Werktuigencoöperatie - in Noord-Holland
nog in de kinderschoenen
Monaco: operette-staat aan de
Middellandse Zee
wE BELEVEN EEN PERIODE van hoogconjunctuur in de landbouw en de
veeteelt en onze agrariërs kunnen deze tijd niet beter gebruiken dan door
zich sterk te maken voor de toekomst. Wat gebeurt er in dit opzicht? Dat was
de vraag, die we aan verschillende vooraanstaande mensen uit de organisatie
hebben voorgelegd en hoewel sommigen ons een antwoord schuldig bleven,
waren er toch verschillenden, die op menigerlei gebied vooruitgang zagen. En
zo zjjn we langzamerhand tot de conclusie gekomen, dat er meer gebeurt dan
velen beseffen, méér ook, dan veel agrariërs zelf beseffen.
Twee partijen zijn het
volkomen eens
Duizend aanmeldingen permaandvoor
dienstneming bij de Marine
Wie! rijder door trein
gegrepen en gedood
Een nieuwe competitie
indeling van de K.N.V.B.?
Er gebeuri meer, dan velen beseffen
DINSDAG 17 JANUARI 1950
Met zeer primitief politiek leven
(Van onze correspondent in Parijs).
In het zonnige Zuiden van Frankrijk, tussen het mondaine Nice en het
elegante Menton, ligt de onafhankelijke staat Monaco. Het is een land met een
eigen regering, een eigen hoofdstad, eigen postzegels en eigen geld, een eigen
politie, een eigen leger en de onderdanen hebben een eigen nationaliteit. Maar
die hele staat is slechts anderhalve vierkante kilometer groot. Rijdt men van
Marseille langs de Franse Riviera naar de Italiaanse grens, dan komt men dwars
door dat zelfstandige Prinsdom. Maar aangezien de grenzen niet bewaakt
worden, men geen paspoort behoeft te tonen en de douanes ook onzichtbaar
blijven, moet men wel heel goed uitkijken om te kunnen constateren, wanneer
men Frankrijk uit en Monaco inrijdt. Dan moet men trouwens sterk vaart
minderen, anders is men het land al weer uit voor men het weet, aangezien het
op enkele plaatsen slechts een paar honderd meter breed is.
vertellen. Dus nam ik afscheid en slen
terde door de grauwe, regenachtige
straten van Parijs naar huis. En onder
weg dacht ik aan dat wonderlijk sym
pathieke operette-landje daar aan die
blauwe Middellandse Zee.
Men kan natuurlijk om zo'n zelfstan
dige staat van anderhalve vierkante
kilometer glimlachen, maar ik heb
Het Rijk bevat twee steden, de vrien
delijke hoofdstad Monaco en het we
reldberoemde Monte Carlo, het dorado
van alle gokkers. Prins Raignier III
staat aan het hoofd van de stad. Hij is
26 jaar oud en officier in het'Franse nooit een stad gezien, waar het leven
leger. Hij regeert over 2000 onderda
nen. Hiervan hebben er 996 het kies
recht, aangezien de vrouwen hier niet
mogen stemmen. Deze 996 Monegasken
nu zijn Zondag 8 Januari ter stem
bus getrokken om een nieuw parle
ment te benoemen, welk orgaan 18 le
den telt.
Socialisten en liberalen.
Om me eens wat nader op de hoogte
te stellen van het politieke leven in
Monaco, ben ik naar het gezantschap
van de Monegasken in Parijs gegaan.
Want al telt het land dan maar 2000
onderdanen, het wordt in Frankrijk
toch door een keurig gezantschap ver
tegenwoordigd. Ik moest even zoeken
voor ik dat gezantschap gevonden had.
Even later zat ik tegenover de eerste
secretaris van het gezantschap, een
uiterst elegant geklede jonge man, die
de moore naam van d' Ailleres draagt
Ik vroeg hem welke partijen de verkie
zingsstrijd hadden aangebonden, wat
hun programma was, enz. enz. Hij ant
woordde niet, maar verdween een half
uur en ik verdenk hem er van, dat hij
de hoofdstad van zijn miniatuurland
heeft opgebeld om te informeren wat
hij antwoorden mocht. Hij kwam me
vertellen, dat er twee „grote" partijen
zijn, te weten de Union Démocratique,
of te wel Liberale Partij en de Socia
listische Partij Monaco. Deze partijen
zijn het, wat de binnenlandse politiek
betreft, volkomen met elkaar eens.
Waarom stemt de ene Monegask
dan op de socialisten en de andere op
de liberalen, als er geen verschil tussen
hen bestaat?
De diplomaat legde me uit, dat in
Monaco allen elkaar kennen en dat de
Monegasken niet op een partij maar
op een vriend stemmen.
Hoe groot het budget van deze
wonderlijke staat wel kon zijn? vroeg
ik vervolgens.
Negen millioen gulden per jaar.
De Monegasken betalen echter geen
cent belasting, aangezien de staat al
zijn inkomsten uit de winst van de
bank en van de hotels trekt. Monaco
ontvangt jaarlijks liefst twee millioen
toeristen, die allen een kleine toeslag
op hun hotelprijzen moeten betalen.
Hiervan wordt zelfs het leger, dat zes
tig man telt en onder leiding van een
heuse generaal staat, betaald.
Verder wist de eerste secretaris me
niet zo erg veel over zijn landje te
In 1951 nieuwe Kerkorde
in Herv. Kerk
De Generale Synode der Ned. Herv.
Kerk heeft besloten, dat zal worden
gewerkt naar invoering der nieuwe
Kerkorde op 1 April 1951 Het nieuwe
dienstboek der kerk zal echter pas na
die datum in behandeling komen.
zo vreedzaam, zo ver van de harde rea
liteit en zo charmant is als juist in die
operette-hoofdstad Monaco.
Twist om een kist
Een sinaasappelkist op de overloop
van twee hoog te Amsterdam heeft
Zaterdagavond een poging tot doodslag
en Zondagochtend de verzoening ver
oorzaakt.
De familie van drie hoog kwam
tegen half twaalf thuis en struikelde
op twee hoog over de kist. Een stevige
schop deed het ding tegen de deur van
twee hoog belanden. Vrijwel onmid
dellijk werd deze opengerukt en kwam
twee hoog zelf naar buiten. De kist
vloog terug, de gang op. Van het
schoppen kwamen woorden en van de
woorden klappen. Toen snelde drie
hoog naar boven, pakte vuilnisbak en
schillenemmer en deponeerde de in
houd hiervan over het hoofdvan
twee hoog. Maar deze greep een bijl
en gaf een klap. Gelukkig was de bijl
stomp, maar drie hoog was buiten ge
vecht. Op dat ogenblik arriveerde de
politie, door buren gewaarschuwd.
Twee hoog ging naar het bureau en
drie hoog naar het ziekenhuis.
Zondagmorgen kwam drie hoog
evenwel ook naar het bureau, een
groot verband om zijn hoofd, maar
vol verzoening. Hij kwam twee hoog
halen. Samen zijn ze naar huis ge
gaan en „of meneer'er alsjeblieft maar
niets van wil maken".
Te weinig vakmensen en ie veel kantoorbedienden
(Van onze Haagse redacteur.)
Jaarlijks melden zich ongeveer 12.000 jongelui aan voor dienstneming bü
de Koninklijke Marine. Men heeft er niet meer dan 1800 nodig. Er moeten er
dus heel wat teleurgesteld worden. Het merkwaardige is, dat zjj, die in alle
opzichten geschikt zijn voor de Marinedienst, bijna allen worden aangenomen.
Dit betekent dus, dat het merendeel ongeschikt is.
Het is een onderwerp, waaraan aan
dacht besteed dient te worden. De cij
fers van de Marine herinneren ons er
aan Inderdaad is men in regeringskrin
gen, in het bedrijfsleven en bij het on
derwijs niet blind voor dit probleem; er
worden studies aan gewijd. Het wordt
tijd, dat er ook een goede oplossing ge
vonden wordt.
Handicap bij de industrialisatie
Van het totale aantal jongemannen,
dat zich aanmeldt, blijkt na medische
keuring, politieke testing en onderzoek
naar de bekwaamheden inderdaad
slechts 18 pet. in aanmerking te komen
voor plaatsing. De helft valt al direct
af bij het doktersonderzoek. Er komen
allerlei lichaamsgebreken en algeme
ne zwakte voor de dag; men mag dus
wel zeggen, dat het met de lichamelijke
conditie van ons volk nog lang niet
gunstig gesteld is. Vervolgens valt een
percentage af, dat in het verleden niet
volkomen politiek betrouwbaar is ge
weest en tenslotte moet men verschei
dene jongelui naar huis sturen, omdat
zij, hoewel zij een technisch vak ge
leerd hebben, daarin nog niet voldoen
de bekwaamheid hebben verworven of
te weinig aanleg tonen.
Een oorlogsschip is als het ware een
fabriek; het moet bemand zijn met
experts. Zij zijn niet genoeg te krijgen.
Vandaar, dat de Marine zelf wel aan
technische opleiding doet van jongelui,
ciie op een oorlogsbodem zullen gaan
dienst doen.
Deze cijfers en deze ervaringen ves
tigen weer eens de aandacht op het
moeilijke probleem der absoluut nood
zakelijke industrialisatie. Zij kan na
melijk alleen slagen, als behalve in de
aanschaffing van de outillage voorzien
kan worden in de toevoer van ge
schoold personeel.
In veel gevallen is de ambachts
school-opleiding onvoldoende, maar
wat de industrialisatie nog meer be
lemmert, is de drang van verscheidene
ouders naar een administratieve betrek
king voor hun kinderen. Het lijkt wel
ol de vakarbeid bij velen nog altijd
veel lager staat aangeschreven dan de
Kantoorarbeid. Dat is te betreuren, niet
clleen om het niet gerechtvaardigde
verschijnsel zelf, maar ook, omdat
daaruit voortvloeit een te groot aanbod
van administratief personeel met alle
narigheid voor de betrokkenen daar
aan verhonden en een te geringe
toevloed van vakmensen.
Gisterenavond is op de van knipper
lichten voorziene spoorwegovergang op
de Edammer Jaagweg nabij Oosthuizen
een dodelijk ongeluk gebeurd. Toen öe
38-jarige wielrijder J. Booy uit Oosthui
zen door trein 369, die om 18.30 uit Am
sterdam vertrekt, werd begrepen.
Booy, die de flikkerlichten niet schijnt
te hebben opgemerkt, werd door de in
volle vaart rijdende trein meegesleurd
en onherkenbaar verminkt. Zijn totaal
vernield rijwiel vloog tegen de knipper-
iichtinstallatie, dié daardoor onklaar
geraakte.
De trein had door het ongeval 20 mi
nuten vertraging.
De politie heeft het lijk in beslag
genomen.
T.N.I. SLAAGS MET BENDE
„De Nieuwsgier" van Zaterdag
meldt, dat 30 km. ten Oosten van
Djakarta een afdeling der T.N.I.
slaags is geraakt met een ongeveer
300 man sterke bende, waarvan de
leden waren gekleed in het uniform
van de K.N.I.L. en bewapend met 6
Brenengeweren en een Lewisgeweer.
Van de bende werden 4 man gedood,
6 gewond en 46 gearresteerd. Aan de
zijde der TN.I. viel één dode.
STOFFELIJKE RESTEN
OVERGEDRAGEN
Maandagmiddag zijn te Atrecht
(Fr.) op plechtige wijze de stoffelij
ke resten van vijftig Nederlandse
militairen en verzetslieden, die in de
oorlog in Frankrijk sneuvelden of ge
fusilleerd werden, door de Franse
regering aan de Nederlandse rege
ring overgedragen.
DIPLOMATIEKE BETREKKINGEN
TUSSEN VATICAAN EN RIS.
In het Vaticaan wordt bevestigd,
dat de Heilige Stoel en do Republiek
Indonesia Serikat diplomatieke be
trekkingen zullen onderhouden. De
Heilige Stoel zal bij de Indonesische
regering een internuntius benoemen,
terwijl de RIS bij het Vaticaan een le
gatie zal vestigen.
Zaterdag 25 Maart zal het K.N.V.B.-
bestuur in een buitengewone Bondsver
gadering bijeenkomen, teneinde het
voorstel tot herziening van de Competi
tie-indeling in behandeling te nemen.
De commissie van onderzoek, bestaande
uit de heren Burgwal, voorzitter, Bock-
meulen, Feddema en Vosman heeft in
haar programma een landelijke eerste
klasse opgenomen, „Los van alle dis
tricten". Voor deze landelijke eerste
klasse, wenst zij vier afdelingen van 15
elftallen, later gereduceerd tot -12. Er
zouden evenwel zes districten voor de
tweede, derde en vierde klasse worden
gehandhaafd, met een verhouding van
i8 en twaalf elftallen per afdeling.
Voor de reserve-klassen zou de verhou
ding 139 worden. Ook zou in het
voorstel zijn opgenomen, de afschaffing
van de degradatiewedstrijden. Promotie
wedstrijden zullen ten dele nog nood
zakelijk blijven.
Manschappen van de Darul
Islam gearresteerd
Een compagnie van de te Semarang
gestationneerde mobiele brigade heeft
in de omgeving van Brebes 150 leden
gearresteerd van troepen van de Da-
rul Islam,
UNO BEDIENT ZICH VAN
ESPERANTO
Het bureau voor publieke voorlich
ting van de UNO verzocht aan de Espe-
rantobond voor Noord-Amerika om
exemplaren van de Esperanto-verta-
ling van de „Verklaring van de Rech
ten van de Mens" ter verspreiding in
de gehele wereld. De bond heeft aan
dit verzoek voldaan. Dit is de eerste
officiële uitgifte van een Esperanto-do
cument door de UNO.
Een Amerikaanse rechtbank te
Munchen veroordeelde zes Duitsers tot
gevangenisstraffen van zeven tot dertig
maanden wegens pogingen om buitge
maakte vizieren en gyrokompassen van
de Luftwaffe aan buitenlandse mo
gendheden. w.o. Zwitserland, Spanje
en Argentinië, te verkopen.
De Zweedse prinsesjes van het Haga Kasteel, dit zijn de dochtertjes van
prinses Sibylla, hebben op het ogenblik bezoek van hun Deense nichtjes,
de dochtertjes van koningin Ingrid en koning Frederik. De prinsesjes in
de sneeuw, v.l.n.r. Margaretha, Desirèe, Benedikte, Kristina en Anne-Marie.
Hoe versterkt zich onze boerenstand?
Een van de dingen, waarop wel eêns
ter dege de aandacht mocht worden
gevestigd, zo zei ons de heer Joh. de
Veer, voedselcommissaris in deze pro
vincie, is de werktuigencoöperatie, die
in Noord-Holland nog tot de zeer zeld
zame verschijningen behóórt en die
toch in zo hoge mate kan bijdragen om
de rentabiliteit van het boerenbedrijf
tet verhogen.
Doordat er dit jaar enige bij zijn ge
komen, zijn er in deze provincie thans
vijf van deze verenigingen en hoe ge
ring dit cijfer is, moge blijken uit het
feit, dat deze werktuigencoöperaties
samen met coöp. dorsverenigingen lan
delijk zijn georganiseerd in de Fede
ratie van Land- en Tuinbouwwerktui-
gen exploiterende Coöperaties, de
FLEC, die in Nederland ongeveer 500
leden telt, waarvan er zes, zegge en
schrijve zes, in onze provincie worden
gevonden. Onder deze zes leden vindt
men een dorsvereniging, die uit Zuid-
Zij pe, verder de met rijkssteun wer
kende werktuigencoöperatie Geestmer-
ambacht, terwijl van de resterende vier
werktuigencoöperaties, die werken zon
der overheidssteun, de oudste, die uit
de Zijpe. werd opgericht in 1946. De
di e andere, die te Opmeer, Texel en
Groot-Schermer, zijn pas begonnen.
Een enthousiaste pleitbezorger.
Zo hebben we hier dus te doen met
een wijze van organisatie, waarvan mag
worden gezegd, dat ze in Noord-Hol-
Amerikanen naar Nederland, versterkt onze deviezenpositie. Daarom gaal
Nederland in Amerika reclame maken. Hoe kunnen wij dit nog beter doen
dan door een molen naar Amerika te sturen! In een fabriek te Warmond
wordt de laatste hand gelegd aan een natuurgetrouwe copie van een zgn
wipwatermolen, die door de Algemene Nederlandse Vereniging vooi
Vreemdelingenverkeer aan het Rockefeller Center te New York zal wor
den aangeboden. De molen, die deze maand nog zal worden verscheept, zal
dit voorjaar drie maanden in het hartje van 't Rockefeller Center draaien
omgeven door tulpen en hyacinten.
Scheepvaartberichten
Abbedijk, New York—Buenos Aires, 15-1 te
Montevideo verwacht Aldabi, R'dam—Buenos
.lires, pass. 14-1 Finisterre Aldebaran, 14-1
van Portland naar Boston Alphard, Puerto
Alegre—R'dam, 15-1 van Rio de Janeiro te
Vitoria Arkeldijk, 14-1 van Baltimore te
Norfolk Bali, A'dam—Batavia, pass. 14-1
Guardafui Bennekom, 15-1 van Cristobal
naar Bueno Aventure Borneo, Bangkok—
R'dam, 15-1 te Suez Boschfontein, A'dam—
2 -Afrika, 15-1 van Antwerpen. Breda, 14-1
van Valparaiso naar Plsco Cameronia, 26-1
van Batavia tc A'dam venvacht Etrema (t),
Curacao—Bombay, 15-1 van Suez Friesland,
15-1 van R'dam tc Hamburg Ilestia, Puerto
—Plata—A'dam, 15-1 dwars Lizard Indra-
pura, R'dam—Batavia. 16-1 tc Belawan ver
wacht, Jaarstroom, Kolonou—A'dam, 16-1 tc
Freetown vcnVacbt Johan van Oldenbarne-
eelt, A'dam—Java, 15-1 van Sabang Jupiter,
A'dam—Alexandria, 14-1 van Gibraltar Kota,
Agung, Batavia—R'dam, pass. 14-1, 21 uur,
Point do Galle Kola Cede, Java—R'dam,
pass. 15-1, 14 uur, Finisterre, 18-1, 6 uur,
I i Hock van Holland venvacbt J-aurcnskerk,
Basrah—R'dam, 15-1 van Port Said Lemster-
1 Kerk, Verawal—R'dam, 15-1 van Aden Lis-
•■t'kerk, 15-1 van Hamburg naar Antwerpen
Lombok, New Orleans—Kaapstad, 14-1 van Tri
nidad Loosdrecbt, 14-1 van Hamburg naar
lutwerpen Lucita (t), 15-1 van Thames te
tleysliam ten anker Maaskerk, 15-1 van
Lagos naar Port Harcouit Madura, A'dam—
'alavia, 14-1 van Sabang Malvina, 14-1
an Miri naar Singapore ManuraD, 15-1 van
'enang tc Singapore Mapia, A'dam—Ma-
assar, pass. 15-1 Pantellaria Mataram, Ba-
ivia—R'dam, 15-1 tc Suez Meliskerk, IV-
1 'in—Brisbane, 14-1 tc Adelaide - Mentor,
Vdam—Alexandria, 15-1 to Lipari - Mcrwede,
'dam-Duala, 14-1 van Dakar - Modiokerto,
ouden—Java, pass. 15-1, 8 uur, Malta - Xe-
i ralnd (t), 15-1 van Tencriffe te Bahrein
ieuw-Amsterdam, 15-1 van Cristobal ta Ha-
1
vanna Noordwijk, R'dam—Setc, pass. 15-1
Gibraltar Ophir, 15-1 van Surabaja te Bata
via venvacht Oranje, A'dam—Batavia, pass.
15-1 Gibraltar Ossendrecht, 14-1 van Gdynia
naar Italic Parkhaven, R'dam—Buenos Aires,
13-1 van Antwerpen Phrontis, Java—A'dam,
pass. 16-1 Socotra Prins Willem V, Delfzijl
-Lissabon, pass, 14-1 Ouessant Raki, 16-1
van New York te Bahrein Rijn, Cardiff—
Azoren, pass. 15-1 Lands End Rijnkerk,
14-1 van Beira naar Dar es Salaam Schie-
diik, Baltimore—New Orleans, 15-1 te Mobile
venvacht Sloterdijk, Batavia—New York, pass.
14-1 Pantellaria Straat Malakka, 14-1 van
Lorenzo Marquez naar Singapore SlTcefkerk,
15-1 van Mozambique naar Lorenzo Marquez
Tabian, 14-1 van Kantaug naar Colombo
Talisse, Java—A'dam, pass. 15-1 Zuidpunt Cey
lon Tarakan, A'dam—Makassar, pass. 15-1
Gibraltar Tegelberg, 16-1 van Singapore te
Penaug Themisto, 14-1 van Cagliari te
Huelva venvacht Waterman, 15-1 van Ba
tavia te R'dam Willem Ruys, R'dam—Bata
via, pass. 14-1 15.15 uur van Suez.
Loppersum, 16-1 van Philippeville tc A'dam
Oroon, 14-1 van A'dam naar Tsïanboel
Polyphemus, 14-1 van A'dam naar Java
Radja, New York—Java, 12-1 te Bombay -
Kotti, 15-1 van Java te A'dam Stad Breda,
A'dam—Kaapstad, 15-1 tc Antwerpen Stad
Dordrecht, 14-1 van Slcttin te A'dam - Stad
Maastricht, 15-1 van IJmuiden tc Vlaardingen
- Tawab', 15-1 van A'dam naai" Buenos Aires
- Tiba, Bcunos Aires—R'dam, 16-1 te Aut-
v.erpen Volendam, R'dam—Fremantle 15-1
420 mijl zuidoost van Cocos-eilaudcn.
Aagtekcrk. 16-1 van Brisbane to Sydney
Abbedijk, 16-1 van New York tc Buenos
Aires Alblasscrdijk, New Orleans—Londen—
Antwerpen—R'dam, passeerde 16-1 Kcywest
Axeldijk, 16-1 van Brownsville te Houston
Bacchus, 15-1 van New York naar Puerto
Cabello - Bennekom, 16-1 van Cristobal te
Buenaventura Congnstroom, 16-1 tc Lome
Delfland, A'dam—Buenos Aires, pass. 15-1
MiroUios - Edam, New York R'dam, 16-1 naar
Scillies
land nog geheel in de kinderschoenen
staat.
Ten einde er wat meer van aan de
weet te komen, hadden we een onder
houd met de heer Nic. Hopman te
Schagerbrug, voorzitter van de werk
tuigen coöperatie aldaai, die niet alleen
bereid bleek ons er het een en ander
over te vertellen, maar die bovendien
'n enthousiast pleitbezorger bleek voor
deze vorm van coöperatie, die hier in
veel te geringe mate wordt aangetrof
fen en die toch zulke grote diensten
kan bewijzen aan de boerenstand.
Pionierswerk in Noord-Holland.
Gedurende de winter 1945-1946 had
de afdeling Zijpe van de Hollandse
Maatschappij van Landbouw in samen
werking met de L.T.B. het initiatief ge
nomen tot enkele vergaderingen, waar
het onderwerp „Werktuigencoöperatie"
,werd ingeleid door Ir. Lienesch, die er
op wees, hoe gedurende de oorlog in
Engeland op deze wijze prachtige re
sultaten waren bereikt.
Niet alle aanwezigen bleken te zijn
overtuigd, want toen de vraag werd
gesteld, wie bereid was om mee te
doen, was het aantal te gering. Er
meldden zich een 3C a 35 liefhebbers,
die te samen een uitgestrektheid land
bezaten van 600 a 700 H.A., terwiji
men zich had voorgesteld, dat een uit
gestrektheid van ca. 1200 H.A. nodig
was om te kunnen beginnen.
Er werd toch doorgezet, enkelen
veranderden van opvatting en toen in
Februari 1946 éen oprichtersvergade
ring werd bijeengeroepen, traden 45
leden toe met ruim 900 H.A.
Het benodigde kapitaal werd ge
makkelijk gevonden, het werd geheven
door een omslag ad 20 per H.A., over
welk geld per jaar 3 pet. rente werd
betaald.
Hoe de vereniging groeide
Als eerste werktuigen werden ge
kocht een tractor, een ploeg en een
trekker-binder. Een jaar later werd
reeds een tweede tractor gekocht.
Successievelijk volgden een sproeima-
chine, een aaraappelrooimachine, een
slootmachine en twee mestversprei-
ders. Ook bleek het bezit van één
zelfbinder te weinig, ir. k;* afgelopen
seizoen werd er gewerkt met twee van
zulke werktuigen, die gedurende 350
uur in bedrijf zijn geweest.
Neem nu eens een sproeimachine
zo verklaarde onze zegsman enthou
siast. Het is eenvoudig een ondenk
baarheid, dat een boer tot de aan
schaffing er van zou kunnen overgaan
Dat zou veel en veel te duur zijn
Maar de onmisbaarheid er van is dub
bel cn dwars bewezen, wc zouden het
ci onmogelijk meer buiten kunnen
stellen.
En hoe marcheert de vereniging?
Prachtig. In 1948 werd voor werk
zaamheden in rekening gebracht een
bedrag van ongeveer 18.000 bij een
kapitaalbezit, na afschrijving, van
f 21.248. Dat lijkt misschien wel erg
veel, maar de afschrijving drukt ont
zettend zwaar. En natuurlijk
moesten we eerst ervaring opdoen.
Datalle machines geregeld hebben
voldaan, zou ik niet durven zeggen.
Maar daar komt een mens doorheen.
De boeren moeten deze '"int heen
Doen ze het niet, dan raken ze op
achter. Ten minste, wanneer niet dc
een of andere particulier de zaak in
handen neemt en werktuigen gaat
verhuren. Maar het is beter, dat de
boeren het zelf doen.
Hoe staat het met de uitdraging
van de coöperatieve gedachte in
werktuigenverenigingen?
Er is geen vereniging, waarin die
krachtiger wordt bevorderd dan juist
in de werktuigencoöperatie. Bij de
zuivelfabriek is het min of meer zo
geworden, dat de boer denkt zijn co-
operatieve plicht te hebben volb.acht
wanneer hij zijn melkbussen aan de
weg heeft gezet. Hier is het niet alleen
iets als pionierswerk, dat wordt ge
daan, maar bovendien moeten de men
sen zich voortdurend naar elkaar blij
ven schikken. Twee leden kunnen één
machine niet op dezelfde dag gebrui
ken. Ze zouden het soms wel willen
maar het kan nu eenmaal niet. Daar
om moeten ze willen samenwerken,
altijd door.
En bevordert de werktuigencoöpe
ratie de rentabililteit der bedrijven?
O ja. Er is zeker sprake van per-
soneelsbesparing, maar bovendien
neemt de bedrijfszekerheid in belang
rijke mate toe. Want verschillende
machines worden juist dan gebruikt
wanneer er door de grote drukte
moeilijk personeel te krijgen, is. Daar
om geloof ik, dat onze machines de
werkloosheid niet eens in de hand
werken, ook al sparen ze volk uit.
Ten slotte vroegen we nog, hoe do
heer Hopman de toekomst van zijn
vereniging beoordeelde. Het antwoord
luidde, zoals we, nu alles wat we al
te horen hadden gekregen, hadden
verwacht.
We gaan geregeld door. Op het
ogenblik zijn we doende over een ma
chine voor het inkuilen van gras. Het
is een nieuwe methode, waarbij 15 pet
bieten cn voor de rest gras worden
dooreen gehakseld, die dan ze in dc
silo gaan. We moeten daarover nog
vergaderen. En overigens, we hadden
gedacht, dat we het oprichtingskapi
taal er wel gauw uit zouden hebben.
Geregeld zijn er weer nieuwe of weer
andere machines nodig. Intussen, we
Maar dat lijkt wel niet mee te vallen,
kunnen niet meer buiten de vereni
ging. Wat moet ik er meer van zeg
gen.
Een voorbeeld voor onze
boerenstand.
Ziehier het oordeel van iemand
die thans midden in dé werktuigen-
coöperatie zit. We geloven, dat er in
ons gewest nog veel, heel veel boeren
zijn, die goed doen daarvan kennis tc
nemen Want diegene, die strak- het
meest economische cn meest zekere
bedrijf heeft, zal een eventuele terug
slag het best doorstaan. En dat deze
terugslag zal komen, zou iemand
daar nog aan twijfelen?
Echter, er zijn meer dingen, die ons
agrarisch bedrijf kunnen versterken
Op op'- ond""„ komen we in vof-
gende a- 'len terug.