s|i if I De Distributiewet en Handel en Nijverheid. Si? B g aLira c ft TO TO TO TO P TO TO In» to 2 ft s t S "E to p a. a§ t- L TO TO in 3 *-t TO TO TO TO ARTIKEL BON No. GELDIG RANTSOEN 101 nieuwe kaart 7 Juli t. er» m. 3 Aug. 1 kilogram Jam, stroop, honing e. d, 103 A D 14 Juli t. en m. 10 Aug. 500 gram Koffie en Thee 46 A D 23 Juni t. en m. 20 Juli 40 gr. thee of 250 gram koffiesurrogaat 26 nieuwe broodkaart 14 Juli t. en m. 20 Juli 14 Juli t. en m. 10 Aug. 100 gram brood of 1 rantsoen gebak Bloem, brood of gebak 10 Bik. 35 gram tarwebloem, tarwemeel, roggebloem, roggemeel of zelfrijzend bakmeel 50 gram brood half rantsoen gebak Aardappelen 26 reserve 14 Juli t. en m. 20 Juli 3 kilogram Melk. 26 MK 14 Juli t. en m. 20 Juli 13|4 liter melk 22 en 23 B K 30 Juni t. en m. 16 Juli 250 gram boter Vet 22 en 23 Vetk. 30 Juni t. en m. 16 Juli 250 gr. boter Vleesch 25 VK 10 Juli t. en m. 17 Juli xxxx) 50 gr. vleesch of een half rantsoen vleeschwaren Vleeschwaren 25 Worst e. d. 10 Juli t. en m. 17 Juli xxxx) een half rantsoen vleeschwaren Rijst, rijstebloem, rijstemeel, rijstgries of gruttenmeel 102 AD „A-Rijst" v. d. papkaart B1 14 Juli t. en m. 10 Aug. 14 Juli t. en m 10 Aug. 250 gram 250 gram Gort, gorfmout of grutten 45 AD 16 Juni t. en m. 10 Aug. 250 gram Havermout, havervlokken, haver- bloem, aard.meelvlokken, gort, gorfmout of grutten. 44 AD „A-Havermout" papkaart 16 Juni t. en m. 10 Aug. 14 Juli t. en m. 10 Aug. 250 gram 250 gram Vermicelli, Macaroni of Spaghetti 54 AD 16 Juni t. en m. 10 Aug. 100 gram Maizena, griesmeel, sago, aard appelmeel of puddingpoeder of puddingsauspoeder 55 AD 16 Juni t. en m. 10 Aug. 100 gram 26 en 27 69 en 79 AD 14 Juli t. en m. 27 Juli t. en m. 27 Juli 100 gram per ban Eieren 26 nieuwe kaart 14 Juli t. en m. 20 Juli 1 ei 38 AD Bon K Textielkaart 30 Juni t. en m. 3 Aug. 1 Mei t. en m. 31 Aug. xx) zie noot pag. 3 xxx) Zie noot pag. 3 Petroleum bon 11 van de nieuw uitgereikte bonkaart „M" en „O" 16 Juni t. en m. 10 Aug. 2 liter 24 Juni t. en m< 31 Dec. l-gffie |Sr" g Ssis^I sEc Ep s N in to TO TO a B? 1 to a 3 P ass Q TO P1 0 era ro 5+ 3 m 2. TO CD iP 0 3 0 3 5.ff 0" W CD g-M aas S' e* cn 2 <J g 3 (0 c *r E 0 5; OSS p- 8 3 a ro o BlJ I 3. 2. Q. I TO e Eo g a e o- aEgiag a3.aa< 8 1 8^11 0 r 1 1 3 &to SL* cm hj to to cr" to 0 o pr 3 w dc»' to 3 s 0* 0^ £ft TO (-T- r"1 2- 3 o 8 o <i to s to b - a 3 2 N 3 ft Si S cr |eH ft? W öj *i jj' (S S n &e§ e„ s 3 S- "S cm P3 ga 5 TO 3; to Efr&o SV 5üi *0 m 2, C 3 w 2 S! O n P cn i-j K 1,3 -SS 0 P TO ft4? w <3 ju 2 2 3 »-i pi TO TO H TO 3 TO 3 1W p: N P TO 3 pu C* Iff* 3 E® 2 c3. i T3 p aq 5' O Pj o O Ï3 3 0- «-t- m to 3 CA O S S3 •n M ft 2; 1/3 a. S Is p.* sz: <o o »-t ftt w p_ P 3 co »-*■ Co lv> O <o 3 TO w 3 pr «-ft P 3 B. a. 8 P Hi EJ. TO 3t V 3 Bug* •-( n- 2. ao. no. f p a p I r-f P- TO O 3 3 «-♦• N. P P P P g5 TO 3 r-+- 1-t OOw TO TO o*-t TO 3 <i I-. P 3 3 TO Pi 05 P TO 3 g- 3 ra2. S S&-- <jff f S E I MM p> O 3 p i-1 T' O 5 I J es g;« 3 ot E 7» M E ft? n 1 ro - »P 3 3 3 S3» fl 5 S g goj 3 w g TO TO «2. 3 I, 3-W TO H O I— 3 3 Sft-O 3'es ?g>3 a I 3 s»> ■2 J2 M ssj? 3" M zt 1 I - 3 TO TO H G O W c/i TO 3- e-h P I ik. f f^S 5? p 3 o ta w" rt* p 0 o 0 TO Ï3 cr N i- a. t o w E ft p p e S P N 0 Q, p* p S N H-. 5' t* Pes 5 p 0 3 w p w 3 O? S- 3: 0 0 ftCg o p ra P P 0 ft P 0 >0 3W»» o cr 2L»O 3* 3 CD ü:2 2u'£ 3 (3 n w i—*"3 TO o 3 «3:2 to 2 ST.4 C 2 -+- 3 TO cm s E 0 B KA 3 <J TO to crcra ^2 g i*TO P5 P 04 TO 3 l&P; sis f-t- f-. TO 5 »0 Q3 en c S a to 3 c £f 3 TO TO W - Pïpf ct- - .52 o o S-S pro N 3 P 3i: 5»r 04 TO M »-i Q, H H» J2 P OJ w Itoh ft 3- P TO 3 M TO ft ^S'P TO 5 TO C*3 IIs BONNEN-NIEUWS. (Week van 14 Juli fot en met 19 Juli). (26-4 rants.) (Op bonnen, waarop staat ver meld „4 rantsoenen - 400 gram brood oi 4 rantsoenen gebak.) Nieuwe vleeschkaart Nieuwe vleeschkaart (10 Aug.) Kaart „haarden en kachels J." bons 01, 02 en 03. Kaart „haarden en kachels K." bons 01, 02, 03 en 04, „centrale verwarming L", bons 01 tot en met 11 elk één eenheid vaste brandstoffen. Bons 05, 06 en 07 „haarden en kachels J.". 05, 06, 07 en 08 „haarden en kachels K." elk recht op 300 st. persturf; 450 st. baggerturf, 275 K.G. Peel-turf of 200 K.G. andere soorten. Bons „brandstoffen één eenheid" recht op; één eenheid. {,Vi ftp ftjS:ro 33: P co to p* o 33c' 3 TO 3 ft TO 3* HJ M P TO 3* P Ui P I— a s3 ft S ft: O p g ^to to cm p <1 TO O P 3 om o 3 ^8 «jo3 «3. pj1 J13 to 0" orq IKi 3 3 3 73 O 03 »ft§ ft ft S 2 rt- O <0 no fl 1 "*-s CO O vw O 3" ie 3 to ra Z p 3 H I "III sias I O 1 E:"- O 12 E<p g 0 "2. B'71 ?Sï°S' ft ffq TO 8 B ai o-fe-S"™'» 2 g I» O >-3 2 S P 4 °3 p W co 3 co ft H o t3 - co 5 10 2S j—o P H P CO P "•"E tm -°§-w M b mp if aS'gl-S UJ CO g S: o w CO TO 0 SP.3SB w I p p 3 gié r S- Sst»g-rf 0 m S 0 x m 2. x S- 3 s «P o re m a> 3 3 TO CO. S?' o to M M c+ 5 ft-j-f- TO N® p 3 i w r- D* 5 D rr\ ITD rs w to 3 O ft-4 O 04 w i 3 Sö 3 *f p tw c: s ft. ?ft to s ft p 3 ft- 3 04 öl^ft s p-a p <3 g p ft H- O to TO to SS'EÊ .J •E^af? S H" r3" 9 ft- O 3 03 CO 3 g- 3 3 *3 asi p o. Eww h3S «?S: Sg» o ft 0 - cm p W w n»o 3 o 3 §§S ?r is. 3' B TO 3 P 04 co cm p p 03 CO C_| H ,%XE Ho?: i-1 p to 1 3i 3 0 1 P 2 TO ft a ::S I 04 S- CO TO tO »p ft p o OQ 3 TO TO Qp| >5 E 3 E3 n\ m r Distributie-Nieuws No. 50. (VERSCHIJNT ELKEN MAANDAG). 14 Juli 1941. Reeds vóór het begin der vijan delijkheden in September 1939 had de Nederlandsche regeering een aantal wettelijke maatregelen geno men, die haar de bevoegdheid ver schaften in het economische leven in te grijpen. De toestand van bezetting en blokkade, die in Mei 1940 intrad, maakte het noodzakelijk aanzienlijk d:eper in te grijpen dan voordien was geschied. Sedert het oogenblik, waarop ons land op Overzeesehen aanvoer niet langer kon rekenen, trad een geheel nieuwe situatie in. Onder deze omstandigheden stond de overheid voor de taak door ver strekkende maatregelen de econo mische belangen van het Neder landsche volk zoo goed mogelijk te beschermen. Hiertoe behoort in de eerste plaats de distributie. Nu zal men bij het begrip distri butie in de meeste gevallen denken aan gerantsoeneerde levensmidde len. Er bestaat echter een groot aantal distributie-regelingen, welke met de voedselvoorziening niets te maken hebben, waarvan het publiek ais regel minder gewaar moge wor den dan van de voorschriften, die op het dagelijksch menu betrekking hebben, maar welke voor een goe den gang van zaken van de grootste beteekenis zijn. Distributiewet 1939. De distributiewet 1939 stelt de overheid in staat zoowel de pro ductie als den handel te regelen en aan gedetailleerde voorschriften te binden, voorschriften te geven aan gaande de samenstelling en den om vang der productie, omtrent de hoeveelheid, die mag worden afge leverd, omtrent de afnemers enz. Deze omstandigheden maken het onvermijdelijk, dat productie en handel georganiseerd worden op een wijze, die met de bestaande schaarschte in overeenstemming is. Van iedere grondstof en van ieder product, waarvan de voorraad on voldoende is, moet worden vastge steld, voor welke doeleinden zij het besi kunnen worden gereserveerd. Het spreekt vanzelf, dat hierbij allereerst afstand moet worden ge daan van alles, wat als luxe kan worden beschouwd, teneinde daar door zooveel mogelijk grond- en hulpstoffen te sparen voor die be hoeften, welke van wezenlijke be teekenis zijn. Taak der Rijksbureaus. De uitvoering der distributie- voorschriften is opgedragen aan de Rijksbureaux voor handel en nij verheid. Deze rijksbureaux zijn overheidsorganen en vervullen een officieele functie. De werkzaam heden der rijksbureaux bestonden van het begin af in de uitvoering van de bepalingen der distributie- wet. Later werd deze taak geleide lijk uitgebreid tot de medewerking aan de uitvoering van verscheidene andere wetten (o.a. de prijsopdrij- vings- en hamsterwet). Hun voor naamste taak is echter nog steeds gelegen op het gebied der distri butie. Op het terrein, dat door het de partement van handel, nijverheid en scheepvaart wordt bestreken, zijn thans twintig rijksbureaux werkzaam. Distributie-regelingen. Hoe de distributieregeling voor elk artikel zal luiden, met andere woorden, aan welke beperkingen voortbrenging en handel worden onderworpen, wordt bepaald door de omstandigheden, die van geval tot geval sterk uiteen loopen. De meest voorkomende regeling is, dat koop en verkoop, productie-bewer king en eventueele andere bedrijfs- handelingen worden verboden, ter- Wijl vervolgens van dit algemeene verbod op bepaalde voorwaarden dispensaties worden verleend. Hier door wordt bereikt, dat alle be- drijfshandelingen, die in normale tijden door de onderneming vrij en onbelemmerd worden uitgeoefend, slechts kunnen worden verricht, voorzoover de overheid daarmede uitdrukkelijk accoord gaat. Onttrekken aan verplich ting. Het aantal voorschriften, dat in den loop der laatste maanden op grond van de distributiewet is af gekondigd, is tot een aanzienlijke hoogte gestegen. Op velerlei wijze zijn voortbrenging, handel en ver bruik aan banden gelegd. Er be staan echter tal van manieren, waarop de betrokkenen zich aan hun verplichtingen zouden kunnen onttrekken. In de eerste plaats kan een on derneming nalaten zich te doen in schrijven. Deze nalatigheid kan medebrengen, dat de onderr ng de onbelemmerde beschikk =s- macht over haar voorraden blijft uitoefenen, waardoor zij zich geheel buiten de distributieregeling stelt. Een verdere inbreuk op de distri butievoorschriften doet zich voor, wanneer de onderneming onnauw keurige of onvolledige gegevens verschaft. De onderneming kan ook uit een ten deele geblokkeerden voorraad een grootere productie vervaardi gen dan is toegestaan of zij kan haar grondstoffen gebruiken voor een productie, die verboden is. Zij kan haar producten verkoopen in grootere hoeveelheden dan is toe gestaan of aan andere dan de uit sluitend toegelaten afnemers. Langs al deze wegen zouden groote hoeveelheden kostbare grondstoffen en producten aan hun wettige bestemming onttrokken kunnen worden en aan de belangen van de Nederlandsche volksge meenschap zou groote schad© wor den toegebracht. Bedrijfsleven en publiek. De belangrijkste overtredingen der distributiewet worden zonder twijfel aangetroffen in het bedrijfs leven. Echter is er een onverbreke lijk verband tusschen de overtre dingen in de industrie en de houding van het publiek. De beteekenis van de strafbare handelingen, die het publiek begaat, mogen niet worden onderschat. Een ongeoorloofde transactie, waarbij de consument geen bonnen of een on voldoend aantal bonnen aan zijn leveranciers ter band stelt, is op zichzelf meestal van te verwaarloo- zen beteekenis. Gegeven echter het feit, dat breede lagen van verbrui kers bereid zijn aan deze praktijken mede te werken, is het totale quan tum goederen, dat op deze wijze aan de distributie wordt onttrokken, van zeer aanzienlijke beteekenis. Een belangrijk deel van de over tredingen, die in het bedrijfsleven worden begaan, spruit ook voort uit den wensch van den producent om aan de vraag op de zwarte markt te voldoen. Het kwaad, dat de consu ment sticht, woekert op deze wijze door tot ver in ie productie. Uit dit alles volgt, dat de over heid de beschikking moet hebben over vele middelen, welke haar in staat stellen, de handhaving der distributie-voorschriften te verzeke ren. De economische rechter. Maatregelen, die een snellere rechtspleging verzekeren, zijn kort geleden reeds tot stand gekomen. De berechting van overtredingen van de distributievoorschriften en van andere economische overtredingen is in handen gelegd van den economi- schen rechter. De economische rech ter is op zijn gebied een specialist; bij behoeft zijn aandacht niet te ver- deelen over een groot aantal onge lijksoortige misdrijven en is aan minder formaliteiten gebonden. De snelheid en de paraatheid van de rechtspleging worden hierdoor ten zeerste bevorderd. Om dit te bewijzen diene de vol gende vergelijking van een aantal uitspraken van diverse arrondisse mentsrechtbanken in de periode Icopende van den herfst 1939 tot aan 15 Mei 1941 (datum instelling van den economischen rechter) en in de maand daarna. Als vergelijkings materiaal zijn genomen 650 vonnis sen uit de eerste periode (herfst 193915 Mei 1941) en 520 vonnissen van den economischen rechter (die ruim een maand geleden zijn werk zaamheden heeft aangevangen). De strafbare feiten, terzake waar van een veroordeeling plaats had, zijn dezelfde gebleven, n.l. de door en tegenover het publiek begane overtredingen, dus hoofdzakelijk het koopen en verkoopen zonder bon van levensmiddelen en andere voor dagelijksch gebruik noodzake lijke artikelen. Het aantal gevallen, waarin de gewone rechter in bedoelde arron dissementen veroordeelde tot een geldboete van f 100 of meer of tot vrijheidsstraf, bedroeg 15 (2.3 van het totaal aantal vonnissen). De economische rechter sprak deze ver oordeelingen reeds 148 maal (28.5 uit. Let men alleen op de vrijheidsstraffen, dan is de ver houding nog opvallender, n.l. 7 (ruim 1 %o) bij den gewonen rech ter en 93 (18 J4) bij den economi schen rechter. Hieruit blijkt wel duidelijk de tendens tot strengere berechting. Deze tendens is des te merkwaar diger, gezien den korten tijd, dat de economische rechter nog maar heeft kunnen werken. Men ziet dus, dat er met dit nieuwe instituut niet te spotten valt. Administratieve maatregelen. Er is echter nog een andere mo gelijkheid, n.L de toepassing van ad ministratieve maatregelen tegen be paalde bedrijven. Een voorbeeld uit den laatsten tijd: een rubberfabriek, welke niet aan haar verplichting tot levering had voldaan, zag zich voor de volgende feiten geplaatst: Het rijksbureau besloot de verwerkings vergunning in te trekken, hetgeen tot gevolg had, dat het bedrijf ter stond stilgelegd zou moeten worden. Aan het rïjkskolenbureau werd ver zocht bij de toewijzing van industrie kolen hiermee rekening te houden, terwijl aan de arbeids-inspectie medegedeeld werd, dat de stopzet ting van het bedrijf geen aanleiding kon zijn om bet personeel te ont slaan. De directie der fabriek, die wellicht aanvankelijk gedacht had; wie doet ons wat, zal wel even ont hutst zijn geweest van dit over heidsoptreden en vooral van het complex van maatregelen, welke de overheid ter beschikking staan. Zij koos eieren voor haar geld, voldeed alsnog aan haar verplichting en kwam er op deze wijze met een mi nimale schade af. Alleen het departement en de rijksbureaux bezitten voldoende overzicht over den stand van zaken om te kunnen beoordeelen hoe in ieder afzonderlijk geval de verhou ding is tusschen de beschikbare grond- en hulpstoffen en de. nor male behoefte aan deze artikelen. Het zijn dus uitsluitend deze orga nen, die kunnen vaststellen, in welke dringende behoeften nog kan worden voorzien en welke minder belangrijke bestedingsmogelijkheden moeten worden opgeofferd. De situatie zal des te nijpender worden, wanneer producenten, han delaren of verbruikers door het plegen van overtredingen den zorg- vuldigen opzet verstoren. Steeds wanneer ondernemer of een consu ment zich het recht aanmatigt over de ontoereikende voorraden naar goeddunken te bechikken of zich op andere wijze aan de hem opgeleg de beperkingen te onttrekken, wordt de schaarschte voor anderen ver groot. Gevolgen. In andere gevallen strekken de gevolgen van ontduiking zich nog aanzienlijk verder uit. Ongeoorloofd gebruik van hout als brandstof kan de bouwindustrie benadeelen; onge oorloofde verwerking van soda voor huishoudelijk gebruik schaadt, be halve vele andere bedrijfstakken, de glasindustrie en daarmede de fa bricage van conserven; ontduiking van de benzïnedistributie raakt rechtstreeks het uiterst precaire transportprobleem. Deze voorbeel den kunnen naar believen worden vermenigvuldigd. Niet het wenschelijke maar het mogelijke. Alle distributievoorschriften zijn uit harde noodzaak geboren. Hier, past niet de vraag, wat wenschelijk is, maar slechts wat mogelijk is. Wanneer de overheid niet had inge-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1941 | | pagina 7