Machtige solo-ren van Hugo Koblet
Een etmaal lang brullen auto's op
het parcours van Le Mans
Henk Faanhof capituleerde op de
rug van de Col de Vendeix
Traditionele sprint zege bracht Peters
op de derde plaats
v. Est, Dekkers, Voorting
en Wagtmans zesde
Heerenveen verloor ook
laatste wedstrijd
Wim Slijkhuis en Harting
wonnen te Treebeek
Fenny Heemskerk sloeg
Simne Bussers (B)
Topsnelheden van
250 Km. per uur
Pronk duelleerde weer met Bakker
Gonzales versloeg
Fangio en Villoresie
MAANDAG 16 JULI 19S1
Nederlands vijftal week geen duim
7ELDEN heeft een coureur zo machtig op de pedalen geduwd als gisteren
de Zwitserse heer-rijder Hugo Koblet. Zelden ook heeft een renner met
I fo'n onverflauwd tempo zijn ijzeren wil opgelegd aan een jagend wielerhof,
waarin de vorsten zelf het zwaard uit de schede trokken om de putsch
af te slaan. Als een desperado, die de gemeenschap schuwt, was hjj 45 km.
buiten Brive gevlucht. In een majestueuze solo-ren van 132 km. reed „Zijne
I Majesteit" Hugo I de resterende 93 renners murw. Eerst toen de contouren
■van Agen zich voor zijn heldere kijkers aftekenden, kwam er een einde aan
Ide schier ongebreidelde kracht van de hope Zwitserlands. De jachthonden
Coppi, Bobet, Bartali, Magni e.a, beten enkele minuten van de achterstand
doch Koblet had reeds bijna drie minuten de overwinningskus van
n Franse schone te pakken, toen de Parijzenaar Michel de eindstreep be-
eikte enGerard Peters getrouw aan de traditie een door Voorting aan-
jetrokken eindsprint van het peloton op zijn naam bracht. Peters derde en
overige Nederlanders ex aequo zesde. De schaduw van Zaterdag, veroor-
akt door het uitvallen van Faanhof, was weggevaagd. Voor de Nederlandse
enners scheen weer de zon.
■^E Nederlanders houden zich verras
send goed en als zij zo doorgaan,
rjjden zij zich dit jaar definitief in de
tour de France. Dit is de opinie van
Jlen, die ten nauwste bij de Ronde
etrokken zijn. Vrijdagavond zaten al
leen Van Est en Wagtmans nog maar
ban de Jioofdtafel en zie, twee berg
etappes verder, zijn de drie anderen
Voorting, Peters en Dekkers ettelijke
plaatsen in het klassement gestegen
jen staan thans als 40ste, 42ste en
70ste op de erelijst geboekt. In de
neute, die jacht maakte op de „grand
Ugo" blaften de onzen mee en in de
eindsprint heerste ontsteltenis, toen
Peters' slanke gestalte als een wer
velwind langs raasde. Er wordt nu
terdege rekening gehouden met de on
verzettelijke wilskracht van Van Est,
de uitgeslapen tactiek van Wout
Wagtmans, de sprintcapaciteiten van
Peters, de klimlust van Gerrit Voor
ting en het enthousiasme waarmee
Dekkers de terugkeer van zijn vorm
heeft begroet. De Hollanders zijn ge
vaarlijke outsiders geworden, die
weliswaar geen Tour-zege en wellicht
geen etappe-overwinning zullen boeken,
maar die het spel spelen en bij mach-
i zijn voor verrassingen te zorgen.
Koblet daagt uit.
[)E surprise van 4e dag was echter
ditmaal de grandioze prestatie van
Koblet. Vier en dertig kilometer van
Brive verwijderd, ging Baldassaro op
kop met vier minuten voorsprong op
Bobet, die Koblet, Lucien Lazarides
en het peloton achter zich wist. Elf
duizend meter verder begon het
machtsvertoon van de Zwitser. Bat-
dassari en Bobet waren reeds lang
opgeslokt, toen Hugo Koblet op de
pedalen ging staan en een gigantisch
duel begon met de verenigde wieier-
goden van Belgie, Italië, Frankrijk,
Nederland, Spanje, Luxemburg en de
regionalen. Deprez van lie de France
bezat de euvele moed het Zwitserse
wiel te pakken, doch tegenover de
kracht van de meester kon hij niet
|staande blijven. Na 70 km. had de Hel-
veet een voorsprong van 1 min. 15 sec.
Iop de eerste groep. Er waren grotere
renners dan Deprez, die het furieuze
tempo, waarmede Coppi en Bobet c.s.
de jacht inzetten, niet konden bijhou
den. Het peloton werd uiteengerukt in
twee groepen, waartussen zich renners
bewogen, die de strijd in de eerste ge
lederen te machtig werd. Het pleit
weer voor ons vijftal, dat het niet
week van de zijde van Coppi en zijn
trawanten.
De mannen in het wit reden als dui
vels en schroomden zelfs niet de kop
te nemen. Zij slaagden er echter niet
in Koblet te bedwingen. De Zwitserse
koningsrenner zag zich reeds de Py
reneeën ingaan met een voorsprong op
zijn Italiaanse en Franse mededingers.
Bij Fumel 120 km. van de start en 57
km. voor de finish lag hij 3 min. 2
sec. voor de eerste groep en zelfs 6
min. 3 sec. voor het tweede peleton.
Op dit moment gaf dictator Binda
zijn satellieten nogmaals het bevel 't
(tempo te verhogen. De Azuri gehoor-
I zaamden stipt, maar Koblets been-
I spieren bleken machtiger dan de ge
zamenlijke inspanning van een heel
veld. Hij repliceerde zelfs met 22 se
conden extra winst. In de resterende
dertig kilometers konden de achter
volgers niet verder dan tot op 2 min.
35 seconden komen.
Peters derde.
RICHEL wierp zich met de finish in
zicht enkele tientallen meters
naar voren en sleepte een bonificatie
in de wacht. Toen het peloton in Agen
arriveerde, was een seintje van Peters
aan Voorting voldoende om Nederland
van de derde plaats te verzekeren.
Voorting trok de sprint aan en Peters
deed de rest. Nagenietend van de
poets, die zij hiermede de sterren ge
bakken hadden, gingen de vijf Neder
landse vrienden de welverdiende hulde
van baas Pel in ontvangst nemen.
De uitslag van de elfde etappe
BriveAgen (177 km. luidt:
1. Koblet (Zwitserland) 4.32.41 (met
bonificatie 4.31.41); 2. Michel (Parijs)
4.35.16 (met bonificatie 4.34.46); 3.
Peters (Ned.) z.t.; 4. Germain de Rij-
cke (Belg.) z.t.; 5. Forlini (Parijs)
z.t.; 6. ecs aequo een grote groep ren
ners onder wie de overige Nederlan
ders Dekkers, Van Est, Voorting en
Wagtmans.
Het ploegenklassement was: 1. Zwit
serland (Koblet, Huber en Sommer)
13.42.13; 2. Parijs 13.45.18; 3. ex aequo
Belgie, Frankrijk, Italië, Nederland
(Peters, Dekkers en Van Eest), Oost
Zuid Oost en West Zuid West in
13.45.48; 9. ex aequo lie de France,
Luxemburg en Spanje 13.56.04.
Ook de laatste wedstrijd in de com-
I petitie voor het landskampioenschap is
voor Heerenveen een nederlaag ge-
I worden. Wel hebben de Friezen van
I alles geprobeerd om de competitie met
ten minste 1 punt te beëindigen, maar
hoewel de PSV-ers reeds enige weken
geleden als landskampioenen uit de
bus waren gekomen, hebben zij hun
huid zo duur mogelijk verkocht. Tot
de rust was het een gelijk opgaande
strijd, waarin de resp. voorhoeden niet
tot doelpunten konden komen. In de
tweede helft pakte PSV de zaken wat
energieker aan en reeds na vijftien mi
nuten had Heerenveen een 30 ach
terstand. Dank zij een penalty kwam
Jonkman in de gelegenheid de achter
stand te verkleinen en Abe Lenstra
bracht vijf minuten voor het einde de
stand op 23 met een scherp geplaatst
boogballetje. Dit was het laatste doel
punt in deze wedstrijd, zodat Heeren
veen de competitie beëindigde zonder
een enkel winstpunt. De eindstand ziet
er als volgt uit:
PSV
DWS
Willem II
Heerenveen
22—11
23—18
18—16
9—28
Algemeen klassement
Het algemeen klassement na de
elfde etappe luidt: 1. Leveque
(W. Zuid West) 63.16.13; 2. Bauvin
(Oost Zuid Oost) 63.16.49; 3. Kob
let (Zwits.) 63.19.40; 4. Bernardo
Ruiz (Spanje) 63.22.27; 5. Gemi-
niani (Frankr.) 63.22.57; 6. Diede-
rich (Lux.) 63.22.58; 7. Ex Aequo
Lucien Lazarides (Frankr.) en
Biagioni (It.) 63.23.17; 9. Bobet
(Frankr.) 63.24.44; 10. Coppi (It.)
63.25.19; 17. Van Est 63.30.59; 18.
Wagtmans 63.31.27; 40. Voorting
63.51.12; 42. Peters 63.51.59; 70.
Dekkers 64.16.05.
Het algemeen ploegenklassement
is: 1. Frankrijk 189.37.05; 2. België
189.48.01; 3. West Zuid West
189.48.55; 4. Italië 189.56.23; 5. Oost
Zuid Oost 190.04.16; 6. Luxem
burg 190.25.33; 7. Zwitserland
190.30.27; 8. Nederland 190.31.51;
9. Parijs 190.54.23; 10. Spanje
190.54.46; 11. He de France
190.56.41.
Aan de athletiekwedstrjjden te Tre-
beek werd onder meer deelgenomen
door Wim Slijkhuis en Hans Harting.
Deze lopers hebben het elkaar echter
niet lastig gemaakt doordat Slijkhuis
cp de 3000 meter en Harting op de
1500 meter uitkwam. Het lag dus wel
voor de hand dat zij beiden met een
eerste prijs naar huis zouden terug
keren.
HUGO KOBLET
machtsvertoon
Mislukte Kanaalovertocht
Vrijdagnacht is de 41-jarige Griekse
officier Jason Zingaros in de omgeving
van Dover gestart voor een poging het
Kanaal over te zwemmen. Een mijl
voor de kust van Cap Gris Nez heeft
bij echter zijn poging moeten staken.
Zingaros heeft reeds twee maal deze
tocht van Frankrijk uit volbracht. Als
hij in zijn laatste poging was geslaagd,
zou hij de vierde in de geschiedenis
zijn geweest die het Kanaal in beide
richtingen had overgezwommen.
Westduitse ploegen naar
Oslo en Helsinki
Het Nationaal Olympisch Comité van
West-Duitsland heeft een voorlopige
beslissing genomen inzake de uitzen
ding van Westduitse athleten naar de
Olympische Spelen te Oslo en Helsin
ki. Een ploeg van 150 sportlieden zal
voor de zomerspelen worden samen
gesteld terwijl de Westduitse verte
genwoordiging op de winterspelen te
Oslo 50 man sterk zal zijn.
De uitslagen van de vierde ronde van
het internationaal dames touraooi te
Venetie luiden:
Simone Bussers (Belgie)Fenny
Heemskerk (Ned.) 01; Erica Jovano-
vic (Z.-Sl.)Slavica Cvenkel (Z.-Sl.)
1—0; Gloria Velat (Spanje)mevrouw
Roodzant (Ned.) ys—Rowena Bruce
(GB.)Clarica Benini (It.) 10. Afge
broken partij uit de derde ronde Friedl
Rinder—Fenny Heemskerk
De stand na de, vierde ronde luidt:
1. Rowena Bruce 2y3 pnt. uit 3 part.;
2. Clarica Benini 2% pnt.; 3. Fenny
Heemskerk 2 pnt. uit 3 part.; 4. mevr.
Roodzant 2 pnt.
Jeugdige athleten hebben
records verbeterd
Tijdens de nationale jeugd-athletiek-
kampioenschappen werden niet minder
dan vier records verbeterd. De veelbe
lovende AAC-er Visser nam er twee
voor zijn rekening. Met verspringen
bracht hij het tot 7.03 m. en met hoog
springen tot 1.85,2 m. De Hellas-athleet
Demmink stootte de kogel 14,09 m. ver,
met welke prestatie hij eveneens een
jeugdrecord verbeterde. Het vierde re
cord nam mej. Baars van Olympia
voor haar rekening met discuswerpen.
Zij versloeg haar concurrenten met een
worp van 34.60 m.
Oud-international Verwey
is Zaterdag overleden
Aan de verwondingen, opgelopen bij
een auto-ongeluk, is in een ziekenhuis
te Amsterdam in de ouderdom van 55
jaar overleden de heer B. W. J. Ver
wey, firmant van de firma Keur en
Sneltjes te Haarlem, die vroeger in
voetbalkringen een vooraanstaande
plaats heeft ingenomen. Elf maal speel
de hij als linksachter in het Neder
lands elftal en wel in de jaren 19'
1920 en 1924. Twaalf jaar achtereen
maakte hij deel uit van het eerste elf
tal van HFC. Van deze club was hij
lid van verdienste.
HELEN CHAPIN TRAD IN HET
HUWELIJK
De dochter van de Amerikaanse am
bassadeur in Nederland, Helen Chapin,
is Zaterdagmorgen in de Oud-Katholie
ke kerk te 's Gravenhage in het huwe
lijk getreden met Ronald ïrwin Metz,
ambtenaar van het ministerie van de
fensie te Washington.
DE DOOD RIJDT MEE
Wagens raasden door duisternis en stromende regen
QEEN gebeurtenis op het gebied van de automobiel-wedstrijdsport in Europa
kan zich meten met de 24-uurs sportwagenrace van Le Mans. Geen race, die
ieder jaar weer zo sensationeel, gedurfd en wreed is. Geen race ook, waarvoor
zoveel technische prestaties geleverd worden en waaraan de grote automobiel
fabrieken ieder jaar weer zulke grote bedragen ten koste leggen. De organisatie
voor dit jaarlijkse sportgebeuren is perfect; het reglement is meedogenloos,
evenals de manier waarop de deelnemers elkaar bekampen. Men rijdt de deel
nemende wagens met twee coureurs, die elkaar ongeveer om de vier uur aflossen.
Er rijn prijzen beschikbaar voor de grootste afstand, afgelegd in 24 uur. alsmede
tfén handicap-prijs: de bidice.
De start was een evenement op zich
zelf. Zestig wagens brulden tegelijker
tijd weg. Aan sensatie ontbrak het dus
geenszins. Belangrijker dan de sensatie
schijnen de technische voordelen te
zijn, die de fabrieken uit de race put
ten. Een deelnemende wagen wordt >p
een dusdanige manier op de pijnbank
gelegd, dat elke materiaal-technisch»
fout aan het daglicht moet treden.
H°e
belangrijk de fabrieken deze
wedstrijd achten blijkt wel uit het
feit, dat de beste coureurs ter wereld
geëngageerd worden om de wagens te
rijden: Rosier, Fangio, Gonzales voor
de Franse en Whitehead, Moss en Par-
nell voor de Engelse fabrieken.
Voor de Fransman is deze race
grootser en populairder dan welke
„Grand Prix" ook. Voor de fabrieken is
het winnen van de afstandsprijs of de
Indice een machtige reclame. Men be
schouwt de race verder als de beste
materiaaltest van het seizoen.
Op de pijnbank
h°e adembenemend de race was, valt
te begrijpen als men weet, dat de
wagens voortraasden onder de stro
mende regen, die tot vier uur 's nachts
duurde! De baan is niet verlicht, zodat
helse snelheden van 250 kilometer per
uur werden bereikt, bij geen ander
licht dan dat van de koplampen. De
kleinere wagens, zoals Renaults, snor
den voort met de niet geringe vaart
van circa 130 k.m. per uur. Als een
grote Talbot of Jaguar zo'n deelnemer
brommend passeerde, leek het of de
laatste stilstond.
Op de Utrechtse wielerbaan werden
gisteren wielerwedstrijden gehouden,
waaraan men het praedicaat „interna
tionaal" had verleend, alleen omdat
Patterson de strijd met onze sprinters
Van Vliet en Derksen zou gaan aanbin
den. Die internationale sprintwedstrijd
werd natuurlijk een overwinning voor
Arie van Vliet. Jan Derksen won de
klassementswedstrijd vóór Van
Te Nijmegen is Zondag voor dui
zenden guldens schade aangericht door
een uitslaande brand in de bovenver
dieping van een villa. Daarbij werd
een grote partij textiel vernietigd.
Spanjaard Ruiz won de
tiende etappe
UENK FAANHOF, de reus van de
Tour-karavaan hij meet 1.90 m en
was daarmede de grootste renner, die
dit jaar in de Ronde van Frankrijk
startte heeft Zaterdag het moede
hoofd gebogen voor de bergen. Een
vertwijfelde poging om zich te scharen
in de rijen van de overige Nederlan
ders, die het beulswerk op de ruggen
van de Cols tussen Clermont Ferrand en
Brive met verbazingwekkend gemak
volbrachten heeft zijn laatste krachten
gesloopt. Bij de afdaling van de Col de
Vendeix zonk het restantje energie uit
zijn lange benen. Hij legde het hoofd In
de schoot, stapte in een der volgwagens
en liet zich naar Brive rijden, alwaar
hij getuige kon zijn van de zege van de
Spanjaard Bernardo Ruiz, van de
fraaie wijze waarop Peters ook ditmaal
de sprint van het peloton won en ze
vende werd en van de geestdrift, waar
mede Wim van Est de tiende plaats
veroverde.
£)E tiende etappe Clermont Ferrand
Brive (216 km) zag 97 renners aan c.e
start verschijnen. Onder hen bevond
zich Faanhof, die zich vast voorgeno
men had eindelijk eens te laten zien
waartoe ook hij in staat was. Reeds
lang genoeg had hij zijn bivak opgesla
gen tussen de kleine luyden. Ditmaal
zou hij bewijzen, dat niet alleen Voor
ting, Van Est, Wagtmans en Peters de
Nederlandse ploeg vertegenwoordigden.
Met de beste plannen kromde hij 18 xm
na de start, aan de voet van de Col de
la Ventouse de rug. Achter Gold-
schmidt en Geminiani beklom hij de
berg, die hij als derde overwon. Ook bij
de beklimming van de Col de Dyane,
de eerste, de meetelde voor het berg-^
klassment, was de „long man" uit Roo
sendaal nog haantje de voorste. Naarma
te de helling echter steiler werd, zag
Faanhof steeds meer renners passeren.
Ruiz, Bayens, Serra en Gauthier be
reikten als eersten het hoogste punt,
op 55 sec. gevolgd door de Belg Marcel
Verschueren en op 1 min. 15 sec. het
grote peloton, geleid door Geminiani.
Drie minuten na Ruiz bereikte Faanhof
de top. Hij bleek reeds al zijn krachten
verbruikt te hebben. Bij La Bouboule
had Langerica zijn landgenoot Serra in
de kopgroep vervangen en toen de lei
ders zich gereed maakten voor de strijd
op de Col de Vendeix zagen zij hun
aantal versterkt met de Belg Marcel
Verschueren. Achter hen kwam het
grote peloton met de Nederlanders
Dekkers, Peters, Wagtmans, Voorting
en Van Est, die de leeggereden Faan
hof hadden moeten achterlaten. Faan
hof kwam weliswaar op de top, doch bij
de afdaling zag hij geen heil meer n
voortzetting van de strijd. Bij Ruy de
Bort, 107 km. na de start, deelde Ruiz
zijn eerste slag uit. Zijn overgebleven
volgers Verschueren, Gauthier en
Bayens versaagden evenwel niet en zet
ten op hun beurt een aanval in, waar
na de Spanjaard de wijste partij koos
en zich liet terugvallen. Nu de vrede
weer getekend was, verhoogde het
kwartet het tempo, zodat de voor
sprong op het peloton, waarin de Ne
derlanders uitstekend meedraaiden,
vergroot werd tot zeven en bij de be-
voorradingspost te Saint Angel zelfs tot
elf minuten. Kort voor St. Augtl Ucp
HENK FAANHOF
streek de vlag
Dekkers en lekke band op, waardoor
hij even het contact met de groep ver
loor, maar toen het euvel verholpen
was, kostte het hem niet veel moeite
om weer aansluiting te krijgen. In de
laatste twintig kilometers sloeg Ruiz
andermaal toe en ditmaal kwam de
klap aan. Hij kreeg ruim een minuut
voorsprong op Verschueren en verde
digde deze succesvol. In het sprintje
om de derde en vierde plaats tussen
lauthier en Bayens was de Fransman
de sterkste, doch toen vier minuten ia
ter Bauvin de Italiaan Biagoni op de
zelfde wijze trachtte te kloppen, lukte
dit niet. Drie en veertig seconden na
dit duel schoot het peloton op de fi
nish af. Ietwat bedremmeld keken
Ockers, Koblet, Michel, Coppi en Bar
tali naar de sprintkracht van Gerard
Peters, die geen bergen meer voelde
en als gold het een klassementsprintje
in een Zesdaagse zijn tegenstanders
„liet stille staan". Van Est dook in het
vaarwater van de Haarlemmer en
voegde met de tiende plaats nog een
aantal francs toe aan het potje, dat on
ze landgenoten aan het spekken zijn
Wout Wagtmans werd zestiende geklas
seerd in dezelfde tijd als Peters. Dek
kers en Voorting waren bij de tweede
groep van dertig renners, die ruim drie
minuten later ex aequo als 39ste ein
digde.
De etappe-uitslag
iae uitslag van de tiende etappe Cler-
mont-FerrardBrive (216 km), luid
de: 1 Bernardo Ruiz (Spanje) 6.351'
'met bonificatie 6.34.15), 2 Verschut
ren (België) 6.36.53 (met bonificat'
6.36.23), 3 .Gauthier (Frankrijk) 6.37.4'
4 Bayens (België) z.t 5 Biagioni (It
6.41.59) 6 Bauvin (Oost Zuid Oost Fr
z.t. 7 Peters (Ned.) 6.42.42, 8 Ocker.
Belg. z.t. 9 Decok (België) z.t. 10 Van
Est (Ned.) z.t., 16 Wagtmans (Ned.) z.t„
39 ex eaquo een groep van dertig ren
ner» met Dekkers en Voorting in 6.45.56.
Vliet en Patterson en ook de 6 km-
wedstrijd achter Joco-motoren werd
een overwinning voor Derksen.
Zes Nederlandse stayers kwamen drie
maal in de baan voor een 20 km-wed-
strijd. De eerste manche werd een
overwinning voor Pronk. Een verras
sing was het rijden van Domhof, die
met slechts 100 meter achterstand be
slag legde op de tweede plaats. Bakker
moest genoegen nemen met een vierde
plaats, daar zelfs Bijster kans zag de
Zaankanter te verrassen.
In de tweede manche nam Bakker
volledig revanche door als eerste door
de finish te komen, vóór Pronk, De
Best, Domhof, Stakenburg en Bijster.
De laatste ontmoeting werd weer een
zege voor de Alkmaarder, die met ruim
verschil zijn rivaal Bakker versloeg.
Het eindklassement van deze stayer-
wedstrijd zag er als volgt uit: 1. Pronk,
2. Bakker, 3. Domhof, 4. De Bes', 5.
Stakenburg, 6. Bijster.
Dodelijk ongeluk tijdens
motorraces te Frankfort
Tijdens de motorraces op de Sehot-
tenring te Frankfort gebeurde Zondag
een ernstig ongeluk. De zijspan van de
750 cc BMW, welke gereden werd
door de Duitser Friedrich Hillebrand
en zijn ploeggenoot Kurt Praetorius,
slipte en sloeg over de kop. Beide be
rijders werden naar het ziekenhuis
overgebracht. Hillebrand met inwen
dige verwondingen en een ernstige
hersenschudding, zijn teamgenoot over
leed direct na aankomst in het hospi
taal.
Op het circuit van Silverstone werd
de autorace gehouden om de grote prijs
van Groot-Brittannie, een wedstrijd
over 90 ronden met een totaalafstand
van 432 km.
De uitslag luidt:
1. Gonzales (Arg.) met Ferrari 2 uur
42 min. 18,2 sec. (gemiddelde uursnel
heid 153,77 km.); 2. Fangio (Arg.) met
Alfa Romeo 2.43.09,2 (152,97 km/h);
3. Villoresi (It.) met Ferrari 2.43.18,6
(148,42 km/h)4. Bonetto (It.) met Al
fa 2.43.07,4 op 3 ronden.
Dodelijk ongevd
De strijd tussen de Jaguar van Stir
ling Moss en de Talbot van Rosier
Fangio duurde acht uur, namelijk tot
vier uur 's nachts, toen de Talbot op
gaf wegens storing in de motor. Direct
daarop namen de Jaguar van White
head en de Talbot van Gonzales de
strijd over. Om zes uur 's morgens
staakte ook Gonzales echter het ge
vecht. Jaguar ging daarna aan kop
met een voorsprong van 110 kilometer,
maar met nog acht uur rijden voor Ie
boeg. Inmiddels waren er reeds 25 wa
gens uitgevallen, deels door technische
stoornissen, deels door ongevallen,
waarvan één met dodelijke afloop. De
Jaguar was door de scherp achtervol
gende Talbot niet te benaderen en won.
De wagen legde in een etmaal de af
stand af van 3611 kilometer. Dit bete
kent een gemiddelde snelheid van 150.5
km per uur. Twee vrouwelijke deelne
mers reden het parcours in een Farra-
ri-twee liter, met een gemiddelde snel
heid van 135 km per uur! De Indice
werd gewonnen door Montremy met
een Monopole.
Voortdurende spanning
JJET PUBLIEK blijft voor het meren
deel de volle duur van de wedstrijd
staan, gefascineerd door de wreedheid
van deze rit-door-de-hel. De spanning
wijkt geen moment. Zo ziet men de
kleinere wagens voorbijzoemen en kort
daarop brommen de geweldige Talbots
en Jaguars langs. Le Mans, dat niet
meer dan 100.000 inwoners heeft, staat
gedurende de tijd van de race geheel
in het teken van de autosport. Alles is
berekend op de ontvangst van duizen
den Engelsen. Een klein bataljon sport
verslaggevers zwermt reeds lang vóór
de start uit langs de kronkelige wegen
van het parcours. Weken en weken van
tevoren schrijft de Franse sportpers
over dit grote gebeuren.
De sportwagenrace van dit jaar was
wel een der meest geruchtmakende
door de bijzondere prestaties die gele
verd werden tijdens de nachtrit in een
vreselijke regen. Terecht zegt de be
zoeker van dit sport-hoogtij dan ook:
„Wie eenmaal echte autosport wil zien,
moet de 24-uurs race van Le Mans be
zoeken als de dood komt meerijden in
de grote en kleine racewagens.
Bruidsfeest van Stalins
dochter duurde 14 dagen
Na een bruidsfeest, dat veertien da
gen achtereen heeft geduurd is de enige
dochter van maarschalk Stalin, Svet-
lana, met haar echtgenoot kolonel Mi-
hail Kaganovitch op huwelijksreis ge
gaan door Oost-Europa. Het was de
tweede maal, dat de 27-jarige Svetlana
in het huwelijk trad, maar dat nam n' t
weg, dat de pracht en de praal van het
feest de Oosterse weelde van de huwe
lijken van de Sjah van Perzie en de
koning van Egypte ver overtrof.
De kosten worden geschat op een
millioen gulden. Eenzelfde bedrag werd
besteed voor de trouwjapon van zilver
lamé met goud en edelstenen bezet, al
dus weet de „Sunday Express" te be
richten. Praag, Boedapest, Boekarest,
Sofia en Warschau zullen door de jong
gehuwden met een bezoek worden ver
eerd en de communisten in deze steden
hebben de opdracht ontvangen het paar
op feestelijke wijze in te halen.
Gonzales won de Britse Grand Prix te Silverstone. Het moment, waarop d*
Argentijn in tjjtt Ferrari d« g&ittretg passeert