Ford-équipe Knegtel-Schmidt terug \lLCKMANN JAPONNEN Rijkspolitie keurt motorvoertuigen AGENDA Firma Ringers breidde weer uit „Engelse" Oud-Alkmaarder spreekt over het verleden Sportieve geest kenmerkte Rallye naar Monte Carlo Laaisie etappe bracht moeilijkheden Een knappe prestatie Ien MANTELDAG U KOMT De nieuwe verkeers regels Niet verplicht, doch wel gewenst Hoogtijdag voor de Burger IJsclub Alkmaars marktvraagstuk wordt acuuf BOERENJONGENS proefde van de FA. TH. KRAAKMAN ZOON Ontspanningslokaal en machine werden ingewijd Vooroorlogse toestand is bijna teruggekeerd nu Wat is Alkmaar veranderd DINSDAG 6 FEBRUARI 1961 Enkele dagen geleden arriveerden aan de Nederlandse grens drie gelukkige Rallye-rjjders. Gelukkig omdat zij zonder strafpunten de zwaarste aller ster- ritten tot een goed einde hadden gebracht en ook gelukkig met de vier en twintigste plaats, die zij na de zware snelheidsproef met hun Ford Vedette bezetten. Zij waren niet de enigen, die met dit waarlijk schitterende resul taat waren ingenomen. De familieleden van de heren Knegtel, Schmidt Jr. en Brands waren bij de BelgischNederlandse grens aanwezig om him bloed verwanten een hartelijk weerzien te bereiden. Ook de directie van de Neder landse Fordfabriek gaf acie de présence. Van deze zijde werd een prachtige krans overhandigd, waarmede de directie van de Fordfabrieken de jongste équipe eerde, die, wat de Nederlandse Fordrijders betreft, met het beste resul taat de grote strijd had geëindigd. wagen had zich uitstekend gehouden. Om beurten hadden de equipeleden achter in de wagen geslapen, zo goed en kwaad als dat in een rijdende wa gen gaat. Na de eerste dag, toen zij zich aan de ongewone manier van sla pen- hadden gewend, ging dat beter... zolang de wagen niet stilstond. Drie paar ogen. Slechts in de laatste etappe bleven drie paar ogen „wagenwijd" open. In Digne werd verteld, dat de laatste etappe sneeuwvrij was. Daar men nog even tijd had werden de twee reserve wielen met gloednieuwe tfenden om gelegd, uiteraard zonder sneeuwket tingen. Vijf kilometer voorbij Digne begon echter de misère. Een dikke sneeuwlaag, nog vrijwel ongerept, strekte zich voor de Ford uit, die zon der sneeuwkettingen langs smalle wegen en ravijnen koers zette naar 't einddoel. Knegtel, die in de rallye van het vorig jaar enige ervaring had op gedaan onder soortgelijke omstandig heden, ging achter het stuur zitten. Zij hadden nog geen strafpunten en dat blanco „strafregister" moest ge handhaafd blijven. De hellingen wer den genomen met snelheden van om en nabij de veertig kilometer. De af dalingen gingen natuurlijk sneller. Met 8-9 km. naar beneden. Het klinkt zo gewoon als wij zeg gen, dat tijdens die afdalingen snel heden van tachtig kilometer werden bereikt. Men moet echter goed, zeer Een outsider zou wellicht van me ning kunnen zqn, dat een vier en twintigste plaats in 't algemeen klas sement niets bijzonders is. De insider weet wel beter. Na de rem- en acce- leratieproeven en de snelheidsproef hadden KnegtelSchmidt en Brand nog geen drie strafpunten opgelopen. Om precies te zijn, hadden zij 2.89 strafpunten. Het verschil met de voor hen geplaatste equipes was dus zeei gering. Een onderling verschil van nog geen drie strafpunten op vier en twintig deelnemers bewijst o.i., dat 't krachtverschil, of beter gezegd de vaardigheid, weinig uiteen loopt. Het spreekt te meer als men weet, dat de voor hen geplaatste equipes gebruik hadden gemaakt van racewagens mei een burgerpakje, of van wagens mee een aanmerkelijk grotere cylinder- inhoud. Voor de sterrit zelf maakt dit niet zo veel verschil. Verscheidene lichtere wagens kwamen eveneens zonder strafpunten binnen. Bij de rem- en accelaratieproef is het verschil in cylinderinhoud echter van grote bete kenis. Na de eerste klassementsproef stond deze jonge Ford-équipe op de zeven en dertigste plaats. De snel heids- en regelmatigheidsproef bracht hen nog dertig plaatsen omhoog. Viermaal moest men een circuit van ruim drie kilometer rijden met een zo groot mogelijke snelheid. Een belang rijke factor was bovendien, dat de tij den van iedere ronde gelijk waren. Knegtel, Schmidt en Brands hebben gedurende deze rit dan ook met chro nometers zitten goochelen, met het re sultaat, dat de twee eerste ronden in 2 m. 38 sec. werden afgelegd. De der de ronde duurde een seconde langer en voor de laatste ronde had men 2 min. 40 seconden nodig. Dit is een Knap re sultaat op een circuit, waarin enkele zeer lastig hairpin bochten waren op genomen, wat de Nederlanders totaal onbekend was. Een prachtige tocht. Toen wij gistermorgen de heer Schmidt Jr. spraken was hij nog vol over de prachtige tocht. Moeilijkheden waren er practisch niet geweest. De morgen toch ook Billijk mant Langestraat 23 SIGNAAL GEVEN Bestuurders van motorrijtuigen en rijwielen zijn verplicht signaal te ge ven, als door hun nadering voor een weggebruiker gevaar dreigt, indien zulks ter afwending van dat ge vaar nodig is. De signalen zijn voor: A. Motorrijtuigen: a. bij dag een ge luidssignaal van vaste toonhoogte met de hoorn: b. bij nacht een knipper signaal door zeer snel herhaald in- en uitschakelen van het ver voor- uitstralende licht o f een geluidssig naal als onder a. bedoeld. B. Wielrijders: Een belsignaal. Behalve dat bij* dag buiten bebouwde kommen ook een geluidssignaal ge_ - ven mag worden om andere weggebrui kers kenbaar te maken, dat men wenst in te halen, is het thans in andere gevallen verboden signalen te geven of dit op een andere wijze te doen als hierboven vermeld. Voorts is het ver boden die signalen langer te doen du ren dan nodig is. VOETPADEN Voetgangers zijn verplicht van de voetpaden gebruik te maken. Bij af wezigheid van 'n voetpad mogen voet gangers van de rijbaan gebruik ma ken, waarbij zij zoveel mogelijk aan de kant moeten lopen. Hieruit kan wor den opgemaakt, dat zij zowel rechts als links mogen lopen. (Op buitenwegen verdient het linkshouden aanbeveling, omdat men het tegemoetkomende ver keer gemakkelijker in 't oog kan hou- keer). COLONNES Voetgangers, een marscolonne vor mende, mits onder leiding van een tenminste 16-jarige mogen de rijbanen volgen, welke openstaan voor het ver keer met onbespannen wagens; een langs deze baan liggend voetpad be hoeft dan niet gebruikt te worden. Breedte colonne ten hoogste 3 per sonen, lengte ten hoogste 30 personen. Linkervleugelman-vóór, bij avond een wit licht dragend, linkervleugelman achter, bij avond een rood licht. Toegelaten processies, toegelaten op tochten en begrafenissen mogen van de rijbanen gebruik maken. goed kunnen rijden om over een gladde weg, zonder sneeuwkettingen een wa gen met dergelijke snelheid langs ra vijnen en afgronden op de iveg te hou den. „Ik hield mij eerst krampachtig met twee handen vast," vertrouwde de heer Schmidt ons toe. „Later begin je er aan te wennen en als je eenmaal die rijtechniek te pakken hebt, loopt het wel los." Nu, het is dan ook losgelopen. De wagen kwam zonder een kras in Mon te Carlo aan en de motor draaide nog met dezelfde regelmaat als bij het ver trek. Sinds dat vertrek naar het ko ninkrijk Monaco heeft de wagen van Knegtel, Schmidt en Brands 7200 ki lometer afgelegd. De negenhonderd liter benzine, die men voor deze af stand nodig had, dat is weinig als men weet, dat ongeveer tweeduizend kilo meter door bergtrajecten werd af gelegd, sloegen een diepe bres in de reisdeviezen. Dat was de reden, dat men, voordat de festiviteiten, welke ter gelegenheid van de Rallye werden georganiseerd waren afgelopen, weer naar Nederland vertrok. „Ik weet natuurlijk niet hoe het er volgend jaar voorstaat, maar ijs en weder dienende, rij ik beslist weer aan de Rallye mee," luidde het antwoord op onze laatste vraag. Sportieve geest. De sportiviteit en kameraadschap pelijke geest onder de Rallye-r|jders was uitmuntend. Dat is dan ook wel één van de redenen, dat de heer Schmidt Jr. nu reeds verlangend uit ziet naar de Rallye 1952. Slechts in de laatste etappe konden de deelnemers elkaar geen hulp verlenen als een wa gen met pech langs de kant stond. Iedere seconde kon belangrijk zijn. Maar toen een kleine Simca met zijn wielen in een greppel terecht kwam, stonden er maar liefst zeven wagens stil om hulp te verlenen. Seconden tel den niet voor deze deelnemers, maar dat is niet verwonderlijk, daar de Sim ca de charmanste dameséquipe van de Rallye vervoerde. Onder leiding van de districts-com mandant van de Rijkspolitie, de heer Van der Steur, werd gisteravond in de garage van de Verkeersgroep van de Rijkspolitie aan de Kennemerstraatweg te Heiloo een begin gemaakt met het keuren van allerlei voertuigen. Deze keuring geschiedt geheel kosteloos voor auto's uit de kop van Noord-Holland en voorkomt de kans verbaliseerd te wor den indien de wagen, motor of fiets niet in orde zou zijn. Het is namelijk zo, dat de eigenaar van het voertuig na de keuring een certificaat ontvangt, waar op de fouten staan opgegeven, zodat de nodige veranderingen aangebracht kun nen worden. Door de ingrijpende verandering in de Verkeerswet lopen heel wat weggebrui kers de kans geverbaliseerd te worden voor een overtreding, waarvan zij zich niet bewust zijn. Dit is de oorzaak, dat de verkeersgroep van de Rijkspolitie tot de keuring is overgegaan. Het con troleren geschiedt zeer nauwkeurig en er wordt op alle mogelijke onderdelen gelet. De sterkte van de koplampen, achterlichten, stoplichten, richtingaan wijzers, reflectoren, remvertraging, stuurinrichting, spiegelstand etc. wordt nagezien en het is van het grootste be lang indien de bestuurders van alle mogelijke voertuigen zich bij d.e com mandant van de Verkeersgroep, Helder- seweg 2 te Alkmaar opgeven om hun vervoermiddel grondig te laten onder zoeken. Men dient daarbij wel te ver- Eén dag per jaar vormt een hoogtij dag voor de Burger IJsclub en haar leden, de vereniging die zich ten doel stelt een sprankje geluk te brengen in vele huizen van Alkmaars armlas tigen. Deze dag was ditmaal vastegesteld op 5 Februari, zodat men gistermiddag om vijf uur een rij mensen aan de zij- ingang van Hotel Centraal zag staan om de zo zeer begeerde bonntjes voor levensmiddelen in ontvangst te ne men. Achter een lange tafel troonde trots en veriieugd het bestuur van de Burger IJsclub, dat onlangs jubileer de. Tegen inlevering van een gedeelte der lidmaatschapskaart kregen de e- den de bonnen voor het brood, de kilo gram zuurkool, anderhalf pond erw ten, een half pond vet en een pond suiker, dat ze in natura kunnen om wisselen bij verschillende winkeliers, die op de kaartjes stonden aangege ven. Sommigen namen de bonnen in ontvangst alsof zij het een plicht van de Burger IJsclub vonden, anderen accepteerden ze als een geschenk, doch allen waren verheugd om het vleugje licht, dat deze gift in hun huisgezin nen zou brengen. En weer wordt de aandacht gevestigd op het bestuur van deze IJsclub, die zich geen moeiten en zorgen spaart om één dag in het jaar tot een gelukkige te maken voor talrijke stadgenoten. UIT HET ZAKENLEVEN In het handelsregister werden de vol gende nieuwe inschrijvingen opgenomen: Coöp. Handelsvereniging U.A. „Devites", Alkmaar, .Spoorstraat 61. Handel in verse en diepgevroren groenten en fruit. Auto- en motorrijschool K. v. Veen, Hof straat 8, Alkmaar. melden wat voor voertuig het betreft. Men ontvangt dan zo spoedig mogelijk een oproep om op een avond te ver schijnen. Op de eerste avond van de keuring werden tien wagens gecontroleerd en het bleek, dat slechts één wagen aan alle eisen voldeed hetgeen bewijst, dat een overvloedige opkomst geen overbo dige luxe is. Daarbij komt nog. dat. er geen financiële offers aan de keuring zijn verbonden, zodat iedere weggebrui ker in de kop van Noord-Holland in het belang van het verkeer zijn wagen, motor of fiets behoort te laten contro leren Gevangenbewaarders niet opgewassen tegen Duin en Bos Zaterdagmiddag was S.G.A., 'n com binatie van het personeel uit de straf gevangenis en het Huis van Bewaring uit Alkmaar te gast bij een elftal dat was samengesteld uit het personeel van Duinenbosch te Bakkum. Dit was voor de S.G.A. mannen een zware taak, daar het elftal van Duinenbos een aardige partij voetbal speelt. De wedstrijd verliep vlot en na twintig minuten spelen brachten de gastheren de stand op één nul. Met deze stand ging ook de rust in. Na de pauze viel S.G.A. verwoed aan en werd daarbij goed gesteund door haar achterhoede. Ondanks de zware druk die ze hierdoor op het doel van de te genpartij uitoefende kreeg ze geen goede kans om te scoren. Na een half uur spelen wist Duinenbos het spel fe verplaatsen en na een snelle aanval wisten zij hun voorsprong te verhogen tot twee nul. Met deze stand ging het einde in. Beide partijen kunnen op een aardige sportmiddag terugzien. (Ontleend aan onze Advertentie-rubriek] DINSDAG Harmonie Theater, 8 uur: De vlam en de pijl (14 jr); Cinema Americain, '(.3D uur: Voor wie de klok iuidt (18 jaar); Victoria Theater, 8 uur: De gou den salamander (18 jaar); Rex Theater, 2.30 en 8 uur: Cagliostro (18 jaar). Gulden Vlies, 8 uur: Operette „In einer kleinen Konditorei. WOENSDAG Bioscopen als Dinsdag, 's Middags om 2.30 uur matinée. Cinema Americain aanvang 2 uur. Victoria Theater, spe ciaal jeugdmatinée met: De rode hengst. Kleine zaal van Harmonie, 8 uur: Jungle Pimpernel over: „Nieuw Guinea" voor de Mij. tot Nut van 't Algemeen. Huishoudschool, Emmastraat 24, 8 uur: Gezinsvoorlichting d.m.v. film. Landbouwhuis, 8 uur: Volksuniversi teit. Het vraagstuk van de aanvoer van vee aan onze Alkmaarse Maandagse veemarkt lijkt min of meer in het ver geetboek te geraken. Dat komt omdat de gedachte ingang schijnt te vinden, dat deze markt toch nooit zeer belang rijk zal zijn en dat het daarom niet no dig is grote bedragen uit te trekken voor verbetering van de toegangswegen. Met deze belangrijkheid valt het ech ter nog al mee. De Maandagse vee markt begint meer en meer in trek te raken. Men moet daarbij niet in de eer ste plaats zien naar het aantal aange voerde koeien. Dat beloopt in de regel een honderdtal en wanneer de waarde van de markt hiernaar zou moeten worden afgemeten, is het inderdaad juist, dat grote veranderingen achter wege zouden kunnen blijven. Het laden en lossen zou dan zonder bezwaar kun nen plaats hebben aan de Gedempte Korte Nieuwesloot. Evenwel er is meer vee dan alleen rundvee. Voor de varkens is Alkmaar zeer belangrijk. Dat blijkt duidelijk uit de cijfers. De normale aanvoer be draagt ongeveer 300 stuks en die wa ren Maandag j.l. ook weer ruimschoots aanwezig. Een week daarvoor waren er echter meer dan 400, dat is ongeveer 100 meer dan op de markt, die dezelfde dag in Amsterdam werd gehouden. Daarnaast beginnen de nuchtere kal veren te komen. Het verkeersprobleem nu bestaat vooral voor de andere dieren dan de koeien, want voor varkens en kalve ren moeten de veewagens op het markt plein kunnen komen. Op het ogenblik slagen ze daarin door hun weg te kiezen via de Markt straat, maar dat heeft zijn grote bezwa ren. Juist op de ogenblikken, dat de wagens er door moeten, is de straat vol gepropt met kopers en verkopers, die de toegang als het ware versperren. Bovendien willen deze mensen rustig markten en niet telkens gestoord wor den door passerende veewagenkolos sen. Kortom: het publiek in de Markt straat hindert het verkeer en het ver keer hindert dit publiek. En het is geen wonder, dat wanneer men op de markt met deze en gene een praatje maakt en informeert naar de menin gen omtrent de toevoerwegen, de ant woorden als regel de noodzakelijkheid van verbetering onderstrepen. Over eventuele oplossingen willen we hier zwijgen. Er is een commissie, die deze aangelegenheid in studie heeft, maar men hoort er niet veel over. En wij zouden gezwegen hebben, wanneer we het niet nodig hadden gevonden stelling te nemen tegen de opvatting, die men bij out-siders al te vaak tegen komt: de Alkmaarse veemarkt is toch niet belangrijk. We herhalen het: ze is dit wel! Onze veemarkt doét het, de belangstelling bij aanvoerders zowel als bij afnemers is groeiende. De markt is waard, dat er alle aandacht aan wordt besteed,. Eerst was ik mannenhaatster, nu fiets ik doorlopend het boerenland g in sinds ik die heerlijke aan de Platte Steenenbrug (Verdronkenoord 114) tel. 2604. Inzendster mej. A. A. te A. ontving een potje Boerenjongens. Geen militaire gebouwen Naar aanleiding van geruchten inzake het gebruik van het terrein hoek Hoe- verweg-Bergerweg voor militaire ge bouwen vernemen wij van gezagheb bende zijde, dat daarvan in de naaste toekomst geen sprake zal zijn. Het was voor de Directie en het personeel van Ringers chocoladefabrie ken gisteren een grote dag, toen gelijk tijdig een reusachtige machine én een keurig eet- en ontspaningsiokaal wer den „ingewijd". Het recreatielokaal kon ais geopend worden beschouwd, toen na verschil lende toespraken de eerste (overigens honderdtallen) flesjes bier en limonade werden geledigd. De nieuwe vorm machine, een reus van ongeveer dertig meter lengte, snorrend en razend in ai zijn ingewikelde geledingen werd plechtig in bedrijf gesteld voor de be wonderende blikken van het langs- paraderende personeel. Met de aankomst van de nieuwe machine is de firma Ringers van de Meidagen van 1940 weer in zoverre hersteld, dat ze op één na alle machi nes, waarmee het bedrijf vóór de oor log werkte, terug heef!. De recreatie zaal mag in alle opzichten aan tal van bedrijven ten voorbeeld strekken. De gelijktijdige ingebruikneming van de machine en het eet- en ontspannings lokaal symboliseert het devies van deze Alkmaarse industrie: „Het bedrijf maar óók de mensen!" Om c.a. vier uur was vrijwel al het personeel, ten getale van 725 personen in het nieuwe recreatielokaal aanwe zig, om te luisteren naar de woorden, die gesproken werden tot inwijding van het practische en mooie gebouw. Als eerste sprak de heer H. Ringers, die in gedachten zijn toehoorders mee voerde naar de zenuwachtige tijd van 1940, toen de fabriek te Rotterdam ge heel vernield werd. Al het Rotterdam se personeel werd in die dagen naar Alkmaar overgebracht waar ze huis vesting en bij Ringers uiteraard werk vonden. Verder memoreerde hij de moeilijkheden van na de oorlog, toen het gehele enorme bedrijf weer moest worden opgebouwd. „Thans zijn we zover", aldus spre ker", dat op één na alle machines ver vangen zijn". Deze op één na de laat ste der Mohikanen is de geweldige vormmachine, die is opgesteld in de afdeling, waar vroeger (in somberder dagen) de gaarkeuken was gevestigd. Deze machine bezit een capaciteit, die twintig maal zo groot is als de soortge lijke machine, die door het bombarde ment van Rotterdam verloren ging. BLIJKEN VAN DANK Namens het personeel spraken res pectievelijk de heren T. Rijmer, voor zitter van de contact-commissie en Van Opstal, voorzitter van de personeels vereniging. Beiden brachten de directie dank voor dit blijk van medeleven met het personeei. Namens de bedrijfs- sportvereniging bood de heer Rijmer bloemen aan. De heer Opstal droeg de electrische klok over. die door het personeel voor de cantine werd ge kocht. De heer Th. Ringers dankte voor de hartelijke woorden, die namens het personeel tot de directie waren ge richt. De band, die is samengesteld uit per soneel van de Fa. Ringers zorgde hier na voor een stukje prima muziek, dat er direct de echte feeststemming in bracht. ALLE COMFORT Het nieuwe recreatiegebouw is in alle opzichten een voorbeeld voor tal van fabrieken. Het kan ongeveer vier honderd personen herbergen, terwijl een gezellig buffet de gelegenheid biedt aan het woord „herbergen" zijn karakteristieke waarde te geven. We hebben al eens melding gemaakt van de heer L. J. de Jong, een Alk maarder, die thans diep in de tachtig is en als jongen naar Engeland is ge gaan. Hij is daar in verloop van vele jaren als 't ware „ver-engelst", hjj spreekt het Engels gemakkelijker dan het Hollands, maar hjj is ons land en in het bijzonder onze stad nog niet vergeten. „Hiermede geef ik een beschrijving van mijn eerste bezoek in Alkmaar, na een afwezigheid van 45 jaren. Toen ik arriveerde vroeg ik de witkiel: Is dat Alkmaar? Want in mijn jeugd ging men direct van de straat door een hek op het perron in de trein en toen stond er- een diligence met een paard. Die bracht je naar de Langestraat voor 12 centen. Nu kon ik een taxi krijgen net als in Londen. Twee gebouwen herinnerde ik mij nog toen ik het station verliet. De Grote Kerk en het Stadhuis. Toen ik op Vrijdag een bezoek aan de kaasmarkt wilde brengen, moest ik een paar maal de weg vragen, want ik had de Lange straat niet meer herkend. Toen ik in Alkmaar woonde was daar in die straat niet één winkel. Wat een verandering en ook een verbetering. Destijds werd een ziek meng naar het gasthuis gedra gen in een lange mand, zoals de kaas dragers hun kazen dragen naar de schuiten. Ik herinner mij, dat als er brand was het voor ons, jongens, het grootste pleizier was de brandweerman nen te helpen pompen. Ik ging met twee Engelsen en een Amerikaan nog eon Vrijdag met de Packet boot naar Zo nu en dan komt hij ondanks zijn hoge leeftijd nog eens op zijn eentje naar de Victoriestad kijken en als hij weer thuis is in 39 Iavistock Street Bletchley Bucks kijkt hij naar Londens straten en zijn gedachten gaan terug naar het rustige provinciestadje waar eens zijn wieg heeft gestaan. Dan grijpt hij naar de pen en stuurt ons een brief half Engels en half Hollands waarin hij zijn hart nog eens uitstort en zijn verbazing te kennen geeft over een Alkmaar, dat er heel anders uitziet dan hij het als jongen gekend heeft. Zo'n brief hebben we heden weer ontvangen en curiositeitshalve zullen wij die hieronder publiceren. Hij zal voornamelijk voor onze oude stadgeno ten wel interessant zijn. Hier volgt dan het schrijven van de heer De Jong, waarvan wij met be houd van zijn eigen stijl leesbaar Nederland's hebben gemaakt. Alkmaar om de kaasmarkt nog eens te zien en hoorde, dat de boot om 3.30 te rugkeerde, zodat wij geen tijd hadden naar Bergen en Egmond aan Zee te gaan en 's avonds met de trein naar Amsterdam terug moesten. Ik raad de directie van de Alkmaar Packet aan de boot om 5 uur of 5% uur te laten varen, dan kan men rustig Alkmaars omge ving gaan zien (De heer De Jong is blijkbaar nog onwetend van het betreu renswaardige feit, dat deze boten hele maal niet meer varen. Red.). Ik veronderstel, dat de opleiding in Alkmaar nu beter is dan vroeger. Ik zag verscheidene jonge dames achter de toonbanken,' maar ik heb ook vernomen dat jonge dames op kantoren werk zaam zijn als schrijfsters, voornamelijk in Engels, want dat is tegenwoordig de voornaamste taal. Ik raad alle jonge lieden aan, als dat in hun vermogen is, ondervinding op te doen door hun va- cantie door te brengen in Londen, Pa rijs of Brussel. Ik heb dat ook gedaan. Toen ik 15 jaar was werkte ik op de drukkerij waar de Alkmaarse Courant werd uitgegeven en daar bleef ik 2% jaar. Toen 1% jaar naar Brussel en 18 maanden naar Parijs, maar mijn loon was onvoldoende, zodat ik mij in Lon den vestigde en voor journalist ging studeren. De jonge lieden behoeven niet te doen wat ik gedaan heb, maar door de wereld in te gaan krijgt men onder vinding". Aldus de brief van deze oud-Alk maarder, die daarmede opnieuw bewe zen heeft dat de liefde tot zijn vader stad ieder is aangeboren, Het gebouw werd ontworjien door de heer Bos van het Ringers' bouwbureau. De ontwerper heeft met ruimte weten te woekeren. Een laag puntdak ver- leent het gebouw een zekere intimiteit, terwijl het toch een indruk van ruimte geeft. De wanden zijn bijna geheel van glas. Gezellige gordijnen hangen voor de grote ramen, zodat er van het idee „schaftlokaal" weinig is overgebleven. De zaal is prima verwarmd, dank zij twee moderne verwarmings-instailaties. Luidsprekers op verschillende plaatsen zorgen voor een goede weergave van eventuele gramofoon- of radioprogram ma's. Alles in het ruime gebouw is even zindelijk gehouden. De vloeren glanzen en een modern stalen meifbiiair geeft het geheel een fris aanzien. Men kan de Ringers-mensen geluk wensen met zo'n gelegenheid tot recre atie. EéN TON PER UUR... De heer Han Ringers leidde inmid dels het personeel langs de nieuwste aanwinst: de geweldige vorm-machine, door de aanschaffing waarvan bijna de gehele vormerij werd vervangen. Deze reus, een product van een Franse machine-fabriek, beslaat een groot deel van de zaal, waarin vroeger het gaar- keuken-diner werd bereid. De ma chine is goed dertig meter lang en doet denken aan de machines, zoals ze in avonturen-strip-verhalen staan af gebeeld. De geweldenaar raast en giert aan alle kanten en braakt letterlijk chocolade. In twee grote ketels, die aan het deel, dat wij on-technisch de „kop" zullen noemen kookt een bruine, geu rige massa: de vloeibare chocolade. Via een transportband komt deze substan tie in een gietmachine, die de onge lijke stroom keurig verdeelt over dui- zenden kleine vakjes in de platen, die er op een band-zonder-eind onderdoor schuiven. Deze band verdwijnt in een kast, waarin de hete chocolade-massa wordt gekoeld en de hardgeworden chocolade wordt uitgestampt op losse blikken. Aan de „staart" komen deze blikken weer buiten, waar meisjes ze ledigen in speciale kisten. Een ver- pak-machine draait op onnavolgbare wijze met een capaciteit van 120 per minuut een fleurig papiertje rond eik chocolaadje en het product is bijna klaar. Geen hand is aan het product geweest, zelfs bijna geen blik heeft de chocolade kunnen raken, want het ge hele proces geschiedt binnen in een lange houten kast, die door de Fa. Buis te Alkmaar werd gebouwd. Deze machine heeft een capaciteit van twee ton klein chocoladewerk per dagWaneer een groter artikel in productie wordt genomen, produceert de geweldenaar niet minder dan één ton per uur VERNIEUWING EN UITBREIDING Terwijl de reus draait, worden be. neden in een nieuw-gebouwde ma chine-hal reeds nieuwe machines ge monteerd. In de grote ruimte, die men door het overkoepelen van een bin nenplaats heeft verkregen staan reeds twee chocoladepersen opgesteld. Bin nen een jaar zal het ook hier gonzen van activiteit. In nog grotere mate dan thans zullen Ringers' chocoladewerken over de gehele wereld worden verkocht. Ende deviezenpot zal er wél bij varen, evenals Alkmaar, dat dit enor me fabrieks-complex binnen zijn vest» heeft. Tentoonstelling Koos Stikvoort Naar wij vernemen is de tentoonstel ling van de heer Koos Stikvoort door niet minder dan 1300 personen bezocht. De schilder heeft het geluk gehad ver scheidene doeken aan belangstellenden te verkopen. Naar wij vernemen heeft ook de gemeente een schilderij aange kocht. Wij hopen weldra te kunnen melden welk doek daarvoor is uitge zocht. De slachtveemarkt van Maandag De mindere aanvoer van varkens had een prijsverhoging tot gevolg. De oorzaak van de trekkende handel moet gezocht worden in het feit, dat de verkopers be trekkelijk lange tijd vasthielden aan vraagprijzen die tot 1,80 per kg gingen. Evenals de voorgaande weken bestond er meer animo voor de vlees- dan voor de spekvarkens. Er was een ruim aanbod van zeugen. De prima kwaliteit koeien konden goed verkocht worden, tegen vrijwel ge lijke prijzen als verleden week. De overi ge dieren whren even duurder. Enkele gingen tot 2,50 per kg. De handel was matig. Het aantal nuchtere kalveren was even groter. Bij even lagere prijzen was er een goede handel. Burgerlijke Stand Geboren: Sophia C., d. v. A. van Ramesdonk en M. E. M. Groenemeijer. Neeltje, d. v. E. Lover en H. E. van der Sluis. Anna M. G., d. v. H. J. Moving en E. W. G. de Jong. Johannes F., z. v. N. C. M. Hetjnls en H. de Bo«r. pelen z. v. A. Hoffman en E. Volbeda. An- thonius A. J., z. v. P. C. Klaver en M. Meijssen. Hans J. J., z. v. J. Smit en M. S. M. Karseboom. Gehuwd: Nicolaas J. Groot en Cor nelia M. A. Praat. Jan D. Derksen eO Anna M. de Vries. Pieter A. G re id a na. en Helena J. Verboom. Voor een klein aai de vergaderzaal van Haarlem" gaf de a van de Nibeg, de het een uiteenzetting oï streven van deze v< De Nibeg is een K Bond van ex-krijgsg terneerden en gerepa streven van de Nib< tigen der materiële gen van alle Neder] zonder onderscheid die gedurende de vijand in Nederland interneerd geweest, landse en Nederland krachten in Zuid-Oc weest, van de nagel dezer personen of vs gelijkwaardige posii keerd. De Nibeg hei jaren wei wat bereil voldoende. Spreker voor van een Nederl de schrijver zich fel uit Indie gerepatrieei Ketel concludeerde 1 zekere haat bestaat, aversie. Hij zeide, d; te-gen zal strijden. H résumé vanaf de op Bond en wees op d waren bereikt. „De saamhorigheidsgevoel bij ons kunnen vinde meen secretaris. De zeer velen om advi velerlei gebied, als t dische vraagstukken, vestingsmoeilijkheden pen zijn aangegroeid en groeien nog steec beschikking over adv digen van het Indie log en raadplegen c betrokken instanties, jaar zijn ongeveer 1 maand om advies bi Nibeg heeft getrac cijfers te krijgen ovf oorlogsslachtoffers e: maar is daarin slehi slaagd. In Indie wi komstig in verhoudir troffen personen dar namelijk 60.000, terw ruim 600.000 kent. Spreker noemde v gekeerde bedragen e van vergoedingen, di ren of waar dit nog telijk moest1 gebeurei verschillende process waren en nog gevoer in overeenstemming de Bond. Hij haalde zij de Nibeg een bi regeling was gekomei en ander over het sc Gistermiddag gebei bouwwerk aan de Wi laan een ernstig ongi 40-jarige opperman ee en een gekneusde arn werkte twaalf meter en met behulp van ee er voor, dat de kruiw zand en andere benoi gebouw werden geloo van een teken bedui knecht, dat deze de n ten om het vrachtje n sen. Op een gegeven lierknecht de opperm: komen, in plaats vai De man is blijkbaar o vallen, dat de arbeidt moet beschermen. H Gemeente Geneeskunc het Centraal Ziekenh Omstreeks middel man op de Achterweg een grote plank vervoi weerde deze te hebber bij onderzoek bleek, c vreemd was van de i bouwmaterialen aan c Dezer dagen is e< aangehouden, verdachi te noemen handelinge art. 248 bis van het w recht is hij in verz gesteld. Diverse malen z binnengekomen bij dt melding wordt gemaa dwijnen van wasgoed huizen hing. Daar tex raadt de politie een wasgoed vóór het invs ternis binnen te haler AVO-teams bo wins Het was Zondag vt cesvolle dag. De dam een spannende wedstr winning op SDL. Hoe kend partij gaf, toonfc se dames meer initial daarvan is deze kle dan ook wel verdiend de prestatie van de liefst 102 werd he kansloos verslagen, de harde tegenwind s voorhoede voor de ri binnentrio Plet Pijni en Schipper stelde r combinaties de achter] steeds voor onoverkor men. De nieuwe aan lat", P. Pusch, was tant. Slechts tweemaa zijn eerste wedstrijd de rust maakte At doelpunten. De hardi oorzaak dat het slech punten bleef. Het is ti wedstrijd voor de AV punt betekent. In iede uit deze wedstrijd mi ten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1951 | | pagina 2