Veel belangstelling voor ontmoeting in Olympisch Stadion De leer der twee werelden liaar. NOODLOT Nederland lieeft de Wereldprimeur Verliezen betekent voor Blauw-Wit geen kampioenschap Puzzle-rubriek Eén van de drief <xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Begrijpen en kennen xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Het Radioprogramma Hoe is de stand Mieke Nieuwe avonturen van Pim, Pam en Pom Onze Bridgerubriek NAAR VASTE GROND Hij die komen zal IJs en weder dienende zullen Zondag een groot aantal voetballiefhebbers zich naar het Olympisch Stadion begeven. De elf Schiedammers, die het gepresteerd hebben om na twaalf wedstryden in de eerste klasse de leiding in district I te veroveren, komen nameiyk naar Amsterdam om Blauw Wit te ontmoeten. Voor Van Baal te en zijn mannen hangt er ontzettend veel van af of de punten al dan niet in Amsterdam blijven. Verliezen betekent een achterstand van vyf punten en tevens dus een aanmerkelijk gereduceerde kans op het kampioenschap. Voor S.V.V. is er natuurlijk ook veel aan gele gen, doch een nederlaag is voor de Schiedammers niet zo funest als voor de Amsterdammers. Een voorspelling is hier wel buitengewoon lastig te maken, hoewel een puntenverdeling oJ. wel het meest waarschijnlijk ls. Ook in district IV zien wy een ontmoeting tussen twee pretendenten voor de titel BleijerheideEindhoven, waarby wy de gasten als favorieten tippen. leen omdat deze ploeg een betere plaats op de ranglijst inneemt. En wat te zeggen van Enschedese BoysEn schede of WageningenQuick. Neen, wij wachten maar rustig de telexbe richten van Zondag af om te kyken of zjj daar in het Oosten de situatie nog ingewikkelder hebben gemaakt. Overigens zal by ons in het Oosten die ingewikkelde situatie wel spoedig worden opgelost, hetgeen wij niet van alle ingewikkelde Oostelijke kwesties kunnen zeggen. Xerxes meer zelfvertrouwen? Xerxes, dat wel weer wat zelfver trouwen zal hebben gekregen, zien wy van het bezoekende A.D.O. winnen. Ook Stormvogels behoeft de thuis- wedstryd tegen Sparta, de enige eer ste klasser, die nog geen wedstryd won, te verliezen, evenmin als Vole- wyckers dat tegen 't Gooi behoeft te doen. Wy zijn nieuwsgierig of D.O.S. in staat zal zyn om de kleine kans van Ajax te niet te doen. Het zal niet meevallen, daar de Amster dammers weer behoorlijk voor de dag komen. Aller ogen op D.H.C. gericht. H.B.S. met zyn 37 goals tegen zal V.S.V. wel niet voor grote puzzles zet ten. De naaste concurrent van de Vel- zenaren E.D.O. heeft bovendien tegen Hermes D.V.S. een lastige uitwedstryd voor de boeg en het is niet onwaar- ■chyniyk, dat de voorsprong van de leldérs na Zondag nog groter zal zyn. Het onverwachte resultaat, dat D.H.C. vorige week tegen Neptunus behaalde zal de Delftenaren wel inspireren om tegen Feyenoord goed voor de dag t* komen. Voorhands geloven wy ech te* In een overwinning van de Rotter dammers. Thuis won K.F.C. met ge ring verschil van Zeeburgia. Ook nu weer zal het verschil gering zyn, maar w« vermoeden ten gunste van Zee burgia. Moeiiykheden in t Oosten (van Nederland). En dan zyn we weer in het Oosten aangekomen, het district waar geen peil op te trekken is en dat iedere Zondag weer voor verrassingen zorgt. Ook ls dit het district waar ruim 30% van de uitslagen geiyke spelen zyn. Met dit voor ogen is een verslaggever huiverig te gaan voorspellen wat Hengelo en N.E.C. zullen doen, is het riskant om te zeggen, dat A.G.O.V.V. wel van Zwolse Boys zal winnen, al- PUZZLE 63. LETTERS EN CIJFERS De drie lettersommen zagen er in cijfers als volgt uit: 68x91 6188 72 x 96 6912 30 x 54 1620 Het getal van zes letters was: 703468. Wij mochten weer een aantal keurig verzorgde oplossingen ontvangen. Na loting onder de inzenders van een goe de oplossing is de wekelijkse prijs f 5 ditmaal ten deel gevallen aan de heer A. v. d. Laan, Lijsterbeslaan 15, Beverwijk. Gefeliciteerd! Deze prijs zal worden toegezonden. En nu onze nieuwe opgave. PUZZLE 64. WOORDEN EN EEN SPREEKWOORD Wanneer men de elf woorden, die voldoen aan de hieronder gegeven omschrijving en het aangegeven letter- aantal in de aangegeven volgorde on der elkaar zet, vormen de eerste let ters van boven naar beneden gelezen en daarop aansluitend de laatste let ters gelezen van beneden naar boven een bekend gezegde. 1. Ziet men niet in de zomer (11 letters) 3. tussenkomst (11 letters) 3. lustoord 8 letters) 4. onderwijsinrichting -9 letters) 5.'zonder limiet 9 letters) 6. onderzoeker (10 letters) 7. afnemend (10 letters) 8. mooie kleur (10 letters) 9. plaats in België 7 letters) 10. nuttige taal 9 letters) 11. soort van toeslag (14 letters) Welke zijn de bedoelde woorden en wat geven de eerste en laatste let ters te lezen? Oplossingen (per briefkaart) tot en met Donderdag 23 December aan de Redactie van dit blad (Er wordt weer een prijs van f 5 verloot). Helmond krijgt in district IV de kans om uit de gevaarlijke zóne te geraken. De uitwedstrijd tegen de Spechten kan in ieder geval gewon nen worden, terwyi concurrent Julia na een zware uitwedstryd tegen M.V.V. voor de boeg heeft. N.A.C. gaat by T.S.C. twee punten weg halen. Limburgia heeft het daarentegen ver- moedeiyk wel lastiger by het bezoek van Brabantia. Dat Bleijerheide en Eindhoven het elkaar in district VI lastig gaan ma ken betekent voor P.SiV. een unieke gelegenheid om één of misschien wel twee plaatsen op de rangiyst te sty- gen. De dramatische daling van Lon- ga heeft deze ploeg biykbaar uit het evenwicht gebracht. Toch zien wy winstkansen in de thuiswedstryd te gen Spel. Emma. Nog een record. Heerenveen gaat zyn ongeslagen record tegen Leeuwarden verdedigen en zo goed als zeker met succes. De enige spanning in het Noorden be staat in de strijd om de laatste twee plaatsen te ontlopen. Belangrijk zyn daarom de ontmoetingen Emmen H.S.C. en AchillesSneek. naar persoonlijke smaak, want alle drie zijn goed tegen ruwe rode handen en schrale huid: PupoI (balsem) - Hamea (crème) Hamea (gelei). In prijzen 30-75ct 0E ZIELEN der mensen leefden vroe ger, zo vertelt Plato in een zyner dialogen, in hemelse gewesten. Zij leef den er samen met de Goden, en maak ten de hemeltocht mee, die de Goden ondernamen. De Goden, Zeus vooraan, reden in een tweespan ten maaltijd. De tocht begint. De prachtige, edele paarden der Goden trekken de wagen steil omhoog langs het hemelgewelf. Aangekomen op het hoogtepunt staan zij stil, Daar aanschouwen de Goden wat boven de hemel ligt. Het is het onbeschrijfelijke rijk der waarheid, der goedheid en der schoonheid. Geen dichter kan dit oord, waar de eeuwige gestalten van het zijnde onveranderiyk toeven, bezingen. Wanneer de Goden dan hun zielen met waarheid, schoon heid en goedheid hebben gevoed, gaat de tocht langs de andere zijde van het hemelgewelf weer naar beneden. De zielen der mensen leefden vóór hun geboorte samen met de Goden. Zy mochten deze hemelse tocht meema ken. Ook de ziel der mensen is een tweespan met een wagenmenner. De wagenmenner is de rede, het inzicht, het verstand. Een der paarden is de moed, de wil. Dit paard is goed. Zou het andere paard even goed zijn, dan zou de mensenziel deze tocht even goed volbrengen als Zeus zelf. Maar helaas ls het tweede paard slecht. Dit tweede paard ls de drift, die de wagen steeds maar omlaag trekt. Zo heeft de wagen menner de grootste moeite met z'n tweespan. Nauwelijks bereikt hij de hoogste omgang van de hemel. Mis schien heeft hy even tyd om een blik te slaan in de hemelse gewesten. Maar de paarden vragen direct z'n aandacht weer. Andere zielen komen met hun tweespan aan. De paarden verdringen en vertrappen elkaar. Zij verliezen hun vleugels. En de tocht naar beneden wordt een val, diep, zeer diep. Zo vallen de zielen op de aarde, waar zij aan het stof worden gebon den. De zielen van hen die nog iets van de hemelse schoonheid hebben gezien, komen in de lichamen van wijsgeren, verliefden of koningen. Of anders worden het artsen, dichters of landbouwers. De zielen van hen die niets gezien hebben van de hemelse schoonheid, omdat hun begeerte en hun drift te sterk was, worden ge bonden aan de lichamen van macht hebbers en dictatoren ■JO ZAG PLATO, omstreeks 400 vóór Christus, de mens. In strenge be grippen kon hy deze visie niet neer leggen. Hij was wel gedwongen een dichterlijke mythe te gebruiken om zijn gedachten uit te drukken. De ziel van een mens, zo zei hij, leeft in het lichaam als in een kerker. Het lichaam van een mens behoort, met alles wat we met onze zintuigen zien, tot deze wereld. Maar deze wereld is niet de echte wereld. Vergeleken met de hemelse gewesten is deze wereld niet anders dan schijn, dan droom. De echte, de ware wereld is de we- 35 door F. Coppersmith Pontiac, de aanvoerder, had blijk gegeven van ware veldheerstalenten en de troepen, die tot nu toe in het Fort gelegerd waren, hadden zich slechts op het nippertje kunnen terugtrekken. Nauweiyks waren zij in de laatste bescherming teruggekeerd, of de wachtposten meldden dat overal hoog de vlammen oplaaiden: elke nieuwe brand betekende een in de as gelegde farm. Och. aanvankeiyk zag men de toe stand niet zo ernstig in. Binnen enke le dagen immers rekende men op de aankomst van de hulptroepen, die de Indianen een gevoelig lesje zouden ge ven. Men had echter buiten het door licht van Pontiac gerekend. Een week nadat de kring rond het Fort gesloten was meldde een der uitkijkposten, dat de Roodhuiden de prairie in brand ge stoken hadden. En dat bericht maakte een verpletterende indruk, omdat men begreep hoe moeilijk het zou zijn voor de hulptroepen zich tijdig een weg naar Fort Pitt te banen. En nu was de belegering al sinds twee weken een feit. In het Fort was niet alleen gebrek aan munitie voor de kanonnen doch ook aan kruit en kogels voor de geweren was nijpend gebrek. Beter was het intussen met de voed selvoorraden gesteld. De gevluchte ko lonisten hadden veel vee en voorraden tarwe en maïs meegevoerd en ook de voorraden van de Ohio-Compagnie waren nog op tijd binnen het Fort on dergebracht. Daarentegen kempte men met een gebrek aan ruimte. Het Fort, dat ge woonlijk slechts aan een paar hon derd soldaten onderdak bood. her bergde nu meer dan duizend mensen, soldaten, kolonisten, vrouwen en kin deren. De vrouwen waren onderge bracht in blokhutten, waarin anders reld de ideeën. Vóór onze geboorte hebben we iets van deze goddeiyke wereld aanschouwd. Maar onze driften trokken ons tot het aardse. Want in ieder mens schuilt de liefde, de eros. De eros is de dochter van de rijkdom en van de armoede. Rijk ls de liefde, voorzover zij schoonheid, goedheid en waarheid kent; arm is de liefde, voor zover zij deze eeuwige waarden nog niet volstrekt bezit. Het is deze liefde, die ln ieder mens een brandend verlangen wakker roept om omhoog te streven, uit deze we reld van de schijn naar de wereld van de werkeiykheld. Want eerst in de he melse wereld vinden we de werkelijk heid, de echte werkeiykheid. Daar vin den we de welhaast tot concrete sub stantie gevonden gerechtigheid, de ge rechtigheid zelf. Daar vinden we de liefde zelf, de schoonheid zelf, de waar heid zelf. Wat we hier op aarde liefde of waarheid of schoonheid noemen, zijn maar verre afbeeldingen van de oer beelden, van de ideeën, van al deze dingen, die de Goden dageiyks aan schouwen, als zij hun tocht trekken langs de hemelgewelven. Daarom moet de mens door wil en rede zijn driften temmen. Hij moet het onwillige ziele- paard in toom houden. Want de eros zal hem terugleiden naar de wereld van het volstrekte, vanwaar hij afge vallen is. WE MOETEN hier weer afbreken. Ieder lezer zal bemerken, hoeveel ver wantschap Plato's leer van de twee werelden vertoont met het latere Chls- tendom. Het is dan ook geen wonder, dat Plato een enorme invloed op het Christendom heeft uitgeoefend. EXAMENOPLEIDING Middenstandsdiploma - Handelskennis L.O. RESA - HILVERSUM Bekende Schriftelijke Cursus VOOR HEDENAVOND HILVERSUM I, 301 m Nieuwsberichten om 6, 8 en 11 uur VARA: 0,15 Gemengd Omroep A Capellakoor 6,30 Voor de Slrljdkrachten 7,00 Artistieke staalkaart VPRO: 7,30 „Wat doet de kerk?" 7,45 Voor de Nederlanders in Duitsland VARA: 8,05 Dingen van de dag 8,15 The Ramblers 9,00 Socialistisch com mentaar 9,15 „De bonte bal" 10,00 Stradiva—Sextet 10,25 De mens en zyn llefhebberyen 10,40 Kwartet Jan Cor- duwener 11,15 Gramofoonmuziek HILVERSUM II, 415 m Nieuwsberichten om 7, 8 en 11 uur KRO: 6,00 Kareol- Septet 6,30 Journalistiek weekoverzicht 6,45 Wie weet hoe deze plaat heet? 7,15 Promenade-orkest 7,50 Pater Jac Romeyn 8,05 De gewone man 8,12 Gramofoonplaten 8,20 Lichtbaken 8,50 Balletmuizek 9,00 Negen heit de klok 9,15 „Wie neemt de handschoen op?" 10,oo' Weekend-serenade 10,30 Actuali teiten 10,45 Avondgebed 11,15 Gramo foonplaten VOOR ZONDAG HILVERSUM I, 301 m Nieuwsberichten om 8. I, 6, 8 en 11 uur vara: 8,18 BBC-Symphonie-orkest avró: 12,00 Sldny Torch dlrigeert -- 1,20 Les Gars de Pari» 2,30 Het Concertgebouw-orkest VARA: 5,30 Ome Keesje 5,50 Sport 5,20 King cole-trio 6,30 Voor de Stryd- krachten 7,00 Radiolympus 7,30 God- win en Sllberman presenteren AVRO: 6,05 Actualiteiten 8,15 Fragmenten uit Opera'» 9,00 De reis naar de man 9,40 „Muale Maestro, please?" 10,10 Zo zijn er10,30 Bynamen ln de Kamer muziek 11,15 The Skymasters 11,45 Gramofoonplaten HILVERSUM II, 415 m Nieuwsberichten om 8 1,30, 1, 7,30 en II uur NCRV: 8,15 Gramofoonmuziek KRO: 12,40 Orkest zonder naam 4,1» Voetbal-reportage NCRV: 6,30 Nederlands Hervormd Kerk koor 6,50 orgelopnamen 7,15 Kent gy Uw Bybel? KRO: 7,45 Gramofoonplaten 7,50 In 't Boeckhuys 8,05 De gewone man 8,1» „Uit en Thuis" 10,37 Actu aliteiten 10,45 Avondgebed 11,15 Utrechts Stedeiyk Orkest VOOR MAANDAG HILVERSUM I, 301 m Nieuwsberichten om 7, 8, 1, 8, 8 en 11 uur AVRO: 8,15 Ochtendvarla 10,15 Arbeidsvitaminen 12,38 Metropole-orkest 1,20 „De Papa- vers" 3,00 Bonbonnière 6,30 Paul Nero (viool) 6,30 Voor de Strydkrachten HILVERSUM II, 415 m Nieuwsberichten om 7, 8, 1, 7, 8 en 11 uur NCRV: 8,15 En nu aan het werk 1,15 Mandolinata 8,15 Sportrubriek 6,30 Met band en plaat voor U paraat 7,15 Onder de NC RV-leeslamp 7,30 vliegen veilig?" Hersengymnastiek door Bob Wallagh niTMAAL ter inleiding het antwoord op een verzoek van een der lezers tot herhaling van een probleempje, dat ik destyds voor de microfoon vertelde: een fanatiek heer, die niet ver van een breae rivier woonde, ging zomer en winter iedere morgen in zijn badjas naar de oever, gooide zijn jas af en zwom driemaal de rivier over. Wat klopt er niet in dit verhaal? Het antwoord luidde: Als hij driemaal de rivier overzwemt, komt hij telkens aan de overkant terecht, dus daar, waar zijn badjas niet ligt. Dat is het onlogische in het verhaal. De nieuwe vragen luiden als volgt: 1. Wie is de ontdekker van de zwaartekracht? 2. Een vader is 70 jaar en zijn zoon 28 jaar. Over hoeveel jaar is de vader tweemaal zo oud als zijn zoon? 3. Waarvan maakte Kapitein Nemo, de held van Jules Verne, gebruik: van een paard, een onderzeeboot of een vliegmachine? 4. Is het mogelijk dat iemand met flinke vlugge pas loopt, zijn han den in de zakken en zwaaiend met zijn wandelstok? Noemt U eens 2 Amerikaanse generaals uit de Tweede Wereld oorlog, die nu een belangrijke burgerfunctie uitoefenen. Welke zijn de A.B.C.-landen van Zuid-Amerika? Noem eens 3 woorden die met „hage" beginnen. „Toen de auto een lekke band kreeg, sloeg deze over de kop". Wat is er onjuist in deze mededeling? 9. Hoe luiden de namen van de twee schiereilanden, die bekend zijn als de voet en de hiel van Italië? 10. Wat is het grootste paleis ter wereld? (Voor de antwoorden zie men tussen de advertenties.) 5. 6. 7. 8. Wat nog in geen land werd uitgegeven is zojuist in de bekende CULTUUR SERIE verschenen, n.l. het complete relaas van „DE WERELDOORLOG 1939-'45". Dit objectieve verhaal over 's wereld's meest dramatische „schaakspel" werd speciaal voor de algemeen ontwikkelde leek geschreven door de Majoor van de Generale Staf B. KONING, die de be schikking kreeg over alle documenten. Deze in geheel linnen gebonden en op prima houtvry papier gedrukte CUL TUURSERIE-uitgave is verlucht met 76 uiterst deskundig ontworpen schetsen en situatie-tekeningen en 54 kunstdruk- illustraties der belangrükste personages en is ingeleid door Z.K.H. Prins Bern- hard der Nederlanden. Uw eigen boek verkoper is enthousiast. 71. Daar heeft me die Pam een hele goede daad gedaan. Hy heeft zijn worst, die Moeder voor hem heeft klaar gemaakt en waar hy zo'n vrese lijke trek in had, aan de arme oude bedelaar gegeven. „Hier, eet u maar op", zegt hij nog eens. „Ze zijn heer lijk. Pim en Pom kijken zwijgend toe. Ook zy hebben gevoeld wat hun plicht was, maar Pam was de eerste, die het gedaan heeft. 72. „Hier hebt u mijn worst ook", zegt Pim en duwt de bedelaar een tweede worst in de hand. „En de mij ne ook", roept Pom en even later staat de oude stakkerd met een verbaasd ge zicht naar de drie worsten in zijn hand te kijken. Moeder kijkt met een gelukkig gezicht toe. Ze heeft er zich niet in willen mengen, maar ze is trots op haar drie zoons, dat kur. je zo zien. S.: b-7-5-4 H.: h-10-6-4 R.: v-8 KL: a-8-5 H.: R.: SLECHT GESPEELD? Het is in sommige gevallen moeilijk te beoordelen, of een spel al of niet goed gespeeld is. Het gaat in de prak tijk maar al te vaak zo (helaas) dat de uitslag beslissend is voor goed- of afkeuring. Ook al speelt men nog zo slecht, de partner ergert zich niet, als men het spel wint. Evenzeer ten on rechte barst vaak de critiek los, als men het spel verliest. Een juiste analy se abstraheert zich echter van het re sultaat. Daarom is het juist zo lastig een goede beoordeling te geven. Wat zegt men bijv. van het volgende spel: S.: a-9-6 H.: 7-2 R.? h-b-7 KL: h-10-9-4-3 S.: 10-2 H.: v-9-8-5-3 R.: 5-3 KI: v-b-6-2 h-v-8-S a-b a-10-9-6-4-2 KL: 7 Biedverloop: Z: 1 R; W: double; N: redouble; O: 1 H. Z: pas; W: pas; N: 2 KL; O: pas. Z: 2 Sch.; W: pas; N: 3 Sch.; O; pas. Z: 3 SA. allen passen. W. kwam uit met H. 4; O de v.; Z het a. Indien de R. maar goed zitten, heeft Z geen zorg. Maar indien R. v. niet valt of in dien Z verkeerd snijdt dreigen W-O óp zijn minst 4 H. slagen, 1 R. en 1 KI. slag te maken. Z ging aldus te werk; Hij speelde een kleine R. uit de hand naar R. h.; vervolgens R. van tafel en snijden op R v. Waarom aldus gespeeld? Het ver schil tussen niet snijden en wel snij den is slechts zeer gering. De kans, dat de R. vallen, Is slechts iets groter dan de snijkans. Maar waarom dan niet op vallen gespeeld, als de kans nu een maal iets groter is? In de eerste plaats heeft W gedou bleerd, waardoor de kans al Iets stijgt, dat W een singleton heeft. In de twee de plaats wil Z niet riskeren, dat O san slag komt, als O R. v. derde heeft, want als O aan slag komt, speelt O natuurlijk H. na; daarentegen als W aan slag komt, is het nog niet zeker, cmdat W niet kan uitrekenen, dat Z H. b. sec heeft. Inderdaad, W. kwam aan slag met R. v., maar speelde toen geen H. na, maar een kleine KL, teneinde te proberen zijn partner aan slag te krijgen. Z nam echter met K1. h. Aldus won Z toch zijn spel. Maar toch blijft het een vraag, of Z goed gespeeld heeft. Waarde lezer, durft u deze vraag te beantwoorden? Alleen nog één waarschuwing: de Z, die dit spel speelde, was de bekende Ameri kaanse expert Sam Fry Jr. Bedenkt dit. voordat gij een veroordelend von nis uitspreekt. Mr. E. C. GOUDSMIT do soldaten verbleven; de mannen kampeerden in tenten. Desondanks heerste er overal een ontzettend gedrang. Niet zelden strui kelde men op klaarlichte dag ergens over een slapende, die 's nachts op wacht was geweest, en die het eerste het beste vrije plaatsje benutte om de moede leden te strekken. Men had koortsachtig gewerkt om het Fort in staat van verdediging te brengen. Telkens weer verlieten pa trouilles soldaten het Fort om te trachten een uitweg te vinden. Maar overal werden zij door de waakzame Indianen opgevangen en ontsponnen z'ch korte gevechten, zodat er wel haast onophoudelijk schoten knalden. Meer dan duizend mensen waren zo, dag in dag uit, gedwongen om dicht op elkaar te leven, leder was geprikkeld en uiterst gauw op de teen tjes getrapt. De vrouwen huilden bij het minste en geringste, de kinderen verveelden zich en schreeuwden, de r-.annen hadden voortdurend ruzie rver de geringste kleinigheid. Drenkm'sbrui1- verergerde deze toe stand niet zelden, maar ook bracht de whiskeyfles maar al te vaak uit komst bij twisten, een soort genees middel, waardoor men zich weer ver zoende en uitbarstingen van luidruch tige vrolijkheid het gevolg waren waarbij luid gezongen en gelachen werd. Tegen de avond van de veertiende dag wilde Claire juist in de haar en Nancy toegewezen soidatenblokhut binnengaan, toen zij uit een tent schor re stemmen hoorde, die een lied zon gen. Als aan de grond genageld bleef zij staan. Het waren de woorden van hetzelfde lied. waarvan Egilson de be ginregels had gezongen in antwoord op haar vraag, waar Nancy vandaan was gekomen. ..Waar hoorde je thuis Eer je uitvloog? Hoe is je naam, Tom, John of Sam? Niemand weet wie je bent Niemand kent je hier Woonde je in een paleis Of was je een stalknecht? Hier vraagt mes alleen Of je een man bent. Waar hoorde je thuis Eer je uitvloog?" Lang stond Claire voor de blokhut. Mensen wrongen zich langs haar heen, maar zij luisterde naar het koor van schorre stemmen, totdat het zingen eindigde, het zingen van een lied, dat haar zo aan de koppige Egilson deed denken. Toen zij uit de blokhut kwam vond zii Nancy hurkend voor het vuur, op Indiaanse wijze stukjes vlees rooste rend aan het spit. Elk ogenblik konden Hilthy, Weber en de anderen van het werk aan de borstwering van het fort terugkeren. Claire vroeg aan Nancy of er weer soep gekookt moest worden om de hongerige magen te vullen. Be reidwillig gaf Nancy een pan aan. El ke dag was er nu soep omdat er ge brek aan groente was. Ook was er haast geen melk meer, omdat er geen voer meer voor de koeien was. Daar om was er maar een gerecht, dat ieder een zo langzamerhand verfoeide, vlees soep. (Wordt vervolgd) WAANNEER de oudste christenen hun advent vierden, lazen zy het verhaal van Jezus' intocht in Jeruza lem. Op een ezel was hun Heer de hoofdstad binnengetrokken, omstuwd door juichende aanhangers. Er was ge zwaaid met palmtakken, als teken der overwinning. De stad had een enkel uur verkeerd in een vreugderoes. Maar al spoedig was alles verlopen. Er kwam geen nieuwe koning; Jezus trok zich terug; alles bleef by het oude. De kruisiging was een week later het resultaat van deze teleurstelling. De oudste christenen lazen ln de ad- ventstyd dit verhaal. Het was alsof zij zich daarmee goed wilden Inprenten, dat Jezus gekomen was, vroeger, in het verleden. En hij was gekomen als een ergernis. Tegelijk echter wisten zy daarvoor waren zy immers christenen dat deze ergernis slechts de keer zijde was van de zegen en redding, die de vredevorst gebracht had. Christus was gekomen, als ergernis en als zegen. "JOCH BLEEF het daarby niet. "Want weer zagen deze oude christenen hun Heer op zyn ezel trekken naar het bolwerk der Romeinen. Zy wisten, dat hy Incognito gegaan was. De Heer der hemelen op een ezel.... zy wisten nu ook, dat de intocht van hun Heer tegen het eind van zijn leven wel een halverwege afgebroken daad had moe ten biyven. Want kruis en opstanding moesten eerst nog volgen. Nu echter leefde hun Heer! Nu was hij ln glorie opgenomen bij zijn Vader. Nu was hy waarlijk de vorst van hemel en aarde. Zou hy dan z'n volgelingen op aarde nog lang in verdrukking en ellende achterlaten? Integendeel! Nu zou hy spoedig weerkomen als triomphator. Hy zou de zynen tot zich nemen. Hij zou zijn goddelijk en eeuwig rijk stichten. De tweede advent zou een glorie zijn, een triomf, een juichend feest. Zozeer leefde sommige groepen van deze oudste christenen in deze gedachte van de spoedige wederkomst van hun Heer, dat zij hun aardse plichten ver waarloosden. Waarom zouden zij een nieuwe onderneming op touw zetten, waarom zouden zij trouwen, waarom zouden zij sparen voor hun oude dag, wanneer Christus ieder ogenblik kon komen om zijn vrederijk te stichten? J^jAAR HET VREDERIJK bleef uit. De tweede advent liet op zich wach ten, maanden, jaren, eeuwen. Een ver wachting echter kan niet altijd gespan nen blijven. Zo is in de loop der eeuwen langzaam aan de verwachting van Christus' wederkomst verbleekt. Men geloofde niet meer in Hem, die ko men zal. Men dacht niet meer aan het Godsrijk, dat als een wonder, als het ware vertikaal, zou neerdalen op deze aarde. In plaats daarvan groeide meer en meer de gedachte, dat het vrederijk niet vertikaal, maar horizontaal zou komen. Niet van boven, van God zou de laatste redding komen. Maar de mensen van het platte vlak zouden langzaam aan, in ernstige samenwerking, een we reld van vrede en rechtvaardigheid stichten. Zo dacht men b.v. in de vorige eeuw. Zo denken nog velen. yOCH IS DIT „horizontale" vooruit gangsgeloof in onze eeuw danig geschokt. Iedere krant die u in handen krijgt, knaagt opnieuw aan deze verwachting van de gestadige vooruitgang. Want het blijkt overdui delijk dat mensen, al zijn ze met de beste bedoelingen bezield, het eeuwi ge vrederijk niet brengen of kunnen brengen. Daarom gaan onze gedachten in deze adventstijd weer terug naar de Koning, die incognito zijn hoofdstad binnen rijdt. Nog gaat Christus incognito door de wereld. Nog toeft zijn rijk. Maar de gelovige weet het: Toch is Jezus Chris tus de Heer! Zijn rijk zal komen als het grote wonder. Aan het eind der geschiedenis zal het kind van Bethle hem, de kruiseling van Golgotha staan. Daarom bidden wij, juist in de ad ventstijd: Uw koninkrijk kome. Daar mee vragen wij, of de almachtige per soonlijk ingrijpt in onze tijd. Daarmee vragen we licht van God over ons donkere, sinistere gepruts. Wij vragen aan Christus om de demonische ban, waarin onze wereld besloten schijnt te liggen, te doorbreken. Wij vragen daarmee om de bevrijding van allen, die rechteloos zijn, verdrukt, in armoe. Wij vragen of kortweg ieder mens van God de hem oorspronkelijk eigen, god delijke waarde mag ontvangen. Tn deze tweede bede van het Onze Vader vra- opn wij om klaar te staan voor Gods ó'enst op elk terrnin. Wy geloven in Hem die komen zal.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1948 | | pagina 6