Zeven debutanten der lage landen kracht NEDERLAND Het Radioprogramma Radicale herwaardering BELGIE Pim, Pam en Pom en het Afrikaanse avontuur Hoe is de stand Mieke? Probeer AVONTUUR IDENTIE NAAR VASTE GROND VOOR HEDENAVOND HILVERSUM I. 301 m Nieuwsberichten om 7, 8 en 11 uur KRO: 6,15 Journalis tiek weekoverzicht 6,30 Voor de Strijd krachten 7,26 Uit de discotheek van Klaas van Beeck 7,45 Voor de Neder lander» in Duitsland 8,05 De gewone man 8,20 Lichtbaken —'9,00 Negen heit de klok 9,45 Theorie en prctijk 10,10 Weekend-serenade 10,35 Actualiteiten 10,45 Avondgebed —11,25 Gramofoonplaten HILVERSUM II 415 m Nieuwsberichten 6, 8 en 11 uur VARA: 6,15 Populaire liedjes en melodietjes 7,00 Artistieke staalkaart VPRO: 7,30 Ds P Kleyn 7.45 ,,De wereld gaat bewegen'» VARA: 8,05 Dingen van de dag 8,15 Opera- Concert 9,00 Socialistisch commentaar 3,15 „De bonte bal" 10,00 Stradiva- sextet 10,25 Je moet maar pech hebben 10,40 The Ramblers 11,15 Kwartet Sem Nljveen 11,30 Barcarole VOOR ZONDAG HILVERSUM I. 301 m Nieuwsberichten om 8, 9,30. 1, 7,30* en 11 uur NCRV: 8,15 Gramofoonplaten KRO: 12,40 Het or kest zonder naam 1,25 Kamermuziek programma 2,05 NederlandBelgië NCRV: 5,00 „Oecumenica" 6,30 Voor de Strijdkrachten 7,00 Gramofoonplaten 7,15 Kent gij Uw Bijbel? KRO: 7,50 In 't Boeckhuys 8,05 De gewone man 8,12 „Uit en Thuis*» 10,37 Actuali teiten 10,45 Avondgebed 11,15 Avond concert HILVERSUM II 415 m Nieuwsberichten om 8, 1 6, 8 en 11 uur VARA: 9,15 Men vraagten wij draaien AVRO: 12,40 Piano en orgel 1,20 Bandl Balog en zijn orkest 4,00 The Skymasters VARA: 6,15 „De Camera-Obscura" 7,00 Radiolympus 7,3o Godwin en Sllber- mann presenteren AVRO: 8,05 Actu aliteiten 8,15 „Pro Musica" 8,45 „Béau Geste" 9,20 Music, maestro please! 9,50 Zang-declamatie 10,05 Nieuwe pla ten 10,30 Zang en piano 11,15 Opera- concert VOOR MAANDAG HILVERSUM I. 301 m Nieuwsberichten om 7, 8, 1, 7, 8 en 11 uur NCRV; 8,15 Te Deum Laudamus 1,15 Metropole orkest 6,15 Sportrubriek 6,30 Voor de Strijdkrachten 7,15 Onder de NCRV- leeslamp 7,30 Het actueel geluid 7,45 Ir W C van der Meer 8,05 Programma proloog 8,15 Busch Strijkorkest 8,45 Jona, luisterspel 9,30 Radio Philhar- monisch-orkest 10,15 Met band en plaat voor U paraat 10,45 Avondoverdenking 11,15 Mandolinata 11,45 Gramofoon platen HILVERSUM n 415 m Nieuwsberichten om 7, 8, 1 6 8 en 11 uur AVRO: 8,15 Gramofóonmiïziek 10,15 Arbeidsvitami nen 12,00 Trio Jan Hofmeester 1,20 Het promenade-orkest 3,00 Bonbon- nière 6,15 Victor Silvester en orkest 6,30 Radio Filmkrant 7,00 Johan Patist, plano 7,30 Inleiding tot muziek begrip 7,45 Gramofoonplaten 8,05 Rr.dioscoop-programma 10,40 „Volks liederen 11,15 Avro-swing-corner J-JOE KAN IEMAND gelukkig zijn, die aan een ander moet gehoorza men? Dat is onmogelijk, zeiden d« Grieken. Wie onderworpen is aan an- deren, wie een dienaar of slaaf is, mist daardoor het ware geluk. Een vrija Griek kan geen slaaf of dienaar zijn. Dat zou hem zijn vrijheid, zijn mens zijn ontnemen. Neen, gelukkig li slechts hij, die alle mogelijkheden die in zijn persoon liggen, zelfstandig kan ontplooien. Ieder mens is als het ware een wereldje in het klein. Hij moet van zijn eigen wereldje het beste trachten te maken en eruit halen wat erin zit. Zelfontplooiing, zelfontwikke ling, dat zijn typisch Griekse woorden. E>e dienaar en het dienen krijgen zo doende een negatief accent. De dienaar is degene, die aan tafel bedient, als zodanig is hij minder dan de heer, die zich aan de gerechten tegoed doet. En zegt U eens eerlijk, is deze waardering van het dienen en van het dienaar- zijn in de grond van de zaak ook niet de onze? Ons woord „diaken" betekent „dienaar" Maar zelfs in de pro testantse kerken is het ambt van di aken het laagste der kerkelijke ambten. CLAVAN LEMBERECHTS (A.D.O.) (F.C. Mechelen) DE VROET MEES (Fêyenoord) (Antwerp F.C.) RIJVERS GOVARD AERNAUDTS (N.A.C.) (F.C. Luik) (Berchem Sport) MÖHRING BRAMDES git MERMANS CARRé MEERT (Enschede) (Feyenoord) W (S.d Anderlecht) (F.C. Luik) (S.C. Anderlecht) WILKES COPPENS GILLARD (Xerxes) (Beerschot A.C.) (Standard) VAN SCHIJNDEL HENRIET (S.V.V.) (S.C. Charleroi) LENSTRA THIRIFAYS (Heerenveen) (S.C. Charleroi) Radio-uitzending n.m. 2.30 uur: Hilversum II 415 m. SCHIJVENAAR (E.D.O.) KRAAK (Stormvogels) STEENBERGEN (S.V.V.) lS» m.Lr 'ahicJ tïacft SBH W** Löndru Oawdiw beziq- de vaten z.wevcl- zuur om hlachto-l-tere, -te laten verdw>aw. DocW de Sherlock Holmessen Vein Scotland \fc\rd hodden de -z-ooU dóór. -óï tT\ riment in dit elftal, de kleine man uit het Zuiden. Weer krijgt Rijvers, na vele mislukkingen zijn kans, doch het wil ons voorkomen, dat hiermede het geduld van de K.C. wel teneinde zal zijn, tenzt) Rijvers morgen zijn produc tiviteit weet op te voeren. "Meer vertrouwen. In het algemeen schenkt dit Neder lands elftal ons meer vertrouwen dan dat van 21 November. In ieder geval is de aanvalskracht toegenomen. Van de vleugel WilkesLenstra mogen wfl wel wat verwachten te meer daar Anoul niet op de rechtsbackplaats staat en door een debutant wordt ver vangen. Doch ook de Belgische aan- vaislinie is in kracht toegenomen door het weer opstellen van twee oude geroutineerden. Lemberechts en Thiri- fays staan weer op de vleugels en vooral onze debutant Van Steenbergen kon wel eens voor moeilijkheden ko men te staan. Twee records staan op spel. Wij schreven het al, het ls ditmaal wel zeer moeilijk een uitslag te voor spellen en wij zullen ons daar dan ook niet aan wagen. Zeker is wel, dat deze ontmoeting aantrekkelijker zal zijn dan die ln Antwerpen en de 63000 ge lukkige bezitters van plaatskaarten zullen kunnen gemeten van een span nende wedstrijd waarin het Oranje team voor de zware taak staat het ongeslagen na-oorlogse revord tegen de Belgen te handhaven. Er'is nog een ander record, dat de Belgen „zwaar" zit. Na 1933 zijn de Rode Duivels er *J"ERWIJL volgens het evangelie de „diaken", de „dienaar" in wezen de meester is! Want in de evangeliën wordt de Griekse, algemeen gangbare waardering van het dienen radicaal ge wijzigd! Jezus omschrijft zijn eigen werk als een „dienen", als een verrich ten van tafeldienst voor anderen. Dit „dienen" houdt althans twee dingen ln. Allereerst, dat je niet meester bent over je eigen daden, over je eigen tijd en tijdsbesteding: en verder dat je je zelf ln je werk geeft aan de ander, aan je superieur. Dit „dienen" als het zich-zelf-geren aan anderen, staat in lijnrechte tegen stelling tot de Griekse levensopvatting. Want hier was niet het zich-zelf-geven centraal, maar de zelfontplooiing. Jezus wilde dus „diaken" zijn, tafel dienaar, slaaf; en beslist geen heer, geen machthebber, geen kwasi-vrlje tlriek. ►vig-t qrexie 'Stappen v-oorott t Hkdöns Supeefoet ('natl/tie. I(jk A wei-ikoovis) vloog ie eevi reU om* clQ 'Vialo öörcl-, bol loeen. Hei 4.oclrt\Q duurde 9^4 uur en 1 minuut J^WASI-VRIJ? Is dat woord zojuist wel goed gebruikt? Ik meen van wel. Want overlegt U eens bij Uzelf, of U werkelijk vrij bent. Zie daarbij nu eens af van het feit, dat U b.v. iedere morgen om half negen op een kantoor moet zitten, of op andere wijze door Uw werk gebonden bent. Afge zien van al dergelijke dingen: Bent U waarlijk innerlijk vrij? Wie zichzelf een beetje kent en eerlijk wil zijn, zal moeilijk bevestigend kunnen antwoor den. Er schuilen in ieder mens don kere machten, die nauwelijks te analy seren of te omschrijven zijn, waaraan hij haast muurvast is gebonden. Ook de uiterlijk vrije mens is hoogstens kwasi-vrij. Angst, hartstocht, geldings drang U moogt de serie zover voort zetten als U wilt zijn strenge mees ters, die vele dienaars hebben. Dat komt dus feitelijk hierop neer, dat niemand in diepste zin vrij ls. Hij dient steeds de een of andere heer. Hij dient God of een afgod. Maar dienaar, slaaf, onderworpene ls en blijft hij. Het Griekse ideaal van de zelfstandige zelfontplooiing trekt ieder mens aan; maar het is een onmogelijkheid, een hersenschim. We kunnen het misschien nog beter zeggen: Dit Griekse ideaal is een camouflage voor de innerlijke binding aan je eigen zelf, aan de eigen wflde machten, die bewust-onbewust je leven richten. niet in geslaagd de volle winst mee over de Moerdijk te nemen en heel België zit er op te wachten om deze beide records te zien sneuvelen. Of het zal lukken?? De, pr«si?dgw$diéecieuir *vw« 6«H tlp-f dadiqnoids. mstct» lung tS^geaU'es'fceend om. dot al te lia-Cdadiq was Alles weed verdeeld ondQr de arwiOR, linUs da lo'el-f-t qh reekts da hal-Pi. Daman is tkan«> door de justitie ju retraite geloid. sMi' waneer uit S-t Molo dat in "FvonWisU liqi) lïcefi eer* voor m zOn r qq ploegd. Wot bijzondere raat alleen Wieem, aai hij do ploeg met "Z'Jn tanclQn voortbróH 04 ar op dia tonden badr _groeit, wordt U V niet vermeld,dodo B dit I ig t voor jjJfelScWyMÉSj de hond. LIET ls dit element: he sluimerende wreedhei roman zo dodelijk gevaa: het is waarlijk geen w( de tweede wereldoorlog in dit soort lectuur is i achtenswaardige en besc genen hebben in deze c rekening uitstaan. Wij gebied der wreedheid aa Hersengymnastiek door Bob Wallagh Ter inleiding ditmaal een aardig probleempje. Twee jagers gingen op de berenjacht. De eerste dag legden zij een afstand af van 15 K.M. in Zuidelijke richting, de tweede dag wederom 15 K.M. In Noordelijke rich ting en toen vingen zij een beer. Ze liepen terug naar hun punt van uit gang en hadden toen in totaal 45 K.M. gelopen. Nu luidt dé vraag: welke kleur had de gevangen beer? Dit klinkt min of meer zonderling, maar nóchtans is er maar één concreet antwoord mogelijk: de beer was wit. Het geval speelde zich namelijk at aan de Noordpool. De Noordpool immer is de enige plaats ter wereld, waar men na gelopen te hebben op de bovenomschreven wijze weer op het beginpunt terugkomt.... En nu de nieuwe vragen: 1. Hoeveel poten heeft een knorhaan 2. Welke hoed dankt zijn naam aan die van een Italiaanse generaal? 3. Als iemand zegt: „wat een fraaie hakkenei", wat bedoelt hij dan? 4. Op de grote schapenfarms worden de schapen electrisch geschoren, dus met een soort electrische tondeuse. Wat is ongeveer de kortste tijd, waarin een schaap aldus geheel geschoren kan worden? 5. Welke plaatsen bedoelen wij met: de Sleutelstad, het Gelders Haagje, de Koekstad? 6. Is een schimmel altijd een paard? 7. Welke bekende monnik' had zoveel invloed op het Russische Tsaren- hof? S. Wat is beslist onjuist in de tekst van deze advertentie: Jansen Co Agentuur en Commissiehandel Damrak 150 - Amsterdam-C. - Tel.435225 9. Noem eens 3 bekende vrouwen, wier voornaam Eva is of was. 10. In een gesprek zei de generaal tegen de majoor; „Ik heb liever 3 ster ren dan 4". Waarover praatten zij? Voor de antwoorden zie men tussen de advertenties. 9. Pim, Pam en Pom staan voor een groot raadsel. Terwijl ze alles aan Moeder Woeffie uitleggen, zijn de bordjes van Pam en Pom ook leeg! Ener is niemand te zien. Moeder Woeffie fronst haar wenkbrauwen. „Daar begrijp ik niets van kinderen! Nu zijn alle drie jullie bordjes leeg. Weet jullie zeker, dat je je brood niet zelf opgegeten hebt?" Heftig schudden Pim, Pam en Pom met hun koppen. „Nee, moeder, geen sprake van. Ik 'ammel nog van de honger", roept Pim. „Ik ook!" klinkt het uit het bos. „Oh, daar heb je de echo weer!" roept Pam opgewonden „Echo? Wat is dat voor onzin?", vraagt Moeder Woeffie. „Die stem, die u daar net hoorde, dat is onze echo", verklaarde Pim. „Kinderen dat bestaat toch niet. Een echo is een weerkaatsing van je eigen stem. Die echo kan toch zelf geen dingen zeggen?" „Ja, maar ik wel", horen ze weer uit het bos klin ken. Scoilanó Va I'd kveocj een SO""t\«.dö't1.VMavi" tiotrpav-lc- wentsqebouw in do lucki wVI loten*vuegen. Men vvsacUtn spanning lAisr' OPdft ^/ANNEER Jezus dus het „dienen" radicaal herwaardeert, is hij ln we zen niet idealistisch, maar realistisch. Geen enkel mens kan als een God op zichzelf staan. Ieder mens zoekt aan sluiting bij iemand of iets anders. Iedereen is in wezen slaaf, maar slaaf van wie? Dat is het nu, wat Jezus door zijn eigen werk wil veranderen. Hij wil ons niet van heren tot slaven maken, of van slaven tot heren. Hij wil ons slechts van dienst doen veranderen. Van onderworpenen aan ons zelf, van onderworpen aan donkere machten en vitale driften, wil hij ons maken tot diénaren van God, tot soldaten van de Heer. Want in de .dienst aan God, zo zegt het evangelie, komt een mens pas tot zijn ware zelf. De mens hoort hij God, als bij zijn vader; God hoort bii de mensen, als bij zijn kinderen. Het kruis is een onuitputtelijk sym bool. zo zeiden we enige weken gele den. Welnu, het kruis houdt ook in, de mogelijkheid om van dienstbetrekking te veranderen. Sinds Golgotha is de oude, demonische heerser der wereld niet meer oppermachtig. Er is een pad, er is een weg. Ieder mens is vrij tot een opnieuw zich-geven. Dienaren zullen we altijd blijven. Dat is goed. Het is slechts de vraag wiens dienaar we zijn. Recepten v, de radio-ko< gebonden mac (Bordje voi Anderhalve liter beenderen getrokke bloem, 30 graan b melk, 50 gram gerai gehakte peterselie, fijne nootmuscaat, jes (opgelost), 150 roni en 1 eidooier. Breek de macaro: stukjes en laat deze zachtjes gaar koken bloem, de melk ei kaas een klontvrij dit bij de kokende macaroni, laat de ogenblikken zachtj breng de soep op opgeloste bouillonbl peper. Roer er bij het eierdooier, dat g wat gehakte petersi de soep vooral goec de plaats van een men er enkele le ketchup doorroeren, door deze variatie der karakter. canade gehaktrol: Driehonderd gram spek, aan zeer dunn sneden, 4 sneden oi der korst, half ui, augurken, een afge lepe! paprika, 1 k< liter water, 2 eetle ketchup, 2 eetlepels 20 gram boter, 30 f soepenaroma, zout, nootmuscaat, gehal* wat dun touw of g Hak de ui en auf iaat het brood in rui weken, daarna flink pen. Snijd het spek ne plakjes, kneed h< het geweekte brood ging van Jhaksel u zout, peper en noot door elkaar en ma, korte dikke rolletji In (ÓOOf VIOCtt. vwe v«in« VOOVMOWCMS- Alsdo duanU is i» de vmü w icowt wiO-n op de. Wd^lj^vt dei» VuurwdtCfdvm. Of Uat Hetpt i«, da vna<aq. DERDE VERDACHTE VAN MOORD TE KERKRADE GEARRESTEERD De recherche van de Amsterdamse politie is er gisternacht in geslaagd ook de tweede medeplichtige aan de in braak in de Kraaipanstraat te Amster dam en de moord op 'n Duitse douane beambte nabij Kerkrade te arresteren. Het is de 32 jarige chauffeur J. M. die woonde in de Van Ostadestraat. Hij werd gisternacht van zijn bed gelicht. Hiermede zijn alle daders van 't drama bij Kerkrade thans gepakt. D« Eerst o Kömer bespnokf^ Het vraagstuk Jj f var* wat [r SOwwtiqe ^4 leden noem- nf den „de Zeden- verwi Ideri'wq' één Inet -ys, 5trand. „En U, mijnheer?" informeerde de knecht. „Ik volg je voorbeeld", zei Steens- ma, naar de gang lopend. „Slaap lek ker, Bastiaan, je hebt je rust wel ver diend". „Welterusten, mijnheer," zei de knecht ernstig. opmerken, dat het geloof Ik wel ge wenst is, dat er 's nachts een of meer mannen in huis zijn. Er zal voortdu rend gewaakt moeten worden, mijn heer en wij kunnen niet steeds een van beiden Steensma knikte. „Ik heb vannacht al beloofd, dat ik daarin zou voorzien," zei hij. „Ik zal een brief aan de heer Don ker schrijven, misschien kan de jon gen van de melkboer of de werkster die vanmorgen nog bezorgen. Denk je niet, dat twee mannen voldoende zul len zijn?" „Ik geloof het wel, mijnheer", zei Bastiaan, „vooral als we dat keffertje in huis houden". „Afgesproken", zei Steensma. „Heb je nog andere wensen. Bastiaan?" „Met uw verlof, mijnheer", zei de knecht een beetje verlegen, „ik zou... ik wouik bedoel, dat ik niet hele maal berust ben. als u 's avonds buitens huis is. De laatste keer, toen u zo laat thuis kwam, ben ik voortdurend hang geweest, dat u iets was overkomen". „Die kan* heb ik Inderdaad gelopen", aF* DOOR TJEERD ADEM A IN DE SCHADUW VAN DE HEER DOBBELMAN „Bastiaan", zei de ingenieur, toen de knecht op zijn bellen in de studeer kamer was verschenen, „na wat er vannacht gebeurd is, moeten we eens krijgsraad houden". „Krijgsraad, meneer?" vroeg de be diende verbaasd. „Je mag het ook scheepsraad noe men", zei Steensma glimlachend. „Ten slotte hebben wij dezelfde gevaren te doorstaan en het is niet meer dan bil lijk, dat jij ook een woordje mee spreekt als we maatregelen beramen. Heb je misschien een verlangen?" „Als U me niet kwalijk neemt, me neer", zei Bastiaan. „zou ik willen verkopi'vig zakte dc afslage* cloov zVr podiuwi en-wioés-t deswqgQ opnieuw beginnen. „Een werkje voor timmerman en slotenmaker," zei hij op de ravage wij zend. „Denk er om, dat het vandaag nog hersteld wordt, Bastiaan". Bastiaan knikte. „Ik zal er voor zor gen, mijnheer". „We zullen meneer Donker twee wakers voor de nacht vragen", zei Steensma bemoedigend. „H^al ons luisteraparaat maar uit je kamer en zet het hier neer. We zullen zo vrij zijn de deur een beetje te barricade ren, maar ik geloof, dat dit nachtelijk drama al een onverwacht slot heeft ge kregen. Kruip in je bed, Bastiaan en laat ik je niet voor acht uur ergens anders kunnen vinden." Da Vdn Qcn sclqoovilieidswcds-tvnci inde Egqclsc stad LmcotH, ontpop- 4avi -ziele nd O-I loop dis wonnen Dcprgs lo-egon z.o mat f (Ingezonden mededeling) Vliegen, muggen en de rest sterven zeker door Funest.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1949 | | pagina 6