DE VLIEGENDE HOLLANDER MENSEN VERHONGEREN in Batavia Scilly-eilanden Onze laatste Sportprijsvraag 5 hoogspanning DAMRUBR1EK Vroeger Nu Straks Dumont kwam één meter van de grond Huwelijksreis per luchtballon in 1867 Wij luisteren morgen naar. INDISCHE BRIEVEN Volksgezondheid loopt ernstig gevaar Pü HP HIP IP LANGS DE WITTE STRANDEN DER fcEEN OORD VOOR LANDVERHUIZERS „Scillies" blijven onbekend paradijs Feuilleton maanden door Tjeerd Adema Voet bal program ma voor Zondag a.s. Lagere fruiiprijzen dan vorig jaar -andmeseter J. Smit I. van komen, daar is l. Dit spreekwoord, ook voor de brand- ïstelijk zij zich ook naakt voor de ge nt een tijd, dat de 'lieden moeten wor- laats dienen te ma- Gisteravond was die r 18 van de 23 be- ode haan. In tegen- >urgemeeter en wet- eenteraadsleden, de atrictsinspecteur uit instructeur rijksin- indwezen uit A'dam, ider-commandant uit anderen, gaven de lerlieden, opgeleid Mol, een demonstra- n. Drie mannen gin- eg of reddingsploeg, ïriaal, op verken redding uit, na be- mnans gevolgd door i dank zij dit snel- e minuten na alar- aangetast met drie >r per minuut op de en. tratie, die alle ver- de nieuwe brand- allen zich in café de officciëele over- id. Met hartelijke, rden nam burge- fscheid van de oude reel toewijding haar rdelijke taak had den heer J. Smit, >mmandant, als blijk e ere-medallle van i wekte de nieuwe devies „snelheid bo- ouden, immers de daalder waard, wees nog op de -delijkheid, die er huidige omstandig- indweer rust: een i ramp en 't is niet eens werd gezegd, t de brand. Vooral Bergen, dat in het king haast verdub- ns op brand en on- en is snelheid een rekers voerden nog oud-commandant J. commandant Blauw, it namens de schei- ol, de instructeur, iet een schilderij als ag voor zijn prettige [ODD VAN HET iLLENVAK. -Heiloo van boven- ig hield haar leden- Centrum te Lim- Nuijens sprak over i van de kleine en besprak de afschaf- aatregelen en stimu- ing om vooral niet uw gevormde voor- drijfschap. De ver- ijna 4000 leden in iteeds groeit bij eni- al. De grote massale houden worden op het voorm. Beursge- -TERREIN IPGEKNAPT. d. Maat te Heiloo gemaakt met de zo oting en egalisering ;in. Tijdens deze ter- rdt door de H.S.V.- ers-terrein aan de gebruik gemaakt. :r directie van het pordt ons medege- ;ge van Rijksbemid- rende aan een des van de directie der ;n tijdelijke vergun- 1 tot het toekennen 'P het uurloon der toeslag bepaald op bij het nemen van irwogen, dat binnen waardering van de amstandigheden, die irijf bestaan en voor es, tot uitdrukking :ht in een premie college heeft, voor instelling van een leds thans de moge- ren tot een inkom- irbij met de beide wordt gehouden. De :end voor zes maan- iart 1947. Gedurende •ie maanden, van 1 urende hetwelk de [dig zal zijn, zal het en tariefstelsel, nde toeslag dus een worden gereed ge- ACHT SHAG DIT MEE. rechter te Haarlem nelrenner C. B. uit bezoeker van Bel- rancjes verdiende, at bijverdienste ge- de grens brengen tg" en sigaretten, il beboet was, eiste aden voorwaarde- 1 met 3 jaar proef- klaring. it verder conform v. gevangenisstraf gd. ii. In 1903 waren het de gebroe ders Wright, die met een door hen gebouwd motorvliegtuig van de grond wisten te komen gedu rende 39 minuten en daarmee be wezen, dat het mogelijk was om met Iets zwaarder dan de luoht van de grond te komen. In 1905 wist Santos Dumont zich eveneens 1 meter van de grond te verheffen, maar moest zfln poging met een val bezuren. Het grote begin van de luchtvaart was geboren en spoedig na de eer ste bescheiden pogingen startte in 1909 de Franse vlieger Blériot voor een vlucht over het Kanaal, die hij met succes volbracht. Het bewijs was geleverd, dat de oude vijanden van de mens, ruimte en afstand, waren •itverwoKien. De gemotoriseerde en bestuurbare luchtballon de Zeppelin en de vliegmachine begonnen hun succes volle tournée rond de aardbol. In 1864 maakte Flammarion zijn huwelijks reis per luchtballon en in 1900 wist Graaf Zeppelin zijn luchtschip 18 mi nuten te laten vliegen en antwoorden op zijn stuurcommando's. Het lucht ruim was overwonnen, maar de vol maaktheid van luchtschip en vlieg machine waren nog lang niet bereikt. Steeds sneller, steeds comfortabeler werd het vervoer door de lucht. Maar zoals een schip zijn navigatie nodig heeft, zo bleek de luchtvaart afhankelijk van de weerberichten. Radio-weerberichten brachten de luchtvaart opnieuw een sprong voor uit. Zo kon men immers bepalen of de luchtreis moeilijkheden zou mee brengen, men kon voorzorgen nemen en daarmede de veiligheid van het luchtverkeer vergroten. De risico's werden minder, de aantrekkelijkheid van het vliegen werd groter. Door stijgende veiligheid kon men gaan wedijveren met de andere vervoermid' delen als trein en boot. Bracht de eerste wereldoorlog de luchtvaart de kans om practische er varing op te doen, de zakenwereld zag alras het grote belang van dit snelle vervoermiddel. Naast de verschillende maatschappijen op luchtvaartgebied in andere landen ontstond ook in Ne derland een luchtvaartconcern, de K.L.M. (Koninklijke Luchtvaart Maatschappij). De Vliegende Hollan der was nu in werkelijkheid een vlie gende Hollander geworden! NEDERLANDSE HELDEN VAN ND. In Nederlands Luchtvaartge schiedenis worden in één adem na men genoemd als Fokker, Plèsman, Viruly, Geysendorfer, Van Weerden Poelman en vele andere bekende figuren. Zjj spreken tot onze jeugd even sterk als de figuren van een De Ruyter, Tromp, De Witt, Piet Hein, de zeehelden van eeuwen te rug. Hun aller namen zeggen een Hollander iets, zjj doen hem voe len, dat Nederland hoe klein het ook is door de eeuwen heen in staat bleek iets groots te preste ren. Met diezelfde voortvarendheid en ondernemingsgeest, waarmee eeuwen terug de schepen werden uitgerust voor een reis naar de Oost, worden in deze tijd van luchtvaart de stap pen gedaan om een luchtvaart-min- ded land te worden. Klein werd be gonnen, weldra werden de lijnen uit gebreid en spoedig startten met de regelmaat van de klok en zeker zo veilig als een boot en trein, dagelijks de Nederlandse vliegtuigen naar vrij wel alle delen der aarde. Zoals de zeevarenden vroeger thuis waren op de wateren der wereld, zo doorkruisen thans de Nederlandse toestellen het heelal rond onze aardbol, steeds radio grafisch in contact met hun vliegveld in Holland. Niet in één keer was het zover. Jarenlang is er hard gewerkt om steeds een stapje verder te komen. Eerst korte Europese trajecten, toen langere en steeds meer. En eindelijk kwam het grootste plan om de over zeese gebiedsdelen in het luchtvaart- net te betrekken. Jlauwkeurlg werd alles overwogen, becijferd en vastge steld. Het was 1924, toen het eerste K.L.M.-toestel startte naar Indië en na een tocht van veel ondervindingen te Batavia arriveerde. Dat werd het begin van een regelmatige Holland Indië verbinding, waarmee in 1931 werd begonnen. Tegenwoordig vliegt men in enkele dagen deze afstand, 00ET INSPECTEUR. BA.I Z'JN BEST OM HET TWEETAL ONSCHADELUK TE MAKEN. JA, RIKK.I WEET OOK NOS NIET, DAT Z'J IN 'N NIEUW AVONTUUR. ZAL WORDEN BETROKKEN. HET AVONTUUR MET EEN BRU TALE EN GE- HEIMZINNIGÊ BANDIET, DIE WELDRA HEEL NEDERLAND IN ADEMLOZE SPANNING ZAL HOUDEN: PAMPUS PIRAAT waarvoor een zeilschip vroeger min stens 100 dagen nodig had met alle daaraan verbonden gevaren en onge makken. Snelheid is de eis van deze tijd. Wil men economisch werken en rei zen dan is het nodig om snel van het ene eind der wereld naar het andere te kunnen komen. Welnu, de aviatiek biedt daartoe de gelegenheid. Wil men handelsreizen ondernemen, in korte tijd over een ifitgestrekt gebied, dan is het vliegtuig het meest eco nomische vervoermiddel. We zien het in deze dagen, nu een Nederlandse textielfabrikant het Midden-Oosten bereisde met een speciaal voor hem in gericht woonvliegtuig. Dat is zaken doen volgens Amerikaanse begrippen. (wordt vervolgd) HILVERSUM I geeft nieuws om 7, 8, 1, 6, 8 en 11 uur. 7.15 Ohtend- gymnastiek. 8.18 Operaprogramma. 8.50 Voor de huisvrouw. 9 Orkest werk van Brahms. VPRO: 10 Mor genwijding. - VARA: 10. De Regen boog. 11.15 Voor de vrouw. 1.30 The Hill Billies. - 11.45 Familiebe richten. AVRO: 12.30 Sportagenda. 12.35 Radio-dansorkest. 1.15 Pier re Palla. 2 Kookkunst. 3.10 Ons Volk in zijn dichters. VARA: 4 Or gelspel door Johan Jong. 4.30 Tus sen twaalf en zestien. 5.3C Muzikaal babbeltje. 6.15 Vara feliciteert. 6.30 Programma Ned. Strijdkrachten. 7.15 The Mills Brothers. VPRO: 7 30 „De mens in 1947". 8.30 De verhou ding van onze Westerse cultuur. VARA: 9 Men vraagt9.30 Buitenlands weekoverzicht. 10.15 Acordeon-or- kest. VPRO: 10 40 Avondwijding VARA: 11.15 Avondconcert. HILVERSUM U geeft nieuws om T 8. 1, 7. 8 en 10.30 uur. - NCRV: 7.15 Ochtendgymnastiek. 8.30 Gevarieerd morgenconcert. 9.50 Symnhonie. 10 30 Morgendienst. 11 Wiener Sangerknaben. 1115 Pianospel. 12 Stafmuziekeorns Amsterdamse Po litie. 1.15 Vioolrecital. 2.20 Van oude en nieuwe schrijvers 2.40 yoor „Elck wat wils". 3 30 Scala-sextet 4 Declamatie. 5.15 Zangrecital 5.45 Robert Casadesus. 6 Holands- sextet. 715 Annel v d. ex-politieke gevangenen - 7 30 Geestelijke liede ren. 8 ..Naast God. schipper op mijn schip. 8 05 De Stemvork. 8.15 Cyclus Bijbel eo muziek. 9.30 Po pulaire Orgelbespeling. 10 Vragen aan voorbijgangers. 11 Gevarieerd concert Batavia 1947. Een van de grootste problemen in het huidige Batavia vormt zon der twijfel de ontstellende toena me van het aantal bedelende man nen, vrouwen en kinderen. Bij duizenden doorkruisen ze de stad in allerlei richtingen, wandelen de geraamten, half gekleed in lom pen de kinderen in de meeste gevallen geheel naakt vaak overdekt met afzichtelijke wonden, huis aan huis hun benepen bede om wat voedsel herhalend. Slechts een enkele maal hebben ze suc ces en krijgen ze van een mede lijdende njonja een snee brood, maar meestal vragen ze vergeefs, want veertig of meer bedelaars per dag aan de deur is heel gewoon en daar is het minimum rantsoen van de Europese bevolking natuur lijk niet op berekend. Vele dezer ten dode gedoemden ko men uit het binnenland. Zij hebben wekenlang gezworven van de ene des- sa naar de andere, doelloos en zonder enige hoop. Onderweg sterven de zwakkeren reeds en vooral de kin deren overleven een dergelijke honger tocht van 500 of 600 kilometers slechts bij uitzondering. Als zij eindelijk Ba tavia bereiken begint hun ellende ech ter eerst goed, want het rijstgebrek hier is zo nijpend, dat er voor de eigen bevolking bij lange na niet vol doende is, zodat de tienduizenden zwervers helemaal niet aan bod ko men. De meeste hunner lijden in ern stige mate aan t.b.c. of aan een of andere besmettelijke tropische ziekte en doordat zij bij voorkeur hun bede- laarsbedrijf uitoefenen op de drukbe zochte pasars van de stad, waar ze neerhurken tussen de hopen afval en vuil, vormen zij eén ernstig gevaar voor de volksgezondheid, die toch al niet erg rooskleurig is. Het spreekt vanzelf, dat er van on derdak voor hen helemaal geen sprake is, want deze stad is overbevolkter dan elke andere stad ter wereld. Als des avonds de café's en cantines in de binnenstad gaan sluiten en hun lich ten uitdraaien, als het drukke, roeze moezige bedrijf en gejacht geleidelijk minder wordt, schuifelen honderden schimmige gestalten zoekend langs de huizen. Een voor een hurken zij neer tussen het stof en het rottende af val. Hun legerstede is het asfalt van Batavia! En 's morgens voor dag en dauw trekken de patrouilles door de nog verlaten straten van de stad en raast de Rode Kruiswagen langs de weg naar Priok op zoek naar de lijken van hen, die ten onder zijn gegaan in het holst van de nacht. Elke nacht ongeveer dertig Javanen, die sterven van de hon ger op' de openbare weg en het getal van hen, die thuis in hun krotten omkomen is niet bekend. En toch is dit één van de vrucht baarste streken in de wereld! Het comité ter bestrijding van de bedelarij, dat onlangs is opgericht ziet zich geplaatst voor schier onoplosba re moeilijkheden. Op verschillende plaatsen van de stad worden op hèt ogenblik gratis maaltijden rijst, ge zouten vis en sajoer verstrekt, maar de nood is te groot. Duizenden en nog eens duizenden wachten urenlang op de uitreikingsplaatsen, apathisch en zonder de moed om verder te leven. Steeds groter wordt de toeloop en de voedselvoorraad, waarover het comi té beschikt, is ontoereikend. Per dag warden op het ogenblik ongeveer 8000 porties eten uitgereikt. Duizenden gaan weg zoals zij gekomen zijn, hongerig, met opgezette ledematen van de hon geroedeem. Zij moeten sterven, omdat wij niet in staat zij hen te helpen, om dat onze burgerautoriteiten nog maar steeds toestaan dat er millioenen onno dig verspild worden door militaire ge zaghebbers, die zolang mogelijk hun winstgevende positie willen houden, omdat bepaalde kringen het belangrij ker vinden jenever te importeren dan voedsel, omdat de doofpot in „ons In dië" nog steeds het instrument bij uit stek is om promotie te maken. Bovengenoemd comité wil nu de ko lonie Rustenburg, aan de weg van Ba tavia naar Bandoeng, inrichten voor de reclassering van vijf duizend bede laars, opdat er weer nuttige burgers in de maatschappij uit worden ge maakt. Hiervoor heeft 't minstens 2 ton nodig, maaralleen als de bur gerij vrijwillig dit bedrag opbrengt, kan dit lofwaardige en nuttige plan verwezenlijkt worden. Officiëel is er geen geld voor. En elke nacht sterven er mensen van de honger. J. W. L. Oplossing probleem 35. Stand. Zw. 9 sch. op: 9, 10, 15, 16, 19, 22, 23, 29, 36. Wit 10 sch. op: 20, 26, 32, 34, 37, 38, 39, 43, 44, 46. Oplossing. 1. 2621 (29 x 49), 2. 38 33 (16 x 29), 3. 39—33 (49 x 41), 4. 33 x 4 (15 x 24), 5. 4 x 31 (36 x 27), 6. 46 x 37. Om het Wereldkampioenschap. Zoals men weet is Zaterdag j.l. de match om het wereldkampioenschap begonnen tussen onzen landgenoot R. C. Keiler en den Fransman P Ghestem 'titelhouder). Partij 1 en 2, die beide met remise eindigden, werden gespeeld te A'dam en Haarlem. In partij 1 ontstond na de 53e zet van zwart (Ghestem) de volgende positie: Zwart 5 sch. op: 17, 18, 19, 20, 22. Wit 5 sch. op: 28, 30, 31, 32, 33. Keiler speelde toen 3025, waarop zwart remise maakte door 1721, wit moet slaan 25 x 12, zwart speelt 2126, wit slaat 28 x 17 en zwart 26 x 39! Ook de derde partij, gespeeld te Alphen a. d. Rijn, werd remise (na 62 zetten), evenals de vierde partij te Dordrecht gespeeld. Ter oplossing voor deze week: PROBLEEM 36 van L. SCHUT. Zw. 12 sch. op: 7, 9, 10, 12, 13, 18, 21, 23, 24, 25, 26, 35. W. 13 sc.h. op: 16, 22, 27,-32, 33, 34, 36, 38, 41, 42, 43, 44, 45. Wit speelt en wint. Wit speelt en wint. Denk om het eindspel!! m. V///M gjjüj 'gggjf Hf m. Hieronder volgt de uitslag van onze negende sportprijsvraag. De grillige wil van het lot heeft beslist, dat deze week opnieuw de hoofdprijs in Den Helder terecht kwam, n.l. bi) den heer J. Kwinkelenberg, Wllhelminastraat 65A, Den Helder. De vijf troostprijzen werden gewonnen door: F. Kultwaard, Luttik Oudorp 75, Alkmaar. C. Klay, Oost A 15, Berkhout. P. Pluister Jr., Balgweg 101, Breezand. W. Dol, Weezenstraat 39, Den Helder. R. Koelemey, Frlesche weg 69, Oudorp. De boeken zullen worden toegezonden, terwijl over de hoofdprijzen na afloop van de serie nadere mededelingen zullen worden gedaan. En hier volgt thans onze tiende en laatste opgave in de serie: Hoe luidt de uitslag van de volgende vier promotie-degradatie- wedstrijden? 1. HollandAlcmaria Victrix. 2. Alkmaarse BoysHelder. 3. I.V.V.—Klnhelm. 4. D.G.C.Schagen. Oplossingen moeten, op een briefkaart geschreven, uiterlijk Zater dag a.s. op ons bureau aanwezig zijn. De uitslag van deze laatste opgave publiceren wij In ons nummer van Woensdag 11 Juni a.s. Dit is uw laatste kans van dit seizoen, om mede te dingen naar hoofd prijs of één der vijf troostprijzen. Laat die kans niet ongebruikt voorbijgaan! Op de koude winteravonden van het afgelopen seizoen droomden de huiverende Engelsen soms van Zuidzee-eilanden, waar zonneschijn heerst. Bij die dromen kwam dan vaak de gedachte op aan een oud verhaaltje, dat vlak onder de Engelse kust zo'n tropisch paradijs zou bestaan. Maar vrijwel niemand weet het fijne van die eilanden. Een waas van mysterie hangt om deze Scilly-eilanden, de 120 kleine eiland jes, die 60 km. van het Britse vasteland verwijderd liggen. Daar groeien palmbomen, er zijn witte stranden en in de winter heerst er een mild klimaat, dat in de zomer gloeiend heet wordt. Er wonen niet meer dan 1400 mensen, verspreid over vijf eilanden. De rest is onbewoond, op de zeevogels en zonnebadende zeehonden na. Van December tot April, de slechtste wintertijd in Engeland, hebben de Scillies nauwelijks enige last. De zon schijnt er dan en er bloeien gele narcissen. Toch is het klimaat geenszins tro pisch. Die beroemde palmbomen zijn armelijke groeisels. Er gluren geen Hawaiï-achtige nimfen tussen de bo men door. Er zijn geen kokosnoten en eventuele landverhuizers zouden er al gauw de hongerdood sterven. De „inboorlingen" zijn geen donker gekleurde en ongeklede wilden. Wel zijn zij nauwelijks Engelsen in de tra ditionele zin. Hun dialect met rollen de r's lijkt meer op het Amerikaans van het Midden-Westen dan op zorg vuldig gecultiveerd B.B.C.-Engels. Hun ruwe, zeemans-achtige kledij zou de Londense kleermakers doen ont stellen en zou nieuwsgierige blikken ontlokken aan Engelse boeren. Hun grootste verschil met de eigenlijke Engelsen is hun toeschietelijke, infor mele houding, zelfs tegenover de weinige toeristen, die hun eilanden bezoeken. In één van de drie hotels, die de Scillies rijk zijn, is het vol strekt niet ongewoon als de kellners, koks en liftjongens tussen de gasten in aan de bar zitten in een geanimeerd gesprek. Maar wat deze zonnige eilanden zo uitzonderlijk maakt is het feit, dat Engeland's naar zon verlangende mil lioenen er zo weinig van af weten. Waarom maken toeristenbureau's, kranten en weekbladen niet meer re clame voor dit unieke oord, dat per vliegtuig binnen 20 minuten, per boot binnen drie uur van het vasteland te Op het directiekantoor werd het tweetal ontvangen door een buigenden en glimlachenden heer Van Galen, die een klerk, die hem juist wenste te rereken, wegblafte en daarna opnieuw een glimlach te voorschijn perste en mede namens den procuratiehouder meneer Protsinger, de hartelijke geluk wensen aanbood, met dehmde gelukkige gebeurtenis der officiële verloving, waarvan hij.. hm.. van morgen bericht had gekregen., en te vens met de. eb., intrede van den heer Van Linsehoten als financieel belanghebbende in de onderneming, waarvan de president-commissaris., meneerehuw oom. nietwaar? een verwrongen glimlachje in de ••ioh ting van Hans dien morgen de di rectie telfoniscb had kennis gegeven „Hé hé", dachi Hans. „dat is er uit" Maar het ergste stond hen nog te wachten want de heer Protsin sa- rees op uit dezelfde stoel, waarin hii een week geleden was neergeslagen en het leek of hij al die tijd de fau teuil niet uit geweest was. Hij veegde zijn voorhoofd af met een hagelwitte zakdoek en wenste..,, hm. iets toe te voegen aan de woorden van den heer V~n Galen., hm., en zijn harte lijke gelukwensen met deze verbinte nis uit te spreken. Er waren in het verleden., hm.. In het verleden., we) eens dingen voorgevallen en woor den gesproken, welke hij., hm., van harte betreurde en hij had zich door mensen., die., hm., blijk hadden ge geven een geheel verkeerde kijk te hebben op de capaciteiten en de.hm de antecedenten., van meneer Van Linsehoten en mejuffrouw., "ahum.. een citroenzurig knikje in de rich ting van Irma en Till betreurde, dat hii daaraan wel eens het oor had ge leend en voornamelijk juffrouw Irma hm., pardon.. Hoogvorst.niet al tijd beoordeeld had zoals zij dat.hm blijkbaar verdiend had. „Heren", zei Hans. die zich bij dit gehuicheld eerbetoon min of meer on passelijk voelde worden, laten wij er niet Verder over spreken Wii danken u voor uwe gelukwensen Wii ziin van plan hier nog een en ander te kopen en wil zouden het bijzonder op prils stellen daarbij niet dóór of namens de directie te worden vergezeld Wii zijn hier lang genom zelf de weg te kunnen vinden. Kom, Irma". Zjj lieten het directiekantoor achter zich, volmaakt onverschillig voor wat daar na hun vertrek zou worden ge sproken, en kwamen bij de afdeling verlichting ir. Maanakker tegen, die sinds enkele dagen uit het ziekenhuis was ontslagen en weer in functie was getreden. „Kuifje!" riep Hans, hem in een overmoedige bui een slag op de schou der gevend. Ir. Maanakker schrok of hij door de bliksem getroffen was. Hij trok zijn voorhoofd in diepe rimpels, nam zijn brlf af en poetste met zlin pochette nauwkeurig de glazen schoon. Hij overdacht in die tijd blijkbaar de veranderde situatie, zette de bril wjer op en het was net of hij nu pas goed zag. wie er eigenlijk tegenover hem stond. „Neen. maar. meneer Van Linseho ten". zei hij kwasi verrast. „Zeg maar weer gerust Hans", zei Hans lachend. „Hoe gaat het ouwe lor.gen?" „Patent, patent", zei Ingenieur Maan akker. „Wel. wel. ik zou je biina niet herkend hebben. Dat is toch ook al weer een vier jaren geleden, dat we sa men... wel. wel wat gaat die tijd. Hij ontdekte schijnbaar op dat ogen blik nas. dat Hans niet alleen was: „Oheh.... pardon", zei de heer Maanakker,zou je zo vriendelijk willen zijn mij aan je., eh.. aan me vrouw voor te stellen?" „Niet nodig, meneer Maanakker", zei Irma, „ten eerste kent u mij wel en ten tweede zijn wij nog niet ge trouwd, dat wil zeggen, Hans en ik natuurlijk". „Oh., eh.. pardon", zei de heer Maanakker en Hans gaf hem opnieuw een slag op de schouder, dankte hem voor zijn voorspraak en riep „Tot ziens, Kuifje" er zag daarna hoe de chef der afdeling verlichting, met een hoofd als een tomaat, langs een rij gl- chelende winkeldames naar zijn stu deerkamer vluchtte. Hans en Irma deden enige bestel lingen in de meubel-afdeling en daal den vervolgens af naar het souster- rain. waar zij bij juffrouw Maria, in de afdeling huishoudelijke artikelen, een complete keukeninstallatie bestel den. Op het punt. weer naar boven te gaan. zagen zij een reusaehtlgen m3n uit de lift komen, die een blonde da me bil het uitstappen zijn arm bood. Zijn brede nek was In een te nauw boordje geperst en op zlin groot hoofd stond een confectiehoed. die minstens twee maten te klein was. (Wordt vervolgd i EERSTE KLASSE. District I. VSV—EDO. District H. DFC—Stormvogels. District V. VelocitasSneek, Frisla Veendam, Be Quick—Emmen. Tweede klasse B. OSVVolendam. Vierde klasse A. Wieringerwaard— Nieuwe Niedorp, TexelWatervogels, MFCGrasshoppers, LSWJVC. Vierde klasse B. AndijkSEW, West- friezenDe Rijp. Vierde klasse C. Uitgeest—'Randers. USVU—Zeevogels, WSV '20—Vitesse '22 PROMOTIE- EN DEGRADATIE WEDSTRIJDEN. District I. Derde klasse. Holland Alcmaria Victrix (Stadion Utrecht), DEC—HBC (terr. DWS), Alkm. Boys- Den Helder, IVVKinheim, DCG Schagen. bereiken is Het antwoord ligt ln Buckingham Palace, het paleis der Britse koningen. Het hof bezit reeds sinds de 13e eeuw de Scilly-eilanden. Vaak werden ze aan particulieren verpacht, echter op zodanige voor waarden, dat de bebouwing uiterst beperkt bleef, zodat de 1400 bewoners er juist onderdak kunnen vinden en de hotelaccomodatie zeer gering is. Niet meer dan ongeveer 400 toeristen tegelijk kunnen er herberg vinden. De hotelruimte is nu al besproken tot diep in 1948. Duizenden aanvragers moe ten ieder seizoen teleurgesteld wor den. Dit kleine toeristenverkeer en het feit, dat de Scilly-inboorlingen niet graag ver van huis gaan, draagt er toe bij, dat zo betrekkelijk weinig be kend is over deze zonneschijn-eilanden en dat allerlei fantastische verhalen over een soort paradijs, onbereikbaar onder de Engelse kust, de ronde doen. De gemiddelde Engelsman weet al leen, dat de Scilly-eilanden de plaats zijn waar „in de winter de bloemen vandaan komen". Inderdaad leeft 90 procent van de bevolking van de bloementeelt. Z(j ma ken daar echter lang niet zo grote winsten in, als de „vastelanders" wei eens willen beweren. Hun enige voor deel is, dat zijgeen belasting be talen. De inzamelaars der belastingen zouden grotere kosten maken om de eilanden af te reizen dan er voordeel te bereiken valt. Er is nu sprake van dat de belastingplicht hersteld zal worden. Dan zal de bevolking genoeg stof tot gesprek hebben voor maan den. Er zouden grote mogelijkheden schuilen in de Scilly-eilanden, als zjj veranderd konden worden in een mo dern toeristenoord. Maar het hertog dom van Cornwall, dat de eilanden voor de Kroon beheert, weigert tot nu toe zijn medewerking. En de Scil lies blijven een onbekend „paradjjs". Door de Belgische import mogen voor, de kersen belangrijk lagere prij zen/verwacht worden dan vorig jaar het geval was. Frambozen en kruisbes sen gaan geheel naar de industrie, aardbeien en aalbessen gedeeltelijk. Voor het harde fruit zal de prijs voorlopig waarschijnlijk vrij zijn. Voor de peren wordt zelfs enige export ver wacht. Het zachte fruit voor de han del komt vermoedelijk geheel vrij.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1947 | | pagina 3