Teveel ingenieurs in Nederland mam v 11 - JÊL Het aantal bedelaars neemt af oo ian Zee dge-drive toren aftdijk »gd Geen tweede T echnische Hogeschool? De verhouding tot het buitenland? Het nieuwe boek Een nieuwe premieregeling voor de woningbouw in 1950 Fruii uit eigen tuin ffS Levensroman van meester Frans Hals Groot böêk over èeh groot schilder HIER een citaat, wöaruit het beel dend vermogen van de söhrijver duidelijk blijkt: Vorig jaar slechts 286 veroordelingen Scheepvaartberichten e Stand s Paulus, z.v. O. >es Janine Hen- en J. Ekkel -ia, z.v. J. J. da Jeroen Willem, C. van der Wijk. Willem de Ro» a Maria Zandber- Jartina Wijnstok van Dirk Grin, AGD. :n, alhier, is te or het gedeelte A amen. IFD BENOEMD alhier i, met ingang 1 tot hoofd van de te Wervershoof. eniging asker" e opvoeringen van iet afgelopen sei- toneelvereniging idie genomen het rrek" van Molière, door Pieter v. d. tderom in handen Heiloo" adering heeft de e belangrijke be- Daar de Oude regelmatig be- Damclub Heiloo, iet komende sei- il aan de Heeren» Verder werd een ng bij de Nerier- angenomen. Ten le club de hieruit ciële verplichtin gen, is het geno- ig voor een jaar ngeschreven wor- allen, terwijl in» 1 dit toelaat ook tal ingeschreven leden kunnen secretaris, de heer eg, alhier. Bridge Drive in volgt: erSlotboom 72 ïevr. DeBoorder 4 Burgermevr. am Reitsema 53% las 53 p; 7 Gebr. Hajonides 45 p; 9 44 p; 10 Vonk— ralk 75 p; 2 mevr. aan 70% p; 3 dr. p; 4 fam. Luyckr imevr. Hooning Hopman 50 p; 7 Dekker 49% d; Kan 49% p.; 9 10 Fam. Witte- PTT-KANTOOR het station voor Vervangen telegraafkantoor, evenals thans het dienst ressorteren te Alkmaar. mej. J. J. Bur in geslaagd voor het examen voor ichten g. 1990. Aange- waaronder: 2,30—2,95 per kg, en kalfkoeien 680 61 geldekoeien 573 28 pinken 370— nuchtere kalveren 24 stieren 625 1031 schapen en -125 per stuk, ma- er stuk, goed; 176 per kg, stug; 625 schrammen 45— 3045 per stuk- 220^—375 trden 600—880 per ken en geiten 10— 2682 stuks, 0,705,50, jeieren 14—15 per 8,50 per 100 st. sroentencen- 12000 kg blauwe 0; 5500 kg sla- I kg gele kool ode kool 56.90: 1 3.—: 500 stuks 16 Aug. -20.000 Ïgen 7,30-8, grove li rimer, 8,80—10,20, 0-8,10, Koopmaas s 6,80 en Bevelan- 5—7,20, grove 6,50, 10 kg Zilveraep 29— 2500 kg Bieten 4- >1 4—7; 68.000 kg stuks Bloemkool 12; 1. Aug. - 25.100 kg izen 8-9.60, grove 1—8,40, Eigenheimer, ausven 8,80, Meer itfes 8.80; 8700 kg rle kool 4,50; 3200 <e Slabonen 15,30— 10 6,50; 40,000 kg en A 28-35 23,40, 22,80 en AB 35-50 WOENSDAG 16 AUGUSTUS 1950 (Van onze Haagse redacteur). QN'ZE buitengewoon snel groeiende bevolking en het aanzienlijk tekort op onze betalingsbalans plaatsen ons land voor de dwingende noodzakelijk heid, om op zo kort mogelijke termijn en In een geforceerd tempo door ver nieuwing en uitbreiding der industrie een aanmerkelijke productievergroting te bereiken, opdat het welvaartspeil van ons volk behouden blijve. Maar de verdere industrialisatie van ons land zal, technisch en organisatorisch be schouwd, alleen dan zo effectief mogelijk kunnen worden verwezenlijkt, in dien men zich goed realiseert, welke mogelijkheden ons academisch technisch en middelbaar technisch onderwijs beide bieden. Met dit technische kader tal men evenwel niet voldoende kunnen bereiken wanneer niet tevens en te gelijkertijd aan de vorming van voldoende aantallen geschoolde vaklieden, bazen, uitvoerders en lager technisch personeel de grootst mogelijke aan dacht wordt besteed door de oprichting van meer scholen voor uitgebreid lager technisch onderwijs en een groter en beter voor het doel geschikter be volking der ambachtsscholen. Ziedaar de overtuiging, welke het Nederlands Instituut van Middelbare en Hogere Technici (N.I.M.T.) heeft uitgesproken tegenover de regering in een helder en door z(jn logica tot nadenken dwin gend rapport over het vraagstuk van het technisch kader in verband met de verdere industrialisatie van /ons land. De practijk in ons land heeft ge leerd, dat tal van afgestudeerden aan onze M.T.S. en posities in het be drijfsleven bekleden, die volkomen overeenstemmen met de plaatsen, die aan de Amerikaanse „bachelors" („Undergraduate study"), de Duitse Fachschulingenieure en de Belgische Technische Ingenieurs worden toege wezen. £R is in den lande een beweging gaande, om mede in verband met de industrialisatieplannen der rege ring te geraken tot de oprichting van een tweede Technische Hogeschool. De regering, welke plannen heeft tot uit breiding der laboratoria en andere in richtingen van Delft, heeft een des kundige commissie onder leiding van prof. Holst 'geraadpleegd over de vraag, of het nuttig, wenselijk en doel matig is daarnaast in deze tjjd kapt talen te besteden aan een tweeling zusje van Delft, waar deze dan ook zou moeten verrijzen. En deze staats commissie heeft kortelings gerappor teerd, dat daaraan in ons land onder de huidige omstandigheden geen be hoefte bestaat. Wij geloven niet mis te tastêh, wan neer wij aannemen, dat het bestuur van het N.I.M.T. met deze conclusie van oordeel is, dat wij genoeg inge nieurs en te weinig Vakbekwame mid delbare technici, knappe vakmannen hebben. De industrialisatie toch zal voor 'n groot deel op de vervaardiging van kwaliteitsproducten moeten worden ingesteld. Het accent zal dienen te worden gelegd op een grotere en voor het doel beter geschikte bevolking van de technische ambachtsscholen en van de cursussen volgens het leerlingen- stelsel. Teneinde dit te kunnen berei ken, zal ons volk meer in de industrië le sfeer moeten worden gebraGht, zal inschakeling van een voorbereidend leerjaar aan de ambachtsscholen krachtig dienen te worden bevorderd en zal het lager onderwijs ertoe moe ten bijdragen, zowel bij de ouders als de leerlingen een veel grotere belang stelling en een betere waardering van de vakarbeid aan te kweken. Waaruit zal immers het technisch kader door het bedrijfsleven gei'ecruteerd wor den? Ten eerste uit degenen, die een uitgebreid lager technische opleiding hebben genoten. Ten tweede uit hen, die een middelbaar technische oplei ding gehad hebben en ten derde uit degenen, die een academische studie op technisch gebied achter de rug hebben. Het is ondoelmatig functies in het bedrijfsleven te laten bekleden door hen, die een veel uitgebreider op leiding dan noodzakelijk, genoten hebben. Want een onjuiste plaatsing van arbeidskrachten moét noodwendi- gerwijs leiden töt oneconomische be drijfsvoering, hetgeen in een arm land als het onze stellig onverantwoorde lijk zou wezen. Behalve in dagopleiding kutinerl daft avondcursussen daartoe geschikte per sonen uit het bedrijfsleven een aan vullende en uitgebreidere lagere tech nische ontwikkeling Verkrijgen. Het Nederlands Instituut Van Mid delbare en Hogere Technici heeft te recht een onderzoek doen instellen naar de 'verhoudingen in het buiten land meer speciaal in landen, dié als de Verenigde Staten, Belgie en Duits land sterk geïndustrialiseerd zijn en het is tot de conclusie gekomen, dat onder het begrip „ingenieur" daar worden verstaan zowel degenên, die een Technische Hogeschool als zij, die een Middelbare Technische School met succes bezocht hebben. „Fiets en geniet", samengesteld door de Kon. Ned, Toeristenbond ANWB en uitgegeven door de Federatie van Ned, Rijwielpad- verenigingen. „Fiets en geniet" is een keurig uitge voerd boekje, dat de toerist in woord en beeld naar de mooiste plekjes Van ons land leidt en dat een overzicht geeft van de snelle ontwikkelingsgang van het rijwiel. Nog niet zo heel lang gele den werd degene, die zich per rijwiel naar het platteland begaf, uitgeschol den en met kluiten aarde bekogeld. Aan de gemeentegrens stonden borden, waarop vermeld was dat men bij het naderen van een paard en wagen moest afstappen, zich ter zijde van de Weg moest opstellen en het stuur van de vélocipède met een jas moest bedekken, opdat het paard niet zou schrikken. Thans is vrijwel Iedere Nederlander in het bezit van een rijwiel. Er zijn specia le paden aangelegd, die het landschap niet ontsieren, doch die er bij passeh Per fiets kan men ieder plekje in ons land bereiken en het boekje „Fiets eh geniet" is hierbij een betrouwbare gids. Pet vermeldt een groot aantal mooie etstochWn en hél bevat tevens tal van plattegrond en fraaie foto's. Met kracht verzet het Instituut zich daarom tegen verlaging van het ni veau van ons Middelbaar Technisch Onderwijs. Vandaar ook, dat het In stituut bepleit, om door de aanduiding „Hogere Technische Scholen" in plaats van „Middelbare Technische Scholen" het karakter en het doel van deze on derwijsinrichtingen meer in overeen stemming te brengen met gelijkwaar dige scholen in het buitenland. In 1950 en de volgende vier jaar zullen er jaarlijks door Delft ongeveer 500 ingenieurs worden afgeleverd. Dit is precies tweemaal te veel, aldus luidt' het oordeel van Amerikaanse deskundigen, die een Vergelijking tref fen tussen ons land en het zo sterk geïndustrialiseerde Amerika een jaar lijkse toewas met 200 it 250 ingenieurs voor ons land ruim voldoende achten. De Technische Hogeschool blijve zich vóór alles richten op de vorming en voorbereiding tot zelfstandige be oefening der technische wetenschap en tot vorming van het zuiver tech- nisch-wetenschappelijk kader, waarbij na beëindiging der studie wel zal blij ken voor welke functie (hetzij re search, bedrflfstechnisch Of bedrijfs economisch) de afgestudeerde op grond van zijn aanleg kennelijk het meest geschikt is. Ook subsidie voor bouw van bedrijfsruimte (Van onze Haagse redacteur) WANNEER op 1 September de nieu we beschikking in de woningbouwwet in werking treedt, zal dit tevens een Inkrimping betekenen van de war winkel van voorschriften, die de wo ningbouw aan banden legt. Dit bete kent geenszins, dat die voorschriften nu zo eenvoudig zijn, dat iedere leek en zelfs ook wel een insider er direct Wegwijs Ih wordt. De omwenteling van dê oude naar dé nieuwe regeling heeft van rege ringswege ook geen andere bedoeling, dan êen verandering van het systeem der financiering Van rijkswege, Was het vroeger zo, dat de regering de rijkssubsidie bij de woningbouw ver leend, uitsmeerde ovêr tien jaar, thans keert zij een bedrag ineens uit, met dien verstande, dat dit bedrag dan eerst wordt betaald, zodra dê nieuwe woning gereed is. Een andere maatregel, die uit de nieuwe regeling voortvloeit is, dat vroeger de subsidie afhing Van het bouwvolume, terwijl thans de bijlage zal afhangen van het aantal personen, die de woning zal kunnen bevatten. Ons inziens schuilt hierin een ge- Vaar, namelijk dit, dat de aannemers zullen trachten zoveel mogelijk huizen met kleine kamers te bouwen, aan gezien hun dit ten goede zal komen bij de toewijzing van subsidie. Al bestaan er Voorschrifteh, die de bouwer binden aan minimum inhouds maten der kamers, dan heeft dit het gevaar nog niet op. Want wij ervaren, wanneer we deze mihimuminhoudsma- ten der kamers nader bezien, dat voor een éénperSöonsslaapkamèr, slechts 4,5 kubieke meter en voor een twee- perSoönsBlaapkamer 7.5 kubieke meter is uitgetrokken. Deze beperking van de inhoud. Welke tot gevolg heeft êen opeenstapeling van kleine kamers in de woningbouw, zal de volksgezond heid weinig goeds kunnen bieden. Een nieuwtje in dê nieuwe regeling is, dat in tegenstelling met de vr0ègê= re ook subsidie zal Verleend worden aan de bouw van bedrijfsruimte. Hieronder zal echter alleen worden Verstaan de boUw van een zaak, zoals êen Winkel, doch niet die woningen of gebouwen, waarin een beroep zal wor den uitgeoelend. Praktijkhuizen van dokters bijvoorbeeld vallen dus niet onder deze bepalihg. Grijpen wij even terug naar de Vo rige maatregel, dan is het te begrij pen, dat er evenwel weinig animo zal bestaan om bedrijfs- en Winkelpanden te gaan bouwen, want een huis, waar in een winkel en laten wij Zeggen een kantoortje is ondergebracht, zal min der woongelegenheid aan personen bieden, bijgevolg minder subsidie. Wat het bouwvolume betreft, zullen in de toekomst die gemeenten er net best afkomen, die tegen een zo laag mogelijke subsidie kunnen bouwen. Indien zij voor een huis* niét meer no dig hebben dan 60 pet, van het toege stane bedrag, dan kunnen deze ge meenten 'n extra toewijzing van bouw volume toegewezen krijgen. Het is echter dê vraag, Óf dit een voordeel is, aangezien de woningbouw bijna het plafond bereikt heeft van zijn künnën, dat wil zeggen, dat 'ast gestelde doel Van 50.000 woningen per jaar te bouwen bijna bereikt is en er niet voldoende arbeidskrachten te vin den zijn, om dit aantal nog sterk op te voeren. Het zal daarom in het vervolg tn hoofdzaak afhangen van het gemeen tebeleid, om de woningbouw in goede banen te leiden en vooral op te pas sen. dat niet al te veel woningen in uitvoering worden gegeven. Men looot anders de kans, dat er teveel half af gebouwde woningen komen. Zo zien wij, dat de nieuwe regeling zijn voor-, maar Ook zijn nadelen hééft. Officieel treedt zij eerst 1 September in werking, terwijl alle aanvragen, die vóór 1 Juli zijn binnengekomen, nog volgens de etlde regeling zullen wor- deh behandeld. Een overgangsperiode dus van twee maanden. Bij deze regeling is men ook van de gedachte uitgegaan, dat de wederop bouw hèt volgend jaar zal komen m de vrije seeter. Op 3 September a.s. zal het reizi- gersvervoer op de spoorlijnen Amster damAalsmeer én BovenkerkNieti- wersluis worden gestaakt. Dat op het traject ApeldoornZwolle wordt met ingang van 8 October stopgezet. Auto busdiensten zullen het overnemen. Fruit uit eigen tuin is een ideaal voor elke hiusvrouw, doch lang niet in elke tuin wordt hieraan voldaan. In de mees te liefhebberstuinen treft men geen vruchtboompjes aan. terwijl ze er toch wel zouden gedijen, echter, men moet wel over enige ruimte beschikken. Juist nu er overal volop vruchten ge plukt worden, is het wellicht de beste tijd uw warm te maken voor het aan planten van vruchtboompjes, al is het er dan nu ook niet de geschikte tijd voor. Nu heeft u echter nog eens rustig te tijd te overleggen, wat er zo al gepoot zal worden en dan kan ik eigenlijk niet beter dan dit adviseren: Bezoek nu eens een vruchtboomkweke rij, daar kan men u nu de vele uit eenlopende soorten tonen, terwijl u ze nu zelfs kunt proeven, zodat mensen die er helemaal geaen verstand van hebben, ook geen kat in de zak behoe ven te kopen. In elke niet te kleine liefhebberstuin kan men wel enkele vruchtboompjes aanplanten, doch natuurlijk zijn hoge kroonbomen niet bruikbaar. Struikvor- men zijn zelfs voor de meeste tuintjes nog veel te omvangrijk, doch zelfs daar waar voor struikvormen geen plaats is, behoeft men het nog niet zonder vrucht bomen te stellen. Heeft u wel eens van staande snoeren gehoord? Dat zegt u natuurlijk niet veel, doch dat zijn rechtopgroeiende vruchtboompjes, die zo weinig onderlinge ruimte nodig heb ben, dat ze op een onderlinge afstand van ruim een halve méter gepoot kun nen worden. Van zulke boompjes kun nen natuurlijk niet vele mudden pe ren verwacht worden, doch juist omdat de vruchten allemaal volop van de zon kufthen profiteren, mogen wel mooie en grote exemplaren Verwacht worden, die dan ook veel smakelijker zijn. Maar, ik wil nog iets vertellen over fruit dat nu wel gepoot kan worden en dan denk ik natuurlijk direct aan aard beien, de zo bekende vruchten uit Be verwijk, waarnog wel steeds grote hoeveelheden worden gekweekt, dgc-h toch lang niet zo veel meer als voor heen. Intussen, in de kleine tuin kun nen Ze nu gepoot worden, doch dan dient u te zorgen voor jonge en gezon de planten. De meeste leken willen veel te lang van hun aardbêienplanten profiteren en dat is glad verkeerd. Als ze twee of drie oogsten hebben gege ven, moet U ze hoog nodig opruimen. Elk jaar dat ze dan nog langer staan, zullen ze niet alleen minder vruchten gèvén, doch ook kleiner van stuk. Aardbeien verlangen een voedzame grond, zodat het aanbeveling verdient Wat compost door de zandgrond te mengen. Verder zal men geen speciale voorzorgsmaatregelen behoeven te treffen. De b..inen)idven te Bergen op Zoom, we'.kc zo'to o. welriekende ffenr ver spreidde, wordt tot groot gerief der bewoners, gedeeltelijk, gedempt. Tussen bet gedeelte van de haven dat blijft bestaan en het verdwijnende gedeelte, is een stalen damwand geheid en rioleringen Werden aangelegd. Een over zicht van de omvangrijke werkzaamheden Diner voor drie „personen" „Bréngt u mij maar ëen portie miereneieren, een portie honden brood, een gerookte bokking; een schoteltje melk, een kopje vogel zangzaad en een Wiener Schnitzel. Mijn vróuw is met Vdbdiitié!" De roman Van Frans Hals, bin nen Haeftems veste gedroomd door Tjebbo Franken. - XJitg.- Mij. „West-Friesland" te Hoorn jVEN WAARLIJK groot werk oVer een groot meester! Een werk, dat twee boeken in één band ömVat, samen 540 pagina's, OVer een man en een gemeen schap en een tijd, die, bij langzamer levenstempo dah het onze, de wilde polsslag van hartstoebteh en levens vuur kende en waarin het bestaan van kunstenaars en hun vrouwen, hun vrienden en hun vijanden, gemaald werd met feller kleur en rapper pen seel dan dat van velen in onze jach tige Wereld der confêctiezielen. Men zou boven dit „droomverhaal" van doctor Tjebbo Franken - dat, zo al gedroomd dan toch verankerd is in de geschiedkundige feiten als motto de titel kunnen zetten waaronder het levensverhaal van Rubens verscheen: „Dat was leven!" Stellig is hier niet de „glamour" van de prinselijke statie, die Rubens zich had eigen ge maakt, Hier is echter meer, Hier is 'n geslaagde poging, tot het psychologisch aftasten van de levensgang eens mees- ters in een periode, waarin de verfij ning van ander gehalte was dan tegen woordig, waarin de ruigheid van taal en de boertige lach zeer wel te com bineren bleken met een bewust ge loofsleven. maar waarin het zuiver Menselijke element dezelfde eigen schappen vertoonde als in onze tij»' Ómdat artnoe en rijkdom, schebptngs drang en levensvreugde, liefde cn haat. vriendschap en naijver schuld -n boete, leven en sterven, van alle tijden zijn. Y^ELNU: ih dit gtote werk over Frans Hals klopt het leven, stuwt het bloed, klinkt de lach en weérit de ziel. Het is levensecht. Dat wil niet zeggen, dat het „mooi" is in de zin Van geoo- lijst en conform de normen, die onze mode-literatüur ek cathe dra heeft afgekondigd. In die zin is dit werk hier en daar zelfs bepaald lelijk, vooral waar moderne stijlen ert oüde spraak, modern begrip en historiscn feit dooreengehaspeld Worden op een wijze, die nog nauwelijks verantwoord mag heten, Maar mooi is het, omdat het ZO Warm is als het léven zelf, zo kleurrijk 4lS een droom, zo schoon als een oud ver haal, dat bij lamplicht gelézen wordt in de intieme sfeer van het eigene en vertrouwde. Eigen en vertrouwd: zo is dit leven van Frans Hals voor een ieder, die bereid is zichzelf te zieft zón der de poespas van uiterlijkhedëh en aangewende afweerhoudingen. Voor ieder, die er zich voor wachten wil om de eerste steen te werpen op een me de-mens, die het spoor bijster Werd in de tribulatieën des levens. Voor Iéder, die de mensen Wil zien en Wil aan vaarden en respecteren met ai hun fouten, zonder en gebreken, met ai hun eerlijke werkdrang en scheppings- weeldê, hun liefde en htih hartstocht, hun erbarmelijkheid en hun trots. „Hij woonde sinds iaiig rilet meer in de Peuzelöërsteeg. Na Uitvoerig gëSëhriji en notariële sommatie was de hUUrsöhUId eindelijk voldaan. De roodharige huis baas had na veel krakeél z'n stihëilliigeti gekregen met stukjes eh beetjes, maar Hh had er toch terdege voor gescholden, „Je bent knap in vuijle taai, joris" m Hals, toen-ie 'm de laatste duiten voor telde, H't Is jammer, dat Gerbrandsz je niet gekend heeft, hij zou nog menig Woordje van je geleerd hebben. Hier Oudeneel, stop je geldsack vol, ik ge loof, dat je haren rood zijn van het blöed dat je den armen düvël onder z'n nagels weghaalt. Bahl Ik ben toch liever 'n ar me schilder, dan zo'n rijke hüijsbaas als jij, Joris. Maak dat je Wegkomt, kerel, of ik los je in m'ri verfpot op tot menie, ha, ha, hal" Hals deed een paar passen voofüit. Oudeneel greep z'n baard en stööf ver schrikt achterwaarts naar de deur. „Als je maar zorgt, dat je er Uit bent de volgende week, ik moet niet langer "n knip in m'n hüijs, hoerebaas, dat je beht. Let op je fraaije dochter Sarah, die d'r tronie is meer waard, dan die jij maakt. En lét op je wijf, die paait matis- volck aan de deur, d'r loopt er hier ge regeld een als 'li pauW op ën neer, of is dat soms niet waar, arme schilder? Dan ben ik maar liever een rijke hüijs baas, nöü jijü" De meester stond daar sprakeloos, grauw wit werd z'n gelaat, ziek van inge houden drift. Hij kneep in z'n vingers, dat 't knakte, maar hij bleef roerloos staari eii zweeg. Onafgebroken richtte hij z'n feilen donkeren blik op Öüdeneel. Het rood van diens haardos voedde z'n toorn. En schor vroeg-ie: „Wat wou je zeggen van mijn kind, mijn Sarah, en van mijn vrouw nog bovendien? Schoelje dat je bent", en hij stoof opeens naar vören. Maar de deur viel dreunend ih 't klinket én de klopper trommelde op 't paneel," De lezer ziet het wél: modern raffi- nement ontbreekt in beschrijving en dialoog volstrekt en de interpunctie kon beter zijn. Maar in zijn bijha ori- mitieve éenVoud spreekt deze schrijf trant tot het hart en daardoor sleept dit romantische verhaal over de grdte Fröns Höls u mee tot ge met doctor Tjebbo Franken dröomt van dit diep menselijke bestaan, dat drie eeuwen geleden onderworpen was aan de wet ten van alle vlees, maar dat naar de géést Vön Ons en de onzen is. De omstandigheden veranderen, maar iet meest essentiële vön het leven is öfi- eranderlijk. Bedelarij geen aanfrekkelijk beroep meer (Van onze Haagse redacteur). U)E BEDELARIJ in Nederland steekt wel heel gunstig af, wanneer wij een vergelijking trekken met het buitenland. Sommige landen genieten op dit punt een weinig benijdenswaardige reputatie. Bekend zijn de bedelaars- tafreeltjes in de haven van Port-Said, waar tientallen mannen duiken naar ge?d, dat passagiers van Oceaanstomers in het water werpen. En wie heeft nog nimmer gehoord van de Farijse Viaducten, flie 's nachts asyl verlenen aan vermoeide bedelaars? In ons land mogen wjj ons gelukkig prijzen, dat de bedelarij verhoudingsgewijs een zeldzaam verschijnsel is. In de centra van onze grote steden komt het nog voof, dat wfl in de nabijheid van waren huizen en grote magazijnen mensen, veelal Invaliden aantreffen, die op de één of andere manier de aandacht proberen te trekken en op de goedgeefs heid van het publiek speculeren. Zij zitten of staan daar ondanks de wette lijke bepalingen, die het bedelen verbieden. Maar zij hebben er iets op ge vonden, dat zij immuun zijn voor de politie. pjOEWEL het bedelen dus bij de wet is verboden en daarop geen uitzon dering wordt gemaakt, zijn er toch nog lieden, die zich daarmee bezighouden, zodat men spreekt van „verkapte bede larij". Een van de bepalingen luidt, dat het verboden is, om door ehige actie de aandacht van het publiek op zich te vestigen. Het staan op hoeken van straten of bijgrote warenhuizen en openbare gebouwen kan men echter niet verbieden, aangezien dit onze per soonlijke vrijheid zou beknotten. Het is om bovenstaande reden, dat de zogenaamde bedelaars zich wel wach ten om voorbijgangers aan te spreken, wanneer zij worden bespied door de ogen van een politieman. Er zijn echter gevallen, waarvan men zou kunnen verwachten, dat de politie hiertegen met succes zou kunnen optreden. Ne men wij bijvoorbeeld, zoals in vele ste den het geval is, de invalide man, ver gezeld van een aapje. Het dier weet zowel door zijn grimassen als dóór zijn vraag naar steeds meer apen-Versnape ringen voor zichzelf en niet in 't minst voor de omgekeerde pet van zijn baas, de belangstelling te trekken. In dit geval mag dan van de man zelf geen activiteit uitgaan, hij doet ook niets om zijn aap een stramme hou ding op te leggen. Waarom zou hij het ook doen? Talloze lieden tasten terwil- le van de zielige vertoning in hun zak en deponeren hun dubbeltje in de pet. Vele kleintjes maken een grote en op deze wijze is het bedelen vaak een zéér lucratief beroep. In geen geval hebben deze mensen het bedelen nodig. Evenals ieder ander vailen zij onder de sociale voorzienin gen zelfs met een bijzondere zorg. Bekend zijn de werkobjecten, die voor blinden en invaliden niet alleen een bestaan opleveren, maar hun bo vendien nog bruikbaar maken voor de maatschappij. Tegenwoordig komt het niet zelden voor, dat blinden en inva liden een volledige betrekking vinden in overheidsdienst. Misplaatst medelijden EïAAROM is het medelijden van het publiek veelal misplaatst. Het is zelfs gebeurd, dat de politie een bedelaar vroeg naar zijn ventvergunhing, die hij niet bezat, waarop de omstanders onmiddellijk aanboden gezamenlijk de boete te betalen, die het gevolg zou zijn van het proces-verbaal. Het zijn juist de uitstekende sociale voorzienin gen, die de bedelarij in de loop der ja ren in ons land sterk deden afnemen. Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft daarover aardige gegevens ver zameld, Uit cijfermateriaal, dat dit Instituut verzamelde aan de hand van de onher roepelijke veroordelingen wegens be delarij en landloperij, die in de meeste gevallen een opzending haar de Rijks werkinrichtingen ten gevolge hebben is het volgende voorbeeld te schetsen: In 1908 waren er niet minder dan 1650 veroordelingen Wegens landloperij en bedelarij. Sinds dat jaar nemen de ver oordelingen geleidelijk af. Zelfs in de dertiger jaren, die zich kenmerkten door een grote werkloosheid, is een da lende lijn te constateren. In 1939 waren er nog maar 616 Veroordelingen. 0e oorlogsjaren moeten Wij en ook het Bureau voor Statistiek overslaan, omdat de Duitsers wel iets anders te doen hadden, dan zich met de bedelarij te®bemoeien en iedereen, die enigs zins in staat was om te Werken, naar Duitsland en bezette gebieden depor teerden. Heel gunstig zijn de na-oor- logse jaren. De veroordelingen Wegens bedelarij bereikten in 1946 het diepte puht, namelijk 199 stuks, terwijl In 1949 een kleine stijging is waar te nemen tot 286. Kijken wij dan nog even terug naar IIs-. dan mogen wij met eert ge rust hart zeggen, dat in dit opzicht een enorme vooruitgang te bespeuren is. Vanzelfsprekend kunnen wij ons op dit cijfermateriaal niet blind staren, omdat het slechts gevallen zijn, die strafrech terlijk werden Vervolgd, maar onge twijfeld mogen wij aannemen, dat de bedelarij in Nederland gaat behoren tot de minst aantrekkelijke beroepen. Aalsdijk, R'dam—New York, pass. 14-8 Scil- ly's Aicor, Rio Grande do Sul—R'dam, pass, 14-8 Oporto Alfair, R'dam—Santös, bass. 14-8 Beachy Head Andijk, Galveston—R'* dam, 14-8 te Londen Annenkerk, R'dam— SydneV, 14-8 te Port Said Ayerdijk, New Orleans—R'dam, 14-8 te Le Havte; 15-85 3 uur, te Hoek Van Holland verwacht Abbe- dijk, New York—Z.-Amerika, 14-8 van For- talézd naar Pernambuco (Recife) Albireo, R'dam—Montevideö, paès. 14-8 Ouessant Bantam, Djakarta—R'dam, 15-8 te Suez Ber- lag'e, Hongkong—Kaapstad, 11-8 van Lorenzo Marquez naar Durban Boissevain, Rio de Janeiro—Japan, 14-8 v. Manilla n. Hongkong» alwaar 16-8 wordt verwacht Borneo, A'dam —Tandjong Priok, 14-8 400 mijl z.o. van Co lombo Caltex Delft, R'dam—Ras Taöura, pass. 14-8 Tobruk Caltex The Hague, Ras Tanura—Pernis, pass. 14-8 Kaap Bougaroni Cameronia, Djakarta—A'dam, 15-8 te Colombo verwacht Celebes, Djakarta—A'dam via Li verpool, 14-8 van Aden Ceram, R'dam— Calcutta, 15-8 te Madras- Cöolhaven, 11-8 van Pliillippevillê naar Cork Grote' Beer, Djakarta—A'dam, pass. 14-8 Finisterre Groote- kerk, Bèira—A'dam, 15-8 te Mombassa Jaar- stroom, W.-Afrika—A'dam, 15-8 te Dakar Japara, R'dam—Djakarta 14-8 van Aden Kota Agoeng, Djakarta—R'dam, 13-8 vèh Port Said Lissekèrk, A'dam—Bahrein, 14-8 van Basrah te Khorranishar Lutterkerk, Calcutta —R'dam, 14-8 te Cochin Laertes, Öjakarta— A'dam via LiVerpoöl, pass. 14-8 Finisterre Molenkërk, Brisbane—R'dam* pass. 15-8 Tho Brothers (Rode Zee) Malvina (t), 13-8 van Kaapstad naar Buenos Aires Mapia, New York—Surabaja, 14-8 van Aden Marken, R' dam—Calcutta i 14-8 van Marseille naar Genua Oranje, A'dam—Djakarta, 15-8 van Bèlawan PsSendrècht, 14-8 van Vlaardltigen tè Ta- ranto Papendrèbbt (t)* pass. 14-8 Wight Sal- telid Beaumont Texas Ridderkerk, AJdam— O.-Afrika,14-8 van Suez Singkep, pass, 14-8 Gibraltar naar A'dam via Londen Som- roelsdijk, R'dam—México, pass. 14-8 Fayal Tabinta, Djakarta—A'dam, pass. 14-8 Kaap St Vincent Tallssé, Djakarta—A'dam, pass. 14-8 Kaap Guardafüi Tatriöj t Buenos Aires—R' dam, 14-8 te St Vincent (KV) Tawali, Dja karta—A'dam, 14-8 Van Djakarta haat Belawan Tosari, Cheribon—Surabaja> 14-8 van Tand jong Priok naar Cheribon Tabiah, Djakarta —Liverpool—A'dam* 16-8 te Aden VehVëclit Van 't Hoff* R'dam—Makassar, pass. 14-8 Mi- nikoy Zeeland, Djakarta—iSlew York, 15-8 te Belawaii verwacht Zuiderkruis, 14-8 van Surabaja ter rede Makassar. Aagtedijk, 13-8 van Havanna te New Or leans Alg'enib, R'dam— Porto Alegre, 11-8 van Rio de Janeiro te Santos Appin'gedam, 14-8 te A'dam Arendsdijk, Buenos Aires— Nevt> York, 14-8 van Bahia Arnedijk, 13-8 te New Orleans Bengkalisj Djakarta—A*- dóm, pass. 14-8 l^^-Graads Kanaal Blom- mersdijk, New York—R'dam, 15-8 te Antwer pen Clio, 12-8 van Stilucia naar Martini que Domburg, 14-8 van R'tlïütt hftar Pasa- blanca Eemland, 14-8 v'ati flüehös Aires naar Santos Hëstia, 14-8 Vah A'dam naar Hamburg Jagersfontein, 14-8 hög Itt Beira Baai LóppersUm, 16-8, 13 utir, Van Three Rivers te R'dam veitvacht Maetsuyckër, 11-8 te Djakarta Meelkërk* R'dam—Tapatt, 12-8 van Siiez Nestor* 15-8 van A'dam naar Hamburg Qtioh, 14-8 te Thessaloniki Ovula (t), 11-8 van Singapore naar Miri Phrontis, 14-8 van R'dam naar A'dam Raki, Vancouver—Për2ische Gdlf, 14-8 van Madras naar Colombo Samatinda, 10-8 Van Los Angelos te Sah Francisco Slgli, 12-8 van Belawan naar Rangoon Stad Schiedam, 13-8 vép Takofadio naar RiVër SësS SUfiiento, Djakarta—Marseille, 12-8 van Sihgapöfe Ter- nateb CalcUtta-lndoneslë* 14-8 fe Gglfcütta, verm. 1.8-8 van Calcutta TitüS* 14-8 van Famagusta naar Beytouth Watellartd* 15-8 van A'dam naar Hamburg Waterman, 15-8 Van Surabaja te Mèliado veriVnbhtWillem Rtiys, Djakarta—R'döni* 14-8 670 mijl obSt van Dondraliead (Gëylönh Alphacca, 15-8 van Philadelphia te Öalti- more AmSteldlëp, 14-8 VÖH CalbUtta naar Rangoon, daania ItldöiieSle Aftistelland* A' dam— Z.-Amerlka, pass. 14-8 OttëSsaht Am- stelstad, A'dam—Indonesië* lS-8 te Maiseille Bloemfontein,. Öeira—A'dam, 14-8 te Mom basa Caltex RëfhlS (t), Ras Tanürit—R'dam, pasS. 14-8 Finisterre Johan Van Oldëiibarne- veiclt, Öjakarta—A'dam, pasS. 14-8 FihiStërre Koningshaven, pass. 12-8 Gibraltar naat Fama- güsta Langlee Scbtt, Japan—R'dam, 13-8 van Aden Limburg, Vancouver—Kaapstad, 11-8 te Mobile Poseidoh, New York—Mara- calbb, 15-8 te Aruba - Prins Willem V, 15-8 vah Montreal naftr Hamburg - Rempattg, 14-8 te A'dam - Skaugtim. 15-8 van IndóheSie te A'dam Tabintn* Djakarta Vdam* pass. 15-8 Lissabon ZofiüëWljk, Sydtiëy—Nëdéfland, oass. 15-8 Pantellaria.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1950 | | pagina 3