Bergen krijgt een Volksraadpleging
Keur van zeebanket in Australie's
wateren
Over hei behoud van de iram
Actie enthousiast
ingeluid
Oesters groeien er voor het plukken
Maar vis is er peperduur!
Castricum
Nieuws uit De Langedijk
Noord-Scharwoude
Oudkarspel
Vergadering
begrafenisvereniging
West-Graftdi'jk
De Rijp
DONDERDAG 6 APRIL 1950
geen
hou-
RERGEN KRIJGT ZIJN VOLKSRAADPLEGING. Op Woensdag 26' April zullen
de stemgerechtigde burgers niet alleen ter stembus gaan om zich uit te
spreken over de Provinciale Staten, maar zij zullen tevens een formulier inle
veren, waarop zü zich voor- of tegenstander van het behoud van de Berger tram
verklaren. De uitslag is niet twijfelachtig. De ja-stemmers zullen de 57 procent
verre overschrijden. En met deze wetenschap trekt Bergen reeds thans ten strijde
voor de handhaving van de tramverbinding AlkmaarBergen aan Zee. Gister
avond is het Comité van Actie, dat inmiddels met drie ingezetenen is uitge
breid, in een grote vergadering in „De Rustende Jager" voor zijn soldaten" ge
treden en heeft het operatieplan bekend gemaakt. Naast het referendum zal onder
de badgasten een petitionnement worden gehouden, zullen de vreemdelingen
enquêteformulieren ontvangen, zullen gelden ingezameld worden en zal met
een stand op de tentoonstelling „Van Wadden tot IJ" het belang van de tram
voor Bergen grotere bekendheid gegeven worden. Aan het slot van de vergade
ring werd een motie aanvaard, die beschouwd kon worden als de roepstem van
Bergen en waarin verzocht werd de opheffing voor onbepaalde tijd uit te stellen.
Zij was tevens een motie van vertrouwen in het comité, dat is samengesteld uit
alle geledingen van de burgerij en wier leden gisteravond het spreekgestoelte1
tn de volle „Rus" betradeq om hun dorpsgenoten van de onmisbaarheid van de
Berger tram te doordringen.
der mooiste stukken van Kennemer-
land mag niet geschonden worden. „Ik
vraag u", aldus richtte de heer Rog
geveen zich tenslotte tot de aanwezi
gen, pal te staan, als tot dit vandalisme
zal worden overgegaan".
De heer D. L. Beyneveld wilde spre
ken als eenvoudig burger van Bergen,
die hier reeds jaren woont, dorp en om
geving heeft leren liefhebben, die zijn
vreugde beleeft aan de schoonheid en
die het leed doet als iets verloren gaat.
Het natuurschoon en het dorpsschoon
zijn niet onverwoestbaar. Beverwijk,
Castricum en Heiloo, die door verkeers
wegen doorsneden worden, vormen
hiervan het voorbeeld. Een weg over
het tramtracé zou het natuurreservaat
doorsnijden met alle gevolgen van dien.
Dat een verkeersweg de natuur zou
ontsluiten, noemde de heer Beyneveld
een aparte dwaasheid De natuur valt
niet te benaderen, door welk transport
middel ook. Spr. deed een beroep op
allen om het comité, dat de plannen
ontwerpt, te helpen. Alle daden, hoe
klein ook zullen ons steunen om het
doel te bereiken opdat niet alleen de
bronnen van welvaart, maar ook de
bronnen van levensvreugde bewaard
zullen worden.
Het economisch belang.
De secretaris, mr. F. Zeiler behan
delde het belang van de tramverbin
ding voor Bergen als "badplaats. De
vreemdelingen, die hier jaarlijks drie
millioen gulden brengen, komen, omdat
Bergen Bergen is. Wie hiervan de bron
aantast, slaat de bijl in de welvaart
van ons dorp. In het vorige seizoen
De wanden van de bioscoopzaal van
„De Rustende Jager" waren gister
avond getooid met spandoeken, waarop
slagzinnen de ruim 400 aanwezige bur
gers van Bergen opwekten de strijd om
het behoud van de tram aan te binden
en hun mede-ingezetenen tot steun aan
de actie te bewegen. Op het toneel had
het comité plaats genomen onder voor
zitterschap van prof. ir. F. L. Selleger,
die in zijn openingswoord mededeelde,
dat de vergadering was belegd onder
het motto „Wij moeten de tramverbin
ding Alkmaar—Bergen aan Zee, die een
levensvraagstuk voor Bergen is, be-
hohouden" en ten doel had na te gaan
langs welke wegen men het beste tot
succes kon komen. Het verheugde prof.
Selleger, dat 't college van B. en W'.
en vele raadsleden aanwezig waren,
waarin hij een bewijs zag, dat zij met
het doei sympathiseerden. De voor
zitter betoogde met klem, dat hij geen
critiek op personen of persoonlijke op
merkingen zou toelaten en drukte allen
op het hart volkomen objectief en za
kelijk te zijn.
Nadat hij in het kort de agenda voor
deze vergadering had uiteengezet en
de eerste plannen van het comité had
medegedeeld, vertelde de secretaris, mr.
F. Zeiler, dat alsnog in het comité
hebben zitting genomen mevr. Charley
Toorop en de heren Ten Holt en An
thony van Kampen. Het speet mr.
Zeiler, dat zowel de heer S. W. Arntz,
als de heer D. Scheffel, resp. voorzit
ter en secretaris van de Kamer van
Koophandel verhinderd waren aan
wezig te zijn. Verscheidene Bergenaren
hadden schriftelijk hun adhaesie met
de actie betuigd.
Schending van natuurschoon
„Zelden zal een vergadering belegd
zijn, aldus de voorzitter van de V.V.V.,
waarop zo'n belangrijk vraagstuk is ter
sprake gekomen als de „tram Alkmaar-
Bergen aan Zee". Teneinde de belang
rijkheid hiervan te onderstrepen, tastte
de heer J. H. Roggeveen in de historie
en vertelde, dat reeds in 1937 de ophef
fing van de tram werd overwogen. De
V.V.V. is toen onder leiding van haar
eminente voorzitter, de heer D. A.
Klomp in het geweer gekomen en in
samenwerking met de gemeente kon
het gevaar bezworen worden. De V.V.V.
is de tram zo langzamerhand als haar
pleegkind gaan zien, waarbij wij niet
mogen verhelen, dat wii dit pleegkind
zeer lief zijn gaan hebben. Nogmaals
releveerde de V.V.V.-praeses de ont
wikkeling van het gevaar, waaraan de
tram voor het eerst weer in 1948 werd
blootgesteld tot het ogenblik, waarop
de gemeenteraad in zijn laatste verga
dering de bekendg motie aannam.
Het bestuur van de V.V.V. wil zich
van commentaar op deze motie ont
houden, omdat wij de sfeer niet willen
vertroebelen, maar we kunnen wel
zeggen, dat ons deze motie niet bevre
digt, omdat daarin rekening wordt ge
houden met de mogelijkheid van op
heffing. (Applaus). De tram mag niet
verdwijnen en zal niet verdwijnen als
wij in Bergen een ongebroken maebt
Vormen. Niet alleen Bergen, maar ook
Alkmaar en de duizenden gasten heb
ben belang bij de instandhouding van
de tramlijn. Deze vergadering is belegd
na een bespreking met de burgemees
ter. Wij willen niet meer praten over
het verleden. De actie is thans gekomen
in een vorm, die aller instemming kan
hebben en die ten doel heeft de op
heffing van de tram voor onbepaalde
tijd uit te stellen.
Het tram-vraagstuk zal bekeken
worden vanuit een planologisch, socio
grafisch en verkeerstechnisch oogpunt
maar over het aesthetische belang
wordt niet gesproken. De aanranding
van het natuurschoon en de schending
van het dorpsschoon noemde de heer
Roggeveen 't belangrijkste aspect. De
verbinding Bergen aan ZeeAlkmaar
is het mooiste traject, dat de Nederland
se Spoorwegen bezitten Wii hebben
het geluk te wonen en te werken in
een der mooiste dorpen van ons land
welk juweel ter bescherming in onze
handen is gelegd en waarmede wii
zuinig dienen om te springen Na eror
gewezen te hebben, dat een verkeers
weg, hoe deze ook door of langs het
dorp zou lopen in alle gevallen 'n ramp
zou betekenen met als ergste expo
nent een weg over het huidige tram
trace, herinnerde de soreker eraan, dat
telkenmale gezegd wordt, dat men de
moed moet hebben om in I960 te zien
Als rit dat doe en ik zie dan. dat de
neidekommen en de duinmolVn zullen
verdwijnen, dan huiver ik en dan durf
ik te bekennen, dat ik die moed te
enenmale mis Dit dorp van dichters
schriivers en schilders, dit dorp van
ware natuurliefhebbers behoeft zich
niet te laten voorlichten over natuur
schoon door deskundigen van buiten.
Wii vertrouwen erop, dat de over
heid weet wat op het spel staat. Een
waren er in hotels, pensions en ge
meubileerde huizen 4043 logeerbedden,
hetgeen wil zeggen, dat 90% van de
gasten in Bergen Binnen logeert. En
toch komen deze mensen voor de zee,
die zes kilometer van deze zaal ligt.
Deze situatie is uniek in Nederland en
daarom gaat iedere vergelijking met
een andere badplaats mank. Voorts is
Bergen een typische familie badplaats
De gasten nemen tenten, dekstoelen,
wandelwagens, fietsen kortom alles
mede wat voor een verblijf met kinde
ren nodig is. Het vervoer van deze ba
gage ondervond met de tram geen
moeilijkheden. Hoe zal het echter met
bussen gaan. Mr. Zeiler zag dit alles een
onmogelijkheid en stond vervolgens stil
bij het massale vervoer op hoogtij
dagen en bij plotselinge regenval. Met
twee a drie treinstellen wist de tram
dit te ondervangen. Bij busverkeer zul
len de N.S. 40 a 60 autobussen met
chauffeurs en conductrices beschikbaar
moeten houden. „Gelooft u, dat men dit
zal doen?", vroeg de secretaris. „Ik
niet"! Een autobusonderneming kan
zich niet met piekuren en piekdagen
ophouden". Als de tram eenmaal weg
is, dan zal hij niet meer terugkomen en
zal Bergen Binnen zijn aantrekkelijk
heid als logeergelegenheid verliezen.
Spr. stelde de vraag, of 't behoud van
het natuurschoon en het economisch
belang van een gemeente niet een fi
nancieel offer van het rijk waard zijn.
Het feit, dat uit de burgerij reeds het
voorstel is gekomen de exploitatie van
de lijn in eigen beheer te nemen, een
fonds te vormen of een garantiesom
bijeen te brengen, demonstreert de ge
negenheid van de Bergenaren voor de
tram. De VV.V. wil niet ijveren voor
het verdwijnen van de bus, die in een
locale behoefte voorziet en tot ieders
tevredenheid door de fa. Schalkwijk
wordt onderhouden, maar zij verzet zich
tegen het verdwijnen van de tramlijn.
Reeds veel is gewonnen als de ophef
fing voor onbepaalde tijd wordt uitge
steld, zo besloot mr. Zeiler, die hoopte
dat de vergadering het behoud van de
tram tot in lengte van jaren zou ver
zekeren.
De middenstand.
De Middenstandsverenigingen zijn
van oordeel, dat Bergen bij opheffing
van de tramdienst een tweederangs
badplaats zal worden en hier dezelfde
toestand zal worden geschapen als in
Egmond aan Zee en en Camperduin.
Hun vertegenwoordiger, de heer Hoog-
vorst belichtte» dit standpunt, wees op
het belang van een snelle treinverbin
ding mede met het oog op het vervoer
(Van onze correspondent in Australië).
J-JAWKSBURY RIVER. Als rasechte Nederlander zit mjj het zwerven
langs zee en rivier in het bloed. Thuis was ik het liefst b^j de, vissers in
Katwijk en Scheveningen. in Monnikendam en Broek-in-Waterland. Nu ver
liest een vós wel zjjn haren maar nooit zjjn streken, ook ai trekt hjj de halve
wereld rond naar een nieuw vaderland aan de andere zijde van de aarde. En
zo heb ik ook hier mijn weg gevonden naar de vissers langs de waterkant.
Hier aan de monding van de brede Hawksbury Rivier, ten Noordén van Syd
ney, die zich in honderden beboste baaien en inhammen als Noorse fjorden
het land indringt, heb ik de vissers en de oesterkwekers de kunst afgekeken.
Daar heb ik, luister goed gij rijke smulpapen, die uw drie rijksdaalders voor
een dozijntje over hebt, voor de lunch gratis en voor niemandal mijn dozijn
tje heerlijke oesters van de rotsen geplukt. Natuurlijk niet uit de oester
bedden der kwekers, want daar mag je niet aankomen, maar van een klein
stukje van de duizenden mijlen rots, waar iedereen net zoveel oesters kan
plukken ais zjjn hart begeert en zijn bloedende vingers hem toestaan.
zijn kweker, ik kon als echte Neder
lander die bewondering niet voelen
voor de visserman, hoe romantisch zijn
hutje op het smalle strandje tussen de
machtige rotsblokken en zijn rustiek
bmnenhaventje ook moge aandoen. In
vergelijking met de Nederlandse be
roepsvisserij is het hier maar een pri
mitief gedoe met lijnen en kleine
netjes. De meeste vissers gaan de
machtige oceaan op in ongelukkige
kleine bootjes en het is een wonder, dat
zij er meestal nog zo goed afkomen
Maar gezien de primitieve opzet en de
vele andere hindernissen, die de natuur
de Australische visser in de weg legt,
maakt hij met zijn vier metrieke ton
per visserman nog niet eens zo'n heel
gek figuur. Het is natuurlijk wel niets
vergeleken bij de 28 ton per Engelse
visser, de 15 van de Amerikaanse en
de... 67 van de IJslandse, maar het doet
toch niet onder voor Schotland en New
Foundland.
Het feit, dat Australië wat de totale
opbrengst van vis betreft, helemaal
onderaan de wereldlijst staat 45 000
metrieke ton tegenover Japan's 3,7 mil
lioen, Amerika's 1.8 millioen en Rus-
isnd's 1,6 millioen ton toont aan, dat
de gehele visserij hier nog maar pas in
de kinderschoenen staat.
Haaien.
De natuurlijke hinderpalen, welke de
visser hier ontmoet, zijn vele. Het ge
hele vijfde werelddeel is in de eerste
plaats als het ware omgeven door een
brede strook koraal. Dan zijn de AuS'
tralische wateren zeer rijk aan vele
soorten haaien, die netten vernielen en
de vis van de haak af eten. Het komt
zelfs af en toe voor, dat haaien uit het
water springen en proberen de visser
in zijn notedopje te bijten. Drie vissers
hadden kort geleden een dramatische
worsteling met een haai, die in hun
bootje gesprongen was en als een wilde
in het rond sloeg.
De beroepsvissers maakt zich hier
doorgaans niet bar druk. Hij leeft zijn
ruw doch romantisch leven in de een
zaamheid van een baai in de prachtige
natuur en werkt in een heerlijk kil
aat.
Australië, zult gij altijd gedacht heb
ben, is een land waar ze alleen maar
kangeroes en konijnen in het wild heb
ben. Maar weet dan, dat het vijfde we
relddeel het land der oesters is het
land waar de luiwammes zijn dozijntje
koopt voor 80 cent en waar de meer
avontuurlijk aangelegde ziel ze zelf
gaat plukken langs de waterkant. En
daar hoeft hij niet eens zover voor van
huis te gaan. Hij kan ze, wanneer hij in
Sydney in de buurt van de grote baai
woont, een paar honderd meter van
zijn voordeur gaan plukken. Kleintjes
natuurlijk, want in al die drukte heb
ben ze geen tijd om groot te worden.
Oesters, oesters en oesters, waar
men ook maar langs deze rotsige baaien
en kusten loopt. Heerlijke, verleidelijke
oesters.
Oesters zijn in dit gezegende land
wat de haring is in het koude Noor
den. Alleman's kost voor elk uur van
de dag en de nacht. Als met de onvol
prezen nieuwe haring kan men er
nooit genoeg van krijgen, en de oester
kwekers kunnen er dan ook nooit ge
noeg kweken. Want niet alleen eten
de acht millioen Australiërs voor ruim
drie millioen gulden aan oesters op (en
vragen om meer) maar de Australische
oester gaat naar verre landen als Sin
gapore en Honolulu. En dan te weten,
dat deze oester ook nog kieskeurig is.
want hij leeft alleen langs de rotsige
kust van de staat Nieuw Zuid Wales en
het zuidelijk deel van Queensland.
Vijfendertig duizend zakken wisten
de oester-kwekers van Nieuw Zuid
Walrs vorig jaar uit het water te ha
len. Maar noch hun zwoegen, noch alle
inspanning van de mannen der weten
schap vermogen gelijke tred te houden
met de eetlust van de oesterliefhebbers
in dit oester-land.
Dertig dozijn oesters in de tijd van
een uur is het Australische eetrecord
Aangemoedigd door een prijs van 1000
gulden probeerde juffrouw Maie Dow
nie uit Sydney het record te breken
doch zij moest bij 23 dozijn plus 4 stuks
haar pogingen opgeven.
Primitieve visserij
Ben ik hier onder de indruk ge
raakt van de Australische oester en
van aan bederf onderhevig vrachtgoed
en betoogde, dat bij het staken van de
dienst, de middenstand slechte seizoe
nen zal meemaken, waarvan geheel
Bergen de weerslag zal ondervinden.
De heer W. J. Hopman sloot zich na
mens de R.K. Middenstandvereniging
daarbij aan.
Het bestuur van de Volkshogeschool
ijvert voor. het behoud van de tram.
omdat het wil ijveren voor het behoud
van Bergen, waarvan duizenden cursis
ten een onvergetelijke indruk hebben
medegenomen. Bij monde van de voor
zitter van het bestuur, de heer Visser
stemde dit college van harte in met de
actie en wenste het alle succes.
Bijzonder karakter.
Ook de vereniging Paal 33 is de
mening toegedaan, dat het verlies van
de tram gepaard zal gaan met een
groot verlies aan natuurschoon. Ber
gen aan Zee voelt zich vergroeid
met de tram en zou men iets wegsnij
den, dan zou een invalide overblijven.
De heer Folgers, die namens deze ver
eniging het woord voerde, kon mede
delen, dat de VW-Egmond niet erg
tevreden is over de busdienst, welke
niet altijd vlot aan de behoefte kan
voldoen. Bergen aan Zee wil zijn repu
tatie van rustige en voorname bad
plaats gaarne behouden en ziet in de
aanleg van een verkeersweg een be
dreiging van haar bijzonder karakter.
Zelfs zou de vereniging het trammetje
in zijn tegenwoordige staat willen be
waren, zodat het als een vervoermiddel
van historische waarde een speciale at
tractie zou vormen. Het bestuur be
grijpt evenwel, dat dit niet mogelijk
zal zijn. Het hoopt echter, dat de we
gen gevonden worden om het onheil
van opheffing te voorkomen.
Hotels in moeilijkheden,
Mej. Kreb gaf namens de hotellerie
een opsomming van de moeilijkheden,
waarvoor de hotelbedrijven zich bij
eventuele busvervoer gesteld zouden
zien. Daar de gasten zich nooit meer
aan lunch- en dinertijden zouden kun
nen houden, zou het Werktijdenbesluit
niet te handhaven zijn, zouden de maal
tijden aan smakelijkheid inboeten, zou
een chaos, achteruitgang, onrust en
gejaagdheid ontstaan, die niet bevor-
delijk zouden zijn voor de rust der
vreemdelingen. Op gronden van vei
ligheid, rust en accommodatie bepleitte
mej. Kreb de actie en tipte zij het ge
vaar van mogelijke afvloeiing van
gasten naar Texel. Vlieland en Ter
schelling aan.
In de rij van sprekers nam de heer
C. Peetoom een bijzondere plaats in.
Hij had zijn pleidooi voor de tram
in dichtvorm op schrift gesteld en
droeg dit vers met élan voor. Een ware
ovatie viel hem ten deel.
De heer J. J. Dinkelberg, directeur
van de Federatie van WV's ving zijn
speech aan met de opmerking, dat men
hier te maken heeft met nuttigheids en
gebruiksargumenten en dat niet alles
in geld is te realiseren. Ook deze spre
ker was ervan overtuigd, dat het ver
voer niet met bussen is op te vangen,
Als voorbeeld noemde hij Wijk aan
Zee, voor twintig jaren een welvarende
badplaats, welke door de grote ont
stemming over de busverbinding in ver
val geraakte. Nog nooit zijn 'n stad of
streek groot geworden door busver
keer, ook al valt een regionaal nut niet
te ontkennen. Een mogelijke uitbrei
ding van het vreemdelingenverkeer
zou door een busverbinding belemmerd
worden. De heer Dinkelberg zag het
behoud van de tram als een provin
ciaal en een natiónaalbelang en zei de
steun toe van de Federatie van WV's.
Alvorens de aanwezigen pauseêrden.
projecteerde de heer Selleger Jr. een
aantal fraaie lantaarnplaatjes uit het
veertigjarige leven van de tram. Ver
schillende hoogtepunten passeerden de
projectiecamara en werden döor het
publiek met enthousiasme ontvangen
Toen de beeltenissen van de conduc
teurs Broekhuyzen en „Oom Gerrit"
van Dok op het doek verschenen, wer
den zij met een donderend applaus be
groet.
Tijdens de pauze werden mapjes
met tekeningen van de locomotief ver
kocht. De verkoop van de door Dirk
Vis vervaardigde kaarten bracht f 163
op.
Een referendum.
In het tweede gedeelte van de verga
dering beklom als eerste dr. W. Huy-
gens het spreekgestoelte. De burge
meester verklaarde de aanwezigheid
van het college van B. en W. als een
bewijs van de sympathie voor het
streven van het comité, waarmede het
gemeentebestuur gaarne contact zal
onderhouden. De personen, die in het
comité zitting hebben genomen, waar
borgen, dat men op het ministerie en
bij de Ned. Spoorwegen ernstig reke
ning zal houden met de hartekreet, die
hier geuit wordt.
Teneinde een beeld te krijgen van
de mening van de burgerij over de
tram zal het gemeentebestuur, aldus
deelde dr. Huygens mede, in overleg
met het comité enquêteformulieren sa
menstellen, die alle stemgerechtigde
ingezetenen op de dag der Statenver
kiezingen in de gelegenheid zullen stel
len hun oordeel uit te spreken. Op 26
April zullen in de stemlokalen bussen
worden geplaatst, waarin men de for
mulieren zal kunnen deponeren.
De heer Matthieu Wiegman deed de
suggestie of het niet mogelijk zou zijn
in de branding van deze actie Bergen
tot natuurreservaat verklaard te krij
gen, waarna Mr. Zeiler onthulde dat
hem waardevolle gegevens waren ter
hand gesteld, waaruit bleek, dat Haar
lem en Heemstede allerminst tevreden
zijn met de opheffing van de Blauwe
Tram in de bollenstreek. Van mevr.
Klein was een schrijven ontvangen,
waarin deze het plan aan de hand deed
de tramlijn in eigen exploitatie te ne
men door het stichten van een N.V.,
waarin de gemeente, middenstandsver
enigingen en ook particulieren zouden
deelnemen.
Prof. ir. Selleger kondigde de komst
van de president-directeur van de Ne
derlandse Spoorwegen ir. Den Hollan
der aan, die hem in een kort persoon
lijk onderhoud had gezegd, als zaken
man te moeten zorgen, dat er geen de
ficit is, Ir, Den Hollander had echter
een open oog voor het behoud van het
natuurschoon en juichte -een referen
dum toea Hü had prof. ir. Selleger toe
gezegd naar Bergen te komen, teneinde
een wandeling langs de lijn te maken.
Een van gemeentewege in te stellen
enquête onder 1500 logeergasten zag
de vergadering op voorstel van de heer
Visser gaarne uitgebreid tot 15000 gas
ten. De heer Van Rees Vellinga vroeg
ten slotte de mogelijkheid te overwegen
om het exploitatietekort op de lijn op
te heffen, zodat de N.S. geen bezwaar
meer kunnen maken. Wellicht zou een
oplossing gevonden kunnen worden in
een zomerdienstregeling, waarbij voor
de wintermaanden op andere wijze in
het vervoer zóu moeten worden voor
zien.
Met algemene stemmen nam de ver
gadering een motie aan, waarin een
dringend beroep wordt gedaan op alle
betrokken autoriteiten, het daarheen te
leiden dat, evenals in 1937, de ophef
fing van de tramlijn Alkmaar-Bergen
aan Zêe voor onbepaalde tijd wordt uit
gesteld. De 400 aanwezigen dragen het
comité van actie op, de motie ter ken
nis te brengen daar, waar zulks nodig
geoordeeld wordt.
De Voorziter van het comité van Ac
tie dankte aan het slot van de verga
dering de heer G. N. Th. Diêsfeldt voor
de gastvrijheid en het beschikbaar stel
len van de zaal en het gemeentebe
stuur voor zijn aanwezigheid. Prof.
Selleger had op deze avond een grote
medewerking gevoeld, en constateerde
dat allen met veel minder zorgen naar
huis konden gaan, dan waarmede zij
gekomen waren.
Voor de laatste maal weerklonk een
hartelijk applaus. De actie voor het be
houd van de Berger Tram is op
waardige wijze ingezet.
Bazar Christ, kleuterschool
Gisteravond vergaderde het damescomi
té vóór de half October te hóuden bazar
vóór de Chr. Kleuterschool. Besloten
werd dat nu reeds een 20-tal dames eén
voorlopige rondgang door de gemeente
zullen maken. Men is vail plan elke
Woensdagavond om 8 uur een krans te
vormen, waar vrouwenhanden van alles
en nog wat zullen vervaardigen. Door de
meisjes zullen een 20-tal poppen in natio
nale klederdrachten worden gemaakt
Reeds werd een groot aantal goederen
voor de bazar ingezonden. Het depot voor
deze goederen bevindt zich bij de heer J
Bakker, Spoorstraat 97, Oudkarspel, telef.
K 2260533. Laat het depot weldra te klein
blijken.
In het lokaal van dé heer J. Dekker
hield de begrafenisvereniging te Oudkars
pel gisteravond haar 38ste jaarvergade
ring. Na opening door de heer Oud gaf de
heer Rootjes een verslag over het afgelo
pen jaar. De mogelijkheid tot landelijke
overschrijving der leden is in een verge
vorderd stadium. De fusie met de vereni
ging te Noord-Scharwoude kon helaas
geen doorgang vinden, doordat deze ver
eniging zowel t.a.v. haar leden als haar
financiën te zwak is. De vereniging te
Oudkarspel telt 740 leden. In 1949 hadden
er 17 begrafenissen plaats, waarvan 9 van
leden en 8 van niet-leden. De voorzitter
deelde mede dat de Provinciale bond Za
terdag zal vergaderen in hotel Kinheim
in Alkmaar. Uit het financiële verslag
bleek, dat het kassaldo per 1 Jan. 1949
117,59 en per 31 Dec. 436,72 bedroeg
De heren Bankersen en Raven hadden kas
en boeken in orde bevonden.
Als bestuursleden werden herkozen de
heren P. K. Volkers, C. Voogt en W. Bak
ker. Op voorstel van het bestuur werd be
sloten tot de aanschaffing van negen nieu
we costuums. Het bestuur stelde voor
hiertoe een machtiging te verlenen van
t 2000 en hiervoor een aparte kapitaal
dienst in te richten. Bij de Boerenleen
bank zal een rekening worden geopend tot
een bedrag van 1000,—. Voorgesteld werd
te besluiten tot heffing van een entrée-
geld voor degenen die als lid der vereni
ging toetreden en jonger zijn dan 29 jaar.
Het wordt als een onbillijkheid gevoeld
dat sommigen lid worden op b.v. 25-jarige
leeftijd en voor anderen vanaf hun eerste
levensjaar contributie is betaald. Besloten
werd een entréegeld te heffep dat in ieder
individueel geval door het bestuur za:
worden vastgesteld.
Tenslotte werd de heer Muller als re
servelid der kascommissie en de heer Ra
ven tot adviseur der dragers benoemd.
Publieke verkoping
In de zaal van de heep Van Liempt te
Oudkarspel had gister ten overstaan van
notaris Van Leersum de publieke verko
ping plaats van enig land, toebehoord
hebbend aan wijlen wed. Groot. Het werd
als volgt verkocht: 15 snees bij de Derg-
meer aan de heer N. Kooij te Nooro
Scharwoude voor 58,— per snee?. 11
snees bij de Kortsloot aan de heer Jan
Groen te Zuid-Scharwoude voor f 70 per
snees; 4 snees, eveneens bij de Kortslooi
aan de heer Dirk Wagenaar voor 60 per
snees en 14 snees bij de Doezensloot aan
de heer Dirk Groen voor 65 per snees.
URKER VISSERSMANNENKOOR
NAAR DENEMARKEN.
Het Urker Vissersmannenkoor Hal
leluja, dir. F. Bode Jr., hoopt in de
maand Juli een trip naar Denemarken
te maken. Het ligt in de bedoeling dit
te doen in de Urker klederdracht en in
verschillende plaatsen in Denemarken,
o.a. in Kopenhagen concerten te ge
ven.
BESTUURSWIJZIGING REDDING"
BRIGADE
Wegens het bedanken van de heer Kat-
testaart, is het secretariaat van de Castri-
cumse reddingbrigade thans gevestigd bij
de heer Holthuis, Jacob Catsstraat ÈL
KLAVERJAS-AVOND WERD EEN
SUCCES
De grote Paas-klaverjaswedstrijd, die
Woensdagavond in hotel Eggers is gehou
den, is een waar succes geworden. Er heb
ben niet minder dan honderdvier klaver
jassers aan deze wedstrijd deelgenomen.
AANBESTEDING
In hotel Meyer wordt op 24 April a.s.
voor rekening van de heer P. Heere aan
besteed het bouwen van een woonhuis m«t
bloembollenbedrijf aan de nieuwe straat
vanaf Kramersweg naar Beverwijkerstraat.
Een bespreking over
karakters
Dezer dagen hield de P.J.G.-afdeling
Stranmeer in samenwerking met de
Plattelandsvrouwen van die afdelnig in
de zaal van de heer J. de Haan te
Oost-Graftdijk 'n leerzame avond over
het onderwerp: „Karakters".
Spreker was het hoofd van de o.l.-
school te Schagen, de heer Westerberg.
De zaal was goed bezet toen de voor
zitter van de P.J.G., de heer J. Hartog,
allen hartelijk welkom heette en het
woord gaf aan de heer Westerberg.
Spreker wist de aanwezigen te boei
en. Op zeer geestige wijze sprak hij
over de ziel, de hoge en lage prikkel
drempel van de mens. Door vele voor
beelden bracht hij de verschillende ka
rakters naar voren. Hierbij vergeleek
hij de ziel van de mens met een ijs
berg waarvan 1/9 zich boven water
bevindt en 8/9 er onder. Want 1/9 is
er maar van de mensenziel zichtbaar,
terwijl 8/9 zich diep in het onderbe
wustzijn vastzet.
Ook het minderwaardigheidsgevoel
werd door spreker behandeld. Dit komt
veelal voort uit de opvoeding van het
kind in de prille jeugdjaren. Een mens
met een minderwaardigheidsgevoel is
volgens spreker dikwijls in staat tot
grote dingen. Zo hadden de meeste ge
leerden uit ons verleden een sterk
minderwaardigheidsgevoel. Anderen;
proberen het te verdringen door hun
omgeving omlaag te drukken. Het diep
ste zielroezen, het Anima bü de vrouw
en Animus bij de man werd als slot
van dit eerste gedeelte behandeld en
met „Mens durf te leven" van Dirk
Witte sloot hij dit gedeelte vóór de
pauze.
Na de pauze behandelde spreker de
groepen waarin men de mens verdeelt
n.l. de extravers en de introvers. Deze
twee typen zijn geheel verschilend van
karakter.
De extraverse mens past zich gemak
kelijk aan en staat ten volle in het
dagelijkse leven, terwijl de introverse
mens afwijzend tegenover de wereld
staat en in zichzelf voortleeft. In de
regel is een huwelijk tussen deze twee
groepen een goed huwelijk. Vervolgent
behandelde de heer Westerberg de
grondfuncties, het denken, het gevoel,
het gewaarworden en de intuïtie. Hij
schilderde alle soorten mensen die er
onder deze groep bestaan in de juiste
typen. Spreker deed dit zo duidelijk en
geestig, dat iedereen het jammer vond
dat hij aan het eind van zijn lezing
was gekomen. Toen hij met de woor
den „Verbeter de wereld, begin bij U
zelf" afscheid van de P.J.G. en de Plat
telandsvrouwen nam kreeg hij een
dankbaar applaus.
Mevrouw Rol, voorzitster van de
Plattelandsvrouwen, dankte spreker. Na
enkele mededelingen waarin zij o.a. de
vrouwelijke helft van de P.J.G. uitno
digde om samen het handwerk uit
vroeger jaren op hoger peil te bren
gen, beslóöt zij deze mooie en leerzame
avond.
Ereteken voor Orde en Vrede
Aan de heer C. P. Groot, te De Rijp,
is het Ereteken voor Orde en Vrede,
met drie gespen, toegekend. Dit Erete
ken werd persoonlijk door burgemees
ter Dalenberg, ten huize van de heer
Groot, uitgereikt. In een zeer harte
lijke speech, welke de burgemeester in
de woning daarbij uitsprak, zeide spre
ker het tot een aangename taak te heb
ben gerekend, dit ereteken persoonlijk
uit te reiken als erkenning en waarde
ring voor de diensten welke de heer
Groot heeft verricht in het belang van
het vaderland.
De heer C. P. Groot was een van de
eerste die vanuit de gemeente als vrij
williger naar Indië vertrok. Op 30 No
vember 1945 verliet hij de gemeenteer)
kwam er in Juli 1948 weer terug.
Van de vier uit de omgeving ver
trokken zijnde jongens was hij de enige
die terugkeerde.
Visserijbesommingen
Ijmuiden
De besommingen van Woensdag wa
ren: I stoomtrawler, f 12.100; trawlers:
IJm. 20, f 22,900: IJm. 99, f 9700; log
gers: Kw. 41. f 4440; Kw. 76. f 230;
Kw. 83, f 2990: Kw. 86, f 2965; Kw. 151.
f 1980; Kw. 129. f 3800: Kw. 159, f 8610;
Kw.- 37, f 3377; Kw. 127, f 2800; kustvis-
sers IJm. 52, f 1095; Kw. 189. f 1400.
Prijzen per kilo: heilbot 1.951.50; gr.
tong 1.90—1.85; gr. mid. tong 1.901.80;
kl. mid, tong 1.851.65; tong 1 1.38
1.22; tong II 0.95—0.58; tarbot I 1.65
1.45. Prijzen per vijftig kilo: gr. schel
vis 3020; mid. schelvis 36—27: kl.
schelvis 3123; wijting 3312; gr. schol
3980; mid. schol 4122; kl. schol 23
12; bot 22; schar 33—11; verse haring
3414; makreel 3211; tongschar 48
41; schartong 2621; zwarte poon 21
10; tarbot II 74—67; tarbot III 69—68;
tarbot IV 3322. Prijzen per 125 kilo;
gr. kabeljauw 13648; gr. koolvis 47
39; gr. leng 5753; gr. wolf 6350. De
aanvoer bedroeg 3220 kisten, waarvan
20 met verse haring.