Hand, hoofd, hulp en hart
Een dinertje van... 400 kilometer
Amerikaanse jeugd heeft veel geleerd
Waarom hebben wij
geen H-H clubs?
Elke week 200 vliegtuigen over de oceaan
Van pionier tot luxe-
reiziger
Hei Nieuwe Boek
VAN MARSDIEP TOT IJ
De nieuwe avonturen van Pim, Pam en Pom
jjaaisie ^jieuws
Derde rapport van de
Enquête-commissie
Piloot laat zich uit
vliegtuig vallen
Scheepvaartberichten
WOENSDAG 7 DECEMBER 1949
(Van onze correspondent te New York)
rvEZER DAGEN KWAMEN WIJ to aanraking met 37 jonge Amerikanen en
Amerikaan sen, kinderen van het platteland, die hnn ouderlijke boerderijen
in Texas, Utah en Michigan voor zes maanden hadden verlaten voor hun eerste,
erote overzeese reis. Drie hunner hadden deze vacantie in Nederland door
gebracht, werkend bü Nederlandse boeren. Anderen waren in Noorwegen, Zwit
serland en Belgie geweest. De gehele expeditie was voorbereid door de grote
jeusdorganisatic van het platteland, de zgn. „4-H" club. De H's betekenen zo-
nel in het Engelse als in het Nederlands Hand, Hoofd. Hulp en Hart, en doel
en taak van deze jeugdorganisatie is daarmee volledig gedefinieerd. De leden
van deze nationale organisatie gebruiken band, hoofd en hart bij alle hulp, die
jij ejsen gezin of anderen in de gemeenschap bieden.
diepe indruk op hem gemaakt als een
DE KOSTEN van de reis werden gro
tendeels gedragen door de fabrikan
ten van levensmiddelen. Uit de gezapi
ge winsten, die deze reuzen-onderne
mingen maken, wilde de directie maar
al te graag een respectabele som bij
dragen voor dit doel. Aan „goodwill"
zou dit immers volledige rente opleve
ren. Er bestaat dus al een nauw con
tact tussen deze bedrijven en de boer.
Het bedrijf koopt de gewassen van de
boer, waarna de boer op zijn beurt
middels de kruidenier de producten der
levensmiddelenbedrijven terugkoopt.
Het contact tussen beiden is als een
mes met twee snijkanten (maar dan
veel vriendelijker) en het wordt op
deze wijze nog verder verstevigd.
De jonge Amerikanen en Amerikaan-
sen hebben hun ogen gedurende de reis
goed de kost gegeven. Dat komt ver
moedelijk, omdat zij in de landen die
zij bezochten, steeds werden onderge
bracht bij gezinnen van hun eigen om
geving. „Ik zal oe er allesh van ver
tellen" zei Oscar A. Schmidt, een lange
energieke Marylander, die vijf weken
op de boerderij „Pomona" van P Boer
in Gieten (Drente) had doorgebracht
en daarna om eens kennis te maken
met een verschillende grondsoort op
de boerderij van W. G Willemsen in
Huissen (bij Arnhem) een tijdlang had
gewerkt, In een heel verdienstelijk ac
cent. gezien zijn betrekkelijk kortston
dig verblijf in ons land vertelde Oscar
Schmidt van zijn indrukken: de kraak
zindelijkheid van de Nederlandse stad
en de Nederlandse boerderij, die de
Amerikaan steeds opvalt, het sterk ont
wikkelde Nederlandse gezinsleven, het
harde werk van de boer en ook: het
gebrek aan voldoende mechanische
middelen. De moderne Amerikaanse
iandbouwopleiding streeft er sterk naar
om een maximum rendement van een
boerderij te verkrijgen, zonder de
grond uit te mergelen. Voorts tracht
men door allerlei apparatuur nodeloze
handenarbeid uit te schakelen, zodat
de boerenwerker zijn werktijd zo pro
ductief mogelijk kan maken Wat Oscar
Schmidt bijv. in Nederland niet had
gezien was de voermachine voor var
kens, die één keer in de week slechts
met varkensvoer wordt gevuld en
waarvan de snuffelaars zeven dagen
kunnen leven, zonder dat iemand er
maar een omkijken naar heeft. Deze
machine betekent tevens, dat op een
beperkte lap grond meer varkens ge
houden kunnen worden dan over het
algemeen in Nederland het geval is.
Men leide uit deze opmerkingen niet
af, dat Oscar Schmidt van zijn verblijf
in Nederland niet zou hebben genoten
Met de gezinnen van zijn gastheren is
hij vrienden voor het leven geworden,
en de drooglegging van de Noord-Oost-
Polder was „the greatest thing I ever
saw" Het was net of hij weer terug in
Amerika was, zei hij Ook de Afsluit
dük, waarover zijn gastheer in Drente
hem verschillende keren meenam, heeft
De taakverdeling in het
Atlantisch Pact
Volgens het verdedigingsprogram
van het Atlantische "'"ank-
rij k worden belast met het bouwen
van tanks en zware artillerie, Enge
land met de bouw van vliegtuigen en
schepen en Italië zal zorgen voor mid
delzware en lichte wapenen, kleine
schepen, locomotieven en textiel. Iede
re regering heeft waarborgen ontvan
gen, dat de benodigde grondstoffen
haar zullen worden geleverd, zou de
Italiaanse minister van Defensie heb
ben verklaard.
Kolonel-generaal Rogof
overleden
Door de centrale commissie van de
Sowjetrussische communistische partij
wordt met leedwezen melding gemaakt
van het overlijden van „kolonel-gene
raal Rogof, trouwe zoon van de Bolsje
wistische partij, in leven plaatsvervan
gend bevelhebber, belast met politieke
troepen in het Oostzeegebied, lid van
de centrale partij-commissie en plaats
vervangend lid van de opperste Sowjet"
Kolonel-generaal Rogof is op vijf De
cember overleden.
Canadees uraniumerts in
1943 naar Rusland
De Canadese minister van handel, C
D Howe, heeft medegedeeld, dat Ca
nada in 1943 aan de Sowjetunie ura
niumerts heeft geleverd Hij voegde er
aan toe, dat deze levering geschiedde
voordat de betrokken mijn eigendom
werd van de regering. De minister
wees er op, dat toen vergunning ver
leend werd voor deze levering. Cana
da vooral in eoede betrekkingen wenste
te blijven met de Sowjetunie.
CANADESE MINISTER VAN
DEFENSIE IN ONS LAND
Mot een Dakota van de Canadese-
luchtmacht arriveerde gisteravond de
Canadese minister van defensie, de
heer Brooke Claxton. in ons land De
heer Claxton verblijft .-oor een kort
officieus bezoek in Nederland.
van onvergelijkelijke
groots project
uitvoering.
JOSEPHINE DA1NES UIT UTAH
(een van de 48 staten der V.S., die
zeven keer groter is dan Nederland
bevestigde zijn inzichten. Josephine
was eerst een tijdlang op de boerderij
van P. van Hoorn in Visvliet (provin
cie Groningen) geweest en na aan het
Anglo-Dutch Vacantie kamp in Bergen
voor een week te hebben deelgenomen,
was zij de gast van J. Posch, burge
meester van Stompetoren (Noord-Hol
land). Josephine voelde zich na terug
keer in de V.S. veel meer „wereldbur
geres" dan ooit tevoren. „Je zou het
eigenlijk moeten weten, maar tot onze
reis had ik nooit beseft, dat andere
mensen In andere landen zo ontzag
lijk veel met ons gemeen hebben. Na
tuurlijk: men heeft irv Nederland op
allerlei gebied andere inzichten en
andere gewoonten dan bij ons in Utah
Maar dat is juist zo interessant. Als ie
chter dieper op de dingen ingaat
dan merk je, dat wij nauwelijks van
elkaar verschillen, ook al spreken wij
en andere taal."
De 37 Amerikaanse jeugdvertegen-
woordigers zijn goede afgezanten van
hun land geweest en zij hopen, dat er
zich een gelegenheid voordoet gastheer
of gastvrouw te kunnen zijn voor die
gezinnen, die hen thans in de familie
kring hebben opgenomen.
Waarom heeft Nederland geen „4-H"
clubs, of iets dergelijks?" vroegen Os
car en Josephine ons. Zij hadden wel
iswaar contact gehad met verschillende
jeugdverenigingen op allerlei verschil
lende grondslag, maar een alomvatten
de jeugdgroep, die meer was dan een
sociale of religieuse groepering en
waarvan de Nederlandse jeugd eenzelf
de nut en voordeel zou kunnen genie
ten als de Amerikaanse jeugd dat heeft
van haar eigen organisatie, hadden
beiden in ons land gemist.
Het antwoord op hun vraag, waarom
er geen 4-H clubs in Nederland zijn,
hebben wij hen dus niet kunnen geven.
Wij hebben wel beloofd, dat wij dit
ook zouden schrijven, in de hoop dat
dit Amerikaanse voorbeeld navolging
vindt.
Een eenvoudiger regeling
voor particuliere
woningbouw?
Tijdens een ontvangst op het minis
terie van Wederopbouw en Volks
huisvesting door de minister van een
delegatie van de „Banking and Cur
rency Committee" van het Amerikaan
se Huis van Afgevaardigden deelde de
ze mede, dat er plannen bestaan om
de subsidieregeling voor de particuliere
woningbouw te vervangen door een
eenvoudiger regeling. Men meent, dat
de minister hiermede zinspeelde op
het in leven roepen van een z.g. pre
mieregeling. Voorts merkte de minister
op, dat ongeveer 25 pet. van de bouw
kosten van een woning in buitenlandse
valuta moeten worden betaald. „Als
Amerika ons niet te hulp was gekomen,
zou dit probleem welhaast onoplosbaar
zijn geweest".
Een jaar geëist tegen
dronken chauffeur
Een jaar gevangenisstraf met aftrek
en intrekken van het rijbewijs voor de
tijd van een jaar eiste de Officier van
Justitie bij de Arrondissementsrecht
bank te 's Gravenhage tegen de 32-ja-
rige W W., die onder de invloed van
sterke drank in de nacht van 25 op 26
September te Scheveningen met zijn
auto op vier mannen, die op het trot
toir stonden te praten, was ingereden.
Eén van de mannen overleed aan zijn
verwondingen.
RUSSEN VERZOEKEN UITLEVERING
VAN MILITAIR
De Britse autoriteiten hebben een
Sowjetrussisch verzoek om een Rus-
siche soldaat uit te leveren, die crm
oolitiek asyl in de Britse zone ver
zocht afgewezen. Het verzoek werd op
25 November ingediend door de staf
chef van de Russische bezettingstroe
pen, generaal-majoor Kramer. Volgens
generaal Kramer zou de Russische
soldaat, de 21-jarige Andrei Davido
vitsj Sjeika. in de streek van Stapel
buig ongeveer "0 km ten Noord-
Oosten van Göttingen op 13 No
vember verdaald zijn en in de Britse
zone terechtgekomen.
Tot spijt van de natuurliefhebbers wordt de Sint Pietersberg bij Maastricht
steeds verder afgegraven. De dunne bergwand, die de afgravingen aan de
Maaskant lange tijd voor het oog der bezoekers verborg, is nu ook
verdwenen.
DE MAN, WAARVOOR GARRY
DAVIS POSTTE...
De Franse dienstweigeraar Moreau,
die gevangen zat in Parijs, is thans ver
oordeeld tot een jaar gevangenisstraf
Het was voor hem, dat Garry Davis
(wereldburger no. 1) voor de gevange
nis postte Hij verklaarde niet naar zijn
'egereenheid te zijn gegaan om zich te
doen inlijven, omdat hij zich volgens
door hem in de gevangenis ontvangen
napieren eerst 13 Januari a.s. zal heb
ben te melden Bij zijn verdediging be
riep hij zich in het geheel niet op zijn
vreedzame instelling....
Vrijdag zal in het politieke proces
te Serajewo tegen tien „witte" Russen
het vonnis worden uitgesproken.
AI weer is er een druk toeristensei
zoen achter de rug. Tienduizenden A-
n&rikanen hebben to de zomer van '49
Europa bezocht en een zeer groot deel
hunner heeft de reis naar „the old
Coutry" gemaakt per vliegtuig. Er
trokken in de zomermaanden elke
week ruim tweehonderd vliegtuigen
van Amerika naar Europa en in om
gekeerde richting, en zo is de route
over het Noordelijk gedeelte van de
Atlantische Oceaan „Burgerluchtbrug
nummer 1" geworden, oftewel de be
langrijkste luchtroute van de wereld.
Het reizen per vliegtuig wordt hoe
langer hoe gerieflijker. Wie wel eens
een „Vliegende Hollander" van de
KLM van binnen gezien heeft zal dat
beamen. Enige maanden geleden kwa
men bovendien de Boeing „Stratocrui-
sers" in gebruik. American Overseas
Airlines, die er acht heeft besteld die
nog voor het einde van 1949 afgeleverd
zullen zijn, vliegt er mee tussen Ame
rika en Noordwest-Europa (in Januari
1950 ook naar Amsterdam). Pan Ame
rican Airways heeft eveneens een aan
tal Stratocruisers in gebruik en deze
reuzenmachines zijn ook besteld door
de BOAC, het Britse overzeese staats-
luchtvaartbedrijf. De „Dubbeldekkers"
leggen de afstand LondenNew-York
zonder tussenlandingen af in een uur
of twaalf en terug fa de regel nog veel
vlugger, hetgeen in verband staat met
de gunstige winden op de „eastbound
route".
Zou de luchtreiziger to zqn comfor
tabele zetel of bed, hoog boven de
Oceaan vliegen^ wel beseffen, hoeveel
werk er verzet moet worden, en hoe
veel mensen er direct en indirect no
dig zijn om zijn machine de tocht to te
krijgen en vliegend te houden?
Hij zal vermoedelijk zeer verbaasd
opkijken, als hij hoort, dat het ant
woord op deze vraag luidt: omstreeks
honderd mensen. De bemanning telt
acht a tien koppen. Tegen de 23 men
sen zijn belast met het regelmatig na
kijken en eventueel herstellen van de
vliegtuigen vóór het vertrek en tij
dens de tussenlandingen. Per machine
zijn er ongeveer twintig personen
nodig voor allerhande werk op het
veld en to de hangars. Dan zijn er nog
de leden van de metereologische
diensten en van de passagiers- en
bagagediensten. En vervolgens de be
dienden op de kantoren, de mensen
van de verkoopafdelingen en de publi
citeit.
Het Transatlantische verkeerstoestel
is nooit zonder radiocontact. Op de
eerste helft van de reis naar Ameri
ka staat men in verbinding met Shan
non op Ierland en komt men op de
helft van de tocht, dan wordt overge
schakeld op Gander (Newfoundland)
uadat de toren van Shannon hiervan
is verwittigd.
Als het verkeerstoestel moet landen
dan gebeurt dit, als het weer niet
meewerkt, „op instrumenten", dan
komt er radar bij te pas. De radardes
kundigen op de grond hebben de ma
chine al „op het scherm" als zij nog
45 kilometer verwijderd is. Via de
radio krijgt de gezagvoerder zijn aan
wijzingen, die hij blindelings moet op
volgen. Snelheid, koers en hoogte
worden hem precies opgegeven. Hij
wordt „naar beneden gepraat". De
stem-uit-het-niets vertelt de piloot
wat hij moet doen. Totdat deze de
startbaan onder zich ziet liggen en dus
weet zijn wielen heeft hij al laten
zakken dat hij kan landen.
Neuzen krullen.
Het eten aan boord interesseert
iedere reiziger. Het is altijd goed en
wordt bijzonder handig en snel opge-
liend. Men krijgt een heel diner oi
lunch compleet op een serveerblad. In
de keuken van de stratocruisers, die
zich achter in de staart bevinden op
hei bovendek, wordt „echt" gekookt
en niet slechts ontdooid en opge
warmd, want de installatie is volledig
Er kan naar hartelust worden ge
kookt en gebraden.
Men eet dus goed aan boord en
rrijgt ruimschoots genoeg, maar heeft
'emand er wel eens over nagedach
boe lang men wel eet, liever gezegd
noe „ver"? Er was eens een Ameri
naanse stewardess, die dit naging, toen
een Nederlandse journalist haar een
iesbetreffende vraag had gesteld en
bier is haar antwoord:
Als de soep of het voorgerecht op
is, dan is men een kilometer of vijftig
verder. En weer een 200 a 250 kilo
meter verder als de hoofdschotel is
verorberd. Nagerecht en koffie „du-
ren" natuurlijk korter. De schatting
was respectievelijk zestig en vijftig
kilometer.
Zo verslaapt, vereet of verleest de
moderne luchtreiziger, omringd door
luxe en vertroeteld als ware hij een
minister of kunstenaar van wereld
naam, zijn afstanden. Hij behoeft ner
gens voor te zorgen. Na het eten of
voor het slapen gaan. kan hij. als hij
de tocht per Stratocruiser maakt, een
borrel gaan halen in de bar beneden
Nee, hij is geen pionier meer, zoals
een jaar of 20, 25 geleden, maar een
luxe-reiziger, die weet dat alles in
orde is en die alles heeft wat zijn hart
begeert.
Yrjö Kokko, „Illusia op aarde"
Uitgave van v.h. Van Ditmar
N.V., AmsterdamAntwerpen
De Finse schrijver Yrjö Kokko, een
dierenarts, ontwierp tijdens zijn ver
blijf aan het RussischFinse front de
plannen voor dit boek, dat men zou
kunnen kenschetsen als een natuur
sprookje voor grote mensen. Een elf
daalt van de regenboog af naar de
aarde en sluit hechte vriendschap met
een boskabouter. In het rijk van plan
ten en dieren beleven zij spannende
avonturen. Rinke Tolman, een op na
tuurhistorisch gebied uitermate des
kundige, schrijft in zijn inleiding tot
dit werk: „Het boek brengt ons nader
tot de geheimen, processen en ver
schijnselen der natuur in het land van
de duizend meren. Het arcadisch ka
rakter ervan komt vooral scherp uit
tegen de achtergrond van 't rauwe ge
weld der FinsRussische oorlogshan
delingen ,die zo dikwijls de rust van 't
domein, waar elf en kabouter organisch
waren opgenomen in een idyllisch, her
derlijk milieu, wreed en onverbidde
lijk verstoorden."
Het boek, dat bekroond werd met
de Finse staatsprijs voor letterkunde
en verlucht is met vele fijne tekenin
gen, kunnen wij een ieder, die behoefte
heeft eens een enkel ogenblik de wer
kelijkheid te ontvluchten, van harte
aanbevelen.
Besommingen Ifmuiden
De besommingen van Dinsdag wa
ren: 1 stoomtrawler f 17.300; IJ. 16
14.900; IJm. 57 f 16.720. Motorloggers:
Kw. 140 f 5590; Kw. 127 f 5670; Kw.
159 f 10.410; Kw. 64 f 2610 en IJm. 283
f 3210.
De aanvoer was 5246 kisten, waar
van 2780 met verse hanig. De prijzen
pei 1 kg: heilbot 2.352.10; gr. tong
2 20; gr. midd. tong 2.202.15; kl. midd
tong 2.20—2.10; tong I 1.72; tong XI
1.43 en tarbot 2.151.90.
Per. 50 kg: gr. schelvis 7368; midd
schelvis 6156; kl. Schelvis 4740; gr.
schol 55; midd. schol 5652; kl. schol
4535; verse haring 1410.50; makreel
178; zwarte poon 15.508.00.
Per 125 kg: gr. kabeljauw 216172;
koolvis 7051; leng 5250 en hake
136.
Te Anna Paulowna is de Stichting
Tehuis voor ouden van dagen „Avond
zon" tot stand gekomen. Op 17 en 18
December vindt te Winkel een pluim
veetentoonstelling plaats.
Veel waardering heeft mevr. Boot-
Smit ontvangen bij haar afscheid als
stationshoudster der PTT te Hensbroek.
Namens de burgerij werd door burge
meester Kooiman een enveloppe met
inhoud aangeboden.
De beroemde Franse pianist Alfred
Cartot zal Vrijdag te Zaandam concer
teren. Q In dezelfde stad heeft ds. P.
van Dijk. Gereformeerd predikant, het
predikambt neergelegd. De o.l.
school te Oost-Knollendam is vijfde
prijswinnaar geworden in de radio-
luisterwedstrijd ten bate van de kin
derpostzegels. Zij ontvangt als prijs een
radiotoestel.
Een inwoner van Velsen is aange
houden wegens diefstal van 100 kg
nieuw bladlood uit de in aanbouw zijn
de Staalmeubelfabriek nabij de Hoog
ovens. Het Rijk heeft goedkeuring
verleend aan de voorgenomen voorlopi
ge restauratie van de Ned. Herv. Kerk
te Uitgeest.
Kwestie Zuid-West-Afrika
voor Internationaal
Gerechtshof
De Algemene Vergadering van de
Ver. Naties heeft bij meerderheid be
sloten aan het Internationaal Gerechts
hof te Den Haag twee vragen voor te
tegen n.l.: Wat zjjn de internationale
verplichtingen van de Zuidafrikaanse
regering ten opzichte van het voor
malig mandaatgebied van Zuid-West-
Afrika? en: Heeft de Zuidafrikaanse
regering het recht de internationale
status van Zuid-West-Afrika te ver
anderen? Zo niet, wie heeft dan dit
recht?
BESPREKINGEN OVER
OOSTENRIJKSE VREDESVERDRAG
DUREN VOORT
Van gezaghebbende zijde wordt ver
nomen dat dve Sowjetrussiche plaats
vervangende minister van Buitenlandse
Zaken Zarubin op een Dinsdag gehou
den bijeenkomst met zijn Britse, Fran
se en Amerikaanse collega's heeft ver
klaard, dat er niet de minste waarheid
schuilt in het bericht van de „New
York Times", volgens hetwelk er een
impasse zou zijn ontstaan in de bespre
kingen over het met Oostenrijk te slui
ten vredesverdrag. De plaatsvervangers
der ministers van Buitenlandse Zaken
van de „Grote Vier" zullen vandaag
weer vergaderen.
BRITSE OPPOSITIE STELT
REORGANISATIE VAN ONDERZOEK
NAAR VLIEGRAMPEN VOOR.
Winston Churchill en andere leiders
van de Britse oppositie hebben voor
gesteld, dat het onderzoek naar vlieg
tuigrampen voortaan gedaan zal wor
den door een op wettelijke basis staand
hof. welks conclusies als definitief zou
den moeten worden beschouwd, dit ter
vervanging van de vorm van onder
zoek, zoals o.a. ten aanzien van de
ramp met de „Nijmegen" bij Prestwick
is toegepast en waarbij het hof van
onderzoek door de minister werd aan
gewezen.
REGERINGSCRISIS IN
VORSTENDOM MONACO.
Monaco, het kleinste koninkrijk ter
wereld, is voor een regeringscrisis ge
plaatst, doordat negen van de achttien
leden van de Nationale Raad, het par
lement, zijn afgetreden uit protest te
gen de inhoud van een onlangs met
Frankrijk gesloten overeenkomst.
De pas ingehuldigde prins Rainier
de derde zal nu algemene verkiezingen
moeten laten houden.
De Tsjechoslo waakse staatsuit
geverij heeft een brochure het licht
doen zien, die de Rooms-Katholieke
hiërarchie in het land beschuldigt van
hoogverraad op last van het Vati-
caan". De drie auteurs, waaronder
twee vrouwen, schrijven, dat de aarts
bisschop van Praag, mgr. Beran, de
hoofdschuldige is.
Max Reimann, de leider van de
Westduitse communisten, heeft op een
bijeenkomst van communistische lei
ders in het Ruhrgebied aangedrongen
op nauwere samenwerking met de so
cialisten, „om gezamenlijke acties in
West-Duitsland te beginnen".
Als opvolger vap mr. G. E. van
Walsum, die bedankt heeft voor het
lidmaatschap van de Eerste Kamer ver
meldt de lijst van de P. v.d. A. dr. Wi-
baut.
37. Pim, Pam en Pom hebben wel
pechl Nauwelijks waren ze even gaan
liggen, om een uiltje te knappen, of
daar stond de korporaal alweer voor
hun neus. Zuchtend zijn ze maar weer
aan het werk gegaan. „Ik vind het hier
niets leuk", zegt Pom, zodra de korpo
raal weer weg is. „Je moet hier altijd
maar werken. Waarom mochten wij nu
niet met de andere manschappen mee?
Misschien hadden we dan nog eens
een avontuurtje beleefd. Hier valt
niets te beleven!" „Ja, ons enige avon
tuur is te zorgen, dat de was aan de
lijn komt", antwoordt Pim, die ijverig
met zijn broertje bezig is om een laken
uit te wringen. „Maarwacht eens
jongens, we zullen die korporaal er
toch eens tussen nemen. Geef mij die
lege conservenblikken eens aan. En
wat touw!" voegt hij er aan toe.
(Ongecorrigeerd)
Verschijnt halt December
De eerste twee delen van het verslag
van de parlementaire enquête-commis
sie Regeringsbeleid 19401945, die het
militaire bèleid in de jaren 1939 en
1940, de neutraliteitspolitiek, het ver
trek van de regering naar Londen en
de eerste maanden in Londen behan
delden, zullen half December gevolgd
worden door het derde deel, waarin 't
financiële en het economische beleid
va,. 1940 tot 1945 op de voet gevolgd
wordt.
Als geen enkele andere periode van
onze Vaderlandse eschiedenis is het
tijdvak van de tweede wereldoorlog,
wat het bestuur en de verantwoorde
lijkheden betreft, beschreven. Ook het
derde deel van het rapport, dat in 24
hoofdstukken verdeeld is en dat een
omvang heeft met verhoren en bij
lagen van in t aal 1600 bladzijden,
getuigt weer van een grondig onder
zoek. Niet minder dan zeven van de
vier en twintig hoofdstukken houden
zich bezig met de rol, die de Neder
landse scheepvaart in de geallieerde
oorlogvoering heeft gespeeld.
Tiger-Moth vernield, één
gewonde
Gisterenavond laat is even buiten
Rucphen een lesvliegtuig van het type
Tiger Moth neergestort, dat afkomstig
was van de vliegbasis Woensdrecht der
LSK. De instructeur luitenant Schip
pers en de leerling-vlieger Van der
Burg konden zich echter redden met
hnn parachutes.
Het toestel was van Woensdrecht op
gestegen voor een nachtvlucht, maar
instructeur en leerling raakten de weg
kwüt en kwamen steeds meer in moei
lijkheden. Na twee uur vliegen was de
benzine opgebruikt en toen ook de
accu nog storingen begon te vertonen,
gaf de luitenant aan Van der Burg
opdracht om het toestel te verlaten.
De jonge man klom op de vleugel en
sprong. Zijn parachute bracht hem
veilig op Rucphens grondgebied. Lui
tenant Schippers trok het toestel on
dersteboven en liet zich eruit vallen.
Dat was de enige mogelijkheid om de
machine te verlaten. Hij had moeilijk
heden met zijn parachute, die zich nog
maar juist op tijd opende. Toch kwam
de luitenant nog met een harde smak
op de grond terecht, tengevolge waar
van hij het onderbeen brak. Enige
tientallen meters verder stortte de Ti
ger Moth neer.
Alder amin, Antwerpen—Buenos Aires, 5-12
van St. Vincent, Alkaid, Cabedelo—R'dam,
passeerde 5-12 Kaap Verdische-eiland. Al-
phard, R'dam—Recife, passeerde 5-12 Fer-
nundo Noronha Alpherat, Buenos Aires—New
ïork, 6-12 te Paranaqua Amstelkerk, Dakar
—A'dam, 5-12 te Le Havre Annenkerk, Fre-
m on tie—R'dam, 5-12 30 mijl zuid van Kreta
naar Genua Baarn, Chili—A'dam, 6-12 ver
wacht te Cartagena Boissevain, Kobe—Rio
de Janeiro, 6-12 te Mauritius verwacht Brit-
sum, Tampa—R'dam, 5-12 290 mijl noordwest
van Terceira Congostroom, 5-12 nog te Ta-
koradi Gorilla (t), 6-12 van Curagao te Santa
Ciuz (Canarische Eilanden) verwacht Delft,
6-12 van Arica te Valparaiso Edam, New
V: oik—R'dam, 5-12 te Londen - Esso Den Haag
(t;, R'dam—Aruba, passeerde 5-12 Azoreu
Bonaire, van Ponta Delgada naar Southampton,
8-12 te A'dam verwacht Indrapoera, 6-12
van Aalborg aan de Hoek van Holland ver
wacht Klipfontein, Kaapstad—Southampton—
A'dam, 6-12 te Teneriffe Kotabaroe 5-12
van Surabaja naai Makassar Lievevrouwe-
kerk, R'dam—Abadan, 6-12 te Aden verwacht
- Loenerkerk, R'dam—Calcutta, 5-12 van Bom
bay naar Colombo Malaram, 5-12 van Ma
kassar naar Surabaja Merwede, Ludentzbaai
- A'dam, 5-12 te Antwerpen Mirza (t(), 5-12
van Miri naar Pladju Muiderkerk, 5-12 van
Accra naar Cotonou Muren a (t), R'dam—
Curagao, 5-12 40 mijl zuid Start Point Ni-
geistroom, Bordeaux—Dakar, passeerde 5-12 Las
lalmas Ondina (t), 5-12 van Miri naar Sin
gapore Oranje, A'dam—Batavia, passeerde
5-12 Sabang - Poseidon, 5-12 van Ciudad Tri-
jullo te New ïork Prins Willem 111, R'dam—
Valencia, 6-12 te Gibraltar Rempang, A'
dam—Makassar, 6-12 te Belawan Füouw, A'
dam—Java, 7-12 te Belawan Rondo, Los
Angeles—Kaapstad, 5-12 van Port of Spain
Samarinda, Colombo—Basrah, 5-12 van Bombay
naar Karachi Talisse, 5-12 van Batavia naar
Surabaja Tarakan, Singapore—A'dam, pas
seerde 5-12 Ceylon Tawali, Batavia—A'dam,
5-12 van Singapore naar Penang Tero, Nico-
che—R'dam, passeerde 5-12 Ouessant Tji-
badak, Makassar—Hongkong, 5-12 van Sema-
rang naar Batavia - Triton, 6-12 van New York
te Aruba Stad Schiedam, 6-12 van R'dam te
Pepel Stentor, Valencia—R'dam, passeerde
5-12 Kaap Vincent - Waterland, Buenos Aires
-A'dam, 6-12 te Cabedelo Westerdam, 5-12
van R'dam te New York Wieldrecht (t),
5-12 van Rastanura te Mombassa Zeeland,
h'dam—Java, passeerde 5-12 Ouessant Zui
derkruis, Batavia—R'dam, 4-12 van Aden,
Kota Inten, Batavia—R'dam, passeerde 5-11
Kuap Guardafui Kedoe, 12-12 van Casa
blanca aan de Oostkust van Engeland venvacht.
Agatha (t), 3-12 van Balik Papan naar Tara
kan Axeldijk, Havana—Antwerpen—R'dam,
passeerde 6-12 Beachyhead - Cistula (t), 2-12
van Mena al Ahamadi naai Stanlow - Duiven-
dijk, Panama—Antwerpen-R'dam, 5-12 220 mijl
'cloordwest van Fay al - Flevo, 3 12 van Cura
sao te Kingston (Japan) - Gaasterkerk, 6-12
18 uur van Hamburg te IJmuiden venvacht
Johan van Oldenbarnevelt, Batavia—A'dam, 6-
12 te A'dam verwacht Maasland, 5-12
van Montevideo naar Buenos Aires, waar
6-12 verwacht Melampus, Batavia—
^'dain, 3-12 te Colombo - Nederland (t),
Ras Tanura-leneriffe, 3-12 van Eprt Said
\Totos, 2-12 van New York te Port au Prince
Nijkerk, Dakar-A'dam, 6-12 te Le Havre ver
wacht Orestes, 2-11 van Iquique naar Anto-
tagasta - Polydoaus, Batavia-Makassai, 3-12
van Cheribon - Prins Maurits, Montreal Glas
gow, passeerde 5-12 Cape Race - Tjitjalengka,
3-12 van Hongkong naar Singapore - Water
man, R'dam-Batavia, passeerde 6-12 Malta -
Willem Ruys, Batavia-R'dam, passeerde 5-12
Belawan - Zuiderkruis, Batavia-R'dam, pas
seerde 5-12 Perim.
Arkeldijk, 5-12 te Antwerpen en wordt 7-12
te R'dam verwacht - Abbedijk, 4-12 van
Buenos Aires te New York - Boskoop, A'dam
Cristobal, 6-12 van IJmuiden naai Madeira
Helder, Trinidad A dam, passeerde 5- i 2 St.
Miguel - Hersilia, Demerara—Pampatar 3-12
te Trinidad Hydra, A'dam Maracaibo. 6-12
van IJmuiden, - Laagkerk, R'dam M.adan,
passeerde 6-12 Balearen naar MarseilU Men
tor, 6-12 van Izraii naar Bremen - Nu uw-Am-
sterdam 6-12 van R'dam naar New i'ork
Orion, San Juan—Paramaribo, 5-12 te Trinidad