f
Regering pleii voor
onze havens
1
„Twenthe" startte voor wereldreis
nesie over
:punt
Nota aan Washington en Londen
TEL. 2451
AART 8 UUR
ANDY
v-'\ c
MAAT
/tiMiaeSwi-
DE NOORDHOLLANDSCHE COURANT
DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN
Men wil „FIFTY-FIFTY
met België
Weer expresse-bestelling
mogelijk.
Gieren omzwermen hun prooi
Hors d Oeuvre
Een warme April?
SPAAK kabinets-formateur
België
in
Streven naar nationale
coalitie
N DIT BLAD.
Nieuwe Bonnen
Moderne zakentocht van vliegenden millionnair
Weec&edcfit
Schoenenbonhen
op 18, 4 of 0
Man schoot zijn vrouw dood.
Van nabij en verre
Verdrags
verplichtingen
Dakota in Ned.-Indië vermist
tra verkommerr
beeld van verpaupering en
voor zich oprijzen, dat zelfs
•n felsten republikeinschen
ndist niet meer kan worden
1.
Samenwerking
villende Indonesische intel-
geven openlijk toe, dat er
idere uitweg is dan: een zoo
Jgelijke samenwerking met
nd, opdat men vereenigd aan
stel zal kunnen arbeiden, ter
ling van nog grootere ram.
ardoor het leven van millioe-
rdt bedreigd. De tijd werkt
er in het voordeel van de re.
Daarom ligt het voor de
it verantwoordelijke figuren
irir de ontwerp-overeenkomst
edig mogelijk hadden onder-
zelfs al zouden de voorwaar,
samenwerking niet geheel en
hun idealen óf droomen heb-
intwoord. Dat het niettemin
impasse is gekomen vindt
twijfel zijn oorzaak in de te-
ing van de zijde van figuren
karno, Hatta en Soedirman,
leinsohe „diehards" die in dei
ge en geïsoleerde atmosfeer
ikja de werkelijke verhoudin-
problemen uit het oog hebben
i.
Illusie
zijn voornamelijk de gewezen
:he collaborateurs, de fascis-
'infecteerden, die van den be-
if den geest van Linggadjati
ladden gesaboteerd, wien het
van deze situatie .treft. Zfl 1
iet in de realiteit, maar in de
terie verworden illusie van
!t. onafhankelijkheid", zij den.
t zonder Nederland ook wel
i zullen spelen en vinden steun
camarilla van avonturiers en
irs, die altijd baat vinden bij'
lotiscihe toestand. Er bestaat
len in Indië weinig twijfel aan,
mpasse wordt veroorzaakt
t feit, dat zich in den boezenj
lubllek een gezagscrisis voor-
aarin de anti-Nederlandsche'
sch-geiörienteerde en onver«
rdelijke elementen thans den
.chtigen palm der overwinning!
behaald. De positie vaq
en andere, betere, figuren l!
r uiterst moeilijk gewordeij
hijnt dat zij nog trachten tó
wat er te redden valt.
Dramj
vertraging in de onderteeke
van Linggadjati is overigens
er 'n politiek treurspel dan 'tl
a van menseheijjkhed.
ci zullen wel blijven leven
•aten en schreven, maar het
van Java en Sumatra ver-
iert en gaat ten onder aan
edie, ziekte, en dagelijks
mende ellende......
3ERMARKTBOND, 12 Maart 1911
Rode kool f 17,50, afw f 12,311
3ele kool f 15,50, afw f 10,f0; 3!»
tte kool 1 11,50; 850 kg Uien (afw)
Q0 kg Bieten: X f 10 en n f 7,50
i zijn zegetocht door
ieuw repertoire van
d bij programma
Plaatsbespreken
irt, dag. v. 11-1 u.
by z,
BUREAU:
VOORDAM 9, ALKMAAR
TELEFOON ADM. 3320
REDACTIE 3902
Giro 187294
Dir.: J. Bljlsma
DONDERDAG 13 MAART 1947.
Voortzetting van de
144e JAARGANG No. 246.
ALKMAARSCHE COURANT
TARIEVEN:
Advertenties: 14 cent per
millimeter, „Waagjes" Sot is
woorden 75 ct., elk woorc
meer I ct„ uitsluitend contan
Abonnementen: t 1.10 per
maand, f s.25 per kwartaa*
Hoofdredacteur M. H. E. Uyldert plv. TJ, N. Adema.
Na de oorlog is een overgrote
deel van het voor het natuurlijk
3 achterland van de Nederlandse en
I Belgische Rijnhavens bestemde ver-
keer door de bezettingsautoriteiten
over Hamburg en Bremen en Em-
den geleid, hetgeen voor de Neder-
'i landse en Belgische regeringen
aanleiding is geweest in gezamenlijk
H overleg een nota tot het State
Department en het Foreign Office
te richten, waaraan wfl het volgen-
f de ontlenen:
I De Nederlandse regering, in over
leg met de Belgische regering, heeft
de eer de uitnodiging te aanvaar
den om met de bevoegde Engelse en
Amerikaanse autoriteiten besprekin
gen te voeren op een door deze auto
riteiten nader aan te geven tijd en
plaats over het probleem betreffende
het herleiden naar de Nederlandse en
«telgische havens van het transito-
Verkeer met bestemming voor het na
tuurlijk achterland van deze havens,
dat nu over de Noord-Duitse havens
Wordt geleid.
'•4 De Nederlandse regering beseft,
dat deze vervoerpolitiek, die zoveel
schade berokkent aan de Nederlandse
en Belgische havens, door de Engelse
en Amerikaanse autoriteiten wordt
ievolgd, teneinde een bezuiniging te
'Berkrijgen in „hard currency" in hun
bezettingskosten van Duitsland. De
leidende gedachte is hier, dat bij in
voer door de Nederlandse en Belgi.
sche havens, alle kosten ha aankomst
van de schepen verschuldigd zijn lh
'Nederlandse guiaens of Belgiscne
francs, terwijl ir. de Noord-Duitse
-Zeehavens in marken betaald wordt.
Tot concessies bereid.
In het belang van een terugleiding
van het bedoelde verkeer naar ae
Nederlandse en Belgische havens, is
Met ingang van 1 April zal voor
het gehele land de mogelijkheid wor
den opengesteld om briefpostzendin
gen per expresse te doen behandelen.
Voor aangetekende stukken en
postwissels zal voorlopig nog geen
expresse-behandeling mogelijk zijn.
Da Zuid-Amerikaanse Luchtvaart-Mij
Viarco heeft thans bevestigd, dat haar
vermiste Douglas c-4 is gezien in de
Cordilleras Het toestel is vernield en gie
ren zwermen om het wrak Er zijn geen
overlevenden van de acht personen, die
zien aan boord bevonden
WEER DE WAAG HA AN
„Ziezo", zei da haan, „je kunt
mij er weer cp zetten."
„Waarop?" vroeg ik.
„Op de toren van de Waag ik
waag het erop Het ergste is
voorbij. Het dooit. Duurzame
dool." En hij lachte schril,
i.Ja, ja", liet hij erop volgen,
en hij krabde met zijn verroeste
linkerpoot zijn verroeste kam,
»,ik stond daar hoog in de lucht
en daar zag ik opeens de Oosïe-
wind in de verte recht op mij
aankomen. Rechtstreeks uit Prui
sen Ik wist op slag wat voor
wintertje dit worden zou. Daar
om, en alleen daarom, ben ik on
dergedoken. Nu ben ik illegaal
„Dat zit hem niet in het on
derduiken", merkte ik voorzich
tig op.
„Dat weet ik wel", zei de haan,
„maar het telt toch mee. Hi ei
beneden is het wel donker, maar
goed beschut. Toch. nu de kou
voorbij is, wil ik er wel weer
bovenop. En draaien en kraaien
en vrolijk zijn. Ik voel me kip
lekker."
Hij probeerde te kraaien, maai
er zat klaarblijkelijk ook roest
in zijn keel Het klonk schor
„Wil je niet eerst een beetje
worden verguld?" vroeg ik
„Och wat", riepv hij minach
tend, „dat bladdert er toch maar
af. Geef mij nu maar mijn
plaatsje in de zon terug. De wind
zit in de goede hoek, ik wil
daarvan profiteren zolang ik
kan."
„Je hebt wel eens anders ge
praat", zei ik, mismoedig en met
een tikje van verwijt.
„Daarvoor ben ik ook niet al-
leen een Waag-haan, maar ook
een weer-haan", zei de haan.
KREEFT.
de Nederlandse regering bereid haar
begrip voor dit inzicht van de JBrit-
se en Amerikaanse autoriteiten te
tonen en mede te werken tot een op
lossing van het probleem op de vol
gende basis:
1. het gehele bovengenoemde ver
keer zal door de Britse en Ameri
kaanse autoriteiten weer over Ne
derland en België worden geleid.
2. De Nederlandse regering ver
klaart zich bereid de daadwerke
lijke grotere kosten in vreemde va
luta, die voor de Amerikaanse en
Britse regeringen zouden kunnen
voortvloeien uit de herleiding van
het verkeer bedoeld onder 1, te be
talen.
3. Ten minste 50.000 ton per
maand van het bovenbedoelde ver
keer zal door de Britse en Ameri
kaanse autoriteiten geleid worden
De afdeling klimatologie van het
K. N. M. I. deelt mede, dat waar
schijnlijk de gemiddelde tempera
tuur in April boven normaal zal
zijn, zodat een betrekkelijk warme
Aprilmaand verwacht mag wor
den. Voor de neerslag is het niet
mogelijk een vewachting op te
stellen.
over Nederlandse havens en ten
minste 50.000 ton per maand over
de Belgische havens. Ten aanzien
van het verkeer boven de 100.000
ton per maand is de keus tussen
Nederlandse en Belgische havens
vry.
De Nederlandse regering drukt
haar hoop uit, dat een gelegenheid
worde geschapen over deze belang
rijke punten van gedachten te wisse
len. Naar aanleiding hiervan bestaat
de mogelijkheid dat binnen afzien
bare tijd tussen de bevoegde autori
teiten van de betrokken landen be
sprekingen zullen plaatsvinden over
de herleiding van het verkeer over
de West-Europese havens, terwijl het
niet onmogelijk is, dat daarbij an
dere kwesties, als daar zijn b.v. het
verkeer binnen Duitsland, zullen
worden behandeld.
De Belgische minis
ter van Buitenlandse
Zaken, Paul Henil
Spaak, heeft de op
dracht ontvangen eén
nieuwe regering te
vormen en hfj za'
vandaag besprekingen
beginnen.
Van Cauwelaert heeft ln de Kamer
voorlezing gedaan van een korte mede
deling van Huysmans over de indie
ning van het ontslag der regering.
Huysmans verklaarde, dat de com
munistische ministers hem hadden
verzocht van hun functie te worden
ontheven, als gevolg van een verschil
van mening ten aanzien van de
kwestie van steenkool en mijnen.
Onder die omstandigheden kan de
regering niet meer op een meerder
heid in het parlement rekenen, aldus
Huysmans, én daarom heb ik den
prins-regent verzocht het ontslag van
de regering te aanvaarden.
Crisis van korte duur?
Huysmans heeft tegenover de pers
verklaard, dat de regeringscrisis van
korte duur zou zijn, daar reeds van te
voren maatregelen zijn genomen en be
sprekingen zijn gearrangeerd. Op een
vraag op welke partij of welke per
soonlijkheid hij een beroep zou doen,
antwoordde Huysmans, dat het op het
ogenblik minder ging om een partij dan
wel om een program. Betreffende de
vraag op welken persoon de prins-re
gent allereerst een beroep zou gaan
doen, wilde Huysmans slechts ten ant
woord geven: „Zoek niet naar een
naam van verscheidene lettergrepen"
Een nationale coalitie.
In gewoonlijk welingelichte kringen
te Brussel deden geruchten de ronde
over een opvolging van de aftredende
linkse coalitie-regering door een rege
ring van „nationale coalitie". Dit zou
betekenen, dat ir» de regering ook ver
tegenwoordigers zouden komen van de
christelijke volkspartij, de grootste in
het land, welke in Juli 1945 uit de re-
gerint trad tengevolge van verschil
van mening met socialisten, liberalen
en con munisten over de Koningskwes
tie. De CVP was voor onmiddellijke
terugkeer van Koning Leopold 3, die
thans in Zwitserland vertoeft. Toetre
ding van de CVP tot de regering zou
mogelijk kunnen zijn wanneer een
compromis kon worden gevonden inza
ke de Koningskwestie.
Bonkaarten KA, KB, KC 703 (strook 3):
651 Brood 800 gr. Brood.
652 Brood 400 gr. Brood.
651 Boter 125 gram Boter.
652 Boter 125 gr Margarine of 100 gr.
Vet.
653 Boter 250 gr. Margarine of 200 gr.
Vet.
651 Melk 4 liter Melk.
65—2, 65—3 Melk 7 liter Melk.
651 Vlees 100 gr. Vlees.
652 Vlees 400 gr. Vlees.
651 Algemeen 200 gr. Kaas.
65D Reserve 1600 gr. Brood.
65E Reserve 200 gr. Kaas.
65K Reserve 800 gr. Brood.
Bonkaarten KD, KE 703 (strook 3):
661 Brood 800 gr. Brood.
66—1 Boter 250 gr. Boter.
662 Boter 125 gr. Margarine of 100 gr.
Vet.
66—2. 66—3 Melk 12 liter Melk.
66—1, 66—2 Vlees 100 gr. Vlees.
661 Algemeen 100 gr Kaas.
66R Reserve 800 gr. Brood.
66U Reserve 500 gr. Rijst of Kinder
meel (uit Rijst bereid) of Kinderbis
cuits.
66S Reserve 1000 gr. Sinaasappelen
(voorinlevering).
66V Reserve 1500 gr. Sinaasappelen
(voorinlevering).
Bonkaarten MA, MB, MC, MD, ME,
MF, MG 704 (strook no. 3):
654 Brood 800 gr. Brood.
654 Boter 250 gr. Boter.
654 Margarine 250 gr. Margarine of
200 gr. Vet.
654 Melk 5 Liter Melk.
654 Kaas 200 gr. Kaas.
654 Vlees 300 gr. Vlees.
655 Vlees 100 gr. Vlees.
654 Eieren 5 Eieren.
Op 20 Maart zullen bonnen worden
aangewezen voor suiker, versnaperingen
en tabak.
De bonnen 66S Reserve en 66-V Re
serve voor sinaasappelen moeten uiter
lijk op 19 Maart worden ingeleverd bij
een detaillist ir» groenten en/of fruit.
De niet aangewezen bonnen van
strook no. 2 kunnen worden vernietigd.
Gistermiddag om dertien uur ver
trok. nagewuifd door een groot aan
tal familieleden en bekenden, het
echtpaar B van LeerRubens met
't KLM-vliegtuig. de PH-TAT Twen-
the" voor een reis naar Voor-Indië,
China en Zuid-Afrika.
De heer B van Leer. president-di
recteur van de „NV Van Leer's Ver
enigde Fabrieken", zal op deze reis
om de wereld, waarvoor hij het vlieg
tuig heeft gecharterd, verschil
lende fabrieken van zijn onderneming
bezoeken en nieuwe relaties in het
buitenland opdoen.
Een schare van iournalisten en pers
fotografen omringde den „vliegenden
millionnair" voordat hij in 't vliegtuig
slapte. Op de vraag of de heer van
Leer altijd een voorstander is ge
weest van de vliegsport, antwoordde
hij „Vroeger wls dit niet het geval.
Tijdens mijn verbli.it in Amerika, ge
durende de oorlog, heb ik, mede op
aandringen van mijn zoon. die zelf
sportvlieger is, veel gevlogen Nu ben
ik er een wr ;m voorstander van. Het
personeel van mijn zaak heelt reeds
700000 km gevlogen."
Behalve het echtpaar Van Leer vliegf
een bemanning mede van 9 man. De
gezagvoerder is P Both. De heer Van
Leer neemt een eigen fotograaf mede,
die voor de fotografische documentatie
van deze unieke reis zal zorgen.
Route nog onbepaald.
Het eerste doel van de tocht is Lon
den. De heer V7 van Leer, een zoon
van den millionnair, zal met zÜn echt
genote de tocht tot Londen meemaken.
Vandaar gaat de reis naar Lydda in
Palestina, maar verder is de reis
slechts in grote lijnen uitgestippeld.
Van dag tot dag zal worden bepaald
welke routes men zal vliegen en waar
men zal landen.
De heer Van Leer heeft aan de
NIWIN het aanbod gedaan enige ba
gage mee te nemen voor de soldaten
in Indonesië. Aan boord bevinden
zich o.m. 100000 sigaretten, een ge
schenk van de Curapaose militairen
aan hun wapenbroeders in Indonesië.
Bovendien gaan er ongeveer 250 kilo
kranten en weekbladen met het vlieg
tuig mee voor de jongens over zee.
„Goede reis!"
De heer Van Leer en zijn echtgenote
onderhielden ziet vóór hun vertrek
nog geruime tijd met enkele leden van
de directie der Van Leer fabrieken
nl de heren J Bouw, dr J de Meijer
en T Gransbergen. Onder de talrijken
die hen goede reis toewensten waren
de heer Van Gelder. directeur der
BPM, de heer Veenendaal, directeur
KLM, mr van der Wiel, alg. secretaris
der KLM, mr van Leuven en mr van
Son, resp. secretaris en persoonlijk
vertegenwoordiger van den heer Ples-
man, en de nekende revueartiste Hen-
riëtte Davids, een oude kennis van de
familie Van Leer. Tenslotte hield de
heer H Martin, directeur der KLM,
een korte toespraak, waarin hij zijn
bewondering uitsprak voor het jeug
dig initiatief van den heer Van Leer,
die voor zijn grote zakenreis van het
moderne vervoermiddel het vliegtuig
gebruik maakt.
NIEUWE AANVAL OP DE
VORST WORDT INGEZET.
Weersverwachting, medegedeeld
door het K. N. M. I. te de Bilt,
geldig tot Donderdagavond:
Toenemende bewolking met tijde
lijk sneeuw, lu.c.' voorr^mul^k in
het zuiden van het land overgaand
in regen. Aanwakkerende wind
tussen oost en zuid. Aanvankelijk
lichte vorst, later opnieuw stijging
van temperatuur in het zuiden
van het land tot boven nul, in het
noorden van het land tot om het
vriespunt.
He<t Centraal Distributiekantoor
deelt mede. dat de distributiediens
ten van 17 Maart a.s. af op nader
bekend te maken dagen aan hen
wier stamkaartnnmmer eindigt op
1, 8, 4 of 0, voorzover zij sedert 1
April van het vorig jaar geen
schoenenbon tegen inlevering van
bon 614 van het •'"Icgvel hebben
ontvangen, een schoenenbon naar
keuze van den aan ager zullen
verstrekken.
De tweede distributiestamkaart met
bijbehorend inlegvel moet overlegd
worden. De bonnen 612 en 614 zullen
van het inlegvel verwijderd worden.
Voorts zal na bovenvermelde datum
aan kinderen, geboren in de maand
Maart van een der jaren 1932 t/m 1946
een schoenenbon worden verstrekt van
de soort en maat welke overeenkomt
met leeftijd en geslacht van het kind.
Van het inlegvel, hetwelk met de TD
moet worden overgelegd zal bon 604
worden verwijderd.
Maandagavond heeft de dienstleider
Hebbel te Ohe en Laak (Limburg) door
een noodlottig toeval zijn vrouw gedood
De heer Hobbel maakte zijn revolver
schoon en verkeerde In de mening, dat
het wapen ontladen was. Er heeft echter
nog een patroon in de loop gezeten.
Tijdens het poetsen van het wapen
klonk plotseling een schot en de kogel
trof de vrouw in de borst. Een mede-
aanwezige kennis haalde onmiddellijk
geestelijke en medische hulp, die echter
niet meer konden baten. Het slachtoffer
was 40 jaar oud. H. is door de marechaus-
sée gehoord.
De veehandelaar B. uit Markelo werd
dezer dagen op de markt te Oldenzaal
beroofd van zijn portefeuille, inhou
dende plm. 2500 gulden. Ten
noorden van Gaza Is de Susannah, een
schip, met naar men vermoedt 400 ille
gale immigranten aan boord, aangeko
men. x De gemeente Bloemendaal
heeft dezer dagen haar 20.000ste inwo
ner gekregen.. x Sinds 3 Maart
hebben de uitzendingen in de Ned. taal
van de Radiodiffusion Frangaise plaats
op golflengte 1293 m. (radio Luxem
burg) iedere avond van 22 uur 45 tot
23 uur. x Vijftig procent van de
Deense aardappelvoorraad is bevroren,
x In de laatste maand zijn 4.792
personen in de Britse zöne van Duits
land uit de openbare dienst ontslagen
wegens voormalig lidmaatschap van de
nazi-partij. x De Amerikaanse
bezettingsautoriteiten In Oostenrijk
nebben een bankbiljettenvervalsing op
grote schaal aan het licht gebracht. Alle
dollarbiljetten zijn ingetrokken. x
Volgens de laatste officieuze schat
tingen bedraagt het aantal doden bij de
bot-ingen in het gebied van Rawalpindi
(Pendsjaab) 200 en het aantal gewonden
400.
De conferentie der Grote Vier
te Moskou. Molotof, de minister
van Buitenlandse Zaken van
Sovjet-Rusland (geheel links) en
Marshall, de minister van Bui
tenlandse Zaken der Ver. Staten
geheel rechts) met de adviseurs
aan de conferentietafel. Radio
grafisch overgebrachte foto.
Ass Press P,
n.
Onlangs hebben wij uitgeweid over
Engelands machtsverlies en in 't voor
gaand artikel als een der diepste oor
zaken van Engelands verzwakking ge
noemd: gebrek aan begrip voor het
Duitse gevaar, waardoor de regering te
Londen heeft gemeend zich niet te
hoeven te houden aan het ook met
Frankrijk gesloten verdrag van Lo
carno.
Dit verdrag, in 1925 aangegaan, was
tot op zekere hoogte een aanvulling
van het verdrag van Versailles, waar
door Frankrijk zich niet voldoende be
veiligd achtte tegen toekomstige Duit
se agressie en legde aan Engeland de
verplichting op aan Frankrijk militaire
bijstand te verlenen wanneer dat door
Duitsland mocht worden aangevallen,
of wanneer Duitsland het Rijnland
weer mochf bewapenen. Men is des
tijds in Engeland over deze overeen
komst zeer geestdriftig geweest en de
Fransen voelden zich enigermate ge
rustgesteld. Engeland meende in 1925
deze militaire hulp gemakkelijk in uit
zicht te kunnen stellen, want het zou
naar menselijke berekening toch nooit
nodig Zijn de wapenen tegen het ver
zwakte en innerlijk verdeelde, econo
misch uitgeputte Duitse rijk op te ne
men. Te Parijs echter zag men het be
ter in. Men kende de mentaliteit en
de energie van den verslagen vijand
maar al te goed. En Frankrijks zorgen
zijn niet ongegrond geweest. Maar in
ieder geval, in 1925 had men het Locar-
no-verdrag.
Evenwel, in tien of elf jaar kan veel
veranderen. En toen Hitler, in 1936, de
stoute worp waagde, het verdrag van
Versailles verscheurde als een „vodje
papier" voor Duitse staatslieden zijn
verdragen zelden iets anders geweest
behalve wanneer zij er voor hun land
belang bij hadden dat zij werden na
geleefd en zijn zwaar bewapende
legers het Rijnland binnenrukken liet,
hielden de Britse staatslieden zich doof
voor de waarschuwende woorden uit
Parijs en stoorden zij zich aan de ver
plichtingen van Locarno allerminst. Te
Londen had men andere zorgen. De
Engelse premier brak zich het hoofd
over de kwestie der troonopvolging.
George V was gestorven en de Prins
van Wales trok zich te elfder ure van
de kroningsplechtigheid terug. Terwil-
le van een vrouw. Het was voor Enge
land een pijnlijke historie, en wie kon
zich dan nog bekommeren over een
volksmenner als Hitler en over een aan
Frankrijk gegeven belofte van meer
dan tien jaar her?
Engeland hield zich niet aan het ver
drag. Men was er te Londen van over
tuigd, dat het daar aan de Rijn zo'n
vaart niet lopen zou. Het was echter
een trouwbreuk, die zich binnen enkele
jaren op Engeland wreken zou en het
is een wraak geworden die door- en
na-werkt en het Britse wereldrijk
thans berooft van een overzees gebied
waarop het sinds twee eeuwen trots is
geweest.
Hitier plaatste 7 Maart 1936 de we
reld voor een voldongen feit, door het
Rijnland weder te militariseren, als
bestond het verdrag van Versailles
niet. „Die Wacht am Rhein" werd weer
een realiteit. De Volkenbondsraad die
te Londen vergaderde, veroordeelde de
Duitse remilitarisering als een schen
ding van Versailles en Locarno, maar
Engeland kwam niet in verzet. Het
duldde dat Victor Emanuel tot Keizer
van Ethiopië werd geproclameerd en
het verleende gastvrijheid aan den uit
zijn gebied verdreven Negus. De bur
geroorlog in Spanje bracht Franco aan
het bewind, die door Hitler en Musso
lini werd erkend, Engeland liet de din
gen op hun beloop. Maar vier jaar la
ter wierpen de Duitse stoottroepen het
Engelse leger, groot vierhonderddui
zend man, bij Duinkerken in zee, en
slechts Iets meer dan de helft ont
kwam aan gevangenschap of dood.
In datzelfde Duinkerken heeft Enge
land thans wéér een overeenkomst
met Frankrijk aangegaan, wederom
een die t®S®n Duitsland is gericht. Juist
als vóór 22 jaar te Locarno. Zal Lon
den de verplichtingen welke daarin zijn
vastgelegd, misschien wéér verwaarlo
zen wanneer Duitsland binnen, laat
ons zeggen tien of twintig jaar, aan
leiding tot gemeenschappelijk optreden
geeft? Versailles en Locarno hebben
bewezen hoe weinig waarde gehecht
moet worden aan een internationaal
verdrag. Het wordt aangegaan als de
nood er alle partijen toe dringt; het
wordt gemakkelijk verwaarloosd als
één der partijen de nood niet meer als
zó klemmend ervaart en door andere
belangen begoocheld wordt. Mag men
daarom van Moskou wel veel verwach
ten dat duurzame waarde heeft?
U
Een Dakota-vliegtuig, dat gister
morgen voor de dagelijkse vlucht naar
Bandoeng van het vliegveld Kemajo-
ran opsteeg, is ter plaatse niet aange
komen. Het toestel wordt voorlopig als
vermist beschouwd. Buiten de twee
leden van de bemanning vervoert de
Dakota 24 passagiers.