Veel belangstelling voor ontmoeting
in Olympisch Stadion
De leer der twee werelden
liaar.
NOODLOT
Nederland lieeft de Wereldprimeur
Verliezen betekent voor Blauw-Wit geen
kampioenschap
Puzzle-rubriek
Eén van de drief
<xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Begrijpen en kennen
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Het Radioprogramma
Hoe is de stand Mieke
Nieuwe avonturen van Pim, Pam en Pom
Onze Bridgerubriek
NAAR VASTE GROND
Hij die komen zal
IJs en weder dienende zullen Zondag een groot aantal voetballiefhebbers
zich naar het Olympisch Stadion begeven. De elf Schiedammers, die het
gepresteerd hebben om na twaalf wedstryden in de eerste klasse de leiding
in district I te veroveren, komen nameiyk naar Amsterdam om Blauw Wit
te ontmoeten. Voor Van Baal te en zijn mannen hangt er ontzettend veel van
af of de punten al dan niet in Amsterdam blijven. Verliezen betekent een
achterstand van vyf punten en tevens dus een aanmerkelijk gereduceerde
kans op het kampioenschap. Voor S.V.V. is er natuurlijk ook veel aan gele
gen, doch een nederlaag is voor de Schiedammers niet zo funest als voor de
Amsterdammers. Een voorspelling is hier wel buitengewoon lastig te maken,
hoewel een puntenverdeling oJ. wel het meest waarschijnlijk ls.
Ook in district IV zien wy een ontmoeting tussen twee pretendenten voor
de titel BleijerheideEindhoven, waarby wy de gasten als favorieten tippen.
leen omdat deze ploeg een betere
plaats op de ranglijst inneemt. En wat
te zeggen van Enschedese BoysEn
schede of WageningenQuick. Neen,
wij wachten maar rustig de telexbe
richten van Zondag af om te kyken
of zjj daar in het Oosten de situatie
nog ingewikkelder hebben gemaakt.
Overigens zal by ons in het Oosten
die ingewikkelde situatie wel spoedig
worden opgelost, hetgeen wij niet van
alle ingewikkelde Oostelijke kwesties
kunnen zeggen.
Xerxes meer zelfvertrouwen?
Xerxes, dat wel weer wat zelfver
trouwen zal hebben gekregen, zien wy
van het bezoekende A.D.O. winnen.
Ook Stormvogels behoeft de thuis-
wedstryd tegen Sparta, de enige eer
ste klasser, die nog geen wedstryd
won, te verliezen, evenmin als Vole-
wyckers dat tegen 't Gooi behoeft te
doen. Wy zijn nieuwsgierig of D.O.S.
in staat zal zyn om de kleine kans
van Ajax te niet te doen. Het
zal niet meevallen, daar de Amster
dammers weer behoorlijk voor de dag
komen.
Aller ogen op D.H.C. gericht.
H.B.S. met zyn 37 goals tegen zal
V.S.V. wel niet voor grote puzzles zet
ten. De naaste concurrent van de Vel-
zenaren E.D.O. heeft bovendien tegen
Hermes D.V.S. een lastige uitwedstryd
voor de boeg en het is niet onwaar-
■chyniyk, dat de voorsprong van de
leldérs na Zondag nog groter zal zyn.
Het onverwachte resultaat, dat D.H.C.
vorige week tegen Neptunus behaalde
zal de Delftenaren wel inspireren om
tegen Feyenoord goed voor de dag
t* komen. Voorhands geloven wy ech
te* In een overwinning van de Rotter
dammers. Thuis won K.F.C. met ge
ring verschil van Zeeburgia. Ook nu
weer zal het verschil gering zyn, maar
w« vermoeden ten gunste van Zee
burgia.
Moeiiykheden in t Oosten
(van Nederland).
En dan zyn we weer in het Oosten
aangekomen, het district waar geen
peil op te trekken is en dat iedere
Zondag weer voor verrassingen zorgt.
Ook ls dit het district waar ruim 30%
van de uitslagen geiyke spelen zyn.
Met dit voor ogen is een verslaggever
huiverig te gaan voorspellen wat
Hengelo en N.E.C. zullen doen, is het
riskant om te zeggen, dat A.G.O.V.V.
wel van Zwolse Boys zal winnen, al-
PUZZLE 63.
LETTERS EN CIJFERS
De drie lettersommen zagen er in
cijfers als volgt uit:
68x91 6188
72 x 96 6912
30 x 54 1620
Het getal van zes letters was: 703468.
Wij mochten weer een aantal keurig
verzorgde oplossingen ontvangen. Na
loting onder de inzenders van een goe
de oplossing is de wekelijkse prijs
f 5 ditmaal ten deel gevallen aan de
heer A. v. d. Laan, Lijsterbeslaan 15,
Beverwijk. Gefeliciteerd! Deze prijs
zal worden toegezonden.
En nu onze nieuwe opgave.
PUZZLE 64.
WOORDEN EN EEN SPREEKWOORD
Wanneer men de elf woorden, die
voldoen aan de hieronder gegeven
omschrijving en het aangegeven letter-
aantal in de aangegeven volgorde on
der elkaar zet, vormen de eerste let
ters van boven naar beneden gelezen
en daarop aansluitend de laatste let
ters gelezen van beneden naar boven
een bekend gezegde.
1. Ziet men niet in de zomer
(11 letters)
3. tussenkomst (11 letters)
3. lustoord 8 letters)
4. onderwijsinrichting -9 letters)
5.'zonder limiet 9 letters)
6. onderzoeker (10 letters)
7. afnemend (10 letters)
8. mooie kleur (10 letters)
9. plaats in België 7 letters)
10. nuttige taal 9 letters)
11. soort van toeslag (14 letters)
Welke zijn de bedoelde woorden en
wat geven de eerste en laatste let
ters te lezen?
Oplossingen (per briefkaart) tot en
met Donderdag 23 December aan de
Redactie van dit blad (Er wordt weer
een prijs van f 5 verloot).
Helmond krijgt in district IV de
kans om uit de gevaarlijke zóne te
geraken. De uitwedstrijd tegen de
Spechten kan in ieder geval gewon
nen worden, terwyi concurrent Julia
na een zware uitwedstryd tegen
M.V.V. voor de boeg heeft. N.A.C.
gaat by T.S.C. twee punten weg halen.
Limburgia heeft het daarentegen ver-
moedeiyk wel lastiger by het bezoek
van Brabantia.
Dat Bleijerheide en Eindhoven het
elkaar in district VI lastig gaan ma
ken betekent voor P.SiV. een unieke
gelegenheid om één of misschien wel
twee plaatsen op de rangiyst te sty-
gen. De dramatische daling van Lon-
ga heeft deze ploeg biykbaar uit het
evenwicht gebracht. Toch zien wy
winstkansen in de thuiswedstryd te
gen Spel. Emma.
Nog een record.
Heerenveen gaat zyn ongeslagen
record tegen Leeuwarden verdedigen
en zo goed als zeker met succes. De
enige spanning in het Noorden be
staat in de strijd om de laatste twee
plaatsen te ontlopen. Belangrijk zyn
daarom de ontmoetingen Emmen
H.S.C. en AchillesSneek.
naar persoonlijke smaak, want
alle drie zijn goed tegen ruwe
rode handen en schrale huid:
PupoI (balsem) - Hamea (crème)
Hamea (gelei). In prijzen 30-75ct
0E ZIELEN der mensen leefden vroe
ger, zo vertelt Plato in een zyner
dialogen, in hemelse gewesten. Zij leef
den er samen met de Goden, en maak
ten de hemeltocht mee, die de Goden
ondernamen. De Goden, Zeus vooraan,
reden in een tweespan ten maaltijd.
De tocht begint. De prachtige, edele
paarden der Goden trekken de wagen
steil omhoog langs het hemelgewelf.
Aangekomen op het hoogtepunt staan
zij stil, Daar aanschouwen de Goden
wat boven de hemel ligt. Het is het
onbeschrijfelijke rijk der waarheid, der
goedheid en der schoonheid. Geen
dichter kan dit oord, waar de eeuwige
gestalten van het zijnde onveranderiyk
toeven, bezingen. Wanneer de Goden
dan hun zielen met waarheid, schoon
heid en goedheid hebben gevoed, gaat
de tocht langs de andere zijde van het
hemelgewelf weer naar beneden.
De zielen der mensen leefden vóór
hun geboorte samen met de Goden. Zy
mochten deze hemelse tocht meema
ken. Ook de ziel der mensen is een
tweespan met een wagenmenner. De
wagenmenner is de rede, het inzicht,
het verstand. Een der paarden is de
moed, de wil. Dit paard is goed. Zou
het andere paard even goed zijn, dan
zou de mensenziel deze tocht even goed
volbrengen als Zeus zelf. Maar helaas
ls het tweede paard slecht. Dit tweede
paard ls de drift, die de wagen steeds
maar omlaag trekt. Zo heeft de wagen
menner de grootste moeite met z'n
tweespan. Nauwelijks bereikt hij de
hoogste omgang van de hemel. Mis
schien heeft hy even tyd om een blik
te slaan in de hemelse gewesten. Maar
de paarden vragen direct z'n aandacht
weer. Andere zielen komen met hun
tweespan aan. De paarden verdringen
en vertrappen elkaar. Zij verliezen hun
vleugels. En de tocht naar beneden
wordt een val, diep, zeer diep.
Zo vallen de zielen op de aarde,
waar zij aan het stof worden gebon
den. De zielen van hen die nog iets
van de hemelse schoonheid hebben
gezien, komen in de lichamen van
wijsgeren, verliefden of koningen. Of
anders worden het artsen, dichters of
landbouwers. De zielen van hen die
niets gezien hebben van de hemelse
schoonheid, omdat hun begeerte en
hun drift te sterk was, worden ge
bonden aan de lichamen van macht
hebbers en dictatoren
■JO ZAG PLATO, omstreeks 400 vóór
Christus, de mens. In strenge be
grippen kon hy deze visie niet neer
leggen. Hij was wel gedwongen een
dichterlijke mythe te gebruiken om
zijn gedachten uit te drukken.
De ziel van een mens, zo zei hij,
leeft in het lichaam als in een kerker.
Het lichaam van een mens behoort, met
alles wat we met onze zintuigen zien,
tot deze wereld. Maar deze wereld is
niet de echte wereld. Vergeleken met
de hemelse gewesten is deze wereld
niet anders dan schijn, dan droom.
De echte, de ware wereld is de we-
35
door F. Coppersmith
Pontiac, de aanvoerder, had blijk
gegeven van ware veldheerstalenten en
de troepen, die tot nu toe in het Fort
gelegerd waren, hadden zich slechts op
het nippertje kunnen terugtrekken.
Nauweiyks waren zij in de laatste
bescherming teruggekeerd, of de
wachtposten meldden dat overal hoog
de vlammen oplaaiden: elke nieuwe
brand betekende een in de as gelegde
farm.
Och. aanvankeiyk zag men de toe
stand niet zo ernstig in. Binnen enke
le dagen immers rekende men op de
aankomst van de hulptroepen, die de
Indianen een gevoelig lesje zouden ge
ven. Men had echter buiten het door
licht van Pontiac gerekend. Een week
nadat de kring rond het Fort gesloten
was meldde een der uitkijkposten, dat
de Roodhuiden de prairie in brand ge
stoken hadden. En dat bericht maakte
een verpletterende indruk, omdat men
begreep hoe moeilijk het zou zijn voor
de hulptroepen zich tijdig een weg
naar Fort Pitt te banen.
En nu was de belegering al sinds
twee weken een feit. In het Fort was
niet alleen gebrek aan munitie voor
de kanonnen doch ook aan kruit en
kogels voor de geweren was nijpend
gebrek.
Beter was het intussen met de voed
selvoorraden gesteld. De gevluchte ko
lonisten hadden veel vee en voorraden
tarwe en maïs meegevoerd en ook de
voorraden van de Ohio-Compagnie
waren nog op tijd binnen het Fort on
dergebracht.
Daarentegen kempte men met een
gebrek aan ruimte. Het Fort, dat ge
woonlijk slechts aan een paar hon
derd soldaten onderdak bood. her
bergde nu meer dan duizend mensen,
soldaten, kolonisten, vrouwen en kin
deren. De vrouwen waren onderge
bracht in blokhutten, waarin anders
reld de ideeën. Vóór onze geboorte
hebben we iets van deze goddeiyke
wereld aanschouwd. Maar onze driften
trokken ons tot het aardse. Want in
ieder mens schuilt de liefde, de eros.
De eros is de dochter van de rijkdom
en van de armoede. Rijk ls de liefde,
voorzover zij schoonheid, goedheid en
waarheid kent; arm is de liefde, voor
zover zij deze eeuwige waarden nog
niet volstrekt bezit.
Het is deze liefde, die ln ieder mens
een brandend verlangen wakker roept
om omhoog te streven, uit deze we
reld van de schijn naar de wereld van
de werkeiykheld. Want eerst in de he
melse wereld vinden we de werkelijk
heid, de echte werkeiykheid. Daar vin
den we de welhaast tot concrete sub
stantie gevonden gerechtigheid, de ge
rechtigheid zelf. Daar vinden we de
liefde zelf, de schoonheid zelf, de waar
heid zelf.
Wat we hier op aarde liefde of
waarheid of schoonheid noemen, zijn
maar verre afbeeldingen van de oer
beelden, van de ideeën, van al deze
dingen, die de Goden dageiyks aan
schouwen, als zij hun tocht trekken
langs de hemelgewelven. Daarom moet
de mens door wil en rede zijn driften
temmen. Hij moet het onwillige ziele-
paard in toom houden. Want de eros
zal hem terugleiden naar de wereld
van het volstrekte, vanwaar hij afge
vallen is.
WE MOETEN hier weer afbreken. Ieder
lezer zal bemerken, hoeveel ver
wantschap Plato's leer van de twee
werelden vertoont met het latere Chls-
tendom. Het is dan ook geen wonder,
dat Plato een enorme invloed op het
Christendom heeft uitgeoefend.
EXAMENOPLEIDING
Middenstandsdiploma -
Handelskennis L.O.
RESA - HILVERSUM
Bekende Schriftelijke Cursus
VOOR HEDENAVOND
HILVERSUM I, 301 m Nieuwsberichten
om 6, 8 en 11 uur VARA: 0,15 Gemengd
Omroep A Capellakoor 6,30 Voor de
Slrljdkrachten 7,00 Artistieke staalkaart
VPRO: 7,30 „Wat doet de kerk?"
7,45 Voor de Nederlanders in Duitsland
VARA: 8,05 Dingen van de dag 8,15
The Ramblers 9,00 Socialistisch com
mentaar 9,15 „De bonte bal" 10,00
Stradiva—Sextet 10,25 De mens en zyn
llefhebberyen 10,40 Kwartet Jan Cor-
duwener 11,15 Gramofoonmuziek
HILVERSUM II, 415 m Nieuwsberichten
om 7, 8 en 11 uur KRO: 6,00 Kareol-
Septet 6,30 Journalistiek weekoverzicht
6,45 Wie weet hoe deze plaat heet?
7,15 Promenade-orkest 7,50 Pater Jac
Romeyn 8,05 De gewone man 8,12
Gramofoonplaten 8,20 Lichtbaken 8,50
Balletmuizek 9,00 Negen heit de klok
9,15 „Wie neemt de handschoen op?"
10,oo' Weekend-serenade 10,30 Actuali
teiten 10,45 Avondgebed 11,15 Gramo
foonplaten
VOOR ZONDAG
HILVERSUM I, 301 m Nieuwsberichten
om 8. I, 6, 8 en 11 uur vara: 8,18
BBC-Symphonie-orkest avró: 12,00
Sldny Torch dlrigeert -- 1,20 Les Gars
de Pari» 2,30 Het Concertgebouw-orkest
VARA: 5,30 Ome Keesje 5,50 Sport
5,20 King cole-trio 6,30 Voor de Stryd-
krachten 7,00 Radiolympus 7,30 God-
win en Sllberman presenteren AVRO:
6,05 Actualiteiten 8,15 Fragmenten uit
Opera'» 9,00 De reis naar de man 9,40
„Muale Maestro, please?" 10,10 Zo zijn
er10,30 Bynamen ln de Kamer
muziek 11,15 The Skymasters 11,45
Gramofoonplaten
HILVERSUM II, 415 m Nieuwsberichten
om 8 1,30, 1, 7,30 en II uur NCRV: 8,15
Gramofoonmuziek KRO: 12,40 Orkest
zonder naam 4,1» Voetbal-reportage
NCRV: 6,30 Nederlands Hervormd Kerk
koor 6,50 orgelopnamen 7,15 Kent gy
Uw Bybel? KRO: 7,45 Gramofoonplaten
7,50 In 't Boeckhuys 8,05 De gewone
man 8,1» „Uit en Thuis" 10,37 Actu
aliteiten 10,45 Avondgebed 11,15
Utrechts Stedeiyk Orkest
VOOR MAANDAG
HILVERSUM I, 301 m Nieuwsberichten
om 7, 8, 1, 8, 8 en 11 uur AVRO: 8,15
Ochtendvarla 10,15 Arbeidsvitaminen
12,38 Metropole-orkest 1,20 „De Papa-
vers" 3,00 Bonbonnière 6,30 Paul
Nero (viool) 6,30 Voor de Strydkrachten
HILVERSUM II, 415 m Nieuwsberichten
om 7, 8, 1, 7, 8 en 11 uur NCRV: 8,15
En nu aan het werk 1,15 Mandolinata
8,15 Sportrubriek 6,30 Met band en
plaat voor U paraat 7,15 Onder de NC
RV-leeslamp 7,30 vliegen veilig?"
Hersengymnastiek
door Bob Wallagh
niTMAAL ter inleiding het antwoord op een verzoek van een der
lezers tot herhaling van een probleempje, dat ik destyds voor de
microfoon vertelde: een fanatiek heer, die niet ver van een breae rivier
woonde, ging zomer en winter iedere morgen in zijn badjas naar de
oever, gooide zijn jas af en zwom driemaal de rivier over. Wat klopt er
niet in dit verhaal? Het antwoord luidde: Als hij driemaal de rivier
overzwemt, komt hij telkens aan de overkant terecht, dus daar, waar
zijn badjas niet ligt. Dat is het onlogische in het verhaal.
De nieuwe vragen luiden als volgt:
1. Wie is de ontdekker van de zwaartekracht?
2. Een vader is 70 jaar en zijn zoon 28 jaar. Over hoeveel jaar is de
vader tweemaal zo oud als zijn zoon?
3. Waarvan maakte Kapitein Nemo, de held van Jules Verne, gebruik:
van een paard, een onderzeeboot of een vliegmachine?
4. Is het mogelijk dat iemand met flinke vlugge pas loopt, zijn han
den in de zakken en zwaaiend met zijn wandelstok?
Noemt U eens 2 Amerikaanse generaals uit de Tweede Wereld
oorlog, die nu een belangrijke burgerfunctie uitoefenen.
Welke zijn de A.B.C.-landen van Zuid-Amerika?
Noem eens 3 woorden die met „hage" beginnen.
„Toen de auto een lekke band kreeg, sloeg deze over de kop".
Wat is er onjuist in deze mededeling?
9. Hoe luiden de namen van de twee schiereilanden, die bekend zijn
als de voet en de hiel van Italië?
10. Wat is het grootste paleis ter wereld?
(Voor de antwoorden zie men tussen de advertenties.)
5.
6.
7.
8.
Wat nog in geen land werd uitgegeven
is zojuist in de bekende CULTUUR
SERIE verschenen, n.l. het complete
relaas van
„DE WERELDOORLOG 1939-'45".
Dit objectieve verhaal over 's wereld's
meest dramatische „schaakspel" werd
speciaal voor de algemeen ontwikkelde
leek geschreven door de Majoor van de
Generale Staf B. KONING, die de be
schikking kreeg over alle documenten.
Deze in geheel linnen gebonden en op
prima houtvry papier gedrukte CUL
TUURSERIE-uitgave is verlucht met 76
uiterst deskundig ontworpen schetsen
en situatie-tekeningen en 54 kunstdruk-
illustraties der belangrükste personages
en is ingeleid door Z.K.H. Prins Bern-
hard der Nederlanden. Uw eigen boek
verkoper is enthousiast.
71. Daar heeft me die Pam een hele
goede daad gedaan. Hy heeft zijn
worst, die Moeder voor hem heeft
klaar gemaakt en waar hy zo'n vrese
lijke trek in had, aan de arme oude
bedelaar gegeven. „Hier, eet u maar
op", zegt hij nog eens. „Ze zijn heer
lijk. Pim en Pom kijken zwijgend toe.
Ook zy hebben gevoeld wat hun plicht
was, maar Pam was de eerste, die het
gedaan heeft.
72. „Hier hebt u mijn worst ook",
zegt Pim en duwt de bedelaar een
tweede worst in de hand. „En de mij
ne ook", roept Pom en even later staat
de oude stakkerd met een verbaasd ge
zicht naar de drie worsten in zijn
hand te kijken. Moeder kijkt met een
gelukkig gezicht toe. Ze heeft er zich
niet in willen mengen, maar ze is trots
op haar drie zoons, dat kur. je zo zien.
S.: b-7-5-4
H.: h-10-6-4
R.: v-8
KL: a-8-5
H.:
R.:
SLECHT GESPEELD?
Het is in sommige gevallen moeilijk
te beoordelen, of een spel al of niet
goed gespeeld is. Het gaat in de prak
tijk maar al te vaak zo (helaas) dat
de uitslag beslissend is voor goed- of
afkeuring. Ook al speelt men nog zo
slecht, de partner ergert zich niet, als
men het spel wint. Evenzeer ten on
rechte barst vaak de critiek los, als
men het spel verliest. Een juiste analy
se abstraheert zich echter van het re
sultaat. Daarom is het juist zo lastig
een goede beoordeling te geven.
Wat zegt men bijv. van het volgende
spel:
S.: a-9-6
H.: 7-2
R.? h-b-7
KL: h-10-9-4-3
S.: 10-2
H.: v-9-8-5-3
R.: 5-3
KI: v-b-6-2
h-v-8-S
a-b
a-10-9-6-4-2
KL: 7
Biedverloop:
Z: 1 R; W: double; N: redouble; O: 1 H.
Z: pas; W: pas; N: 2 KL; O: pas.
Z: 2 Sch.; W: pas; N: 3 Sch.; O; pas.
Z: 3 SA. allen passen.
W. kwam uit met H. 4; O de v.; Z
het a.
Indien de R. maar goed zitten, heeft
Z geen zorg.
Maar indien R. v. niet valt of in
dien Z verkeerd snijdt dreigen W-O
óp zijn minst 4 H. slagen, 1 R. en 1 KI.
slag te maken.
Z ging aldus te werk; Hij speelde
een kleine R. uit de hand naar R. h.;
vervolgens R. van tafel en snijden op
R v. Waarom aldus gespeeld? Het ver
schil tussen niet snijden en wel snij
den is slechts zeer gering. De kans, dat
de R. vallen, Is slechts iets groter dan
de snijkans. Maar waarom dan niet op
vallen gespeeld, als de kans nu een
maal iets groter is?
In de eerste plaats heeft W gedou
bleerd, waardoor de kans al Iets stijgt,
dat W een singleton heeft. In de twee
de plaats wil Z niet riskeren, dat O
san slag komt, als O R. v. derde heeft,
want als O aan slag komt, speelt O
natuurlijk H. na; daarentegen als W
aan slag komt, is het nog niet zeker,
cmdat W niet kan uitrekenen, dat Z
H. b. sec heeft.
Inderdaad, W. kwam aan slag met R.
v., maar speelde toen geen H. na, maar
een kleine KL, teneinde te proberen
zijn partner aan slag te krijgen. Z nam
echter met K1. h.
Aldus won Z toch zijn spel. Maar
toch blijft het een vraag, of Z goed
gespeeld heeft. Waarde lezer, durft u
deze vraag te beantwoorden? Alleen
nog één waarschuwing: de Z, die dit
spel speelde, was de bekende Ameri
kaanse expert Sam Fry Jr. Bedenkt
dit. voordat gij een veroordelend von
nis uitspreekt.
Mr. E. C. GOUDSMIT
do soldaten verbleven; de mannen
kampeerden in tenten.
Desondanks heerste er overal een
ontzettend gedrang. Niet zelden strui
kelde men op klaarlichte dag ergens
over een slapende, die 's nachts op
wacht was geweest, en die het eerste
het beste vrije plaatsje benutte om de
moede leden te strekken.
Men had koortsachtig gewerkt om
het Fort in staat van verdediging te
brengen. Telkens weer verlieten pa
trouilles soldaten het Fort om te
trachten een uitweg te vinden. Maar
overal werden zij door de waakzame
Indianen opgevangen en ontsponnen
z'ch korte gevechten, zodat er wel
haast onophoudelijk schoten knalden.
Meer dan duizend mensen waren
zo, dag in dag uit, gedwongen om
dicht op elkaar te leven, leder was
geprikkeld en uiterst gauw op de teen
tjes getrapt. De vrouwen huilden bij
het minste en geringste, de kinderen
verveelden zich en schreeuwden, de
r-.annen hadden voortdurend ruzie
rver de geringste kleinigheid.
Drenkm'sbrui1- verergerde deze toe
stand niet zelden, maar ook bracht
de whiskeyfles maar al te vaak uit
komst bij twisten, een soort genees
middel, waardoor men zich weer ver
zoende en uitbarstingen van luidruch
tige vrolijkheid het gevolg waren
waarbij luid gezongen en gelachen
werd.
Tegen de avond van de veertiende
dag wilde Claire juist in de haar en
Nancy toegewezen soidatenblokhut
binnengaan, toen zij uit een tent schor
re stemmen hoorde, die een lied zon
gen. Als aan de grond genageld bleef
zij staan. Het waren de woorden van
hetzelfde lied. waarvan Egilson de be
ginregels had gezongen in antwoord
op haar vraag, waar Nancy vandaan
was gekomen.
..Waar hoorde je thuis
Eer je uitvloog?
Hoe is je naam,
Tom, John of Sam?
Niemand weet wie je bent
Niemand kent je hier
Woonde je in een paleis
Of was je een stalknecht?
Hier vraagt mes alleen
Of je een man bent.
Waar hoorde je thuis
Eer je uitvloog?"
Lang stond Claire voor de blokhut.
Mensen wrongen zich langs haar heen,
maar zij luisterde naar het koor van
schorre stemmen, totdat het zingen
eindigde, het zingen van een lied, dat
haar zo aan de koppige Egilson deed
denken.
Toen zij uit de blokhut kwam vond
zii Nancy hurkend voor het vuur, op
Indiaanse wijze stukjes vlees rooste
rend aan het spit. Elk ogenblik konden
Hilthy, Weber en de anderen van het
werk aan de borstwering van het fort
terugkeren. Claire vroeg aan Nancy of
er weer soep gekookt moest worden
om de hongerige magen te vullen. Be
reidwillig gaf Nancy een pan aan. El
ke dag was er nu soep omdat er ge
brek aan groente was. Ook was er
haast geen melk meer, omdat er geen
voer meer voor de koeien was. Daar
om was er maar een gerecht, dat ieder
een zo langzamerhand verfoeide, vlees
soep.
(Wordt vervolgd)
WAANNEER de oudste christenen hun
advent vierden, lazen zy het
verhaal van Jezus' intocht in Jeruza
lem. Op een ezel was hun Heer de
hoofdstad binnengetrokken, omstuwd
door juichende aanhangers. Er was ge
zwaaid met palmtakken, als teken der
overwinning. De stad had een enkel uur
verkeerd in een vreugderoes.
Maar al spoedig was alles verlopen.
Er kwam geen nieuwe koning; Jezus
trok zich terug; alles bleef by het oude.
De kruisiging was een week later het
resultaat van deze teleurstelling.
De oudste christenen lazen ln de ad-
ventstyd dit verhaal. Het was alsof zij
zich daarmee goed wilden Inprenten,
dat Jezus gekomen was, vroeger, in het
verleden. En hij was gekomen als een
ergernis. Tegelijk echter wisten zy
daarvoor waren zy immers christenen
dat deze ergernis slechts de keer
zijde was van de zegen en redding, die
de vredevorst gebracht had.
Christus was gekomen, als ergernis
en als zegen.
"JOCH BLEEF het daarby niet. "Want
weer zagen deze oude christenen
hun Heer op zyn ezel trekken naar het
bolwerk der Romeinen. Zy wisten, dat
hy Incognito gegaan was. De Heer der
hemelen op een ezel.... zy wisten
nu ook, dat de intocht van hun Heer
tegen het eind van zijn leven wel een
halverwege afgebroken daad had moe
ten biyven. Want kruis en opstanding
moesten eerst nog volgen. Nu echter
leefde hun Heer! Nu was hij ln glorie
opgenomen bij zijn Vader. Nu was hy
waarlijk de vorst van hemel en aarde.
Zou hy dan z'n volgelingen op aarde
nog lang in verdrukking en ellende
achterlaten? Integendeel! Nu zou hy
spoedig weerkomen als triomphator. Hy
zou de zynen tot zich nemen. Hij zou
zijn goddelijk en eeuwig rijk stichten.
De tweede advent zou een glorie zijn,
een triomf, een juichend feest.
Zozeer leefde sommige groepen van
deze oudste christenen in deze gedachte
van de spoedige wederkomst van hun
Heer, dat zij hun aardse plichten ver
waarloosden. Waarom zouden zij een
nieuwe onderneming op touw zetten,
waarom zouden zij trouwen, waarom
zouden zij sparen voor hun oude dag,
wanneer Christus ieder ogenblik kon
komen om zijn vrederijk te stichten?
J^jAAR HET VREDERIJK bleef uit. De
tweede advent liet op zich wach
ten, maanden, jaren, eeuwen. Een ver
wachting echter kan niet altijd gespan
nen blijven. Zo is in de loop der
eeuwen langzaam aan de verwachting
van Christus' wederkomst verbleekt.
Men geloofde niet meer in Hem, die ko
men zal. Men dacht niet meer aan het
Godsrijk, dat als een wonder, als het
ware vertikaal, zou neerdalen op deze
aarde.
In plaats daarvan groeide meer en
meer de gedachte, dat het vrederijk
niet vertikaal, maar horizontaal zou
komen. Niet van boven, van God zou de
laatste redding komen. Maar de mensen
van het platte vlak zouden langzaam
aan, in ernstige samenwerking, een we
reld van vrede en rechtvaardigheid
stichten. Zo dacht men b.v. in de
vorige eeuw. Zo denken nog velen.
yOCH IS DIT „horizontale" vooruit
gangsgeloof in onze eeuw danig
geschokt. Iedere krant die u in
handen krijgt, knaagt opnieuw aan
deze verwachting van de gestadige
vooruitgang. Want het blijkt overdui
delijk dat mensen, al zijn ze met de
beste bedoelingen bezield, het eeuwi
ge vrederijk niet brengen of kunnen
brengen.
Daarom gaan onze gedachten in deze
adventstijd weer terug naar de Koning,
die incognito zijn hoofdstad binnen
rijdt. Nog gaat Christus incognito door
de wereld. Nog toeft zijn rijk. Maar de
gelovige weet het: Toch is Jezus Chris
tus de Heer! Zijn rijk zal komen als
het grote wonder. Aan het eind der
geschiedenis zal het kind van Bethle
hem, de kruiseling van Golgotha staan.
Daarom bidden wij, juist in de ad
ventstijd: Uw koninkrijk kome. Daar
mee vragen wij, of de almachtige per
soonlijk ingrijpt in onze tijd. Daarmee
vragen we licht van God over ons
donkere, sinistere gepruts. Wij vragen
aan Christus om de demonische ban,
waarin onze wereld besloten schijnt te
liggen, te doorbreken. Wij vragen
daarmee om de bevrijding van allen,
die rechteloos zijn, verdrukt, in armoe.
Wij vragen of kortweg ieder mens van
God de hem oorspronkelijk eigen, god
delijke waarde mag ontvangen. Tn deze
tweede bede van het Onze Vader vra-
opn wij om klaar te staan voor Gods
ó'enst op elk terrnin.
Wy geloven in Hem die komen zal.