Hand, hoofd, hulp en hart Een dinertje van... 400 kilometer Amerikaanse jeugd heeft veel geleerd Waarom hebben wij geen H-H clubs? Elke week 200 vliegtuigen over de oceaan Van pionier tot luxe- reiziger Hei Nieuwe Boek VAN MARSDIEP TOT IJ De nieuwe avonturen van Pim, Pam en Pom jjaaisie ^jieuws Derde rapport van de Enquête-commissie Piloot laat zich uit vliegtuig vallen Scheepvaartberichten WOENSDAG 7 DECEMBER 1949 (Van onze correspondent te New York) rvEZER DAGEN KWAMEN WIJ to aanraking met 37 jonge Amerikanen en Amerikaan sen, kinderen van het platteland, die hnn ouderlijke boerderijen in Texas, Utah en Michigan voor zes maanden hadden verlaten voor hun eerste, erote overzeese reis. Drie hunner hadden deze vacantie in Nederland door gebracht, werkend bü Nederlandse boeren. Anderen waren in Noorwegen, Zwit serland en Belgie geweest. De gehele expeditie was voorbereid door de grote jeusdorganisatic van het platteland, de zgn. „4-H" club. De H's betekenen zo- nel in het Engelse als in het Nederlands Hand, Hoofd. Hulp en Hart, en doel en taak van deze jeugdorganisatie is daarmee volledig gedefinieerd. De leden van deze nationale organisatie gebruiken band, hoofd en hart bij alle hulp, die jij ejsen gezin of anderen in de gemeenschap bieden. diepe indruk op hem gemaakt als een DE KOSTEN van de reis werden gro tendeels gedragen door de fabrikan ten van levensmiddelen. Uit de gezapi ge winsten, die deze reuzen-onderne mingen maken, wilde de directie maar al te graag een respectabele som bij dragen voor dit doel. Aan „goodwill" zou dit immers volledige rente opleve ren. Er bestaat dus al een nauw con tact tussen deze bedrijven en de boer. Het bedrijf koopt de gewassen van de boer, waarna de boer op zijn beurt middels de kruidenier de producten der levensmiddelenbedrijven terugkoopt. Het contact tussen beiden is als een mes met twee snijkanten (maar dan veel vriendelijker) en het wordt op deze wijze nog verder verstevigd. De jonge Amerikanen en Amerikaan- sen hebben hun ogen gedurende de reis goed de kost gegeven. Dat komt ver moedelijk, omdat zij in de landen die zij bezochten, steeds werden onderge bracht bij gezinnen van hun eigen om geving. „Ik zal oe er allesh van ver tellen" zei Oscar A. Schmidt, een lange energieke Marylander, die vijf weken op de boerderij „Pomona" van P Boer in Gieten (Drente) had doorgebracht en daarna om eens kennis te maken met een verschillende grondsoort op de boerderij van W. G Willemsen in Huissen (bij Arnhem) een tijdlang had gewerkt, In een heel verdienstelijk ac cent. gezien zijn betrekkelijk kortston dig verblijf in ons land vertelde Oscar Schmidt van zijn indrukken: de kraak zindelijkheid van de Nederlandse stad en de Nederlandse boerderij, die de Amerikaan steeds opvalt, het sterk ont wikkelde Nederlandse gezinsleven, het harde werk van de boer en ook: het gebrek aan voldoende mechanische middelen. De moderne Amerikaanse iandbouwopleiding streeft er sterk naar om een maximum rendement van een boerderij te verkrijgen, zonder de grond uit te mergelen. Voorts tracht men door allerlei apparatuur nodeloze handenarbeid uit te schakelen, zodat de boerenwerker zijn werktijd zo pro ductief mogelijk kan maken Wat Oscar Schmidt bijv. in Nederland niet had gezien was de voermachine voor var kens, die één keer in de week slechts met varkensvoer wordt gevuld en waarvan de snuffelaars zeven dagen kunnen leven, zonder dat iemand er maar een omkijken naar heeft. Deze machine betekent tevens, dat op een beperkte lap grond meer varkens ge houden kunnen worden dan over het algemeen in Nederland het geval is. Men leide uit deze opmerkingen niet af, dat Oscar Schmidt van zijn verblijf in Nederland niet zou hebben genoten Met de gezinnen van zijn gastheren is hij vrienden voor het leven geworden, en de drooglegging van de Noord-Oost- Polder was „the greatest thing I ever saw" Het was net of hij weer terug in Amerika was, zei hij Ook de Afsluit dük, waarover zijn gastheer in Drente hem verschillende keren meenam, heeft De taakverdeling in het Atlantisch Pact Volgens het verdedigingsprogram van het Atlantische "'"ank- rij k worden belast met het bouwen van tanks en zware artillerie, Enge land met de bouw van vliegtuigen en schepen en Italië zal zorgen voor mid delzware en lichte wapenen, kleine schepen, locomotieven en textiel. Iede re regering heeft waarborgen ontvan gen, dat de benodigde grondstoffen haar zullen worden geleverd, zou de Italiaanse minister van Defensie heb ben verklaard. Kolonel-generaal Rogof overleden Door de centrale commissie van de Sowjetrussische communistische partij wordt met leedwezen melding gemaakt van het overlijden van „kolonel-gene raal Rogof, trouwe zoon van de Bolsje wistische partij, in leven plaatsvervan gend bevelhebber, belast met politieke troepen in het Oostzeegebied, lid van de centrale partij-commissie en plaats vervangend lid van de opperste Sowjet" Kolonel-generaal Rogof is op vijf De cember overleden. Canadees uraniumerts in 1943 naar Rusland De Canadese minister van handel, C D Howe, heeft medegedeeld, dat Ca nada in 1943 aan de Sowjetunie ura niumerts heeft geleverd Hij voegde er aan toe, dat deze levering geschiedde voordat de betrokken mijn eigendom werd van de regering. De minister wees er op, dat toen vergunning ver leend werd voor deze levering. Cana da vooral in eoede betrekkingen wenste te blijven met de Sowjetunie. CANADESE MINISTER VAN DEFENSIE IN ONS LAND Mot een Dakota van de Canadese- luchtmacht arriveerde gisteravond de Canadese minister van defensie, de heer Brooke Claxton. in ons land De heer Claxton verblijft .-oor een kort officieus bezoek in Nederland. van onvergelijkelijke groots project uitvoering. JOSEPHINE DA1NES UIT UTAH (een van de 48 staten der V.S., die zeven keer groter is dan Nederland bevestigde zijn inzichten. Josephine was eerst een tijdlang op de boerderij van P. van Hoorn in Visvliet (provin cie Groningen) geweest en na aan het Anglo-Dutch Vacantie kamp in Bergen voor een week te hebben deelgenomen, was zij de gast van J. Posch, burge meester van Stompetoren (Noord-Hol land). Josephine voelde zich na terug keer in de V.S. veel meer „wereldbur geres" dan ooit tevoren. „Je zou het eigenlijk moeten weten, maar tot onze reis had ik nooit beseft, dat andere mensen In andere landen zo ontzag lijk veel met ons gemeen hebben. Na tuurlijk: men heeft irv Nederland op allerlei gebied andere inzichten en andere gewoonten dan bij ons in Utah Maar dat is juist zo interessant. Als ie chter dieper op de dingen ingaat dan merk je, dat wij nauwelijks van elkaar verschillen, ook al spreken wij en andere taal." De 37 Amerikaanse jeugdvertegen- woordigers zijn goede afgezanten van hun land geweest en zij hopen, dat er zich een gelegenheid voordoet gastheer of gastvrouw te kunnen zijn voor die gezinnen, die hen thans in de familie kring hebben opgenomen. Waarom heeft Nederland geen „4-H" clubs, of iets dergelijks?" vroegen Os car en Josephine ons. Zij hadden wel iswaar contact gehad met verschillende jeugdverenigingen op allerlei verschil lende grondslag, maar een alomvatten de jeugdgroep, die meer was dan een sociale of religieuse groepering en waarvan de Nederlandse jeugd eenzelf de nut en voordeel zou kunnen genie ten als de Amerikaanse jeugd dat heeft van haar eigen organisatie, hadden beiden in ons land gemist. Het antwoord op hun vraag, waarom er geen 4-H clubs in Nederland zijn, hebben wij hen dus niet kunnen geven. Wij hebben wel beloofd, dat wij dit ook zouden schrijven, in de hoop dat dit Amerikaanse voorbeeld navolging vindt. Een eenvoudiger regeling voor particuliere woningbouw? Tijdens een ontvangst op het minis terie van Wederopbouw en Volks huisvesting door de minister van een delegatie van de „Banking and Cur rency Committee" van het Amerikaan se Huis van Afgevaardigden deelde de ze mede, dat er plannen bestaan om de subsidieregeling voor de particuliere woningbouw te vervangen door een eenvoudiger regeling. Men meent, dat de minister hiermede zinspeelde op het in leven roepen van een z.g. pre mieregeling. Voorts merkte de minister op, dat ongeveer 25 pet. van de bouw kosten van een woning in buitenlandse valuta moeten worden betaald. „Als Amerika ons niet te hulp was gekomen, zou dit probleem welhaast onoplosbaar zijn geweest". Een jaar geëist tegen dronken chauffeur Een jaar gevangenisstraf met aftrek en intrekken van het rijbewijs voor de tijd van een jaar eiste de Officier van Justitie bij de Arrondissementsrecht bank te 's Gravenhage tegen de 32-ja- rige W W., die onder de invloed van sterke drank in de nacht van 25 op 26 September te Scheveningen met zijn auto op vier mannen, die op het trot toir stonden te praten, was ingereden. Eén van de mannen overleed aan zijn verwondingen. RUSSEN VERZOEKEN UITLEVERING VAN MILITAIR De Britse autoriteiten hebben een Sowjetrussisch verzoek om een Rus- siche soldaat uit te leveren, die crm oolitiek asyl in de Britse zone ver zocht afgewezen. Het verzoek werd op 25 November ingediend door de staf chef van de Russische bezettingstroe pen, generaal-majoor Kramer. Volgens generaal Kramer zou de Russische soldaat, de 21-jarige Andrei Davido vitsj Sjeika. in de streek van Stapel buig ongeveer "0 km ten Noord- Oosten van Göttingen op 13 No vember verdaald zijn en in de Britse zone terechtgekomen. Tot spijt van de natuurliefhebbers wordt de Sint Pietersberg bij Maastricht steeds verder afgegraven. De dunne bergwand, die de afgravingen aan de Maaskant lange tijd voor het oog der bezoekers verborg, is nu ook verdwenen. DE MAN, WAARVOOR GARRY DAVIS POSTTE... De Franse dienstweigeraar Moreau, die gevangen zat in Parijs, is thans ver oordeeld tot een jaar gevangenisstraf Het was voor hem, dat Garry Davis (wereldburger no. 1) voor de gevange nis postte Hij verklaarde niet naar zijn 'egereenheid te zijn gegaan om zich te doen inlijven, omdat hij zich volgens door hem in de gevangenis ontvangen napieren eerst 13 Januari a.s. zal heb ben te melden Bij zijn verdediging be riep hij zich in het geheel niet op zijn vreedzame instelling.... Vrijdag zal in het politieke proces te Serajewo tegen tien „witte" Russen het vonnis worden uitgesproken. AI weer is er een druk toeristensei zoen achter de rug. Tienduizenden A- n&rikanen hebben to de zomer van '49 Europa bezocht en een zeer groot deel hunner heeft de reis naar „the old Coutry" gemaakt per vliegtuig. Er trokken in de zomermaanden elke week ruim tweehonderd vliegtuigen van Amerika naar Europa en in om gekeerde richting, en zo is de route over het Noordelijk gedeelte van de Atlantische Oceaan „Burgerluchtbrug nummer 1" geworden, oftewel de be langrijkste luchtroute van de wereld. Het reizen per vliegtuig wordt hoe langer hoe gerieflijker. Wie wel eens een „Vliegende Hollander" van de KLM van binnen gezien heeft zal dat beamen. Enige maanden geleden kwa men bovendien de Boeing „Stratocrui- sers" in gebruik. American Overseas Airlines, die er acht heeft besteld die nog voor het einde van 1949 afgeleverd zullen zijn, vliegt er mee tussen Ame rika en Noordwest-Europa (in Januari 1950 ook naar Amsterdam). Pan Ame rican Airways heeft eveneens een aan tal Stratocruisers in gebruik en deze reuzenmachines zijn ook besteld door de BOAC, het Britse overzeese staats- luchtvaartbedrijf. De „Dubbeldekkers" leggen de afstand LondenNew-York zonder tussenlandingen af in een uur of twaalf en terug fa de regel nog veel vlugger, hetgeen in verband staat met de gunstige winden op de „eastbound route". Zou de luchtreiziger to zqn comfor tabele zetel of bed, hoog boven de Oceaan vliegen^ wel beseffen, hoeveel werk er verzet moet worden, en hoe veel mensen er direct en indirect no dig zijn om zijn machine de tocht to te krijgen en vliegend te houden? Hij zal vermoedelijk zeer verbaasd opkijken, als hij hoort, dat het ant woord op deze vraag luidt: omstreeks honderd mensen. De bemanning telt acht a tien koppen. Tegen de 23 men sen zijn belast met het regelmatig na kijken en eventueel herstellen van de vliegtuigen vóór het vertrek en tij dens de tussenlandingen. Per machine zijn er ongeveer twintig personen nodig voor allerhande werk op het veld en to de hangars. Dan zijn er nog de leden van de metereologische diensten en van de passagiers- en bagagediensten. En vervolgens de be dienden op de kantoren, de mensen van de verkoopafdelingen en de publi citeit. Het Transatlantische verkeerstoestel is nooit zonder radiocontact. Op de eerste helft van de reis naar Ameri ka staat men in verbinding met Shan non op Ierland en komt men op de helft van de tocht, dan wordt overge schakeld op Gander (Newfoundland) uadat de toren van Shannon hiervan is verwittigd. Als het verkeerstoestel moet landen dan gebeurt dit, als het weer niet meewerkt, „op instrumenten", dan komt er radar bij te pas. De radardes kundigen op de grond hebben de ma chine al „op het scherm" als zij nog 45 kilometer verwijderd is. Via de radio krijgt de gezagvoerder zijn aan wijzingen, die hij blindelings moet op volgen. Snelheid, koers en hoogte worden hem precies opgegeven. Hij wordt „naar beneden gepraat". De stem-uit-het-niets vertelt de piloot wat hij moet doen. Totdat deze de startbaan onder zich ziet liggen en dus weet zijn wielen heeft hij al laten zakken dat hij kan landen. Neuzen krullen. Het eten aan boord interesseert iedere reiziger. Het is altijd goed en wordt bijzonder handig en snel opge- liend. Men krijgt een heel diner oi lunch compleet op een serveerblad. In de keuken van de stratocruisers, die zich achter in de staart bevinden op hei bovendek, wordt „echt" gekookt en niet slechts ontdooid en opge warmd, want de installatie is volledig Er kan naar hartelust worden ge kookt en gebraden. Men eet dus goed aan boord en rrijgt ruimschoots genoeg, maar heeft 'emand er wel eens over nagedach boe lang men wel eet, liever gezegd noe „ver"? Er was eens een Ameri naanse stewardess, die dit naging, toen een Nederlandse journalist haar een iesbetreffende vraag had gesteld en bier is haar antwoord: Als de soep of het voorgerecht op is, dan is men een kilometer of vijftig verder. En weer een 200 a 250 kilo meter verder als de hoofdschotel is verorberd. Nagerecht en koffie „du- ren" natuurlijk korter. De schatting was respectievelijk zestig en vijftig kilometer. Zo verslaapt, vereet of verleest de moderne luchtreiziger, omringd door luxe en vertroeteld als ware hij een minister of kunstenaar van wereld naam, zijn afstanden. Hij behoeft ner gens voor te zorgen. Na het eten of voor het slapen gaan. kan hij. als hij de tocht per Stratocruiser maakt, een borrel gaan halen in de bar beneden Nee, hij is geen pionier meer, zoals een jaar of 20, 25 geleden, maar een luxe-reiziger, die weet dat alles in orde is en die alles heeft wat zijn hart begeert. Yrjö Kokko, „Illusia op aarde" Uitgave van v.h. Van Ditmar N.V., AmsterdamAntwerpen De Finse schrijver Yrjö Kokko, een dierenarts, ontwierp tijdens zijn ver blijf aan het RussischFinse front de plannen voor dit boek, dat men zou kunnen kenschetsen als een natuur sprookje voor grote mensen. Een elf daalt van de regenboog af naar de aarde en sluit hechte vriendschap met een boskabouter. In het rijk van plan ten en dieren beleven zij spannende avonturen. Rinke Tolman, een op na tuurhistorisch gebied uitermate des kundige, schrijft in zijn inleiding tot dit werk: „Het boek brengt ons nader tot de geheimen, processen en ver schijnselen der natuur in het land van de duizend meren. Het arcadisch ka rakter ervan komt vooral scherp uit tegen de achtergrond van 't rauwe ge weld der FinsRussische oorlogshan delingen ,die zo dikwijls de rust van 't domein, waar elf en kabouter organisch waren opgenomen in een idyllisch, her derlijk milieu, wreed en onverbidde lijk verstoorden." Het boek, dat bekroond werd met de Finse staatsprijs voor letterkunde en verlucht is met vele fijne tekenin gen, kunnen wij een ieder, die behoefte heeft eens een enkel ogenblik de wer kelijkheid te ontvluchten, van harte aanbevelen. Besommingen Ifmuiden De besommingen van Dinsdag wa ren: 1 stoomtrawler f 17.300; IJ. 16 14.900; IJm. 57 f 16.720. Motorloggers: Kw. 140 f 5590; Kw. 127 f 5670; Kw. 159 f 10.410; Kw. 64 f 2610 en IJm. 283 f 3210. De aanvoer was 5246 kisten, waar van 2780 met verse hanig. De prijzen pei 1 kg: heilbot 2.352.10; gr. tong 2 20; gr. midd. tong 2.202.15; kl. midd tong 2.20—2.10; tong I 1.72; tong XI 1.43 en tarbot 2.151.90. Per. 50 kg: gr. schelvis 7368; midd schelvis 6156; kl. Schelvis 4740; gr. schol 55; midd. schol 5652; kl. schol 4535; verse haring 1410.50; makreel 178; zwarte poon 15.508.00. Per 125 kg: gr. kabeljauw 216172; koolvis 7051; leng 5250 en hake 136. Te Anna Paulowna is de Stichting Tehuis voor ouden van dagen „Avond zon" tot stand gekomen. Op 17 en 18 December vindt te Winkel een pluim veetentoonstelling plaats. Veel waardering heeft mevr. Boot- Smit ontvangen bij haar afscheid als stationshoudster der PTT te Hensbroek. Namens de burgerij werd door burge meester Kooiman een enveloppe met inhoud aangeboden. De beroemde Franse pianist Alfred Cartot zal Vrijdag te Zaandam concer teren. Q In dezelfde stad heeft ds. P. van Dijk. Gereformeerd predikant, het predikambt neergelegd. De o.l. school te Oost-Knollendam is vijfde prijswinnaar geworden in de radio- luisterwedstrijd ten bate van de kin derpostzegels. Zij ontvangt als prijs een radiotoestel. Een inwoner van Velsen is aange houden wegens diefstal van 100 kg nieuw bladlood uit de in aanbouw zijn de Staalmeubelfabriek nabij de Hoog ovens. Het Rijk heeft goedkeuring verleend aan de voorgenomen voorlopi ge restauratie van de Ned. Herv. Kerk te Uitgeest. Kwestie Zuid-West-Afrika voor Internationaal Gerechtshof De Algemene Vergadering van de Ver. Naties heeft bij meerderheid be sloten aan het Internationaal Gerechts hof te Den Haag twee vragen voor te tegen n.l.: Wat zjjn de internationale verplichtingen van de Zuidafrikaanse regering ten opzichte van het voor malig mandaatgebied van Zuid-West- Afrika? en: Heeft de Zuidafrikaanse regering het recht de internationale status van Zuid-West-Afrika te ver anderen? Zo niet, wie heeft dan dit recht? BESPREKINGEN OVER OOSTENRIJKSE VREDESVERDRAG DUREN VOORT Van gezaghebbende zijde wordt ver nomen dat dve Sowjetrussiche plaats vervangende minister van Buitenlandse Zaken Zarubin op een Dinsdag gehou den bijeenkomst met zijn Britse, Fran se en Amerikaanse collega's heeft ver klaard, dat er niet de minste waarheid schuilt in het bericht van de „New York Times", volgens hetwelk er een impasse zou zijn ontstaan in de bespre kingen over het met Oostenrijk te slui ten vredesverdrag. De plaatsvervangers der ministers van Buitenlandse Zaken van de „Grote Vier" zullen vandaag weer vergaderen. BRITSE OPPOSITIE STELT REORGANISATIE VAN ONDERZOEK NAAR VLIEGRAMPEN VOOR. Winston Churchill en andere leiders van de Britse oppositie hebben voor gesteld, dat het onderzoek naar vlieg tuigrampen voortaan gedaan zal wor den door een op wettelijke basis staand hof. welks conclusies als definitief zou den moeten worden beschouwd, dit ter vervanging van de vorm van onder zoek, zoals o.a. ten aanzien van de ramp met de „Nijmegen" bij Prestwick is toegepast en waarbij het hof van onderzoek door de minister werd aan gewezen. REGERINGSCRISIS IN VORSTENDOM MONACO. Monaco, het kleinste koninkrijk ter wereld, is voor een regeringscrisis ge plaatst, doordat negen van de achttien leden van de Nationale Raad, het par lement, zijn afgetreden uit protest te gen de inhoud van een onlangs met Frankrijk gesloten overeenkomst. De pas ingehuldigde prins Rainier de derde zal nu algemene verkiezingen moeten laten houden. De Tsjechoslo waakse staatsuit geverij heeft een brochure het licht doen zien, die de Rooms-Katholieke hiërarchie in het land beschuldigt van hoogverraad op last van het Vati- caan". De drie auteurs, waaronder twee vrouwen, schrijven, dat de aarts bisschop van Praag, mgr. Beran, de hoofdschuldige is. Max Reimann, de leider van de Westduitse communisten, heeft op een bijeenkomst van communistische lei ders in het Ruhrgebied aangedrongen op nauwere samenwerking met de so cialisten, „om gezamenlijke acties in West-Duitsland te beginnen". Als opvolger vap mr. G. E. van Walsum, die bedankt heeft voor het lidmaatschap van de Eerste Kamer ver meldt de lijst van de P. v.d. A. dr. Wi- baut. 37. Pim, Pam en Pom hebben wel pechl Nauwelijks waren ze even gaan liggen, om een uiltje te knappen, of daar stond de korporaal alweer voor hun neus. Zuchtend zijn ze maar weer aan het werk gegaan. „Ik vind het hier niets leuk", zegt Pom, zodra de korpo raal weer weg is. „Je moet hier altijd maar werken. Waarom mochten wij nu niet met de andere manschappen mee? Misschien hadden we dan nog eens een avontuurtje beleefd. Hier valt niets te beleven!" „Ja, ons enige avon tuur is te zorgen, dat de was aan de lijn komt", antwoordt Pim, die ijverig met zijn broertje bezig is om een laken uit te wringen. „Maarwacht eens jongens, we zullen die korporaal er toch eens tussen nemen. Geef mij die lege conservenblikken eens aan. En wat touw!" voegt hij er aan toe. (Ongecorrigeerd) Verschijnt halt December De eerste twee delen van het verslag van de parlementaire enquête-commis sie Regeringsbeleid 19401945, die het militaire bèleid in de jaren 1939 en 1940, de neutraliteitspolitiek, het ver trek van de regering naar Londen en de eerste maanden in Londen behan delden, zullen half December gevolgd worden door het derde deel, waarin 't financiële en het economische beleid va,. 1940 tot 1945 op de voet gevolgd wordt. Als geen enkele andere periode van onze Vaderlandse eschiedenis is het tijdvak van de tweede wereldoorlog, wat het bestuur en de verantwoorde lijkheden betreft, beschreven. Ook het derde deel van het rapport, dat in 24 hoofdstukken verdeeld is en dat een omvang heeft met verhoren en bij lagen van in t aal 1600 bladzijden, getuigt weer van een grondig onder zoek. Niet minder dan zeven van de vier en twintig hoofdstukken houden zich bezig met de rol, die de Neder landse scheepvaart in de geallieerde oorlogvoering heeft gespeeld. Tiger-Moth vernield, één gewonde Gisterenavond laat is even buiten Rucphen een lesvliegtuig van het type Tiger Moth neergestort, dat afkomstig was van de vliegbasis Woensdrecht der LSK. De instructeur luitenant Schip pers en de leerling-vlieger Van der Burg konden zich echter redden met hnn parachutes. Het toestel was van Woensdrecht op gestegen voor een nachtvlucht, maar instructeur en leerling raakten de weg kwüt en kwamen steeds meer in moei lijkheden. Na twee uur vliegen was de benzine opgebruikt en toen ook de accu nog storingen begon te vertonen, gaf de luitenant aan Van der Burg opdracht om het toestel te verlaten. De jonge man klom op de vleugel en sprong. Zijn parachute bracht hem veilig op Rucphens grondgebied. Lui tenant Schippers trok het toestel on dersteboven en liet zich eruit vallen. Dat was de enige mogelijkheid om de machine te verlaten. Hij had moeilijk heden met zijn parachute, die zich nog maar juist op tijd opende. Toch kwam de luitenant nog met een harde smak op de grond terecht, tengevolge waar van hij het onderbeen brak. Enige tientallen meters verder stortte de Ti ger Moth neer. Alder amin, Antwerpen—Buenos Aires, 5-12 van St. Vincent, Alkaid, Cabedelo—R'dam, passeerde 5-12 Kaap Verdische-eiland. Al- phard, R'dam—Recife, passeerde 5-12 Fer- nundo Noronha Alpherat, Buenos Aires—New ïork, 6-12 te Paranaqua Amstelkerk, Dakar —A'dam, 5-12 te Le Havre Annenkerk, Fre- m on tie—R'dam, 5-12 30 mijl zuid van Kreta naar Genua Baarn, Chili—A'dam, 6-12 ver wacht te Cartagena Boissevain, Kobe—Rio de Janeiro, 6-12 te Mauritius verwacht Brit- sum, Tampa—R'dam, 5-12 290 mijl noordwest van Terceira Congostroom, 5-12 nog te Ta- koradi Gorilla (t), 6-12 van Curagao te Santa Ciuz (Canarische Eilanden) verwacht Delft, 6-12 van Arica te Valparaiso Edam, New V: oik—R'dam, 5-12 te Londen - Esso Den Haag (t;, R'dam—Aruba, passeerde 5-12 Azoreu Bonaire, van Ponta Delgada naar Southampton, 8-12 te A'dam verwacht Indrapoera, 6-12 van Aalborg aan de Hoek van Holland ver wacht Klipfontein, Kaapstad—Southampton— A'dam, 6-12 te Teneriffe Kotabaroe 5-12 van Surabaja naai Makassar Lievevrouwe- kerk, R'dam—Abadan, 6-12 te Aden verwacht - Loenerkerk, R'dam—Calcutta, 5-12 van Bom bay naar Colombo Malaram, 5-12 van Ma kassar naar Surabaja Merwede, Ludentzbaai - A'dam, 5-12 te Antwerpen Mirza (t(), 5-12 van Miri naar Pladju Muiderkerk, 5-12 van Accra naar Cotonou Muren a (t), R'dam— Curagao, 5-12 40 mijl zuid Start Point Ni- geistroom, Bordeaux—Dakar, passeerde 5-12 Las lalmas Ondina (t), 5-12 van Miri naar Sin gapore Oranje, A'dam—Batavia, passeerde 5-12 Sabang - Poseidon, 5-12 van Ciudad Tri- jullo te New ïork Prins Willem 111, R'dam— Valencia, 6-12 te Gibraltar Rempang, A' dam—Makassar, 6-12 te Belawan Füouw, A' dam—Java, 7-12 te Belawan Rondo, Los Angeles—Kaapstad, 5-12 van Port of Spain Samarinda, Colombo—Basrah, 5-12 van Bombay naar Karachi Talisse, 5-12 van Batavia naar Surabaja Tarakan, Singapore—A'dam, pas seerde 5-12 Ceylon Tawali, Batavia—A'dam, 5-12 van Singapore naar Penang Tero, Nico- che—R'dam, passeerde 5-12 Ouessant Tji- badak, Makassar—Hongkong, 5-12 van Sema- rang naar Batavia - Triton, 6-12 van New York te Aruba Stad Schiedam, 6-12 van R'dam te Pepel Stentor, Valencia—R'dam, passeerde 5-12 Kaap Vincent - Waterland, Buenos Aires -A'dam, 6-12 te Cabedelo Westerdam, 5-12 van R'dam te New York Wieldrecht (t), 5-12 van Rastanura te Mombassa Zeeland, h'dam—Java, passeerde 5-12 Ouessant Zui derkruis, Batavia—R'dam, 4-12 van Aden, Kota Inten, Batavia—R'dam, passeerde 5-11 Kuap Guardafui Kedoe, 12-12 van Casa blanca aan de Oostkust van Engeland venvacht. Agatha (t), 3-12 van Balik Papan naar Tara kan Axeldijk, Havana—Antwerpen—R'dam, passeerde 6-12 Beachyhead - Cistula (t), 2-12 van Mena al Ahamadi naai Stanlow - Duiven- dijk, Panama—Antwerpen-R'dam, 5-12 220 mijl 'cloordwest van Fay al - Flevo, 3 12 van Cura sao te Kingston (Japan) - Gaasterkerk, 6-12 18 uur van Hamburg te IJmuiden venvacht Johan van Oldenbarnevelt, Batavia—A'dam, 6- 12 te A'dam verwacht Maasland, 5-12 van Montevideo naar Buenos Aires, waar 6-12 verwacht Melampus, Batavia— ^'dain, 3-12 te Colombo - Nederland (t), Ras Tanura-leneriffe, 3-12 van Eprt Said \Totos, 2-12 van New York te Port au Prince Nijkerk, Dakar-A'dam, 6-12 te Le Havre ver wacht Orestes, 2-11 van Iquique naar Anto- tagasta - Polydoaus, Batavia-Makassai, 3-12 van Cheribon - Prins Maurits, Montreal Glas gow, passeerde 5-12 Cape Race - Tjitjalengka, 3-12 van Hongkong naar Singapore - Water man, R'dam-Batavia, passeerde 6-12 Malta - Willem Ruys, Batavia-R'dam, passeerde 5-12 Belawan - Zuiderkruis, Batavia-R'dam, pas seerde 5-12 Perim. Arkeldijk, 5-12 te Antwerpen en wordt 7-12 te R'dam verwacht - Abbedijk, 4-12 van Buenos Aires te New York - Boskoop, A'dam Cristobal, 6-12 van IJmuiden naai Madeira Helder, Trinidad A dam, passeerde 5- i 2 St. Miguel - Hersilia, Demerara—Pampatar 3-12 te Trinidad Hydra, A'dam Maracaibo. 6-12 van IJmuiden, - Laagkerk, R'dam M.adan, passeerde 6-12 Balearen naar MarseilU Men tor, 6-12 van Izraii naar Bremen - Nu uw-Am- sterdam 6-12 van R'dam naar New i'ork Orion, San Juan—Paramaribo, 5-12 te Trinidad

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1949 | | pagina 3