ELF MAAL DE WERELD ROND Het mysterie van de Doughs D C 6 im am i om VLISSINGS MEISJE TERRA INCOGNITA door J. D. VAN EXTER Ballet id Iers I 32 Parade der veteranen Trekking Staatsloterij Wij luisteren naar ABONNEERT^ OP DIT BLAD Wij spelen Bridge 92 toestellen op stal" door J. D, v. Exter SJuunpodor naar President Truman Vijf kinderen maken een onvergetelijke reis FEUILLETON Durf te Leven zijn 2-jarig be* kensemble onder de balletgroep aevrouw Majolée voetlicht. naien verleenden i elders. Dat dit gesteld beweeg zaal van „De d kon de heer lige college van ;n, alsmede ver- vele vereni- ook aan de grote medeweA- ïsemble speelde Dvorak, Serenade Plaisier d' Amour verdienstelijk. was de uitvoe- de van Fr. Po- zwaar nummer itje. rde de balletgroep eerste deel. Entree werking wel iets tr otendeels veroor- vlugge tempo van emble). ,'olmaakt, mej. B. zich daarin, en van deze groep waardig slot lillen wij noe- We kunnen hier w-nummer. de leidster, iet door de groep verdiend, op Rie Koning- aan de piano be- onden wij o.a.: bert en „Ode aan .irtis. Haar optre- meest gewaar- iten. aan de piano, icces. rd voorgedragen ammer is het dat is. Haar voor- angeboden aan de ;s. Het applaus aawezigen zeer prettig bal be- avond, begin bleek, dat edstrijd zou wor- rouwer schiet kei- L, even later is het een mooie aanval lan zetten de Ran- al in, de Berger elkaar gerukt an naar rechts ge- gs voor het doel heen en weer en an weer een aan- wordt heel goed heen gesneden, goal, 01. na de rust is niet gaat het weer. De eer aan het werk iuwer succes, 11. usiasme valt Ber- ïanders weet de igen. De aanvallen nel en gevaarlijk. Brouwer na een de gelijkmaker was deze middag en gaf prachtige te zien. B.S.V. erheid, steeds zit- doel. Na een goed ran Brouwer weet iet winnende doel- OS 00 nkelijk volkomen op keer kwamen n, keurig combi- doel af, doch veel tuna niet met de Zeer zeker had wicht in de eerste rdiend, doch zij ie probleem als de botloze voorhoede, deze periode de als de Groen- n toe neiging ver worden, dan was hte Texel-verdedi- chone illusie ont- upporters, die hun ze verre reis ver- tten tevergeefs op s en dribbles van s, want deze aan- mate geschaduwd, mblik kon vrij- e twintig minuten voor Texel, maar en ook déze druk waarbij vooral Jn. z'n feilloze bal- d verzorgd kop- jd de eerste viool kwartiertje bleef, voor de Berge- el kreeg thans 'n te doorstaan, dat formidabele kogel door de deklat ze laatste episode nhutters niet mee, t van ramp de rigens zeer duide- t strafschopgebied lofd zag. Vijf cor- achten 't doel der >t gevaar, maar de verdedigende wit- ioel ongeschonden »de deze belang- anco stand, 'n Uit- os lang niet on- Elke autobezitter zal u met al dan niet gerechtvaardigde trots de buitengewone prestaties van zijn vervoermiddel opsommen, wanneer dat soms ter sprake komt. Hg schermt graag met getallen, doch vermijdt daarbij de getallen, voor komende op zijn onkostenrekening. En dat maakt vaak het opsporen van „echte prestaties" zeer moei lijk. Wij hebben er echter een paar ontdekt. Wij gaan daartoe terug naar de tijd, waarin er nog geen snelverkeerswegen, verkeerspleinen, stoplichten of service stations waren. In die dagen waren er smalle en zeer slechte wegen, gevaar lijke kruispunten en overwegen, en had ieder wat te vertellen op de weg, be halve de chauffeur. Toen schreef men 1921..,. DE „NESTOR" Als derde in West-Friesland nam in dat jaar de heer Visser, expediteur te Venhuizen, een kloek besluit, en wel tot aankoop van een auto. Hij zag wel iets in gemotoriseerd vervoer en dus kocht hij een „Benz". Het voertuig zag er zeer solide uit, stond op zware massieve wielen, woog ruim 3000 kg, ontwikkelde 40 pk en kon 2500 kg op zijn rug nemen. De krachtbron van dit instrument, een vier-cylinder motor met onuitgebalan ceerde krukas, 110 mm boring en een slaglengte van 165 mm, was op een snelheid van 30 km per uur afgesteld. En de heer Visser reed ermee, en zag in Amsterdam meerdere expediteurs, die allemaal iets meer dan 2>/s ton op hun wagens laadden. Dus deed hij dat ook en maakte ten laatste een 5-tonner van zijn Benz. Wel kwamen er toen luchtbanden om. In die dagen was een rit naar Am sterdam een andere onderneming dan nu, vooral wanneer bij duisternis moest worden gereden. De wagens hadden n.l. carbid-verlichting en één vulling» was voor de af te leggen 40 km niet toe reikend. Dus werd onderweg gestopt, de installatie schoon gemaakt en op nieuw gevuld en eerst daarna kon de reis worden vervolgd. Voor deze in stallatie kwam later een electrische in de plaats. En verder bleef de wagen zoals hij was, alleen kreeg hij de naam „Nestor". „BENX" Deze draagt hij ook nu nog met ere. Voorzichtig geschat legde „Nestor" reeds een afstand van 450.000 km af, met dezelfde zuigers in dezelfde cylin ders. Het is ruim elf maal de reis om de wereld! En daarbij verspeelde hij 2 assen en 1 kogellager en weigerde hij éénmaal door een magneet-storing! Gelukkig voor de garagehouders dat de techniek sedert dien vooruit schreed! Zelfs bij de felste koude kende „Nes tor" zijn plicht en reageerde op de eerste zwaai met de slinger. EEN VREEMDE EEND. In 1924 nam de aanleg van electri sche leidingen een dusdanige omvang aan, dat de heer P. Maas te Bloemen- daal ook de motorische krachten wilde Kaan benutten. Teneinde de van 10 tot 15 ton zware kabelhaspels op de ge wenste plaats te krijgen schafte hij zich een tractor aan, een bedenksel van de spaghetti etende Palvisi Toloti en genaamd „Milano". Deze tractor vol deed zeer wel voor kabeltransporten, en doet dit ook nu nog. Doch daar de topsnelheid 15 km per uur bedroeg, bleef hij kabeltrekker en kreeg geen luchtbanden. Verdere eisen stelde het apparaat ook niet en dus bleef het tot vandaag toe zoals het toen was. Doch het „summum-van-comfort" aan de huidige zware legertrucks, bestaande uit een motorlier vóór de radiator, had Toloti ook al bedacht, en hij monteer de er twee op de „Milano", één voor- en één achteraan. Zeer waarschijnlijk l het enige record van deze creatie. HET FORDJE Eveneens in deze motorische oer- bjde» kwamen de „Fordjes" hun plaats 'n het verkeer opeisen. En ook hier bleek dra, dat hun gemis aan uiterlijk schoon ruimschoots werd vergoed door hun soliditeit. Om slechts enkele te noemen, de exemplaren van de heer lontje in de Goorn, en van de heren ZWITSAL F ABRIEKEN - APELDOORN 502e Staatsloterij, 5e klasse, 9e 15.000 17409 5.000 14206 1.000 6695 6906 12000 18515 f 400 1995 4047 7095 11287 15772 21996 f 200 5043 8026 12284 12290 21736 21354 100 1262 2190 5346 6146 8396 10661 10723 11670 13057 13311 13634 13977 lijst. 12046 21138 6289 12838 20332 Bouwes uit Purmerend en Edam ble ven hiervan tot de huidige dag getui gen. Zelfs in de hoofdstad, waar steeds de „crême-de-la-crême" op automobi- listisch gebied de boventoon voerde en de nieuwe modellen rondsnorden alsof ze werden cadeau gegeven opscheer- mesjes, handhaafde zich een jfr-Ford- je". De eigenaar zal in de loop der jaren zeker wel de nodige spottende opmerkingen hebben moeten aan boren, in acht genomen het vocabulair der Amsterdammers, doch ook tus sen zijn snelle nazaten, en zeer tot hun ergernis, bewaarden de eigenaar en het Fordje hun kalmte en zij sne den iedere discussie bij voorbaat af dooi de op de Ford-achtergevel geschil derde tekst: „Kijk naar jezelf". En hoewel wijlen Henry het misschien zelf per ongeluk moest ontdekken, ook aan deze veteranen zat een nouveauté, die op de nieuwe modellen nog" niet werd aangebracht. Wanneer men ze n.l. even liet staan, daarna weer wilde starten en daartoe de contact sleutel omdraaide, begonnen zij van zelf te draaien! VOOR DE KNALPOT- RIDDERS. Teneinde opmerkingen van motor rijders over de miskenning van hun Dfe. OUDE CaAC?OE. veteraan tegen te gaan, willen wij die, heel terecht overigens, ook wel •even vermelden. In Medemblik werd hij gesignaleerd, deze N.S.U. uit het jaar 1921. En behoudens deze gege vens, die zeer normaal klonken, bleek er naar hedendaagse begrippen op dat gebied weinig normaals aan te zitten. De gangbare cylinderafmetingen wa ren toen nog anders. De N.S.U., twee- cylinder mat plusminus 375 cc. Om een ieder tevreden te stellen werd hij half zij- en half kopklepper. Telescoopvor ken waren er nog niet, doch de N.S. U. kreeg een achterframevering. De versnellingsbak behoefde er niet aan en een koppeling ook niet, daar de twee versnellingen een automatische koppeling hadden, iets wat later weer een snufje ging betekenen. Een ket ting zat er niet aan; het was over brenging via een riem. De beide rem men werkten op het achterwiel. Eén ding echter had er naar onze mening wèl aan moeten zitten in verband met de wandelende critici en de nog wat spaarzaam verstrekte aankoopver gunningen en dat zou dan een extra nummerbord moeten zijn, waarop een tekst als: „Beter een half ei dan een lege dop!" WOENSDAG 10 DECEMBER HILVERSUM I, 301 m., geeft Nieuws om 7, 8, 1, 6' 8 en 11 uur. VARA: 7,30 Gram.muziek. 8,18 Lichte morgenklan ken. 8,50 Voor de huisvrouw. 9,00 Werken Anton Dvorak. VPRO: 10.00 Morgenwijding. VARA: 10,20 Onze keu ken. 11,00 Non-Stop-programma. 12,00 The Ramblers. 12,38 The Kilima Ha waiian, -- 1,20 Vaudeville-orkest. 2,15 Jeugdconcert. 3,00 Eiland der schatten 3,45 De Regenboog. 4,45 Het stond in de krant. 5,35 Orkest Malando. 6,30 Ned. Strijdkrachten. 8,15 Opera programma. 9,15 Marietje is m'n doch ter. 9,45 Viool en piano. 11,15 Zang en orgel. 11,30 Luchtige klanken. HILVERSUM II, 415 m., geeft Nieuws om 7, 8, 1, 7 en 10,30 uur. NCRV: 8,30 Morgenklanken. 9,00 Ziekenbezoek 9.35 Klassiek-concert. 10,30 Morgen dienst. 11,25 Bijbels, hoorspel. 12,00 De Varianten. 1,50 Orgelwerken Cesar Franck. 2,35 Discoklanken. 3,00 Jeugd concert. 4,15 Meisjesklasse. 4,45 Bij belvertelling. 5,20 Hawaiian Serena^ers. 5,45 Rijk Overzee. 7,30 Het actueel geluid. 8,25 Concertgebouw-orkest. 10,45 Avondwijding. 11,00 De vijf Zapa- hara's. 11,20 Lichte avondklanken. Copyright R.D.P. DE CHEF IS D00156EDÏ50H6EH TOT IN DAT DEEL VAH DE LAHSE'S HEIDENEN .VANWAAR bE SPIEDEN WOE DEN BEDIEND...EN HU VERMAAKT ZICH EEJMEE DE LANGE ALLERLEI BEWEGINGEN TE LATEN MAKEN Een aardig 8-sansspeI. Voor het maken van 3-sans-con- tracten zijn dikwijls goede speelcapa- citeiten nodig. Men schenke eens aan dacht aan het volgende spel: De kaartverdeling was als volgt: S. 6, 5, 2 H. h, 9 R. a, 10, 8, 6, 3 KI. 7, 4, 2 S. h, v, 9, 7 S. b, 4 H. v, b, 10, 4, 2 H. 8, 6, 5 R- 9, 2 R. b, 7, 5, 4 KI. 10, 8 KI. v, b, 9, 6 S. a, 10, 8, 3 H. a, 7, 3 R. h, v KI. a, h, 5, 3 Zuid had met 2 sans geopend en na het 3-ruitenantwoord van Noord 3 sans geboden. Dit werd het eindbod. West kwam op met harten vrouw. Nu kan Zuid al direct in de eerste slag twee fouten maken. Hij mag in N. niet .^e heer zetten en hij moet da delijk in" eigen hand met het aas ne men. Laat hij de eerste hartenslag lopen dan speelt de tegenpartij'' de harten heer uit N. weg en Zuid kan de ruiters niet tot hun recht doen k<© men. Zuid speelde direct in de tweede slag ruiten heer en In de derde rui tenvrouw. Toen in deze derde slag West ruiten 9 bijspeelde nam Zuid in Noord met het aas over in verband met de 10 en 8 aldaar. In de 4e slag volgde ruiten 10, die Oost met de boer nam en harten naspeelde. Harten heer in Noord nam de slag en nadat nog twee ruitens uit N. waren uitgespeeld, volgde in Zuid nog sch. aas en aas heer van klaver, waarmee het con tract was gemaakt. Gaat U het even bedachtzaam na. En denkt u dan eens over het volgende spel: Noord: sch. a, h; ruiten a, h, v, b, 10, 9, 8, 7; klaver 10, 8, 7. Oost: sch. b, 8, 5, 4. Harten a, v, b, 7, 5, 4. Rui ten 6, 2. Klaver 3. Zuid: sch. v, 10, 9, 7, 6, 3, 2. Ruiten 3. Klaver a, h, v, b, 4 en West de resterende kaarten. Zuid moet op dit spel 7 sch. spelen, omdat O.W. 7 harten hadden gebo den en N.Z. daarna tot groot slem sch. waren gekomen. West kwam uit met ruiten 5. Hoe zoudt ge als Zuid verder gespeeld hebben? SANTA MONICA. Op 15 Febr. 1946 daverde een passagiersvliegtuig met twee en vijftig passagiers en vier leden bemanning over de startbanen van Santa Monica Airfield, de geboorteplaats der Douglasvliegtuigen. Het was de eerste vlucht van de nieuwe DC-6 „Altimatic", het wondervliegtuig van 1947 en het begin van een langdurige beproevingsperiode. Vijftien maanden lang besteedde Douglas tussen de vijf en zes millioen gulden aan beproevingen, onderzoekingen en verbeteringen van het vliegtuig. Meer dan zesduizend vlieguren werden aan het eerste toestel van dit type besteed alvorens het „af" was. Zodra de DC-6 in gebruik genomen werd bij de American Airlines, de American Overseas Airlines, de Trans World Airlines, de Pan American Air lines en de Sabena, besteedde Douglas een millioen dollars aan experts, die tot taak hadden over de hele wereld een waakzaam oog op de DS-6 te houden en gegevens te verzamelen, die van nut konden zijn bij de bouw van nieuwe types. Dat was in Mei van dit jaar. In Amerika heeft Douglas thans tachtig toestellen van dit type ver kocht en daarvoor honderd millioen gulden minder ontvangen dan ont wikkeling en bouwkosten bedroegen. Ondanks dezen geweldige uitgaven en gezamenlijke inspanning van honder den deskundigen, bleef de DC-6 niet gevrijwaard voor rampen. Vlak voor de landing in Gallup in Nieuw Mexico ontdekte de flagship- piloot Chatfield van American Air lines, dat de rookaanwijzer een rook ontwikkeling in het bagageruim aan duidde. De rook vulde binnen enkele ogenblikken het gehele vliegtuig, doch hoewel door de rook verblind slaagde de piloot er in het vliegtuig veilig neer te zetten op het vliegveld, ter wijl het de stewardes en der tweede bestuurder gelukte een paniek onder de passagiers tijdig te bedwingen. Het was in twee weken tijd de tweede maal, dat brand uitbrak in het bagageruim van een DC-6. De eerste brand boven Bryce Canyon in Utah veroorzaakte een cata strofe, waarbij 52 passagiers en de vijf leden der bemanning de dood vonden. 13. Pim, Pam en Pom denken diep na. „Maar hoe doe je dat?" vraagt Pom aarzelend. „Nou, je kunt boodschappen doen voor iemand of houthakken in 't bos", zegt Wetsnaveltje. 14. „Lezen jullie de boskrant dan nooit?" vraagt Wetsnavel weer. „Daar staan altijd advertenties in, ze vragen veel loopjongens tegenwoordig". Dat is een reuze idee van zo'n klein vogeltje. Binnen 24 uur na de gebeurtenis te Gallup zetten zes luchtvaartmaat schappijen hun DC-6 toestellen, 92 stuks, ter waarde van honderdvijftig millioen gulden, aan de grond. Zij zul len niet opstijgen vóór de Central Aviation Board, de Amerikaanse raad voor de luchtvaart, de oorzaak van de rampen heeft ontdekt Men ver moedt een moeilijk te ontdekken fout in de verwarming. Anderzijds wordt gesproken over de magnesiumladings- fakkels, die door de hitte, veroorzaakt dcor de hete uitlaatgassen, vanzelf zouden zijn ontbrand, doch in feite weet men nog niets. Ijlings hebben de luchtvaatmaat- schappijen, die hierbij betrokken zijn, de oudere DC-3 en DC-4 weer van stal gehaald, maar boetten daardoor in aan plaatsruimte en snelheid. Een schade van millioenen. Met verkorte en eenvoudiger dienst regelingen kunnen de maatschap pijen thans nog driekwart van het vroegere totaal aantal zitplaatsen aanbieden, maar het is voor hen door verlies van reizigers en afschrijving zender winstmogelijkheden een kost bare geschiedenis. Ook een vliegtuig; dat op stal staat, kost geld. Minstens twintig proeent per jaar moet wor den afgeschreven, hetgeen dus voor de luchtvaartmaatschappijen in de millioenen loopt. De Centrale Aviation Board laat echter, waar het de veiligheid in de' lucht betreft, geen pecuniaire over wegingen gelden en zal dus voor da DC-6 toestellen geen luchtwaardig- heidsbewijzen afgeven vóór het myste rie der branden is opgehelderd. Qeeft glans aan Uw haar! GlanzencJ en opvallend mooi wordt ook Uw haar door regelmatige was- selling met de zeep- en alkalivrije BLOND I DONKER KINDER-SH AMPOON (Van onze speciale verslaggever) Het staat nu vast, dat Johanna Leijdekkers uit Vlissingen en de vier andere Europese oorlogswees kinderen, die uitgenodigd z(jn voor een bezoek aan Amerika, op 8 De cember te Londen bijeen zijn ge komen om vandaar vliegend over de Oceaan! naar Amerika te vertrekken, waar zij ontvangen zullen worden op een wijze, zoals men vorsten, generaals, politici of filmsterren pleegt te huldigen. Het zal een onvergetelijke reis worden voor deze vijf kinderen; een reis overigens, die hun na zo veel leed van harte gegund is. Hoe dit allemaal mogelijk is gewor den? Wel, gedurende de Spaanse Bur geroorlog werd er een organisatie op gericht in New York, genaamd „Fos ter Parents Plan for^War Children, Inc." en sinds die tijd is de organisatie gestadig gegroeid. Geholpen door de edelmoedigheid van een groot aantal Amerikanen, werden vele duizenden Europese oorlogswezen op een zeer doeltreffende en practische wijze ver zorgd. Elk van deze kinderen heeft zijn eigen pleegouders in de Verenig de Staten en correspondeert geregeld met deze. Jack Smith, de beroemde Ameri kaanse zanger, interesseerde zich reeds jaren voor het „Foster Parents' Plan". Getroffen door de voortdurende nood van de Europese kinderen, besloot hij, dat er iets meer voor hen gedaan moest worden, op veel grotere schaal. Het was het idee van Jack Smith, dat het leuk zou zijn, wanneer nu de rollen eens omgedraaid zouden wor den, dat in plaats van de Amerikanen, die Europa komen bezichtigen, nu eens vertegenwoordigers van de oor- Door: HILLEGONDA VAN REENEN Dolly zette zich weer in haar stoel en nam haar naaiwerk weer op. Haar gedachten dwaalden weg, zij liet haar verbeelding de vrge loop. Zij verwacht te nog zoveel van het leven het leven kon toch niet alleen uit werken en je plicht doen bestaan. Het moest toch ook vreugde brengen, vreugde en voldoening. Zij wist met een zekerheid, die nooit verslapte, dat er eens een grote verandering voor haar komen zou, een ommekeer, die een geheel nieuwe levensweg voor haar openen zou. En dit gaf haar de moed vol te houden. Een tikje op de deur stoorde haar in haar overpeinzingen. Mrs. Glad stone trad binnen en bleft verwon derd op de drempel staan. „711 je nu al weer te naaien? Je gunt je zelf ook geen ogenblik rust," zei ze verwijtend. „Ik moet tóch zorgen, dat ik netjes voor de dag kom," protesteerde Dol ly. „En ik kan mg niet veroorloven het een ander voor mij te laten doen." „Als je eenmaal zo afgetobt bent als wij allemaal, zul je je niet om je uiterlijk bekommeren," voorspelde mrs. Gladstone somber. „Ik zal wel zorgen, dat het niet ge beurt," verklaarde Dolly heftig. „Je kunt er niets tegen doen," ging de oudere vrouw voort. „Het komt vanzelf. Maar ik ga maar weer eens. Ik zal je niet langer ophouden. Je bent een dapper meisje. Alleen vind ik, dat je eens wat meer van het leven genieten moest. Waarom ga je toch niet eens met die Howard Carrol uit?" „Met Howard Carrol?" „Ja, je zou je best amuseren. Hg is erg royaal, heb ik wel eens gehoord. En hij verdient een massa geld. Wel zeven of acht pond per week soms. Extra werk. Je zou met hem kunnen trouwen." „Met Carrol?',' „Eens trouw je ioeh. Dat doen wij allemaal." „Ik heb -ok niet oeweerd, aat ik nooit trouwen zal, maar Carrol, nee „Je moet niet al te trots zgn, Dolly," vermaande mrs. Gladstone. „Je draagt je hoofd werkeltjk een beetje te hoog. Straks is er niemand, die je hebben wil en dan wordt je een eenzame oude vrijster. Dat wil je toch ook niet. Met dromen komt men er niet geloof me." „Ik droom niet." „Dan is het goed. Maar nu ga ik toch werkelijk!" Bij de deur bleef zij echter staan. „Ik hoop, dat zg die Newton hier eens wegjagen. Hij is de boze geest van de buurt. Zet de jongens altijd tot kwaad aan. Ik heb gisteren zijn kostjuffrouw gesproken. Ze zei, dat ze hem niet langer houden zou als hg zgn huur niet contant betaalde. Het enige wat hij voor haar doet zgn een paar bood schappen en wat reparaties. Ze kan zijn kamertje voor drie en een halve shilling verhuren. Je kunt niet eeuwig mooenjaen met Iemand heb ben, zegt ze. Ik weet wel, arme men sen moeten elkaar helpen, maar hij zijn al die meisjes ook zo gek op hem. Ik hoop werkelijk, dat ze hem hier wegjagen." Tegen middernacht vouwde Dolly haar naaiwerk op. Een ogenblik later hoorde zg voetstappen in de gang. Dit betekende niet, dat het kamertje aan de overkant van de gang een nieuwe bewoner gekregen had. Nee, het was Howard Carrol. En zij had vergeten haar deur op slot te doen, toen mrs. Gladstone weg was. Zij was zo ver diept geweest in het werk, dat zij af wilde maken Zij stond op, maar voordat zg bij de deur was, stond Carrol reeds bin nen. Zijn jas hing open over zijn smo king en hij had zijn hoed nog op. „Dolly! Ik hoorde, dat je nog op was en ik wilde je even goeden nacht zeggen." „Maak dat je weg komt!" „Ik denk er niet aan. Ik moet eens ernstig met je spreken." Hg sprak langzaam en voorzichtig en zij be greep, dat hij te veel gedronken had. Natuurlijk had hg dat deden niet alle mannen het als zg er de kans toe kregen „Ik denk er niet aan om weg te g£Lan," verklaarde Carrol. „Dacht je, dat Ik al die trappen opgeklommen was voor niets? Wat heb je toch te gen me?" „Niets, mr. Carrol. Maar het is nu te "laat voor een gesprek. Bovendien ik ontvang geen heren op mijn kamer." Het woord „heren" beviel hem. „Dat weet ik wel, dat weet ik wel. Je bent een keurig meisje, Dolly. Maar luis ter eens. Je zegt, dat je niets tegen mij hebt? Wil je dan mijn meisje zgn?" „Maak dat je weg komt!" (Wordt vervolgd). logsgetroffen landen Amerika moes ten bezoeken, zodat zij een warme in druk van de warme vriendschap van het Amerikaanse volk zouden krijgen, de vriendschap, die tot nu toe alleen tot uitdrukking was gekomen door het zenden van voedsel- en kledingpak- ketten en financiële hulp. Het idee van Jack Smith is uitge werkt. Op 8 December zullen vijf kin deren, één uit Italië, één uit België, één uit Nederland en twee uit Enge land naar de Londense luchthaven vliegen. Hun aankomst in New York zal tref fend zijn, zij zullen niet alleen ver welkomd worden door hun pleeg ouders, Jack Smith, Mary Pickford, Minerva Pious, de beroemde Ameri kaanse comedienne, en Ginny Simmes, beroemd Amerikaans zangeres, maar ook zullen zij daar de Ambassadeurs van hun respectievelijke landen ont moeten. De vijf uitverkorenen. Hieronder volgen de bijzonderheden over de kinderen. Giuseppe de Lillo, 12 jaar oud, ver loor een been bij het bombardement op Cassinö; zijn ouders, 8 broers en een zuster werden bij dit zelfde bom- nardement gedood. Hij is de enige overlevende van de familie. Zijn pleegouder is Minerva Pious. Hij zal Italië verlaten, terwijl hij zich behel pen moet met een kruk, maar hij zal terugkomen mët het beste kunstbeen, dat de moderne wetenschap hem kan verschaffen. Sheila Shepherd, 11 jaar oud, een meisje uit Birmingham, werd op won derbaarlijke wijze gered, toen een vol treffer op de gezinsschuilkelder haar vader, moeder en broer doodde. Shei la is kortgeleden geadopteerd door de gehele stad Chicago.- Glenise Hilward, ook 'n Inéisje van lij. uit Birmingham, verloor haar vader in de veldslag om Tunis, Haar moeder stierf van verdriet enige tijd daarna. Zij liet vijf kinderen achter. De be roemde Amerikaanse zangeres Ginny Simms heeft Glenise onder haar hoed» genomen. Clement de Sutter, een 12-jarige Belgische jongen, zgn vader was een actief lid van de verzetsbeweging, maar werd tenslotte gedood door de folteringen van de Duitsers in de ge vangenis van Hamburg. Mary Pick ford is de pleegmoeder van deze jon gen. Johanna Leijdekkers, een 6-jarig Nederlands meisje, is het pleegkind van Jack Smith. Zij is moederloos en verloor haar vader en andere verwan ten bij een bombardement op Vlissin gen in 1943. Eén van de hoogtepunten is de ont vangst op het Witte Huis, waar zg president Truman zullen ontmoeten- leder van de kinderen is gevraagd 'n kleinigheid uit eigen land voor da president mee te brengen. De kinderen worden tijdens hun verblijf onderge bracht in „Essex-House", New York Ci+y, gevoed en gehuisvest door da leiding van hét hotel. Er zal de groot ste zorg aan de kinderen worden be steed. Dr. S. John Reisman heeft vrij willig, voor elke dag, zgn diensten aangeboden en er zullen de gehele tijd verpleegsters aanwezig zijn.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1947 | | pagina 3