Réii Voorbarig optimisme over plannen van Stalin d Gabriela": 'n typisch Duitse film Nicolaas Beets: Een aangenaam mens Cultureel Nieuws AMSTERDAMS PODIUM Schimmen van de Nieuwendijk Alkmaar en Heiloo lagen hem na aan het hart Op vrijersvoeten in Heiloo f V* f v fSpl Ervaringen niet in overeenstemming met de gunstige aanwijzingen Enig juiste houding: rustig afwachten E* ZIJN zeker dingen te vermelden, die een wat rooskleuriger kijk op de situatie rechtvaardigen. Bijzonder interessant is in dit opzicht een be richt uit Berlijn, volgens hetwelk com munistische Duitse leiders met iets van berusting in hun gezicht verklaren, dat zij de regeringsbaantjes, welke zij nu bekleden, spoedig zullen kwijtraken in een verenigd democratisch Duitsland Daaruit ware te concluderen, dat het de Russen ernst zou zijn met de hun toegeschreven plannen, in ruil voor de (gedeeltelijke) ontwapening van Duits land concessies te doen, die herstel van de Duitse eenheid onder een democra tisch bewind mogelijk kunnen maken. Met wat goede wil is ook het zwijgen van Stalin over Duitsland in zijn in terview met de Prawda in deze zin uit te leggen. Dat zou dan te verkla ren zijn uit de begrijpelijke wens, niet reeds bij voorbaat dus vóór een nieuwe conferentie der Grote Vier Zijn kaarten in het Duitsland-spel uit te spelen. CABINETJEN ZARAH LEANDER TERUG OP HET WITTE DOEK i ZATERDAG 8 MAART 1951 IIONDERD JAAR geleden verscheen de derde druk van het toen reeds be- roemde boek de „Camera obscura" van Hildebrand, achter welk pseudoniem de Leidse student Nicolaas Beets zich verscholen had. Een derde druk, die ge woonlijk niets bijzonders betekent. Doch in dit geval maakte het Nederlandse publiek kennis met „De familie Kegge", ,,'s Winters buiten" en „Gerrit Witse". In de vorige drukken schreef Hildebrand op zijn bekende schalkse toon over de familie Stastok, Nurks (dat onaangename mens in de Haarlemmerhout) en het diakenhuis-mannetje. Tot vandaag zijn er veertig herdrukken van de „Camera" geweest. Verschillende malen werd het boek, dat Potgieter „kopieer- lust des dagelijkschen levens" noemde, geheel of gedeeltelijk vertaald in het Frans, Duits, Engels, Italiaans, Hongaars en de eenheidstaal Volapuk. gen binden. Herhaaldelijk logeerde hij ftp veel middelbare scholen is de „Camera" een gehaat boek. Het wordt de leerling voorgeschoteld als 'n heerlijk pasteitje, terwijl het voor onze moderne, critische geest dikwijls een „taaie bout" schijnt. We missen in de „Camera" het explosieve van de ver- amerikaanste climaxen van tegenwoor dig. We noemen Hildebrand te senti menteel, te gezapig. Men verwijt hem soms, dat hij niet werkt met machtige liefde en geweldige haat, doch juist de kleine hoogtepunten in het vlakke alledags-bestaan van zijn tijd voor de lens van zijn camera neemt. Wat is in feite de betekenis van het Diakenhuis-mannetje, dat spaart en vergaart voor een „eigen doodshemd"? Het is een brokje tragiek uit een klein grauw leventje. Juist voor zulke dia kenhuis-mannetjes bleef Hildebrand staan en richtte het scherpziende, soms onbarmhartige oog van zijn camera op het grote in dit kleine. „Fideelste broeder". DEETS moet een aangenaam mens zijn weest. Ds. Hasebroek (die onder het pseudoniem „Jonathan" de verhalen bundel „Waarheid en dromen" schreef) noemde hem „de fideelste broeder, die men zien kan". Hij ontving Beets graag in de pastorie te Heiloo, in de vrien denkring, die bekend bleef onder de naam „de kring van Heiloo". Hiertoe behoorden o.m. de Alkmaarse Truitje Toussaint en de Alkmaarder Hofdijk. Maar er waren liefelijker en hechte re banden, die Beets aan Heiloo gin- ten huize van zijn studievriend Jhr. Van Foreest, op Huize Nyenburgh. En hij kreeg er een der meisjes: Aleide, lief. Hasebroek beschrijft hem dan als een „echte oud-vrijer die altijd veel van bruiloften houdt". Beets in Alkmaar. QOK IN ALKMAAR vertoefde Beets dikwijls. Zijn naam blijft vooral aan deze stad verbonden door de redevoe ring, die hij uitsprak, toen koning Wil lem III op 8 October 300 jaar na het ontzet de eerste steen legde voor de fundering van het op te richten Victo- riabeeld. Het is te begrijpen, dat Beets de koning toen ook herinnerde aan een der voorvaderen van zijn vrouw, de pensionnaris der stad Jhr. Nanning van Foreest, die „tijdens het beleg ten pa- piere bracht wat de voorgaande dag aan geheugenis waardigs had opgele verd". Acht dagen na het beleg de kruitdamp hing nog rond de wallen schreef deze in het Latijn het ..Kort verhaal der Belegering" en bood dit de „Grootachtbare raad en 't volk van Alkmaar" aan. Beets was in de omgeving van Alkmaar geen onbekende. Om dat te beseffen behoeft men slechts zijn te aandoenlijke verhaal van Teun de Jager in de „Ca mera" op te slaan. Het drama speelt immers in het toentertijd „armelijke SchoorI". Maar het is vooral Heiloo waar Beets' naam voortleeft. Is de tegenwoor dige bewoonster van Huize Nyenburgh, mevrouw A. van Foreest-Beets, niet zijn kleindochter? DIAKENHUISMANNETJE .tragisch (Van onze diplomatieke medewerker). gTAAT DE SOWJET-UNIE op het punt zich militair en politiek gesproken dan uit Europa naar Azië terug te trekken? Een knappe commentator als de Amerikaan Walter Lippmann acht het niet onwaarschijnlijk en te onzent gaat dr. Van Blankenstein nog verder: hij ziet in de herhaalde (zij het ook on waarachtige) loochening van de zijde der Sowjets, dat zij steun zouden verlenen aan de communistische strijdkrachten in Korea, een aanwijzing, dat de Russen zich zelfs in Azië neutraal zouden wilen houden op alle plaatsen, waar een di recte botsing met de Westerse mogendheden mogelijk is. Toch, met alle eerbied voor de kennis van deze deskundigen, is het moeilijk hun optimisme ten volle te delen, hoe gaarne men het ook zou willen. kingen of erger nog. Alles zal ten slotte afhangen van de stemming, waarin de Russische gedelegeerden zich aan de vergadertafel zetten. En indien de aanvallen, welke de Russen in de laatste weken tegen het Westen gericht hebben, 's Kremlins stemming van het ogenblik Weerspiegelen, zijn de vooruitzichten niet best. Ernstig bedoeld? Zeker, het is mogelijk, dat de Rus sische scheldpartijen in de recente io ta aan Engeland en in het interview van Stalin slechts voor binnenlands gebruik bestemd en daarom geen al te betrouwbare gids zijn. De Russische leiders zijn ook zeker in staat, hun stemming, zo Rit dienstig aan hun doel hinden is, van vandaag op morgen te veranderen. De twee belangrijkste vragen moeten echter nog beantwoord worden: Wen sen de Sowjets een nieuwe conferen tie werkelijk? En wensen zij, dat de ze succes heeft? Is het antwoord NICOLAAS BEETS .fideel. Nieuw spel? Aan de andere kant echter zijn er evenwel, zo niet meer aanwijzingen- die slechts pessimisme wettigen. Sinds het einde van de oorlog heeft Moskou met steeds weer andere middelen ge tracht, geheel Duitsland onder zijn in vloed te brengen. Door mislukkingen heeft het zich nooit laten ontmoedi gen. Wie garandeert, dat wij thans niet voor een nieuwe, geraffineerder poging in die richting staan? Het is natuurlijk hoogst onwaarschijnlijk, dat de West-Duitsers en de Westerse mo gendheden zich door welke concessies van Russische zijde ook zouden laten bewegen tot een politiek, die de Sow jets de toegang tot het Ruhrgebied en de Duitse Noordzeehavens zou openen. Maar de vraag is maar. of men daar in het Kremlin even sterk aan twij felt. Optimisme heeft men voor het begin van elke conferentie der Grote Vier kunnen waarnemen. De ervaringen echter moet veeleer een waarschuwing tegen optimisme zijn Twee van de zes totnutoe gehouden conferenties waren een succes (die over de vredesverdra gen met de satellietstaten en die over de opheffing van de Berlijnse blokka de), maar de overige waren misluk- [JET IS zeer verheugend te horen, dat er Nederlandse artisten zijn, die cok in het buitenland grote successen oog sten en erkenning van hun talent ont moeten. De chansonniere Georgette Hagedoorn heeft zich in Frankrijk en met name in Parijs een uitstekende ambassadrice van haar vaderland ge toond. Na een kort optreden in de licht stad voor besloten kring, kreeg zij van Micheline Grandier een uitnodiging om midden Februari eens een weekje op haar „thé's" te komen zingen. Geor gette Hagedoorn greep deze invitatie met beide handen aan. Het ene weekje werden er twee, ja zelfs drie. Als het aan Micheline Grandier had gelegen, was Georgette tot Pasen in Parijs ge bleven, dat wil zeggen tot de sluiting van het seizoen bij „Chez Micheline Grandier". Deze week kwam zij voor een op treden voor de Amsterdamse Volksuni versiteit even naar ons land. Zij bleek verrukt over de introductie van Mi cheline Grandier en de collegialiteit van de Franse collegae. Zij vertelde eerst met kloppend hart te zijn opge treden omdat de Parijzenaars nu een maal verwend zijn, maar toen men haar toejuichte en zij in „Une semaine de Paris" haar foto zag met het on derschrift: „De grote Hollandse artiste had bij Micheline Grandier een groot succes", had zij het gevoel voor een examen te zijn geslaagd. Georgette Hagedoorn treedt er elke dag tussen vijf en negen uur een half uur op. waarbij zij een zestal chansons zingt Ze heeft in haar repertoire ook een Gronings liedje opgenomen. op 21 Maart verschijnt de laatste ro man van de onlangs in Home over leden Amerikaanse schrijver Sinclair Lewis, in welk boek onder de tite) „World so wide" een liefdesgeschiede nis in Italië wordt behandeld. Op 25 Maart is het 150 jaar geleden, dat de befaamde Duitse dichter en roman schrijver Novalis, schuilnaam voor van de romantische droom „Die bleue Friedrich von Hardenberg, de groot- Blume", te Weissenfels overleed, ste dichterlijke geest van de roman- Van 10 tot 17 Maart wordt in ons tiek, die vooral bekendheid verwierf land een z.g. Ierse Week gehouden o.a. door zijn „Hymnen an die Nacht" en met een tentoonstelling van werken zijn onvoltooide roman „Heinrich von van Ierse schilders in het Amsterdam- Qrterdingen" met het fraaie symbool se Stedelijke Museum, SINCLAIR LEWIS liefde in Italië.. ,neen", dan is er niets, dat de Wester se mogendheden op het ogenblik zou den kunnen doen om een goed resul taat te verzekeren. Dat zal misschien eerst mogelijk zijn, wanneer hun de fensieplannen zjjn voltooid. „To wait and see" is daarom voorlopig nog de houding, die men tegenover de toe komstige ontwikkeling behoort aan te nemen. gCHIETEN, OOK MET EEN geweer, is een sport. Dat wil zeggen: zo lang die sport in de duinen wordt be dreven als tijdverdrijf of als oefening van een vast oog. Schieten is voorts sport op de kermis. Het is echter zeer bepaald geen sport meer, als de mens (waarvan gezegd is in het oude Boek dat hij naar Gods beeld geschapen werd) tot schijf dient. Er zijn vele menselijke schietschij ven, op 't ogenblik. Overal in de we reld smeult en vonkt het en schiet de ene schutter op de andere. Een hard en bloedig spel. Het allerhardst en allerbloedigst op Korea. Daar kon men de laatste dagen staaltjes van lezen In de buitenlandse pers, en ook een paar in de binnenlandse. Sommige er van gaan eon mens door merg en been. En van de week spraken we in Amster dam iemand, die zo het een en ander omtrent die frisch-fröhliche Korea- Krieg afweet. Als je die dingen hoort geloof je niet meer in dit bijbelverhaal, dat vertelt van de mens, aan God ge lijk. Het is in ieder geval m o e i 1 ij k er in te geloven. \\/IJ KAUWDEN een broodje in een cafétaria op de Nieuwendijk en la zen een Korea-verhaal dat was geti teld: de ontmenste oorlog. Toen we 't, uit hadden, smaakte het brood niet meer. We gingen maar naar buiten en liepen daar over de Nieuwendijk. Het was omtrent 7 uur en opge wekte mensen liepen overal in de straat of verdwenen in de bioscoop. Niemand dacht aan Korea, waar zo'n UET CABINET, dat in sichself weer sooveel hockjens heeft hadt dan na yslyck veel ghekraeck de langhsten tyd gheleefd. Het wierd te oud, sey vader Oud, de basis was niet goet. (wat men aan 's fiscus' percament edoch niet mereken doet!) Driemael wierd er een nieuw gh<Aouwt en driemael was het mis, hetwelck seer sneu veur d* formateur en tevens scheepsrecht is. Maer 't schip van Staet wordt thansch al weer ter hellingh neergheset en Romme smeert de glybaen in, naer 'ck hoop met gladder vet. En slaeght hy niet, regheerderen, aenvaerdt dit wys advies: hier is uw nieuwe cabinet, dat ick het meest verkies. Aen 't roer en piaetst men Fanny Koen. Sy werekt op snelle voet, terwyl de aether-pater Loop op „Volkshuysvesting" moet. Veur onderwys biedt men den heer Piet Backer eene stoel; een willekeurig demonteur vindt in „O.G." een doel. En economisch is Oom Jan, die thansch ter lommerd troont en seecker oock wel gaern' met steeck en loon „het Pleyn" bewoont. Aen landbouw doen we stracks niet meer; we draayen alles door, De doordraay-seetel blyft dus vry: ick weet er nyemant voor. Voor „Buytenlant" wordt aengesocht die goeye tante Post, (Met seegels-veur-het-Cabinet, als het veel duytjens cost). Het binnenlant vereyst thansch wel een goet-gespierde hant. Hy moet een soort Camera syn. Is Alva nogh in 't lant? En veur Financiën, eilacie, hoe langh soght ick daernaer: Eilaes, ick vondt gheen wreeder man, dus houdt u Lieftinck maer. THOMASSIUS ^LI.E CRITICI TEZAMEN KUNNEN nog zo vaak beweren, dat in een film de acteur heel niet belangrijk is, het bioscooppubliek heeft altijd zjjn voor keur voor films met bepaalde acteurs beleden en zjjn „sterren" gehad. De sterren-cultus is vooral bevorderd door Hollywood, waar stelselmatig, dank zij een zeer behendige marktverkenning en een geraffineerde propaganda, bepaalde filmspelers naar voren geschoven werden, tot ze de afgoden werden van de bioscoopganger. Gloria Swanson, Rudolf Valentino en uit later tijd Mariene Dietrich, Bette Davis, Jeanette MacDonald of Clark Gable waren enkele namen, die vóór de oorlog kassuccessen garandeerden. Europa lag in dat opzicht ver achter bij Amerika. Hier was de film aanvankelijk nog niet zo volkomen op de smaak van het publiek afgestemd, de filmers hadden ook nog idealen van artistieke aard. Maar de concurrentie van Hollywood werd te groot en zo schonk Frankrijk aan de film-fans zijn Jean Gabin pn Duits land naast een Willy Birgel vooral een Zarah Leander. JN DE JAREN kort vóór de oorlog van haar moeder. Maar het ideaal laat steeg haar ster ongekend snel en zich niet verwerkelijken: de onafhan- hoog en in Nederland won zij het ten kelijk geworden dochter ziet niet in, slotte in populariteit zelfs van de mees- waarom nu opeens haar moeder recht te Hollywoodse filmsterren. Zarah werd zou hebben op dochterlijke liefde en voor de gemiddelde bioscoopbezoeker wil haar eigen leven in vrijheid blij de vrouw uit duizend en wanneer zij in ven leven. Bovendien komt ook de va- een film met haar donkere, gesluierde der nog moeilijkheden scheppen. Bij stem een harer chansons zong, klonk de scheiding was Gabriela's dochter na afloop dikwijls in de bioscoopzalen aan hem toegewezen, maar Gabriela een frenetiek applaus op. „Körperlich- ontvoerde het kind. Dank zij de louche keit" en „Sehnsucht" bracht zij ill practijken van een nachtclubexploitant, overvloedige mate op het witte doek, voor wie Gabriela werkte, komt hij met Germaanse nadrukkelijkheid en eindelijk het adres van zijn dochter te dik sentimenteel pathos, maar niette- weten en dan poogt hij met zijn rijk- min in brede kring haast zwijmelend dommen het meisje aan zich te binden, gewaardeerd. vergeefs overigens. Gabriela is een ge- Bijna zes jaren hebben we het zon- broken vrouw, nu heel haar moeilijke der deze Duitse-Zweedse moeten stel- leven schipbreuk dreigt te lijden door len. In 1944 verliet zij Duitsland om de te grote onafhankelijheidszin van naar haar vaderland terug te keren, haar dochter, naar wier liefde zij zo- Sindsdien gingen er nogal wat wilde zeer hunkert. Er grijpt een goede vrien- geruchten. dat zij lid geweest zou zijn din in en vertelt de dochter van de op- van de Duitse geheime dienst of dat offeringen en het leed van de moeder, zij juist voor de geallieerden gespion- 't Is een Duitse film: niemand zal het neerd zou hebben. Maar ten slotte ver- derhalve verwonderen, dat bij de kerst- zonk zij in vergetelheid. Ze heeft 't boom ten slotte moeder en dochter el- blijkbaar toch niet zonder schijnwer- kaar vol begrip en liefde vinden pers en publiciteit kunnen stellen. In Zweden, waar ze niet zo gezien is, kreeg ze bij de filmindustrie geen J-IET GEGEVEN van „Gabriela" komt r0' van deze door "et noodlot triest be- ii. l' SDeelde vrouw brenet Zarah Leander Zarah Leander en Vera Molnar als Gabriela en haar dochter in de film „Gabriela" het verhaaltje met zijn lieve happy-en- ding, zo is ook het spel, dat nog volko men de sfeer ademt van de voor-oor- logse Duitse film-kitch met haar zwa re burgerlijke romantiek. Siegfried Breuer, 'n acteur die eens ontegenzeg gelijk kwaliteiten had, maar volkomen is vastgelopen in zijn type van louche charmeur, is hier nog verreweg het boeiendst als de onaangename vader. De meisjesrol wordt met routine, maar zonder overtuigend te kunnen zijn, ge speeld door Vera Molnar. Carl Raddatz ziet men als een aan de drank verslaafde ongelukkige minnaar van Gabriela. In de schijn van kans en zo keerde ze terug in grote trekken overeen met dat sPeelde vrouw brengt Zarah Leander naar Duitsland. En nu is ze dan weer van Shaw's „Mevrouw Warren's be- J*!6' kaar zeer beperkte en oppervlak- op het witte doek terug, juist als vóór drijf". Ook daar een vróuw, die ter wil- acteertalent bijzonder wemig le van haar dochter - ten dele althans overtuigingskracht op, maar ze is m 1944. obscure practijken bedrijft, maar deze film nog even pikant-somber en p ABRIELA" heet haar nieuwe film. het zonder de zo hevig verlangde lief- week-hartstochtelijk als vroeger en bo- Die Gabriela is een gescheiden de dezer al te onafhankelijk geworden vendien zingt ze met dezelfde aan drama en weemoed verknochte stem een vrouw, die om haar dochtertje een critische dochter moet stellen. Een man als Shaw kon een dergelijk hachelijk ook hier verschillende liedjes, gegeven werkelijk nog laten leven, van „Gabriela" zal het derhalve nog wel zijn figuren karakters maken en van doen: sinds 1944 is er wel het een en hun noden werkelijkheden, maar in de- ander in onze wereld veranderd, maar haar ideaal verwezenlijken: voortaan ze film wordt dit nergens bereikt. Het helaas niet de smaak van de grote mas- leven aan de zijde van haai' dochter, on-echte druipt gedurig van deze rol- sa bioscoopgangers. En (mitsdien) Zarah die tot dusver in een pleeggezin ver- prent, die uitsluitend stroperige sen- Leander ook niet. bleef ,niet# wetend ven d« levenewijs timentaliteit voorschotelt. Zo klef als LONG-SHOT. goede opvoeding te kunnen geven als zangeres optreedt in obscure nachtclubs Wanneer deze arbeid haar financieel onafhankelijk heeft gemaakt, wil zij paar millioen nièt-schietenden bezig zijn het leven te zoeken, maar alleen de dood vinden. Er i s geen leven daar. Noch in het Noorden, noch in het Zui den. Voor de bioscopen hingen vlam mende plakkaten met mooie meisjes in weinig kleren. En met flinke jongens. We stonden voor één van die theaters en gaapten naar het geweldige affiche, dat de gehele gevel bedekte. We lazen op die gevel: Sabra, de vjjand gaf 10.000 dollar voor hem dood of levend. We lazen: Mike; de Amerikaan se kapitein. Hij deed alles voor geld. We lazen: David; hij had niets te verliezen, maar alles te winnen. We lazen: Kurta; 'ondergronds strijder, de vijand kende wel zijn kracht, maar niet zijn gezicht. We lazen: MacCarthy; de Ier, geen gevaar was hem te groot, geen onderneming te gevaarlijk. We zagen op dat affiche, dat er in die film fris van de lever werd gescho ten. Iets in ons appelleert aan schie ten; dat is waarschijnlijk het manne tjesbeest van tienduizend jaar gele den, dat óók,al zo graag de knots met stenen punten op de schedel van zijn buurman deed neersuizen (met excu ses aan mijn voorvader in die verre ljjn!). We aarzelden. Toen lazen wa echter nóg iets op die gevel: „Als bij zondere attractie in het programma speelt Bernard Drukker op het Nieu we Pijploze Orgel: „Intermezzo Orien tal". Ogenblikkelijk stortten wij ons daarop naar binnen. J-JET WAS eigenlijk helemaal niet zo'n gekke film, maar er werd wel hard en veel in geschoten. De schiet-scènes waren niet van de lucht en ze vormden hoogtepunten van spanning. Het pu bliek leefde zeer mee. De jongens in de parterre hijgden van emotie. Zo ook de meisjes daar. Oók een paar jonge tjes van de Pollux, het opleidingsschip, die zeker een vrije avond hadden. Oók een stel matrozen van de marine. Oók wat zeer jeugdige soldaten. Er zaten misschien vierhonderd men sen in die bioscoop en vierhonderd paar ogen zwelgden in de schietpar tijen. Al die ogen van al die Jansens en Pietersens en Klaassens. Allemaal bovenstebeste brave mensen. „Jansens" noemt Toon Hermans ze, in z'n beken de liedje. Op datzelfde ogenblik zagen duizen den andere Amsterdammers andere films, waarin iets minder hard, of nóg harder, werd geschoten. Want wat is 'n film, waarin niet geschoten wordtl Een laf, kleur- en zouteloos onding. Voor heit geschiet in die film begon, speelde de heer Bernard Drukker op z'n Pijploze Orgel dat Oosterse Inter mezzo. Ach zo romantisch, ach zo sen timenteel. En dat alles ter inleiding van dat schieten dat daarna kwam. Het was tragi-komisch dat de heer Druk ker z'n recital besloot met „De Heilige Stad". Nee, het was niét tragi-komisch. Het was ronduit duivels: Maar ik denk dat de heer Bernard Drukker daar geen weet van heeft gehad, die avond. En op geen enkele avond, daarvoor en daarna. JJAARNA liepen we langs allerlei bioscoop-gevels op de Nieuwendijk, in de Kalverstraat, de Ceintuurbaan en daaromtrent. U moet er eens op let ten, hoe verbijsterend veel daar op die gevels buiten (en op de films binnen) wordt geschoten. En overal zitten jon ge mensen en kinderen, die het mooi en spannend vinden. En die er van dro men óók eens zo'n geweer, zo'n jungle karabijn of alleen maar een revolver tè mogen vasthouden. Neeniet om te doden. Natuurlijk niet. Alleen om het schieten. Maar ze weten niet dat er precies één stap ligt tussen dat spel en dat andere, dat in Korea gespeeld wordt. Met nauwelijks spel-régels. En met een paar millioen 't leven zoeken den, volledig buiten-spel staande. En in Vietnam. En hier en daar in Noord- Afrika. Zeker, een spel. Er is toch nog nooit oorlog verklaard? Wij geloven, dat het een goede sani taire maatregel zou zijn, indien er in die Amsterdamse bioscopen (en niet alleen daar!) iets minder werd gescho ten. Er zijn ten slotte veel te weinig mensen die geen last hebben van de lokroep van hun verre, verre voor vader met de knots. De meesten voelen in aanleg iets voor dat spel, dat de duivel uitvond en wij perfectionneer- den. Wjj hebben een zwak voor mensen die moedig zijn, die de vrees niet ken nen, al heeft een groot wijsgeer dan ook gezegd dat de moed de minst edele menselijke eigenschap is. Wij hebben iets tegen het doden zoals dit geschiedt in het praeludium tot een mogelijke Derde Wereldoorlog, dat gespeeld wordt in Korea, maar niet op een Pijploos Orgel. Het begint op de bioscoopgevels van de Haarlemmerstraat en de Nieu wendijk, waarachter al die Jansens zit ten te kijken. Zoals iedere avond een paar honderdduizend volksgenoten achter andere gevels in andere steden van ons vaderland zitten. Het eindigt op de slagvelden. Op slagvelden zijn nooit Pijploze Orgels. Daar pijpt alleen de dood z'n danse macabre; de minst romantische aller dansen. ANTHONY VAN KAMPEN. wie verder denkt/ koopt motvrij

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1951 | | pagina 5