915
KUETER
„Schipper naast God" wordt verfilmd
I
SCHOENEN
Pasen
Voorjaars
Aanbiedingen:
SUNDER'S
MANUFACTURENHANDEL
Moedeloze stemming in Indonesië
Met ingang van 15 Mei opent NACO
busdienst over N. Niedorp en Terdiek
Zo juist
gearriveerd
qualiteitskleding
Bijzondero
aankleding
J90
J90
i de Militaire
Archipel
>ers en transport-
vaartberichten
Vrees en diepe zorg voor de toekomst
Moeten de Nederlanders
hun koffers maar pakken?
Gegevens van hei ioneelsiuk aan een
ware gebeurtenis ontleend
De tragedie van de
„St. Louis"
UW
OMZET
VERGROTEN
Alkmaarsche
Courant
ZWARTE EN BRUINE
HEREN MOLIER1S
ZWARTE
JONGENS
BOTTINES
ZWARTE EN
BRUINE
JONGENS
MOLIERES
8.90
9.90
ALKMAAR
Met
een
nieuwe hoed?
VELTHUY5 BROUWER
PAYGLOP 19 - ALKMAAR
Tafelkleden:
FNIDSEN 107 - ALKMAAR
Wij maken Uw lampekap
weer als nieuw
voor al Uw verlichting
Laat 136-138 Tel. 2462
Alkmaar
Het nieuwe boek
3an
van East Londen naar Dur-
ekerk. R'dam—Sydney, 30-3
- AÏgenib, R'dam—Buenos
Vlissingen geankerd Ba-
30-3 van Saltend te Fawley
ton) Boschfontein, 30-3
den naar Durban Co-
Savona passeerde 30-3 Gi-
rdra 30-3 van Antwerpen
Jaarstroom DakarA'-
Havre Jobshaven. 30-3
il te Mundha Maaskerk,
town te Dakar Malvina
ampico, 30-3 225 mijl zuid-
Bermuda Melampus, New
-3 te Port Said Molen-
Japan, passeerde 30-3 Kaap
Nieuw Amsterdam. New
passeerde 30-3, 15,30 uur,
Oranje 30-3 van Batavia
- Parkhaven, Buenos Aires
0-3 te Funchal Raki 30-3
laar Belawan Randkerk,
frika, 31-3 te Genua
van Kaapstal naar Buenos
30-3 van Mombassa naar
uez Sarangan, 31-3 van
scat Stad Leiden Mom-
passeerde 30-3 Straat Mes-
elsdijk R'dam—Vera Cruz,
'erpen Straat Malakka,
hai te Hongkong Tabinta,
10-3 van Port Said Wai-
Java, passeerde 30-3 So-
moedelijk 2-4 of 3-4 van
naar Cheribon Modjo-
Noenoekan 30-3 te Don-
Isel, vermoedelijk 31-3, 8
mhead naar R'dam Sa-
13,30 uur, van Honolulu
en Slamat, R'damJava,
3 uur, Perim Ternate,
ie naar Cheribon Tjipa-
Manilla naar Sandakan
lelijk 2-4 van Belawan naar
ram R'damJava, passeer-
Gibraltar Weltevreden.
■4 van Batavia naar Cheri-
(KRL), 25-3 van Makassar
t een kwartiertje geleden
liet plotseling over de ge-»
fint het te dalen. Als het
egveld Andir bij Bandung,
t van de Militaire Lucht-
a's en Klttyhawks, zwaro
ïeeft Andir zich, ondank»
weten te handhaven als
'tuig. Men kan zich voor
een enorme voorraad werk
it zit. Het reparatie-bedrijf
left dan ook veel van een
liseerde fabriek weg, waar
akkennis systematisch aan
i van de binnengekomen
>rdt gewerkt.
Een drukke basis,
JK op de verkeerstoren van
Voortdurend is het een ko-
van vliegtuigen. En allen
veilig worden binnenge
leide gedaan. De verkeers-
van de KLM, de sneJle
het 120ste squadron, de
iers en de verkennings-
iie voor reparatie komen
binnenkomende transport-
e M.L. moeten tussen en
worden geleid, ook als het
eewerkt.
s het een avond en een
druk geweest op Andir.
Ie 18de en de 19de Decem-
en van dit vliegveld de
ipstegen voor de luchtlan-
naar Djokja. De P—40's
reeds overgeplaatst naar
ng van het dorp Andir Is
elke bevolking schuilen
llende stromingen. Maar
ver het algemeen gezegd
verreweg de meeste van
tationneerde mannen uit
best naar hun zin hebben,
irdt het klimaat over-
warm, 's avonds heerlijk
in hoge mate toe mee.
ook andere factoren. Op
ie oude Japanse vliegtuig-
fen wij de soldaat Jans uit
militaire leven in de in
die hij tot nu toe in Indie
iracht, is een aaneenscha-
st van wacht- en pa-
Beide bezigheden zijn
liefd bij militairen. Maar
r bevalt het Jans wel. Er
ian sport en ontspanning
heeft een eigen bioscoop,
cantines en Bandung is
Europees aandoende stad.
die pas kort in het „Verre
was het leven op en om
openbaring. Natuurlijk
seste mannen graag naar
'erleven weer in, en even
rdt er van tijd tot tijd een
nkerd. Maar toch, de stem-
Zoals één van hen het
Te zitten allemaal in hot-
e en we navigeren er nu
mogelijk door heen. Het
(Van onze correspondent)
BATAVIA, Maart. „De politieke toestand is zodanig', dat zij tallozen tot moe
deloosheid voert en zelfs in brede kring een stemming van apathie heeft doen
ontstaanDeze woorden zijn van de Wali Negera van de deelstaat Sumatera
Timur, dr. Tengku Mansur, een Indonesische nationalist van constructieve^ ge
zindheid, met een grote mate van werkelijkheidsgevoel en bereidheid tot vriend
schappelijke samenwerking met Nederland. Zij werden uitgesproken bö de ope
ningszitting van de Vertegenwoordigende Raad op 21 Maart en geven de situatie
precies weer zoals zij is.
Indonesië gevoelt zich moedeloos en apathisch. En daar kunnen geen tien
nieuwe plannen en Ronde Tafel-conferenties voorlopig iets aan veranderen. Men
heeft er genoeg van. Dit geldt voor federale Indonesische kringen, voor wie dr.
Mansur hoofdzakelijk sprak, en waar men zo langzamerhand niet meer weet,
waar men met Nederland en met de Republiek en met het buitenland aan toe is,
en dit geldt in nog sterkere mate voor de Nederlandse bevolkingsgroep in dit
land.
Voor de Nederlanders komt daar
nog iets anders bij: vrees en diepe
zorg voor de toekomst. De aankondi
ging van een snelle souvereiniteits-
overdracht met de daaraan verbonden
onzeker positie van het leger, en de
kans tot terugkeer van de Republiek
hebben laat het ons maar eerlijk
zeggen in brede Nederlandse kring
in Indonesië een gevoel van grote on
gerustheid veroorzaakt. Tot dusver
gevoelde men zich, bij alle onveiligheid
nog enigszins verzekerd door de on
verminderde aanwezigheid van het le
ger en door het feit, dat hier tenslotte
toch nog altijd het Nederlandse gezag
geldt; dat Nederland nog altijd sou-
verein is; dat wij ons nog altijd op
het grondgebied van het Koninkrijk
bevinden. Deze zekerheden schijnen
ons thans plotseling en in een onver
wacht snel tempo te zullen ontvallen.
Het resultaat is, dat er een stemming
onstaat, die niet beter te omschrijven
valt dan met de veel gehoorde vraag:
„Met welke boot ga jij? Heb je al ge
boekt? Je kunt beter nu vertrekken
dan straks met de grote hoop".
Dit is een zeer ernstig verschijnsel.
Nu moet men het misschien ook weer
niet al te zwaar opvatten en zit er in
deze halve paniekstemming zonder
twijfel ook heel veel onredelijks, het
geen de meesten tenslotte ook wel in
zien. Het feit blijft bestaan, dat de Ne
derlandse groep in Indonesië in ge
dachten en in verscheidene gevallen
zelfs reeds in werkelijkheid) bezig is
zjjn koffertje te pakken. Dit valt in de
eerste plaats te betreuren, omdat men
zich niet goed kan voorstellen hoe de
Nederlandse regering ooit een Unie
met Indonesië tot stand kan brengen,
wanneer het Nederlandse element in
deze landen tot een slechts zeer gering
getal gereduceerd wordt. Dan bestaat
die Unie alleen maar op papier en is
zij waardeloos. De Unie kan alleen le
vensvatbaarheid bezitten en een reali
teit zijn, wanneer zij door vele dui
zenden Nederlanders in Indonesië
wordt gepropageerd en zij door hun
geest en levenshouding met betrekking
tot het Indonesische volk dagelijks be
vestigd en versterkt wordt.
Een verlossend woord.
In de tweede plaats is deze stem
ming een betreurenswaardig verschijn
sel, omdat zij eigenlijk zo gemakkelijk
zou kunnen worden opgeheven, omdat
het zo eenvoudig zou zijn om die
angst, die moedeloosheid en die apa
thie te doen verdwijnen, ja zelfs plaats
te doen maken voor herwonnen geest
kracht en hoop op dp toekomst. Want
Indonesië smeekt en roept als het wa
re om een woord van de regering, dat
het vertrouwen herstelt. De Nederland
se groep wacht nu al weken en maan
denlang op een woord uit Den Haag
waaruit positief en in klare termen
blijkt, dat de regering de belangen van
die Nederlanders in dit land bij alle
nabije gebeurlijkheden iedere dag ern
stig in het oog houdt. Zij wacht in
spanning op dat verlossende woord,
waaruit blijkt, dat de regering de Ne
derlanders en hun belangen tot elke
prijs zal blijven beschermen en zich
verantwoordelijk voor hen gevoelt,
voor hun vrouwen en kinderen, voor
him eigendommen, voor hun toekomst
en leven en veiligheid in dit land.
Maar behalve een aantal vaagheden,
waarbij de Nederlandse bevolkings
groep in Indonesië niet met name
wordt aangeduid, hoort men niets. Het
is, alsof er behalve de tijdelijk toe
vende troepen helemaal geen Ne
derlanders meer zijn in dit tropenland,
Nederlanders die er de beste jaren van
hun leven hebben gesleten, die er heb
ben gewerkt en gebouwd zonder op
houden, die er in de Japanse tijd hun
leven voor hebben veil gehad, die er
zich als het er op aankomt meer thuis
gevoelen dan in het land van herkomst.
Diepe tragiek.
In de ogen van de extreme nationa
listen,. met wie Nederland onderhan
delt, die door de Veiligheidsraad wor
den gesteund en die straks door Den
Haag weer in ere zullen worden her
steld, zijn die Nederlanders vijanden.
In de ogen van millioenen Indonesiërs
op de federale vleugel zijn zij hun bes
te vrienden, maar wat kunnen die mil'
lioenen straks voor hen doen als de
hel losbreekt, want de extreme ele
menten hebben de strijdgroepen, de
guerrilla-ervaring, de hart en de wa
pens en de ammunitie. En in de ogen
van de Nederlandse regering in Den
Haag schijnen deze Nederlanders in
Indonesië niet of nauwelijks te bestaan.
Dit is de oorzaak van de moedeloos
heid, de apathie, en ook van de die
pe bezorgdheid, die hier onder velen
leeft een bezorgdheid die zonder
twijfel voor een deel valt terug te
brengen tot zorg over de materiële
toekomst, verlies van positie en eigen
dom (ja, en ook angst om de veilig
heid van het gezin!) maar die bij
tallozen toch zonder twijfel zijn diepe
re grond vindt in: de liefde en de
aanhankelijkheid tot dit land, dit In
donesië, dat voor duizenden Nederlan
ders een tweede vaderland geworden
is. En er ligt een diepe tragiek in wan
neer men voelt en vreest, dat men zijn
vaderland verliest
De Amerikaanse filmregisseur Ble-
vins Davis is op het ogenblik bezig om
van 't toneelstuk „Schipper naast God"
van de Nederlandse schrijver Jan de
Hartog een grootscheepse film te ma
ken. Er zijn niet veel Nederlandse to
neelwerken, die de weg naar het bui
tenland hebben gevonden en daar suc
ces hebben geoogst. Het werk van De
Hartog werd te Parijs 200 malen opge
voerd en bleef in New York geduren
de twee jaar onafgebroken op het re
pertoire staan, waar het telkens uit
verkochte zalen trok.
Het stuk gaat over de dwaaltocht van
een motorschip, dat Joodse vluchte
lingen uit Duitsland naar Zuid-Ameri-
ka moet brengen. Geen enkel land wil
hen opnemen. De kapitein is echter
vastbesloten, de mensen, wier lot aan
heines toevertrouwd, van de wisse
dooJcdie hun bij een terugkeer naar
Duitsland wacht, te redden. Hij zet
koers naar de Amerikaanse 10-mijls
zone, laat de wanhopige vluchtelingen
plaats nemen in de reddingboten en
laat vervolgens zijn eigen schip ver
gaan. De schipbreukelingen bereiken
de kust en de V. S. zijn genoodzaakt,
hun onderdak te verlenen.
Deze gegevens berusten geenszins op
verzinsels van de auteur. De geschie
denis is echt gebeurd met dit verschil,
dat het niet nodig was, de boot waar
mede de vluchtelingen hun overtocht
maakten, te offeren om hen veilig aan
wal te brengen.
Een toevallige ontmoeting met de ka
pitein van de „St. Louis", de heer
Schroder te Hamburg, bracht de voor
geschiedenis aan het licht. De heer
Schroder vertelde het volgende: „Het
verhaal van „Schipper naast God" is
het verhaal van de St. Louis uit Ham
burg, die ongeveer tien jaar geleden
met zijn wanhopige passagiers uit Ham
burg vertrok.
Hoewel de passagiers van de Cu
baanse regering een officiële inreis-
vergunning hadden gekregen, bestond
er geen zekerheid, dat zij ook werke
lijk aan wal mochten gaan. De stem
ming aan boord was dan ook zeer ge
drukt. Men vreesde allerhande moei-
Maandagavond vergaderde de vol
tallige raad onder voorzitterschap van
burgemeester Baken. Van de brand
weer was een jaarverslag ingekomen,
dat de voorzitter voorlas; hieruit bleek,
dat zij het afgelopen jaar gelukkig
weinig bluswerk had verricht. Uit
een brief van de NACO bleek, dat het
in het voornemen ligt met ingang van
15 Mei a.s. een busdienst in te stellen
van Schagen naar Alkmaar via N.Nie-
dorp en Terdiek. B. en W. blijven aan
dringen op herstel van de autobusver-
Wnding via de Langereis en zijn nog
steeds met de bevoegde instanties in
bespreking over deze materie.
Nieuwe Niedorp kan nu gaan bou
wen. Ged. Staten keurden een geldle
ning van 70.000 goed voor woning
bouw. Eveneens hechtten Ged. Staten
hun goedkeuring aan de verkoop van
bouwterrein aan L. ter Haar en J. H.
Kossen. Verder is er opdracht gegeven
-iet noen aanbrengen van een gas
lantaarn in de Hanedoes.
De voorzitter deelde mede, dat op
8 Juni gemeenteraadsverkiezingen wor
den gehouden. De echtelieden P. Mulder
uit Koedijk werden met algemene
stemmen benoemd tot vader en moe
der van het Tehuis van Ouden van Da
gen. De raad keurde het voorstel goed
tot het verlenen van een bijdrage voor
1949 aan de Stichting voor Geesteliike
Volksgezondh.id in Noord-Holland.
Deze Stichting heeft o.m. zich tot
taak gesteld de exploitatie van een
tweetal psycho-technische bureaux
/oor school- en beroepskeuze. Deze bu
reaux zullen verrijzen in Alkmaar en
in Hilversum. Voor de toekomst van
het kini° is het zeer belangrijk om der
gelijke instellingen te steunen. De heer
Nobel vroeg nog enige inlichtingen die
door de voorzitter werden verstrekt.
Verordeningloos
Het voorstel tot intrekking van de
verordening tot regeling van de aard
appelcultuur in onze gemeente, vast
gesteld op 17 September 1948 was een
kort leven beschoren. Het opmerkelij
ke is nu, dat er geen verordening op
het ogenblik bestaat, ook niet van re
geringswege. Daar het voornamelijk
in deze verordening ging over goed
keuring van pootgoed, is thans de mo
gelijkheid geschapen, dat de teler de
vrije hand wordt gelaten. Het wach
ten is nu op een nieuwe verordening
van regeringswege.
De suppletoire begroting voor het
dienstjaar 1948 ging vlot onder de ha
mer door, evenals het verlenen van
een voorschot ad 1663,78 aan het be
stuur van de St. Antoniusschool, al
hier, voor 1949 in de kosten van in
standhouding bedoeld in art. 101 der
I.o. wet 1920.
De beide wethouders en het raadslid
de heer G. Grootes werden benoemd
in een commissie, voor het nazien van
de rekening over 1948 van de Ned.
Herv. Wezenadministratie. In de ver
ordening op de heffing van begrafenis
rechten werd een kleine verandering in
de tarieven goedgekeurd. De salarisre-
geling gemeentepersoneel was op de
agenda, wat de heer C. Koorn de op
merking deed maken, dat geen agenda
volledig zou zijn als hier niet op voor
kwam „regeling van de bezoldiging
der ambtenaren".
De gemeente heeft een koopje ge
haald, wat betreft de aankoop van de
percelen no. 540, 541 en 542, in eigen
dom toebehorende aan C. Stammis te
N.-Niedorp. Voor de totaalprijs van
1312.70 werd zij eigenaresse. Zoals wij
eerder in ons blad meldden, werd
dit pand aangekocht met de bedoeling
lijkheden. Een van de passagiers kreeg
een hartverlamming, een ander sprong
uit vertwijfeling over boord. Toen wij
te Havanna arriveerden en de immi
gratie-autoriteiten reeds aanstalten
maakten om de vluchtelingen van
boord te halen, kwam op het aller
laatste ogenblik een verbod van de re
gering. De gangway werd door mill
tairen afgezet. Niemand mocht het
schip verlaten. De St. Louis lag vijf
dagen in de haven van Havanna. Ik
verzocht de regeringspresident om een
onderhoud, maar mijn verzoek werd
afgewezen. Ik trachtte de autoriteiten
tot beter inzicht te brengen. Vergeefs.
De St. Louis was genoodzaakt 24 uur
later uit de haven van Havanna te
vertrekken. Wij zetten toen koers op
de kust van Florida. Per telegraaf
voerden wij onderhandelingen om op
Haïti of in de V. S. aan wal te mogen
gaan, desnoods tegen betaling vaneen
hoge waarborgsom, maar toen ook dat
niet lukte, besloot ik mijn passagiers
in een afgelegen baai van de kust van
Florida in veiligheid te brengen.
Doch voordat wij ons doel bereik
ten, verschenen snelle boten en vlieg
tuigen en dwongen ons, terug te keren.
Goede vrienden hadden intussen in
Amerika aan het geval de nodige
ruchtbaarheid gegeven, terwijl ik zelf
telegrammen aan de Amerikaanse bla
den zond. Halverwege New York be
reikte ons de boodschap, dat de Ame
rikaanse immigratie-autoriteiten afwij
zend hadden beschikt.
Een paniek nabij.
De moeilijkheden waren tenslotte
niet meer te overzien. De olie raakte
op, het voedsel, het water raakte op.
Nog langer op zee ronddwalen en af
wachten tot ergens hulp kwam opda
gen, was onmogelijk. Er moest iets ge
beuren. De vluchtelingen die bang wa
ren, dat zij weer naar Duitsland terug
zouden worden gebracht, waren een
paniek nabij.
Ik installeerde een commissie van
zeven leden, advocaten, artsen en za
kenmensen, die ervoor moesten zorgen,
dat de rust en orde aan boord enigs
zins werden hersteld. Wij zetten koers
in richting Engeland, maar toen de
vluchtelingen er erg in kregen, scheen
een ramp niet meer te voorkomen. Sa-
botagehandelingen en pogingen tot
zelfmoord waren aan de orde van de
dag. De stemming aan boord was zo
critiek. dat elke psychologische onhan
digheid de verschrikkelijkste gevolgen
moest hebben. Op een keer schoolden
de passagiers samen, hielden de toe
gang naar de brug bezet en wensten
mij te spreken. Ik kon ten minste ge
daan krijgen, dat zij kalm naar mij
luisterden.
Eindelijk uitkomst.
Ik zond een telegram in code naar
de Hapag en kreeg het antwoord, dat
alles in het werk zou worden gesteld
om hun de terugkeer naar Hamburg te
besparen. Inderdaad bereikte ons na
drie dagen van angstig gespannen wach
ten de boodschap, dat de Belgische re
gering toestemming had verleend om
te Antwerpen aan wal te gaan, mits
Frankrijk, Nederland en Engeland be
reid waren een gedeelte van de pas
sagiers toe te laten.
Er waren echter velen van de vluch
telingen, die daaraan geen geloof meer
hechtten en dachten, dat wij hen om
de tuin wilden leiden. Het was aan
doenlijk de kinderen van de vluchte
lingen te zien, die niet begrepen in
welk gevaar zij verkeerden en zich er
zelfs over verheugden, dat zij nog een
paar dagen langer aan boord zouden
blijven. Eindelijk bereikten wij Ant
werpen. Hoe de passagiers zich voel
den. laat zich moeiliik beschrijven".
Voor kapitein Schroder, die de
vluchtelingen in veiligheid bracht, wa
ren het dagen, die meer van zijn zenu
wen en zijn doortastendheid vergden
dan een taifoon in de Zuidzee, dagen
om nooit meer te vergeten. Ook zijn
passagiers vergaten hem niet, want hij
kreeg naderhand nog menig briefje
van hen, die dachten, nooit meer een
vrij land te zullen zien.
dit in de toekomst te slopen. Thans
wordt het nog bewoond. De burge
meester schetste nog uitvoerig het doel
van de aankoop wat hoofdzakelijk as
geschied in het kader van het uitbrei
dingsplan der gemeente.
Hierna volgde sluiting.
Verloren gouden broche
ih de v. Everdingenstraat.
Tegen beloning terug te be
zorgen van Everdingen
straat 6.
Gevraagd een
FLINKE BEDIENDE.
BAKKERIJ RUITER,
Dijkgraafstraat 38.
Nieuw produet
bekend maken'?
Op de meest
afdoende wijze
kont U dit be
reiken door Uw
advertentie in
deze conrant
te plaatsen. U
bereikt dan een
koopkrachtig
publiek.
KARAKTERKUNDE doet U sterk staan
In het pers. en maatsch. verkeer.
Onze door acad. gevormde psycho
logen geleide Cursus verschaft U een
juist en practisch bruikbaar inzicht.
Geill. prospectus gratis en vrijbl. op
aanvraag. Desgewenst Katholieke
leiding. PELMAN INSTITUUT
Damrak 68, A'dam (Erkend Instituut]
De feestdagen staan
voor de deur... Wordt
het U moeilijk nü
een goede keuze uit
Uw kleerkast te doen?
Komt U dan eens bij
onsZo juist arriveerde
een prachtige collectie
kamgaren costuums.
Buitengewoon goed van
coupe, qualiteit en af
werking. Tien tegen
één, dat het costuum,
dat U zoekt erbij is!
LANGESTRAAT HOEK HOUTTIL - ALKMAAR
ml
B
VROOM A DHEESMAAX
Dan moet U onze rijke sortering
zien.
Zonder moeite vinden moeder en
dochter bij ons een hoed in zeer
voordelige prijzen, b.v. een geklede
dameshoed met lint en tulegarnering 1/50
zwart, marine en bruin 'L
Ylotte jonge meisjesvilthoeden in Q90
frisse voorjaarstinten U
Leuke dopjes in kleuren rood, groen, OQR 6.!
bleu, grijs, k.hlauw en bruin
Bruidsluiers - Kroontjes - Aanneemsluiertjes
mmmmamam«gwiiMiwmwiBwinna
13.50
15.90
16.90
10.50
11.90
12.50
.90
90
Cocoslopers, pracht kwaliteit 100 cm. br. 6.90
70 cm. br. 4.65
50 cm. br. 3.85
12-els Cocoskarpetten, div. dessins. 49.50 - 39.50
Japanmatjes, prima cocos 2.55 - 2.20
Corridormatten, zware kwaliteit 6.45 - 4.40
Biezenmatten 140/180 125/280 100/300
4.90 6.75 6.90
Katoenen kleden, frisse dessins
120 x 120 140 x 170
5.90 10.55
Wollen kleding, prachtsortering, vanaf 16.50
Tafelzeil, met patroon, 140 cm. breed 6.85
Wit plastic 100 cm. breed 2.15
Kelim vloerkleedjes 70/115 17.
Haarvelours karpetten 170/245 69.
Vraagt inlichtingen en prijs van
plastic demper
100°/o licht op Uw tafel
Gedachten over een Christelijk
Rijksbeleid met een voorwoord van
Prof. Dr. S. U. Zuidema, door C.
Groen; uitg. T. Wever - Franekef.
Dit geschriftje over het Indonesische
vraagstuk getuigt van grote objectivi
teit en diepe kennis. Na de lezing moet
men de inleider toestemmen, dat de
schrijver met dit vraagstuk geworsteld
heeft als christenmens. Hoewel de
schrijver op het standpunt van de op
positie staat, spaart hij toch ook de
oppositie zijn opbouwende critiek niet,
terwijl hij tevens ernst maakt met de
overtuiging van zijn tegenstanders. Hij
gaat bij zijn beschouwingen uit van
een tweetal artikelen van prof. Krae-
mer; „Crisis der Waarachtigheid" in
„Vrij Nederland" van 20 Sept. 1947 en
„Nederland in de Waagschaal" in No.
7 van de 2e jaargang van Wending;
geeft deze artikelen met grote objec
tiviteit weer om ze vervolgens op zeer
waardige wijze te bestrijden. Ook al is
men het niet met deze schrijver eens,
is het toch de moeite waard van zijn
gedegen betoog kennis te nemen. Deze
bestuursambtenaar kent Indie van na
bij en heeft Indie lief om den wille
van het Indonesische volk zelf. Als al
tijd op deze waardige en bezonnen wij
ze over het Indonesische probleem ge
schreven was, zou dit olie op de gol
ven van onze politieke hartstochten
zijn geweest. Wij kunnen de lezing van
deze brochure van harte aanbevelen.
Castricum
BRIDGE-CLUB „BRICAS"
De uitslag van de vierde drive In d«
zesde serie is:
Afdeling A: Klaasse—Van Eik 81 pnt;
Bakker—Nol 76»/,: Van Kleef—Kossen 7S;
Bakker—De Jong 69V,; Bakker—Peter»
69; Broksma—Scheerman 641/»; Padt—
Peys 62; Ravenzwaay—Toepoel 61'/,
Afdeling B: Wiriz—Morelis 78 pnt;
l'romp—De Vries 71; Tlebie—Steeman 6»;
Van Lunen—Zonjee 68»/,; Tromp—De Nl)s
67»/»; G Lute—B Tromp (gem> 67; Ra.
venzwaai—Kalt (gem) 67; Familie Tee-
rink 65»/,
Afdeling C: Famine v u nnntc 80 paft,
mevr Morelis—mevr Zonjee 7sv»; mevr
Bakker—mevr Peters 74'/,; mevr Padt—
P Lute 71»/,; Koning—Schats 67»/,; Keet
baas—Offenberg 66; mevr Keetbaas—mevr
Offenberg 64; Peys—Gouma 57
i