Spoorwegstation met vliegdak Nede rotten rlands op de spek en tomaten Theems Zo werkt een Demobilisatie-comité Hongaarse boeren dankbaar maar bevreesd De droom van een Haarlem's uitvinder Reeds tien jaar werkt betonwerker aan zijn fantasie „Leve de burgerpet en toch.. Wij spelen Bridge Molotov in Warschau Bezorgdheid over behoud der gebieden Nog 200.000 gezinnen zonder grond Londen se havens zijn uitgestorven Dr. HUENDER Staking kost millioenen ponden (Van onze speciale verslaggever) HAARLEM, Juni. „Niets is onmogelijk voor de man, die lang en krach tig genoeg wil", aldus luidt de wandspreuk in de werkkamer van de Haarlemse betonwerker-uitvinder Geert Oddens. Daaruit put hij de energie om, nu reeds tien jaar lang en eindelijk met stijgend succes, de denkbeel den te pusseren, die aan zijn fantastisch brein ontspruiten. Tien jaar geleden kreeg hij bij het verlaten van het Centraal Station in de hoofdstad een idee, dat hem sindsdien niet met rust heeft gelaten. De constructie van een zogenaamd vliegdak zou een directe combinatie moge lijk maken tussen luchthaven en spoorwegemplacement met als gevolg een enorme besparing van steeds kostbaarder wordende tijd. Geert Oddens ging er daarbij van uit dat voor vrachtvervoer en personenvervoer gebruik zou worden gemaakt van de helicopter. Na een periode van onzekerheid zijn de kansen daarop nu weer aanzienlijk stijgende. En dus bracht hij zijn plan in tekening. Het wordt door deskundigen zowel constructief ais lucht vaart-technisch uitvoerbaar geacht. De belangstelling van KLM en Neder landse Spoorwegen is in zoverre gewekt dat er reeds informatieve be sprekingen op het programma staan. IN de eerste plaats wordt gedacht aan een verbinding per luchtbus zou men kunnen zeggen tussen de eer ste industriecentra des lands. Door de aanleg van vliegdaken op de stations veel goedkoper dan de terreinen voor de grote luchtvaart bereikt men de gewenste coördinatie van het snelverkeer. Zonder enig tijdverlies kan de reiziger zich per lift van het ene middel van vervoer naar het an dere begeven. Daar de startbanen en landingsvlakken van helicopters en aerocars slechts enkele meters lang behoeven te zijn en niet breed, kun nen deze vliegdaken ook op kleinere stations worden aangelegd. Wat het verkeer met het buitenland betreft, zou eveneens veel tijd gewonnen wor den door rechtstreekse verbinding met de toekomstige centrale luchthaven. En daarvoor behoeft geen meter grond onteigend te worden! De belangwek kendste perspectieven bieden deze luchtstations wel voor het overbren gen van post. SER1EBOUW VAN WONINGEN Oddens houdt zich echter ook met andere dingen bezig. Reeds tijdens de bezetting van ons land besefte hij, dat het lenigen van de woningnood één van de meest urgente doch tevens moeilijkste problemen van na de oor log zou opleveren. Na jarenlang ex perimenteren heeft- hij nu een systeem van complete montage-bouw ontwor pen, dat steunt op onmiddellijk be schikbare grondstoffen van eigen bo dem en waarop onder de naam „Plas- ticrete" inmiddels patent is aange vraagd. Zijn bedoeling is om te komen tot een zogenaamde huizenfabriek die een aanloopcapaciteit heeft van driehon derd, doch in het tweede jaar zeker duizend woningen van een permanent karakter kan afleveren. Nog dit jaar hoopt men, als de verschillende over heidsinstanties de nodige medewerking verlenen, met de seriebouw te begin nen. Om het bouwproces te versnellen kunnen voor het aanmaken van onder delen ook andere bedrijven worden ingeschakeld. Op de werkterreinen aan het Spaarne te Schalkwijk worden op het ogenblik reeds de benodigde betonnen platen van een halve meter gefabriceerd, waarop men naar be hoefte in een ommezien zowel muren als vloeren en zoldering kan opbouwen. Het geldt hier geen noodbouw. want de woningen gaan tot in lengte van dagen mee, zijn tegen weer en wind bestand en kunnen in elk gewenst mo del worden uitgevoerd. De verwach ting. die plasticrete als de bouwsteen van de toekomst beschouwt, is dan ook geenszins uit de lucht gegrepen. Door de bijzondere samenstelling van het beton de huizen gaan als het ware gepakt in een deken van glas wol verschaffen de binnenmuren namelijk des zomers koelte en in de winter extra warmte. Als kenmerkende bijzonderheid moet nog vermeld worden, dat de nieuwe betonsoort spijkerbaar is, welke vak term wil zeggen, dat men er zonder bezwaar alle soorten wandversiering aan kan bevestigen. En dit komt doordat in de wandstenen, die niet veel zwaar der wegen dan een gewone ontbijt koek, de oorspronkelijk uit Zuid-Afri- ka afkomstige delfstof „pyrok" is ver werkt een soort gezwollen mica schilfers, welke nauwelijks gewicht hebben. Ook het al vóór de oorlog bekende beraklieth (een mengsel van houtwol en cement) kan ter bekleding worden gebruikt. De vloeren, die eventueel ook van hout op betonnen stutbalken vervaar digd kunnen worden, bestrijkt men met een laag voetwarme stof- Een ge woon pannendak weert de regen. De buitenzijde is hard en waterdicht. Bij hèt daarin verwerkte beton is di-atoom- aarde gevoegd, waardoor de isolatie rog beter is dan bij gebruik van dubbel- steensmuren. De stichting Ratiobouw en het mi nisterie van Openbare Werken hebben het bouwen van enkele proefwoningen aangemoedigd om bij een gunstig re sultaat daarvan het gebruik van plas ticrete in de practijk met kracht te bevorderen. Verlenen de betrokken gemeenteraden medewerking dan zul len weldra twee villa's te Velsen en dertig woningen voor ouden van da gen in Laren volgens methode-Oddens worden vervaardigd. In Haarlem is 't systeem sinds enige tijd in onderdelen van huizen veelvuldig in toepassing gebracht. gegarandeerd waterdicht 132 filialen in Nederland „De weg terug" voor onze jongens uit Indonesië wordt thans beter ge- effend dan in de dagen, toen Erich Remarque zijn beroemd geworden boek schreef, het geval was. Het zal vele ouders en familieleden ook in onze provincie goed doen hierover eens iets te lezen. XXXVI. Een fortuinlijke klein-slam sans atout. Zuid maakte op het volgende spel een geboden klein slam-sans atout op for tuinlijke wijze. De kaartverdeling was als volgt: S. h-b-5-2 H. h-10-6-2 R. 7 KI. a-b-7-3 s. 8-7-3 S. v-9-6-4 H. a-b-4 H 8-7-5-3 R. 10-6-2 R. h-8-3 Kl. v-10-5-4 Kl. 6-2 S. a-10 H. v-9 R. a-v-b-9-5-4 KI. h-9-8 West kwam tegen het 6 sans-atout contract te spelen door Zuid op met sch. 8, omdat ruiten en klaver door N -Z geboden waren. Ie slag. West sch. 8-2-6-10. 2e slag. Zuid sch. aas-7-5-4. 3e slag. Zuid kl. 8- 4-3-2. 4e slag. Zuid kl. heer-5-7-6. 5e slag. Zuid kl. 9-10-boer-harten 3. 6e slag. Noord kl. aas-harten 5-ruiten 4-kl vr. 7c slag. Noord ruiten 7-3-boer-2. 8e slag. Zuid harten vrouw-4-2-7. 9e slag. Zuid harten 9-boer-heer-8. 10e slag. Noord sch. heer-9-ruiten 5-sch. 3. 11e slag. Uit Noord werd nu de harten 6 gespeeld en tot verrassing van Zuid zelf maakt hij nu het contract, want Oost deed schop pen vrouw weg. Zuid ruiten 9 en West kwam met harten aas aan de slag. Deze moest toen ruiten terugspelen juist in a-v van Zuid Zo ziet men dat een spel nog wel eens op een gelukkige manier gemaakt kan worden. Nooit wanhopen, zolang er nog een kans is. West had in de 8e slag de harte vrouw van Zuid met het aas moeten nemen en schoppen terugspelen. DAT IS DEMOBILISATIE. Op de boot krijgt de demobilisant in de goeie ouwe tijd heette hij ,.de afzwaaier", een Europese uitrusting. Bij aankomst in Nederland ontvangt hij: een demobilisatie-bonus van f 100 (waar de belastingontvanger nu eens niets van krijgt); geld voor een burger pakje: f 70.een voorrangkleding- kaart; 190 textielpunten; cadirantsoenen en levensmiddelenbonnen voor een ver lof van 46 weken; een vrij-vervoerbe- wijs voor één maand op alle treinen en bussen; behoud van soldij tijdens het verlof; een aanvraagformulier voor het ereteken voor orde en vrede en een aantal paperassen met instructies, wat hij moet doen in zijn verlof. Maar dit is nog pas het begin: verder een demobilisatie-premie van f 10.— voor iedere maand dienst in Indië, tot een maximum van f 300.en als de noodzaakt blijkt nog 'n overbruggings uitkering: voor kostwinners 6 mnd 80 °lo en nog 6 mnd 60 van 't militair in komen, voor niet-kostwinners 3 mnd 80 en nog 3 mnd 60 van 't militair inkomen; een zakelijke bedrijfstege- moetkoming voor hem, wiens bedrijf door het verblijf in militaire dienst schade heeft geleden, dit alleen voor een bestaand middenstands-, landbouw-, tuinbouw- of visserijbedrijf. Er is nog meer: Voorrang en een voorkeursbehande ling bij huisvesting en recht op her plaatsing bij zijn oude werkgever; voor rang bij arbeidsbemiddeling naar een betrekking in het bedrijfsleven; bemid deling naar een rijksbetrekking; voor rang bij scholing, her- of omscholing op een Rijkswerkplaats voor Vakont wikkeling (met een vergoeding van 90 van het minimum uurloon van een geoefend arbeider). Voor studerenden: een studietoelage van ten hoogste f 500 voor een eenvoudige vakstudie; een renteloos voorschot van ten hoogste f 1400.per jaar voor middelbare scho len of studie aan een hogeschool. En wordt de demobilisant nu van het bekende „kastje-naar-de-muur" ge stuurd? Integendeel: de paadjes, die hij in zijn verlof te bewandelen heeft, zijn zorgvuldig voor hem uitgestippeld. Het ministerie van Oorlog heeft 26 ge westelijke kantoren van de sociale dienst, die zijn gevestigd in de kantoren van de Gewestelijke Arbeidsbureaux. Om de taak van deze kantoren enigszins te ontlasten wordt of is in elke gemeente opgericht een plaatse lijk demobilisatie-comité. DE TAAK VAN HET COMITé. Het werk van dit comité bepaalt zich tot: le. De ontvangst van de demobili sant: dus een „welkom thuis" van de burgerij aan de gerepatriëerde; 2e. Hulp bij het zoeken van een wo ning: dat wil nog niet zeggen, dat het comité voor een woning zorgt. De woningnood is groot en een royale uitzondering maken voor uit In donesië terugkerende militairen, dat kan niet. En ofschoon het comité ook geen ijzer met handen kan breken, het zal toch alles in 't werk stellen, om de gehuwde militair, die geen woning meer heeft, een dak boven zijn hoofd te geven. 3e. Hulp bij het zoeken van een baantje: De oude werkgever is verplicht de gf/lemobi liseerde weer in dienst le nemen, als hij voordien tenminste 90 dagen bij hem had gewerkt en zich bin nen een maand na aankomst in Neder land weer bij hem aanmeldt. Na d.'e tijd niet meer! Is de zaak over gedaan, dan geldt die verplichting ook voor zijn opvolger. Voor geschoolde krachten is hetgeen kunst om werk te vinden. Ongeschoolde arbeidskrachten zullen het moeilijker hebben. Laten zij eens komen praten met het plaatselijk demob.-comité. 4e. De sociale hulp: Wat voor moei lijkheden kunnen onze jongens te wach ten staan? In hun omgeving: jalouzie van col lega's en anderen om de voorrechten, die zij als gedemobiliseerden genieten; In het gezin: de eerste dagen van thuis komst is alles even mooi; maar de twee of meer jaren, dat de jongens zijn weg geweest, hebben hen veranderd. Geduld en begrip zijn nodig van beide kanten, vooral van hen, die thuisbleven. We kunnen hier niet precies aangeven, tot wie zij zich moeten wenden. Dat hangt af van hun levensbeschouwing. De een gaat naar z'n dominéé, de ander naar de pastoor, een derde zoekt z'n toe vlucht bij een psychiater, of een bureau voor gezinsmoeilijkheden. Het comité wil hen daarin gaarne van advies die nen. Laten we om misverstand te voor komen, eens eenvoudig zeggen, wat het plaatselijk Demob.-comité wil zijn: niets meer dan een gojde en ge trouwe raadsman, die onze jongens voort wil helpen met alles, waar mee zij zélf geen weg weten! Molotof, de Sovjetrussische minister van Buitenlandse Zaken, is volgens on officiële berichten Woensdagmorgen vroeg uit Moskou te Warschau aan gekomen. Ook zijn te Warschau vliegtuigen uit Belgrado en Boedapest aangeko men, aan boord waarvan zich vooraan staande politieke leiders bevonden. Het vliegveld stond onder bewaking van Poolse veiligheidspolitie. Onder zwaar gewapende escorte re den Molotof en leidende Poolse rege ringspersonen door de straten van Warschau naar een niet bekend ge maakt punt van bestemming. Men verwachtte later op de dag de aankomst van nog twee vliegtuigen uit Praag en Boekarest op het vlieg veld te Warschau. Behalve Molotof zijn politieke lei ders uit alle Slavische landen te War schau aangekomen, aldus meldt Reu ter. In welingelichte kringen gelooft men, dat de politici tot een accoord willen komen ten aanzien van de vor ming van een afzonderlijke regering van Oost-Duitsland. Volgens deze bronnen is de mogelijkheid niet uitge sloten, dat men ter conferentie een of andere herziening van Polens wes telijke grens, nadat een dergelijke re gering gevormd zou zijn, wil voorstel len. (Van onze reizende redacteur) TJéBRECZEN, Juni. „Van de 1070 grootgrondbezitters, wier land goederen na de bevrijding verdeeld werden, waren er eertijds twee, die begrepen, dat het niet aanging de Middeleeuwen tot in de twintigste eeuw te laten voortduren", zo vertelt mij Ivan Boldiszar, staatssecretaris van buitenlandse zaken, gewezen jour nalist, nog vroeger student met een levendige belangstelling voor het boe- renvraagstuk, waarvan hij een uitge breide studie heeft gemaakt. Die twee dan waren graaf Julius Karolyi en de bankier baron Maurits Korsfeld. Deze twee zorgden voor goede maatschappelijke toestanden op hun bezittingen. De eerste ging zelfs zover, dat hij uit eigen beweging vrijwillig zijn landgoed verdeelde toen hij korte tijd minister-president was, om daar mee een voorbeeld te stellen (dat ove rigens niet werd nagevolgd). Dit was in strijd met de wet, die het verkopen of verdelen van landgoederen verbood; een wet, die stamde uit de tweede helft der negentiende eeuw, toen in West- Europa het feodalisme al lang ter ziels was. Hoe leefden nu die boeren op de landgoederen? vroeg ik. Zij waren slecht behuisd, onder voed, slecht gekleed, ongeschoeid en hadden maar heel weinig rechten. Het inkomen van een boerengezin bestond jaarlijks uit 80 pengö (40 gulden), 1200 kg tarwe, 600 kg mais, 20 kg spek, 1 kg zout en een beetje olie voor de lamp. De boer zelf kreeg dan nog eens in de twee jaar een paar laarzen, die hij al leen op de akker gebruikte om ze te sparen. Was dat algemeen zo? Als enquêteur heb ik meer dan 600 boerengezinnen bezocht. Ik weet net derhalve uit eigen aanschouwing en uit tal van gesprekken. Viruly vliegt met Graaf Bernadotte kris kras over Palestina. Bijna dagelijks zien Joden en Arabieren het witte K.L.M.-toestel overvliegen op weg naar nieuwe onderhandelingen. Hier ziet men het vliegtuig bij een landing in Tel-Aviv. Gouverneur van Suriname Naar het ANP in doorgaans welin gelichte kring verneemt, wordt binnenkort de benoeming ver wacht van generaal-majoor dr. W. Huender, thans hoofd van de Ne derlandse militaire missie te Ber lijn, tot gouverneur van Suriname. (Van onze correspondent) LONDEN, Juni. „Al zouden ze morgen aan de dag de staking op heffen en mijn schip gaan lossen, dan is het toch al te laat voor de grote lading vers spek, die ik aan boord heb", vertelde ons kapitein Derk Johannes Koning, van het 857- ton Nederlandse motorschip „Eem- stroom" der Hollandse Stoomboot Mij. De „Eemstroom", die wekelijks van Amsterdam op Londen vaart met levensmiddelen en stukgoed, ligt met een drietal andere ongeloste Nederlandse kustvaarders voor an ker voor de grote werven bij Lon don Bridge, in afwachting of het de 15.200 stakende Londense bootwer kers zal behagen hun werk te her vatten. Deze onofficiële staking, die nu al meer dan een week duurt en waar van het einde nog niet in het zicht is, begon tcrwille van 11 man, die extra geld eisten voor het laden van een z.g. „vuile lading" zinkoxyde, bestemd voor België. Toen hun eis geweigerd werd, staakten zij en wer den prompt een week geschorst. Dit was het sein voor alle Londense bootwerkers om hun onofficiële sta king te beginnen, die door hun vakbond ten sterkste wordt afge keurd. Vanaf de brug van de „Eemstroom" wees kapitein Koning, een Delfzijle- r.aar, ons op de andere „Nederlanders" op de rivier. „Wij liggen hier nog pas vier dagen en ons spek begint nu net pas flink te broeien, want het zit onder luchtdichte ijzeren luiken tus sendeks. maar die daar b.v.", en- hij wees naar het m.s. „Export" uit Rot terdam, „ligt er ruim een hele week met een lading zwaar rottende toma ten. Als ze dat moeten gaan lossen mogen ze wel gasmaskers meebrengen. Trouwens, over een dag of wat zal dat bij ons ook wel nodig zijn." Toen onze blikken over „Eemstroom's" eigen grote kranen dwaalden, raadde de kapitein onze gedachten. „Ja na tuurlijk", zei hij, „het zou voor ons 'n klein kunstje zijn om onze lading spek zelf te lossen. Wij hebben twee electrische kranen aan boord en heb ben een elf-koppige bemanning. We zouden er in één dag wel kans toe zien, maar wat schieteh. we er mee op? Dan zou de boel eenvoudig verder op de kade staan te rotten, want geen mens zou het immers naar de koelhui zen brengen. Bovendien zou het maar nodeloze wrijving met de stakers ver oorzaken. Maar erg is het wel". GROTE SCHADE Ondertussen hebben de schepen heel wat bekijks van het Londense publiek, dat in drommen over de London Brid ge leunt om de situatie eens te bekij ken. Het is dan ook wel de moeite waard. Daar liggen ze, de Nederlan ders. Denen, Noren en Britten, die uit pure verveling maar allemaal begon nen zijn met hun schepen eens op nieuw in de verf te zetten. Op de ka des stapelen zich de Engelse export artikelen op. Rijen splinternieuwe au to's staan buiten de uitpuilende pan huizen, en voorzover het oog strekt staan er duizenden kisten met machi nerieën die geladen moeten worden in de nog ongeloste schepen. Maar de machtige kranen staan stil en alle Lon dense dokken, werven en koelhuizen liggen als verlamd. Men schat, dat de staking voor Engeland alleen al een schade van een half millioen pond sterling per dag betekent. In vrijwel alle gevallen zijn de bedorven ladin gen geheel voor Engels risico, daar alles besteld is. Ongeveer 140 ongelos te schepen van alle nationaliteiten lig gen nu „vast" op de rivier, terwijl er voorts nog 102 schepen ook voor 't merendeel met bederfelijke ladingen aan boord in de verschillende dok ken liggen. Behalve de vier genoemde Nederlandse schepen bij London Brid ge. ..liggen er nog acht in de dokken, ook alle volgeladen met stukgoed, groenten en levensmiddelen. In het London Dock hadden wij een gesprek met kapitein Hindrik van Wijk uit Hoog-ezand (Gr.) en stuurman Hendrikus de Haan. uit Stadskanaal, beiden van het motorschip „Surte" (300 ton) van de Phoenix Lijn. Zij liggen hier al negen dagen en het ge mopper van de bemanning is dan ook niet mis. De „Surte", met zes man aan boord, was met stukgoed uit Am sterdam gekomen, hoofdzakelijk groen ten, zuurkool, custard, zuur in blik en een partij kokosmatten. Hoewel deze lading voor het grootste deel uit blik- gced bestaat en er dus weinig te be derven valt, zijn de grieven niet van de lucht. Eerst al omdat ze nu op „walrantsoenen" gezet zijn, die aan merkelijk kleiner zijn dan zeerantsoe nen. Dan zijn ze zo langzamerhand door hun sigaretten heen. De verve ling is echter het ergste. Het hele schip hebben ze al geverfd, te lezen hebben ze niets en te gaan passagieren aan de wal laten de deviezen niet toe, daar Nederlandse zeelieden slechts een derde gedeelte van hun gage we kelijks in Engels geld mogen opne men. Dat is doorgaans wel voldoende voor een normaal verblijf van 72 uur in een Engelse haven, maar onder de ze bijzondere omstandigheden is het ontoereikend. Stuurman de Haan bij voorbeeld, die op deze reis juist voor het eerst zijn vrouw had meegenomen, kan niet eens meer een dagje met haar „de wal op" om wat in Londen te gaan rondkijken, daar hij nog maar twee shilling (f 1) Engels geld over heeft. Dat is zelfs te weinig voor de buskaartjes van de dokken naar de „stad"! De „Surte"-bemaming zit dan ook maar de hele dag aan boord naar Hilversum te luisteren en datzelfde geldt voor de meeste Nederlandse kustvaarders, die door de Londense havenstaking ..gevangen" zijn. (Nadruk verboden) Hadden zij geen grond voor zich-, zelf? Een tuin van ongeveer een kwait hectare; van sociale verzekering of zo was geen sprake, zodat zij al hun moei lijkheden zelf moesten oplossen. Is het waar, dat zij als lijfeigenen werden behandeld, zoals in propaganda- scliriften te lezen staat? Ik kan begrijpen, dat u sceptisch staat tegenover mijn mededelingen, maar beseft u wat het betekent, dat de ■regering in dit land tot en met de pe- riode-Horthy in handen was van de grootgrondbezitters, zodat noch de po litie noch de justitie onafhankelijk kon optreden? Om één voorbeeld te noemen, de jongedochters der boeren waren wil loze werktuigen in handen der rent meesters, die moreel maar al te vaak op een laag peil stonden. Toen ik als student de boeren bezocht maakte ik het dikwijls mee, dat zij zich verstop ten als zij mij zagen. Zij waren bang, dat ik belastingambtenaar zou zijn. En nu? Nu hebben 650.000 hunner zelf grond. Daar hadden zij sinds eeuwen van geslacht op geslacht naar verlangd. Wat dat betekent kunt u niet begrijpen! Zij voelen zich waarlijk vrij, maar nog zijn zij arm, zeer arm. Overigens zijn er nog 200.000 bezitloze boeren, waarvoor geen grond beschikbaar is. Hoeveel grond hebben zij gekre gen? Gemiddeld 8 hold. (Eén hold is 0,57 ha). Dat is te weinig om een wol- varende boerenstand in het leven te roepen. De staatssecretaris meent, dat dat nogal meevalt. En wat die vrijheid der boeren betreft, later wordt mij duide lijk uit andere gesprekken, dat daar over nog al wat bezorgdheid bestaat. Om een economische exploitatie te be vorderen heeft de regering het op zich zelf zeer gezonde plan opgevat coöpe raties te stichten, maar de boeren zijn bevreesd, dat zij daardoor de eigen be schikking over de grond weer zullen verliezen, dat dus de staat langs een omweg als een monstrueuze groot grondbezitter zal gaan optreden. Van de gegrondheid dier vrees is mij niets gebleken, maar de boeren hier in Noord- Oostelijk Hongarije zien in de verte de Russische bergen en zij weten, dat achter die bergen boeren wonen zoals zij, die vroeger ook voor grote landhe ren werkten en nu voor de staat; boe ren, die allerminst vrij zijn. Van poli tiek hebben zij weinig verstand. Zij be seffen, dat het Rode Leger het hun mo gelijk heeft gemaakt eigenaren te wor den, maar hun dankbaarheid jegens de vreemde soldaten, die de macht dei- grootgrondbezitters hebben gebroken, is van gemengde aard. Terecht? Ten onrechte? De tijd zal het leren.... LUISTEREN NAAR.... PROGRAMMA VOOR HEDENAVOND: HILVERSUM I 301 M Nieuwsberichten om 6, 8 en 11 uur AVRO 6,15 Sport- praatje 6,30 Voor de strijdkrachten 7,00 Balletmuziek 7,05 Reportage Interna tionale tenniskampioenschappen 7,15 Ver kiezingstoespraak 7,40 Russel Bennet en zijn orkest spelen filmmuziek 7,45 De Re geringsvoorlichtingsdienst antwoordt 8,05 Echo van de dag 8,15 Aansluiting met Kurhaus 1,20 „Nederland en de Islam" 10,35 The Romancers 11,15 Platen, die men graag hoort HILVERSUM II, 415 M Nieuwsberichten om 7, 8 en 11 uur NCRV 6,00 gr pl 6,15 Land- en tuinbouw 6,30 Muziekvereniging .Crescendo" 7,15 Leger des Hells- kwartter 7,30 Verluezingstoespraak *7,45 Jonge mensen bekwamen zich voor een beroep 7,55 Het Bach-koraal 8,05 Pro gramma-proloog 8,15 Plaatvaria; 9,00 100 jaar Zwitserland 9,30 In de bloeiende tuinen van Hilversum 10,00 Marinus Voor berg (piano) 10,15 „De vaart der volken" 10,35 ,,Op het huisorgel" 10,45 Avondover denking 11,15 Het Sweelinck kwartet 11,45 Serenade PROGRAMMA VOOR VRIJDAG HILVERSUM I, 301 M VARA Nieuwsbe richten om 7, 8, 1, 6, 8 en 11 uur 8,18 Ope ra-programma, gr pi 8,50 Voor de huis vrouw 9,00 gr pl VPRO 10,00 Morgenwij ding VARA 10,20 Melodieus Memories 10,30 Voor de vrouw 10,45 gr pl 11,45 De Vredestichter 11,30 Musette en Hawalïan- klanken, gr pl 12,00 AVRO „Hibernia" 12,33 Sportagenda 12,68 The Avroleans 1,15 Pierre Palla (orgel) 1,45 Geperfection- neerde violendressuur door Andre Koste- lanetz 2,00 Kookkunst 2,20 Kamerorkest 3,00 Ons volk in zijn dichters 3,20 Vervolg kamerorkest 3,50 Reportage internatio nale tenniskampioenschappen VARA 4,00 Johan Jong (orgel) 4,30 Tussen twaalf en zestien 5,00 gr pl 5,20 Wij en de muziek 6,15 „De Vara feliciteert" 6,30 Voor de strijdkrachten 7,00 Denk om de bocht I,15 Verkiezingstoespraak VPRO 7,30 Cur sus 7,50 Tien voor acht 8,05 „Klaar voor Amsterdam VARA 9,00 Men vraagt en wij draaien 9,30 Schuldig of onschuldig 9,50 Op vleug'len van muziek 10,00 Buiten lands weekoverzicht 10,15 Swing and sweet VPRO 10,40 „Vandaag" 10,45 Avond wijding.. VARA 11,15 gr pl HILVERSUM II, 415 M Nieuwsberich ten om 7, 8, 1, 7, 8 en 11 uur KRO 8,15 „Pluk de dag" 9,00 gr pl 9,35 Schoolradio 10,30 Gedeelten uit operettes 11,00 „De Zonnebloem" 11,35 „Als de ziele luis- telt" 11,45 Eileen Joyce (piano) 12,03 gez pr 12,15 TT-races Assen 12,33 „Het orkest zonder naam" 12,55 Zonnewijzer 1,20 „Het orkest zonder naam" (vervolg) 1,40 Arthur Whittemore en Jack Lowe, gr pl 1,50 „Van man tot man" 2,00 Symphonisch middagconcert 2,50 Cosi Fantutte (opera) 4,20 ,',Elk wat wils" 5,00 Na Schooltijd 5,15 Andre Kostelanetz en zijn orkest 5,45 Wat het buitenland leest 6,00 „Cantus Po pulorum" 6,20 Klaas van Beeck en zijn orkest 6,50 Actualiteiten 7,15 Nederland op zee 7,22 Appèl voor de ex-politieke gevangenen uit de bezettingstijd 7,30 Ver kiezingstoespraak 7,45 Pater Hero Alma spreekt 8,05 De gewone man 8,12 Omroep orkest 9,00 „De drie landen" 9,15 „De Zilvervloot" 9,45 „Uit de (Schatkamer van het oude testament 11,45 Avondgebed II,15 Sweet music( gr pl

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1948 | | pagina 5