Werktuigencoöperatie - in Noord-Holland nog in de kinderschoenen Monaco: operette-staat aan de Middellandse Zee wE BELEVEN EEN PERIODE van hoogconjunctuur in de landbouw en de veeteelt en onze agrariërs kunnen deze tijd niet beter gebruiken dan door zich sterk te maken voor de toekomst. Wat gebeurt er in dit opzicht? Dat was de vraag, die we aan verschillende vooraanstaande mensen uit de organisatie hebben voorgelegd en hoewel sommigen ons een antwoord schuldig bleven, waren er toch verschillenden, die op menigerlei gebied vooruitgang zagen. En zo zjjn we langzamerhand tot de conclusie gekomen, dat er meer gebeurt dan velen beseffen, méér ook, dan veel agrariërs zelf beseffen. Twee partijen zijn het volkomen eens Duizend aanmeldingen permaandvoor dienstneming bij de Marine Wie! rijder door trein gegrepen en gedood Een nieuwe competitie indeling van de K.N.V.B.? Er gebeuri meer, dan velen beseffen DINSDAG 17 JANUARI 1950 Met zeer primitief politiek leven (Van onze correspondent in Parijs). In het zonnige Zuiden van Frankrijk, tussen het mondaine Nice en het elegante Menton, ligt de onafhankelijke staat Monaco. Het is een land met een eigen regering, een eigen hoofdstad, eigen postzegels en eigen geld, een eigen politie, een eigen leger en de onderdanen hebben een eigen nationaliteit. Maar die hele staat is slechts anderhalve vierkante kilometer groot. Rijdt men van Marseille langs de Franse Riviera naar de Italiaanse grens, dan komt men dwars door dat zelfstandige Prinsdom. Maar aangezien de grenzen niet bewaakt worden, men geen paspoort behoeft te tonen en de douanes ook onzichtbaar blijven, moet men wel heel goed uitkijken om te kunnen constateren, wanneer men Frankrijk uit en Monaco inrijdt. Dan moet men trouwens sterk vaart minderen, anders is men het land al weer uit voor men het weet, aangezien het op enkele plaatsen slechts een paar honderd meter breed is. vertellen. Dus nam ik afscheid en slen terde door de grauwe, regenachtige straten van Parijs naar huis. En onder weg dacht ik aan dat wonderlijk sym pathieke operette-landje daar aan die blauwe Middellandse Zee. Men kan natuurlijk om zo'n zelfstan dige staat van anderhalve vierkante kilometer glimlachen, maar ik heb Het Rijk bevat twee steden, de vrien delijke hoofdstad Monaco en het we reldberoemde Monte Carlo, het dorado van alle gokkers. Prins Raignier III staat aan het hoofd van de stad. Hij is 26 jaar oud en officier in het'Franse nooit een stad gezien, waar het leven leger. Hij regeert over 2000 onderda nen. Hiervan hebben er 996 het kies recht, aangezien de vrouwen hier niet mogen stemmen. Deze 996 Monegasken nu zijn Zondag 8 Januari ter stem bus getrokken om een nieuw parle ment te benoemen, welk orgaan 18 le den telt. Socialisten en liberalen. Om me eens wat nader op de hoogte te stellen van het politieke leven in Monaco, ben ik naar het gezantschap van de Monegasken in Parijs gegaan. Want al telt het land dan maar 2000 onderdanen, het wordt in Frankrijk toch door een keurig gezantschap ver tegenwoordigd. Ik moest even zoeken voor ik dat gezantschap gevonden had. Even later zat ik tegenover de eerste secretaris van het gezantschap, een uiterst elegant geklede jonge man, die de moore naam van d' Ailleres draagt Ik vroeg hem welke partijen de verkie zingsstrijd hadden aangebonden, wat hun programma was, enz. enz. Hij ant woordde niet, maar verdween een half uur en ik verdenk hem er van, dat hij de hoofdstad van zijn miniatuurland heeft opgebeld om te informeren wat hij antwoorden mocht. Hij kwam me vertellen, dat er twee „grote" partijen zijn, te weten de Union Démocratique, of te wel Liberale Partij en de Socia listische Partij Monaco. Deze partijen zijn het, wat de binnenlandse politiek betreft, volkomen met elkaar eens. Waarom stemt de ene Monegask dan op de socialisten en de andere op de liberalen, als er geen verschil tussen hen bestaat? De diplomaat legde me uit, dat in Monaco allen elkaar kennen en dat de Monegasken niet op een partij maar op een vriend stemmen. Hoe groot het budget van deze wonderlijke staat wel kon zijn? vroeg ik vervolgens. Negen millioen gulden per jaar. De Monegasken betalen echter geen cent belasting, aangezien de staat al zijn inkomsten uit de winst van de bank en van de hotels trekt. Monaco ontvangt jaarlijks liefst twee millioen toeristen, die allen een kleine toeslag op hun hotelprijzen moeten betalen. Hiervan wordt zelfs het leger, dat zes tig man telt en onder leiding van een heuse generaal staat, betaald. Verder wist de eerste secretaris me niet zo erg veel over zijn landje te In 1951 nieuwe Kerkorde in Herv. Kerk De Generale Synode der Ned. Herv. Kerk heeft besloten, dat zal worden gewerkt naar invoering der nieuwe Kerkorde op 1 April 1951 Het nieuwe dienstboek der kerk zal echter pas na die datum in behandeling komen. zo vreedzaam, zo ver van de harde rea liteit en zo charmant is als juist in die operette-hoofdstad Monaco. Twist om een kist Een sinaasappelkist op de overloop van twee hoog te Amsterdam heeft Zaterdagavond een poging tot doodslag en Zondagochtend de verzoening ver oorzaakt. De familie van drie hoog kwam tegen half twaalf thuis en struikelde op twee hoog over de kist. Een stevige schop deed het ding tegen de deur van twee hoog belanden. Vrijwel onmid dellijk werd deze opengerukt en kwam twee hoog zelf naar buiten. De kist vloog terug, de gang op. Van het schoppen kwamen woorden en van de woorden klappen. Toen snelde drie hoog naar boven, pakte vuilnisbak en schillenemmer en deponeerde de in houd hiervan over het hoofdvan twee hoog. Maar deze greep een bijl en gaf een klap. Gelukkig was de bijl stomp, maar drie hoog was buiten ge vecht. Op dat ogenblik arriveerde de politie, door buren gewaarschuwd. Twee hoog ging naar het bureau en drie hoog naar het ziekenhuis. Zondagmorgen kwam drie hoog evenwel ook naar het bureau, een groot verband om zijn hoofd, maar vol verzoening. Hij kwam twee hoog halen. Samen zijn ze naar huis ge gaan en „of meneer'er alsjeblieft maar niets van wil maken". Te weinig vakmensen en ie veel kantoorbedienden (Van onze Haagse redacteur.) Jaarlijks melden zich ongeveer 12.000 jongelui aan voor dienstneming bü de Koninklijke Marine. Men heeft er niet meer dan 1800 nodig. Er moeten er dus heel wat teleurgesteld worden. Het merkwaardige is, dat zjj, die in alle opzichten geschikt zijn voor de Marinedienst, bijna allen worden aangenomen. Dit betekent dus, dat het merendeel ongeschikt is. Het is een onderwerp, waaraan aan dacht besteed dient te worden. De cij fers van de Marine herinneren ons er aan Inderdaad is men in regeringskrin gen, in het bedrijfsleven en bij het on derwijs niet blind voor dit probleem; er worden studies aan gewijd. Het wordt tijd, dat er ook een goede oplossing ge vonden wordt. Handicap bij de industrialisatie Van het totale aantal jongemannen, dat zich aanmeldt, blijkt na medische keuring, politieke testing en onderzoek naar de bekwaamheden inderdaad slechts 18 pet. in aanmerking te komen voor plaatsing. De helft valt al direct af bij het doktersonderzoek. Er komen allerlei lichaamsgebreken en algeme ne zwakte voor de dag; men mag dus wel zeggen, dat het met de lichamelijke conditie van ons volk nog lang niet gunstig gesteld is. Vervolgens valt een percentage af, dat in het verleden niet volkomen politiek betrouwbaar is ge weest en tenslotte moet men verschei dene jongelui naar huis sturen, omdat zij, hoewel zij een technisch vak ge leerd hebben, daarin nog niet voldoen de bekwaamheid hebben verworven of te weinig aanleg tonen. Een oorlogsschip is als het ware een fabriek; het moet bemand zijn met experts. Zij zijn niet genoeg te krijgen. Vandaar, dat de Marine zelf wel aan technische opleiding doet van jongelui, ciie op een oorlogsbodem zullen gaan dienst doen. Deze cijfers en deze ervaringen ves tigen weer eens de aandacht op het moeilijke probleem der absoluut nood zakelijke industrialisatie. Zij kan na melijk alleen slagen, als behalve in de aanschaffing van de outillage voorzien kan worden in de toevoer van ge schoold personeel. In veel gevallen is de ambachts school-opleiding onvoldoende, maar wat de industrialisatie nog meer be lemmert, is de drang van verscheidene ouders naar een administratieve betrek king voor hun kinderen. Het lijkt wel ol de vakarbeid bij velen nog altijd veel lager staat aangeschreven dan de Kantoorarbeid. Dat is te betreuren, niet clleen om het niet gerechtvaardigde verschijnsel zelf, maar ook, omdat daaruit voortvloeit een te groot aanbod van administratief personeel met alle narigheid voor de betrokkenen daar aan verhonden en een te geringe toevloed van vakmensen. Gisterenavond is op de van knipper lichten voorziene spoorwegovergang op de Edammer Jaagweg nabij Oosthuizen een dodelijk ongeluk gebeurd. Toen öe 38-jarige wielrijder J. Booy uit Oosthui zen door trein 369, die om 18.30 uit Am sterdam vertrekt, werd begrepen. Booy, die de flikkerlichten niet schijnt te hebben opgemerkt, werd door de in volle vaart rijdende trein meegesleurd en onherkenbaar verminkt. Zijn totaal vernield rijwiel vloog tegen de knipper- iichtinstallatie, dié daardoor onklaar geraakte. De trein had door het ongeval 20 mi nuten vertraging. De politie heeft het lijk in beslag genomen. T.N.I. SLAAGS MET BENDE „De Nieuwsgier" van Zaterdag meldt, dat 30 km. ten Oosten van Djakarta een afdeling der T.N.I. slaags is geraakt met een ongeveer 300 man sterke bende, waarvan de leden waren gekleed in het uniform van de K.N.I.L. en bewapend met 6 Brenengeweren en een Lewisgeweer. Van de bende werden 4 man gedood, 6 gewond en 46 gearresteerd. Aan de zijde der TN.I. viel één dode. STOFFELIJKE RESTEN OVERGEDRAGEN Maandagmiddag zijn te Atrecht (Fr.) op plechtige wijze de stoffelij ke resten van vijftig Nederlandse militairen en verzetslieden, die in de oorlog in Frankrijk sneuvelden of ge fusilleerd werden, door de Franse regering aan de Nederlandse rege ring overgedragen. DIPLOMATIEKE BETREKKINGEN TUSSEN VATICAAN EN RIS. In het Vaticaan wordt bevestigd, dat de Heilige Stoel en do Republiek Indonesia Serikat diplomatieke be trekkingen zullen onderhouden. De Heilige Stoel zal bij de Indonesische regering een internuntius benoemen, terwijl de RIS bij het Vaticaan een le gatie zal vestigen. Zaterdag 25 Maart zal het K.N.V.B.- bestuur in een buitengewone Bondsver gadering bijeenkomen, teneinde het voorstel tot herziening van de Competi tie-indeling in behandeling te nemen. De commissie van onderzoek, bestaande uit de heren Burgwal, voorzitter, Bock- meulen, Feddema en Vosman heeft in haar programma een landelijke eerste klasse opgenomen, „Los van alle dis tricten". Voor deze landelijke eerste klasse, wenst zij vier afdelingen van 15 elftallen, later gereduceerd tot -12. Er zouden evenwel zes districten voor de tweede, derde en vierde klasse worden gehandhaafd, met een verhouding van i8 en twaalf elftallen per afdeling. Voor de reserve-klassen zou de verhou ding 139 worden. Ook zou in het voorstel zijn opgenomen, de afschaffing van de degradatiewedstrijden. Promotie wedstrijden zullen ten dele nog nood zakelijk blijven. Manschappen van de Darul Islam gearresteerd Een compagnie van de te Semarang gestationneerde mobiele brigade heeft in de omgeving van Brebes 150 leden gearresteerd van troepen van de Da- rul Islam, UNO BEDIENT ZICH VAN ESPERANTO Het bureau voor publieke voorlich ting van de UNO verzocht aan de Espe- rantobond voor Noord-Amerika om exemplaren van de Esperanto-verta- ling van de „Verklaring van de Rech ten van de Mens" ter verspreiding in de gehele wereld. De bond heeft aan dit verzoek voldaan. Dit is de eerste officiële uitgifte van een Esperanto-do cument door de UNO. Een Amerikaanse rechtbank te Munchen veroordeelde zes Duitsers tot gevangenisstraffen van zeven tot dertig maanden wegens pogingen om buitge maakte vizieren en gyrokompassen van de Luftwaffe aan buitenlandse mo gendheden. w.o. Zwitserland, Spanje en Argentinië, te verkopen. De Zweedse prinsesjes van het Haga Kasteel, dit zijn de dochtertjes van prinses Sibylla, hebben op het ogenblik bezoek van hun Deense nichtjes, de dochtertjes van koningin Ingrid en koning Frederik. De prinsesjes in de sneeuw, v.l.n.r. Margaretha, Desirèe, Benedikte, Kristina en Anne-Marie. Hoe versterkt zich onze boerenstand? Een van de dingen, waarop wel eêns ter dege de aandacht mocht worden gevestigd, zo zei ons de heer Joh. de Veer, voedselcommissaris in deze pro vincie, is de werktuigencoöperatie, die in Noord-Holland nog tot de zeer zeld zame verschijningen behóórt en die toch in zo hoge mate kan bijdragen om de rentabiliteit van het boerenbedrijf tet verhogen. Doordat er dit jaar enige bij zijn ge komen, zijn er in deze provincie thans vijf van deze verenigingen en hoe ge ring dit cijfer is, moge blijken uit het feit, dat deze werktuigencoöperaties samen met coöp. dorsverenigingen lan delijk zijn georganiseerd in de Fede ratie van Land- en Tuinbouwwerktui- gen exploiterende Coöperaties, de FLEC, die in Nederland ongeveer 500 leden telt, waarvan er zes, zegge en schrijve zes, in onze provincie worden gevonden. Onder deze zes leden vindt men een dorsvereniging, die uit Zuid- Zij pe, verder de met rijkssteun wer kende werktuigencoöperatie Geestmer- ambacht, terwijl van de resterende vier werktuigencoöperaties, die werken zon der overheidssteun, de oudste, die uit de Zijpe. werd opgericht in 1946. De di e andere, die te Opmeer, Texel en Groot-Schermer, zijn pas begonnen. Een enthousiaste pleitbezorger. Zo hebben we hier dus te doen met een wijze van organisatie, waarvan mag worden gezegd, dat ze in Noord-Hol- Amerikanen naar Nederland, versterkt onze deviezenpositie. Daarom gaal Nederland in Amerika reclame maken. Hoe kunnen wij dit nog beter doen dan door een molen naar Amerika te sturen! In een fabriek te Warmond wordt de laatste hand gelegd aan een natuurgetrouwe copie van een zgn wipwatermolen, die door de Algemene Nederlandse Vereniging vooi Vreemdelingenverkeer aan het Rockefeller Center te New York zal wor den aangeboden. De molen, die deze maand nog zal worden verscheept, zal dit voorjaar drie maanden in het hartje van 't Rockefeller Center draaien omgeven door tulpen en hyacinten. Scheepvaartberichten Abbedijk, New York—Buenos Aires, 15-1 te Montevideo verwacht Aldabi, R'dam—Buenos .lires, pass. 14-1 Finisterre Aldebaran, 14-1 van Portland naar Boston Alphard, Puerto Alegre—R'dam, 15-1 van Rio de Janeiro te Vitoria Arkeldijk, 14-1 van Baltimore te Norfolk Bali, A'dam—Batavia, pass. 14-1 Guardafui Bennekom, 15-1 van Cristobal naar Bueno Aventure Borneo, Bangkok— R'dam, 15-1 te Suez Boschfontein, A'dam— 2 -Afrika, 15-1 van Antwerpen. Breda, 14-1 van Valparaiso naar Plsco Cameronia, 26-1 van Batavia tc A'dam venvacht Etrema (t), Curacao—Bombay, 15-1 van Suez Friesland, 15-1 van R'dam tc Hamburg Ilestia, Puerto —Plata—A'dam, 15-1 dwars Lizard Indra- pura, R'dam—Batavia. 16-1 tc Belawan ver wacht, Jaarstroom, Kolonou—A'dam, 16-1 tc Freetown vcnVacbt Johan van Oldenbarne- eelt, A'dam—Java, 15-1 van Sabang Jupiter, A'dam—Alexandria, 14-1 van Gibraltar Kota, Agung, Batavia—R'dam, pass. 14-1, 21 uur, Point do Galle Kola Cede, Java—R'dam, pass. 15-1, 14 uur, Finisterre, 18-1, 6 uur, I i Hock van Holland venvacbt J-aurcnskerk, Basrah—R'dam, 15-1 van Port Said Lemster- 1 Kerk, Verawal—R'dam, 15-1 van Aden Lis- •■t'kerk, 15-1 van Hamburg naar Antwerpen Lombok, New Orleans—Kaapstad, 14-1 van Tri nidad Loosdrecbt, 14-1 van Hamburg naar lutwerpen Lucita (t), 15-1 van Thames te tleysliam ten anker Maaskerk, 15-1 van Lagos naar Port Harcouit Madura, A'dam— 'alavia, 14-1 van Sabang Malvina, 14-1 an Miri naar Singapore ManuraD, 15-1 van 'enang tc Singapore Mapia, A'dam—Ma- assar, pass. 15-1 Pantellaria Mataram, Ba- ivia—R'dam, 15-1 tc Suez Meliskerk, IV- 1 'in—Brisbane, 14-1 tc Adelaide - Mentor, Vdam—Alexandria, 15-1 to Lipari - Mcrwede, 'dam-Duala, 14-1 van Dakar - Modiokerto, ouden—Java, pass. 15-1, 8 uur, Malta - Xe- i ralnd (t), 15-1 van Tencriffe te Bahrein ieuw-Amsterdam, 15-1 van Cristobal ta Ha- 1 vanna Noordwijk, R'dam—Setc, pass. 15-1 Gibraltar Ophir, 15-1 van Surabaja te Bata via venvacht Oranje, A'dam—Batavia, pass. 15-1 Gibraltar Ossendrecht, 14-1 van Gdynia naar Italic Parkhaven, R'dam—Buenos Aires, 13-1 van Antwerpen Phrontis, Java—A'dam, pass. 16-1 Socotra Prins Willem V, Delfzijl -Lissabon, pass, 14-1 Ouessant Raki, 16-1 van New York te Bahrein Rijn, Cardiff— Azoren, pass. 15-1 Lands End Rijnkerk, 14-1 van Beira naar Dar es Salaam Schie- diik, Baltimore—New Orleans, 15-1 te Mobile venvacht Sloterdijk, Batavia—New York, pass. 14-1 Pantellaria Straat Malakka, 14-1 van Lorenzo Marquez naar Singapore SlTcefkerk, 15-1 van Mozambique naar Lorenzo Marquez Tabian, 14-1 van Kantaug naar Colombo Talisse, Java—A'dam, pass. 15-1 Zuidpunt Cey lon Tarakan, A'dam—Makassar, pass. 15-1 Gibraltar Tegelberg, 16-1 van Singapore te Penaug Themisto, 14-1 van Cagliari te Huelva venvacht Waterman, 15-1 van Ba tavia te R'dam Willem Ruys, R'dam—Bata via, pass. 14-1 15.15 uur van Suez. Loppersum, 16-1 van Philippeville tc A'dam Oroon, 14-1 van A'dam naar Tsïanboel Polyphemus, 14-1 van A'dam naar Java Radja, New York—Java, 12-1 te Bombay - Kotti, 15-1 van Java te A'dam Stad Breda, A'dam—Kaapstad, 15-1 tc Antwerpen Stad Dordrecht, 14-1 van Slcttin te A'dam - Stad Maastricht, 15-1 van IJmuiden tc Vlaardingen - Tawab', 15-1 van A'dam naai" Buenos Aires - Tiba, Bcunos Aires—R'dam, 16-1 te Aut- v.erpen Volendam, R'dam—Fremantle 15-1 420 mijl zuidoost van Cocos-eilaudcn. Aagtekcrk. 16-1 van Brisbane to Sydney Abbedijk, 16-1 van New York tc Buenos Aires Alblasscrdijk, New Orleans—Londen— Antwerpen—R'dam, passeerde 16-1 Kcywest Axeldijk, 16-1 van Brownsville te Houston Bacchus, 15-1 van New York naar Puerto Cabello - Bennekom, 16-1 van Cristobal te Buenaventura Congnstroom, 16-1 tc Lome Delfland, A'dam—Buenos Aires, pass. 15-1 MiroUios - Edam, New York R'dam, 16-1 naar Scillies land nog geheel in de kinderschoenen staat. Ten einde er wat meer van aan de weet te komen, hadden we een onder houd met de heer Nic. Hopman te Schagerbrug, voorzitter van de werk tuigen coöperatie aldaai, die niet alleen bereid bleek ons er het een en ander over te vertellen, maar die bovendien 'n enthousiast pleitbezorger bleek voor deze vorm van coöperatie, die hier in veel te geringe mate wordt aangetrof fen en die toch zulke grote diensten kan bewijzen aan de boerenstand. Pionierswerk in Noord-Holland. Gedurende de winter 1945-1946 had de afdeling Zijpe van de Hollandse Maatschappij van Landbouw in samen werking met de L.T.B. het initiatief ge nomen tot enkele vergaderingen, waar het onderwerp „Werktuigencoöperatie" ,werd ingeleid door Ir. Lienesch, die er op wees, hoe gedurende de oorlog in Engeland op deze wijze prachtige re sultaten waren bereikt. Niet alle aanwezigen bleken te zijn overtuigd, want toen de vraag werd gesteld, wie bereid was om mee te doen, was het aantal te gering. Er meldden zich een 3C a 35 liefhebbers, die te samen een uitgestrektheid land bezaten van 600 a 700 H.A., terwiji men zich had voorgesteld, dat een uit gestrektheid van ca. 1200 H.A. nodig was om te kunnen beginnen. Er werd toch doorgezet, enkelen veranderden van opvatting en toen in Februari 1946 éen oprichtersvergade ring werd bijeengeroepen, traden 45 leden toe met ruim 900 H.A. Het benodigde kapitaal werd ge makkelijk gevonden, het werd geheven door een omslag ad 20 per H.A., over welk geld per jaar 3 pet. rente werd betaald. Hoe de vereniging groeide Als eerste werktuigen werden ge kocht een tractor, een ploeg en een trekker-binder. Een jaar later werd reeds een tweede tractor gekocht. Successievelijk volgden een sproeima- chine, een aaraappelrooimachine, een slootmachine en twee mestversprei- ders. Ook bleek het bezit van één zelfbinder te weinig, ir. k;* afgelopen seizoen werd er gewerkt met twee van zulke werktuigen, die gedurende 350 uur in bedrijf zijn geweest. Neem nu eens een sproeimachine zo verklaarde onze zegsman enthou siast. Het is eenvoudig een ondenk baarheid, dat een boer tot de aan schaffing er van zou kunnen overgaan Dat zou veel en veel te duur zijn Maar de onmisbaarheid er van is dub bel cn dwars bewezen, wc zouden het ci onmogelijk meer buiten kunnen stellen. En hoe marcheert de vereniging? Prachtig. In 1948 werd voor werk zaamheden in rekening gebracht een bedrag van ongeveer 18.000 bij een kapitaalbezit, na afschrijving, van f 21.248. Dat lijkt misschien wel erg veel, maar de afschrijving drukt ont zettend zwaar. En natuurlijk moesten we eerst ervaring opdoen. Datalle machines geregeld hebben voldaan, zou ik niet durven zeggen. Maar daar komt een mens doorheen. De boeren moeten deze '"int heen Doen ze het niet, dan raken ze op achter. Ten minste, wanneer niet dc een of andere particulier de zaak in handen neemt en werktuigen gaat verhuren. Maar het is beter, dat de boeren het zelf doen. Hoe staat het met de uitdraging van de coöperatieve gedachte in werktuigenverenigingen? Er is geen vereniging, waarin die krachtiger wordt bevorderd dan juist in de werktuigencoöperatie. Bij de zuivelfabriek is het min of meer zo geworden, dat de boer denkt zijn co- operatieve plicht te hebben volb.acht wanneer hij zijn melkbussen aan de weg heeft gezet. Hier is het niet alleen iets als pionierswerk, dat wordt ge daan, maar bovendien moeten de men sen zich voortdurend naar elkaar blij ven schikken. Twee leden kunnen één machine niet op dezelfde dag gebrui ken. Ze zouden het soms wel willen maar het kan nu eenmaal niet. Daar om moeten ze willen samenwerken, altijd door. En bevordert de werktuigencoöpe ratie de rentabililteit der bedrijven? O ja. Er is zeker sprake van per- soneelsbesparing, maar bovendien neemt de bedrijfszekerheid in belang rijke mate toe. Want verschillende machines worden juist dan gebruikt wanneer er door de grote drukte moeilijk personeel te krijgen, is. Daar om geloof ik, dat onze machines de werkloosheid niet eens in de hand werken, ook al sparen ze volk uit. Ten slotte vroegen we nog, hoe do heer Hopman de toekomst van zijn vereniging beoordeelde. Het antwoord luidde, zoals we, nu alles wat we al te horen hadden gekregen, hadden verwacht. We gaan geregeld door. Op het ogenblik zijn we doende over een ma chine voor het inkuilen van gras. Het is een nieuwe methode, waarbij 15 pet bieten cn voor de rest gras worden dooreen gehakseld, die dan ze in dc silo gaan. We moeten daarover nog vergaderen. En overigens, we hadden gedacht, dat we het oprichtingskapi taal er wel gauw uit zouden hebben. Geregeld zijn er weer nieuwe of weer andere machines nodig. Intussen, we Maar dat lijkt wel niet mee te vallen, kunnen niet meer buiten de vereni ging. Wat moet ik er meer van zeg gen. Een voorbeeld voor onze boerenstand. Ziehier het oordeel van iemand die thans midden in dé werktuigen- coöperatie zit. We geloven, dat er in ons gewest nog veel, heel veel boeren zijn, die goed doen daarvan kennis tc nemen Want diegene, die strak- het meest economische cn meest zekere bedrijf heeft, zal een eventuele terug slag het best doorstaan. En dat deze terugslag zal komen, zou iemand daar nog aan twijfelen? Echter, er zijn meer dingen, die ons agrarisch bedrijf kunnen versterken Op op'- ond""„ komen we in vof- gende a- 'len terug.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1950 | | pagina 5