L
LAIOftl
KLEPPEH
Pitt'Up s
Op re/s?
bezochte
Camo's
Leidse Sokkenwol
Leidse Wolwinkel
R0TER
Koffer
„APPEL
O
O
VAN ND AF PERMANENT 00K DE
NEDERLANDSE VROUW ZICH ZELF
FRANKENBERG
en
oedijk
RSDIEP TOT IJ
Veertig jaar tramverbinding Alkmaar-
Bergen aan Zee
De geschiedenis van
hei irammeije" (slot)
aan Zee
Egmond
aaisie
Dit jaar dertig procent
huurverhoging
Mcrakf U niet
k waad f
IK
A \lt\
DE LICHTE TOETS'
tabletten
DAGBLAD
RECLAME
15 w
Openbare Leeszaal
BOTERKOEKEN
Millioenen Amerikaanse
zich al jaren zelf. Gewoon thuis**.*.
vrouwen permanenten
wanneer dat het beste gelegen komt.
Pi n up
Home Permanent
is thans
ook
binnen
Uw bereik.
H
mm
Permanent
M
illand vroeger groter
iderland, r.a 1920 daal-
neden. Spreker w-ets
grote belang voor de
m gaf in grote trek-
it water van verschil,
ende te worden gezui-
uit de keukenkraan
betreft: van de 2? mil.
T per jaar, wordt al.
I millioen weggepompt
b. meter per etmaal of
s van al dat water werd
gedrukt, toch vooral
loen te zorgen voor
ling, daar het verlies
.tstellend groot is.
het bedrijf is er niet
te maken, maar wil z0
dkoop mogelijk in de
en.
iburg was de vertolk-
ivoelens, toen zij mevr,
Ir. Schneider hartelijk
Ie interessante lezingen
tTop voor de keurige
en gingen de dames
nderdtal bracht onder
,ng een bezoek aan het
i ander deel bezocht de
en de rest verkoos de
het mooie Bergen.
van voetballers
lering van de voetbal-
V" werd o.a. bijge-
burgemeester. De voor-
Jb. Bloothoofd, ver-
e vereniging in finan-
en goed jaar achter de
de prestaties der elf-
mstig.
jaarverslag van de se
en de ontvangsten
agen en de uitgaven
vergadering besloot tot
contributie met 5 cent,
ile op het terrein door
ten mogelijk te maken,
ursverkiezing werd de
J. Geus met algemene
inoemd. De voorzitter
;emeester voor de grote
waarmede de ver
iet treedt. Het bestuur
burgemeester tot ere-
lenoemen, voor welke
deze echter meende te
en.
jerhorn werd aangewe-
van het tweede elftal.
en sloepen zullen Zater- j
emen aan de Nationale!
[wedstrijd te' Den Helder,
ïheid zullen vier oorlogs
rede voor anker gaan. O
ïgen van een nieuwe fles
id ontstaan in een arbei-
Eierland op Texel. De
in de Cocksdorp en Den
machteloos toezien, hoe
grond toe afbrandde.
heeft zich een comité ge-
gemeester Leemhorst een
aanbieden bij zijn af-
ugustus. Een zeven-
uit Hoogwoud heeft een
statie geleverd door de
;se te volbrengen.
en had de traditionele
een vooroorlogse belang-
)e gemeenteraad van Urk
i verleend aan de N.V.
lij. „Overijssel" te Zwolle
van waterleiding.
ts-schoolartsendienst in
merland heeft in 1948
onderzocht; speciaal de
iek leverde uitstekende
In de streek Kennc-
een de aardbeien als het
en.
arkiezingen in
5 provincie
- PvdA 535 (565), Plaat-
383 (201), CPN 138 (330,
PvdA 3 (4), CPN 2 (2),
ilang 2 (1).
3EZONDEN
verantwoordelijkheid
n de redactie).
erikelen aan de
Langedijk
eiding van het artikel
en aan de Langedijk" in
van Zaterdag j.l. moeten
pmerkingen van het hart.
e op het verkiezingsbord,
agd wordt ons een sport-
:n" hebben wij, de'jonge-
angedijk geschreven, doelt
ons daarbij niet tot de
ar tot onze ouders. Want
zouden steunen, zou het
spoedig genoeg zijn. Net
ig jaar geleden het geval
>en waren er óók al jon*
itbalden en die hun hele
f bij elkaar spaarden, hun
dpalen. hun latten. Maar
werden de palen en lat-
■vie zand nodig had spitte
n stukje van het voetbal-
na de oorlog duurde het
wet jaar vóór we palen
r het bleek vechten tegen
want weer verdwenen de
koeien liepen, niet belem*
et verroeste hek, los over
Doch nu kijkt niemand
Als u dit alles in aanmer*
is dat woordje „geef toch
iet. S. AARDEMA.
tui
Hebben we in ons nummer van Za
terdag j.l. een en ander verteld over
de tot stand koming in 1905 van de
tramlijn EgmondAlkmaarBergen
en de feestelijke opening van het tra
ject BergenBergen aan Zee, nu juist
40 jaar geleden, in dit en in een vol
gend artikel, willen we enkele herin
neringen ophalen aan de tijd, toen de
tram nog aan de vóórzijde van het
station te Alkmaar arriveerde, het ver
schijnen en verscheiden van der„Bad-
trein" releveren; voorts enkele bijzon
derheden over het rollend materiaal in
de loop der jaren vermelden om te be
sluiten met een blik in de toekomst,
waarbij natuurlijk het vraagstuk „mo
derniseren of opheffen" ter sprake
komt.
Toen het 3e perron niet bestond.
In de eerste jaren van het bestaan
der tramlijn was de toestand om en bij
het station te Alkmaar geheel anders
dan nu. Het derde perron aan de
Noordzijde van het station bestond nog
niet. Daar was toen de „Spoorhaven",
een water, dat verbinding gaf tussen
het Noordhollands Kanaal en de con-
servenfabriek vd fa. Hoogenstraaten
Het emplacement telde in die tijd 6
sporen, tegen 17 thans.
De trams naar Bergen en Egmonn
hadden hun standplaats voor het sta
tion, aan de Zuidzijde dus. Hier was
ook de remise. De Egmonder tram
re&d daar vandaan eerst een stuk
Zu'dwaarts langs de spoorbaan naar
Uitgeest om dan ter hoogte van de
Gösstmolen dwars over te steken, de
Egmonder meer in. Die naar Bergen
reed eerst met een bocht naar het
zgn. „Dooie gat" tot aan de vroegere
boterfabriek naast de Raad van Ar
beid (daar woonde toen de directeur
van de fabriek). Hier stond een abri,
zoals bij andere halten. De locomotief
reed om, via wissels, die er nu nog
zijn en trok dan het tramstel recht
uit langs de Helderse weg. De tram
rails kruisten dus de spoorlijn naar
Den Helder. Wie de tram bij het sta
tion gemist had, kon hem nog aan het
„Dooie gat" oppikken. De rails langs
de Handelskade waren er toen nog
niet.
Omstreeks 1913 is dat allemaal ver
anderd, toen de tramlijn naar Schagen
via Warmenhuizen werd geopend. Deze
lijn van de zgn. Noordertramweg Mij.
kreeg het baanvak AlkmaarKoedij
ker vlotbrug in gemeenschappelijk ge
bruik met de Berger tram.
De „Spoorhaven" werd gedempt.
Zandtreinen reden vanuit Egmond aan
Zee. Het derde perron en de luchtbrug
werden aangelegd. Van dit perron ver
trokken voortaan de trams naar de
Egmond, Bergen aan Zee en Schagen.
Die naar Schagen is reeds in 1924 of
•25 opgeheven. De gebouwen van de
tram op het plein vóór het station te
Alkmaar, ongeveer waar nu de NACO-
bussen staan, werden afgebroken.
In Bergen.
In Bergen was de situatie voor de
opening van de tram naar zee ook an
ders. Als wij wel ingelicht zijn, bestond
het grote perron in de eerste jaren
niet. Ook het stationsgebouw was veel
kleiner. De tram reed bij het binnen
komen „rechtuit" tot de achterzijde
van het huidige gebouw. Daar waren
wissels en het perronnetje.
„Van Amstelstad
naar Bergen's Bad".
Reed de tram vanaf 1915 ook gedu
rende de winter naar zee, nog was het
niet mooi genoeg. Er moest ten be
hoeve van de gasten 's morgens en
's avonds een directe treinverbinding
Bergen aan ZeeAmsterdam tot
stand komen.
Op 1 Juli 1925 reed de eerste „bad-
trein". Door de V.V.V. was op de trein-
wagens oranje dundoek met de schil
den, waarop de wapens aangebracht
van Amsterdam en Bergen. Daartus
sen stonden de volgende toepasselijke
spreuken:
„Van Amstelstad naar Bos en strand"
„Een trein naar wens voor den Forens"
„Van Amstelstad naar Bergen's bad"
„Weg is de last voor Bergen's gast"
Door de Burgemeester van Bergen,
mr. H. D. A. van Reenen werd een
krans aan de locomotief gehangen.
's Morgens vertrok men om 7.46 uur
uit Bergen, aankomst te Amsterdam
om 8.45 uur. 's Avonds vertrok de
badtrein om 17.41 uur uit Amsterdam
en was men om 18.39 uur in Bergen.
In Alkmaar behoefde niet overgestapt
te worden. De trein kwam aan en
vertrok in beide richtingen van het 3e
perron. Men was verlost van de da
gelijkse gang over de hinderlijke lucht
brug. Maar wel werd van locomotief
verwisseld. Het treinstel naar Bergen
bestond uit 3 rijtuigen, in Alkmaar
kwamen er nog 5 bij voor de Alkmaar-
se passagiers. Met al dat verwisselen
en los- en vastkoppelen ging heel wat
tijd verloren. Drie zomers heeft de
badtrein gereden. In 1931 kwam de
electrificatie van de lijn Alkmaar
Amsterdam tot stand en werd ook de
tunnel naar het derde perron gegra
ven. De zo weinig geapprecieerde
luchtbrug bleek onverwoestbaar en
doet thans nog dienst voor het ver
voer van fietsen en andere bagage.
Locomotieven met namen.
Voor zover wij konden nagaan, re
den in de oudste tijden 2-assigp loco
motiefjes met dichte wielen en met
een soort omloop rondom de ketel (zie
foto). De locomotieven droegen alle
namen: Vink, Musch, Zwaluw, Lepe
laar, Ooievaar, Reiger, Gier enz. In
1924 zijn ze vervangen door 2-assige
locs van de serie 6900, die inmiddels
ook al gesloopt zijn. In 1933 kwamen
dan de 7700-locs uit de Haarlemmer
meer, die tot op de dag van heden on
der de naam „Bello" dienst doen. Van
eind November tot Pinksteren hebben
alleen veel kleinere locomotiefjes ge
reden, die zich om hun eigenaarige
gang al spoedig de bijnaam „Hoki-
poki" verwierven (zie foto). Deze ma
chines, afkomstig van de N.T.M. uit
Friesland, staan op het ogenblik „met
de kap op de kop" naast de locomo-
tiefloods in Alkmaar en zullen ook wel
spoedig gesloopt worden.
Van „Olifanten", Imperials
en.Kunstmoeders".
Wat de rijtuigen betreft, kunnen we
vermelden, dat daarbij allerlei vreemde
benamingen in zwang waren. Waren,
schrijven we, want de meeste dier on
gewone voertuigen zijn ook reeds uit
de dienst genomen.
„Olifanten", dat waren voor de tram
zeer zware wagens, die alleen op druk
ke dagen invielen. Zij hadden banken
langs de kant en in het midden.
Tot omstreeks 1920 heeft een bijzon
der soort „twee-dekkers" gereden, af
komstig van de voormalige stoomtram-
lijn Den Haag HSMScheveningen
(Duinstraat).
Deze Imperial-rijtuigen zijn uit de
dienst genomen, omdat ze voor een
stoomtram allerminst geschikt waren.
Men kon n.l. „bovenop" zitten. Een
trap op het balcon leidde naar het dak.
Hierop stond een bank als bij de lorrie
tram van. de heer Van Reenen. Daar
boven was een grote kap. Ook was er
natuurlijk een soort „verschansing",
zodat men niet van de wagen kon tui
melen. Maar wie wit naar boven ging,
kwam zwart weer beneden. Als er te
veel mensen bovenop zaten, waren de
wagens topzwaar!!
Van de tram naar Scheveningen
heeft de Berger tram wel 40 rijtuigen
overgenomen. Er zijn er nu nog zes
van in gebruik. Die hebben vaste ra
men. Omdat ze 's zomers zo heet zijn,
worden ze „kunstmoeders" genoemd!
Vóór de oorlog waren er ook nog
een viertal zomerwagens in gebruik
die geen ramen hadden maar houten
jalouzieën en daarom „lattenwagens"
genoemd werden.
In 1920 kreeg de tram een aantal ge
heel nieuwe rijtuigen. Brede wagens
met ronde daken, u allen wel bekend.
Na een jaar of wat verdwenen ze naar
de tramlijn GoudaSchoonhoven en
omstreeks 1938 kwamen ze weer terug.
Er zijn nog meer soorten rijtuigen
op de lijn geweest, maar genoeg hier
over.
In een slotartikel zullen we de po-
pingen tot modernisering die reeds ge
daan zijn en nog gedaan kunnen wor
den om deze voor Bergen en Bergen
aan Zee zo uiterst belangrijke verbin
ding te behouden, bespreken.
Jonge hertjes trekken veel
bekijks
Op dezelfde dag dat in 't Alkmaarse
hertenkamp het eerste hertenjong ge
boren werd, kwam ook in Bergen de
eerste „Bamby" ter wereld.
Het aantal jonge hertjes is inmiddels
al uitgegroeid tot drie en misschien
zijn er nog wel meer bijgekomen op
het ogenblik, dat u dit leest.
Zoals begrijpelijk is, trekt het herten
kamp in deze tijd veel belangstelling,
vooral van de kant van de badgasten
en op schoolreisjes. Eenden, kippen,
duiven ganzen, kalkoenen en pauwen,
van alles is er te zien!
RECLASSERINGSCOLLECTE.
Het uit verschillende reclasserings-
verenigingen samengestelde comité met
zijn staf van collectanten en collectri-
ces smaakte de voldoening Zaterdag 'n
bedrag van f 625 in te zamelen.
AANBESTEDING IN DEN BOSCH.
Voor het vervaardigen van 85 funda
menten van gewapend beton, bestemd
voor het opstellen van stalen masten
voor het gedeelte op Noord Brabants
grondgebied van de te bouwen boven
grondse eleetriciteitsleiding Roosendaal
—Goes zijn ten kantore van de PNEM
in Den Bosch 37 inschrijvingen binnen
gekomen. Hoogste inschrijfster was de
firma J. Oldenburg en W. Wouda te
Bergen met f 191.795. De gunning is
aangehouden.
De nieuwe raadsleden
Van de zeven raadsleden, die thans zitting
hebben, zullen er <zes in de nieuwe raad terug
keren, namelijk de heren P. C. de Graaff, S.
Zwart en G. Groen (PvdA), J. Koeman (Alg.
Belang) en F. Snoeks (KVP). Alleen de heer
H. A. van Pel (Alg. Belang), keert niet terug,
daar hij zich niet herkiesbaar heeft gesteld.
Als gevolg van de uitbreiding tot elf zetels,
zullen in September er dus vijf nieuwe gezich
ten in de raad verschijnen. Het zijn de heren
P. Hoogland (PvdA), J. Dijker (CPN), J. Krab
en P. C. Dekker (Oud-Kath. Partij) en L. Genet
(KVP). Geen hunner heeft ooit eerder zitting
in de raad gehad.
De heren Hoogland en Dekker zijn van be
roep schilder, evenals het zitting hebbende lid,
de heer Koeman, zodat op dit gebied de nieuwe
raad wel over de nodige experts beschikt. De
heer Wijker is bestuurslid van de EVG, de
heer Krab groentenhandelaar en de heer Genet
handelaar in zaden, bollen enz.
Marktberichten
NOORDERMARKTBOND. - 88.000 kg Aard-
appelen: eerstelingen 9,30—11, grove 8,80—10,
drielingen 7,70—9, kleine 3,50—5,70 en rode
eerstelingen 8,70—9,80.
WARMENHUIZEN, 21 Juni. - 7500 kg
Aardappelen: Schotse muizen 11,20—12,50,
drielingen 8—9,40 en kriel 4—6,20.
LANGEDIJKER GROENTENCENTRALE,
22 Juni. 220.000 kg Aardappelen: eerste
lingen 9,20—10,80, drielingen 7—8,80 en kriel
4,50—5,90; 850 bos peen 15—16,80; 450 stuks
bloemkolen 11,90—13,10; 14.000 kg rabarber
5,10-5,90.
In een Dinsdag gehouden rede voor
de Algemene Nederlandse Bouwarbei-
dersbond, welke in Musis Sacrum te
Arnhem een congres houdt, heeft de
minister van Wederopbouw, mr. J. In
't Veld medegedeeld, dat de regering
he^ voornemen heeft nog in de loop
van dit jaar het vraagstuk van de
huurverhoging tot een oplossing te
brengen.
Hierbij wordt gedacht aan een huur
verhoging van ongeveer 30 procent,
waarvan een deel ten goede zal komen
aan de eigenaren, en een ander deel
geheven zal worden in de vorm van
een huurbelasting.
De minister meende, dat deze huur
verhoging dringend gewenst is, aan
gezien de tegenwoordige huren geen
voldoende ruimte laten voor een be
hoorlijk onderhoud. Sprekende over de
woningnood, zeide de minister, dat
alles zal worden gedaan, om de pro
ductie van nieuwe woningen op te voe
ren tot 55.000 per jaar, hetgeen bij
ruime toepassing van montagebouw in
1952 of 195S bereikt zal kunnen worden.
Gedurende een termijn van dertig jaar
zal deze topprestatie geleverd moeten
worden om krotten en verouderde wo
ningen op te ruimen en de duplex-
woningen voor bewoning door een ge
zin in te richten.
In ieder geval duurt het nog ruim 15.
jaar voordat de achterstand van 300.000
woningen is ingehaald.
De nieuwe plannen beogen een sta
bilisatie in het bouwbedrijf, waardoor
cp langere termijn aan de bouwvak
arbeiders werk gegarandeerd kan
worden.
Ook Sultan van Djokja to
Batavia
Een speciaal vliegtuig van de UNCI
is Woensdagmorgen naar Djokja ver
trokken om de sultan af te halen,
wiens aanwezigheid te Batavia vereist
werd in verband met de besprekingen
over het staken van het vuren.
Na de terugkeer van Rum uit Bang-
ka zijn de gehele Dinsdag de informele
besprekingen voortgezet. Volgens de
„Nieuwsgier" mag men aannemen, dat
overeenstemming bereikt is zowel wat
betreft de beginselen van een rege
ling voor een staken van het vuren
als over die voor een Ronde-Tafel
conferentie. In een eventuele bijeen
komst van de UNCI zou vandaag deze
overeenstemming formeel bevestigd
worden.
UITNODIGING AAN DR. MANSUR,
ABDUL MALIK EN MR. ABBAS
Van de zijde van de delegaties van
Sumatra in de BFO verneemt Aneta,
dat minister Van Maarseveen een uit
nodiging heeft gezonden aan dr. Mansur,
Abdul Malik en mr. Abbas, die tezamen
het directorium van het voorlopig fede
raal verband van Sumatra vormen, voor
besprekingen te Batavia, de besprekin
gen zouden in de loop van Donderdag
plaats hebben.
De Hoge Vertegenwoordiger van de
Kroon zond een uitnodiging aan alle te
Batavia aanwezige afgevaardigden naar
d- BFO voor een ontmoeting en ken
nismaking met minister Van Maarse
veen, welke Woensdagavond op het
paleis zal plaats hebben.
AUTOMARKT TE HAARLEM
OP BOTERMARKT
In verband met ernstige bezwaren, welke
van de zijde van de handel zijn gerezen tegen
het houden van de automarkt op het Leidse-
plein te Haarlem, heeft het gemeentebestuur
thans besloten deze met ingang van Vrijdag
aanstaande te verplaatsen naar de Botermarkt,
GEVULDE KOEKEN
ZANDSCHELPEN
3 van de meest ge
vraagde artikelen
van
BANKETBAKKERIJ
BEETSTRA—
ELZINGA,
v.h. NAUTA,
Spoorstraat 8.
Alkmaar. Tel. 2315
Wederom ontvangen:
de echte
Grijs, Beige en Bruin,
1.55 p. 100 Gram.
Snaacmanslaan 67,
Alkmaar, Tel. 3419
Wij Roeken voor 2 a 3
weken een
HUISJE
of gedeelte, gemeub. voor
4 pers. b.v. Schagen,
Schoorl of omgeving, per
JuliAug.
L. HOEKSTRA, Noorder
straat 10, Emmen. Tel. 189
II
Machine defecf
c repareren
W-J ,ep dmect
KANTOORMACHINEHANDEL
REPARATIE-INRICHTING
JC.vd.VEER - ALKMAAR
PEGUUERSLAAN 20 TEL45S1
ill
II
tegen Maag-
bezwaren bij
Lflül 66, naast de Kapelkerk
DE BESTE F
RECLAME
Maar dan met
een
Langestraat 28
Telefoon 2394
en BIBLOTHEEK.
Algem. Ledenvergadering
op Maandag 27 Juni te
21 uur in het gebouw dei-
Leeszaal.
Agenda:
Notulen.
Ingekomen stukken.
Jaarverslag.
Rekening 1948.
Begroting 1950.
Rondvraag.
Sluiting.
HET BESTUUR.
met a
vulling.
boter.
Laat
uiver amandelspijs
U proeft de room-
VI
uw banketbakker zfjn.
ST. ANNASTRAAT 37.
Kiest een van onder
staande Candida ten;
Tarbot
Tong
Heilbot
Zeewolf
jKabeljauw
Schoi
Scha-r
Levende paling
Warme gestoomde
Males-eel en ponen
Ze zorgen voor een ge
zond en sterk lichaam.
Kiest daarom
Koningsweg 55.
Telefoon 4728
Alkmaar.
-y<
Het zelf permanenten- met Pilt'lip Home Permanent biedt vete voordelen
Pin-up Home Permanent
is gemakkelijk!
Het aanbrengen van Pin-Up
is even gemakkelijk als het
zetten van kruipennen. Ter
wijl de Permanent Lotion
inwerkt kunt U gewoon Uw
werk doen,
Pin-up Home Permanent
bespaart geld
Een Pin-Up Home Permanent
kost slechts f 5.75. Voor
dat bedrag hebt U dan de
beste, meest luxueuze per
manent die U kunt krijgen.
Pin.up Home Permanent
een prachtig resultaat!
Van Uw Pin-Up Home Per
manent hebt U vele maanden
dagelijks plezier. Uw haar
gaat niet kroezen - het blijft
mooi glanzend en soepel en
krult volkomen natuurlijk.
zo gemakkelijk
en voordelig e
met 'n prachtig resultaat
EEN V I N O L I A PRODUCT
VP. 1—0217