Protocol van Linggadjati ondertekend
r
Hors d'Oeuvre
13 doden bij
mijnramp
Hkec&edcht
Gelijkmatige Spoorwegdienst
DE TEERLING
GEWORPEN
DE NOORDHOLLAflDSCHE CÖURANT
DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN
Dr. Van Mook
„Onze vijanden hadden drie
dubbele muren opgetrokken"
Een zware wissel op
ons geduld
J
De Zesdaagse
geëindigd
Tal van uur- en twee-uur-diensfen
ingevoerd
In de toekomst
tien-minuten-dienst
BUREAU:
VOORD AM 9, ALKMAAR
TELEFOON ADM. 3320
REDACTIE 3902
Giro 187294
Dir.! J. Bijlsma
DINSDAG 25 MAART 1947.
Voortzetting uan de
144e JAARGANG No. 255.
ALKMAARSCHE COURANT
TARIEVEN:
Advertenties: 14 cent per
millimeter. „Waagjes" tot U
woorden 75 ct., elk woort
meer 5 ct„ uitsluitend contan
Abonnementen! t 110 per
maand f 9.25 per kwartaa
Hoofdredacteur M. H. E. Uyldert plv. TJ. N. Adema.
Na de ondertekening van de ontwerp-overeenkomst van Linggadjati,
welke gister plaats vond, hebben prof. Schermerhorn, Soetan Sjahrir en
dr. 11. J. van Mook redevoeringen uitgesproken.
De lt. gouverneur-generaal zeide het volgende:
„De ceremonie van hedenmiddag betekent het einde van een tijdperk,
waarin twee volkeren, die zich thans tot samenwerking hebben verbon
den, doch die door de oorlog ernstig van elkander gescheiden waren
geraakt, de weg tot elkander hebben moeten terugvinden. De oorlog
heeft een plotselinge afscheiding veroorzaakt, onze vijanden hebben
driedubbele muren tussen ons opgetrokken. Beide volken werden van
de vrije wereld geïsoleerd, beider volksleven werd krachtdadig onder
drukt. Bovendien werd in dit land een gehele bevolkingsgroep uitge
schakeld en aan een opsluiting onderworpen, die iedere beschrijving
tart. Zo is het gebeurd, dat vele zakelijke en persoonlijke banden, welke
tussen ons bestonden, plotseling ruw zijn stukgetrokken en dat ieder
volk zijn eigen baan moest vinden, totdat de overwinning door de ge
allieerden zou zijn behaald. In die tijd zijn de grondslagen voor Linggad
jati gelegd, maar ook voor de moeilijkheden en gevaren, die wjj op de
weg naar Linggadjati zouden hebben te overwinnen.
De geschiedenis na de 15de Augustus
heeft het ons niet gemakkelijk gemaakt
dit ogenblik te bereiken.
Toch moeten wij, terugziende op deze
negentien maanden, tot de erkening ko
men, dat zij niet uitsluitend uit tegen
spoed en duisternis hebben bestaan. Door
alies heen heeft van de, aanvang af
menige persoonlijke relatie tussen Neder
lander en Indonesiër standgehouden. Dit
gold ook voor velen, die elkander nog
niet ontmoeten konden, en maakte het
contact veel vrijer van animositeit dan
men oppervlakkig op grond van de ge
beurtenissen zou hebben gedacht. Aan
Nederlandse kant is ,een prijzenswaardige
zelfbeheersing aan de dag gelegd.
Aan Indonesische zijde zag men voor
en na het verlangen van samenwerking
door de tegenstelling heenbreken. Het
mocht soms schijnen, dat men met een
6tellingoorlog in optima forma te doen
had. Door de stellingen heen echter bleef
nok vreedzame aanraking op tal van pun
ten voortdurend mogelijk.
De wereld heeft in die tijd,, ten dele
als gevolg van eigen na-oorlogse zorgen,
het geval Indonesië met geduld en sym
pathie aangezien en de gelegenheid tot
overleg en een vreedzame overeenkomst
steeds opengehouden. Vrienden uit tal van
landen hebben ons bijgestaan en slechts
in enkele gevallen is het proces van tot
elkander komen door inmenging van vij
andige of onverantwoordelijke groepen en
personen bemoeilijkt.
Nus is het dan zo ver, dat niet alleen
twee regeringen, maar inderdaad twee
volkeren de eerste grondslag hebben ge
legd voor een gezamenlijk verder gaan
pis gelijken, die voor elkander meer kun
nen betekenen, naarmate zij dieper van
de mogelijkheid van dit samengaan over
tuigd geraken.
Er is haast by de verwerkeiyking van
dit verdrag. Immers, het land is arm.
het snakt naar herstel van de rust en
hernieuwing van de werkzaamheid. Er
kan nu een einde komen aan alle lo
cale twisten en plaatselijke strijd, die
tot dusver de reconstructie hebben ver
traagd en verhinderd. Van vandaag af
kunnen en moeten openbare uitingen
aan beide kanten de toon van wan
trouwen, verdachtmaking en vUandschap
laten varen en dienen publicaties zich
te richten op het constructieve.
De tijd van twist en onderhandeling is
voorbij, de tijd van vriendschap en sa
menwerking is aangebroken. Wij zullen
nog moeite hebben in de eerste dagen
PESSIMIST
Tk wandelde door het plantsoen
dat in de door mij bewoonde
stadswijk enigermate de lucht
ververst, want het is lente. De
voorjaars-zoelte streek weldadig
door mijn kuif en ik voelde mij,
na de druk van deze winter
die een der wreedste tyrannen
onder de winters is geweest, be
vrijd. De zon scheen koesterend
en op een bankje, door die zon
bestraald, zat mijn vriend Brom.
Hij keek somber, om niet te zeg
gen triest, naar een mus, die
tussen het platgetreden grint ver
geefs naar wormpjes zocht. Het
stomme diertje deed* mij denken
aan de laatste oorlogswinter. Toen
zochten wij, mensen, naar voed
sel en vonden vaak stenen voor
brood.
„Dag Brom", zei ik. Waarom
20 droef? Man, het is lente; de
zon schijnt, de winter is voor
bij-
„Ha", zei Brom. „Het mocht
wat! De winter is voorbij, zeg
je. Maar na deze winter komt
een andere, weet dat wèl."
„Dat weet ik wel", zei ik,
lichtelijk verbaasd, „maar intus
sen zit je lekker in de zon en
gaan we de Meimaand tegemoet.
Brom keek mij van terzijde aan
met een meewarige blik. „Zeker'
antwoordde hij, „maar de tijd
gaat snel. Je zult eens zien hoe
gauw ook de zomer voorbij is.
Vóór Je het recht beseft zit je in
de herfst, met zijn rotte bladeren,
zijn modder, regen en wind. Dat
is het juist wat mij zo droevig
stemt. Jij verheugt je op de
lente en. de zomer die volgen zal
lichtzinnige dwaas, maar i k weet
dat daarna weer de winter komt
en hoe dieper we in de lente
leven, des te eerder is de win
ter er weer. Dat maakt mij
triest".
„Maar beste jongen", troostte ik
hem", „na deze zomer komt dan
toch wëer een andere".
„Zou je denken?" vroeg Brom
„Dat moeten we toch nog eerst
zien. Je bent een onverbeterlijk
optimist."
Intussen liet hij zich lekker sto
ven door de voorjaarszon, maai
de stakker besefte het niet eens,
En ik moet onwillekeurig denken
'aan zekere mensen die. inplaats
voldaan te zijn over al wat de
vrede hun tot dusver, vergeleken
bij de ontberingen van de laat
ste oorlogswinter, heeft gebracht,
brommerig tobben over een vol
gende oorlog. Zij zitten in de
zon, al schijnt die nog maar
flauwtjes, maar het is toch de
zon en zij weten het niet eens
KREEFT.
>1
Minister Jonkman
wenst C.-G. geluk
Minister Jonkman heeft naar
A. N. P. verneemt de commissie-
generaal gelukgewenst met het resul
taat en haar verzocht den heer Sjah
rir te willen mededelen, dat wij met
hem vertrouwen in het welslagen on-
zei samenwerking tot oplossing van
de nijpende problemen van herstel en
opbouw.
Prof. Schermerhorn en de
heer van Poll naar Nederland?
In de omgeving van de commissie-
generaal acht men het practisch ze
ker, dat prof. Schermerhorn en de
heer van Poll omstreeks half April
voor korte tijd naar Nederland zul
len komen teneinde met de Neder
landse regering over de vervanging
van commissaris-generaal de Boer
en andere aspecten van de situatie
in overleg te treden.
Schulte-Boeyen geven op
Gisteravond om 7 uur, enkele uren
vóór het einde van de wedstryd;
heeft het Nederlandse koppel Schulte
—Boeyen opgegeven.
Over het opgeven van het Neder
landse koppel Schulte—Boeyen, dat
met een ronde voorsprong aan de kop
ging, wordt nog gemeld, dat dit ge
schiedde ais gevolg van het niet toe
kennen van een ronde, welke de Ne
derlanders genomen hadden. Toen de
jury weigerde te erkennen dat zulks
op regelmatige wijze gebeurd was,
staakten Schulte en Boeyen de strijd.
De eindstand van de 24ste Parijse
zesdaagse wielerwedstrijden luidt:
1 BruneelNaeye (België) 810 pun
ten; op drie ronden achterstand: 2
KnechtKubler (Zwitserland) 319 pun
ten; op vier ronden achterstand: 3 Gi-
rard—Louviot (Frankrijk) 250 pinten;
op vijf ronden achterstand: 4 Guimbre-
tiereLe Nizerhy (Frankrijk) 780 pun
ten; 5 SeresLapebie (Frankrijk) 483
punten. De overige drie nog aan de
strijd deelnemende koppels lagen zes
t.e.m. 12 ronden op den winnaar ach
ter.
onze plaats in de nieuwe toestand en
onze gedragslijn te bepalen. Laat ons
echter de moed hebben het werk stevig
aan te vatten, met opgewektheid en zon
der vooropgezet wantrouwen of geeste
lijk voorbehoud.
De handen ineen
En in wezen is het niet zo moeilijk de
juiste houding en de juiste richting te
vinden. Want het is gemakkelijk in te
zfen, dat goed en krachtig werk van de
beide partners niet alleen de verwezen
lijking van ieders eigen doelstellingen
naderbij brengt, maar ook en juist voor
den deelgenoot van het grootste belang is
Wij kunnen het ook tot een voorbeeld
maken in deze wereld door de handen
ineen te slaan en een periode van strijd
en geschil voor goed af te sluiten.
De lange en moeilijke maanden tus
sen Linggadjati en vandaag hebben een
zware wissel getrokken op ons geduld
en onze geestdrift. Het langdurige na
spel van de oorlog heeft ontmoediging
en bitterheid gebracht. Wij moeten dit
alles overwinnen Laat ons juist daarom
vandaag de spinnewebben om ons weg
slaan en met overtuiging en vertrouwen
het werk van de vrede beginnen."
Spoorwegmateriaal keert terug
De Nederlandse spoorwegen gaan
voort met het zoeken naar machine
rieën en rijtuigen in de voormalig vij
andelijke landen. Rijdend materieel
werd in de laatste tijd weinig meer
gevonden, doch in Tsjec' o-Slowakije
(Eohemen en Moravië) is wel veel
materiaal ui+ de werkplaatsen van de
N. S. opgespoord, o.a. 80 machines uit
de centrale werkplaatsen te Haarlem.
Een aantal daarvan, meest draai- en
schaafbanken, is reeds naar Haarlem
teruggebracht en in bedrijf gesteld,
waardoor de inrichting van de C. W.
thans weer nagenoeg op peil is ge
bracht.
De achterstand in de reparatiewerk
zaamheden is echter zeer groot, voor
al omdat vele provisorisch herstelde
rijtuigen na enige tijd weer opnieuw
in behandeling genomen moeten wor
den.
MOTORSCHIP „VREDE" LOS.
Het 500-ton metende Nederlandse mo
torschip „Vrede", dat in Januari tijdens
een sneeuwstorm bij Bridlington op de
Engelse kust liep, is gisteravond los
gekomen.
Bij laag water hebben twee bulldozers
en drie tractors het zand weggeruimd en
het hoogste getij van het jaar hielp de
beide sleepboten „Yorkshirgman" en „Nor-
man" om het scl ip los te krijgen.
Herman B. Baruch (rechts), de nieuw benoemde ambassadeur der Ver.
Staten in Nederland, wordt beëdigd in zijn functie. V.l.n.r.: Stanley Wood
ward, hoofd van de afdeling van protocol; dr. A. Loudon, Nederland's ge
zant in de Ver. Staten; Bernard Baruch, broer van Herman, voormalig ge
delegeerde van de commissie van atoom-energie der U.N.O.; Dean Acheson
en Herman Baruch. Ass Press P.
Gisterenmorgen omstreeks 11.00 urn-
is door onbekende oorzaak brand uit
gebroken in een oude galerij van laag
13 op de staatsmijn Hendrik te Heerlen,
De brand breidde zich snel uit over
een lengte van ongeveer 100 meter. Ten
gevolge van deze brand ontstond een
geweldige rooft-ontwikkeling, waardoor»
naar men moet aannemen, een 12-tal
mijnwerkers, waaronder een opzichter,
bedwelmd is geraakt.
Ten aanzien van de 11 vermisten wordt
medegedeeld, dat de hoop kan worden
opgegeven, deze mensen nog levend naar
boven te krijgen. Over de oorzaak van
de ramp is nog niets bekend.
Gasontwikkeling wordt onwaarschijn
lijk geacht, daar het ongeluk plaats vond
in een oude galerij. De rookontwikkeling
bemoeilijkte de opruimginswerkzaamheden
zeer. Pas laat in de namiddag was be
kend wie de slachtoffers konden zijn
Op de mijn wordt normaal doorgewerkt.
De middagdienst is gewoon aan het werk
gegaan. Het gedeelte, waar de brand
woedt, is afgesloten.
De blussingswerkzaamheden zijn op dit
ogenblik nog in vollen gang.
Gisteravond laat is nog het stoffelijk
overschot geborgen van den 54-jarigen
bankwerker Jacobs, omtrent wient lot men
ook in onzekerheid verkeerde, maar van
wien niet vaststond, dat hij in de
lerij was, toen de brand uitbrak. Het
totaal aantal slachtoffers bedraagt thans
dertien.
Dit is de tweede maal, dat de Staats
mijn Hendrik door een ernstig mijnonge
luk wordt getroffen. De eerste maal ge
schiedde dit op Vrijdag 13 Juli 1928. Ook
toen vonden 13 mijnwerkers de dood.
Hedenochtend vroeg werd bekend, dat
de lijken van alle slachtoffers zijn ge
vonden.
ENKELE MAARTSE BUIEN.
Weersverwachting, geldig tot he
denavond:
Aanvankelijk tijdelijk krachtige,
later wat afnemende wind tussen
West en Noord-West. ZWaar be
wolkt later met tijdelijke opkla
ringen, vooral aanvankelijk nog
enkele buien van regen, hagel of
natte sneeuw. Verder daling van
temperatuur, doch in de komen
de nacht nog geen nachtvorst.
4 Mei a.s.s
over geheel Nederland
KONINGIN MARIE JOSE BLIND?
Uit van vooraanstaande personen
der Romeinse aristocratie ontvangen
berichten blijkt, dat het gezichtsver
mogen van de voormalige Italiaanse
koningin Marie José tengevolge van
overmatig bloedverlies bij een opera
tie zeer eeft geleden. Voor algehele
blindheid wordt gevreesd.
(Van onzen specialen verslaggever).
De nieuwe dienstregeling der Ned. Spoorwegen, die op Zondag 4 Mei in
werking treedt, zal gekenmerkt worden door een grote gelijkmatigheid,
een zo kort mogelijke reisduur en een zo goed mogelijke aansluiting, zo
verklaarde ons de heer F. Q. den Hollander, president-directeur van dit
nationale vervoersbedrijf in een uiteenzetting van hetgeen wij tegen de
zomer mogen verwachten. Er komen tal van veranderingen en het zullen
vrijwel alle verbeteringen zijn, ook al is er fiauwelijks de helft van de
vroeger aanwezige voorraad rollend materieel beschikbaar.
zal moeten doen). Bij de Ned. Spoor
wegen beschouwt men de drie provin
cies Noord-Holland, Zuid-Holland en
Utrecht, die tezamen de helft onzer be
volking bevatten, als één geheel, als
de „stad Holland", de acht overige pro
vincies vormen dan de periferie. Nu
is er in de eerste plaats gezorgd voor
een goede verbinding tussen stad en
periferie, maar de verbinding tussen
de delen dezer periferie is toch geens
zins verwaarloosd. Zo komen er tus
sen Groningen en Vlissingen dagelijks
vijf treinen (nu één), die er 8.53 uur
Voorlopig blijft de halfuurdlenst op
de oude lijn AmsterdamRotterdam
gehandhaafd. Naderhand zal dat wel
licht een tien-minutendienst worden
met kortere treinen, doch om redenen
van beveiliging is dat vooralsnog niet
mogelijk. Aansluitend hierop komen er
op tal van andere lijnen uurdiensten,
zoals tussen RotterdamDen Haag en
Eindhoven en Amsterdam en Arnhem.
De eerstgenoemde lijn van 't midden-
net had tegen 4 Mei geëlectrificeerd
moeten zijn, maar de vorst heeft de
uitvoering der werkzaamheden ver
traagd. Op de dienstregeling zal dit
echter geen invloed hebben, daar er
tussen Utrecht en Eindhoven met die-
seltreinen gereden zal worden zolang
de electrische er nog niet terecht kun
nen. De brug bij Hedel zal wel op tijd
gereed zijn. Op deze lijn zullen om en
om electrische (c.q. voorlopig diesel-
electr.) treinstellen en stoomtreinen
rijden. Tussen Amsterdam en Arnhem,
welke lijn men tegen de winterdienst-
regeling geëlectrificeerd hoopt te heb
ben, komen elk uur om en om diesel
en stoomtreinen. In dit schema zullen
de stoomtreinen sneltreinen zijn.
Nog veel meer verbeteringen.
Maar er zullen veel meer verbete
ringen komen. De grote plaatsen ver
van het Westen krijgen een regelmati
ge dienst om de twee uur met express-
treinen, die een snelheid van 80 km.
ontwikkelen (behalve naar Zeeland,
dat het met een snelheid van 60 km;
over doen, tussen Groningen en Maas
tricht zes (nu één), die er 8.37 uur
over doen.
Het materiaalprobleem.
Natuurlijk kan nog niet aan aller
wensen worden voldaan, gezien de on
toereikende hoeveelheid materiaal. Er
zijn nieuwe treinen besteld bij Allan,
Beynes en Werkspoor, maar wanneer
komen ze? De grote bussen, die op
sommige trajecten de treinen geheel of
gedeeltelijk vervangen, zijn al voor een
groot deel in bedrijf. Er komen er 240
en zij zullen de zitplaatscapaciteit te
zamen met de treinen tot 70 pet. van
de 163.000 in September 1944 opvoeren.
De heer Den Hollander sprak met
nadruk alle geruchten tegen als zou
den de N.S. het particuliere autobus
bedrijf willen dooddrukken. De N.S.-
bussen zijn tijdelijk bedoeld. Zij zul
len J straks weer voor treinen plaats
moeten maken. Ook is het niet de
bedoeling de 500 stations halten en
stopplaatsen, waar nu geen enkele
trein stopt, blijvend buiten bedrijf te
houden.
Een jaardienstregeling.
De zomerdienstregeling, zoals deze per
4 Mei ingaat, wordt weer als vroeger
een jaardienstregeling, met een .kleine
wijziging in October (de winterdienst-
regeling). Deze wijzigingen betreffen
dan een kleine vermindering van het
aantal treinen in verband met het va-
cantieverkeer en wijzigingen in de in
ternationale verbindingen.
Zal de overeenkomst van Linggad
jati eindelijk ondertekend worden, cn
nog, zoals verwacht wordt, deze week,
of zal er weer een nieuwe hindernis
worden ontdekt, die uitstel voor een
der belanghebbende partijen, of voor
beide, wenselijk maakt?
Het is tot dusver een weinig verhef
fend gemanoeuvreer met dit z.g. ac-
coord geweest. Nauwelijks was de
overeenkomst geparafeerd of in ons
land brak een storm los van critiek,
zowel op de houding der commissie-
generaal als op die der regering. De
oppositie in de pers, tegen de zeven
tien punten van een accoord dat was
aangegaan zonder dat het parlement
van te voren omtrent alle bizonderhe-
den van het beraad was ingelicht,
plantte zich in de volksvertegenwoor
diging voort en gaf aanleiding tot de
beperkende motie der Kamerleden
Romme en Van der Goes van Naters
en tot een regeringsinterpretatie
waarmede, zoals spoedig bleek, de re
gering der Indonesische republiek zich
niet verenigen kon. Sjahrir weigerde
te tekenen en de onderhandelingen
schenen op het dode punt te zijn ge
raakt.
Maar intussen, het leven en de we
reldpolitiek staan niet stil en stellen
hun eisen van dag tot dag. Daar was
het onverkwikkelijke incident een
incident dat de betekenis had van een
symbool met de „Martin Behrmann"
die producten van particuliere onder
nemingen ingeladen had. Onze rege
ring kon bezwaarlijk toelaten dat de
republiek deze grondstoffen, welke
haar niet toebehoorden, verkocht en
legde op de lading beslag. De regering
te Washington erkende ons recht, maar
zij gaf tegelijkertijd te kennen, dat de
wereld deze grondstoffen broodnodig
had en dat onze regering dus schade
berokkende aan het algemeen belang
door de handel daarin te belemmeren.
Dit conflict is intussen opgelost, maar
nog een ander conflict doorkruiste de
onderhandelingen over het accoord. De
vernielingen, door de extremisten aan
de waterwerken bij Modjokerto aange
richt, noopten onze troepen, ter be
scherming van de bevolking en ten
einde economische rampen te voorko
men, tot het overschrijden van de de
marcatielijn, welke bij sluiting van het
bestand vastgesteld was. Ook dit inci
dent leverde ernstig gevaar op voor het
herstel van de vrede. Toen, verrassend
plotseling, kwam de verklaring onzer
regering, dat zij de commissie-gene
raal gemachtigd had de overeenkomst
te tekenen, ontdaan van alle beperken
de interpretaties.
Moet deze concessie onzer regering
worden opgevat als een triomf der re
publikeinen, als een nederlaag van Den
Haag? Wij menen van niet. Immers,
de regering der republiek tekent Wt
accoord zoals het te Linggadjati is op
gesteld en verbindt zich tot niets méér.
Zij is echter bekend met de interpre
tatie onzer regering en weet dus, dat
deze zich tot niets méér verbindt, dan
tot hetgeen door deze interpretatie
wordt omlijnd. Dit sluit een erkenning
in, al wordt dit niet nadrukkelijk vast
gesteld. De zeventien punten worden
of zijn misschien op dit ogenblik reeds
door beide partijen aanvaard, met
volledige kennis der wederzijdse be
doelingen, als een grondslag voor ver
der beraad. Wanneer dus op deze grond
slag wordt voortgebouwd kent men
van Indonesische zijde de interpreta
tie der weerpartij en twijfel daarom
trent is uitgesloten. De hoofdzaak is,
dat een basis voor verdere besprekin
gen is gelegd. Men kan alleen maar de
wens koesteren, dat deze vruchtbaar
zullen zijn, dat de wapenen kunnen
rusten en dat aan het herstel van de
welvaart in het rijke Insulinde kan wor
den gewerkt in wederzijds vreedzaam
overleg. Het is dit waarop Nederland
en Indië, ja waarop heel de wereld in
spanning heeft gewacht. Vreedzame en
eendrachtige samenwerking is thans
mogelijk. Tenzij zich ter elfder ure nieu
we complicaties voordoenNa al
wat de laatste tijd is geschied moet
men op nieuwe verrassingen voorbe
reid zijn. u.
De in luchtvaartkringen bekende gezagvoerder bij de K.L.M., „Boontje"
Sillevis, werd gehuldigd in verband met zijn 25-jarig jubileum als piloot bij
de K.L.M. Hij is de oudste piloot bij deze Luchtvaartmaatschappij en tevens
de eerste vlieger, die dit jubileum heeft bereikt. V.l.n.r. Piloot Abspoel, mevr.
Sillevis, Eiiders, de jubilaris, de piloten Viruly en Steensma.
(A.N.P. P.)
De pachtregeling 1945
Uit officiële bron wordt het volgen
de vernomen:
Bij de Eerste Kamer is het wetsont
werp „Pachtvoorziening 1947" aan
hangig. De strekking van dit ontwerp
is o.m. de geldende „Pachtregeling
1945", welke op 1 April 1947 zou ver
vallen, van kracht te doen zijn tot 1
April 1950.
Indien de pachtvoorziening 1947 tot
stand komt, maar eerst na 1 April 1947
ais wet wordt afgekondigd, zal zij
niettemin terugwerken tot 1 April
1947. Hiermede wordt beoogd, dat de
pachtregeling 1945 waardoor het
Pachtbesluit 1941, gewijzigd en aan
gevuld, voorlopig is gehandhaafd, ■-
zonder onderbreking van kracht zal
blijven.
Derhalve wordt betrokkenen er in
hun eigen belang op gewezen, dat zij
vooralsnog rekening hebben te hou
den met de bepalingen van de Pacht
regeling 1945.