Vijftig millioen Engelsen wachten op een Lady Godiva Finland gaat een nieuw parlement verkiezen In Halfweg bij astronoom Meesters Visserijbesommingen Ijmuiden Twee Nederlandse meisjes in een hangar in Chicago Misschien goed bed< maar foutief Zware belastingdruk in Engeland Hei leven is veiliger, maar soberder en saaier geworden COVENTRY, JUNI. In het stadhuis van Coventry, waar burgemeester W. H. Malcolm m\jn reisgenoten 'en rnjj ontvangt, hangt een merkwaardig sehilderjj, voorstellend een Middel eeuwse stad, waarvan de straten vol komen uitgestorven zifrtbijna al thans, want op de voorgrond rijdt op een helderwit paard een beeldschone vrouw in Eva's costuum. Ais mijn oog getroffen wordt door deze vreemd soortige voorstelling komt wethouder V. A. Hammond naast mij staan om mij de betekenis er van uit te leggen. Die dame, zegt hij, is onze beroem de lady Godiva, zeven eeuwen geleden de echtgenote van hertog Lecfrac van Marcie, die regeerde over deze stad met een gestrenge hand. Hij was een hardvochtig heerser en de belastingen, die hij hief, waren zo schrikbarend hoog, dat de burgerij ten slotte de stoute schoenen aantrok en een af vaardiging zond om te klagen over het ondragelijke juk. En wat was het ant woord Slechts op deze voorwaarde, riep de hertog uit, zal ik de belastin gen verlagen, dat mijn eigen vrouw op een wit paard geheel ongekleed door de stad zal rijden. Hij was er van over tuigd, dat aan die voorwaarde nim mer zou worden voldaan. Maar lady Godiva had diep medelijden met de be volking en verklaarde zich bereid de zonderlinge wens van haar gemaal in te willigen. Het uur van de rit werd tevoren bekend gemaakt. En wat ge beurde er? Alle burgers bleven bin nenshuis en sloten de luiken. De her tog was dermate getroffen door de houding van de stedelingen, dat hij inderdaad de belastingen verlaagde. Ondragelijk hoog. WAAROM IK U deze geschiedenis navertel? Wel, uit tientallen gesprek ken, die ik tijdens mijn verblijf in En geland heb gevoerd, is mij steeds weer gebleken, dat op het ogenblik niet slechts die ene stad, maar heel 't Ver enigd Koninkrijk zit te wachten op een lady Godiva, want voor zeer velen zijn ook thans de belastingen ondra gelijk hoog. Het is moeilijk een verge lijking met Nederland te trekken, om dat dé beide heffingsstelsels zo zeer verschillen, maar mijn indruk is toch, dat de Engelsman dieper gebukt gaat onder de_ eisen van zijn minister van Financiën dan de Nederlander doet. Zeker, ook in ons land ondervinden zeer velen de belastingen als een on dragelijke last, maar daar staat te genover, dat vele anderen en wel licht is hun aantal groter dank zij een kroostrijk gezin zich mogen koes teren in een betrekkelijk milde behan deling door de ontvanger. Maar als op vrijwel alle handelswaar een omzetbe- (Van onze correspondent te Helsinki) HE„T FINSE PARLEMENT is na de Pinksterdagen bijeengekomen om zich te beraden over de begroting van na de oorlog. Het schijnt, dat evenals in Februari, de toekomst van het ka binetFagerholm afhangt van een kleine stemmenmeerderheid. Door ei gen verdiensten en door de omstandig heden begunstigd, zou de positie van Fagerholm versterkt zijn. Tot op be paalde hoogte verloopt de binnenland se ontwikkeling eigenlijk in omge keerde richting. De normalisatie van het grondwettige leven versterkt na melijk in het burgerlijke kamp de me ning, dat een regering mogelijk is, die meer overeenkomt met de meerderheid van het parlement. De sociaal-democratische fractie van Fagerholm heeft slechts 54 van de 200 zetels; bovendien steunt zij daarboven op de Vakverenigingen, die sinds het voorjaar meer en meer onder sociaal democratische vlag varen. In het kort geleden in Helsinki gehouden congres van Finse vakverenigingen konden de socialisten met de grote meerderheid van 150 stemmen optreden en alle com munistische tegenvoorstellen afwijzen. De parlementsverkiezingen, die vo rig jaar in de herfst gehouden zijn, ein digden met een overwinning van de burgerlijke fracties, die tezamen 180 zetels kregen en hebben de landbouw- partij tot de sterkste fractie gemaakt. De grootste persoonlijkheid van deze partij, de tegenwoordige president van de Rijksdag, dr. Kekkonen, heeft her haaldelijk gestreefd naar de functie van minister-president van een coalitie-re gering. Tot diep in de kringen van zijn eigen fractie heerst echter een sterke afkeer tegen de poging van een burgerlijke regering, waarbij de beide arbeiderspartijen en de vakverenigin gen in de oppositie zouden komen. Sympathieker staat men tegenover de idee van een kabinet naar 't voor beeld van Cajander, waarin landbou wers, socialisten en liberalen samen werkten. Fagerholm is echter niet be reid, om te capituleren voor de druk van de oppositie en zich als coalitie partner ter beschikking te stellen. Ook de positie van de president van de staat hangt hiermede samen. Paasiviki zal een nieuw mandaat slechts aanne men, wanneer het hem door alle kie zers van de partijen, die trouw aan de staat zijn, wordt aangeboden. lasting wordt geheven van 33 tot 67 pet. en soms nog een fikse weeldebe lasting bovèndien en dat is, om een enkel voorbeeld te noemen, in Enge land het geval dan ondervindt elk een daar de gevolgen van. Die gevolgen tekenen zich af in het dagelijks leven van de Engelsman. De genaaste spoorwegen werken met ver liezen, de genaaste luchtvaartmaat schappijen berken met verliezen, de regeringsvoedselinkoopbureaux voeren alleen het hoogst noodzakelijke in en werken dan nog vaak met verliezen, alle ten koste van de belastingbetaler. De omvangrijke sociale maatregelen kosten alle geld, veel meer geld dan voorheen, al staat er dan ook een gro tere veiligheid tegenover. Maar nie mand kan er zich geheel of ten dele aan onttrekken, ook al wil hij het risi co zelf dragen. De bouw van wonin gen geschiedt voor 80 pet. door de overheid en ook dat levert al geen winst op. En dan moet er nog een overschot op de begroting zijn Gemoedelijk grommen. Wat betekent dit in de practijk voor de enkeling? Dat hij slechter te eten krijgt. Zeker, er zijn meer aardappe len, groente, er is meer brood, melk en vis, maar is minder suiker, minder boter, minder vet, er zijn minder eie ren en er is vooral minder vlees. Vol gens officiële gegevens wordt er in de laagste inkomenklassen echter beter gegeten dan vroeger, hetgeen alleen maar kan betekenen, dat het toen nog slechter moet zijn geweest. Alles is nog op de bon, behalve brood, aard appelen, vis, verse groenten en koffie. Kleding is van de bon; er zijn minder kolen voor de kachel beschikbaar dan vroeger, maar er wordt veel meer gas en electriciteit gebruikt. Het motor- verkeer is zo duur, dat het verkeer met eigen wagens op de weg op een derde van vroeger wordt geschat. De berusting, waarmede een zege vierend volk al deze beperkingen aan vaardt, is bewonderenswaardig. Het eist geen oorlogsbuit, geen vette kluif uit de pot van de verslagen tegen stander die in sommige opzichten zelfs beter te eten heeft! het neemt de dingen zoals ze zijn. Zonder enig protest? Niet helemaal. De ontevre den huisvrouwen hebben hun gevoelens lucht gegeven door voor de gemeente raden anti-Labour te stemmen. De on tevreden spoorwegarbeiders doen dat op het ogenblik door te staken voor „het recht om in eigen bed te slapen". De buschauffeurs plegen lijdelijk ver zet door een langzaam-aan-actie. De Hogerhuisleden verlangen, dat de naasting van de staalbedrijven pas na de volgende verkiezingen van kracht zal worden. Zo gromt de Engelsman tegen zijn veeleisende regering, maar hij doet 't nog uitermate gemoedelijk. VEETEELT IN DE POOLSTREKEN? Volgens de Sowjet-pers hebben Rus sische biologen op het schiereiland Kola in Russisch Lapland een nieuw runderras gefokt, dat „uitstekend ge schikt is voor het klimaat in het hoge noorden en grote mogelijkheden opent voor de veeteelt binnen de Poolcirkel. Naar hieraan wordt toegevoegd is het nieuwe ras verkregen door toe passing van de Mitsjoerin-theorie. De vroege kersen, voorlopers van de beroemde Meikersen, zijn nu in de Betuwe volop aan de markt en deden in de boomgaard voor particulieren een gulden de kilo. Men verwacht bij volledige oogst lagere prijzen. Het Franse stoomschip, Buray, dat met steenkool van Rotterdam op weg was naar Caen is in de monding van de rivier naar Caen aan de grond ge lopen. De toegang tot Caen is echter vrij gebleven. Minister Van Maarseveen naar Indonesië vertrokken Voor zijn vertrek naar Indonesië per K.L.M.-lijntoestel stond de nieuw benoemde minister van overzeese ge biedsdelen in het restaurant op Schip hol de pers te woord. „Mijn reis heeft geen andere bedoe ling, zo zeide hij, dan mij te oriënteren over de toestand in de Oost. Ik blijf twee en een halve week weg. Ik zou wel langer willen, doch dat is niet mo gelijk in verband met de aanstaande Ronde Tafel-conferentie en de voor bereidende werkzaamheden". „Denkt u, dat het Republikeinse ge zag groot genoeg is om tot staking van de vijandelijkheden te komen?" werd de minister gevraagd. „Ik ben nóch te optimistisch, nöch te pessimistisch. Ik ben realistisch aan de optimistische kant". „Wanneer denkt u, dat de Ver. Staten de situatie rijp achten voor het verstrekkken van Marshall-hulp aan Indonesië?" „Dat zou ik ook graag willen weten. U zoudt het aan de Amerikanen zelf moeten vragen". Over de luchtvaartverbinding met Indonesië via India wenste de Minis ter zich niet uit te laten. Die zwarie vlek moet weg! Door steeds rekening te houden met het volgende: Het kind gaat op in zijn spel en denkt niet aan z'n veiligheid. Daar moet U om denken. Rijdt spelende kinderen voor zichtig voorbij. Rijdt vooral voorzichtig bij tiif- gangen van scholen. Ligt er een bal op de weg, houdt er dan rekening mede, dat plot seling een kind te voorschijn kan komen om hem op te rapen. Stilstaande voertuigen trekken kinderen aan; houdt daar reke ning mee, vooral bij achterrijden. Het meevoeren van een kind op Uw fiets eist de grootst moge lijke voorzichtigheid. De veilig heid van het kind vordert, dat het een goede steun heeft voor zijn voeten. Merkt U, dat een kind wil over steken, tempert dan zo mogelijk Uw snelheid, vooral bij kruis punten. Weest voorzichtig bij het passe ren van een kind, dat zich met grote snelheid door een auto laat voorttrekken, of op een rijdend voertuig klimt. DENKT OVERAL EN ALTIJD WEER, OM HET KIND IN HET VERKEER. Bij de Brandenburger Tor, die op de grens ligt van de Russische en Britse sector, is het onder gewone omstandigheden een drukte van belang. Door de stakingen is het echter ook op dit verkeerspunt zo stil als in een klein dorpje op Zondag. Een luchtfoto van de Brandenburger Tor met omgeving. De aanvoer van Donderdag was 800 kisten schelvis, 575 kabeljauw, 340 koolvis, 300 makreel, 300 schol, 50 fijnvis, 10 schartong, 5 heilbot, 75 leng, 60 schar, 200 wijting, 100 poon, 50 haring en 50 kisten diversen- Prijzen per kg: tarbot I 1,10—1,50; gr. poon 2,10—2,05; gr. middel poon 2,15; kl. middel poon 2,35—2,25; kl. I 2,25—2,10; kl. II 2,05—1,90. Per 50 kg: grote schol 53— 52,50; middel schol 30—23; kl. schol 24— 10,50; gr. geul 27; kl. geul 10,20-8,20; schar 18—11; tarbot II 86—82; tarbot III 86— 80; grote schelvis 29—18; middel schelvis 30,50 —23; kl. schelvis 12-9; kl. II 5,40-2,20; poon 3.50—2,10; haai 12; makreel 24,50—14; kl. rode poon 18—13; mulle 5-4,20; wijting 19-7,50. Besommingen 1 trawler f28.200; ÏJM 31 „Alkmaar" f 1,1.350; 203 f558; HD 79 f3930. Pim, Pam en Pom en hei Afrikaanse avontuur 89. Achter de kok komen ook de overige matrozen de kombuis weer binnengeslopen. „Wil je zeggen, dat je dat in je eentje gedaan hebt?" vraagt de kok. „Ja, ik moest wel," antwoordt 'Pim. „Jullie waren zo vriendelijk om de benen te nemen". Beschaamd staren de matrozen naar de grond. Ze voelen heel goed, dat ze zich niet als helden gedragen hebben en dat het helemaal niet in de haak is geweest om het ge vecht aan zo'n klein hondje over te la ten. Maar het resultaat is goed genoeg! Ook de kapitein komt weer binnenge stormd. Hij heeft een grote koevoet in ae handen. „Zo, en nu zal ik jullie eens helpen", brult hij. „Ik heb al om hulp geseind. Ik kon nog juist ongemerkt in de seinkamer ontsnappen". „Nu het is niet meer nodig kapitein", verklaart Pim. .Kijkt u eens, hier liggen drie zeerovers, keurig verpakt bij elkaar. De andere twee hebben helaas de be nen genomen en ik kon ze niet meer achterhalen". Sprakeloos staart de ka pitein Pim aan. Self-made man, die zelf zijn instrumenten maakte In ons kleine land zitten de mensen te hoop. Dat wil zeggen; men kan geen tien passen gaan of men komt een an der tegen. In grote steden komt men er zelfs véél tegen. Wat anders is het met het vernuft. Niet overal, waar mensen zijn, is ook het vernuft. Dit moet men soms zoeken op kleine plaat sen, poldervlekken waar nog nooit iemand van gehoord heeft. Daar in die kleine plaatsen zit vaak een man of een vrouw, die eerst een gewoon beroep uitoefende, later uit liefhebberij wat knutselde, tenslotte zich geheel aan de experimenten wijdde en de plaats een bekende of beroemde klank schonk. Heeft zo Eise Eijsinga met zijn plane tarium Franeker geen beroemde naam gegeven en hoevele andere plaatsjes zijn er niet meer? Weet U bijvoorbeeld dat er in Half weg een astronoom woont, een sterren kundige die zelf een observatorium bouwde om er 's nachts de sterren en planeten gade te slaan? Nee, dat wist U evenmin als wij. Maar door een ge lukkig toeval zijn we met die meneer Meesters in,, contact gekomen. Zestig jaar is deze sterrenkundige. Hoe kwam U er toe? dat is altijd de stereotiepe vraag.. Meesters denkt na, terwijl hij rustig een werk bank in zijn werkplaats leunt. Dat is gauw gezegd, vertelt hij. Ik werkte gewoon als arbeider, toen ik een paar boeken in handen kreeg. Die gingen over de sterren en andere he mellichamen en als 20-jarige jongen lusttte ik die verhalen wel. Toen kocht ik een lens, later een statief en maakte een kijker. Al mijn spaarcenten gingen er aan op. maar ik ontzegde me met genoegen alle pleziertjes. Ik had „dorst naar de ruimte". Vlak voor de eerste wereldoorlog kocht ik een nieuwe kij ker, maar al deze instrumenten bevre digden me maar half. Zelf bouwen. Ik besloot er zelf een te bouweh, zelf ee.i glas te smelten en de lens te slij pen en inderdaad gelukte het mij zo'n telescoop samen te stellen. In 1918 ont dekte ik er al een nieuwe ster mee, terwijl ik in 1938 nog een ster ontdekte. Dat was in het beeld van „de hagedis". Dat gaf mij in de wereld van sterren kundigen enige faam. Maar het „grote" publiek zei het niet zoveel. Men weet niet wat het betekent, als je avond aan avond het uitspansel afloert en welk geluk je besehoren is, als je uit al dat geflonker een sterretje „plukt", wat nog Jetty en Betty werden er opgeleid tot stewardes (van onze correspondent te New York) MOCHT DEZER DAGEN eens op het Ierse vliegveld Shannon landen, op doorreis naar ja, naar waar U maar wilt dan is er alle kans, dat U een van de twee Nederlandse meis jes ontmoet die er thans gestationneerd zijn. Nee, niet bij de K.L.M. Bij de con currentie: Americain Overseas Airlines. Dezer dagen zijn ze er per vliegtuig naar toe vertrokken. Wat Jetty en Bet ty betreft had het een vrachtvlieguig kunnen zijn; zij kwamen tenminste op het vliegveld aan, bepakt en beladen met allerlei verrukkelijke zaken, die zij tijdens hun laatste dag in New York, in allerijl op de kop hadden getikt van die wilde Amerikaanse dassen voor hun vrienden, kleurrijke overhemden, nylons natuurlijk en nog wat zomer jurkjes voor hun vrije dagen. Want. nor maal zult 17 ze zien in hun Amerikaan se uniform van de A.O.A. „Veel mooier dan die van de K.L.M.", zegt Jetty de Wit Hamer en Uw corres pondent schrijft deze uitspraak met een (van nationale trots) bloedend hart op. „Vlotter en zakelijker en het staat beter ook", zegt ze coquet. Wie wil nu nog beweren dat vrouwen zijn als bal sem op een wonde Zes weken lang zijn Jetty en haar Nederlandse collega Betty van der Burg iu Chicago in opleiding geweest; daar heeft de A.O.A. op een vliegveld een speciale hangar terzijde gezet voor de opleiding van stewardessen, die nu op vrijwel alle grote vluchten dienst doen. Tot dusver waren de stewardessen voor de Europese lijnen van de maatschappij voornamelijk gerecruteerd uit Engelse, Noorse, Zweedse en Deense meisjes. Maar van de 600 meisjes in Engeland, die ditmaal een advertentie hadden be antwoord. werd de Nederlandse Betty van er Burg gekozen, en van de 250 gegadigden in Nederland was Jetty de gelukkige om zes weken naar Chicago te mogen gaan met zakgeld toe. Voor Jetty was het een dubbele vreugde, omdat ze nu de gelegenheid zou hebben een aantal van de Ameri kaanse piloten, die haar familie in Noordwijk tijdens de oorlog verborgen had gehouden, te gaan opzoeken. Op haar beurt heeft Jetty een geweldige ontvangst ge%ad van de vliegers, die nu in staat waren de kelder- en zolder gastvrijheid van de oorlogsdagen op werkelijk Amerikaanse manier te be antwoorden. Voor verschillende meisjes, vertelde Jetty, was de opleidingscursus in Chi cago met een traan begonnen, in het schoonheidsinstituut van Helena Rubin stein. Een schoonheidsspecialiste keek ze eens goed aan, herinnerde ze aan de voorschriften van de maatschappij die „kort haar" vereist en een paar secon den later werd de schaar er in gezet. „Maar ja", zegt Jetty, „ze waren van tevoren gewaarschuwd". Het drama was overigens snel vergeterf door de toren hoge icecreams (acht smaken door el kaar met een speciaal sausje erover!), de wonderen van het televisietoestel waarover zij de beschikking hadden, en de kennismaking met 'n geheel nieuwe wereld, waarin de verschillen van op vattingen en denkbeelden veel verder gaan dan die tussen de Nederlandse biefstuk en de Amerikaanse „steak". Nederlandse, bestelwagens van de was- f n strijkinrichtingen en de Amerikaanse wasmachines, waar je voor een kwartje vijf pond was in een half uur afwerkt. De rerikaan Is vlot. „Wat zo aardig is van het Amerikaan se leven", zegt Jetty, „is het volkomen gebrek aan stijfheid in de omgangsvor men. Daar kunnen wij inderdaad nog wel wat va> leren. En de mensen zijn er zo hartelijk. Maar af en toe is het moeilijk je hun leven in te denken. Eén ochtend hebben wij deelgenomen aan een radio-uitzending, „de Ontbijt-Club" maar zijn er nu werkelijk mensen, die er de tijd voor hebben daarnaar te luisteren?" Ondanks haar 22 jaar is Jetty een be reisde vouw Kort na de oorlog trok ze naar Indonesië om te helpen bij het transport van repatriërenden. Daarna zwierf ze langzamerhand terug naar het moederlanl, van het ene vliegveld naar het andere tot ze de afstand Kemajoran Schiphol tenslotte had afgelegd. .Waarom ik zo dol ben op vliegen? Je kunt. zo veel van de wereld zien. Ja, er is veel, waar je alleen maar overheen vliegt. Maar juist het kennis maken met mensen van allerlei nationaliteit Is zo aardig. Je leert alle verschillende ge bruiken kennen en ook het waarom van het 's lands wijs, 's lands eer van ieder volk". Op hun verblijf in de V.S. hebben de meisjes dan ook maar één woord vgn critiek; dat die zes weken zijn omgevlo gen, letterlijk en figuurlijk. Ze waren af en toe in de lucht, natuurlijk, al was het zeker niet hun luchtdoop. Ditmaal stegen ze op om van een comfortabele fauteuil toe te zien hoe efficient de ge routineerde Amerikaanse stewardessen op 18.000 voet de lunch serveren, een luchtzieke passagier weer op zijn ver haal brengen, of de- duizend en-een vragen van de praatgrage Amerikaanse reiziger beantwoorden. Daarnaast is het af en toe hard blokken geweest. Zij kennen nu de verkeersregels de in ternationale wel te verstaan beter dan menig voetganger, die bij de Mar tinitoren wil oversteken. Er waren ook eindeloze administratieve details te leren, die voor de reiziger abacadabra zijn, maar voor de nu volleerde stewar dessen gesneden koek. Waarom ze nu juist op de route Shan nonFrankfort geplaatst worden: wat de passagiers betreft is het de meest „internationale" aller diensten; Engel sen en Amerikanen, Fransen, Scandi- naviërs, Belgen. Nederlanders en Duit sers maken er één druk gebruik van. En Jetty_en Betty kunnen hen stuk voor stuk 'in hun eigen taal beantwoorden Dat is in de terminologie van de maat schappij „service". Heel eerlijk gezegd, Betty en Jetty zullen hun ritjes tussen Shannon en Frankfort langzamerhand gaan beschou wen als het trammetje of de bus, waar mee u en ik iedere ochtend naar kan toor gaan. Ze zouden liever op New York vliegen. Maar, zoals de KLM- stewardess een tikje fel zei: „Je kunt ock niet alles hebben, èn een mooier uniform, èn een mooiere vlucht". Dit ter geruststelling van vader Plesman.... niemand ooit heeft gezien. Maar het grote publiek interesseerde zich alleen in het feit, dat mijn atelier in 1938 ge heel plat brandde. Toen kwam er pas aan het licht welk een illusie daar voor mij in rook ver vloog; niet alleen dat alles vernield werd, maar het dure instrumentarium, dat ik zelf hac' gebouwd, werd waarde loos. Steen voor steen, of beter lens voor lens zou ik weer moeten opbou wen om te bereiken, wat mijn liefheb berij en levenswerk was. Maar gelukkig, brandde mijn „durf" niet mee af: ik begon weer en dank zij enkele relaties die mij financierden kon ik weer aan de slag. Mijn zoon metselde een nieuw atelier, ik richtte de werk plaats in, kocht nieuwe studieboeken, kijkers en foto toestellen. Zo is dat nog gebleven. Hier ziet U de werkplaats, daar is mijn studeervertrek. Hier werk en lééf ik. Ambitieus man. Zo praat deze eenvoudige werker, die zichzelf vormde tot wetenschappelijk onderzoeker. Zonder omhaal of ophef. En dan blijkt wat hij waard is. Hij praat over het uitspansel de Melkweg, ja zelfs over systemen en wetenschap pen. En men voelt het, deze grijze man, die daar op klompen door zijn atelier loopt, beheerst zijn vak. Het is jam mer dat een journalist een vergiet is, waar veel ook veel dat hij niet kan bevatten doorheen loopt, zodat zijn lezer alleen dat krijgt, wat bezonken is. Want als hij moest weergeven wat Meesters hem had verteld, dan zou Uw krant te klein en Uw verslaggever te kriap zijn geweest. Maar als U eens in Halfweg bent, ga eens aan bii Meesters: een interessante verteller die eerlijke belangstelling apprecieert. DE RACES TE ASCOT Het paard „Alycidon" van Lord Derby heeft de Ascot Gold Cup (11.000 pd.st.) gewonnen, een ren or er 2 '/j mijl, met 5 lengten voor sprong op „Black Tarquin". Derde werd „Heron Brodge", vierde het Franse paard „Turmoil". Scheepvaartberichten Anistelland, A'datn—Buenos Aires, 15-6 van Las Palmas Amstelveen, Lulea—Mobile, 15-6 ta Kiel Bloemfontein, 15-6 van Durban naar Lorenzo Marquez Berkel, 15-6 van Man- ftluoto naar R'dam Ceram, 15-6 van Kaap stad naar Dakar Dordrecht (t), 16-6 van Las Palmas te Abonnema Drente, R'dam- Java, 16-6, 24 uur, van Genua Garoet, 12-6 van Cheribon te Soerabaja Jobshaven, 15-6 van Huelva naar Gent Kedoe, Java—R'dam, 15-6, 20 uur, van Port Said Kertosono, New York—Java, passeerde 15-6, 13 uur, Perim Kota Agoeng, Batavia—Cheribon, 16-6 te Pladjoe Kota Inten, 15-6 van Batavia naar R'dam Lombok, 15-6 van Semarang naar Batavia Maaskerk, 15-6 van Lagos naar Port Harcourt Macoma (t), 15-6 van Aden te Fahalieel Manoeran, 15-6 van Bahrein te Muscat Mariekerk, Colombo—R'dam, 15-6 van Marseille Mataram, Makassar—Soera baja, 16-6 te Probolingo verwacht. Nieuw- Holland, 15-6 van Brisbane naar Singapore Nigerstroöm, 15-6 van Loanda naar Lobito Polydorus, A'dam—Java, 16-6 te Belawan Prins Johan Willem Friso, Port Alfred—Ham burg, passeerde 15-6 Bishoprock Rotti, New ïork—Bahrein, passeerde 15-6 Kaap Bon Samarinda, 16-6 van Bombay te Karachi Slamat, 15-6, 17 uur, van Batavia naar R'dam - Sumatra, 16-6 van Batavia te Singapore Taria (t), 15-6 van Abadan naar Singapore Tero, Antwerpen—Rio Grande, passeerde 15-6 Fernando Waterman, Batavia—R'dam, pas seerde 15-6, 17 uur, Gibraltar Utrecht, 15-6, 20 uur, van New Orleans naar New York. Aalsdijk, R'dam—Puerto Mexico, 16-6 van Vera Cruz Abbedijk, 16-6 van Buenos Aires te New York Alphacca, 15-6 van New York naar Buenos Aires Amstelkerk, A'dam West-Afrika, 16-6 te Dakar Bacchus, 15-6 van Buenos Aires naar Montevideo Bali, 16-6 van Baltimore te Galveston Blommers- dijk, Philadelphia—R'dam, 16-6 te Londen Breda, 16-6 van Antofagasta te Pisco Cot- tica, 15-6 van Demarara naar Trinidad Drente, R'dam—Java, passeerde 16-6 Straat Messina. Helena, Trinidad—A'dam, passeerde 15-6 Azoren Hugo de Groot, 15-6 van Tri nidad naar Kaapstad. Loosdrecht, 16-6 van Philadelphia naar R'dam. Delf td ijk, R'dam—Vancouver, 15-6 van Cristobal Edam, 15-6 van Baltimore te Phi ladelphia Leerdam, 16-6, 17 uur, van R' dam via Antwerpen naar New York Soest rijk, 14-6 van New York naar Java. Lutterkerk, Basra—R'dam, 16-6 te Bahrein Mentor, 16-6 van Izmir naar Patras. —Muider- kerk, 16-6 van A'dam te Antwerpen Orestes, 15-6 van La Guaira naar Guanta Perna (t), 16-6 van Carupano naar Curacao Poly phemus, Java—A'dam via Londen, passeerde 15-6 Sagres Pygmalion, 15-6 van Dema rara naar Paramaribo. (Van onze correspondent te New rjANNY MCCARTHY is de 2! jongeman, die zijn national:! san heeft gegeven om Duitser gen worden. Dat er terwijl West-Europa miilioenen zijn, d op de lijst voor emigratie naar rika hebben laten plaatsen n een enkeling is, die niets liev dan een enkel reisje voor het New YorkBonn nemen, is oj zelf niet zo bijzonder. Onder d millioen Amerikanen zullen meer zijn, waardoor een streepje zult ge zeggen. Maar het staat wel vast dat McCarthy, ondanks zijn prille 22 zijn vrienden in Amerika beve met tot deze laatste categorie bi Er is geen vrouw in het spel e vrienden in Amerika bevestige: hij emotioneel zo stabiel is als m van iemand van zijn leeftijd ka wachten. Bovendien: de trel Europa is de laatste tijd steeds geworden. Reisbureaux kunnen trots de statistieken laten zien stijgende aantallen Amerikaans denten, die de zomer gebruike uitvoerig door Europa te reizen, stikt van de Amerikanen stuc schilders, schrijvers die zich gemoedelijker leven van Europa thuis voelen dan in het straffe van hun eigen land. Talloze hunm ven in Europa wonen maar we hebben dat op zo'n dramatische i gedaan als Danny McCarthy, vo< de Amerikaanse nationaliteit nie! genoeg meer was. Danny is Duitser geworden; mi zijn in het recente verleden ook rikanen geweest, die Russen i worden; en een Engels perschi Moskou deed al evenzo; een f Brit, George Bidwell, die de act van de British Council in Wai leidde, werd plotseling Pool, ome zich niet kon verenigen met Eng rol als deelgenoot van „Amerika litante imperialisme", zoals hij d Dit alles heeft voor Ame'rikan kwestie van Danny McCarthy d pikanter gemaakt. De bladen h meer regels aan Danny gewijd d: de conferentie der Grote Vier i rijs; de radio-commentators bel mogelijke en onmogelijke aspecte het geval; en één televisie-stati zover gegaan om 'n heel progr, te wijden aanhet foto-albuir Danny, alsof de bewegingloze pl van kinderstoel tot eerste lange ook maar enige bijdrage voor een begrip van het verschijnsel zi kunnen vormen. Garry de Id< Toen ruim een jaar geleden i Davis zijn merkwaardige cam; voor de „Wereldburgerschap" b droegen de meeste Amerikanen jeugdige landgenoot zeker geen t hart toe; velen beschouwden her getwijfeld als een zonderling; zij, die meenden, dat het hem te was om een Hollywood-baantje een goed-uitgeüachte publiciteits zijn daarvan reeds lang teruggeki De idéalen, die hij uitdroeg dedei mers geenszins vreemd aan. Het dezelfde idealen, die geleid hadde de Unie der Verenigde Staten Amerika. Dat Garry de eerste van zijn arbeidsterrein vooraar in Europa zag, was ai evenzeer klaarbaar. Daar immers was men logisch maar bitter weinig tot t dering gekomen. Ondanks Benelr Westelijke Unie is er nog steed: duidelijk onderscheid tussen' Bel Nederlander, Fransman en Ita En een samenleving van volksgro zoals men die hier in Amerika waar nog zeer Pools voelende J in een en dezélfde buurt samen met pas uit Italië geëmigreerde I nen, zonder dat het ooit tot bots: komt (terwijl er zelfs zeer veel ti dering kan worden waargenome: voor Europa nog een soort utopie Groot ra: Waarom een Amerikaan echter of Duitser zou willen worden, is de overgrote meerderheid van dit een volkomen raadsel. Het is onge feld waar, dat vooral het Euri Universiteitsleven een fascinerendi koring kan hebben voor de Ameri die hier veeleer naar de Hogescl gaat om college te lopen in „z: doen" en „auteurschap" dan om exacte wetenschappen te beoef Het contrast, speciaal met de E universiteiten, is ontzaglijk groot, daar n.l. een cursus volgt over dagbladwezen, zal niet leren hc een kleine stad rendabele explo verkregen kan worden, maar zwoegen over de „rol van het dal in de gemeenschap" en kan zijn f van doctor cum-laude behalen zc nog te weten wat de betekenis is een filetje of een 60 punts koprej De zaak van Danny McCarthy •venmin veel stof hebben doen waaien als hij bijv. van Duitse afk was geweest. Doch ook dat is nie! geval. En het zonderlinge ervan is zoveel lieden als hij en Garry Dav willen bewijzen, dat onze maatsc pij meer en betere internationale menwerking behoeft beginnen hun paspoort te verwisselen voor ander, en derhalve in de practijk cies het tegenovergestelde doen, zij wilden bereiken: een samen met andere nationaliteiten! Internationaal der Veel belangrijker dan het verse sel van Danny en Garry zelf is halve de publieke belangstelling, hun daden heeft verwekt. Wij

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1949 | | pagina 6