DE VLIEGENDE HOLLANDER
MENSEN VERHONGEREN in Batavia
Scilly-eilanden
Onze laatste Sportprijsvraag
5
hoogspanning
DAMRUBR1EK
Vroeger Nu Straks
Dumont kwam één meter van de grond
Huwelijksreis per luchtballon
in 1867
Wij luisteren morgen
naar.
INDISCHE BRIEVEN
Volksgezondheid loopt ernstig gevaar
Pü HP HIP IP
LANGS DE WITTE
STRANDEN DER
fcEEN OORD VOOR LANDVERHUIZERS
„Scillies" blijven onbekend paradijs
Feuilleton
maanden
door Tjeerd Adema
Voet bal program ma
voor Zondag a.s.
Lagere fruiiprijzen dan
vorig jaar
-andmeseter J. Smit
I.
van komen, daar is
l. Dit spreekwoord,
ook voor de brand-
ïstelijk zij zich ook
naakt voor de ge
nt een tijd, dat de
'lieden moeten wor-
laats dienen te ma-
Gisteravond was die
r 18 van de 23 be-
ode haan. In tegen-
>urgemeeter en wet-
eenteraadsleden, de
atrictsinspecteur uit
instructeur rijksin-
indwezen uit A'dam,
ider-commandant uit
anderen, gaven de
lerlieden, opgeleid
Mol, een demonstra-
n. Drie mannen gin-
eg of reddingsploeg,
ïriaal, op verken
redding uit, na be-
mnans gevolgd door
i dank zij dit snel-
e minuten na alar-
aangetast met drie
>r per minuut op de
en.
tratie, die alle ver-
de nieuwe brand-
allen zich in café
de officciëele over-
id. Met hartelijke,
rden nam burge-
fscheid van de oude
reel toewijding haar
rdelijke taak had
den heer J. Smit,
>mmandant, als blijk
e ere-medallle van
i wekte de nieuwe
devies „snelheid bo-
ouden, immers de
daalder waard,
wees nog op de
-delijkheid, die er
huidige omstandig-
indweer rust: een
i ramp en 't is niet
eens werd gezegd,
t de brand. Vooral
Bergen, dat in het
king haast verdub-
ns op brand en on-
en is snelheid een
rekers voerden nog
oud-commandant J.
commandant Blauw,
it namens de schei-
ol, de instructeur,
iet een schilderij als
ag voor zijn prettige
[ODD VAN HET
iLLENVAK.
-Heiloo van boven-
ig hield haar leden-
Centrum te Lim-
Nuijens sprak over
i van de kleine en
besprak de afschaf-
aatregelen en stimu-
ing om vooral niet
uw gevormde voor-
drijfschap. De ver-
ijna 4000 leden in
iteeds groeit bij eni-
al. De grote massale
houden worden op
het voorm. Beursge-
-TERREIN
IPGEKNAPT.
d. Maat te Heiloo
gemaakt met de zo
oting en egalisering
;in. Tijdens deze ter-
rdt door de H.S.V.-
ers-terrein aan de
gebruik gemaakt.
:r directie van het
pordt ons medege-
;ge van Rijksbemid-
rende aan een des
van de directie der
;n tijdelijke vergun-
1 tot het toekennen
'P het uurloon der
toeslag bepaald op
bij het nemen van
irwogen, dat binnen
waardering van de
amstandigheden, die
irijf bestaan en voor
es, tot uitdrukking
:ht in een premie
college heeft, voor
instelling van een
leds thans de moge-
ren tot een inkom-
irbij met de beide
wordt gehouden. De
:end voor zes maan-
iart 1947. Gedurende
•ie maanden, van 1
urende hetwelk de
[dig zal zijn, zal het
en tariefstelsel,
nde toeslag dus een
worden gereed ge-
ACHT SHAG DIT
MEE.
rechter te Haarlem
nelrenner C. B. uit
bezoeker van Bel-
rancjes verdiende,
at bijverdienste ge-
de grens brengen
tg" en sigaretten,
il beboet was, eiste
aden voorwaarde-
1 met 3 jaar proef-
klaring.
it verder conform
v. gevangenisstraf
gd.
ii.
In 1903 waren het de gebroe
ders Wright, die met een door
hen gebouwd motorvliegtuig van
de grond wisten te komen gedu
rende 39 minuten en daarmee be
wezen, dat het mogelijk was om
met Iets zwaarder dan de luoht
van de grond te komen.
In 1905 wist Santos Dumont
zich eveneens 1 meter van de
grond te verheffen, maar moest
zfln poging met een val bezuren.
Het grote begin van de luchtvaart
was geboren en spoedig na de eer
ste bescheiden pogingen startte in
1909 de Franse vlieger Blériot voor
een vlucht over het Kanaal, die hij
met succes volbracht. Het bewijs was
geleverd, dat de oude vijanden van
de mens, ruimte en afstand, waren
•itverwoKien.
De gemotoriseerde en bestuurbare
luchtballon de Zeppelin en de
vliegmachine begonnen hun succes
volle tournée rond de aardbol. In 1864
maakte Flammarion zijn huwelijks
reis per luchtballon en in 1900 wist
Graaf Zeppelin zijn luchtschip 18 mi
nuten te laten vliegen en antwoorden
op zijn stuurcommando's. Het lucht
ruim was overwonnen, maar de vol
maaktheid van luchtschip en vlieg
machine waren nog lang niet bereikt.
Steeds sneller, steeds comfortabeler
werd het vervoer door de lucht.
Maar zoals een schip zijn navigatie
nodig heeft, zo bleek de luchtvaart
afhankelijk van de weerberichten.
Radio-weerberichten brachten de
luchtvaart opnieuw een sprong voor
uit. Zo kon men immers bepalen of
de luchtreis moeilijkheden zou mee
brengen, men kon voorzorgen nemen
en daarmede de veiligheid van het
luchtverkeer vergroten. De risico's
werden minder, de aantrekkelijkheid
van het vliegen werd groter. Door
stijgende veiligheid kon men gaan
wedijveren met de andere vervoermid'
delen als trein en boot.
Bracht de eerste wereldoorlog de
luchtvaart de kans om practische er
varing op te doen, de zakenwereld zag
alras het grote belang van dit snelle
vervoermiddel. Naast de verschillende
maatschappijen op luchtvaartgebied
in andere landen ontstond ook in Ne
derland een luchtvaartconcern, de
K.L.M. (Koninklijke Luchtvaart
Maatschappij). De Vliegende Hollan
der was nu in werkelijkheid een vlie
gende Hollander geworden!
NEDERLANDSE HELDEN VAN ND.
In Nederlands Luchtvaartge
schiedenis worden in één adem na
men genoemd als Fokker, Plèsman,
Viruly, Geysendorfer, Van Weerden
Poelman en vele andere bekende
figuren. Zjj spreken tot onze jeugd
even sterk als de figuren van een
De Ruyter, Tromp, De Witt, Piet
Hein, de zeehelden van eeuwen te
rug.
Hun aller namen zeggen een
Hollander iets, zjj doen hem voe
len, dat Nederland hoe klein het
ook is door de eeuwen heen in
staat bleek iets groots te preste
ren.
Met diezelfde voortvarendheid en
ondernemingsgeest, waarmee eeuwen
terug de schepen werden uitgerust
voor een reis naar de Oost, worden
in deze tijd van luchtvaart de stap
pen gedaan om een luchtvaart-min-
ded land te worden. Klein werd be
gonnen, weldra werden de lijnen uit
gebreid en spoedig startten met de
regelmaat van de klok en zeker zo
veilig als een boot en trein, dagelijks
de Nederlandse vliegtuigen naar vrij
wel alle delen der aarde. Zoals de
zeevarenden vroeger thuis waren op
de wateren der wereld, zo doorkruisen
thans de Nederlandse toestellen het
heelal rond onze aardbol, steeds radio
grafisch in contact met hun vliegveld
in Holland.
Niet in één keer was het zover.
Jarenlang is er hard gewerkt om
steeds een stapje verder te komen.
Eerst korte Europese trajecten, toen
langere en steeds meer. En eindelijk
kwam het grootste plan om de over
zeese gebiedsdelen in het luchtvaart-
net te betrekken. Jlauwkeurlg werd
alles overwogen, becijferd en vastge
steld. Het was 1924, toen het eerste
K.L.M.-toestel startte naar Indië en
na een tocht van veel ondervindingen
te Batavia arriveerde. Dat werd het
begin van een regelmatige Holland
Indië verbinding, waarmee in 1931
werd begonnen. Tegenwoordig vliegt
men in enkele dagen deze afstand,
00ET INSPECTEUR. BA.I
Z'JN BEST OM HET
TWEETAL ONSCHADELUK TE MAKEN.
JA, RIKK.I
WEET OOK NOS
NIET, DAT Z'J
IN 'N NIEUW
AVONTUUR.
ZAL WORDEN
BETROKKEN.
HET AVONTUUR
MET EEN BRU
TALE EN GE-
HEIMZINNIGÊ
BANDIET, DIE
WELDRA HEEL
NEDERLAND
IN ADEMLOZE
SPANNING
ZAL HOUDEN:
PAMPUS
PIRAAT
waarvoor een zeilschip vroeger min
stens 100 dagen nodig had met alle
daaraan verbonden gevaren en onge
makken.
Snelheid is de eis van deze tijd.
Wil men economisch werken en rei
zen dan is het nodig om snel van het
ene eind der wereld naar het andere
te kunnen komen. Welnu, de aviatiek
biedt daartoe de gelegenheid. Wil
men handelsreizen ondernemen, in
korte tijd over een ifitgestrekt gebied,
dan is het vliegtuig het meest eco
nomische vervoermiddel. We zien het
in deze dagen, nu een Nederlandse
textielfabrikant het Midden-Oosten
bereisde met een speciaal voor hem in
gericht woonvliegtuig. Dat is zaken
doen volgens Amerikaanse begrippen.
(wordt vervolgd)
HILVERSUM I geeft nieuws om 7,
8, 1, 6, 8 en 11 uur. 7.15 Ohtend-
gymnastiek. 8.18 Operaprogramma.
8.50 Voor de huisvrouw. 9 Orkest
werk van Brahms. VPRO: 10 Mor
genwijding. - VARA: 10. De Regen
boog. 11.15 Voor de vrouw. 1.30
The Hill Billies. - 11.45 Familiebe
richten. AVRO: 12.30 Sportagenda.
12.35 Radio-dansorkest. 1.15 Pier
re Palla. 2 Kookkunst. 3.10 Ons
Volk in zijn dichters. VARA: 4 Or
gelspel door Johan Jong. 4.30 Tus
sen twaalf en zestien. 5.3C Muzikaal
babbeltje. 6.15 Vara feliciteert.
6.30 Programma Ned. Strijdkrachten.
7.15 The Mills Brothers. VPRO: 7 30
„De mens in 1947". 8.30 De verhou
ding van onze Westerse cultuur. VARA:
9 Men vraagt9.30 Buitenlands
weekoverzicht. 10.15 Acordeon-or-
kest. VPRO: 10 40 Avondwijding
VARA: 11.15 Avondconcert.
HILVERSUM U geeft nieuws om
T 8. 1, 7. 8 en 10.30 uur. - NCRV: 7.15
Ochtendgymnastiek. 8.30 Gevarieerd
morgenconcert. 9.50 Symnhonie.
10 30 Morgendienst. 11 Wiener
Sangerknaben. 1115 Pianospel.
12 Stafmuziekeorns Amsterdamse Po
litie. 1.15 Vioolrecital. 2.20 Van
oude en nieuwe schrijvers 2.40 yoor
„Elck wat wils". 3 30 Scala-sextet
4 Declamatie. 5.15 Zangrecital
5.45 Robert Casadesus. 6 Holands-
sextet. 715 Annel v d. ex-politieke
gevangenen - 7 30 Geestelijke liede
ren. 8 ..Naast God. schipper op mijn
schip. 8 05 De Stemvork. 8.15
Cyclus Bijbel eo muziek. 9.30 Po
pulaire Orgelbespeling. 10 Vragen
aan voorbijgangers. 11 Gevarieerd
concert
Batavia 1947.
Een van de grootste problemen
in het huidige Batavia vormt zon
der twijfel de ontstellende toena
me van het aantal bedelende man
nen, vrouwen en kinderen. Bij
duizenden doorkruisen ze de stad
in allerlei richtingen, wandelen
de geraamten, half gekleed in lom
pen de kinderen in de meeste
gevallen geheel naakt vaak
overdekt met afzichtelijke wonden,
huis aan huis hun benepen bede
om wat voedsel herhalend. Slechts
een enkele maal hebben ze suc
ces en krijgen ze van een mede
lijdende njonja een snee brood,
maar meestal vragen ze vergeefs,
want veertig of meer bedelaars per
dag aan de deur is heel gewoon
en daar is het minimum rantsoen
van de Europese bevolking natuur
lijk niet op berekend.
Vele dezer ten dode gedoemden ko
men uit het binnenland. Zij hebben
wekenlang gezworven van de ene des-
sa naar de andere, doelloos en zonder
enige hoop. Onderweg sterven de
zwakkeren reeds en vooral de kin
deren overleven een dergelijke honger
tocht van 500 of 600 kilometers slechts
bij uitzondering. Als zij eindelijk Ba
tavia bereiken begint hun ellende ech
ter eerst goed, want het rijstgebrek
hier is zo nijpend, dat er voor de
eigen bevolking bij lange na niet vol
doende is, zodat de tienduizenden
zwervers helemaal niet aan bod ko
men. De meeste hunner lijden in ern
stige mate aan t.b.c. of aan een of
andere besmettelijke tropische ziekte
en doordat zij bij voorkeur hun bede-
laarsbedrijf uitoefenen op de drukbe
zochte pasars van de stad, waar ze
neerhurken tussen de hopen afval en
vuil, vormen zij eén ernstig gevaar
voor de volksgezondheid, die toch al
niet erg rooskleurig is.
Het spreekt vanzelf, dat er van on
derdak voor hen helemaal geen sprake
is, want deze stad is overbevolkter
dan elke andere stad ter wereld. Als
des avonds de café's en cantines in de
binnenstad gaan sluiten en hun lich
ten uitdraaien, als het drukke, roeze
moezige bedrijf en gejacht geleidelijk
minder wordt, schuifelen honderden
schimmige gestalten zoekend langs de
huizen. Een voor een hurken zij neer
tussen het stof en het rottende af
val. Hun legerstede is het asfalt van
Batavia!
En 's morgens voor dag en dauw
trekken de patrouilles door de nog
verlaten straten van de stad en
raast de Rode Kruiswagen langs
de weg naar Priok op zoek naar
de lijken van hen, die ten onder
zijn gegaan in het holst van de
nacht. Elke nacht ongeveer dertig
Javanen, die sterven van de hon
ger op' de openbare weg en het
getal van hen, die thuis in hun
krotten omkomen is niet bekend.
En toch is dit één van de vrucht
baarste streken in de wereld!
Het comité ter bestrijding van de
bedelarij, dat onlangs is opgericht ziet
zich geplaatst voor schier onoplosba
re moeilijkheden. Op verschillende
plaatsen van de stad worden op hèt
ogenblik gratis maaltijden rijst, ge
zouten vis en sajoer verstrekt, maar
de nood is te groot. Duizenden en nog
eens duizenden wachten urenlang op
de uitreikingsplaatsen, apathisch en
zonder de moed om verder te leven.
Steeds groter wordt de toeloop en de
voedselvoorraad, waarover het comi
té beschikt, is ontoereikend. Per dag
warden op het ogenblik ongeveer 8000
porties eten uitgereikt. Duizenden gaan
weg zoals zij gekomen zijn, hongerig,
met opgezette ledematen van de hon
geroedeem. Zij moeten sterven, omdat
wij niet in staat zij hen te helpen, om
dat onze burgerautoriteiten nog maar
steeds toestaan dat er millioenen onno
dig verspild worden door militaire ge
zaghebbers, die zolang mogelijk hun
winstgevende positie willen houden,
omdat bepaalde kringen het belangrij
ker vinden jenever te importeren dan
voedsel, omdat de doofpot in „ons In
dië" nog steeds het instrument bij uit
stek is om promotie te maken.
Bovengenoemd comité wil nu de ko
lonie Rustenburg, aan de weg van Ba
tavia naar Bandoeng, inrichten voor
de reclassering van vijf duizend bede
laars, opdat er weer nuttige burgers
in de maatschappij uit worden ge
maakt. Hiervoor heeft 't minstens 2
ton nodig, maaralleen als de bur
gerij vrijwillig dit bedrag opbrengt,
kan dit lofwaardige en nuttige plan
verwezenlijkt worden. Officiëel is er
geen geld voor.
En elke nacht sterven er mensen van
de honger.
J. W. L.
Oplossing probleem 35.
Stand. Zw. 9 sch. op: 9, 10, 15, 16, 19,
22, 23, 29, 36.
Wit 10 sch. op: 20, 26, 32, 34, 37, 38,
39, 43, 44, 46.
Oplossing. 1. 2621 (29 x 49), 2. 38
33 (16 x 29), 3. 39—33 (49 x 41), 4. 33 x
4 (15 x 24), 5. 4 x 31 (36 x 27), 6. 46 x
37.
Om het Wereldkampioenschap.
Zoals men weet is Zaterdag j.l. de
match om het wereldkampioenschap
begonnen tussen onzen landgenoot R.
C. Keiler en den Fransman P Ghestem
'titelhouder). Partij 1 en 2, die beide
met remise eindigden, werden gespeeld
te A'dam en Haarlem.
In partij 1 ontstond na de 53e zet van
zwart (Ghestem) de volgende positie:
Zwart 5 sch. op: 17, 18, 19, 20, 22.
Wit 5 sch. op: 28, 30, 31, 32, 33.
Keiler speelde toen 3025, waarop
zwart remise maakte door 1721, wit
moet slaan 25 x 12, zwart speelt 2126,
wit slaat 28 x 17 en zwart 26 x 39!
Ook de derde partij, gespeeld te
Alphen a. d. Rijn, werd remise (na 62
zetten), evenals de vierde partij te
Dordrecht gespeeld.
Ter oplossing voor deze week:
PROBLEEM 36
van L. SCHUT.
Zw. 12 sch. op: 7, 9, 10, 12, 13,
18, 21, 23, 24, 25, 26, 35.
W. 13 sc.h. op: 16, 22, 27,-32, 33,
34, 36, 38, 41, 42, 43, 44, 45.
Wit speelt en wint.
Wit speelt en wint. Denk om
het eindspel!!
m.
V///M gjjüj 'gggjf Hf
m.
Hieronder volgt de uitslag van onze negende sportprijsvraag. De
grillige wil van het lot heeft beslist, dat deze week opnieuw de
hoofdprijs in Den Helder terecht kwam, n.l. bi) den heer
J. Kwinkelenberg, Wllhelminastraat 65A, Den Helder.
De vijf troostprijzen werden gewonnen door:
F. Kultwaard, Luttik Oudorp 75, Alkmaar.
C. Klay, Oost A 15, Berkhout.
P. Pluister Jr., Balgweg 101, Breezand.
W. Dol, Weezenstraat 39, Den Helder.
R. Koelemey, Frlesche weg 69, Oudorp.
De boeken zullen worden toegezonden, terwijl over de hoofdprijzen
na afloop van de serie nadere mededelingen zullen worden gedaan.
En hier volgt thans onze tiende en laatste opgave in de serie:
Hoe luidt de uitslag van de volgende vier promotie-degradatie-
wedstrijden?
1. HollandAlcmaria Victrix.
2. Alkmaarse BoysHelder.
3. I.V.V.—Klnhelm.
4. D.G.C.Schagen.
Oplossingen moeten, op een briefkaart geschreven, uiterlijk Zater
dag a.s. op ons bureau aanwezig zijn. De uitslag van deze laatste
opgave publiceren wij In ons nummer van Woensdag 11 Juni a.s. Dit
is uw laatste kans van dit seizoen, om mede te dingen naar hoofd
prijs of één der vijf troostprijzen. Laat die kans niet ongebruikt
voorbijgaan!
Op de koude winteravonden van het afgelopen seizoen droomden de
huiverende Engelsen soms van Zuidzee-eilanden, waar zonneschijn
heerst. Bij die dromen kwam dan vaak de gedachte op aan een oud
verhaaltje, dat vlak onder de Engelse kust zo'n tropisch paradijs zou
bestaan. Maar vrijwel niemand weet het fijne van die eilanden. Een
waas van mysterie hangt om deze Scilly-eilanden, de 120 kleine eiland
jes, die 60 km. van het Britse vasteland verwijderd liggen. Daar groeien
palmbomen, er zijn witte stranden en in de winter heerst er een mild
klimaat, dat in de zomer gloeiend heet wordt. Er wonen niet meer dan
1400 mensen, verspreid over vijf eilanden. De rest is onbewoond, op de
zeevogels en zonnebadende zeehonden na. Van December tot April, de
slechtste wintertijd in Engeland, hebben de Scillies nauwelijks enige
last. De zon schijnt er dan en er bloeien gele narcissen.
Toch is het klimaat geenszins tro
pisch. Die beroemde palmbomen zijn
armelijke groeisels. Er gluren geen
Hawaiï-achtige nimfen tussen de bo
men door. Er zijn geen kokosnoten
en eventuele landverhuizers zouden er
al gauw de hongerdood sterven.
De „inboorlingen" zijn geen donker
gekleurde en ongeklede wilden. Wel
zijn zij nauwelijks Engelsen in de tra
ditionele zin. Hun dialect met rollen
de r's lijkt meer op het Amerikaans
van het Midden-Westen dan op zorg
vuldig gecultiveerd B.B.C.-Engels.
Hun ruwe, zeemans-achtige kledij zou
de Londense kleermakers doen ont
stellen en zou nieuwsgierige blikken
ontlokken aan Engelse boeren. Hun
grootste verschil met de eigenlijke
Engelsen is hun toeschietelijke, infor
mele houding, zelfs tegenover de
weinige toeristen, die hun eilanden
bezoeken. In één van de drie hotels,
die de Scillies rijk zijn, is het vol
strekt niet ongewoon als de kellners,
koks en liftjongens tussen de gasten
in aan de bar zitten in een geanimeerd
gesprek.
Maar wat deze zonnige eilanden zo
uitzonderlijk maakt is het feit, dat
Engeland's naar zon verlangende mil
lioenen er zo weinig van af weten.
Waarom maken toeristenbureau's,
kranten en weekbladen niet meer re
clame voor dit unieke oord, dat per
vliegtuig binnen 20 minuten, per boot
binnen drie uur van het vasteland te
Op het directiekantoor werd het
tweetal ontvangen door een buigenden
en glimlachenden heer Van Galen, die
een klerk, die hem juist wenste te
rereken, wegblafte en daarna opnieuw
een glimlach te voorschijn perste en
mede namens den procuratiehouder
meneer Protsinger, de hartelijke geluk
wensen aanbood, met dehmde
gelukkige gebeurtenis der officiële
verloving, waarvan hij.. hm.. van
morgen bericht had gekregen., en te
vens met de. eb., intrede van den
heer Van Linsehoten als financieel
belanghebbende in de onderneming,
waarvan de president-commissaris.,
meneerehuw oom. nietwaar?
een verwrongen glimlachje in de ••ioh
ting van Hans dien morgen de di
rectie telfoniscb had kennis gegeven
„Hé hé", dachi Hans. „dat is er uit"
Maar het ergste stond hen nog te
wachten want de heer Protsin sa-
rees op uit dezelfde stoel, waarin hii
een week geleden was neergeslagen
en het leek of hij al die tijd de fau
teuil niet uit geweest was. Hij veegde
zijn voorhoofd af met een hagelwitte
zakdoek en wenste..,, hm. iets toe
te voegen aan de woorden van den
heer V~n Galen., hm., en zijn harte
lijke gelukwensen met deze verbinte
nis uit te spreken. Er waren in het
verleden., hm.. In het verleden.,
we) eens dingen voorgevallen en woor
den gesproken, welke hij., hm., van
harte betreurde en hij had zich door
mensen., die., hm., blijk hadden ge
geven een geheel verkeerde kijk te
hebben op de capaciteiten en de.hm
de antecedenten., van meneer Van
Linsehoten en mejuffrouw., "ahum..
een citroenzurig knikje in de rich
ting van Irma en Till betreurde, dat
hii daaraan wel eens het oor had ge
leend en voornamelijk juffrouw Irma
hm., pardon.. Hoogvorst.niet al
tijd beoordeeld had zoals zij dat.hm
blijkbaar verdiend had.
„Heren", zei Hans. die zich bij dit
gehuicheld eerbetoon min of meer on
passelijk voelde worden, laten wij er
niet Verder over spreken Wii danken
u voor uwe gelukwensen Wii ziin van
plan hier nog een en ander te kopen
en wil zouden het bijzonder op prils
stellen daarbij niet dóór of namens de
directie te worden vergezeld Wii zijn
hier lang genom zelf de
weg te kunnen vinden. Kom, Irma".
Zjj lieten het directiekantoor achter
zich, volmaakt onverschillig voor wat
daar na hun vertrek zou worden ge
sproken, en kwamen bij de afdeling
verlichting ir. Maanakker tegen, die
sinds enkele dagen uit het ziekenhuis
was ontslagen en weer in functie was
getreden.
„Kuifje!" riep Hans, hem in een
overmoedige bui een slag op de schou
der gevend.
Ir. Maanakker schrok of hij door de
bliksem getroffen was. Hij trok zijn
voorhoofd in diepe rimpels, nam zijn
brlf af en poetste met zlin pochette
nauwkeurig de glazen schoon.
Hij overdacht in die tijd blijkbaar
de veranderde situatie, zette de bril
wjer op en het was net of hij nu pas
goed zag. wie er eigenlijk tegenover
hem stond.
„Neen. maar. meneer Van Linseho
ten". zei hij kwasi verrast.
„Zeg maar weer gerust Hans", zei
Hans lachend. „Hoe gaat het ouwe
lor.gen?"
„Patent, patent", zei Ingenieur Maan
akker. „Wel. wel. ik zou je biina niet
herkend hebben. Dat is toch ook al
weer een vier jaren geleden, dat we sa
men... wel. wel wat gaat die tijd.
Hij ontdekte schijnbaar op dat ogen
blik nas. dat Hans niet alleen was:
„Oheh.... pardon", zei de heer
Maanakker,zou je zo vriendelijk
willen zijn mij aan je., eh.. aan me
vrouw voor te stellen?"
„Niet nodig, meneer Maanakker",
zei Irma, „ten eerste kent u mij wel
en ten tweede zijn wij nog niet ge
trouwd, dat wil zeggen, Hans en ik
natuurlijk".
„Oh., eh.. pardon", zei de heer
Maanakker en Hans gaf hem opnieuw
een slag op de schouder, dankte hem
voor zijn voorspraak en riep „Tot
ziens, Kuifje" er zag daarna hoe de
chef der afdeling verlichting, met een
hoofd als een tomaat, langs een rij gl-
chelende winkeldames naar zijn stu
deerkamer vluchtte.
Hans en Irma deden enige bestel
lingen in de meubel-afdeling en daal
den vervolgens af naar het souster-
rain. waar zij bij juffrouw Maria, in
de afdeling huishoudelijke artikelen,
een complete keukeninstallatie bestel
den.
Op het punt. weer naar boven te
gaan. zagen zij een reusaehtlgen m3n
uit de lift komen, die een blonde da
me bil het uitstappen zijn arm bood.
Zijn brede nek was In een te nauw
boordje geperst en op zlin groot hoofd
stond een confectiehoed. die minstens
twee maten te klein was.
(Wordt vervolgd i
EERSTE KLASSE.
District I. VSV—EDO.
District H. DFC—Stormvogels.
District V. VelocitasSneek, Frisla
Veendam, Be Quick—Emmen.
Tweede klasse B. OSVVolendam.
Vierde klasse A. Wieringerwaard—
Nieuwe Niedorp, TexelWatervogels,
MFCGrasshoppers, LSWJVC.
Vierde klasse B. AndijkSEW, West-
friezenDe Rijp.
Vierde klasse C. Uitgeest—'Randers.
USVU—Zeevogels, WSV '20—Vitesse '22
PROMOTIE- EN DEGRADATIE
WEDSTRIJDEN.
District I. Derde klasse. Holland
Alcmaria Victrix (Stadion Utrecht),
DEC—HBC (terr. DWS), Alkm. Boys-
Den Helder, IVVKinheim, DCG
Schagen.
bereiken is Het antwoord ligt ln
Buckingham Palace, het paleis der
Britse koningen. Het hof bezit reeds
sinds de 13e eeuw de Scilly-eilanden.
Vaak werden ze aan particulieren
verpacht, echter op zodanige voor
waarden, dat de bebouwing uiterst
beperkt bleef, zodat de 1400 bewoners
er juist onderdak kunnen vinden en
de hotelaccomodatie zeer gering is.
Niet meer dan ongeveer 400 toeristen
tegelijk kunnen er herberg vinden. De
hotelruimte is nu al besproken tot diep
in 1948. Duizenden aanvragers moe
ten ieder seizoen teleurgesteld wor
den.
Dit kleine toeristenverkeer en het
feit, dat de Scilly-inboorlingen niet
graag ver van huis gaan, draagt er
toe bij, dat zo betrekkelijk weinig be
kend is over deze zonneschijn-eilanden
en dat allerlei fantastische verhalen
over een soort paradijs, onbereikbaar
onder de Engelse kust, de ronde doen.
De gemiddelde Engelsman weet al
leen, dat de Scilly-eilanden de plaats
zijn waar „in de winter de bloemen
vandaan komen".
Inderdaad leeft 90 procent van de
bevolking van de bloementeelt. Z(j ma
ken daar echter lang niet zo grote
winsten in, als de „vastelanders" wei
eens willen beweren. Hun enige voor
deel is, dat zijgeen belasting be
talen. De inzamelaars der belastingen
zouden grotere kosten maken om de
eilanden af te reizen dan er voordeel
te bereiken valt. Er is nu sprake van
dat de belastingplicht hersteld zal
worden. Dan zal de bevolking genoeg
stof tot gesprek hebben voor maan
den.
Er zouden grote mogelijkheden
schuilen in de Scilly-eilanden, als zjj
veranderd konden worden in een mo
dern toeristenoord. Maar het hertog
dom van Cornwall, dat de eilanden
voor de Kroon beheert, weigert tot
nu toe zijn medewerking. En de Scil
lies blijven een onbekend „paradjjs".
Door de Belgische import mogen
voor, de kersen belangrijk lagere prij
zen/verwacht worden dan vorig jaar
het geval was. Frambozen en kruisbes
sen gaan geheel naar de industrie,
aardbeien en aalbessen gedeeltelijk.
Voor het harde fruit zal de prijs
voorlopig waarschijnlijk vrij zijn. Voor
de peren wordt zelfs enige export ver
wacht. Het zachte fruit voor de han
del komt vermoedelijk geheel vrij.