Teveel ingenieurs in Nederland
mam
v 11
- JÊL
Het aantal bedelaars neemt af
oo
ian Zee
dge-drive
toren
aftdijk
»gd
Geen tweede T echnische Hogeschool?
De verhouding tot het
buitenland?
Het
nieuwe
boek
Een nieuwe premieregeling voor de
woningbouw in 1950
Fruii uit eigen tuin
ffS
Levensroman van meester Frans Hals
Groot böêk over èeh
groot schilder
HIER een citaat, wöaruit het beel
dend vermogen van de söhrijver
duidelijk blijkt:
Vorig jaar slechts 286
veroordelingen
Scheepvaartberichten
e Stand
s Paulus, z.v. O.
>es Janine Hen-
en J. Ekkel
-ia, z.v. J. J. da
Jeroen Willem,
C. van der Wijk.
Willem de Ro»
a Maria Zandber-
Jartina Wijnstok
van Dirk Grin,
AGD.
:n, alhier, is te
or het gedeelte A
amen.
IFD BENOEMD
alhier i, met ingang
1 tot hoofd van de
te Wervershoof.
eniging
asker"
e opvoeringen van
iet afgelopen sei-
toneelvereniging
idie genomen het
rrek" van Molière,
door Pieter v. d.
tderom in handen
Heiloo"
adering heeft de
e belangrijke be-
Daar de Oude
regelmatig be-
Damclub Heiloo,
iet komende sei-
il aan de Heeren»
Verder werd een
ng bij de Nerier-
angenomen. Ten
le club de hieruit
ciële verplichtin
gen, is het geno-
ig voor een jaar
ngeschreven wor-
allen, terwijl in»
1 dit toelaat ook
tal ingeschreven
leden kunnen
secretaris, de heer
eg, alhier.
Bridge Drive in
volgt:
erSlotboom 72
ïevr. DeBoorder
4 Burgermevr.
am Reitsema 53%
las 53 p; 7 Gebr.
Hajonides 45 p; 9
44 p; 10 Vonk—
ralk 75 p; 2 mevr.
aan 70% p; 3 dr.
p; 4 fam. Luyckr
imevr. Hooning
Hopman 50 p; 7
Dekker 49% d;
Kan 49% p.; 9
10 Fam. Witte-
PTT-KANTOOR
het station voor
Vervangen
telegraafkantoor,
evenals thans het
dienst ressorteren
te Alkmaar.
mej. J. J. Bur
in geslaagd voor
het examen voor
ichten
g. 1990. Aange-
waaronder:
2,30—2,95 per kg,
en kalfkoeien 680
61 geldekoeien 573
28 pinken 370—
nuchtere kalveren
24 stieren 625
1031 schapen en
-125 per stuk, ma-
er stuk, goed; 176
per kg, stug; 625
schrammen 45—
3045 per stuk-
220^—375
trden 600—880 per
ken en geiten 10—
2682 stuks,
0,705,50,
jeieren 14—15 per
8,50 per 100 st.
sroentencen-
12000 kg blauwe
0; 5500 kg sla-
I kg gele kool
ode kool 56.90:
1 3.—: 500 stuks
16 Aug. -20.000
Ïgen 7,30-8, grove
li rimer, 8,80—10,20,
0-8,10, Koopmaas
s 6,80 en Bevelan-
5—7,20, grove 6,50,
10 kg Zilveraep 29—
2500 kg Bieten 4-
>1 4—7; 68.000 kg
stuks Bloemkool 12;
1.
Aug. - 25.100 kg
izen 8-9.60, grove
1—8,40, Eigenheimer,
ausven 8,80, Meer
itfes 8.80; 8700 kg
rle kool 4,50; 3200
<e Slabonen 15,30—
10 6,50; 40,000 kg
en A 28-35 23,40,
22,80 en AB 35-50
WOENSDAG 16 AUGUSTUS 1950
(Van onze Haagse redacteur).
QN'ZE buitengewoon snel groeiende bevolking en het aanzienlijk tekort op
onze betalingsbalans plaatsen ons land voor de dwingende noodzakelijk
heid, om op zo kort mogelijke termijn en In een geforceerd tempo door ver
nieuwing en uitbreiding der industrie een aanmerkelijke productievergroting
te bereiken, opdat het welvaartspeil van ons volk behouden blijve. Maar de
verdere industrialisatie van ons land zal, technisch en organisatorisch be
schouwd, alleen dan zo effectief mogelijk kunnen worden verwezenlijkt, in
dien men zich goed realiseert, welke mogelijkheden ons academisch technisch
en middelbaar technisch onderwijs beide bieden. Met dit technische kader
tal men evenwel niet voldoende kunnen bereiken wanneer niet tevens en te
gelijkertijd aan de vorming van voldoende aantallen geschoolde vaklieden,
bazen, uitvoerders en lager technisch personeel de grootst mogelijke aan
dacht wordt besteed door de oprichting van meer scholen voor uitgebreid
lager technisch onderwijs en een groter en beter voor het doel geschikter be
volking der ambachtsscholen. Ziedaar de overtuiging, welke het Nederlands
Instituut van Middelbare en Hogere Technici (N.I.M.T.) heeft uitgesproken
tegenover de regering in een helder en door z(jn logica tot nadenken dwin
gend rapport over het vraagstuk van het technisch kader in verband met
de verdere industrialisatie van /ons land.
De practijk in ons land heeft ge
leerd, dat tal van afgestudeerden aan
onze M.T.S. en posities in het be
drijfsleven bekleden, die volkomen
overeenstemmen met de plaatsen, die
aan de Amerikaanse „bachelors"
(„Undergraduate study"), de Duitse
Fachschulingenieure en de Belgische
Technische Ingenieurs worden toege
wezen.
£R is in den lande een beweging
gaande, om mede in verband met
de industrialisatieplannen der rege
ring te geraken tot de oprichting van
een tweede Technische Hogeschool. De
regering, welke plannen heeft tot uit
breiding der laboratoria en andere in
richtingen van Delft, heeft een des
kundige commissie onder leiding van
prof. Holst 'geraadpleegd over de
vraag, of het nuttig, wenselijk en doel
matig is daarnaast in deze tjjd kapt
talen te besteden aan een tweeling
zusje van Delft, waar deze dan ook
zou moeten verrijzen. En deze staats
commissie heeft kortelings gerappor
teerd, dat daaraan in ons land onder
de huidige omstandigheden geen be
hoefte bestaat.
Wij geloven niet mis te tastêh, wan
neer wij aannemen, dat het bestuur
van het N.I.M.T. met deze conclusie
van oordeel is, dat wij genoeg inge
nieurs en te weinig Vakbekwame mid
delbare technici, knappe vakmannen
hebben.
De industrialisatie toch zal voor 'n
groot deel op de vervaardiging van
kwaliteitsproducten moeten worden
ingesteld. Het accent zal dienen te
worden gelegd op een grotere en voor
het doel beter geschikte bevolking van
de technische ambachtsscholen en van
de cursussen volgens het leerlingen-
stelsel. Teneinde dit te kunnen berei
ken, zal ons volk meer in de industrië
le sfeer moeten worden gebraGht, zal
inschakeling van een voorbereidend
leerjaar aan de ambachtsscholen
krachtig dienen te worden bevorderd
en zal het lager onderwijs ertoe moe
ten bijdragen, zowel bij de ouders als
de leerlingen een veel grotere belang
stelling en een betere waardering van
de vakarbeid aan te kweken. Waaruit
zal immers het technisch kader door
het bedrijfsleven gei'ecruteerd wor
den? Ten eerste uit degenen, die een
uitgebreid lager technische opleiding
hebben genoten. Ten tweede uit hen,
die een middelbaar technische oplei
ding gehad hebben en ten derde uit
degenen, die een academische studie
op technisch gebied achter de rug
hebben. Het is ondoelmatig functies in
het bedrijfsleven te laten bekleden
door hen, die een veel uitgebreider op
leiding dan noodzakelijk, genoten
hebben. Want een onjuiste plaatsing
van arbeidskrachten moét noodwendi-
gerwijs leiden töt oneconomische be
drijfsvoering, hetgeen in een arm land
als het onze stellig onverantwoorde
lijk zou wezen.
Behalve in dagopleiding kutinerl daft
avondcursussen daartoe geschikte per
sonen uit het bedrijfsleven een aan
vullende en uitgebreidere lagere tech
nische ontwikkeling Verkrijgen.
Het Nederlands Instituut Van Mid
delbare en Hogere Technici heeft te
recht een onderzoek doen instellen
naar de 'verhoudingen in het buiten
land meer speciaal in landen, dié als
de Verenigde Staten, Belgie en Duits
land sterk geïndustrialiseerd zijn en
het is tot de conclusie gekomen, dat
onder het begrip „ingenieur" daar
worden verstaan zowel degenên, die
een Technische Hogeschool als zij, die
een Middelbare Technische School met
succes bezocht hebben.
„Fiets en geniet", samengesteld
door de Kon. Ned, Toeristenbond
ANWB en uitgegeven door de
Federatie van Ned, Rijwielpad-
verenigingen.
„Fiets en geniet" is een keurig uitge
voerd boekje, dat de toerist in woord
en beeld naar de mooiste plekjes Van
ons land leidt en dat een overzicht geeft
van de snelle ontwikkelingsgang van
het rijwiel. Nog niet zo heel lang gele
den werd degene, die zich per rijwiel
naar het platteland begaf, uitgeschol
den en met kluiten aarde bekogeld.
Aan de gemeentegrens stonden borden,
waarop vermeld was dat men bij het
naderen van een paard en wagen moest
afstappen, zich ter zijde van de Weg
moest opstellen en het stuur van de
vélocipède met een jas moest bedekken,
opdat het paard niet zou schrikken.
Thans is vrijwel Iedere Nederlander in
het bezit van een rijwiel. Er zijn specia
le paden aangelegd, die het landschap
niet ontsieren, doch die er bij passeh
Per fiets kan men ieder plekje in ons
land bereiken en het boekje „Fiets eh
geniet" is hierbij een betrouwbare gids.
Pet vermeldt een groot aantal mooie
etstochWn en hél bevat tevens tal van
plattegrond en fraaie foto's.
Met kracht verzet het Instituut zich
daarom tegen verlaging van het ni
veau van ons Middelbaar Technisch
Onderwijs. Vandaar ook, dat het In
stituut bepleit, om door de aanduiding
„Hogere Technische Scholen" in plaats
van „Middelbare Technische Scholen"
het karakter en het doel van deze on
derwijsinrichtingen meer in overeen
stemming te brengen met gelijkwaar
dige scholen in het buitenland.
In 1950 en de volgende vier jaar
zullen er jaarlijks door Delft ongeveer
500 ingenieurs worden afgeleverd. Dit
is precies tweemaal te veel, aldus
luidt' het oordeel van Amerikaanse
deskundigen, die een Vergelijking tref
fen tussen ons land en het zo sterk
geïndustrialiseerde Amerika een jaar
lijkse toewas met 200 it 250 ingenieurs
voor ons land ruim voldoende achten.
De Technische Hogeschool blijve
zich vóór alles richten op de vorming
en voorbereiding tot zelfstandige be
oefening der technische wetenschap
en tot vorming van het zuiver tech-
nisch-wetenschappelijk kader, waarbij
na beëindiging der studie wel zal blij
ken voor welke functie (hetzij re
search, bedrflfstechnisch Of bedrijfs
economisch) de afgestudeerde op
grond van zijn aanleg kennelijk het
meest geschikt is.
Ook subsidie voor bouw van bedrijfsruimte
(Van onze Haagse
redacteur)
WANNEER op 1 September de nieu
we beschikking in de woningbouwwet
in werking treedt, zal dit tevens een
Inkrimping betekenen van de war
winkel van voorschriften, die de wo
ningbouw aan banden legt. Dit bete
kent geenszins, dat die voorschriften
nu zo eenvoudig zijn, dat iedere leek
en zelfs ook wel een insider er direct
Wegwijs Ih wordt.
De omwenteling van dê oude naar
dé nieuwe regeling heeft van rege
ringswege ook geen andere bedoeling,
dan êen verandering van het systeem
der financiering Van rijkswege, Was
het vroeger zo, dat de regering de
rijkssubsidie bij de woningbouw ver
leend, uitsmeerde ovêr tien jaar, thans
keert zij een bedrag ineens uit, met
dien verstande, dat dit bedrag dan
eerst wordt betaald, zodra dê nieuwe
woning gereed is.
Een andere maatregel, die uit de
nieuwe regeling voortvloeit is, dat
vroeger de subsidie afhing Van het
bouwvolume, terwijl thans de bijlage
zal afhangen van het aantal personen,
die de woning zal kunnen bevatten.
Ons inziens schuilt hierin een ge-
Vaar, namelijk dit, dat de aannemers
zullen trachten zoveel mogelijk huizen
met kleine kamers te bouwen, aan
gezien hun dit ten goede zal komen bij
de toewijzing van subsidie.
Al bestaan er Voorschrifteh, die de
bouwer binden aan minimum inhouds
maten der kamers, dan heeft dit het
gevaar nog niet op. Want wij ervaren,
wanneer we deze mihimuminhoudsma-
ten der kamers nader bezien, dat voor
een éénperSöonsslaapkamèr, slechts
4,5 kubieke meter en voor een twee-
perSoönsBlaapkamer 7.5 kubieke meter
is uitgetrokken. Deze beperking van
de inhoud. Welke tot gevolg heeft êen
opeenstapeling van kleine kamers in
de woningbouw, zal de volksgezond
heid weinig goeds kunnen bieden.
Een nieuwtje in dê nieuwe regeling
is, dat in tegenstelling met de vr0ègê=
re ook subsidie zal Verleend worden
aan de bouw van bedrijfsruimte.
Hieronder zal echter alleen worden
Verstaan de boUw van een zaak, zoals
êen Winkel, doch niet die woningen of
gebouwen, waarin een beroep zal wor
den uitgeoelend. Praktijkhuizen van
dokters bijvoorbeeld vallen dus niet
onder deze bepalihg.
Grijpen wij even terug naar de Vo
rige maatregel, dan is het te begrij
pen, dat er evenwel weinig animo zal
bestaan om bedrijfs- en Winkelpanden
te gaan bouwen, want een huis, waar
in een winkel en laten wij Zeggen een
kantoortje is ondergebracht, zal min
der woongelegenheid aan personen
bieden, bijgevolg minder subsidie.
Wat het bouwvolume betreft, zullen
in de toekomst die gemeenten er net
best afkomen, die tegen een zo laag
mogelijke subsidie kunnen bouwen.
Indien zij voor een huis* niét meer no
dig hebben dan 60 pet, van het toege
stane bedrag, dan kunnen deze ge
meenten 'n extra toewijzing van bouw
volume toegewezen krijgen.
Het is echter dê vraag, Óf dit een
voordeel is, aangezien de woningbouw
bijna het plafond bereikt heeft van
zijn künnën, dat wil zeggen, dat 'ast
gestelde doel Van 50.000 woningen per
jaar te bouwen bijna bereikt is en er
niet voldoende arbeidskrachten te vin
den zijn, om dit aantal nog sterk op
te voeren.
Het zal daarom in het vervolg tn
hoofdzaak afhangen van het gemeen
tebeleid, om de woningbouw in goede
banen te leiden en vooral op te pas
sen. dat niet al te veel woningen in
uitvoering worden gegeven. Men looot
anders de kans, dat er teveel half af
gebouwde woningen komen.
Zo zien wij, dat de nieuwe regeling
zijn voor-, maar Ook zijn nadelen hééft.
Officieel treedt zij eerst 1 September
in werking, terwijl alle aanvragen, die
vóór 1 Juli zijn binnengekomen, nog
volgens de etlde regeling zullen wor-
deh behandeld. Een overgangsperiode
dus van twee maanden.
Bij deze regeling is men ook van de
gedachte uitgegaan, dat de wederop
bouw hèt volgend jaar zal komen m
de vrije seeter.
Op 3 September a.s. zal het reizi-
gersvervoer op de spoorlijnen Amster
damAalsmeer én BovenkerkNieti-
wersluis worden gestaakt. Dat op het
traject ApeldoornZwolle wordt met
ingang van 8 October stopgezet. Auto
busdiensten zullen het overnemen.
Fruit uit eigen tuin is een ideaal voor
elke hiusvrouw, doch lang niet in elke
tuin wordt hieraan voldaan. In de mees
te liefhebberstuinen treft men geen
vruchtboompjes aan. terwijl ze er toch
wel zouden gedijen, echter, men moet
wel over enige ruimte beschikken.
Juist nu er overal volop vruchten ge
plukt worden, is het wellicht de beste
tijd uw warm te maken voor het aan
planten van vruchtboompjes, al is
het er dan nu ook niet de geschikte
tijd voor. Nu heeft u echter nog eens
rustig te tijd te overleggen, wat er zo
al gepoot zal worden en dan kan ik
eigenlijk niet beter dan dit adviseren:
Bezoek nu eens een vruchtboomkweke
rij, daar kan men u nu de vele uit
eenlopende soorten tonen, terwijl u ze
nu zelfs kunt proeven, zodat mensen
die er helemaal geaen verstand van
hebben, ook geen kat in de zak behoe
ven te kopen.
In elke niet te kleine liefhebberstuin
kan men wel enkele vruchtboompjes
aanplanten, doch natuurlijk zijn hoge
kroonbomen niet bruikbaar. Struikvor-
men zijn zelfs voor de meeste tuintjes
nog veel te omvangrijk, doch zelfs daar
waar voor struikvormen geen plaats is,
behoeft men het nog niet zonder vrucht
bomen te stellen. Heeft u wel eens van
staande snoeren gehoord? Dat zegt u
natuurlijk niet veel, doch dat zijn
rechtopgroeiende vruchtboompjes, die
zo weinig onderlinge ruimte nodig heb
ben, dat ze op een onderlinge afstand
van ruim een halve méter gepoot kun
nen worden. Van zulke boompjes kun
nen natuurlijk niet vele mudden pe
ren verwacht worden, doch juist omdat
de vruchten allemaal volop van de zon
kufthen profiteren, mogen wel mooie
en grote exemplaren Verwacht worden,
die dan ook veel smakelijker zijn.
Maar, ik wil nog iets vertellen over
fruit dat nu wel gepoot kan worden en
dan denk ik natuurlijk direct aan aard
beien, de zo bekende vruchten uit Be
verwijk, waarnog wel steeds grote
hoeveelheden worden gekweekt, dgc-h
toch lang niet zo veel meer als voor
heen. Intussen, in de kleine tuin kun
nen Ze nu gepoot worden, doch dan
dient u te zorgen voor jonge en gezon
de planten. De meeste leken willen
veel te lang van hun aardbêienplanten
profiteren en dat is glad verkeerd. Als
ze twee of drie oogsten hebben gege
ven, moet U ze hoog nodig opruimen.
Elk jaar dat ze dan nog langer staan,
zullen ze niet alleen minder vruchten
gèvén, doch ook kleiner van stuk.
Aardbeien verlangen een voedzame
grond, zodat het aanbeveling verdient
Wat compost door de zandgrond te
mengen. Verder zal men geen speciale
voorzorgsmaatregelen behoeven te
treffen.
De b..inen)idven te Bergen op Zoom, we'.kc zo'to o. welriekende ffenr ver
spreidde, wordt tot groot gerief der bewoners, gedeeltelijk, gedempt. Tussen
bet gedeelte van de haven dat blijft bestaan en het verdwijnende gedeelte,
is een stalen damwand geheid en rioleringen Werden aangelegd. Een over
zicht van de omvangrijke werkzaamheden
Diner voor drie
„personen"
„Bréngt u mij maar ëen portie
miereneieren, een portie honden
brood, een gerookte bokking; een
schoteltje melk, een kopje vogel
zangzaad en een Wiener Schnitzel.
Mijn vróuw is met Vdbdiitié!"
De roman Van Frans Hals, bin
nen Haeftems veste gedroomd
door Tjebbo Franken. - XJitg.-
Mij. „West-Friesland" te Hoorn
jVEN WAARLIJK groot werk oVer een
groot meester! Een werk, dat twee
boeken in één band ömVat, samen 540
pagina's, OVer een man en een gemeen
schap en een tijd, die, bij langzamer
levenstempo dah het onze, de wilde
polsslag van hartstoebteh en levens
vuur kende en waarin het bestaan van
kunstenaars en hun vrouwen, hun
vrienden en hun vijanden, gemaald
werd met feller kleur en rapper pen
seel dan dat van velen in onze jach
tige Wereld der confêctiezielen.
Men zou boven dit „droomverhaal"
van doctor Tjebbo Franken - dat, zo
al gedroomd dan toch verankerd is in
de geschiedkundige feiten als motto
de titel kunnen zetten waaronder het
levensverhaal van Rubens verscheen:
„Dat was leven!" Stellig is hier
niet de „glamour" van de prinselijke
statie, die Rubens zich had eigen ge
maakt, Hier is echter meer, Hier is 'n
geslaagde poging, tot het psychologisch
aftasten van de levensgang eens mees-
ters in een periode, waarin de verfij
ning van ander gehalte was dan tegen
woordig, waarin de ruigheid van taal
en de boertige lach zeer wel te com
bineren bleken met een bewust ge
loofsleven. maar waarin het zuiver
Menselijke element dezelfde eigen
schappen vertoonde als in onze tij»'
Ómdat artnoe en rijkdom, schebptngs
drang en levensvreugde, liefde cn
haat. vriendschap en naijver schuld -n
boete, leven en sterven, van alle tijden
zijn.
Y^ELNU: ih dit gtote werk over Frans
Hals klopt het leven, stuwt het
bloed, klinkt de lach en weérit de ziel.
Het is levensecht. Dat wil niet zeggen,
dat het „mooi" is in de zin Van geoo-
lijst en conform de normen, die
onze mode-literatüur ek cathe
dra heeft afgekondigd. In die zin is dit
werk hier en daar zelfs bepaald lelijk,
vooral waar moderne stijlen ert oüde
spraak, modern begrip en historiscn
feit dooreengehaspeld Worden op een
wijze, die nog nauwelijks verantwoord
mag heten,
Maar mooi is het, omdat het ZO Warm
is als het léven zelf, zo kleurrijk 4lS
een droom, zo schoon als een oud ver
haal, dat bij lamplicht gelézen wordt
in de intieme sfeer van het eigene en
vertrouwde. Eigen en vertrouwd: zo is
dit leven van Frans Hals voor een
ieder, die bereid is zichzelf te zieft zón
der de poespas van uiterlijkhedëh en
aangewende afweerhoudingen. Voor
ieder, die er zich voor wachten wil om
de eerste steen te werpen op een me
de-mens, die het spoor bijster Werd in
de tribulatieën des levens. Voor Iéder,
die de mensen Wil zien en Wil aan
vaarden en respecteren met ai hun
fouten, zonder en gebreken, met ai hun
eerlijke werkdrang en scheppings-
weeldê, hun liefde en htih hartstocht,
hun erbarmelijkheid en hun trots.
„Hij woonde sinds iaiig rilet meer in
de Peuzelöërsteeg. Na Uitvoerig gëSëhriji
en notariële sommatie was de hUUrsöhUId
eindelijk voldaan. De roodharige huis
baas had na veel krakeél z'n stihëilliigeti
gekregen met stukjes eh beetjes, maar Hh
had er toch terdege voor gescholden,
„Je bent knap in vuijle taai, joris" m
Hals, toen-ie 'm de laatste duiten voor
telde, H't Is jammer, dat Gerbrandsz je
niet gekend heeft, hij zou nog menig
Woordje van je geleerd hebben. Hier
Oudeneel, stop je geldsack vol, ik ge
loof, dat je haren rood zijn van het blöed
dat je den armen düvël onder z'n nagels
weghaalt. Bahl Ik ben toch liever 'n ar
me schilder, dan zo'n rijke hüijsbaas als
jij, Joris. Maak dat je Wegkomt, kerel, of
ik los je in m'ri verfpot op tot menie, ha,
ha, hal"
Hals deed een paar passen voofüit.
Oudeneel greep z'n baard en stööf ver
schrikt achterwaarts naar de deur.
„Als je maar zorgt, dat je er Uit bent
de volgende week, ik moet niet langer
"n knip in m'n hüijs, hoerebaas, dat je
beht. Let op je fraaije dochter Sarah, die
d'r tronie is meer waard, dan die jij
maakt. En lét op je wijf, die paait matis-
volck aan de deur, d'r loopt er hier ge
regeld een als 'li pauW op ën neer, of
is dat soms niet waar, arme schilder?
Dan ben ik maar liever een rijke hüijs
baas, nöü jijü"
De meester stond daar sprakeloos,
grauw wit werd z'n gelaat, ziek van inge
houden drift. Hij kneep in z'n vingers,
dat 't knakte, maar hij bleef roerloos
staari eii zweeg. Onafgebroken richtte hij
z'n feilen donkeren blik op Öüdeneel.
Het rood van diens haardos voedde z'n
toorn. En schor vroeg-ie: „Wat wou je
zeggen van mijn kind, mijn Sarah, en van
mijn vrouw nog bovendien? Schoelje dat
je bent", en hij stoof opeens naar vören.
Maar de deur viel dreunend ih 't klinket
én de klopper trommelde op 't paneel,"
De lezer ziet het wél: modern raffi-
nement ontbreekt in beschrijving en
dialoog volstrekt en de interpunctie
kon beter zijn. Maar in zijn bijha ori-
mitieve éenVoud spreekt deze schrijf
trant tot het hart en daardoor sleept
dit romantische verhaal over de grdte
Fröns Höls u mee tot ge met doctor
Tjebbo Franken dröomt van dit diep
menselijke bestaan, dat drie eeuwen
geleden onderworpen was aan de wet
ten van alle vlees, maar dat naar de
géést Vön Ons en de onzen is. De
omstandigheden veranderen, maar iet
meest essentiële vön het leven is öfi-
eranderlijk.
Bedelarij geen aanfrekkelijk beroep meer
(Van onze Haagse redacteur).
U)E BEDELARIJ in Nederland steekt wel heel gunstig af, wanneer wij een
vergelijking trekken met het buitenland. Sommige landen genieten op
dit punt een weinig benijdenswaardige reputatie. Bekend zijn de bedelaars-
tafreeltjes in de haven van Port-Said, waar tientallen mannen duiken naar
ge?d, dat passagiers van Oceaanstomers in het water werpen. En wie heeft
nog nimmer gehoord van de Farijse Viaducten, flie 's nachts asyl verlenen
aan vermoeide bedelaars? In ons land mogen wjj ons gelukkig prijzen, dat
de bedelarij verhoudingsgewijs een zeldzaam verschijnsel is. In de centra
van onze grote steden komt het nog voof, dat wfl in de nabijheid van waren
huizen en grote magazijnen mensen, veelal Invaliden aantreffen, die op de
één of andere manier de aandacht proberen te trekken en op de goedgeefs
heid van het publiek speculeren. Zij zitten of staan daar ondanks de wette
lijke bepalingen, die het bedelen verbieden. Maar zij hebben er iets op ge
vonden, dat zij immuun zijn voor de politie.
pjOEWEL het bedelen dus bij de wet
is verboden en daarop geen uitzon
dering wordt gemaakt, zijn er toch nog
lieden, die zich daarmee bezighouden,
zodat men spreekt van „verkapte bede
larij".
Een van de bepalingen luidt, dat het
verboden is, om door ehige actie de
aandacht van het publiek op zich te
vestigen. Het staan op hoeken van
straten of bijgrote warenhuizen en
openbare gebouwen kan men echter
niet verbieden, aangezien dit onze per
soonlijke vrijheid zou beknotten.
Het is om bovenstaande reden, dat de
zogenaamde bedelaars zich wel wach
ten om voorbijgangers aan te spreken,
wanneer zij worden bespied door de
ogen van een politieman. Er zijn echter
gevallen, waarvan men zou kunnen
verwachten, dat de politie hiertegen
met succes zou kunnen optreden. Ne
men wij bijvoorbeeld, zoals in vele ste
den het geval is, de invalide man, ver
gezeld van een aapje. Het dier weet
zowel door zijn grimassen als dóór zijn
vraag naar steeds meer apen-Versnape
ringen voor zichzelf en niet in 't minst
voor de omgekeerde pet van zijn baas,
de belangstelling te trekken.
In dit geval mag dan van de man zelf
geen activiteit uitgaan, hij doet ook
niets om zijn aap een stramme hou
ding op te leggen. Waarom zou hij het
ook doen? Talloze lieden tasten terwil-
le van de zielige vertoning in hun zak
en deponeren hun dubbeltje in de pet.
Vele kleintjes maken een grote en op
deze wijze is het bedelen vaak een zéér
lucratief beroep.
In geen geval hebben deze mensen
het bedelen nodig. Evenals ieder ander
vailen zij onder de sociale voorzienin
gen zelfs met een bijzondere zorg.
Bekend zijn de werkobjecten, die
voor blinden en invaliden niet alleen
een bestaan opleveren, maar hun bo
vendien nog bruikbaar maken voor de
maatschappij. Tegenwoordig komt het
niet zelden voor, dat blinden en inva
liden een volledige betrekking vinden
in overheidsdienst.
Misplaatst medelijden
EïAAROM is het medelijden van het
publiek veelal misplaatst. Het is zelfs
gebeurd, dat de politie een bedelaar
vroeg naar zijn ventvergunhing, die
hij niet bezat, waarop de omstanders
onmiddellijk aanboden gezamenlijk de
boete te betalen, die het gevolg zou
zijn van het proces-verbaal. Het zijn
juist de uitstekende sociale voorzienin
gen, die de bedelarij in de loop der ja
ren in ons land sterk deden afnemen.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek
heeft daarover aardige gegevens ver
zameld,
Uit cijfermateriaal, dat dit Instituut
verzamelde aan de hand van de onher
roepelijke veroordelingen wegens be
delarij en landloperij, die in de meeste
gevallen een opzending haar de Rijks
werkinrichtingen ten gevolge hebben
is het volgende voorbeeld te schetsen:
In 1908 waren er niet minder dan 1650
veroordelingen Wegens landloperij en
bedelarij. Sinds dat jaar nemen de ver
oordelingen geleidelijk af. Zelfs in de
dertiger jaren, die zich kenmerkten
door een grote werkloosheid, is een da
lende lijn te constateren. In 1939 waren
er nog maar 616 Veroordelingen.
0e oorlogsjaren moeten Wij en ook
het Bureau voor Statistiek overslaan,
omdat de Duitsers wel iets anders te
doen hadden, dan zich met de bedelarij
te®bemoeien en iedereen, die enigs
zins in staat was om te Werken, naar
Duitsland en bezette gebieden depor
teerden. Heel gunstig zijn de na-oor-
logse jaren. De veroordelingen Wegens
bedelarij bereikten in 1946 het diepte
puht, namelijk 199 stuks, terwijl In 1949
een kleine stijging is waar te nemen
tot 286. Kijken wij dan nog even terug
naar IIs-. dan mogen wij met eert ge
rust hart zeggen, dat in dit opzicht een
enorme vooruitgang te bespeuren is.
Vanzelfsprekend kunnen wij ons op dit
cijfermateriaal niet blind staren, omdat
het slechts gevallen zijn, die strafrech
terlijk werden Vervolgd, maar onge
twijfeld mogen wij aannemen, dat de
bedelarij in Nederland gaat behoren
tot de minst aantrekkelijke beroepen.
Aalsdijk, R'dam—New York, pass. 14-8 Scil-
ly's Aicor, Rio Grande do Sul—R'dam, pass,
14-8 Oporto Alfair, R'dam—Santös, bass.
14-8 Beachy Head Andijk, Galveston—R'*
dam, 14-8 te Londen Annenkerk, R'dam—
SydneV, 14-8 te Port Said Ayerdijk, New
Orleans—R'dam, 14-8 te Le Havte; 15-85 3
uur, te Hoek Van Holland verwacht Abbe-
dijk, New York—Z.-Amerika, 14-8 van For-
talézd naar Pernambuco (Recife) Albireo,
R'dam—Montevideö, paès. 14-8 Ouessant
Bantam, Djakarta—R'dam, 15-8 te Suez Ber-
lag'e, Hongkong—Kaapstad, 11-8 van Lorenzo
Marquez naar Durban Boissevain, Rio de
Janeiro—Japan, 14-8 v. Manilla n. Hongkong»
alwaar 16-8 wordt verwacht Borneo, A'dam
—Tandjong Priok, 14-8 400 mijl z.o. van Co
lombo Caltex Delft, R'dam—Ras Taöura,
pass. 14-8 Tobruk Caltex The Hague, Ras
Tanura—Pernis, pass. 14-8 Kaap Bougaroni
Cameronia, Djakarta—A'dam, 15-8 te Colombo
verwacht Celebes, Djakarta—A'dam via Li
verpool, 14-8 van Aden Ceram, R'dam—
Calcutta, 15-8 te Madras- Cöolhaven, 11-8
van Pliillippevillê naar Cork Grote' Beer,
Djakarta—A'dam, pass. 14-8 Finisterre Groote-
kerk, Bèira—A'dam, 15-8 te Mombassa Jaar-
stroom, W.-Afrika—A'dam, 15-8 te Dakar
Japara, R'dam—Djakarta 14-8 van Aden
Kota Agoeng, Djakarta—R'dam, 13-8 vèh Port
Said Lissekèrk, A'dam—Bahrein, 14-8 van
Basrah te Khorranishar Lutterkerk, Calcutta
—R'dam, 14-8 te Cochin Laertes, Öjakarta—
A'dam via LiVerpoöl, pass. 14-8 Finisterre
Molenkërk, Brisbane—R'dam* pass. 15-8 Tho
Brothers (Rode Zee) Malvina (t), 13-8 van
Kaapstad naar Buenos Aires Mapia, New
York—Surabaja, 14-8 van Aden Marken, R'
dam—Calcutta i 14-8 van Marseille naar Genua
Oranje, A'dam—Djakarta, 15-8 van Bèlawan
PsSendrècht, 14-8 van Vlaardltigen tè Ta-
ranto Papendrèbbt (t)* pass. 14-8 Wight Sal-
telid Beaumont Texas Ridderkerk, AJdam—
O.-Afrika,14-8 van Suez Singkep, pass,
14-8 Gibraltar naar A'dam via Londen Som-
roelsdijk, R'dam—México, pass. 14-8 Fayal
Tabinta, Djakarta—A'dam, pass. 14-8 Kaap St
Vincent Tallssé, Djakarta—A'dam, pass. 14-8
Kaap Guardafüi Tatriöj t Buenos Aires—R'
dam, 14-8 te St Vincent (KV) Tawali, Dja
karta—A'dam, 14-8 Van Djakarta haat Belawan
Tosari, Cheribon—Surabaja> 14-8 van Tand
jong Priok naar Cheribon Tabiah, Djakarta
—Liverpool—A'dam* 16-8 te Aden VehVëclit
Van 't Hoff* R'dam—Makassar, pass. 14-8 Mi-
nikoy Zeeland, Djakarta—iSlew York, 15-8 te
Belawaii verwacht Zuiderkruis, 14-8 van
Surabaja ter rede Makassar.
Aagtedijk, 13-8 van Havanna te New Or
leans Alg'enib, R'dam— Porto Alegre, 11-8
van Rio de Janeiro te Santos Appin'gedam,
14-8 te A'dam Arendsdijk, Buenos Aires—
Nevt> York, 14-8 van Bahia Arnedijk, 13-8
te New Orleans Bengkalisj Djakarta—A*-
dóm, pass. 14-8 l^^-Graads Kanaal Blom-
mersdijk, New York—R'dam, 15-8 te Antwer
pen Clio, 12-8 van Stilucia naar Martini
que Domburg, 14-8 van R'tlïütt hftar Pasa-
blanca Eemland, 14-8 v'ati flüehös Aires
naar Santos Hëstia, 14-8 Vah A'dam naar
Hamburg Jagersfontein, 14-8 hög Itt Beira
Baai LóppersUm, 16-8, 13 utir, Van Three
Rivers te R'dam veitvacht Maetsuyckër, 11-8
te Djakarta Meelkërk* R'dam—Tapatt, 12-8
van Siiez Nestor* 15-8 van A'dam naar
Hamburg Qtioh, 14-8 te Thessaloniki
Ovula (t), 11-8 van Singapore naar Miri
Phrontis, 14-8 van R'dam naar A'dam Raki,
Vancouver—Për2ische Gdlf, 14-8 van Madras
naar Colombo Samatinda, 10-8 Van Los
Angelos te Sah Francisco Slgli, 12-8 van
Belawan naar Rangoon Stad Schiedam, 13-8
vép Takofadio naar RiVër SësS SUfiiento,
Djakarta—Marseille, 12-8 van Sihgapöfe Ter-
nateb CalcUtta-lndoneslë* 14-8 fe Gglfcütta,
verm. 1.8-8 van Calcutta TitüS* 14-8 van
Famagusta naar Beytouth Watellartd* 15-8
van A'dam naar Hamburg Waterman, 15-8
Van Surabaja te Mèliado veriVnbhtWillem
Rtiys, Djakarta—R'döni* 14-8 670 mijl obSt van
Dondraliead (Gëylönh
Alphacca, 15-8 van Philadelphia te Öalti-
more AmSteldlëp, 14-8 VÖH CalbUtta naar
Rangoon, daania ItldöiieSle Aftistelland* A'
dam— Z.-Amerlka, pass. 14-8 OttëSsaht Am-
stelstad, A'dam—Indonesië* lS-8 te Maiseille
Bloemfontein,. Öeira—A'dam, 14-8 te Mom
basa Caltex RëfhlS (t), Ras Tanürit—R'dam,
pasS. 14-8 Finisterre Johan Van Oldëiibarne-
veiclt, Öjakarta—A'dam, pasS. 14-8 FihiStërre
Koningshaven, pass. 12-8 Gibraltar naat Fama-
güsta Langlee Scbtt, Japan—R'dam, 13-8
van Aden Limburg, Vancouver—Kaapstad,
11-8 te Mobile Poseidoh, New York—Mara-
calbb, 15-8 te Aruba - Prins Willem V, 15-8
vah Montreal naftr Hamburg - Rempattg, 14-8
te A'dam - Skaugtim. 15-8 van IndóheSie te
A'dam Tabintn* Djakarta Vdam* pass. 15-8
Lissabon ZofiüëWljk, Sydtiëy—Nëdéfland,
oass. 15-8 Pantellaria.