3
De Belgen Zondag favoriet
mannen werk
Chefarine!
Zal Terlouw Mermans weten te houden
JtdlLcuni £fiq,e£&
fAcuifbiifó—ISélgie
Alle hoop is op Kraak
gevestigd
H e rsen gymnastiek
door Bob Wallagh
InderdaadEr gaat niets boven 'n pijp goede tabak
Radioprogramma voor dit week-end
Doorberekening van de
meerdere omzet
belasting
RESA - HILVERSUM
Pim, Pam en Pom als schatgravers
SVQR0L een schatkamer van weldaden voor mond en tanden
xxxxxxxxxx
xxxxxxxxx*
AG I
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
I uri*i Wb alkji!
Het geheim
Chefarine „4" beval
méér en doei méér!
Het dubbeltj
roli verder
ZATERDAG 11 NOVEMBER 1960
QFSCHOON de voetbalwedstrijd FrankrijkBelgie (33) op Allerheiligen
te Parjjs van bijzonder belang voor het Nederlands elftal mocht heten,
omdat we eerst op 13 November tegen de Belgen en daarna op 10 December
tegen de Fransen uitkomen, beide malen in een uitwedstrijd, zochten we in
het Olympisch Stadion van Colombes in Parijs tevergeefs naar enige „spion-
hen" van de K.N.V.B., die daar zouden kunnen nagaan, wat de sterke en
zwakke punten van onze beide aanstaande tegenstanders zouden zjjn. De
leden van Technische Commissie en Keuze Commissie bevonden zich 'die mid
dag allemaal in het Amsterdamse stadion, omdat het toeval gewild had, dat
FrankrijkBelgie samenviel met de oefenwedstrijd van het Nederlands elftal
tegen de Engelse amateurs uit de Athenian League.
Mermans een midvoor, die de baas was
over Frankrijks invaller-spil Lamy,
nadat hij Gij HollandBelgie telkens
onschadelijk was gemaakt door de ro-
buste „stoppers" van Nederland: eerst
Möring, toen Terlouw, daarna nog
eens een keertje Möring en vervolgens
weer Terlouw.
De Fransen missen zo'n „temmer",
vandaar dat men daar Mermans 'als
de gevaarlijkste midvoor van heel
Europa beschouwt, terwijl de Neder
landers en ook de Belgen zelf hem
een goede midvoor van internationale
klasse vinden, maar zeker geen top-
speler als Piola of Bakhuys. Kan men
jpilllllllllllillllllllM^
JsJU weten we wel, dat men redeneren
kan: „de Belgische spelers kennen
we allemaal wel, daar zal geen sen
sationeel nieuws te verwachten zijn en
tegen de Fransen spelen we pas in
December", maar een buitenlandse
bond zou zich zo'n kijkje achter de
schermen in het kamp der tegenstan
ders toch zeker niet voorbij laten gaan.
Nederland was alleen vertegenwoor
digd door vier journalisten.
Hoe dan ook, we zaten op de pers
tribune van Colombes en keken naar
onze tegenstanders van Zondag te
Antwerpen. Het meeste trof ons daar
bij, dat de Belgische voorhoede een
verrassend hoog percentage van zijn
scoringskansen wist om te zetten in
doelpunten en daardoor een gelijk spel
bewerkte in een wedstrijd, waarin de
Belgen meestentijds in de minderheia
waren.
De statistici hebben geturfd, dat de
Fransen om hun drie goals te maken,
S7 maal op, over of naast het Belgi
sche doel schoten, dus een treffers
percentage van 8% hadden, waarbij
men eigenlijk nog moet meerekenen,
dat de Belgische keeper Meert het
derde doelpunt cadeau 'gaf door een
slap teruggespeeld balletje van zijn
rechtshalf v. d. Auwera tussen zijn
armen en benen door te laten rollen.
De Belgen schoten slechts twaalf maal
en drie van die schoten waren raak:
25 r'r. Dit is een percentage om ont
zag voor te hebben: in voetbalwed
strijden komt dat niet vaak voor.
Mermans had het best.
toch was deze Belgische voor
hoede heus niet zo geweldig met
bijv. een Lemberechts veel minder in
vorm dan één of twee seizoenen ge
leden, terwijl de vleugel De Hert
Coppens nauwelijks voldoende mocht
heten. Maar de Belgen hadden in
Hoe de hersengymnastiek zelfs
doordringt tot het oerwoud moge
blijken uit het volgende:
Iemand raakte verdwaald in een
oerwoud en komt in uitgeputte
toestand tegen de avond twee
houthakkers tegen, die hij de
juiste weg en een stuk brood
vraagt. De ene houthakker is het
eerst vermurwd, hij breekt zijn
brood in drie gelijke stukken en
geeft de verdwaalde 1/3 deel van
zijn brood. De andere houthakker
volgt het goede voorbeeld en ver
deelt zijn twee broden eveneens
in drie gelijke parten onder hun
drieën. De verdwaalde is nu ver
zadigd en geeft de beide hout
hakkers uit dankbaarheid geza
menlijk twee gulden. Deze twee
krijgen na verloop van tijd een
hevig oplopende ruzie over de
juiste verdeling van het geld,
maar alvorens zij elkaar in de
haren vliegen, vragen zij eerst
uw Salomo-oordeel!
Wilt u het onze horen? De ene
houthakker heeft zijn gehele
brood teruggekregen en opge
peuzeld, zodat de andere hout
hakker het gehele bedrag ad 2.
toekomt.
En nu de nieuwe vragen:
1 Welke ster is groter en hel
derder: de Poolster of de
- Noordster?
2 Wat is een poelepetaat?
S Wat is het verschil tussen een
opera en een operette
4 Werd de „Camera Obscura"
geschreven door Hïldebrand
of door Nicolaas Beets?
5 Noemt V eens een Neder
lands werkwoord dat geen
verleden tijd heeft.
6 Gevraagd een Nederlands
woord met vier e's achter el
kaar.
7 Welke mouw was bij de uni
form van de vroegere Am
sterdamse wezen rood en
welke zwart?
8 Wat is de enige Nederlandse
plaats met een Rijksvak
school voor goud- en zilver
smeden?
9 Als U hoort spreken over
„cicero", wat kan dan be
doeld worden?
10 Wanneer ongeveer vond Edi
son de bliksemafleider uit?
(Zie voor de antwoorden
in dit blad.)
elders
wie
verder denkt
koopt
motvrij
l
Zondag deze 28-jarige Brusselse post
beambte met zijn routine van 23 in
terlandwedstrijden bedwingen, dan is
de hele Belgische voorhoede zeker 50%
minder waard. In Antwerpen zal blij
ken, of Nederland daartoe ook nu
weer in staat is.
Betere kanthalfs en backs.
QE BELGEN beschikken over abso
luut betere kanthalfs en backs dan
Nederland momenteel bezit. Hun spil
Carré daarentegen is minder dan de
stopperspillen van Nederland uit de
na-oorlogse periode, al is hij zeer ze-
gaf Mijnheer van Doesburg te kennen.
..Om voor wiskunde belangstelling op te wekken
valt niet mee en de jongens kunnen wel eens
lastig zijn. Maar als ik tijdens de lessen
van een pijp geurige tabak geniet,
gaat het lesgeven gemakkelijker
en kan ik beter tegen een grapje."
ker nog een lastig tegenstander. Al
leen op één plaats is de Nederlandse
ploeg absoluut beter: de plaats onder
de lat, want Meert en Daenen komen
lang niet aan de klasse van Kraak
toe. Een prima keeper kan vaak een
wedstrijd winnen, niet altijd echter,
dat bewezen de zeven onhoudbare bal
len, die een in topvorm spelende Kraak
in Bazel doorliet.
In technisch opzicht staan de Bel
gen achter bij de Fransen, maar op
hun beurt overtreffen ze daarin de
Nederlanders. Naar het oordeel van
onze Franse collega's op Colombes'
perstribune speelden de Belgen in Pa
rijs niet zo goed als vijf maanden te
voren in hun thuiswedstrijd tegen
Frankrijk, maar het geheel was toen
nog van die aard, dat ze Zondag als
favorieten het voor elke buitenlandse
tegenstander zo moeilijke Antwerpse
stadion, niet voor niets „de hel van
Deurne" genoemd, gaan betreden.
ANTWOORDEN HERSEN
GYMNASTIEK
1. Dat zijn twee benamingen voor de
zelfde ster. 2. Een parelhoender, sier-
vogel. 3. In een opera wordt alleen ge
zongen, in een operette ook gesproken.
4. Door „beide", het zijn de twee namen
van de schrijver. 5. Buikspreken,
zweefvliegen, stof zuigen. 6. Zee-eend.
7. De mouwen waren allebei zwart,
maar het linkerpand van het jasje was
rood. 8. Schoonhoven, de „zilverstad".
9. Ie: een redenaar uit het oude Rome
en 2e: een druklettersoort, typografische
eenheid. 10. Dat deed hij nooit, èenja-
min Franklin is de uitvinder.
VOOR HEDENAVOND
HILVERSUM I, 402 rn. Nieuwsberichten
om 7, 8 en 11 uur. 6.00 Van de filmband.
6.15 Voetballen. 6.25 Guus Jansen. 6.48 Sport.
7.15 Actualiteiten. 7.23 Promenade-concert.
7.52 Journalistiek weekoverzicht. 8.15 Licht
baken. 8.40 Steek eens op, heren. 9.00 Negen
heit de klok. 9.45 ons oog is de lamp. 10.00
Weekend Serenade. 10.30 Wij luiden de Zon
dag in. 11.11 Installatie van Prins Carnaval.
HILVERSUM II, 298 m. - Nieuwsberichten
om 6, 8 en 11 uur. 6.15 Gemengd koor.
6.30 Regering'suitzending. 7.00 Artistieke staal
kaart. 7.30 Passé partout. 7.40 Het oude testa
ment. 8.15 Het Vara Familiefeest. 9.15 Weens
muziek. 9.45 Socialistisch commentaar. 10.00
Metropole-orkest. 10.40 De commissaris vertelt
verder. 11.15 Orgelspel»
VOOR ZONDAG
HILVERSUM I, 402 m. - Nieuwsberichten
om 8, 9.30, 1, 7.30 en 11 uur. - 8.15 J. S.
Bach. 8.30 Hoogmis. 9.45 Jo Vincent. 10.00
Kerkdienst. 11.30 Na de kerkdienst. 12.15 Apo
logie. 12.40 Orkest zonder naam. 1.20 Orkest
zonder naam. 1.45 Uit het boek der boeken.
2.00 Concerto Symphonique. 2.50 Vragen van
deze tijd. 3.10 De zingende week. 3.35 Haydn,
Mozart en Beethoven. 4.05 Lichte Franse or
kestwerken. 4.30 Feestlof. 5.00 De jonge kerk.
6.15 De kerk troost. 7.00 Wognums zangkoor.
7.15 Kent gij uw Bijbel. 7.45 Actualiteiten,
7.52 In 't Boeckhuys. 8.12 Uit en Thuis.
10.45 Avondgebed. 11.15 Symphonie-concert.
HILVERSUM II, 298 m. - Nieuwsberichten
om 8, 1, 6.15, 8 en 11 uur. 8.30 Voor het
platteland. 8.40 Welkom thuis. 9.15 Men
vraagt. en wij draaien. 9.45 Geestelijk
loven. 10.00 Meester-trio. 10.25 Met en zonder
omslag. 10.50 De jonge Flierefluiters. 11.1.5
Triangel. 12.00 Hugo de Groot en zijn Avro-
orkest. 12.25 Avro-kaleidoscoop. 12.45 Het
K.L.M.-koor. 1.20 Waltztime. 1.50 Even afreke-
NEDERLAND
STOFFELEN
(Ajax)
MERTENS
(Willem II)
KRAAK
(Stormv.)
TERLOUW
(Sparta)
DE JONG
(A.D.O.)
VAN SCHIJNDEL
(SVV)
CLAVAN
(A.D.O.)
SNOEK
(Eindhoven)
VAN MELIS
(Eindhoven)
LENSTRA
(Heerenv
DE GRAAF
(Limburgia)
LEMBERECHTS
(F.C. Mechelen)
V. STEELANT
(St. Nikolaas)
MERMANS
(Anderlecht)
ANOUL
(F.C. Luik)
SERMON
(Anderlecht)
v. d. AUWERA
(R.C. Meohelen)
VAILLANT
(Anderlecht)
CARRé
(F.C. Luik)
MEERT
(Anderlecht)
BRANDT
(Lierse S.K.)
MEES
(Antwerp F.C.)
BELGIE:
Er is een wijziging bekend gemaakt
in de Prij zenbeschikking Handelsmar
ges Textielgoederen. Op grond hiervan
zal de detailhandel de meerdere om
zetbelasting, die zij op grond van de
gestegen verkoopprijzen verschuldigd
is, aan de klanten mogen doorbereke
nen. De toegestane verhoging van de
bruto-winst is niet voldoende geble
ken, daar deze aan de gestegen om
zetbelasting wegging. Ook in andere
sectoren zal de economische controle
dienst met de gestegen omzetbelasting
rekening houden.
Geslaafd dank zij
(Bekende Schriftelijke rursus)
Vraagt ons prospectus:
Eng., Frans, Spaans, Italiaans,
Mulodipl. H.B.S A en B
Ned. M.O. en Eng. M.O.A.
39. Hoe meer Pom over de woorden
van de rovers nadenkt, hoe akeliger
hij zich voelt. En ofschoon hij het niet
begrijpt, voelt hij dat de inbrekers ge
lijk hebben. Ze zitten hier in de schat
kamer van de Spaarbank! Ook Pim en
Pam hebben de woorden van de inbre
kers gehoord, terwijl ze door een kier
tje gluurden. Maar van pure schrik
hebben ze het deksel meteen weer la
ten zakken. Het is een vreselijke situ
atie, waarin de drie hondjes verkeren.
Wat moeten ze doen? Als de rovers er
achter komen, dat zij hier verborgen
zitten, dan zullen zij de schuld krijgen
van de inbraak! „Ja en het ergste is,
dat we dat ook gedaan hebben", denkt
Pom in zijn schuilhoek. „We hebben
ingebroken, alleen dachten we, dat het
een schat van een rover was!"
nen, heren. 2.00 Veel gevraagde melodieën.
2.25 Voetbalwedstrijd Belgie—Nederland. 4.20
The Skymasters. 4.50 Sportrevue. 5.00 Gram.-
muziek. 5.20 „Op 't Zuydlandt gestrand", hoor
spel. 5.40 Socialistische liederen. 6.00 Sport.
6.30 Kerkdienst. 7.00 Luisterclubs opgelet. 7.35
Het woord spreekt ons aan. 8.05 Ludwig van
Beethoven. 8,.55 Reportagedienst. 9.05 Hersen
gymnastiek. 9.25 Surinaamse volksmuziek. 9.40
Rijkdom en armoede. 9.45 Paul Vlaanderen en
het Curzon-mysterie. 10.28 's Levens speeltuin.
11.15 Instrumentaal allerlei.
RADIO-DISTRIBUTIEDIENST
LIJN III: 8.05 Negro spirituals. 8.30 Lux.:
Chansons. 8.55 Gram. 9.15 Gram. 9.20 Apére-
tief. 9.30 Vrolijke muziek. 10.00 Muziekgeschie
denis. 11.00 Kon. Harmonie „St. Rochus".
11.45 Gram. 12.00 Orkest Eve. 12.15 Jour
naal. 12.32 Vervelg Orkest Eve. 1.15 Gram.
1.30 Voor de soldaten. 2.00 Opera- en Bel
canto. 2.30 Voetbalmatch Belgie—Nederland in
Antwerpen. 4.15 Gram. 4.45 Gram. 5.00 Frag
menten uit „L'Enfance du Christ", van Ber
lioz. 5.30 Symph.-orkest en koor. 6.40 Lux.:
Radio Round about. 7.30 Non Stop! Rechtdoor!
9.30 Populaire muziek. 10.15 Verz.progr. 11.05
Gevar. muziek.
LIJN IV: 8.10 Verz.progr. 9.00 Piano. 9.20
Way out West. 9.40 Dutch Serenade. 10.10
Silver Chords. 10.30 Concert. 11.25 Herden
kingsdienst. 12.15 Muziek van Elgar. 12.30
Ensemble Larue. 1.15 Verz.progr. 2.00 VGO:
Verz.progr. 3.00 Educating Archie. 3.30 Your
Song Parade. 4.00 Kalundborg: Symph.-orkest.
5.30 Voor de soldaten. 6.00 Lux.: Pioneers
6 15 Orkest Gibbons. 6.30 Take it from here.
7.00 Round Britain Quiz. 7.30 Gram. 8.30
Grand Hotel. 9.30 Community singing. 10.00
Orkest Ternent. 11.15 Twee piano's. 11.30
Think on these things. 11.45 Macpherson.
VOOR MAANDAG
HILVERSUM I, 402 m. Nieuwsberichten
om 7, 9, 1, 7, 8 en 11 uur. 9.15 Ochtend
bezoek. 9.35 Boston Symphonie-orkest. 10.30
Morgendienst. 11.00 Kamermuziek. 11.15 Dat
wil ik nog eens horen. 12.33 Orgelconcert.
1.15 Vrij en Blij. 1.45 Joseph Littau en zijn
orkest. 2.00 Schoolradio. 2.35 Vocaal Ensem
ble. 2.50 Middagconcert. 3.15 Vioolrecital.
3.45 Bijbellezing. 4.30 Zendersluiting. 6.00 In
de Soete Suykerbol. 6.15 De sport van Zater
dag. 6.30 Met band en plaat voor u paraat.
7.15 Engelse les. 7.30 Onder de NCRV-lees-
lamp. 7.40 „Vandaag". 8.05 Hollands Strijk
orkest. 8.45 „Willem III, koning stadhouder",
luisterspel. 10.30 Op de orgelbank. 10.45
Avondoverdenking. 11.15 Wereldschaaktour-
nooi. 11.20 Promenade-concert.
HILVERSUM II, 298 m. Nieuwsberichten
om 7, 9, 1, 6, 8 en 11 uur. 9.12 Weens
Philharmonisch-orkest. 10.00 Voor de oude dag,
10.05 Morgenwijding. 10.20 Wie gaat er mee.
10.35 Voor de vrouw. 10.50 Metropole Theater
orkest. 11.00 De Regenboog. 11.45 Zigeuner-
liederen. 12.00 Operette selecties, 12.15 In de
entine. 1.20 Promenade-orkest. 2.00 Tussen
mens en nevelvlek. 2.15 Nederlandse Kamer
muziek. 2.50 „Het grote verlies', hoorspel. 3.25
Gram.platen. 4.00 De school is uit. 4.30 Zen
dersluiting. 6.15 Militair commentaar. 6.35 The
Ramblers. 6.50 Regeringsuitzending. 7.10 Par
lementair overzicht. 7.25 Viool en piano. 7.45
Regeringsuitzending. 8.05 Dingen van de dag.
8.15 Paul Godwin-sextet. 8.45 Actuele kant
tekeningen. 9.20 Ballroom Orkest van Jan Cor-
duwener. 9.45 Lezing. 10.00 Radio Philhar-
monisch Orkest. 11.20 Filmland. 11.40 Cor
Steyn, orgel.
RADIO-DISTRIBUTIEDIENST
LIJN III: 9.05 Lichte muziek. 10.00 Lux.
Ménage et Musique (VI.). 10.45 VGO: Verz.-
concert. 11.15 Casino-concert. 11.55 Orkest
Kostelanetz. 12.00 Opera-fantasieën. 12.15 Trio
Lamote. 1.15 Kamermuziek. 2.10 Those were
the days. 3.00 Omroeporkest. 4.00 Apache
Band. 6.00 en 6.30 Voor de soldaten. 7.30
Populaire muziek. 7.50 Feuilleton. 8.00 Made
leine Parlongue. 8.30 Piano. 9.00 Actualiteiten.
9.15 Omroeporkest. 10.15 Verz.progr. 11.05
Gevar. muziek.
LIJN IV: 9.15 t3C Schots Var.-orkest.
10.10 Verz.progr. 11.00 Orgel. 11.30 Mil.-
orkest. 12.00 Dagboek. 12.15 Honolulu Ha-
waiïans. 1.00 Gram. 1.25 Orkest Heath. 2.00
BBC Schots orkest. 2.45 Voor de kinderen,
3.00 Lux.: Ménage te Musique. 3.30 Kalund
borg: Omroeporkest. 4.20 Spa-orkest. 6.00 Bé-
romünster. Vioolmuziek van Dvorak. 6.30 Amu-
sements-orkest. 7.00 Gram. 7.25 Jazzmuziek.
7 45 Kalundb'org: Dansmuziek. 8.00 Lux.: Le
crochet radiophonique. 8.30 Beauté magazine.
8.45 Béromünster: Verz.progr. 9.00 Music Club.
9.45 Sottens: Gevar. B^ogramma. 10.00 Klari
net. 10.20 Starlight Hour. 11.30 Orkest
Stapleton.
DOOR LOOLA G. ERDMAN
42)
Alsof het gisteren gebeurde, kon ze
zich herinneren wat zij voelde, toen
Barry was vertrokken om te studeren
Zij was bevangen door een smartelijk
gevoel van verlatenheid en leegte, die
uoor niets konden worden gevuld
noch door Tante Ellie's hartelijkheid
noch door de nieuwe - kieren, die Oom
Dade voor haar in Rockwell kochi
noch door de schilderslessen, welke zij
van juffrouw Spengler kreeg. Mis
schien kwamen de lessen hieraan nog
het meest tegemoet. Zij bracht zoveel
tijd door met haar penselen en verf,
dat Tante Ellie zich bezorgd begon te
maken. Zij zei dat het niet natuurlijk
was voor een jong meisje zich altijd in
huis op te sluiten, terwijl zij zich on
ledig hield met het bekladden van aar
dewerk en doek. Zij zei dat ze moest
uitgaan en in gezelschap van jonge
mensen moest zijn. Elaine wilde dit
helemaal niet. Het enige waarvoor zij
leefde waren Barry's brieven.
Zij waren natuurlij
hele familie, en begonnen altijd met
„Lieve Moeder en Vader en Elaine"
De eerste malen had Oom Dade ze
haar laten voorlezen.
„Hier, Elaine", had hij gezegd, ,;Ik
kan mijn bril niet vinden. Lees jij hem
voor".
En hij en Ellie luisterden terwijl zij
hem voorlas. Al gauw begon ze weg te
sluipen als de post op komst was. Zij
kon het niet verdragen hardop voor te
lezen, wat Barry had geschreven. La
ter als Ellie tijd had gehad om hem
te lezen en te herlezen, kwam Elaine
naar beneden en vroeg er om.
Zij nam de brief graag mee naar haar
eigen kamer. Hier was ze ongestoord
en het was of zij en Barry alleen wa
ren en samen spraken. Zijn handschift
was zo persoonlijk, dat het zonder ver
gissing te herkennen was. Hij gebruikte
een fijne pen en vormde zijn letters
weinig zorgvuldig. Ondanks zijn bele
zenheid maakte hij veel spelfouten,
schreef altijd „nochal" en „hebbe". La
ter, toen hij deze woorden goed begon
te spellen, zag zij het en wist zij met
een steek in haar hart, dat hij verder
van haar weg gleed.
In het begin waren zijn brieven ge
heel en al Barry, zoals zij hem had ge
kend. Hij voelde zich eenzaam en ver
telde, hoe hij hen allen miste. Hij ver
langde hen te zien, en de boerderij en
het huis en alle mensen, die hij kende
Hij miste het eten zoals zijn moeder
bet klaarmaakte niemand hier ver
stond het een kip te braden en je zag
r.ooit echte ham of goede koekjes. Hij
dacht dat het Yankee"-kookkunst was
en hij lustte het niet. Hij kon niet
wachten tot Kerstmis, wanneer hij met
vacantie naar huis zou komen. Er
stonden altijd speciale mededelingen
voor Elaine in, zelfs al was de brief
óók aan haar geadrsseerd. Deze las zij
gewoonlijk zo vaak over, tot zij ze
v/oord voor woord en komma voor
komma uit het hoofd wist. En toen zijn
verlangen naar Kertmis toenam, groei
de het ook bij haar steeds sterker uit.
Zij en Ellie werkten hard om alles
klaar te maken juist zoals hij het
liefst had. Er was vleespastei in stenen
potten onder in de kelder, en vruch
tentaart in gesloten trommels in de
provisiekamer (Wordt vervolgd).
Reeds meer dan
16 jaar in gebruik
bij de KIH
PABR. N.V. EHCO
HAAKSBERGEN
NAAR VASTE GRf)J
CNIGE dagen geleden woonde
wetenschappelijke vergader^, 9
in de hoofdstad. Er werd daarbij Jjf
ken over de vraag: Wat is de
antwoord van de spreker was gw,
teerd aan de wijsbegeerte van Kan'
deze zin. dat de mens werd opgeVï
schepper van zijn eigen wereljL;
Het beeld van de wereld, dat de
in zijn natuurwetenschappelijke
ring, in zijn ethisch handelen ot
tisch beoordelen bezit, is in laats-,
stantie zijn eigen maaksel. Het W
beeld dat de mens bezit, wordt hen,
niet opgedrongen van buiten, t
komt althans wat betreft de vorm -
dat is het voornaamste! voort
hemzelf.
Na afloop van deze lezing stom
wat ouder man op, met de volg
vraag: Het mag waar zijn, dat de
zich op elk gebied zijn eigen we
beeld schept. Maar wat is nu de y,
zelf? Wat is de substantie zelf;
het recht zelf? Wat is de schoonhei
goedheid, de godheid zelf?
Deze vraag raakte de kern van
betoog. Wij weten namelijk best, dj-,
op elk terrein gevangen zijn in
eigen subjectiviteit. Maar waar et
vinden we de volstrekte object»!
Waar en hoe vinden we de wer'rj
heid naar haar eigen, diepste,
intense zin?
Deze vraag is daarom zo drin»
omdat wij steeds en overal stuiter
het omvattende, dat in ons weten
bevat wordt. Iedere greep die ttj
denkende mensen doen, blijkt J
weer omsloten door iets, dat prjJ
eel onze greep op de werkelijkhejj
zijn beurt weer omvat. De a
wetenschap tracht de natuur te»
Maar we hebben een vaag verm:
zelfs een angstig besef, dat we i-I
menselijk weten nauwelijks iets 9
het mysterie van de natuur l#
ontsluierd. We beoefenen de ges
deniswetenschap. Maar de kraiis
die achter de geschiedenis liggen
de geschiedenis drijven, we kunne
niet zwart op wit in een hanii
doen afdrukken. De wetenschap
de psychologie houdt zich bezig J
het innerlijk van de mens, met
ziel. Maar wat is de ziel in wezen'l
is geen psycholoog, die het u
kan!
God als het eeuwige mysterie k
ons omvat. Hij is het Zijn, dat i
geweten kan worden, want geen
weten zijn is het Zijn. Onze on®
stuit in de natuurwetenschap, in
geschiedenis, in de psychologie, it
wijsbegeerte overal op de fundatr
tele grenzen van God, als het eeu
geheim.
Wie meet de wateren met de V,
zijner i
Wie neemt van de hemel met
span de s
Wie weegt de bergen met een ui
De heuvelen met een weegschat
Toon ons dè werkelijkheid!
pas kunnen we gelukkig zijn. Alt
bovengenoemde vraagsteller. Welf',
een wetenschap die zichzelf respect
en weet van haar eigen subjectieve
reldbeeld zal bescheiden moeten
klaren aan deze gerechtvaardigde!"
niet te kunnen voldoen.
Verslagen in deze onmacht en
zaamheid wijst Jezus Christus de
Of beter gezegd. Hij is de weg. En
alleen de weg, maar ook de waan
en het leven. Wat is het toch bitter
dig, dat we bevrijd raken van
waandenkbeeld, alsof een subjec'
wetenschappelijke abstractie ons
kig zou kunnen maken. Het wettr
als een sterrenbeeld. Hoog, lolt
koel en lichtend staat het boven
dorst naar wetenschappelijke kenii
nooit gelest worden. Gelukkig hij.
deze dorst naar klaar en koel
kent. Maar hiermee is m'n eigen iü
gered; hiermee ben ik zelf niet»
armd, omvat, gegrepen door het
waar ik rusten en gelukkig zijl
Het geluk als de uiteindelijke P
genheid ligt niet in de wetenscbf
lijke abstractie, maar in de persoon!
overgave.
Daarom zegt Jezus: Ik ben de Wf
de Waarheid en het Leven. Ik
Waarheid en het Leven zelf! Hel
heim, dat alle menselijk denkei
wroeten omvat houd, dat ontsluiri
Maar niet op de wijze van de
analyse. Maar in de persoonlijke
moeting, die vergeving inhoudt, 8
schenkt, genade bewijst, schept
schept.
De weg naar de diepste werkelij'
naar de werkelijkheid zelf 16 de
van Jezus Christus. Hij is het ontsl#
de geheim, de openbaar geworden GJ
Hij is de warmte en de liefde, de vr
en de moeder, de geborgenheid ei
beschutting. Wie deze warmte en
schutting niet gevonden heeft, zal
gelukkig zijn, ook al bezit hij de grwj
denkbare schat van koele, eenzaam
tende, abstracte wetenschap.
Elk tablei Chefarine „4' beval
4 wereldberoemde geneesmiJ'
delen. Zij helpen bij hevig'
pijnen en griep, ook wanne*'
andere middelen niel halen-
TA ZO GAAT HET als men O]
J ierten speelt (zou Hildebran.
een) - ik bedoel: als men in k
Schrijft. Dan krijgt men voor d<
kolom van de één bij wtjze van
ken een ruiker rozen thuisgestuv
van de ander een cactus, die al
kels opzet. Alles op papier gel
dat lijkt wel heel erg maar de
doen geen pijn en Saskia kan
aen stootje.
„Keer het dubbeltje nog ere.
adviseerde ik, en' daar had je hel
leven gaande. „Mevrouw, ik vor
schrijven van u zo'n waar woorc
«r me aan, zo moet het (Huis
I) Uw stuk heeft velen van o:
ergerd". (Huisvrouw II). „Met
instemming las ik uw stukje
moeder heeft mij in mijn jeugc
omkeren geleerd", (Tante van t
donesie geëvacueerde pleegn
V Daarom doe ik u het verzoek c
I adres waar ik een huishoud!
I voor mij als vrijgezel zou kunnei
een" (Marineman. Begin met e(
1 schrijfboekje, Sjoerd, en stuur 1
I een poosje maar eens aan Sa
1 Ms spaarbankdirecteur vond
zelfsprekend uw artikel „Kees he
Éeltie nog eres om" voortref!
Lezer in de stad). „Wij, dieze
faarzame ouders zijn, hebber
«Lós afgedaan met sparen w
«rouwen de regeringshuishoudste
en nemen daarom meer van de
middelen dan voorheen (Lezer
platteland). En dan zijn daar
kantjes van Jan Otto, schuim-bel
kan woede en toch met al die sc
■fcekkerij een brief naar mijn har
da er geen woord Frans bij Is e
Ka gesommeerd wordt alstub.ef
■standpunt in te nemen. Jan Otl
rijn repliek hebben, laat hij ziel
schrap zetten tegen het slot
Jf Doch ik wil eerst enige boze
gladstrijken. Maar mijn lieve
Lismoeders uit de «beidende
^behoren wij daar eigenlijk me
Smaal toe. als het goed ts?)hoe
erbij dat Saskia uitgerekend u
«erspilsters en fuifnummers zot
naken? Natuurlijk zijn er hele
gtammen huisvrouwen, die we
dubbeltje omkeren, die tot laat
nacht bezig zijn met stoppen en
en vermaken en verstellen, die
vacantie hebben, nooit uitgaan
■geen stukje nieuw toekomen
2ich dus van Saskia's waarsct
niets komma niets behoeven
Strekken. Maar zij vormen de m«
heid niet! Anders stond het e:
(Sstukken beter met ons voor. Wi.
ten ook eens wat verder kijkei
I onze huisdeur. Saskia rookt me;
kia drinkt niet, en zo zijn er c
-i den vrouwen. Maar wie geven d
zeshonderd millioen per jaar aai
Ïhol en bijna evenveel aan roker
fels wij de babies in de wieg me
wordt dat al f 120 per hoofd pe
kan dat uit in een land dat -
pof moet leven? Neen, er deugt
kelijk iets niet aan het geldelijk
van de gemiddelde Nederlander,
'lat Saskia haar kolom over da!
heitje schreef, heeft zij eerst
Renlang rechts en links haar lie
Bestoken bij mensen van allerle
en velerlei inzicht, fabrikanten,
■handelaren, werkgevers en w
lijmers en de algemene klacht is: D
den niet te na gesproken, gaa
meeste mensen op de wondei
pianier met hun geld om. In he
Jttaan is geen schande meer. He"
gat wordt met het andere gestoi
j er een feest in de stad is, een 1
of een circus, weten de leveranci
dat zij de volgende week bij hee
^huisvrouwen niet om hun geld 1
ven te komen.
I Waarom zendt de Kamer van
•handel een waarschuwing ronc
toch de goede gewoonte getrou
Iblij ven van contant te betalen
iheer dat niet broodnodig zou
Waarom krijgt een fabrikant va
cuits, als de nieuwe loonrond
Zicht is, een bestelling van duiz
ffblikken per week meer voor een
ibinatie van zogenaamde volkswi
De fout schuilt nog niet zozeei
in: dat velen hun geld onoordei
L dig besteden, maar dat wij, al
in zijn geheel, dik in de schuld
er leven alsof wij schatrijk zijn
gaat niet, zoals een lezer beweei
de "keuze: nylons (die Saskia
draagt omdat zij het een dwaze
vindt in ons guur klimaat) of ge
"rajetten kousen maar wij h
kiezen tussen nylons op de p
•ndaardkousen a contant.
j^OBERHEID voor iedereen if
antieke gewoonte van onze
ouders die wij niet meer kunn<
voeren, zomin als de trekschuit
>ndeldoos. Neen: soberheid b
weer een algemene karakt
te worden, die elk van ons vrc
haar kinderen moet inscherpen
niet, dan zal de harde werkeli
het over enige tijd wel voor ons
Als Jan Otto mij schrijft: „Wij
appelen en ijs, brood en taart, ec
verstelde overall en een betaalde
king; wij willen boeken, muziek
dancings, auto's rijke kleren
zullen ze hebben ook!" dan is da
minste klare wijn en Saskia is
telijk voor dit glas -vol. Alleen
maar zo jammer, dat het niet
kwestie is van nu eens anders de
verdelen.
Wij hebben met ons tien mill
een koek om te delen, die tot dt
ste kruimel geléénd is en terugb
moot worden. Wiè zal dat betale
Otto. wanneer uw „fuiven, als c
rondijnen in de schaduw der
tine" afgelopen is? De arbeidei
Otto, en de huisvrouw, en de bi
te