il
De dood van een handelsreiziger"
Waarom Chefarox
maagzuur?
r
I3
Ook
hoort
GEERVLIET
Puzzle-rubriek
Modern toneel
van klassieke
allure
CHEFAROX
Radioprogramma voor dit week-end
Kruiswoordpuzzelaars aan de slag!
b
s
s
b
1
ft
HUWELIJK
NAAR VASTE GROND
De weigering
z°
It
ZATERr»
►'EE BELANGRIJKE NEDERLANDSE ENSEMBLES: het Amsterdams streefd, maar Miller heeft haar volledig
mibereikt, niet alleen uiterliik. maar nok
10^0
jixzsaz* -«s ïsae^;
er weer bij met
een modern
hoortoestel
-van
Keizersgracht 411
Amsterdam-C.
Vraagt gratU brochure.
Puzzle 133. De Vermenigvuldiging
der Tweeën, (opl.)
Puzzlerubriek.
De gevraagde vermenigvuldigsom zag
er geheel in cijfers als volgt uit:
4 7 0 3 2
5 6 18 9
2
2 3
2 8 8
5 6
2642881048
Een puzzle, die wel in de smaak viel,
getuige het grote aantal inzendingen.
Na loting onder de inzenders van een
goede opl. is de wekelijkse prijs a 5
ditmaal ten deel gevallen aan de Heer
J. de Beurs, Abbekerk A 104. Gefeli
citeerd! Deze prijs zal worden toege
zonden.
EN Nü ONZE NIEUWE OPGAVE.
Puzzle 133. Een moeilijke Letterpuzzle.
Hieronder vindt men 15 woorden van
7 letters. Doch van elk woord zijn
slechts 3 letters gegeven. Zoals men
ziet zijn dit de letters op de 2e, de 4e
en de 6e plaats. De andere letters zijn
door kruisjes aangegeven. Verder kun
nen wij U alleen nog vertellen, dat
als men de 15 juiste woorden (15 zelfst.
nw., waarvan één meisjesnaam) onder
elkaar heeft staan, de eerste letters van
boven naar beneden gelezen, de naam
geven van iets waarvan men in de ko
mende weken zal kunnen genieten. En
nu de onvolledige woorden:
1. XEXBXNX. 2. XLXEXOX.
3 XVXRXAX. 4. XIJXUXSX.
5 XOXAXNX 6. XLXAXAX.
7 XRXOXDX. 8. XEXHXEX.
9. X T X K X N X. 10. X A X B X I X.
11XRXEXIX. 12. XLXEXDX
13. X A X A X E X. 14. X A X B X R X.
15. X B X N X E X.
Welke zijn de bedoelde woorden en
wat vormen de eerste letters?
Oplossingen: (per briefkaart)
tot en met Donderdag 27 April aan de
Redactie van dit blad. (Er wordt
weer een prijs van f 5.— verloot.)
TWEE BELANGRIJKE NEDERLANDSE ENSEMBLES: het Amsterdams
Toneelgezelschap en de Toneelgroep Comedia hebben beide Arthur Mil
ler's „Death of a salesman" „De dood van een handelsreiziger" aan
hun repertoire toegevoegd. Vorige week bracht het A.T.G. zijn première' te
Amsterdam; de eerste opvoering door Comedia vond Woensdag in Den
Haag plaats. Een dergelijke doublure is hoe dan ook betreurenswaardig: zij
verraadt weer eens de weinig verheffende concurrentieverhouding tussen de
Nederlandse toneelgezelschappen, waarbjj de kunst van het toneel wel aller
minst gebaat is. In dit geval echter bracht de wedjjver van deze beide toneel
ensembles ook een belangrijk voordeel met zich mee: zjj vroeg met veel na
druk de aandacht voor een toneelspel, dat een hoogtepunt betekent in de
hedendaagse toneelliteratuur en inderdaad bijzondere belangstelling en aan
dacht waard is.
^RTHUR MILLER is een jong Ame
rikaans auteur, die er naar streeft
het toneel een nieuwe vorm en ook een
nieuwe inhoud te geven en van zijn
streven is „Öeath of a salesman" als een
zeer specifiek en vrijwel volkomen ge
slaagd product te beschouwen. De
hoofdfiguur in deze moderne tragedie
twee bedrijven en een requiem is
Willy Loman, een handelsreiziger. Zo
maar een mens, met wat simpele idea
len en een even simpele levensfilosofie.
Hij heeft altijd als een slaaf gewerkt
om een klein beetje geluk te verove
ren. Hij zou zo graag een geslaagd za
kenman zijn en in die droom leeft hij
voortdurend: een goed voorkomen, po
pulariteit, carrière, succes. Maar hij
blijft zijn leven lang een armzalig
scharrelaartje, dat steeds in illusies
leeft en nooit aan de werkelijkheid van
zijn levensmislukking kan wennen. Zijn
zoons heeft hij altijd opgevoed volgens
zijn kleine-mans-geloof: „Persoonlijk
heid voert, naar succesZorg dat je
populair wordt, en je bént erOp
zijn zoons heeft hij alle hoop gesteld: zij
moeten slagen waar hij faalde, omdat
hij miskend werd. Maar de twee jon-
BI
gens zijn met fantasieën en illusies te
ver van de werkelijkheid opgegroeid
om nog te kunnen deugen in de wereld
die voor gedroomde schijnbestaantjes
geen plaats laat. De ene zoon slaagt al
leen maar als vrouwenjager en de an
der is een grootschreeuwer geworden,
die ondanks zijn goetje voorkomen en
populariteit op het sportveld in de
wereld, waar twee maal twee vier is en
brood betaald moet worden, geen been
aan de grond krijgt.
Die wereld wordt voor Willy Lo
man onverdraaglijk en hij zint erop
zich van kant te maken. Hij wordt ge
kweld door visioenen van zijn broer
Ben, die wel in 't leven geslaagd is
(„Maar Ben, hoe lapte jij 't 'm dan
toch?") en door herinneringen aan zijn
mislukkingen als echtgenoot, als va
der en als zakenman. Dit laatste treft
zijn trots nog 't diepst en in zijn nood
ziet hij geen uitweg meer. Hij strom
pelt 't huis uit en rijdt zich met zijn
auto te pletter: „Levend ben ik niks
waard, dood tenminste nog de twintig
duizend dollar van de levensverzeke
ring
£)EZE WILLY LOMAN is zoals zijn
vrouw hem tegenover zijn zoons
verdedigt: „geen groot man. Hij
heeft nooit veel geld verdiend; zijn
naam stond nooit in de krant; hij is
niet de fijnste vent, die ooit geleefd
heeft. Maar hij is een mensOm
deze mens is het de schrijver Miller
begonnen geweest. Willy Loman is een
symbool, mr. Low-man, de Ameri
kaanse kleine man, arm of rijk, een
soort Elckerlyc, die zonder 't zelf in
te zien laat staan erkennen is
vastgelopen in zijn zo hoog geprezen
American way of life, zijn gebrekkige
levenshouding van alleen maar kleine
materiële idealen en illusies zonder
levenslicht. Op dit plan krijgt deze
eenzame, stervende handelsreiziger een
algemene betekenis: hij is het portret
van De Mens, die tegen de werkelijk
heid eigenlijk niet is opgewassen en
zich tracht staande te houden door
krampachtige illusies en fantasieën.
Door deze man en dit ene gezin te
tekenen heeft Arthur Miller in feite
het beeld geschetst van een hele sa
menleving, die kapot gaat aan haar
zelfbedrog.
Death of a salesmanis een felle
maar liefderijke critiek op deze mens
en deze maatschappij, die dreigt te
stranden In alle jacht naar wat mate
rieel geluk, maar het geluk niet in zich
zelf zoekt. En dit vertwijfelde leven
heeft Arthur Miller op zen indruk
wekkende wijze gerealiseerd. Zijn
toneelspel biedt prachtige, hoewel
soms wat te veel uitgesponnen, dialo
gen, bewonderenswaardig vervlochten
in een dramatische gestalte die onge
lofelijk gedurfd is van opzet. In een
soort filmische vorm onthult Miller
ons het drama van deze mens, zó dat
wij steeds zijn leven als één geheel
kunnen overzien: heden en verleden,
illusie en werkelijkheid spelen steeds
dooreen. Tijd en ruimte hebben geen
grenzen meer; voor de verwonderde,
gegrepen en gebiologeerde toeschou
wer ligt een heel leven openwaaruit
één beeld oprijst: dat van de mens in
uiterste kwetsbaarheid.
UIER HEEFT HET meel een vol
komen vernieuwing ondergaan en
een intensiteit verkregen als nooit te
voren, waarmee slechts de klassieke
Griekse tragedie vergelijkbaar is. An
dere Amerikaanse schrijvers hebben
naar deze vernieuwing reeds lang ge
streefd, maar Miller heeft haar volledig
bereikt, niet alleen uiterlijk, maar ook
en vooral naar het innerlijk. Toen zijn
toneelspel vorig jaar Maart op Broad
way zijn wereldpremière beleefde werd
het door critiek en publiek met een
zelfde uitbundige geestdrift ontvangen.
Sindsdien, tot vandaag de dag, is
„Death of a salesman" (dat vorig jaar
m-t de Pulitzer-prijs bekroond werd,
de hoogste Amerikaanse onderscheiding
voor litteraire prestaties), het grote suc
ces gebleven van het New Yorkse to
neel. Uitverkochte zalen, ook bij de
„long run" in Londen vorige zomer.
Maar er is dan ook in de toneellitera
tuur van deze eeuw geen ander stuk
te vinden,' dat een dergelijke belang
stelling zozeer verdient.
Het Amsterdamse Toneelgezelschap
heeft er in de regie van Albert van
Dalsum en met Louis Saalborn in de
titelrol een bijzonder aangrijpende en
indrukwekkende voorstelling van gege
ven. De opvoering door Comedia, waar
bij John Gobau de hoofdrol vertolkte
en Johan de Meester de regie had, was
hoezeer ook in spel- en regie-opvat
ting verschillend van die door het
A.T.G. even waardig, levend en
diep-ontroerend.
Een vergelijking der beide voorstel
lingen heeft alleen voor de vakman be
lang, voor de toneelliefhebber is het
voldoende, dat hij hedendaags .toneel op
zijn best kan zien in opvoeringen, die
de waarde ervan zuiver tot haar recht
doen komen. K.
Omdat Chefarox géén vor
mingvan steeds méérzuur
veroorzaakt, zoals bij gewoon
maagzoutvaakvoorkomt. Bo
vendien beschermt Chefarox
de maagwand met een ge
leiachtige genezende laag.
Vormt géén nieuw maagzuur
In zeven voorafgaande adviezen hebben wij U laten zien hoe
een eleccrisch droogscheer-apparaat moet worden gebruikt. Dit
is echter niet alles! Het droogscheren kunt U eerst goed leren
door het regelmatig te doen. Ook bij U zal het zo gaan
dé 1e week
zult U wellicht zeggen
„Electrisch droogscheren?
Niks voor mij", maar....
de 2 e week
verandert reeds Uw mening
„Hé" zegt U dan: „Er zit
toch wat in" en
de 3e week
komt U eindelijk tot de con
clusie: „Uitstekend! Dit is
de oplossing van het scheer-
probleem".
Stelt U zich daarom direct met een Philips „PhiliShave" handelaar in
verbinding. Laat hem het apparaat demonstreren en neem een goed besluit
begin met droogscheren.
Ook voor U betekent „PhiliShave" een gemak!
N.V. PHILIPS' VERKOOP-MAATSCHAPPIJ VOOR NEDERLAND - EINDHOVEN
VOOR HEDENAVOND
HILVERSUM I, 402 m. Nieuwsberichten
om 7, 8 en 11 uur. 6.00 Het promenade
orkest. 6.15 Journalistiek weekoverzicht. 6.35
Het Promenade-orkest. 6.50 Muziek. 7.15 Ac
tualiteiten. 7.25 Mijnheer, de voorzitter! 7.35
Piano-duo. 8.15 Lichtbaken. 8.43 „Steek eens
op, heren." 9.00 Negen heit de klok. 9.45
Weet u het? 9.55 Weekend-serenade. 10.35
Commentaar uit de Benelux. 10.45 Avond
gebed. 11.15 Het Maastrichts Stedelijk Or-
HILVERSUM II, 297 m. Nieuwsberichten
om 0, 8 en 11 uur. 6.15 Eddy Duchin,
piano. 6.30 Strijdkrachten. 7.00 Artistieke
staalkaart. 7.30 Lezen in de Bijbel. 7.45 Passe
partout. 8.15 In het Tiroler Alpenland. 8.42
Hein Festijn. 8.45 Radio-rariteiten-reclame.
9.45 Socialistisch commentaar. 10.00 Stradiva-
sextet. 10.25 Onder de pannen. 10.40 Kwar
tet Jan Corduwener. 11.15 Gevarieerd pro
gramma.
VOOR ZONDAG
HILVERSUM I, 402 m. Nieuwsberichten
om 8, 9.30, 1, 7.30 en 11 uur. 8.15 Con
certo grosso. 8.30 Vroegdienst. 9.45 Koor van
Deze week weer
eens een doorlo
pend kruiswoord
raadsel, waarvan de
omschrijvingen on
derstaand volgen
HORIZONTAAL: 1.
Uit de gegevens op
maken; bolster. 2.
bijwoord; iedere;
munt (Fr.)plaats
in Gelderland. 3
fijnmaken; maatje:
opgegeven werk. 4.
hersenschim; en an
dere (afk.); bun
del. 5. zeepwater.
Arabische bevel
hebber; metaal;
zangnoot. 6. rond
rijden; dierenge
luid; zoogdier. 7.
metaalhoudende
delfstof; en derge
lijke (afk.)Afri
kaans dier; water in
Friesland. 8. vogel
woning; deel van
het jaar; gevange
nis. 9. niet smal;
hert; soort pak
huis. 10. onderdeel
van een fototoestel
zich met luide stem
laten horen; zang-
noot. 11. meisjes
naam; bevoeling;
Muze van het
minnedicht. 12.
zangstem; egaal;
gewas. 13. afvoerpijp; bloeiwijze; dun
ne plank; dwarsmast. 14. aanval; or
gaan in de buik. 15. rivier (Spaans);
Nederlandse Spoorwegen (afk.); onbe
bouwd stuk grond; steen. 16. hier
(Frans); eetgerei; individu. 17. en an
dere (afk.); jaloers zijn op; pond Ster
ling (afk.).
VERTICAAL: 1. zich ergens in schik
ken; kwajongen; jongensnaam. 2. Muze
van het minnedicht; spreken; leer der
denkwetten. 3. deel van een mast; zeep
water; wandversiering; soort bouwland;
kever; onzes inziens afk.); kenteken
voor Friese auto's. 4. ivoor; inwoner
van Iran; proef; voedsel tot zich ne
1
2
3
li
5
10
II
12
2
3
6
7
8
10
(1
12
13
lif
15
1?
men; Frans lidwoord. 5. grondsoort;
grondstof voor brood; gang van een
paard; plaats in Drente. 6. telwoord;
kim; zoogdier; zangnoot; a.u.b.; water
bij Amsterdam. 7. onaanzienlijk; lui-
zenei; naam van een groot Amerikaans
meer; en dergelijke (afk.). 8. schitte
rend; plaats in Gelderland, namelijk
(afk.); maat; Frans lidwoord. 9. tot nut;
waterkant; dansorkest; met name (afk.).
10. lidwoord; slee; ontkenning; voeg
woord; deel van een wet. 11. familielid;
vette vloeistof; schelpdier; eenmaal; 12.
zwarte kleverige stof; bosgod; zangnoot;
familielid; reeks.
(Voor de oplossing zie men elders in
dit blad).
DOOR MARY BURCHELL
(44)
Teresa was hier heimelijk blij om
Ze had van haar familie alle gewens
te commentaar op haar huwelijk ont
vangen. Zo gauw dit met goed fat
soen mogelijk was, vluchtte ze naai
haar eigen kamer en naar bed, waai
ze de beweringen van slapeloosheid
veroorzaakt door een schuldig gewe
ten ten spijt de hele nacht droom
loos en rustig sliep.
Haar eerste gedachte bij het ontwa
ken was. vandaag zie ik hem En oas
veel later kwam de gewetensvolle
vraag: ik ben benieuwd hoe het met
Marcia gaat, bij haar op.
Tante Lvdia vertelde aan het ontbijt,
dat volgens de zuster, Marcia's toe
stand reden tot tevredenheid gaf.
„Daar ben ik erg blij om", zei Te
resa, mogelijk uit berouw over haar
andere gedachten. Toch moet erkend
worden, dat ze meer uit eigenbelang
dan uit bezorgdheid over Marcia, ern
stig informeerde: „Hoe lang denkt de
dokter, dat ze in bed moet blijven?"
„Dat is nu nog niet te zeggen", zei
tante Lydia vaag als gewoonlijk „Maar
ik vermoed, dat je dat spoedhuwelijk
van je minstens drie weken zult moe
ten uitstellen, Teresa. Ik denk, dat het
wel zes weken zal duren, eer Marcia
goed genoeg zal zijn, om aan de trouw
feesten mee te doen.
„Uitstellen!" Teresa was zo ontdaan,
door wat haar tante nonchalant voor
stelde, dat haar teleurstelling door
iedereen bemerkt werd.
„Waarom niet?" Haar tante zag
haar koel aan. „Het is toch geen kwes
tie van leven of dood, je huwelijk
twee of drie weken uit te stellen, zou
ik zo denken. Je zult Marcia, en dat
onaangename meisje Burdurn toch als
bruidsmeisjes moeten hebben Geluk
kig zijn ze ongeveer gelijk van lengte
(Wordt vervolgd)
welpen, verkenners en voortrekkers. 9.55 In
leiding Hoogmis. 10.00 Hoogmis. 11.20 Vlag-
genparade. 11.40 De Klavierconcerten. 12.15
Apologie. 12.35 Intermezzo. 12.40 en 1.20
Orkest zonder naam. 1.45 Uit het boek der
boeken. 2.00 Gemengd koor. 2.35 Piano-kwar-
let. 3.20 „Wie was B.P.?" 3.45 Bel canto.
4.10 Katholiek Thuisfront. 4.15 Voetballen.
4.30 Vespers. 5.00 Kerkdienst. 6.30 Gewijde
muziek. 7.15 Kent gij uw Bijbel? 7.45 Actu
aliteiten. 7.52 In 't Boeckhuys. 8.12 Radio
potpourri. 9.0*0 Kruisklank-puzzle. 9.15 Vlucht
in de ruimte. 10.28 De Zevenklapper. 10.45
Avondgebed. 11.15 Lichte Avondklanken.
HILVERSUM II, 297 m. - Nieuwsberichten
om 8, 1, 6.15, 8 en 11 uur. 8.18 „Bar
carole". 8.30 Voor de tuin. 8.45 „Barcarole"
9.00 Wees wijs op reis. 9.10 Sportmededelin-
gen. 9.15 Men vraagt. en wij draaien. 9.45
Geestelijk leven. 10.00 Zondags-halfuur. 10.30
Kerkdienst. 11.45 Berichten. 12.00 Serenade.
12.30 De Zondagclub. 12.40 In Holland staat
een huis. 1.20 De Spoorwegen spreken. 1.30
Gram.muziek. 1.50 Even afrekenen, heren.
2.05 Boekenhalfuur. 2.30 Mis. 3.15 Film
praatje. 3.30 Thé Dansant. 4.30 Sportrevue.
5.00 Tussen kerk en wereld. 5.20 Een ge
dicht. 5.30 Ome Keesje. 5.50 Kinderkoor 6.05
Sport. 6.30 Strijdkrachten. 7.00 Radiolympus.
7.30 Wim Kan. 8.05 Uit het rijk der melo
dieën. 8.35 „Het houten paard", hoorspel.
9.10 Surinaamse volksmuziek. 9.25 Reportage-
dienst. 9.35 Solomon. 10.05 Hersengymnas
tiek. 10.30 Hotel Continental. 11.15 Bruno
Walter dirigeert.
RADIO-DISTRIBUTIEDIENST
LIJN III: 8.05 Gram 8.30 Klapper. 8.45
Gram. 8.55 Duivensportberichten. 9.15 Orkest
Winstone. 9.20 Aperitief 9.30 Gram. 9.45
Negro Spirituals. 10.00 Fr. Br.: Gram. 10.30
„La Royale Lyrique de la Bouverie". 11.00
VI. Br.: Beiaard. 11.05 Vrolijke muziek. 12.15
„The Rainbow". 1.15 Gram. en reportage.
I.30 Voor de soldaten. 2.00 Opera- en Bel
canto. 3.30 Gram. 4.00 Eng. L.P.: „Palace
of Varieties". 4.45 VI. Br.: Gram. 5.00 Klas
sieke muziek. 5.55 Sport. 6.00 Eng. L.P.: „Top
Score". 6.30 „Ray's a laug*h". 7.30 Eng. L.
P.: Palm Court Orchestra. 8.30 VI. Br.: Gevar.
progr. 10.15 Gevr. muziek. 11.05 Amerik.
muziek.
LIJN IVs 8.00 Eng. L. P.: Piano. 8.20
„Way out West". 8.40 Orgel. 9.10 Meisjes
koor. 9.30 Mil.-orkest. 10.00 Gram. 10.30
„Sing it again". 11.00 „Ignorance is bliss".
II.30 Fr. Br.: Zangplaten. 11.45 Hot Jazz.
12.00 Eng. L.P.: Orkest Cotton. 12.30 Verz.-
progr. 1.45 „Take it from here". 2.15 Orkest
Farnon. 3.00 Fr. Br.: Gram. 4.00 Kalundborg:
Orkest van Aarhus. 5.30 Fr. Br.: Voor de
soldaten. 5.55 Sport. 6.00 Lux.: Danny Kaye.
6.15 Concert Party. 6.30 Birthday requests.
7.00 Eng. H.S.: Piano. 7.50 Kalundborg: Amu-
semen ts-orkest. 10.30 Eng. L.P.: Community
singing. 9.00 „Variety Bandbox". 10.15 Piano.
10.30 „Think on these things". 10.45 Mac-
pherson. 11.15 ,,20th Century Serenade»".
VOOR MAANDAG
HILVERSUM L 402 m. Nieuwsberichten
om 7, 8, 1, 7, 8 en 11 uur. 8.20 Muziek
bij het werk. 8.40 Vioolsonate. 9.15 Ochtend
bezoek. 9.35 Familie-competitie. 10.10 Con
cert. 10.30 Morgendienst. 11.00 Holberg-suite.
11.20 Van oude en nieuwe schrijvers. 11.40
Zangrecital. 12.10 Piano-duo. 12.33 Ensem
ble Lachman, 1.15 Rameau-cyclus. 1.50
Beniamino Gigli. 2.00 Schoolradio. 2.35 He
dendaagse piano-composities. 3.00 „De an-
thurium". 3.30 Sweelinck-kwartet. 4.00 Bij
bellezing. 4.45 Balletmuziek. 5.00 Het kleu
terklokje klingelt. 5.15 Populaire orgelbespe
ling. 5.45 „De negen Zapakara's". 6.05 „In
de Soete Suykerbol". 6.20 Sport. 6.30 Sans
Souci. 7.15 Engelse les. 7.30 Een nacht op de
kale berg. 7.40 Vandaag. 8.05 Met band en
plaat voor u partaa. 8.30 De autorace. 8.50
NCRV-koor. 9.10 't Kerkvenster. 9.20 NCRV-
koor. 9.30 Koninklijk bezoek aan Limburg.
9.45 Radio Philharmomsch-orkest. 10.45
Avondoverdenking. 11.15 „Estrellita". 11.35
Philharmonisch Symphonie-orkest.
HILVERSUM II, 297 m. Nieuwsberichten
om 7, 8, 1, 6, 8 en 11 uur. 8.15 Gram.-
platenprogramma. 8.55 Korte gesprekken. 9.00
Ochtendconcert. 9.30 Een dansliedje deint.
10.00 Morgenwijding. 10.15 Arbeidsvitaminen.
10.50 Selectie: Annie get your gun". 11.00
Op de uitkijk. 11.15 Kerk- en Torenklanken.
12.00 Gevarieerd programma. 12.38 „American
favorites". 1.15 Dolf van der Linden. 1.50
Het king cole-trio. 2.00 Tentoonstelling „Wil
lem III". 2.20 Duetten. 2.45 Harp der Minne.
3.00 Spaanse klaviermuziek. 3.30 Het recht
op alleen-zijn. 3.45 „Voor u, mevrouw". 4.30
Lily Petersen vertelt. 4.45 Musicalender. 5.30
Hoort, zegt het voort. 5.45 Regeringsuitzen
ding. 0.15 Monte Rey zingt. 0.30 Strijdkrach
ten. 7.00 Het klokje van zeven uur. 7.05 Ra
dio-Filmkrant. 7.30 Inleiding tot muziek
begrip. 7.45 Regeringsuitzending. 8.10 Ra-
dioscoop-journaal. 8.25 „Trip door Z.-Ameri-
ka". 8.45 Pleisterplaatsen. 9.05 Hernieuwde
kennismaking. 9.20 Favorieten-fantasie. 9.40
„Onder moeder's vleugels", hoorspel. 10.45
Gram.muziek. 11.15 Avro-swing-comer.
RADIO-DISTRIBUTIEDIENST
LIJN III: 7.05 Gram. 7.30 Kron. 7.40
Gymn. 7.50 Ensemble Ingley. 8.05 Concert.
9.05 Gram. 10.00 Eng. L.P.: Orgel. 10.30
Politie-orkest. 11.00 Mrs Dale's Diary. 11.15
Orkest Oscar. 11.45 Voordracht. 12.00 VI. Br.:
Romantische liederen. 12.15 Zigeuner-ensem
ble. 1.15 Eng. H.S.: „Those were the days".
2.00 Fr. Br.: Werken van Francaix. 3.00 Eng.
L.P.: Rhythm.-ensemble. 3.30 Fr. Br.: Symph.-
orkest. 4.50 Gram. 5.15 Trio de Ville. 6.00
Pr. Br.: Voor de soldaten. 6.30 VI. Br.; Voor
de soldaten. 7.30 Gram. 7.50 Feuilleton. 8.00
Kamerorkest. 9.00 Actualiteiten. 9.15 Volks
muziek. 10.15 Verz.progï 11.05 Gram.
LIJN IV: 7.15 Gram. 7.50 „Lift up your
hearts". 8.10 Concert. 9.i0 Verz.progr. 10.00
Lux.: Ménage et Musique (VI. en Fr.). 11.30
VI. Gewest.: Div. 12.00 Eng. L.P.: Orkest
Mantovani. 1.00 BBC Schots-orkest. 1.45 Voor
de kinderen. 2.00 VI. Br.: Voor de vrouw.
3.00 Omroeporkest met sol. 3.45 Gram 4.30
Gemengd koor. 5.10 Fr. Br.: Casino-programma
6.00 Eng. L.P.: Orkest Mackey. 6.30 Orkest
Geraldo. 7.00 Fr. Br.: Omroeporkest. 7.45
Eng. L.P.: Ignorance is bliss. 8.00 „Majestic"
Orchestra. 8.45 Kalundborg: Orkest van Ran-
'0.15 ,rj2ienaéS:ï„94pbini-aJ5éR Bei4'arlKcJ
dus. 9.30 Beromünster: Zang van Schubert.
10.15 „Topic for to-night". 10.20 Orkest
Temple. 11.00 Voordracht. 11.15 Stradivari-
orkest.
UET WAS EEN dertigjarige, onge
trouwde militair, die om hier niet
nader te noemen redenen, m'n hulp had
ingeroepen. In de vele gesprekken, die
we in de loop van meerdere weken met
elkaar hadden, was één ding wel zon
neklaar gebleken, namelijk de inner
lijke afkeer die deze man tegenover z'n
vader voelde. Allerlei half bewuste,
half onbewuste complicaties waren
hiervan het gevolg geweest.
In de loop van dit onderhoud kwam
ook de godsdienstige houding van deze
man ter sprake. Hij vertelde, hoe hij
op een christelijke school was geweest.
Maar een catechisatie of iets anders van
dien aard, had hij nooit bezocht. Lid
maat van een kerk was hij dus ook
niet geworden. Naar een kerk was hij
zelden geweest. Want hij wilde zich,
naar hij zei, door niemand, ook niet
door een predikant laten beïnvloeden
bij het vormen van een eigen, zelfstan
dige mening.
Maar tegenover al dit negatieve stond,
dat de betrokkene zelf regelmatig bad,
en trachtte in ieder opzicht een be
hoorlijk leven te leiden.
Toen vroeg ik hem, hoe hij over God
dacht. Z'n antwoord luidde, dat hij wel
degelijk in het bestaan van een God
geloofde. Toch waren er ook wel eens
momenten van twijfel. Soms althans
had hij het gevoel, alsof God er ook
wel niet kon zijn.
Ik vroeg aan deze militair, nog nauw
keuriger vorm te geven aan zijn ge
dachten over die God, waarin hij door
gaans wel geloofde, tot wie hij ook bad,
maar die toch ook wel eens zich in het
niet scheen op te lossen. Hij vertelde
verder, hoe naar zijn mening God zich
toonde in de natuur, en ook wel in het
feit, dat er mensen woonden en werk
ten op deze aarde.
Het gesprek ging nog verder: Of de
betrokkene 'niet alleen de natuur, maar
ook zichzelf wel eens in een betrekking
tot God had geweten. Toen luidde het
antwoord: Neen!
[JIT DE bovenstaande weergave van
dit gesprek zal u duidelijk worden,
dat deze persoon een directe ingreep in
zijn eigen leven niet tolereerde. Hij
wenste niet naar een kerk te gaan, zo
genaamd om zich niet te laten beïnvloe-
,den door derden. In feite echter, omdat
hij zich wenste te onttrekken aan een
woord van God, dat hem mogelijkerwijs
bij een kerkdienst direct in het hart
zou kunnen grijpen. Overigens wenste
hij een christelijk leven te leiden. Hij
bad God, geloofde zelfs in God als de
schepper van de natuur en van de men
senwereld. Maar dat God zijn eigen
schepper was, zijn eigen Vader, dat had
hij zich, wellicht in z'n afkeer tot
lijfelijke vader, nooit durven bekennen.
Dat zo'n „geloof" direct aan de twij
fel grenst, is bij een dergelijke, half on
bewuste weigering om in een directe
gemeenschap met de levende Heer te
treden, volmaakt onbegrijpelijk. Want
dit geloof is een geloof in een „het",
niet in een „gij"; ondanks het traditio
nele gebed. Ik geloof in het bestaan van
de Noordelijke IJszee. Dit geloof is een
„het-geloof", dat mij koud laat. Het al
of niet bezitten van dit „het geloof"
maakt geen verschil. Maar wanneer ik
zeg te geloven in het er-zijn van m'n
zoontje van zes jaar, dan zinspeel ik
daarmee op een levend, persoonlijk
moment uit m'n eigen leven.
HAD DEZE man, half bewust, half
onbewust, geweigerd God tot zich
te laten komen. En nu? Zou het veel
baten aan deze man te zeggen, dat hij
van zijn kant uit alle weerstanden moet
laten varen, en God moest begrijpen?
Paulus zegt in één van zijn brieven,
dat hij niet de overtuiging heeft „het"
al begrepen te hebben. Onder dit „het"
verstaat hij het heil, dat Jezus Christus
is en geeft. Maar vlak voor de hier aan
gehaalde woorden zegt hij: Want ik ben
ook zelf door Jezus Christus gegrepen!
Het zijn dus twee, haast tegenstrijdige
dingen, die de apostel vlak na elkaar
schrijft: Ik heb het nog niet begrepen;
en: Jezus Christus heeft mij gegrepen.
Zo kunnen we in bepaalde gevallen,
getuige het bovenstaande, wel consta
teren, dat iemand „het" nog niet gegre
pen heeft. Of soms moeten we ons nog
sterker uitdrukken, dat hij verhinderd
is door allerlei weerstanden tot God te
komen. Maar kan een mens, zelfs al is
hij zielszorger van professie, ook maar
iets tornen aan het tweede gedeelte van
Paulus' paradox, dat Christus een
mens grijpt? Natuurlijk niet-
Levend geloof is een teer ding. Het
is een rijkdom en een vreugde, iets
waar een ander mens ten slotte af moet
blijven, waar een ander mens ook niets
aan of in kan doen. Geloven Is een daad
van ons. Maar meer nog een onbegre
pen heilsgeschenk van Christus zelf.
ZIJT Clj HARDLIJVIG?
Indien de darmwerking traag is, neem
Foster's Maagpillen. Deze doeltreffen
de, kleine laxeerpillen verlichten ver
stopping en daardoor veroorzaakte
hoofdpijn met misselijkheid en indi
gestie. Gemakkelijk en prettig in te
nemen; zij veroorzaken geen krampen.
Verkrijgbaar bij apothekers en dro
gisten. Imp. H. ten Herkei, Hilversum.
INGEZONDEN MEDEDELING (Adv.)
KRUISWOORDRAADSEL
(Oplossing)
b
e
r
e
k e
n
e
n
d
O P
G
r
a
1
1 e
e
c
u
P e
r
a
s
P
e n
d
1
t
a
a k
u
t
O
P
i e
e
a
t
r
O 8
s
O
P
e
m i
r
t
i
n
1 a
t
O
e
r
e n
i
a
g
e
i t
e
r
t
s
e d
g
ti
O
e
e e
n
e
s
t
1 e
n
t
e
n
o r
b
r
e
e
d r
e
e
V
e m
1
e
n
s
r o
e
P
e
n
s i
a
n
k
t
a s
t
e
r
a
t 0
a
1
t
e
f f
e
n
b
r
e m
g
O
O
t
a a
r
1
a
t
r a
a
g
r
e
s s
i
e
n
i
e r
r
i
O
n
S V
e
1
d
k
e i
i
c
i
1
e p
e
1
m
e
n s
e
a
b
e
n ij d
e
il
1
s t