L LAIOftl KLEPPEH Pitt'Up s Op re/s? bezochte Camo's Leidse Sokkenwol Leidse Wolwinkel R0TER Koffer „APPEL O O VAN ND AF PERMANENT 00K DE NEDERLANDSE VROUW ZICH ZELF FRANKENBERG en oedijk RSDIEP TOT IJ Veertig jaar tramverbinding Alkmaar- Bergen aan Zee De geschiedenis van hei irammeije" (slot) aan Zee Egmond aaisie Dit jaar dertig procent huurverhoging Mcrakf U niet k waad f IK A \lt\ DE LICHTE TOETS' tabletten DAGBLAD RECLAME 15 w Openbare Leeszaal BOTERKOEKEN Millioenen Amerikaanse zich al jaren zelf. Gewoon thuis**.*. vrouwen permanenten wanneer dat het beste gelegen komt. Pi n up Home Permanent is thans ook binnen Uw bereik. H mm Permanent M illand vroeger groter iderland, r.a 1920 daal- neden. Spreker w-ets grote belang voor de m gaf in grote trek- it water van verschil, ende te worden gezui- uit de keukenkraan betreft: van de 2? mil. T per jaar, wordt al. I millioen weggepompt b. meter per etmaal of s van al dat water werd gedrukt, toch vooral loen te zorgen voor ling, daar het verlies .tstellend groot is. het bedrijf is er niet te maken, maar wil z0 dkoop mogelijk in de en. iburg was de vertolk- ivoelens, toen zij mevr, Ir. Schneider hartelijk Ie interessante lezingen tTop voor de keurige en gingen de dames nderdtal bracht onder ,ng een bezoek aan het i ander deel bezocht de en de rest verkoos de het mooie Bergen. van voetballers lering van de voetbal- V" werd o.a. bijge- burgemeester. De voor- Jb. Bloothoofd, ver- e vereniging in finan- en goed jaar achter de de prestaties der elf- mstig. jaarverslag van de se en de ontvangsten agen en de uitgaven vergadering besloot tot contributie met 5 cent, ile op het terrein door ten mogelijk te maken, ursverkiezing werd de J. Geus met algemene inoemd. De voorzitter ;emeester voor de grote waarmede de ver iet treedt. Het bestuur burgemeester tot ere- lenoemen, voor welke deze echter meende te en. jerhorn werd aangewe- van het tweede elftal. en sloepen zullen Zater- j emen aan de Nationale! [wedstrijd te' Den Helder, ïheid zullen vier oorlogs rede voor anker gaan. O ïgen van een nieuwe fles id ontstaan in een arbei- Eierland op Texel. De in de Cocksdorp en Den machteloos toezien, hoe grond toe afbrandde. heeft zich een comité ge- gemeester Leemhorst een aanbieden bij zijn af- ugustus. Een zeven- uit Hoogwoud heeft een statie geleverd door de ;se te volbrengen. en had de traditionele een vooroorlogse belang- )e gemeenteraad van Urk i verleend aan de N.V. lij. „Overijssel" te Zwolle van waterleiding. ts-schoolartsendienst in merland heeft in 1948 onderzocht; speciaal de iek leverde uitstekende In de streek Kennc- een de aardbeien als het en. arkiezingen in 5 provincie - PvdA 535 (565), Plaat- 383 (201), CPN 138 (330, PvdA 3 (4), CPN 2 (2), ilang 2 (1). 3EZONDEN verantwoordelijkheid n de redactie). erikelen aan de Langedijk eiding van het artikel en aan de Langedijk" in van Zaterdag j.l. moeten pmerkingen van het hart. e op het verkiezingsbord, agd wordt ons een sport- :n" hebben wij, de'jonge- angedijk geschreven, doelt ons daarbij niet tot de ar tot onze ouders. Want zouden steunen, zou het spoedig genoeg zijn. Net ig jaar geleden het geval >en waren er óók al jon* itbalden en die hun hele f bij elkaar spaarden, hun dpalen. hun latten. Maar werden de palen en lat- ■vie zand nodig had spitte n stukje van het voetbal- na de oorlog duurde het wet jaar vóór we palen r het bleek vechten tegen want weer verdwenen de koeien liepen, niet belem* et verroeste hek, los over Doch nu kijkt niemand Als u dit alles in aanmer* is dat woordje „geef toch iet. S. AARDEMA. tui Hebben we in ons nummer van Za terdag j.l. een en ander verteld over de tot stand koming in 1905 van de tramlijn EgmondAlkmaarBergen en de feestelijke opening van het tra ject BergenBergen aan Zee, nu juist 40 jaar geleden, in dit en in een vol gend artikel, willen we enkele herin neringen ophalen aan de tijd, toen de tram nog aan de vóórzijde van het station te Alkmaar arriveerde, het ver schijnen en verscheiden van der„Bad- trein" releveren; voorts enkele bijzon derheden over het rollend materiaal in de loop der jaren vermelden om te be sluiten met een blik in de toekomst, waarbij natuurlijk het vraagstuk „mo derniseren of opheffen" ter sprake komt. Toen het 3e perron niet bestond. In de eerste jaren van het bestaan der tramlijn was de toestand om en bij het station te Alkmaar geheel anders dan nu. Het derde perron aan de Noordzijde van het station bestond nog niet. Daar was toen de „Spoorhaven", een water, dat verbinding gaf tussen het Noordhollands Kanaal en de con- servenfabriek vd fa. Hoogenstraaten Het emplacement telde in die tijd 6 sporen, tegen 17 thans. De trams naar Bergen en Egmonn hadden hun standplaats voor het sta tion, aan de Zuidzijde dus. Hier was ook de remise. De Egmonder tram re&d daar vandaan eerst een stuk Zu'dwaarts langs de spoorbaan naar Uitgeest om dan ter hoogte van de Gösstmolen dwars over te steken, de Egmonder meer in. Die naar Bergen reed eerst met een bocht naar het zgn. „Dooie gat" tot aan de vroegere boterfabriek naast de Raad van Ar beid (daar woonde toen de directeur van de fabriek). Hier stond een abri, zoals bij andere halten. De locomotief reed om, via wissels, die er nu nog zijn en trok dan het tramstel recht uit langs de Helderse weg. De tram rails kruisten dus de spoorlijn naar Den Helder. Wie de tram bij het sta tion gemist had, kon hem nog aan het „Dooie gat" oppikken. De rails langs de Handelskade waren er toen nog niet. Omstreeks 1913 is dat allemaal ver anderd, toen de tramlijn naar Schagen via Warmenhuizen werd geopend. Deze lijn van de zgn. Noordertramweg Mij. kreeg het baanvak AlkmaarKoedij ker vlotbrug in gemeenschappelijk ge bruik met de Berger tram. De „Spoorhaven" werd gedempt. Zandtreinen reden vanuit Egmond aan Zee. Het derde perron en de luchtbrug werden aangelegd. Van dit perron ver trokken voortaan de trams naar de Egmond, Bergen aan Zee en Schagen. Die naar Schagen is reeds in 1924 of •25 opgeheven. De gebouwen van de tram op het plein vóór het station te Alkmaar, ongeveer waar nu de NACO- bussen staan, werden afgebroken. In Bergen. In Bergen was de situatie voor de opening van de tram naar zee ook an ders. Als wij wel ingelicht zijn, bestond het grote perron in de eerste jaren niet. Ook het stationsgebouw was veel kleiner. De tram reed bij het binnen komen „rechtuit" tot de achterzijde van het huidige gebouw. Daar waren wissels en het perronnetje. „Van Amstelstad naar Bergen's Bad". Reed de tram vanaf 1915 ook gedu rende de winter naar zee, nog was het niet mooi genoeg. Er moest ten be hoeve van de gasten 's morgens en 's avonds een directe treinverbinding Bergen aan ZeeAmsterdam tot stand komen. Op 1 Juli 1925 reed de eerste „bad- trein". Door de V.V.V. was op de trein- wagens oranje dundoek met de schil den, waarop de wapens aangebracht van Amsterdam en Bergen. Daartus sen stonden de volgende toepasselijke spreuken: „Van Amstelstad naar Bos en strand" „Een trein naar wens voor den Forens" „Van Amstelstad naar Bergen's bad" „Weg is de last voor Bergen's gast" Door de Burgemeester van Bergen, mr. H. D. A. van Reenen werd een krans aan de locomotief gehangen. 's Morgens vertrok men om 7.46 uur uit Bergen, aankomst te Amsterdam om 8.45 uur. 's Avonds vertrok de badtrein om 17.41 uur uit Amsterdam en was men om 18.39 uur in Bergen. In Alkmaar behoefde niet overgestapt te worden. De trein kwam aan en vertrok in beide richtingen van het 3e perron. Men was verlost van de da gelijkse gang over de hinderlijke lucht brug. Maar wel werd van locomotief verwisseld. Het treinstel naar Bergen bestond uit 3 rijtuigen, in Alkmaar kwamen er nog 5 bij voor de Alkmaar- se passagiers. Met al dat verwisselen en los- en vastkoppelen ging heel wat tijd verloren. Drie zomers heeft de badtrein gereden. In 1931 kwam de electrificatie van de lijn Alkmaar Amsterdam tot stand en werd ook de tunnel naar het derde perron gegra ven. De zo weinig geapprecieerde luchtbrug bleek onverwoestbaar en doet thans nog dienst voor het ver voer van fietsen en andere bagage. Locomotieven met namen. Voor zover wij konden nagaan, re den in de oudste tijden 2-assigp loco motiefjes met dichte wielen en met een soort omloop rondom de ketel (zie foto). De locomotieven droegen alle namen: Vink, Musch, Zwaluw, Lepe laar, Ooievaar, Reiger, Gier enz. In 1924 zijn ze vervangen door 2-assige locs van de serie 6900, die inmiddels ook al gesloopt zijn. In 1933 kwamen dan de 7700-locs uit de Haarlemmer meer, die tot op de dag van heden on der de naam „Bello" dienst doen. Van eind November tot Pinksteren hebben alleen veel kleinere locomotiefjes ge reden, die zich om hun eigenaarige gang al spoedig de bijnaam „Hoki- poki" verwierven (zie foto). Deze ma chines, afkomstig van de N.T.M. uit Friesland, staan op het ogenblik „met de kap op de kop" naast de locomo- tiefloods in Alkmaar en zullen ook wel spoedig gesloopt worden. Van „Olifanten", Imperials en.Kunstmoeders". Wat de rijtuigen betreft, kunnen we vermelden, dat daarbij allerlei vreemde benamingen in zwang waren. Waren, schrijven we, want de meeste dier on gewone voertuigen zijn ook reeds uit de dienst genomen. „Olifanten", dat waren voor de tram zeer zware wagens, die alleen op druk ke dagen invielen. Zij hadden banken langs de kant en in het midden. Tot omstreeks 1920 heeft een bijzon der soort „twee-dekkers" gereden, af komstig van de voormalige stoomtram- lijn Den Haag HSMScheveningen (Duinstraat). Deze Imperial-rijtuigen zijn uit de dienst genomen, omdat ze voor een stoomtram allerminst geschikt waren. Men kon n.l. „bovenop" zitten. Een trap op het balcon leidde naar het dak. Hierop stond een bank als bij de lorrie tram van. de heer Van Reenen. Daar boven was een grote kap. Ook was er natuurlijk een soort „verschansing", zodat men niet van de wagen kon tui melen. Maar wie wit naar boven ging, kwam zwart weer beneden. Als er te veel mensen bovenop zaten, waren de wagens topzwaar!! Van de tram naar Scheveningen heeft de Berger tram wel 40 rijtuigen overgenomen. Er zijn er nu nog zes van in gebruik. Die hebben vaste ra men. Omdat ze 's zomers zo heet zijn, worden ze „kunstmoeders" genoemd! Vóór de oorlog waren er ook nog een viertal zomerwagens in gebruik die geen ramen hadden maar houten jalouzieën en daarom „lattenwagens" genoemd werden. In 1920 kreeg de tram een aantal ge heel nieuwe rijtuigen. Brede wagens met ronde daken, u allen wel bekend. Na een jaar of wat verdwenen ze naar de tramlijn GoudaSchoonhoven en omstreeks 1938 kwamen ze weer terug. Er zijn nog meer soorten rijtuigen op de lijn geweest, maar genoeg hier over. In een slotartikel zullen we de po- pingen tot modernisering die reeds ge daan zijn en nog gedaan kunnen wor den om deze voor Bergen en Bergen aan Zee zo uiterst belangrijke verbin ding te behouden, bespreken. Jonge hertjes trekken veel bekijks Op dezelfde dag dat in 't Alkmaarse hertenkamp het eerste hertenjong ge boren werd, kwam ook in Bergen de eerste „Bamby" ter wereld. Het aantal jonge hertjes is inmiddels al uitgegroeid tot drie en misschien zijn er nog wel meer bijgekomen op het ogenblik, dat u dit leest. Zoals begrijpelijk is, trekt het herten kamp in deze tijd veel belangstelling, vooral van de kant van de badgasten en op schoolreisjes. Eenden, kippen, duiven ganzen, kalkoenen en pauwen, van alles is er te zien! RECLASSERINGSCOLLECTE. Het uit verschillende reclasserings- verenigingen samengestelde comité met zijn staf van collectanten en collectri- ces smaakte de voldoening Zaterdag 'n bedrag van f 625 in te zamelen. AANBESTEDING IN DEN BOSCH. Voor het vervaardigen van 85 funda menten van gewapend beton, bestemd voor het opstellen van stalen masten voor het gedeelte op Noord Brabants grondgebied van de te bouwen boven grondse eleetriciteitsleiding Roosendaal —Goes zijn ten kantore van de PNEM in Den Bosch 37 inschrijvingen binnen gekomen. Hoogste inschrijfster was de firma J. Oldenburg en W. Wouda te Bergen met f 191.795. De gunning is aangehouden. De nieuwe raadsleden Van de zeven raadsleden, die thans zitting hebben, zullen er <zes in de nieuwe raad terug keren, namelijk de heren P. C. de Graaff, S. Zwart en G. Groen (PvdA), J. Koeman (Alg. Belang) en F. Snoeks (KVP). Alleen de heer H. A. van Pel (Alg. Belang), keert niet terug, daar hij zich niet herkiesbaar heeft gesteld. Als gevolg van de uitbreiding tot elf zetels, zullen in September er dus vijf nieuwe gezich ten in de raad verschijnen. Het zijn de heren P. Hoogland (PvdA), J. Dijker (CPN), J. Krab en P. C. Dekker (Oud-Kath. Partij) en L. Genet (KVP). Geen hunner heeft ooit eerder zitting in de raad gehad. De heren Hoogland en Dekker zijn van be roep schilder, evenals het zitting hebbende lid, de heer Koeman, zodat op dit gebied de nieuwe raad wel over de nodige experts beschikt. De heer Wijker is bestuurslid van de EVG, de heer Krab groentenhandelaar en de heer Genet handelaar in zaden, bollen enz. Marktberichten NOORDERMARKTBOND. - 88.000 kg Aard- appelen: eerstelingen 9,30—11, grove 8,80—10, drielingen 7,70—9, kleine 3,50—5,70 en rode eerstelingen 8,70—9,80. WARMENHUIZEN, 21 Juni. - 7500 kg Aardappelen: Schotse muizen 11,20—12,50, drielingen 8—9,40 en kriel 4—6,20. LANGEDIJKER GROENTENCENTRALE, 22 Juni. 220.000 kg Aardappelen: eerste lingen 9,20—10,80, drielingen 7—8,80 en kriel 4,50—5,90; 850 bos peen 15—16,80; 450 stuks bloemkolen 11,90—13,10; 14.000 kg rabarber 5,10-5,90. In een Dinsdag gehouden rede voor de Algemene Nederlandse Bouwarbei- dersbond, welke in Musis Sacrum te Arnhem een congres houdt, heeft de minister van Wederopbouw, mr. J. In 't Veld medegedeeld, dat de regering he^ voornemen heeft nog in de loop van dit jaar het vraagstuk van de huurverhoging tot een oplossing te brengen. Hierbij wordt gedacht aan een huur verhoging van ongeveer 30 procent, waarvan een deel ten goede zal komen aan de eigenaren, en een ander deel geheven zal worden in de vorm van een huurbelasting. De minister meende, dat deze huur verhoging dringend gewenst is, aan gezien de tegenwoordige huren geen voldoende ruimte laten voor een be hoorlijk onderhoud. Sprekende over de woningnood, zeide de minister, dat alles zal worden gedaan, om de pro ductie van nieuwe woningen op te voe ren tot 55.000 per jaar, hetgeen bij ruime toepassing van montagebouw in 1952 of 195S bereikt zal kunnen worden. Gedurende een termijn van dertig jaar zal deze topprestatie geleverd moeten worden om krotten en verouderde wo ningen op te ruimen en de duplex- woningen voor bewoning door een ge zin in te richten. In ieder geval duurt het nog ruim 15. jaar voordat de achterstand van 300.000 woningen is ingehaald. De nieuwe plannen beogen een sta bilisatie in het bouwbedrijf, waardoor cp langere termijn aan de bouwvak arbeiders werk gegarandeerd kan worden. Ook Sultan van Djokja to Batavia Een speciaal vliegtuig van de UNCI is Woensdagmorgen naar Djokja ver trokken om de sultan af te halen, wiens aanwezigheid te Batavia vereist werd in verband met de besprekingen over het staken van het vuren. Na de terugkeer van Rum uit Bang- ka zijn de gehele Dinsdag de informele besprekingen voortgezet. Volgens de „Nieuwsgier" mag men aannemen, dat overeenstemming bereikt is zowel wat betreft de beginselen van een rege ling voor een staken van het vuren als over die voor een Ronde-Tafel conferentie. In een eventuele bijeen komst van de UNCI zou vandaag deze overeenstemming formeel bevestigd worden. UITNODIGING AAN DR. MANSUR, ABDUL MALIK EN MR. ABBAS Van de zijde van de delegaties van Sumatra in de BFO verneemt Aneta, dat minister Van Maarseveen een uit nodiging heeft gezonden aan dr. Mansur, Abdul Malik en mr. Abbas, die tezamen het directorium van het voorlopig fede raal verband van Sumatra vormen, voor besprekingen te Batavia, de besprekin gen zouden in de loop van Donderdag plaats hebben. De Hoge Vertegenwoordiger van de Kroon zond een uitnodiging aan alle te Batavia aanwezige afgevaardigden naar d- BFO voor een ontmoeting en ken nismaking met minister Van Maarse veen, welke Woensdagavond op het paleis zal plaats hebben. AUTOMARKT TE HAARLEM OP BOTERMARKT In verband met ernstige bezwaren, welke van de zijde van de handel zijn gerezen tegen het houden van de automarkt op het Leidse- plein te Haarlem, heeft het gemeentebestuur thans besloten deze met ingang van Vrijdag aanstaande te verplaatsen naar de Botermarkt, GEVULDE KOEKEN ZANDSCHELPEN 3 van de meest ge vraagde artikelen van BANKETBAKKERIJ BEETSTRA— ELZINGA, v.h. NAUTA, Spoorstraat 8. Alkmaar. Tel. 2315 Wederom ontvangen: de echte Grijs, Beige en Bruin, 1.55 p. 100 Gram. Snaacmanslaan 67, Alkmaar, Tel. 3419 Wij Roeken voor 2 a 3 weken een HUISJE of gedeelte, gemeub. voor 4 pers. b.v. Schagen, Schoorl of omgeving, per JuliAug. L. HOEKSTRA, Noorder straat 10, Emmen. Tel. 189 II Machine defecf c repareren W-J ,ep dmect KANTOORMACHINEHANDEL REPARATIE-INRICHTING JC.vd.VEER - ALKMAAR PEGUUERSLAAN 20 TEL45S1 ill II tegen Maag- bezwaren bij Lflül 66, naast de Kapelkerk DE BESTE F RECLAME Maar dan met een Langestraat 28 Telefoon 2394 en BIBLOTHEEK. Algem. Ledenvergadering op Maandag 27 Juni te 21 uur in het gebouw dei- Leeszaal. Agenda: Notulen. Ingekomen stukken. Jaarverslag. Rekening 1948. Begroting 1950. Rondvraag. Sluiting. HET BESTUUR. met a vulling. boter. Laat uiver amandelspijs U proeft de room- VI uw banketbakker zfjn. ST. ANNASTRAAT 37. Kiest een van onder staande Candida ten; Tarbot Tong Heilbot Zeewolf jKabeljauw Schoi Scha-r Levende paling Warme gestoomde Males-eel en ponen Ze zorgen voor een ge zond en sterk lichaam. Kiest daarom Koningsweg 55. Telefoon 4728 Alkmaar. -y< Het zelf permanenten- met Pilt'lip Home Permanent biedt vete voordelen Pin-up Home Permanent is gemakkelijk! Het aanbrengen van Pin-Up is even gemakkelijk als het zetten van kruipennen. Ter wijl de Permanent Lotion inwerkt kunt U gewoon Uw werk doen, Pin-up Home Permanent bespaart geld Een Pin-Up Home Permanent kost slechts f 5.75. Voor dat bedrag hebt U dan de beste, meest luxueuze per manent die U kunt krijgen. Pin.up Home Permanent een prachtig resultaat! Van Uw Pin-Up Home Per manent hebt U vele maanden dagelijks plezier. Uw haar gaat niet kroezen - het blijft mooi glanzend en soepel en krult volkomen natuurlijk. zo gemakkelijk en voordelig e met 'n prachtig resultaat EEN V I N O L I A PRODUCT VP. 1—0217

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1949 | | pagina 3