Ford-équipe Knegtel-Schmidt terug
\lLCKMANN
JAPONNEN
Rijkspolitie keurt motorvoertuigen
AGENDA
Firma Ringers breidde weer uit
„Engelse" Oud-Alkmaarder spreekt
over het verleden
Sportieve geest kenmerkte Rallye naar Monte Carlo
Laaisie etappe bracht moeilijkheden
Een knappe prestatie
Ien MANTELDAG
U KOMT
De nieuwe verkeers
regels
Niet verplicht, doch wel gewenst
Hoogtijdag voor de
Burger IJsclub
Alkmaars marktvraagstuk
wordt acuuf
BOERENJONGENS proefde van de
FA. TH. KRAAKMAN ZOON
Ontspanningslokaal en machine werden ingewijd
Vooroorlogse toestand is
bijna teruggekeerd
nu
Wat is Alkmaar
veranderd
DINSDAG 6 FEBRUARI 1961
Enkele dagen geleden arriveerden aan de Nederlandse grens drie gelukkige
Rallye-rjjders. Gelukkig omdat zij zonder strafpunten de zwaarste aller ster-
ritten tot een goed einde hadden gebracht en ook gelukkig met de vier en
twintigste plaats, die zij na de zware snelheidsproef met hun Ford Vedette
bezetten. Zij waren niet de enigen, die met dit waarlijk schitterende resul
taat waren ingenomen. De familieleden van de heren Knegtel, Schmidt Jr.
en Brands waren bij de BelgischNederlandse grens aanwezig om him bloed
verwanten een hartelijk weerzien te bereiden. Ook de directie van de Neder
landse Fordfabriek gaf acie de présence. Van deze zijde werd een prachtige
krans overhandigd, waarmede de directie van de Fordfabrieken de jongste
équipe eerde, die, wat de Nederlandse Fordrijders betreft, met het beste resul
taat de grote strijd had geëindigd.
wagen had zich uitstekend gehouden.
Om beurten hadden de equipeleden
achter in de wagen geslapen, zo goed
en kwaad als dat in een rijdende wa
gen gaat. Na de eerste dag, toen zij
zich aan de ongewone manier van sla
pen- hadden gewend, ging dat beter...
zolang de wagen niet stilstond.
Drie paar ogen.
Slechts in de laatste etappe bleven
drie paar ogen „wagenwijd" open. In
Digne werd verteld, dat de laatste
etappe sneeuwvrij was. Daar men nog
even tijd had werden de twee reserve
wielen met gloednieuwe tfenden om
gelegd, uiteraard zonder sneeuwket
tingen. Vijf kilometer voorbij Digne
begon echter de misère. Een dikke
sneeuwlaag, nog vrijwel ongerept,
strekte zich voor de Ford uit, die zon
der sneeuwkettingen langs smalle
wegen en ravijnen koers zette naar 't
einddoel. Knegtel, die in de rallye van
het vorig jaar enige ervaring had op
gedaan onder soortgelijke omstandig
heden, ging achter het stuur zitten.
Zij hadden nog geen strafpunten en
dat blanco „strafregister" moest ge
handhaafd blijven. De hellingen wer
den genomen met snelheden van om
en nabij de veertig kilometer. De af
dalingen gingen natuurlijk sneller.
Met 8-9 km. naar beneden.
Het klinkt zo gewoon als wij zeg
gen, dat tijdens die afdalingen snel
heden van tachtig kilometer werden
bereikt. Men moet echter goed, zeer
Een outsider zou wellicht van me
ning kunnen zqn, dat een vier en
twintigste plaats in 't algemeen klas
sement niets bijzonders is. De insider
weet wel beter. Na de rem- en acce-
leratieproeven en de snelheidsproef
hadden KnegtelSchmidt en Brand
nog geen drie strafpunten opgelopen.
Om precies te zijn, hadden zij 2.89
strafpunten. Het verschil met de voor
hen geplaatste equipes was dus zeei
gering. Een onderling verschil van
nog geen drie strafpunten op vier en
twintig deelnemers bewijst o.i., dat 't
krachtverschil, of beter gezegd de
vaardigheid, weinig uiteen loopt. Het
spreekt te meer als men weet, dat de
voor hen geplaatste equipes gebruik
hadden gemaakt van racewagens mei
een burgerpakje, of van wagens mee
een aanmerkelijk grotere cylinder-
inhoud. Voor de sterrit zelf maakt dit
niet zo veel verschil. Verscheidene
lichtere wagens kwamen eveneens
zonder strafpunten binnen. Bij de rem-
en accelaratieproef is het verschil in
cylinderinhoud echter van grote bete
kenis. Na de eerste klassementsproef
stond deze jonge Ford-équipe op de
zeven en dertigste plaats. De snel
heids- en regelmatigheidsproef bracht
hen nog dertig plaatsen omhoog.
Viermaal moest men een circuit van
ruim drie kilometer rijden met een zo
groot mogelijke snelheid. Een belang
rijke factor was bovendien, dat de tij
den van iedere ronde gelijk waren.
Knegtel, Schmidt en Brands hebben
gedurende deze rit dan ook met chro
nometers zitten goochelen, met het re
sultaat, dat de twee eerste ronden in
2 m. 38 sec. werden afgelegd. De der
de ronde duurde een seconde langer en
voor de laatste ronde had men 2 min.
40 seconden nodig. Dit is een Knap re
sultaat op een circuit, waarin enkele
zeer lastig hairpin bochten waren op
genomen, wat de Nederlanders totaal
onbekend was.
Een prachtige tocht.
Toen wij gistermorgen de heer
Schmidt Jr. spraken was hij nog vol
over de prachtige tocht. Moeilijkheden
waren er practisch niet geweest. De
morgen toch ook
Billijk mant Langestraat 23
SIGNAAL GEVEN
Bestuurders van motorrijtuigen en
rijwielen zijn verplicht signaal te ge
ven, als door hun nadering
voor een weggebruiker gevaar dreigt,
indien zulks ter afwending van dat ge
vaar nodig is.
De signalen zijn voor:
A. Motorrijtuigen: a. bij dag een ge
luidssignaal van vaste toonhoogte met
de hoorn: b. bij nacht een knipper
signaal door zeer snel herhaald in-
en uitschakelen van het ver voor-
uitstralende licht o f een geluidssig
naal als onder a. bedoeld.
B. Wielrijders: Een belsignaal.
Behalve dat bij* dag buiten bebouwde
kommen ook een geluidssignaal ge_ -
ven mag worden om andere weggebrui
kers kenbaar te maken, dat men wenst
in te halen, is het thans in andere
gevallen verboden signalen te geven
of dit op een andere wijze te doen als
hierboven vermeld. Voorts is het ver
boden die signalen langer te doen du
ren dan nodig is.
VOETPADEN
Voetgangers zijn verplicht van
de voetpaden gebruik te maken. Bij af
wezigheid van 'n voetpad mogen voet
gangers van de rijbaan gebruik ma
ken, waarbij zij zoveel mogelijk aan de
kant moeten lopen. Hieruit kan wor
den opgemaakt, dat zij zowel rechts als
links mogen lopen. (Op buitenwegen
verdient het linkshouden aanbeveling,
omdat men het tegemoetkomende ver
keer gemakkelijker in 't oog kan hou-
keer).
COLONNES
Voetgangers, een marscolonne vor
mende, mits onder leiding van een
tenminste 16-jarige mogen de rijbanen
volgen, welke openstaan voor het ver
keer met onbespannen wagens; een
langs deze baan liggend voetpad be
hoeft dan niet gebruikt te worden.
Breedte colonne ten hoogste 3 per
sonen, lengte ten hoogste 30 personen.
Linkervleugelman-vóór, bij avond een
wit licht dragend, linkervleugelman
achter, bij avond een rood licht.
Toegelaten processies, toegelaten op
tochten en begrafenissen mogen van de
rijbanen gebruik maken.
goed kunnen rijden om over een gladde
weg, zonder sneeuwkettingen een wa
gen met dergelijke snelheid langs ra
vijnen en afgronden op de iveg te hou
den. „Ik hield mij eerst krampachtig
met twee handen vast," vertrouwde de
heer Schmidt ons toe. „Later begin je
er aan te wennen en als je eenmaal die
rijtechniek te pakken hebt, loopt het
wel los."
Nu, het is dan ook losgelopen. De
wagen kwam zonder een kras in Mon
te Carlo aan en de motor draaide nog
met dezelfde regelmaat als bij het ver
trek. Sinds dat vertrek naar het ko
ninkrijk Monaco heeft de wagen van
Knegtel, Schmidt en Brands 7200 ki
lometer afgelegd. De negenhonderd
liter benzine, die men voor deze af
stand nodig had, dat is weinig als men
weet, dat ongeveer tweeduizend kilo
meter door bergtrajecten werd af
gelegd, sloegen een diepe bres in de
reisdeviezen. Dat was de reden, dat
men, voordat de festiviteiten, welke
ter gelegenheid van de Rallye werden
georganiseerd waren afgelopen, weer
naar Nederland vertrok.
„Ik weet natuurlijk niet hoe het er
volgend jaar voorstaat, maar ijs en
weder dienende, rij ik beslist weer aan
de Rallye mee," luidde het antwoord
op onze laatste vraag.
Sportieve geest.
De sportiviteit en kameraadschap
pelijke geest onder de Rallye-r|jders
was uitmuntend. Dat is dan ook wel
één van de redenen, dat de heer
Schmidt Jr. nu reeds verlangend uit
ziet naar de Rallye 1952. Slechts in de
laatste etappe konden de deelnemers
elkaar geen hulp verlenen als een wa
gen met pech langs de kant stond.
Iedere seconde kon belangrijk zijn.
Maar toen een kleine Simca met zijn
wielen in een greppel terecht kwam,
stonden er maar liefst zeven wagens
stil om hulp te verlenen. Seconden tel
den niet voor deze deelnemers, maar
dat is niet verwonderlijk, daar de Sim
ca de charmanste dameséquipe van
de Rallye vervoerde.
Onder leiding van de districts-com
mandant van de Rijkspolitie, de heer
Van der Steur, werd gisteravond in de
garage van de Verkeersgroep van de
Rijkspolitie aan de Kennemerstraatweg
te Heiloo een begin gemaakt met het
keuren van allerlei voertuigen. Deze
keuring geschiedt geheel kosteloos voor
auto's uit de kop van Noord-Holland en
voorkomt de kans verbaliseerd te wor
den indien de wagen, motor of fiets
niet in orde zou zijn. Het is namelijk zo,
dat de eigenaar van het voertuig na de
keuring een certificaat ontvangt, waar
op de fouten staan opgegeven, zodat de
nodige veranderingen aangebracht kun
nen worden.
Door de ingrijpende verandering in de
Verkeerswet lopen heel wat weggebrui
kers de kans geverbaliseerd te worden
voor een overtreding, waarvan zij zich
niet bewust zijn. Dit is de oorzaak, dat
de verkeersgroep van de Rijkspolitie
tot de keuring is overgegaan. Het con
troleren geschiedt zeer nauwkeurig en
er wordt op alle mogelijke onderdelen
gelet. De sterkte van de koplampen,
achterlichten, stoplichten, richtingaan
wijzers, reflectoren, remvertraging,
stuurinrichting, spiegelstand etc. wordt
nagezien en het is van het grootste be
lang indien de bestuurders van alle
mogelijke voertuigen zich bij d.e com
mandant van de Verkeersgroep, Helder-
seweg 2 te Alkmaar opgeven om hun
vervoermiddel grondig te laten onder
zoeken. Men dient daarbij wel te ver-
Eén dag per jaar vormt een hoogtij
dag voor de Burger IJsclub en haar
leden, de vereniging die zich ten doel
stelt een sprankje geluk te brengen
in vele huizen van Alkmaars armlas
tigen. Deze dag was ditmaal vastegesteld
op 5 Februari, zodat men gistermiddag
om vijf uur een rij mensen aan de zij-
ingang van Hotel Centraal zag staan
om de zo zeer begeerde bonntjes voor
levensmiddelen in ontvangst te ne
men. Achter een lange tafel troonde
trots en veriieugd het bestuur van de
Burger IJsclub, dat onlangs jubileer
de. Tegen inlevering van een gedeelte
der lidmaatschapskaart kregen de e-
den de bonnen voor het brood, de kilo
gram zuurkool, anderhalf pond erw
ten, een half pond vet en een pond
suiker, dat ze in natura kunnen om
wisselen bij verschillende winkeliers,
die op de kaartjes stonden aangege
ven. Sommigen namen de bonnen in
ontvangst alsof zij het een plicht van
de Burger IJsclub vonden, anderen
accepteerden ze als een geschenk, doch
allen waren verheugd om het vleugje
licht, dat deze gift in hun huisgezin
nen zou brengen. En weer wordt de
aandacht gevestigd op het bestuur van
deze IJsclub, die zich geen moeiten
en zorgen spaart om één dag in het
jaar tot een gelukkige te maken voor
talrijke stadgenoten.
UIT HET ZAKENLEVEN
In het handelsregister werden de vol
gende nieuwe inschrijvingen opgenomen:
Coöp. Handelsvereniging U.A. „Devites",
Alkmaar, .Spoorstraat 61. Handel in verse
en diepgevroren groenten en fruit.
Auto- en motorrijschool K. v. Veen, Hof
straat 8, Alkmaar.
melden wat voor voertuig het betreft.
Men ontvangt dan zo spoedig mogelijk
een oproep om op een avond te ver
schijnen.
Op de eerste avond van de keuring
werden tien wagens gecontroleerd en
het bleek, dat slechts één wagen aan
alle eisen voldeed hetgeen bewijst, dat
een overvloedige opkomst geen overbo
dige luxe is. Daarbij komt nog. dat. er
geen financiële offers aan de keuring
zijn verbonden, zodat iedere weggebrui
ker in de kop van Noord-Holland in
het belang van het verkeer zijn wagen,
motor of fiets behoort te laten contro
leren
Gevangenbewaarders niet
opgewassen tegen Duin en
Bos
Zaterdagmiddag was S.G.A., 'n com
binatie van het personeel uit de straf
gevangenis en het Huis van Bewaring
uit Alkmaar te gast bij een elftal dat
was samengesteld uit het personeel
van Duinenbosch te Bakkum. Dit was
voor de S.G.A. mannen een zware
taak, daar het elftal van Duinenbos
een aardige partij voetbal speelt. De
wedstrijd verliep vlot en na twintig
minuten spelen brachten de gastheren
de stand op één nul.
Met deze stand ging ook de rust in.
Na de pauze viel S.G.A. verwoed aan
en werd daarbij goed gesteund door haar
achterhoede. Ondanks de zware druk
die ze hierdoor op het doel van de te
genpartij uitoefende kreeg ze geen
goede kans om te scoren. Na een half
uur spelen wist Duinenbos het spel fe
verplaatsen en na een snelle aanval
wisten zij hun voorsprong te verhogen
tot twee nul. Met deze stand ging het
einde in. Beide partijen kunnen op een
aardige sportmiddag terugzien.
(Ontleend aan onze Advertentie-rubriek]
DINSDAG
Harmonie Theater, 8 uur: De vlam
en de pijl (14 jr); Cinema Americain,
'(.3D uur: Voor wie de klok iuidt (18
jaar); Victoria Theater, 8 uur: De gou
den salamander (18 jaar); Rex Theater,
2.30 en 8 uur: Cagliostro (18 jaar).
Gulden Vlies, 8 uur: Operette „In
einer kleinen Konditorei.
WOENSDAG
Bioscopen als Dinsdag, 's Middags om
2.30 uur matinée. Cinema Americain
aanvang 2 uur. Victoria Theater, spe
ciaal jeugdmatinée met: De rode hengst.
Kleine zaal van Harmonie, 8 uur:
Jungle Pimpernel over: „Nieuw Guinea"
voor de Mij. tot Nut van 't Algemeen.
Huishoudschool, Emmastraat 24, 8 uur:
Gezinsvoorlichting d.m.v. film.
Landbouwhuis, 8 uur: Volksuniversi
teit.
Het vraagstuk van de aanvoer van
vee aan onze Alkmaarse Maandagse
veemarkt lijkt min of meer in het ver
geetboek te geraken. Dat komt omdat
de gedachte ingang schijnt te vinden,
dat deze markt toch nooit zeer belang
rijk zal zijn en dat het daarom niet no
dig is grote bedragen uit te trekken
voor verbetering van de toegangswegen.
Met deze belangrijkheid valt het ech
ter nog al mee. De Maandagse vee
markt begint meer en meer in trek te
raken. Men moet daarbij niet in de eer
ste plaats zien naar het aantal aange
voerde koeien. Dat beloopt in de regel
een honderdtal en wanneer de waarde
van de markt hiernaar zou moeten
worden afgemeten, is het inderdaad
juist, dat grote veranderingen achter
wege zouden kunnen blijven. Het laden
en lossen zou dan zonder bezwaar kun
nen plaats hebben aan de Gedempte
Korte Nieuwesloot.
Evenwel er is meer vee dan alleen
rundvee. Voor de varkens is Alkmaar
zeer belangrijk. Dat blijkt duidelijk uit
de cijfers. De normale aanvoer be
draagt ongeveer 300 stuks en die wa
ren Maandag j.l. ook weer ruimschoots
aanwezig. Een week daarvoor waren er
echter meer dan 400, dat is ongeveer
100 meer dan op de markt, die dezelfde
dag in Amsterdam werd gehouden.
Daarnaast beginnen de nuchtere kal
veren te komen.
Het verkeersprobleem nu bestaat
vooral voor de andere dieren dan de
koeien, want voor varkens en kalve
ren moeten de veewagens op het markt
plein kunnen komen.
Op het ogenblik slagen ze daarin
door hun weg te kiezen via de Markt
straat, maar dat heeft zijn grote bezwa
ren. Juist op de ogenblikken, dat de
wagens er door moeten, is de straat vol
gepropt met kopers en verkopers, die
de toegang als het ware versperren.
Bovendien willen deze mensen rustig
markten en niet telkens gestoord wor
den door passerende veewagenkolos
sen.
Kortom: het publiek in de Markt
straat hindert het verkeer en het ver
keer hindert dit publiek. En het is
geen wonder, dat wanneer men op de
markt met deze en gene een praatje
maakt en informeert naar de menin
gen omtrent de toevoerwegen, de ant
woorden als regel de noodzakelijkheid
van verbetering onderstrepen.
Over eventuele oplossingen willen
we hier zwijgen. Er is een commissie,
die deze aangelegenheid in studie heeft,
maar men hoort er niet veel over. En
wij zouden gezwegen hebben, wanneer
we het niet nodig hadden gevonden
stelling te nemen tegen de opvatting,
die men bij out-siders al te vaak tegen
komt: de Alkmaarse veemarkt is toch
niet belangrijk.
We herhalen het: ze is dit wel! Onze
veemarkt doét het, de belangstelling
bij aanvoerders zowel als bij afnemers
is groeiende. De markt is waard, dat er
alle aandacht aan wordt besteed,.
Eerst was ik mannenhaatster, nu fiets ik doorlopend het boerenland g
in sinds ik die heerlijke
aan de Platte Steenenbrug (Verdronkenoord 114) tel. 2604.
Inzendster mej. A. A. te A. ontving een potje Boerenjongens.
Geen militaire gebouwen
Naar aanleiding van geruchten inzake
het gebruik van het terrein hoek Hoe-
verweg-Bergerweg voor militaire ge
bouwen vernemen wij van gezagheb
bende zijde, dat daarvan in de naaste
toekomst geen sprake zal zijn.
Het was voor de Directie en het
personeel van Ringers chocoladefabrie
ken gisteren een grote dag, toen gelijk
tijdig een reusachtige machine én een
keurig eet- en ontspaningsiokaal wer
den „ingewijd".
Het recreatielokaal kon ais geopend
worden beschouwd, toen na verschil
lende toespraken de eerste (overigens
honderdtallen) flesjes bier en limonade
werden geledigd. De nieuwe vorm
machine, een reus van ongeveer dertig
meter lengte, snorrend en razend in
ai zijn ingewikelde geledingen werd
plechtig in bedrijf gesteld voor de be
wonderende blikken van het langs-
paraderende personeel.
Met de aankomst van de nieuwe
machine is de firma Ringers van
de Meidagen van 1940 weer in zoverre
hersteld, dat ze op één na alle machi
nes, waarmee het bedrijf vóór de oor
log werkte, terug heef!. De recreatie
zaal mag in alle opzichten aan tal van
bedrijven ten voorbeeld strekken. De
gelijktijdige ingebruikneming van de
machine en het eet- en ontspannings
lokaal symboliseert het devies van deze
Alkmaarse industrie: „Het bedrijf
maar óók de mensen!"
Om c.a. vier uur was vrijwel al het
personeel, ten getale van 725 personen
in het nieuwe recreatielokaal aanwe
zig, om te luisteren naar de woorden,
die gesproken werden tot inwijding
van het practische en mooie gebouw.
Als eerste sprak de heer H. Ringers,
die in gedachten zijn toehoorders mee
voerde naar de zenuwachtige tijd van
1940, toen de fabriek te Rotterdam ge
heel vernield werd. Al het Rotterdam
se personeel werd in die dagen naar
Alkmaar overgebracht waar ze huis
vesting en bij Ringers uiteraard
werk vonden. Verder memoreerde hij
de moeilijkheden van na de oorlog,
toen het gehele enorme bedrijf weer
moest worden opgebouwd.
„Thans zijn we zover", aldus spre
ker", dat op één na alle machines ver
vangen zijn". Deze op één na de laat
ste der Mohikanen is de geweldige
vormmachine, die is opgesteld in de
afdeling, waar vroeger (in somberder
dagen) de gaarkeuken was gevestigd.
Deze machine bezit een capaciteit, die
twintig maal zo groot is als de soortge
lijke machine, die door het bombarde
ment van Rotterdam verloren ging.
BLIJKEN VAN DANK
Namens het personeel spraken res
pectievelijk de heren T. Rijmer, voor
zitter van de contact-commissie en Van
Opstal, voorzitter van de personeels
vereniging. Beiden brachten de directie
dank voor dit blijk van medeleven met
het personeei. Namens de bedrijfs-
sportvereniging bood de heer Rijmer
bloemen aan. De heer Opstal droeg de
electrische klok over. die door het
personeel voor de cantine werd ge
kocht.
De heer Th. Ringers dankte voor de
hartelijke woorden, die namens het
personeel tot de directie waren ge
richt.
De band, die is samengesteld uit per
soneel van de Fa. Ringers zorgde hier
na voor een stukje prima muziek, dat
er direct de echte feeststemming in
bracht.
ALLE COMFORT
Het nieuwe recreatiegebouw is in
alle opzichten een voorbeeld voor tal
van fabrieken. Het kan ongeveer vier
honderd personen herbergen, terwijl
een gezellig buffet de gelegenheid
biedt aan het woord „herbergen" zijn
karakteristieke waarde te geven.
We hebben al eens melding gemaakt van de heer L. J. de Jong, een Alk
maarder, die thans diep in de tachtig is en als jongen naar Engeland is ge
gaan. Hij is daar in verloop van vele jaren als 't ware „ver-engelst", hjj
spreekt het Engels gemakkelijker dan het Hollands, maar hjj is ons land en
in het bijzonder onze stad nog niet vergeten.
„Hiermede geef ik een beschrijving
van mijn eerste bezoek in Alkmaar, na
een afwezigheid van 45 jaren. Toen ik
arriveerde vroeg ik de witkiel: Is dat
Alkmaar? Want in mijn jeugd ging men
direct van de straat door een hek op
het perron in de trein en toen stond er-
een diligence met een paard. Die bracht
je naar de Langestraat voor 12 centen.
Nu kon ik een taxi krijgen net als in
Londen. Twee gebouwen herinnerde ik
mij nog toen ik het station verliet. De
Grote Kerk en het Stadhuis. Toen ik op
Vrijdag een bezoek aan de kaasmarkt
wilde brengen, moest ik een paar maal
de weg vragen, want ik had de Lange
straat niet meer herkend. Toen ik in
Alkmaar woonde was daar in die straat
niet één winkel. Wat een verandering
en ook een verbetering. Destijds werd
een ziek meng naar het gasthuis gedra
gen in een lange mand, zoals de kaas
dragers hun kazen dragen naar de
schuiten. Ik herinner mij, dat als er
brand was het voor ons, jongens, het
grootste pleizier was de brandweerman
nen te helpen pompen. Ik ging met
twee Engelsen en een Amerikaan nog
eon Vrijdag met de Packet boot naar
Zo nu en dan komt hij ondanks
zijn hoge leeftijd nog eens op zijn
eentje naar de Victoriestad kijken en als
hij weer thuis is in 39 Iavistock
Street Bletchley Bucks kijkt hij naar
Londens straten en zijn gedachten gaan
terug naar het rustige provinciestadje
waar eens zijn wieg heeft gestaan. Dan
grijpt hij naar de pen en stuurt ons een
brief half Engels en half Hollands
waarin hij zijn hart nog eens uitstort en
zijn verbazing te kennen geeft over een
Alkmaar, dat er heel anders uitziet dan
hij het als jongen gekend heeft.
Zo'n brief hebben we heden weer
ontvangen en curiositeitshalve zullen
wij die hieronder publiceren. Hij zal
voornamelijk voor onze oude stadgeno
ten wel interessant zijn.
Hier volgt dan het schrijven van de
heer De Jong, waarvan wij met be
houd van zijn eigen stijl leesbaar
Nederland's hebben gemaakt.
Alkmaar om de kaasmarkt nog eens te
zien en hoorde, dat de boot om 3.30 te
rugkeerde, zodat wij geen tijd hadden
naar Bergen en Egmond aan Zee te
gaan en 's avonds met de trein naar
Amsterdam terug moesten. Ik raad de
directie van de Alkmaar Packet aan de
boot om 5 uur of 5% uur te laten varen,
dan kan men rustig Alkmaars omge
ving gaan zien (De heer De Jong is
blijkbaar nog onwetend van het betreu
renswaardige feit, dat deze boten hele
maal niet meer varen. Red.).
Ik veronderstel, dat de opleiding in
Alkmaar nu beter is dan vroeger. Ik
zag verscheidene jonge dames achter de
toonbanken,' maar ik heb ook vernomen
dat jonge dames op kantoren werk
zaam zijn als schrijfsters, voornamelijk
in Engels, want dat is tegenwoordig de
voornaamste taal. Ik raad alle jonge
lieden aan, als dat in hun vermogen is,
ondervinding op te doen door hun va-
cantie door te brengen in Londen, Pa
rijs of Brussel. Ik heb dat ook gedaan.
Toen ik 15 jaar was werkte ik op de
drukkerij waar de Alkmaarse Courant
werd uitgegeven en daar bleef ik 2%
jaar. Toen 1% jaar naar Brussel en 18
maanden naar Parijs, maar mijn loon
was onvoldoende, zodat ik mij in Lon
den vestigde en voor journalist ging
studeren. De jonge lieden behoeven niet
te doen wat ik gedaan heb, maar door
de wereld in te gaan krijgt men onder
vinding".
Aldus de brief van deze oud-Alk
maarder, die daarmede opnieuw bewe
zen heeft dat de liefde tot zijn vader
stad ieder is aangeboren,
Het gebouw werd ontworjien door de
heer Bos van het Ringers' bouwbureau.
De ontwerper heeft met ruimte weten
te woekeren. Een laag puntdak ver-
leent het gebouw een zekere intimiteit,
terwijl het toch een indruk van ruimte
geeft. De wanden zijn bijna geheel van
glas. Gezellige gordijnen hangen voor
de grote ramen, zodat er van het idee
„schaftlokaal" weinig is overgebleven.
De zaal is prima verwarmd, dank zij
twee moderne verwarmings-instailaties.
Luidsprekers op verschillende plaatsen
zorgen voor een goede weergave van
eventuele gramofoon- of radioprogram
ma's.
Alles in het ruime gebouw is even
zindelijk gehouden. De vloeren glanzen
en een modern stalen meifbiiair geeft
het geheel een fris aanzien.
Men kan de Ringers-mensen geluk
wensen met zo'n gelegenheid tot recre
atie.
EéN TON PER UUR...
De heer Han Ringers leidde inmid
dels het personeel langs de nieuwste
aanwinst: de geweldige vorm-machine,
door de aanschaffing waarvan bijna
de gehele vormerij werd vervangen.
Deze reus, een product van een Franse
machine-fabriek, beslaat een groot deel
van de zaal, waarin vroeger het gaar-
keuken-diner werd bereid. De ma
chine is goed dertig meter lang en
doet denken aan de machines, zoals ze
in avonturen-strip-verhalen staan af
gebeeld. De geweldenaar raast en giert
aan alle kanten en braakt letterlijk
chocolade.
In twee grote ketels, die aan het deel,
dat wij on-technisch de „kop"
zullen noemen kookt een bruine, geu
rige massa: de vloeibare chocolade. Via
een transportband komt deze substan
tie in een gietmachine, die de onge
lijke stroom keurig verdeelt over dui-
zenden kleine vakjes in de platen, die
er op een band-zonder-eind onderdoor
schuiven. Deze band verdwijnt in een
kast, waarin de hete chocolade-massa
wordt gekoeld en de hardgeworden
chocolade wordt uitgestampt op losse
blikken. Aan de „staart" komen deze
blikken weer buiten, waar meisjes ze
ledigen in speciale kisten. Een ver-
pak-machine draait op onnavolgbare
wijze met een capaciteit van 120 per
minuut een fleurig papiertje rond eik
chocolaadje en het product is bijna
klaar. Geen hand is aan het product
geweest, zelfs bijna geen blik heeft de
chocolade kunnen raken, want het ge
hele proces geschiedt binnen in een
lange houten kast, die door de Fa. Buis
te Alkmaar werd gebouwd.
Deze machine heeft een capaciteit
van twee ton klein chocoladewerk per
dagWaneer een groter artikel in
productie wordt genomen, produceert
de geweldenaar niet minder dan één
ton per uur
VERNIEUWING EN UITBREIDING
Terwijl de reus draait, worden be.
neden in een nieuw-gebouwde ma
chine-hal reeds nieuwe machines ge
monteerd. In de grote ruimte, die men
door het overkoepelen van een bin
nenplaats heeft verkregen staan reeds
twee chocoladepersen opgesteld. Bin
nen een jaar zal het ook hier gonzen
van activiteit. In nog grotere mate dan
thans zullen Ringers' chocoladewerken
over de gehele wereld worden verkocht.
Ende deviezenpot zal er wél bij
varen, evenals Alkmaar, dat dit enor
me fabrieks-complex binnen zijn vest»
heeft.
Tentoonstelling Koos
Stikvoort
Naar wij vernemen is de tentoonstel
ling van de heer Koos Stikvoort door
niet minder dan 1300 personen bezocht.
De schilder heeft het geluk gehad ver
scheidene doeken aan belangstellenden
te verkopen. Naar wij vernemen heeft
ook de gemeente een schilderij aange
kocht. Wij hopen weldra te kunnen
melden welk doek daarvoor is uitge
zocht.
De slachtveemarkt van
Maandag
De mindere aanvoer van varkens had
een prijsverhoging tot gevolg. De oorzaak
van de trekkende handel moet gezocht
worden in het feit, dat de verkopers be
trekkelijk lange tijd vasthielden aan
vraagprijzen die tot 1,80 per kg gingen.
Evenals de voorgaande weken bestond er
meer animo voor de vlees- dan voor de
spekvarkens. Er was een ruim aanbod van
zeugen. De prima kwaliteit koeien konden
goed verkocht worden, tegen vrijwel ge
lijke prijzen als verleden week. De overi
ge dieren whren even duurder. Enkele
gingen tot 2,50 per kg. De handel was
matig. Het aantal nuchtere kalveren was
even groter. Bij even lagere prijzen was
er een goede handel.
Burgerlijke Stand
Geboren: Sophia C., d. v. A. van
Ramesdonk en M. E. M. Groenemeijer.
Neeltje, d. v. E. Lover en H. E. van der
Sluis. Anna M. G., d. v. H. J. Moving
en E. W. G. de Jong. Johannes F., z. v.
N. C. M. Hetjnls en H. de Bo«r. pelen
z. v. A. Hoffman en E. Volbeda. An-
thonius A. J., z. v. P. C. Klaver en M.
Meijssen. Hans J. J., z. v. J. Smit en M.
S. M. Karseboom.
Gehuwd: Nicolaas J. Groot en Cor
nelia M. A. Praat. Jan D. Derksen eO
Anna M. de Vries. Pieter A. G re id a na.
en Helena J. Verboom.
Voor een klein aai
de vergaderzaal van
Haarlem" gaf de a
van de Nibeg, de het
een uiteenzetting oï
streven van deze v<
De Nibeg is een K
Bond van ex-krijgsg
terneerden en gerepa
streven van de Nib<
tigen der materiële
gen van alle Neder]
zonder onderscheid
die gedurende de
vijand in Nederland
interneerd geweest,
landse en Nederland
krachten in Zuid-Oc
weest, van de nagel
dezer personen of vs
gelijkwaardige posii
keerd. De Nibeg hei
jaren wei wat bereil
voldoende. Spreker
voor van een Nederl
de schrijver zich fel
uit Indie gerepatrieei
Ketel concludeerde 1
zekere haat bestaat,
aversie. Hij zeide, d;
te-gen zal strijden. H
résumé vanaf de op
Bond en wees op d
waren bereikt. „De
saamhorigheidsgevoel
bij ons kunnen vinde
meen secretaris. De
zeer velen om advi
velerlei gebied, als t
dische vraagstukken,
vestingsmoeilijkheden
pen zijn aangegroeid
en groeien nog steec
beschikking over adv
digen van het Indie
log en raadplegen c
betrokken instanties,
jaar zijn ongeveer 1
maand om advies bi
Nibeg heeft getrac
cijfers te krijgen ovf
oorlogsslachtoffers e:
maar is daarin slehi
slaagd. In Indie wi
komstig in verhoudir
troffen personen dar
namelijk 60.000, terw
ruim 600.000 kent.
Spreker noemde v
gekeerde bedragen e
van vergoedingen, di
ren of waar dit nog
telijk moest1 gebeurei
verschillende process
waren en nog gevoer
in overeenstemming
de Bond. Hij haalde
zij de Nibeg een bi
regeling was gekomei
en ander over het sc
Gistermiddag gebei
bouwwerk aan de Wi
laan een ernstig ongi
40-jarige opperman ee
en een gekneusde arn
werkte twaalf meter
en met behulp van ee
er voor, dat de kruiw
zand en andere benoi
gebouw werden geloo
van een teken bedui
knecht, dat deze de n
ten om het vrachtje n
sen. Op een gegeven
lierknecht de opperm:
komen, in plaats vai
De man is blijkbaar o
vallen, dat de arbeidt
moet beschermen. H
Gemeente Geneeskunc
het Centraal Ziekenh
Omstreeks middel
man op de Achterweg
een grote plank vervoi
weerde deze te hebber
bij onderzoek bleek, c
vreemd was van de i
bouwmaterialen aan c
Dezer dagen is e<
aangehouden, verdachi
te noemen handelinge
art. 248 bis van het w
recht is hij in verz
gesteld.
Diverse malen z
binnengekomen bij dt
melding wordt gemaa
dwijnen van wasgoed
huizen hing. Daar tex
raadt de politie een
wasgoed vóór het invs
ternis binnen te haler
AVO-teams bo
wins
Het was Zondag vt
cesvolle dag. De dam
een spannende wedstr
winning op SDL. Hoe
kend partij gaf, toonfc
se dames meer initial
daarvan is deze kle
dan ook wel verdiend
de prestatie van de
liefst 102 werd he
kansloos verslagen,
de harde tegenwind s
voorhoede voor de ri
binnentrio Plet Pijni
en Schipper stelde r
combinaties de achter]
steeds voor onoverkor
men. De nieuwe aan
lat", P. Pusch, was
tant. Slechts tweemaa
zijn eerste wedstrijd
de rust maakte At
doelpunten. De hardi
oorzaak dat het slech
punten bleef. Het is ti
wedstrijd voor de AV
punt betekent. In iede
uit deze wedstrijd mi
ten.