ill*. 11! Lülii Marion geloofde in het sprookje üfUCBCËStTJE Verloren Paradijs Probeer dat eensMevrouw Recepten van Kers, de radüo-kookleraar Eenvoudig meisje doei haar inirede in Engelse hofkringen Jurk mei doorlopende knoopsluiiing Vaartuig geraakte in schietoefening Hei Radioprogramma Priester van de Hoop Ons kort verhaal TEIT" versta irlijke, het ab- e. De zich wat tist, het dorpg. niet allereerst allteit is geen ïgel. Origineel i, wat er alleen in is en later den blflkt, hoe. Jiteit van alle rderen. Zaken. :ypt. Er is geen schrijver verlo. sopgave, die hfl me letters van Maar stelt U brief van uw liefdesbrieven ;etikt? Natuur, irlangen we het de persoon in z'n handschrift il is het slordig t eigen hand- en taal van de wat leeft orl- eenmaal be. ooit weer terug boombladen zijn -lijk, geen twee honden. Laat rïoe vreemd het en twee mensen ïrafdruk. En de ;ze originaliteit k te maken! uitsluitend om- aan het geheel gineel is, volgt ien we nu? Hoe voortschrijdt en irvolmaakt, hoe die op de men- gemaakt wordt, e buitenkant bt- oed, dat we be- origineel. Het een massafabri- is het in veel Met de huizen, gebouwd dito. De mannen, unifor- En wat moe- uniform, die il alle indivl* ;duwt onder het- uniformering la ger. Het begint rar een 40 origi- :el doenlijk wor- door een zelfde lfde leerstof, die persoonlij kheidje altijd recht doet. ipij verlangt nu ie allemaal aai is voldoen. Erger zerne. Nog erger ger kent de term Dit woord is er in mindere mate ok uniformering, met machines en n dus uniforme er mensen nog in rjn, dreigen ze te ■lengstuk van de ot een onderdeel tanische fabrieks- niformerende ten- ral door de op- •ne techniek sterk een strijden voor inaliteit, voor de jonlijkheid van de manitaire als om en. Voor wie zich ot het humanital- op het verband iriginaliteit. Waar .deerd wordt tot ïummer, wordt W de levende na- hij gelijk gescha- irie. et woord God een id betekent, krijgt veel dieper zin. zelf door God ge- betekent het in 't m het originele, is en wezen zal. geroepen is om 'n deze tijd-rulmtelijk izelf te zijn. Want did, zoals hij naar ke wezen is. God zelf te zijn en zich- ken in een strik' God roept liteit! Want God :o geschapen, niet met deze defec- hzelf zijn, zichzelf levensroeping 't0* r nauw verband te >t. merkt pas hoe -an onze technische innerlijke van ons nze technische tijd deiiike originaliteit ruimte. Misschien fessor, de boer en ms hebben om aan ;elijkschakeling 'e Na de boterham en voor het naar bed gaan wordt er voorgelezen. Dat is een ijzeren principe waarvan mijn doch ter niet wenst af te wijken. Ik kan dat billijken. Waarom zou zij ook niet haar portie romantiek opeisen ter versie ring van haar weliswaar onbekommerd maar toch ietwat eentonig bestaan? En aangezien haar moeder zich gaar ne als Alice In Wonderland, zo klein maakt als de drie kleutertjes om nog eens te kunnen ronddwalen tussen de krekeltjes en de korenbloemen blauw daarom onderwerpt zij zich met ge noegen aan die dochterlijke eis. en vraagt elke avond welwillend: En wat zal 't wezen, dame? Wij hebben namelijk, in de loop van haar luttele jaren, een klein repertoire opgebouwd. Het is begonnen met Freddie Langeler, en wij beiden ken nen de avonturen van haar guitig beestenvolk van binnen en van buiten. Zozeer, dat sommige dichtregels spreekwoorden zijn geworden in de huiselijke kring. Daarna hebben wij ons hart verpand aan Het verloren schaap van Han Hoekstra, dat wij geestdriftig de on sterfelijkheid van Van Alphen en zijn „Kleine gedichten voor kinderen" toe wensen. (Enige van die gedichten heb ben zich trouwens eveneens een plaats in het repertoire bevochten, en mis staan daar gans en al niet. Hebt u wel eens de proef genomen met: Welkom, lieve kleine zus! en de historie van Jan. die zo vurig een konijn begeer de?) Wij hebben uitentreuren de vers jes uit de oude doos gereciteerd, als daar zijn de vermakelijke geschiedenis van het mannetje, dat een gouden vijfje in zijn stalletje vond, en het droevig lot van de onverzadelijke Hol- lebollegijs. Wij stapten op het proza over en lazen tot onze lering en vermaak alle avonturen van Bolke de beer en des- zelfs vrienden en magen. Wij verdiep ten ons in de belevenissen van diverse Daantjes en Harlekijntjes. Maar geen van die alle kan in ons beider schatting ooit stijgen tot de hoogte van de vier kleine boekjes, die nu al zo'n veertig jaar zich maar stil letjes laten herdrukken. En onverdro ten en blijmoedig, alhoewel Ik het grondig kan dromen, sla ik maar tel kens weer op dringend verzoek de eerste bladzijde op van dat kleine meesterwerk, waarvoor ergens in een Haags park een monument staat opge richt, en met ere: Ot en Sien. Waarom, zo heb ik mij vaak afge vraagd, zijn deze boekjes met hun kor te lesjes in allersimpelste woorden zo magisch aantrekkelijk? Waarom leest de volwassene, tussen Galsworthy en Couperus door, met zo warm en intens genoegen de doodeenvoudige beleve nissen van deze twee buurkinderen? Hun wereld wordt afgepaald door een huiskamer, een bleek en een stoep. Wat daarbuiten ligt is de grote gevaarlijke wereld, vol toeterende vrachtauto's en omwaaiende bomen. Hun avontuurlijk ste ervaringen zijn de ontmoetingen met een spin, een kikker, een draaiorgel en een kermisklant met een aap. Zij amu seren zicH met een poppenwagen en een paard zonder wagen. Zij hinken en springen touwtje en spelen met kastanjes en breien brod- dellapjes. De volwassenen in hun we reld zijn een vader die grapjes maakt en zomaar een hele kachel de trap af sjouwt. Een moeder met een degelijk schort voor die altijd wel een minuut je heeft voor een spelletje en een vers ie en een lapje om een zere vinger. Een opa-met. een baard die je boven zijn hoofd kan tillen en een grootmoe die weliswaar een beetje doof is maar altijd een appel weet te vinden in de lade van het kastje. Een zusje dat al naar de grote school gaat en gratis de spannendste verhalen over verdwaalde vlinders en kinders mee naar huis brengt. Het is niets en het is alles. Het is wat wij, volwassen geworden, nooit meer terugvinden: het argeloze geluk. Het geluk van een kleine zuivere we reld. zonder geld, zonder eerzucht, zon der hang naar macht of aanzien, zon der driften en zonder twijfel. Een geluk, dat zelfs voor menige Ot en Sien van onze dagen niet meer is weggelegd. Want hun moeder zit bij de kapper of in de bioscooo en hun vader zit te vloeken bij HollandBel- gie en hun zusje is een kleine kribbe- kat die om een ijsje jengelt. Een bleek met gras en een hoop zand laat me niet lachen. Drie hoog ach ter met een familie boven en onder, en hoogstens een platje met een kolenkist. Zullen jullie binnenkort ook historie zijn Ot en Sien? Een bezienswaardig heid uit die goeie ouwe tijd. toen er nog zoiets als een huisgezin bestond? Wat zullen we vanavond eens lezen? „Van Ot en Sien, dat ze in die ton gingen zitten". O wijze Diogenes SASKIA. A voor huidverzorging en teintverbetering BLOEMKOOL SOEP (Bordje vooraf) Een restant gare bloemkool, het bloemkool-kookwater, 60 gr. boter, water, 80 gram bloem, 1 kop of beker melk, 1 eidooier, wat fijne nootmuscaat, zout en peper, 3 bouil lonblokjes en wat gehakte peter selie. Wrijf de gare bloemkool door een zeef, voeg dit bij het bloemkool- vocht en vul dit met water aan :ot 1<4 liter. Breng dit mengsel aan de kook, maak van de helft melk en de bloem een klontvrij papje en roer dit bij het kokende groentenvocht, laat de osep enige ogenblikken zachtjes doorkoken. Breng de soep op smaak met de bouillonblokjes en wat zout en pe per en vroeg er de boter aan toe. Klop het eidooier flink luchtig, roer er een weinig nootmuscaat en de rest van de melk bij. Voeg kort voor het opdienen het ei-melkmeng sel bij de soep en strooi er wat ge hakte peterselie in. Dien deze soep vooral goed warm op. Om de soep wat krachtiger te maken kan men, al vorens de soep te binden, er pl.m. 100 gr. gehakt, aan balletjes, er aan toevoegen. HONGAARSE KABELJAUW. Een kabeljauw, pl.m. I34 pond, (zonder staart) zout, 1 theelepel pa prika, 2 eetlepels tomaten ketchup, gehakte peterselie, 1 kopje melk, wat citroensap van citroen, wat boter, een flinke scheut slaolie en wat bloem. Zout de vis, haal deze even door de melk en daarna door de bloem. Laat in een koekenpan de sla olie en wat boter goed warm wor den en bak hierin de vis vlug aan beide kanten goud bruin van kleur, besprenkel de vis met wat citroen sap. Maak van de rest melk, de pa prika en van de tomaten ketchup een sausje. Giet dit sausje over de vis, laat het geheel nu met gesloten pan on geveer 10 min. zachtjes gaar sto ven, doch de vis nu en dan met saus overgieten. Leg de vis op een schotel, giet er het sausje over en wat gehakte peterselie. Geef er verse aardappelen en een komkommer- of tomaten-sla bij. PORTUGESE GESTOOFDE KOMKOMMER. Twee grote komkommers, 50 gr. boter, 150 gr. spek, zout, 1 flinke eetlepel kerry poeder, 2 sla-uities, Y\ liter komkommer kookvocht, wat soepen aroma, 20 gr. bloem, wat gehakte peterselie en eventueel 1 hard gekookt ei. Schil de komkommer, doch even proeven of de uiteinden daarvan niet bitter zijn, en schaaf de kom kommers op een rauwkostschaaf aan kleine stukjes. Doe deze dan in een pan met een weinig zout en laat ze zachtjes gaar stoven in eigen vocht. Laat deze groenten daarna op een vergiet goed droog uitlekken, maar het kook vocht opvangen. Snijd het spek aan zeer kleine stukjes bak deze stukjes goud bruin van kleur en schep de stuk jes uit het spekvet. Snipper de ui fijn, fruit de helft hiervan met de kerry in het spek vet en werp het in een andere diepe pan. Roer er de bloem en de boter door, maak er met het komkommer kookvocht een mooi gebonden saus je van. Breng het sausje goed op smaak, eventueel met enkele druppels soe penaroma. Roer nu de gage komkommers, de stukjes spek en wat gehakte pe terselie door het sausje en dan de rest van de gesnipperde sla-ui. Doe de groenten op een schaal, strooi er het gehakte harde ei en wat gehakte peterselie over; geef er varkenslapjes en verse aard appelen bij. (Van onze correspondent te Londen). De Woensdag aangekondigde, door de Koning goedgekeurde verloving van zijn neef, graaf Harewood met de een voudige 22-jarige te Wenen geboren mej. Marion Stein, kwam hier als een verfrissend nieuw onderwerp van ge sprek na het monsterachtige proces- Haigh. Het huwelijk van het jonge paar, dat in de vroege herfst in een Londcnse kerk zal plaatsvinden, zal een der hoogtepunten van het seizoen worden. De slanke, zwartgelokte Marion heeft met één slag meer persoonlijke plaats ruimte in de Engelse bladen weten te veroveren dan Attlee in een heel jaar krijgt. In Engelse society-kringen heeft deze verloving evenveel opschudding en commentaar verwekt als het mor ganatische huwelijk destijds van de graaf's oom, Koning „Teddy" met de Amerikaanse mevr. Wally Simpson. De 26-jarige George, Earl of Hare wood, de oudste zoon van de zuster van de Koning, werd n.l al enige jaren door vele rijke adellijke Engelse ma ma's als prooi nummer één voor hun debuterende dochters beschouwd. Dat deze grootste vangst van het seizoen aan de haak is geslagen door de vrij wel onbemiddelde dochter van een uit Wenen geëmigreerde „muzikant" is voor deze mama's moeilijk te verkrop pen, om van de stijve oudere garde onder de Engelse hofkringen nog maar te zwijgen! Deze laatsten troosten zich dan ook maar met hun redenering, dat men van de jonge graaf eigenlijk alles had kunnen verwachten, sinds hij de neef van de Koning enkele maanden geleden een vaste baan aannam als mu ziekrecensent van het uiterst linkse so cialistische weekblad New Statesman and Nation. Het krantenverslindende Engelse pu bliek verheugt zich echter over deze democratische en romantische affaire en geniet van alle bijzonderheden omtrent het jonge paar. Hoe Marion bijv. op de vooravond van haar verloving in een slee van een hofauto van haar beschei den ouderlijke woning werd afgehaald, en naar het St. James Palace werd ge reden om daar officieel te worden ont vangen door de Princess Royal, de moeder van haar verloofde. In kleuren en geuren kon men lezen, dat Marion hier een eenvoudig blauw linnen jurk je met een bolero'tje voor had aange trokken en maar blootshoofds gegaan was omdat zij geen bijpassende hoed had. Hoe de jonge graaf zich hierbij in de tijd had vergist en nog in zijn bad zat, toen zijn verloofde in het na- leis arriveerde. Hoe op de dag der verloving, 's Woensdags, Marion alleen thee moest gaan drinken bij de oude Queen Mary in het Marlborough House en zij deze haar prachtige antieke ver lovingsring niet kon tonen daar de graaf een veel te grote maat had ge kocht en hij hem 's ochtends naar de juwelier had moeten terugzenden om hem kleiner te laten maken. In hun eenvoudige woning in Mel- bury Road, Kensington, te Londen, ver leenden de min of meer opgewonden maar stralende Pa en Ma Stein een soort audiëntie aan de pers. In hun ge broken Engels vertelden zij hoe zij in 1937 met hun dochtertje Marion uit Weenen naar Engeland waren geëmi greerd. De heer Erwin Stein, die in Wenen dirigent was geweest, had in Londen werk gevonden bij een muziek uitgeverij. Hij had de muzikale Marion drie jaar lang piano laten studeren bij de bekende Engelse pianist Kendall Taylor en zij was reeds verscheidene malen op concerten opgetreden. Marion had graaf Harewood verleden jaar voor het eerst tijdens een muziek festival ontmoet In het Engelse dorpje Aldeburgh, waar zij een pianovoor dracht had gegeven. Zij werd aan hem voorgesteld door de componist Benja min Britten, die een vriend van de oude heer Stein is. De graaf, die een groot muziekliefhebber is, was de directeur van Benjamin Britten's „English Opera Group". Hun beider hartstocht voor klassieke muziek had hen al spoedig nader tot elkaar ge bracht. Gedurende de afgelopen winter kon men hen geregeld samen op Lon- dense concerten en opera's aantreffen, meestal op de goedkopere plaatsen. Hoewel zij toen tegenover de pers voorgaven slechts goede vrienden te zijn, wisten de bewoners van Melbury Road zo langzamerhand wel betèr. Avond aan avond zagen zij de vóór oorlogse grafelijke sportauto hun enigszins vervallen straat inzwaaien en parkeren voor no. 22, om dan even la ter het jonge paar arm in arm naar buiten te zien komen, nagewuifd door Pa en Ma Stein. Zaterdags zag „de buurt" graaf Ha rewood geregeld met grote boodschap pentassen van Ma Stein naar de win kels trekken om zijn toekomstige schoonouders behulpzaam te zijn, als Marion nog niet van haar pianostudies thuisgekomen was.Gedurende de week-ends was hij dan meestal ge kleed in een geribde fluwelen broek, een open sporthemd en hel gekleurde sokken. Van het vroege voorjaar af kan Melbury Road zich ook maar niet één avond herinneren, waarop Marion niet door haar koninklijke vriend was afgehaald. Nadat Marion Woensdagmiddag ken nis had gemaakt met Queen Mary, heeft zij Donderdag, Koning George en Koning Elizabeth de oom en tante van haar verloofde ontmoet in Buc kingham Palace. Pa en Ma Stein heb ben tot dusver alleen nog maar ken nis gemaakt met de moeder van de graaf, de Princess Royal, zuster van de Koning. Haar echtgenoot, de 6e graaf Harewood, is in 1947 overleden. Marion's verloofde erfde toen de titel en is nu de' 7e graaf Harewood. Hier mede staat hij nummer elf op de lijst van Britse troonopvolgers. Voor de dames, die houden van een vlot, goed-zittend jurkje met doorlo pende knoopssluiting, hebben we hier een eenvoudig patroon, dat U zowel in linnen of katoen als in een wollen stofje kunt uitvoeren. Voor een boven wijdte van 96 cm kunt U volstaan met 3 m. stof (zonder val of klim) van 90 cm breed. U maakt eei'st de figuurnaadjes in het voorpand elk met 3 cm stofver- bruik, in de voorbaan 2 cm, in rugpand en rugbaan ly2 cm, elk. Dan naait U het beleg tegen de voorkanten en sluit de zij- en de schoudernaden. De rok met het lijfje verbinden. De mouwen worden met de onderkant tus sen de dubbele stof van de manchet genaaid, die desgewenst ook kan ver vallen en over de kop even ingehouden in het armsgat gezet. De hals-rand naait U tussen de dubbele stof van de kraag. De knopen en knoopsgaten wor den op de Imiddenvoorlijn aangebracht. Heeft U bedrukte stof, dan is het wel aardig, als U langs de kraag en op de mouw een effen bandje stikt. Ook een losse kraag en mancnetten van smetteloos wit piqué staan altijd keu rig. Bij een wollen jurkje kunt T) de kraag, manchetten en ceintuur enige keren doorstikken als garnering. Voelt U niet voor een doorlopende sluiting, dan maakt U in de rok mid denvoor een naad. Wel moet U dan de linkerzijnaad in de taille van eensplit- je voorzien met drukknoop- of trek- sluiting. Het tweede modelletje toont U nog een kleine variatie. De overslag aan het voorpand vervalt, de beide voor kanten worden met een flinke inslag tegen elkaar op een reep stof geregen en op 1^ a 2 cm breedte vastgestikt. De reep stof vormt dus een vestje, dat maar net te zien komt, en dat U zo hoog of zo laag kunt nemen als U zelf wilt. Bij een wollen jurkje kan dit heel goed van donkerder tint fluweel zijn met aan weerskanten een rijtje kleine fluwelen knoopjes. In de rok maakt U dan langs de middenvoornaad stiksels op dezelfde breedte, of U stikt daar op dezelfde manier een reep stof onder. De hals maakt U 2 cm dieper of U maakt het kraagpatroon vanaf demid- denvouw 2 cm. Tussen Vlieland en Texel Het rij ksbetonnings vaartuig „Wad denzee" was Donderdag in het Storte- melk aan het peilen. Op een gegeven ogenblik er zouden schietoefenin gen gehouden worden en zodoende was het gebied tussen Vlieland en Texel tot gevaarlijk terrein verklaard vloog een militair toestel, dat een sleepzak achter zich had, recht over het schip. Even later vloog ook een jager over en schoot hoogstwaarschijnlijk op de zak. De kogels vlogen de bemanning van de „Waddenzee" om de oren en sloegen vlak naast het schip in het water. Nader vernemen wij, dat het Belgi sche vliegers geweest zijn, die bij slecht zicht er hing een laag wolken dek waarschijnlijk „in de hitte van het gevecht", de „Waddenzee" niet heb ben opgemerkt. AAH DÉ POEPEN, JONGEMS, WAT EEH- 8i$ANö VOOR HEDENAVOND HILVERSUM I, 301 m. Nieuwsberichten era 7, 8 en 11 uur. KRO: 6.15 Journalistiek weekoverzicht. 6.30 Strijdkrachten. 7.15 Vraag gesprek. 7.30 Guus Jansen, piano. 7.45 Voor de Nederlanders in Duitsland. 8.05 Reportage. 8.20 Lichtbaken. 8;45 Philharmonisch-orkest. 9.00 Orkest zonder naam. 9.45 Kruisklank- puzzle. 10.00 Omroep-Kamerokest. 10.30 Koor zang. 11.20 Opera-orkest van Monte Carlo. HILVERSUM II, 415 ra. Nieuwsberichten om 7, 8 en 11 uur. VARA: 6.15 Liedjes en melodietjes. 7.00 Artistieke staalkaart. \PRO: 7.30 „Amsterdam ontvangt". VARA: 8.05 Dingen van de dag. 8.15 Metropole orkest. 8.45 Vrolijk programma. 9.45 Socialis tisch commentaar. 10.00 Vindobona schram- mel'n 10,25 Flitsen. 10.40 Orgel-Ensemble. 11.15 Sfeer, en rhythme. 11.45 Bing Crosby zingt. VOOR ZONDAG HILVERSUM I, 301 m. Nieuwsberichten om 8, 1, 7.30 en 11 uur. KRO: 8.30 Hoog mis. 12.40 Amusements-orkest. NCRV: 6.30 Strijdkrachten. 7.00 Kamerkoor. 7.15 Kent gij uw Bijbel? KRO: 7.50 In 't Boeckhuys. 8.12 „Uit en Thuis". 10.37 Actualiteiten. 10.45 Avondgebed. 11.15 Avondconcert. HILVERSUM II, 415 m. Nieuwsberichten om 8, 1, 6, 8 en 11 uur. VARA: 8.40 Kin derkoor. 11.15 Triangel. AVRO: 12.40 Pierre Falla, orgel. 1.20 Zigeunermuziek. 2.30 Opera. VARA: 6.15 ReportageTour de France. VPRO: 6.30 „Amsterdam ontvangt". 7.00 Kin derfeest. 7.30 Bijbelvertellingen. VPRO: 8.05 Actualiteiten. 8.15 Opera, vervolg van 2.30 uur. 9.20 Actueel nieuws uit de huiskamer. 9.30 Lucienne Boyer zingt. 9.55 Waltztime. 10.20 „Een avondje thuis, uit". 11.15 Dans muziek. VOOR MAANDAG HILVERSUM I, 301 m. Nieuwsberichten om 7, 8, 1, 6, 8 en 11 uur. - NCRV: 8.15 Te deum laudamus. 12.33 NCRV-koor. 1.15 Mandolinata. 6.00 Promenade-orkest. 6.15 Sportrubriek. 6.30 Strijdkrachten. 7.15 Onder de NCRV-leeslamp. 7.30 Actueel geluid. 7.45 Landbouwrubriek. 8.05 Programma-proloog. S.15 Kerkconcert. 9.00 Reisverhaal. 9.30 Met band en plaat voor U paraat. 10.25 Sweelinck- kwartet 10.45 Avondoverdenking. 11.15 George Gershwinconcert. HILVERSUM II, 415 m. Nieuwsberichten om 7, 8, 1, 6, 8 en 11 uur. - VARA: 8.18 Gevarieerd programma. 12.00 Accordeola. 12.38 The Kilima's. 1.20 Metropole-orkest. 6.20 Stafmuziek. 6.45 Parlementair overzicht. 7.00 Reportage. 7.30 Promenade-orkest. 8.10 Din gen van de dag. 8.20 Italiaans opera-concert. 8.50 Het buurtleven in Amsterdam. 9.10 Ac tuele kanttekeningen. 9.45 Lezing. 10.00 Viool en piano. 10.25 Nederlands Kamerkoor. 10.45 Cor Steyn, orgel, 1L15 Dansmuziek, IN EEN NEVEL van rood en goud stijgt de zon op uit haar bed van grillige wolken en heuvelkammen aan de verre horizon. Zij wekt de weinige planten, die in dit naakte deel van China groeien; zij wékt de dieren, de vossen, de hazen. Maar de vele koude mensenlichamen, die als een uiteen gerukte karavaan overal verspreid lig gen, kan zij niet meer wekken. Die zijn voor altijd ingeslapen. Hiin zielen hui len hun klacht, als de stormwind over de heuvels ziert. Oorlog in China.... TK ZIT NAAST het raam ineengedoken, huiverend van de kou, die door alle kieren van het kleine, vervallen ge bouw naar binnen dringt. Een granaat scheurt door de lucht, knetterend als de bliksem, en doet een wolk van zand en bloed opvliegen met een droog ploffend geluid. Een machine geweer ratelt in ironische regelmaat. Achter me. liggend op een hoop vod den, hijgt een stervende man. Toen ik daarstraks binnenkwam, vroeg hij, haast nog voor ik zijn nietige gestalte in de hoek bemerkt had: „Komen ze al?" „Het- zal niet lang meer duren", antwoordde ik voorzichtig. „U moet hier,weg. Ze gijn even door de rege ringstroepen tegengehouden, maar het granaatvuur komt nu weer dichterbij". Even lag hij stil voor zich uit te kij ken: alleen zijn schurende adem liet Mijken dat hij nog leefde. Toen schudde hij zijn hoofd en zei: „Neen, neen. Ik bedoel onze bondgenoten. Waar zijn ze? Zijn ze nog niet met de volkslegers slaags geraakt?" Ik weet niet, waarom ik in deze hel gebleven ben, bij die stervende die wachtte op de komst van de reddende legers. Af en toe, als het kanonvuur aazwol tot de kracht van een orkaan, of als een vlakbij inslaande granaat het hutje deed trillen, duwden zijn benige armen het uitgeteerde lichaam omhoog, en fluisterden zijn lippen: „Daar zijn de onzen.. Daar zijn onze Westerse bondgenoten. In de vorige eeuwen hebben zij ons gedwongen, onze grenzen te openen en vreemdelin gen binnen te latenNu zijn de vreemde invloeden in ons rijk ons te machtig geworden. Ze zullen ons nu zeker komen helpenZe zullen zeker de gevolgen ervan aanvaardenEn als dan het geschut even zweeg, gilde hij met angst in zijn versleten stem: „Ja, ze zullen zeker komen! Ze moeten komen Maar ik wist, dat ze niet zouden ko men. Elke inslaande bom schreef in bloed de ondergang van het Hemelse Rijk Elke soldaat, die met een onder drukte kreet of met de wilde schreeuw van een dier de handen tegen de borst klemde en zijn ziel zich voelde los scheuren, riep de nederlaag naar het zuiden. En elk bataljon, dat met witte vlaggen naar de overzijde van het front trok, trok een pijler weg uit het bouwwerk van de Tijd. De man, die bij me in de hut lag, wist dit niet. Hij vertrouwde op het wonder, dat nooit komen zou, omdat in Washington „een generaal met een ver moeid gebaar zijn opdracht aan de Amerikaanse regering teruggegeven had". Vlak voor het gebouwtje sloeg een projectiel in; de ruit brak in scherven en ik trok me snel terug in een veili gere hoek. Ik zag nu plotseling de eerste communistische soldaten. Als grauwe wormen kropen ze over de kale grond om de weinige dekkingsmoge lijkheden zo goed mogelijk te benutten. Het was een angstaanjagend gezicht; het gaf de indruk van iets onverzette lijks, van een onafwendbaar noodlo*. Ineens schenen de soldaten me in tie gaten te hebben. Blijkbaar had ik me te dicht aan het venster gewaagd. Weer trok ik me ijlings terug, maar het was al te laat. De explosies kwamen nu vlak bij; een kogel verbrijzelde de laatste vensterruiten. De oude was nu rechtop gaan zitten; zijn ogen stonden wijd open en met zijn uiterste krachten probeerde hij op te staan. „Daar zijn ze", stamelde zijn reeds verstijvende mond. „Bidt tot Uw God en dank Hem., ik wist dat zij komen zouden.." Hij kroop haast naar de deur, die vlak voor hem door een donderende ont ploffing uit haar hengsels werd geslin gerd en staarde wankelend en met trillende lippen naar buiten. Ik trachtte hem terug te trekken, maar hij klampte zich met een wonderlijke taaiheid aan de deurpost vast. „Laat me, laat me..." smeekte hij. Eerst toen een soldaat over de vlak te snelde en zijn geweer op hem aan legde, drong de waarheid tot hem door. De kogel sloeg hem in de borst en ik moest hem naar zijn bed terugsiepen. Daar bleef hij liggen. In zijn ogen brandde een vloek over het Westen. Een nieuwe explosie dreunde; ik keek op en zag door het versplinterde dak een inktzwarte hemel, waaruit enige niet te onderscheiden voorwerpen dwarrelend naar beneden kwamen. Ik bleef er naar staren; toen ze vlak bij waren, voelde ik iets langs mijn arm schuren en op hetzelfde ogenblik stort te de hut om mij heen in puin. Maar de oude man was al gestorven. Toen ik later in een ziekenhuis bij kwam, voelde ik duidelijker dan ooit, dat China verloren was. FRANS GROSFELD

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1949 | | pagina 7