HET REGENT STENEN Smuts' vrienden moeien verdwijnen IN ZUID-LIMBURG Niedorps ouden van dagen vlogen boven Amsterdam v_ Een Franse trein op luchtbanden Groot-Schermer. Zijdewind De Ursem. Djiguiten-kozakken komen Egmond aan den Hoef. Heer-Hugowaard. Woningbouw te Obdam vordert langzaam Malan zuivert buitenlandse dienst Bossche speculaas verovert Italië Vliegtuigen helpen drenkelingen redden Geruisloos van Parijs naar Straatsburg Acfuee./ spookverhaal Gedrang boven Atlantische Oceaan Waar zijn onze schepen? Voor deze tocht had de pers een vriendelijke uitnodiging: van de com missie van Ouden van Dagen ont vangen (waarvoor onze hartelijke dank) om de tocht persoonlijk mede te maken. En wij hehben geen ogen blik spflt gehad dat we mee geweest zijn. Integendeel, want het is een tocht geworden, die lang, heel lang, in de herinnering van de oudjes zal blijven voortleven. De sensaties wa ren er vele die dag. Er is door de ouden van dagen nota bene ook nog gevlogen boven Amsterdam. Maar laten wij bij het begin begin nen. Maandagmorgen vroeg stonden vijf autobussen en vijf luxe wagens het gezelschap bestond uit honderd zes en tachtig personen klaar. Om ongeveer acht uur reed het gezelschap af. Na een mooie tocht arriveerden we om half elf ln Amsterdam. Er werd di rect doorgereden naar Schiphol. Hier is volop genoten en de heerlijke brood jes met koffie deden zich uitstekend smaken. Het gezelschap trof het bij zonder, want de lijntoestellen voor Ge- nève en Praag stonden voor de start klaar, in welke laatste de bekende hardloper en Oude-Niedorper, Wim Groen was gezeten, om de Hollandse kleuren op sportgebied in Praag hoog te houden. Dat er op Schiphol na de oorlog ..iets" veranderd is, was duidelijk zicht baar. Men kwam ogen te kort om alles goed in zich op te nemen. DE OUDJES GAAN VLIEGEN Tegen twaalf uur werd 't gezelschap in twee groepen verdeeld voor een rondleiding over de terreinen. En tij dens deze rondleiding kwam er een mededeling dat er plaats was voor on geveer twintig personen, in een zo juist geland vliegtuig, voor een rond-, vlucht boven Amsterdam. De sensatie van de dag gebeurde, een twintigtal oudjes gaf zich voor deze rondvlucht op. Onder de deelnemers was een dame van tachtig jaar. Precies 12.15 uur werd gestart en om 12.35 landde men behouden en wel weer op Schiphol. De tongen kwamen nu eerst goed los en de vliegers waren enthousiast over het schitterende pa norama boven Groot Mokum. Helaas ontbrak de tijd om een tweede ploeg ook in de gelegenheid te stellen. Na dit vliegevenement ging het naar Haarlem, waar in restaurant Gebr. Brinkman, een smakelijk diner klaar stond. Om ongeveer drie uur verlieten we Haarlem weer voor een bezoek aan het crematorium te Westerveld. Intussen hadden enige regenbuien hun komst aangekondigd, maar de goede stemming leed er niet in het minst onder. Na het bezoek aan de prachtig gelegen begraafplaats werd langs de duinstrook naar Bergen ge reden naar de speeltuin van de heer Bruin. Van „spelen" in de tuin is helaas niet veel gekomen daar de regen als spelbreker optrad. De burgemeester en echtgenote wa ren de oudjes in Castricum tegemoet Vrouwenclub ging uit De vrouwenclub van de Ned. Herv. gemeente maakte Dinsdag een uitstapje naar Bergen. In Alkmaar voegde zich ook de Vrouwenclub uit Oterleek bij het gezelschap. Eerst werd in Bergen een wandeling gemaakt. Daarna ging men naar het gebouw van het Prot. Centrum voor Noordholland. Na een zeer hartelijke begroeting werd koffie gedronken. Hierna werd de Pottenbak kerij bezocht. 's Middags trad voor het gezelschap de voordrachtkunstenares Aafje Top op, die o.a. voordroeg „De sneeuwgans". Zeer aandachtig werd geluisterd en in tens genoten. Hierna werd in het Huis met de pi laren de schilderijententoonstelling be zichtigd en nog wat gewandeld. Later ging men weer naar het gebouw terug, waar een heerlijke maaltijd wachtte. Tenslotte gingen allen naar de oude Ruïne Kerk, waar ds. Bierman 'n kort woord sprak. Het was een goed slot van een heerlijke dag en allen gin gen zeer voldaan huiswaarts. Vrachtauto met 500 banden op Prov. weg uitgebrand In de nacht van Dinsdag op Woens dag brak even ten Noorden van Zijde wind aan de provinciale weg brand uit in een vrachtauto met oplegger, die daar geparkeerd stond. De wagen was afkomstig uit de gemeente Borger in Drente, eigenaar K. Graver. De chauffeur had zijn wagen langs de kant van de weg geparkeerd en enige tijd zitten slapen. Omstreeks half twee 's nachts besloot hij zijn tocht voort te zetten. Bij het starten ont stond toen, vermoedelijk door kortslui ting brand. De wagen was geladen met vijfhonderd autobuitenbanden en vijf tig binnenbanden. In dit materiaal vond het vuur gretig voedsel. De brand weer van Dirkshorn rukte nog uit, doch vermocht tegen de hevige, vuur poel weinig uit te richten. De chauffeur bekwam geen letsel, doch de wagen is totaal uitgebrand. Woensdagmiddag om twee uur, toen wij langs de vormloze resten reden, steeg nog steeds rook op uit de op de berm liggende massa. Een schadepost, die zeker niet mis zal zijn. gekomen en hebben het laatste deel van de tocht nog medegemaakt. In het laatste deel van de tocht kwam de stemming er al beter in. Al de oude liederen werden weer eens uit de doos gehaald en uit volle borst werd er lus tig op los gezongen. En zo bereikten we ons dorp weer. Zingende en dansende betraden de reizigers zaal Hees, waar het onvolpre zen amusementsorkest onder bezielen de leiding van de heer Persijn het ge zelschap verwelkomde. De belangstelling van de zijde van het publiek was groot. In zaal Heek werd de laatste ronde afgedraaid onder het genot van een heerlijk kopje koffie met een plakje cake. Vele hartelijke woorden zijn er toen nog gesproken; door de voorzitter der commissie, de heer P. Zwagerman, de burgemeester en namens de ouden van dagen door de heren Olij en Brouwer, deze laatsten om de dank over te brengen voor de fijne en onvergetelijke dag die zij hadden beleefd. En de lof die aan het einde van deze dag werd toegezwaaid komt wel het meest toe aan de commissie en burge rij voor hun voorbereidend werk. Onder de vrolijke klanken van het amusementsorkest ging het gezelschap, met een „tot volgend jaar" uiteen. Een dag was weer ten einde, een dag, om nooit te vergeten. De wereldberoemde Djiguiten Ko zakken, die reeds twee seizoenen on der directie van Arno J. Klein in Ne derland, Zwitserland en Spanje op tournee zijn, zullen ook dit jaar weer het Nederlandse publiek van hun ge durfde staaltjes op rijkunstig gebied versteld doen staan. Als captain van de troep treedt op Luitenant Elysseëv. Deze was in de wit Russische armée Kolonel. Vóór 't uitbreken van de tweede wereldoorlog was hij met een troep Kozakken op tournee in Frans Indo China. Ogen blikkelijk meldde hij zich bij - het Franse vreemdelingenlegioen in Sai gon, en werd gedetacheerd als luite nant. Hij streed mede tegen de Jap, werd gevangen genomen en naar Su matra getransporteerd waar hij twee jaar gevangen zat. Later wist hij te ontsnappen en streed mede voor de bevrijding van Indonesië- Door de Franse regering werd hij in 1947 ge ridderd en ontving tevens een jaar geld! Kolonel Elysseëv is thans 60 jaar oud. Zijn rijzweep is voorzien van een gouden knop met inscriptie van het Légion Etrangere! Arno J. Klein's Djiguiten Kozakken zullen optreden op 27 Juni op het Ba- vo terrein en een programma geven van solo's, pyramides op 6 paarden messendansen, rit door het vuur enz in totaal ruim 2ff verschillende num mers. Voor bijzonderheden zie men de advertentie in dit blad. Beplanting rond het slot Onlangs is een bescheiden beplan ting rondom de fundamenten van het oude slot aangelegd, waarvan de be doeling is deze later in wijder kring uit te breiden. Uit de oude kronieken is komen vast te staan, dat vroeger direct om het kasteel een park was gelegen, waarin de adellijke vrouwen hun wandelingen plachten te maken De voormalige directeur van het P.W.N., wijlen de heer Van Olden- borgh, heeft indertijd zoveel mogelijk grond rondom de fundamenten aange kocht, teneinde deze voor de aanleg van een plantsoen te bestemmen. Het uitbreidingsplan heeft, naar het ont werp laat zien de bedoeling zich ge heel bij dat plan aan te sluiten. De gronden gelegen in de hoek Slotweg- Heerenweg, met als eindpunten de boerderij van G. Groot en de winkel •van A. Hof, zullen niet meer. zoals aanvankelijk de bedoeling was voor bouwterrein gebezigd worden, doch uitsluitend de bestemming hebben voor aanleg van lage beplanting met daartussen gelegen wandelpaden. Ons dorp heeft dus nog heel wat moois in het verschiet. DISTRIBUTIE GEREDE VERF OPGEHEVEN. Met ingang van 22 Juni wordt dis pensatie verleend van het verbod, verf en verfgrondstoffen te kopen of te ver kopen, behalve voor zover het betreft: loodwit (zowel in droge als in pasta- vorm), zinkwit, lithopoon. loodtitanaat. titaanwit, loodmenie, malelnezuur- anhydride. phtaalzuuranhydride. anti- moonwit en chloorrubber, alsmede van het verbod om verf te verbruiken. Ver. „Getrouw schoolbezoek" 65 jaar De ver. „Getrouw Schoolbezoek" her denkt dit jaar het feit, dat zij 65 jaar bestaat. Er zullen inderdaad weinig verenigingen van die aard zijn die zich kunnen beroemen op een dusdanig eer biedwaardige leeftijd. In den jare 1383 opgericht om het grote euvel de schoolverzuimen te beperken, kan deze vereniging terugzien op een zegen rijke taak. Zij stimuleerde in de tijd, dat de Leerplichtwet niet bestond, het schoolgaan, terwijl veelvuldig opzette lijke verzuim de leerling uitsloot van het door de vereniging georganiseerde jaarlijkse schoolfeest, een feest dat de jeugd weken te voren reeds met zekere vreugde vervulde. Ook toen de Leer plichtwet er door kwam bleef de ver eniging voortbestaan. Zij had getoond op de juiste wijze alle kinderen uit de Waard jaarlijks bijeen te brengen én het schoolfeest op de meest prettige wijze te doen plaats vinden. Er is in de loop van de vele jaren heel wat ge wijzigd: het feest met de rijtuigen der ouders behoort tot het verleden. Toen de autobus en de auto hun intrede de den, werd het min of meer gevaarlijk met de lange trein van rijtuigen over de wegen te gaan. Daarbij kwam het veranderde inzicht: de fiets brengt de oudste leerlingen zo vaak te Bergen of Schoorl dat er een ander reisje opgezet moest worden. Dus werd de autobus het vervoermiddel. Als zovele zaken was derhalve het vervoer, het reizen veranderd. Wat niet verdween was het enthousiasme van het bestuur, de mild heid der ouders en van vele inwoners, die de belangrijke sommen voor de feesten wisten bijeen te brengen. De offervaardigheid voor de feesten der openbare lagere 'school Zuid is bijzon der groot. Een woord van dank aan allen die in 't verleden en heden de feesten mogelijk maakten, is op zijn plaats. Jammer dat van de oprichters, die in 1883 het feest meemaakten, nie mand meer in leven is. Het dikke notu lenboek doorbladerende, komen wij de namen tegen van vele personen, die in da afgelopen periode van betekenis wa ren als b.v. burgemeester Wonder, later P Wonder, Jb. Swaag, meester Brug- mans, enz. Ook voor dit jaar heeft de vereniging een mooi feest op touw ge zet. 25 Juni a.s. gaan de leerlingen met autobussen naar Amsterdam (rond vaart), vandaar naar Hilversum, Pyra- mide v. Austerlitz en vervolgens Biltse Duinen-natuurbad. Het belooft een prachtige dag te worden. De tegenwoordige voorzitter der ver eniging, de heer Jb. Stekelbos, een kin dervriend in de ware zin des woords, heeft gemeend, dat het 65-jarig bestaan dei vereniging niet beter gevierd kon worden dan door de- leerlingen ditmaal iets extra's aan te bieden. Onder voorzitterschap van burgemees ter de Boer kwam de raad van Obdam in openbare vergadering bijeen Medegedeeld werd, dat van Ged Staten navolgende goedkeuringen waren ont vangen: de verordening met betrekking tot het achteruit zetten van voor het verkeer hinderlijke hekken, enz de aan de polder Obdam te verstrek ken geldlening ad f 20,000; de wijziging van de gemeentelijke ver ordening tn verband met de Finahcie- ringsregeling 1947, waarbij 60 pet van de stichtingssom, zoals die door het Rijk wordt vastgesteld, als voorschot zal wor den verstrekt Inzake de woningvoorziening kan wor den medegedeeld, dat Obdam 597 M3 mag bouwen Dit houdt in, dat er steeds 2 woningen in aanbouw mogen zijn Wan neer de thans in aanbouw zijnde 5 wo ningen gereed zouden zijn, konden er weer 2 worden aanbesteed Indien deze v/oingen voor 4/5 gedeelte klaar waren, kon er met 1 woning een begin worden gemaakt De genoemde 5 woningen zijn belaas nog lang niet klaar Het pand Wiering kan door verschil lende omstandigheden nog niet verbouwd worden Er wordt echter aan gewerkt De begroting 1948 werd door Ged Sta len goedgekeurd DE STEMEUREAUK Voor het stembureau Obdam werden gekozen: de voorzitter en de heren Hen- selmans en de Boer; voor stembur Spier dijk: de heer de Haan voorzitter, leden de heren de Wijs en Commandeur Plaatsvervangers de heren K Smal, Jac Piuister en W V Dekker B en W werd machtiging verleend voor het aankopen van straatstenen, indien een voordelige gelegenheid zich voor doet Het St Werenfridus Lyceum te Hoorn ontving op zijn verzoek f 200 subsidie per leerling uit de gemeente De raad kon zich verenigen met het voorstel van Ged Staten tot z g incor poratie van de tijdelijke toelagen van de ambtenaren van de burgerlijke stand in deze gemeente, waardoor de jaarwedde- bedragen gewijzigd worden in een vast jaarweddebedrag De minister van Binnenlandse Zaken geeft de gemeentebesturen in overweging om over te gaan tot incorporatie van de tijdelijke toelagen van de salarissen van de gemeenteambtenaren, van gemeente wege vastgesteld Het betreft ooflc hier weer een vast bedrag aan jaarwedden te bepalen in de plaats tredend van basis- bedraen, vaste en tijdelijke toelagen enz Aldus werd besloten Van hogerhand ^«erd in overweging ge geven om voor resp de secretaris en de ontvanger, alsmede voor de andere amb tenaren ter secretarie tot restitutie van een gedeelte der pensioenbijdrage te ko men en wel een vermindering van bij - üiage voor eigen pensioen van 4*/i tot 2 pet, zulks met ingang van 1 Jan '47 De raad kon zich' met de voorgestelde resti tutie verenigen Alsnog was ingekomen een verzoek van de caféhouder M van Stein om ver laging van de vermakelijksbelasfing en wel voor films van 40 op 35 pet alsmede voor de a s kermis Het verzoek werd voor prae-advles in handen van B en W (Mtald (Van onze correspondent) KAAPSTAD, Juni. De Nationalis tische Afrikaners zijn ontstemd over de kritiek welke de Nederlandse pers heeft geleverd op de Zuid- Afrikaanse regeringswisseling. Nu men er van deze zijde naar wil streven de oude culturele banden met Nederland te versterken, zullen de opvattingen waarvan de perscom mentaren getuigen, en die door ge noemde groepen „politieke misvat tingen'* worden genoemd, moeten worden gewijzigd door middel van een betere politieke voorlichting. Het wordt betwijfeld, of de huidige vertegenwoordiger van Zuid-Afrika in Nederland, professor Leo Fouché wel de juiste man hiervoor is en er gaan geruchten dat hij, evenals zijn voorganger, minister Leiff Egeland, die thans Hoge Commissaris van de Unie in Londen is, van zijn post zou worden ontheven. Wanneer deze ge ruchten bewaarheid worden, zou hier mede een begin zijn gemaakt met het zuiveren van de buitenlandse dienst van vrienden en toegewijde aanhan gers van generaal Smuts. Het is trouwens een tijd van vele geruchten, nu velen met spanning af wachten welke de werkelijke plannen zijn van deze regering die zo onver wacht door middel van een onpolitie ke revolutie aan de macht is geko men. In het bijzonder bespiegelingen over de financiële en economische toekomst van de Unie zijn een dank baar onderwerp. De binnenlandse fi nanciële toestand is buitengewoon gunstig. De belastingen in de Unie zijn bijna de laagste in de wereld en des ondanks heeft de Smuts-regering aan dr. Malan een enorm budgetoverschot als erfenis nagelaten. Doch de buiten landse financiële verhoudingen zullen de volledige aandacht opeisen van de nieuwe minister van Financiën. Ha- venga, de enige niet-nationalist in het kabinet, waarin geen enkele Engels sprekende Afrikaan is opgenomen. De Unie van Zuid-Afrika heeft na melijk een enorm invoeroverschot dat tot dusver betaald werd met vreemde vermogens die naar Zuid-Afrika toe vloeiden en met het goud dat in ds Unie voortgebracht werd. Nu is de ka pitaalstroom belangrijk verminderd, sedert de vorige Afrikaanse regering in samenwerking met de Engelse, de immigratie1 van „heet geld" dat uit Engeland vluchtte, is gaan bemoeilij ken, en de bezitters van de naar schat ting 1000 millioen gulden die reeds vóór deze maatregel hun geld in vei ligheid gebracht hadden, werd de schrik op het lijf gejaagd door het gerucht als zou de nieuwe minister van Financiën de banken hebben ge adviseerd dat de aan niet-Unie-bewo- ners behorende kapitalen binnen 30 dagen zouden moeten worden gein- Een Bossche bakker is er in geslaagd Bossche speculaas van een speciaal re cept naar Rome over te brengen. Over dit aloude Nederlandse- product was men in Italië's hoofdstad in de wolken en niet alleen uit Rome, maar ook uit andere steden in dat land zijn reeds vele orders gevolgd. Reizigers naar Rome hadden 't gebak in speciale blik verpakking meegenomen. Men over weegt thans het product door de lucht te vervoeren, opdat het vérs ter plaatse komt. vesteerd en anders zouden moeten re patriëren. Voorts is de Zuid-Afrikaan se goudvoorraad belangrijk vermin derd door de geldlening aan Engeland en de productie schijnt te zijn tegen gevallen, zodat het goudsaldo van de circulatiebank de veiligheidszone na dert. Dit kan tot gevolg hebben, dat Zuid- Afrika zijn invoer zal moeten beper ken en de nieuwe regering, die haar kiezers een verlaging van de kosten van levensonderhoud heeft beloofd, zal een prijsstijging van vele artikelen dan moeilijk kunnen tegengaan. Wel ke maatregelen er ook genomen zul len worden, het lijkt niet waarschijn lijk, dat de ingeslagen weg naar in dustrialisatie van Zuid-Afrika zal worden verlaten. Het ligt zelfs in de bedoeling om te onderzoeken hoe het komt, dat Zuid-Afrika geen groter aandeel heeft weten te bemachtigen van de beschikbaar komende machi nerieën en kapitaalgoederen, die het voor zijn industriële expansie zo dringend nodig heeft. Van het succes van de te nemen maatregelen zal het grotendeels af hangen of de nationalisten zich zul len handhaven in de volgende ver kiezingen, welke naar verwachting thans volgend jaar zullen worden ge houden. (Nadruk verboden) De Haagse reddingsbrigade heeft contact gezocht met de N.V. Aero Holland om tot samenwerking te geraken bij reddingswerkzaam heden aan de kust. Wanneer een van de vijf reddingsposten van dè Haagse reddingsbrigade 'n zwem mer opmerkt, die zich te ver uit de kust bevindt wordt het vlieg veld Ypenburg telefonisch ge waarschuwd. Daar wordt dan een Fokker's 9 voor 't vertrek gereed gezet. Bevindt de onvoorzichtige zwemmer zich in levensgevaar, dan geeft de reddingspost de plaats aan en het vliegtuig start onmid dellijk om de drenkeling enige reddingsgordels van klein formaat toe te werpen. Proeven hebben uitgewezen, dat het mogelijk is deze gordels in de onmiddellijke nabijheid van de drenkeling te werpen. De piloot blijft als morele steun boven de zwemmer circelen tot de reddingsboot de man heeft opge vist. De inschakeling van vliegtui gen bij het redden van drenkelin gen is uniek in Europa. Op de laatste bijeenkomst te Wash ington van de gedelegeerden van 15 landen, leden van de studiegroep voor rubbervraagstukken, heeft M. Mi- chanz, vice-president van het „Insti- tut Frangais du Caoutchouc" onthuld, dat de S.N.F.C. (de Franse spoor wegen) in Frankrijk drie wagenstel- ien van ieder zes wagens, welke op luchtbanden lopen, laat bouwen, be stemd voor de lijn Par(jsStras bourg. Van de drie treinstellen zal één uit gevoerd worden in roestvrij-metaal, het tweede in gewoon staal en het derde in een lichte alliage. Hierdoor wordt een totaal gewicht verkregen van 120 ton voor 250 plaatsen, In 1878 werd voor de houten wagens een gewicht van bijna 1.800 kg per zit plaats berekend, in 1929 nog 1.000 kg en tenslotte in 1937 750 kg. Een aan merkelijke gewichtbesparing wordt dus bereikt. De wielen van de wagens van lucht banden voorzien welke tot een span ning van 9 kg zijn opgepompt, hebben een driemaal zo grote adhaesie op rails als de ijzeren wielen. Hierdoor wordt o.a. een grotere remcapaciteit verkregen. De teinen, geheel op luchtbanden met uitzondering van de electrische diesellocomotief, zullen een wagon derde klasse bevatten, een wagon tweede klasse, een wagon eerste klasse eri een wagon eerste klasse, waarin een bar is aangebracht en tenslotte een restauratie-wagon. De inwendige decoratie is aan een Parijse binnenhuis-architect toever trouwd en wordt zeer luxueus. De zitplaatsen worden met schuimrubber bekleed. De neonverlichting is in direct en kan door de reizigers naar verkiezing getemperd worden. Een ventilatie met luchtcirculatie regelt de atmosfeer van de coupê's. De bo dem wordt bedekt met een dikke rubber vloerbedekking Met een gemiddelde snelheid van 100 km per uur zal deze „rubber- trein" geheel geluidloos de reizigers over een afstand van 400 km. vervoe ren. De voorvader, als we dit zo mogen uitdrukken, van deze trein met lucht banden was de „Micheline". In 1929 schreef de groot-industriëel Michelin. Het „Vrije Volk" schrijft: Blerjerheide-Kerkrade staat op stel ten. De bevolking van het dorp is de hele dag en 's avonds op straat en bespreekt een spookgeschiedenis die de gemoederen hevig bezighoudt. Er vliegen n.l. stenen door de lucht, die vrijwel alle bestemd zijn ?oor het café-restaurant van de heer Keulen in de Bleyerheidestraat. Geen raam is er in het café heel en 's nachts teisteren honderdtallen stenen het huis. Midden op de dag, toen de politie met de caféhouder stond te praten, vlogen de stenen in het rond en ver brijzelden alles wat door stenen te verbrijzelen is. De politie staat voor een raadsel. Tientallen veronderstellingen doen de ronde in het in hevige spanning levende Bleyerheide-Kerkrade, waar niemand over iets anders meer spieekt dan over het bombardement der stenen. Stenen die misschien tn Duitsland worden afgeschoten of mo gelijk door iemano vlak in de buurt. De heer Reulen, wiens huis in de oorlogsdagen volkomen werd ver nield door een bom, kreeg het café restaurant, waar hij nu woont, van een Duitser, toegewezen. Het is na tuurlijk makkelijk om dar veronder stellingen te opperen en vermoedens te uiten, doch niets en nog eens niets is te bewijzen. Op één dag regenen er zoveel stenen allerlei soorten, tut bakstenen toe dat een flinke mand ermee gevuld kan worden. Hoe deze projectielen afgeschoten wor den, weet ook niemand. Grote kata- pults acht men mogelijk, doch de af- ;i.and, die de projectielen moeten af leggen, lijkt te groot om nog aan katapults te kunnen geloven. i De politie heeft in de kerktoren gezeten, gewapend met kijkers. Zij heeft in burger rondgeneusd, alles gedaan wat mogelijk is en vrijwel alle veronderstellingen nageplozen. Resultaat tot nu toe: nihil. Volgens de oude Bleijerheidenaren zijn er meer spookgeschiedenissen in dit land geweest. Toen Piet Beilen nog maar een kind was, regende het steneD ln de buurt van Horbach en nog, zo zégt de oude Piet Bellen, spreken de mensen van het spook van Horbach. RUST. Donderdag is. de bekogeling tot rust gekomen. Met de geruchten is dat niet het geval. Ofschoon de poli tie zegt niets te weten, kan elke dorpsbewoner vertellen, dat een dreigbrief per steen op de heer Reu len is afgeschoten. We hebben Don- de i dag een bezoek gebracht aan de Duitser Beckers, die in de zaak wordt verdacht, maar het bleek onmogelijk uit het Duitse dorpje Horbach stenen zo nauwkeurig in Bleijerhelde te schieten. Ofschoon er wapenstilstand heerst, de bevolking toch dodelijk onge rust over de dreigbrief, waarin gra- naatvuur is aangekondigd! op een reis naar Cote d'Azur, aan zijn broer: „een prachtige reis, maar wat een lawaai. Waarom lopen de treinen toch niet op luchtbanden?" Enige jaren later werd de eerste „Mi cheline" op luchtbanden geprobeerd op de lijn ParijsArgenteuil. Maar in 1943 werd zij door een brand ver woest. Met ingang van October zul len deze treinen in gebruik genomen worden. Bijna 200.000 personen om precies te zijn: 194.238 maakten in 1947 per vliegtuig de sprong over de Atlan tische Oceaan van Europa naar Ame rika of omgekeerd. Acht luchtvaart maatschappijen wedijveren met elkaar om de passagiers zo vlug en zo veilig mogelijk over de grote haringvijver ie vervoeren en wel vijf Europese, uit Nederland, Engeland, Frankrijk, Bel gië en Zweden en drie Amerikaanse. De Europese transatlantische vlieg- diensten namen 52.533 passagiers voor hun rekening en de Amerikaanse 141.703. Door de geweldige uitbreiding van het transatlantische luchtyerkeer zijn er twee nieuwe luchthavens bijgeko men en Wel Shannon op Ierland en Prestwick in Schotland. Van negen belangrijke Europese luchthavens uit vloog men op New York. In Septem ber 1947 „verwerkten" deze negen vliegvelden in totaal 15.377 passagiers. Amsterdam kwam op de zesde plaats met 1.042 passagiers. Bovenaan de lijst stond Londen met 6.154 passagiers. Tweede' was Parijs met 2.401. Dan kwam Shannon, één van de „nieuwe lingen" met 2.024 reizigers. Kopenha gen, Oslo en Stockholm, die op de of ficiële lijsten werden gecombineerd, kwamen op de vierde plaats met 1.626 reizigers. Brussel was nummer vijf met 1.322 passagiers. Hekkensluiter was Prestwick met 808 passagiers, dus vermoedelijk toch nog met meer dan de drie Scandinavische luchthavens af zonderlijk. Aalsdijk, New OrleansAntwerpen, pass. 22-6 Beachy Head; Algorab. 23-6 van Cuddalore naar Madras, alwaar 24-6 verwasht; Berkel, 22-6 van Aarhus te Lubeck; Ceram, Amst.Java. 23-6 te Aden; Cleodora (T), 22-6 van Colombo te Bahrein; Colytto, HullCeuta, pass. 22-6 Finisterre; Etrama (T), 21-6 van Abadan naar Bombay; Heelsum, 22-6 v. Póinte Noire naar Freetown; Helicon, 22-6 voor Guanta geankerd; Hydra, Cu racaoAmsterdam, 22-6 te Antwerpen; Johan van Oldenbarnevelt, Amsterdam Java. pass. 22-6 Malta; Kelbergen, Bona-Velsen pass. 22-6 Ouessant; Lem- sterkerk, door Lutterkerk vlotgesleept en 22-6 te Bahrein aangekomen; Lutter kerk, 22-6 Van Bahrein naar Karachi; Macuba (T), 20-6 van Singapore te Bombay; Mapia, 22-6 van Poeioe Sam- boe te Soerabaya; Nigerstroom, 23-6 van Lobito te Porto Amboin; Ophir, 22-6 van Soerabaya te Batavia; Prins Frederik Hendrik, R'damMontreal, 22-6 op 480 mijl Oost van Bell Isle; Prins Willem van Oranje, 22-6 v. R'dam naar Chicago; Pygmalion, 22-6 v. Puerto Cabello naar Houston; Rempa\g, 23-6 v'. Belawan de Colombo; Stad Arnhem, R'dam-Huelva, pass. 22-6 Kaap Finis terre; Stad Haarlem, 23-6 van Sfax te Gibraltar; Stancavdjirak, 22-6 van Ba tavia te Pladjoe; Stuyvesant, Trinidad- Amsterdam, 22-6 van Ponta Del Gada; Tamo, 21-6 van Santos n. Montevideo; Tiba, Rosario—Denemarken, pass 20-6 23.30 uur St. yincent K V; Volendam, 22-6 v. R'dam te Quebec; Weltevreden, 22-6 v. Soerabaya naar Probolingo; Willem Ruys, BataviaR'dam, 23-6 te Singapore; Zuiderkruis, JavaR'dam, 22-6 van Sabang; Aalsdijk, New Orleans —Antwerpen, pass. 23-6 1.30 uur Vlis- singen; Alblasserdijk, 22-6 van Havanna naar Antwerpen; Alhena, R'dam Buenos Aires, 24-6 te Montevideo verw.; Aidabi, 23-6 van Victoria Braz te Bahia; Blijdendijk, 22-6 van Baltimore te Phi ladelphia; Duivendijk 22-6 van Willapa Harbour naar Vancouver; Joh. de Witt, 23-6 van Batavia te Amsterdam; Lieve- vrouwekerk, Amst.—Oost-Afrika, 22-6 te Mombassa; Loosdrecht, R'dam-Per- zische Golf, 20-6 van Genua; Oranje, 22-6 van Amst. te Batavia; Sommels- dijk, Java—New York, 21-6 15 uur van Aden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1948 | | pagina 3