Twee en twintig renners bereikten de finish Nieuwelingen werden negertjes Mei de camera in de Ronde van Noord-Wesi-Nederland Siromende regen sielde zware aan dappere renners Allerwege medewerking eisen Ronde-Perikelen HET STARTSCHOT VIEL VRIJDAG 27 MEI 1M9 Hoorn aan de weg (Vervolg van pagina 1) Reeds om elf uur zochten de eerste toeschouwers in Hoorn een plaatsje langs het gewijzigde parcours, en om twaalf uur stonden bij de Westerdijk, aan het "West en bij de Oosterpoort dichte menigten. De regen deed geen afbreuk aan het enthousiasme, waar mede Hoorn de Ronde begroette. Met een vaart van 50 km naderde de ka ravaan de Coenstad. Evenals in Be verwijk en Alkmaar zorgde ook de Hoornse politie voor een keurige af zetting, zodat de renners geen hinder ondervonden van de toeschouwers. Op de Schellinkhouterdijk, waar de deel nemers de beschutting van de huizen moesten missen, zakte het tempo. Jam mer genoeg was de Hoornse renner Henk Ton uitgevallen, want ongetwij feld zullen vele Horenaren aan de route samengekomen zijn om hun sym pathieke plaatsgenoot aan te moedigen. Enkhuizen bleef niet achter Bij zoveel belangstelling in Hoorn wilde Enkhuizen niet achter blijven. Tegen half één kon het slechte weer niet verhinderen, dat honderden aan wezig waren. Lang behoefde men niet te wachten. Want tien minuten later dan op het tijdschema was aangegeven kwam de kopgroep al in zicht. In snel tempo ging het om de Koepoort heen. Er was een kopgroep, waaronder zich bevonden als nummer 1: E. Koeman; 2: B. Rijkhof; 3: L. Kiekens; 4: Faan- hof en 5: J. Harmans. Op een halve minuut van het leidende peloton volg de een grote groep renners. Nadat de talrijke volgauto's waren gepasseerd kwamen met een achterstand van ze ven minuten Groenewegen, Kuilman en anderen de Haringstad binnen. Een half uur nadat de kopgroep doorkwam volgde als laatste G. v. d. Graaf uit Hilversum. Dank zij de Enkhuizer po litie konden ongelukken voorkomen worden. Bij Den Helder viel de slag. Nog steeds was de slag in deze ronde niet gevallen. Iedere uitlooppoging werd resoluut teniet gedaan en zo kon het gebeuren, dat ook bij de Trapbrug onder Schagen nog geen serieuze leider ta zien was. Aan de kop gingen de Am sterdammers Petri en v. d. Veen en ge heel achteraan op een paar honderd meter Jn. Mol uit Groet. De brug bij de Stolpen luidde het drama in, waarover wij hierboven schreven. Fel striemde de regen op de dansende ruggen der ren ners. De machtigsten hielden met moeite stand. De Helderse renner Ris kon het tempo niet langer volhouden. De koude deed zich gelden. Met een zucht van verlichting begroette het sterk gedunde rennersveld de eerste huizen van Den Helder. En met de eerste beschuttende gevels stonden hon derden toeschouwers langs de weg. Tn het centrum van de stad, de Keizer straat, Spoorstraat en Koningstraat stond men rijen dik. Met een hartelijk applaus werden de dappere jongens be groet en nog wel nimmer zullen zij Den Helder in zo 'n vriendelijke stemming gezien hebben. Zij waren er dankbaar voor en uit dit enthousiasme van de Nieuwediepers putten zij de kracht om de grote slag te slaan. Nauwelijks bui ten Den Helder demarreerden acht ren ners. Bij een valpartij werd Leo de Booy, een der grote kanshebbers, die uitstekend draaide, ernstig aan de schouder gewond. Donker en Bakker deelden zijn lot en moesten toezien hoe Harmans, de Groot, Kroon, La Grauw en Geluk uitliepen. Harmans was het vol gende slachtoffer. Hij moest lossen en hiermede was feitelijk de Ronde beslist. Het overgebleven viertal wierp de laat ste krachten in de strijd. Schagen zag het kwartet met Kroon aan de kop. Vier kilometer vóór Alkmaar wist de Leidenaar Jacques de Groot het tempo te verhogen. Hij demarreerde en nam tweehonderd meter voorsprong. Door een haag van jubelende toeschouwers reed De Groot de kaasstad binnen. Op het applaus werd hij naar de finish ge-, dragen. De laatste vijf honderd meter over de sintelbaan in het Sportpark leverden geen moeilijkheden op Wel zagen Kroon en J. La Grauw hem in de rug, maar de afstand was te groot om zijn zege ernstig te bedreigen. De Leidse renner had de 237 km afgelegd in 6 uur, 1 minuut en 16 seconden. De uitslag van de eerste Ronde van Noord-West Nederland luidt: 1. J. de Groot, Leiden; 2. K. Kroon, Rotterdam; 3. J. C. La Grauw. Amsterdam; 4. Geluk, Rotterdam; 5. J. Harmans, Amsterdam; 6. H. Vlietman. Amsterdam; 7. Krevcr. Amsterdam; 8. Ruiter, Amsterdam; 9. I, de Booy, Amsterdam (oud-Alkmaar, der); 10. Bakker, Amsterdam; 11. J. De Groot passeert de finish Slop, Amsterdam; 12. H. v. Breenen, Amsterdam; 13. F. Koeman, Kromme nie. Dank! Er is voor de organisatoren van de eerste Ronde van Noord-West-Neder land reden te over om dankbaar te zijn. De wielerclub „Alcmaria Victrix" heeft voor een keurige organisatie gezorgd. Het beste compliment kan zij vinden in de mededeling van de heer Eggink, con sul van de N.W.U., dat de organisatie met glans kan wedijveren met die van de Ronde van Nederland. De Rijkspoli tie heeft voortrgffelijk werk verricht. Opperwachtmeester Meijer en zijn man nen volgden de course per motor en voelden aan den lijve wat 't zeggen wil zes uren lang in een stromende regen te rijden. Desondanks hebben zij zich met een bewonderenswaardige plichts betrachting van hun taak gekweten. Zij regelden het verkeer, zorgden voor orde in de lange karavaan, gaven aanwijzin gen en losten verkeerspuzzles op. Hier bij werden zij in alle plaatsen, waar de ronde passeerde trouw terzijde gestaan door de gemeente-politie. Hiervoor hulde! Dank is men ook verschuldigd aan de jury en vooral aan het publiek, dat zich stipt aan de aanwijzingen hield cn nergens het vlotte verloop van de course belemmerd heeft. Van deze dank baarheid getuigde de heer C. Krak, directeur van de Ver. Noordhollandse Dagbladen, toen hij in café „Tom" de prijzen uitreikte. De heer Krak memo reerde het feit, dat deze Ronde een sportief succes geworden is, waarvoor hij hulde bracht aan de renners voor het ongelooflijke werk, dat zij gedaan hebben. Met elkaar zijn wij ~èrin ge slaagd de Ronde tot een succes te ma ken, aldus spr.. die de hoop uitsprak dat de eerste Ronde van Noord-West- Nederland nog door vele ronden ge volgd zou worden. - De voorzitter van „Alcmaria Victrix", de heer N. Boschman, sprak woorden van dank voor de medewerking, die de vereniging van de N.V Ver. Noordhol landse Dagbladen heeft mogen onder vinden. De eerste Ronde van Noord West- Nederland is ten einde. Hemelvaartsdag 1949 zal nog lang in herinnering blijven. Het was een zware, maar bovenal een mooie course De kranige motorbrigade van de Rijkspolitie onder commando van opper wachtmeester Meyer. Zij had een belangrijk aandeel in het succes. Wedstrijden op hei Alkmaarse taak voor de Amsterdammer de grote 1 - r achterstand nog in te lopen. Niettemin Sportpark In afwachting van de eindstrijd wel ke de renners van de ronde van Noord- West-Nederland op het Gemeentelijk Sportpark te Alkmaar zou brengen, werd aldaar door nieuwelingen een wedstrijd over veertig ronden verre den. Deze ronde werd door de weer goden tot een waterproef voor deze nieuwelingen gemaakt, een proef die slechts zeven van de vijftig renners doorstonden. Door de aanhoudende re gen kwamen er grote plassen op de sintelbaan, die hierdoor bijzonder zwaar werd. Bovendien kregen de ren ners de opspattende, met gruis ver mengde regendruppels in het gezicht en over de kleren, zodat zij na twee ronden slechts door insiders te herken nen waren. Na twintig ronden konden ook deze insiders niet meer met zeker heid zeggen wie aan hen voorbij reed. Het was ruim twee uur, toen vijftig renners hun lichte karretjes in bewe ging brachten. De Amsterdammer Nauta nam direct de kop en slaagde er in een behoorlijke voorsprong op het peloton te verkrijgen. Hij bleef uitlopen tot hij meer dan een kwart baan voorsprong had. doch toen ver loor hij zienderogen terrein en vóór er tien ronden verr=cten waren had het peloton hem alweer opgeslokt. Voorlopig waagde geen der renners het meer een uitlooppoging te doen. Iedere ronde waren er een of meer uitvallers; sommigen liepen een ronde achterstand op en moesten daarom de strijd staken, anderen zagen geen kans zich door de rijstebrijberg heen te werken en verlieten uit zichzelf de baan. Ondertussen ging hét grote pele- ton voort. Na twintig ronden, die in vijf en twintig minuten werden afge legd, waren nog zestien renners over. Bijzonder knap werk verrichtte de Amsterdammer Beerens. Doordat een van de rijders onvoorzichtig afstapte, kwam Beerens te vallen en liep daar bij een halve ronde achterstand op. Er waren toen een en twintig ronden ver reden en het leek een onmogelijke klom hij weer op zijn fiets en onder luid applaus van het publiek zette hij de achtervolging in. Niet alleen slaag de Beerens er in het peloton in te lo pen, doch zelfs wist hij bij de eind sprint nog beslag te leggen op de vijf de plaats. Een buitengewone prestatie! Toen er nog acht ronden te rijden waren werd het peloton ver uit elkaar gerukt. Twee renners, A. Voorting uit Haarlem en K. Frans uit Wieringen maakten zich los en snelden gezamen lijk op de finish aan. Zij lieten elkaar geen ogenblik los en het zag er naar uit dat de strijd op de eindstreep be slist zou worden, doch toen er nog on geveer tien meters te rijden waren kreeg Frans een inzinking en won Voorting onbedreigd. De uitslag was: 1. A. Voorting, Haar lem; 2. K. Frans, Wieringen; 3. W. Nauta, Amsterdam; 4. J. Trompetter, Wieringen; 5. H. Beerens, Amsterdam; 6. F. Seegers, Hilversum; 7. G. Meijer, Amsterdam. Het traject werd door de winnaar in een en vijftig minuten en zestien seconden gereden. Jongedame gaf officieren een les Op het concours hippique te Parijs wist de achttienjarige mej. Michele Cancre (Frankrijk) de eerste plaats te bezetten in en be slag te leggen op de Prix des Sablons, die uit frs. 110.000 en 'n beker bestaat, door op haar paard Hera de acht dubbele hindernis sen van 1.20 en 1.40 meter zonder een enkele fout te nemen. Ze maakte deze fraaie prestatie in de tijd van 51.8 sec. waarbij zij officieren, die eveneens aan dit concours deelnamen, 'met glans sloeg. Tweede werd kap. Fresson (Fr.) op Nankin met 0 fouten, tijd 52 sec. Derde was Jonqueres d'Oriola (Fr.) op l'Historiette: 0 fouten, tijd 53.6 sec. ROOZENBURG GESCHORST. In de jaarlijkse algemene vergadering van de Nederlandse Dambond werd medegedeeld, dat de leden P. Roozen- burg .en D. van der Staay (Rotterdam) voorlopig zijn geschorst wegens hande lingen in strijd met de belangen van de N. D. B. BONDSELFTAL—MIDDLESEX WANDERERS. Op het VUC-terrein speelde Donder dag een Ned. Bondselftal tegen Midd lesex Wanderers een 33 gelijk spel. Ondanks de slechte weersomstandig heden, het was Hemelvaartsdag, stond de wedstrijd op een goed peil. (Van een speciale verslaggever) Wij doken met een grote energie in deze Eerste Ronde van Noord-West- Nederland. Onze geest was vervuld van goede wil en onze courage was minstens net zo groot als die der ren ners. De bonte stoet vertrok met een schijnbaar onblusbaar brio en niets en niemand scheen ons te kunnen attaque ren. Zo was het blakende begin van de grote tocht. Op de schier eindeloze wegen van het vlakke land sloeg aldra de regen met felle stralen tegen de voorruit van onze wagen en striemden de voor ons rijdende renners onmeedogenloos. Door het regenwater als het ware tot een compacte massa samengedrongen stre den zij hun strijd. Een strijd die zij niet tegen elkaar om elkaar voerden, doch om iet beschuttende plekje tegen de regen in het peloton te vinden. Indien ooit de benaming „dwang arbeiders der weg" passend was te noemen dan was dit zeker thans wel het geval. Zij die onder gingen in deze strijd, gingen met ere. Alleen de allersterk- sten, neen, beter gezegd, de machtig sten konden tot het einde de strijd uitvechten. Zij, die dit konden, lever den een prestatie, die voor niet-ren- ners schier onbegrijpelijk schijnt. Nadat de strijd was gestreden kwa men wij samen in Restaurant Tom op de Kaasmarkt te Alkmaar, Veel gloed volle woorden van dankbaarheid wer den door de heer Krak, directeur van de Verenigde Noordhollandse Dagbla den gericht tot de organisatoren en de rennners. Woorden, welgemeend en uit het hart gegrepen, en voor hen, die deze betroffen welverdiend. En wanneer wij ten slotte onze con clusie mogen zeggen dan is die deze: Als deze eerste „Ronde" onder zulke uitermate slechte weersomstandighe den reeds zulk een daverend succes werd, hoe enorm groot zal dit dan zijn als een pralende zon en een azuur blauwe hemel ze begunstigen. Het kan niet anders of de „Tweede Ronde van Noord-West-Nederland" is nu, organisatorisch gesproken, reeds een feit. P. M.' KOPF. ca^q, de Groot uit Leiden getooid met de krans der overwinning. Rechts de heer NBoschman, voorzitter van Alcmaria ViotHx rjE ZON hield zich schuil achter de wolken en een druilerig regentje begon te vallen, n re gentje, dat toenam in hevigheid, naarmate 't uur van tienen nader de. Maar dit deed niet af aan de enthousiaste stemming, die gister morgen op het Waag- plein ae Alkmaar hing, een stemming deals van sportieve feestelijkheid deels van spanning over het welslagen van de eerste Ronde van Noord- West-Nederland. In dikke hagen ston den de toeschouwers rond het ruime plein geschaard, op eerbiedi ge afstand gehouden door stoere politieman nen, maar toen om pre cies tien minuten over tien de heer C. Krak, directeur der N.V. Ver enigde Noordhollandse Dagbladen het startpis tool hief en de korte knal over het plein da verde stroomde de me nigte naderbij, om ge tuige te zijn van de start der renners, die met ruim tweehonderd kilometer voor de boeg zich over hun stuur bo gen. J^EEDS lang van te voren was het een grote drukte op 't plein. Officiate, wedstrijdcom- missarissen, juryleden, mannen van de Rijks politie wemelden door elkander heen. Bestuurs leden van de wielren- vereniging Alcmaria Victrix werden aange klampt om inlichtingen, de commissaris van de Alkmaarse politie, de heer Dreeuws was aan wezig om een wakend oog te houden op de gebeurlijkheden en Ar ie Vooren, beroepsrenner bij uitnemendheid, drentelde tussen het ge woel door, onbewust de oorzaak van veel ge fluister: „Daar-is-ie" Maar Arie had geen vinger in de pap. Dit was een race voor ama teurs, hoezeer het hem ook speet, dat hij niet mee kon doen. Tegen 10 uur stroom den de renners 't plein op met hun glanzende fietsen, in de meest bi zarre kleuren gespoten, hun haren weggedrukt onder de witte petjes, de stevige lichamen ge huld in truien met won derlijke kleurcombina ties, die nu eenmaal bij wielrenners horen. Ge le truien met rood, zwarte met rood, zwar te met groen, witte met lichtblauw en de één al hobbeliger dan de ander. Want daaronder bewaart 'n renner zijn voorraad proviand. Zijn worst en tgn iHees, tijn sinaasappelen en wat al niet meer. En over de borst gekruist heeft hij zijn reservebandjes, om op alle gebeurlijkheden voorbereid te zijn. Langs de waterkant stelde zich de colonne auto's op, van de jury, van de pers, van da ttransportcolonne van 't Rode Kruis, daar ston- den ook de motoren van de Rijkspolitie en van de ordonnansen en daar gaf dr. Degenaar zijn laatste instructies aan de Rode Kruis-mensen. De geluidswagen stel de zich voor het pelo ton op en één voor één klonken de namen en de nummers uit de luid spreker. Langzaam steeg de spanning en toen de klok tien uur sloeg, zag het zwart van de men sen. Nog een laatste appèl, een enkele kauwt nog op een sinaasappel, probeert zijn pedalen, wrikt even aan zijn stuur. Dan valt 't schol en in minder dan een minuut zijn alle renners van het Waagplein ver dwenen. De eerste Ron de van Noord-West-Ne derland is begonnen. Sen ronde, die zwaar zou worden, heel zwaar, op gladde wegen in een gestadig vallende regen die tegen vier uur bo ven Alkmaar 'n wolk breuk geleek. Vol goede moed stonden 84 renners aan de start. Twee-en-twintig bereikten de finish Om 10.10 loste de heer C. Krak het startschot. Tweede renner van rechts de winnaar. In pijlsnelle vaart passeert de Ronde Beverwijk. Leo de Booy passeert als eerste de Friese brug in Alkmaar, gevolgd door Faanhof

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1949 | | pagina 5