il De dood van een handelsreiziger" Waarom Chefarox maagzuur? r I3 Ook hoort GEERVLIET Puzzle-rubriek Modern toneel van klassieke allure CHEFAROX Radioprogramma voor dit week-end Kruiswoordpuzzelaars aan de slag! b s s b 1 ft HUWELIJK NAAR VASTE GROND De weigering z° It ZATERr» ►'EE BELANGRIJKE NEDERLANDSE ENSEMBLES: het Amsterdams streefd, maar Miller heeft haar volledig mibereikt, niet alleen uiterliik. maar nok 10^0 jixzsaz* -«s ïsae^; er weer bij met een modern hoortoestel -van Keizersgracht 411 Amsterdam-C. Vraagt gratU brochure. Puzzle 133. De Vermenigvuldiging der Tweeën, (opl.) Puzzlerubriek. De gevraagde vermenigvuldigsom zag er geheel in cijfers als volgt uit: 4 7 0 3 2 5 6 18 9 2 2 3 2 8 8 5 6 2642881048 Een puzzle, die wel in de smaak viel, getuige het grote aantal inzendingen. Na loting onder de inzenders van een goede opl. is de wekelijkse prijs a 5 ditmaal ten deel gevallen aan de Heer J. de Beurs, Abbekerk A 104. Gefeli citeerd! Deze prijs zal worden toege zonden. EN Nü ONZE NIEUWE OPGAVE. Puzzle 133. Een moeilijke Letterpuzzle. Hieronder vindt men 15 woorden van 7 letters. Doch van elk woord zijn slechts 3 letters gegeven. Zoals men ziet zijn dit de letters op de 2e, de 4e en de 6e plaats. De andere letters zijn door kruisjes aangegeven. Verder kun nen wij U alleen nog vertellen, dat als men de 15 juiste woorden (15 zelfst. nw., waarvan één meisjesnaam) onder elkaar heeft staan, de eerste letters van boven naar beneden gelezen, de naam geven van iets waarvan men in de ko mende weken zal kunnen genieten. En nu de onvolledige woorden: 1. XEXBXNX. 2. XLXEXOX. 3 XVXRXAX. 4. XIJXUXSX. 5 XOXAXNX 6. XLXAXAX. 7 XRXOXDX. 8. XEXHXEX. 9. X T X K X N X. 10. X A X B X I X. 11XRXEXIX. 12. XLXEXDX 13. X A X A X E X. 14. X A X B X R X. 15. X B X N X E X. Welke zijn de bedoelde woorden en wat vormen de eerste letters? Oplossingen: (per briefkaart) tot en met Donderdag 27 April aan de Redactie van dit blad. (Er wordt weer een prijs van f 5.— verloot.) TWEE BELANGRIJKE NEDERLANDSE ENSEMBLES: het Amsterdams Toneelgezelschap en de Toneelgroep Comedia hebben beide Arthur Mil ler's „Death of a salesman" „De dood van een handelsreiziger" aan hun repertoire toegevoegd. Vorige week bracht het A.T.G. zijn première' te Amsterdam; de eerste opvoering door Comedia vond Woensdag in Den Haag plaats. Een dergelijke doublure is hoe dan ook betreurenswaardig: zij verraadt weer eens de weinig verheffende concurrentieverhouding tussen de Nederlandse toneelgezelschappen, waarbjj de kunst van het toneel wel aller minst gebaat is. In dit geval echter bracht de wedjjver van deze beide toneel ensembles ook een belangrijk voordeel met zich mee: zjj vroeg met veel na druk de aandacht voor een toneelspel, dat een hoogtepunt betekent in de hedendaagse toneelliteratuur en inderdaad bijzondere belangstelling en aan dacht waard is. ^RTHUR MILLER is een jong Ame rikaans auteur, die er naar streeft het toneel een nieuwe vorm en ook een nieuwe inhoud te geven en van zijn streven is „Öeath of a salesman" als een zeer specifiek en vrijwel volkomen ge slaagd product te beschouwen. De hoofdfiguur in deze moderne tragedie twee bedrijven en een requiem is Willy Loman, een handelsreiziger. Zo maar een mens, met wat simpele idea len en een even simpele levensfilosofie. Hij heeft altijd als een slaaf gewerkt om een klein beetje geluk te verove ren. Hij zou zo graag een geslaagd za kenman zijn en in die droom leeft hij voortdurend: een goed voorkomen, po pulariteit, carrière, succes. Maar hij blijft zijn leven lang een armzalig scharrelaartje, dat steeds in illusies leeft en nooit aan de werkelijkheid van zijn levensmislukking kan wennen. Zijn zoons heeft hij altijd opgevoed volgens zijn kleine-mans-geloof: „Persoonlijk heid voert, naar succesZorg dat je populair wordt, en je bént erOp zijn zoons heeft hij alle hoop gesteld: zij moeten slagen waar hij faalde, omdat hij miskend werd. Maar de twee jon- BI gens zijn met fantasieën en illusies te ver van de werkelijkheid opgegroeid om nog te kunnen deugen in de wereld die voor gedroomde schijnbestaantjes geen plaats laat. De ene zoon slaagt al leen maar als vrouwenjager en de an der is een grootschreeuwer geworden, die ondanks zijn goetje voorkomen en populariteit op het sportveld in de wereld, waar twee maal twee vier is en brood betaald moet worden, geen been aan de grond krijgt. Die wereld wordt voor Willy Lo man onverdraaglijk en hij zint erop zich van kant te maken. Hij wordt ge kweld door visioenen van zijn broer Ben, die wel in 't leven geslaagd is („Maar Ben, hoe lapte jij 't 'm dan toch?") en door herinneringen aan zijn mislukkingen als echtgenoot, als va der en als zakenman. Dit laatste treft zijn trots nog 't diepst en in zijn nood ziet hij geen uitweg meer. Hij strom pelt 't huis uit en rijdt zich met zijn auto te pletter: „Levend ben ik niks waard, dood tenminste nog de twintig duizend dollar van de levensverzeke ring £)EZE WILLY LOMAN is zoals zijn vrouw hem tegenover zijn zoons verdedigt: „geen groot man. Hij heeft nooit veel geld verdiend; zijn naam stond nooit in de krant; hij is niet de fijnste vent, die ooit geleefd heeft. Maar hij is een mensOm deze mens is het de schrijver Miller begonnen geweest. Willy Loman is een symbool, mr. Low-man, de Ameri kaanse kleine man, arm of rijk, een soort Elckerlyc, die zonder 't zelf in te zien laat staan erkennen is vastgelopen in zijn zo hoog geprezen American way of life, zijn gebrekkige levenshouding van alleen maar kleine materiële idealen en illusies zonder levenslicht. Op dit plan krijgt deze eenzame, stervende handelsreiziger een algemene betekenis: hij is het portret van De Mens, die tegen de werkelijk heid eigenlijk niet is opgewassen en zich tracht staande te houden door krampachtige illusies en fantasieën. Door deze man en dit ene gezin te tekenen heeft Arthur Miller in feite het beeld geschetst van een hele sa menleving, die kapot gaat aan haar zelfbedrog. Death of a salesmanis een felle maar liefderijke critiek op deze mens en deze maatschappij, die dreigt te stranden In alle jacht naar wat mate rieel geluk, maar het geluk niet in zich zelf zoekt. En dit vertwijfelde leven heeft Arthur Miller op zen indruk wekkende wijze gerealiseerd. Zijn toneelspel biedt prachtige, hoewel soms wat te veel uitgesponnen, dialo gen, bewonderenswaardig vervlochten in een dramatische gestalte die onge lofelijk gedurfd is van opzet. In een soort filmische vorm onthult Miller ons het drama van deze mens, zó dat wij steeds zijn leven als één geheel kunnen overzien: heden en verleden, illusie en werkelijkheid spelen steeds dooreen. Tijd en ruimte hebben geen grenzen meer; voor de verwonderde, gegrepen en gebiologeerde toeschou wer ligt een heel leven openwaaruit één beeld oprijst: dat van de mens in uiterste kwetsbaarheid. UIER HEEFT HET meel een vol komen vernieuwing ondergaan en een intensiteit verkregen als nooit te voren, waarmee slechts de klassieke Griekse tragedie vergelijkbaar is. An dere Amerikaanse schrijvers hebben naar deze vernieuwing reeds lang ge streefd, maar Miller heeft haar volledig bereikt, niet alleen uiterlijk, maar ook en vooral naar het innerlijk. Toen zijn toneelspel vorig jaar Maart op Broad way zijn wereldpremière beleefde werd het door critiek en publiek met een zelfde uitbundige geestdrift ontvangen. Sindsdien, tot vandaag de dag, is „Death of a salesman" (dat vorig jaar m-t de Pulitzer-prijs bekroond werd, de hoogste Amerikaanse onderscheiding voor litteraire prestaties), het grote suc ces gebleven van het New Yorkse to neel. Uitverkochte zalen, ook bij de „long run" in Londen vorige zomer. Maar er is dan ook in de toneellitera tuur van deze eeuw geen ander stuk te vinden,' dat een dergelijke belang stelling zozeer verdient. Het Amsterdamse Toneelgezelschap heeft er in de regie van Albert van Dalsum en met Louis Saalborn in de titelrol een bijzonder aangrijpende en indrukwekkende voorstelling van gege ven. De opvoering door Comedia, waar bij John Gobau de hoofdrol vertolkte en Johan de Meester de regie had, was hoezeer ook in spel- en regie-opvat ting verschillend van die door het A.T.G. even waardig, levend en diep-ontroerend. Een vergelijking der beide voorstel lingen heeft alleen voor de vakman be lang, voor de toneelliefhebber is het voldoende, dat hij hedendaags .toneel op zijn best kan zien in opvoeringen, die de waarde ervan zuiver tot haar recht doen komen. K. Omdat Chefarox géén vor mingvan steeds méérzuur veroorzaakt, zoals bij gewoon maagzoutvaakvoorkomt. Bo vendien beschermt Chefarox de maagwand met een ge leiachtige genezende laag. Vormt géén nieuw maagzuur In zeven voorafgaande adviezen hebben wij U laten zien hoe een eleccrisch droogscheer-apparaat moet worden gebruikt. Dit is echter niet alles! Het droogscheren kunt U eerst goed leren door het regelmatig te doen. Ook bij U zal het zo gaan dé 1e week zult U wellicht zeggen „Electrisch droogscheren? Niks voor mij", maar.... de 2 e week verandert reeds Uw mening „Hé" zegt U dan: „Er zit toch wat in" en de 3e week komt U eindelijk tot de con clusie: „Uitstekend! Dit is de oplossing van het scheer- probleem". Stelt U zich daarom direct met een Philips „PhiliShave" handelaar in verbinding. Laat hem het apparaat demonstreren en neem een goed besluit begin met droogscheren. Ook voor U betekent „PhiliShave" een gemak! N.V. PHILIPS' VERKOOP-MAATSCHAPPIJ VOOR NEDERLAND - EINDHOVEN VOOR HEDENAVOND HILVERSUM I, 402 m. Nieuwsberichten om 7, 8 en 11 uur. 6.00 Het promenade orkest. 6.15 Journalistiek weekoverzicht. 6.35 Het Promenade-orkest. 6.50 Muziek. 7.15 Ac tualiteiten. 7.25 Mijnheer, de voorzitter! 7.35 Piano-duo. 8.15 Lichtbaken. 8.43 „Steek eens op, heren." 9.00 Negen heit de klok. 9.45 Weet u het? 9.55 Weekend-serenade. 10.35 Commentaar uit de Benelux. 10.45 Avond gebed. 11.15 Het Maastrichts Stedelijk Or- HILVERSUM II, 297 m. Nieuwsberichten om 0, 8 en 11 uur. 6.15 Eddy Duchin, piano. 6.30 Strijdkrachten. 7.00 Artistieke staalkaart. 7.30 Lezen in de Bijbel. 7.45 Passe partout. 8.15 In het Tiroler Alpenland. 8.42 Hein Festijn. 8.45 Radio-rariteiten-reclame. 9.45 Socialistisch commentaar. 10.00 Stradiva- sextet. 10.25 Onder de pannen. 10.40 Kwar tet Jan Corduwener. 11.15 Gevarieerd pro gramma. VOOR ZONDAG HILVERSUM I, 402 m. Nieuwsberichten om 8, 9.30, 1, 7.30 en 11 uur. 8.15 Con certo grosso. 8.30 Vroegdienst. 9.45 Koor van Deze week weer eens een doorlo pend kruiswoord raadsel, waarvan de omschrijvingen on derstaand volgen HORIZONTAAL: 1. Uit de gegevens op maken; bolster. 2. bijwoord; iedere; munt (Fr.)plaats in Gelderland. 3 fijnmaken; maatje: opgegeven werk. 4. hersenschim; en an dere (afk.); bun del. 5. zeepwater. Arabische bevel hebber; metaal; zangnoot. 6. rond rijden; dierenge luid; zoogdier. 7. metaalhoudende delfstof; en derge lijke (afk.)Afri kaans dier; water in Friesland. 8. vogel woning; deel van het jaar; gevange nis. 9. niet smal; hert; soort pak huis. 10. onderdeel van een fototoestel zich met luide stem laten horen; zang- noot. 11. meisjes naam; bevoeling; Muze van het minnedicht. 12. zangstem; egaal; gewas. 13. afvoerpijp; bloeiwijze; dun ne plank; dwarsmast. 14. aanval; or gaan in de buik. 15. rivier (Spaans); Nederlandse Spoorwegen (afk.); onbe bouwd stuk grond; steen. 16. hier (Frans); eetgerei; individu. 17. en an dere (afk.); jaloers zijn op; pond Ster ling (afk.). VERTICAAL: 1. zich ergens in schik ken; kwajongen; jongensnaam. 2. Muze van het minnedicht; spreken; leer der denkwetten. 3. deel van een mast; zeep water; wandversiering; soort bouwland; kever; onzes inziens afk.); kenteken voor Friese auto's. 4. ivoor; inwoner van Iran; proef; voedsel tot zich ne 1 2 3 li 5 10 II 12 2 3 6 7 8 10 (1 12 13 lif 15 1? men; Frans lidwoord. 5. grondsoort; grondstof voor brood; gang van een paard; plaats in Drente. 6. telwoord; kim; zoogdier; zangnoot; a.u.b.; water bij Amsterdam. 7. onaanzienlijk; lui- zenei; naam van een groot Amerikaans meer; en dergelijke (afk.). 8. schitte rend; plaats in Gelderland, namelijk (afk.); maat; Frans lidwoord. 9. tot nut; waterkant; dansorkest; met name (afk.). 10. lidwoord; slee; ontkenning; voeg woord; deel van een wet. 11. familielid; vette vloeistof; schelpdier; eenmaal; 12. zwarte kleverige stof; bosgod; zangnoot; familielid; reeks. (Voor de oplossing zie men elders in dit blad). DOOR MARY BURCHELL (44) Teresa was hier heimelijk blij om Ze had van haar familie alle gewens te commentaar op haar huwelijk ont vangen. Zo gauw dit met goed fat soen mogelijk was, vluchtte ze naai haar eigen kamer en naar bed, waai ze de beweringen van slapeloosheid veroorzaakt door een schuldig gewe ten ten spijt de hele nacht droom loos en rustig sliep. Haar eerste gedachte bij het ontwa ken was. vandaag zie ik hem En oas veel later kwam de gewetensvolle vraag: ik ben benieuwd hoe het met Marcia gaat, bij haar op. Tante Lvdia vertelde aan het ontbijt, dat volgens de zuster, Marcia's toe stand reden tot tevredenheid gaf. „Daar ben ik erg blij om", zei Te resa, mogelijk uit berouw over haar andere gedachten. Toch moet erkend worden, dat ze meer uit eigenbelang dan uit bezorgdheid over Marcia, ern stig informeerde: „Hoe lang denkt de dokter, dat ze in bed moet blijven?" „Dat is nu nog niet te zeggen", zei tante Lydia vaag als gewoonlijk „Maar ik vermoed, dat je dat spoedhuwelijk van je minstens drie weken zult moe ten uitstellen, Teresa. Ik denk, dat het wel zes weken zal duren, eer Marcia goed genoeg zal zijn, om aan de trouw feesten mee te doen. „Uitstellen!" Teresa was zo ontdaan, door wat haar tante nonchalant voor stelde, dat haar teleurstelling door iedereen bemerkt werd. „Waarom niet?" Haar tante zag haar koel aan. „Het is toch geen kwes tie van leven of dood, je huwelijk twee of drie weken uit te stellen, zou ik zo denken. Je zult Marcia, en dat onaangename meisje Burdurn toch als bruidsmeisjes moeten hebben Geluk kig zijn ze ongeveer gelijk van lengte (Wordt vervolgd) welpen, verkenners en voortrekkers. 9.55 In leiding Hoogmis. 10.00 Hoogmis. 11.20 Vlag- genparade. 11.40 De Klavierconcerten. 12.15 Apologie. 12.35 Intermezzo. 12.40 en 1.20 Orkest zonder naam. 1.45 Uit het boek der boeken. 2.00 Gemengd koor. 2.35 Piano-kwar- let. 3.20 „Wie was B.P.?" 3.45 Bel canto. 4.10 Katholiek Thuisfront. 4.15 Voetballen. 4.30 Vespers. 5.00 Kerkdienst. 6.30 Gewijde muziek. 7.15 Kent gij uw Bijbel? 7.45 Actu aliteiten. 7.52 In 't Boeckhuys. 8.12 Radio potpourri. 9.0*0 Kruisklank-puzzle. 9.15 Vlucht in de ruimte. 10.28 De Zevenklapper. 10.45 Avondgebed. 11.15 Lichte Avondklanken. HILVERSUM II, 297 m. - Nieuwsberichten om 8, 1, 6.15, 8 en 11 uur. 8.18 „Bar carole". 8.30 Voor de tuin. 8.45 „Barcarole" 9.00 Wees wijs op reis. 9.10 Sportmededelin- gen. 9.15 Men vraagt. en wij draaien. 9.45 Geestelijk leven. 10.00 Zondags-halfuur. 10.30 Kerkdienst. 11.45 Berichten. 12.00 Serenade. 12.30 De Zondagclub. 12.40 In Holland staat een huis. 1.20 De Spoorwegen spreken. 1.30 Gram.muziek. 1.50 Even afrekenen, heren. 2.05 Boekenhalfuur. 2.30 Mis. 3.15 Film praatje. 3.30 Thé Dansant. 4.30 Sportrevue. 5.00 Tussen kerk en wereld. 5.20 Een ge dicht. 5.30 Ome Keesje. 5.50 Kinderkoor 6.05 Sport. 6.30 Strijdkrachten. 7.00 Radiolympus. 7.30 Wim Kan. 8.05 Uit het rijk der melo dieën. 8.35 „Het houten paard", hoorspel. 9.10 Surinaamse volksmuziek. 9.25 Reportage- dienst. 9.35 Solomon. 10.05 Hersengymnas tiek. 10.30 Hotel Continental. 11.15 Bruno Walter dirigeert. RADIO-DISTRIBUTIEDIENST LIJN III: 8.05 Gram 8.30 Klapper. 8.45 Gram. 8.55 Duivensportberichten. 9.15 Orkest Winstone. 9.20 Aperitief 9.30 Gram. 9.45 Negro Spirituals. 10.00 Fr. Br.: Gram. 10.30 „La Royale Lyrique de la Bouverie". 11.00 VI. Br.: Beiaard. 11.05 Vrolijke muziek. 12.15 „The Rainbow". 1.15 Gram. en reportage. I.30 Voor de soldaten. 2.00 Opera- en Bel canto. 3.30 Gram. 4.00 Eng. L.P.: „Palace of Varieties". 4.45 VI. Br.: Gram. 5.00 Klas sieke muziek. 5.55 Sport. 6.00 Eng. L.P.: „Top Score". 6.30 „Ray's a laug*h". 7.30 Eng. L. P.: Palm Court Orchestra. 8.30 VI. Br.: Gevar. progr. 10.15 Gevr. muziek. 11.05 Amerik. muziek. LIJN IVs 8.00 Eng. L. P.: Piano. 8.20 „Way out West". 8.40 Orgel. 9.10 Meisjes koor. 9.30 Mil.-orkest. 10.00 Gram. 10.30 „Sing it again". 11.00 „Ignorance is bliss". II.30 Fr. Br.: Zangplaten. 11.45 Hot Jazz. 12.00 Eng. L.P.: Orkest Cotton. 12.30 Verz.- progr. 1.45 „Take it from here". 2.15 Orkest Farnon. 3.00 Fr. Br.: Gram. 4.00 Kalundborg: Orkest van Aarhus. 5.30 Fr. Br.: Voor de soldaten. 5.55 Sport. 6.00 Lux.: Danny Kaye. 6.15 Concert Party. 6.30 Birthday requests. 7.00 Eng. H.S.: Piano. 7.50 Kalundborg: Amu- semen ts-orkest. 10.30 Eng. L.P.: Community singing. 9.00 „Variety Bandbox". 10.15 Piano. 10.30 „Think on these things". 10.45 Mac- pherson. 11.15 ,,20th Century Serenade»". VOOR MAANDAG HILVERSUM L 402 m. Nieuwsberichten om 7, 8, 1, 7, 8 en 11 uur. 8.20 Muziek bij het werk. 8.40 Vioolsonate. 9.15 Ochtend bezoek. 9.35 Familie-competitie. 10.10 Con cert. 10.30 Morgendienst. 11.00 Holberg-suite. 11.20 Van oude en nieuwe schrijvers. 11.40 Zangrecital. 12.10 Piano-duo. 12.33 Ensem ble Lachman, 1.15 Rameau-cyclus. 1.50 Beniamino Gigli. 2.00 Schoolradio. 2.35 He dendaagse piano-composities. 3.00 „De an- thurium". 3.30 Sweelinck-kwartet. 4.00 Bij bellezing. 4.45 Balletmuziek. 5.00 Het kleu terklokje klingelt. 5.15 Populaire orgelbespe ling. 5.45 „De negen Zapakara's". 6.05 „In de Soete Suykerbol". 6.20 Sport. 6.30 Sans Souci. 7.15 Engelse les. 7.30 Een nacht op de kale berg. 7.40 Vandaag. 8.05 Met band en plaat voor u partaa. 8.30 De autorace. 8.50 NCRV-koor. 9.10 't Kerkvenster. 9.20 NCRV- koor. 9.30 Koninklijk bezoek aan Limburg. 9.45 Radio Philharmomsch-orkest. 10.45 Avondoverdenking. 11.15 „Estrellita". 11.35 Philharmonisch Symphonie-orkest. HILVERSUM II, 297 m. Nieuwsberichten om 7, 8, 1, 6, 8 en 11 uur. 8.15 Gram.- platenprogramma. 8.55 Korte gesprekken. 9.00 Ochtendconcert. 9.30 Een dansliedje deint. 10.00 Morgenwijding. 10.15 Arbeidsvitaminen. 10.50 Selectie: Annie get your gun". 11.00 Op de uitkijk. 11.15 Kerk- en Torenklanken. 12.00 Gevarieerd programma. 12.38 „American favorites". 1.15 Dolf van der Linden. 1.50 Het king cole-trio. 2.00 Tentoonstelling „Wil lem III". 2.20 Duetten. 2.45 Harp der Minne. 3.00 Spaanse klaviermuziek. 3.30 Het recht op alleen-zijn. 3.45 „Voor u, mevrouw". 4.30 Lily Petersen vertelt. 4.45 Musicalender. 5.30 Hoort, zegt het voort. 5.45 Regeringsuitzen ding. 0.15 Monte Rey zingt. 0.30 Strijdkrach ten. 7.00 Het klokje van zeven uur. 7.05 Ra dio-Filmkrant. 7.30 Inleiding tot muziek begrip. 7.45 Regeringsuitzending. 8.10 Ra- dioscoop-journaal. 8.25 „Trip door Z.-Ameri- ka". 8.45 Pleisterplaatsen. 9.05 Hernieuwde kennismaking. 9.20 Favorieten-fantasie. 9.40 „Onder moeder's vleugels", hoorspel. 10.45 Gram.muziek. 11.15 Avro-swing-comer. RADIO-DISTRIBUTIEDIENST LIJN III: 7.05 Gram. 7.30 Kron. 7.40 Gymn. 7.50 Ensemble Ingley. 8.05 Concert. 9.05 Gram. 10.00 Eng. L.P.: Orgel. 10.30 Politie-orkest. 11.00 Mrs Dale's Diary. 11.15 Orkest Oscar. 11.45 Voordracht. 12.00 VI. Br.: Romantische liederen. 12.15 Zigeuner-ensem ble. 1.15 Eng. H.S.: „Those were the days". 2.00 Fr. Br.: Werken van Francaix. 3.00 Eng. L.P.: Rhythm.-ensemble. 3.30 Fr. Br.: Symph.- orkest. 4.50 Gram. 5.15 Trio de Ville. 6.00 Pr. Br.: Voor de soldaten. 6.30 VI. Br.; Voor de soldaten. 7.30 Gram. 7.50 Feuilleton. 8.00 Kamerorkest. 9.00 Actualiteiten. 9.15 Volks muziek. 10.15 Verz.progï 11.05 Gram. LIJN IV: 7.15 Gram. 7.50 „Lift up your hearts". 8.10 Concert. 9.i0 Verz.progr. 10.00 Lux.: Ménage et Musique (VI. en Fr.). 11.30 VI. Gewest.: Div. 12.00 Eng. L.P.: Orkest Mantovani. 1.00 BBC Schots-orkest. 1.45 Voor de kinderen. 2.00 VI. Br.: Voor de vrouw. 3.00 Omroeporkest met sol. 3.45 Gram 4.30 Gemengd koor. 5.10 Fr. Br.: Casino-programma 6.00 Eng. L.P.: Orkest Mackey. 6.30 Orkest Geraldo. 7.00 Fr. Br.: Omroeporkest. 7.45 Eng. L.P.: Ignorance is bliss. 8.00 „Majestic" Orchestra. 8.45 Kalundborg: Orkest van Ran- '0.15 ,rj2ienaéS:ï„94pbini-aJ5éR Bei4'arlKcJ dus. 9.30 Beromünster: Zang van Schubert. 10.15 „Topic for to-night". 10.20 Orkest Temple. 11.00 Voordracht. 11.15 Stradivari- orkest. UET WAS EEN dertigjarige, onge trouwde militair, die om hier niet nader te noemen redenen, m'n hulp had ingeroepen. In de vele gesprekken, die we in de loop van meerdere weken met elkaar hadden, was één ding wel zon neklaar gebleken, namelijk de inner lijke afkeer die deze man tegenover z'n vader voelde. Allerlei half bewuste, half onbewuste complicaties waren hiervan het gevolg geweest. In de loop van dit onderhoud kwam ook de godsdienstige houding van deze man ter sprake. Hij vertelde, hoe hij op een christelijke school was geweest. Maar een catechisatie of iets anders van dien aard, had hij nooit bezocht. Lid maat van een kerk was hij dus ook niet geworden. Naar een kerk was hij zelden geweest. Want hij wilde zich, naar hij zei, door niemand, ook niet door een predikant laten beïnvloeden bij het vormen van een eigen, zelfstan dige mening. Maar tegenover al dit negatieve stond, dat de betrokkene zelf regelmatig bad, en trachtte in ieder opzicht een be hoorlijk leven te leiden. Toen vroeg ik hem, hoe hij over God dacht. Z'n antwoord luidde, dat hij wel degelijk in het bestaan van een God geloofde. Toch waren er ook wel eens momenten van twijfel. Soms althans had hij het gevoel, alsof God er ook wel niet kon zijn. Ik vroeg aan deze militair, nog nauw keuriger vorm te geven aan zijn ge dachten over die God, waarin hij door gaans wel geloofde, tot wie hij ook bad, maar die toch ook wel eens zich in het niet scheen op te lossen. Hij vertelde verder, hoe naar zijn mening God zich toonde in de natuur, en ook wel in het feit, dat er mensen woonden en werk ten op deze aarde. Het gesprek ging nog verder: Of de betrokkene 'niet alleen de natuur, maar ook zichzelf wel eens in een betrekking tot God had geweten. Toen luidde het antwoord: Neen! [JIT DE bovenstaande weergave van dit gesprek zal u duidelijk worden, dat deze persoon een directe ingreep in zijn eigen leven niet tolereerde. Hij wenste niet naar een kerk te gaan, zo genaamd om zich niet te laten beïnvloe- ,den door derden. In feite echter, omdat hij zich wenste te onttrekken aan een woord van God, dat hem mogelijkerwijs bij een kerkdienst direct in het hart zou kunnen grijpen. Overigens wenste hij een christelijk leven te leiden. Hij bad God, geloofde zelfs in God als de schepper van de natuur en van de men senwereld. Maar dat God zijn eigen schepper was, zijn eigen Vader, dat had hij zich, wellicht in z'n afkeer tot lijfelijke vader, nooit durven bekennen. Dat zo'n „geloof" direct aan de twij fel grenst, is bij een dergelijke, half on bewuste weigering om in een directe gemeenschap met de levende Heer te treden, volmaakt onbegrijpelijk. Want dit geloof is een geloof in een „het", niet in een „gij"; ondanks het traditio nele gebed. Ik geloof in het bestaan van de Noordelijke IJszee. Dit geloof is een „het-geloof", dat mij koud laat. Het al of niet bezitten van dit „het geloof" maakt geen verschil. Maar wanneer ik zeg te geloven in het er-zijn van m'n zoontje van zes jaar, dan zinspeel ik daarmee op een levend, persoonlijk moment uit m'n eigen leven. HAD DEZE man, half bewust, half onbewust, geweigerd God tot zich te laten komen. En nu? Zou het veel baten aan deze man te zeggen, dat hij van zijn kant uit alle weerstanden moet laten varen, en God moest begrijpen? Paulus zegt in één van zijn brieven, dat hij niet de overtuiging heeft „het" al begrepen te hebben. Onder dit „het" verstaat hij het heil, dat Jezus Christus is en geeft. Maar vlak voor de hier aan gehaalde woorden zegt hij: Want ik ben ook zelf door Jezus Christus gegrepen! Het zijn dus twee, haast tegenstrijdige dingen, die de apostel vlak na elkaar schrijft: Ik heb het nog niet begrepen; en: Jezus Christus heeft mij gegrepen. Zo kunnen we in bepaalde gevallen, getuige het bovenstaande, wel consta teren, dat iemand „het" nog niet gegre pen heeft. Of soms moeten we ons nog sterker uitdrukken, dat hij verhinderd is door allerlei weerstanden tot God te komen. Maar kan een mens, zelfs al is hij zielszorger van professie, ook maar iets tornen aan het tweede gedeelte van Paulus' paradox, dat Christus een mens grijpt? Natuurlijk niet- Levend geloof is een teer ding. Het is een rijkdom en een vreugde, iets waar een ander mens ten slotte af moet blijven, waar een ander mens ook niets aan of in kan doen. Geloven Is een daad van ons. Maar meer nog een onbegre pen heilsgeschenk van Christus zelf. ZIJT Clj HARDLIJVIG? Indien de darmwerking traag is, neem Foster's Maagpillen. Deze doeltreffen de, kleine laxeerpillen verlichten ver stopping en daardoor veroorzaakte hoofdpijn met misselijkheid en indi gestie. Gemakkelijk en prettig in te nemen; zij veroorzaken geen krampen. Verkrijgbaar bij apothekers en dro gisten. Imp. H. ten Herkei, Hilversum. INGEZONDEN MEDEDELING (Adv.) KRUISWOORDRAADSEL (Oplossing) b e r e k e n e n d O P G r a 1 1 e e c u P e r a s P e n d 1 t a a k u t O P i e e a t r O 8 s O P e m i r t i n 1 a t O e r e n i a g e i t e r t s e d g ti O e e e n e s t 1 e n t e n o r b r e e d r e e V e m 1 e n s r o e P e n s i a n k t a s t e r a t 0 a 1 t e f f e n b r e m g O O t a a r 1 a t r a a g r e s s i e n i e r r i O n S V e 1 d k e i i c i 1 e p e 1 m e n s e a b e n ij d e il 1 s t

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1950 | | pagina 6