R v.s.v. moet Zondag winnen Chefarine .4' De krant meldde In kiiStAd ion WCvcl nbo rdqespQQ ld. De requisieten spelen óók mee! Puzzle-riihr;ek Hoe is de stand Mieke Vier beroemde genees middelen iegen pijnen Het Radioprogramma Pim, Pam en Pom en het Afrikaanse avontuur AVONTUUR ESIDENT1E Hei heilige Leer uw nade Probeer Recepten va de radio-koi l "tovo f *r F<?v>-2Cüq [W DOKKÏC^ ib^Qck stivMolcevda tiotvlcGsv-Ant- SOcw cl ooi' haov bA<as -te vamissew wict oen *-ose"l j WAkroos-fc Vttn e'évi e.vi [■twintig (o/ggdjes. IQgelGlderS evuft spcon-7 Gvi werd do. 'Allow VOAtóte>* wiavr. Boaswwn WCGir pjlsna.1 *kiame.lwdövts «^avoerd. Gjaloklog is kiat iwcidawt Qjood tSTcjelopev Eau fxw\sterdAtvi-se <s.vts kVGGC» oen wiAOvid. Om ddt yiw "z.i<tVi viic.-t.-4ot Ucei- iw -t. VCfkecv wist op-te WCf-Uen C.H .GGVI O^G-vrt QGVl piot-te. HGU5 sloG^ WlQ-t pOfApluic. TOEN NU Vfe dvinktw -tw«?G.wi<0.0.1 z.ovcel jo.viG.vev öJs in 1958. Vjbvij '\oov VigJoIog-h we éll F*ti llioen joolden uft_ qeaavGn voov onze pi k U^.td fiosjos. Moöf o-P WC WIGGV ptaiZIGir IH ons levevi kie-bbevi Vs_yoo\ dG vfö,öj J Cïecvtjtt Mcwlavibalt oiL1 AlUwoov vuist per schip j hö.ó,v Uvoqvoy wtsov Jovi Gids op P10.0V wacht boOvd vdvi de l\ Sollond zulle. 10 2-g ÜVOOWCvTj op do. VGdG VÓM Montevideo. (Jii U<zt borlen- Idwd komt ook vevheu- e^ewcl nieuws. Da B>GvliivisG bloUUo.da Vvovdt opq<2 haven ."De. lucU4bvu9,clia. i-so wiil- !OGv> clotldv hae-Pt qeUost j k<Svi wOvden jvoUQVI En de E>cvli\vievè kvi cjen weev ccvite OOvc i o.pp&levi. Hollondse vrouwen staan VOOv niets.TwG-G van ken wevdon oitvevkovGn om qos-t vvobwe-iw-de- lucht te. wovdcv» bij ggvi Avnevt- kcAAVlSG wiAAtSCkiappij.Uib •230osolli'citAvitevi.f0+die jyèiwkees ook 5 waak hebban; ACHTER DE COULISSEN BIJ AMATEURS (2) A LLES op het toneel moet meespelen! Tot driemaal toe kan men deze zin tegenkomen in een hoofdstuk van het boekje „Aan weerskanten van het voetlicht" dat is geschreven door wij len dr. Jan Walch, in leven directeur van de Toneelschool. Alsof Walch bang is dat de lezer de zin, van deze woorden zal ontgaan, herhaalt hij ze met na druk en, om het niet alleen bij graue Theorie te laten, bespreekt hij als voor beelden de costuums, het licht en de geluiden in een toneelvoorstelling. Ik ben dus in goed gezelschap als ik hier poneer: „Alles op het toneel moet mee spelen. Ook de requisieten". Requisieten. Volgens KoenenEnde pols: afgeleid van het Latijnse requisi- tae; hetgeen vereist wordt; inzonder heid voorwerpen, bij een toneelvoor stelling benodigd, als: stoelen, tafels, gordijnen, enz. Van Dale gaat nog ver der en zegt: allerlei voorwerpen die bij een toneelvoorstelling nodig zijn, zon der juist tot de decoratie of de garde robe te behoren. Hierbij zou ik even willen stilstaan. Een requisiet is dus een voorwerp dat vereist wordt om toneel te kunnen bedrijven. (De curieuze monologen en voorstellingen die zich alleen in gordij nen afspelen blijven hier buiten be schouwing). Het is evenzeer onmisbaar als de acteur. Hoewel het strikt geno men zo is, dat alleen de acteurs letter lijk „spelen" en het requisiet dient om de dramatische handeling mogelijk te maken, te completeren of te onder steunen: is het niet onmogelijk dat het door de mate van belangrijkheid die het van de schrijver heeft gekregen, van passief zo goed als actief wordt. Denk b.v. eens aan het afgodsbeeld in ,De wrekende God" van Eduard Veter man. Maar ook als een voorwerp een minder voorname plaats in een toneel stuk inneemt, speelt het zijn rol. Het kan die rol goed en slecht spelen. Laten we nu eens aannemen, dat Priestley's „De Lindenboom", dat het Amsterdamse Toneelgezelschap dit sei zoen heeft gespeeld, wordt vrijgegeven voor het amateurtoneel. Dit zou tussen haakjes qua speelstof een verrijking van het repertoire betekenen! In dit stuk houdt de studente Edith West more (Hedda v. d. Linden) zich een paar minuten bezig met een map teke ningen van Pieter Breughel. En niet omdat de schrijver op dat ogenblik geen raad met haar weet, maar als een levendig onderdeel van het spel. Prof. Robert Linden (Louis Saalborn) voert er zelfs nog een alleraardigst dialoogje met haar over, dat op zichzelf nog niet eens zonder betekenis is, maar hier niet ter zake doet. De vraag is nu: welke amateur-regisseur zal zo ver gaan om werkelijk reproducties van Breughel te gebruiken? Doet hij het niet, dan zal het meisje zodanig met de map moe ten manoeuvreren dat het publiek de tekeningen niet kan zien. Dit zou welis waar geen onmogelijke opgave zijn, maar de scène is veel natuurlijker als de tekeningen niet voortdurend angst- Puzzle 82. Welke zijn de bedoelde beroepen? (Opl.) De 8 bedoelde beroepen waren: 1. Glazenwasser, 2. Orgeldraaier, 3. Ma- chinezetter, 4. Landbouwconsulcnt, 5. Hoofdopzichter, 6. Boekhandelaar, 7. Tramconducteur, 8. Apothekeres. Tal van onze lezers toonden in dit genre een grote bedrevenheid, door de acht juiste beroepen in te zenden. Na loting onder de talrijke inzenders van een goede opl. is de wekelijkse prijs a 5.ditmaal ten deel gevallen aan: den Heer K. Stijl, Huygensstraat 28, Den Helder. Gefeliciteerd! Deze prijs zal worden toegezonden. En nu onze nieuwe opgave. Puzzle 83. Van mannen, vrouwen en kinderen. 100 h.l. aardappelen werden verdeeld onder mannen, vrouwen en kinderen, samen juist 100 personen. Elke man kreeg 3 h.l., elke vrouw 2 h.l. en elk kind een halve h.l. Als er vijfmaal zo veel vrouwen als mannen waren, hoe veel mannen, vrouwen en kinderen vomden dan samen die 100 personen? Oplossingen (per briefkaart) tot en met Donderdag 12 Mei aan de Redactie van dit blad. (Er wordt weer een prijs van f 5.— verloot. Op puzzle der drie ondeelbare getallen komen wij nog wel eens terug.) vallig van de toeschouwer afgekeerd gehouden moeten worden. De regisseur die zichzelf als een serieuze toneelbe- cefenaar beschouwt, zal geen wille keurige prent voor dit doel nemen. En als hij het wel zou doen, dan zou hij er vermoedelijk toch weer niet aan denken de seinhuiswachter in „De spooktrein" een zaklantaarn in de hand te geven of Kniertje in „Op hoop van zegen" turkooize hangers in de oren van Barend te laten bevestigen. Een inconsequente handelwijze dus, die cok als nonchalance kan worden aan gemerkt, want het schipperen met die tekeningen is in wezen net zo erg als deze twee sterk gekleurde voorbeelden. Dezelfde nonchalance, die de spelers in vertaalde stukken Nederlandse kranten laat lezen of in een salonstuk sigaret ten uit een pakje en koekjes uit het trommeltje laat presenteren. Een non chalance ook, die vaak gevoed wordt door de gedachte „het publiek merkt het toch niet". De werkelijkheid is an ders! Het is frappant hoe gevoelig juist de niet geroutineerde toeschouwer voor het opmerken van details kan zijn. Het beroepstoneel is er beter achter. Een leerzaam voorbeeld is de collectie foto's, die in „Kleine kinderen worden groot", gespeeld door Comedia, aan de wand hangen. Jonge meisjes kopjes, die de toeschouwer onmiddellijk in verband brengt met de grote dochters op het toneel. Hier werd zorg aan be steed! Dat ook de dode materie een rol kan spelen, wil» L. Simons aantonen in zijn nu vijf en veertig jaar oude ana lyse van „Candida" (G. B. Shaw). Hierin ziet hij in het ophangen van een afbeelding van de Maagd uit Titiaans Annunciatie boven Candida's schoor steen, een poging om de zielegelijkenis van beiden uit te beelden. Met dit alles bedoel lk niet te zeggen dat het amateurtoneel een schoolse na volging van het beroeps moet zijn. De amateurtoneelclubs moeten hun eigen karakter houden, maar het is voor re gisseur en leden leerzaam zich bij tijd en wijle aan de „grote broers" te spie gelen. Hersengymnastiek door Bob Wallagh Zoals bekend worden in het Quizz-programma (hersengymnas tiek) van de Amerikaanse radio dollarprijzen uitbetaald voor de beste antwoorden. De uitzending is in de Nieuwe Wereld zó spreek woordelijk populair, dat een of an der pijnlijke moeilijkheid in het da gelijks gesprek wel een 36.— kwestie" wordt genoemd. (Dit is n.L de hoogste prijs die telkens uit gekeerd wordt voor de moeilijkste vraag). Hier zijn onze nieuwe vragen: 1. Een boekenvraag. Een van de volgende 4 titels van Leon hard Hui- zinga is onjuist. Welke? Adriaan en Olivier O, zei ik Zes glazen wijn De gestroomlijnde wereld. 2. Wat is de lengte van een nor male grote speelfilm? (Hoofdfilm.) 3. Als men in spoorwegkringen spreekt over de „meester en de leerling", wie worden dan bedoeld? 4. Wie ziet beter in volslagen duisternis een poes of een uil? 5. Wij lazen op een 14-daags tijd schrift de mededeling: „verschijnt om de 14 dagen." Is dat juist? 6. Wat bedoelt men in toneelkrin gen met de „wacht"? 7. Is kinderloosheid erfelijk? f. Wanneer tijdens een bokswed strijd de trainer of helper van een der boksers te kennen wil geven dat hij de strijd gestaakt wil zien wegens overmacht van de tegen stander, wat doet hij dan? 9. V herinnert U stellig de „Consi"- sigaretten, waarmee wij in de be zettingstijd gelukkig gemaakt wer den. Wat betekende die naam? 10. Is een „pompier": a. een arbei der aan een pomp; b. een broeken maker of c. een buffetbediende in een restaurant? De laatste wedstrijden in de strijd om Neêrlands hoogste voetbaltitel heb ben de situatie ten gunste van BW gewijzigd. De Bossenaren zijn nog steeds ongeslagen en in de vier ge speelde wedstrijden hebben zij wel bewezen een van de beste ploegen te bezitten. In de tweede helft van deze competitie kan echter nog van alles ge beuren en wij zijn er van overtuigd dat onze Noordhoilandse vertegen woordigers BW nog concurrentie gaan aandoen als morgen van AGOW wordt gewonnen. VSV zal zeker zo goed mogelijk uit de hoek komen om deze thuiswedstrijd te winnen, want een nederlaag bete kent dat de Velsenaren vrijwel geen kans meer hebben op de titel. Wij zijn benieuwd of Heerenveen in staat zal zijn om BW de eerste nederlaag toe te brengen. NOAD dat nog de eerste overwinning moet boeken, zal in het Feiienoord Stadion een zware opgave hebben tegen S.V.V. De promotie-competitie. De Zaanse voetballiefhebbers zullen morgen, in groten getale naar de wed strijd ZFCSparta trekken. Deze ont moeting zal beslissen of de Zaan al dan niet een eerste klasser rijker wordt. Ondanks het feit dat wij in Sparta de beste ploeg in deze promotie-competi tie zien is ZFC zeker niet'kansloos. In de eerste plaats heeft Sparta het na- Hoofdpijn - Kiespijn Zenuwpijn Pijnverdrijver bij uitnemeodheid -Buisje 40-75 ct. TERECHTSTELLINGEN IN SJANGHAI. De straten van Sjanghai waren gis terochtend gevuld met duizenden nieuwsgierigen, die de terechtstelling wilden bijwonen van 14 personen, be schuldigd van schending der krijgswet, die op bevel van het hoofdkwartier van het garnizoen in de straten „op de plaats waar zij hun misdaden hebben bedreven" moesten worden terechtge steld. deel dat gewonnen moet worden om het eerste klasserschap te prolongeren, terwijl ZFC aan een gelijk spel reeds genoeg heeft. Bovendien is ZFC op eigen terrein in de competitie en in deze promotiestrijd nog geen enkele maal geslagen. NEC is in 't Oosten de favoriet. Als morgen van NEO wordt gewonnen is het vrijwel zeker dat NEC het volgen de seizoen in de eerste klasse mag uit komen. In 't Noorden is het nog een open vraag welke ploeg de gelukkige zal zijn. Achilles, LSC en Emmen hebben nog gelijke kansen en Zwartemeer heeft slechts één punt minder dan de ze drie clubs. De uitslagen van Zondag zullen hier dus licht moeten brengen. Wanneer zware hoofdpijn, hevige rheumaiische of andere pijnen U hel leven moeilijk maken, neem dan eens Chefarine „4". Elk labiel beval 4 geneesmiddelen, die elk stuk voor stuk in de hele wereld al beroemd zijn. Hel helpt ook dan, wanneer een ander middel geen baat brengt. BEROEMDE GENEESMIDDEL EN IN ÉÉN TABLET TEGEN PUNEN EN GRIEP - 20 TABLETTEN A f 0.7* VOOR HEDENAVOND HILVERSUM I, 301 m Nieuwsberichten om 6, 8 en 11 uur VARA: 6,15 Kwartet Jan Corduwener 6,30 Strijdkrachten 7.00 Voetbal-reportage 7,10 Artistieke staalkaart VPRO; 7,30 Lezen in de Bij bel 7,45 Voor de Nederlanders in Duits land VARA: 8,05 Dingen van de dag 8,15 Toespraak 8,20 Accordeola 9,00 Socialistisch commentaar 9,15- De Bonte Bal 10,00 Stradiva-sextet 10,25 Je moet maar pech hebben 10,30 Metro- pole-orkest 11,15 Kwartet Sem .Nijveen 11,30 Josephine Bradley en orkest HILVERSUM II, 415 m Nieuwsberichten om 7, 8 en 11 uur KRO: 6,15 Ronde van Nederland 6,30 Journalistiek weekover- overzicht 6,45 Omroep-orkest 7,15 Actualiteiten 7,35 Omroep-orkest 8,05 De gewone man 8,20 Lichtbaken 8,45 De stem van de week 9,00 Negen heit de klok 9,45 Spelregelkennis ^0,00 Weekend-serenade 10,30 Koorzang 11,15 Maastrichts Stedelijk Orkest VOOR ZONDAG HILVERSUM I, 301 m Nieuwsberichten om 8, 1, O, 8 en 11 uur VARA: 9,15 Men vraagt.en wij draaien AVRO: 12,00 The Romancers 1,25 Zigeuner-muziek 2,35 Melodie en rhythme VARA: 6,15 Cor Steyn (orgel) 6,30 Strijdkrachten 7,00 Radiolympus 7,30 Godwin en Silberman AVRO: 8,05 Nederlandse jeugdweek 8,15 Operette-selecties 8,45 Raadt maar raak-- 9,05 Omroep-orkest 9,35 ,,'s Levens speeltuin* 10,15 Bijnamen in de Kamermuziek 10,45 Sonates 11,15 The Skymasters 11,45 David Rose en orkest HILVERSUM n, 415 m Nieuwsberichten om 8, 9,30, 1 7,30 en 11 uur NCRV: 8,30 Morgenwijding 12,40 Amusements-orkest 2,30 Beethoven-cyclus 4,10 Sport- reportage NCRV: 6,30 Geestelijke mu ziek 6,45 Meindert Boekei (orgel) - 7,15 Kent gij Uw Bijbel? KRO: 7,50 In *t Boeckhuys 8,05 De gewone man 8,12 Uit en Thuis 10,37 Actualiteiten 10,45 Avondgebed 11,15 Uit opera's VOOR MAANDAG HILVERSUM I, 301 m Nieuwsberichten om 7, 8, 1, 6, 8 en 11 uur AVRO: 8,15 Ochtendklanken 10,15 Arbeidsvitaminen 1,20 The Avroleans 3,00 Bonbonnière 6,15 Ronde van Nederland 6,30 Strijd krachten 7,00 Radio-filmkrant 7,25 Lezing-cyclus 7,45 Rubriek 8,05 Ra- dioscoop 10,30 Cello en piano 11,15 Swing-corner HILVERSUM II, 415 m Nieuwsberichten om 7, 8, 1, 7, 8 en 11 uur NCRV: 8,50 Opgewekt begin 12,33 Metropole-orkest 1,15 Orgelbespeling 6,15 Sportrubriek 6,30 Huismuziek 6,45 Piano-duo 7,15 Onder de NCRV-leeslamp 7,30 Het actueel geluid 7,45 Prikkebeen 8,05 De Jubo roept 8,15 Nederlands Kamer koor 8,45 Gramofoonplaten 9,00 „Vo gelzang" 9,30 Omroep-orkest 10,30 NCRV-kwartet 10,45 Avondoverdenking 11,15 Nederlandse vioolmuziek 56. Ah, daar is Pepi bij het grote ronde gat aangekomen. Voorzichtig sieekt hij zijn hoofd erin. Wat mag dat wel zijn? Ik zal het jullie maar verklappen. Dat gat behoort bij een luchtkoker, die bovenop het ruim staat om frisse lucht naar binnen te laten. Zulke luchtkokers vindt je over al op schepen. Pepi steekt zijn hoofd erdoor en dan weer zijn arm, hij weet nog niet goed wat dat ding te bete kenen heeft. „Kom. je staat er wel voor, maarje moet erdóór!" fluis tert hij zachtjes tegen zichzelf en met een resoluut gebaar kruipt hij door de koker heen. Gelukkig gaat dat net. Entot zijn grote verbazing staat hij plotseling aan dek van de „Sal miak". Verbaasd bekijkt hij de lucht koker aan de buitenkant. „Wat dat voor een gek ding is, mag Joost we ten, het lijkt wel een toeter!" Pepi, die tijdens zijn verblijf in de Dierentuin veel alleen was. is gewend om in zichzelf te spreken. En dat doet hij ook nu. „Zo, het eerste deel is volbracht", zucht hij voldaan. „Ik ben eruit, maar het kostte kracht!" En met welbeha gen snuift hij de frisse zeelucht op. 93 DOOR TJEERD ADEM A Jhr. mr. Van Linschoten was bezig zijn stukken op te stellenden zich in te schieten. Hij nam kennis van tal rijke verklaringen en gaf de getuigen last die middag opnieuw in het ge rechtsgebouw te verschijnen. Precies half drie zond hij een rijks veldwachter om de gedetineerde voor te geleiden en Ir. Steensma volgde de man door lange kale gangen, waarin alles van steen en ijzer leek en de trieste aanblik bood van een rijksge bouw, waarin men het overbodig ge acht had ook maar een halve cent aan comfort en gezelligheid te beste den. Op de kamer van de rechter-com- misaris trof hij de griffier, die hem op zijn beleefde groet een koel knikje gaf en van plan scheen alleen ambts halve van de gedetineerde enige no titie te nemen. Hij was nog jong en miste zelfs het embryo van een zin tuig, dat hem in de wereld der juris ten toegang tot de kringen der hogere goden kon verlenen. Jhr. mr. Van Linschoten had zijn morgen nuttig besteed en was in een uitstekend humeur. Hij had alle bruggen, waarover de verdachte zich zou kunnen distan- ciëren zorgvuldig ondermijnd om ze op het juiste ogenblik te laten sprin gen en zijn kanonnen zó opgesteld, dat zijn slachtoffer geen hoekje zou kun nen vinden, waar hij zich tegen de salvo's van argumenten en bewijzen zou kunnen verschansen. Met een gebaar, dat aan enige hof felijkheid deed denken, wees hij een stoel aan. Hij stak een sigaret op en hield Steensma zijn geopende koker voor. „Ik voel mij altijd rustiger, als ik rook", zei hij. „Als u dezalfde erva ring heeft, meneer Van Waerdenburg, zal 't mij aengenaem zijn u een sigarat te offreren". Ir. Steensmt keek verbaasd op. Een dergelijk beleefdheidsvqrtoon was hij sedert zijn vertrek uit het ziekenhuis niet meer gewend. Hij had het gevoel, dat er ergens een addertje onder het gras schuilde maar zijn verlangen naar een sigaret was te sterk om zich daarover het hoofd te breken. Hij accepteerde er dankbaar een. Dé rechter-commissaris gaf hem een vuurtje, sloeg het dossier op en ver diepte zich enkele ogenblikken in de stukken. „Ziet u eens, mijnheer Van Waer denburg', zei hij, „u vftrkeert mijns inziens- in een buitengewoon netelige positie en ik geloof niet dat u de juiste wag volgt, die u naer eerharstal en vrijheid zal kunnen voeren". Steensma deed een trekje aan zijn sigaret en keek de rechter-commissa ris vragend aan. .Hoe bedoelt u dat, mijnheer?" „.Wal", zei de rechter-commissaris een beetje ongeduldig, „dat lijkt mij nog al duidelijk. Van juridisch stand punt bekeken, laet 't tenminste aen duidelijkheid niets te wansen over. Er is een vrouw vermeurd, een vrouw, die u ként. De meurd is ge pleegd in een onbewoond pèrceel en de enige man van wie wij zeker we ten, dat hij omstreeks het tijdstip van de meurd in dat parceel aenwezig was, is u mijnheer. De gevolgtrekking ligt veur de hand, zou'ik zo zaggen". Ir. Steensma keek de rechter-com missaris enigszins medelijdend aan. „Stel al", zei hij, „dat u kunt bewij zen, dat ik daar op dat tijdstip aan wezig was houdt dat dan tevens in, dat ik de moord moet hebben ge pleegd?" De rechter-commissaris tikte onge duldig met de top van zijn wijsvinger de as van zijn sigaret. „Natuurlijk niet", zei hij, „maer u maakt uzelf verdacht deur te looche nen wat niet te loochenen valt. U zagt deze vrouw niet te kannen, ik zal u het tegendeel aentonen. U zégt u niet te kunnen harinneren of u in het bewuste pórceel is geweest en ik zal u dat bewijzen. Zou het niet véél verstandiger zijn, mijnheer een andere houding aen te nemen?" De blik van de rechter-commissaris gleed naar de griffier, die blijkbaar zonder veel interesse in de stukken van een dossier bladerde. Het was of hij déze iets meer de rug toedraaide, toen hij op enigszins vaderlijke toon vervolgde: „ik kan mij veurstellen, mijnheer, dat er toestan denhmik bedoel omstandig heden kunnen zijn, die u het ronduit spreken moeilijk maeken, maer ik wil er aen herinneren, dat u mi.i alles verstaet u mij ik zèg „alles" kunt mededelen waerdeur deze zaek veur u en veur de justitie vereenvoudigd kan worden. U kunt desnoods een beroep doen op onze descretie dat wil zaggen bin nen toelaetbaere granzen natuurlijk. De schijn is thans tegen u, mijnheer Van Waerdenburg. Ik wil u niet ver helen. dat uw aandeel in deze zaek en vooral de deur u aengenomen houding op de officier en mij een zeer zon derlinge laet ik maer geen starker weurd gebruiken ik zèg een zeer zonderlinge indruk gemaekt heeft. „Heeft u mij thans misschien wat te zerklaeren?" (Wordt vervolgd.) NAAR VASTE GROND T)E jonge Franciscus kwam eens, op een rit in de omgeving van As- sisi, een melaatse tegen. In de middel eeuwen zwierven deze ongelukkigen namelijk nog langs de buitenwegen. Hun door zweren misvormd lichaam was nauwelijk aan te zien. Ook Fran ciscus had deze zieken altijd zoveel mogelijk gemeden. Hij wilde daarom zijn paard wenden, om deze melaatse te ontgaan. Even aarzelde hij. Toen stapte hij van zijn paard, en gaf al zijn geld aan de ongelukkige tegenover hem. Maar nog was hem dit niet ge noeg. Hij omarmde deze zieke met z'n verschrikkelijke wonden, waarvan hij steeds zo'n afkeer had gehad. Vanaf dit ogenblik waren de me laatsen uit het leven van Franciscus niet meer weg te denken. Hij noemde ze zijn broeders in Christus. Het was alsof deze ontmoeting een radikaal an der mens femaakt had van de luch tige, jolige koopmanszoon. Eens bad hij in een vervallen kerkje. Na zijn gebed zag hij de Christus. De ze sprak tot hem: „Franciscus, her bouw mijn huis. Want het is geheel vervallen". Sinds die tijd was hij óf bij de melaatsen, waarvan hij de ver pleging op zich genomen had; óf hij was bezig het kerkje te herstellen, waarin hij z'n eenvoudig gebed had uitgesproken. Dit alles bracht met zich mee, dat hij nooit meer thuis kwam. Zijn vader klaagde hem om die reden aan bij de bisschop. Voor het gerecht zag Fran- circus van alles af, van z'n erfenis en van al het andere dat hij mocht bezit ten. Voor het gerecht staande, gaf hij zelfs de kleren, die hij droeg aan zijn vader. Vanaf dit moment was hij ge trouwd met de armoede. Tot in de laatste radicaliteit heeft hij dit huwe lijk doorgevoerd. Hij wenste bij zijn begrafenis naakt in de aarde te worden gelegd; niets meer. IJET is natuurlijk onmogelijk, en te dit verband .ook niet noodzakelijk, om een verdere schets van het leven van Franciscus van Assisi te geven. Het gaat ons hier alleen maar om een enkele illustratie, die we even goed aan het leven van %een andere heiligs hadden kunnen ontnemen. Want waar het hier om gaat, is dit. In iemand als Franciscus, Tersteegen, Jeanne d'Arc of Pascal ontmoeten we mensen, die als het ware in een andere dimensie leven. Het zijn uitzonderingsfiguren, di j maar heel weinig gemeen schijnen te hebben met ons, gewone mensen, In de oud-christelijke geschriften heet te ieder christen nog een „heilige". In de vroeg-katholieke kerk waren alleen de martelaren deze erenaam waardig. En nog weer later, kón Iemand pas heilig worden, wanneer de kerk hem na z'n dood voor heilig verklaarde. Nu zijn heiligen niet gebonden aan een kerk, of aan een kerkelijke heilig- heidsverklaring. Heiligen zijn oecume nisch. Er zijn rooms-katholieke en pro testantse heiligen. Belangrijker daarom dan classificaties en kanonisaties is het om iets van het uitzonderlijke van de heilige -te begrijpen. IJET is met heiligen, als met de spits bogen van een gotische kerk. De gebogen lijnen van een gotisch raam streven naar het oneindige, richten zich voortdurend naar boven. Zo richt zich de heilige naar God. Nooit rustend, streeft hij naar de volkomenheid. Dit streven naar de verwerkelijking van het volmaakte, is natuurlijk niet een intellectueel proces. Heiligen zijn geen denkers. Maar dit zich richten naar God toe, moet ook niet uitsluitend mo reel worden gezien, alsof heiligen een bijzonder soort van „brave" mensen zouden zijn. Neen, het gaat hier om een existen tiële Godsnabijheid, om een Christus mystiek die de gewone maat ver t« buiten gaat. Heiligen zijn uitsluitend godsdienstige mensen. Wij zijn mis schien óók godsdienstig; zij zijn slechts godsdienstig. Het leven in en met God is hun het een en het al geworden. Daarom komen zij ook zo vreemd te staan in onze zakelijke, ra tionele wereld. Franciscus met zijn ar moede, zijn goddelijke vreugde en zijn liefde voor de natuur, doet ons vol komen onsociaal aan. Even vreemd staan wij tegenover hun exstatische be levingen, hun ascese, hun wonderda den. Een heilige is in deze wereld niet thuis; hij schijnt reeds nu in de hemel te zijn. Toch is het voor iedereen van nut zich eens te verdiepen in het leven van de een of andere, boven elke kerk staande heilige. Wij raken soms zo vast in materiële, sociale en politieke problemen. Met moeite halen we er nog wat kunst en religie bij. Misschien dat we iets van de zonnige blijdschap van Franciscus meekrijgen, indien we ons uitzicht op Gods wereld ruimer maken. VERRADER VAN ENGELAND VAARDERS TOT DOODSTRAF VEROORDEELD Het Amsterdams Bijzonder Ge rechtshof beeft de 50-jarige Benjamin Jcppe uit Amsterdam wegens het ver raden van een aantal jeugdige Ne derlanders, die in Mei 1943 wilden trachten via IJmuiden per boot naar Engeland te ontsnappen, conform de eis tot de doodstraf veroordeeld. NOOR LEIDT DENEMARKEN— NEDERLAND. De landenwedstrijd tussen Denemar ken en Nederland, die Zondag 12 Juni in Kopenhagen zal worden gespeeld, zal door een Noorse scheidsrechter worden geleid. De KNVB zal t.z.t. een keuze doen uit een voordracht van Deense zijde. ll/IET GROTE AAf artikel over Korps (V.H.K.) g overgelezen. Ik wi gevallen is, maar i verbazing naar dez ren: „De meisjes k nlng van vier zes een grondig begrl van de rechten en talr, van da krijgst wendlge dienst". Verstaat ji mij go zet die zin uit het ogenblik er ook n nut, de noodzakelijk diensten te ontkei waarover dit artil waardigs vertelt. Ik vrouw tegenover vri nuchter en scherp t ln een heel gewone krant anno 1949 wc der dat er één enkel volgt. Ik moet dus wel dat allemaal heel g onze zusjes, nichtj een grondig begrip rechten en plichten van de krijgstucht. Met andere woor< recruut heeft, vanzei trede gedaan in i meenschap. Ja zeker, dat is allemaal nog willig. Het gaat, In i tenminste, nog ger tentie. Ik las er jui met niet weinig verrr meisje, grijp de kans je leven te beginnei altijd met voldoening Een goed salaris, ge een uitstekende ver zelllge Marva-tehuize die het leven tegen ken, vrij!" Klinkt het niet al dringende oproep var een kindertehuis of lijke instelling? En i precies hetzelfde als zenlijk gezellige aanpl in de dertiger jaren i muren van kazernes „Kom jongens, neen leger en zie wat van lk vond toentertijd lijke wervery wel eer mistische kijk op het had, maar het blijkt r in die branche gewooi waar heb ik die ferrr knapen toon een paar méér gelezen? Waaroi toen toch eigenlijk zc waarom vinden we het tucht en gezelligheid z hand, zo heel gewoon? Omdat wij al aardig op het begrip: totale oi anderzijds, nog heel n; het zo'n vaart niet Ja, goed goed, laat die of telefoniste of zowat tair verband, laat ze er, anders kan vanwege d zo, er nog maar een V opzetten en een unifi Het is immers allemaal mens zijn zin is een mei emancipatie gaat nu e en zolang die kinders i weer lopen of achter eei een schietbaan liggen is aan de hand. J-pBT H de Engelse fi sex (Het zwakke g< SLA-SOE Een flinke krop sneedjes oud witbi korst, 11/4 liter wate hakt, aan kleine balli eetlepels tomaten kei bouillonblokjes, wat z 25 gr. boter, 1 kleine en gehakte peterselie. Breng water en t kook en laat het even broodpap is, voeg er gesneden sla en de ba aan toe, laat enkele zachtjes koken, voeg aan toe, eventueel 1 ei de soep op smaak me ketchup, de opgeloste jes, de boter, zout en er bij het opdienen wa te spinazie door, hakt Bemerking. Volgens dit recept 1 spinazie-soep maken, men inplaats van sla, ge spinazie, hakt de zeer fijn. RAAPSTELEN BOUILLON Sé Zes a acht bossen jc len, 40 gr. boter, water, ionblokjes, wat zout, citroen en wat aard; maïzena. Snijd de worteltjes stelen af en snijd dan kleine stukjes (ys cei beginnen bij de stelen, i 6 en harde bladeren ni de raapstelen enige mi water geheel helder is. na met zo weinig mogel. en kook de groenten 3/ zeer jonge en 1uur

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1949 | | pagina 6