DE TREURWILG Het Christuskind in t Verre Oosten Elke dag een draadje ke VASTE GROND omen zal i' f mgfèm ■mmmm WMmmzmMMMmm Met naald en Voor de Kersidagen Bijzondere recepten van radio-kookieraar Kers HET WONDER IN DE DONKERE KAST De Feesidagen en de eenzamen 3 Mogelijkheden schaar Kunst past zich aan bij landaard EEN VLAAMSE VERTELLING Vrede op Aarde t van een der sstijds voor de een breae rivier badjas naar de •er. Wat klopt er maal de rivier dus daar, waar tal. yeveel jaar is de i Verne, gebruik: ine? loopt, zijn han- k? Tweede Wereld- tenen. over de kop", die bekend zijn idste christenen hun ien, lazen zij het intocht in Jeruza- '1 was hun Heer de getrokken, omstuwd thangers. Er was ge kken, als teken der 3d had een enkel uur eugderoes. was alles verlopen, lieuwe koning; Jezus es bleei bij het oude. een week later het teleurstelling, tnen lazen In de ad- al. Het was alsof zij 1 wilden inprenten, was, vroeger, in het ras gekomen als een echter wisten zij ij immers christenen is slechts de keer- egen en redding, die racht had. •komen, als ergernis daarbij niet Want eze oude christenen zei trekken naar het inen. Zij wisten, dat n was. De Heer der ezel.... Zij wisten itocht van hun Heer i zijn leven wel een aken daad had moe- kruis en opstanding volgen. Nu echter Nu was hij in glorie Vader. Nu was hij ran hemel en aarde. Igelingen op aarde rukking en ellende mdeel! Nu zou hij i als triomphator. Hij zich nemen. Hij zou ieuwig rijk stichten, t zou een glorie zijn, chend feest, ommige groepen van nen in deze gedachte vederkomst van hun aardse plichten ver- rom zouden zij een ing op touw zetten, j trouwen, waarom i voor hun oude dag, ieder ogenblik kon derijk te stichten? 3ERI.TK bleef uit. De t liet op zich wach- n, eeuwen. Een ver in niet altijd gespan- is in de loop der aan de verwachting derkomst verbleekt, meer in Hem, die ko lt niet meer aan het en wonder, als het u neerdalen op deze in groeide meer en dat het vrederijk aar horizontaal zou rven, van God zou de nen. Maar de mensen k zouden langzaam- menwerking, een we en rechtvaardigheid it men b.v. in de mken nog velen, horizontale" vooruit- i onze eeuw danig krant die u in aagt opnieuw aan van de gestadige het blijkt overdui- al zijn ze met de bezield, het eeuwi- brengen of kunnen ze gedachten in deze ;rug naar de Koning, hoofdstad binnen- ristus incognito door eft zijn rijk. Maar de Toch is Jezus Chris- i rijk zal komen als Aan het eind der iet kind van Bethle- van Golgotha staan, wij, juist in de ad- ïinkrijk kome. Daar- f de almachtige per- i onze tijd. Daarmee 'an God over ons gepruts. Wij vragen de demonische ban, ld besloten schijnt te ireken. Wij vragen evrijding van allen, verdrukt, in armoe, •tweg ieder mens van ronkelijk eigen, god- ig ontvangen. In deze het Onze Vader vra- te staan voor Gods •ein. lem die komen zal. P*EN WERKROOSTER, een opschrijf boekje en een kaartsysteem; een doelmatige wijze van werken en op bergen en een flinke portie volharding en over een maand zit u prinsheer lijk elke avond een uurtje bij de haard te lezen of te studeren, zonder gewe tenswroeging over weggestopt verstel werk of een volle stopmand. En als u eenmaal zóver bent, dan vinden we er samen ook wel wat op om eens per week een hele avond of middag vrij te maken. Is het niet de moeite waard, om het in elk geval te proberen? Een werkrooster: dat kan ieder voor zich het beste uitpuzzelen, omdat de omstandigheden zo verschil lend zijn kunnen. Een moeder met een kleintje in de wieg moet er per dag nogal wat tijd afnemen voor het badje en de voeding van de baby, om nog maar te zwijgen van de extra was. Maar zij heeft weer heel wat minder stop- en verstelwerk dan de moeder van een troep schoolgaande woelwa ters. Het werk in huis zal echter voor beiden wel op hetzelfde neerkomen, al leen heeft de tweede moeder een paar bedden meer op te maken. Toch kun nen beiden het klaarspelen met het eigenlijke huiswerk om elf uur klaar te zijn, waarna ze in de keuken kun nen blijven om te komen voor het middageten. De moeder van de baby kan dan terwijl de luierwas spoelen; die met de schoolgaande robbedoezen een steek breien of stoppen. Als we om half negen 's morgens beginnen, hebben we twee en een half uur per dag om het huis schoon te houden, wat neerkomt op één uur voor het dagelijks werk (huiskamer, bedden enz.) en anderhalf uur voor de rest. Die rest omvat zowel de was als de andere vertrekken van het huis. Als we één morgen per week voor de was reserveren, moeten we die rest van 't huiswerk (suite, keuken met bijkeuken en WC, gang, trap, overloop en slaap kamers) in vijfen knippen, zodat ze na een week allemaal een flinke beurt hebben gehad. Logeerkamer, kelder en zolder kunnen best met een maande lijkse attentie volstaan. In anderhalf uur kan zo'n grote beurt best klaar komen, en houden we nog wel tijd over voor een extraatje, een kastplank opruimen, 'n plint afnemen, één vloer zeil soppen en boenen. Zodoende kun nen we zelfs de grote schoonmaak te rugbrengen tot de bedden naar buiten brengen en vitrages wassen, als we die nog rijk zijn.jjOp die manier el ke dag een draadje werk ik bijvoor beeld in drie maanden mijn keuken rond. Die wordt dus viermaal per jaar schoongemaakt zonder ooit op de kop te staan. Als we eenmaal kasten en laden heb ben ingeruimd, lappen en kleren in kisten opgeborgen en zo voort, scheelt het ons een massa tijd als we op kast deur of kist een papiertje met inhouds opgave plakken. Het voorkomt wan hopig zoeken naar een paar wanten of 'n stuk elastiek als we juist verschrik kelijke haast hebben. Na het vatenwassen zijn we bij deze werkwijze absoluut klaar met stofdoek en stofzuiger. De middag is voor onze vaste kuier van een half uur, opknap pen en ons uiterlijk verzorgen, strijken stoppen of naaien. Het vrije uurtje valt dan 's avonds als de handenbinders naar bed zijn, of, voor moeders met studerende kinderen, 's middags als het huis stil is. Als we ons boek dicht slaan kunnen we dan weer opgefrist verder gaan aan ons naaiwerk, en onder de HET PANKLAAR MAKEN EN BE REIDEN VAN 'N GEMEST KONIJN Het doden Met de meeste nadruk moet ik er U in de eerste plaats op wijzen het dier, tengevolge van een verkeerde behandeling, bij het doden niet on nodig te laten lijden. De juiste ma nier is wel kort en krachtig een flinke stevige klap met een hard voorwerp achter de oren toe te brengen, zodat het dier onmiddel lijk dood is. Niet alleen bewusteloos slaan. Martel het dier dus niet door het z.g.n. stroppen en ophangen, iets wat maar al te dikwijls voorkomt, omdat men ten onrechte meent, dat dan het vlees fijner en smakelijker zou zijn. Het villen a. Hang het dier stevig aan de ach- poten op, dus met de kop om laag. b. Maak de huid bij de achterpoten, de z.g. „broek" met een scherp mesje open, te beginnen aan de binnenkant van de poten tot de staart, door een oppervlakkige in snijding. c. Trek nu voorzichtig het vel af tot aan de voorpoten, maak ook daar de huid los en trek dan ver der door tot aan de hals. d. Snijd dan met een scherp mesje de oren af en trek de huid vrij. e. Verder het dier voorzichtig aan de buikzijde open snijden, neem er de ingewanden uit (behalve de nieren) en was het vlees met lauw water (binnen) goed schoon. Bewaar de lever en het hart om deze later mee te braden. Let bij de lever vooral op het galblaasje, dit moet zorgvuldig worden verwijderd en mag niet stuk gaan, anders wordt het vlees bitter. f. Snijd dan de voor- en achter bouten af. g. Hak de rug in stukken en was alle stukken flink af. Veel men sen maken de fout deze stuk ken konijn een nacht of een dag in water met zout of met azijn te zetten. Deze behandeling deugt niet en niet alléén omdat daar door de fijne smaak verloren gaat, maar het vlees wordt stug en smakeloos. Leg de stukken op een schotel en dek deze af met een vochtige doek en laat zo het vlees een dag of een nacht besterven; het vlees wordt dan mals. Dan is het konijn z.g. panklaar. De bereiding a. Zout en peper de stukken konijn en wikkel deze even door wat bloem. b. Doe in een koekepan een flink stuk boter, wat vet en eventueel een scheutje sla-olie en laat dit goed warm worden. c Schroei hierin vlug aan alle kan ten de stukken konijn mooi bruin en leg de stukken over in een an dere pan, die gesloten kan wor den. d. In het restant bakvet laat men een kleine ui (zeer fijn gesnip perd) met tussen duim en vinger een weinig Dillezaad, verkrijg baar bij drogisten, enkele ogen blikken zachtjes fruiten, voeg er een klein scheutje water bij en doe dit bij de stukken konijn. e. Sluit de pan en laat nu zachtjes gaar braden, doch van tijd tot tijd het vlees bedruipen en om keren. Zodra het vlees zich ge makkelijk van het been laat ont doen is het volkomen gaar. Het afmaken van de jus Neem de stukken konijn uit de pan,leg ze op een schotel en houd deze even warm. Plaats de pan op het volle vuur en laat de jus volkomen inbakken. Giet er nu een weinig meer water bij en los het bruine aanbaksel op. Laat opnieuw indampen en voeg er nu wat ruimer water bij en los dit op tot er een mooie bruine saus is verkregen. Breng de saus goed op smaak met zout, peper en wat soepen-aroma. Bind een weinig met wat aardappelmeel of mai- zena. Giet de saus over de gebra den stukken konijn en bestrooi het geheel met wat gehakte peter selie. Geef er verse aardappelen en appelmoes bij. GEGARNEERDE KERSTROLLADE Een rollade (2 a 2'/i pond), zout, peper, 50 gram boter, 25 gram vet, '/i gare biet, 2 grote winterworte len, 1 blik doperwten, een hoeveel heid luchtig aardappelpuré, wat soepen-aroma, wat maizena of aard appelmeel, 1/4 liter water, gehakte peterselie, enkele schijfjes augurk en wat takjes peterselie. Zout en peper de rollade, laat bo ter en vet flink warm worden in de koekepan en schroei de rollade hierin vlug aan alle kanten mooi bruin van kleur. Leg ze over in een andere pan en giet er het bakvet bij met een wei nig water en laat de rollade zacht jes gaar stoven, (per 500 gram 25 min) Maak de jus af met wat zout, peper en soepen-aroma en bind ze een weinig met wat aardappelmeel. Maak de doperwten warm en stoof ze met een stukje boter, wat zout en suiker. Schaaf de wortel op een rauwkost - schaaf en kook de stukjes in een weinig water met zout en suiker gaar, daarna met wat boter nasto- ven. Schaaf de gare biet op een rauw- kostschaaf aan stukjes en stoof deze e\ eneens met wat boter. Snijd de rollade aan plakken, leg in het midden van de schotel een flinke laag puré, leg hierop tegen elkaar de plakken rollade (een ge deelte ongesneden laten). Maak of spuit nu om het vlees kleine vakjes van de puré en leg om en om in die vakjes wat doperwten en oranjewortel. Leg om het geheel een krans van stukjes warme biet. Leg er stukjes peterselie tussen en decoreer de schotel door hier en daar op de biet wat schijfjes augurk te leggen. Giet over het vlees de saus en be strooi het geheel met wat gehakte peterselie. Geef er de rest van de saus (appart) en een schotel warme vers gekookte aardappelen bij. Dien vooral het geheel goed warm op. hand nadenken over hetgeen we gelezen hebben, of een opgewekt gesprek voe ren met onze echtvriend. In het begin zal het ons wel wat vreemd aankomen, na een roezige dag onze gedachten bij een boek of artikel te houden. Maar v/at belet ons om eerst eens een kwar tiertje lui te zitten soezen met het boek of tijdschrift op onze schoot, om daarna rustig een paar bladzijden aan dachtig te gaan lezen? UN WAT, zal de secure lezeres vra gen, moet ik nu met dat opschrijf boekje en dat kaartsysteem doen? Dat opschrijfboekje is ons dagelijks geheu gen voor alles, wat aanvulling behoeft, van zout af tot stopsajet toe. Het be spaart ons onnodig geloop en ergernis, doordat we het boodschappen doen tot één keer per week kunnen beperken. En het kaartsysteem is ons geheugen op lange 'termijn. Och, het behoeft er heus niet zo prachtig uit te zien! het mijne is ondergebracht in een ouder wets hoog sigarenkistje, en de letters van het alphabet staan getekend op stukken karton, die uit oude watten dozen zijn geknipt. Ik berg er recepten in op en adressen, maten van kleding en schoeisel; ik noteer erin hoeveel stof ik nodig heb voor een japon met lange mouwen en hoe ik een azalea moet overhouden. Daar hebt u nu 't systeem in vogelvlucht, en als u er meer van wilt weten, schrijf dan ge rust aan SASKIA. Wanneer het buiten vriest dat het kraakt en de korte dagen ons er tel kens weer aan herinneren, dat we in het putje.van de Hollandse winter le ven, is er al iets gaande in onze don kere kast, dat ons het vertrouwen in de komende herleving van de lente schenkt. Want onze bollen steken hun groe ne neuzen al dapper omhoog; zij groei en en zetten knop, ondanks donkerte en koude en aanstonds prijkt hun bloei op onze vensterbanken en zet het feest van de lente in onze huiskamer reeds in, terwijl daarbuiten misschien nog schaatsen gereden wordt. Van de aardige blauwe druifjes kan men in huis maar twee variëteiten kwe ken, n.l. Muscari betryoides en Mus- cari azureum. Dit bolgewasje verdraagt geen kunstmatige warmte en houdt het meest van normale vochtigheid. Het aardigste effect bereikt men, als men de bollen dicht naast elkaar zet in pot ten en bakken met kiezel. Crocussen verdragen absoluut geen droge lucht of kunstmatige warmte en hebben heel veel water nodig. De gele of oranje crocus is ongeschikt voor kamercultuur. Men zet de schaal met kiezel, waarin men de crocus kweekt, goed vochtig in het donker tot de neu zen 7 5 8 cm. lang zijn. Daarna worden ze koel en in het licht, dus liefst in een onverwarmde kamer gezet; dan bereikt men de beste resultaten. Juist op feestdagen, waaraan de De cembermaand zo rijk is, voelen de een zamen zich dubbel eenzaam. Zij maken een denkfout, waardoor zij by zich zelf het eenzaamheidsgevoel opwarmen. Zij zoeken geen afleiding, maar dwin gen hun gedachten min of meer om maar steeds af te dwalen naar andere mensen, die niet eenzaam zijn. Of zij halen herinneringen op aan betere, ge lukkiger tijden, toen zij nooit eenzaam waren en zich gulden dromen vormden van later een later, dat zo geheel anders werd dan zij toen verwachtten. Nu is het natuurlijk heel moeilijk, om dat deze maand juist zoveel intieme familiefeesten heeft. De Kerstdagen en de jaarwisseling drukken hun stempel op December. Maar het is nooit bevorderlijk voor een goede stemming om maar steeds weer te denken aan „dat wat je niet hebt" en daardoor volkomen blind te worden voor dat wat je wèl hebt. Het moge dan waar zijn, dat de grote gezin nen hoogtijdagen hebben bij elkaar, maar zij, die eenzaam wonen, hebben een vrijheid, die voor de gezinnen nooit is weggelegd. Zij kunnen precies doen, waar zij zin in hebben. Willen zij lezen, dan doen zij niemand te kort, die er juist op gerekend had nu eens gezellig en uitvoerig te praten. Hebben zij geen trek in eten, dan zijn zij volkomen vrij het etensuur te verzetten en eerst eens een eindje om te gaan of een bioscoop je te pakken. Wie, die deel uitmaakt van een groot gezin, kan zich deze luxe permitteren? Komt de alleenwonende oververmoeid van het werk thuis, dan belet niemand hem of haar om eerst eens even een uurtje te slapen. Natuur lijk, een vermoeid man des huizes kan ook bij thuiskomst in zün bed kruipen, maar zijn gezin zal dat toch alles be halve genoeglijk vinden en als je niet bepaald doodziek bent, dan doe je zo iets ook niet. De eenzamen kunnen best ook voor zichzelf iets bijzonders maken van deze feestdagen door bijvoorbeeld datgene te doen, wat voor een gewone dag te kost baar zou zijn of waarvoor zij dan geen uur vrij kunnen maken, omdat hun plichten dat niet veroorloven. De eenzamen moeten proberen zich los te maken van zichzelf en niet hun eenzaamheid koesteren, waardoor zij er steeds weer aan worden herinnerd. Denk eens na of er geen ouden van dagen zijn, die u een poos heeft ver waarloosd en die toch zo op uw komst zijn gesteld. Zeg niet; „Maar ze zijn zóóó vervelend!", want daar gaat het niet om! Heeft u het gevoel overal een on gewenste gast te zijn (sommige men sen denken dit werkelijk) verwen dan uzelf maar ga een mooie wandeling ma ken, haal een lievelingsboek uit een bibliotheek of luister naar een mooi concert. In één woord: maak er zelf iets van en uw eenzaamheidsgevoel zal smelten als sneeuw voor de zon! pjEBT U een aardig stofje en nog geen patroon? Dan is het misschien iets voor U, dit modelletje, geschikt om gemaakt te worden voor daags of ge kleed japonnetje, voor deux-pièces van één soort of tweeërlei stof. Geheel uit één stof vraagt het by een bovenwydte van 96 cm ongeveer 3,60 meter stof van 90 cm of 2,50 meter van 130 cm breed. Naden en zomen aan knippen. Voor het japonnetje met de schou derpas knipt U de patronen van vóór- en rugpand langs de stippellijntjes door. De overslag wordt alleen bij het rech- tervoorpand van onderen schuin weg geknipt, bij het linker laat u het recht doorlopen. We stikken de figuurnaadjes en verbinden rug- en voorpanden met de pasdelen. Tegen de voorkanten zet ten we een beleg van 4 cm breed en brengen de knoopsluiting aan. Zij- en schoudernaden sluiten, daarbij de rug- schouders iets inhouden. De rok knipt u het voordeligst met een naad mid denvoor en midden-achter. Bij brede stof kan deze vervallen. Het schootje, waarvan het patroon met een stippel lijn staat aangegeven, is van voren open met afgeronde hoeken. De rand werkt u met een schuin biesje of boor- lintje af. We sluiten de bijschuiner in de mouw, waarbij we een splitjevanlO cm open laten, dat we van druk knoopjes of lusjes en knopen voorzien. Bij het inzetten van de mouw de kop iets inwerken en de naad op het teken tje in het armsgat laten vallen. De hals- rand wordt tussen de kraag van dub bele stof gezet. U kunt het lijfje, het schootje en de rok aan elkaar naaien, of de rok apart afwerken met zijsplit en tailleband. Bij de zwarte japon is het voorpand aanéén geknipt. De overslag vervalt dus. Aan de hals maakt u een splitje en de halsrand zet U tussen een 2 cm breed boordje met een strik. Hiervoor gebruikt men een reep stof van 100 bü 4 cm, die langs de hals dubbel ge nomen wordt. Het schootje is van voren eveneens aanéén geknipt; in de taille maakt u zijsluiting. By het derde fi guurtje is het schootje van over slag en tegenbeleg voorzien. Aardig is het schootje even tueel van kantstof of met pailletten of borduursel ver sierd, apart aan een ceintuur te zetten. Met een paar bijpassende manchetten geeft a dan aan een glad japonnetje een an der cachet. 1 jy U MEN BIJ HERHALING leest, dat het de Christengeneraal Tsjang Kaï Sjek in China niet voor de wind gaat, vrorden onwillekeurig de gedachten in deze Kersttijd getrokken naar die Oosterse landen, waar millioenen Christenen de geboorte van hetzelfde kind vieren, zij het dan in geheel an dere omstandigheden. In deze landen heeft zich een specifieke uitdrukkings vorm in de beeldende religieuze kunst naar voren gedrongen. In het hernieuwde Japan, dat einde lijk is verlost van zijn Sjogoenaaat, dat de „heilige zon" en het „eeuwige zwaard" als propagandamiddelen toe paste, worden thans jaarlijks tentoon stellingen gehouden van kunstwerken, die zijn geïnspireerd op het Christen dom en ook door niet-Christenen blijkens de berichten worden ge- waardeerd. In China bestaat aan de Katholieke universiteit te Peking een schilderklasse voor Christelijke kunst, onder leiding van de beroemde Lukas Chendie er naar streeft in die kunst richting een hoge mate van levendig heid te brengen. In vele andere mis sie- en zendingsgebieden, zoals in Korea, Indochina, Indonesië en zelfs bi) de natuurvolken in de Stille Zuid zee wordt een inheemse christelijke QE WEET, DAT DE HEILIGE FAMILIE, uit vrees voor Herodes, op de vlucht was gegaan naar Egypte. Dat de verre reis in die hete streken hen sterk vermoeide, dat spreekt van zelf. Het was omtrent de middag en de zon brandde over de aarde. Uitgeput van vermoeienis, gingen zy in de schaduw van een dikke boom zitten, die zijn lange takken boven hun hoofden wyd uitstrekte. Ze dachten aan de boze Herodes en zijn wrede soldaten en aan de ongelukkige moeders, die hun kinderkens zagen vermoorden. Wanneer zij daar enige tijd uitgerust hadden, zagen zij een grote wolk zand in de verte op rijzen. Die wolk naderde gedurig; welhaast hoor den zij het gekletter van wapens en toen zy nu ook de koperen stormhoeden gewaar werden, die in de stralen van de zon glinsterden, begrepen zij, dat de soldaten van Herodes hen op de hielen volgden, om het Kind te vermoorden. Ze zaten daar nu halfdood van schrik. Aan vluchten viel niet te denken, want de soldaten bereden vlugge paarden en zouden hen op één, twee, drie achterhaald hebben. Zich verbergen was onmogelijk, want de boom, waaronder zij rustten, was de enige van heel de omtrek. Wat gedaan? Beiden vielen op hun knieën en stelden hun leven, maar bijzonderlijk dat van het kindeke Jezus, onder de bescherming van de Allerhoogste. Terwijl Maria en Jozef aldus met neergebogen hoofden in gebed zaten, hoorden zij de bende soldaten steeds nader komen en het geritsel en geklikklak van de wapens werd spoedig duidelijk. Ge kunt denken, hoe zij beefden van angst, toen de stemmen der soldaten in hun oren klonken. Maar, o wonder! De paarden reden voorbij, zonder dat iemand hun het minste kwaad deed of zelfs een woord toevoegde. Eerst toen het gerucht bijna geheel was uitgestorven, durfden Maria en Jozef hun hoofd opheffen, om te zien, of alle gevaar nu werkelijk verdwe nen was. Maar, hoe groot was hun verwondering! De boom had zijn lange takken tot op de bodem laten neerzinken en onder dat dichte, groene dak zaten zij volkomen in veiligheid. Na een poos hoorden zij de soldaten weer terugkeren, doch zij bleven gerust in hun schuilplaats en van daar hoorden zij de soldaten zeggen, hoe zjj aan de koning zouden vertellen, dat zij in de woestijn nergens het Kind noch de ouders gezien hadden. Toen de soldaten nu uit het gezicht verdwenen waren, kwamen Maria en Jozef uit hun schuilplaats te voorschijn, dankten God voor hun wonder bare redding en zetten hun reis naar Egypte voort. Het zaad van die kostelijke boom werd door. de ganse wereld verspreid cn bij ons is bij bekend onder de naam van treurwilg. kunst aangemoedigd en algemeen er kend. £JE INDIëR Angelo da Fonseca heeft zich het scheppen van een Indisch- christelijke schilderkunst ten doel ge steld en kan als de grootste kunstenaar op zijn gebied worden gexenschetst Deze kunstenaar, die onder andere werd opgeleid door dr. Abanindrath Tagore, een neef van de dichter, heeft de bijbelse verhalen en gebeurtenissen „vertaald" in de uitdrukkingsmogelijk heden van zijn eigen land. Zo is van hem bekend een schilderij van het „Heilig Hart", waarop Christus staat afgebeeld als een Voorindiër. De ge boorte van Christus en het eerste Kerstfeest in de stal spelen zich niet af in Bethlehem, doch in Voor-Indië. De voorstelling van de Drie Koningen leent zich uit de aard der zaak zeer voor een sprookjesachtige „Indische" afbeelding. Van een kunstenaar uit Kambodsja is een schitterend mooie kruisiging bekend, waarbij de gekruisigde omge ven is door een viertal klaagvrouwen, die gehuld zijn in Kambodsjaanse prinsessengewaden en wier hoofd Is gedekt door fraaie puntige mutsen met goudbrodée. Een ieder, die iets heeft gezien van de Japanse prentkunst (waarvan weer fraaie staaltjes tentoongesteld zijn in het Stedelijk Museum te Amsterdam) kan zich een voorstelling vormen van de wijze waarop de Japanse penseel- kunstenaar een innig gebeuren als de geboorte in de stal zal afbeelden. Zo heeft Kimiko Koseki een Maria met kind geschilderd op zijde, waarbij moe der en kind in Japanse kimono's zijn afgebeeld en het kribje een bamboe mandje is. Op de achtergrond ziet men de besneeuwde Fuchi Yama. JN ONZE EIGEN overzeese gebieds delen in het Oosten zijn talryke kunstenaars, die de Bijbel als bron van inspiratie gebruikten. Bekend Is Raden Xaver Basoeki Abdullah, die bijvoorbeeld kruiswegen schilderde, waarbij Christus en de omringende figuren afgebeeld zijn als wajangpop pen, zoals die in het Javaanse spel worden gebruikt. Hoewel ons deze wijze van afbeel den in het begin vreemd aandoet, zal men bij nadere overdenking moeten toegeven, dat de Oosterse volken van ónze wijze van afbeelden even wonder lijke gedachten moeten krijgen, im mers, wat ons als vreemd treft by an doren, doen we zelf in onze Cbrlete- LIED VAN DE WEEK Straks zullen weer de torens zingen Het heerlijk lied van vred' op aard. Dan zitten wij weer vol devotie Rondom de kerstboom heen geschaard. Dan zullen wij weer heel stil luistfren Naar 't eeuwenoude kerstverhaal. De boodschap van volkomen vrede, Voor ieder volk, voor ied're taal. Maar als wij in de wereld rond zien, Deez' wereld vol van list en haat, V/aar boven in een vlammend opschrift Dit ene woord „Atoombom" staat; Dan dreigt de moed ons te ontzinken Om mee te stemmen in het lied, Dat eens de eng'len lieten horen. Wij durven het gewoonweg niet. Nóg bloedt de wereld uit de wonden, fin ar door de oorlog toegebracht, Of reeds wordt aan de moog'lijkheid van 'n Nieuwe wereldbrand gedacht. Wij denken aan het arme China. Aan Indonesië vooral. En wie voorspelt hoe de verhouding Met Rusland zich toespitsen zal? In Bethlehem, waar eens de Heiland, De Vredevorst, op aarde kwam, Doet Lamech nu zijn wraaklied horen, Daar woedt de helle oorlogsvlam. Ja, waar wij ook de ogen wenden, Naar Oost of West, naar Zuid of Noord, Het lied van Mars en zijn trawanten Wordt daag'lijks krachtiger gehoord. Och, dat de leiders dezer wereld Eens bij de kribbe bogen neer, En daar hun wapens neder legden. Hem daar erkenden als hun Heer. Want alle vredesconferenties, Zi; lopen op mislukking uit, Zolang men deze Vredekoning, De Heer der wereld buiten sluit. JABSON. lijke kunst in hoge mate. Vele van onze primitieve meesters beeldden het Kerstgebeuren af, spelend In onze ge bieden, Maria en Josef in „modern" costuum, 'de heiligen in de kleder dracht van geestelijken of ridders. Ma donna's en apostelen werden en wor den afgebeeld met een Italiaans, een Nederryns of een Nederlands gezicht en tegenwoordig ziet men in hoog blonde madonnafiguren niets vrepmds meer. Wat de wyze van weergeven betreft, kunnen we onze Oosterse mede-chris tenen dus niets verwijten. Neen, in tegendeel, we kunnen van de groto piëteit, waarmede de hoge gebeurte nissen uit het leven van Christus zijn geschilderd, nog veel, zeer veel leren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1948 | | pagina 7