Man van grote kennis en ervaring Negentienhonderd vlieguren in vijf en zestig iypen Rijvers kreeg een prima pers Een Haagse cineast jubileerde In vijf minuten de wereld rond PRINS BERNHARD ALS VLIEGER Uitstekende scholing bij de Royal Air Force De uitblinker in eerste wedstrijd Tweede Kamer verwerpt communistische moties Eerste Kamer aanvaardt wijziging loterijwet Tweede Kamer neemt Plantenziektenwet aan Otto van Neijenhoff gelooft in de Nederlandse film Opdracht van het Ned. Rode Kruis als geschenk Berlijns redacteur ter dood veroordeeld GA MET ONS MEE.... Kosten: slechts tien cent X I WOENSDAG 20 DECEMBER 1950 (Van onze Haagse redacteur). „Voor z\jn meeslepende, veelzijdige medewerking aan de ontwikkeling der Nederlandse luchtvaart", heeft dr. ir. M. H. Damme, voorzitter van het be stuur der Stichting Generaal Snijders Fonds, kortelings aan Z.K.H. Prins Bernhard de gouden C. J. Snijders-medaille uitgereikt. Prins Bernhard is een voortreffelijk vlieger en heeft op het gebied van de luchtvaart reeds een lange loopbaan achter de rug, waarin hij zeer veel ervaring heeft opgedaan en zijn vliegtechnische kennis en zjjn practische bekwaamheden aanzienlijk heeft uit gebreid. Aan deze loopbaan wijdt de heer H. Kosman in het officiële orgaan van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor de Luchtvaart „Avia" een belangwekkend artikel, waarin talrijke gegevens zijn vermeld, die nog niet eerder werden bekend gemaakt. Tegen de 1900 vlieguren heeft de Prins er nu opzitten. Als hij in een nieuw type vliegtuig plaats nam, wil de hij het ook terdege kennen. Typisch hiervoor was zijn eerste solovlucht met een Vampire V op 't De Havillands vliegveld Hatfield. De Prins, die tot dusver nog slechts enkele vluchten in een straaltrainer had gemaakt (hij vloog met Bill Waterton in een Me teor VII en met's werelds snelste man, Charles Yeager, in een Lockheed T. 33), had zeer korte tijd nodig om zich door de fabrieksinvlieger John Derry met de cockpitinrichting ver trouwd te doen maken en steeg toen op voor een korte solovlucht. Na een goede approach kwam Z.K.H. echter te hoog binnen een fout, die vrij wel elke vlieger de eerste maal op de Wij lezen daarin, dat de Prins de beste scholing ter wereld heeft ge had: hij leerde vliegen bij de R.A.F. Na de ontgoochelende Meidagen van het rampjaar 1940 was in Engeland één zijner eerste daden zich te laten inschrijven bij de Elementary Flying Training School; op 23 September 1940, dus toen de luchtslag om Engeland nog in volle hevigheid woedde, kwam hij bij de eerste Unit van deze school in opleiding. Op 14 November maakte hjj zijn eerste solovlucht en reeds in April van het volgend jaar droeg Z.K.H. de R.A.F. Wings. Instructeur Payn, die hiervan in 's Prinsen log boek aantekening deed, schreef daar bij: „Proficiency as pilot exceptional" de hoogste waardering die hij kon ge ven. We geloven niet, dat die waar dering werd geïnspireerd door de ho ge rang van deze leerling. Bovendien heeft de toenmalige „Air Commodore Prince Bernhard of the Netherlands" tijdens zijn latere vliegerloopbaan dit gunstige oordeel allerminst be schaamd. In de bijna tien jaren, die sindsdien verstreken, heeft Prins Bernhard een opmerkelijk veelzijdige vliegerervaring verworven. Het aantal vliegtuigen, dat hij als eerste bestuurder vloog, wordt alleen door test-piloten overtroffen: het zijn er niet minder dan vijf en zestig! En nog is Z.K.H., als hij maar enigs zins de gelegenheid ertoe kan vinden, op elk tijdstip bereid een nieuw vlieg tuig te leren kennen en zo de lange lijst achterin zijn logboek te verlen gen. Wat de vliegvelden betreft, heett de vlieger-Prins een zeker even grote ervaring: tussen „Rockliffe" in Ca nada en Tropilis' „Castel Benito", Stockholms „Bromma" en „Moron" bij Buenos Aires, Los Angeles' „San Diego" en Cairo's „Almaza", zijn er weinig luchthavens waar de Prins niet land de. Min 29 graden Celsius... Die grote ervaring werd goeddeels verworven in de oorlogsjaren. Vele van de vluchten, die Z.K.H. toen maakte, leidden over de Oceaan naar zijn gezin in Ottawa. En in die dagen was een transatlantische vlucht nu niet bepaaldelijk een genoegen. Bij één dezer ferry-vluehten, in April 1942, heerste in de Liberator op 20.000 ft. een temperatuur van 29 graden (buitentemperatuur -40 graden) Celsius! In Mei ging de Prins weer en dit maal vroor het in de bommenwerper „maar" 15 graden, hetgeen hem in zijn logboek de laconieke opmerking „much better than in April" deed neer schrijven. Aan de overkant van de grote ha ringvijver is Prins Bernhard overi gens allerminst aan 't huiselijk haard vuur gebleven. In 1943 maakte de Prins tijdens vlootoefeningen als waarnemer een deklanding per Swordfish op een Ne derlands MAC-schip mee. In Septem ber kreeg hij de bevoegdheid, om als eerste bestuurder een Liberator te vliegen; met dat type bommenwerper maakte hij in de zomer van 1944 bom- bardementsvluchten boven Frankrijk. Per Stinson en Mitchell maakte Z.K.H. verkenningsvluchten boven die linies in Italië. Reeds op 18 September land de de Prins voor het eerst op Neder landse bodem dat was op Beek bij Maastricht; tien dagen later geraakte hij met zijn Beech bij Eindhoven mid den in de Duitse tegenaanval een avontuur dat gelukkig goed afliep. Twee dagen na die capitulatie der Duitse troepen in de Westelijke pro vincies vloog de Prins met Overste v. Houten als passagier, voor het eerst van Teuge naar Amsterdam. In zijn logboek tekende Z.K.H. die dag aan: „First flight over liberated West Holland Great!" Vampire maakt, doordat de cockpit zeer laag geplaatst is. Hoewel er van een mislukte landing geen sprake was, startte de Prins onmiddellijk door om het over te doen en eerst na twee perfecte landingen was hij tevreden. Serieuze voorbereiding. Zo ineens een solovlucht per Vam pire (en, kort daarop, een even ge slaagde vlucht in de zeer moeilijke Seafury), dat zijn prestaties, die de geboren vlieger verraden. Elke nieuwe vlucht wordt nauwkeurig voorbereid; naderings- en landingsprocedures van nieuwe vliegvelden tevoren minutieus bestudeerd en in de link op Schiphol beoefend. Een grondige voorbereiding bleek ook bij het theoretisch en practisch examen voor het vliegbewijs A (met typebevoegdheid Dakota en instru- mentvliegbevoegdheid), dat de Prins drie jaar geleden aflegde. Een aar dig voorval tijdens dat examen moet ons even uit de pen. De Prins, die kort tevoren een paar maal op een weiland bij Steenwijk was geland om een con cours hippique bij te wonen, kreeg de strikvraag: „Als Uwe Koninklijke Hoogheid landt op een weiland, bij voorbeeld bij Steenwijk, en U landt daar de volgende dag weer, is dat dan geoorloofd?" Z.K.H. dacht even na en zei toen: „Als ik ja zeg, maak ik nu voor mijn examen een slechte beurt; zeg ik neen, dan beken ik, dat ik de vorige week een slechte beurt ge maakt heb." AVER de voetbalcapaciteiten van Rijvers waren de meningen in Nederland soms zeer verdeeld. In meer dan één interlandwedstrijd bleef de kleine man uit Breda onder de maat en slechts in het laatste seizoen was men in het alge meen van mening dat Rijvers tot de beste Nederlandse spelers behoorde. Hier en daar hoorde men wel eens de schampere opmerking dat in het land der blinden éénoog koning is, maar als men de enthousiaste commentaren van de Franse sportjournalisten leest is het duidelijk dat deze opmerkingen geen steek houden. Men kan toch moeilijk beweren dat Frankrijk niet over een voldoende aantal spelers van formaat beschikt en als dan in l'Equipe te lezen staat dat Rijvers in de wedstrijd St. EtienneRijssel de grote uitblinker was, wordt het toch wel duidelijk dat het Nederlandse voetbal een gevoelig verlies heeft geleden. Pr was nog een debutant in deze wed strijd en wel de Deen Jensen, die onlangs voor Rijssel tekende. Ook de Deen speelde rechtsbinnen, hetgeen het maken van een vergelijking verge makkelijkte. In enkele bladen was voor de wedstrijd gesproken van een due1 RijversJensen en velen van de 18.300 toeschouwers (een record voor St. Etienne) waren hiervoor door sneeuw en koude naar het stadion getrokken Zij zullen gedeeltelijk zijn teleurge steld, want er was eigenlijk in het ge heel geen sprake van een duel tussen beide buitenlanders om de eenvoudige reden, dat, zoals l'Equipe het uitdruk te: Jensen kon niet in de schaduw van de Nederlander staan. Reeds zijn eerste minuut officieel prof-voetbal was verrassend. Onmid dellijk na de aftrap loste Rijvers zo'n scherp en verrassend schot op de lin ker hoek, dat de doelman van Rijssel d'Archangelo, slechts ten koste van een corner kon redden. Uit deze hoek schop opende Domingo de score voor de thuisclub. Nog vier maal slaagde St. Etienne er in te doelpunten. Rijssel bracht het niet verder dan een goal. Hoewel Rijvers niet scoorde, was hij met zijn actief, levendig en construc tief spel verreweg de beste aanvaller van het veld en naast de internatio naal Cuissard de grote uitblinker van zijn elftal. Het Franse sportblad is van mening, dat het inspirerende spel van Rijvers in staat zal blijken het rendement van de aanval van St Etienne te verdubbelen. De beste spe ler bij de bezoeker noemt l'Equipe rechtshalf Van der Hart, de vroegere spil van Ajax. Hongkong vraagt verzachting van blokkade Het bestuur van de Blitse Kroon kolonie Hongkong heeft de Britse rege ring verzocht de krachtigste stapper, te doen bij de Amerikaanse regering opdat de Amerikaanse blokkade van Hongkong, die de ernstigste gevolgen voor de kolonie zou hebben, te ver zachten. Als tegenprestatie heeft Hong kong reeds de uitvoer naar China van een gehele reeks artikelen van strate gische waarde verboden. (Van onze parlementaire redacteur) De communistische heer Gortzak heeft Dinsdagmiddag in de Tweede Ka mer geen succes gehad met een drietal bij de behandeling van de begroting van Binnenlandse Zaken door hem in gediende moties. Deze moties betroffen: a. de toeken ning van een vacantietoeslag aan het overheidspersoneel b. de toekenning van een Kerstgratificatie aan het over heidspersoneel en c. de toekenning van een bijslag op de pensioenen. De Kamer verwierp de eerste motie met 53 tegen 6 stemmen en de beide andere met 55 tegen 6 stemmen. Alleen d® communisten stemden voor. De Eerste Kamer heeft zich Dins dagavond met 23 tegen 8 stemmen uit gesproken voor aanvaarding van het ontwerp wijziging Loterijwet 1905. Te voren had de heer Wendelaar (VVD) opgemerkt, dat z.i. de trekkingen van de Staatsloterij in alle dagbladen die nen te worden gepubliceerd. De heren Rip (AR) en Kolff (CHU) haden prin cipiële bezwaren tegen het ontwerp. De heer Van der Kieft (PvdA) was weliswaar geen tegenstander van de loterij als zodanig, doch vond het geen fraai middel om de schatkist te voor zien. „Naar goede Nederlandse ge woonte geschiedt dit door belastingen aldus spr. Minister Lieftinck kon kort zijn en antwoordde, dat de aandacht van de regering gevestigd is op zo goed mogelijke publicatie van de trek kingen. De heer Van Santen (CPN), die toe stemming kreeg om in de week na Kerstmis de minister van Economi sche Zaken vragen te stellen betreffen de de huurprijzen van kamers en ge deelten van huizen, deelde aan het slot van de vergadering mede, dat zijn fractie de gehele begroting van 1951 verwerpt omdat deze hoofdzakelijk een oorlogsbegroting is. Bevin via Rotterdam naar Engeland terug De Engelse minister van Buitenland se Zaken Ernest Bevin zal vanavond om 18.30 uur per trein uit Brussel naar Rotterdam vertrekken, van waar hij de reis naar Engeland zal voortzetten Bevin hoopt Donderdagmorgen om 9 uur in Engeland aan te komen. Geschil lussen minister en afgevaardigde opgelost (Van onze parlementaire redacteur) De behandeling van het ontwerp- Plantenziektenwet, die verleden week in de Tweede Kamer vastliep door een meningsverschil tussen de minister van Landbouw, Visserij en Voedselvoorzie ning, de heer Mansholt, en de anti-re- volutionnaire heer v. d. Heuvel, is Dins dagmiddag in enkele minuten ten einde gebracht. De heer v. d. Heuvel had een amen dement ingediend, waarin hij voor de tijd van vier maanden daarna moet namelijk een algemene regeling volgen voor de minister en de directeur van de Plantenziektenkundige dienst vér strekkende bevoegdheden vroeg, wan neer het optreden van een bepaalde, de te velde staande gewassen aantastende plantenziekte, onverwijld ingrijpen noodzakelijk maakt. Dinsdagmiddag bleek, dat het onder ling overleg geleid had tot het aan brengen in het wetsontwerp van een regeringswijziging, die aan de wensen van de heer v. d. Heuvel tegemoet kwam. De afgevaardigde trok zijn amende ment in, waarna de Kamer het wets ontwerp zonder hoofdelijke stemming goedkeurde. Pari. Enquêtecommissie vraagt verlenging De Parlementaire Enquêtecommissie heeft verzocht de termijn, binnen welke :ij haar verslag over het regeringsbe leid 19401945 moet uitbrengen, te ver lengen tot 31 December 1951. In de af gelopen verslagperiode nam de com missie 20 verhoren af. Van het vierde deel van het verslag het England Spiel werden tot 30 November 3694 exemplaren afgeleverd. De oplage be droeg 6000 stuks In de eerste maanden van 1951 zal het vijfde deel verschij nen, terwijl men in hetzelfde jaar het zesde, zevende en achtste deel tege moet kan zien. (Van onze Haagse redacteur) Het was dezer dagen vijf en twintig jaar geleden, dat de thans algemeen be kende Haagse cineast Otto van Neijenhoff, de eerste voorzichtige schreden zette op de zeer glibberige paden der cinematografie in het toenmalige filmfabriekje van een der pioniers der Nederlandse film Willy Mullens. Als een jubileum geschenk beschouwt hij de eervolle opdracht, welke het Hoofdbestuur van het Nederlandse Ror' Kruis hem juist dezer dagen verstrekte. Het betreft een ponulair-mcc" sche documentatie ter ondersteuning van de hoornvliestransplan- tatiecampagr.e, welke het Rode Kruis op grote schaal gaat voeren ten bate van de blinden, wie op deze wijze het licht kan weergegeven worden. Een gesprek met de heer Van Neijenhof krijgt geen bepaald retro spectief ka ïkter, omdat de cineast ge boeid is door het onderwerp, dat zijn gedachten reeds maanden bezig houdt. Want uit vele andere is het zijn eigen scenario, dat gekozen werd voor het filmpje, dat de nieuwe menslievende campagne zal stimuleren. Het wil toch zienden doen zien, hoe men blinden tot zienden kan maken. Daarvoor is nodig een goede voorlichting, welke dit tere onderwerp op delicate, maar toch indringende wijze behandelt. Het is de bedoeling, dat men legateert, dat na zijn overlijden de hoornvliezen verwijderd en overgebracht mogen worden op blinden. Belangrijk is daarbij, dat de film aantoont, dat er bij deze operatie na de dood geen sprake is van verminking van het oog of het gezicht van de overledene. Toch is ook de toestem ming der nabestaanden nodig voor de transplantatie. Het is dus een ver heven doel, dat het Rode Kruis zich stelt. Denkt nu niet, dat men op het doek een oogoperatie te zien zal krij gen. Afgescheiden van de vraag, of velen in staat zouden zijn zulk een operatie te volgen, zou een dergelijke film juist een averechtse werking heb ben. Toch is medische medewerking noodzakelijk en daarom zullen er ln de oogkliniek van het Academisch Zie kenhuis te Utrecht opnamen gemaakt worden met toestemming uiteraard der autoriteiten. In Oost-Duitsland is een nieuwe wet van kracht geworden, welke schenders van de vrede" aan zware straffen, in ernstige geval len ook de doodstraf, blootstelt. Erick Reger, redacteur van t anti communistische blad „Tagesspie- gel", die door de onder Russische controle staande pers als „Wes terse oorlogsophitser nr. 1" wordt gebrandmerkt is volgens deze nieuwe wet door de communisten „ter dood" veroordeeld. Reger, die zich door dit „vonnis" allerminst laat intimideren, verklaarde: „Ik een oorlogsophitser?? Belachelijk!! Ik vertel de mensen alleen, wat de Russen beogen; dat is alles." We zien hier Erick Reger na het lezen van het artikel (met zijn foto) in het met Russische toestemming verschijnende blad „Am Abend", waarin zijn dood geëist wordt. Hij kan er slechts om lachen. J7EN plotselinge windvlaag, die over het perron warrelt, wil onze hoed grijpen. Maar we hebben hem nog net en zoeken vlug wat beschutting tussen de kleine, schilderachtige, op de rotsen gebouwde huisjes ergens in Cornwall. Eentonig en grommend klinkt hier het lied van de branding op de kust. Daar mens? En als ge soms een trein mist, ge WACHTEN in een klein kamertje tijdens het spreekuur van de dokter is een achter de huisjes weten we de grijze van de vervelendste zaken, die wij kennen. De veelvuldig doorgebladerde oneindigheid van de onmetelijke Atlan- tijdschriften op het tafeltje, raken wij met het oog op besmettingsgevaar liever tic. Maar gluur met ons door de ramen niet aan. Moeder heeft ons dat zeer terecht al heel vroeg aan het verstand naar binnen en zie hoe men er reeds de gebracht. De wanden bieden dikwijls ook niet veel schoons. Het behangetje zelf voorbereidingen treft voor het naderen- is meestal saai en wat verkleurd en de met vette letters gedrukte voorschriften de Kerstfeest, Christmas, dat in Enge- van het ziekenfonds op een kaart aan een spijker interesseren ons hoewel ze land, in zovele oude tradities gevat, ge- van groot belang zijn maar matig. De mensen? Och, 6f ze zitten elkaar als vierd wordt. wassen beelden aan te staren öf bemoeien zich allemaal met het lieve dochtertje Daar knerpt het fluitje van de sta- van een arme juffrouw of en dat mist zelden ze hangen meerstemmig de tionschef. Maar onze trein is het n-og gruwelijke details op van een of andere duistere kwaal. Ge kent dat. niet. En eigenlijk hebben we ook geen haast, want in Harderwijk, waar we MEEN, geef ons dan maar het meestal in donkerrood'en blauw getekende to- naar toe moeten, zal het ook wel rege- lochtige perron van een station der rens van Luxembourg, de fraaie noofd- nen en naast de plaat van Cornwall. Nederlandse Spoorwegen! Daar is wach- stad van het Groothertogdom., uenjk Natuurlijk, daar is Parijs! Zouden we ten maar zelden onaangenaam. Men kan gaat onze herinnering terug naar die de lichtstad wel ooit kunnen overslaan? er de medemens, zelf onbespied en on- zonnige voorjaarsmorgen, toen we er De plaat zet ons met één sprong over opvallend, in vele wisselende situaties de auto parkeerden op het grote sta- het Engelse Kanaal aan de oevers van bestuderen, zolang men maar wil. Wat tionsplein tussen glanzende wagens van de Seine, waar de massale torens van is een interessanter studieobject dan de Amerikaanse militairen, die een ogen- de Notre Dame staan boven het ge- blikje het bezettingsleven in het nabije boomte van het lie de la Cité, het oude Duitsland de rug hadden toegekeerd, eiland, dat, ingesloten in een lus van moet langer wachten en het perron is Roe gezellig was het daar bij het in- de rivier, eigenlijk ook het hart van wat verlaten, ook dan behoeft dat op- £opendoen 'n de r«k voorziene win- heel Frankrijk is. Opnieuw zijn het onthoud tegenwoordig in gene mate een *els' h.et. zlck f^ngen tussen een pu- goede herinneringen, die als een wei- onprettige bezigheid te zijn. Want nog b lek' dat Vble tal™ sprak an goed ge" dadige warmte in ons opstijgen. Her vóór we straks in de trein stappen, kun- kleedgIng' Nog n"ke" Je da verkwik- mneringen aan dat wat armoedige nen we dwalend over dat perron in de Zt „11, w °t"S el ln de Rue M°ret m de volksbuurt tiid van enkple minuten een droomreis glazen filtreergeval op het teiras Menilmontant, waar we onze kamer maken naar de verste oorden, de door V£m een restaurant werd voorgezet.deelden met een oude, zeer wijze rabbi de natuur gezegendste plekjes dezer Past er op! roep een haastige kruier, en lastige wandluizen; aan het park aarde, de fraaist gelegen steden. We springen op zij voor de witkiel en Monceau met zijn onbezorgd spelende --' met grote letters tegen een kleurige donkerogige meisjes, die onbewust van ne/* av c m01 e". ,ln a achtergrond staat voor ons het woord het dreigende gevaar taarten bakten met mij mee naar Finland, zegt een 0slo„ Nleuwe droombeelden en... an- van het zand, dat gereed lag om een een^kleurige^affiche aan een"der aam deve herinnerinSen- Noorwegen - fjor- pas gemetselde schuilkelder af te dek- - den grillige gletschers. Hoe lang is ken. Het was voorjaar 1939Her- plakborden. En om ons al een voor- het a] geleden^ dat we gen^ten inneri„g0n ook aan de halfduistere ge- pioefje te geven van die tocht naar het van het wegzakken van de rode zon welven van het Pantheon, waar we bij n van e uizen meren, voorui achter de langgerekte bergruggen langs flikkerend lantaarnlicht tuurden in de strevende bouwkunst, wereldrecord- het Sof,nefjorf? Weet je het nog Kas- nissen, waar de laatste resten zijn van Pinlmtp n^X"' HgnJZet Tt e" per' hoe we daar maar stil stonden te Voltaire, van Montesquieu, van Victor einde oze naaldwouden toont hij ons kijken bjj de vlaggemast op het ach. Hugo. fn hPt Nnnrnlm a terdek van de parakan" en zagen hoe „Dames en heren, de trein voor de ?g 1Jzen eeuwig het kielzog een witte streep trok door richting Zwolle rijdt thans voor aan te vogels. En^als' een^ah^lorommief het diepgroene water? Herinner je je het derde perron Oostzijde", zegt een 7iin ornAnVï+icr no^ j°nëens en meisjes van het donkere stem in de luidsprekers onder is het of in de vTrie d^eerste dorPie Skoldja, die ons 's avonds met de overkapping. O ja, Harderwijk. We den zingen van Jean Sibelius' indruk- kleine booties tegemoet voeren en moeten gaan. Onze droomreis is ten wekkende vioolconcert Wij er voor de bev'olking het eigen einde. Nog gauw even een krant kopen volkslied zongen? „Ja, vi elsker dette en wat u betreft: Ge kunt die reis om We kunnen aan de werkelijk aanlok- landet, Som det stiger frem Furet, de wereld ook maken zonder een re- kelijke uitnodiging geen gehoor geven, vaerbidt over vannet. Ja, wij be- tourtje Harderwijk. Een perronkaartje want als we een stap verder doen minnen dit land, Zoals het opdoemt, a raison van tien cem is voldoende, wordt onze Wik al gevangen door de Gegroefd, verweerd boven het waterW. K. OTTO VAN NEIJENHOFF De gesproken film zal twaalf minu ten duren en is dus voor de voorpro gramma's bestemd, terwijl ook versie» in andere talen mogelijk zijn. Boven dien zal er zowel een normaal- als een smalfilm gemaakt worden. Dit is Otto van Neijenhoff alleszins toevertrouwd, want hij maakte voor en na de oorlog tal van speelfilms en documentaires. Bovendien is hij medewerker aan het journaal van Fox. De heer Van Neijenhoff kent het klappen van de zweep in en buiten ons land. Heeft hij niet met Conrad Veith samengewerkt in de Britse studio's te Elstree en met andere groten in de filmwereld te Epernay bij Parijs? ,Wat denkt u van de Nederlandse film?" vragen wij enigermate aarze lend, omdat dit wel als een netelige vraag beschouwd mag worden. Het slachtoffer onzer weetgierig heid antwoordt resoluut en zonder na denken: „De Nederlandse film kan best een toekomst hebben, wanneer men niet met buitenlandse, maar met Nederlandse krachten, die er zijn, werkt en haar geen belemmeringen van overheidswege in de weg legt als de zwaardrukkende vermakelijkheids belasting". Otto van Neijenhoff is cineast, maar ook en juist daardoor minaar van het schone, dat onze wereld rijk is. Hij was de initiatiefnemer en is de direc teur Van de Stichting „Schone Vorm", die het mooie souvenir wil bevorde ren. Hij heeft in de afgelopen zomer met succes de strijd tegen de „kitsch", welke toeristen en vreemdelingen veel al als souvenirs van hun verblijf in ons land meenemen, aangebonden met een verkoopstentoonstelling in de kel der van Gouda's Middeleeuwse Raad huis. Met voldoening denkt hij aan dit pogen terug en hij verzekert, het ko mende seizoen ook elders in het land deze campagne voor het waarlijk schone souvenir te zullen voortzetten met medewerking van fabrikanten, die zijn streven van harte steunen. Zo kan een kunstenaar ook buiten zijn eigen vakgebied veel schoons bieden! En daarbij jong blijven, als de jeugdige, joviale Otto van Neijen hoff! Marktoverzicht Purmerertd Trots de gladde wegen en de dikke mist viel de aanvoer erg mee. Van de vette koeien was het aanbod zelfs te groot voor de vraag. De aanvoerders hadden rekening gehouden met de ko mende feestdagen. Maandag was in Rotterdam en Amsterdam het aanbod eveneens te groot zodat de meeste sla gers zich al hadden gedekt, vandaar dat ook hier de handel stug was en de prijzen lager waren. De prijs van de prima dieren bleef nog het best op peil. Verse melkkoeien waren er maar heel weinig, maar desondanks was er geen kooplust, zodat de markt een heel stil verloop had. In de geldekoeien was ook maar - einig te doen. Bij de pinken was voor de beste dieren voor de slacht nog wat te doen; overigens was de handel zeer stil. Ook de graskalveren hadden weinig aftrek, maar de nuch tere kalveren waren duur en de handel zeer vlug. Op de Kerstdagen was wel gerekend blijkens de aanwezigheid van enige goede, vette kalveren, die zeer gewild waren en flinke prijzen op brachten. Het was begrijpelijk dat de meeste eigenaren na de sneeuwval wel van het wolvee af willen; de markt was dan ook weer goed bezte, maar de handel in vette schapen bleek kalm ve zijn. Met de lammetjes ging het weer heel goed; ze waren weer duur. Voor de vette varkens verliep het minder goed; de inzet was f 1.70, maar deze prijs was van heel korte duur en Je prijs zakte al heel gauw een paar cen ten; de afloop was dan ook heel slecht. Met de biggen was het juist andersom; de markt begon flauw, maar de afloop viel mee. zodat de prijzen goed vast houdend waren. Met de bokken en geiten was het weer een stugge boel. De paardenmarkt was weer in zijn oude doen: alleen naar slaehtpaarden was enige vraag. Op de pluimveem arkt viel op te merken dat de Kerstdagen in aantocht zijn: een flink aanbod, vlugge gang en hogere prijzen. Vooral de konijnen wa ren goed gevraagd. In verband met de Kerstdagen zal de markt volgende week op Woensdag worden gehouden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1950 | | pagina 5