Man van grote kennis en ervaring
Negentienhonderd vlieguren in
vijf en zestig iypen
Rijvers kreeg een prima pers
Een Haagse cineast jubileerde
In vijf minuten de wereld rond
PRINS BERNHARD ALS VLIEGER
Uitstekende scholing bij
de Royal Air Force
De uitblinker in eerste
wedstrijd
Tweede Kamer verwerpt
communistische moties
Eerste Kamer aanvaardt
wijziging loterijwet
Tweede Kamer neemt
Plantenziektenwet aan
Otto van Neijenhoff gelooft in de Nederlandse film
Opdracht van het Ned.
Rode Kruis als geschenk
Berlijns redacteur ter dood veroordeeld
GA MET ONS MEE....
Kosten: slechts tien cent
X
I
WOENSDAG 20 DECEMBER 1950
(Van onze Haagse redacteur).
„Voor z\jn meeslepende, veelzijdige medewerking aan de ontwikkeling der
Nederlandse luchtvaart", heeft dr. ir. M. H. Damme, voorzitter van het be
stuur der Stichting Generaal Snijders Fonds, kortelings aan Z.K.H. Prins
Bernhard de gouden C. J. Snijders-medaille uitgereikt. Prins Bernhard is een
voortreffelijk vlieger en heeft op het gebied van de luchtvaart reeds een lange
loopbaan achter de rug, waarin hij zeer veel ervaring heeft opgedaan en zijn
vliegtechnische kennis en zjjn practische bekwaamheden aanzienlijk heeft uit
gebreid. Aan deze loopbaan wijdt de heer H. Kosman in het officiële orgaan
van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor de Luchtvaart „Avia" een
belangwekkend artikel, waarin talrijke gegevens zijn vermeld, die nog niet
eerder werden bekend gemaakt.
Tegen de 1900 vlieguren heeft de
Prins er nu opzitten. Als hij in een
nieuw type vliegtuig plaats nam, wil
de hij het ook terdege kennen. Typisch
hiervoor was zijn eerste solovlucht
met een Vampire V op 't De Havillands
vliegveld Hatfield. De Prins, die tot
dusver nog slechts enkele vluchten in
een straaltrainer had gemaakt (hij
vloog met Bill Waterton in een Me
teor VII en met's werelds snelste
man, Charles Yeager, in een Lockheed
T. 33), had zeer korte tijd nodig om
zich door de fabrieksinvlieger John
Derry met de cockpitinrichting ver
trouwd te doen maken en steeg toen
op voor een korte solovlucht. Na een
goede approach kwam Z.K.H. echter
te hoog binnen een fout, die vrij
wel elke vlieger de eerste maal op de
Wij lezen daarin, dat de Prins de
beste scholing ter wereld heeft ge
had: hij leerde vliegen bij de R.A.F.
Na de ontgoochelende Meidagen van
het rampjaar 1940 was in Engeland
één zijner eerste daden zich te laten
inschrijven bij de Elementary Flying
Training School; op 23 September 1940,
dus toen de luchtslag om Engeland
nog in volle hevigheid woedde, kwam
hij bij de eerste Unit van deze school
in opleiding. Op 14 November maakte
hjj zijn eerste solovlucht en reeds in
April van het volgend jaar droeg
Z.K.H. de R.A.F. Wings. Instructeur
Payn, die hiervan in 's Prinsen log
boek aantekening deed, schreef daar
bij: „Proficiency as pilot exceptional"
de hoogste waardering die hij kon ge
ven. We geloven niet, dat die waar
dering werd geïnspireerd door de ho
ge rang van deze leerling. Bovendien
heeft de toenmalige „Air Commodore
Prince Bernhard of the Netherlands"
tijdens zijn latere vliegerloopbaan dit
gunstige oordeel allerminst be
schaamd.
In de bijna tien jaren, die sindsdien
verstreken, heeft Prins Bernhard een
opmerkelijk veelzijdige vliegerervaring
verworven. Het aantal vliegtuigen, dat
hij als eerste bestuurder vloog, wordt
alleen door test-piloten overtroffen:
het zijn er niet minder dan vijf en
zestig!
En nog is Z.K.H., als hij maar enigs
zins de gelegenheid ertoe kan vinden,
op elk tijdstip bereid een nieuw vlieg
tuig te leren kennen en zo de lange
lijst achterin zijn logboek te verlen
gen. Wat de vliegvelden betreft, heett
de vlieger-Prins een zeker even grote
ervaring: tussen „Rockliffe" in Ca
nada en Tropilis' „Castel Benito",
Stockholms „Bromma" en „Moron" bij
Buenos Aires, Los Angeles' „San Diego"
en Cairo's „Almaza", zijn er weinig
luchthavens waar de Prins niet land
de.
Min 29 graden Celsius...
Die grote ervaring werd goeddeels
verworven in de oorlogsjaren. Vele
van de vluchten, die Z.K.H. toen
maakte, leidden over de Oceaan naar
zijn gezin in Ottawa. En in die dagen
was een transatlantische vlucht nu niet
bepaaldelijk een genoegen.
Bij één dezer ferry-vluehten, in April
1942, heerste in de Liberator op 20.000
ft. een temperatuur van 29 graden
(buitentemperatuur -40 graden)
Celsius!
In Mei ging de Prins weer en dit
maal vroor het in de bommenwerper
„maar" 15 graden, hetgeen hem in zijn
logboek de laconieke opmerking
„much better than in April" deed neer
schrijven.
Aan de overkant van de grote ha
ringvijver is Prins Bernhard overi
gens allerminst aan 't huiselijk haard
vuur gebleven.
In 1943 maakte de Prins tijdens
vlootoefeningen als waarnemer een
deklanding per Swordfish op een Ne
derlands MAC-schip mee. In Septem
ber kreeg hij de bevoegdheid, om als
eerste bestuurder een Liberator te
vliegen; met dat type bommenwerper
maakte hij in de zomer van 1944 bom-
bardementsvluchten boven Frankrijk.
Per Stinson en Mitchell maakte Z.K.H.
verkenningsvluchten boven die linies
in Italië. Reeds op 18 September land
de de Prins voor het eerst op Neder
landse bodem dat was op Beek bij
Maastricht; tien dagen later geraakte
hij met zijn Beech bij Eindhoven mid
den in de Duitse tegenaanval een
avontuur dat gelukkig goed afliep.
Twee dagen na die capitulatie der
Duitse troepen in de Westelijke pro
vincies vloog de Prins met Overste v.
Houten als passagier, voor het eerst
van Teuge naar Amsterdam. In zijn
logboek tekende Z.K.H. die dag aan:
„First flight over liberated West
Holland Great!"
Vampire maakt, doordat de cockpit
zeer laag geplaatst is. Hoewel er van
een mislukte landing geen sprake
was, startte de Prins onmiddellijk door
om het over te doen en eerst na twee
perfecte landingen was hij tevreden.
Serieuze voorbereiding.
Zo ineens een solovlucht per Vam
pire (en, kort daarop, een even ge
slaagde vlucht in de zeer moeilijke
Seafury), dat zijn prestaties, die de
geboren vlieger verraden. Elke nieuwe
vlucht wordt nauwkeurig voorbereid;
naderings- en landingsprocedures van
nieuwe vliegvelden tevoren minutieus
bestudeerd en in de link op Schiphol
beoefend.
Een grondige voorbereiding bleek
ook bij het theoretisch en practisch
examen voor het vliegbewijs A (met
typebevoegdheid Dakota en instru-
mentvliegbevoegdheid), dat de Prins
drie jaar geleden aflegde. Een aar
dig voorval tijdens dat examen moet
ons even uit de pen. De Prins, die kort
tevoren een paar maal op een weiland
bij Steenwijk was geland om een con
cours hippique bij te wonen, kreeg de
strikvraag: „Als Uwe Koninklijke
Hoogheid landt op een weiland, bij
voorbeeld bij Steenwijk, en U landt
daar de volgende dag weer, is dat dan
geoorloofd?" Z.K.H. dacht even na en
zei toen: „Als ik ja zeg, maak ik nu
voor mijn examen een slechte beurt;
zeg ik neen, dan beken ik, dat ik de
vorige week een slechte beurt ge
maakt heb."
AVER de voetbalcapaciteiten van Rijvers waren de meningen in Nederland
soms zeer verdeeld. In meer dan één interlandwedstrijd bleef de kleine man
uit Breda onder de maat en slechts in het laatste seizoen was men in het alge
meen van mening dat Rijvers tot de beste Nederlandse spelers behoorde. Hier
en daar hoorde men wel eens de schampere opmerking dat in het land der
blinden éénoog koning is, maar als men de enthousiaste commentaren van de
Franse sportjournalisten leest is het duidelijk dat deze opmerkingen geen steek
houden. Men kan toch moeilijk beweren dat Frankrijk niet over een voldoende
aantal spelers van formaat beschikt en als dan in l'Equipe te lezen staat dat
Rijvers in de wedstrijd St. EtienneRijssel de grote uitblinker was, wordt het
toch wel duidelijk dat het Nederlandse voetbal een gevoelig verlies heeft
geleden.
Pr was nog een debutant in deze wed
strijd en wel de Deen Jensen, die
onlangs voor Rijssel tekende. Ook de
Deen speelde rechtsbinnen, hetgeen
het maken van een vergelijking verge
makkelijkte. In enkele bladen was voor
de wedstrijd gesproken van een due1
RijversJensen en velen van de 18.300
toeschouwers (een record voor St.
Etienne) waren hiervoor door sneeuw
en koude naar het stadion getrokken
Zij zullen gedeeltelijk zijn teleurge
steld, want er was eigenlijk in het ge
heel geen sprake van een duel tussen
beide buitenlanders om de eenvoudige
reden, dat, zoals l'Equipe het uitdruk
te: Jensen kon niet in de schaduw van
de Nederlander staan.
Reeds zijn eerste minuut officieel
prof-voetbal was verrassend. Onmid
dellijk na de aftrap loste Rijvers zo'n
scherp en verrassend schot op de lin
ker hoek, dat de doelman van Rijssel
d'Archangelo, slechts ten koste van
een corner kon redden. Uit deze hoek
schop opende Domingo de score voor
de thuisclub. Nog vier maal slaagde
St. Etienne er in te doelpunten. Rijssel
bracht het niet verder dan een goal.
Hoewel Rijvers niet scoorde, was hij
met zijn actief, levendig en construc
tief spel verreweg de beste aanvaller
van het veld en naast de internatio
naal Cuissard de grote uitblinker van
zijn elftal. Het Franse sportblad is
van mening, dat het inspirerende spel
van Rijvers in staat zal blijken het
rendement van de aanval van St
Etienne te verdubbelen. De beste spe
ler bij de bezoeker noemt l'Equipe
rechtshalf Van der Hart, de vroegere
spil van Ajax.
Hongkong vraagt verzachting
van blokkade
Het bestuur van de Blitse Kroon
kolonie Hongkong heeft de Britse rege
ring verzocht de krachtigste stapper,
te doen bij de Amerikaanse regering
opdat de Amerikaanse blokkade van
Hongkong, die de ernstigste gevolgen
voor de kolonie zou hebben, te ver
zachten. Als tegenprestatie heeft Hong
kong reeds de uitvoer naar China van
een gehele reeks artikelen van strate
gische waarde verboden.
(Van onze parlementaire redacteur)
De communistische heer Gortzak
heeft Dinsdagmiddag in de Tweede Ka
mer geen succes gehad met een drietal
bij de behandeling van de begroting
van Binnenlandse Zaken door hem in
gediende moties.
Deze moties betroffen: a. de toeken
ning van een vacantietoeslag aan het
overheidspersoneel b. de toekenning
van een Kerstgratificatie aan het over
heidspersoneel en c. de toekenning van
een bijslag op de pensioenen.
De Kamer verwierp de eerste motie
met 53 tegen 6 stemmen en de beide
andere met 55 tegen 6 stemmen. Alleen
d® communisten stemden voor.
De Eerste Kamer heeft zich Dins
dagavond met 23 tegen 8 stemmen uit
gesproken voor aanvaarding van het
ontwerp wijziging Loterijwet 1905. Te
voren had de heer Wendelaar (VVD)
opgemerkt, dat z.i. de trekkingen van
de Staatsloterij in alle dagbladen die
nen te worden gepubliceerd. De heren
Rip (AR) en Kolff (CHU) haden prin
cipiële bezwaren tegen het ontwerp.
De heer Van der Kieft (PvdA) was
weliswaar geen tegenstander van de
loterij als zodanig, doch vond het geen
fraai middel om de schatkist te voor
zien. „Naar goede Nederlandse ge
woonte geschiedt dit door belastingen
aldus spr. Minister Lieftinck kon kort
zijn en antwoordde, dat de aandacht
van de regering gevestigd is op zo
goed mogelijke publicatie van de trek
kingen.
De heer Van Santen (CPN), die toe
stemming kreeg om in de week na
Kerstmis de minister van Economi
sche Zaken vragen te stellen betreffen
de de huurprijzen van kamers en ge
deelten van huizen, deelde aan het slot
van de vergadering mede, dat zijn
fractie de gehele begroting van 1951
verwerpt omdat deze hoofdzakelijk een
oorlogsbegroting is.
Bevin via Rotterdam naar
Engeland terug
De Engelse minister van Buitenland
se Zaken Ernest Bevin zal vanavond
om 18.30 uur per trein uit Brussel naar
Rotterdam vertrekken, van waar hij de
reis naar Engeland zal voortzetten
Bevin hoopt Donderdagmorgen om
9 uur in Engeland aan te komen.
Geschil lussen minister en
afgevaardigde opgelost
(Van onze parlementaire redacteur)
De behandeling van het ontwerp-
Plantenziektenwet, die verleden week
in de Tweede Kamer vastliep door een
meningsverschil tussen de minister van
Landbouw, Visserij en Voedselvoorzie
ning, de heer Mansholt, en de anti-re-
volutionnaire heer v. d. Heuvel, is Dins
dagmiddag in enkele minuten ten einde
gebracht.
De heer v. d. Heuvel had een amen
dement ingediend, waarin hij voor de
tijd van vier maanden daarna moet
namelijk een algemene regeling volgen
voor de minister en de directeur van
de Plantenziektenkundige dienst vér
strekkende bevoegdheden vroeg, wan
neer het optreden van een bepaalde, de
te velde staande gewassen aantastende
plantenziekte, onverwijld ingrijpen
noodzakelijk maakt.
Dinsdagmiddag bleek, dat het onder
ling overleg geleid had tot het aan
brengen in het wetsontwerp van een
regeringswijziging, die aan de wensen
van de heer v. d. Heuvel tegemoet
kwam.
De afgevaardigde trok zijn amende
ment in, waarna de Kamer het wets
ontwerp zonder hoofdelijke stemming
goedkeurde.
Pari. Enquêtecommissie
vraagt verlenging
De Parlementaire Enquêtecommissie
heeft verzocht de termijn, binnen welke
:ij haar verslag over het regeringsbe
leid 19401945 moet uitbrengen, te ver
lengen tot 31 December 1951. In de af
gelopen verslagperiode nam de com
missie 20 verhoren af. Van het vierde
deel van het verslag het England
Spiel werden tot 30 November 3694
exemplaren afgeleverd. De oplage be
droeg 6000 stuks In de eerste maanden
van 1951 zal het vijfde deel verschij
nen, terwijl men in hetzelfde jaar het
zesde, zevende en achtste deel tege
moet kan zien.
(Van onze Haagse redacteur)
Het was dezer dagen vijf en twintig jaar geleden, dat de thans algemeen be
kende Haagse cineast Otto van Neijenhoff, de eerste voorzichtige schreden zette
op de zeer glibberige paden der cinematografie in het toenmalige filmfabriekje
van een der pioniers der Nederlandse film Willy Mullens. Als een jubileum
geschenk beschouwt hij de eervolle opdracht, welke het Hoofdbestuur van het
Nederlandse Ror' Kruis hem juist dezer dagen verstrekte. Het betreft een
ponulair-mcc" sche documentatie ter ondersteuning van de hoornvliestransplan-
tatiecampagr.e, welke het Rode Kruis op grote schaal gaat voeren ten bate van
de blinden, wie op deze wijze het licht kan weergegeven worden.
Een gesprek met de heer Van
Neijenhof krijgt geen bepaald retro
spectief ka ïkter, omdat de cineast ge
boeid is door het onderwerp, dat zijn
gedachten reeds maanden bezig houdt.
Want uit vele andere is het zijn eigen
scenario, dat gekozen werd voor het
filmpje, dat de nieuwe menslievende
campagne zal stimuleren. Het wil toch
zienden doen zien, hoe men blinden
tot zienden kan maken. Daarvoor is
nodig een goede voorlichting, welke
dit tere onderwerp op delicate, maar
toch indringende wijze behandelt. Het
is de bedoeling, dat men legateert, dat
na zijn overlijden de hoornvliezen
verwijderd en overgebracht mogen
worden op blinden.
Belangrijk is daarbij, dat de film
aantoont, dat er bij deze operatie na
de dood geen sprake is van verminking
van het oog of het gezicht van de
overledene. Toch is ook de toestem
ming der nabestaanden nodig voor de
transplantatie. Het is dus een ver
heven doel, dat het Rode Kruis zich
stelt. Denkt nu niet, dat men op het
doek een oogoperatie te zien zal krij
gen. Afgescheiden van de vraag, of
velen in staat zouden zijn zulk een
operatie te volgen, zou een dergelijke
film juist een averechtse werking heb
ben. Toch is medische medewerking
noodzakelijk en daarom zullen er ln
de oogkliniek van het Academisch Zie
kenhuis te Utrecht opnamen gemaakt
worden met toestemming uiteraard der
autoriteiten.
In Oost-Duitsland is een nieuwe
wet van kracht geworden, welke
schenders van de vrede" aan
zware straffen, in ernstige geval
len ook de doodstraf, blootstelt.
Erick Reger, redacteur van t anti
communistische blad „Tagesspie-
gel", die door de onder Russische
controle staande pers als „Wes
terse oorlogsophitser nr. 1" wordt
gebrandmerkt is volgens deze
nieuwe wet door de communisten
„ter dood" veroordeeld. Reger, die
zich door dit „vonnis" allerminst
laat intimideren, verklaarde: „Ik
een oorlogsophitser?? Belachelijk!!
Ik vertel de mensen alleen, wat de
Russen beogen; dat is alles." We
zien hier Erick Reger na het lezen
van het artikel (met zijn foto) in
het met Russische toestemming
verschijnende blad „Am Abend",
waarin zijn dood geëist wordt. Hij
kan er slechts om lachen.
J7EN plotselinge windvlaag, die over
het perron warrelt, wil onze hoed
grijpen. Maar we hebben hem nog net
en zoeken vlug wat beschutting tussen
de kleine, schilderachtige, op de rotsen
gebouwde huisjes ergens in Cornwall.
Eentonig en grommend klinkt hier het
lied van de branding op de kust. Daar
mens?
En als ge soms een trein mist, ge
WACHTEN in een klein kamertje tijdens het spreekuur van de dokter is een achter de huisjes weten we de grijze
van de vervelendste zaken, die wij kennen. De veelvuldig doorgebladerde oneindigheid van de onmetelijke Atlan-
tijdschriften op het tafeltje, raken wij met het oog op besmettingsgevaar liever tic. Maar gluur met ons door de ramen
niet aan. Moeder heeft ons dat zeer terecht al heel vroeg aan het verstand naar binnen en zie hoe men er reeds de
gebracht. De wanden bieden dikwijls ook niet veel schoons. Het behangetje zelf voorbereidingen treft voor het naderen-
is meestal saai en wat verkleurd en de met vette letters gedrukte voorschriften de Kerstfeest, Christmas, dat in Enge-
van het ziekenfonds op een kaart aan een spijker interesseren ons hoewel ze land, in zovele oude tradities gevat, ge-
van groot belang zijn maar matig. De mensen? Och, 6f ze zitten elkaar als vierd wordt.
wassen beelden aan te staren öf bemoeien zich allemaal met het lieve dochtertje Daar knerpt het fluitje van de sta-
van een arme juffrouw of en dat mist zelden ze hangen meerstemmig de tionschef. Maar onze trein is het n-og
gruwelijke details op van een of andere duistere kwaal. Ge kent dat. niet. En eigenlijk hebben we ook geen
haast, want in Harderwijk, waar we
MEEN, geef ons dan maar het meestal in donkerrood'en blauw getekende to- naar toe moeten, zal het ook wel rege-
lochtige perron van een station der rens van Luxembourg, de fraaie noofd- nen en naast de plaat van Cornwall.
Nederlandse Spoorwegen! Daar is wach- stad van het Groothertogdom., uenjk Natuurlijk, daar is Parijs! Zouden we
ten maar zelden onaangenaam. Men kan gaat onze herinnering terug naar die de lichtstad wel ooit kunnen overslaan?
er de medemens, zelf onbespied en on- zonnige voorjaarsmorgen, toen we er De plaat zet ons met één sprong over
opvallend, in vele wisselende situaties de auto parkeerden op het grote sta- het Engelse Kanaal aan de oevers van
bestuderen, zolang men maar wil. Wat tionsplein tussen glanzende wagens van de Seine, waar de massale torens van
is een interessanter studieobject dan de Amerikaanse militairen, die een ogen- de Notre Dame staan boven het ge-
blikje het bezettingsleven in het nabije boomte van het lie de la Cité, het oude
Duitsland de rug hadden toegekeerd, eiland, dat, ingesloten in een lus van
moet langer wachten en het perron is Roe gezellig was het daar bij het in- de rivier, eigenlijk ook het hart van
wat verlaten, ook dan behoeft dat op- £opendoen 'n de r«k voorziene win- heel Frankrijk is. Opnieuw zijn het
onthoud tegenwoordig in gene mate een *els' h.et. zlck f^ngen tussen een pu- goede herinneringen, die als een wei-
onprettige bezigheid te zijn. Want nog b lek' dat Vble tal™ sprak an goed ge" dadige warmte in ons opstijgen. Her
vóór we straks in de trein stappen, kun- kleedgIng' Nog n"ke" Je da verkwik- mneringen aan dat wat armoedige
nen we dwalend over dat perron in de Zt „11, w °t"S el ln de Rue M°ret m de volksbuurt
tiid van enkple minuten een droomreis glazen filtreergeval op het teiras Menilmontant, waar we onze kamer
maken naar de verste oorden, de door V£m een restaurant werd voorgezet.deelden met een oude, zeer wijze rabbi
de natuur gezegendste plekjes dezer Past er op! roep een haastige kruier, en lastige wandluizen; aan het park
aarde, de fraaist gelegen steden. We springen op zij voor de witkiel en Monceau met zijn onbezorgd spelende
--' met grote letters tegen een kleurige donkerogige meisjes, die onbewust van
ne/* av c m01 e". ,ln a achtergrond staat voor ons het woord het dreigende gevaar taarten bakten
met mij mee naar Finland, zegt een 0slo„ Nleuwe droombeelden en... an- van het zand, dat gereed lag om een
een^kleurige^affiche aan een"der aam deve herinnerinSen- Noorwegen - fjor- pas gemetselde schuilkelder af te dek-
- den grillige gletschers. Hoe lang is ken. Het was voorjaar 1939Her-
plakborden. En om ons al een voor- het a] geleden^ dat we gen^ten inneri„g0n ook aan de halfduistere ge-
pioefje te geven van die tocht naar het van het wegzakken van de rode zon welven van het Pantheon, waar we bij
n van e uizen meren, voorui achter de langgerekte bergruggen langs flikkerend lantaarnlicht tuurden in de
strevende bouwkunst, wereldrecord- het Sof,nefjorf? Weet je het nog Kas- nissen, waar de laatste resten zijn van
Pinlmtp n^X"' HgnJZet Tt e" per' hoe we daar maar stil stonden te Voltaire, van Montesquieu, van Victor
einde oze naaldwouden toont hij ons kijken bjj de vlaggemast op het ach. Hugo.
fn hPt Nnnrnlm a terdek van de parakan" en zagen hoe „Dames en heren, de trein voor de
?g 1Jzen eeuwig het kielzog een witte streep trok door richting Zwolle rijdt thans voor aan
te vogels. En^als' een^ah^lorommief het diepgroene water? Herinner je je het derde perron Oostzijde", zegt een
7iin ornAnVï+icr no^ j°nëens en meisjes van het donkere stem in de luidsprekers onder
is het of in de vTrie d^eerste dorPie Skoldja, die ons 's avonds met de overkapping. O ja, Harderwijk. We
den zingen van Jean Sibelius' indruk- kleine booties tegemoet voeren en moeten gaan. Onze droomreis is ten
wekkende vioolconcert Wij er voor de bev'olking het eigen einde. Nog gauw even een krant kopen
volkslied zongen? „Ja, vi elsker dette en wat u betreft: Ge kunt die reis om
We kunnen aan de werkelijk aanlok- landet, Som det stiger frem Furet, de wereld ook maken zonder een re-
kelijke uitnodiging geen gehoor geven, vaerbidt over vannet. Ja, wij be- tourtje Harderwijk. Een perronkaartje
want als we een stap verder doen minnen dit land, Zoals het opdoemt, a raison van tien cem is voldoende,
wordt onze Wik al gevangen door de Gegroefd, verweerd boven het waterW. K.
OTTO VAN NEIJENHOFF
De gesproken film zal twaalf minu
ten duren en is dus voor de voorpro
gramma's bestemd, terwijl ook versie»
in andere talen mogelijk zijn. Boven
dien zal er zowel een normaal- als een
smalfilm gemaakt worden.
Dit is Otto van Neijenhoff alleszins
toevertrouwd, want hij maakte voor
en na de oorlog tal van speelfilms en
documentaires.
Bovendien is hij medewerker aan
het journaal van Fox. De heer Van
Neijenhoff kent het klappen van de
zweep in en buiten ons land. Heeft hij
niet met Conrad Veith samengewerkt
in de Britse studio's te Elstree en met
andere groten in de filmwereld te
Epernay bij Parijs?
,Wat denkt u van de Nederlandse
film?" vragen wij enigermate aarze
lend, omdat dit wel als een netelige
vraag beschouwd mag worden.
Het slachtoffer onzer weetgierig
heid antwoordt resoluut en zonder na
denken: „De Nederlandse film kan
best een toekomst hebben, wanneer
men niet met buitenlandse, maar met
Nederlandse krachten, die er zijn,
werkt en haar geen belemmeringen
van overheidswege in de weg legt als
de zwaardrukkende vermakelijkheids
belasting".
Otto van Neijenhoff is cineast, maar
ook en juist daardoor minaar van het
schone, dat onze wereld rijk is. Hij
was de initiatiefnemer en is de direc
teur Van de Stichting „Schone Vorm",
die het mooie souvenir wil bevorde
ren. Hij heeft in de afgelopen zomer
met succes de strijd tegen de „kitsch",
welke toeristen en vreemdelingen veel
al als souvenirs van hun verblijf in
ons land meenemen, aangebonden met
een verkoopstentoonstelling in de kel
der van Gouda's Middeleeuwse Raad
huis.
Met voldoening denkt hij aan dit
pogen terug en hij verzekert, het ko
mende seizoen ook elders in het land
deze campagne voor het waarlijk
schone souvenir te zullen voortzetten
met medewerking van fabrikanten, die
zijn streven van harte steunen.
Zo kan een kunstenaar ook buiten
zijn eigen vakgebied veel schoons
bieden! En daarbij jong blijven, als de
jeugdige, joviale Otto van Neijen
hoff!
Marktoverzicht Purmerertd
Trots de gladde wegen en de dikke
mist viel de aanvoer erg mee. Van de
vette koeien was het aanbod zelfs te
groot voor de vraag. De aanvoerders
hadden rekening gehouden met de ko
mende feestdagen. Maandag was in
Rotterdam en Amsterdam het aanbod
eveneens te groot zodat de meeste sla
gers zich al hadden gedekt, vandaar dat
ook hier de handel stug was en de
prijzen lager waren. De prijs van de
prima dieren bleef nog het best op peil.
Verse melkkoeien waren er maar
heel weinig, maar desondanks was er
geen kooplust, zodat de markt een heel
stil verloop had. In de geldekoeien was
ook maar - einig te doen. Bij de pinken
was voor de beste dieren voor de slacht
nog wat te doen; overigens was de
handel zeer stil. Ook de graskalveren
hadden weinig aftrek, maar de nuch
tere kalveren waren duur en de handel
zeer vlug. Op de Kerstdagen was wel
gerekend blijkens de aanwezigheid van
enige goede, vette kalveren, die zeer
gewild waren en flinke prijzen op
brachten. Het was begrijpelijk dat de
meeste eigenaren na de sneeuwval wel
van het wolvee af willen; de markt
was dan ook weer goed bezte, maar de
handel in vette schapen bleek kalm ve
zijn. Met de lammetjes ging het weer
heel goed; ze waren weer duur. Voor
de vette varkens verliep het minder
goed; de inzet was f 1.70, maar deze
prijs was van heel korte duur en Je
prijs zakte al heel gauw een paar cen
ten; de afloop was dan ook heel slecht.
Met de biggen was het juist andersom;
de markt begon flauw, maar de afloop
viel mee. zodat de prijzen goed vast
houdend waren. Met de bokken en
geiten was het weer een stugge boel.
De paardenmarkt was weer in zijn
oude doen: alleen naar slaehtpaarden
was enige vraag.
Op de pluimveem arkt viel op te
merken dat de Kerstdagen in aantocht
zijn: een flink aanbod, vlugge gang en
hogere prijzen. Vooral de konijnen wa
ren goed gevraagd.
In verband met de Kerstdagen zal de
markt volgende week op Woensdag
worden gehouden.