at
Vrachtautovervoer wordt geregeld
pl&mae
w!.
Engeland vraagt goede diensten
van andere landen
De V.S. willen samenwerking met
rest van vrije wereld
Nederlandse automobilisten zijn
ontstellend nonchalant
SEN
HET
Mr. Spitzen, de man op de achtergrond
iweede Kamer over wet
inzake wegvervoer
Van de Wadden
tot hei IJ'
Candidaat - notaris
pleegde fraude
Aantal gevallen mindert
De Prins bracht studie
bezoek aan Groningen
Truman weer candidaat
voor het presidentschap?
I
Stadsnieuws Alkmaar
In de blijde sfeer van een Weense
wals en operette
Training terwille van onze levensstijl
Franse trawler met
45 man vergaan
Executie veroordeelden
van Landsberg uitgesteld
In 1952 beperkte
D.E.-tractie
Er was niets meer aan toe
te voegen
VRIJDAG 35 MEI 1951
*'»?e
o$ia
lichte werk-
a, 16 jaar.
T uur Stu-
en ZONEN.
ti
:l
oen »s
i geen
nschaf-
nemen
:ekere.
leding,
jrc/f er
jrc/l er
Hij stelde zich op het standpunt, dat
de concurrentie-voorwaarden voor de
Nederlandse Spoorwegen (voor wat 't
ATO-vervoer betreft) t - voor het par
ticuliere vervoer gelijk moeten z-4n.
Waar de ATO zich een zekere positie
heeft veroverd, zal zij deze dienen te
behouden, maar waar particuliere
diensten aanwezig zijn, zullen deze
van de ATO geen bijzondere concur
rentie mogen ondervinden. Tegen het
opkopen van particuliere ondernemin
gen zou de minister zich verzetten, zo
verklaarde hij.
(Van onze parlementaire redacteur)
De man op de achtergrond in de Tweede Kamer-vergadering van Donderdag
middag was mr Spitzen, de minister van Verkeer en Waterstaat in het vorige
kabinet Zonder dat hij erbij was en zonder dat het uitdrukkelijk werd uitge
broken heeft hij de lof te incasseren gekregen, die voortsproot uit de overeen-
Stemmin» die tussen de Kamer en de tegenwoordige minister van Verkeer en
Waterstaat de heer Wemmers over het wetsontwerp tot regeling van het vervoer
van goederen met vrachtauto's bleek te bestaan. Dit door ir. H. Vos opgestelde
en door mr Spitzen gewijzigde wetsontwerp kreeg minister Wemmers Donder
dagmiddag te verdedigen. Hij had daarmede geen moeilijke taak.
Hierbij sloot aan zijn verzekering,
dat van hem zelfs geen koude nationa
lisatie of socialisatie te verwachten
was.
De minister deelde mee. dat hij in
overleg getreden is met de sociaal
Economische Raad over de instelling
van een commissie voor vervoers
vraagstukken, welke commissie zal
kunnen adviseren over de richtlijnen,
die voor de commissie, die de vergun-
ningn uitgeeft, zullen moeten gelden.
Bezwaren opperde de bewindsman
tegen het aanwijzen van de colleges
van Gedeputeerde Staten als beroeps
lichamen en tegen het uitreiken van
vergunningen voor onbepaalde tijd in
plaats van voor tien jaar.
Bij de verdere besprekingen nam hij
een amendement van de antirevoluti-
onnaire heer Algera over, om een ver
tegenwoordiger van Gedeputeerde
Staten aan de vergaderingen van de
vergunningen-commissie te doen deel
nemen, wanneer vrachtauto-kwesties,
zijn provincie betreffende, worden be
handeld.
Een tweede amendement-Algera om
de delegatie van bevoegdheid aan de
Rijksinspecteurs te doen geschieden
volgens in een algemene maatregel
van bestuur te stellen criteria en
niet bij algemene of bijzondere mach
tiging nam de Kamer aan met 39
tegen 21 stemmen, nadat enkele leden
hun argumenten voor en tegen had
den laten horen.
Voorts nam de heer Wemmers o.a.
over een amendement van de heer
v. d. Heuvel (KVP), dat beoogde een
wat positievere aanduiding in de wet
op te nemen van wat de richtlijden
voor de commissie-vergunningen moe
ten inhouden.
Wat de geldigheidsduur van de ver
gunningen betreft, had de Kamer de
keus tussen drie mogelijkheden: 1.
duur tien jaar (de wens van de minis
ter) 2. onbepaalde geldigheidsduur
na tien jaar, indien de vergunning
houder, daarom verzoekt, tenzij het
algemeen vervoersbelang zich ertegen
verzet of de houder in de afgelopen
termijn zijn vervoersplicht niet is na
gekomen (amendement-v. d. Heuvel).
Lang is door een aantal afgevaardig
den over de aantrekkelijkheden en de
bezwaren van deze mogelijkheden ge
il
Het
(Vervolg van pag.
(Katholieke) Nieuw
1)
Noordhol-
lands Dagblad kwam gistermiddag met
een artikel, waarin een ernstig verwijt
tot de burgemeester van Alkmaar wordt
gericht. Onze collega heeft er misschien
verstandig aan gedaan, zo laat naar de
pen te grijpen de boosheid is daar-
doo in ieder geval aan hem voorlopig
voorbijgegaan.
Hij schrijft het volgende:
„Hoe meer het gerucht groeit rond
het z.g. geheime rapport over de uit
komsten van de tentoonstelling „Van de
Wadden tot het IJ", des te meer moe
ten wij het betreuren, dat de burge
meester destijds meende niet te moe
ten ingaan op het door ons namens de
Alkmaarse pers tot hem gerichte ver
zoek, de pers over de inhoud van dit
rapport in te lichten. Dat inlichten be
hoefde nog niet direct in te sluiten een
of andere publicatie over de inhoud;
immers, men kan de pers, juist door
haar het een of ander mede te delen,
ervan te overtuigen, dat het algemeen
belang ermee gediend is, dat over een
bepaalde kwestie juist niet geschre
ven wordt.
„Hoe het zij, de pers werd niet inge
licht en zo kregen de geruchten steeds
meer vorm.
„Het rapport werd aan de Raad over
gelegd in verband met de f27.000, die
de gemeente moest betalen als garantie
voor het tekort op de exploitatie der
tentoonstelling; en aan de Raad was
omtrent dit rapport geheimhouding op
gelegd.
„Daar de f27.000 van gemeentewege
verstrekt zijn, nemen wij aan, dat er
niets onregelmatigs is geschied.
„Maar waarom dan zo geheimzinnig
met dat rapport?
„Het werd aan het Dagelijks Bestuur
van de Federatie t^r inzage gegeven;
wij vragen ons af, wa' blijft er dan van
de geheimhouding over? Is de Raad in
zo'' geval nog wel gebonden aan zijn
plicht tot geheimhouding?
„Vreemd is het, dat bij dit ter in
zage geven aan de Federatie de voor
waarde werd gesteld, dat de directeur
er geen kennis van mocht nemen. Eer
stens had het dagelijks bestuur van de
Federatie, dat verantwoordelijk is voor
het beleid van de directeur, deze voor
waarde o.i. niet mogen accepteren.
Overigens waarom mocht de direc
teur van de inhoud geen kennis ne
men?
„Wordt er soms iets ten nadele van
deze directeur in gezegd, of wordt er
critiek geleverd op zijn beleid als di
recteur?
„Dan moet hij de gelegenheid krij
gen zich te verdedigen. Bovendien be
denke men, dat niet hij alleen, doch
een driemanschap, waartoe ook de
lieer De Munk, directeur van het
Sportpark behoorde, met de dagelijkse
leiding der tentoonstelling belast was
Dat dus critiek op het beleid ook cri
tiek is op het beleid van dit drieman
schap; en bovendien op het bestuur
van de Federatie, dat voor het beleid
van zijn directie aansprakelijk is. Een
reden te meer om klare wijn te schen
ken en te voorkomen, dat het gerucht
nóg grotere vormen gaat aannemen."
Tot zover het Nieuw Noordhollands
Dagblad, waarmede wij het volkomen
eens zijn. Precies hetzelfde hebben wij
reeds eerder geschreven. Het resultaat
is bekend
discussieerd, waarbij de minister een
pikant nootje in het debat bracht door
mede te delen, dat hij nog wel zou
zien, wat hem te doen stond, als het
amendement-Algera werd aangeno
men. Schorsing van de beraadslagin
gen, gevolgd door intrekking van het
wetsontwerp? Zo ver kwam het niet.
Het amendement werd verworpen.
Het wetsontwerp werd tenslotte, zij
het ook op vele punten geamendeerd,
aangenomen.
De Kamer heeft tenslotte nog een
begin gemaakt met de behandeling van
een wetsontwerp, boudende voorzie
ning in het bestuur van de gemeente
Finsterwolde.
Na een onderzoek door de Haagse
politie en de rijkspolitie is ingesloten
en voorgeleid de 47-jarige candidaat
notaris uit Scheveningen E. L. N. P.
Hij wordt van ernstige fraude ver
dacht ten nadele van personen, wier
vermogen hjj beheerde. P. zou zijn
slachtoffers met zorg hebben uitgeko
zen. Het betreft hier twee dames in
ruste en een kleine zakenman, die door
P. voor een bedrag' van f 10.000 zouden
zijn benadeeld.
P., die er vier auto's op na hield,
heeft bekend. De gepleegde fraude
heeft hij in de loop van een jaar be
gaan.
Oliegeschil nadert hoogtepunt
Perzië stelt ultimatum aan de ,,Anglo-lranian"
Engeland heeft verschillende landen, zoals India, Pakistan, Irak en Frankrijk
verzocht, hun goede diensten te verlenen, opdat toenadering in het oliegeschil
met Perzie wordt bereikt, zo verluidt te New Delhi. Te Londen legt men deze
stap zo uit, dat om aanwending van diplomatieke invloed en om een „sympa
thieke belangstelling" is verzocht. Er is niet verzocht om tussenkomst. De lan
den, wier hulp is gevraagd, hebben over het algemeen belang bij de Perzische
olie. Zij hebben merendeels toestemmend geantwoord.
Kabinetscrisis in Teheran?
Intussen zijn duizend man van de
geconsigneerde Britse parachutisten
Donderdag voor 72 uur met insche
pingsverlof gezonden. De anderen zul
len later gaan. De mannen weten niet,
waarheen zij na afloop van hun verlof
zullen worden gezonden. Zij hebben
uniformen gekregen, zoals die door
gaans in het Midden-Oosten worden
gedragen en hun is medegedeeld, dat
zij „bruine knieën zouden krijgen".
De Perzische regering heeft de An-
glo-Iranian medegedeeld, dat zij binnen
zes dagen al haar bezittingen moet
overdragen. Doet zij dit niet, dan zal
de regering ze zonder meer overnemen.
De olieindustrie in Perzie zal worden
geëxploiteerd door een lichaam, dat
Nationale Perzische Oliemaatschappij
zal heten. De Anglo-Iranian zal scha
deloos worden gesteld.
Overigens schenkt de Perzische rege
ring ernstig aandacht aan het Britse
aanbod, om een missie naar Teheran te
zenden voor besprekingen over de
voorgestelde nationalisatie. De pre
mier, Mossadeq, schijnt er tegen te zijn
maar zijn rechterhand, Hoessein Makki,
de secretaris van de raad voor de na
tionalisatie, keurt het goed. In Tehe
ran wordt ernstig gesproken over de
mogelijkheid van een kabinetscrisis in
De pokken ie Tilburg
Donderdag werd in Tilburg weder
om geen nieuw geval van pokken ge
constateerd. Deze stilstand strekt zich
thans uit over een periode van negen
acht reenvolgende dagen. Woensdag
werd een patiënt uit St. Michielsgestel
als genezen uit het ziekenhuis te Til
burg ontslagen. Er bevinden zich thans
nog 18 patiënten in verpleging. Ook
werden gisteren weer vijf z.g. con
tact-gevallen uit de quarantaine
inrichtingen naar huis gezonden Nog
26 personen, die tot de „contact
vevnllen" behoren, bevinden zich in
ze inrichtingen.
Opmars tegen agressie
Voor eerste maal hulp aan
Palestina en Arabische landen
de eerstvolgende dagen. De Sjah volgt
de gang van zaken nauwlettend. Ver
wacht wordt, dat hij nog een vooraan
staande rol zal gaan spelen bij een re
geling van het geschil.
Ir. F. Q den Hollander verklaart:
Zij wagen hun leven op onbewaakte overwegen
De signalen worden genegeerd
Ir. F. Q. den Hollander, de president
directeur van de Nederlandse Spoor
wegen N.V., heeft een open oog voor de
gevaren van de onbewaakte overwegen.
Met totale opheffing van dat gevaar
zjjn zulke kapitalen gemoeid, dat hier
aan niet gedacht behoeft te worden.
Dit is eenvoudig een onbereikbaar
ideaal. En daarom moge er voor de
automobilisten slechts één devies gel
den: „Kijk uit!"
De kruisingen van rail en weg blij
ven nare dingen. Ze zijn onvermijde
lijk. De spoorwegen doen wat mogelijk
is, om de onbewaakte punten overzich
telijk te maken. Maartegen de non
chalance. waarmee een groot aantal
automobilisten rijdt, is geen kruid ge
wassen.
Bij Hollandse Rading, waar een flik
kerlicht-installatie is met een halve
boom, rijdt minstens de helft van de
automobilisten door het onveilig sig
naal. Men vraagt er eenvoudig om, ver
morzeld te worden. Fantastisch docu-
mentatie-materiaal staat ons daarvoor
ter beschikking, aldus de heer Den
Hollander op de conferentie te Hoorn.
Ieder ongeluk wordt nauwkeurig on
derzocht. Maar U zou schrikken, wan
neer U wist onder welke uitzonderlij
ke omstandigheden de mensen zich dik
wijls onder de trein werpen. Gemid
deld drie ongevallen per dag gebeu-
In zijn toelichting op het plan voor
„wederzijdse veiligheid", waarmee, zo
als in ons blad van gisteren gemeld,
acht en een half milliard dollar is ge
moeid, zei president Truman tot 'iet
Congres, dat dit geld nodig is om de
Sow jet-leiders er toe te brengen hun
politiek van aggressie te laten varen
„Geen enkel systeem, dat gebaseerd is
op slavernij en terreur, kan lang weer
stand bieden aan de geweldige energie,
die loskomt bij de opmars van de vrij
heid", aldus de president. Truman gaf
toe, dat het succes van zijn plan niet
absoluut verzekerd was, maar hij
waarschuwde het Congres, dat de vre
de nimmer bereikt zou kunnen worden
als Amerika zich wilde isoleren of een
politiek van toegeven zou gaan vol
gen. „Het Amerikaanse volk zou een
zeer groot gevaar lopen als het alleen
tegenover Rusland kwam te staan. Om
aan dat gevaar het hoofd te bieden
moeten de Verenigde Staten met de
rest van de vrije wereld samenwerken"
Het voor economische hulp aan West-
Europa gevraagde bedrag van 1.650
millioen dollar zou in de eerste plaats
moeten dienen als „ondersteuning van
de uitgebreide krachtsinspanningen
Prins Bernhard heeft Donderdagmor
gen in het Groningse stadhuis kennis
genomen van de openbare, culturele en
sociaal-economische toestand van stad
en provincie Groningen. De vijf spre
kers, die hierover een redevoering hiel
den werden ingeleid door de commis
saris der Koningin in de provincie Gro
ningen, de heer E. H. Ébels. Na de uit
eenzettingen door de sprekers ontspon
zich een levendige discussie, die door
de Prins werd geopend.
In het Provinciehuis werd ZKH ver
volgens een lunch aangeboden, waarna
het gezelschap 's middags vertrok naar
liet zogenaamde Westerkwartier van de
provincie Groningen. Hier had de Prins
een bespreking met de burgemeesters
uit de omgeving, die hem hun proble
men voorlegden. Te Marum legde ZKH
een krans aan de voet van het gedenk
teken voor de gevallen illegale strijders.
Ten slotte bezocht de Prins in de stad
Groningen nog de nieuwe woonwijken
Des avonds heeft ZKH in een open rij
tuig een rit gemaakt naar de sociëteit
van het Groningse studentencorps Mu-
tua Fides, waar de Prins geïnstalleerd
werd als ere-lid van de studentenrijver-
eniging De Rijelub.
voor de defensie" van de landen van
het plan-ktarshall.
Het is de eerste maal, dat president
Truman gelden wil besteden voor hulp
aan de Arabische landen en Palestina.
Hiervoor zou een bedrag van 125 mil
lioen dollar worden uitgetrokken.
President Truman heeft op zijn we
kelijkse persconferentie geen recht
streeks antwoord gegeven op de vraag,
of hij zich bij de presidentsverkiezin
gen van het volgende jaar candidaat
zal laten stellen. Hij heeft echter we)
verklaard, dat het tumult over het
ontslag van generaal MacArthur geen
invloed zou hebben op zijn beslissing
in dezen.
(Advertentie, Ing. Med.)
HOV wijdde concert aan
de lichte Muze
Dirigent Marinus Adam en de H.O.V.
hebben ons gisteren in 't Gulden Vlies
weer een zeldzame concertavond ge
boden, welke geheel aan de Weense
sfeer en mentaliteit was aangepast. Dat
wilde zoveel zeggen, dat we niets dan
charmante en vreugdebrengende mu
ziek te horen kregen.
Zo maakten de Alkmaarse muziek
minnaars voor de eerste maal kennis
met de Symphonie no. 6 in c gr. terts
van Franz Schubert (1797—1828), de
geniale melodie-vinder, die reeds op
een en dertig-jarige leeftijd overleed.
De muziek van deze symphonie is meer
absoluut dan romantisch. Dirigent
Adam hield met dit feit ter dege reke
ning en gaf van het werk een prach
tige, doorzichtige vertolking. Terecht
werd hier het orkest in de hulde be
trokken.
Goede vertolking
Hierna zong Dora Schrama met or
kest-begeleiding „Der Hirt auf dem
Felsen" van Schubert, dat zij op enkele
scherpe vocalen na zeer goed vertolkte.
Antoon Strikkers speelde de clarinet-
solo in dit werk voortreffelijk.
Na de pauze verkeerden we in het
klank-idioom van de bezielde wals-
koningen en operette-componisten. De
bekende Walzertraum-ouverture van
Oscar Strauss werd in volledige bezet
ting en met een flair gespeeld, waar
menige operettevereniging jaloers op
zou zijn. Onmiddellijk na deze verove
rende ouverture volgde de wals „Neu
Wien" van Joh. Strauss, de componist
voor wie de driekwaartsmaat voldoen
de scheen te zijn om geniale dingen te
doen.
Daarna zong Dora Schrama „Warum
hast du mich nach geküsst?" uit „Frie-
derike" en „War'es auch nichts als ein
Traum" uit „Eva" van Franz Léhar.
Hier was Dora Schrama beter op dreef
en had bij het pubilek zeer veel succes.
Het „Intermezzo" uit „1001 Nacht" van
Joh. Strauss werd in één woord voor
treffelijk gespeeld. Een brillant slot
vormde het geestige stuk „Indigo und
die 40 Rauber", eveneens van Joh.
Strauss.
Ook de componisten, die de luister
aars geen problemen stelden, zoals de
musici uit de beroemde Strauss-familie,
zijn van betekenis en daarom kunnen
we de H.O.V. voor dit muziekfeest van
de lichte muze erkentelijk zijn. Het
publiek reageerde zeer enthousiast en
dirigent Adam werd tot driemaal toe
teruggeroepen. Het succes van de HOV
deze avond was weer een prachtig plei
dooi om van dit orkest „het" provin
ciale orkest te maken Ms.
Alkmaarders nemen deei aan
Elfstedentocht
Maandag vertrekken twee leden van
„De Jeep" naar Leeuwarden, om deel
te nemen aan de Friese Elfstedentocht.
Het parcours is gelijk aan hetgeen 's
winters de schaatsenrijders afleggen en
bedraagt pl m. 200 km. Deze afstand
moet in vijf dagen volbracht worden.
Staatssecretaris Henderson over Ombrelle''
De Engelse staatssecretaris voor de luchtvaart, A. J. Henderson, die een
inspectiereis langs de Westeuropese luchtbases maakt, is uit Wiesbaden in ons
land aangekomen. Hij bezocht enige vliegvelden en liet zich in gunstige zin uit
over het verloop van de oefening „Ombrelle". In zijn gezelschap bevond zich
ook de Engelse onder-staatssecretaris voor de militaire luchtvaart, A. Crawley.
Hij verklaarde, dat de oefening gehouden wordt om te zien in hoeverre de lucht-
defensies van de deelnemende landen als één luchtmacht optreden. Ten slotte
wees de onder-staatssecretaris op het grote nut om de burgerbevolking in te
schakelen bij de luchtwaarneming, zoals dit reeds in Engeland gebeurt.
Lof voor de Nederlandse
organisatie
Later op de dag verklaarde Hender
son op het vliegveld Welschap bij Eind
hoven, dat hem in Nederland vooral
het systeem van tanken getroffen had.
„Het is het beste, dat ik ooit gezien
heb bij de luchtmacht, verklaarde hij,
en wij zullen aankoop er van in En
geland overwegen". Sprekend over de
oefening „Ombrelle" zelf, gaf hij als
zijn menning te kennen, dat Engeland
zijn soldaten niet traint om ze een oor
log te laten beginnen, maar om zijn
deel bij te dragen tot het verstevigen
van de Westerse democratie en de Wes
terse levensstijl. „Oefeningen als deze",
zei hij, „werken mee tot de integratie
van de Westeuropese luchtverdediging
en die kant moeten wij toch zeker op"
Bij „Ombrelle" vielen Donderdag
vliegende reuzenforten begeleid door
„Wellingtons" en „Mosquitos" in alle
vroegte doelen in de omgeving van Pa
rijs, Brussel en Straatsburg aan. Ame
rikaanse, Deense, Belgische, Franse,
Britse en Nederlandse jagers voerden
op de binnen vliegende formaties hevi
ge aanvallen uit. Een communiqué ver
meldt, dat er meer bommenwerpers on
derschept werden dan Woensdag.
Twee Franse trawlers zijn Donderdag
nabij Newfoundland in de mist met el
kaar in aanvaring gekomen, waardoor
een van de schepen „Ginette le Borgne"
geheten, met 45 man aan boord naar
de diepte verdween.
Een Frans fregat, de „l'Aventure",
zoekt naar overlevenden van de ramp,
maar men vreest, dat het aantal doden
groot zal zijn.
Een Amerikaans districtsgerechtshof
te Washington heeft bevolen, de exe
cutie van de zeven Duitse oorlogsmis
dadigers, die in de gevangenis te
Landsberg op hun dood wachten, tot
Dinsdag a.s. uit te stellen Het Ameri
kaanse ministerie van buitenlandse za
ken heeft de uitvoering van het vonnis
vervolgens voor onbepaalde tjjd opge
schort.
Op het laatste moment werden nog
van verschillende kanten stappen ten
gunste van de veroordeelden onderno
men. De Amerikaanse advocaat van
een hunner herinnerde bij MacCloy
aan een eerderingediend gratiever
zoek. De Westduitse vice-kanselier
Bluecher zond in zijn hoedanigheid
van partijleider der vrije democraten
een telegrafisch verzoek om uitstel
van executie aan de bevelhebber der
Amerikaanse strijdkrachten in Europa,
Thomas Handy.
Intussen betrokken Amerikaanse mi
litairen Donderdagochtend wachtpos
ten langs alle wegen, die naar de ge
vangenis leidden. Familieleden van de
veroordeelden verbleven de gehele dag
in de vesting, om afscheid te nemen
Het vonnis zou hedennacht ten uitvoer
zijn gelegd, waarna hedenmorgen de
begrafenis zou plaats vinden.
Het bericht van de opschorting be
reikte de veroordeelden twee uur
voordat zij zouden worden opgehangen
Juristen te Washington verwachten,
dat de executies nu tenminste tot de
herfst van de baan zullen zijn. De ad
vocaat Magee, die deze uitspraak van
het districtsgerechtshof heeft uitge
lokt, kan nog appèl aantekenen bij het
Amerikaanse hof van beroepen en
daarna bij het Hooggerechtshof.
ren er bij onbewaakte overwegen in
ons land. Het zal nog wel erger wor
den. Tenzij het Nederlandse volk ein
delijk eens discipline gaat tonen. Het
is bitter dit te zeggen. En hard. Maar
het is zo. Er wordt onverantwoordelijk
gereden.
Mr. Jonker uit Anna Paulowna be
streed deze visie met verwijzing naar
een onbewaakte overweg in het traject
Den HelderAnna Paulowna. Het is
een levensgevaarlijk punt, dat ik bQ
voorkeur 's avonds vermijd, zei mr.
Jonker. Met een snelheid van 80 km
per uur en bijna onverlicht komt de
trein daar plotseling om de hoek kij
ken. En om 11.45 's avonds vertrekt uit
Den Helder steeds een goederentrein,
waarmee het publiek onmogelijk be
kend kan zijn. Waarom wordt er niet
voorop de locomotief bijvoorbeeld een
felle schijnwerper met een gekleurd
licht geplaatst? vroeg de heer Jonker.
Ir. Den Hollander bestreed de visie
van de heer Jonker met verwijzing
naar zijn documentatie-materiaal. De
meeste ongelukken op onbewaakte
overwegen gebeuren daar waar, en op
die tijdstippen, dat de omstandigheden
ideaal zijn. Voorzieningen op het oude
materiaal, dat binnenkort uit de roule
ring genomen zal worden, zijn econo
misch niet meer verantwoord.
(Vervolg van pagina 1)
Spreker ging in op de bijzondere fa
cetten, die het spoorwegverkeer in dit
licht te zien geeft tegenover andere
takken van vervoer en concludeerde
daarbij o.a., dat het spoorwegnet niet
evenwichtig is, omdat een verbinding
GroningenRodeschool een onverge
lijkbare grootheid is tegenover het
naar lengte gelijkwaardige traject Am
sterdamWeesp. Daarnevens geldt, dat
een spoorman investeert voor een pe
riode van ongeveer dertig jaar, een
veel langere termijn dus dan weg- en
luchtverkeer, die hooguit met een pe
riode van tien jaar mogen rekenen.
Dit maant tot de grootst mogelijke voor
zichtigheid, ook als we nu nieuw ma
teriaal gaan kopen voor BergenAlk.
maar. Daar zullen we minstens vijf en
twintig jaar mee moeten gaan rijden.
Dergelijke problemen kunnen niet met
een protest-meeting worden opgelost.
Klachten
De klachten, die de heer Den Hol
lander bereikt hadden, waren van
drieërlei aard. Ten eerste betroffen zij
de wijze, waarop de dienst in het alge
meen wordt gereden en het materieel,
waarmee dat geschiedt. Ten tweede
demonstreerden ze een angstgevoel
voor de verbindingen AlkmaarHoorn
en AlkmaarBergenBergen aan Zee.
Ten derde vroeg men hoe het gaat met
de lijnen AlkmaarDen Helder en
Amsterdam—Enkhuizen.
De brandstoffenpositie in Nederland
en in geheel West-Europa is op dit
ogenblik nog zeer ernstig, zo niet be
denkelijk. Dit is geen fabeltje, maar
bittere ernst. Het maant ons tot de
grootst mogelijke zuinigheid. Het is de
taak van iedere Nederlander, zich in
zijn brandstoffengebruik hetzij vas
te, dan wel vloeibare brandstof tot
het uiterste te beperken. De Spoorwe
gen doen dit door te streven naar elec-
trificatie. Aan de gasturbine zijn we
voorlopig in het spoorwegverkeer nog
niet toe. Electrische tractie wordt door
gevoerd op de zeer grote trajecten, op
de minder grote trajecten diesel-elec-
trische tractie. Op de lijnen met de
minst sterke vervoers-intensiteit komt
dieselmechanische tractie Diesel-me
chanische tractie is o.a. de autobus.
Tarieven
Na bovenstaande klachten beant
woord te hebben, deelde de heer Den
Holalnder mee, dat het beslist niet in
de bedoeling ligt meerdaagse retours
in te voeren. Nederland heeft de laag
ste tarieven van Europa Wij willen
dit graag zo houden, al is het bijna on
draaglijk. Wat de klachten over het
materiaal betreft, de spoorwegen stre
ven ernaar daaraan zo spoedig moge
lijk en zo goed mogelijk tegemoet te
komen.
De plaatsvervangers bijeen
De plaatsvervangers van de Grote
Vier in Parijs kwamen Donderdag
weer enige tijd bijeen. Deze keer duur
de de zitting ruim vijf minuten. In de
ze spanne tijds stelde de Amerikaanse
afgevaardigde aan Gromyco de vraag
hoe zijn mening over de volgorde van
de agendapunten voor de conferentie
van de „Grote Vier" was. Gromyco re
pliceerde, dat zijn standpunt bekena
was. Vervolgens kwam als laatste
spreker aan het woord de Fransman
Parodi. die verklaarde dat het geen
zin had over het Atlantische Pact te
spreken; ook hieraan was niets meer
toe te voegen. De houding van de
Sowjetunie was niet bekend, en het
was dus niet mogelijk te zeggen of
hierover overeenstemming bereikt zou
kunnen worden. Vandaag komen de
plaatsvervangers weer bijeen.
Hoge afstap op perrons
Den Helder en Hoorn
Voor ouden van dagen is het
bijna niet doenlijk in Den Helder
of Hoorn uit de trein te komen,
zo laag liggen daar de perrons!
klaagden enkele bezoekers van
de in Hoorn gehouden vergade
ring, waar vragen omtreni de
Spoorwegen behandeld werden.
Tja, zei ir. Den Hollan
der. Een vervelende geschidenis.
Maar u hebt er geen notie van
hoeveel geld er met een nieuw
perron gemoeid is. En voor Den
Helder staat een nieuw station
op het program. Dat zal nog wel
even duren. Maar intussen is het
niet verantwoord kostbare voor
zieningen te treffen. De situatie
zal dus nog wel enige tijd blij
ven, zoals die is. Voor Hoorn ligt
een ontwerp gereed voor 'n lang
en hoog perron tussen Spoor II
en Spoor IV. De middelen ont
broken helaas om uitvoering aan
dit plan te geven.