Protocol van Linggadjati ondertekend r Hors d'Oeuvre 13 doden bij mijnramp Hkec&edcht Gelijkmatige Spoorwegdienst DE TEERLING GEWORPEN DE NOORDHOLLAflDSCHE CÖURANT DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN Dr. Van Mook „Onze vijanden hadden drie dubbele muren opgetrokken" Een zware wissel op ons geduld J De Zesdaagse geëindigd Tal van uur- en twee-uur-diensfen ingevoerd In de toekomst tien-minuten-dienst BUREAU: VOORD AM 9, ALKMAAR TELEFOON ADM. 3320 REDACTIE 3902 Giro 187294 Dir.! J. Bijlsma DINSDAG 25 MAART 1947. Voortzetting uan de 144e JAARGANG No. 255. ALKMAARSCHE COURANT TARIEVEN: Advertenties: 14 cent per millimeter. „Waagjes" tot U woorden 75 ct., elk woort meer 5 ct„ uitsluitend contan Abonnementen! t 110 per maand f 9.25 per kwartaa Hoofdredacteur M. H. E. Uyldert plv. TJ. N. Adema. Na de ondertekening van de ontwerp-overeenkomst van Linggadjati, welke gister plaats vond, hebben prof. Schermerhorn, Soetan Sjahrir en dr. 11. J. van Mook redevoeringen uitgesproken. De lt. gouverneur-generaal zeide het volgende: „De ceremonie van hedenmiddag betekent het einde van een tijdperk, waarin twee volkeren, die zich thans tot samenwerking hebben verbon den, doch die door de oorlog ernstig van elkander gescheiden waren geraakt, de weg tot elkander hebben moeten terugvinden. De oorlog heeft een plotselinge afscheiding veroorzaakt, onze vijanden hebben driedubbele muren tussen ons opgetrokken. Beide volken werden van de vrije wereld geïsoleerd, beider volksleven werd krachtdadig onder drukt. Bovendien werd in dit land een gehele bevolkingsgroep uitge schakeld en aan een opsluiting onderworpen, die iedere beschrijving tart. Zo is het gebeurd, dat vele zakelijke en persoonlijke banden, welke tussen ons bestonden, plotseling ruw zijn stukgetrokken en dat ieder volk zijn eigen baan moest vinden, totdat de overwinning door de ge allieerden zou zijn behaald. In die tijd zijn de grondslagen voor Linggad jati gelegd, maar ook voor de moeilijkheden en gevaren, die wjj op de weg naar Linggadjati zouden hebben te overwinnen. De geschiedenis na de 15de Augustus heeft het ons niet gemakkelijk gemaakt dit ogenblik te bereiken. Toch moeten wij, terugziende op deze negentien maanden, tot de erkening ko men, dat zij niet uitsluitend uit tegen spoed en duisternis hebben bestaan. Door alies heen heeft van de, aanvang af menige persoonlijke relatie tussen Neder lander en Indonesiër standgehouden. Dit gold ook voor velen, die elkander nog niet ontmoeten konden, en maakte het contact veel vrijer van animositeit dan men oppervlakkig op grond van de ge beurtenissen zou hebben gedacht. Aan Nederlandse kant is ,een prijzenswaardige zelfbeheersing aan de dag gelegd. Aan Indonesische zijde zag men voor en na het verlangen van samenwerking door de tegenstelling heenbreken. Het mocht soms schijnen, dat men met een 6tellingoorlog in optima forma te doen had. Door de stellingen heen echter bleef nok vreedzame aanraking op tal van pun ten voortdurend mogelijk. De wereld heeft in die tijd,, ten dele als gevolg van eigen na-oorlogse zorgen, het geval Indonesië met geduld en sym pathie aangezien en de gelegenheid tot overleg en een vreedzame overeenkomst steeds opengehouden. Vrienden uit tal van landen hebben ons bijgestaan en slechts in enkele gevallen is het proces van tot elkander komen door inmenging van vij andige of onverantwoordelijke groepen en personen bemoeilijkt. Nus is het dan zo ver, dat niet alleen twee regeringen, maar inderdaad twee volkeren de eerste grondslag hebben ge legd voor een gezamenlijk verder gaan pis gelijken, die voor elkander meer kun nen betekenen, naarmate zij dieper van de mogelijkheid van dit samengaan over tuigd geraken. Er is haast by de verwerkeiyking van dit verdrag. Immers, het land is arm. het snakt naar herstel van de rust en hernieuwing van de werkzaamheid. Er kan nu een einde komen aan alle lo cale twisten en plaatselijke strijd, die tot dusver de reconstructie hebben ver traagd en verhinderd. Van vandaag af kunnen en moeten openbare uitingen aan beide kanten de toon van wan trouwen, verdachtmaking en vUandschap laten varen en dienen publicaties zich te richten op het constructieve. De tijd van twist en onderhandeling is voorbij, de tijd van vriendschap en sa menwerking is aangebroken. Wij zullen nog moeite hebben in de eerste dagen PESSIMIST Tk wandelde door het plantsoen dat in de door mij bewoonde stadswijk enigermate de lucht ververst, want het is lente. De voorjaars-zoelte streek weldadig door mijn kuif en ik voelde mij, na de druk van deze winter die een der wreedste tyrannen onder de winters is geweest, be vrijd. De zon scheen koesterend en op een bankje, door die zon bestraald, zat mijn vriend Brom. Hij keek somber, om niet te zeg gen triest, naar een mus, die tussen het platgetreden grint ver geefs naar wormpjes zocht. Het stomme diertje deed* mij denken aan de laatste oorlogswinter. Toen zochten wij, mensen, naar voed sel en vonden vaak stenen voor brood. „Dag Brom", zei ik. Waarom 20 droef? Man, het is lente; de zon schijnt, de winter is voor bij- „Ha", zei Brom. „Het mocht wat! De winter is voorbij, zeg je. Maar na deze winter komt een andere, weet dat wèl." „Dat weet ik wel", zei ik, lichtelijk verbaasd, „maar intus sen zit je lekker in de zon en gaan we de Meimaand tegemoet. Brom keek mij van terzijde aan met een meewarige blik. „Zeker' antwoordde hij, „maar de tijd gaat snel. Je zult eens zien hoe gauw ook de zomer voorbij is. Vóór Je het recht beseft zit je in de herfst, met zijn rotte bladeren, zijn modder, regen en wind. Dat is het juist wat mij zo droevig stemt. Jij verheugt je op de lente en. de zomer die volgen zal lichtzinnige dwaas, maar i k weet dat daarna weer de winter komt en hoe dieper we in de lente leven, des te eerder is de win ter er weer. Dat maakt mij triest". „Maar beste jongen", troostte ik hem", „na deze zomer komt dan toch wëer een andere". „Zou je denken?" vroeg Brom „Dat moeten we toch nog eerst zien. Je bent een onverbeterlijk optimist." Intussen liet hij zich lekker sto ven door de voorjaarszon, maai de stakker besefte het niet eens, En ik moet onwillekeurig denken 'aan zekere mensen die. inplaats voldaan te zijn over al wat de vrede hun tot dusver, vergeleken bij de ontberingen van de laat ste oorlogswinter, heeft gebracht, brommerig tobben over een vol gende oorlog. Zij zitten in de zon, al schijnt die nog maar flauwtjes, maar het is toch de zon en zij weten het niet eens KREEFT. >1 Minister Jonkman wenst C.-G. geluk Minister Jonkman heeft naar A. N. P. verneemt de commissie- generaal gelukgewenst met het resul taat en haar verzocht den heer Sjah rir te willen mededelen, dat wij met hem vertrouwen in het welslagen on- zei samenwerking tot oplossing van de nijpende problemen van herstel en opbouw. Prof. Schermerhorn en de heer van Poll naar Nederland? In de omgeving van de commissie- generaal acht men het practisch ze ker, dat prof. Schermerhorn en de heer van Poll omstreeks half April voor korte tijd naar Nederland zul len komen teneinde met de Neder landse regering over de vervanging van commissaris-generaal de Boer en andere aspecten van de situatie in overleg te treden. Schulte-Boeyen geven op Gisteravond om 7 uur, enkele uren vóór het einde van de wedstryd; heeft het Nederlandse koppel Schulte —Boeyen opgegeven. Over het opgeven van het Neder landse koppel Schulte—Boeyen, dat met een ronde voorsprong aan de kop ging, wordt nog gemeld, dat dit ge schiedde ais gevolg van het niet toe kennen van een ronde, welke de Ne derlanders genomen hadden. Toen de jury weigerde te erkennen dat zulks op regelmatige wijze gebeurd was, staakten Schulte en Boeyen de strijd. De eindstand van de 24ste Parijse zesdaagse wielerwedstrijden luidt: 1 BruneelNaeye (België) 810 pun ten; op drie ronden achterstand: 2 KnechtKubler (Zwitserland) 319 pun ten; op vier ronden achterstand: 3 Gi- rard—Louviot (Frankrijk) 250 pinten; op vijf ronden achterstand: 4 Guimbre- tiereLe Nizerhy (Frankrijk) 780 pun ten; 5 SeresLapebie (Frankrijk) 483 punten. De overige drie nog aan de strijd deelnemende koppels lagen zes t.e.m. 12 ronden op den winnaar ach ter. onze plaats in de nieuwe toestand en onze gedragslijn te bepalen. Laat ons echter de moed hebben het werk stevig aan te vatten, met opgewektheid en zon der vooropgezet wantrouwen of geeste lijk voorbehoud. De handen ineen En in wezen is het niet zo moeilijk de juiste houding en de juiste richting te vinden. Want het is gemakkelijk in te zfen, dat goed en krachtig werk van de beide partners niet alleen de verwezen lijking van ieders eigen doelstellingen naderbij brengt, maar ook en juist voor den deelgenoot van het grootste belang is Wij kunnen het ook tot een voorbeeld maken in deze wereld door de handen ineen te slaan en een periode van strijd en geschil voor goed af te sluiten. De lange en moeilijke maanden tus sen Linggadjati en vandaag hebben een zware wissel getrokken op ons geduld en onze geestdrift. Het langdurige na spel van de oorlog heeft ontmoediging en bitterheid gebracht. Wij moeten dit alles overwinnen Laat ons juist daarom vandaag de spinnewebben om ons weg slaan en met overtuiging en vertrouwen het werk van de vrede beginnen." Spoorwegmateriaal keert terug De Nederlandse spoorwegen gaan voort met het zoeken naar machine rieën en rijtuigen in de voormalig vij andelijke landen. Rijdend materieel werd in de laatste tijd weinig meer gevonden, doch in Tsjec' o-Slowakije (Eohemen en Moravië) is wel veel materiaal ui+ de werkplaatsen van de N. S. opgespoord, o.a. 80 machines uit de centrale werkplaatsen te Haarlem. Een aantal daarvan, meest draai- en schaafbanken, is reeds naar Haarlem teruggebracht en in bedrijf gesteld, waardoor de inrichting van de C. W. thans weer nagenoeg op peil is ge bracht. De achterstand in de reparatiewerk zaamheden is echter zeer groot, voor al omdat vele provisorisch herstelde rijtuigen na enige tijd weer opnieuw in behandeling genomen moeten wor den. MOTORSCHIP „VREDE" LOS. Het 500-ton metende Nederlandse mo torschip „Vrede", dat in Januari tijdens een sneeuwstorm bij Bridlington op de Engelse kust liep, is gisteravond los gekomen. Bij laag water hebben twee bulldozers en drie tractors het zand weggeruimd en het hoogste getij van het jaar hielp de beide sleepboten „Yorkshirgman" en „Nor- man" om het scl ip los te krijgen. Herman B. Baruch (rechts), de nieuw benoemde ambassadeur der Ver. Staten in Nederland, wordt beëdigd in zijn functie. V.l.n.r.: Stanley Wood ward, hoofd van de afdeling van protocol; dr. A. Loudon, Nederland's ge zant in de Ver. Staten; Bernard Baruch, broer van Herman, voormalig ge delegeerde van de commissie van atoom-energie der U.N.O.; Dean Acheson en Herman Baruch. Ass Press P. Gisterenmorgen omstreeks 11.00 urn- is door onbekende oorzaak brand uit gebroken in een oude galerij van laag 13 op de staatsmijn Hendrik te Heerlen, De brand breidde zich snel uit over een lengte van ongeveer 100 meter. Ten gevolge van deze brand ontstond een geweldige rooft-ontwikkeling, waardoor» naar men moet aannemen, een 12-tal mijnwerkers, waaronder een opzichter, bedwelmd is geraakt. Ten aanzien van de 11 vermisten wordt medegedeeld, dat de hoop kan worden opgegeven, deze mensen nog levend naar boven te krijgen. Over de oorzaak van de ramp is nog niets bekend. Gasontwikkeling wordt onwaarschijn lijk geacht, daar het ongeluk plaats vond in een oude galerij. De rookontwikkeling bemoeilijkte de opruimginswerkzaamheden zeer. Pas laat in de namiddag was be kend wie de slachtoffers konden zijn Op de mijn wordt normaal doorgewerkt. De middagdienst is gewoon aan het werk gegaan. Het gedeelte, waar de brand woedt, is afgesloten. De blussingswerkzaamheden zijn op dit ogenblik nog in vollen gang. Gisteravond laat is nog het stoffelijk overschot geborgen van den 54-jarigen bankwerker Jacobs, omtrent wient lot men ook in onzekerheid verkeerde, maar van wien niet vaststond, dat hij in de lerij was, toen de brand uitbrak. Het totaal aantal slachtoffers bedraagt thans dertien. Dit is de tweede maal, dat de Staats mijn Hendrik door een ernstig mijnonge luk wordt getroffen. De eerste maal ge schiedde dit op Vrijdag 13 Juli 1928. Ook toen vonden 13 mijnwerkers de dood. Hedenochtend vroeg werd bekend, dat de lijken van alle slachtoffers zijn ge vonden. ENKELE MAARTSE BUIEN. Weersverwachting, geldig tot he denavond: Aanvankelijk tijdelijk krachtige, later wat afnemende wind tussen West en Noord-West. ZWaar be wolkt later met tijdelijke opkla ringen, vooral aanvankelijk nog enkele buien van regen, hagel of natte sneeuw. Verder daling van temperatuur, doch in de komen de nacht nog geen nachtvorst. 4 Mei a.s.s over geheel Nederland KONINGIN MARIE JOSE BLIND? Uit van vooraanstaande personen der Romeinse aristocratie ontvangen berichten blijkt, dat het gezichtsver mogen van de voormalige Italiaanse koningin Marie José tengevolge van overmatig bloedverlies bij een opera tie zeer eeft geleden. Voor algehele blindheid wordt gevreesd. (Van onzen specialen verslaggever). De nieuwe dienstregeling der Ned. Spoorwegen, die op Zondag 4 Mei in werking treedt, zal gekenmerkt worden door een grote gelijkmatigheid, een zo kort mogelijke reisduur en een zo goed mogelijke aansluiting, zo verklaarde ons de heer F. Q. den Hollander, president-directeur van dit nationale vervoersbedrijf in een uiteenzetting van hetgeen wij tegen de zomer mogen verwachten. Er komen tal van veranderingen en het zullen vrijwel alle verbeteringen zijn, ook al is er fiauwelijks de helft van de vroeger aanwezige voorraad rollend materieel beschikbaar. zal moeten doen). Bij de Ned. Spoor wegen beschouwt men de drie provin cies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht, die tezamen de helft onzer be volking bevatten, als één geheel, als de „stad Holland", de acht overige pro vincies vormen dan de periferie. Nu is er in de eerste plaats gezorgd voor een goede verbinding tussen stad en periferie, maar de verbinding tussen de delen dezer periferie is toch geens zins verwaarloosd. Zo komen er tus sen Groningen en Vlissingen dagelijks vijf treinen (nu één), die er 8.53 uur Voorlopig blijft de halfuurdlenst op de oude lijn AmsterdamRotterdam gehandhaafd. Naderhand zal dat wel licht een tien-minutendienst worden met kortere treinen, doch om redenen van beveiliging is dat vooralsnog niet mogelijk. Aansluitend hierop komen er op tal van andere lijnen uurdiensten, zoals tussen RotterdamDen Haag en Eindhoven en Amsterdam en Arnhem. De eerstgenoemde lijn van 't midden- net had tegen 4 Mei geëlectrificeerd moeten zijn, maar de vorst heeft de uitvoering der werkzaamheden ver traagd. Op de dienstregeling zal dit echter geen invloed hebben, daar er tussen Utrecht en Eindhoven met die- seltreinen gereden zal worden zolang de electrische er nog niet terecht kun nen. De brug bij Hedel zal wel op tijd gereed zijn. Op deze lijn zullen om en om electrische (c.q. voorlopig diesel- electr.) treinstellen en stoomtreinen rijden. Tussen Amsterdam en Arnhem, welke lijn men tegen de winterdienst- regeling geëlectrificeerd hoopt te heb ben, komen elk uur om en om diesel en stoomtreinen. In dit schema zullen de stoomtreinen sneltreinen zijn. Nog veel meer verbeteringen. Maar er zullen veel meer verbete ringen komen. De grote plaatsen ver van het Westen krijgen een regelmati ge dienst om de twee uur met express- treinen, die een snelheid van 80 km. ontwikkelen (behalve naar Zeeland, dat het met een snelheid van 60 km; over doen, tussen Groningen en Maas tricht zes (nu één), die er 8.37 uur over doen. Het materiaalprobleem. Natuurlijk kan nog niet aan aller wensen worden voldaan, gezien de on toereikende hoeveelheid materiaal. Er zijn nieuwe treinen besteld bij Allan, Beynes en Werkspoor, maar wanneer komen ze? De grote bussen, die op sommige trajecten de treinen geheel of gedeeltelijk vervangen, zijn al voor een groot deel in bedrijf. Er komen er 240 en zij zullen de zitplaatscapaciteit te zamen met de treinen tot 70 pet. van de 163.000 in September 1944 opvoeren. De heer Den Hollander sprak met nadruk alle geruchten tegen als zou den de N.S. het particuliere autobus bedrijf willen dooddrukken. De N.S.- bussen zijn tijdelijk bedoeld. Zij zul len J straks weer voor treinen plaats moeten maken. Ook is het niet de bedoeling de 500 stations halten en stopplaatsen, waar nu geen enkele trein stopt, blijvend buiten bedrijf te houden. Een jaardienstregeling. De zomerdienstregeling, zoals deze per 4 Mei ingaat, wordt weer als vroeger een jaardienstregeling, met een .kleine wijziging in October (de winterdienst- regeling). Deze wijzigingen betreffen dan een kleine vermindering van het aantal treinen in verband met het va- cantieverkeer en wijzigingen in de in ternationale verbindingen. Zal de overeenkomst van Linggad jati eindelijk ondertekend worden, cn nog, zoals verwacht wordt, deze week, of zal er weer een nieuwe hindernis worden ontdekt, die uitstel voor een der belanghebbende partijen, of voor beide, wenselijk maakt? Het is tot dusver een weinig verhef fend gemanoeuvreer met dit z.g. ac- coord geweest. Nauwelijks was de overeenkomst geparafeerd of in ons land brak een storm los van critiek, zowel op de houding der commissie- generaal als op die der regering. De oppositie in de pers, tegen de zeven tien punten van een accoord dat was aangegaan zonder dat het parlement van te voren omtrent alle bizonderhe- den van het beraad was ingelicht, plantte zich in de volksvertegenwoor diging voort en gaf aanleiding tot de beperkende motie der Kamerleden Romme en Van der Goes van Naters en tot een regeringsinterpretatie waarmede, zoals spoedig bleek, de re gering der Indonesische republiek zich niet verenigen kon. Sjahrir weigerde te tekenen en de onderhandelingen schenen op het dode punt te zijn ge raakt. Maar intussen, het leven en de we reldpolitiek staan niet stil en stellen hun eisen van dag tot dag. Daar was het onverkwikkelijke incident een incident dat de betekenis had van een symbool met de „Martin Behrmann" die producten van particuliere onder nemingen ingeladen had. Onze rege ring kon bezwaarlijk toelaten dat de republiek deze grondstoffen, welke haar niet toebehoorden, verkocht en legde op de lading beslag. De regering te Washington erkende ons recht, maar zij gaf tegelijkertijd te kennen, dat de wereld deze grondstoffen broodnodig had en dat onze regering dus schade berokkende aan het algemeen belang door de handel daarin te belemmeren. Dit conflict is intussen opgelost, maar nog een ander conflict doorkruiste de onderhandelingen over het accoord. De vernielingen, door de extremisten aan de waterwerken bij Modjokerto aange richt, noopten onze troepen, ter be scherming van de bevolking en ten einde economische rampen te voorko men, tot het overschrijden van de de marcatielijn, welke bij sluiting van het bestand vastgesteld was. Ook dit inci dent leverde ernstig gevaar op voor het herstel van de vrede. Toen, verrassend plotseling, kwam de verklaring onzer regering, dat zij de commissie-gene raal gemachtigd had de overeenkomst te tekenen, ontdaan van alle beperken de interpretaties. Moet deze concessie onzer regering worden opgevat als een triomf der re publikeinen, als een nederlaag van Den Haag? Wij menen van niet. Immers, de regering der republiek tekent Wt accoord zoals het te Linggadjati is op gesteld en verbindt zich tot niets méér. Zij is echter bekend met de interpre tatie onzer regering en weet dus, dat deze zich tot niets méér verbindt, dan tot hetgeen door deze interpretatie wordt omlijnd. Dit sluit een erkenning in, al wordt dit niet nadrukkelijk vast gesteld. De zeventien punten worden of zijn misschien op dit ogenblik reeds door beide partijen aanvaard, met volledige kennis der wederzijdse be doelingen, als een grondslag voor ver der beraad. Wanneer dus op deze grond slag wordt voortgebouwd kent men van Indonesische zijde de interpreta tie der weerpartij en twijfel daarom trent is uitgesloten. De hoofdzaak is, dat een basis voor verdere besprekin gen is gelegd. Men kan alleen maar de wens koesteren, dat deze vruchtbaar zullen zijn, dat de wapenen kunnen rusten en dat aan het herstel van de welvaart in het rijke Insulinde kan wor den gewerkt in wederzijds vreedzaam overleg. Het is dit waarop Nederland en Indië, ja waarop heel de wereld in spanning heeft gewacht. Vreedzame en eendrachtige samenwerking is thans mogelijk. Tenzij zich ter elfder ure nieu we complicaties voordoenNa al wat de laatste tijd is geschied moet men op nieuwe verrassingen voorbe reid zijn. u. De in luchtvaartkringen bekende gezagvoerder bij de K.L.M., „Boontje" Sillevis, werd gehuldigd in verband met zijn 25-jarig jubileum als piloot bij de K.L.M. Hij is de oudste piloot bij deze Luchtvaartmaatschappij en tevens de eerste vlieger, die dit jubileum heeft bereikt. V.l.n.r. Piloot Abspoel, mevr. Sillevis, Eiiders, de jubilaris, de piloten Viruly en Steensma. (A.N.P. P.) De pachtregeling 1945 Uit officiële bron wordt het volgen de vernomen: Bij de Eerste Kamer is het wetsont werp „Pachtvoorziening 1947" aan hangig. De strekking van dit ontwerp is o.m. de geldende „Pachtregeling 1945", welke op 1 April 1947 zou ver vallen, van kracht te doen zijn tot 1 April 1950. Indien de pachtvoorziening 1947 tot stand komt, maar eerst na 1 April 1947 ais wet wordt afgekondigd, zal zij niettemin terugwerken tot 1 April 1947. Hiermede wordt beoogd, dat de pachtregeling 1945 waardoor het Pachtbesluit 1941, gewijzigd en aan gevuld, voorlopig is gehandhaafd, ■- zonder onderbreking van kracht zal blijven. Derhalve wordt betrokkenen er in hun eigen belang op gewezen, dat zij vooralsnog rekening hebben te hou den met de bepalingen van de Pacht regeling 1945.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1947 | | pagina 1