„DER PROZESS" De Okanagan-valley toont zijn producten en er wordt daverend feestgevierd AKKERTJES \RSDIEP TOT IJ bovenwoning. VIJF MENSEN GINGEN NAAR CANADA (11) lij hebben een eigen „hoofdkwartier" en gaan voor de verandering aardappels pikken De schoonheid van Noord-Holland IJselmeerkust bij Etersheim Lied van de week VARIA FILM VAN PABST WERD MONUMENT VOOR HET RECHT Tien jaar Dif is een oude waarheid: hoe roy aler de generaals omgaan met men senvlees, hoe minder biefstuk er op t bord van meneer Jansen komt. Het uitbarsten van de oorlogswaanzin, die de hoogste troef van de diplomatie wordt geheten, loopt uit op narigheid voor Jan-alleman, op ondervoede kin dertjes, vernielde huizen en verwoes te levens, op volle ziekenhuizen en overvolle gevangenissen. Om over de honderdduizenden snel overwoekerde graven niet eens te spreken. In Neder land ging men de oorlog „aan den lijve voelen op 16 October 1939, toen de stroop werd gedistribueerd. Dat was het begin, en dat begin was slecht. Als de heren van de politiek begin nen met stroop is het end nog niet in zicht. KOORTS moe, huiverig ZATERDAG 15 OCTOBER 1949 entekwekerij te Den Hel. ïen geoogst. Van de daar ie bananenpalm werd een •uchten geplukt. Men was /ruchten te schenken aan /an het gemeente zieken- Vries, lid van Ged. Sta. indijk het nieuwe gemaal r „Het Grootslag" in ba. De capaciteit van de nieu. bemaling is 250 m3 per laatste grote blokveiling ippelen, gehouden door da te Medemblik, werd in. r een aanvoer van 1300 was echter zeer gering, ir van het Historisch Ge- ud West-Friesland" heeft gemaakt naar de opgegra- elen te Grootebroek. wielrenner Gerard van de NWU voor een maand >ens het niet voldoen aan tingen tegenover het De- n Buitenlandse Zaken. to, passeerde 13-10 Cascade! 10 16 uur van Bremen naar mersdijk, 14-10 van R'dam te Nieuw-Amsterdam, R'dam— eerde 13-10 10.15 uur Bishop- recht, 12-10 van Antwerpen te Sfax en Nederland. Papen- 0 van Abadan te Hamble ver. Joban Willem Friso, 12-10 van uitwerpen Prins Willem van al—Hamburg, 13-10 ten anker Rijnkerk, Japan—R'dam, 14-10 Salawati, Montreal—Philadel. 13-10 Quebec Veendam, ran New York via Southampton R'dam Volendam, R'dam— 2.03 uur van Aden Zee. sra— Bombay, 14-10 van Abadan elke ZATERDAG-, en DONDERDAG- DLEY's THEATER CARRé. NG, M. SCHILDER 71, TELEP. 4009. TELEFOON 4839 SCHAPPEN. leden TE KOOP AAN- ieente in Noord-Holland rouwauto en drie-pers. aragebedrijf behorende aarden. Incl. woning, enonderzoek toegestaan, treau Ver. Noordholl. BEREID MET ZUIVERE RPENTyNEN.... h#uM<xn>n\ IE0EBC COEDE ZAAK denmarkt lajaarsveemarkt hei-veemarkt geregistreerd vee i|ET WAS rustig en stil toen we Zondagmiddag allemaal een plaatsje voor het huis hadden opgezocht. We gebruikten onze thee, terwijl we van onze hoge woonplaats af uitzagen over de vallei, de bossen en akkers tot aan het Swan- lake, waar de 6280 feet hoge Aberdeen Mountain het verdere uitzicht belem mert. Opeens echter zien we een man zich moeizaam tegen het langs ons huis lopende zandpad opwerken. En we zien ook direct dat het een bijzondere man is, ten eerste omdat hjj eenvoudig en onopvallend gekleed is (in tegenstelling tot de hier heersende „regenboogstijl"), en ten tweede omdat hij „goeie middag, soame" zegt in plaats van „Halloóóó". 't Is Joh. Dop van' Tessei, die hier in de huurt als farmhelp werkt. Er wordt natuurlijk direct een plaats je vrij gemaakt en als dan de zee en de duinen het onderwerp van gesprek worden, dan is het lek gevonden. Als rechtgeaard Tesselaar ligt dit gedeelte van Holland hem na aan het hart en ook wij weten hoe heerlijk het is als de zon achter de verre horizon zakt en het glinsterend water spelend langs 't strand golft. Wat is het toch vreemd, dat het na zo'n korte tijd al zo prettig is om over deze dingen te praten. We voelen weer het zilte vocht op onze lippen, als we die ruwe prachtige een zaamheid van duin en strand zochten. Als er zo over deze dingen gepraat wordt zitten we allen, zichtbaar, slechts half luisterend, te dromen en de mid dag is zo om. De zon is inmiddels al achter de bomen gedaald en schittert r.og slechts bij stukjes en beetjes door de stammen. Vanuit de diep in berghel lingen ingesneden rivierbeddingen sluipt de duisternis naar omlaag, de wind ruizelt zacht door de naalden en vervult de lucht met een zelfde pret tige geluid als het ruisen van de zee. We gaan naar binnen en praten nog wat gezellig na; met het avondeten wachten we tot vader terug komt van het melken. Jn het voorjaar zijn de landbou wer De Jong en zijn vrouw met twee zoons en een dochter uit Den Helder naar Canada vertrokken teneinde zich, door eerlijke ar beid, een nieuw bestaan te ver werven. Wtl plaatsen hier het elfde artikel van de oudste zoon, Govert de Jong, die onze lezers op de hoogte houdt van alles, wat de Nederlandse familie in het nieuwe vaderland wedervaart. LANGESTRAAT 18 LAAT 181. Het is helemaal geen heimwee of iets van die aard als je zo echt geniet van herinneringen, die zo nauw met het oude land verbonden zijn. Er veran dert veel, zeker, maar er blijven toch van die ontastbare dingen die je wilt behouden, helemaal voor jezelf alleen. Ik meende dit uit moeders gedachten le kunnen raden toen ze op een af standje van ons nieuwe huis voor zich uit zat te staren, haar blik gevestigd op het betrekkelijk kleine voorraam van dit, nu haar vierde, huis in Canada. Wat een vreemde bochten kan ons le ven maken, moeder! Geboren in een Zeeuws gezin, en kort daarna al wees, groeide zij op tussen vreemden, op een zame boerenhoeven in Overijsel en Drente. Als „het weesmeisje" boende zij al gauw de emmers en bussen, liep urenver over de hei om een boodschap te doen in het dorp, terwijl ze toch de jongste was in dat voor haar vreemde gezin. Maar toen genoot zij nog van 't klepperen van de klompen op de „grote straat", en was de toekomst voor haar nog geen vraag. En voor wie eigenlijk wel? Ik kan het niet weten, want zij stond alléén op de moeilijke levensweg, geen plekje op de aarde kon zij het hare noemen en er was geen moeder aan wier schoot zij kon uithuilen. Toen kwam haar huwelijk, een nieu we weg, maar was die gemakkelijker? In het topje van Noord-Holland leef de en werkte moeder verder, al maar verder. De kinderen werden groter, de „grote school" werd een uitkomst. Tot dat de oorlog kifram. Opnieuw een strijd, maar honderden malen erger nu. Hoewel de kinderen haar allen over 't hoofd gegroeid waren, was moeder de dappere wapenvoerster tegen ieder die ons ook maar iets in de weg wilde leggen. De bevrijding kwam, 'n beter en rustiger wereld scheen geko men te zijn. Maar haar tol was toch nog niet betaald in dit drama; een van de zes kinderen viel weg, onverbiddelijk, zoals de dood alleen doen kan. Opnieuw een buigen, opnieuw trachten weer op te staan. De wereld draaide door, de maatschappelijke vooruitzichten wer den er niet beter op. Er bleven niet veel vooruitzichten voor uw kinderen, moeder. En geheel en uitsluitend dóér- om en om het doel dat we ons voor ogen hadden gesteld, durfde u zonder aarzelen deze nieuwe onbekende weg op te gaan. De weg van de landverhui zing. En nu zijn we hier dan en komen enigszins tot ons zelf. Maar rust is er rog niet. Vanmorgen kwam onze op twee wagens geplaatste andere woning aanrijden. Het huisje waar we in woon den was niet van de boer waar vader voor werkt, maar van diens vorige knecht, de prijs was echter te hoog en de zaak kwam op deze manier goed koper uit. Omdat vaders werkgever van de mening uitgaat dat hij niets met ons te maken heeft, is het huis maar erg klein. Het is, of beter was, maar één ruimte van 6 bij 5 meter, dat was alles. Maar geen nood, we hebben ons gereedschap en terwijl Dirk voor de „grondstoffen" zorgde (hij is plaatselijk goed op de hoogte, zöals bleek) tim merden vader en ik twee kleine slaap kamertjes, een aanrecht, een kastje en een schoorsteen. Moeder en Artje han teerden water, zeep en creoline (het geen bij al die houten huizen nodig is). De Zondagmorgen gaf de tijd om de volledige verhuizing tot stand te bren gen. Wij, Dirk en ik. hebben een eigen huis, onze farmer leende ons één van z'n graanhuisjes (hokje van ongeveer 4 bij 4 m waarin men het gedorste graan pleegt te bewaren! en bracht het met de tractor over naar ons huis. Het staat nu een honderd meter het bos in, echt gezellig onder de statige groene naaldenkruinen. Om ruimte te sparen timmerden we in „soldaten-stijl" twee bedden boven elkaar, we hebben een mooi kacheltje opgescharreld, een ta fel twee stoelen en een petroleumlamp en we hebben een jofel „hoofdkwar tier". Juist zijn we tijdens de verhuizing in het heetst van de strijd, als een prach tige groene auto voor het hek stopt. Een hevig kauwgom kauwende boer stapt uit en komt naar ons toe. Op het zelfde moment echter klinkt een hevig rumoer uit de kamer, Artje holt de deur uit met de wateremmer in de hand, maar zwart alsof ze zich met kachelglans heeft ingesmeerd. Onder 'n klaaglijk gehuil komt de „oplossing" te voorschijn: druipend van het water met de koekepan in z'n hand komt Dirk uit de strijd. „Wonen hier misschien de Dutch boys" vraagt de boer en leunt lachend tegen een boom, z'n hoed ach terover geschoven en z'n handschoenen tussen z'n riem. Hij heeft een dag of twaalf aardappelen te rapen en we kunnen er een extraatje mee verdie nen. Onze eigen baas had hem naar ons toegestuurd en hij verklaarde dit tegen me als: „Jullie knapen moeten niet te lang op één plaats blijven, kijk rond en krijg een beter idee van de stand van zaken, en als je geen werk meer hebt kunnen jullie elk moment weer op mijn farm aan de slag". We zijn het er eerlijk mee eens en 't is daarom nu „aardappelen-pikken" ge blazen. Dit is trouwens een van de weinige oogstwerkzaamheden die in deze om trek nog gedaan moeten worden. De boeren zijn nu bezig met het ploegen, eggen of zaaien. Maar er zit nog wat anders in de lucht. Hier en daar is het me al opge vallen dat er een paar koeien, kalve ren of paarden de hele dag in de „cor ral" gehouden worden. Vader heeft-al een week twee versey's „onder behan deling", goed schoon houden, een extra voertje enz. en ook een aantal geregis treerde kalveren worden met speciale zorgen omgeven. Dit alles duidt er op, dat er iets belangrijks gaat gebeuren. Alles wat er in dit district in de Noord- Okanagan gefokt, geteeld en geprodu ceerd is, wordt in een grote tentoon stelling in de stad samengebracht. Ter gelegenheid hiervan krijgen we allen, Vader, Dirk en Ik en ook Artje vrij van werk en school. In de vroege ochtend stappen we al lemaal, de farmerfamilie en wij met ons vijven, in de auto en we worden netjes naar de stad gebracht. Er heerst daar al een grote drukte. Mannen, vrouwen en kinderen, Canadezen, Ja- pannezen, Chinezen, Indianen en Joost mag weten welke rassen en variëteiten meer, lopen rond in een bonte mengel moes. Ondanks het betrekkelijk vroege uur staat de straat (een hoofdstraat is de eigenlijke stad) aan beide kanten vol met auto's en alleen dit al is de be langstelling ten volle waard. Een di recteur van een oudheidkundig mu seum zou er van watertanden, 't enige wat nog ontbrak waren de vierkante wielen. Maar nog steeds kwamen er meer auto's, meer mensen en paarden. De reusachtig lange trein had moeite om door deze „horde" te komen. Om dat de rails zonder meer door de „straat" loopt en er geen hekken (zelfs niet rond het station) zijn Is de machi- In de Okanagan Valley groeien de appels. Vlijtige handen hebben de be boste hellingen in Zuid Brits Columbia in vruchtbare akkers veranderd. rust aangewezen op het machtige ge- rig in Schotse uniform gestoken Mcln- luid van de stoomfluit die dan ook on ophoudelijk door de vallei galmt. Het feestterrein is aan de zuidkant en we besluiten maar om er direct naar toe te gaan. Het is hier een leven dige boel. Aan de rand van het veld is een volledige kermis met draaimolen, schiettent en tal van andere mogelijk heden van vermaak. Drie als cowboy verklede mannen bulderen via een luidspreker hun liedjes over de menig te, terwijl een stukje verderop een paar Indiaanse meisjes en vrouwen met een voortdurende- glimlach op hun gezicht naar het ballengooien staan te kijken. De oudste twee dragen ieder een zwart- ogige, dik met luiers omwikkelde baby. Maar onderwijl bruist binnen het hek nog even de glorie van het Wilde Wes ten op, het paardevolk toont wat. het waard is. De meeste hindernissen wor den goed genomen en vooral de open races brengen grote spanning, die haar hoogtepunt bereikt in de races van de spannen, waarbij de jockey's op de paarden staan. In een wolk van stof stuiven ze langs ons heen, geven elkaar geen duimlengte toe. De toeschouwers juichen en schreeuwen als er om de bmnenbocht gekampt wordt. Voort ja gen ze met wapperende manen, kop aan kop, de graspollen slaan hoog op, totdat opeens 't is alsof het onweer losbreekt een der spannen over de kop gaat. Met 'n reuzenzwaai smakt de ruiter tegen de grond en blijft liggen De paarden echter zijn als door het dolle heen en springen direct weer op om er dan los en als briesende stieren vandoor te gaan. Het schreeuwen en juichen is niet van de lucht totdat de jongste jockey, die zich onvoorbereid als invaller had aangemeld, als eerste door de finish gaat. De week, die nu is gepasseerd, Was weer vol variatie. Ten eerste bracht daar stotter Gerrit Veel deining in de natie. Hij is nu voor de vierde maal De Hermandad te glad af. En deze zoekt, begrijpelijk, Heel naarstig ieder ped af. Het blijkt, dat Gerrit vindt, dat 't Op straat wél zo gezond is, En dat hij heel wat vlugger met Zijn benen dan zijn mond is. De spaarbankovervallers zijn Nu zélf eens overvallen, En voor 't gerecht zal daar nóg wel Een woordje over vallen. Dat Holland op téchnisch gebied Nog niet met zich laat sollen, Bewijst de Rijnbrug weldie ze Nu langzaamaan verrollen. Als 't met de Benelux zo rolt Mag men tevreden wezen, Doch laat ons optimistisch zijn En niet bij voorbaat vrezen. tosh Girls met hun tamboer, trommel slagers en doedelzakken. Ze openden met een „vrolijke" serenade de vee parade: een lange rij van honderden koeien en kalveren. De Yersey's, Frie- sian-Holsteins, Ayershire's, Guernsey's van de melktypes, de Showhorns, Aber deen-Angers en Hereforers van de vleestypes vormden een buitengewoon mooie en rijke veeshow. Er was dan ook niemand die niet deze tentoonstel ling gadesloeg. Als dan ook de laatste koe in de stallen verdwijnt, valt het zwijgende publiek direct in levendige discussies en voordat zij hun aandacht weer aan andere dingen wijden wordt er eerst eens danig critiek geleverd. Maar de talrijke witte wolkenflard- jes, die eerst slechts langzaam langs de donkere bergwanden gleden als grote witte sneeuwvlokken, hebben zich nu langzaam samengepakt. Een ander reusachtig wolkengevaarte met 'n gro te schuin naar de aarde gebogen uit loper vliegt met grote snelheid over de bergtoppen en de diepdonkere, Bijna zwarte kleur voorspelt weinig goeds. En 't wordt trouwens tijd ook om weer naar huis te gaan, de weg is nog lang en met regenval (waarop het ongetwij feld zal uitdraaien) zijn de dikwijls vrij steile weggedeelten moeilijk berijdbaar. Onderweg, als de regen reeds als een vloedgolf in het dal plenst, passeren we een grote, meer dan duizendkoppige kudde schapen. De herder met zijn vier honden en zwaar bepakt wit paard sjokt achteraan. Hij komt met z'n bees ten vanuit het hooggebergte, waar de sneeuw spoedig vallen zal, zo niet reeds gevallen is. We zijn evenwel na deze merk waardige dag blij als we weer thuis zijn. Morgen is het weer werken en naar school gaan. Tenslotte, mannenbroeders, hier Nog iets over de mode, Want nette kleding is voor óns Toch zeker óók geboden. Vandaar heeft men nu in Parijs Een modeshow gehouden Voor mannen, opdat deze zich Wat beter kleden zouden. De mode-kleur die wordt paars-rood, Hoewel 't niet is te hopen, Want 'k word vast paars en rood van schrik Als 'k met zó'n pak moet lopen, Maar voor zo'n luxe costuum heb '.k Toch veel te kort in 't loodje, Dus houd ik het voorlopig nog Maar bij mijn C. en A.-tje. JABSON. De „dancehall" was ingericht ais ex positiezaal en leverde een prachtige aanblik op. Letterlijk van alles was er te vinden wat er in een landbouwdis trict maar te vinden is, tot zelfs een kleine collectie studie-doekjes in olie verf toe. 's Middags, juist nadat wij onze mid dagmaaltijd geheel verzorgd door de „Church of England" (Anglicaanse kerk) tussen een paar honderd an dere mensen hadden genuttigd, klonk buiten een vreemde muziek, die onder de etenden opeens een grote gehaast heid veroorzaakte. Het waren de keu- Vader brengt z'n dollars thuis met melken en appels-pikken; Moeder kookt eten, wast, boent, verstelt en doet nog meer van die karweitjes, terwijl Artje alle zeilen bijzet om met Kerstmis reeds verhoogd te worden, hetgeen haar, na de bereikte resultaten, door de hoofd onderwijzer beloofd is, mits zij natuur lijk haar best doet. Dirk en ik verdie nen dollars, rapen aardappels en kno pen vriendschap aan met de Indianen, waar we mee samenwerken, 't Wou eerst niet erg vlotten, ze zijn maar wei nig op de vriendschap met de „white men" gesteld, maar het ijs is nu gebro ken. Langzaam maar zeker worden we in de geheimen van hun toch wel troosteloos leven ingewijd. Hun strijd en hun moeilijkheden en de reden van hun merkwaardige stilzwijgendheid. En vooral de taal is de moeite van het leren waard, ook al is het maar om je zelf ook een beetje Indiaan te voelen. „Torvüwiete gogghota semegogo", onderwijst mij een telg uit dit trotse geslacht, en alleen aan z'n glinsterende zwarte ogen zie ik dat het iets geestigs moet zijn. Wat voorzichtig vraag ik daarom: „Wat betekent dat?" „Vijf mi nuten voor de jongelui" is het ant woord. „Doe het licht aan, la-me-d'r-uit" schreeuwt er dan opeens iemand. Het is Dirk die toevallig samen met een Indianen-meisje een stukje achteraan komt. Het meisje schrikt eerst, maar dan zegt zij met een brede glimlach, terwijl de zon glinstert op haar gave witte tanden: „That funny white guy!" GOVERT J. DE JONG CEN DER GROOTMEESTERS uit de bloeiperiode der Duitse film de tijti verklaart echter dat dit niet Esther ge- Met uitzondering van twee, vrij on- van 1920 tot 1932, dus vóór de vestiging van het nazi-regiem is G. W. weest kan zijn, want het lijk vertoont beduidende détails heeft Pabst zich Pabst. Hij was de krachtigste propagandist voor het realisme in de film, het geen enkel teken van geweld en Esther aan de historische werkelijkheid ge- onverdoezeld werkelijkheidskarakter. Zijn werken hadden aanvankelijk een móet immers vermoord zijn door de houden. (De verzoening tussen de sterk pessimistische inslag, zoals „Die freudlose Gasse", een film uit 1925, waarin Joden. Er is een kroongetuige, Moritz. tempeldienaar Scharf en zijn zoon de thans tot een legendarische figuur geworden actrice Asta Nielsen optrad en de veertienjarige zoon van de tempel Moritz na afloop van het proces heeft de jonge Greta Gustafson debuteerde, die later de grote Greta Garbo zou wor- dienaar Scharf. Onder martelingen en in werkelijkheid niet plaats gevonden: den. Pabsts realisme begaf zich al spoedig op het terrein der psychologie en valse beloften heeft men hem een ver- de zoon vluchtte en werd tenslotte vandaar in het gebied der psycho-analyse. Een hoogtepunt in de geschiedenis klaring afgeperst, dat hij door het sleu- diamantslijper in Amsterdam, waar hij der Duitse film bereikte hjj met zjjn verfilming van Wedekinds „Die Büchse der telgat in de deur van de synagoge de in 1933 overleed). En uit deze recon- Pandora" in 1929. Een sterke sociale tendentie spreekt uit zijn werken, vooral in moord op het meisje gezien heeft. Hoe- structie van de werkelijkheid ontstond „Westfront 1918" uit 1930 en „Kameradschaft" uit 1931, films waarin hjj pleit wel allerwege de publieke opinie fel een aangrijpende en eerlijke film. voor vrede en internationale verdraagzaamheid. Ook in Frankrijk en Amerika tegen de Joden gericht is, neemt de Vooral eerlijk en aangrijpend daar heeft Pabst gewerkt, maar uit zjjn films na 1932 spreekt niet de krachtige per- liberale afgevaardigde in het Hongaar- waar zij zich verdiept in de psycholo- soonltikheid, die Pabst in zjjn vroegere werk tot een zo formidabele figuur se parlement Eötvös de verdediging gie van een volksmassa, die door een maakte. der beschuldigden op zich, niet handig en gewetenloos leider „bespeeld" omdat het Joden zijn zo verklaart in actie komt en rtnorWi u.» DE OUDE PABST is echter terugge- rechter van instructie blijkt belust hij maax omdat ik christen ben en ware door zichzelf eehvonotiseerd keerd. Na de oorlog maakte hij in als hjj is op een snelle en grote car- ujt mijn christelijke overtuiging stel- daden kan volvoeren waarvoor elk Oostenrijk de film „Der Prozess', een nère een willig werktuig in de hm- ling moet nemen tegen onrecht en individu in die massa zich wanneer de film weliswaar, die nog geen meester- den der anti-semitische nationalisten, vechten voor gerechtigheid". Na on- massa eenmaal ontbonden is slecht» werk is, maar in ieder geval een op- Alle Joden in het dorp worden gearre - noemelijk veef strijd tegen leugen, kan schamp is,slechts merkelijke rolprent, niet alleen uit steerd onder beschuldiging van mede- domheid en misdadige opzet slaagt hij t 4 ,x' filmisch oogpunt, maar vooral om haar plichtigheid aan de, zogenaamd door. erin het overtuigende bewijs te leve- het ultdragen van deze gedachte gehalte aan durf, karakter en persoon- tempeldienaar Scharf gepleegde rituele aanklacht volkomen on- 18 het eerste deel der film> dat zich tijkheid. In deze film houdt Pabst een moord Het grote proces is lang en di£ de ^n vale verdingen *ezig houdt met de voorgeschiedenis en pleidooi voor gerechtigheid door een zorgvuldig voorbereid en opgeblazen "dbaar°p fr®. Jer*lar „Hi de omwikkeling van deze anti-semiti- historisch beeld te reconstrueren van tot een wereldsensaüe. Ondertussen berust. Het Proces eindigt met vrij- sche hetze> het sterkst en ontroerendst, een geval van massajustitie uit 1882, wordt enkele weken na de zogenaamde spraak en rehabilitatie der beschuldig- De fotografie is krachtig en sterk rea- toen Hongarije in beroering kwam on moord het lijk van Esther in een ri- Ben en een vernietigende nederlaag ustisch en de beelden komen tot leven 4-4 T\„ «..tilldsc /snïtiin /"T at' nn+J-eoTVu'o+nn i-I der een golf van anti-semitisme. In Tischa-Eszlar, een Hongaars dorpje, verdween in dat jaar een boerenmeisje, Esther Solymosi, dat in overspannen toestand weggevlucht was van haar tyrannieke boerin. Enkele dorpsgenoten hebben gezien, hoe zij bij een Joods ge zin werd binnengeroepen om het was een sabbath een huishoudelijke dienst te verrichten. De moeder van het meisje, geheel overstuur door de emoties van het vergeefse zoeken, ziet in een koortsdroom hoe haar dochte- door de Joden van TischaEszlar al* paasoffer gedood is. Zij vat deze droorr op als een boodschap van God en me' haar nemen ook de dorpsgenoten aan dat Esther het slachtoffer is geworder van een rituele moord. Politieke agita toren slaan munt uit de beroeringen ir Tischa Eszlar: zij maken het „geva Tischa-Eszlar" tot een nationale zaak e, beginnen een proces tegen de Joden ■van het dorp om bijval te winnen voor hun „vrijheidspartij". De aangewezen viertje ontdekt. De publieke opinie der anti-semieten. De Oostenrijkse film ,£>er Prozess" toont de terreur van de massa-justitie; fodenverwAetmgen (n Tlseha-Eezlar anno 1882. in een bijzonder gevoelige en rhythmi- sche montage. Het tweede gedeelte is wat oppervlakkiger, het werkelijkheids karakter gaat hier verloren, door een al te schematisch gebleven karakter typering. Ernst Deutsch speelt de rol van de loofdbeschuldigde, tempeldienaar Scharf, ontroerend en zuiver en psy- ■hologisch prachtig doorleefd. Hij 'ond in Ewald Balser als de advocaat Eötvös een waardig tegenspeler, die chter wat minder doordrong tot de 'iepten van het leven zelf. De regie leeft over het algemeen het acteren machtig beheerst. Ook de geluidshand leeft talrijke momenten als juwelen •ooral daar waar Joodse klaagzangen le beelden der vervolgingen begelei den. En dit alles maakt, dat „Der Pro- '.ess" een film geworden is, die een bij zondere aandacht verdient. Als film én als monument voor menselijkheid. LONG-SHOT De simpele bonnetjes voor stroop waarmee de distributie tien jaar ge leden begon, waren de eerste druppels van een bui, die nóg niet uitgedrup- peld is. Het begon met stroop: en het eindigde met hongeroedeem. Het be gon met de zoetigheid: en zelden is er zoveel zuurs over een onschuldig volk uitgegoten. De lik stroop groeide vit tot een moeras van ellende, van on recht, van misdaad en groot mensen leed. Bonnenzwendel en inbraken, zwarte handel en diefstal waren de ge zellen van het zwarte hongerspook, dat over de lage landen waarde en dat in zijn gruwelijk spoor de duizenden doden achterliet, voor wie de bevrij ding te laat kwam. Tien jaar geleden begon het met stroop. Laat de volken angst hebben voor allen, die met stroop beginnen. Ze zijn er weer, de smerende charla tans, de gewetenloze hakmolens voor mensenvlees. Zoet is hun woord en vleiend hun stem, groot is hun gebaar en groter zijn hun beloften. Maar politieke stroop is het eerste symptoon van de naderende honger dood. Hoe royaler de woorden stro men, hoe dichter de distributie nabij is. Laat Jansen wakker blijven: achter iedere generaal staat een suikerbiet en achter elke diplomaat een doodkist. Voor Jansen. De generaals en de diplo maten blijven wel bewaard voor de volgende ronde Misschien voorboden van een griep. Do© er iets tegen: neem een "AKKERTJE*. In korte tijd voelt U zich weer i\{f fre/joen direct

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1949 | | pagina 5