Ditte, een Mensenkind t ABONNE'S AAN DE SLAG!- DE PLANTERS VAN JAVA WONEN PRIMITIEF EN ONVEILIG WIE BESTUURT DE WERELD? mooiste film sinds vele jaren J tvrrm menneskebabn" eindigen Schendingen van bestand moeten LIED VAN DE WEEK Dertien November HIER IS UW KANS! FaMa tandpasta tegen tandbederf De goede partij Begrijpen en Kennen Ontploffing te Caïro u21t HETiZATEÜ Ifjggpll houten ag tem laten i' het witte huis blokt zo x vervallen, dat p ide piano van imiss truman door de vloer 'gezakt ts, de onbewoonbaar - verklaarde woning zal gerestaureero worden de weerlense de hersengym- s, maar dat de i collega Jan vernamen van ;leeraar in de prof. dr. K. Ph. ek en ontdek :ht figuur zou le vragen. Z^u )k te twijfelen". \e Nederlandse VASTE GROND 1ENS nadenkt over l vrijheid, komt hij iere conclusie». Het leid zich moeilijk jn vele feiten op te s wetmatige gebon- ïensenleven pleiten, lten die heenwijzen vrijheid die, naar aens eigen i». Het ik vandaag met U ginnen met de vele i strikte gebonden leven pleiten. Deze amen in de stelling: duct van aanleg en dus allereerst. Wat ïrstaan? Onder aan- erschillende gedra- ns, die hun (onbe- hebben in een be- e gesteldheid. De samenstelling van dding van bepaalde t lichaam, al deze ■oepen bepaalde ge- een mens naar het komen kan. iet vandaag niet bij m. Dus vragen we ied liggen deze ver- lichamelijke struc- »en en gedragingen, roodwendig gehoor, et antwoord luident ;bied van het men- erfelijkheid spreekt :ebied van het tem- id langzaam in zijn :1, of hij somber van ewekt, of hij spoe- ebracHt is of onbe lle omstandigheden, erfelijk vastgelegd, de wil vinden we iemand sterke of t, of hij een slappe oede dosis doorzet- t hangt samen met steldheid. Ook op ntellect zijn analoge •en. Of iemand een ;ige, of een enge en ïheid heeft, ligt al- g besloten. n product zijn van ïstandigheden. De Is het nog nood- oerig op de omstan- Is leven bepalen, in van niet. Want ieder an de financiële en andigheden, waar- en nu geleefd heeft zal de invloed van et milieu ontken eren, dat het feit 'ederland leeft, zijn lend bepaalt? Zijn •land geen factoren die een aanleg bepaalde richting n mens in zijn vrlj- een wonderlijk iets lat hij er zich nooit neer een product te dit onverwoestbare ae, oorspronkelijke ingt niet uit de fei- bewijzen eerder het ijheid. vrijheid is een go- isthouden aan dat- lens meer is dan aaide aanleg, dan ngeving. Geloven ien geloven aan de En de, menselijke niet te bewijzen geschreven met een iets te maken met t een grote letter, en de goddelijke >t elkaar te maken, mze geest een vèr leest. De Geest van leppende activiteit, i doen. is gebonden aan ;en aanleg, aan een anleg en omgeving uimte der mense- e mate. Maar nóóit :eft aan zijn schep- gegeven zijn schep- etten. Voort te zet- van een opdracht, in een taak. Aan- i voor het vervul- niddelen. Maar zij noch zijn vervul- omt van God. En >1, dat vrij en ver is handelen. pRG GELUKKIG HEEFT XE het niet getroffen, Ditto. Ze Is op de wereld een ongenode gast. In ha».- dorpje wordt ze met de nek aangekeken, want ze is een buiten-echtelijk kind. Als er slagen vallen, dt Ditto In het hoekje waar ze neerkomen; ze ls een verschoppelingetje, dat van het leven slechts armoe meekreeg en slechts armoe te verwachten heeft En liefde vindt ze maar bfl enkelent een oude groot moeder en een pleegvader, paria's als zij zelf. Als ze nog maar nauwelijks op eigen benen kan staan, moet ze op een boerderij gaan werken om tegen het leven op te kunnen tornen. Daar komt ze in de zelfde omstandigheden als eens haar moeder. De roddel ls gretig en de dorpelingen schudden het hoofd over de schande van Ditto, die zoals haar moeder vroeger van de boerderij verjaagd werd, omdat ze een ldnd verwacht. Belangrijk ls het verhaal van Ditto niet. Er zjjn heel wat Interessanter onderwerpen voor een film to bedenken, actueler, aangenamer of van meer in grijpend belang. Allemaal toegegeven. Maar het neemt niet weg, dat „Ditto" In alle eenvoud ver-uit de beste en nobelste film ls, die we ln Nederland sinds de oorlog en ook sinds een hele tijd daar voor, te zien kregen. „Ditte, een mensenkind" is een bijzonder belangrijke film, niet om haar verhaal, maar om haar inhoud. Het wat al te opzettelijke gegeven van de ongehuwde moeder en haar kind blijft hier volkomen in de ln haar leven kent Ditte een enkel moment van geluk, maar meestal verkeert het nog in zijn tegendeel. De Deense en heel sober gehou den dialoog en de Nederlandse ver talingen zou men gerust kunnen mis sen om deze film te verstaan. De beel den spreken voor zichzelf. Heel een- schaduw voudig zijn ze, eerlijk en vol werke- bij de figuur, welke eruit oprijst van lijkheidszien. De werkelijkheid, die ze de Ditto, die tot symbool ls geworden laten zien, is hard en werd geen ogen- van levensaanvaarding. De film „Ditte" blik verzacht of romantisch ge-ideali- brengt ons in contact met het leven zelf, spreekt van de eerbied voor het leven, het recht op leven en van de oprechte levensdrang, die vecht voor seerd, maar de twee regisseurs behan delden hun onderwerp met zoveel eer bied en geïnspireerde toewijding, dat er een film ontstond, die ondanks haar zijn rechten, omdat hij zijn plichten hardheid vol ontroerende schoonheid aanvaardt De fllfn doet dit alles onge- is. Zo zuiver als het onderwerp zelf, kunsteld, zonder een hol betoog. zo zuiver is de film, heel sober en met grote bijna dichterlijke gevoe ligheid gemaakt. De fotografie en de montage de rangschikking van de filmbeelden zijn van een buiten gewone gaafheid, die niet enkel aan de oppervlakte blijft, maar werkelijk het leven doet voelen. Het spel van een deel der acteurs mag misschien hier en daar wat te nadrukkelijk zijn, de film wordt er nauwelijks minder om en de vertolking van Tove Maës, een 25- jarig meisje van het Deense platte land, die in 1946 haar debuut maakte als Ditte, heeft een argeloze zuiver heid, die de figuur bijzonder groots maakt. nE NEDERLANDSE filmkeuring heeft uit „Ditte" een aantal scènes gecou peerd. Men zou wensen, dat ze bij films, die moorden aan de lopende band en shows vol op critieke punten nog juist bedekt naakt laten zien, even snel met de schaar gereed stond. Ze zijn meer zedenbedervend tenslotte dan de uit „Ditte" geweerde scène's van een driejarig jongetje, dat een plasje doet en enkele buitengewone ingetogen opnamen van een badend meisje. Dat men uit „Ditte" bovendien nog de beelden wegsneed, waarin een zinnelijk-wrede vrouw een paar dui ven slacht, zou te waarderen zijn, als men tenminste ook voor ernstiger zedenbederf de ogen niet sloot. De cou pures doen „Ditte" geen schade, maar ze blijven te betreuren, omdat de sfeer van ongereptheid, waarvan „Ditte" doortrokken ls, hier niet begrepen werd door verstarde zedenmeesterij. Wat er over bleef, heeft overigens nog ten volle de subtiele zuiverneid en schoonheid, de zachte humor, de ge louterde wrangheid, de blijmoedigheid en het ingetogen grootse, dat in de film „Ditte", zoals het filmers-ècht- paar HenningJensen die schiep, een vorm vond. „Ditte, een mensenkind" verdient om haar oprechtheid en haar levenswarmte overal waar ze vertoond wordt, uitverkocht zalen. Met uiterst sobere middelen werd hier een vorm bereikt, die een hechte eenheid vond met de inhoud en die zo om zijn hoge peil tot bijzonder gave filmkunst werd. (Van onze correspondent in Batavia). nE GROEP, DIE op het ogenblik in Indonesië de meest belangrijke maar tegelijkertijd de minst benijdenswaardige positie inneemt, is die der planters. Belangrijk zijn zij, omdat de planter ten slotte door zjjn productie van palmolie, thee, tabak, rubber enz. de zo noodzakelijke deviezen in het laatje brengt. Belangrijk en onmisbaar. Maar de omstandigheden, waar onder deze strijders aan het „burgerfront" voor de opbouw dezer landen moeten leven, laten alles to wensen over. DE BEHUIZING is uitermate primi tief, althans in de meeste gevallen. De extremisten hebben, toen de cultuur gebieden werden bevrijd, zeer veel vernield en dikwijls ook van de plan terswoningen weinig over gelaten. Het meubilair moet tot het minimum be perkt worden, want het is hier zeer lastig te krijgen en bovendien peper duur. De transportmiddelen zijn schaars en doorgaans onvoldoende. De bewoonde centra zijn lastig te berei ken, Het doen van noodzakelijke in kopen vormt dus een probleem op zichzelf, om van medische hulp nog maar te zwijgen! Gelegenheid tot een voudige ontspanning is niet te vinden. De meeste planters beschikken zélfs niet over een radio, omdat ook dit artikel op het ogenblik in Indonesië haast niet te krijgen is. Waar men op de meeste ondernemingen geen elec- trische stroom heeft, zou men boven dien en accu-apparaat moeten hebben, en daar is vrijwel in het geheel niet aan te komen. Van gezinsleven is in vele gevallen geen sprake. Er zijn geen scholen in de buurt, en door gebrek aan voldoende medische hulp wil men vrouw en kin deren oqk niet gaarne aan het risico van dit isolement bloot stellen. Boven den hebben verschillende maatschap pijen de aanwezigheid van vrouwenen kinderen op de onderneming voorlopig verboden, omdat de onveiligheid te groot is. DE ONVEILIGHEID is een andere belangrijke factor, die het leven van de planter, speciaal op Java, op het ogenblik moeilijk en gevaarlijk maakt. Onder het werkvolk, dat de geregelde arbeid ontwend is en alleen daarom dus reeds veel hoofdbrekens kost, be vinden zich heel wat ongunstige ele menten, die men er niet zo gemakke lijk uithaalt. En nu is in West-Java de onveiligheid in de laatste tijd nog aanzienlijk vergroot door de voortdu rende infiltraties van gewapende ben den uit de Republiek. Militaire bewa king aan de status-qub lijn in dit vaak woest en uitgestrekt terrein blijkt niet effectief genoeg. Dit is niet de fout van de soldaten, maar een gevolg van het feit, dat men tenslotte niet op iedere honderd meter een K.L.-er kan plaatsen. En deze situ atie wordt vooral in de hand gewerkt door de omstandigheid, dat de terreur- henden, na hun misdaden te hebben ge pleegd, zich altijd weer haastig op het republikeins territoir terugtrekken, waar een afdoende achtervolging en 't onschadelijk maken dezer bandieten wel mogelijk, maar op grond van het Bestand nu eenmaal voor ons verbo den is. De meeste ondernemingen hebben te genwoordig een z.g. Ondernemings- wacht, bestaande uit betrouwbare.ge wapende Indonesiërs die de veiligheid moeten helpen verhogen. Maar al doen sommige van deze O.B.-ers (zoals men ze noemt) hun best. het merendeel blijkt niet voor die taak berekend. Het zijn tenslotte ook maar amateurs en zij kunnen tegen de brutaliteit der getrainde en door de wol geverfde benden van de Republiek niet op. HET ZAL IN Nederland wel bekend zijn, dat op Java al verschillende planters door deze toestand het leven hebben moeten laten. In de laatste tjjd is de onveiligheid eerder toe- dan af genomen. De planters hebben de strijd lang volgehouden, maar nu ls men ten slotte, binnen een week tijd, tot het sluiten van drie grote ondernemingen op West-Java overgegaan. En er zullen er nog wel meer volgen. Het gaat niet langer. De planters zijn bereid veel offers voor de opbouw te brengen en zij heb ben die ook gebracht. Zij aanvaarden een primitief en eenzaam bestaan, zeer zware arbeid, het verhoogde risico van tropische ziekten. Maar zij aanvaarden niet meer de zekerheid om vandaag of morgen te worden afgeslacht. Zo is op het ogenblik de toestand op Java. Onze voornaamste strijders aan de op bouw, aan het weer op gang brengen van het economische leven in deze landen, hebben tegen het gewapend grauw van de Republiek in ons eigen z g. „Nederlands-gecontroleerd gebied" het onderspit moeten delven. Geen wonder, dat een der eerste eisen van de Nederlandse politieke delegatie aan Djokja de handhaving van de voor waarden van het Bestand betreft. Djokja zegt, dat het er zich volkomen aan wil houden. Het heeft dit al meer malen gezegd, ook bij monde van de republikeinse president, Soekarno. Te gen ons. En tegen het eigen volk. Maar het resultaat is tot nu toe nihil. Wanneer in 't schone land van Vlaand 'ren De klaprozen te bloeien staan, Gedenken wij de vele doden. Die in de strijd zijn heengegaan". Deze belojte, die gedaan werd Na d' eerste grote wereldbrand, Doen wij de Dertiende November Van dit jaar weer opnieuw gestand. Maar waardeloos is die belofte Wanneer men het dddrbij slechts laat. De grote vraag is: of een ieder Zijn plicht in deze wel verstaat. Het is zo heel, héél erg gemakk'lijk Om eens een enkle dag in 't jaar Een ogenblik aan hen te denken. Maar daarmee zijn wij nod niet klaar. Wij kunnen hen het beste eren Door 't werk, dat aan hun hand ontviel, ln alle stilte voor te zetten, Maar dan spontaan, met hart en ziel. Zij kunnen niet meer voor hen zorgen Die achter bleven, vrouw en kind De Dertiende November vraagt ons OJ men dat wel genoeg bezint. Wanneer in 't schone land van Vlaand'ren De klaprozen te bloeien staan, Gedenken wij de vele doden. I.aat het niet blijven bij een traan.... JABSON I^e winteravonden zijn uitermate geschikt voor het deelnemen aan wedstrijden e.d. Het is onze bedoeling, in verband met de uit gave van onze St. Nicolaas-, Kerst- en Oudejaarskrant een wedstrijd te organiseren, waar letterlijk iedereen aan kan deelnemen. Wat U moet doen? Ditop één of meer der in onze speciale Sint Nicolaasnummers, Kerstnummer of Oudejaarsnummer voorkomende advertenties een slagzin of aardig rijmpje maken. Wie van onze abonné's nu de aardigste slagzin of het pittigste rijm maakt ontvangt een prijs van f 10.-. Het is n.l. de bedoeling elke week, waarin deze speciale bladen verschijnen, een dergelijke prijs toe te kennen. De beoordeling wordt toevertrouwd aan de plaatse-* lijke redactie, bijgestaan door een bestuurslid van een onzer middenstandsverenigingen. Ons eerste Sint Nico- laasnummer verschijnt volgende week. Elke inzender heeft daarnaast de kans om een hoofdprijs van VIJFTIG GULDEN te winnen, mits hij of zij er in slaagt over de gehele periode de meeste slagzinnen of rijmpjes te leveren. Om volledig te kunnen slagen, raden wij Uleest alle advertenties, neemt een kijkje in diverse zaken en ga aan de slag. Tien tegen één dat U slaagt. Men mag niet meer dan één slagzin of rijm van elke advertentie inzenden. Let s.v.p. op aankondiging in ons eerste wedstrijdnummer. Uw tanden en mond stralend-wit en gezond! bevat vitamine C fluorsilicaat sulfonamide HOREN IN HUISf Al» ccn kou of griep U overvalt of ploueling hoofd- of kieipijn komt opdagen, ii het 'n uitkomst MQnhardt poeder» M) de hand te hebbkn. Dees 45 ct ONS KORT VERHAAL „Maar papa, waaróm mag ik niet met haar trouwen? Ellie Langerhoïst is het liefste meisje dat ik ken en...." „Ze bezit geen cent en de vrouw met wie jij trouwt moet minstens voor zichzelf kunnen zorgen. Ze moet om joü trouwen en niet om je geld" „Maar waarom? Het is toch voldoen de dat i k genoeg heb?" „Jij hebt niets, ook al ben ik rijk. Zet haar gerust uit je hoofd, ik geef geen toestemming". Tony zuchtte en liep bitter teleur gesteld naar zijn meisje. Maar groot was zjjn verwondering toen hij Ellie's reactie hoorde. „Je bent een sufferd en ik laat me door Jou en door je vader niet voor de mal houden. Ik ga naar de rechtbank en ik dien een aanklacht in wegens huweljjkszwendel, begrijp je? Je hebt me een trouwbelofte ge daan en ik laat me niet wegsturen. Maar ik zal eerst met je vader spreken ever een schadevergoeding. Dan zie ik eventueel van een schandaal af'. Zo sprak Ellie, die in werkelijkheid dol was op Tony en die haar plannetje klaar had. Drie weken later stapte een uiterlijk zeer vergenoegde Tony de werkkamer van zijn vader binnen. „Nou Pap, ik heb uw raad gevolgd hoor. Ik ben stiekum getrouwd, maar... met een rijk meisje". „Zo", sprak de niet weinig verraste millionnair, „dat is dan gauw in zijn werk gegaan. Maar eh dat andere meisje van je, dat is een fijn dametje hoor, die Ellie, of hoe ze heten mag die heeft me maar vijftig duizend dol lar gekost, dat had je me wel mogen besparen. Vijftig duizend dollar!".... „Ach Pap, vind U dat nou zoveel? Kun je dan van vijftigduizend dollar fatsoenlijk leven?" „Leven? Daarvan kan een gezin van zes mensen leven als een prins. Je hebt geen begrip van geld! Tony's gezicht klaarde op. „Dan is alles in orde, Pap, meer wil de ik niet weten. Want het meisje dat ik getrouwd heb, bezit namelijk vijf tigduizend dollar". „Zo en hoe heet ze?" „Lach niet, papa, ze heet: Ellie Lan- gerhorst" J^ET IS MET de geschiedenis van het denken als met de slinger van een klok. Op het moment dat de slinger zover mogelijk zich naar de ene zijde heeft bewogen, volgt een moment dat V de slinger zich zover mogelijk naar de andere zijde beweegt. Elke beweging vraagt zijn tegenbeweging, elke stel ling vindt zijn tegenstelling, elke actie roept reactie op. Democritus had betoogd, dat het blinde toeval tie wereld beheerste. De val der atomen, hun gewicht, de daar door ontstane wervelingen en draai kolken zouden de grondoorzaak zijn van alle gebeuren. De wet der atomen beheerst alles, de loop der planeten zo goed als de gang der gedachten; de zich neerstortende waterval zo goed als een aalmoes aan een bedelaar. In deze atoomleer, in dit materia lisme en mechanisme was de slinger van het denken wel zeer vei naar het ene uiterste gegaan. Wat valt dan meer te verwachten, dan dat het be wegelijke denken der oude Grieken een nieuw stelsel ontwerpt, maar nu een dat volkomen tegengesteld is aan do atoomleer en z'n blinde toeval. HET WAS Anaxagoras, de oudere tijdgenoot van Democritus, die dit nieuwe stelsel gaf. Hij was in 500 vóór Christus in Klein Azië geboren, maar al vroeg naar Athene verhuisd. Want Athene was toen de wereldstad. Door wat deze stad verricht had in de Per zische oorlogen, was haar invloed en rijkdom! enorm gestegen. Hier heerste met vaste hand een zeer be kwaam staatsman, Pericles. De bevor dering van kunst en wetenschap was een van zijn eerste programmapunten. Was het niet Pericles geweest, die de bouw van het trotse Parthenon, van de stadstempel van Athene, had be vorderd? Hier, In deze stad vol bruisend leven, temidden van deze kunstlieven de mensen, voelde Anaxagoras zich thuis. Hier wijdde hij zich onbezorgd en onbekrompen want hij was zeer bemiddeld aan het onderzoek der natuur. Maar zou het nu mogelijk zijn, dat alles wat Anaxagoras in zijn Athene beleefde, veroorzaakt werd door de blinde val der atomen? Was het niet een denkkracht, die het Parthenon had doen verrijzen? Was het niet de geest van zijn vriend Euripides, die hem in staat stelde z'n prachtige treurspelen te schrijven? Het was toch niet bestaanbaar, dat de staatkunde van Pericles door het me chanisme der atomen zou zijn opge roepen! HET ZIJN stellig dergelijke overwe gingen geweest, die Anaxagoras ge wezen hebben op de geest als op de leidende en besturende kracht van de wereld. Zeker, zo zei hij, wij moeten een oneindig aantal zeer kleine stof deeltjes aannemen, waaruit alle din gen zijn ontstaan. Maar elk ding, wat het ook is, is niet een toevallige en daardoor zinloze samenvoeging van materie. Het is de geest die de deeltjes tot dingen samenvoegt, die orde en zin in de dingen legt. De geest is het besturende principe van het heelal. En geest die geheel onstoffelijk is? Hat U eigenlijk beter deze vraag aan onze denker niet te stellen. Want hij was nog niet in staat zich iets geeste lijks te denken, geheel vrij van elke vermenging met de stof. De geest was hem de allerfijnste, de allerreinste materie. Een denkstof, zo fijn als kant; zo zuiver en zo ijl, dat je er van duizelt. Een geest, die tochs,tof Is! EN TOCH bewonderen we Anaxago ras om zijn voor die tijd volkomen nieuw stelsel. Niet in 't minst om de praktische gevolgtrekkingen, die hij maakte. Zoals de geest werkzaam was in de natuur, in de planten, in de die ren, zo moest de geest zich ook uit werken in een humane en redelijke maatschappijvorm, in een door de rede geleide staat. Maar bovenal, de mens zelf moest zich door zijn geest, door zijn rede laten leiden, en zeker niet door de blinde krachten van zijn hartstochten. De Atheners van zijn dagen hebben Anaxagoras niet begrepen. De humane ïedelijkheid legt het steeds af tegen fanatisme, machtswellust en eigen baat. Daarom werd Anaxagoras tegen het eind vanzijn leven verbannen, zogenaamd omdat hij de goden van de staat niet erkende. Zogenaamd: want zou de geest, in wiens almacht hij ge loofde, niet meer met het goddelijke ti maken hebben gehad, dat de vele goden van de Olympus? Zo stierf Anaxagoras buiten Athene. En in zijn testament bepaalde hij, dat ieder jaar op zijn sterfdag een kinder feest moest worden gehouden. EXAMENOPLEIDING Hoofdakie-Fr., D. en Eng. LO. RESA - HILVERSUM Bekende Schriftelijke Cursus Gistermorgen vroeg heeft zich een ontploffing voorgedaan in een kranten gebouw te Cairo, waarin enkele En gelse en Franse bladen gevestigd zijn. Volgen» de eerste berichten zijn door de ontploffing zeven personen gedood en 34 gewond. Er werd grote materiële schade aangericht. Twee drukpersen zijn vernield. Volgens het resultaat van het eerste onderzoek zou een kleine, met explo sieven geladen auto ontploft zijn, BEVEL TOT AANHOUDING VAN SCHACHT AFGEWEZEN Het „Rechtsambt" van Hamburg heeft het tegen dr. Schacht door de minister van zuivering van Würtem- berg-Baden uitgevaardigde bevel tot aanhouding afgewezen. VIJFTIEN BEULEN OPGEHANGEN. Gistermorgen zijn vijftien Duitse voormalige concentratiekamp-bewa kers, door een Amerikaans militair gerechtshof te Dachau veroordeeld we gens het martelen en vermoorden van bewoners van het kamp Mauthausen, aan da galg ter dood gebracht I DAARENTEr ii V, MOEDERS If «AND VERNA DEVADERS EN om KLEINE LAND VERM MEN EEN BLODE TJDIWC VANAF HET TWEEDE ,KINO 16 HUN KROOST 21 PER WEE* i V/AARD HL MINDER PRETTIG WAS DE- BOODSCHAP DIE GERRlT C STOTTER AAP TE HOREN KREEG.'„ZES JAAR HOTEL HNOOIT nel* f I X IO-D-OOEN ■ssfev EN' OEROSSEN WBERCTSST 1 ZIEN. CONTROLE OP I CAT tS WAT ZO t i.M UUST.Wii-6. 'ARRESTEERDE DE B.E.ND& iVAN „DE ZWEVENDE WAND* jLEEFTUD i Z.-I7 HAAR fe-UlT NIET TE QVER21EN. IHERMANDAD ZIT NOG TE ISCHROVEN OM EEN OVER ZICHT TE KRyACN

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1948 | | pagina 7