DE VLIEGTUIGRAMP BIJ KOPENHAGEN
WAT DOET HET WEER?
DE NOORDHOLLANDSCHE COURANT
DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN
Inzittenden moeten op slag zijn
gedood
Wat een ooggetuige zag
Dakota's
in discrediet?
Koude houdt voorlopig aan
Van nabij en verre
--Anthonv van Kpmper\ -
Spitsbergen
HHHHH
BUREAU:
VOORDAM 9, ALKMAAR
TELEFOON ADM. 3320
REDACTIE 3902
Giro 187294
Dir.: J. Bijlsma
DINSDAG 38 JANUARI 1941.
Voortzetting van de
144STE JAARGANG No. 208.
ALKMAABSCHE COURANT
TARIEVEN:
Advertenties: 14 cent per
millimeter, „Waagjes" tot
woorden 75 ct., elk woorü
meer 5 et., uitsluitend contant
Abonnementen: 1 1.10 per
maand, 1 S.25 per kwartaal
floofdredaoteur M. H li. Uyldert. plv. TJ. N. Adem», rayonredacteur D. A. Klomp
Bij de vliegtuigramp bij Kopenhagen, die vooral ook
in ons land grote ontsteltenis heeft verwekt, is zoals
reeds gemeld één Nederlander omgekomen en wel de
heer P. Engel uit Zaandam (abusievelijk schreven wij
in enkele edities, dat dit slachtoffer uk Schardam af
komstig zou zijn). Buiten degenen, die wij reeds noem
den, zijn bij deze ramp omgekomen Louis Peltier en de
heer Malbeck, die Grace Moore vergezelden, zes Denen
en een Spanjaard.
Vier van de 16 passagiers waren op Schiphol inge
stapt, de 12 anderen waren te Kopenhagen aan boord
gekomen. Drie passagiers hadden in het vliegtuig te Am
sterdam plaats genomen met bestemmng Kopenhagen
en waren op Kastrup uitgestapt.
Vóór de start op Kastrup is de machine nagekeken en
alles was in orde bevonden.
Een ooggetuige vertelde, dat toen
het toestel de lucht inging het nor
maal steeg met een hoek van 60 gra
den. Op een gegeven moment zag
deze ooggetuige, dat de piloot zijn toe
stel recht trok, maar op een hoogte
van 100 meter maake het een draaien
de beweging, raakte de grond met de
linkervleugel en maakte een slag om.
Op hetzelfde moment werd een he
vige ontploffing gehoord en stond de
machine in lichtelaaie. Alle leden van
de bemanning en ook de passagiers
moeten onmiddellijk zijn gedood in
verband met het feit, dat de perso
nen, die dadelijk naar de plek des
onheils waren gegaan om hulp te
verlenen, de inzittenden op hun
plaatsen vonden. De brandweer van
het vliegveld rukte onmiddellijk uit
en ook de brandweer en een reddings
brigade uit Kopenhagen bereikten het
vliegveld een tiental minuten later.
Niets kon er meer gedaan worden
dan het hevige vuur te blussen.
Naar de KLM-persdienst meldt,
steeg het vliegtuig onmiddellijk na de
6tart op zeer ongebruikelijke wijze
steil omhoog, waardoor het onbestuur
baar werd en op het vliegterrein to
taal vernield werd. Dit verloop zou
kunnen wijzen op een abnormale
toestand van het vliegtuig.
Martin Kruse, correspondent van Reu
ter te Kopenhagen, meldt nog als bijzon
derheid, dat de luchtvaartinspecteur
plotseling bemerkte, dat er iets verkeerd
ging en alarm maakte. De alarmbel
luidde, voordat het ongeluk plaats had.
De felle brand, die het vliegtuig met
bijna alles wat zich aan boord bevond,
vernielde, maakte de identificatie der
Stoffelijke overschotten zeer moeilijk. Zo
kon Grace Moore slechts herkend wor
den aan enkele juwelen. Behalve een
koffer, die waarschijnlijk aan Prins
Gustaaf Adolf heeft toebehoord, enkele
documenten en brieven van de andere
passagiers, wat muziek van Grace Moore
en een speelgoedaapje van het jongetje
Öorbon, bleef niets gespaard.
Geen overbelasting.
In verband met de berichten, welke
verspreid zijn over overbelasting van
vliegtuigen, vernemen wij van de zijde
van de KLM, dat de maximaal toegestane
belasting van het verongelukte vliegtuig
28.000 Eng. ponden of 12.710 kg. bedraagt
De belasting ten tijde van het ongeval
bedroeg nauwelijks 12.000 kg. en bleef
derhalve beneden het toegestande maxi-
tnum.
Geyssendorffer viel in
De verongelukte piloot Geyssendorf
fer was met zijn collega Steinbeck een
der oudste vliegers op de route naar
Scandinavië. Het toeval wilde, dat
Geyssendorffer op het laatste moment
0. J. GEYSEMDORFFEK
de plaats als gezagvoerder van de PH-
TCR Van Steinbeck heeft overgenomen
Deze laatste stond n.l. op de officiële
indelingslij st voor de vlucht naar
Stockholm als piloot ingeschreven
Steinbeck had echter nog enkele da
gen vacantie tegoed, zodat besloten
werd, dat Geyssendorffer hem voor
deze vlucht zou vervanger».
De Daily Express schrijft: „Alweer
een week-end, dat het vliegend pu
bliek geschokt heeft. Twee rampen
met passagiersvliegtuigen ln 2 uur.
Alweer Dakota's. De Dakota heeft
een prachtige staat van dienst in oor
logstijd wat betreft uithoudingsver
mogen en veiligheid. Vijf-zesde van
het wereld-luchttransport geschiedt
per Dakota en alies bijeen wordt
door Dakota's een reusachtige af
stand aan passagiersvervoer afge
legd. En toch schijnt de naam van de
ze machine het vertrouwen te verhe
zen Wat mankeert er aan? Welke
zijn de fouten, waardoor de gehele
burgerlijke luchtvaart in discrediet
gebracht dreigt te worden?
Geschiedde de bediening van deze
machines deskundiger in oorlogstijd?
Was de controle intensiever? Vlie
gen de Dakota's met te zware betaalde
vracht om een maximum aan veilig
heid te kunnen waarborgen? Het pu
bliek moet op al deze punten ge
rustgesteld worden, wil de luchtvaart
niet een achterstand vani jaren gaan
lijden. Twee dingen moeten gedaan
v/orden, ten spoedigste: ten eerste
moeten alle landen het voorbeeld van
Groot-Brittannië volgen door een
openbaar onderzoek te houden na een
ramp. Bij het onderzoek naar het
ongeluk in deze zijn reeds onver
wachte dingen aan het licht geko
men; ten tweede moet een interna
tionaal veiligheidsreglement worden
opgesteld en in acht genomen worden
door alle landen"
zicht op het Luchtvaartver keer, lucht
vaartingenieur Ekilsden, verklaarde,
dat de oorzaak van de vliegramp bij
Kopenhagen waarschijnlijk nooit .be
kend zal worden, daar er van het vlieg
tuig weinig meer over is dan een hoop
as.
Hij zeide geen geloof te hechten aan
de theorie, dat de kabels van de stuur
inrichting met de automatische piloot
verward zijn geraakt. Ofschoon het ge
hele personeel van bet vliegveld Kastrup
Vliegend fort neergestort
Een B-29 (een vliegend fort) Is na het
opstijgen van het vliegveld Kirtland ln
Nieuw Mexico omlaag gestort.
Het was een bommenwerper van het
leger.
De commandant van het vliegveld ver
klaarde, dat het ongeluk een start-onge
val was: het vliegtuig was opgestegen
voor een routine-vlucht en stortte na een
paar honderd meter gevlogen te hebben,
neer
Het aantal slachtoffers bedraagt elf.
Twee mannen werden nog levend uit het
vliegtuig gehaald, doch overleden op weg
naar het ziekenhius.
Te Posen zal dit jaar van 26 April
tot 4 Mei a s een internationale jaarbeurs
worden gehouden Dit is de eerste Poolse
jaarbeurs sedert het uitbreken van de
oorlog
Het volk vraagt kolen
EEN TELEGRAM AAN DEN
MINISTER
In verband met de kolennood in
de gezinnen heeft de Raad van Vak-
centralen een telegram aan den Mi
nister van Economische Zaken Be
richt, waarin de Raad mededeelt,
dat hij uit alle delen van het land
verzoeken ontvangt om aanwijzing
van althans één kolenbon. Vele ge
zinnen zijn zonder bra dstof, welke
toestand bij de huidige vorst nijpend
is. Gezien deze noodtoestand dringt
de Raad er bij den Minister op aan
al het mogelijke te doen opdat de
nieuwe kolenbon zo spoedig mogelijk
wordt aangewezen.
Het grootste deel van Europa zit stevig ln de greep vaat de
winter. Een langgerekt gebied van hoge luchtdruk strekt zich
uit van midden Rusland, via midden Scandinavië naar de Faroar-
Over het Middellandse Zeegebied is de luchtdruk laag, met het
centrum in de omgeving van Corsica. Onder invloed van de
sterk gedaalde barometers in Z-Duitsl. en Frankrijk namen de
luchtdrukverschillen in onze omgeving toe. in verband, waar-
J mede de N. wind tijdelijk sterk in de kracht toenam. Aan
voer van koude Russische lucht is volledig hersteld. Aangezien
de algemene luchtdrukverdeling vrij stabiel is, zal de koude
over Europa voorlopig aanhouden*
De depressie-activiteit in deMiddellandse Zee gaf aanleiding
tot zware sneeuwval in Zmd-Frankrjjk, Zwitserland, Oostenrijk*
Noord-Italië en de gehele Balkan. Sommige stations in Joeg,^
Slavië en Hongarge meldden sneeuwstormen.
Reuter meldt Uit Stockholm, dat
seheidene personen, die een plaats in
een vliegtuig hadden besproken, zich van
do lijst hebben laten schrappen:
Gistermorgen is om 8.43 uur de PH—
TBA, gezagvoérder Pool, met lüchtvaart-
deskundigen naar het vliegvela Kastrup
bij Kopenhagen vertrokken.
Rouwbeklag van het Prinselijk
Paar.
Naar wij vernemen hebben Prinses Ju
liana en Prins Bernhard rouwbeklagtele-
grammen verzonden aan de echtgenote
van wijlen Prins Gustaaf Adolf, Prinses
Slbylle en aan de echtgenote van wijlen
den secretaris van Prins Gustaaf Adoif,
ir.evrouw Greve Stendock.
Voorts heeft het Prinselijk Paar deel
neming betuigd aan den Koning van
Zweden en aan den vader van den om
gekomen Prins, Kroonprins Gustaaf
Adolf.
Omtrent een eventueel deelnemen van
Prins Bernhard aan de begrafenis van
Prins Gustaaf Adolf is nog niets bekend
De Zweedse troonopvolger is de 64 jaar
oude Kroonprins Gustaaf Adolf. Zijn
kleinzoon Karl Gustaaf, die nog geen jaar
oud is, is de volgende gerechtigde. Ver
moedelijk zal Zweden, wanneer Koning
Gustaaf komt te overlijden, een regent
Krijgen.
Het stoffelijk overschot van Prins
Gustaaf Adolf zal door het Zweedse oor
logsschip Oscar H naar Zweden worden
overgebracht.
Veiligheidsmaatregelen
Naar bericht wordt, stellen Neder
landse, Deense en Zweedse luchtvaart
autoriteiten een gezamenlijk onderzoek
in, waarvan de resultaten mogelijk aan
leiding zullen zijn voor het nemen van
bepaalde veiligheidsmaatregelen. Het
hoofd van het Deense Bureau van Toe-
is ondervraagd, kon niemand met zeker-
ver- heid zeggen, of een der motoren van het
vliegtuig is afgeslagen, aldus Ekilsden.
Officieel wordt bekend gemaakt, dat
gister de hofrouw in Denemarken be
gonnen is en tot 9 Februari zal voort
duren.
Onderzoek naar oorzaak van
Dakota-ramp
Volgens een voorlopige verklaring
van de Deense autoriteiten, die een
onderzoek instellen naar den oorzaak
van de ramp van de Dakota, die Zon
dagmiddag op het vliegveld Kastrup
bij Kopenhage is neergestort, is op ruim
70 meter afstand van het verongelukte
toestel een apparaat gevonden, dat
dient om de stuurinrichting vast le
zetten, wanneer he vliegtuig zich op
de begane grond bevindt.
Volgens deze verklaring staat het nog
niet vast, of er enig verband is tussen
dc-ze roerklamp, die van- Nederlandse her
komst is, en het verongelukte vliegtuig.
Volgens den leider van de Deens—Neder
landsZweedse commissie van onderzoek
kan het niet weghalen van de klamp
vóór de start, waardoor het hoogteroer
uiet vrij heen en weer bewogen kan wor
den, een ongeluk ten gevolge hebben. Het
onderzoek wordt voortgezet.
Van Kleffens naar Nederland
Mr. Van Kleffens vertrekt heden per
schip naar Nederland, voor het voeren
van besprekingen. Hij zal in de laatste
week van Februari naar de V. S. terug
keren.
Volgens welingelichte kringen zal de
Nederlandse ambassadeur te Ottawa, mr
J H van Royen, den heer Van Kleffens
als vertegenwoordiger in de economische
en sociale raad der V N tijdelijk ver
vangen.
Giral treedt af
De leider der Spaanse regering in bal
lingschap, Jose Giral, heeft by president
Martinez Barrio zyn ontslag ingediend.
De directeur van het Belgische pers
agentschap Belga, Daniel Ryelandt, die
gedurende de oorlog een der leiders was
van de Belgische Maquis, is gister ver
heven tot ridder in de „Leopoldorde'
met de palmen en begiftigd met het
Ooiloéskruis 1940 en met de verzets
mtfflaille.
HM de Koningin heeft gistermiddag
een bezoek gebracht aan de Amsterdam
se koopmansbeurs
Te 's-Gravenhage is het 7-jarige
jongetje H J Sch aan de Valkenboskade
door het ijs gezakt en verdronken
Op het Damrak te Amsterdam Is een
79-jarige man, die de straat wilde over
steken, door een wagen van lijn 24 ge
grepen en gedood
De voetbalwedstrijd Portugal—Span
je is geëindigd in een 41 overwinning
voor de gastheren, de eerste voetbalzege
sedert 26 jaar van de Portugezen op hun
buren
Naar thans bekend wordt, bevinden
zich 15 passagiers en een bemanning van
koppen aan boord van het vliegtuig
van de Chinese luchtvaartmaatschappij,
iat Zaterdag tijdens zijn vlucht van Kan
on naar Tsjoengking vermist raakte
Voor het onderwijs in Indië zijn
direct 1000 mensen nodig, benevens 3000
bij de opbouw van het onderwijs
systeem.
v-W, •uï'vV/.'. Ufa ïyWs
,'u tl*
3dot
HET BROOD DES HEMELS
Nico Hoogendam voelde zich rijk en
4n maats op het vlot vonden hem een
Hinken jongen. Ze zagen hem ineens
anders aan. Wie had dit nu achter dat
kind gezocht? Eigenlijk redde Nico hun
leven, want zonder die sardientjes die
39 nu uit het water onder het vlot op-
vjschen zouden ze zeker binnen en
kele dagen gekrepeerd zijn.
J:} den dag waren ze bezig. Van
611 Nico bleken de eenigen te
4" die groote handigheid kregen in
2r^„T, rengen van de vischjes. Ze
maar «ink vet en ze
«maakten verrukkelijk. ïzzy, Nico
di!r ?lot 011 Jimmy Maddox
lmn.ien zich niet herinneren ooit zoo
aegel?n te hebben als deze rau-
ïtet ?et was een vonder
dat ze vroeger, toen ze nog aan wal
waren, nooit geweten hadden dat rou
we, zoo uit zee gevischte sardientjes,
zoo ongelooflijk lekker smaakten.
Ze aten en aten en er was een avond
dat ze terugzagen op een dag, die hen
bijna honderd sardienjes bezorgd had.
Dat was een enorm aantal en hoewel
hun magen verschrikkelijk tekeer gin
gen, was er weer wat moed om verder
eenzamen tocht oyer den South
Atlantic te vervolgen. Alleen Beasley
fag er slecht uit. Hij zag er lederen dag
beroerderrampzaliger, magerder en
voddiger uit. Hij werd steeds stiller en
er waren dagen dat hij geen enkel
woord sprak. De anderen merkten het
doorgaans niet eens, want Beasley was
nooit een van den druksten geweest
Beasley ging het slecht, dat zag Kees
van der Slot duidelijk en hij was er
van overtuigd dat als er dooden zou
den vallen op het vlot, Beasley den
eersten zou zyn. Ook al was er dan
De vliegramp met het Dakota-toestel van de K L.M. nabij Kopenhagen. De
toto, 'opgenomen kort na de ramp had plaats gevonden, toont brandweerlieden
bezig met het opruimingswerk der wrakstukken van het verongelukte toe
stel. Ass. Press.-P.
geen waarzegster geweest die Beasley's
einde voorspeld had voor het einde
van het Jaar negentien honderd en twee
en veertig.
De wijze prijsbeheersing
Er was eens.... men heeft het
ons als een volstrekt waar en re
cent gebeuren verteld een pu-
naisefabriek in Nederland, die pu
naises wilde fabriceren voor 12
cent per doosje Dit vond de
prijsbeheersing te duur, zodat de
prijs niet goedgekeurd werd. De
fabriek besloot toen over te gaan
tot de aanmaak van punaises en
deze in België te verkopen. Thans
koopt het rijk dezelfde punaises ln
België op, doch nu voor 18 cent
per doosje....!
De sardientjes bleven de eerste we
ken een uitkomst. Den eenen dag wa
ren er vrij veel, den anderen dag za
gen de mannen er niet een. Met het al
dan niet aanwezig ztjn van de sardien
tjes ging de stemming op het vlot op
en neer. Viel de avond over zee en
moesten ze ophouden met het uitvoe
ren van het stukje vogeldarm, dan za
ten ze somber en triest bij elkaar en
vreesden dat de honger hen den an
deren dag toch te machtig zou worden.
Want hoewel ze nu op onregelmaige
tijden een rauw sardientje aten, het
was alles toch veel te weinig om de
door hun lichamen scheurende honger
weg te nemen. Bet was net precies
genoeg om hen niet van honger te doen
sterven. Vogels kwamen er niet meer.
Beteekende dit dat ze weer veel ver
der van land afgedwaald waren? Aan
de rondzwalkingen van het vlot was
toch geen touw vast te knopen. Bet
was dan ook het minste waar de vijf
mannen zich t hoofd over braken. Dat
braken ze maar ova: één ding: voed
sel en water. Voor de rest rekenden ze
niet meer op iets.
Er volgden een pear dagen dat er
geen sardientjes waren. Hoe ze ook
tuurden in het wentelende water be
neden Ijen, er daagde niets op. Het
bleef stil. Alleen heel in den diepte,
meters onder het vlot, koersten de
schaduwen van groote vlsschen voort.
Toen deed Nico Hoogendam opnieuw
een ontdekking. KiJ voelde met zijn
magere hand toevallig onder aan een
der beide langwerpige olievaten, waar
op het vlot dreef, en hij voelde iets zit
ten aan dat olievat. Hij scheurde het
los, en brach het boven water. Hij be
keek he en zag nu wat het was: een
klein mosseltje, een soort alikruik,
die tengevolge van het langdurige ver
blijf van het vlot in het water zijn
bestaan daarop had verkozen. Nico
stak opnieuw zijn hand onder water
toen voelde hy dat er nog meer van
schelpjes zaten.
De anderen zagen waarmee hij be
zig was en ze bogen zich nu ook over
den rand van het vlot. En hoewel xy
nog maar weinig kracht in hun handen
bezaten, hoewel hun vingers iedere le
nigheid ontbrak om eigenlijk hun werk
te doen en hoewel hevige duizelingen
hen bevingen toen ze zich daar zoo
vooroverbogen, ook die handen pluk
ten een voor een de kleine zeedieren
weg, die zich vastgezogen hielden aan
die oude, smerige oliedrum. De man
nen van het vlot braken de schelpjes
apen en ze staken de weekdieren in
hun mond.
Het smaakte hen als het brood des
hemels.
Wanneer twee wereldmachten ei
kaars mededinger zijn is de aardbol,
hoe omvangrijk ook, niet groot genoeg
om botsingen van belangen te voor
komen. Overal waar Sowjet-Rusland
zijn invloed gelden laat en zijn in-
vloedssfeeren uitbreiden wil, stuit het
op den tegenstand van Amerika, zijn
machtigsten concurrent. Niet slechts
op den Balkan, aan de oevers van de
zonnige Middellandsche Zee, niet
slechts in het Verre Oosten, waar
MacArthur bezig is Japan tot een ste
vig bolwerk tegen Aziatisch Rusland te
maken, ook in het hooge Noorden, in
nacht en ijs, staan de rivalen naar da
wereldheerschappij onverzoenlijk te
genover elkaar.
hi 1920, toen de Sowjet-republiek
nog in staat van wording was, hebben
de groote mogendheden, waartoe Rus
land dus nog niet gerekend kon wor
den het land was de weeën der re
volutie nauwelijks te boven te Pa
rijs een verdrag ten aanzien van Spits
bergen gesloten, de groep eilanden die
zich benoorden de Noordkaap uitstrekt
tot in het poolgebied. Spitsbergen werd
toen onder bestuur van Noorwegen ge
plaatst. In 1924 werd ook Rusland in
deze overeenkomst gekend en de re
geering te Moskou heeft er haar
handteekening onder geplaatst.
Sinds het einde van den wereldoor
log, ja, al sinds 1944, heeft Rusland
echter op herziening van dit verdrag
aangestuurd en het had daartoe klem
mende redenen. Want Spitsbergen,
hoe onherbergzaam ook, is als basis
voor luchtstrijdkrachten van groot mi
litair belang. Ten eerste ten opzichte
van Amerika, daar dit zich reeds met
zijn vliegtuigen op IJsland genesteld
heeft. Maar ook omdat Spitsbergen de
scheepvaart-route naar de Russische
havens Petsamo, Moermanek en Ar-
changelsk beheerscht en de verbinding
van Moermansk met de havens van
Noord-Siberië. En tijdens den wereld
oorlog is duidelijk gebleken hoe be
langrijk deze route kan zijn.
De eisch van Rusland is begrijpelijk
want Amerika is met uitbreiding van
zijn machtspositie in het hooge Noor
den voor gegaan. Het heeft niet slechts
een luehtvloot-basis op Groenland em
IJsland maar treft ook op Alaska mi-
lltire voorzorgen, die voor de Russische
defensie niet zonder belang zijn.
Rusland wenscht thans Spitsbergen,
gemeenschappelijk met Noorwegen, in
staat van verdediging te brengen, juist
zooals het samenwerking met Turkijs
aan de Dardanellen verlangt. Het Is
echter duidelijk dat deze samenwer
king, zoowel ten aanzien van Turkije
als ten opzichte van Noorwegen,
slechts schijn zou zijn en dat Rusland
het spoedig aan deze zeewegen voor
het zeggen hebben zou.
Maar het is eveneens duidelijk dat
het verdrag van 1920, mede-ondertee-
kend door staten welke tot de vijan
den der geallieerden behooren, herzie
ning behoeft, vooral nu Rusland een
machtspositie verkregen heeft waarvan
men een kwart eeuw geleden niet heeft
gedroomd. Overigens is Spitsbergen
niet slechts in militair maar ook fel
economisch opzicht voor Rusland een
begeerlijk object, want het is aan
steenkool rijk.
De regeering van Engeland, (Se als
een der voornaamste deelhebbers aan
het verdrag van 1920 recht van mede-
spreken heeft, plaatst zich op het
standpunt dat het verdrag weliswaar
ook onderteekend is door mogendheden
die sindsdien tegen de geallieerden oor
log hebben gevoerd doch dat dit feit
de geldigheid van de overeenkomst
niet aantasten kan. Ruslands voornaam
ste tegenstander is echter niet Enge
land maar Amerika. Voorloopig zal
Noorwegen moeten beslissen of bet de
eisehen van Rusland al dan niet in
willigen kan. Spitsbergen behoort tot
die bergen van internationale conflic
ten die men op den spits drijven kan.
Het ie te hopen en ook wel te verwach
ten, dat dit niet gebeurt. U.
Qrootse voetbalshow
te Glasgow
Londen, Het ligt ln de bedoeling
het feit, dat Groot-Brittannië op 10 Mei
in Hampden Park te Giasgow tegen de
rest van Europa zal uitkomen, te vie,
reu met een grootse voetbalshow, die
n Keivin Hall aldaar van 28 April tot
10 Mei duren zal.
Daar zuilen bioscoopvoorstellingen
plaats hebben met instructiefilms op
voetbalgebied, waarin de bekendste
spelers het spel zullen onderrichten,
terwijl op een gedeelte van een echt
voetbalveld internationals trainings
oefeningen zullen demonstreren.
Voorts zullen wedstrijden gehouden
worden in tafeltennis en basket-ball
Er zal gebokst worden, terwijl ook pad
vinders en leden van de Boy's Brigade
zullen medewerken. Kelvin Hall is een
circus arena met een accomodatie voor
3,000 toeschouwers.
Weerbericht
A. NHOUDFNDE VORST.
Matige, aan de Waddenkust tyde-
lijk krachtige, noordoostelijke wind.
Overdrijvende wolkenvelden, waaruit
hier en daar enige sneeuw valt. In
het noordwestelijke gedeelte van het
land lichte tot matige vorst en in
het overige gedeelte matige tot streng
ge vorst,
iflIjHiMi iin'iiiil i nis f