Bergen krijgt een Volksraadpleging Keur van zeebanket in Australie's wateren Over hei behoud van de iram Actie enthousiast ingeluid Oesters groeien er voor het plukken Maar vis is er peperduur! Castricum Nieuws uit De Langedijk Noord-Scharwoude Oudkarspel Vergadering begrafenisvereniging West-Graftdi'jk De Rijp DONDERDAG 6 APRIL 1950 geen hou- RERGEN KRIJGT ZIJN VOLKSRAADPLEGING. Op Woensdag 26' April zullen de stemgerechtigde burgers niet alleen ter stembus gaan om zich uit te spreken over de Provinciale Staten, maar zij zullen tevens een formulier inle veren, waarop zü zich voor- of tegenstander van het behoud van de Berger tram verklaren. De uitslag is niet twijfelachtig. De ja-stemmers zullen de 57 procent verre overschrijden. En met deze wetenschap trekt Bergen reeds thans ten strijde voor de handhaving van de tramverbinding AlkmaarBergen aan Zee. Gister avond is het Comité van Actie, dat inmiddels met drie ingezetenen is uitge breid, in een grote vergadering in „De Rustende Jager" voor zijn soldaten" ge treden en heeft het operatieplan bekend gemaakt. Naast het referendum zal onder de badgasten een petitionnement worden gehouden, zullen de vreemdelingen enquêteformulieren ontvangen, zullen gelden ingezameld worden en zal met een stand op de tentoonstelling „Van Wadden tot IJ" het belang van de tram voor Bergen grotere bekendheid gegeven worden. Aan het slot van de vergade ring werd een motie aanvaard, die beschouwd kon worden als de roepstem van Bergen en waarin verzocht werd de opheffing voor onbepaalde tijd uit te stellen. Zij was tevens een motie van vertrouwen in het comité, dat is samengesteld uit alle geledingen van de burgerij en wier leden gisteravond het spreekgestoelte1 tn de volle „Rus" betradeq om hun dorpsgenoten van de onmisbaarheid van de Berger tram te doordringen. der mooiste stukken van Kennemer- land mag niet geschonden worden. „Ik vraag u", aldus richtte de heer Rog geveen zich tenslotte tot de aanwezi gen, pal te staan, als tot dit vandalisme zal worden overgegaan". De heer D. L. Beyneveld wilde spre ken als eenvoudig burger van Bergen, die hier reeds jaren woont, dorp en om geving heeft leren liefhebben, die zijn vreugde beleeft aan de schoonheid en die het leed doet als iets verloren gaat. Het natuurschoon en het dorpsschoon zijn niet onverwoestbaar. Beverwijk, Castricum en Heiloo, die door verkeers wegen doorsneden worden, vormen hiervan het voorbeeld. Een weg over het tramtracé zou het natuurreservaat doorsnijden met alle gevolgen van dien. Dat een verkeersweg de natuur zou ontsluiten, noemde de heer Beyneveld een aparte dwaasheid De natuur valt niet te benaderen, door welk transport middel ook. Spr. deed een beroep op allen om het comité, dat de plannen ontwerpt, te helpen. Alle daden, hoe klein ook zullen ons steunen om het doel te bereiken opdat niet alleen de bronnen van welvaart, maar ook de bronnen van levensvreugde bewaard zullen worden. Het economisch belang. De secretaris, mr. F. Zeiler behan delde het belang van de tramverbin ding voor Bergen als "badplaats. De vreemdelingen, die hier jaarlijks drie millioen gulden brengen, komen, omdat Bergen Bergen is. Wie hiervan de bron aantast, slaat de bijl in de welvaart van ons dorp. In het vorige seizoen De wanden van de bioscoopzaal van „De Rustende Jager" waren gister avond getooid met spandoeken, waarop slagzinnen de ruim 400 aanwezige bur gers van Bergen opwekten de strijd om het behoud van de tram aan te binden en hun mede-ingezetenen tot steun aan de actie te bewegen. Op het toneel had het comité plaats genomen onder voor zitterschap van prof. ir. F. L. Selleger, die in zijn openingswoord mededeelde, dat de vergadering was belegd onder het motto „Wij moeten de tramverbin ding Alkmaar—Bergen aan Zee, die een levensvraagstuk voor Bergen is, be- hohouden" en ten doel had na te gaan langs welke wegen men het beste tot succes kon komen. Het verheugde prof. Selleger, dat 't college van B. en W'. en vele raadsleden aanwezig waren, waarin hij een bewijs zag, dat zij met het doei sympathiseerden. De voor zitter betoogde met klem, dat hij geen critiek op personen of persoonlijke op merkingen zou toelaten en drukte allen op het hart volkomen objectief en za kelijk te zijn. Nadat hij in het kort de agenda voor deze vergadering had uiteengezet en de eerste plannen van het comité had medegedeeld, vertelde de secretaris, mr. F. Zeiler, dat alsnog in het comité hebben zitting genomen mevr. Charley Toorop en de heren Ten Holt en An thony van Kampen. Het speet mr. Zeiler, dat zowel de heer S. W. Arntz, als de heer D. Scheffel, resp. voorzit ter en secretaris van de Kamer van Koophandel verhinderd waren aan wezig te zijn. Verscheidene Bergenaren hadden schriftelijk hun adhaesie met de actie betuigd. Schending van natuurschoon „Zelden zal een vergadering belegd zijn, aldus de voorzitter van de V.V.V., waarop zo'n belangrijk vraagstuk is ter sprake gekomen als de „tram Alkmaar- Bergen aan Zee". Teneinde de belang rijkheid hiervan te onderstrepen, tastte de heer J. H. Roggeveen in de historie en vertelde, dat reeds in 1937 de ophef fing van de tram werd overwogen. De V.V.V. is toen onder leiding van haar eminente voorzitter, de heer D. A. Klomp in het geweer gekomen en in samenwerking met de gemeente kon het gevaar bezworen worden. De V.V.V. is de tram zo langzamerhand als haar pleegkind gaan zien, waarbij wij niet mogen verhelen, dat wii dit pleegkind zeer lief zijn gaan hebben. Nogmaals releveerde de V.V.V.-praeses de ont wikkeling van het gevaar, waaraan de tram voor het eerst weer in 1948 werd blootgesteld tot het ogenblik, waarop de gemeenteraad in zijn laatste verga dering de bekendg motie aannam. Het bestuur van de V.V.V. wil zich van commentaar op deze motie ont houden, omdat wij de sfeer niet willen vertroebelen, maar we kunnen wel zeggen, dat ons deze motie niet bevre digt, omdat daarin rekening wordt ge houden met de mogelijkheid van op heffing. (Applaus). De tram mag niet verdwijnen en zal niet verdwijnen als wij in Bergen een ongebroken maebt Vormen. Niet alleen Bergen, maar ook Alkmaar en de duizenden gasten heb ben belang bij de instandhouding van de tramlijn. Deze vergadering is belegd na een bespreking met de burgemees ter. Wij willen niet meer praten over het verleden. De actie is thans gekomen in een vorm, die aller instemming kan hebben en die ten doel heeft de op heffing van de tram voor onbepaalde tijd uit te stellen. Het tram-vraagstuk zal bekeken worden vanuit een planologisch, socio grafisch en verkeerstechnisch oogpunt maar over het aesthetische belang wordt niet gesproken. De aanranding van het natuurschoon en de schending van het dorpsschoon noemde de heer Roggeveen 't belangrijkste aspect. De verbinding Bergen aan ZeeAlkmaar is het mooiste traject, dat de Nederland se Spoorwegen bezitten Wii hebben het geluk te wonen en te werken in een der mooiste dorpen van ons land welk juweel ter bescherming in onze handen is gelegd en waarmede wii zuinig dienen om te springen Na eror gewezen te hebben, dat een verkeers weg, hoe deze ook door of langs het dorp zou lopen in alle gevallen 'n ramp zou betekenen met als ergste expo nent een weg over het huidige tram trace, herinnerde de soreker eraan, dat telkenmale gezegd wordt, dat men de moed moet hebben om in I960 te zien Als rit dat doe en ik zie dan. dat de neidekommen en de duinmolVn zullen verdwijnen, dan huiver ik en dan durf ik te bekennen, dat ik die moed te enenmale mis Dit dorp van dichters schriivers en schilders, dit dorp van ware natuurliefhebbers behoeft zich niet te laten voorlichten over natuur schoon door deskundigen van buiten. Wii vertrouwen erop, dat de over heid weet wat op het spel staat. Een waren er in hotels, pensions en ge meubileerde huizen 4043 logeerbedden, hetgeen wil zeggen, dat 90% van de gasten in Bergen Binnen logeert. En toch komen deze mensen voor de zee, die zes kilometer van deze zaal ligt. Deze situatie is uniek in Nederland en daarom gaat iedere vergelijking met een andere badplaats mank. Voorts is Bergen een typische familie badplaats De gasten nemen tenten, dekstoelen, wandelwagens, fietsen kortom alles mede wat voor een verblijf met kinde ren nodig is. Het vervoer van deze ba gage ondervond met de tram geen moeilijkheden. Hoe zal het echter met bussen gaan. Mr. Zeiler zag dit alles een onmogelijkheid en stond vervolgens stil bij het massale vervoer op hoogtij dagen en bij plotselinge regenval. Met twee a drie treinstellen wist de tram dit te ondervangen. Bij busverkeer zul len de N.S. 40 a 60 autobussen met chauffeurs en conductrices beschikbaar moeten houden. „Gelooft u, dat men dit zal doen?", vroeg de secretaris. „Ik niet"! Een autobusonderneming kan zich niet met piekuren en piekdagen ophouden". Als de tram eenmaal weg is, dan zal hij niet meer terugkomen en zal Bergen Binnen zijn aantrekkelijk heid als logeergelegenheid verliezen. Spr. stelde de vraag, of 't behoud van het natuurschoon en het economisch belang van een gemeente niet een fi nancieel offer van het rijk waard zijn. Het feit, dat uit de burgerij reeds het voorstel is gekomen de exploitatie van de lijn in eigen beheer te nemen, een fonds te vormen of een garantiesom bijeen te brengen, demonstreert de ge negenheid van de Bergenaren voor de tram. De VV.V. wil niet ijveren voor het verdwijnen van de bus, die in een locale behoefte voorziet en tot ieders tevredenheid door de fa. Schalkwijk wordt onderhouden, maar zij verzet zich tegen het verdwijnen van de tramlijn. Reeds veel is gewonnen als de ophef fing voor onbepaalde tijd wordt uitge steld, zo besloot mr. Zeiler, die hoopte dat de vergadering het behoud van de tram tot in lengte van jaren zou ver zekeren. De middenstand. De Middenstandsverenigingen zijn van oordeel, dat Bergen bij opheffing van de tramdienst een tweederangs badplaats zal worden en hier dezelfde toestand zal worden geschapen als in Egmond aan Zee en en Camperduin. Hun vertegenwoordiger, de heer Hoog- vorst belichtte» dit standpunt, wees op het belang van een snelle treinverbin ding mede met het oog op het vervoer (Van onze correspondent in Australië). J-JAWKSBURY RIVER. Als rasechte Nederlander zit mjj het zwerven langs zee en rivier in het bloed. Thuis was ik het liefst b^j de, vissers in Katwijk en Scheveningen. in Monnikendam en Broek-in-Waterland. Nu ver liest een vós wel zjjn haren maar nooit zjjn streken, ook ai trekt hjj de halve wereld rond naar een nieuw vaderland aan de andere zijde van de aarde. En zo heb ik ook hier mijn weg gevonden naar de vissers langs de waterkant. Hier aan de monding van de brede Hawksbury Rivier, ten Noordén van Syd ney, die zich in honderden beboste baaien en inhammen als Noorse fjorden het land indringt, heb ik de vissers en de oesterkwekers de kunst afgekeken. Daar heb ik, luister goed gij rijke smulpapen, die uw drie rijksdaalders voor een dozijntje over hebt, voor de lunch gratis en voor niemandal mijn dozijn tje heerlijke oesters van de rotsen geplukt. Natuurlijk niet uit de oester bedden der kwekers, want daar mag je niet aankomen, maar van een klein stukje van de duizenden mijlen rots, waar iedereen net zoveel oesters kan plukken ais zjjn hart begeert en zijn bloedende vingers hem toestaan. zijn kweker, ik kon als echte Neder lander die bewondering niet voelen voor de visserman, hoe romantisch zijn hutje op het smalle strandje tussen de machtige rotsblokken en zijn rustiek bmnenhaventje ook moge aandoen. In vergelijking met de Nederlandse be roepsvisserij is het hier maar een pri mitief gedoe met lijnen en kleine netjes. De meeste vissers gaan de machtige oceaan op in ongelukkige kleine bootjes en het is een wonder, dat zij er meestal nog zo goed afkomen Maar gezien de primitieve opzet en de vele andere hindernissen, die de natuur de Australische visser in de weg legt, maakt hij met zijn vier metrieke ton per visserman nog niet eens zo'n heel gek figuur. Het is natuurlijk wel niets vergeleken bij de 28 ton per Engelse visser, de 15 van de Amerikaanse en de... 67 van de IJslandse, maar het doet toch niet onder voor Schotland en New Foundland. Het feit, dat Australië wat de totale opbrengst van vis betreft, helemaal onderaan de wereldlijst staat 45 000 metrieke ton tegenover Japan's 3,7 mil lioen, Amerika's 1.8 millioen en Rus- isnd's 1,6 millioen ton toont aan, dat de gehele visserij hier nog maar pas in de kinderschoenen staat. Haaien. De natuurlijke hinderpalen, welke de visser hier ontmoet, zijn vele. Het ge hele vijfde werelddeel is in de eerste plaats als het ware omgeven door een brede strook koraal. Dan zijn de AuS' tralische wateren zeer rijk aan vele soorten haaien, die netten vernielen en de vis van de haak af eten. Het komt zelfs af en toe voor, dat haaien uit het water springen en proberen de visser in zijn notedopje te bijten. Drie vissers hadden kort geleden een dramatische worsteling met een haai, die in hun bootje gesprongen was en als een wilde in het rond sloeg. De beroepsvissers maakt zich hier doorgaans niet bar druk. Hij leeft zijn ruw doch romantisch leven in de een zaamheid van een baai in de prachtige natuur en werkt in een heerlijk kil aat. Australië, zult gij altijd gedacht heb ben, is een land waar ze alleen maar kangeroes en konijnen in het wild heb ben. Maar weet dan, dat het vijfde we relddeel het land der oesters is het land waar de luiwammes zijn dozijntje koopt voor 80 cent en waar de meer avontuurlijk aangelegde ziel ze zelf gaat plukken langs de waterkant. En daar hoeft hij niet eens zover voor van huis te gaan. Hij kan ze, wanneer hij in Sydney in de buurt van de grote baai woont, een paar honderd meter van zijn voordeur gaan plukken. Kleintjes natuurlijk, want in al die drukte heb ben ze geen tijd om groot te worden. Oesters, oesters en oesters, waar men ook maar langs deze rotsige baaien en kusten loopt. Heerlijke, verleidelijke oesters. Oesters zijn in dit gezegende land wat de haring is in het koude Noor den. Alleman's kost voor elk uur van de dag en de nacht. Als met de onvol prezen nieuwe haring kan men er nooit genoeg van krijgen, en de oester kwekers kunnen er dan ook nooit ge noeg kweken. Want niet alleen eten de acht millioen Australiërs voor ruim drie millioen gulden aan oesters op (en vragen om meer) maar de Australische oester gaat naar verre landen als Sin gapore en Honolulu. En dan te weten, dat deze oester ook nog kieskeurig is. want hij leeft alleen langs de rotsige kust van de staat Nieuw Zuid Wales en het zuidelijk deel van Queensland. Vijfendertig duizend zakken wisten de oester-kwekers van Nieuw Zuid Walrs vorig jaar uit het water te ha len. Maar noch hun zwoegen, noch alle inspanning van de mannen der weten schap vermogen gelijke tred te houden met de eetlust van de oesterliefhebbers in dit oester-land. Dertig dozijn oesters in de tijd van een uur is het Australische eetrecord Aangemoedigd door een prijs van 1000 gulden probeerde juffrouw Maie Dow nie uit Sydney het record te breken doch zij moest bij 23 dozijn plus 4 stuks haar pogingen opgeven. Primitieve visserij Ben ik hier onder de indruk ge raakt van de Australische oester en van aan bederf onderhevig vrachtgoed en betoogde, dat bij het staken van de dienst, de middenstand slechte seizoe nen zal meemaken, waarvan geheel Bergen de weerslag zal ondervinden. De heer W. J. Hopman sloot zich na mens de R.K. Middenstandvereniging daarbij aan. Het bestuur van de Volkshogeschool ijvert voor. het behoud van de tram. omdat het wil ijveren voor het behoud van Bergen, waarvan duizenden cursis ten een onvergetelijke indruk hebben medegenomen. Bij monde van de voor zitter van het bestuur, de heer Visser stemde dit college van harte in met de actie en wenste het alle succes. Bijzonder karakter. Ook de vereniging Paal 33 is de mening toegedaan, dat het verlies van de tram gepaard zal gaan met een groot verlies aan natuurschoon. Ber gen aan Zee voelt zich vergroeid met de tram en zou men iets wegsnij den, dan zou een invalide overblijven. De heer Folgers, die namens deze ver eniging het woord voerde, kon mede delen, dat de VW-Egmond niet erg tevreden is over de busdienst, welke niet altijd vlot aan de behoefte kan voldoen. Bergen aan Zee wil zijn repu tatie van rustige en voorname bad plaats gaarne behouden en ziet in de aanleg van een verkeersweg een be dreiging van haar bijzonder karakter. Zelfs zou de vereniging het trammetje in zijn tegenwoordige staat willen be waren, zodat het als een vervoermiddel van historische waarde een speciale at tractie zou vormen. Het bestuur be grijpt evenwel, dat dit niet mogelijk zal zijn. Het hoopt echter, dat de we gen gevonden worden om het onheil van opheffing te voorkomen. Hotels in moeilijkheden, Mej. Kreb gaf namens de hotellerie een opsomming van de moeilijkheden, waarvoor de hotelbedrijven zich bij eventuele busvervoer gesteld zouden zien. Daar de gasten zich nooit meer aan lunch- en dinertijden zouden kun nen houden, zou het Werktijdenbesluit niet te handhaven zijn, zouden de maal tijden aan smakelijkheid inboeten, zou een chaos, achteruitgang, onrust en gejaagdheid ontstaan, die niet bevor- delijk zouden zijn voor de rust der vreemdelingen. Op gronden van vei ligheid, rust en accommodatie bepleitte mej. Kreb de actie en tipte zij het ge vaar van mogelijke afvloeiing van gasten naar Texel. Vlieland en Ter schelling aan. In de rij van sprekers nam de heer C. Peetoom een bijzondere plaats in. Hij had zijn pleidooi voor de tram in dichtvorm op schrift gesteld en droeg dit vers met élan voor. Een ware ovatie viel hem ten deel. De heer J. J. Dinkelberg, directeur van de Federatie van WV's ving zijn speech aan met de opmerking, dat men hier te maken heeft met nuttigheids en gebruiksargumenten en dat niet alles in geld is te realiseren. Ook deze spre ker was ervan overtuigd, dat het ver voer niet met bussen is op te vangen, Als voorbeeld noemde hij Wijk aan Zee, voor twintig jaren een welvarende badplaats, welke door de grote ont stemming over de busverbinding in ver val geraakte. Nog nooit zijn 'n stad of streek groot geworden door busver keer, ook al valt een regionaal nut niet te ontkennen. Een mogelijke uitbrei ding van het vreemdelingenverkeer zou door een busverbinding belemmerd worden. De heer Dinkelberg zag het behoud van de tram als een provin ciaal en een natiónaalbelang en zei de steun toe van de Federatie van WV's. Alvorens de aanwezigen pauseêrden. projecteerde de heer Selleger Jr. een aantal fraaie lantaarnplaatjes uit het veertigjarige leven van de tram. Ver schillende hoogtepunten passeerden de projectiecamara en werden döor het publiek met enthousiasme ontvangen Toen de beeltenissen van de conduc teurs Broekhuyzen en „Oom Gerrit" van Dok op het doek verschenen, wer den zij met een donderend applaus be groet. Tijdens de pauze werden mapjes met tekeningen van de locomotief ver kocht. De verkoop van de door Dirk Vis vervaardigde kaarten bracht f 163 op. Een referendum. In het tweede gedeelte van de verga dering beklom als eerste dr. W. Huy- gens het spreekgestoelte. De burge meester verklaarde de aanwezigheid van het college van B. en W. als een bewijs van de sympathie voor het streven van het comité, waarmede het gemeentebestuur gaarne contact zal onderhouden. De personen, die in het comité zitting hebben genomen, waar borgen, dat men op het ministerie en bij de Ned. Spoorwegen ernstig reke ning zal houden met de hartekreet, die hier geuit wordt. Teneinde een beeld te krijgen van de mening van de burgerij over de tram zal het gemeentebestuur, aldus deelde dr. Huygens mede, in overleg met het comité enquêteformulieren sa menstellen, die alle stemgerechtigde ingezetenen op de dag der Statenver kiezingen in de gelegenheid zullen stel len hun oordeel uit te spreken. Op 26 April zullen in de stemlokalen bussen worden geplaatst, waarin men de for mulieren zal kunnen deponeren. De heer Matthieu Wiegman deed de suggestie of het niet mogelijk zou zijn in de branding van deze actie Bergen tot natuurreservaat verklaard te krij gen, waarna Mr. Zeiler onthulde dat hem waardevolle gegevens waren ter hand gesteld, waaruit bleek, dat Haar lem en Heemstede allerminst tevreden zijn met de opheffing van de Blauwe Tram in de bollenstreek. Van mevr. Klein was een schrijven ontvangen, waarin deze het plan aan de hand deed de tramlijn in eigen exploitatie te ne men door het stichten van een N.V., waarin de gemeente, middenstandsver enigingen en ook particulieren zouden deelnemen. Prof. ir. Selleger kondigde de komst van de president-directeur van de Ne derlandse Spoorwegen ir. Den Hollan der aan, die hem in een kort persoon lijk onderhoud had gezegd, als zaken man te moeten zorgen, dat er geen de ficit is, Ir, Den Hollander had echter een open oog voor het behoud van het natuurschoon en juichte -een referen dum toea Hü had prof. ir. Selleger toe gezegd naar Bergen te komen, teneinde een wandeling langs de lijn te maken. Een van gemeentewege in te stellen enquête onder 1500 logeergasten zag de vergadering op voorstel van de heer Visser gaarne uitgebreid tot 15000 gas ten. De heer Van Rees Vellinga vroeg ten slotte de mogelijkheid te overwegen om het exploitatietekort op de lijn op te heffen, zodat de N.S. geen bezwaar meer kunnen maken. Wellicht zou een oplossing gevonden kunnen worden in een zomerdienstregeling, waarbij voor de wintermaanden op andere wijze in het vervoer zóu moeten worden voor zien. Met algemene stemmen nam de ver gadering een motie aan, waarin een dringend beroep wordt gedaan op alle betrokken autoriteiten, het daarheen te leiden dat, evenals in 1937, de ophef fing van de tramlijn Alkmaar-Bergen aan Zêe voor onbepaalde tijd wordt uit gesteld. De 400 aanwezigen dragen het comité van actie op, de motie ter ken nis te brengen daar, waar zulks nodig geoordeeld wordt. De Voorziter van het comité van Ac tie dankte aan het slot van de verga dering de heer G. N. Th. Diêsfeldt voor de gastvrijheid en het beschikbaar stel len van de zaal en het gemeentebe stuur voor zijn aanwezigheid. Prof. Selleger had op deze avond een grote medewerking gevoeld, en constateerde dat allen met veel minder zorgen naar huis konden gaan, dan waarmede zij gekomen waren. Voor de laatste maal weerklonk een hartelijk applaus. De actie voor het be houd van de Berger Tram is op waardige wijze ingezet. Bazar Christ, kleuterschool Gisteravond vergaderde het damescomi té vóór de half October te hóuden bazar vóór de Chr. Kleuterschool. Besloten werd dat nu reeds een 20-tal dames eén voorlopige rondgang door de gemeente zullen maken. Men is vail plan elke Woensdagavond om 8 uur een krans te vormen, waar vrouwenhanden van alles en nog wat zullen vervaardigen. Door de meisjes zullen een 20-tal poppen in natio nale klederdrachten worden gemaakt Reeds werd een groot aantal goederen voor de bazar ingezonden. Het depot voor deze goederen bevindt zich bij de heer J Bakker, Spoorstraat 97, Oudkarspel, telef. K 2260533. Laat het depot weldra te klein blijken. In het lokaal van dé heer J. Dekker hield de begrafenisvereniging te Oudkars pel gisteravond haar 38ste jaarvergade ring. Na opening door de heer Oud gaf de heer Rootjes een verslag over het afgelo pen jaar. De mogelijkheid tot landelijke overschrijving der leden is in een verge vorderd stadium. De fusie met de vereni ging te Noord-Scharwoude kon helaas geen doorgang vinden, doordat deze ver eniging zowel t.a.v. haar leden als haar financiën te zwak is. De vereniging te Oudkarspel telt 740 leden. In 1949 hadden er 17 begrafenissen plaats, waarvan 9 van leden en 8 van niet-leden. De voorzitter deelde mede dat de Provinciale bond Za terdag zal vergaderen in hotel Kinheim in Alkmaar. Uit het financiële verslag bleek, dat het kassaldo per 1 Jan. 1949 117,59 en per 31 Dec. 436,72 bedroeg De heren Bankersen en Raven hadden kas en boeken in orde bevonden. Als bestuursleden werden herkozen de heren P. K. Volkers, C. Voogt en W. Bak ker. Op voorstel van het bestuur werd be sloten tot de aanschaffing van negen nieu we costuums. Het bestuur stelde voor hiertoe een machtiging te verlenen van t 2000 en hiervoor een aparte kapitaal dienst in te richten. Bij de Boerenleen bank zal een rekening worden geopend tot een bedrag van 1000,—. Voorgesteld werd te besluiten tot heffing van een entrée- geld voor degenen die als lid der vereni ging toetreden en jonger zijn dan 29 jaar. Het wordt als een onbillijkheid gevoeld dat sommigen lid worden op b.v. 25-jarige leeftijd en voor anderen vanaf hun eerste levensjaar contributie is betaald. Besloten werd een entréegeld te heffep dat in ieder individueel geval door het bestuur za: worden vastgesteld. Tenslotte werd de heer Muller als re servelid der kascommissie en de heer Ra ven tot adviseur der dragers benoemd. Publieke verkoping In de zaal van de heep Van Liempt te Oudkarspel had gister ten overstaan van notaris Van Leersum de publieke verko ping plaats van enig land, toebehoord hebbend aan wijlen wed. Groot. Het werd als volgt verkocht: 15 snees bij de Derg- meer aan de heer N. Kooij te Nooro Scharwoude voor 58,— per snee?. 11 snees bij de Kortsloot aan de heer Jan Groen te Zuid-Scharwoude voor f 70 per snees; 4 snees, eveneens bij de Kortslooi aan de heer Dirk Wagenaar voor 60 per snees en 14 snees bij de Doezensloot aan de heer Dirk Groen voor 65 per snees. URKER VISSERSMANNENKOOR NAAR DENEMARKEN. Het Urker Vissersmannenkoor Hal leluja, dir. F. Bode Jr., hoopt in de maand Juli een trip naar Denemarken te maken. Het ligt in de bedoeling dit te doen in de Urker klederdracht en in verschillende plaatsen in Denemarken, o.a. in Kopenhagen concerten te ge ven. BESTUURSWIJZIGING REDDING" BRIGADE Wegens het bedanken van de heer Kat- testaart, is het secretariaat van de Castri- cumse reddingbrigade thans gevestigd bij de heer Holthuis, Jacob Catsstraat ÈL KLAVERJAS-AVOND WERD EEN SUCCES De grote Paas-klaverjaswedstrijd, die Woensdagavond in hotel Eggers is gehou den, is een waar succes geworden. Er heb ben niet minder dan honderdvier klaver jassers aan deze wedstrijd deelgenomen. AANBESTEDING In hotel Meyer wordt op 24 April a.s. voor rekening van de heer P. Heere aan besteed het bouwen van een woonhuis m«t bloembollenbedrijf aan de nieuwe straat vanaf Kramersweg naar Beverwijkerstraat. Een bespreking over karakters Dezer dagen hield de P.J.G.-afdeling Stranmeer in samenwerking met de Plattelandsvrouwen van die afdelnig in de zaal van de heer J. de Haan te Oost-Graftdijk 'n leerzame avond over het onderwerp: „Karakters". Spreker was het hoofd van de o.l.- school te Schagen, de heer Westerberg. De zaal was goed bezet toen de voor zitter van de P.J.G., de heer J. Hartog, allen hartelijk welkom heette en het woord gaf aan de heer Westerberg. Spreker wist de aanwezigen te boei en. Op zeer geestige wijze sprak hij over de ziel, de hoge en lage prikkel drempel van de mens. Door vele voor beelden bracht hij de verschillende ka rakters naar voren. Hierbij vergeleek hij de ziel van de mens met een ijs berg waarvan 1/9 zich boven water bevindt en 8/9 er onder. Want 1/9 is er maar van de mensenziel zichtbaar, terwijl 8/9 zich diep in het onderbe wustzijn vastzet. Ook het minderwaardigheidsgevoel werd door spreker behandeld. Dit komt veelal voort uit de opvoeding van het kind in de prille jeugdjaren. Een mens met een minderwaardigheidsgevoel is volgens spreker dikwijls in staat tot grote dingen. Zo hadden de meeste ge leerden uit ons verleden een sterk minderwaardigheidsgevoel. Anderen; proberen het te verdringen door hun omgeving omlaag te drukken. Het diep ste zielroezen, het Anima bü de vrouw en Animus bij de man werd als slot van dit eerste gedeelte behandeld en met „Mens durf te leven" van Dirk Witte sloot hij dit gedeelte vóór de pauze. Na de pauze behandelde spreker de groepen waarin men de mens verdeelt n.l. de extravers en de introvers. Deze twee typen zijn geheel verschilend van karakter. De extraverse mens past zich gemak kelijk aan en staat ten volle in het dagelijkse leven, terwijl de introverse mens afwijzend tegenover de wereld staat en in zichzelf voortleeft. In de regel is een huwelijk tussen deze twee groepen een goed huwelijk. Vervolgent behandelde de heer Westerberg de grondfuncties, het denken, het gevoel, het gewaarworden en de intuïtie. Hij schilderde alle soorten mensen die er onder deze groep bestaan in de juiste typen. Spreker deed dit zo duidelijk en geestig, dat iedereen het jammer vond dat hij aan het eind van zijn lezing was gekomen. Toen hij met de woor den „Verbeter de wereld, begin bij U zelf" afscheid van de P.J.G. en de Plat telandsvrouwen nam kreeg hij een dankbaar applaus. Mevrouw Rol, voorzitster van de Plattelandsvrouwen, dankte spreker. Na enkele mededelingen waarin zij o.a. de vrouwelijke helft van de P.J.G. uitno digde om samen het handwerk uit vroeger jaren op hoger peil te bren gen, beslóöt zij deze mooie en leerzame avond. Ereteken voor Orde en Vrede Aan de heer C. P. Groot, te De Rijp, is het Ereteken voor Orde en Vrede, met drie gespen, toegekend. Dit Erete ken werd persoonlijk door burgemees ter Dalenberg, ten huize van de heer Groot, uitgereikt. In een zeer harte lijke speech, welke de burgemeester in de woning daarbij uitsprak, zeide spre ker het tot een aangename taak te heb ben gerekend, dit ereteken persoonlijk uit te reiken als erkenning en waarde ring voor de diensten welke de heer Groot heeft verricht in het belang van het vaderland. De heer C. P. Groot was een van de eerste die vanuit de gemeente als vrij williger naar Indië vertrok. Op 30 No vember 1945 verliet hij de gemeenteer) kwam er in Juli 1948 weer terug. Van de vier uit de omgeving ver trokken zijnde jongens was hij de enige die terugkeerde. Visserijbesommingen Ijmuiden De besommingen van Woensdag wa ren: I stoomtrawler, f 12.100; trawlers: IJm. 20, f 22,900: IJm. 99, f 9700; log gers: Kw. 41. f 4440; Kw. 76. f 230; Kw. 83, f 2990: Kw. 86, f 2965; Kw. 151. f 1980; Kw. 129. f 3800: Kw. 159, f 8610; Kw.- 37, f 3377; Kw. 127, f 2800; kustvis- sers IJm. 52, f 1095; Kw. 189. f 1400. Prijzen per kilo: heilbot 1.951.50; gr. tong 1.90—1.85; gr. mid. tong 1.901.80; kl. mid, tong 1.851.65; tong 1 1.38 1.22; tong II 0.95—0.58; tarbot I 1.65 1.45. Prijzen per vijftig kilo: gr. schel vis 3020; mid. schelvis 36—27: kl. schelvis 3123; wijting 3312; gr. schol 3980; mid. schol 4122; kl. schol 23 12; bot 22; schar 33—11; verse haring 3414; makreel 3211; tongschar 48 41; schartong 2621; zwarte poon 21 10; tarbot II 74—67; tarbot III 69—68; tarbot IV 3322. Prijzen per 125 kilo; gr. kabeljauw 13648; gr. koolvis 47 39; gr. leng 5753; gr. wolf 6350. De aanvoer bedroeg 3220 kisten, waarvan 20 met verse haring.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1950 | | pagina 11