Voor 12 cent per k.m. over
de Oceaan?
GRIEKS SCHIP LIEP OP EEN MIJN
Hors d' Oeuvre
DE NOORDHOLLANDSCHE COURANT
DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN
Driehonderd doden
De 100.000ste bezoeker
bij Circus Knie
Leidster van ,.Frontzorg"
voor het Bijz. Gerechtshof 'v
Ned. artisten in Indië
verongelukt
De Gasperi afgetreden
Luchtschepen voor 300 passagiers
Botawkosien
24 miilêoen l
Quentemeijer k.o. in de
tweede ronde
Auto-bandietisme in Londen
Weerbericht
Oostenrijks
beproevingen
De dood kondigt
zich aan
BUREAU:
VOORDAM 9, ALKMAAR
TELEFOON ADM. 3320
REDACTIE 3902
GlTO 187294
Dir.: J. Btflsma
DINSDAG 21 JANUARI 1947
Voortzetting van de
144e JAARGANG No. 203
ALKMAARSCHE COURANT
TARIEVEN:
Advertenties: 14 oent per
millimeter, „Waagjes" tot IS
woorden 75 ot„ elk woord
meer 5 ct., uitsluitend contant
Abonnementen: 1 1.10 per
maand, f 8.25 per kwartaaj
Hoofdredacteur M. H h, Uyldert. plv, Tl N. Adema rayonredacteur D. A. Klomp
Drama op zee
Ongeveer driehonderd personen
xfjn verdronken toen het Griekse
schip, de „Chimarra", voor Athene
op een mijn liep en zonk. Het on
geluk gebeurde ongeveer 20 kilo
meter ten O. van Athene. De boeg
werd aan stuurboord geheel kapot
geslagen. De electrische installatie
raakte defect, zodat geen S.O S.-
seinen uitgezonden konden worden-
Twintig minuten na de explosie
was de „Chimarra" gezonken. En
kele overlevenden konden de kust
al zwemmende bereiken. Het schip
was een voormalig Duits hospitaal
schip, dat ais herstelbetaling ter be
schikking van Griekenland was
gesteld.
Men neemt aan, dat meer dan 300
personen, onder wie vele vrouwen en
Jtinderen, zijn verdronken. Het schip
zonk binnen 15 minuten, nadat het
op de mijn was gelopen.
Aanvankelijk slaagde de beman
ning er in enige orde te handhaven
onder de honderden passagiers, die
op het bovendek samenstroomden-
Maar toen het schip plotseling sterk
begon te hellen, klonk de kreet: „Wij
-zinken' en de wedloop naar de red
dingsboten begon. Eerst 5 uur later
verscheen toevallig een schoener op
het terrein van de ramp en begon
overlevenden op te nemen. Naar ver
luidt zijn ook 40 linksgeoriënteerde
politieke gevangenen, wier handen
geboeid waren, in de golven verdwe
nen.
Paniek aan boord.
Onmiddellijk na de explosie, zo
vertelt de verslaggever van A.P.,
brak er een paniek uit. Er waren
vijfhonderd passagiers aan boord,
die allen „als haringen in een ton"
op elkaar gepakt waren. In de vol
slagen duisternis, waar ook het maan
licht ontbrak, ontstonden wanhopige
gevechten om de reddingboten. Vele
opvarenden sprongen over boord. Een
volgeladen reddingboot waaraan rond
jwemir.enden zich vastklampte,
sloeg om. De marconist vertelde, dat
hij met den kapitein tot het laat
ste ogenblik toe aan boord was ge
bleven. Het schip had reeds zwaar
slagzij gemaakt, maar richtte zich
nog even op, voordat bet definitief
met de boeg vooruit zon'.t Op dat
ogenblik waren zij in het water
gesprongen en hadden twee uren
land rond gezwommen, totdat
zij zich aan een ton konden
vastklampen. Een andere overleven
de vertelde, dat hij tijdens de gevech
ten, die zich rond de reddingsloepen
afspeelden, revolverschoten had ge
hoord. De kapitein had nog een wan
hopige poging gedaan om de orde te
herstellen.
Nog 291 personen vermist-
Toen Zondag met het vallen van
den avond de reddingswerkzaam
heden moesten worden onderbroken,
waren van de 534 passagiers 196 be
houden aan land gebracht en van het
vissersdorp Rafina (Attica) naar zie
kenhuizen te Athene vervoerd.
Op verschillende punten langs de
kust zijn nog 80 overlevenden opge
pikt, waardoor het aantal vermisten
thans tot 291 gedaald is. Het aantal
passagiers en bemanning, dat zich te
Saloniki had ingescheept, bedroeg 611
De Griekse minister-president,
Tsaldarls, heeft verklaard, dat reeds
12 uren voor de ramp van de Chimar
ra plaats had, geruchten de ronde de
den, daj het schip zijn thuishaven
lipt zou bereiken. Hij zeide tevens,
dït de voorlopige resultaten van, het
onderzoek naar de oorzaak van het
ongeluk de mogelijkheid van sabotage
niet uitsluiten.
Er bestaan drie mogelijke oorzaken
van de ramp: een ketelontploffing, een
drijvende mijn of sabotage Het schip
zonk binnen een kwartier na de ex
plosie. De Griekse minister van mari
ne, Gondos, verklaarde, dat in het
Euripe-kanaal het mijnenvegen reeds
lang geleden was beëindigd en dat het
.onmogelijk is dat een mijn achterge
bleven zou zijn.
j
INGEZONDEN
(Buiten verantwoordelijkheid der
rubriek-redactie)
Geachte heer Kreeft.
Met belangstelling heb ik in
het blad van 17 Januari uw klachi
over „Het onzichtbare Hilver
sum' gelezen, want een klacht
is het Maar waarover, waarde
heer, beklaagt gij u toch! Dat gij
wanneer gij naar het radio-caba
ret luistert, niet ook kunt zien
wat het gezelschap ten tonele
brengt? Moet ge u niet veeleer
gelukkig prijzen, dat de telivi-
sie nog niet uitgevonden is en
dat uw ogen niet evenzeer ge
marteld worden als uw oren met
de banaliteiten waarmede uw
goede smaak telkens weer op
een zware proef wordt gesteld f
Ziedaar een paar vragen, die zich
aan mij opdrongen toen ik uw
stukje las.
Gun de Gooilanders hun ver
schaald vermaak, dat zich sinds
de bevrijding klaarblijkelijk nog
niet heeft hersteld, zomin als de
Omroep als geheel de schokken
van de oorlog te boven gekomen
is. De luistervinken zijn en blij
ven ontgoocheld; de goede geest
en de humor van voorheen zijn
nog niet binnen onze landsgren
zen teruggekeerd en de program
maleiders blijken daarvan dupe
te zijn Wees blij dat uw or«n
slechts kunnen horen en niet
nog iets kunnen zien bovendien
Met dank voor de plaatsing en
met hoogachting,
NURKS Jr.
Ik plaats dit stuk gaarne. Ra
dio Nederland bevindt zich in
overgangstijd en die overgang is
erg merkbaar. Evenwel, men
moet een woning niet beoor
delen naar de toestand waarin
zij verkeert tijdens een verhui
zing; als alles „op orde" is zal
het er beter uitzien. Zo is he:
ook met de radio. Het wachten
is op het einde van de overgang
En wie wachtend en afwachtend
buitenlandse stations inschakeil
zal hebben ondervonden, dat hel
cr buiten onze grenzen niet
veel beter mee is gesteld Dp
wereld is uit haar voegen gn
raakt. Wij moeten nog maar een
poosje geduld oefenen. ,,Hae'
res et jungit, junctos et servat
amices zeiden de Ouden. Wal
het betekent weet ik niet
KREEFT
„U bent de 100.0000ste bezoeker"
Vol verbazing keek de heer P. J. C.
M. Brans, uit Amsterdam naar de bij
de controle staande journalisten en
leden van het personeel van, het
circus Knie.
De heer Brans wist aanvankelijk
niet wat hem overkwam, eerst lang
zaam drong het tot hem door dat hij
een vijfdaagse vacantie, op kosten
van 'circus Knie. kan gaan genieten
in Zwitserland. Toen den heer Brans,
.die vrijgezel is, gevraagd werd wie hij
als reisgenot(e) zou meenemen, stond
hfj voor een moeilijke vraag. Aanbie-
lingen kreeg hij echter genoeg.
Een olifant kwam de piste binnen
en overhandigde den heer Brans zijn
geschenk, waarna deze op de rug van
de dikhuid een ererondje reed.
Gedurende de oorlog trok „Front-
zorg" zich het lot aan van diegenen,
die in Duitse krijgsdienst aan 't Oost
front streden, door hen „Liebesgaben"
en brieven te zenden Deze actie, die
door mevr. E. Kroeller—Schaefer in
1941 was opgezet voor deze soldaten,
die, zoals te begrijpen was van Neder
land uit totaal geen moreele of ma e-
rieëie steun ontvingen, had zich uit
gebreid tot een machtige organisatie,
met afdelingen in geheel Nederland.
Ondanks de toon van de overgelegde
correspondentie met deze Oostfront
soldaten, beweerde mevrouw Kroel
ler, die gistermiddag zich voor het
Bijzondere Gerechtshof te verant
woorden had, altijd anti-Duits te
zijn geweest en slechts beducht te
zijn voor het bolsjewistische gevaar,
welke verklaring door den president
ten sterkste betwijfeld werd. Ter
staving van deze bewering voerde
zij aan nimmer Duitse militairen te
hebben ontvangen en nimmer een
dergelijke actie ten behoeve van
Duitse soldaten te hebben willen
organiseren
Op de vraag van den president of
zij ook aan de tienduizenden Neder
landse arbeiders in Duitsland had ge
dacht antwoordde zij dat zij ieder die
hulp nodig had zover zij daartoe in
staat was, had geholpen.
De procureur-fiscaal eiste 5 jaar
met aftrek van preventief.
Naar wij vernemen zijn bij een nood
lottig vliegongeval te Biak, eilandje ten
N van Nieuw Guinea in N.-Indië gister
middag omstreeks twee uur plaatselijke
tijd de volgende Ned. artisten van het
gezelschap Hans Snel om het leven ge
komen: Hans Snel, John Charley, Tonio
Manti en Jossi en Jossino (danspaar).
Deze artisten zijn 1 Nov. j.l. per Sky-
master naar Ned-Indië vertrokken, na
dat zij door de NIWA (Ned-Indië Wel
fare Artisten) geëngageerd waren om m
het Verre Oosten wat afleiding aan de
troepen te brengen. Over de toedracht
van het ongeval is nog niets naders be
kend.
De Italiaanse premier, De Gasperi,
heeft zijn ontslag ing diend
Naar vernomen wordt, heeft De
Gasperi president de Nicola reeds
verzocht algemene besprekingen te
voeren teneinde eventueel tot de sa
menstelling van een nieuwe regering
op zeer breede basis te komen
De Gasperi en zijn kabinet zullen
intussen, hangende de samenstelling
van een nieuw kabinet, voorlopig aan
het bewind blijven.
Van bevoegde regeringszijde is men
van mening, dat de huidige regerings
crisis te wijten is aan het feit, dat de
leden der Italiaanse regering ongaar
ne te veel verantwoordelijkheid bij het
ondertekenen van het vredesverdrag
cp zich willen laden.
De geweldige tinbaggermolen „Roosevelt", welke voor rekening van de
Biliton My. by de scheepsbouw My. Tampa in Florida werd gebouwd,
glydt van de helling. De „Roosevelt" en een zusterschip, de
„Stuyvesant", dat onlangs te water werd gelaten, zijn waarschijnlijk
de grootste ter wereld in hun soort. De tinbaggermolens zullen
worden gebruikt in de Indische wateren.
Te Londen zullen spoedig 500
nieuwe autobussen verschiinien, van
een type, dat verreweg het modernst
s van alle typen ter we-.-eld.
(Van onzen luchtvaartmedewerker)
LUCHTSCHEPEN hebben gedurende
de afgelopen oorlogsjaren zeer be
langrijke diensten bewezen. De
Goodyear Aircraft bouwde voor de
Amerikaansé Marine ee aantal half
stijve luchtschepen, voorzien van
twee motoren, welke patrouille- en
antiduikboottochten ondernamen bo
ven de wateren van de Atlantische en
Siille Oceaan alsmede boven de eens
zo gevaarlijke Caraïbische wateren.
Reeds geruime tijd zoekt de Goodyear
naar enkele promotors, die het aan
durven, het luchtschip voor het
Trans-oceanische passagiersvervoer
opnieuw te propageren Welnu, zij zijn
hiermede glansrijk geslaagd en nie
mand minder dan Captain Eddie
Rickenbacker, President van de Eas
tern Airlines, verklaarde onlangs
onomwonden, dat het luchtschip als
zodanig zeer goed met de snelle
luchtdiensten zou kunnen concurre
ren „Ik voel er veel voor, om des
noods morgen te beginnen", zei Ric
kenbacker die hiermede veel stof in
de luchtvaartwereld deed opwaaien
Het feit blijft echter bestaan dat er
zeer serieuze plannen bestaan om op
nieuw speciale voor trans-oceanisch
passagiersvervoer ingerichte luchtsche
pen te bouwen. Hiervoor heeft Goodyaer
een type ontworpen, dat een totale
lengte heeft van' 300 meter De bouw
kosten zijn op ongeveer vier en twintig
rr'llioen gulden becijferd De vervoers
capaciteit bedraagt 288 passagiers, het-
de Duitsers slaagden er niet in de no-
d' oorraden helium van de Ver Sta
len te verkrijgen Zoals men weet heeft
Amerika hierin het monopolie en zo
zijn er dus vele voorwaarden aanwezig,
om die luchtschepenplannen door te
'.etten.
De snelheid bedraagt 120 tot 144 km
per nur, de vervoersprijzen kunnen
uiterst laag worden gehouden: Good
year heeft deze berekend voor een
luxueus ingericht vliegend mailschip
voor 100 passagiers Voor 12 cent per
km vliegt ge over de Oceaan, bagage
en goederen kunnen worden vervoerd
tegen 30 cent per ton/km.
Wat zijn de voordelen van het lucht
schip boven het huidige luchtverkeer?
Hier volgen enkele punten, welke de
practische Amerikanen in overweging
hebben genomen: een volkomen rus-
t:ge overtocht. Het motorengeronk is
lauwelijks hoorbaar. Absolute veilig-
leid bij het gebruik van helium-gas
Stabiliteit. Veiligheid: zes mo'oren van
100 pk. elk zorgen voor de aandrijf-
cracht Ingeval van motorpech kunnen
ieze onderweg worden gerepareerd.
Zelfs op enkele motoren kan het lucht-
chip, zij het met verminderde snelheid,
■ijn tocht vervolgen. Het hiervoor be-
ïbdigde personeel is onmiddellijk be-
ehikbaar. De gedemobiliseerde Marine,
/liegers zijn vol geestdrift en hopen te
nogen meedoen.
Maar: het grote publiek wil er niet
>an, althans momenteel niet. Men is
In zijn gevecht tegen den Engelsman
Freddy Mills, is Willy Quentemeyer
in de tweede ronde knock out gesla
gen. Bij het wegen voor de wedstrijd
in de Albert Hall bleek de Engelse
kampioen Freddie Mills 5 kg zwaarder
dan zijn tegenstander, de Nederlandse
kampioen Quentemeyer, die 76,67 k-g
woog. Mills overschreed dus de grens
der halfzwaargewichten. Hoewel Mills
nog niet geheel genezen was van een
griepje, kostte hem de overwinning öp
Quentemeyer toch zeer weinig moei
te. De Engelsman 'maakte een bijzon
der onverschillige indruk, doch het
was hem aan te zien, dat bij reeds na
het begin van de eerste ronde wist
dat hij zWn tegenstander zou slaan.
In de kleedkamer vertelde Quente
meyer dat hij het gewichtsverschil
van 5 kg een te grote handicap had
gevonden. „Bovendien had ik nog
nooit in zo'n "indrUkwéTtkende Hal en
voor zo'n enorme menigte gebokst",
zo voegde hij er aan toe.
Ondanks ale pogingen van de Lon-
dense politie om de diefstal van auto's
tegen te gaan (een beruchte dievenbende
werd reeds ontmaskerd) neemt het aan
tal autodiefstallen met de dag toe Het
weekgemid'delde bedraagt nu reeds 250
Volgens I' laatste courantenberichten
zijn gedurende de afgelopen 3 maanden
3000 auto's gestolen, gedurende- de af
gelopen 12 maanden bijna 10,000 90 pCt
hiervan werd later op een eenzame
plaats onbeheerd terggevonden, soms he
lemaal in Wales De autodieven hebben
ook de hand in de nieuwe golf van In
braken in winkels en huizen, die Londen
thans teistert Bovendien oefenen zij ge
regeld goed georganiseerde aanvallen op
autoparken uit, waar zij bijna onder de
neus van de politie of van bewakers de
auto's ontdoen van reservewielen en an
dere onderdelen Na een grote voetbal
match vormden autobezitters verleden
ïog niet vergeten dat de geschiedenis Vveek bi3 het politiebureau een queue om
- diefstallen aan te geven
/an het luchtschip niet bepaald geluk-
rig is geweest. Hiertegenover staat
chter de schitterende staat van dienst
/an de vele tijdens de oorlog gebouwde
nilitaire luchtschepen. Teneinde het
geen ongeveer tien keer zo groot is als ubljek op de vele voordelen van dit
die der huidige trans-Atlantische vlieg-
tuigen Rickenbacker heeft gezegd, dat
het niet zijn bedoeling is om zo'n
luchtschip met passagiers vol te prop
pen Wat we juist missen in het huidi
ge luchtverkeer op de lange afstand,
is de ruimte waarin de passagiers zich
kunnen» bewegen, comfort, een ger'efe-
lijke cabine een behoorlijke ee 4 al
Dat alles was reeds vóór de oorlog ver
wezenlijkt in de Duitse Zeppelins, maar
goedkope luchtvervoer te wijzen, is
Goodyear in verschillende grote Ame
rikaanse bladen een adverfentie-cam-
pagne begonnen. Of deze plannen in de
nabije toekomst werkelijkheid zullen
v/orden, of Rickenbacker en Goodyear
er werkelijk in zullen slagen hun pro-
ecten door te zetten, valt in dit sta-
Lum moeilijk te zeggen. Maar als
symptoom is het interessant genoeg,
veelzeggend zelfs
OM HET VRIESPUNT.
Weersverwachting, geldig tot Dins
dagavond:
Wisselende bewolking met hier en
daar enkele buitjes. Temperatuur in
de nacht dalend tot enkele graden
onder het vriespunt, behalve in een
smalle strook langs de kust. Over
dag geleidelijk weer oplopend tot
boven nul. Zwakke tot matige wind
tussen N W, en N O,
|?R is in de goede oude tijd veel kwaad
gesproken van de Donau-Monarchie,
dit samenrapsel van naties, ondanks te
genstrijdige culturele en economische be
langen verenigd onder de kroon der Habs-
burgers. Maar men heeft ook wel gezegd:
wanneer de Donau Monarchie niet be
stond zou zij uitgevonden moeten wor
den; zij is een noodzakelijk kwaad, zij is
onontbeerlijk
Inderdaad, voor de hoofdstad van het
Keizerrijk en voor de dynastie is zij dit
geweest Toen het Huis Habsburg in de
vorige oorlog ten val was gebracht en de
monarchie uiteenviel, het koninkrijk
Hongarije door zijn buren werd verminkt,
Bohemen de kern van Tsjechoslowakije
werd, een deel van Tirol door Italië werd
geannexeerd, om van het Adriatische
kustgebied en andere grenslanden maar
niet te spreken, was het eertijds zo trotse
Oostenrijk een klein en nietig land ge
worden rond een wereldstad van een
kleine twee millioen zielen, een stad met
een prachtige kathedraal, musea en wijd-
se paleizen en monumentale regerings
gebouwen hoewel er nauwelijks iets te
regeren viel Niemand, die de Keizerstad
bezocht kon bUnd blijven voor de teke
nen van verval Alles getuigde van dit
jammerlijk einde na een tijdperk van
rijke cultuur, van glorie en wereldse
pracht
fTOEN kwam Hitier en het militaristisch
Berlijn, dat al dit kwaad aan Weenen
berokkend had, bracht het arme Oosten
rijk de genadeslag toe door het in zijn
lugubere dodendans mee te sleuren
Bondskanselier Schuschnigg werd door
Seyss-Inquart verraden,, werd gevangen
gezet, het land ingelijfd en onder het
régime der Nazi's gebracht Zo werd het
in de oorlog meegesleept Thans is het
evenals Duitsland door de gealliëerden
bezet, in vier zones verdeeld en de Rus
sen hebben zich tijdelijk van Weenen
meester gemaakt Wat zal de prijs zijn
waarvoor Oostenrijk straks zijn zelfstan
digheid terugkopen kan?
Ap de conferentie te Moskou zal niet
slechts het lot van Duitsland maar ook
de toekomst van Oostenrijk '-»r sprake
komen en reeds zijn er tekenen die wijzen
op onenigheid der bondgenoten ten aan
zien van dit zwaarbeproefde land, dit
verarmde volk en op weinig geneigd
heid, tenminste aan Russiche kant, om
het terwille te zijn Toch heeft het van de
gealliëerden wel enig herstel en een wel
gezinde behandeling verdiend, want ..al
heeft een deel der bevolking zich dooi
Seyss-Inquart en de andere verraders la
ten misleiden, de mentaliteit van den.
Oostenrijker is aan die van den Duitser
zeer ongelijk Maar wat wil men? 't Weer
loze land is door vijandig gezinde vol
ken, die bovendien door landhonger en
machtsbegeerte worden gedreven, omringd
en deze laten rechten gelden, de rechten
die de overwinnaar heeft Bovendien
staan sommige besluiten reeds vast Zuid-
Tirol zal bij Italië blijven, de door Slaven
bevolkte landen bij Joegoslavië, Triëst
blijft zelfstandig, onder internationaal be
heer Voor Oostenrijk is er weinig hoop
FNGËLANDS minister van buitenland
se zaken heeft dezer dagen in een toe
spraak tot de gedelegeerden die thans te
Londen de conferentie van Moskou voor
bereiden, een goed woord ten behoeve
van Oostenrijk gesproken en erop gewe
zen dat dit volk, in economisch opzicht,
indien mogelijk, behoorde te worden ge
spaard Hij heeft van de mogelijkheid ge
rept dat door somenwerking der Donau-
landen voor Oostenrijk iets te redden
zou zijn Maar zal die samenwerking ooit
kunnen worden verwezenlijkt tussen lan
den bij wie de naijver op politiek en eco
nomisch gebied zo fel is als juist aan de
Donau-oever en die ieder voor zich wor
den beïnvloed en aangemoedigd door
grote machten welke hun invloedssferen
wensen te versterken? In het Balkan-
gebied en ook in het Donau-bekken staan
Oost en West, de Russen en de Anglo-
Amerikanen, nog steeds onverzoenlijk
tegenover elkaar en het staat te vrezen,
dat Weenen wederom het kind van de re
kening worden zal
EJEVINS woord geeft ongetwijfeld de
tegenwoordige gezindheid der Britse
regering weer Engeland wil voor Oosten
rijk herstel, verbetering van zijn positie,
een toestand die land en volk levens
vatbaarheid verzekeren kan Het wil dit
sinds lang Maar Rusland is klaarblijke
lijk niet geneigd de troefkaart Oostenrijk,
die het in handen heeft, uit te spelen vóór
het ten opzichte van Duitsland zeker is
van zijn winst Voor Wenen is spoedige
uitkomst nog niet in zicht U
verschrikkelijk triest en ze vroegen water in de oase kwijtgeraakt waren,
meestal of de man die neuriede z'n Als verdwaalde dieren die stierven van
mond wilde houden. Als hij dit niet du dorst doch op het laatste ogenblik wa*
reet deed werden ze woedend en vers
vloekten hem en z'n geneurie erbij.
ter krijgen. Het water maakte hun tons
gen iets zachter, zodat ze weer konden
Er kwamen dagen dat het slecht spreken. Het gleed als balsem over
weer was. Het vlot, onhandelbaar en hun gesprongen en wegterende lippen,
stuurlozer dan ooit, tolde voort, van het liep klokkend en borrelend in hun
golftop tot golftop. De mannen lagen steeds meer inkrimpende magen en het
onder het zeil, zich beschuttend voor veroorzaakte hun hevige pijn. Want de
het steeds overkomende water. Dat lichamen van deze vijf mannen waren
water doordrenkte de paar gescheur» niet meer ingesteld op het ontvangen
de lappen die over hun ontvelde licha» van water en voedsel. Dan ineens be»
Z'n ogen waren met wat bleek bloed men lagen en het zout van het zeewater seften ze dat ze zuinig moesten zijn.
doorlopen en hij trok een raar gezicht, brandde folterend op de door de zon Zuinigwant ze wisten niet wan.
Kees van der Slot huiverde, want hij opengeschroeide plekken. Een enkele neer er weer water zou komen. Ze
had een vermoeden dat het lang niet van hen voelde de pijn ai niet meer, zo kenden nu de hel van de dorst maar
best was met Beasley. was zijn huid verhard. Die huid was 'n er moet voor een zeeman, die uitge»
De verveling was soms onbeschrijb soort schild geworden tegen de razen, trokken is om de wereld haar vrijheid
Nee, met Beasley en Jimmy Maddox lijk. De nachten kwamen ze onder het de schroeiing van de tropenhitte. Ze te helpen bevechten, meer dan één
h"w n'6t ®oec^ Daar hoefde je geen zeil wel door, maar aan de dagen kwam waren gelukkig als een bui zich boven hel zijn. Voor hem zijn er vele hellen
dokter voor te zijn. Dat zag je zó. Kees geen eind. Die waren zo lang en zo hen ontlastte. Dan kropen ze naar het Een ervan is de honger, een de dorst,
van der Slot zag het en Nico en Izzy. eindeloos gerekt als elastiek, als kauw. stuk zeil dat ze gingen ophouden. Het een de angst en zo zijn er nog meer.
tn er kwam een dag dat een van hen, gum. Gruwelijk lang kon één zo'n dar eerste regenwater, het gezegende, ge» Maar dat weet die zeeman pas als hij
ruwweg, tegen Beasley zei, toen die duren. Een dag was soms een week benedijde water, de brenger van weer zich op een vlot van bij 2J4 meter
uren achtereen lag te zuchten en te Maar dat kwam omdat de zon op hen een of twee dagen leven, spoelden ze bevindt, ergens op de wijdheid van de
mompelen dat hij er verrekt beroerd neerschroeide en alle besef van plaat.' weg, omdat het zeil altijd aangekoekt South Atlantic, met niets naast zich
uitzag°aar- Nu wist hij het. En en tijd wegbrandde uit hun brein. Dan was door zout van de overslaande goh dan vier kameraden, waarvan er twee
Beasley deed net of hij gek was. Hij spraken ze wartaal met elkaar, woor» ven. Maar daarna konden zij het drink» al een heel eind op weg zijn naar de
hleef doorsoezen en doormompelen en den werden* gevormd zonder enige in» ken. En hoe dronken zij! andere zijde.
eerst heel lang daarna deed hij z'n ogen houd en een enkele maal begon een Gulzig, als dieren, die dagenlang in Ze hadden deuken en gaten in hun
°Pen en keek de anderen suffig aan. der vijf mannen te neurien. Dat klonk de woestijn waren en de weg naar het lichaam van het harde hout waarop ze
lagen. Hun lichamen werden krom en
scheef en iedere dag zagen ze dat hun
beenderen meer uitstaken. Dat was een
akelig en luguber gezicht en het was
net of de Dood iedere dag wilde dat
ze weer even duidelijker zagen dat het
met hen gedaan was. Dat ze heus toch
alle hoop moesten opgeven. Dat ze ge»
doemd waren te kreperen, alle vijf, op
dit verdoemde vlot en dat ze niets,
niets meer te verwachten hadden. Ze
staarden op hun eigen lichamen en op
die van elkaar en ze wisten op het
laatst niet meer wat erger was.
Van der Slot keek er het minst naar.
Hij wilde niet sterven, hij wilde terug.
Terug naar Rotterdam of naar Amen»
ka. Alleen om nog eenmaal in zijn le»
ven te eten, eten, etenzolang en
zoveel tot hij er bij neerviel.
Het denkbeeld pijnigde hem. Hij zag
het voor zich, in al zijn heerlijkheid, in
al zijn kostelijke uitgebreidheid. En hij
kreunde en alle uren van de nacht
hield hij met z'n twee handen z'n maag
vast, omdat hij dan de honger minder
voelde.
En het vlot tolde maar voort. Voor»
uit? Achteruit? Naar oost of naar
west? Geen van die vijf zeelui wist het
en het kon hen niets meer schelen ook.
Iwordt vervolgd)