HET REGENT STENEN
Smuts' vrienden moeien verdwijnen
IN ZUID-LIMBURG
Niedorps ouden van dagen vlogen
boven Amsterdam
v_
Een Franse trein op luchtbanden
Groot-Schermer.
Zijdewind
De
Ursem.
Djiguiten-kozakken
komen
Egmond aan den Hoef.
Heer-Hugowaard.
Woningbouw te Obdam
vordert langzaam
Malan zuivert
buitenlandse dienst
Bossche speculaas
verovert Italië
Vliegtuigen helpen
drenkelingen redden
Geruisloos van Parijs
naar Straatsburg
Acfuee./ spookverhaal
Gedrang boven
Atlantische Oceaan
Waar zijn onze schepen?
Voor deze tocht had de pers een
vriendelijke uitnodiging: van de com
missie van Ouden van Dagen ont
vangen (waarvoor onze hartelijke
dank) om de tocht persoonlijk mede
te maken. En wij hehben geen ogen
blik spflt gehad dat we mee geweest
zijn. Integendeel, want het is een
tocht geworden, die lang, heel lang,
in de herinnering van de oudjes zal
blijven voortleven. De sensaties wa
ren er vele die dag. Er is door de
ouden van dagen nota bene ook nog
gevlogen boven Amsterdam.
Maar laten wij bij het begin begin
nen. Maandagmorgen vroeg stonden
vijf autobussen en vijf luxe wagens
het gezelschap bestond uit honderd
zes en tachtig personen klaar. Om
ongeveer acht uur reed het gezelschap
af. Na een mooie tocht arriveerden we
om half elf ln Amsterdam. Er werd di
rect doorgereden naar Schiphol. Hier
is volop genoten en de heerlijke brood
jes met koffie deden zich uitstekend
smaken. Het gezelschap trof het bij
zonder, want de lijntoestellen voor Ge-
nève en Praag stonden voor de start
klaar, in welke laatste de bekende
hardloper en Oude-Niedorper, Wim
Groen was gezeten, om de Hollandse
kleuren op sportgebied in Praag hoog
te houden.
Dat er op Schiphol na de oorlog
..iets" veranderd is, was duidelijk zicht
baar. Men kwam ogen te kort om alles
goed in zich op te nemen.
DE OUDJES GAAN VLIEGEN
Tegen twaalf uur werd 't gezelschap
in twee groepen verdeeld voor een
rondleiding over de terreinen. En tij
dens deze rondleiding kwam er een
mededeling dat er plaats was voor on
geveer twintig personen, in een zo
juist geland vliegtuig, voor een rond-,
vlucht boven Amsterdam.
De sensatie van de dag gebeurde, een
twintigtal oudjes gaf zich voor deze
rondvlucht op. Onder de deelnemers
was een dame van tachtig jaar.
Precies 12.15 uur werd gestart en om
12.35 landde men behouden en wel
weer op Schiphol. De tongen kwamen
nu eerst goed los en de vliegers waren
enthousiast over het schitterende pa
norama boven Groot Mokum. Helaas
ontbrak de tijd om een tweede ploeg
ook in de gelegenheid te stellen.
Na dit vliegevenement ging het naar
Haarlem, waar in restaurant Gebr.
Brinkman, een smakelijk diner klaar
stond. Om ongeveer drie uur verlieten
we Haarlem weer voor een bezoek aan
het crematorium te Westerveld.
Intussen hadden enige regenbuien
hun komst aangekondigd, maar de
goede stemming leed er niet in het
minst onder. Na het bezoek aan de
prachtig gelegen begraafplaats werd
langs de duinstrook naar Bergen ge
reden naar de speeltuin van de heer
Bruin. Van „spelen" in de tuin is helaas
niet veel gekomen daar de regen als
spelbreker optrad.
De burgemeester en echtgenote wa
ren de oudjes in Castricum tegemoet
Vrouwenclub ging uit
De vrouwenclub van de Ned. Herv.
gemeente maakte Dinsdag een uitstapje
naar Bergen. In Alkmaar voegde zich
ook de Vrouwenclub uit Oterleek bij
het gezelschap. Eerst werd in Bergen
een wandeling gemaakt. Daarna ging
men naar het gebouw van het Prot.
Centrum voor Noordholland. Na een
zeer hartelijke begroeting werd koffie
gedronken. Hierna werd de Pottenbak
kerij bezocht.
's Middags trad voor het gezelschap
de voordrachtkunstenares Aafje Top op,
die o.a. voordroeg „De sneeuwgans".
Zeer aandachtig werd geluisterd en in
tens genoten.
Hierna werd in het Huis met de pi
laren de schilderijententoonstelling be
zichtigd en nog wat gewandeld. Later
ging men weer naar het gebouw terug,
waar een heerlijke maaltijd wachtte.
Tenslotte gingen allen naar de
oude Ruïne Kerk, waar ds. Bierman 'n
kort woord sprak. Het was een goed
slot van een heerlijke dag en allen gin
gen zeer voldaan huiswaarts.
Vrachtauto met 500 banden
op Prov. weg uitgebrand
In de nacht van Dinsdag op Woens
dag brak even ten Noorden van Zijde
wind aan de provinciale weg brand
uit in een vrachtauto met oplegger, die
daar geparkeerd stond. De wagen was
afkomstig uit de gemeente Borger in
Drente, eigenaar K. Graver.
De chauffeur had zijn wagen langs
de kant van de weg geparkeerd en
enige tijd zitten slapen. Omstreeks half
twee 's nachts besloot hij zijn tocht
voort te zetten. Bij het starten ont
stond toen, vermoedelijk door kortslui
ting brand. De wagen was geladen met
vijfhonderd autobuitenbanden en vijf
tig binnenbanden. In dit materiaal vond
het vuur gretig voedsel. De brand
weer van Dirkshorn rukte nog uit,
doch vermocht tegen de hevige, vuur
poel weinig uit te richten.
De chauffeur bekwam geen letsel,
doch de wagen is totaal uitgebrand.
Woensdagmiddag om twee uur, toen
wij langs de vormloze resten reden,
steeg nog steeds rook op uit de op de
berm liggende massa. Een schadepost,
die zeker niet mis zal zijn.
gekomen en hebben het laatste deel
van de tocht nog medegemaakt.
In het laatste deel van de tocht kwam
de stemming er al beter in. Al de oude
liederen werden weer eens uit de doos
gehaald en uit volle borst werd er lus
tig op los gezongen. En zo bereikten we
ons dorp weer.
Zingende en dansende betraden de
reizigers zaal Hees, waar het onvolpre
zen amusementsorkest onder bezielen
de leiding van de heer Persijn het ge
zelschap verwelkomde.
De belangstelling van de zijde van
het publiek was groot. In zaal Heek
werd de laatste ronde afgedraaid onder
het genot van een heerlijk kopje koffie
met een plakje cake.
Vele hartelijke woorden zijn er toen
nog gesproken; door de voorzitter der
commissie, de heer P. Zwagerman, de
burgemeester en namens de ouden van
dagen door de heren Olij en Brouwer,
deze laatsten om de dank over te
brengen voor de fijne en onvergetelijke
dag die zij hadden beleefd.
En de lof die aan het einde van deze
dag werd toegezwaaid komt wel het
meest toe aan de commissie en burge
rij voor hun voorbereidend werk.
Onder de vrolijke klanken van het
amusementsorkest ging het gezelschap,
met een „tot volgend jaar" uiteen.
Een dag was weer ten einde, een
dag, om nooit te vergeten.
De wereldberoemde Djiguiten Ko
zakken, die reeds twee seizoenen on
der directie van Arno J. Klein in Ne
derland, Zwitserland en Spanje op
tournee zijn, zullen ook dit jaar weer
het Nederlandse publiek van hun ge
durfde staaltjes op rijkunstig gebied
versteld doen staan.
Als captain van de troep treedt op
Luitenant Elysseëv. Deze was in de
wit Russische armée Kolonel. Vóór 't
uitbreken van de tweede wereldoorlog
was hij met een troep Kozakken op
tournee in Frans Indo China. Ogen
blikkelijk meldde hij zich bij - het
Franse vreemdelingenlegioen in Sai
gon, en werd gedetacheerd als luite
nant. Hij streed mede tegen de Jap,
werd gevangen genomen en naar Su
matra getransporteerd waar hij twee
jaar gevangen zat. Later wist hij te
ontsnappen en streed mede voor de
bevrijding van Indonesië- Door de
Franse regering werd hij in 1947 ge
ridderd en ontving tevens een jaar
geld! Kolonel Elysseëv is thans 60 jaar
oud. Zijn rijzweep is voorzien van een
gouden knop met inscriptie van het
Légion Etrangere!
Arno J. Klein's Djiguiten Kozakken
zullen optreden op 27 Juni op het Ba-
vo terrein en een programma geven
van solo's, pyramides op 6 paarden
messendansen, rit door het vuur enz
in totaal ruim 2ff verschillende num
mers. Voor bijzonderheden zie men de
advertentie in dit blad.
Beplanting rond het slot
Onlangs is een bescheiden beplan
ting rondom de fundamenten van het
oude slot aangelegd, waarvan de be
doeling is deze later in wijder kring
uit te breiden. Uit de oude kronieken
is komen vast te staan, dat vroeger
direct om het kasteel een park was
gelegen, waarin de adellijke vrouwen
hun wandelingen plachten te maken
De voormalige directeur van het
P.W.N., wijlen de heer Van Olden-
borgh, heeft indertijd zoveel mogelijk
grond rondom de fundamenten aange
kocht, teneinde deze voor de aanleg
van een plantsoen te bestemmen. Het
uitbreidingsplan heeft, naar het ont
werp laat zien de bedoeling zich ge
heel bij dat plan aan te sluiten. De
gronden gelegen in de hoek Slotweg-
Heerenweg, met als eindpunten de
boerderij van G. Groot en de winkel
•van A. Hof, zullen niet meer. zoals
aanvankelijk de bedoeling was voor
bouwterrein gebezigd worden, doch
uitsluitend de bestemming hebben
voor aanleg van lage beplanting met
daartussen gelegen wandelpaden. Ons
dorp heeft dus nog heel wat moois in
het verschiet.
DISTRIBUTIE GEREDE VERF
OPGEHEVEN.
Met ingang van 22 Juni wordt dis
pensatie verleend van het verbod, verf
en verfgrondstoffen te kopen of te ver
kopen, behalve voor zover het betreft:
loodwit (zowel in droge als in pasta-
vorm), zinkwit, lithopoon. loodtitanaat.
titaanwit, loodmenie, malelnezuur-
anhydride. phtaalzuuranhydride. anti-
moonwit en chloorrubber, alsmede van
het verbod om verf te verbruiken.
Ver. „Getrouw
schoolbezoek" 65 jaar
De ver. „Getrouw Schoolbezoek" her
denkt dit jaar het feit, dat zij 65 jaar
bestaat. Er zullen inderdaad weinig
verenigingen van die aard zijn die zich
kunnen beroemen op een dusdanig eer
biedwaardige leeftijd. In den jare 1383
opgericht om het grote euvel de
schoolverzuimen te beperken, kan
deze vereniging terugzien op een zegen
rijke taak. Zij stimuleerde in de tijd,
dat de Leerplichtwet niet bestond, het
schoolgaan, terwijl veelvuldig opzette
lijke verzuim de leerling uitsloot van
het door de vereniging georganiseerde
jaarlijkse schoolfeest, een feest dat de
jeugd weken te voren reeds met zekere
vreugde vervulde. Ook toen de Leer
plichtwet er door kwam bleef de ver
eniging voortbestaan. Zij had getoond
op de juiste wijze alle kinderen uit de
Waard jaarlijks bijeen te brengen én
het schoolfeest op de meest prettige
wijze te doen plaats vinden. Er is in
de loop van de vele jaren heel wat ge
wijzigd: het feest met de rijtuigen der
ouders behoort tot het verleden. Toen
de autobus en de auto hun intrede de
den, werd het min of meer gevaarlijk
met de lange trein van rijtuigen over
de wegen te gaan. Daarbij kwam het
veranderde inzicht: de fiets brengt de
oudste leerlingen zo vaak te Bergen of
Schoorl dat er een ander reisje opgezet
moest worden. Dus werd de autobus
het vervoermiddel. Als zovele zaken
was derhalve het vervoer, het reizen
veranderd. Wat niet verdween was het
enthousiasme van het bestuur, de mild
heid der ouders en van vele inwoners,
die de belangrijke sommen voor de
feesten wisten bijeen te brengen. De
offervaardigheid voor de feesten der
openbare lagere 'school Zuid is bijzon
der groot. Een woord van dank aan
allen die in 't verleden en heden de
feesten mogelijk maakten, is op zijn
plaats. Jammer dat van de oprichters,
die in 1883 het feest meemaakten, nie
mand meer in leven is. Het dikke notu
lenboek doorbladerende, komen wij de
namen tegen van vele personen, die in
da afgelopen periode van betekenis wa
ren als b.v. burgemeester Wonder, later
P Wonder, Jb. Swaag, meester Brug-
mans, enz. Ook voor dit jaar heeft de
vereniging een mooi feest op touw ge
zet. 25 Juni a.s. gaan de leerlingen met
autobussen naar Amsterdam (rond
vaart), vandaar naar Hilversum, Pyra-
mide v. Austerlitz en vervolgens Biltse
Duinen-natuurbad. Het belooft een
prachtige dag te worden.
De tegenwoordige voorzitter der ver
eniging, de heer Jb. Stekelbos, een kin
dervriend in de ware zin des woords,
heeft gemeend, dat het 65-jarig bestaan
dei vereniging niet beter gevierd kon
worden dan door de- leerlingen ditmaal
iets extra's aan te bieden.
Onder voorzitterschap van burgemees
ter de Boer kwam de raad van Obdam
in openbare vergadering bijeen
Medegedeeld werd, dat van Ged Staten
navolgende goedkeuringen waren ont
vangen:
de verordening met betrekking tot het
achteruit zetten van voor het verkeer
hinderlijke hekken, enz
de aan de polder Obdam te verstrek
ken geldlening ad f 20,000;
de wijziging van de gemeentelijke ver
ordening tn verband met de Finahcie-
ringsregeling 1947, waarbij 60 pet van de
stichtingssom, zoals die door het Rijk
wordt vastgesteld, als voorschot zal wor
den verstrekt
Inzake de woningvoorziening kan wor
den medegedeeld, dat Obdam 597 M3 mag
bouwen Dit houdt in, dat er steeds 2
woningen in aanbouw mogen zijn Wan
neer de thans in aanbouw zijnde 5 wo
ningen gereed zouden zijn, konden er
weer 2 worden aanbesteed Indien deze
v/oingen voor 4/5 gedeelte klaar waren,
kon er met 1 woning een begin worden
gemaakt De genoemde 5 woningen zijn
belaas nog lang niet klaar
Het pand Wiering kan door verschil
lende omstandigheden nog niet verbouwd
worden Er wordt echter aan gewerkt
De begroting 1948 werd door Ged Sta
len goedgekeurd
DE STEMEUREAUK
Voor het stembureau Obdam werden
gekozen: de voorzitter en de heren Hen-
selmans en de Boer; voor stembur Spier
dijk: de heer de Haan voorzitter, leden
de heren de Wijs en Commandeur
Plaatsvervangers de heren K Smal, Jac
Piuister en W V Dekker
B en W werd machtiging verleend voor
het aankopen van straatstenen, indien
een voordelige gelegenheid zich voor
doet
Het St Werenfridus Lyceum te Hoorn
ontving op zijn verzoek f 200 subsidie per
leerling uit de gemeente
De raad kon zich verenigen met het
voorstel van Ged Staten tot z g incor
poratie van de tijdelijke toelagen van de
ambtenaren van de burgerlijke stand in
deze gemeente, waardoor de jaarwedde-
bedragen gewijzigd worden in een vast
jaarweddebedrag
De minister van Binnenlandse Zaken
geeft de gemeentebesturen in overweging
om over te gaan tot incorporatie van de
tijdelijke toelagen van de salarissen van
de gemeenteambtenaren, van gemeente
wege vastgesteld Het betreft ooflc hier
weer een vast bedrag aan jaarwedden te
bepalen in de plaats tredend van basis-
bedraen, vaste en tijdelijke toelagen enz
Aldus werd besloten
Van hogerhand ^«erd in overweging ge
geven om voor resp de secretaris en de
ontvanger, alsmede voor de andere amb
tenaren ter secretarie tot restitutie van
een gedeelte der pensioenbijdrage te ko
men en wel een vermindering van bij -
üiage voor eigen pensioen van 4*/i tot 2
pet, zulks met ingang van 1 Jan '47 De
raad kon zich' met de voorgestelde resti
tutie verenigen
Alsnog was ingekomen een verzoek
van de caféhouder M van Stein om ver
laging van de vermakelijksbelasfing en
wel voor films van 40 op 35 pet alsmede
voor de a s kermis Het verzoek werd
voor prae-advles in handen van B en W
(Mtald
(Van onze correspondent)
KAAPSTAD, Juni. De Nationalis
tische Afrikaners zijn ontstemd over
de kritiek welke de Nederlandse
pers heeft geleverd op de Zuid-
Afrikaanse regeringswisseling. Nu
men er van deze zijde naar wil
streven de oude culturele banden
met Nederland te versterken, zullen
de opvattingen waarvan de perscom
mentaren getuigen, en die door ge
noemde groepen „politieke misvat
tingen'* worden genoemd, moeten
worden gewijzigd door middel van
een betere politieke voorlichting.
Het wordt betwijfeld, of de huidige
vertegenwoordiger van Zuid-Afrika
in Nederland, professor Leo Fouché
wel de juiste man hiervoor is en er
gaan geruchten dat hij, evenals zijn
voorganger, minister Leiff Egeland,
die thans Hoge Commissaris van de
Unie in Londen is, van zijn post zou
worden ontheven. Wanneer deze ge
ruchten bewaarheid worden, zou hier
mede een begin zijn gemaakt met het
zuiveren van de buitenlandse dienst
van vrienden en toegewijde aanhan
gers van generaal Smuts.
Het is trouwens een tijd van vele
geruchten, nu velen met spanning af
wachten welke de werkelijke plannen
zijn van deze regering die zo onver
wacht door middel van een onpolitie
ke revolutie aan de macht is geko
men. In het bijzonder bespiegelingen
over de financiële en economische
toekomst van de Unie zijn een dank
baar onderwerp. De binnenlandse fi
nanciële toestand is buitengewoon
gunstig. De belastingen in de Unie zijn
bijna de laagste in de wereld en des
ondanks heeft de Smuts-regering aan
dr. Malan een enorm budgetoverschot
als erfenis nagelaten. Doch de buiten
landse financiële verhoudingen zullen
de volledige aandacht opeisen van de
nieuwe minister van Financiën. Ha-
venga, de enige niet-nationalist in het
kabinet, waarin geen enkele Engels
sprekende Afrikaan is opgenomen.
De Unie van Zuid-Afrika heeft na
melijk een enorm invoeroverschot dat
tot dusver betaald werd met vreemde
vermogens die naar Zuid-Afrika toe
vloeiden en met het goud dat in ds
Unie voortgebracht werd. Nu is de ka
pitaalstroom belangrijk verminderd,
sedert de vorige Afrikaanse regering
in samenwerking met de Engelse, de
immigratie1 van „heet geld" dat uit
Engeland vluchtte, is gaan bemoeilij
ken, en de bezitters van de naar schat
ting 1000 millioen gulden die reeds
vóór deze maatregel hun geld in vei
ligheid gebracht hadden, werd de
schrik op het lijf gejaagd door het
gerucht als zou de nieuwe minister
van Financiën de banken hebben ge
adviseerd dat de aan niet-Unie-bewo-
ners behorende kapitalen binnen 30
dagen zouden moeten worden gein-
Een Bossche bakker is er in geslaagd
Bossche speculaas van een speciaal re
cept naar Rome over te brengen. Over
dit aloude Nederlandse- product was
men in Italië's hoofdstad in de wolken
en niet alleen uit Rome, maar ook uit
andere steden in dat land zijn reeds
vele orders gevolgd. Reizigers naar
Rome hadden 't gebak in speciale blik
verpakking meegenomen. Men over
weegt thans het product door de lucht
te vervoeren, opdat het vérs ter plaatse
komt.
vesteerd en anders zouden moeten re
patriëren. Voorts is de Zuid-Afrikaan
se goudvoorraad belangrijk vermin
derd door de geldlening aan Engeland
en de productie schijnt te zijn tegen
gevallen, zodat het goudsaldo van de
circulatiebank de veiligheidszone na
dert.
Dit kan tot gevolg hebben, dat Zuid-
Afrika zijn invoer zal moeten beper
ken en de nieuwe regering, die haar
kiezers een verlaging van de kosten
van levensonderhoud heeft beloofd,
zal een prijsstijging van vele artikelen
dan moeilijk kunnen tegengaan. Wel
ke maatregelen er ook genomen zul
len worden, het lijkt niet waarschijn
lijk, dat de ingeslagen weg naar in
dustrialisatie van Zuid-Afrika zal
worden verlaten. Het ligt zelfs in de
bedoeling om te onderzoeken hoe het
komt, dat Zuid-Afrika geen groter
aandeel heeft weten te bemachtigen
van de beschikbaar komende machi
nerieën en kapitaalgoederen, die het
voor zijn industriële expansie zo
dringend nodig heeft.
Van het succes van de te nemen
maatregelen zal het grotendeels af
hangen of de nationalisten zich zul
len handhaven in de volgende ver
kiezingen, welke naar verwachting
thans volgend jaar zullen worden ge
houden.
(Nadruk verboden)
De Haagse reddingsbrigade
heeft contact gezocht met de N.V.
Aero Holland om tot samenwerking
te geraken bij reddingswerkzaam
heden aan de kust. Wanneer een
van de vijf reddingsposten van dè
Haagse reddingsbrigade 'n zwem
mer opmerkt, die zich te ver uit
de kust bevindt wordt het vlieg
veld Ypenburg telefonisch ge
waarschuwd. Daar wordt dan een
Fokker's 9 voor 't vertrek gereed
gezet. Bevindt de onvoorzichtige
zwemmer zich in levensgevaar,
dan geeft de reddingspost de plaats
aan en het vliegtuig start onmid
dellijk om de drenkeling enige
reddingsgordels van klein formaat
toe te werpen.
Proeven hebben uitgewezen, dat
het mogelijk is deze gordels in de
onmiddellijke nabijheid van de
drenkeling te werpen.
De piloot blijft als morele steun
boven de zwemmer circelen tot de
reddingsboot de man heeft opge
vist.
De inschakeling van vliegtui
gen bij het redden van drenkelin
gen is uniek in Europa.
Op de laatste bijeenkomst te Wash
ington van de gedelegeerden van 15
landen, leden van de studiegroep voor
rubbervraagstukken, heeft M. Mi-
chanz, vice-president van het „Insti-
tut Frangais du Caoutchouc" onthuld,
dat de S.N.F.C. (de Franse spoor
wegen) in Frankrijk drie wagenstel-
ien van ieder zes wagens, welke op
luchtbanden lopen, laat bouwen, be
stemd voor de lijn Par(jsStras
bourg.
Van de drie treinstellen zal één uit
gevoerd worden in roestvrij-metaal,
het tweede in gewoon staal en het
derde in een lichte alliage. Hierdoor
wordt een totaal gewicht verkregen
van 120 ton voor 250 plaatsen, In
1878 werd voor de houten wagens een
gewicht van bijna 1.800 kg per zit
plaats berekend, in 1929 nog 1.000 kg
en tenslotte in 1937 750 kg. Een aan
merkelijke gewichtbesparing wordt
dus bereikt.
De wielen van de wagens van lucht
banden voorzien welke tot een span
ning van 9 kg zijn opgepompt, hebben
een driemaal zo grote adhaesie op
rails als de ijzeren wielen. Hierdoor
wordt o.a. een grotere remcapaciteit
verkregen.
De teinen, geheel op luchtbanden
met uitzondering van de electrische
diesellocomotief, zullen een wagon
derde klasse bevatten, een wagon
tweede klasse, een wagon eerste
klasse eri een wagon eerste klasse,
waarin een bar is aangebracht en
tenslotte een restauratie-wagon.
De inwendige decoratie is aan een
Parijse binnenhuis-architect toever
trouwd en wordt zeer luxueus. De
zitplaatsen worden met schuimrubber
bekleed. De neonverlichting is in
direct en kan door de reizigers naar
verkiezing getemperd worden. Een
ventilatie met luchtcirculatie regelt
de atmosfeer van de coupê's. De bo
dem wordt bedekt met een dikke
rubber vloerbedekking
Met een gemiddelde snelheid van
100 km per uur zal deze „rubber-
trein" geheel geluidloos de reizigers
over een afstand van 400 km. vervoe
ren.
De voorvader, als we dit zo mogen
uitdrukken, van deze trein met lucht
banden was de „Micheline". In 1929
schreef de groot-industriëel Michelin.
Het „Vrije Volk" schrijft:
Blerjerheide-Kerkrade staat op stel
ten. De bevolking van het dorp is de
hele dag en 's avonds op straat en
bespreekt een spookgeschiedenis die
de gemoederen hevig bezighoudt.
Er vliegen n.l. stenen door de
lucht, die vrijwel alle bestemd zijn
?oor het café-restaurant van de heer
Keulen in de Bleyerheidestraat. Geen
raam is er in het café heel en
's nachts teisteren honderdtallen
stenen het huis.
Midden op de dag, toen de politie
met de caféhouder stond te praten,
vlogen de stenen in het rond en ver
brijzelden alles wat door stenen te
verbrijzelen is. De politie staat voor
een raadsel.
Tientallen veronderstellingen doen
de ronde in het in hevige spanning
levende Bleyerheide-Kerkrade, waar
niemand over iets anders meer
spieekt dan over het bombardement
der stenen. Stenen die misschien tn
Duitsland worden afgeschoten of mo
gelijk door iemano vlak in de buurt.
De heer Reulen, wiens huis in de
oorlogsdagen volkomen werd ver
nield door een bom, kreeg het café
restaurant, waar hij nu woont, van
een Duitser, toegewezen. Het is na
tuurlijk makkelijk om dar veronder
stellingen te opperen en vermoedens
te uiten, doch niets en nog eens niets
is te bewijzen. Op één dag regenen
er zoveel stenen allerlei soorten,
tut bakstenen toe dat een flinke
mand ermee gevuld kan worden. Hoe
deze projectielen afgeschoten wor
den, weet ook niemand. Grote kata-
pults acht men mogelijk, doch de af-
;i.and, die de projectielen moeten af
leggen, lijkt te groot om nog aan
katapults te kunnen geloven. i
De politie heeft in de kerktoren
gezeten, gewapend met kijkers. Zij
heeft in burger rondgeneusd, alles
gedaan wat mogelijk is en vrijwel
alle veronderstellingen nageplozen.
Resultaat tot nu toe: nihil. Volgens
de oude Bleijerheidenaren zijn er
meer spookgeschiedenissen in dit land
geweest. Toen Piet Beilen nog maar
een kind was, regende het steneD ln
de buurt van Horbach en nog, zo
zégt de oude Piet Bellen, spreken de
mensen van het spook van Horbach.
RUST.
Donderdag is. de bekogeling tot
rust gekomen. Met de geruchten is
dat niet het geval. Ofschoon de poli
tie zegt niets te weten, kan elke
dorpsbewoner vertellen, dat een
dreigbrief per steen op de heer Reu
len is afgeschoten. We hebben Don-
de i dag een bezoek gebracht aan de
Duitser Beckers, die in de zaak wordt
verdacht, maar het bleek onmogelijk
uit het Duitse dorpje Horbach stenen
zo nauwkeurig in Bleijerhelde te
schieten.
Ofschoon er wapenstilstand heerst,
de bevolking toch dodelijk onge
rust over de dreigbrief, waarin gra-
naatvuur is aangekondigd!
op een reis naar Cote d'Azur, aan
zijn broer: „een prachtige reis, maar
wat een lawaai. Waarom lopen de
treinen toch niet op luchtbanden?"
Enige jaren later werd de eerste „Mi
cheline" op luchtbanden geprobeerd
op de lijn ParijsArgenteuil. Maar in
1943 werd zij door een brand ver
woest. Met ingang van October zul
len deze treinen in gebruik genomen
worden.
Bijna 200.000 personen om precies
te zijn: 194.238 maakten in 1947 per
vliegtuig de sprong over de Atlan
tische Oceaan van Europa naar Ame
rika of omgekeerd. Acht luchtvaart
maatschappijen wedijveren met elkaar
om de passagiers zo vlug en zo veilig
mogelijk over de grote haringvijver
ie vervoeren en wel vijf Europese, uit
Nederland, Engeland, Frankrijk, Bel
gië en Zweden en drie Amerikaanse.
De Europese transatlantische vlieg-
diensten namen 52.533 passagiers voor
hun rekening en de Amerikaanse
141.703.
Door de geweldige uitbreiding van
het transatlantische luchtyerkeer zijn
er twee nieuwe luchthavens bijgeko
men en Wel Shannon op Ierland en
Prestwick in Schotland. Van negen
belangrijke Europese luchthavens uit
vloog men op New York. In Septem
ber 1947 „verwerkten" deze negen
vliegvelden in totaal 15.377 passagiers.
Amsterdam kwam op de zesde plaats
met 1.042 passagiers. Bovenaan de lijst
stond Londen met 6.154 passagiers.
Tweede' was Parijs met 2.401. Dan
kwam Shannon, één van de „nieuwe
lingen" met 2.024 reizigers. Kopenha
gen, Oslo en Stockholm, die op de of
ficiële lijsten werden gecombineerd,
kwamen op de vierde plaats met 1.626
reizigers. Brussel was nummer vijf
met 1.322 passagiers. Hekkensluiter
was Prestwick met 808 passagiers, dus
vermoedelijk toch nog met meer dan
de drie Scandinavische luchthavens af
zonderlijk.
Aalsdijk, New OrleansAntwerpen,
pass. 22-6 Beachy Head; Algorab. 23-6
van Cuddalore naar Madras, alwaar
24-6 verwasht; Berkel, 22-6 van Aarhus
te Lubeck; Ceram, Amst.Java. 23-6 te
Aden; Cleodora (T), 22-6 van Colombo
te Bahrein; Colytto, HullCeuta, pass.
22-6 Finisterre; Etrama (T), 21-6 van
Abadan naar Bombay; Heelsum, 22-6 v.
Póinte Noire naar Freetown; Helicon,
22-6 voor Guanta geankerd; Hydra, Cu
racaoAmsterdam, 22-6 te Antwerpen;
Johan van Oldenbarnevelt, Amsterdam
Java. pass. 22-6 Malta; Kelbergen,
Bona-Velsen pass. 22-6 Ouessant; Lem-
sterkerk, door Lutterkerk vlotgesleept
en 22-6 te Bahrein aangekomen; Lutter
kerk, 22-6 Van Bahrein naar Karachi;
Macuba (T), 20-6 van Singapore te
Bombay; Mapia, 22-6 van Poeioe Sam-
boe te Soerabaya; Nigerstroom, 23-6
van Lobito te Porto Amboin; Ophir,
22-6 van Soerabaya te Batavia; Prins
Frederik Hendrik, R'damMontreal,
22-6 op 480 mijl Oost van Bell Isle;
Prins Willem van Oranje, 22-6 v. R'dam
naar Chicago; Pygmalion, 22-6 v. Puerto
Cabello naar Houston; Rempa\g, 23-6 v'.
Belawan de Colombo; Stad Arnhem,
R'dam-Huelva, pass. 22-6 Kaap Finis
terre; Stad Haarlem, 23-6 van Sfax te
Gibraltar; Stancavdjirak, 22-6 van Ba
tavia te Pladjoe; Stuyvesant, Trinidad-
Amsterdam, 22-6 van Ponta Del Gada;
Tamo, 21-6 van Santos n. Montevideo;
Tiba, Rosario—Denemarken, pass 20-6
23.30 uur St. yincent K V; Volendam,
22-6 v. R'dam te Quebec; Weltevreden,
22-6 v. Soerabaya naar Probolingo;
Willem Ruys, BataviaR'dam, 23-6 te
Singapore; Zuiderkruis, JavaR'dam,
22-6 van Sabang; Aalsdijk, New Orleans
—Antwerpen, pass. 23-6 1.30 uur Vlis-
singen; Alblasserdijk, 22-6 van Havanna
naar Antwerpen; Alhena, R'dam
Buenos Aires, 24-6 te Montevideo verw.;
Aidabi, 23-6 van Victoria Braz te Bahia;
Blijdendijk, 22-6 van Baltimore te Phi
ladelphia; Duivendijk 22-6 van Willapa
Harbour naar Vancouver; Joh. de Witt,
23-6 van Batavia te Amsterdam; Lieve-
vrouwekerk, Amst.—Oost-Afrika, 22-6
te Mombassa; Loosdrecht, R'dam-Per-
zische Golf, 20-6 van Genua; Oranje,
22-6 van Amst. te Batavia; Sommels-
dijk, Java—New York, 21-6 15 uur van
Aden.