spierkracht van den mensch kon vliegen, dan had men daarin een analogie met een der pri mitiefste vormen van de scheep vaart, de roeiboot, gevonden. Hefkracht en drijfkracht. De vliegende roeiboot is voorloo- pig nog niet verwezenlijkt, al heett het aan pogingen om een uiterst licht vliegtuigje met behulp van een door pedalen in beweging gebrachte schroef te laten vliegen niet ontbro ken. En om nu maar aanstonds met al deze dwaze voorstellingen te bre ken, mag hier aan worden toege voegd dat een dergelijk ontwerp ook niet tot een in de practijk bruikbaar vervoermiddel kan worden gemaakt tenzij men ku-.stgrepen gebruist, waarbij dan weliswaar geen motor, maar toch wel de een of andere vorm van opgespaard arbeidsvermo gen wordt benut. De droom der vliegende roeiboot jes is even dwaas als de nachtmer rie der luchtslagschepen. Vliegen is mogelijk doordat een door de snelheid der verplaatsing opgewekte luchtweerstand de vleu gels en daarmede de gelieele ma chine opgeheven houdt. Vliegen be rust 'op hefkracht en de eerste voor waarde voor het ontstaan van deze kracht is snelheid! De sloep, het zeilschip, de mail boot en het slagschip worden, ook in een toestand van volmaakte rust, door het water gedragen. Dat is het groote verschil. Het varen berust op drijfkracht en drijven doet het schip of de boot met hetzelfde gemak of het vaartuig zich voortbeweegt dan wel stilligt. Zoodra bij het vliegtuig de snelheid beneden een bepaalde, zeer hooge minimum waarde daalt, valt het het vaartuig daarentegen zinkt slechts dan, als zijn gewicht grooter wordt dan het gewicht van het verplaatste water. De groei van het scheeps- type. Nu leert de geschiedenis der scheepvaart, dat elke vooruitgang gepaard ging met de vergrooting van het scheepstype. Bij de stoom- en motorscheepvaart zelf vinden wij een dergelijk verschijnsel: de voort schrijdende ontwikkeling vraagt steeds grootere schepen. De krachtigste eenheden der vloot zijn thans niet meer de 10.000 tons pantserkruisers, waarover Engeland als grootste zeemacht aller tijden omstreeks het jaar 1860 beschikte, maar Super-Dreadnoughts van 40,000 ton. Welnu, iets dergelijks voorzagen velen van hen die het met de lucht vaart wél meenden ook voor het vliegtuig. Een ontwikkeling in de grootte, welke binnen afzienbaren tijd tot de vervaardiging van ge pantserde, met kanonnen bewapende en toch snelle luchtslagschepen zou leiden. Daarmede zou dan het type van het zichzelf op afdoende wijze verdedigende en tevens met krachtig artillerievuur aanvallende „een heids"-vliegtuig zijn geschapen. Voorloopig leek dit nog wel een stout project. Maar, zoo redeneerde men, als de linieschepen van de Ruyter's tijd tot op heden tot het zestig- of zeventig- voudige van hun grootte zijn gegroeid en daardoor behalve monsterachtig zware kanonnen 'n toenmaals nog onbekende machinerie en pantsering kunnen dragen, waarom zou men iets soortgelijks dan ook niet van het vliegtuig kunnen verwachten? Het is inderdaad zeer goed moge lijk om het vliegtuig to vergrooten. Al stuiten wij daarbij al spoedig op een grens welke door de sterkte der luchtvaart-motoren (tegenwoordig maximaal 2000 pk) wordt gesteld, zoo willen wij toch niet beweren, dat daarin de voornaamste, de princi- pieele moeilijkheid bij de nabootsing van het slagschip schuilt. Luchtschepen ter lengte van 1 km? Het beste brengen wij deze moei lijkheid naar voren door het vlieg tuig te vergelijken met een heel bij zonder soort schip, n.l. met het luchtschip. Dit heeft verschillende wezenlijke eigenschappen met het vaartuig gemeen. Het drijft, niet op het water, maar in de lucht; het zwééft dus eigenlijk, maar dat komt op hetzelfde neer. Zijn drijf- of zweefvermogen ïs, evenals dit bij het vaartuig het geval is, onafhankelijk van zijn voortbeweging het kan in de lucht stilstaan. Gesteld nu eens dat wij van een bepaalde „Zeppelin" alle afmetingen wenschen te verdubbelen; dat wij dus een ander grooter, meer gelijk vormig type bouwen. Dan wordt de inhoud van het drijflichaam de bal lon, achtmaal zoo groot (lengte maal breedte maal hoogte, en deze elk voor zich tweemaal zoo groot!) De drijfkracht bedraagt dus ook het achtvoudige van die van het kleine re type. Maar en het is van belang hier in het bijzonder op te letten, want het geldt voor de vergrooting van elk drijvend lichaam, of het nu een „luchtschip" dan wel een „wa terschip" is het eigen gewicht van de Zeppelin neemt niet met het achtvoudige toe. Ja, wat het ballon omhulsel, de motoren, de benzine enolievoorraad betreft, die behoe ven bij het groote type slechts vier maal zooveel te wegen als bij het kleine luchtschip, om toch dezelfde resultaten te bereiken dezelfde sterkte en snelheid, hetzelfde wer- kingsbereik. Hieruit blijkt duidelijk dat het voordeelig is om grootere luchtsche pen en vaartuigen te bouwen. In ons voorbeeld levert de groote Zeppe lin veel meer dan achtmaal de dien sten, welke de kleine verschaft, ter wijl de kosten van aanbouw, en ex ploitatie zeker niet het achtvoudige bedragen. De vergrooting levert winst op. Een onderneming welke luchtschepen voor handelsdoelein den in de vaart heeft, doet verstan diger door één groote Zeppelin dan voor hetzelfde doel een vloot van kleine luchtschepen te bezigen. Vrijwel hetzelfde geldt voor liet vaartuig. Ook hier is het draagver mogen een aangelegenheid welke verband houdt met de ruimte, met den inhoud en die bij vergrooting dus in de derde /nacht wordt beïn vloed terwijl de kosten, het eigen gewicht en de snelheid zaken zijn welke in hoofdzaak afhangen van de oppervlakte, die bij vergrooting slechts met de tweede macht toe neemt. Toegepast op de marine be- teekent dit, dat een 40.000 tons slag schip een welhaast onvergelijkelijk veei grootere gevechtswaarde verte genwoordigt dan een vloot van acht 5000 tons kruisertjes en dat alleen een dergelijk groot schip door zijn pantsering, bewapening en snelheid de pretentie kan hebben om, waar het verschijnt, de zee voor zich te hebben. Dat de torpedo en de vlieg tuigbom dezen alleenheerscher het leven buitengewoon zuur kunnen maken, is alleen uit een oogpunt van zeestrategie belangrijk. Het vliegtuig kent geen „economie der vergrooting". Waarom zou de wel zeer snelle, maar toch vrij zielig uitgeruste één mans-jager voor den aanval in de lucht de uitverkorene moeten blij ven, terwijl hij bij de terugtocht na zijn korte v.ucht (de werkingsduur bedraagt slechts ongeveer 2 y. uur, het werkingsbereik hoogstens 1000 km natuurlijk voor heen- en te rugvlucht tezamen) zelfs niet een enkelen mitrailleurschutter heeft die hem in den rug dekt? Het is eenvoudig een gevolg van het feit, dat het vliegtuig gedragen wordt door de hefkracht, welke de luchtweerstand bij snelle verplaat sing oplevert. Deze neemt bij vér- grooting van het vliegtuig tot zijn dubbele afmetingen toe met het kwadraat, d.w.z. haar toename is van gelijke orde als de vermeerdering van den schadelijken weerstand. Het nieuwe, tot de dubbele grootte van het oorspronkelijke type ge bouwde vliegtuig zal een viermaal zoo groote draagkracht bezitten maar ook een viermaal grooteren te- genwerkenden luchtweerstand on dervinden. Het moet dus een vier maal grootere motorkracht ontwik kelen en zal bij benadering (gehéél juist is dit niet!) viermaal het oor spronkelijke gewicht bezitten. De nuttige last bedraagt dus ook vier maal dien van het kleine vliegtuig en eigenlijk kan men voor zooverre het transportdoeleinden betreft, even goed vier kleine toestellen als het eene groote nemen. Deskundigen zouden dit op ver schillende punten kunnen aanvallen. Zij kunnen echter niet tegenspreken, dat de „economie der vergrooting" v/elke tot het bouwen van zoo groot mogelijke luchtschepen en zeesche pen aandrijft, bij het vliegtuig in beginsel afwezig is. Om even in tonnages te blijven spreken: het 10-tons bom vliegtuig staat er in den strijd tegen vier 2.5- tons jagers stellig niet gunstig voor. Het heeft zeker geen betere bescher ming en geen krachtiger bewape ning dan de jachtvliegtuigen teza men, terwijl het initiatief van den aanval steeds aan de zijde der jagers is.( De eenzijdige, speciaal voor het luchtgevecht gebouwde, één-moto- rige éénmans-jager is voorloopig nog (er is een kentering op til ten gun ste van het tweemotorige jachtvlieg tuig, maar dat is een andere zaak) de ware heerscher van het lucht ruim. De luchtstrijdkrachten hebben haar economie niet als de lucht scheepvaart en de zeestrijdkrachten kunnen vinden ir. de vergrooting zij hebben die moeten zoeken in d# specialiseering. (Nadruk verboden.) den hebben plaats gehad, waar thans wordt voorgesteld een splitsing, n.l. een commissie van Bouw- en Wo ningtoezicht en een van Openbare Werken. Spr. was van meening, dat m de toekomst de bouwaanvragen grooter zullen worden en de werk zaamheden te zwaar worden voor één persoon. Op het oogenblik is dit niet het geval, maar in de toekomst is voor Castricum een groote uitbreiding weggelegd. Spr. was voor splitsing der diensten, uitgezonderd de admi nistratie en het archief. Het ligt in spr.'s voornemen in de toekomst een gebouw te stichten en een ambtenaar te benoemen. De heer Spaansen meende, dat .een hoofd van den dienst beter is. Nadat verschillende leden hierover het woord hadden gevoerd, richtte wethouder Turkstra zich tot den Raad. Hij was van meening, dat deze zaak misschien verkeerd begrepen wordt. Deze zaak is grondig onder zocht. Ten slotte werd door den voor zitter uiteengezet, dat het hoofd van Bouw- en Woningtoezicht blijft, zoo dat de noodige samenhang tusschen de diensten zal blijven. Ieder hoofd van dienst blijft verantwoordelijk. De diensten worden gescheiden als volgt: gem.-architect van Diepen, directeur der beide diensten, Jan Duin, hoofd van den dienst van Openbare Werken, tevens opzichter met den rang 2de klasse^ Hierna deelde de voorzitter mede, dat deze vergadering was aangevraagd door de heeren Turkstra, de Wild en Borst. Wethouder Turkstra zeide, dat zij er toe gekomen Waren, gezien de onaangenaamheden der laatst ge houden commissievergadering. Op deze vergadering is n.l. door den heer Berlee gesproken over -het be leid van B. en W., waardoor groote ruzie kan ontstaan. Ook heeft de heer Berlee verschillende uitlatingen gedaan, welke spr. hier niet zal meedeelen. De critiek door Berlee gevoerd was oorzaak, dat hij niet meer met hem in deze commissie wilde vergaderen. Na deze vergade ring heeft spr. den burgemeester met deze uitlatingen in kennis gesteld, waarop Berlee door den burgemees ter is ontboden en heeft geweigerd te komen. De burgemeester heeft getracht een verzoening tot stand te brengen, doch op de verzoeningsver gadering zijn beide partijen nog ver der van elkaar gekomen. Berlee heeft er zelfs raadslid Borst bij gehaald, waardoor de zaak nog ernstiger werd. "Spr. ziet het nut er niet van in om deze commissie te behouden en hand haafde zijn voorstel ze op te heffen. De voorzitter deelde mede, dat in derdaad eenige besprekingen hebben plaats gehad en er een verzoenings avond is gehouden. Spr. vond het betreurenswaardig en had gedacht dat de vrede zijn beslag wel zou krijgen. Hij was zeer teleurgesteld. Wanneer de le den niet samen willen en kunnen werken is het beter de zaak maar op te heffen. Verder vroeg de voorzitter of het niet beter is dat de voorstellers berusten in deze zaak. Deze vergadering is thans rustig verloopen wat vroeger wel eens anders is geweest. Nogmaals vroeg spr. aan de onderteekenaars de verzoenende hand te reiken dit zou een prettiger samenwerking onder de leden zijn. De heer Berlee zeide: Na mijn onderhoud met U vanmorgen wil ik gaarne de woor den van Turkstra (welke op papier staan) in de notulen laten vermel den. Verder zeide hij, dat op den bewusten avond door hem niets is gezegd. Nadat de heer Bastiaans een en ander had toegelicht en nadat de voorzitter nogmaals op /verzoening had aangedrongen, kreeg wethou der Turkstra weder het woord en zeide, dat de heer Berlee als een on schuldig lam in zijn stoel zit, maar •werkelijk, zoo onschuldig niet is. Hij heeft achter spr.'s rug gepraat en spr. kan het niet langer tolereeren en niet meer met hem samenwerken. De voorzitter stelde nogmaals een verzoening voor. De heer Berlee was daartoe bereid. Na ellenlange discussies stelde de voorzitter voor de vergadering te schorsen en met de heeren Borst, Turkstra en Berlee binnenskamers een laatste verzoeningspoging te doen. Na heropening deelde de voorzitter mede, dat de vrede is hersteld en men elkander de hand heeft gedrukt om het belang van Castricum te dienen. Na deze ver zoening is de commissie blijven be staan. De heer P. de Vries dankte den voorzitter voor zijn goede lei ding. Ten slotte richtte de voorzitter woorden tot het scheidende raadslid Hogensteijn voor het vele goede werk en den aangenamen omgang ge durende zijn raadslidmaatschap, waarna sluiting volgde.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1941 | | pagina 3