EEN LANGDURIGE KABINETS-CRISIS
Brood mag niet duurder worden
Hei record nog lang niei gebroken
In 1923 bleef regering
twee-en-een-halve maand
demissionair
Ministerie keurt ontwerp
Dam-monument goed
Boeren mopperen over
Nederlands eerste verkeersagent
Volksmenigten en
voetverwarmers
regeringsprijs
-
V.o#tij,axtA&&cho-ene.ti - io&fiel en êucAiig.
Scheepvaartberichten
VOCHT EN TOCHT SPANNEN SAI'zN
VRIJDAG 2 MAART 1851
(Van onze pari. redacteur)
nE KABINETSCRISIS Is reeds zijn
tweede maand ingetreden. Op 24
Januari trok de minister van buiten
landse zaken, mr. D. J. Stikker de con
sequentie uit een door zijn partijgenoot
mr. P. J. Oud, voorzitter van de fractie
der VVI), in de Tweede Kamer inge
diende motie van afkeuring tegen de
regering Drees—Van Schaik. Wei werd
de motie verworpen, doch mr. Stikker,
die zich met dit afgekeurde beleid ver
eenzelvigd had, was van oordeel, dat
hij, nn hij blijkbaar het vertrouwen van
zijn eigen partijgenoten verspeeld had,
niet langer behoorde aan te blijven. In
1948 was het kabinet Drees—v. Schaik
in zee gegaan als een vi er-partijen
regering. De stoel, waarop het zetelde,
had reeds één zwakke poot door het
aftreden op 12 October van het vorige
Jaar van de Christcljjk-historische mi
nister van Oorlog en Marine mr. Schok
king en zijn vervanging door mr.
if Jacob, die wel tot de Christelijk-
hlstorische geestesrichting behoort, doch
geen lid van de C.H.U. is. Door het af
treden van mr. Stikker brak ook een
tweede poot van de stoel. Hij kantelde
en het Nederlandse volk zat zonder een
regering, al blijft de oude ploeg de lo
pende zaken afdoen.
De pogingen van mr. Stikker, van dr.
Drees en mr. van Schaik en van mr.
Steenberghe om een nieuw kabinet
samen te stellen, mislukten en men zou
dus geneigd zijn, te zeggen, dat we nog
even ver zijn als op 24 Januari. Dat is
natuurlijk niet het geval. Door de
werkzaamheden van de niet geslaagde
formateurs is duidelijk komen vast te
staan, hoe de kaarten op tafel liggen en
met welke moeilijkheden een eventuele
volgende formateur te kampen zal
krijgen. Deze kan met de door zijn
voorgangers vergaarde kennis en met
de door hen opgedane ervaringen zijn
voordeel doen, maar dat wil aan de
andere kant geenszins zeggen, dat hij
het daardoor veel gemakkelijker zal
krijgen.
Hoe lang zal deze crisis nog duren?
Hoe lang zal ons land in deze tijd, die
om een vast, een degelijk en een doel
bewust beleid vraagt, nog een definitie
ve regering moeten ontberen? Deze
vragen zijn niet gemakkelijk te beant
woorden.
Niet de eerste keer.
JJET IS NIET de eerste keer, dat wij
voor een dergelijke situatie staan.
Ook in 1924 is lange tijd getobd om een
nieuwe regering te' formeren. De toen
aangewende pogingen zijn zelfs alle
mislukt met het gevolg, dat H.M. de
Koningin na twee en een halve maand
het verzoek om ontslag van het tweede
ministerie-Ruys de Beerenbrouck niet
inwilligde. Zij het in de verte, zou men
zelfs enige overeenkomst kunnen con
strueren tussen de omstandigheden toen
en die van nu.
In IS20 droeg de toenmalige regering
aan een interdepartementale commissie
op een plan te maken van het vloot-
materiaal, dat nog voor aanbouw in
aanmerking zou moeten komen om met
hetgeen reeds voorhanden en in aan
bouw was, te geraken tot de vorming
van een logisch samenstel der vloot.
Deze commissie kwam tot de conclusie,
dat een dergelijke vloot zou moeten be
staan uit vier kruisers,, vier en twintig
torpedobootjagers, vijftig onderzeebo
ten, vier onderzeeboten-mijnenleggers
en nog enig ander materiaal. De rege
ring nam dit voorstel over, doch met
het oog op de hoge kosten meende zij,
dat voorlopig volstaan kon worden met
de helft van het gehele bouwplan.
In April 1922 werd de behandeling
van het desbetreffende ontwerp in de
Tweede Kamer geschorst. In November
van hetzelfde jaar benoemde de rege
ring opnieuw een „Vlootwetcommissie
die in haar rapport als haar oordeel
uitsprak, dat ondanks het feit, dat de
reorganisatie der marine zich aankon
digde op een ogenblik, waarop de fi
nanciën zowel van Nederland als van
Nederlands Indie een aanzienlijk
deel van de kosten zou ten laste van
het toenmalige Nederlands-Indie komen
in uiterst zorgelijke toestand ver
keerden, de uitvoering der vlootplan-
nen niet uitgesteld behoorde te worden,
totdat het evenwicht in de financiën
zou zijn hersteld.
Het ging in die jaren dus evenals nu
in zekere zin om de opbouw van ons
defensieve apparaat. Bijna zou, wat de
commissie in die dagen schreef, voor
deze tijd bestemd kunnen wezen:
„Schier op ieder gebied kan men zon
der onherstelbare schade voor de toe
komst de staatstaak tijdelijk inperken.
Laat de behartiging van de belangen
van het onderwijs, van de volksgezond
heid, van de sociale voorzieningen te
wensen over, worden nuttige openbare
werken tijdelijk achterwege gelaten,
moeten de landsdienaren voor enkele
jaren een deel missen van wat hun in
redelijkheid geacht mag worden toe te
komen, wordt zelfs op het gebied van
de rechtsbedeling met minder genoe
gen genomen dan feitelijk nodig zou
zijn, dan zeer zeker komen ge
wichtige staats- en volksbelangen in het
gedrang, doch treden voor het land in
zijn geheel geen gevolgen in, die later
in beter dagen niet weder ongedaan
zijn te maken. Maar als wij ons in een
tijd, gelijk wij beleven, buiten de mo
gelijkheid brengen datgene te doen.
waarop onze machtige naburen het
recht hebben, in geval van een conflict
tussen hen onderling, ta rekenen, dan
schept men gevaren, waarvan de
hoogst ernstige consequenties allicht
niet zouden zijn te herstellen. Evenmin
als men wegens geldelijke bezwaren, in
de hoop dat er voorlopig wel geen
storm zal komen, ervan zal afzien een
bezwijkende zeedijk te herstellen, even
min kan men op het gebied der defen
sie om financiële redenen het minimum
achterwege laten van wat voor de hand
having van d„ ingegriteit van de Staat
onafwijcbaar is".
Ook toen een tekort.
70ALS THANS om een samenstel van
maatregelen gevraagd wordt, ten
einde tot evenwicht in de defensieve en
de overige uitgaven te komen, het grote
tekort op onze betalingsbalans en op de
Staatsbegroting weg te werken of al
thans in te krimpen en tot een verho
ging van de productie en de export te
geraken, zo kwam het de Vlootwet
commissie ruim vijf en twintig jaar ge
leden noodzakelijk voor, dat de rege
ring aan de Staten-Generaai een gespe
cificeerd en duidelijk toegelicht pro
gram zou voorleggen van de maatrege
len, die zij onafwijsbaar achtte om de
budgetten van Nederland en van Indie
weer op een gezonde grondslag te vesti
gen, een programma, waarmede zij zou
staan of vallen
Er is in 1923 heftig in de Tweede Ka
mer over de Vlootwet gediscussieerd.
De protestantse groepen ter rechter
zijde waren voor aanneming, de linker
zijde was ertegen. De rooms katholieken
waren verdeeld; de meerderheid ging
onder aanvoering van Nolens met' de
regering mee, doch de minderheid
tien man sterk, onder aanvoering van
mr. van Schaik, dezelfde, die nu met dr.
Drees een vergeefse poging heeft aan
gewend om ons land uit de impasse te
helpen was ertegen. Deze r.k. min
derheid gaf de doorslag. De Vlootwet
werd op 26 Oct. 1923 met vijftig tegen
negen en veertig stemmen verworpen.
Alleen de Chr. historische heer Gerret-
son was afwezig.
Reeds dezelfde avond bood het kabi-
net-Ruys de Beerenbrouck zijn ontslag
aan. De Koningin verleende de eerste
opdracht tot de formatie van een nieuw
kabinet aan de rooms-katholieke voor
zitter der Tweede Kamer, de heer Koo
len, die zelf voor de Vlootwet had ge
stemd. Constitutioneel bezien, zou een
opdracht aan de heer Van Schaik -juis
ter geweest zijn.
De heer Kooien stuitte op de anti-
revolutionnaire eisen en moest de op
dracht op 24 November, dus een maand
na de verwerping der Vlootwet, terug
geven.
Vervolgens verzocht de Koningin aan
jhr. Beelaerts van Blokland, toen diplo
matiek hoofdambtenaar aan het depar
tement van buitenlandse zaken, een
extra-parlementair kabinet te vormen,
doch deze formateur had evenmin suc
ces. Hij werd al vrij spoedig van zijn
opdracht ontheven.
Het ging niet door.
ALS BEWIJS van de moeilijke positie
waarin men was geraakt, moge gel
den, dat het enige tijd duurde, voordat
voor de derde keer een opdracht werd
gegeven; rleze werd toen verstrekt aan
de rechtse partijen, waarvoor de drie
leiders der fracties van deze partijen in
de Tweede Kamer zouden optreden. Dat
was wel een zeer uitzonderlijke en be
denkelijke staatsrechtelijke figuur. De
Christelijk-historische moesten er dan
ook niets van hebben, zodat deze benoe
ming niet is doorgegaan.
Er bleef de Koningin niet veel meer
over dan het ontslag van het kabinet-
Ruys de Beerenbrouck te weigeren. Op
7 Januari 1924 werd daarvan medede
ling gedaan. De kabinetscrisis was
daarmede zij het op een niet geheel
bevredigende wijze ten einde.
Wij willen allerminst suggereren, dat
het thans weer zo zal lopen. Er zijn
uiteraard wezenlijke verschillen tussen
de situatie in 1923 en die van nu, al was
het alleen maar de reden van aftreden,
doch wel leek het ons interessant nog
eens in de herinnering terug te roepen,
hoe men ook vroeger wel voor zeer
langdurige kabinetscrises heeft ge
staan. Het record is op het ogenblik ze
ker nog niet gebroken.
De burgemeester van Amsterdai
mr. Arn. J. d'Ailly, heeft van het mi
nisterie van Onderwijs, Kunsten ei
Wetenschappen de mededeling ontvan
gen van het besluit, waarbij goedkeu
ring wordt gehecht aan het ingezon
:ien ontwerp van een op de Dam ti i
Amsterdam op te richten Nationaal, j
Gedenkteken Oorlog en Verzet 1940-
1945. Het ontwerp is van de beeldhou
wer John Raedecker en de architect
J. J. P. Oud.
Griekse oorlogsslachtoffertjes in Zuid-Wales
Schiedamse distillateur tot
drie maanden veroordeeld
De Rotterdamse rechtbank veroor
deelde de 46-jarige distillateur W. E.
H. M. M. uit Schiedam tot een ge
vangenisstraf van drie maanden. Hu
zou o.a. in 1945 op een buitengewoon
aangiftebiljet zijn zuiver inkomen ove-
1941, 1942 en 1943 onjuist hebben 'n-
gevuld. Ook zou het in September '4?
opgegeven vermogen van f 480.273 94
niet juist zijn en verder zou de opge
geven winst over 1944 en van 1 Janu
ari tot 1 September 1945 resp
f 51.477.80 en f 1.000 niet kloppen. De
eis luidde zes maanden.
(Van onze speciale verslaggever.)
Verkeersagenten zijn er om het ver-
beer te regelen, maar niet om vekeers-
cpstoppingen van brote omvang te ver
oorzaken. Toch heeft de gepensionneer-
de brigadier van politie, Gerrit Brink-
mna in Amsterdam deze zonde op zijn
geweten. Hij zegt zelf, dat door zijn
toedoen een volksmenigte zich verza
melde, zoals zelfs bij de kroningsfees
ten in 1948 niet voorkwam.
Wat was Gerrit Brinkman's zonde?
Erg simpel. Hij werd op 3 December
1912 als Nederlands en Amsterdams eer
ste verkeersagent geplaatst op de Nieu
we Zijds Voorburgwal achter het pa
leis op de Dam.
De nieuwe verschijning in de toen
ai drukke straten van onze hoofdstad
verwekte een grote sensatie, welke niet
weinig verhoogd werd door de zonder
linge zwart-wit gestreepte manchet om
des dienders rechterarm en zijn als van
een begrafenisondernemer zwart ge
schoeide handen.
Het in een oogwenk onstane oploopje
groeide uit tot een ware volksmassa en
verkeersagent Gerrit Brinkman moest
het veld ruimen. De eerste poging van
de overheid om het verkeer te regelen
was hopeloos mislukt. Maar zij hield
vol en ten slotte wenden de Amsterdam
mers aan verkeersagent Brinkman en
zijn wat later aangestelde collega's. Hun
aok was in die dagen zo mogelijk nog
zwaarder dan thans.
Een verkeersagent, die niet over grote
lichaamskracht beschikte, was onge
schikt voor zijn werk, want er moes
geworsteld worden met koetsiers, be
stuurders van handkarren en met onwil
lige fietsers.
De nu tachtigjarige Gerrit Brinkmn
heeft in zijn ruim 31 jarige loopbaar
bij de Amsterdamse politie heel wat
meegemaakt Het publiek was aanvan
kelijk geneigd de verkeersagenten als
onnutte lastposten te beschouwen.
Tram weigerd
Op een goede dag stopt een tram via'
voor Brinkman en weigerde hardnekkig
zijn bevel om door te rijden op te vol
gen. De trambestuurder had opdracht
een proces-verbaal uit te lokken over de
vraag, of de verkeersagent wel bevoegd
was het verkeer te regelen. De tramweg
maatschappij verloor gelukkig het pro
ces.
Agent Brinkman was getuige bij de
steeds toenemende motorisering van het
Amsterdamse en andere politiecorpsen.
Zelfs de oude politiebrik, de bij iedere
Amsterdammer bekende arrestantenwa
gen, een rijtuig met paard, moest ten
slotte het veld ruimen voor een auto. 1
En 1924 werd een proef genomen met
electrische voetverwarmers in het weg
dek ten behoeve van verkeersagenten.
Ze bevielen niet erg, want het gebeurde
wel eens, dat de schoenzolen van een
agent finaal doorbrandden en ten slotte
werden zij afgeschaft. Maar het liedje:
„Diender, O diender, regel het verkeer.
Je hebt nu toch zeker geen koude voe
ten meer", was geboren.i
Brigadier Brinkman, wiens gezond
heid nog weinig te wensen overlaat,
heeft grote belangstelling voor de ver
keersproblemen, waarmee onze hoofd
stad nog te kampen heeft, want hij
denkt met veel genoegen en een tikje
weemoed terug aan de tijd. dat hij aan
de oplossing ervan zelf een steentje be
droeg.
(Eigen bericht).
0EZER DAGEN circuleerde een be
richt, dat dertig procent van de uit
gezaaide wintertarwe mislukt zou zijn
tengevolge van het zeer natte najaar
en de buitengewoon slechte weersom
standigheden in de winter. Er werd
aan toegevoegd, dat een aanmerkelij
ke uitbreiding van het tarwe-areaal tot
stand zal moeten komen, wil dit jaar
nog een besparing op de import van
broodgraan worden verkregen. Bij in
formatie bleek ons, dat de suggestie
omtrent de oogstmislukking niet waar,
of op zijn minst overdreven is. Ten
aanzien van het tweede punt deelde
men ons mede, dat het streven van >e
minister er op gericht is, wei degelijk
de import van broodgraan te vermin
deren.
Teneinde dit laatste te bereiken is
reeds geannonceerd, dat de subsidie
bonnen van tien gulden per 100 kg op
buitenlands graan geleidelijk zullen
worden ingetrokken. Verwacht mag
dus worden, dat de notering tien gul
den hoger zal worden.
Bij voldoende levering van hier te
lande verbouwd graan, zal de belang
stelling voor het buitenlandse goed
wellicht, afnemen. Met dat oogmerk
propageert minister Mansholt een zo
ruim mogelijke bebouwing van de
grond. Reeds mag tarwe niet meer als
veevoeder verwerkt worden. En voorts
is aangekondigd, dat bij voldoende uit
zaai van zomertarwe gerst en haver
vrij zullen blijven. Bij onvoldoende op
brengst zullen tevoren bekendgemaak
te quanta gerst en haver ingeleverd
moeten worden tegen een door de re
gering vastgestelde prijs.
De marktfluctuaties zijn oorzaak, dat
er individueel nogal wat stemming is
tegen deze maatregelen. De gerst en
haver noteren momenteel resp. onge
veer 36 gulden per 100 kg en 35 gul
den per 100 kg. Daartegenover is voor
de tarwe een richtprijs vastgesteld van
f 23.50 per 100 kg. De animo om gerst
en haver uit te zaaien is begrijpelij
kerwijs heel wat groter dan die :m
tarwe te verbouwen. Verscheidene
bouwboeren wachtten reeds met de
uitzaai tot de richtprijs bekend werd
En sindsdien wordt er zo hier en daar
nogal wat gefulmineerd.
Minister Mansholt ^heeft echter eeu
sterke troef in handen. Die troef is het
algemeen belang. Met de kracht van
zijn gehele persoon vecht hij ertegen, dat
de broodprijs verhoogd zou moeten
worden. En uit persoonlijke ervaring
zegt hij, dat de boeren uit kunnen ko
men met de door de regering vastge
stelde prijs.
OOK KABINETSCRISIS IN
ITALIË?
Het Italiaanse kabinet wordt meteen
crisis bedreigd. Bij de stemming over
een wet ter vergroting van de rege
ringsbevoegdheid op economisch ge
bied heeft namelijk een groot deel
der 305 christelijk-demoeratische afge
vaardigden in de kamer, die 574 leden
telt, met de communisten en uiterst
linkse socialisten tegen de regering ge
stemd. De regering behaalde slechts
een meerderheid van zestien stemmen.
De Gasperi heeft verklaard, dat het
kabinet vastbesloten is zijn verplich
tingen tegenover Italië en de bondge
noten van het Atlantisch Pact na te
komen en de binnen- en buitenlandse
defensie te versterken. Hij gaf te ken
nen, dat de regering zal aandringen op
aanvaarding van haar herbewapenings
program ten bedrage van 250 milliard
lire. Hierover zal de volgende week
door het parlement worden gestemd.
Een aantal verminkte Griekse oor-
logsslachtoffertjes werd door de
bewoners van de stad Barry (Z.
Wales) liefderijk opgenomen. De
bevolking schonk kunstledematen
en hartelijkheid, waardoor zij deze
kinderen weer een blijde toekomst
gaf. Binnenkort zullen zij weer
naar hun vaderland terugkeren,
met welk feit zij nu hun hart aan
de bevolking van Barry verpand
is, maar matig zijn ingenomen.
Controle op Amerikaanse
export naar Sowjetunie
Het Amerikaanse ministerie van han
del heeft de export van niet strategi
sche goederen naar de Sowjetunie en
de landen van het Sowjetblok onder
controle gesteld. Er werd reeds enige
tijd controle uitgeoefend op de export
van strategische goederen naar die
landen.
Parlementslid bschuldigd
van omkoperij
David van Heerden, nationalistisch
lid van het Zuidafrikaanse parlement
die tijdens het bezoek van de Engels^
koninklijke familie in 1947 burgemees
ter van Pretoria was, is Woensdag
avond onder beschuldiging van omko
perij gearresteerd.
In de afgelopen maand zijn reed
acht personen, onder wie zes raadsle
den, te Pretoria voor hetzelfde gear
resteerd. Van Heerden is tegen beta
ling van een borgsom van vijfhonderd
pond sterling tot 2 April weer vrijge
laten.
MOTORORDONNANS VERONGELUKT
Gistermorgen is de 22-jarige motor-
ordannans van de luchtmachtstaf H. C
C. Deckers uit Hilvarenbeek nabij het
viaduct over de Rijksstraatweg tè Was
senaar dodelijk verongelukt. Hij botste
in volle vaart tegen een tankauto, die
onder het viaduct uitkwam. Doordat
dit viaduct hem het uitzicht belem
merde kon het slachtoffer niet tijdig
uitwijken.
Er was een tijd, dat een schoen
sterk en zwaar moest zijn en
vooral een dikke zool moest heb
ben. De eis van heden echter is:
soepelheid. De Nederlandse
schoenfabrikant heeft zich aan
die eis aangepast en veelal wor
den de schoenen van soepel, sterk
bovenleer gemaakt, dat geen
voering behoeft. Het boven- en
onderwerk zijn er op berekend,
zo weinig mogelijk weerstand te
bieden bij.de vele duizenden pas
sen, die wij dagelijks maken.
De beige pump (onderaan links)
is gemaakt van zgn. Snowcalf,
ongevoerd en uiterst buigzaam.
De schoen met de vierkante uit
snijdingen (rechts boven) is een
instep, een type, dat in velerlei
variaties gebracht wordt met
lage- of sleehakjes tot geheel
plat toe, de zgn. flats. Het san
daal-type wint steeds meer veld.
In het vooorjaar en in de zomer
zult U het in tal van variaties
kunnen bewonderen. Foto rechts
onder toont een soort in zwart
lak met dikke kurkzool en links
boven een zeer gekleed model in
bruin suède met hoge hak. Schoe
nen met open hiel en teen spe
len een grote rol. Beige, grijs en
in mindere mate blauw met daar
naast een weinig groen en gee
vormen het kleurenprogramma
van het dam^f-schoeisel voor het
komende voorjaar.
Aagtekerk» 28-2 van New York naar R'
dam Alderamin, 28-2 van Duinkerken naar
Le Havre Alpherat, 28-2 van Durban naar
Lorenzo Marquez Aalsdijk, 28-2 van Tampa
te New Orleans Amsteldijk, 28-2 van New
Orleans te Antwerpen Arendsdijk, Melbourne
R'dam pass. 28-2 Gibraltar Amstelland,
28-2 van Buenos Aires te A'dam Amedijk,
R'dam—Mexico, pass. 28-2 Ouessant Aludra»
1-3 van Dinkerken te Cuba Amstelkerk, A'
dam-W.-Afrika, 1-3 te Antwerpen Baara,
28-2 van Corral naar Ttalcahuano Benne-
kora, 1-3 van Chili te A'dam Bloemfontein,
28-2 van Kaapstad naar Teneriffe Bosch
fontein, Beira—A'dam, 27-2 te Tang Brit-
sum, Duinkerken—Madagascar, pass. 28-2 Kaap
Bougaroni Caltex The Hague (t), 28-2 van
R'dam naar Sidon Cistula (t), Abadan
Madras, pass. 28-2 Ras Alhadd Cottica»
A'dam—W.-Indie, 25-2 te Paramaribo Etre
ma (t), Suez—Miri, pass. 1-2 Perim Erinna
(t), Chittagong—Miri, pass. 28-2 Belawan
Friesland, 24-2 van Mobile naar New Orleans
Gaasteïkerk, A'dam-Philadelphia, pass. 28-2
Kaap Race Grootebeer (emigranten), A'dam
—Sydney, pass. 28-2 Kaap Carbon Groote-
kerk, A'dam-Beira, 28-2 te Dar es Salaam
Haarlem, A'dam—W.-Indie, 28-2 van St Eusta-
tius naar Laguaira Hercules, 28-2 van A'
dam naar Levant Java, New York-Sura-
baja, 1-3 van Djeddah naar Aden Jupiter,
28-2 van A'dam naar Italië Kedoe, R'dam—
Singapore, 1-3 te Penang Kertosono, Dja-
karta—R'dam, 28-2 bij Sabang - Kota Baroe,
2C-2 van New York naar New Orleans
Leerdam, R'dam—New York, pass. 28-2 Bischop
Rock Lievevrouwekerk, R'dam—Calcutta,
1-3 v.m. te Madras Lombok, Vancouver—
Perzische Golf, 27-2 van San Francisco naar
Manila Luna, 28-2 van Calamaaa naar Cata-
colo Maashaven, Buenos Aires—R'dam, 28-2
van Sa i Nicola Marken, 26-2 te Lobito
Macoma (t), 28-2 van Tarakan naar Sydney
Malvina (t), Mena al Ahmadi-Yokohama, pas».
28-2 Singapore Mapia, A'dam—Makassar,
28-2 van Djakarta naar Semarang Marie-
kerk, Japan—R'dam, pass. 28-2 Gibraltar
Matula (t), Tripoli—Le Havre, pass. 28-2 Oeus-
sant Mitra (t), 28-2 van Melbourne, 1-3 te
Portland Meerkerk, ,27-2 te - Adelaide
Metula (t), 1-3 v.m. van Tripoli te Le Havre
Nestor, R'dam—Aligers, pass. 28-2 Kaap de
Gata Noordwijk, 1-2 van Ceuta te R'dam
Oranje, 1-3 van A'dam te Djakarta Perna
(t), 1-3 v.m. te Balik Papan verwacht Prins
Willen* IV, R'dam—Barcelona, 28-2 van Vigo
naar Malaga Prins Willem II, bestemming
veranderd, gaat naar Baltimore in plaats van
Norfolk, bevindt zich 1-3 ca. 375 mijl zuid
oost van Kaap Sable Riouw, Surabaja—A'
dam, 1-3 v.m. te Genua Rijnland, A-dam—
Buenos Aires, 1-3 n.m. te Rio de Janeiro
Ridderkerk, 28-2 van Kaapstad te Walvisbaai
Rotti, A'dam—Hollandia, pass. 28-2 Kaap
Guardafui Rossum, 28-2 van R'dam te Se-
tubal Schiedijk, 28-2 te Galveston Soest-
dijk, 28-2 van Surabaja te New York Som-
melsdijk, 27-2 van New Orleans te Houston
Stad Vlaardingen, 28-2 te Narvik, ca. 1-3 naar
Vlaardingen of R'dam Sibajaïc (emigranten),
R'dam—Melbourne, 28-2 500 mijl noord-west
van Kaap (Australië) Singkep, Makassar—
A'dam, pass. 28-2 Djeddah Sliedrecbt (t),
28-2 van Abadan naar Bandarmashur Ta-
rip. (t), 28-2 van Aruba naar Piraeus Trom
penberg, Bremen—Houston, pss. 28-2 Keywest
Tabinta, A'dam—Surabaja, pass. 28-2 Kaap
de Gata Tero, R'dam—Buenos Aires, 28-2
van Antwerpen Teucer, 28-2 van Hongkong
naar Surabaja Tomori, R'dam—Balik Papan,
28-2 van Panarukan naar Makassar Veen-
dam, 28-2 van New York naar Bermuda
Waal, A'dam—W.-Indie, 28-2 te Maracaibo
Wieldrecht (t), 1-3 v.m. van Lyttleton te Pa-
lembang Willem Ruys, Djakarta—R'dam,
pass. 28-2 Ouessant Wins urn, 1-3 van San
Ju an naar A'dam.
om U het leven ondraag'ijk te maken.
Maar als U Akker's Kloosterbalsem in
huis hebt behoeft U geen vocht of tocht
te vrezen. Wrijf bij het eerste optreden
van spierpijn, stramheid of rheumatiek
Uw spieren met de heerlijk verwar
mende en diep doordringende Akker'»
Kloosterbalsem, het ideale middel waar
van al drie geslachten zeggen: „Geen
goud zo goed". Ook als wondbalsem bij
snij- en brandwonden: zuiverend, ont
smettend en genezend.
(Advertentie, In». Med.)