wen NIEN Amerika wil Duitsland opnemen de Europese gemeenschap in /\M5TEPDAHS De strijd om de atoombom Chefarine,4' :rzorg", m rpoort", E eur, Jonen, Jank N.V., elijke iouding. andel Mij., achien ".MARIA" 14 dagen en: Daarom treedt generaal Clay I Naar UUfQGnljk DGStUUrlhuidige dag dan ook niet gemaakt (Van onze diplomatieke medewerker) I door het State Department, maar door Cultureel Nieuws van hier en ginds HET NIEUWE BOEK Toneeldécors PODIUM' MAART ORSON WELLES: Episch realisme in Noordse film 4 beroemde genees middelen in 1 tablet t, id i (behalve I half acht, inie", Terpatra r, het oog a. p ƒ3.00 950' wordt de lezing. LANGE, igestr. 53. uur, LIES". ■krrjgbaar op rk en bij de ietten) en op 1113 uur. blaasinstr. erd. teren enz. 3EJUCHT. 'EL. 2853. g der tegen- ken. Alkmaar. 53, hineschrijven. Alkmaar, 5t vermelding e werkkring, is worden in- in enkele loor en 5 dagen elef. 3568. 24 en 3DER. >ORD 23 50 18.000.— 1.500. 17.500.— ■t, r- 7.000.— Laat KI-»-*- L„i -.zien van Duitsland wordt tot op de JtE MEDEDELINGEN over een spoe dig aftreden van generaal Lucius D. Clay als Amerikaans militair gouver neur in Duitsland zijn voor de insiders ln de politieke verhoudingen te Wash ington niet onverwacht gekomen. Kort voordat de generaal zelf de juistheid van deze berichten bevestigde, had president Truman het ontslag aan vaard van de onderstaatssecretaris van het departement van het Leger, gene raal William H. Draper. Dat was een gebeurtenis, die een lange schaduw vooruitwierp. Generaal Draper name lijk, tot op het ogenblik van zijn heen gaan in naam de chef van Clay, is de intiemste vriend van de militaire gou verneur en stond hem in Berlijn lange tijd als raadsman ter zijde. Volgens de officiële lezing keerde hü uit Duits land naar Washington terug om daar een hoge post bij het departement van het leger te gaan bekleden. Het was echter geen geheim, dat zijn ware functie was, generaal Clay en diens in zichten in de Amerikaanse hoofdstad te vertegenwoordigen. Dat zijn ver zoek om ontslag onmiddellijk werd ge accepteerd, kon daarom niets anders betekenen dan dat men in Washington eindelijk het reeds zo lang uitgestelde besluit had genomen, de machtsuitoe fening in Duitsland van de militairen op de burgers over te dragen. MEN MOET in dit verband weten, dat de Verenigde Staten de enige bezettende mogendheid zijn, die het beheer van de Duitse zaken nog niet hebben toevertrouwd aan de civiele autoriteiten, die met de leiding van de buitenlandse politiek zijn belast. Zeker, ook de Britse gouverneur in Duitsland is een bevelvoerend gene raal, sir Brian Robertson, maar hij krijgt zijn orders, behalve in zuiver militaire aangelegenheden, direct van het Foreign Office. Maar generaal Clay ontving zijn bevelen via generaal Draper, die zoals reeds gezegd in feite slechts zijn vertegenwoordiger was. De Amerikaanse politiek ten aan- generaal Clay. Hieruit mag zeker niet geconclu deerd worden, dat de generaal een soort machtswellusteling zou zijn. Hij heeft zijn hoge functie niet gezocht en kreeg deze slechts, omdat er in Wash ington niemand was, die de verant woordelijkheid op zich wilde laden en er ten slotte iemand moest zijn om de macht in de Amerikaanse zone van Duitsland uit te oefenen. En wanneer hij in de jaren sinds het einde van de oorlog steeds meer macht tot zich ge trokken heeft veel meer macht in derdaad dan enig individu mag bezit ten dan geschiedde dit, omdat er in Washington geen ambtenaar was, die genoeg van Duitsland afwist om met vertrouwen in eigen oordeel een mening van Clay ter zijde te durven schuiven. Toch was het de regeerders in Wash ington reeds lang duidelijk, dat wan neer het ministerie van Buitenlandse Zaken een succesvolle Europese poli tiek wilde voeren, het ook de Duitse aangelegenheden onder zijn hoede moest nemen. Want Duitsland vormt, of men het prettig vindt of niet, het centrale probleem van Europa's vei ligheid, Europa's herstel en de Ame rikaans-Russische betrekkingen. Daar om moet minister Dean Acheson, zo lang hij niet beslissen kan, welke aard de Amerikaans-Duitse betrekkingen dienen te hebben zich noodgedwongen gedragen als een man, wiens rechter hand hem op de rug gebonden is. De overdracht van de machtsuitoefe ning van de militaire naar de burger lijke sector zal ongetwijfeld gepaard gaan met een verandering van de Amerikaanse politiek tegenover Duits land. Ware men er van overtuigd, dat de politiek, welke Clay tot nu toe ge voerd heeft, de meestbelovende is, dan zou het een domheid zijn, Clay te ver vangen. De Amerikaanse Duitsland- politiek immers is tot op het ogenblik zo innig aan Clay's inzichten gebonden geweest, dat geen andere persoonlijk- LUC1US D. CLAY de gaande man heid dan Clay zelf de sinds 1945 ge volgde koers met succes kan blijven varen. Hoe Washingtons nieuwe politiek er in détails zal uitzien, is natuurlijk nog met geen mogelijkheid te zeggen. Maar ongetwijfeld zal zij in het algemeen gesproken streven naar de opneming van Duitsland of ten minste West- Duitsland als volwaardig lid van de Westerse gemeenschap. Dit bete kent een definitief breken met Mor- genthau's vergeldingsleer, waarvan ge neraal Clay een zij het ook zeer ge matigd aanhanger is. In voorstellingen van amateurtoneel verenigingen is het décor maar al te vaak een weinig verzorgd onderdeel van de opvoering. Als voornaamste oorzaken hiervan zijn aan te wijzen: onbegrijpelijke nonchalance, ondes kundigheid, de dikwijls onmogelijk kleine tonelen waarop de dilettanten moeten spelen en de altijd weer rim pels en transpiratie kostende begro ting van de penningmeester. Hiervan uitgaande heeft het Toneel- fonds J. Heijnis Tsz. te Zaandijk het Februari-nummer van zijn periodiek „Ons Toneel", maandblad voor het amateurtoneel, geheel aan 't décor ge wijd. In een zeer lezenswaardige in leiding van de redactie (waarin een be knopt overzicht wordt gegeven van de evolutie van het toneeltoestel) en in een zevental artikelen is een schat van gegevens over décorbouw bijeenge bracht. De tekst is toegelicht met foto's, tekeningen en schetsen, waardoor dit blad geen drukwerkje is, dat men na lezing weggooit, maar belangwekkend studiemateriaal vormt, dat in de biblio theek van iedere vereniging aanwezig behoort te zijn; temeer omdat de schrijvers zich goed hebben gereali seerd voor wie zij schreven, n.l. voor amateurs die met bescheiden en een voudige middelen moeten werken. Zij hebben zich niet verloren in hoogdra vende theorieën, maar zijn met beide benen op de grond blijven staan, zodat uit de inhoud van dit nummer zelfs voor de oude rotten nog veel is te leren. EEN HONDERDJARIGE De heer Peter Kooy, in Badhoeve dorp, hoopt Maandag 7 Maart a.s. zijn 104-de verjaardag te vieren. Hij vermoedelijk de oudste inwoner Nederland. AFFICHES VOOR FILMS plegen inde daverende blunders. Maar wat hij aan- regel niet te behoren tot de subtiel- pakte, wat hij deed, het was altijd ste uitingen van onze reclamecultuur- groots, het had allure, het was van een drager». Over het algemeen zijn ze kaliber dat 'n millioenenpubliek pakte, nogal bar grof, stom-ordinair en op de Het vorige jaar draaide hier een of botste manier afgestemd op de botste twee weken de zeer bijzondere film geesten. Al het tot nu toe op dit gebied Citizen Kane, geproduceerd, geregi- gepresteerde wordt echter in de scha- J -- duw gesteld als men ziet op welke ma nier 'n bepaald reclamebureau affiches de wereld instuurt voor de film „The Lady from Shanghai", die deze week in de hoofdstad is gaan draaien. Amster dam heeft met deze reclameplaten, die her en der de gevels en aanplakborden der oude stad sieren, een record gesla gen op het gebied der trieste smake loosheid. Het gaat om juffrouw Hay- worth (U weet wel, waarover dat schandaal loopt met de zoon van de Aga Khan), maar al is juffrouw Hay- worth nu ook nég zo door de (film) wol geverfd, men zou zich kunnen voor stellen dat zelfs de op Hollywoodse y°er brengt. Hij wordt, zonder er zelf moraal afgestemde geest van deze dame iets van te weten, ingesponnen in een geschokt zou zijn als ze zag op welKe allergemeenst, allersmerigst complot tit:!i_i is van OUDHEIDKUNDIGEN DOEN WEER van zich spreken. Nabij Emmen had men reeds voorwerpen aangetroffen uit de voor-Romeinse ijzertijd. Thans is men begonnen met het onderzoeken van een gebied, waar eens een nederzetting moet hebben gestaan. Gebruiksvoorwerpen Van aar dewerk geven daartoe aanwijzingen. Ook heeft men enkele hutkommen blootgelegd. In het Westen van de Chinsese provincie Shensi heeft men gereedschappen van steen, beenderen en schelpen ontdekt afkomstig uit het Neolistische tijdperk. De plek waar de ontdekking werd gedaan was volgens prof. Wang van de Nationale Noord westelijke Universiteit, een geschikte woonplaats voor de pre-historische mens. Voorwerpen en wel kunstschatten uit het meer nabije verleden o.a. de beelden van de Kathedraal van Straatsburg en beroemde schilderijen van Grunewald zal men, zoals wij reeds eerder meldden, kunnen gaan zien in het Delftse Prinsenhof. Thans zijn de tentoonstelling"?Jata vastge steld en wel van 12 Maart tot 7 Juni a.s Duitse kunstschatten afkomstig uit kerken, musea en particuliere verzamelingen zullen in Juli van dit jaar in Amsterdam te zien zijn. 7UID-AFRIKA ZAL BINNENKORT stof leveren tot talrijke films, die Sir Alexander Korda wil gaan ver vaardigen. Na een bezoek aan het land, kwam hij met niet minder dan honderd scenario's in Londen terug. Van Uys Krige staan op het program ma: „De grote trek" en „Die Vader". Sir Alexander wil rijdende filmstudio's r.aar Johannesburg zenden om te gaan opnemen. „Storm over Wenen" is de titel van een nieuwe film van Metro Goldwyn Mayer, waarin Walter Pidgeon de rol zal spelen van bevelhebber in de Britse zone van de Oostenrijkse hoofd stad. Nederland zal binnenkort de pre mière aanschouwen van in Frans- Nederlandse samenwerking vervaar digde rolprent: „Zo'n aardig bad plaatsje". De film boekt ln Parijs reeds veel succes. Van het witte doek naar het toneel is niet zo'n grote stap. Het toneelge zelschap Bouber gaf in Amsterdam de première van het Ierse stuk „Juno and the peacock" („Neem weg onze harten van steen"). Ter stimulering van de Nederlandse toneelschrijfkunst heeft de Vereniging tot exploitatie van de Stadsschouwburg te Groningen een prijsvraag uitgeschreven voor een toneelwerk, dat het leven en het stre ven van de Groninger naar voren brengt in historisch, maatschappelijk of cultureel opzicht Inzendingen vóór 1 Juli a.s. aan de heer M. J. C. Buchli Guoytsplein 3, Gronin'gen. In Berlijn ging ook een première en wel Priest ley's stuk „Sinds Adam en Eva". £JIT JAAR ZAL DE tweehonderdste geboortedag van Goethe herdacht worden. In het kader van de Salzbur- ger Festspiele zal een herdenking plaats vinden. - Onder regie van Ernst Lothar wordt „Claviogo" en onder regie van L. Lindtberg „Iphigenie" op gevoerd. De bekende Spaanse filosoof prof. Ortega Y Gasset zal te Hamburg een officiële herdenkingsrede uitspre ken. Dertien vooraanstaande Engelsen, •o.a. Shaw en Eliot, hebben een oproep gedaan voor een Engels Goethe Festi val. In een brief aan de „Times" schrijven de ondertekenaars: „Op dit ogenblik van internationale onzeker heid is het feit, dat Goethe de gedach te van de mens als vrije persoonlijk heid met de gedachte van de mens als wereldburger wist te verzoenen, van bijzonder belang". De „Times" schrijft zelf, dat Goethe in deze tijd herdacht dient te worden als geleerde, bestuur der en profeet niet minder dan als dichter, roman- en toneelschrijver". Hoera, beste lezers, hoera, het is Maart! Al roert hij dit jaar wel bijzonder zijn staart. Wij kregen meer sneeuw in de eerste paar dagen Dan wij in de hele Decembermaand zagen. En wat ons de storm in één nacht heeft gebracht, Daarvan spreekt men nog in een volgend geslacht. Garages en schuttingen, schuren en bomen, Die werden zó maar mee de lucht in genomen. Nou, óf we het weten dat Maart is in 't land. De borstrok blijft aan en de kachel die brandt, Al moet ik dan zoeken naar kruimeltjes kolen Die nog hier en daar in de schuur zijn verscholen. Want eerlijk, al tracht ik ook zuinig te doen, Ik kom maar niet uit met mijn kolenrantsoen. Doch laat ons niet mopp'ren en kniezen en klagen, Er komen toch ook wel weer andere dagen, Wie weet, beste vrinden, vergoedt straks de lente Hetgeen wij nu missen met dubbele rente. De heesters en bomen zij lopen reeds uit, De vogeltjes kwett'ren en spetteren luid, En boven op dak zingen Mies en Minet, In Maartse verliefdheid een vrees'lijk duet. De dames beginnen zich weer te bezinnen Wanneer z'aan het schoonmaakfeest kunnen beginnen. Zij halen want vrouwen zijn niet te weerstaan Hun voorjaarstoilet uit de kamfer vandaan En trachten bij manlief met vleien en paaien Dit, zo het wil lukken, nog wat te verfraaien. Zo wijzen veel dingen al weer op het feit: De Lente die komt! Nou, mij dunkt, het wordt tijd! JABSON seerd, gespeeld en geschreven door Orson Welles, Nog steeds zijn de film recensenten van vijf werelddelen het er niet over eens of 't hier een grandioze triomf van het celluloid of een non- sensikaal geval betrof. Ik geloof dat de waarheid dichter bij de eerste dan de laatste veronderstelling ligt. J)EZE LAQY VAN SHANGHAI plaatst 'de bezoeker voor precies hetzelfde vraagstuk. Het is het verhaal van een zeeman, die op een avond in Central Park, New York, tegen een beeld schone, schatrijke maar vilaine dame optornt, die heel z'n bestaan in rep en Hij raakt verward in het net van lieden die zo corrupt, zo ondenkbaar laaghar tig zijn, dat hij slechts op het aller- Duizendkunstenaar en Artistiek Vraagteken zonder meer obscene wijze ze hier de stadsmuren en -zuilen ontwijdt. Maar wat praten we! Het zal wel een goede „trekker" zijn, die plaat, en deze vrijwel totaal ontklede geveljuffrouw zal de recette van het City- en Krite- rion-theater op waarschijnlijk niet on beduidende wijze steunen. Hetgeen men dan zou kunnen noemen: de triomf der ongegeneerdheid. TER ZAKE. Wij bezochten in het City theater de film The Lady from Shanghai. Dat klinkt, nietwaar? Alleen al zo 'n woord als „Shanghai" roept ge- laatste moment aan de ondergang weet dachten-associaties op aan warme buur- te ontkomen. Zij het met zware schade ten, valluiken, blanke slavinnen, ver- voor zijn ziel. dovende middelen en gangsters. En aan Een vreemde, zonderlinge, merk- nog veel méér „The Lady" hebben we waardige, tegenstrijdige, interessante, buiten, aan de gevel, al gezien en zij ergerlijke, artistieke, van Kitsch over- vormt een visuele beproeving voor een lopende film. Maar je blijft dan toch aanzienlijk deel van het sterke ge- maar naar dat doek kijken en het geval slacht. Tóch waren noch de naam noch blijft je, ook nè het zien, nog intrigeren. Rita Hayworth de aanleidende oorzaak Hoe zit dat, wat wil Orson Welles met dat we juist déze en niet een der an- dit alles, wat zit er achter? Zit er über- 't Y oor van dere thans aan d' Amstel en draaiende films gingen zien. De zaak was een èndere naam. Die Orson Welles. Orson Welles is een van Amerika's duizendkunstenaars. Het is moeilijker te schrijven wat hij niet dan wat hij w 1 is. Hij is dichter, auteur, film speler, scenarioschrijver, toneelspeler, dramaturg, radioluisterspelmaker, re gisseur enzovoorts. En dan ook dromer, fantast en illusionist. haupt iets achter? Is dit verlakkerij op grote schaal of is deze film ernstig be doeld? Dezelfde vragen die indertijd Citizen Kane opwierp. Hoewel Kana ontegenzeggelijk aanzienlijk meer ar tistieke aristocratie bezat dan deze rol prent. Welles speelt zelf de hoofdrol, die van Mike O'Hara, de matroos die linea recta z'n noodlot tegemoet loopt. Ik vind nog dat deze man voortreffelijk speelt; hij heeft iets in zijn doen en laten, in z'n Misschien herinnert U zich nog, zichtbaar ingehouden' passies dat een lezer, dat er een jaar of tien geleden op mens boeit. Hij is stellig een acteur van een zekere avond in New York en om- formaat. Het beste in de film zijn de geving een paniek ontstond. Tiendui- vaak uiterst geraffineerd bedachte et- zenden nuchtere New Yorkers gingen fecten. Weergaloos knap is de scène in er met have en goed vandoor, dodelijk het aquarium, een liefdesscène, tegen verschrikt, volkomen over hun theewa- een achtergrond van spookachtige vis- ter. Ik geef het U ook te doen, als de sen die door een dunne glaswand ge- omroeper van het belangrijkste zend- scheiden als stomme toeschouwers de station in dodelijke angst ie medede ling doet dat er zojuist een invasie van de bewoners van Mars heeft plaats gevonden. Natuurlijk waren de Mars mannetjes rustig bij hun vrouwen ge bleven die avond, en was het maar een tragedie zich zien voltrekken. En weer galoos knap is de moord -scène, die zich afspeelt in een verlaten Chinees luna park in een kamer waar tientallen to verspiegels voor de krankzinnigste en meest sinistere reflexies zorgen. En zo onschuldig luisterspel. Van Orson Wel- zijn er nog vele vondsten te noteren. Dit als bewijs hoe deze man de kunst verstaat de zielen en breinen van z'n medemensen te bespelen. Daarna deed Orson vaker van zich horen. Hij had enorm succes of sloeg I SCANDINAVIË is in de internationale filmindustrie een vrij constante gro&t- held in dit opzicht, dat de productie in de loop der jaren wat kwaliteit be treft zichzelf vrij gelijk is gebleven. Denemarken, Zweden en Noorwegen hebben op het terrein van de filmproductie nog onderling sterke verschillen (waarin de Zweedse industrie zich het opvallendst en karaktervolst onder scheidt) maar zij hebben ook enkele belangrijke kenmerken gemeen, wan neer men hun onbetekenende amusementsproducten buiten beschouwing laat en de vergelijking bepaalt tot het naar verhouding zeker grote aantal films van betekenis, die in deze drie landen geproduceerd worden. Ze hebben vooral eero bijzondere werkelijkheidszin en eerlijkheid gemeen die zich in de films doorgaans manifesteert als een zeer levenskrachtig realisme en verder een merkwaardige epiek, een verhalende trant die de allure aanneemt van een heldendicht, de feiten en gebeurtenissen uit het dage lijks leven vertelt, maar ze tevens betrekt in een hogere orde dan die van het dagelijks leven, waardoor ze dikwijls tot elementen verheven worden van een krachtige doch vaak ook tot trage breedsprakigheid neigende natuursym boliek. QOK de documentaire film uit Scan dinavië heeft deze twee elementen epiek en realisme, tot een eenheid ver weven, ais hoofdkenmerk. De docu mentaire filmstijl heeft zich in Zweden en de laatste tijd vooral ook in Dene marken krachtiger ontwikkeld dan in Noorwegen, dat in het algemeen van de drie landen de geringste filmpro ductie heeft althans aanzienlijk min der films op de internationale markt brengt dan Zweden en Denemarken. De enige Noorse films, die in Neder land grote bekendheid en ook even zeer waardering verwierf. „Lajla", was echter juist een speelfilm met een sterk documentaire inslag, d.w.z. het gegeven ervan berustte slechts ten dele op ver beelding of fantasie en de uitwerking van dit gegeven week niet af van de authentieke werkelijkheid, vond al thans haar oorsprong daarbij. De film „La bataille de l'eau lourde („De strijd om de atoombom") heeft merkwaardigerwijs dezelfde inslag: ook hier staat de documentaire waarde voorop, zo sterk zelfs, dat er van een .speelfilm" in feitelijke zin geen sprake is. Hoewel deze rolprent in samenwerking geproduceerd werd door een Franse en een Noorse film maatschappij, waarbij een Frans regis seur de supervisie had, kan men zeer bepaald vaststellen, dat het typisch- Scandinavische filmkarakter hier sterk de overhand heeft, niet alleen doordat de filmgebeurtenissen zich in Noor wegen afspelen, maar veel meer nog door de sfeer van de film zelf en haar trant, die zeer duidelijk die van het noordse epische realisme ie. ^A BATAILLE de l'eau een bijzondere film; allereerst lourde" is al om haar historische waarde. Ze brengt een gebeurtenis in beeld in een Noors bergdorpje, een gebeurtenis die onbe langrijk scheen en onbekend bleef, maar in feite beslissend was voor de afloop van de tweede wereldoorlog. Want in een Noorse fabriek, met een schijn zeer onschuldige productie ze heette waspoeder of iets dergelijks te produceren werd kort voor de oorlog in diepst geheim een product vervaardigd het z.g. „zwaar water" dat van groot belang was voor het onderzoek naar de atoomkrachten. Deze fabriek Vemork. gelegen in de provincie Telemarken, viel in ly40 de Duitsers in handen, die uiteraard voor de productie van het „zwaar water' de grootste belangstelling hadden. In Engeland werd daarop een commando gevormd om de fabriek op te blazen Vier Noorse vrijwilligers werden bo ven hun land geparachuteerd om het werk van dit commando voor te be reiden. Zij kwamen op 150 kilometer van hun doel terecht en zochten zien door de sneeuwstormen en ondanks uitputting naar het doel. Na ondenk baar vele en zware moeilijkheden kregen zij contact met Londen, waar het sabotagecommando toen kon ver trekken. Het vliegtuig verongelukte echter. Weken later reisde een nieuw klein commando af, dat na geruime tijd contact kreeg met de vier eerste parachutisten. Samen twaalf man sterk trokken zij er op uit om de zwaar bewaakt* fa briek op te blazen. Teneinde moge* lijke Duitse représailles tegenover burgers geen rechtsgrond te geven, legden zij hun camouflage-kleding af en gingen in de uniform der geal lieerden tot de actie over. Een actie, die slaagde in vier minuten en twaalf seconden: de „zwaar water"-installa- ties werden vernietigd. Het comman do verspreidde zich naar het buiten land; slechts twee man bleef in de Noorse bergen achter. Twee jaar later ontruimden de Duitsers de inmiddels herstelde fabriek en brachten de ma chinerieën benevens de totale pro ductie van het „zwaar water" per boot over naar Duitsland. De twee achter gebleven leden van het commando wis ten echter de Duitsers een slag voor te blijven en aan boord van het schip een tijdbom te plaatsen, die zijn werk grondig deed en te rechter tijd: indien d" Duitse wetenschappelijke onderzoe kers toentertijd in 1944 inderdaad over de voorraad „zwaar water" de b°schikking hadden gekregen, zou de eerste atoombom niet in Amerika ge maakt zijn, maar in Duitsland Deze dramatische reeks geheel authentieke gebeurtenissen wordt ver teld in de film „Le Bataille de l'eau leurde". Zoals gezegd: van een speel film is hier nauwelijks sprake: temeer r.iet omdat de twaalf mannen van de vrijkorpsen ..Swallow" en „Gunner- side". die in de oorlogsjaren boven Noorwegen geparachuteerd werden, daar het sabotagewerk volbrachten en zelf volkomen ongedeerd uit de strijd kwamen, thans de hoofdpersonen zijn van deze film, waarin zij dus hun eigen belevenissen nog eens herhalen Naast hen treden ook befaamde atoom onderzoekers als Frédéric Joliot Curie, Halban en Kowarski in de film op De journalist Jean Marin, die m de oorlog bekend werd als de Franse radiocommentator van de BBC, schreef het scenario voor deze bijna documen taire rolprent over onverschrokken op offeringsgezindheid en weergaloos doorzettingsvermogen. De regie werd gevoerd door de Noor Titus Vibe Mil lar en de Fransman Jean Drêville. Zij maakten van het boeiende gegeven een al even suggestieve film, die nergens vervalt tot idealiserend* heldenvar- De ruimte ontbreekt om ze te noemen. Welles omringde zich met een aantal uitnemende tegenspelers, maar hij koos als eerste tegenspeelster Rita Hayworth. Dat was een misslag. Rita Hayworth moge dan het schoonheids idool zijn van een vervlakt en op cliché-schoon heid afgestemd millioenenpubliek, Rita Hayworth is aanzienlijk ónder de artis tieke maat om met iemand als Orson Welles te mogen spelen. De schabloon- lieftalligheid van Miss Hayworth leent zich beter voor tegenspelers als Mickey Rooney, Fred Astaire, Dick Powell en soortgelijke jeunes premiers. Niet voor zoiets hards als Orson Welles. Daarbij is het spel van deze opgedirkte lux* pop helemaal niet daverend. jyjEN MOET DEZE FILM niet gaan zien met z'n zestienjarige dochter, maar kwaliteiten kan men haar moei lijk ontzeggen. AI was het maar alleen, dat dit een ongewone film is, die valt buiten de lopende band, die week in, week uit in de theaters draait. Betwij feld moet worden of The Lady from Shanghai lang zal draaien. Over het al gemeen is het bioscooppubliek niet bijs ter verzot op films die buiten het huis, tuin en keukengenre vallen. Het City theater tenminste komt na één week alweer met wat anders. Niet erg veel belovend, als men het reclamefilmpje ziet dat voorgedraaid werd. „Shehera- zade" heet het geval, hélemaal techni color en hóe! Allemaal plakkaatverf, poëziealbumplaatjes, en omelet soufflé. En vooral vers, rood vlees. Annex een surplus aan blote benen, hijgende boezems en kwijnende blik- ering, maar de hoofdpersonen slechts Iaat zien als gewone mensen en door haar menselijkheid bewondering voor hun menselijkheid weet af te dwingen. |"yE FOTOGRAFIE ademt in deze film en vooral in de buitenopna men een bijzondere grootsheid. De sfeer van het berglandschap, de een zaamheid, de stilte, de dreiging, het gevaar, wordt hier bijzonder levend voelbaar gemaakt in opnamen van een grote ruimtelijke werking, die door een rustige, maar niettemin knappe montage een buitengewone indringend heid kregen. „La bataille de 1' eau lourde" werd zo meer en anders ook dan een oorlogsfilm;-' een rolprent, boeiend en spannend als de beste de- tectivestory, ontroerend menselijk door haar eenvoud en oprechtheid, die haar buitengewoon onderscheiden, drama tisch en gevoelig en bovendien bijzon der opmerkelijk en belangwekkend als nauwgezette reportage van gebeurte nissen uit het jongste verleden, die dit ken. Gaat het zien! Gaat het zien! verleden ingrijpend en ten gunste hiel pen bepalen. „La bataille de 1' eau lourde" mag mij ondanks het Franse aandeel in de totstandkoming dezer rolprent ongetwijfeld rekenen tot een typische exponent van de Scandinavische film; eni het realisme, waarmee een drama tisch gegeven hier verwerkt werd tot een epos van suggestieve en beklem mende grootsheid. Daarbij is „La ba taille de 1' eau lourde" ongetwijfeld een der beste films, die uit het noorden tot ons gekomen zijn: een semi-docu- mentaire, die ongeacht de Fransen naar uiterlijk niet alleen maar ook naar wezen een typisch noords karak ter heeft, daarbij ook karakter heeft -in overdrachtelijke zin; een film, die met een opmerkelijke gaafheid van vorm en inhoud een dramatisch en heroïsch gebeuren voor onze ogen reconstrueert in even heroïsche als on baatzuchtige gedaante wars van elk effect-bejag en daarnaast ook „tus sen de regels (c.q. beelden) door" ons nog heel wat te zeggen heeft. LONG-SHOT ANTHONY VAN KAMPEN. Bij griep, verkoudheid, iegen alle pijnen enz., is CHEFARINE „4" een bijzonder krachtig maar toch weldadig middel, want het bevat 4 werkzame bestanddelen, stuk voor stuk in de gehele wereld al beroemd. Eén bestanddeel Chefarox - zorgt dat, al is de wer king zeer krachtig, zelfs 'n gevoe lige maag niet van streek raakt. TEGEN PUNEN EN GRIEP - 20 TA8L lOJf

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1949 | | pagina 5