DE VLIEGTUIGRAMP BIJ KOPENHAGEN WAT DOET HET WEER? DE NOORDHOLLANDSCHE COURANT DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN Inzittenden moeten op slag zijn gedood Wat een ooggetuige zag Dakota's in discrediet? Koude houdt voorlopig aan Van nabij en verre --Anthonv van Kpmper\ - Spitsbergen HHHHH BUREAU: VOORDAM 9, ALKMAAR TELEFOON ADM. 3320 REDACTIE 3902 Giro 187294 Dir.: J. Bijlsma DINSDAG 38 JANUARI 1941. Voortzetting van de 144STE JAARGANG No. 208. ALKMAABSCHE COURANT TARIEVEN: Advertenties: 14 cent per millimeter, „Waagjes" tot woorden 75 ct., elk woorü meer 5 et., uitsluitend contant Abonnementen: 1 1.10 per maand, 1 S.25 per kwartaal floofdredaoteur M. H li. Uyldert. plv. TJ. N. Adem», rayonredacteur D. A. Klomp Bij de vliegtuigramp bij Kopenhagen, die vooral ook in ons land grote ontsteltenis heeft verwekt, is zoals reeds gemeld één Nederlander omgekomen en wel de heer P. Engel uit Zaandam (abusievelijk schreven wij in enkele edities, dat dit slachtoffer uk Schardam af komstig zou zijn). Buiten degenen, die wij reeds noem den, zijn bij deze ramp omgekomen Louis Peltier en de heer Malbeck, die Grace Moore vergezelden, zes Denen en een Spanjaard. Vier van de 16 passagiers waren op Schiphol inge stapt, de 12 anderen waren te Kopenhagen aan boord gekomen. Drie passagiers hadden in het vliegtuig te Am sterdam plaats genomen met bestemmng Kopenhagen en waren op Kastrup uitgestapt. Vóór de start op Kastrup is de machine nagekeken en alles was in orde bevonden. Een ooggetuige vertelde, dat toen het toestel de lucht inging het nor maal steeg met een hoek van 60 gra den. Op een gegeven moment zag deze ooggetuige, dat de piloot zijn toe stel recht trok, maar op een hoogte van 100 meter maake het een draaien de beweging, raakte de grond met de linkervleugel en maakte een slag om. Op hetzelfde moment werd een he vige ontploffing gehoord en stond de machine in lichtelaaie. Alle leden van de bemanning en ook de passagiers moeten onmiddellijk zijn gedood in verband met het feit, dat de perso nen, die dadelijk naar de plek des onheils waren gegaan om hulp te verlenen, de inzittenden op hun plaatsen vonden. De brandweer van het vliegveld rukte onmiddellijk uit en ook de brandweer en een reddings brigade uit Kopenhagen bereikten het vliegveld een tiental minuten later. Niets kon er meer gedaan worden dan het hevige vuur te blussen. Naar de KLM-persdienst meldt, steeg het vliegtuig onmiddellijk na de 6tart op zeer ongebruikelijke wijze steil omhoog, waardoor het onbestuur baar werd en op het vliegterrein to taal vernield werd. Dit verloop zou kunnen wijzen op een abnormale toestand van het vliegtuig. Martin Kruse, correspondent van Reu ter te Kopenhagen, meldt nog als bijzon derheid, dat de luchtvaartinspecteur plotseling bemerkte, dat er iets verkeerd ging en alarm maakte. De alarmbel luidde, voordat het ongeluk plaats had. De felle brand, die het vliegtuig met bijna alles wat zich aan boord bevond, vernielde, maakte de identificatie der Stoffelijke overschotten zeer moeilijk. Zo kon Grace Moore slechts herkend wor den aan enkele juwelen. Behalve een koffer, die waarschijnlijk aan Prins Gustaaf Adolf heeft toebehoord, enkele documenten en brieven van de andere passagiers, wat muziek van Grace Moore en een speelgoedaapje van het jongetje Öorbon, bleef niets gespaard. Geen overbelasting. In verband met de berichten, welke verspreid zijn over overbelasting van vliegtuigen, vernemen wij van de zijde van de KLM, dat de maximaal toegestane belasting van het verongelukte vliegtuig 28.000 Eng. ponden of 12.710 kg. bedraagt De belasting ten tijde van het ongeval bedroeg nauwelijks 12.000 kg. en bleef derhalve beneden het toegestande maxi- tnum. Geyssendorffer viel in De verongelukte piloot Geyssendorf fer was met zijn collega Steinbeck een der oudste vliegers op de route naar Scandinavië. Het toeval wilde, dat Geyssendorffer op het laatste moment 0. J. GEYSEMDORFFEK de plaats als gezagvoerder van de PH- TCR Van Steinbeck heeft overgenomen Deze laatste stond n.l. op de officiële indelingslij st voor de vlucht naar Stockholm als piloot ingeschreven Steinbeck had echter nog enkele da gen vacantie tegoed, zodat besloten werd, dat Geyssendorffer hem voor deze vlucht zou vervanger». De Daily Express schrijft: „Alweer een week-end, dat het vliegend pu bliek geschokt heeft. Twee rampen met passagiersvliegtuigen ln 2 uur. Alweer Dakota's. De Dakota heeft een prachtige staat van dienst in oor logstijd wat betreft uithoudingsver mogen en veiligheid. Vijf-zesde van het wereld-luchttransport geschiedt per Dakota en alies bijeen wordt door Dakota's een reusachtige af stand aan passagiersvervoer afge legd. En toch schijnt de naam van de ze machine het vertrouwen te verhe zen Wat mankeert er aan? Welke zijn de fouten, waardoor de gehele burgerlijke luchtvaart in discrediet gebracht dreigt te worden? Geschiedde de bediening van deze machines deskundiger in oorlogstijd? Was de controle intensiever? Vlie gen de Dakota's met te zware betaalde vracht om een maximum aan veilig heid te kunnen waarborgen? Het pu bliek moet op al deze punten ge rustgesteld worden, wil de luchtvaart niet een achterstand vani jaren gaan lijden. Twee dingen moeten gedaan v/orden, ten spoedigste: ten eerste moeten alle landen het voorbeeld van Groot-Brittannië volgen door een openbaar onderzoek te houden na een ramp. Bij het onderzoek naar het ongeluk in deze zijn reeds onver wachte dingen aan het licht geko men; ten tweede moet een interna tionaal veiligheidsreglement worden opgesteld en in acht genomen worden door alle landen" zicht op het Luchtvaartver keer, lucht vaartingenieur Ekilsden, verklaarde, dat de oorzaak van de vliegramp bij Kopenhagen waarschijnlijk nooit .be kend zal worden, daar er van het vlieg tuig weinig meer over is dan een hoop as. Hij zeide geen geloof te hechten aan de theorie, dat de kabels van de stuur inrichting met de automatische piloot verward zijn geraakt. Ofschoon het ge hele personeel van bet vliegveld Kastrup Vliegend fort neergestort Een B-29 (een vliegend fort) Is na het opstijgen van het vliegveld Kirtland ln Nieuw Mexico omlaag gestort. Het was een bommenwerper van het leger. De commandant van het vliegveld ver klaarde, dat het ongeluk een start-onge val was: het vliegtuig was opgestegen voor een routine-vlucht en stortte na een paar honderd meter gevlogen te hebben, neer Het aantal slachtoffers bedraagt elf. Twee mannen werden nog levend uit het vliegtuig gehaald, doch overleden op weg naar het ziekenhius. Te Posen zal dit jaar van 26 April tot 4 Mei a s een internationale jaarbeurs worden gehouden Dit is de eerste Poolse jaarbeurs sedert het uitbreken van de oorlog Het volk vraagt kolen EEN TELEGRAM AAN DEN MINISTER In verband met de kolennood in de gezinnen heeft de Raad van Vak- centralen een telegram aan den Mi nister van Economische Zaken Be richt, waarin de Raad mededeelt, dat hij uit alle delen van het land verzoeken ontvangt om aanwijzing van althans één kolenbon. Vele ge zinnen zijn zonder bra dstof, welke toestand bij de huidige vorst nijpend is. Gezien deze noodtoestand dringt de Raad er bij den Minister op aan al het mogelijke te doen opdat de nieuwe kolenbon zo spoedig mogelijk wordt aangewezen. Het grootste deel van Europa zit stevig ln de greep vaat de winter. Een langgerekt gebied van hoge luchtdruk strekt zich uit van midden Rusland, via midden Scandinavië naar de Faroar- Over het Middellandse Zeegebied is de luchtdruk laag, met het centrum in de omgeving van Corsica. Onder invloed van de sterk gedaalde barometers in Z-Duitsl. en Frankrijk namen de luchtdrukverschillen in onze omgeving toe. in verband, waar- J mede de N. wind tijdelijk sterk in de kracht toenam. Aan voer van koude Russische lucht is volledig hersteld. Aangezien de algemene luchtdrukverdeling vrij stabiel is, zal de koude over Europa voorlopig aanhouden* De depressie-activiteit in deMiddellandse Zee gaf aanleiding tot zware sneeuwval in Zmd-Frankrjjk, Zwitserland, Oostenrijk* Noord-Italië en de gehele Balkan. Sommige stations in Joeg,^ Slavië en Hongarge meldden sneeuwstormen. Reuter meldt Uit Stockholm, dat seheidene personen, die een plaats in een vliegtuig hadden besproken, zich van do lijst hebben laten schrappen: Gistermorgen is om 8.43 uur de PH— TBA, gezagvoérder Pool, met lüchtvaart- deskundigen naar het vliegvela Kastrup bij Kopenhagen vertrokken. Rouwbeklag van het Prinselijk Paar. Naar wij vernemen hebben Prinses Ju liana en Prins Bernhard rouwbeklagtele- grammen verzonden aan de echtgenote van wijlen Prins Gustaaf Adolf, Prinses Slbylle en aan de echtgenote van wijlen den secretaris van Prins Gustaaf Adoif, ir.evrouw Greve Stendock. Voorts heeft het Prinselijk Paar deel neming betuigd aan den Koning van Zweden en aan den vader van den om gekomen Prins, Kroonprins Gustaaf Adolf. Omtrent een eventueel deelnemen van Prins Bernhard aan de begrafenis van Prins Gustaaf Adolf is nog niets bekend De Zweedse troonopvolger is de 64 jaar oude Kroonprins Gustaaf Adolf. Zijn kleinzoon Karl Gustaaf, die nog geen jaar oud is, is de volgende gerechtigde. Ver moedelijk zal Zweden, wanneer Koning Gustaaf komt te overlijden, een regent Krijgen. Het stoffelijk overschot van Prins Gustaaf Adolf zal door het Zweedse oor logsschip Oscar H naar Zweden worden overgebracht. Veiligheidsmaatregelen Naar bericht wordt, stellen Neder landse, Deense en Zweedse luchtvaart autoriteiten een gezamenlijk onderzoek in, waarvan de resultaten mogelijk aan leiding zullen zijn voor het nemen van bepaalde veiligheidsmaatregelen. Het hoofd van het Deense Bureau van Toe- is ondervraagd, kon niemand met zeker- ver- heid zeggen, of een der motoren van het vliegtuig is afgeslagen, aldus Ekilsden. Officieel wordt bekend gemaakt, dat gister de hofrouw in Denemarken be gonnen is en tot 9 Februari zal voort duren. Onderzoek naar oorzaak van Dakota-ramp Volgens een voorlopige verklaring van de Deense autoriteiten, die een onderzoek instellen naar den oorzaak van de ramp van de Dakota, die Zon dagmiddag op het vliegveld Kastrup bij Kopenhage is neergestort, is op ruim 70 meter afstand van het verongelukte toestel een apparaat gevonden, dat dient om de stuurinrichting vast le zetten, wanneer he vliegtuig zich op de begane grond bevindt. Volgens deze verklaring staat het nog niet vast, of er enig verband is tussen dc-ze roerklamp, die van- Nederlandse her komst is, en het verongelukte vliegtuig. Volgens den leider van de Deens—Neder landsZweedse commissie van onderzoek kan het niet weghalen van de klamp vóór de start, waardoor het hoogteroer uiet vrij heen en weer bewogen kan wor den, een ongeluk ten gevolge hebben. Het onderzoek wordt voortgezet. Van Kleffens naar Nederland Mr. Van Kleffens vertrekt heden per schip naar Nederland, voor het voeren van besprekingen. Hij zal in de laatste week van Februari naar de V. S. terug keren. Volgens welingelichte kringen zal de Nederlandse ambassadeur te Ottawa, mr J H van Royen, den heer Van Kleffens als vertegenwoordiger in de economische en sociale raad der V N tijdelijk ver vangen. Giral treedt af De leider der Spaanse regering in bal lingschap, Jose Giral, heeft by president Martinez Barrio zyn ontslag ingediend. De directeur van het Belgische pers agentschap Belga, Daniel Ryelandt, die gedurende de oorlog een der leiders was van de Belgische Maquis, is gister ver heven tot ridder in de „Leopoldorde' met de palmen en begiftigd met het Ooiloéskruis 1940 en met de verzets mtfflaille. HM de Koningin heeft gistermiddag een bezoek gebracht aan de Amsterdam se koopmansbeurs Te 's-Gravenhage is het 7-jarige jongetje H J Sch aan de Valkenboskade door het ijs gezakt en verdronken Op het Damrak te Amsterdam Is een 79-jarige man, die de straat wilde over steken, door een wagen van lijn 24 ge grepen en gedood De voetbalwedstrijd Portugal—Span je is geëindigd in een 41 overwinning voor de gastheren, de eerste voetbalzege sedert 26 jaar van de Portugezen op hun buren Naar thans bekend wordt, bevinden zich 15 passagiers en een bemanning van koppen aan boord van het vliegtuig van de Chinese luchtvaartmaatschappij, iat Zaterdag tijdens zijn vlucht van Kan on naar Tsjoengking vermist raakte Voor het onderwijs in Indië zijn direct 1000 mensen nodig, benevens 3000 bij de opbouw van het onderwijs systeem. v-W, •uï'vV/.'. Ufa ïyWs ,'u tl* 3dot HET BROOD DES HEMELS Nico Hoogendam voelde zich rijk en 4n maats op het vlot vonden hem een Hinken jongen. Ze zagen hem ineens anders aan. Wie had dit nu achter dat kind gezocht? Eigenlijk redde Nico hun leven, want zonder die sardientjes die 39 nu uit het water onder het vlot op- vjschen zouden ze zeker binnen en kele dagen gekrepeerd zijn. J:} den dag waren ze bezig. Van 611 Nico bleken de eenigen te 4" die groote handigheid kregen in 2r^„T, rengen van de vischjes. Ze maar «ink vet en ze «maakten verrukkelijk. ïzzy, Nico di!r ?lot 011 Jimmy Maddox lmn.ien zich niet herinneren ooit zoo aegel?n te hebben als deze rau- ïtet ?et was een vonder dat ze vroeger, toen ze nog aan wal waren, nooit geweten hadden dat rou we, zoo uit zee gevischte sardientjes, zoo ongelooflijk lekker smaakten. Ze aten en aten en er was een avond dat ze terugzagen op een dag, die hen bijna honderd sardienjes bezorgd had. Dat was een enorm aantal en hoewel hun magen verschrikkelijk tekeer gin gen, was er weer wat moed om verder eenzamen tocht oyer den South Atlantic te vervolgen. Alleen Beasley fag er slecht uit. Hij zag er lederen dag beroerderrampzaliger, magerder en voddiger uit. Hij werd steeds stiller en er waren dagen dat hij geen enkel woord sprak. De anderen merkten het doorgaans niet eens, want Beasley was nooit een van den druksten geweest Beasley ging het slecht, dat zag Kees van der Slot duidelijk en hij was er van overtuigd dat als er dooden zou den vallen op het vlot, Beasley den eersten zou zyn. Ook al was er dan De vliegramp met het Dakota-toestel van de K L.M. nabij Kopenhagen. De toto, 'opgenomen kort na de ramp had plaats gevonden, toont brandweerlieden bezig met het opruimingswerk der wrakstukken van het verongelukte toe stel. Ass. Press.-P. geen waarzegster geweest die Beasley's einde voorspeld had voor het einde van het Jaar negentien honderd en twee en veertig. De wijze prijsbeheersing Er was eens.... men heeft het ons als een volstrekt waar en re cent gebeuren verteld een pu- naisefabriek in Nederland, die pu naises wilde fabriceren voor 12 cent per doosje Dit vond de prijsbeheersing te duur, zodat de prijs niet goedgekeurd werd. De fabriek besloot toen over te gaan tot de aanmaak van punaises en deze in België te verkopen. Thans koopt het rijk dezelfde punaises ln België op, doch nu voor 18 cent per doosje....! De sardientjes bleven de eerste we ken een uitkomst. Den eenen dag wa ren er vrij veel, den anderen dag za gen de mannen er niet een. Met het al dan niet aanwezig ztjn van de sardien tjes ging de stemming op het vlot op en neer. Viel de avond over zee en moesten ze ophouden met het uitvoe ren van het stukje vogeldarm, dan za ten ze somber en triest bij elkaar en vreesden dat de honger hen den an deren dag toch te machtig zou worden. Want hoewel ze nu op onregelmaige tijden een rauw sardientje aten, het was alles toch veel te weinig om de door hun lichamen scheurende honger weg te nemen. Bet was net precies genoeg om hen niet van honger te doen sterven. Vogels kwamen er niet meer. Beteekende dit dat ze weer veel ver der van land afgedwaald waren? Aan de rondzwalkingen van het vlot was toch geen touw vast te knopen. Bet was dan ook het minste waar de vijf mannen zich t hoofd over braken. Dat braken ze maar ova: één ding: voed sel en water. Voor de rest rekenden ze niet meer op iets. Er volgden een pear dagen dat er geen sardientjes waren. Hoe ze ook tuurden in het wentelende water be neden Ijen, er daagde niets op. Het bleef stil. Alleen heel in den diepte, meters onder het vlot, koersten de schaduwen van groote vlsschen voort. Toen deed Nico Hoogendam opnieuw een ontdekking. KiJ voelde met zijn magere hand toevallig onder aan een der beide langwerpige olievaten, waar op het vlot dreef, en hij voelde iets zit ten aan dat olievat. Hij scheurde het los, en brach het boven water. Hij be keek he en zag nu wat het was: een klein mosseltje, een soort alikruik, die tengevolge van het langdurige ver blijf van het vlot in het water zijn bestaan daarop had verkozen. Nico stak opnieuw zijn hand onder water toen voelde hy dat er nog meer van schelpjes zaten. De anderen zagen waarmee hij be zig was en ze bogen zich nu ook over den rand van het vlot. En hoewel xy nog maar weinig kracht in hun handen bezaten, hoewel hun vingers iedere le nigheid ontbrak om eigenlijk hun werk te doen en hoewel hevige duizelingen hen bevingen toen ze zich daar zoo vooroverbogen, ook die handen pluk ten een voor een de kleine zeedieren weg, die zich vastgezogen hielden aan die oude, smerige oliedrum. De man nen van het vlot braken de schelpjes apen en ze staken de weekdieren in hun mond. Het smaakte hen als het brood des hemels. Wanneer twee wereldmachten ei kaars mededinger zijn is de aardbol, hoe omvangrijk ook, niet groot genoeg om botsingen van belangen te voor komen. Overal waar Sowjet-Rusland zijn invloed gelden laat en zijn in- vloedssfeeren uitbreiden wil, stuit het op den tegenstand van Amerika, zijn machtigsten concurrent. Niet slechts op den Balkan, aan de oevers van de zonnige Middellandsche Zee, niet slechts in het Verre Oosten, waar MacArthur bezig is Japan tot een ste vig bolwerk tegen Aziatisch Rusland te maken, ook in het hooge Noorden, in nacht en ijs, staan de rivalen naar da wereldheerschappij onverzoenlijk te genover elkaar. hi 1920, toen de Sowjet-republiek nog in staat van wording was, hebben de groote mogendheden, waartoe Rus land dus nog niet gerekend kon wor den het land was de weeën der re volutie nauwelijks te boven te Pa rijs een verdrag ten aanzien van Spits bergen gesloten, de groep eilanden die zich benoorden de Noordkaap uitstrekt tot in het poolgebied. Spitsbergen werd toen onder bestuur van Noorwegen ge plaatst. In 1924 werd ook Rusland in deze overeenkomst gekend en de re geering te Moskou heeft er haar handteekening onder geplaatst. Sinds het einde van den wereldoor log, ja, al sinds 1944, heeft Rusland echter op herziening van dit verdrag aangestuurd en het had daartoe klem mende redenen. Want Spitsbergen, hoe onherbergzaam ook, is als basis voor luchtstrijdkrachten van groot mi litair belang. Ten eerste ten opzichte van Amerika, daar dit zich reeds met zijn vliegtuigen op IJsland genesteld heeft. Maar ook omdat Spitsbergen de scheepvaart-route naar de Russische havens Petsamo, Moermanek en Ar- changelsk beheerscht en de verbinding van Moermansk met de havens van Noord-Siberië. En tijdens den wereld oorlog is duidelijk gebleken hoe be langrijk deze route kan zijn. De eisch van Rusland is begrijpelijk want Amerika is met uitbreiding van zijn machtspositie in het hooge Noor den voor gegaan. Het heeft niet slechts een luehtvloot-basis op Groenland em IJsland maar treft ook op Alaska mi- lltire voorzorgen, die voor de Russische defensie niet zonder belang zijn. Rusland wenscht thans Spitsbergen, gemeenschappelijk met Noorwegen, in staat van verdediging te brengen, juist zooals het samenwerking met Turkijs aan de Dardanellen verlangt. Het Is echter duidelijk dat deze samenwer king, zoowel ten aanzien van Turkije als ten opzichte van Noorwegen, slechts schijn zou zijn en dat Rusland het spoedig aan deze zeewegen voor het zeggen hebben zou. Maar het is eveneens duidelijk dat het verdrag van 1920, mede-ondertee- kend door staten welke tot de vijan den der geallieerden behooren, herzie ning behoeft, vooral nu Rusland een machtspositie verkregen heeft waarvan men een kwart eeuw geleden niet heeft gedroomd. Overigens is Spitsbergen niet slechts in militair maar ook fel economisch opzicht voor Rusland een begeerlijk object, want het is aan steenkool rijk. De regeering van Engeland, (Se als een der voornaamste deelhebbers aan het verdrag van 1920 recht van mede- spreken heeft, plaatst zich op het standpunt dat het verdrag weliswaar ook onderteekend is door mogendheden die sindsdien tegen de geallieerden oor log hebben gevoerd doch dat dit feit de geldigheid van de overeenkomst niet aantasten kan. Ruslands voornaam ste tegenstander is echter niet Enge land maar Amerika. Voorloopig zal Noorwegen moeten beslissen of bet de eisehen van Rusland al dan niet in willigen kan. Spitsbergen behoort tot die bergen van internationale conflic ten die men op den spits drijven kan. Het ie te hopen en ook wel te verwach ten, dat dit niet gebeurt. U. Qrootse voetbalshow te Glasgow Londen, Het ligt ln de bedoeling het feit, dat Groot-Brittannië op 10 Mei in Hampden Park te Giasgow tegen de rest van Europa zal uitkomen, te vie, reu met een grootse voetbalshow, die n Keivin Hall aldaar van 28 April tot 10 Mei duren zal. Daar zuilen bioscoopvoorstellingen plaats hebben met instructiefilms op voetbalgebied, waarin de bekendste spelers het spel zullen onderrichten, terwijl op een gedeelte van een echt voetbalveld internationals trainings oefeningen zullen demonstreren. Voorts zullen wedstrijden gehouden worden in tafeltennis en basket-ball Er zal gebokst worden, terwijl ook pad vinders en leden van de Boy's Brigade zullen medewerken. Kelvin Hall is een circus arena met een accomodatie voor 3,000 toeschouwers. Weerbericht A. NHOUDFNDE VORST. Matige, aan de Waddenkust tyde- lijk krachtige, noordoostelijke wind. Overdrijvende wolkenvelden, waaruit hier en daar enige sneeuw valt. In het noordwestelijke gedeelte van het land lichte tot matige vorst en in het overige gedeelte matige tot streng ge vorst, iflIjHiMi iin'iiiil i nis f

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1947 | | pagina 1