R
v.s.v. moet Zondag winnen
Chefarine .4'
De krant meldde
In kiiStAd ion WCvcl
nbo rdqespQQ ld.
De requisieten spelen óók mee!
Puzzle-riihr;ek
Hoe is de stand
Mieke
Vier beroemde genees
middelen iegen pijnen
Het Radioprogramma
Pim, Pam en Pom en het Afrikaanse avontuur
AVONTUUR
ESIDENT1E
Hei heilige
Leer
uw
nade
Probeer
Recepten va
de radio-koi
l "tovo f *r
F<?v>-2Cüq
[W DOKKÏC^
ib^Qck
stivMolcevda tiotvlcGsv-Ant-
SOcw cl ooi' haov bA<as -te
vamissew wict oen *-ose"l
j WAkroos-fc Vttn e'évi e.vi
[■twintig (o/ggdjes.
IQgelGlderS
evuft spcon-7
Gvi werd do.
'Allow VOAtóte>*
wiavr. Boaswwn
WCGir pjlsna.1 *kiame.lwdövts
«^avoerd. Gjaloklog is kiat
iwcidawt Qjood tSTcjelopev
Eau fxw\sterdAtvi-se <s.vts
kVGGC» oen wiAOvid. Om
ddt yiw "z.i<tVi viic.-t.-4ot Ucei-
iw -t. VCfkecv wist op-te
WCf-Uen C.H .GGVI O^G-vrt QGVl
piot-te. HGU5 sloG^ WlQ-t
pOfApluic.
TOEN NU
Vfe dvinktw -tw«?G.wi<0.0.1
z.ovcel jo.viG.vev öJs in 1958.
Vjbvij '\oov VigJoIog-h we
éll F*ti llioen joolden uft_
qeaavGn voov onze
pi k U^.td fiosjos. Moöf o-P
WC WIGGV ptaiZIGir IH ons
levevi kie-bbevi Vs_yoo\ dG
vfö,öj J
Cïecvtjtt Mcwlavibalt oiL1
AlUwoov vuist per schip
j hö.ó,v Uvoqvoy wtsov
Jovi Gids op P10.0V wacht
boOvd vdvi de
l\ Sollond zulle. 10 2-g
ÜVOOWCvTj op do. VGdG VÓM
Montevideo.
(Jii U<zt
borlen-
Idwd komt
ook vevheu-
e^ewcl nieuws.
Da B>GvliivisG bloUUo.da
Vvovdt opq<2 haven ."De.
lucU4bvu9,clia. i-so wiil-
!OGv> clotldv hae-Pt qeUost
j
k<Svi wOvden
jvoUQVI
En de E>cvli\vievè kvi
cjen weev ccvite OOvc
i o.pp&levi.
Hollondse vrouwen staan
VOOv niets.TwG-G van ken
wevdon oitvevkovGn om
qos-t vvobwe-iw-de- lucht
te. wovdcv» bij ggvi Avnevt-
kcAAVlSG wiAAtSCkiappij.Uib
•230osolli'citAvitevi.f0+die
jyèiwkees ook 5 waak hebban;
ACHTER DE COULISSEN BIJ AMATEURS (2)
A LLES op het toneel moet meespelen!
Tot driemaal toe kan men deze zin
tegenkomen in een hoofdstuk van het
boekje „Aan weerskanten van het
voetlicht" dat is geschreven door wij
len dr. Jan Walch, in leven directeur
van de Toneelschool. Alsof Walch bang
is dat de lezer de zin, van deze woorden
zal ontgaan, herhaalt hij ze met na
druk en, om het niet alleen bij graue
Theorie te laten, bespreekt hij als voor
beelden de costuums, het licht en de
geluiden in een toneelvoorstelling. Ik
ben dus in goed gezelschap als ik hier
poneer: „Alles op het toneel moet mee
spelen. Ook de requisieten".
Requisieten. Volgens KoenenEnde
pols: afgeleid van het Latijnse requisi-
tae; hetgeen vereist wordt; inzonder
heid voorwerpen, bij een toneelvoor
stelling benodigd, als: stoelen, tafels,
gordijnen, enz. Van Dale gaat nog ver
der en zegt: allerlei voorwerpen die bij
een toneelvoorstelling nodig zijn, zon
der juist tot de decoratie of de garde
robe te behoren.
Hierbij zou ik even willen stilstaan.
Een requisiet is dus een voorwerp dat
vereist wordt om toneel te kunnen
bedrijven. (De curieuze monologen en
voorstellingen die zich alleen in gordij
nen afspelen blijven hier buiten be
schouwing). Het is evenzeer onmisbaar
als de acteur. Hoewel het strikt geno
men zo is, dat alleen de acteurs letter
lijk „spelen" en het requisiet dient om
de dramatische handeling mogelijk te
maken, te completeren of te onder
steunen: is het niet onmogelijk dat het
door de mate van belangrijkheid die
het van de schrijver heeft gekregen,
van passief zo goed als actief wordt.
Denk b.v. eens aan het afgodsbeeld in
,De wrekende God" van Eduard Veter
man. Maar ook als een voorwerp een
minder voorname plaats in een toneel
stuk inneemt, speelt het zijn rol. Het
kan die rol goed en slecht spelen.
Laten we nu eens aannemen, dat
Priestley's „De Lindenboom", dat het
Amsterdamse Toneelgezelschap dit sei
zoen heeft gespeeld, wordt vrijgegeven
voor het amateurtoneel. Dit zou tussen
haakjes qua speelstof een verrijking
van het repertoire betekenen! In dit
stuk houdt de studente Edith West
more (Hedda v. d. Linden) zich een
paar minuten bezig met een map teke
ningen van Pieter Breughel. En niet
omdat de schrijver op dat ogenblik
geen raad met haar weet, maar als een
levendig onderdeel van het spel. Prof.
Robert Linden (Louis Saalborn) voert
er zelfs nog een alleraardigst dialoogje
met haar over, dat op zichzelf nog niet
eens zonder betekenis is, maar hier niet
ter zake doet. De vraag is nu: welke
amateur-regisseur zal zo ver gaan om
werkelijk reproducties van Breughel te
gebruiken? Doet hij het niet, dan zal
het meisje zodanig met de map moe
ten manoeuvreren dat het publiek de
tekeningen niet kan zien. Dit zou welis
waar geen onmogelijke opgave zijn,
maar de scène is veel natuurlijker als
de tekeningen niet voortdurend angst-
Puzzle 82. Welke zijn de bedoelde
beroepen? (Opl.)
De 8 bedoelde beroepen waren: 1.
Glazenwasser, 2. Orgeldraaier, 3. Ma-
chinezetter, 4. Landbouwconsulcnt, 5.
Hoofdopzichter, 6. Boekhandelaar, 7.
Tramconducteur, 8. Apothekeres.
Tal van onze lezers toonden in dit
genre een grote bedrevenheid, door de
acht juiste beroepen in te zenden. Na
loting onder de talrijke inzenders van
een goede opl. is de wekelijkse prijs a
5.ditmaal ten deel gevallen aan:
den Heer K. Stijl, Huygensstraat 28,
Den Helder.
Gefeliciteerd! Deze prijs zal worden
toegezonden.
En nu onze nieuwe opgave.
Puzzle 83. Van mannen, vrouwen en
kinderen.
100 h.l. aardappelen werden verdeeld
onder mannen, vrouwen en kinderen,
samen juist 100 personen. Elke man
kreeg 3 h.l., elke vrouw 2 h.l. en elk
kind een halve h.l. Als er vijfmaal zo
veel vrouwen als mannen waren, hoe
veel mannen, vrouwen en kinderen
vomden dan samen die 100 personen?
Oplossingen (per briefkaart) tot en
met Donderdag 12 Mei aan de Redactie
van dit blad.
(Er wordt weer een prijs van f 5.—
verloot. Op puzzle der drie ondeelbare
getallen komen wij nog wel eens terug.)
vallig van de toeschouwer afgekeerd
gehouden moeten worden. De regisseur
die zichzelf als een serieuze toneelbe-
cefenaar beschouwt, zal geen wille
keurige prent voor dit doel nemen. En
als hij het wel zou doen, dan zou hij
er vermoedelijk toch weer niet aan
denken de seinhuiswachter in „De
spooktrein" een zaklantaarn in de hand
te geven of Kniertje in „Op hoop van
zegen" turkooize hangers in de oren
van Barend te laten bevestigen. Een
inconsequente handelwijze dus, die
cok als nonchalance kan worden aan
gemerkt, want het schipperen met die
tekeningen is in wezen net zo erg als
deze twee sterk gekleurde voorbeelden.
Dezelfde nonchalance, die de spelers in
vertaalde stukken Nederlandse kranten
laat lezen of in een salonstuk sigaret
ten uit een pakje en koekjes uit het
trommeltje laat presenteren. Een non
chalance ook, die vaak gevoed wordt
door de gedachte „het publiek merkt
het toch niet". De werkelijkheid is an
ders! Het is frappant hoe gevoelig juist
de niet geroutineerde toeschouwer voor
het opmerken van details kan zijn.
Het beroepstoneel is er beter achter.
Een leerzaam voorbeeld is de collectie
foto's, die in „Kleine kinderen worden
groot", gespeeld door Comedia, aan de
wand hangen. Jonge meisjes kopjes,
die de toeschouwer onmiddellijk in
verband brengt met de grote dochters
op het toneel. Hier werd zorg aan be
steed! Dat ook de dode materie een rol
kan spelen, wil» L. Simons aantonen in
zijn nu vijf en veertig jaar oude ana
lyse van „Candida" (G. B. Shaw).
Hierin ziet hij in het ophangen van een
afbeelding van de Maagd uit Titiaans
Annunciatie boven Candida's schoor
steen, een poging om de zielegelijkenis
van beiden uit te beelden.
Met dit alles bedoel lk niet te zeggen
dat het amateurtoneel een schoolse na
volging van het beroeps moet zijn. De
amateurtoneelclubs moeten hun eigen
karakter houden, maar het is voor re
gisseur en leden leerzaam zich bij tijd
en wijle aan de „grote broers" te spie
gelen.
Hersengymnastiek
door Bob Wallagh
Zoals bekend worden in het
Quizz-programma (hersengymnas
tiek) van de Amerikaanse radio
dollarprijzen uitbetaald voor de
beste antwoorden. De uitzending
is in de Nieuwe Wereld zó spreek
woordelijk populair, dat een of an
der pijnlijke moeilijkheid in het da
gelijks gesprek wel een 36.—
kwestie" wordt genoemd. (Dit is
n.L de hoogste prijs die telkens uit
gekeerd wordt voor de moeilijkste
vraag).
Hier zijn onze nieuwe vragen:
1. Een boekenvraag. Een van de
volgende 4 titels van Leon hard Hui-
zinga is onjuist. Welke? Adriaan en
Olivier O, zei ik Zes glazen
wijn De gestroomlijnde wereld.
2. Wat is de lengte van een nor
male grote speelfilm? (Hoofdfilm.)
3. Als men in spoorwegkringen
spreekt over de „meester en de
leerling", wie worden dan bedoeld?
4. Wie ziet beter in volslagen
duisternis een poes of een uil?
5. Wij lazen op een 14-daags tijd
schrift de mededeling: „verschijnt
om de 14 dagen." Is dat juist?
6. Wat bedoelt men in toneelkrin
gen met de „wacht"?
7. Is kinderloosheid erfelijk?
f. Wanneer tijdens een bokswed
strijd de trainer of helper van een
der boksers te kennen wil geven
dat hij de strijd gestaakt wil zien
wegens overmacht van de tegen
stander, wat doet hij dan?
9. V herinnert U stellig de „Consi"-
sigaretten, waarmee wij in de be
zettingstijd gelukkig gemaakt wer
den. Wat betekende die naam?
10. Is een „pompier": a. een arbei
der aan een pomp; b. een broeken
maker of c. een buffetbediende in
een restaurant?
De laatste wedstrijden in de strijd
om Neêrlands hoogste voetbaltitel heb
ben de situatie ten gunste van BW
gewijzigd. De Bossenaren zijn nog
steeds ongeslagen en in de vier ge
speelde wedstrijden hebben zij wel
bewezen een van de beste ploegen te
bezitten. In de tweede helft van deze
competitie kan echter nog van alles ge
beuren en wij zijn er van overtuigd
dat onze Noordhoilandse vertegen
woordigers BW nog concurrentie
gaan aandoen als morgen van AGOW
wordt gewonnen.
VSV zal zeker zo goed mogelijk uit
de hoek komen om deze thuiswedstrijd
te winnen, want een nederlaag bete
kent dat de Velsenaren vrijwel geen
kans meer hebben op de titel. Wij zijn
benieuwd of Heerenveen in staat zal
zijn om BW de eerste nederlaag toe
te brengen. NOAD dat nog de eerste
overwinning moet boeken, zal in het
Feiienoord Stadion een zware opgave
hebben tegen S.V.V.
De promotie-competitie.
De Zaanse voetballiefhebbers zullen
morgen, in groten getale naar de wed
strijd ZFCSparta trekken. Deze ont
moeting zal beslissen of de Zaan al dan
niet een eerste klasser rijker wordt.
Ondanks het feit dat wij in Sparta de
beste ploeg in deze promotie-competi
tie zien is ZFC zeker niet'kansloos. In
de eerste plaats heeft Sparta het na-
Hoofdpijn - Kiespijn Zenuwpijn
Pijnverdrijver bij uitnemeodheid
-Buisje 40-75 ct.
TERECHTSTELLINGEN IN
SJANGHAI.
De straten van Sjanghai waren gis
terochtend gevuld met duizenden
nieuwsgierigen, die de terechtstelling
wilden bijwonen van 14 personen, be
schuldigd van schending der krijgswet,
die op bevel van het hoofdkwartier
van het garnizoen in de straten „op de
plaats waar zij hun misdaden hebben
bedreven" moesten worden terechtge
steld.
deel dat gewonnen moet worden om
het eerste klasserschap te prolongeren,
terwijl ZFC aan een gelijk spel reeds
genoeg heeft. Bovendien is ZFC op
eigen terrein in de competitie en in
deze promotiestrijd nog geen enkele
maal geslagen.
NEC is in 't Oosten de favoriet. Als
morgen van NEO wordt gewonnen is
het vrijwel zeker dat NEC het volgen
de seizoen in de eerste klasse mag uit
komen.
In 't Noorden is het nog een open
vraag welke ploeg de gelukkige zal
zijn. Achilles, LSC en Emmen hebben
nog gelijke kansen en Zwartemeer
heeft slechts één punt minder dan de
ze drie clubs. De uitslagen van Zondag
zullen hier dus licht moeten brengen.
Wanneer zware hoofdpijn, hevige
rheumaiische of andere pijnen U
hel leven moeilijk maken, neem
dan eens Chefarine „4". Elk
labiel beval 4 geneesmiddelen,
die elk stuk voor stuk in de
hele wereld al beroemd zijn. Hel
helpt ook dan, wanneer een
ander middel geen baat brengt.
BEROEMDE GENEESMIDDEL EN
IN ÉÉN TABLET
TEGEN PUNEN EN GRIEP - 20 TABLETTEN A f 0.7*
VOOR HEDENAVOND
HILVERSUM I, 301 m Nieuwsberichten
om 6, 8 en 11 uur VARA: 6,15 Kwartet
Jan Corduwener 6,30 Strijdkrachten
7.00 Voetbal-reportage 7,10 Artistieke
staalkaart VPRO; 7,30 Lezen in de Bij
bel 7,45 Voor de Nederlanders in Duits
land VARA: 8,05 Dingen van de dag
8,15 Toespraak 8,20 Accordeola 9,00
Socialistisch commentaar 9,15- De Bonte
Bal 10,00 Stradiva-sextet 10,25 Je
moet maar pech hebben 10,30 Metro-
pole-orkest 11,15 Kwartet Sem .Nijveen
11,30 Josephine Bradley en orkest
HILVERSUM II, 415 m Nieuwsberichten
om 7, 8 en 11 uur KRO: 6,15 Ronde van
Nederland 6,30 Journalistiek weekover-
overzicht 6,45 Omroep-orkest 7,15
Actualiteiten 7,35 Omroep-orkest 8,05
De gewone man 8,20 Lichtbaken 8,45
De stem van de week 9,00 Negen heit
de klok 9,45 Spelregelkennis ^0,00
Weekend-serenade 10,30 Koorzang
11,15 Maastrichts Stedelijk Orkest
VOOR ZONDAG
HILVERSUM I, 301 m Nieuwsberichten
om 8, 1, O, 8 en 11 uur VARA: 9,15 Men
vraagt.en wij draaien AVRO: 12,00
The Romancers 1,25 Zigeuner-muziek
2,35 Melodie en rhythme VARA: 6,15 Cor
Steyn (orgel) 6,30 Strijdkrachten 7,00
Radiolympus 7,30 Godwin en Silberman
AVRO: 8,05 Nederlandse jeugdweek
8,15 Operette-selecties 8,45 Raadt maar
raak-- 9,05 Omroep-orkest 9,35
,,'s Levens speeltuin* 10,15 Bijnamen
in de Kamermuziek 10,45 Sonates
11,15 The Skymasters 11,45 David Rose
en orkest
HILVERSUM n, 415 m Nieuwsberichten
om 8, 9,30, 1 7,30 en 11 uur NCRV: 8,30
Morgenwijding 12,40 Amusements-orkest
2,30 Beethoven-cyclus 4,10 Sport-
reportage NCRV: 6,30 Geestelijke mu
ziek 6,45 Meindert Boekei (orgel) - 7,15
Kent gij Uw Bijbel? KRO: 7,50 In *t
Boeckhuys 8,05 De gewone man 8,12
Uit en Thuis 10,37 Actualiteiten 10,45
Avondgebed 11,15 Uit opera's
VOOR MAANDAG
HILVERSUM I, 301 m Nieuwsberichten
om 7, 8, 1, 6, 8 en 11 uur AVRO: 8,15
Ochtendklanken 10,15 Arbeidsvitaminen
1,20 The Avroleans 3,00 Bonbonnière
6,15 Ronde van Nederland 6,30 Strijd
krachten 7,00 Radio-filmkrant 7,25
Lezing-cyclus 7,45 Rubriek 8,05 Ra-
dioscoop 10,30 Cello en piano 11,15
Swing-corner
HILVERSUM II, 415 m Nieuwsberichten
om 7, 8, 1, 7, 8 en 11 uur NCRV: 8,50
Opgewekt begin 12,33 Metropole-orkest
1,15 Orgelbespeling 6,15 Sportrubriek
6,30 Huismuziek 6,45 Piano-duo
7,15 Onder de NCRV-leeslamp 7,30 Het
actueel geluid 7,45 Prikkebeen 8,05
De Jubo roept 8,15 Nederlands Kamer
koor 8,45 Gramofoonplaten 9,00 „Vo
gelzang" 9,30 Omroep-orkest 10,30
NCRV-kwartet 10,45 Avondoverdenking
11,15 Nederlandse vioolmuziek
56. Ah, daar is Pepi bij het grote
ronde gat aangekomen. Voorzichtig
sieekt hij zijn hoofd erin. Wat mag
dat wel zijn? Ik zal het jullie maar
verklappen. Dat gat behoort bij een
luchtkoker, die bovenop het ruim
staat om frisse lucht naar binnen te
laten. Zulke luchtkokers vindt je over
al op schepen. Pepi steekt zijn hoofd
erdoor en dan weer zijn arm, hij weet
nog niet goed wat dat ding te bete
kenen heeft. „Kom. je staat er wel
voor, maarje moet erdóór!" fluis
tert hij zachtjes tegen zichzelf en met
een resoluut gebaar kruipt hij door de
koker heen. Gelukkig gaat dat net.
Entot zijn grote verbazing staat
hij plotseling aan dek van de „Sal
miak". Verbaasd bekijkt hij de lucht
koker aan de buitenkant. „Wat dat
voor een gek ding is, mag Joost we
ten, het lijkt wel een toeter!" Pepi, die
tijdens zijn verblijf in de Dierentuin
veel alleen was. is gewend om in
zichzelf te spreken. En dat doet hij ook
nu. „Zo, het eerste deel is volbracht",
zucht hij voldaan. „Ik ben eruit, maar
het kostte kracht!" En met welbeha
gen snuift hij de frisse zeelucht op.
93
DOOR
TJEERD ADEM A
Jhr. mr. Van Linschoten was bezig
zijn stukken op te stellenden zich in
te schieten. Hij nam kennis van tal
rijke verklaringen en gaf de getuigen
last die middag opnieuw in het ge
rechtsgebouw te verschijnen.
Precies half drie zond hij een rijks
veldwachter om de gedetineerde voor
te geleiden en Ir. Steensma volgde de
man door lange kale gangen, waarin
alles van steen en ijzer leek en de
trieste aanblik bood van een rijksge
bouw, waarin men het overbodig ge
acht had ook maar een halve cent
aan comfort en gezelligheid te beste
den.
Op de kamer van de rechter-com-
misaris trof hij de griffier, die hem
op zijn beleefde groet een koel knikje
gaf en van plan scheen alleen ambts
halve van de gedetineerde enige no
titie te nemen. Hij was nog jong en
miste zelfs het embryo van een zin
tuig, dat hem in de wereld der juris
ten toegang tot de kringen der hogere
goden kon verlenen.
Jhr. mr. Van Linschoten had zijn
morgen nuttig besteed en was in een
uitstekend humeur.
Hij had alle bruggen, waarover de
verdachte zich zou kunnen distan-
ciëren zorgvuldig ondermijnd om ze
op het juiste ogenblik te laten sprin
gen en zijn kanonnen zó opgesteld, dat
zijn slachtoffer geen hoekje zou kun
nen vinden, waar hij zich tegen de
salvo's van argumenten en bewijzen
zou kunnen verschansen.
Met een gebaar, dat aan enige hof
felijkheid deed denken, wees hij een
stoel aan.
Hij stak een sigaret op en hield
Steensma zijn geopende koker voor.
„Ik voel mij altijd rustiger, als ik
rook", zei hij. „Als u dezalfde erva
ring heeft, meneer Van Waerdenburg,
zal 't mij aengenaem zijn u een sigarat
te offreren".
Ir. Steensmt keek verbaasd op. Een
dergelijk beleefdheidsvqrtoon was hij
sedert zijn vertrek uit het ziekenhuis
niet meer gewend. Hij had het gevoel,
dat er ergens een addertje onder het
gras schuilde maar zijn verlangen
naar een sigaret was te sterk om zich
daarover het hoofd te breken.
Hij accepteerde er dankbaar een. Dé
rechter-commissaris gaf hem een
vuurtje, sloeg het dossier op en ver
diepte zich enkele ogenblikken in de
stukken.
„Ziet u eens, mijnheer Van Waer
denburg', zei hij, „u vftrkeert mijns
inziens- in een buitengewoon netelige
positie en ik geloof niet dat u de juiste
wag volgt, die u naer eerharstal en
vrijheid zal kunnen voeren".
Steensma deed een trekje aan zijn
sigaret en keek de rechter-commissa
ris vragend aan.
.Hoe bedoelt u dat, mijnheer?"
„.Wal", zei de rechter-commissaris
een beetje ongeduldig, „dat lijkt mij
nog al duidelijk. Van juridisch stand
punt bekeken, laet 't tenminste aen
duidelijkheid niets te wansen over.
Er is een vrouw vermeurd, een
vrouw, die u ként. De meurd is ge
pleegd in een onbewoond pèrceel en
de enige man van wie wij zeker we
ten, dat hij omstreeks het tijdstip van
de meurd in dat parceel aenwezig
was, is u mijnheer. De gevolgtrekking
ligt veur de hand, zou'ik zo zaggen".
Ir. Steensma keek de rechter-com
missaris enigszins medelijdend aan.
„Stel al", zei hij, „dat u kunt bewij
zen, dat ik daar op dat tijdstip aan
wezig was houdt dat dan tevens in,
dat ik de moord moet hebben ge
pleegd?"
De rechter-commissaris tikte onge
duldig met de top van zijn wijsvinger
de as van zijn sigaret.
„Natuurlijk niet", zei hij, „maer u
maakt uzelf verdacht deur te looche
nen wat niet te loochenen valt. U zagt
deze vrouw niet te kannen, ik zal u
het tegendeel aentonen. U zégt u
niet te kunnen harinneren of u in het
bewuste pórceel is geweest en ik zal u
dat bewijzen.
Zou het niet véél verstandiger zijn,
mijnheer een andere houding aen te
nemen?"
De blik van de rechter-commissaris
gleed naar de griffier, die blijkbaar
zonder veel interesse in de stukken
van een dossier bladerde.
Het was of hij déze iets meer de
rug toedraaide, toen hij op enigszins
vaderlijke toon vervolgde: „ik kan mij
veurstellen, mijnheer, dat er toestan
denhmik bedoel omstandig
heden kunnen zijn, die u het ronduit
spreken moeilijk maeken, maer ik wil
er aen herinneren, dat u mi.i alles
verstaet u mij ik zèg „alles" kunt
mededelen waerdeur deze zaek veur u
en veur de justitie vereenvoudigd kan
worden.
U kunt desnoods een beroep doen op
onze descretie dat wil zaggen bin
nen toelaetbaere granzen natuurlijk.
De schijn is thans tegen u, mijnheer
Van Waerdenburg. Ik wil u niet ver
helen. dat uw aandeel in deze zaek en
vooral de deur u aengenomen houding
op de officier en mij een zeer zon
derlinge laet ik maer geen starker
weurd gebruiken ik zèg een zeer
zonderlinge indruk gemaekt heeft.
„Heeft u mij thans misschien wat te
zerklaeren?"
(Wordt vervolgd.)
NAAR VASTE GROND
T)E jonge Franciscus kwam eens,
op een rit in de omgeving van As-
sisi, een melaatse tegen. In de middel
eeuwen zwierven deze ongelukkigen
namelijk nog langs de buitenwegen.
Hun door zweren misvormd lichaam
was nauwelijk aan te zien. Ook Fran
ciscus had deze zieken altijd zoveel
mogelijk gemeden. Hij wilde daarom
zijn paard wenden, om deze melaatse
te ontgaan. Even aarzelde hij. Toen
stapte hij van zijn paard, en gaf al
zijn geld aan de ongelukkige tegenover
hem. Maar nog was hem dit niet ge
noeg. Hij omarmde deze zieke met z'n
verschrikkelijke wonden, waarvan hij
steeds zo'n afkeer had gehad.
Vanaf dit ogenblik waren de me
laatsen uit het leven van Franciscus
niet meer weg te denken. Hij noemde
ze zijn broeders in Christus. Het was
alsof deze ontmoeting een radikaal an
der mens femaakt had van de luch
tige, jolige koopmanszoon.
Eens bad hij in een vervallen kerkje.
Na zijn gebed zag hij de Christus. De
ze sprak tot hem: „Franciscus, her
bouw mijn huis. Want het is geheel
vervallen". Sinds die tijd was hij óf
bij de melaatsen, waarvan hij de ver
pleging op zich genomen had; óf hij
was bezig het kerkje te herstellen,
waarin hij z'n eenvoudig gebed had
uitgesproken.
Dit alles bracht met zich mee, dat
hij nooit meer thuis kwam. Zijn vader
klaagde hem om die reden aan bij de
bisschop. Voor het gerecht zag Fran-
circus van alles af, van z'n erfenis en
van al het andere dat hij mocht bezit
ten. Voor het gerecht staande, gaf hij
zelfs de kleren, die hij droeg aan zijn
vader. Vanaf dit moment was hij ge
trouwd met de armoede. Tot in de
laatste radicaliteit heeft hij dit huwe
lijk doorgevoerd. Hij wenste bij zijn
begrafenis naakt in de aarde te worden
gelegd; niets meer.
IJET is natuurlijk onmogelijk, en te
dit verband .ook niet noodzakelijk,
om een verdere schets van het leven
van Franciscus van Assisi te geven.
Het gaat ons hier alleen maar om een
enkele illustratie, die we even goed
aan het leven van %een andere heiligs
hadden kunnen ontnemen. Want waar
het hier om gaat, is dit. In iemand als
Franciscus, Tersteegen, Jeanne d'Arc
of Pascal ontmoeten we mensen, die
als het ware in een andere dimensie
leven. Het zijn uitzonderingsfiguren,
di j maar heel weinig gemeen schijnen
te hebben met ons, gewone mensen,
In de oud-christelijke geschriften heet
te ieder christen nog een „heilige". In
de vroeg-katholieke kerk waren alleen
de martelaren deze erenaam waardig.
En nog weer later, kón Iemand pas
heilig worden, wanneer de kerk hem
na z'n dood voor heilig verklaarde.
Nu zijn heiligen niet gebonden aan
een kerk, of aan een kerkelijke heilig-
heidsverklaring. Heiligen zijn oecume
nisch. Er zijn rooms-katholieke en pro
testantse heiligen. Belangrijker daarom
dan classificaties en kanonisaties is het
om iets van het uitzonderlijke van de
heilige -te begrijpen.
IJET is met heiligen, als met de spits
bogen van een gotische kerk. De
gebogen lijnen van een gotisch raam
streven naar het oneindige, richten
zich voortdurend naar boven. Zo richt
zich de heilige naar God. Nooit rustend,
streeft hij naar de volkomenheid. Dit
streven naar de verwerkelijking van
het volmaakte, is natuurlijk niet een
intellectueel proces. Heiligen zijn geen
denkers. Maar dit zich richten naar
God toe, moet ook niet uitsluitend mo
reel worden gezien, alsof heiligen een
bijzonder soort van „brave" mensen
zouden zijn.
Neen, het gaat hier om een existen
tiële Godsnabijheid, om een Christus
mystiek die de gewone maat ver t«
buiten gaat. Heiligen zijn uitsluitend
godsdienstige mensen. Wij zijn mis
schien óók godsdienstig; zij zijn
slechts godsdienstig. Het leven in
en met God is hun het een en het al
geworden. Daarom komen zij ook zo
vreemd te staan in onze zakelijke, ra
tionele wereld. Franciscus met zijn ar
moede, zijn goddelijke vreugde en zijn
liefde voor de natuur, doet ons vol
komen onsociaal aan. Even vreemd
staan wij tegenover hun exstatische be
levingen, hun ascese, hun wonderda
den. Een heilige is in deze wereld niet
thuis; hij schijnt reeds nu in de hemel
te zijn.
Toch is het voor iedereen van nut
zich eens te verdiepen in het leven
van de een of andere, boven elke kerk
staande heilige. Wij raken soms zo
vast in materiële, sociale en politieke
problemen. Met moeite halen we er
nog wat kunst en religie bij. Misschien
dat we iets van de zonnige blijdschap
van Franciscus meekrijgen, indien we
ons uitzicht op Gods wereld ruimer
maken.
VERRADER VAN ENGELAND
VAARDERS TOT DOODSTRAF
VEROORDEELD
Het Amsterdams Bijzonder Ge
rechtshof beeft de 50-jarige Benjamin
Jcppe uit Amsterdam wegens het ver
raden van een aantal jeugdige Ne
derlanders, die in Mei 1943 wilden
trachten via IJmuiden per boot naar
Engeland te ontsnappen, conform de
eis tot de doodstraf veroordeeld.
NOOR LEIDT DENEMARKEN—
NEDERLAND.
De landenwedstrijd tussen Denemar
ken en Nederland, die Zondag 12 Juni
in Kopenhagen zal worden gespeeld,
zal door een Noorse scheidsrechter
worden geleid. De KNVB zal t.z.t. een
keuze doen uit een voordracht van
Deense zijde.
ll/IET GROTE AAf
artikel over
Korps (V.H.K.) g
overgelezen. Ik wi
gevallen is, maar i
verbazing naar dez
ren: „De meisjes k
nlng van vier zes
een grondig begrl
van de rechten en
talr, van da krijgst
wendlge dienst".
Verstaat ji mij go
zet die zin uit het
ogenblik er ook n
nut, de noodzakelijk
diensten te ontkei
waarover dit artil
waardigs vertelt. Ik
vrouw tegenover vri
nuchter en scherp t
ln een heel gewone
krant anno 1949 wc
der dat er één enkel
volgt.
Ik moet dus wel
dat allemaal heel g
onze zusjes, nichtj
een grondig begrip
rechten en plichten
van de krijgstucht.
Met andere woor<
recruut heeft, vanzei
trede gedaan in i
meenschap. Ja zeker,
dat is allemaal nog
willig. Het gaat, In i
tenminste, nog ger
tentie. Ik las er jui
met niet weinig verrr
meisje, grijp de kans
je leven te beginnei
altijd met voldoening
Een goed salaris, ge
een uitstekende ver
zelllge Marva-tehuize
die het leven tegen
ken, vrij!"
Klinkt het niet al
dringende oproep var
een kindertehuis of
lijke instelling? En i
precies hetzelfde als
zenlijk gezellige aanpl
in de dertiger jaren i
muren van kazernes
„Kom jongens, neen
leger en zie wat van
lk vond toentertijd
lijke wervery wel eer
mistische kijk op het
had, maar het blijkt r
in die branche gewooi
waar heb ik die ferrr
knapen toon een paar
méér gelezen? Waaroi
toen toch eigenlijk zc
waarom vinden we het
tucht en gezelligheid z
hand, zo heel gewoon?
Omdat wij al aardig
op het begrip: totale oi
anderzijds, nog heel n;
het zo'n vaart niet
Ja, goed goed, laat die
of telefoniste of zowat
tair verband, laat ze er,
anders kan vanwege d
zo, er nog maar een V
opzetten en een unifi
Het is immers allemaal
mens zijn zin is een mei
emancipatie gaat nu e
en zolang die kinders i
weer lopen of achter eei
een schietbaan liggen is
aan de hand.
J-pBT H de Engelse fi
sex (Het zwakke g<
SLA-SOE
Een flinke krop
sneedjes oud witbi
korst, 11/4 liter wate
hakt, aan kleine balli
eetlepels tomaten kei
bouillonblokjes, wat z
25 gr. boter, 1 kleine
en gehakte peterselie.
Breng water en t
kook en laat het even
broodpap is, voeg er
gesneden sla en de ba
aan toe, laat enkele
zachtjes koken, voeg
aan toe, eventueel 1 ei
de soep op smaak me
ketchup, de opgeloste
jes, de boter, zout en
er bij het opdienen wa
te spinazie door, hakt
Bemerking.
Volgens dit recept 1
spinazie-soep maken,
men inplaats van sla,
ge spinazie, hakt de
zeer fijn.
RAAPSTELEN
BOUILLON Sé
Zes a acht bossen jc
len, 40 gr. boter, water,
ionblokjes, wat zout,
citroen en wat aard;
maïzena.
Snijd de worteltjes
stelen af en snijd dan
kleine stukjes (ys cei
beginnen bij de stelen, i
6 en harde bladeren ni
de raapstelen enige mi
water geheel helder is.
na met zo weinig mogel.
en kook de groenten 3/
zeer jonge en 1uur