KLOOSTERBALSEM weinig vis HOEST Admiraal b.d. C. E. L. Helfrich heeft het drukker dan ooit Het nieuwe boek Verkoudheid DA PO Schiphol wordt een der modernste luchthavens ter wereld •gemeester Kolb aar veroordeeld ompetoren Pancras Scharwoude Donkere wolken over Indonesië en Europa SCHRAIE HUID jjss Startbanen volgens het raaklijnen-systeem Nieuwe avonturen van Pim, Pam en Pom avontuur Res identie Het Radioprogramma nsen er niet zo gemakkelijk vis in het menu op te ne. md en Denemarken bv. ge. hoofd per jaar twee maal ls Nederland. De opbrengst rij is in ons land per jaar n. landse visserij houdt zich e drijfnetvisserij, de trawl. de snurrevaartvisserij. De ich vooral toelegt op de ha. is de voornaamste. De ha- v.n.l. gevangen vanuit dé iatwijk, Scheveningen en Het duurt van half Mei ember. Voorts is er tegen- jacht op de ijle haring voor kust. De haring is een el. Het vetgehalte b.v. kan 22 pet. De vangst kan de ijls niet bijhouden. De is van minder betekenis, ngst is ongeveer hetzelfde isserij. ze werden een aantal films uit cinematografisch oog- een voorlichtend oogpunt eslaagd genoemd mogen t kreeg een juiste indruk ingvisserij, terwijl de in ;nomen film van Buisjes- r te waarderen viel. der Gerechtshof te Am- ft heden H. F. W. Kolb, ester van Grootschermer tot 10 jaar gevangenis- rek van het voorarrest en •an alle rechten veroor- was beschuldigd van het n nat. soc. beginselen in der gemeente Aalsmeer •en van propaganda voor er het gemeentepersoneel, ■an propaganda voor het de Waffen-SS en dt liet bevorderen van arres- len'sen, die radiotoestellen ïti-Duitse pamfletten ver- ;t doorgeven van namen die Joden in huis verbor- aan de burgemeester van leer, waardoor 18 Joden :esteerd, welke geen van uggekeerd, en het verra- J. Koenraad aan de Orts- te Aalsmeer als zijnde iari heeft de advocaat-fis- m 12 jaar gevangenisstraf i ontzegging uit alle rech- leven geëist. VOOR STAATS- VSIONNERING Greeuw uit Heiloo hield in café Swart een pro voor bovengenoemde af- atse, terwijl hij even te- Ie had verzorgd te Zuid- 4 a de pauze trad het duo menigmaal is er harte- om de kunst die dit duo Ide. Ook hier hadden zich idene nieuwe leden ge- IER BEVOLKING. Geertruida J. Schouten naar Bovenweg 287 a; sheuvel van Akersloot ;g 338. Ida ten Wolde van Be- b naar Assen; Jeltje l Bovenweg 249 naar Immetje de Boer van 24a naar Alkmaar. Jan- 1 van Twuyverweg 158 RL1JKE STAND. iartje Jacob, dochter van n van Aaltje Schuiling. Arie Hoogland, oud 66 van Neeltje Wielings. Castricum). ingifte: Cornelis Schot, Bregtje Glas. Piet sabeth Annechien Schou- onker van kleur, reu, VOOR STAATS- SIONNERING id hield de Bond voor ering een propaganda- Kramer. Medewerking door mevr. Keetman terwijl de toneelvereni ging uit St. Maarten een van „Gebroeders de Ka de heer A. Greeuw uit is een succesvolle avond e nieuwe leden konden jen. ktberiehten 3 EXPORTVEILING, 7 44—56, II 29—40; rode savoye kool 6.5011; ïO21; spruitkool, extra II 1935; boerekool 15 484. rode bieten 6.10 5.506.60, waspeen 8 2.80, middelb. 6.20; prei erij 1.50—5.50. Goudrei- IARKTBOND, 8 Febr. kool 11.40—12; 6000 kg -10.50; 80.000 kg witte kg groene kool 15.50-21; f 8—9; 2200 kg bieten I 1 kg peen II 6.50, III IZEN, 7 Febr. 48400 1 11.40—12,30; 11400 kg -10.90; 9100 kg Deense 400 kg groene kool /eemarkt, 7 Febr. 115 en, 2 vette schapen cen- QXD Rode Hoestpoeders van Mi jnhardt Doos 4^ cr. -iiinim ip.,,1 mn. Gesprekken met bekende landgenoten UET HUIS VAN DE ADMIRAAL IN RUSTE, C. E. L. HELFRICH, aan het Ly- ceumplein 44 in Den Haag, ls een woning vol echte. rust'g-makende, Hollandse gezelligheid. Boeken en bloemen, warme meubelbekleding, foto s va j g - sen cn kinderen, zon over het tapijt en in de goudvissenkom. Die een terende bezetting heeft, rusteloos op zoek naar zichzelf. In de biografie van de korte, krachtige bewoner van de kamers komen namen voor, ie historie van ons vaderland overgeschreven zouden kunnen zijn. o Ceylon, Australië. VjVIE KENT ZE NIET sinds Hollandse schepen alle Oceanen bevoeren? En scheepsnamen: „Piet Hein", „Hertog Hendrik". Met rangen: adelborst, It. ter zee, kapitein lt. ter zee. Schout bij nacht (1938), vice-admiraal (1940) en tenslotte in 1946 de hoogste top: luite nant admiraal, de rang, die eens De Ruyter had. En nog functies: leerling Hogere Marine Krijgsschool, later; le raar en nog later directeur van die instelling. Commandant zeemacht Ned.-Indie, bevelhebber zeestrijdkrach ten. Het allerhoogste dank zii het aller beste: de hele persoonlijkheid voor de marine. Toen de admiraal, enige tijd geleden, afscheid van zijn functie nam, is dat nog eens extra belicht door see- vrouw Helfrich, die, van het begin van haar leven met de zeeman ondervond: dienst gaat voor. En zo is het nog. De admiraal moge b.d. zijn, als U hem vraagt hoe hij zijn dagen doorbrengt, zult U horen; „Ik heb het nog nooit zo druk gehad als tegenwoordig". Waarmee? „Met lezingen houden en schrijven." Wat dat laatste aangaat: van tijd tot tijd verschijnen er artike len van de hand van de admiraal in tijdschriften. Steeds over marine-on derwerpen en de toestand des lands. Maar er wordt nog meer geschreven. Herinneringen en gedachten over het verleden. Hoe dat nog eens openbaar zal worden? Daar heeft de admiraal nu nog geen idee van. Admiraal Helfrich behoort tot die Nederlanders, die geladen en geroepen zijn. Spreek twee minuten met hem en U weet wat er in dat sterk gebouwde hoofd van hem omgaat aan gedachten over het vaderland, dat hem eens de eer van zijn vlag toebetrouwde. Van daar, dat het grote wapenfeit, aan de naam van de admiraal Hedfrich ver bonden: de slag in de Java-zee, de eer van die vlag tot inzet had. Die eer is, in een dergelijk marineleven, een heel ding. En waar er mensen ter wereld zijn die daaraan schouderophalend voorbijgaan, is het „de dienst", die de admiraal roept tot het getuigen van zijn inzicht nü, nu hij vrij en onafhan kelijk is en dat als een grote weldaad ervaart, zoals hij zegt. „Het permanent handhaven van het Nederlandse oppergezag in Indonesië gelukt nooit, maar dat neemt niet weg, dat wij aandacht hadden moeten be steden aan ons gezag en onze verant woordelijkheid" zo zegt de heer Hel frich. „Het is de grote fout van Neder land geweest, dat het dat niet gedaan heeft. Het tempo waarin we Indonesië tot onafhankelijkheid brengen, is ge forceerd en dat wreekt zich nu al.' Van nabij heeft de heer Helfrich de tijd, direct na de overgave van Japan, meegemaakt. Als hij ervan vertelt zegt hij: „Na de ontwrichting van land en volk gedurende de Japanse bezetting had ons gezag sterker moeten zijn, dan het ooit geweest was. Maar dat was niet de bedoeling van de aan het bewind zijnde heren, zodat we een progressief geforceerde ontwikkeling kregen. Internationaal lag de zaak ook niet gemakkelijk, want men was er helemaal niet op uit het Nederlands gezag, sterker dan vroeger, te her stellen. Hier had de voorlichting van Neder landse zijde prachtig werk kunnen doen. Maar die was abominabel: anti- Nederlands en pro-Republikeins. En daarbij kwam, dat Van Mook de Repu bliek steeds over het hoofd aaide. Zo iets reëels als het communisme in In donesië bijv., dat we toch van 1920 al kennen en dat culmineerde in de op stand van 1926, is opzettelijk verzwe gen. De kern van alles werd: dat wij het gezag uit handen gaven, maar de verantwoordelijkheid niet. Waar Lin- gadjatti het gezag van de Republiek de facto erkende kan het geen verwon- r dering meer baren, dat het buiten land ons nu met wantrouwen beziet. Wij gaven tot dat wantrouwen alle mogelijke aanleiding". Stukken op tafel De admiraal is in staat, met destuk ken aan te tonen, wat er eigenlijk ge beurd is in Indie. Hij gaat naar het grote kabinet, dat in de kamer staat. Uit de onderste lade haalt hij een, in een grote doos verpakte, unieke uit gave: het verdrag van Tokio, waarbij Japan zich onvoorwaardelijk overgaf. Een van de ondertekenaars van dat verdrag was: luit.-admiraal Helfrich. „Ik heb er op gestaan", zo zegt hij, „dat destijds in het verdrag opgeno men zou worden, dat Ik tekende: „Na mens het Koninkrijk der Nederlan den". Dat vatte ik op, overeenkomstig artikel 1 van de toenmalige Grondwet. Dat Koninkrijk der Nederlanden had aan de oorlog deelgenomen. Daartoe behoorde gehéél Indie. Toen de on dertekening een feit was, had ons ge zag in heel dat Koninkrijk, dus in elke uithoek van Java en Sumatra, hersteld moeten worden. Dat is niet gebeurd en wij hebben daar niet eendrachtig en in het openbaar tegen geprotesteerd. Toen we ons eenmaal op het hellende vlak bevonden en de, twee dagen na de ca pitulatie van Japan, uitgeroepen Repu bliek gingen erkennen, was er geen houden meer aan. Sukarno en Hatta moet men nu niet gaan tekenen als strijders voor hun eigen volk. Zij wa ren Nederlands onderdaan, fn strijd met Japan en hun verhouding tot de Japanners betekende verraad en col laboratie. Dit over het verleden. Wat de toe komst betreft zegt de admiraal: „Vol ledige onafhankelijkheid van Indie be tekent chaos en wij liggen er lilt. Want wat heeft een staat nodig?. Machts middelen. En die zijn alleen in Neder landse handen. Komen onze troepen onder federale leiding, dan worden de rollen omgekeerd en komen zij te staan onder een regering, die zij eerst hchben gevangen genomen. We zullen het dan moeten aanzien, dat de Nederlandse soldaat vecht on der een Indonesische regering, ten einde de Nederlandse vlag neer te ha len. En dat allemaal, omdat we ziin gaan praten, vóór het Nederlandse ge zag in Indie hers.teld was". Hij vervolgt: „Door geknoei staan we hier. Het is de afschuwelijke erfenis van vorige regeringen, wier Indie-po- litiek werd bedreven door de minister president, de minsters van Overzeese gebiedsdelen en Buitenlandse Zaken in de 'eerste plaats en Financiën, Marine en Oorlog in mindere mate. Nooit had den we de Gouv.-generaal moeten af schaffen, want dat betekende gezag. Nooit, voor wij de souvereniteit kon den overdragen". Goede bondgenoten. „In mijn lezingen", aldus de admi raal na deze politieke verzuchtingen, „kom ik altijd weer op hoger niveau terug op deze kwesties. Ik richt mij op twee dingen, die men hier en overal goed weten moet, n.l. dat wij goede bondgenoten zijn geweest in de oorlog en in Indie, ter zee, te land en in de lucht niet alleen in het eigen belang volhielden, maar ter willen van het ge allieerd belang. Waaraan de admiraal dan toevoegt, dat hij zes weken lang alleen stond, omdat pas half Januari het commando Wavell in Surabaja be gon te werken. Versterkingen kreeg hij alleen in de vorm van luchtmacht. Het tweede punt, waar de heer Hel frich de aandacht op vestigt is:' de Westerse Unie. Hij wil n.l. voorkomen, dat men die enkel ziet als een conti nentaal gericht verbond. Er moet een groter verband bestaan tussen een W.- Europees pact en een pact in het Ver re Oosten. Daarom moeten wij de plaats hebben, die ons toekomt en met name Nederlandse steunpunten in de Indische archipel bezetten. De Westerse Unie ziet de admiraal overigens niet ééntwee drie verschij nen. Een bewapend Duitsland maakt de angst van Frankrijk en onszelf gaan de. Zonder een bewapend Duitsland dat wij vertrouwen is de Westerse Unie, naar de mening van de admiraal evenwel nutteloos. Met West-Duitsland kan zij prachtig werken. Een Westeuropese Unie annex At lantisch pact moet men zien als een maritiem bloc en niet als een continen taal bloc. „Begrijpt U nu", vraagt de admiraal tenslotte, „hoe afschuwelijk het ls dat we het Verre Oosten moeten prijsge ven, op het ogenblik, dat we het die nen in te schakelen? Onze overzeese belangen zijn voor Nederland de eni ge mogelijkheid om, met zijn millioe- nen bevolking nog een vinger in de pap te houden. Zijn we die kwijt, dan zijn we tot ondergang gedoemd". DE PELGRIMSTOCHT DER MENSHEID. De derde druk is verschenen van het standaardwerk „De Pelgrimstocht der Mensheid", de wereldgeschiedenis van de oudste tijden tot op heden, onder redactie van (wijlen) Dr. J. W. Ber- kelbach van den Sprenkel en prof. Dr. C. D. J. Brandt. Dit meer dan 800 pa gina's tellende, prachtig geïllustreerde en typografisch uitnemend verzorgde werk (Uitg. W. de Haan N.V. te Utrecht) bestaat uit acht hoofddelen, t.w. Egypte en Voor-Azië; Hellas en Rome; de middeleeuwen; Renaissance, Reformatie en Contra-Reformatie; de bloeitijd van het absolutisme; Rede, Romantiek, Revolutie; Restauratie, Liberalisme, Natinalisme; de Moderne Tijd. Er ls een omvangrijke litteratuur lijst, een zakenregister en een register van persoonsnamen' aan toegevoegd. Deze derde druk van het prachtige werk (dat reeds zó bekend en gewaar deerd is, dat het geen breedvoerige bespreking nodig heeft) bevat aan het slot een doorwrochte behandeling van de jaren 19401945 en ls daarmede het eerste geschiedkundige werk van for maat, dat volkomen actueel mag he ten. Wie in een band een op wetenschap pelijk hoog peil staande, vlot geschre ven geschiedenis der mensheid wil be zitten, die vrij is van eenzijdigheid en van bepaalde apriorismen, moet zich dit uitnemende werk aanschaffen. en pijnlijke handen, dóèrvoor ts Kloosterbalsem een heerlijk verzachtend middel, dat Uw huid verjongt en weer prachtig gaaien glad maakt. Ook bij wonden, blaren en els wrijfmiddel i ,GEEN GOUD ZO GOED INSTELLING VAN EEN DIRECTORAAT-GENERAAL VOOR DE INDUSTRIALISATIE. Naar wij vernemen ligt het in het voornemen een Directoraat-Generaal voor de industrialisatie in te stellen. De teraardebestelling van Ds. Van Dorp Ds. J. van Dorp, die, zoals gemeld, in de nacht van Zaterdag op Zondag in Engeland is overleden, zal Donder dag a.s. ter aarde besteld worden. Ds. van Apeldoorn, de opvolger van ds. v. Dorp als predikant bij de Ned. Herv. kerk te Londen, is gisteren vertrok ken naar Henham in Essex, waar ds. van Dorp woonde, om de" begrafenis te regelen. Ds. van Dorp had onlangs eenoperatie ondergaan. ELF PERSONEN DOOR KAAS VERGIFTIGD. Elf personen moesten tijdens het voorbije weekeinde in het St. Lauren- tius-ziekenhuis te Roermond worden opgenomen, daar zij in ernstige mate vergiftigd waren door het eten van ondeugdelijke kaas. Naast de elf patiënten in het zieken huis, van wie er verschillende zeer ernstig aan toe zijn, wordt nog een aantal minder ernstige gevallen thuis verpleegd. Sterfgevallen zijn nog niet te betreuren. Televisie in dienst der medische wetenschap In het Academisch Ziekenhuis te Leiden is Zaterdagmiddag voor de eer ste maal in Europa de televisie toege past voor het overbrengen van het beeld van een operatie naar een nabij gelegen collegezaal. Prof. dr. W. F. Suermondt verricht te de operatie, welke door de toepas sing der televisie in de collegezaal kon worden gevolgd door meer dan hon derd belangstellenden, professoren, me dici en studenten. Ook de Comissaris der Koningin in Noord-Holland, dr. J. E. Baron de Vos van Steenwijk, die curator der Rijks universiteit is, was aanwezig. Het operatieterrein was beperkt tot een oppervlakte van 1.00 bij 0.35 me ter. Op dit gebied kon men de handen van de professor, die de operatie ver richtte zien en tevens de assistenten, die hulp verleenden, waarnemen in hun werk. TRUMAN EN DE PALESTIJNSE KWESTIE. President Truman en minster Ache- son hebben de Egyptische ambassa deur te Washington doen weten, dat zij groot belangstellen in de bespre kingen, die thans op Rhodes in ver band met Palestina, worden gehou den, en dat zij zo spoedig mogelijk een goede oplossing verwachten. DE BRITISH ONTSLAAT 400 STAKERS. De directie van de British American Tobacco Cy te Amsterdam, in welk be drijf op 27 Januari een staking uitbrak teneinde te bereiken, dat de arbeiders voor aanvankelijk 4 later 8 pet. in de winst zullen meedelen, heeft aan de ca 400 stakers schriftelijk mededeling gedaan, dat zij ontslagen zijn. Albert Schweitzer in Europa terug Dr. Albert Schweitzer, de medicus, theoloog en philisoof, die het grootste gedeelte van zijn leven als - zendeling en arts in Frans Equatoriaal Afrika heeft doorgebracht, is in Konstanz te ruggekomen. Schweitzer, die thans 74 jaar is, zal zich gaan vestigen in Koe- ningsfeld, een klein dorpje in het Zwarte Woud. Surinaamse rij'st op komst De „Stuyvesant" van de KNSM, met de 500.000 kg Surinamese rijst aan boord die met een toeslag voor het Wilhelminafonds(de tbe-bestrijding in West-Indie) in ons land zullen worden gedistribueerd wordt Vrijdag 11 Fe bruari in Amsterdam verwacht. De rijst moet nog enige bewerking onder gaan en nog worden verpakt. Binnen kort kunnen de verenigingen en cor poraties de bestelde zending van dit welkome voedsel tegemoet zien. TOT RIDDER VIERDE KLASSE IN DE M. W. O. BENOEMD. Bij Kon. Besluit is benoemd tot rid- dèr 4e klasse in de Militaire Willems orde, de tijdelijk bevorderde dienst plichtig korporaal Wilhelmus Jacobus de Bruin, van het" wapen der infante rie van de Kon. Landmacht, ingedeeld bij 3-2 R. I. Hij onderscheidde zich in de strijd in Indonesië door uitstekende daden van moed, beleid en trouw. van neus, keel of borst, snuift en wrijft U weg met Schiphol wordt Nederlands grootste luchtvaarthaven! Het primitieve vliegveldje van 160 ha groot, dat in 1917 als start- en lan dingsplaats diende, het weilandje met zijn enkele houten gebouwtjes er om heen zal over enige jaren uitgebreid en herschapen zjjn tot een van de grootste en modernste luchthavens van de we reld. Met voldoening kan worden gecon stateerd, dat het mogelijk is geweest 'n plan van uitbreiding te ontwerpen, waarbij op hetgeen reeds aanwezig is, kan worden aangesloten en waarbij het nieuwe Schiphol op logische wijze kan groeien uit het reeds bestaande. Uit studie, practijk en strijd geduren de een lange reeks van jaren, heeft zich 'n plan ontwikkeld volgens het raak lijnen-systeem, het tangentiële plan, ontsproten aan het vernuftige brein van een Frans architect, verbeterd en aangepast aan de situatie op Schiphol. De zes start- en landingsbanen vormen als het ware raaklijnen aan het cen traal gelegen stationseiland, waar de gebouwen en verdere voorzieningen voor de afhandeling van reizigers en vracht komen. De banen zullen een lengte krijgen van 18002550 m. en een breedte van 60 m. Zij worden aangelegd op vlakke terreinstroken, omgeven door sloten. Het gebied buiten deze baanstroken SL OODO (OOC 153. En zo rijdt de jeep verder. De vrienden zijn niet zo opgewekt meer als in het begin. Ze vinden het hele maal niet prettig, dat de veldwachter zo boos op hen is en hen achterna jaagt. Eigenlijk zouden fe allemaal erg graag naar huis gaan, maar nie mand wil het voor de ander bekennen. En de jeep rijdt maar verder in de richting van Buldogstad. 154. Het zal niet lang meer duren of Pim is met zijn jeep in Buldogstad gearriveerd. Pim klikt scherp voor zich uit op de weg. Wat is daar toch een drukte in' de verte. Honderden dieren staan er langs de weg. „Zien jullie dat jongens", roept hij. „Er is daar iets aan de hand. Kijk eens naar al die dieren!" „Die zullen er toch niet staan om ons te pakken?" roept Pam angstig. IN DE 21 DOOR TJEERD ADEM A „Dan moet je zien, dat je in de buurt van de Rue de la Paix komt", zei de architect. „Daar heb ik zo nu en dan gelogeerd. En dan ga je eten bij Del- puech op de hoek van de Place du l'fcéatre Frangais en de Avenue de l'Opera. Daar krijg je een prima di- nertje, kerel, voor vijftien francs en je kunt er voor tien francs ook al te recht, alles met wijn inbegrepen. Wacht, ik zal 't adres voor je opschrijven". Hij nam een brief uit zijn zak, haal de de enveloppe er af en tekende met enkele potloodlijntjes hoe Steensma het vlugst van het station in het restaurant Eelpuech zou kunnen komen". „Dank je wel, ik hoop er van te pro fiteren", verzekerde Steensma, de en veloppe in zijn binnenzak stekend. „Vooruit lui, we1 gaan naar 't perron. Draag jij even een van die valiezen, De Ridder?" „Met genoegen, beste vent", zei de apotheker. Hij nam zijn wandelstok in zijn lin kerhand, tilde een koffer op en zette dis met een verontwaardigd gezicht weer neer. „Wou je me op de laatste middag, dat je me ziet nog.een dubbele breuk bezorgep?" vroeg hij verontwaardigd. „Hallo, kuier, neem dat ding eens even van me over. Hier heb je een kwart je", maar voorzichtig dragen hoor, want 't zit vol met prima Hollandse stinkadorussen en ouwe jandoedel, die meneer hier over de grens probeert te smokkelen. Waar moeten we wezen. Jelle?" „Tweede perron", commandeerde Slorm. ..Kom maar mee. Hebben jullie Ferronkaartjes?" Van Veeren viste in zijn vestzak en dregde een verlopen tramkaartje op „Lijn acht", zei hij, „Stationsplein— Scheveningen". „Hier jeugdige dwazen", zei Storm, de kaartjes uitdelend. „Als ik er niet wasHeb je 't jouwe al, Jelle?" „Un billet première classe Pa.... Faris", stotterde Van Veeren. „Waar komt nou die extra trein van jou?" informeerde De Ridder, nadat ze de tunnel onderdoor waren. „Hij komt niet, hij staat er al", zei Storm op de trein wijzend. „Dat is 'm nietconstateerde De Ridder. „Dat is 'm wel", hield Storm vol. „Dan staat de locomotief er verke erd voor", concludeerde de apotheker. Pa- tjs ligt aan de andere kant". „Je moet straks in de apotheek eens een beetje bruispoeder innemen", zei Storm nijdig. „Misschien bruist je ver stand dan een beetje los". Jelle gaat pas morgen naar Parijs". „En we brengen hem nou al naar station", protesteerde De Ridder. „Dat komt, ongelovige Thomas, om dat ie vanavond nog een bespreking heeft met de commissaris-generaal", zoi Storm. „In Heemstede", legde Steensma uit „Aha, ja ja", zei De Ridder, die het geval weer gewichtig begon te vinden „Ja ja, als je zo plotseling directeur wordt. We hadden eigenlijk wel voor wat bloewat bloemetjes kunnen zorgen". „Daar komt je nobele hospita, Jelle", waarschuwde Storm. „Ze staat rond te kijken of ze in 't gedrang een kind van ten half jaar kwijt geraakt is. Alle machtig, ze heeft bloemen bij zich. Donker rode rozen „Les fleurs d'amour", zei Van Veeren. „Gedragen jullie je nou alsjeblieft vijf mimi ten als gentlemen", verzocht Steensma ^ringend. „Ik ben er bij zonder op gesteld hier een goede naam achter te laten. En in een gezelschap als dit. „Dis moi jui tu frequentes et je te d'.rai qui tu est", declameerde De Bidder. „Gek hé, dat ik telkens weer in 't Frans sta te denken. Dat komt vast omdat Jelle naar Parijs gaat". De journalist baande zich een weg door de op het perron verzamelde rei zigers en bood juffrouw Van Lunteren hoffelijk de arm, „Ik begrijp wie u zoekt", zei hij kan in gebruik blijven voor landbouw doeleinden. De baanstroken zelf wor den aangelegd van een deugelijke gras mat voorzien, die jaarlijks grote hoe veelheid gras van eerste kwaliteit zal opbrengen. De start- en landingsbanen worden bij het naar binnen gerichte einde door enkele' zogenaamde rijbanen of taxiba- nen verbonden met een dubbele ring van rijbanen om het eivormige sta tionseiland. De rijbanen krijgen een breedte van 30 m. en worden evenals de start- en landingsbanen uitgevoerd in een constructie, die de zwaarste vliegtuigen, die in de toekomst wor den verwacht, zal kunnen dragen. Een aankomend vliegtuig vliegt om de luchthaven tot het gekomen is voor het naar buiten wijzende uiteinde van de baan, die ongeveer'ligt in: de rich ting van de óp dat ogenblik waaiende wind. Tegen de wind in landt nu het vliegtuig op deze baan. Wanneer het in aanraking met de baan is gekomen en de snelheid is afgenomen tot de nor male rijsnelheid op de grond, rijdt het langs een der aftakkende rijbanen naar de ring en begeeft zich langs een der beide ringbanen naar die plaats van het eiland, waar zich het platform en het stationsgebouw bevinden, waar heen de reizigers of de vracht moeten worden gebracht. Een vertrekkend vliegtuig rijdt van het platform langs de ringbaan en de aftakkende rijbaan naar het begin van de startbaan, die juist aan de andere zijde van het sta tionseiland ligt als de baan, waarop wordt geland. Langs deze startbaan stijgt het op en verwijdert zich hierbij dus van het stationseiland. Op deze wijze zijn dus twee tegen over elkaar gelegen banen tegelijk in gebruik; op de ene baan wordt geland naar het stationseiland toe, op de an dere baan wordt gestart van het sta tionseiland af. Draait de wind, dan komt er een ogenblik, waarop een an der stel van twee banen in gebruik wordt genomen, omdat de vliegtuigen ongeveer in de richting van de wind moeten landen en opstijgen. Draait de wind zover, dat hij juist uit de omge keerde richting waait, dan wordt de baan, waarop eerder gestart werd, lan dingsbaan, terwijl de baan, die eerder voor de landing werd gebruikt, start baan wordt. De toekomstige luchthaven Schiphol zal van de landzijde bereikt kunnen worden langs de Rijksweg Amsterdam- Den Haag, die door het stationseiland wordt geleid. De bestaande weg zal plaatselijk iets moeten worden omge legd. Hij wordt door middel van via ducten op twee plaatsen onder de ring baan voor de vliegtuigen doorgevoerd. Halverwege het stationseiland komen ruime aftakkingen, zodat het verkeer voor de luchthaven het doorgaande verkeer AmsterdamDen Haag niet hindert. Het middengedeelte van het stationseiland zal worden ingenomen door wegen, plantsoenen en ruime par- keergelegenheden voor auto's. Daar omheen komen de stationsgebouwen voor reizigers, vracht en post en de overige dienstgebouwen. Aan de bui tenzijde, bereikbaar van dé ringbanen, komen de platforms, waar de vliegtui gen kunnen worden opgesteld. Bij het opstellen van het plan ls er rekening mede gehouden, dat de nieu we spoorweg AmsterdamDen Haag die de Nederlandse Spoorwegen in de toekomst hopen aan te leggen, via Schiphol kan worden gevoerd. Ter plaatse van de luchthaven zal deze spoorweg ondergronds moeten worden. Men denkt hierbij aan een station in het centrale eiland, dat onder het sta tionsgebouw voor de luchtreizigers zal worden gemaakt. De gehele toekomstige luchthaven zal een oppervlakte beslaan van 1209 1300 ha. Het verlies van landbouw grond is een schaduwzijde van de luchthavenaanleg. Er is evenwel ook een lichtzijde. Zo dient te worden be dacht, dat, ongeacht het personeel van Gemeente en aannemers, werkzaam bij de wederopbouw en uitbreiding van de luchthaven, thans op Schiphol rond 7500 personen werken. Verwacht wordt dat dit aantal zich in de eerste 5 a 10 jsren nog zal verdubbelen. VOOR HEDENAVOND HILVERSUM I, 301 m Nieuwsberichten om 7, 8 en 11 uur KRO: 6,00 Guus Jan sen en zijn solisten 6,20 Sportpraatje 6,30 Voor de Strijdkrachten 7,15 Liede ren 7,30 ,,DR is leven" 7,50 Rubriek van do Wederopbouw 8,05 De gewono man 8,12 Cantate 8,40 Gedichten 8,50 Omroep-orkest 9,30 Opera-muziek 10,30 Gramofoonplaten 10,45 Avond gebed 11,15 Muziek HILVERSUM II, 415 m Nieuwsberichten om 6, 8 en 11 uur AVRO: 6,15 Tom Erich (piano) 6,30 „Achter het voet licht" 6,45 Ik zou zo graag.... 7,00 Kobus wint 7,3o Thomas Maygar (viool) 8,05 In het Radio-Zoeklicht 8,15 Bon te Dinsdagavondtrein 9,35 Als ik daar nog aan denk! 9,45 Buitenlands over zicht 10,00 Pierre Palla's parade 10,30 Zang- en samenspel 11,15 Gramofoon platen VOOR WOENSDAG HILVERSUM I, 301 m Nieuwsberichten om 7, 8, 1, 7, 8 en 11 uur NCRV: 8,15 Muziek op de vroege morgen 1,15 Ar thur Gray (orgel) 6,00 Onze Neder landse koren en korpsen 6,30 Voor de Strijdkrachten 7,15 Priltkebeen 7,30 He, actueel geluid 7,45 Engelse les S.05 Programma-proloog 8,15 „Trio-fan tasia'» 8,45 Dr A van der Hoeven 9,15 Bach-concert 9,45 Concert 10,15 Swee- linck-kwartet 10,45 Avondoverdenking 11,15 Gramofoonplaten 11,20 Dr A J v d Graaff 11,35 Opgewekte avond klanken HILVERSUM II, 415 m Nieuwsberichten om 7, 8, 1, 6, 8 en 11 uur VARA: 8.18 Fred Hartley en zijn orkes, 12,38 The Kilima Hawaiïans 1,20 Metropole-or- kest 5,15 The Ramblers 6,20 „Drie liedjes" 6,30 Verandering in het Zuiden VPRO: 7,00 Dr Ir F Bakker Schul, 7.15 Het nieuws uit Indonesië 7,30 Klank beeld 7,45 Lezen in de Bijbel VARA: 8,05 Dingen van de dag 8,15 Socialis tisch nieuws 8,20 Concertgebouw-orkest 9,15 „Je kunt 't nooit weten" 10,15 Kwartet Jan Corduwener 10,45 In de tuin der poëzie 11,15 Bruce Lowe zingt 11,35 Charlie Barnet en ziJn orkest vriendelijk. „Mag ik u even begelei den?" Verlegen lachend stapte de hospita aan Storms arm op het vriendenkrin- gelje af. „Meneer", zei ze, zich tot Steensma wendend, „ik hoop niet, dat u het bru taal vindt .Natuurlijk niet", verzekerde Steens ma. „Ik heb u zo lang mogen bedienen, dat ik op het station even afscheid van u wilde nemen. Ik heb een klein bloemetje voor u meegebracht". - Ze reikte beschroomd de bouquet over, welke Steensma met een hulpe loos gezicht van haar overnam en ach ter zich in een coupé legde. Als Storm nou maar voor zich kijkt", dacht hij. Donkerrode rozen voor een man, die een retourtje naar Leiden in zijn zak heeft. De spottende blikken van De Ridder gaven hem zijn zelfbeheersing terug. Hij schudde de juffrouw hartelijk de hand en dankte haar voor haar vele goede zorgen en voor de prachtige bouquet. „Ik dachtzo een bloemetje...." legde juffrouw Van punteren uit. „Ehret die Frauen, Sie flechten und weben irdische Rosen ins himmlische Leben", citeerde Van Veeren. ,,'t Is net andersom, ezel" zei De Ridder, ,,'t Zijn himmlischg Rosen". „Nou, dan ga ik maar, meneer", zei juffrouw Van Lunteren, een beetje verlegen rondkijkend. „Goede reis, meneer Steensma. En misschien laat u nog wel eens iets van u horen „Natuurlijk", beloofde Steensma. „Nog maals mijn hartelijke dank". Hij schudde haar opnieuw de hand en juffrouw Van Lunteren keek om zich heen. „Dag heren", zei ze. De heren namen hun ho-rtoti af en Storm loodste ziin '-o nor-Ha veilig naar de ingan» van tunnoj. „Je moet instappen. Jelle". zei hij, toen hij terugkwam. „De chef staat al met zijn spiegelei te spelen" Jelle Steensma stapte in do coupé en liet het portierraampje zakken. (Wordt vervolgd.) 1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1949 | | pagina 3