Zeven debutanten der lage landen
kracht
NEDERLAND
Het Radioprogramma
Radicale herwaardering
BELGIE
Pim, Pam en Pom en
het Afrikaanse avontuur
Hoe is de stand Mieke?
Probeer
AVONTUUR
IDENTIE
NAAR VASTE GROND
VOOR HEDENAVOND
HILVERSUM I. 301 m Nieuwsberichten
om 7, 8 en 11 uur KRO: 6,15 Journalis
tiek weekoverzicht 6,30 Voor de Strijd
krachten 7,26 Uit de discotheek van
Klaas van Beeck 7,45 Voor de Neder
lander» in Duitsland 8,05 De gewone
man 8,20 Lichtbaken —'9,00 Negen heit
de klok 9,45 Theorie en prctijk 10,10
Weekend-serenade 10,35 Actualiteiten
10,45 Avondgebed —11,25 Gramofoonplaten
HILVERSUM II 415 m Nieuwsberichten
6, 8 en 11 uur VARA: 6,15 Populaire
liedjes en melodietjes 7,00 Artistieke
staalkaart VPRO: 7,30 Ds P Kleyn
7.45 ,,De wereld gaat bewegen'» VARA:
8,05 Dingen van de dag 8,15 Opera-
Concert 9,00 Socialistisch commentaar
3,15 „De bonte bal" 10,00 Stradiva-
sextet 10,25 Je moet maar pech hebben
10,40 The Ramblers 11,15 Kwartet
Sem Nljveen 11,30 Barcarole
VOOR ZONDAG
HILVERSUM I. 301 m Nieuwsberichten
om 8, 9,30. 1, 7,30* en 11 uur NCRV: 8,15
Gramofoonplaten KRO: 12,40 Het or
kest zonder naam 1,25 Kamermuziek
programma 2,05 NederlandBelgië
NCRV: 5,00 „Oecumenica" 6,30 Voor
de Strijdkrachten 7,00 Gramofoonplaten
7,15 Kent gij Uw Bijbel? KRO: 7,50
In 't Boeckhuys 8,05 De gewone man
8,12 „Uit en Thuis*» 10,37 Actuali
teiten 10,45 Avondgebed 11,15 Avond
concert
HILVERSUM II 415 m Nieuwsberichten
om 8, 1 6, 8 en 11 uur VARA: 9,15
Men vraagten wij draaien AVRO:
12,40 Piano en orgel 1,20 Bandl Balog
en zijn orkest 4,00 The Skymasters
VARA: 6,15 „De Camera-Obscura" 7,00
Radiolympus 7,3o Godwin en Sllber-
mann presenteren AVRO: 8,05 Actu
aliteiten 8,15 „Pro Musica" 8,45 „Béau
Geste" 9,20 Music, maestro please!
9,50 Zang-declamatie 10,05 Nieuwe pla
ten 10,30 Zang en piano 11,15 Opera-
concert
VOOR MAANDAG
HILVERSUM I. 301 m Nieuwsberichten
om 7, 8, 1, 7, 8 en 11 uur NCRV; 8,15
Te Deum Laudamus 1,15 Metropole
orkest 6,15 Sportrubriek 6,30 Voor
de Strijdkrachten 7,15 Onder de NCRV-
leeslamp 7,30 Het actueel geluid 7,45
Ir W C van der Meer 8,05 Programma
proloog 8,15 Busch Strijkorkest 8,45
Jona, luisterspel 9,30 Radio Philhar-
monisch-orkest 10,15 Met band en plaat
voor U paraat 10,45 Avondoverdenking
11,15 Mandolinata 11,45 Gramofoon
platen
HILVERSUM n 415 m Nieuwsberichten
om 7, 8, 1 6 8 en 11 uur AVRO: 8,15
Gramofóonmiïziek 10,15 Arbeidsvitami
nen 12,00 Trio Jan Hofmeester 1,20
Het promenade-orkest 3,00 Bonbon-
nière 6,15 Victor Silvester en orkest
6,30 Radio Filmkrant 7,00 Johan
Patist, plano 7,30 Inleiding tot muziek
begrip 7,45 Gramofoonplaten 8,05
Rr.dioscoop-programma 10,40 „Volks
liederen 11,15 Avro-swing-corner
J-JOE KAN IEMAND gelukkig zijn,
die aan een ander moet gehoorza
men? Dat is onmogelijk, zeiden d«
Grieken. Wie onderworpen is aan an-
deren, wie een dienaar of slaaf is, mist
daardoor het ware geluk. Een vrija
Griek kan geen slaaf of dienaar zijn.
Dat zou hem zijn vrijheid, zijn mens
zijn ontnemen. Neen, gelukkig li
slechts hij, die alle mogelijkheden die
in zijn persoon liggen, zelfstandig kan
ontplooien. Ieder mens is als het ware
een wereldje in het klein. Hij moet
van zijn eigen wereldje het beste
trachten te maken en eruit halen wat
erin zit. Zelfontplooiing, zelfontwikke
ling, dat zijn typisch Griekse woorden.
E>e dienaar en het dienen krijgen zo
doende een negatief accent. De dienaar
is degene, die aan tafel bedient, als
zodanig is hij minder dan de heer, die
zich aan de gerechten tegoed doet. En
zegt U eens eerlijk, is deze waardering
van het dienen en van het dienaar-
zijn in de grond van de zaak ook niet
de onze? Ons woord „diaken" betekent
„dienaar" Maar zelfs in de pro
testantse kerken is het ambt van di
aken het laagste der kerkelijke ambten.
CLAVAN LEMBERECHTS
(A.D.O.) (F.C. Mechelen)
DE VROET MEES
(Fêyenoord) (Antwerp F.C.)
RIJVERS GOVARD AERNAUDTS
(N.A.C.) (F.C. Luik) (Berchem Sport)
MÖHRING BRAMDES git MERMANS CARRé MEERT
(Enschede) (Feyenoord) W (S.d Anderlecht) (F.C. Luik) (S.C. Anderlecht)
WILKES COPPENS GILLARD
(Xerxes) (Beerschot A.C.) (Standard)
VAN SCHIJNDEL HENRIET
(S.V.V.) (S.C. Charleroi)
LENSTRA THIRIFAYS
(Heerenveen) (S.C. Charleroi)
Radio-uitzending n.m. 2.30 uur: Hilversum II 415 m.
SCHIJVENAAR
(E.D.O.)
KRAAK
(Stormvogels)
STEENBERGEN
(S.V.V.)
lS» m.Lr 'ahicJ tïacft
SBH W** Löndru
Oawdiw beziq-
de vaten z.wevcl-
zuur om
hlachto-l-tere, -te laten
verdw>aw. DocW de
Sherlock Holmessen Vein
Scotland \fc\rd hodden
de -z-ooU dóór. -óï tT\
riment in dit elftal, de kleine man uit
het Zuiden. Weer krijgt Rijvers, na
vele mislukkingen zijn kans, doch het
wil ons voorkomen, dat hiermede het
geduld van de K.C. wel teneinde zal
zijn, tenzt) Rijvers morgen zijn produc
tiviteit weet op te voeren.
"Meer vertrouwen.
In het algemeen schenkt dit Neder
lands elftal ons meer vertrouwen dan
dat van 21 November. In ieder geval
is de aanvalskracht toegenomen. Van
de vleugel WilkesLenstra mogen
wfl wel wat verwachten te meer daar
Anoul niet op de rechtsbackplaats
staat en door een debutant wordt ver
vangen. Doch ook de Belgische aan-
vaislinie is in kracht toegenomen
door het weer opstellen van twee oude
geroutineerden. Lemberechts en Thiri-
fays staan weer op de vleugels en
vooral onze debutant Van Steenbergen
kon wel eens voor moeilijkheden ko
men te staan.
Twee records staan op spel.
Wij schreven het al, het ls ditmaal
wel zeer moeilijk een uitslag te voor
spellen en wij zullen ons daar dan ook
niet aan wagen. Zeker is wel, dat deze
ontmoeting aantrekkelijker zal zijn
dan die ln Antwerpen en de 63000 ge
lukkige bezitters van plaatskaarten
zullen kunnen gemeten van een span
nende wedstrijd waarin het Oranje
team voor de zware taak staat het
ongeslagen na-oorlogse revord tegen
de Belgen te handhaven. Er'is nog een
ander record, dat de Belgen „zwaar"
zit. Na 1933 zijn de Rode Duivels er
*J"ERWIJL volgens het evangelie de
„diaken", de „dienaar" in wezen de
meester is! Want in de evangeliën
wordt de Griekse, algemeen gangbare
waardering van het dienen radicaal ge
wijzigd! Jezus omschrijft zijn eigen
werk als een „dienen", als een verrich
ten van tafeldienst voor anderen. Dit
„dienen" houdt althans twee dingen
ln. Allereerst, dat je niet meester bent
over je eigen daden, over je eigen tijd
en tijdsbesteding: en verder dat je je
zelf ln je werk geeft aan de ander, aan
je superieur.
Dit „dienen" als het zich-zelf-geren
aan anderen, staat in lijnrechte tegen
stelling tot de Griekse levensopvatting.
Want hier was niet het zich-zelf-geven
centraal, maar de zelfontplooiing.
Jezus wilde dus „diaken" zijn, tafel
dienaar, slaaf; en beslist geen heer,
geen machthebber, geen kwasi-vrlje
tlriek.
►vig-t qrexie
'Stappen v-oorott t
Hkdöns Supeefoet ('natl/tie.
I(jk A wei-ikoovis) vloog ie
eevi reU om* clQ 'Vialo öörcl-,
bol loeen. Hei 4.oclrt\Q duurde
9^4 uur en 1 minuut
J^WASI-VRIJ? Is dat woord zojuist
wel goed gebruikt? Ik meen van
wel. Want overlegt U eens bij Uzelf,
of U werkelijk vrij bent. Zie daarbij
nu eens af van het feit, dat U b.v.
iedere morgen om half negen op een
kantoor moet zitten, of op andere wijze
door Uw werk gebonden bent. Afge
zien van al dergelijke dingen: Bent U
waarlijk innerlijk vrij? Wie zichzelf
een beetje kent en eerlijk wil zijn, zal
moeilijk bevestigend kunnen antwoor
den. Er schuilen in ieder mens don
kere machten, die nauwelijks te analy
seren of te omschrijven zijn, waaraan
hij haast muurvast is gebonden. Ook
de uiterlijk vrije mens is hoogstens
kwasi-vrij. Angst, hartstocht, geldings
drang U moogt de serie zover voort
zetten als U wilt zijn strenge mees
ters, die vele dienaars hebben.
Dat komt dus feitelijk hierop neer,
dat niemand in diepste zin vrij ls. Hij
dient steeds de een of andere heer. Hij
dient God of een afgod. Maar dienaar,
slaaf, onderworpene ls en blijft hij.
Het Griekse ideaal van de zelfstandige
zelfontplooiing trekt ieder mens aan;
maar het is een onmogelijkheid, een
hersenschim. We kunnen het misschien
nog beter zeggen: Dit Griekse ideaal
is een camouflage voor de innerlijke
binding aan je eigen zelf, aan de eigen
wflde machten, die bewust-onbewust
je leven richten.
niet in geslaagd de volle winst mee
over de Moerdijk te nemen en heel
België zit er op te wachten om deze
beide records te zien sneuvelen. Of
het zal lukken??
De, pr«si?dgw$diéecieuir *vw«
6«H tlp-f dadiqnoids. mstct»
lung tS^geaU'es'fceend om.
dot al te lia-Cdadiq was
Alles weed verdeeld ondQr
de arwiOR, linUs da lo'el-f-t qh
reekts da hal-Pi.
Daman is tkan«>
door de justitie
ju retraite
geloid.
sMi' waneer
uit S-t Molo
dat in "FvonWisU liqi) lïcefi
eer* voor m zOn r qq
ploegd. Wot bijzondere raat
alleen Wieem, aai hij do ploeg
met "Z'Jn tanclQn voortbróH
04 ar op dia tonden
badr _groeit, wordt U V
niet vermeld,dodo B
dit I ig t voor jjJfelScWyMÉSj
de hond.
LIET ls dit element: he
sluimerende wreedhei
roman zo dodelijk gevaa:
het is waarlijk geen w(
de tweede wereldoorlog
in dit soort lectuur is i
achtenswaardige en besc
genen hebben in deze c
rekening uitstaan. Wij
gebied der wreedheid aa
Hersengymnastiek door Bob Wallagh
Ter inleiding ditmaal een aardig probleempje. Twee jagers gingen op
de berenjacht. De eerste dag legden zij een afstand af van 15 K.M. in
Zuidelijke richting, de tweede dag wederom 15 K.M. In Noordelijke rich
ting en toen vingen zij een beer. Ze liepen terug naar hun punt van uit
gang en hadden toen in totaal 45 K.M. gelopen. Nu luidt dé vraag: welke
kleur had de gevangen beer?
Dit klinkt min of meer zonderling, maar nóchtans is er maar één concreet
antwoord mogelijk: de beer was wit. Het geval speelde zich namelijk at
aan de Noordpool. De Noordpool immer is de enige plaats ter wereld,
waar men na gelopen te hebben op de bovenomschreven wijze weer op
het beginpunt terugkomt....
En nu de nieuwe vragen:
1. Hoeveel poten heeft een knorhaan
2. Welke hoed dankt zijn naam aan die van een Italiaanse generaal?
3. Als iemand zegt: „wat een fraaie hakkenei", wat bedoelt hij dan?
4. Op de grote schapenfarms worden de schapen electrisch geschoren,
dus met een soort electrische tondeuse. Wat is ongeveer de kortste
tijd, waarin een schaap aldus geheel geschoren kan worden?
5. Welke plaatsen bedoelen wij met: de Sleutelstad, het Gelders Haagje,
de Koekstad?
6. Is een schimmel altijd een paard?
7. Welke bekende monnik' had zoveel invloed op het Russische Tsaren-
hof?
S. Wat is beslist onjuist in de tekst van deze advertentie:
Jansen Co
Agentuur en Commissiehandel
Damrak 150 - Amsterdam-C. - Tel.435225
9. Noem eens 3 bekende vrouwen, wier voornaam Eva is of was.
10. In een gesprek zei de generaal tegen de majoor; „Ik heb liever 3 ster
ren dan 4". Waarover praatten zij?
Voor de antwoorden zie men tussen de advertenties.
9. Pim, Pam en Pom staan voor een
groot raadsel. Terwijl ze alles aan
Moeder Woeffie uitleggen, zijn de
bordjes van Pam en Pom ook leeg!
Ener is niemand te zien. Moeder
Woeffie fronst haar wenkbrauwen.
„Daar begrijp ik niets van kinderen!
Nu zijn alle drie jullie bordjes leeg.
Weet jullie zeker, dat je je brood niet
zelf opgegeten hebt?" Heftig schudden
Pim, Pam en Pom met hun koppen.
„Nee, moeder, geen sprake van. Ik
'ammel nog van de honger", roept
Pim. „Ik ook!" klinkt het uit het
bos. „Oh, daar heb je de echo weer!"
roept Pam opgewonden „Echo? Wat
is dat voor onzin?", vraagt Moeder
Woeffie. „Die stem, die u daar net
hoorde, dat is onze echo", verklaarde
Pim. „Kinderen dat bestaat toch niet.
Een echo is een weerkaatsing van je
eigen stem. Die echo kan toch zelf
geen dingen zeggen?" „Ja, maar ik
wel", horen ze weer uit het bos klin
ken.
Scoilanó Va I'd kveocj een
SO""t\«.dö't1.VMavi" tiotrpav-lc-
wentsqebouw in do lucki wVI
loten*vuegen. Men vvsacUtn
spanning
lAisr' OPdft
^/ANNEER Jezus dus het „dienen"
radicaal herwaardeert, is hij ln we
zen niet idealistisch, maar realistisch.
Geen enkel mens kan als een God op
zichzelf staan. Ieder mens zoekt aan
sluiting bij iemand of iets anders.
Iedereen is in wezen slaaf, maar slaaf
van wie?
Dat is het nu, wat Jezus door zijn
eigen werk wil veranderen. Hij wil
ons niet van heren tot slaven maken,
of van slaven tot heren. Hij wil ons
slechts van dienst doen veranderen.
Van onderworpenen aan ons zelf, van
onderworpen aan donkere machten en
vitale driften, wil hij ons maken tot
diénaren van God, tot soldaten van
de Heer. Want in de .dienst aan God,
zo zegt het evangelie, komt een mens
pas tot zijn ware zelf. De mens hoort
hij God, als bij zijn vader; God hoort
bii de mensen, als bij zijn kinderen.
Het kruis is een onuitputtelijk sym
bool. zo zeiden we enige weken gele
den. Welnu, het kruis houdt ook in, de
mogelijkheid om van dienstbetrekking
te veranderen. Sinds Golgotha is de
oude, demonische heerser der wereld
niet meer oppermachtig. Er is een
pad, er is een weg. Ieder mens is vrij
tot een opnieuw zich-geven. Dienaren
zullen we altijd blijven. Dat is goed.
Het is slechts de vraag wiens dienaar
we zijn.
Recepten v,
de radio-ko<
gebonden mac
(Bordje voi
Anderhalve liter
beenderen getrokke
bloem, 30 graan b
melk, 50 gram gerai
gehakte peterselie,
fijne nootmuscaat,
jes (opgelost), 150
roni en 1 eidooier.
Breek de macaro:
stukjes en laat deze
zachtjes gaar koken
bloem, de melk ei
kaas een klontvrij
dit bij de kokende
macaroni, laat de
ogenblikken zachtj
breng de soep op
opgeloste bouillonbl
peper. Roer er bij
het eierdooier, dat g
wat gehakte petersi
de soep vooral goec
de plaats van een
men er enkele le
ketchup doorroeren,
door deze variatie
der karakter.
canade
gehaktrol:
Driehonderd gram
spek, aan zeer dunn
sneden, 4 sneden oi
der korst, half ui,
augurken, een afge
lepe! paprika, 1 k<
liter water, 2 eetle
ketchup, 2 eetlepels
20 gram boter, 30 f
soepenaroma, zout,
nootmuscaat, gehal*
wat dun touw of g
Hak de ui en auf
iaat het brood in rui
weken, daarna flink
pen. Snijd het spek
ne plakjes, kneed h<
het geweekte brood
ging van Jhaksel u
zout, peper en noot
door elkaar en ma,
korte dikke rolletji
In (ÓOOf VIOCtt. vwe v«in«
VOOVMOWCMS- Alsdo duanU is i»
de vmü w icowt wiO-n op de.
Wd^lj^vt dei» VuurwdtCfdvm.
Of Uat Hetpt i«, da vna<aq.
DERDE VERDACHTE VAN MOORD
TE KERKRADE GEARRESTEERD
De recherche van de Amsterdamse
politie is er gisternacht in geslaagd ook
de tweede medeplichtige aan de in
braak in de Kraaipanstraat te Amster
dam en de moord op 'n Duitse douane
beambte nabij Kerkrade te arresteren.
Het is de 32 jarige chauffeur J. M. die
woonde in de Van Ostadestraat. Hij
werd gisternacht van zijn bed gelicht.
Hiermede zijn alle daders van 't drama
bij Kerkrade thans gepakt.
D« Eerst o
Kömer bespnokf^
Het vraagstuk Jj f
var* wat [r
SOwwtiqe ^4
leden noem- nf
den „de Zeden-
verwi Ideri'wq'
één
Inet -ys,
5trand.
„En U, mijnheer?" informeerde de
knecht.
„Ik volg je voorbeeld", zei Steens-
ma, naar de gang lopend. „Slaap lek
ker, Bastiaan, je hebt je rust wel ver
diend".
„Welterusten, mijnheer," zei de
knecht ernstig.
opmerken, dat het geloof Ik wel ge
wenst is, dat er 's nachts een of meer
mannen in huis zijn. Er zal voortdu
rend gewaakt moeten worden, mijn
heer en wij kunnen niet steeds een
van beiden
Steensma knikte.
„Ik heb vannacht al beloofd, dat ik
daarin zou voorzien," zei hij.
„Ik zal een brief aan de heer Don
ker schrijven, misschien kan de jon
gen van de melkboer of de werkster
die vanmorgen nog bezorgen. Denk je
niet, dat twee mannen voldoende zul
len zijn?"
„Ik geloof het wel, mijnheer", zei
Bastiaan, „vooral als we dat keffertje
in huis houden".
„Afgesproken", zei Steensma. „Heb
je nog andere wensen. Bastiaan?"
„Met uw verlof, mijnheer", zei de
knecht een beetje verlegen, „ik zou...
ik wouik bedoel, dat ik niet hele
maal berust ben. als u 's avonds buitens
huis is. De laatste keer, toen u zo laat
thuis kwam, ben ik voortdurend hang
geweest, dat u iets was overkomen".
„Die kan* heb ik Inderdaad gelopen",
aF*
DOOR
TJEERD ADEM A
IN DE SCHADUW VAN DE HEER
DOBBELMAN
„Bastiaan", zei de ingenieur, toen de
knecht op zijn bellen in de studeer
kamer was verschenen, „na wat er
vannacht gebeurd is, moeten we eens
krijgsraad houden".
„Krijgsraad, meneer?" vroeg de be
diende verbaasd.
„Je mag het ook scheepsraad noe
men", zei Steensma glimlachend. „Ten
slotte hebben wij dezelfde gevaren te
doorstaan en het is niet meer dan bil
lijk, dat jij ook een woordje mee
spreekt als we maatregelen beramen.
Heb je misschien een verlangen?"
„Als U me niet kwalijk neemt, me
neer", zei Bastiaan. „zou ik willen
verkopi'vig zakte dc afslage*
cloov zVr podiuwi en-wioés-t
deswqgQ opnieuw beginnen.
„Een werkje voor timmerman en
slotenmaker," zei hij op de ravage wij
zend. „Denk er om, dat het vandaag
nog hersteld wordt, Bastiaan".
Bastiaan knikte. „Ik zal er voor zor
gen, mijnheer".
„We zullen meneer Donker twee
wakers voor de nacht vragen", zei
Steensma bemoedigend. „H^al ons
luisteraparaat maar uit je kamer en
zet het hier neer. We zullen zo vrij
zijn de deur een beetje te barricade
ren, maar ik geloof, dat dit nachtelijk
drama al een onverwacht slot heeft ge
kregen. Kruip in je bed, Bastiaan en
laat ik je niet voor acht uur ergens
anders kunnen vinden."
Da Vdn Qcn
sclqoovilieidswcds-tvnci inde
Egqclsc stad LmcotH, ontpop-
4avi -ziele nd O-I loop dis wonnen
Dcprgs lo-egon z.o mat f
(Ingezonden mededeling)
Vliegen, muggen en de rest
sterven zeker door Funest.