De Kon Hei décor moei zijn: aanduiding van de werkelijkheid VSV voor zware taak tegen BW avontuur Residentie •Lock kon zin. AS" nieuwe ACHTER DE COULISSEN BIJ AMATEURS (t) Zal A.G.O. V. V. overwinningen-reeks voortzetten? Pim, Pam en Pom en het Afrikaanse avontuur Kranten schrijven: Het Radioprogramma De Naam fProbeer Recepten van de radio-kooklei 29 April Wcss can belexnqrijkc clog VOOr [Nodev-lavicl. De Atfcm«V!V-.se fceSeNsrvicSr daviexenbron bg oi-Lv>e_ wiandheid, is> wc«r open. an bevoewde icr-iko^ne.e rockcy streel rviort hat hoboolpaord J. I' 1. I Ami de von 2.^n -zoontAo Laat de er nou eSTvatlen en ïjleotalbaan breWen( iman er nou 2iijn 3f=naSi,*»^l >v ^TWK^Ü V Bern. In bet pövk komen LweQ beren wonen, een attentie vöm oud - stadgenoot Frftn5 Mikkenie. Elisabetk Alaxanclay in 4me.rika \verd K>srjaav. Zo is niet_gefnouwcl, maar als er- oen aan zoek kowfc zegt ze^ia1.1 f Daar- is dia andere BöLjG (^van Ome Ikees^e) een Kind.bi'xf e^-^=d> over troüwan gesprokevi een broid- ;e 9G in Italia daeUtnat voor bet lawoordkjnce'1 en ver_ dween wet pen nieuwe bruidegom in can race- auto De SibO)ak van de kbttendawi. SC Lloyd vertnok met óoovroo- wem-en kinderen naar da Oo s tEen Uij Uje in de provisiekamers) Dan 2.^n er nog een paar uitvloÈisaTs van de lente. |n den Uaag kwam de eerste Colo rado kavar binnengon- ZGn. Met.dier"L\e ward ter d ast roet ic aan da politia Aangeboden. y ff tru dc dames hebban Laxtlalpunfcen daalden Uit da deportcmen- telle kemel. Dat wa Cr Vier maanden moe Log moeten maa de pret met drukteen. J)e oudste vorm van het décor is het altaar. Niet alleen in het Griekse theater, dat oorspronkelijk bestemd was om de burgerij te ver enigen in een bijeenkomst met een godsdienstig karakter en dat als de bakermat van de dramatische kunst geldt; maar ook bij het liturgische drama, waaruit zich het ernstige to neel in West-Europa heeft ontwik keld. Met de evolutie van de toneel schrijfkunst, die meer en meer afstand ging nemen van de eredienst, heeft de ontwikkeling van het toneeltoestel gelijke tred gehouden. De décorkun stenaar was hierbij afwisselend een belangrijke en een op de achtergrond werkend persoon. Vast staat, dat hij in de eerste dagen van het toneel al bestond. Bekend is b.v. dat voor „De Zeven tegen Thebe" van Aischylos (525-456 voor Chr.) de schilder Agatha- rekus een achterdoek heeft vervaar digd. De mate van belangrijkheid van het décor in de voorstelling is ook zeer verschillend geweest. In de Middel eeuwen gold de afspraak dat een trapsgewijze bouw van een platvorm de afscheiding van hemel, aarde en hel zou aanduiden. Een spitsboog met daartussen donkere gordijnen in een vooraf bepaalde belichting stelde een kathedraal voor en een kamer werd voorgesteld met behulp van beschil derde schutten en meubilair in een bepaald arrangement. Heel simpliciter dus. Nog eenvoudiger is de Engelse toneelinrichting in de dagen van Shakespeare geweest. De schouwbur gen waren geïnspireerd op de binnen plaatsen der Engelse herbergen, waar men tijdelijk tonelen placht op te slaan en misten iedere vorm van wat wij nu onder décor verstaan. Een an tipode hiervan is het renaissance en baroktoneel in Italië. De spelers wer den hier verdrongen door de decor bouwer, die het toneel tot kunstwerk verhief. Een van hen. de architect Gi ovanni Battiste Alleoti (1546-1636) is te beschouwen als de uitvinder van de coulisse, welke vinding zijn leer ling TorelU heeft verbreid. Uit het vorenstaande valt op te merken dat het décor, ongeacht zijn verschijningsvorm, altijd zijn rol in de voorstelling heeft gespeeld. Iedere to neelkunstenaar heeft op zijn manier gestreefd naar de juiste vorm: een i aanduiding van de werkelijkheid, waarin de handeling zich voltrekt. Het décor is dus (moet dus zijn!) een aanduiding van de werkelijkheid. Niet een zo natuurgetrouwe naboot sing van die realiteit, maar een stijl volle achtergrond voor het drama tisch gebeuren. De ontwerper die zijn taak begrijpt, zal nooit een décor scheppen dat zichzelf opdringt aan de toeschouwer en de aandacht van het spel afleidt of in zijn uitvoering niet in overeenstemming is met de aard van het op te voeren toneelstuk. De reden waarom zo met nadruk op de- .ze, in de wereld van het beroepsto neel als wet geldende, regel wordt gewezen is het feit, dat vele amateur tonelisten dit niet schijnen te weten of te begrijpen. Althans, die wetenschap en dit begrip spreken niet altijd uit hun daden. En nu bedoel ik niet de onschuldige (maar daarom toch niet minder hin derlijke!) slordigheden als de gedu rende drie bedrijven op eenzelfde uur stilstaande klok, dg nooit verwelken de bloemen of de kleine costuumfout- jes, maar de zonden die tegen het begrip: stijl worden bedreven. Met name de anachronismen. Aan duide lijkheid niets te wensen overlatende voorbeelden zijn het ophangen van een Van Gogh tegen het décor van „Het lied van alle tijden" of het ge bruiken van een old finish dressoir in een stuk van Heijermans. Dat vloekt tegen dé stijl en doodverft de regis seur als een nonchalant of onkundig leider. Hij mag er niet mee tevreden Wie als schrijver dezes in de gelegenheid is regelmatig de sterke polsslag van het amateur toneel te voelen, moet ongetwij feld onder de indruk komen van de ontzagwekkende hoeveelheid tijd en moeite die honderden dilettanten jaarlijks geven om hun voorstellingen te doen slagen. Maar als het een serieus toe schouwer is, zal hij ook tot de overpeinzing geraken: „Als al die ijver en toewijding eens beter ge leid werden,' zouden de resultaten mooier kunnen zijn". Uitgaande van die overpeinzing begint vandaag een serie arti kelen, waarvan de inhoud niet bedoeld is als critiek. Deze publi catie is slechts een vingerwijzing om regisseur en speler de weg naar dat resultaat te doen vinden. zijn dat, als een der medespelenden in een costuumstuk volgens zijn rol in een stoel moet ploffen, die stoel op de goede plaats staat; neen, hij moet er ook voor zorgen dat het een meubel stuk is uit de periode van de geschie denis waarin het stuk speelt. Evenzeer als het tot zijn taak be-, hoort er zorg voor te dragen dat in een societystuk, de costuums. de aankle ding van feet toneel èn het décor har moniëren. Dit onderdeel van een toneelopvoe ring vraagt meer dan alleen ijver en toewijding; het verlangt ook inzicht. Het is hier niet de plaats om de décor- bouw docerend te gaan behandelen, daar zijn cursussen en talrijke ge schriften meer toe geëigend. Ik meen de dat het wel eens goed was enkele woorden hieraan te wijden, omdat er m.i. in het algemeen te weinig aan dacht aan wordt besteed. De verrassingen in de strijd om het landskampioenschap zijn legio. Hee renveen verslaat in de eerste wedstrijd onze Noordhollandse favoriet VSV, om daarna van BW en tweemaal ach tereen van AGOW te verliezen. VSV hersteld zich schitterend van de neder laag tegen de Friezen, door drie ach tereenvolgende overwinningen. De ne derlaag tegen AGOW was dan ook een koude douche. 50. De drie hondjes en Pepi hebben maar besloten een dutje te doen, want ze kunnen nu toch niets uitrich ten. Ze moeten wachten tot één van de matrozen beneden komt en dan proberen te ontsnappen. Het is echter al tegen de avond als ze de sleutel in het slot horen knarsen. Ogenblikke lijk zijn ze wakker. EnPim heeft alewre een plannetje klaar! „Blijven jullie hier stilletjes wachten", fluistert Pim, „dan zal ik eens kijken. Denk erom, dat je op het juiste ogenblik piept!" De anderen beloven het. Ze hebben namelijk afgesproken om voor muis te spelen. Door hun gepiep wil len ze de matroos een eind het ruim inlokken, zodat Pim door de deur kan ontsnappen. En het lukt wonderwel! „Piep, piiiiep!" klinkt het door het ruim. De matroos, dezelfde die van middag met de kisten bezig was, spitst zijn oren. „Het wemelt hier van de muizën", mompelt hij. „Niks voor mij! Dorus is niet gauw bang, maar van muizen moet ik _niks hebben". MaarDorus kan ook niet meteen weggaan, want hij moet aardappelen voor de kok halen. Ook de wedstrijden van morgen zul len wel weer de nodige verrassingen brengen. Laten wij hopen dat de ver rassingen voor onze Noordhollandse vertegenwoordigers slechts prettige zullen zijn. Het ongeslagen BW komt naar Velsen, Aan VSV dus de eer om de Bossenaren de eerste nederlaag toe te brengen. Ogenschijnlijk zal AGOW, na de verrassende overwinningen van de laatste weken, geen moeite hebben om NOAD, dat slechts een punt heeft, te verslaan. De Zuidelijke vertegenwoor- aigers zullen echter lastige tegenstan ders blijken. De ontmoeting Heeren veenSVV kon weieens een gelijkspel opleveren. De promotiestrijd. ZFC gaat een bezoek brengen aan Stormvogels dat geen illusies meer heeft om het komende seizoen nog in de eerste klasse uit te komen. Een goede kans dus voor de Zaankanters om met de volle winst terug te keren. De ontmoeting tussen Sparta en DWV zal vermoedelijk spannender zijn, daar deze ploegen zeker nog niet kansloos zijn. Een beslissing zal hier in ieder geval nog niet komen. Dit is wel mo gelijk in district II. RCH moet dan van DHC winnen en HVV en DFC de pun ten delen. Ook als DFC wint en RCH gelijk speelt is het pleit hier beslecht. Het Oosten stelt, gewoonte getrouw, de beslissing wel zo lang mogelijk uit. NEC, Labor, Be Quick en zelfs NEO maken hier nog eens kans Ook in het Noorden is nog niet uit te maken wel ke ploeg in de eerste klasse zal mogen uitkomen. Misschien zullen de uitsla gen van Zondag meer licht op de zaak werpen. Longa zal eerste klasser blijven als er Zondag tegen de Baronie gelijk wordt gespeeld, een uitslag die o.i. tot de mogelijkheden behoort. 87 IN DE DOOR TJEERD ADEM A „Kan de patiënt vervoerd worden, dokter?" vroeg de commissaris zich tot de geneesheer wendend. „Uit medisch oogpunt bestaat daar tegen niet het minste bezwaar, mijn heer", antwoordde de dokter. Hij was met zijn figuur min of meer verlegen en Steensma voelde, evenals bij, het pijnlijke van deze situatie. Nog geen vier en twintig uur geleden bad dokter Van Loon op deze zelfde kamer vriendschappelijk een sigaret zitten roken. Nu moest hij, in zekere zin, de politie assisteren om zijn gast heer van gisteren zo vlug en onopval lend mogelijk uit het ziekenhuis te doen verdwijnen. „Het spijt mij, meneer Van Waar- denburg'X zei hij, „ik ben genood zaakt „Excuseer u niet, dokter," zei Steensma, besloten aan dit onderhoud zo spoedig mogelijk een einde te ma ken. „Als de heren zo vriendelijk wil len zijn even de kamer te verlaten. De commissaris keek enigszins aar zelend naar de geneesheer. Was het te vertrouwen, dat de arrestant alleen..? „Zuster Blanca zal de patiënt wel even assisteren", zei de dokter naar de deur gaande. De commissaris en de inspecteur volgde hem en Steensma hoorde hun stemmen aan de gangzijde van de half gesloten deur. Zuster Blanca zette een scherm om het bed en hielp Steensma zich vlug aan te kleden. Zij schrok onwillekeu rig, toen zij op zijn colbertjas een don kere vlek zag, maar gaf met geen woord enige twijfel aan zijn schuld te kennen. „Ik dank u. zuster", zei hij, „ik zal nooit vergeten wat u voor mij gedaan heeft." „Voor u en voor ons vaderland", zei zuster Blanca zachtjes. „Ik verwacht, dat u zeer spoedig in de gelegenheid zult zijn uw eigendom te komen ha len, mijnheer". „Daarop kunt u rekenen, zuster", beloofde hij. De deur werd wijd opengedaan en commissaris Van Mierlo stak zijn hoofd om de hoek van het kamer scherm „Is de patiënt gereed?" vroeg hij ongeduldig. Ir. Steensma haalde zijn schouders op en onderdrukte met moeite een ge voel van ergernis. Een dergelijke ma- rier van optreden was hij allerminst gewend. Hij bedacht met schrik, dat hij nog aan heel wat zou moeten wen nen. „U moogt gerust binnenkomen, he ren", zei hij nors. De heren traden binnen. De jongste deed een grote koffer open en borg daarin alle papieren, welke hij in de kast en in de lade van het nachtkastje vond. „Heeft u nog brieven in uw zak, mijnheer?" „Mijn portefeuille en enkele brie ven". zei Steensma. „Moet ik ze afge ven?" De inspecteur had zijn hand reeds uitgestoken. ..Heeft u niets meer in uw zakken?" „Mijn portemonnaie", zei Steensma. „Zit er alleen geld in?" „Ja, mijnheer". „Dan kunt u die voorlopig behou den". De commissaris keek enigszins ver stoord op zijn horloge, alsof alles wat hier gebeurd was, hem nodeloos had opgehouden. „Wanneer u belooft, onderweg geen poging tot ontsnapping te wagen, kunt u met ons meewandelen", zei hij, zich tot Steensm# wendend. ONS LEGER „Elseviers Weekblad" bepleit een sterk leger in het kader van de West- europese defensie: ,,Het is geen gehetim da» in Den Haas ernstige twist bestaat tussen staf en Rege ring over de verlenging van de eerfte «teen tot V"ï 1? Nederlandse dienstplich tigen tot anderhalf Jaar dnn»„!Car!„menuEUr0pa moell«k a»een met atoombommen en materiaal ver- oefenri" 1 d2ar "U e"»maa! ge- /L V00r nod,g W)J geloven dat de bevolking dit zeer wel inziet en troosten Z'Ch daarvoor oHers te ge- Waarom verzet zich dan de regering' wacht zu weer af totdat in Fomafne- °fL°nden een beslissing is genomen, die het Parlement wel zal moeten slik ken omdat het nu eenmaal een besluit op Internationaal niveau is?" „ONBENULLIGE CORRECTIES" Slecht te spreken over de grenscor- schrijffiS "VPij Nederland"- Het blad eénhLl6Vw-Jn een ,yd van streven naar eenheid Wij moeten trachten over de grenzen heen te zien en heen te denken een d™ duur. en nlet eens op een zo heel lange duur van de grenzen ln haar tegenwoordige betekenis 4f' .n°„P"cle' op dit ogenblik halen wij i.»f« onbenullige grenscorrectie op de hals waar geen enkele haast bij was Het U alsof we die lijnen op de'kaart die we zo graag zouden willen zien verbleken Enedea"tS ,eX''a;fors in '"kt heben gezet' En dat is het verdrietigste van de hele v rzu mdenóm 7* hebben «n gelege'nheM verzuimd om Europees te denken en te handelen We hebben een stap achteJ tUeHvoeren" PUatS Van toek°n"tpolitiek POLITIEKE DELINQUENTEN mlnr »e Volkskrant" schr«ft prof. Tver H me in afwijzende zin actie iM Va" Zekere 2ijde ingeleide voor h! ^rknjgmg van amnestie oor de politieke delinquenten. Hij zegt o.m.: J „De minimum-gedachte dat men bil oorlog de vijand niet mag volgen en ztin e.gen regering niet mag afvaHen heeft by ,vele oorlogsdelinquenten maar z chte Z tm0reC' geworteid Ten op! rem 7 w" 'S een onontbeerlijke lem - daargelaten nog de kracht ervan da. het m„erHarl1g gegronde wetenschap, clat het met de straf in ieder geval ernst en een duurzame ernst, is He,is even natuurlijk als betreurens- r daV" aansluiting aan een oor- h/n 71 "oMsgevoel ten opzichte van hehhe «Jdens de oorlog misdragen sMnve met °verdadlg 3terk werkt De Slinger moet dan weer ln het huisje ™aar da?rby dreigt klaarblijkelijk het ge vaar, dat hl] te ver naar de andere kant k?ng £°orSlaan Deze nieuwe rechtsafwij- «>n v i.g?Cn reehtvaardtging vinden in king eT bèhSi "aaJ ee" vr°egere afwij- dloH b lve dat dlt ongerechtvaar digd zou zqn, moeten wij ons ook hierom daarvoor hoeden, omdat een nieuwe rechts.af wijking bepaaldelijk de gevaren zou vergroten, welke voor de samenleving toch al vast zitten aan het feit dat de Quislings met hun hele aanhang inhae- rent aan haar zijn en dat he, als regel Cu'isUne!rrSeb7!Cen ZUn' dle hen voor de Quisling-verleidingen zo vatbaar maken en met eenzeker taaiheid dikwerf vat. baar doen blijven" MISLEID INTELLECT Over het Vredescongres te Parijs, dat zich juichend verhief toen de val va.n Haoking werd aangekondigd, schrijft „Het Vrije Volk": „Kijk, dat communisten juichen als het goed gaat me, hun crorlog, dat begrijpen wij Wij welen dat zij he, k,aanspelen in 7. t JT sPreken en tegelijkertijd in critiekloze bewondering neer te zin- te" wereld*161 meeSt vermilitariseerde land Maar nu de intellectuelen Zij waren voor de vrede en mede uit hun naam word, er gejuicht over de oorlog in China Zij hebben zich laten misbruiken voor communistische propaganda" „Wij zullen ons best doen u het zie kenhuis zo onopvallend mogelijk te doen verlaten." „U kunt door de achtertuin gaan" zei de dokter, zich tot de commissaris wendend. „Dat lag reeds in mijn voornemen' zei de commissaris. „Onze auto staat bij de tuinpoort. Is u gereed, mijn heer?" Steensma knikte en reikte zuster Blanca de hand. „Hartelijk dank voor uwe goede zorgen, zuster", zei hij enigszins aan gedaan. Zuster Blanca knikte. „Moge alles spoedig ten goede keren, mijnheer", zei ze vriendelijk. Ir. Steensma keek naar dokter Van Loon. Dokter Van Loon knikte, maai' stak zijn hand niet uit. Steensma keek hem een moment misprijzend aan en haalde de schou ders op. „Ik ben gereed, heren", zei hij. „U loopt in het midden", besliste de commissaris. „U kunt met ons praten en de schijn wekken, dat wij goede vrienden zijn". Hij reikte de dokter de hand, gaf een hautain knikje in de richting van zuster Blanca en liep de gang in. Steensma volgde en achter hem kwam inspecteur Cornelissen met de koffer. Zij gingen de achterdeur van het ziekenhuis uit en Steensma zag tot zijn geruststelling, dat er bijna geen patiënten in de tuin waren. Ouwe Gerrit sneed zijn rozen en tikte vriendelijk tegen de rand van zijn pet, toen Steensma hem passeer de. Vóór de tuinpoort doemde een on verwachte hindernis op. Jacob Bos, de dove patiënt uit het mannenzaaltje, die sedert enkele dagen buiten mocht wandelen, had Steensma m 't vizier gekregen en beende hem zo vlug hij kon achterna. (Wordt vervolgd.) VOOR HEDENAVOND HILVERSUM I en II, 301 en 415 m Nieuwsberichten om 6 8 en 11 uur 6,15 Radio-fantasie 6,35 Koninklijke Mili taire kapel 7,05 Sport 7,15 Toespra ken 7,45 Wognums Zangkoor 8,05 ,,MJjn naam is Juliana" 8,20 Vrolijk programma 9,20 Verzen en melodieën om de Oranjeboom 9,45 Zangspel 10,15 Radio Philharmonisch-orkest 11,15 Radio-fantasie 11,30 Taptoe VOOR ZONDAG HILVERSUM I, 301 m Nieuwsberichten om 8,15 1, 6. 8 en 11 uur VARA: 8,40 Strijk en fanfare AVRO: 1,25 The Avro- leans 3,45 Thé Dansant VPRO: 6,15 In gesprek met de lezer 6,30 Strijd krachten 7,00 Kinderdienst 7,30 Bij belvertelling AVRO: 8,05 Actualiteiten 8.15 Waltztime 8,45 Zo zijn er 9,05 Music Maestro please! 9,40 Her sengymnastiek 10,10 Kamerorkest 11.15 „Mei Romance" PflLVERSUM II 415 m Nieuwsberichten om 8, 9,30 1. 7,30 en 11 uur KRO: 8,30 Hoogmis 12,40 Amusements-orkest 2,30 Concertgebouw-orkest 4,10 Sport- reportage NCRV: 6,00 Stuidodienst 6,30 Gramofoonplaten 6,45 Zangvereni ging „Excelsior" 7,15 Kent gij Uw Bij- belé,— KRO: 7,5o In 't Boeckhuys 8,05 De gewone man 8,13 Uit en Thuis 10,30 Actualiteiten 10,45 Avondgebed 11,15 Rotterdams Philharmonisch-orkest VOOR MAANDAG HILVERSUM I, 301 m Nieuwsberichten om 7, 8, 1 6. 8 en 11 uur VARA: 8,16 Toespraak 12,00 Promenade-orkest 1.30 Malando 3,45 Omroep-orkest 6,30 Gemeenschapszang 7,00 Wij en de eer ste Mei 7,30 Mel-declamatorium 8,05 Dingen van de dag 8,15 Mei-viering in Grouw 9,15 Pennies from Heaven 9,50 Gramofoonplaten 10,00 Beethoven- programma 11,15 Xavler Cugat en orkest HILVERSUM II 415 m Nieuwsberichten om 7, 8, 1, 7. 8 en 11 uur NCRV: 8,15 Muziek bij het werk 12,33 Orgelconcert 1,15 Mandolinata 6,15 Sportrubriek 6,30 Victor Silvester 6,45 Westeuropees commentaar 7,15 Onder de NCRV-lees- lamp 7,30 Actueel geluid 7,45 Prikke- been 8,05 De Jubo roept 8,15 Met band en plaat voor U paraat 8,50 Hilde- brand-miniaturen 9,30 Geestelijke lie deren 10,00 Hollands Strijkorkest 10,45 Avondoverdenking 11,15 Avond klanken 11.45 Grmofoemplaten NAAR VASTE GROND Van een naam geldt, dat hij in de strikte zin „gegeven" moet worden. Dit geldt in zwakke zin al bij het verkeer tussen mensen onderling. Temeer geldt dit in da verhouding God mens. Gods naam leert niemand kennen, ten zij hem deze naam gegeven, geopen baard wordt. Want anders blijft God de eeuwig duistere, het ondoorgron delijk geheim. Het bekend maken van de naam is een openbaring van het mysterie. Het eerste wat wij zien is dus, dat naam en openbaring samen horen. Maar er is meer. Ook naam en per soon horen samen. De God van het christendom is geen neutraal „Het", maar een persoonlijk „Gij". Wanneer wij de voorwerpen rondom ons benoe men, duiden wij ze aan met algemene begrippen: dit boek, deze tafel. Maar alleen een persoon draagt een naam. Wanneer wij een naam geven aan een huis of aan een dier, dan personifië ren wij huis of dier. De naam is de aanduiding van het enige, het onher haalbare. Een mens heeft twee namen, een voornaam en een achternaam. De achternaam kenmerkt hem als lid van een groep, van een familie. De voor naam maakt hem tot een enkeling bin nen die groep. Temeer geldt dit voor de naam „Gód". Hiermee wordt een volstrekt enige, onherhaalbare persoon aangeduid, die zichzelf in zijn naam heeft kenbaar gemaakt. Openbaring van de persoonlijke naam is verder het hegin van een te vormen gemeenschap. Ik kan iemand, wiens naam ik ken, roepen: Wie zijn naam geeft, stelt zich open voor de ander. Sterker nog, hij geeft zich in zekere zin bloot voor de ander. Dat voei je zelfs nog, wanneer je je naam ergens moet opgeven, in een hotel of aan een poltieman. Wie zijn naam geeft, staat niet meer op en voor zich zelf. Hij staat open voor de ander. Zo geeft God zich in de openbaring van zijn naam aan de mensen. God. is daarin aanspreekbaar geworden. Hij kan wor den aangeroepen. Maar hetzelfde geldt nu ook voor ons. In God, die door de openbaring van zijn naam zich open geeft voorde roep van de mens, wordt de mens zelf uit zijn eigen eenzaamheid verlost. De naam „God" betekent een stem uiteen andere dan de menselijke wereld. Het is een woord, een persoon, een macht van gene zijde. Het is heilige almacht, die in een persoonlijke relatie treedt tot mensen van deze zijde. Op vele stations hangt een reclame bord van de „Bond tegen het vloe ken", waarin erop wordt aangedrongen de naam „God" niet te misbruiken. Wat we gezien hebben is nu dit. De' naam „God" houdt in, dat de persoonlijke „God" zich aan mensen kenbaar maakt en met hen een persoonlijke relatie aangaat. Nu kan men godsdienstige termen kennen op twee manieren. Je kunt kennen als woorden met een achter grond, met diepte; want je hebt zeil te maken gehad met het diepste wezen, dat achter deze woorden schuilt. In het eerste- geval zijn de godsdienstige ter men hulsels zonder inhoud; in het tweede geval hebben deze termen een persoonlijke waarde gekregen, omdat de betrokkene in eigen bestaan heeft doorleefd, wat met deze termen wordt bedoeld, En nu dat reclamebord van de „Bond tegen het vloeken". Neem aan dat iemand dit leest, die de diepe zin van de naam „God" kent. Dan zal hij dus met de éne God een persoonlijke relatie kennen. Dan zal hü uit erva ring weten, wat gebed is. Zo iemand zal er niet over denken om de naam God te misbruiken. Zo min als iemand er over denkt de naam van zyn beste vriend te misbruiken. Voor deze groep van mensen is deze reclame dus over bodig. De tweede groep van mensen kent wel de term „God". Maar deze term is voor hen niet geworden tot „naam" in de strikte zin. Zij kennen geen en kele grootheid, die zij met „God" zou den kunnen aanspreken. Voor deze groep van mensen is deze reclame vol komen onbegrijpelijk. Het begint al met de eerste zin, die op het bord voorkomt: „God hoort iedereen". Van deze drie woorden begrijpen zij er geen enkele. Ze zijn voor ben zinloos. Voor deze tweede goep van mensen is deze reclame dus onverstaanbaar. Ge vraagt, of ze dan niet begrijpen, wat ermee bedoeld wordt? Natuur lijk, dat begrijpen ze wel. Maar dat zou hun zoveel duidelijker gezegd kun nen worden. B.v zo: Wees ook in je woorden een fatsoenlijk mens. Een dergelijke zin begrijpt ieder Nederlan der. Nog een laatste opmerking. Wie muziek kent en weet te waarderen, is innerlijk rijker en gelukkiger, dan wie onmuzikaal is. En wie de naam kent, waarover hier sprake was, is even zeer rijker en gelukkiger, dan wie al leen maar de klank, de term kent. Het kennen van de naam des Vaders brengt iemand thuis. NA-INLEVERING VAN VERLOPEN MUNTEN. Het ministerie van Financiën deelt mede, dat de destijds aangekondigde laatste gelegenheid tot na-inlevertnS van halve guldens, halve stuivers en halve centen zal worden opengesteld van 1 Mei tot en met 15 Juni 1949. Na deze termijn zal de mogelijkheid tot omwisseling van de genoemde munten definitief zijn gesloten. De omwisse ling kan plaats hebben bij alle post kantoren, bij- en hulpkantoren dei' posterijen en poststations en de halve guldens bovendien bij de hoofdbanh j de bijbank en de agentschappen van de Nederlandse Bank N.V. DOODSTRAF GEEIST TEGEN LEDE": VAN COLONNE HENNEICKE De advocaat-fiscaal bij het Amster damse Bijzonder Gerechtshof eiste B's' teren tegen twee voortvluchtige van de colonne Henneicke, H. KoW5 en W. H. B. Briede, beiden uit AW' j sterdam, de doodstraf. Als je nog heel jong ber je onschuld dat er n benemend heerlijk is al ïijn. Weliswaar een vage tonige heerlijkheid, oj sprookjesboeken en aange verse wensdromen. Zo hee je het niet uitdrukken, er toch op zijn minst van een koningin altijd 's mor kelijk lang mag slapen lakens met kanten entre steevast ontbijt met amand chocolade met slagroom, door enorme zalen, ondi kroonluchters, over spiege ketvloeren schrijdt in dror letten. Dat zij, kortom, bonbondoos-achtige hemel in niemand ooit van kies] ren, grauwe erwten-met- regels heeft gehoord. Als je ouder wordt, wol dat opzicht wel wijzer, wijsheid komt, als in zove het medegevoel. Het moet niet alles zijn ses op te groeien. Het mo niet alles zijn om Koningi Ach nee, zo erg als vroegei niet meer. Uiterlijk is ook lijke kinderen het bestaan levenslustiger geworden, die Haar met een zekere gemeenzaamheid zolang Ju ben genoemd wij hebbi eens een vage deernis gevo kleine meisje in het smett< en de keurige handschoent vaak allerlei plechtige, dingen moest doen. Altijd jes geven aan meneren in sen en ambtsketenen, altij gens, hoog en alleen, op staan en wuiven, urenlang moe kinderhandje tegen vaandels met mensen eron zij onlangs niet dringend Haar kinderen alsjeblieft besparen van dat door duizt gegaapt te worden? Natuur! wij, naar goede vaderlandss dat vriendelijke en zo mens zoek rustig naast ons neerge Zij heeft nog meer dinge die wij ons in een rustig inneren en die het oude de bonbondoos-gelukzaligheis schande maken. „Zo maar in een tram zitten" toer bakvis was. „Alleen maar moeder voor mijn kinderen zij een volwassen vrouw Liet valt niet mee om Kor De eerste stenen en d ken en de audiënties en geklede jas en ambtsketenei de vreselijke verlegen kinds bouquetten en de jaarbeurze vreemde gezanten Het werd Haar nooit gevra Koningin wilde worden. Z voor geboren en opgeleid stoet van eerste stenen er zovoort is onontkoombaar, welhaast tot de grijze dage altijd maar die wuivende vriendelijke glimlach, die reidwilligheid, die discipline leen maar een goede moeder kinderen te zijn. Wat hebben een stuk gemakkelijker. Maa nog een jarige Koningin te één van ons willen ruilen? gewoon jarige moeder: dat kleinigheid. Afgezien van wij onze eigen cadeautjes kop allerkunstigst een opgetogen huichelen bij het uitpakken van de deining en de uitgel van ons kroost, van de ver: waarop wij niet kunnen zit versierde kopje waaruit wij RADIJSBOTERH AM SMEE (Beperkt houdbaar. Zeer Een bosje radijs, 40 gr. peper, 1 afgestreken paprika, 1 eetlepel sla- hakte peterselie, 2 theele bal oelek. Maak de radijs goed rasp ze op een rauwk roer de boter zeer luch toevoeging van de pa sambal en de gehakte Voeg er vervolgens het van radijs en de sla-saus Breng het mengsel goed met zout en peper en een jampot. Bewaar h< sel op een koele plaats e rekening mede, dat de heid zeer beperkt is, dus ger dan 1 1% week Dit smeersel is te des morgens bij het ont smeerd op het brood of vooral niet te dik smeren te verwerken tot een Hor vre als volgt: kook een ren hard, ong. 10 min., eieren over de lengte in neem het eigeel er uit en ïijn. Was de overblijvende goed uit met water, vul wat radijsmengsel en be: wet wat haltsel van eidc gehakte peterselie. Plaats de gevulde eiere schotel en décoreer met blaadjes. GARNALENGEHAKT (Warm of koud gebruii Driehonderd gr. garnal kookt of gepeld, flink wat peterselie, 1 hard gekookt Peper, fijne nootmuscaat, witte brood (zonder kors fone beschuit of paneerr wat olie, vet of boter om ken. Laat het brood in ruil water enkele ogenblikken neem het uit het water en Knijp

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1949 | | pagina 6