Machtige solo-ren van Hugo Koblet Een etmaal lang brullen auto's op het parcours van Le Mans Henk Faanhof capituleerde op de rug van de Col de Vendeix Traditionele sprint zege bracht Peters op de derde plaats v. Est, Dekkers, Voorting en Wagtmans zesde Heerenveen verloor ook laatste wedstrijd Wim Slijkhuis en Harting wonnen te Treebeek Fenny Heemskerk sloeg Simne Bussers (B) Topsnelheden van 250 Km. per uur Pronk duelleerde weer met Bakker Gonzales versloeg Fangio en Villoresie MAANDAG 16 JULI 19S1 Nederlands vijftal week geen duim 7ELDEN heeft een coureur zo machtig op de pedalen geduwd als gisteren de Zwitserse heer-rijder Hugo Koblet. Zelden ook heeft een renner met I fo'n onverflauwd tempo zijn ijzeren wil opgelegd aan een jagend wielerhof, waarin de vorsten zelf het zwaard uit de schede trokken om de putsch af te slaan. Als een desperado, die de gemeenschap schuwt, was hjj 45 km. buiten Brive gevlucht. In een majestueuze solo-ren van 132 km. reed „Zijne I Majesteit" Hugo I de resterende 93 renners murw. Eerst toen de contouren ■van Agen zich voor zijn heldere kijkers aftekenden, kwam er een einde aan Ide schier ongebreidelde kracht van de hope Zwitserlands. De jachthonden Coppi, Bobet, Bartali, Magni e.a, beten enkele minuten van de achterstand doch Koblet had reeds bijna drie minuten de overwinningskus van n Franse schone te pakken, toen de Parijzenaar Michel de eindstreep be- eikte enGerard Peters getrouw aan de traditie een door Voorting aan- jetrokken eindsprint van het peloton op zijn naam bracht. Peters derde en overige Nederlanders ex aequo zesde. De schaduw van Zaterdag, veroor- akt door het uitvallen van Faanhof, was weggevaagd. Voor de Nederlandse enners scheen weer de zon. ■^E Nederlanders houden zich verras send goed en als zij zo doorgaan, rjjden zij zich dit jaar definitief in de tour de France. Dit is de opinie van Jlen, die ten nauwste bij de Ronde etrokken zijn. Vrijdagavond zaten al leen Van Est en Wagtmans nog maar ban de Jioofdtafel en zie, twee berg etappes verder, zijn de drie anderen Voorting, Peters en Dekkers ettelijke plaatsen in het klassement gestegen jen staan thans als 40ste, 42ste en 70ste op de erelijst geboekt. In de neute, die jacht maakte op de „grand Ugo" blaften de onzen mee en in de eindsprint heerste ontsteltenis, toen Peters' slanke gestalte als een wer velwind langs raasde. Er wordt nu terdege rekening gehouden met de on verzettelijke wilskracht van Van Est, de uitgeslapen tactiek van Wout Wagtmans, de sprintcapaciteiten van Peters, de klimlust van Gerrit Voor ting en het enthousiasme waarmee Dekkers de terugkeer van zijn vorm heeft begroet. De Hollanders zijn ge vaarlijke outsiders geworden, die weliswaar geen Tour-zege en wellicht geen etappe-overwinning zullen boeken, maar die het spel spelen en bij mach- i zijn voor verrassingen te zorgen. Koblet daagt uit. [)E surprise van 4e dag was echter ditmaal de grandioze prestatie van Koblet. Vier en dertig kilometer van Brive verwijderd, ging Baldassaro op kop met vier minuten voorsprong op Bobet, die Koblet, Lucien Lazarides en het peloton achter zich wist. Elf duizend meter verder begon het machtsvertoon van de Zwitser. Bat- dassari en Bobet waren reeds lang opgeslokt, toen Hugo Koblet op de pedalen ging staan en een gigantisch duel begon met de verenigde wieier- goden van Belgie, Italië, Frankrijk, Nederland, Spanje, Luxemburg en de regionalen. Deprez van lie de France bezat de euvele moed het Zwitserse wiel te pakken, doch tegenover de kracht van de meester kon hij niet |staande blijven. Na 70 km. had de Hel- veet een voorsprong van 1 min. 15 sec. Iop de eerste groep. Er waren grotere renners dan Deprez, die het furieuze tempo, waarmede Coppi en Bobet c.s. de jacht inzetten, niet konden bijhou den. Het peloton werd uiteengerukt in twee groepen, waartussen zich renners bewogen, die de strijd in de eerste ge lederen te machtig werd. Het pleit weer voor ons vijftal, dat het niet week van de zijde van Coppi en zijn trawanten. De mannen in het wit reden als dui vels en schroomden zelfs niet de kop te nemen. Zij slaagden er echter niet in Koblet te bedwingen. De Zwitserse koningsrenner zag zich reeds de Py reneeën ingaan met een voorsprong op zijn Italiaanse en Franse mededingers. Bij Fumel 120 km. van de start en 57 km. voor de finish lag hij 3 min. 2 sec. voor de eerste groep en zelfs 6 min. 3 sec. voor het tweede peleton. Op dit moment gaf dictator Binda zijn satellieten nogmaals het bevel 't (tempo te verhogen. De Azuri gehoor- I zaamden stipt, maar Koblets been- I spieren bleken machtiger dan de ge zamenlijke inspanning van een heel veld. Hij repliceerde zelfs met 22 se conden extra winst. In de resterende dertig kilometers konden de achter volgers niet verder dan tot op 2 min. 35 seconden komen. Peters derde. RICHEL wierp zich met de finish in zicht enkele tientallen meters naar voren en sleepte een bonificatie in de wacht. Toen het peloton in Agen arriveerde, was een seintje van Peters aan Voorting voldoende om Nederland van de derde plaats te verzekeren. Voorting trok de sprint aan en Peters deed de rest. Nagenietend van de poets, die zij hiermede de sterren ge bakken hadden, gingen de vijf Neder landse vrienden de welverdiende hulde van baas Pel in ontvangst nemen. De uitslag van de elfde etappe BriveAgen (177 km. luidt: 1. Koblet (Zwitserland) 4.32.41 (met bonificatie 4.31.41); 2. Michel (Parijs) 4.35.16 (met bonificatie 4.34.46); 3. Peters (Ned.) z.t.; 4. Germain de Rij- cke (Belg.) z.t.; 5. Forlini (Parijs) z.t.; 6. ecs aequo een grote groep ren ners onder wie de overige Nederlan ders Dekkers, Van Est, Voorting en Wagtmans. Het ploegenklassement was: 1. Zwit serland (Koblet, Huber en Sommer) 13.42.13; 2. Parijs 13.45.18; 3. ex aequo Belgie, Frankrijk, Italië, Nederland (Peters, Dekkers en Van Eest), Oost Zuid Oost en West Zuid West in 13.45.48; 9. ex aequo lie de France, Luxemburg en Spanje 13.56.04. Ook de laatste wedstrijd in de com- I petitie voor het landskampioenschap is voor Heerenveen een nederlaag ge- I worden. Wel hebben de Friezen van I alles geprobeerd om de competitie met ten minste 1 punt te beëindigen, maar hoewel de PSV-ers reeds enige weken geleden als landskampioenen uit de bus waren gekomen, hebben zij hun huid zo duur mogelijk verkocht. Tot de rust was het een gelijk opgaande strijd, waarin de resp. voorhoeden niet tot doelpunten konden komen. In de tweede helft pakte PSV de zaken wat energieker aan en reeds na vijftien mi nuten had Heerenveen een 30 ach terstand. Dank zij een penalty kwam Jonkman in de gelegenheid de achter stand te verkleinen en Abe Lenstra bracht vijf minuten voor het einde de stand op 23 met een scherp geplaatst boogballetje. Dit was het laatste doel punt in deze wedstrijd, zodat Heeren veen de competitie beëindigde zonder een enkel winstpunt. De eindstand ziet er als volgt uit: PSV DWS Willem II Heerenveen 22—11 23—18 18—16 9—28 Algemeen klassement Het algemeen klassement na de elfde etappe luidt: 1. Leveque (W. Zuid West) 63.16.13; 2. Bauvin (Oost Zuid Oost) 63.16.49; 3. Kob let (Zwits.) 63.19.40; 4. Bernardo Ruiz (Spanje) 63.22.27; 5. Gemi- niani (Frankr.) 63.22.57; 6. Diede- rich (Lux.) 63.22.58; 7. Ex Aequo Lucien Lazarides (Frankr.) en Biagioni (It.) 63.23.17; 9. Bobet (Frankr.) 63.24.44; 10. Coppi (It.) 63.25.19; 17. Van Est 63.30.59; 18. Wagtmans 63.31.27; 40. Voorting 63.51.12; 42. Peters 63.51.59; 70. Dekkers 64.16.05. Het algemeen ploegenklassement is: 1. Frankrijk 189.37.05; 2. België 189.48.01; 3. West Zuid West 189.48.55; 4. Italië 189.56.23; 5. Oost Zuid Oost 190.04.16; 6. Luxem burg 190.25.33; 7. Zwitserland 190.30.27; 8. Nederland 190.31.51; 9. Parijs 190.54.23; 10. Spanje 190.54.46; 11. He de France 190.56.41. Aan de athletiekwedstrjjden te Tre- beek werd onder meer deelgenomen door Wim Slijkhuis en Hans Harting. Deze lopers hebben het elkaar echter niet lastig gemaakt doordat Slijkhuis cp de 3000 meter en Harting op de 1500 meter uitkwam. Het lag dus wel voor de hand dat zij beiden met een eerste prijs naar huis zouden terug keren. HUGO KOBLET machtsvertoon Mislukte Kanaalovertocht Vrijdagnacht is de 41-jarige Griekse officier Jason Zingaros in de omgeving van Dover gestart voor een poging het Kanaal over te zwemmen. Een mijl voor de kust van Cap Gris Nez heeft bij echter zijn poging moeten staken. Zingaros heeft reeds twee maal deze tocht van Frankrijk uit volbracht. Als hij in zijn laatste poging was geslaagd, zou hij de vierde in de geschiedenis zijn geweest die het Kanaal in beide richtingen had overgezwommen. Westduitse ploegen naar Oslo en Helsinki Het Nationaal Olympisch Comité van West-Duitsland heeft een voorlopige beslissing genomen inzake de uitzen ding van Westduitse athleten naar de Olympische Spelen te Oslo en Helsin ki. Een ploeg van 150 sportlieden zal voor de zomerspelen worden samen gesteld terwijl de Westduitse verte genwoordiging op de winterspelen te Oslo 50 man sterk zal zijn. De uitslagen van de vierde ronde van het internationaal dames touraooi te Venetie luiden: Simone Bussers (Belgie)Fenny Heemskerk (Ned.) 01; Erica Jovano- vic (Z.-Sl.)Slavica Cvenkel (Z.-Sl.) 1—0; Gloria Velat (Spanje)mevrouw Roodzant (Ned.) ys—Rowena Bruce (GB.)Clarica Benini (It.) 10. Afge broken partij uit de derde ronde Friedl Rinder—Fenny Heemskerk De stand na de, vierde ronde luidt: 1. Rowena Bruce 2y3 pnt. uit 3 part.; 2. Clarica Benini 2% pnt.; 3. Fenny Heemskerk 2 pnt. uit 3 part.; 4. mevr. Roodzant 2 pnt. Jeugdige athleten hebben records verbeterd Tijdens de nationale jeugd-athletiek- kampioenschappen werden niet minder dan vier records verbeterd. De veelbe lovende AAC-er Visser nam er twee voor zijn rekening. Met verspringen bracht hij het tot 7.03 m. en met hoog springen tot 1.85,2 m. De Hellas-athleet Demmink stootte de kogel 14,09 m. ver, met welke prestatie hij eveneens een jeugdrecord verbeterde. Het vierde re cord nam mej. Baars van Olympia voor haar rekening met discuswerpen. Zij versloeg haar concurrenten met een worp van 34.60 m. Oud-international Verwey is Zaterdag overleden Aan de verwondingen, opgelopen bij een auto-ongeluk, is in een ziekenhuis te Amsterdam in de ouderdom van 55 jaar overleden de heer B. W. J. Ver wey, firmant van de firma Keur en Sneltjes te Haarlem, die vroeger in voetbalkringen een vooraanstaande plaats heeft ingenomen. Elf maal speel de hij als linksachter in het Neder lands elftal en wel in de jaren 19' 1920 en 1924. Twaalf jaar achtereen maakte hij deel uit van het eerste elf tal van HFC. Van deze club was hij lid van verdienste. HELEN CHAPIN TRAD IN HET HUWELIJK De dochter van de Amerikaanse am bassadeur in Nederland, Helen Chapin, is Zaterdagmorgen in de Oud-Katholie ke kerk te 's Gravenhage in het huwe lijk getreden met Ronald ïrwin Metz, ambtenaar van het ministerie van de fensie te Washington. DE DOOD RIJDT MEE Wagens raasden door duisternis en stromende regen QEEN gebeurtenis op het gebied van de automobiel-wedstrijdsport in Europa kan zich meten met de 24-uurs sportwagenrace van Le Mans. Geen race, die ieder jaar weer zo sensationeel, gedurfd en wreed is. Geen race ook, waarvoor zoveel technische prestaties geleverd worden en waaraan de grote automobiel fabrieken ieder jaar weer zulke grote bedragen ten koste leggen. De organisatie voor dit jaarlijkse sportgebeuren is perfect; het reglement is meedogenloos, evenals de manier waarop de deelnemers elkaar bekampen. Men rijdt de deel nemende wagens met twee coureurs, die elkaar ongeveer om de vier uur aflossen. Er rijn prijzen beschikbaar voor de grootste afstand, afgelegd in 24 uur. alsmede tfén handicap-prijs: de bidice. De start was een evenement op zich zelf. Zestig wagens brulden tegelijker tijd weg. Aan sensatie ontbrak het dus geenszins. Belangrijker dan de sensatie schijnen de technische voordelen te zijn, die de fabrieken uit de race put ten. Een deelnemende wagen wordt >p een dusdanige manier op de pijnbank gelegd, dat elke materiaal-technisch» fout aan het daglicht moet treden. H°e belangrijk de fabrieken deze wedstrijd achten blijkt wel uit het feit, dat de beste coureurs ter wereld geëngageerd worden om de wagens te rijden: Rosier, Fangio, Gonzales voor de Franse en Whitehead, Moss en Par- nell voor de Engelse fabrieken. Voor de Fransman is deze race grootser en populairder dan welke „Grand Prix" ook. Voor de fabrieken is het winnen van de afstandsprijs of de Indice een machtige reclame. Men be schouwt de race verder als de beste materiaaltest van het seizoen. Op de pijnbank h°e adembenemend de race was, valt te begrijpen als men weet, dat de wagens voortraasden onder de stro mende regen, die tot vier uur 's nachts duurde! De baan is niet verlicht, zodat helse snelheden van 250 kilometer per uur werden bereikt, bij geen ander licht dan dat van de koplampen. De kleinere wagens, zoals Renaults, snor den voort met de niet geringe vaart van circa 130 k.m. per uur. Als een grote Talbot of Jaguar zo'n deelnemer brommend passeerde, leek het of de laatste stilstond. Op de Utrechtse wielerbaan werden gisteren wielerwedstrijden gehouden, waaraan men het praedicaat „interna tionaal" had verleend, alleen omdat Patterson de strijd met onze sprinters Van Vliet en Derksen zou gaan aanbin den. Die internationale sprintwedstrijd werd natuurlijk een overwinning voor Arie van Vliet. Jan Derksen won de klassementswedstrijd vóór Van Te Nijmegen is Zondag voor dui zenden guldens schade aangericht door een uitslaande brand in de bovenver dieping van een villa. Daarbij werd een grote partij textiel vernietigd. Spanjaard Ruiz won de tiende etappe UENK FAANHOF, de reus van de Tour-karavaan hij meet 1.90 m en was daarmede de grootste renner, die dit jaar in de Ronde van Frankrijk startte heeft Zaterdag het moede hoofd gebogen voor de bergen. Een vertwijfelde poging om zich te scharen in de rijen van de overige Nederlan ders, die het beulswerk op de ruggen van de Cols tussen Clermont Ferrand en Brive met verbazingwekkend gemak volbrachten heeft zijn laatste krachten gesloopt. Bij de afdaling van de Col de Vendeix zonk het restantje energie uit zijn lange benen. Hij legde het hoofd In de schoot, stapte in een der volgwagens en liet zich naar Brive rijden, alwaar hij getuige kon zijn van de zege van de Spanjaard Bernardo Ruiz, van de fraaie wijze waarop Peters ook ditmaal de sprint van het peloton won en ze vende werd en van de geestdrift, waar mede Wim van Est de tiende plaats veroverde. £)E tiende etappe Clermont Ferrand Brive (216 km) zag 97 renners aan c.e start verschijnen. Onder hen bevond zich Faanhof, die zich vast voorgeno men had eindelijk eens te laten zien waartoe ook hij in staat was. Reeds lang genoeg had hij zijn bivak opgesla gen tussen de kleine luyden. Ditmaal zou hij bewijzen, dat niet alleen Voor ting, Van Est, Wagtmans en Peters de Nederlandse ploeg vertegenwoordigden. Met de beste plannen kromde hij 18 xm na de start, aan de voet van de Col de la Ventouse de rug. Achter Gold- schmidt en Geminiani beklom hij de berg, die hij als derde overwon. Ook bij de beklimming van de Col de Dyane, de eerste, de meetelde voor het berg-^ klassment, was de „long man" uit Roo sendaal nog haantje de voorste. Naarma te de helling echter steiler werd, zag Faanhof steeds meer renners passeren. Ruiz, Bayens, Serra en Gauthier be reikten als eersten het hoogste punt, op 55 sec. gevolgd door de Belg Marcel Verschueren en op 1 min. 15 sec. het grote peloton, geleid door Geminiani. Drie minuten na Ruiz bereikte Faanhof de top. Hij bleek reeds al zijn krachten verbruikt te hebben. Bij La Bouboule had Langerica zijn landgenoot Serra in de kopgroep vervangen en toen de lei ders zich gereed maakten voor de strijd op de Col de Vendeix zagen zij hun aantal versterkt met de Belg Marcel Verschueren. Achter hen kwam het grote peloton met de Nederlanders Dekkers, Peters, Wagtmans, Voorting en Van Est, die de leeggereden Faan hof hadden moeten achterlaten. Faan hof kwam weliswaar op de top, doch bij de afdaling zag hij geen heil meer n voortzetting van de strijd. Bij Ruy de Bort, 107 km. na de start, deelde Ruiz zijn eerste slag uit. Zijn overgebleven volgers Verschueren, Gauthier en Bayens versaagden evenwel niet en zet ten op hun beurt een aanval in, waar na de Spanjaard de wijste partij koos en zich liet terugvallen. Nu de vrede weer getekend was, verhoogde het kwartet het tempo, zodat de voor sprong op het peloton, waarin de Ne derlanders uitstekend meedraaiden, vergroot werd tot zeven en bij de be- voorradingspost te Saint Angel zelfs tot elf minuten. Kort voor St. Augtl Ucp HENK FAANHOF streek de vlag Dekkers en lekke band op, waardoor hij even het contact met de groep ver loor, maar toen het euvel verholpen was, kostte het hem niet veel moeite om weer aansluiting te krijgen. In de laatste twintig kilometers sloeg Ruiz andermaal toe en ditmaal kwam de klap aan. Hij kreeg ruim een minuut voorsprong op Verschueren en verde digde deze succesvol. In het sprintje om de derde en vierde plaats tussen lauthier en Bayens was de Fransman de sterkste, doch toen vier minuten ia ter Bauvin de Italiaan Biagoni op de zelfde wijze trachtte te kloppen, lukte dit niet. Drie en veertig seconden na dit duel schoot het peloton op de fi nish af. Ietwat bedremmeld keken Ockers, Koblet, Michel, Coppi en Bar tali naar de sprintkracht van Gerard Peters, die geen bergen meer voelde en als gold het een klassementsprintje in een Zesdaagse zijn tegenstanders „liet stille staan". Van Est dook in het vaarwater van de Haarlemmer en voegde met de tiende plaats nog een aantal francs toe aan het potje, dat on ze landgenoten aan het spekken zijn Wout Wagtmans werd zestiende geklas seerd in dezelfde tijd als Peters. Dek kers en Voorting waren bij de tweede groep van dertig renners, die ruim drie minuten later ex aequo als 39ste ein digde. De etappe-uitslag iae uitslag van de tiende etappe Cler- mont-FerrardBrive (216 km), luid de: 1 Bernardo Ruiz (Spanje) 6.351' 'met bonificatie 6.34.15), 2 Verschut ren (België) 6.36.53 (met bonificat' 6.36.23), 3 .Gauthier (Frankrijk) 6.37.4' 4 Bayens (België) z.t 5 Biagioni (It 6.41.59) 6 Bauvin (Oost Zuid Oost Fr z.t. 7 Peters (Ned.) 6.42.42, 8 Ocker. Belg. z.t. 9 Decok (België) z.t. 10 Van Est (Ned.) z.t., 16 Wagtmans (Ned.) z.t„ 39 ex eaquo een groep van dertig ren ner» met Dekkers en Voorting in 6.45.56. Vliet en Patterson en ook de 6 km- wedstrijd achter Joco-motoren werd een overwinning voor Derksen. Zes Nederlandse stayers kwamen drie maal in de baan voor een 20 km-wed- strijd. De eerste manche werd een overwinning voor Pronk. Een verras sing was het rijden van Domhof, die met slechts 100 meter achterstand be slag legde op de tweede plaats. Bakker moest genoegen nemen met een vierde plaats, daar zelfs Bijster kans zag de Zaankanter te verrassen. In de tweede manche nam Bakker volledig revanche door als eerste door de finish te komen, vóór Pronk, De Best, Domhof, Stakenburg en Bijster. De laatste ontmoeting werd weer een zege voor de Alkmaarder, die met ruim verschil zijn rivaal Bakker versloeg. Het eindklassement van deze stayer- wedstrijd zag er als volgt uit: 1. Pronk, 2. Bakker, 3. Domhof, 4. De Bes', 5. Stakenburg, 6. Bijster. Dodelijk ongeluk tijdens motorraces te Frankfort Tijdens de motorraces op de Sehot- tenring te Frankfort gebeurde Zondag een ernstig ongeluk. De zijspan van de 750 cc BMW, welke gereden werd door de Duitser Friedrich Hillebrand en zijn ploeggenoot Kurt Praetorius, slipte en sloeg over de kop. Beide be rijders werden naar het ziekenhuis overgebracht. Hillebrand met inwen dige verwondingen en een ernstige hersenschudding, zijn teamgenoot over leed direct na aankomst in het hospi taal. Op het circuit van Silverstone werd de autorace gehouden om de grote prijs van Groot-Brittannie, een wedstrijd over 90 ronden met een totaalafstand van 432 km. De uitslag luidt: 1. Gonzales (Arg.) met Ferrari 2 uur 42 min. 18,2 sec. (gemiddelde uursnel heid 153,77 km.); 2. Fangio (Arg.) met Alfa Romeo 2.43.09,2 (152,97 km/h); 3. Villoresi (It.) met Ferrari 2.43.18,6 (148,42 km/h)4. Bonetto (It.) met Al fa 2.43.07,4 op 3 ronden. Dodelijk ongevd De strijd tussen de Jaguar van Stir ling Moss en de Talbot van Rosier Fangio duurde acht uur, namelijk tot vier uur 's nachts, toen de Talbot op gaf wegens storing in de motor. Direct daarop namen de Jaguar van White head en de Talbot van Gonzales de strijd over. Om zes uur 's morgens staakte ook Gonzales echter het ge vecht. Jaguar ging daarna aan kop met een voorsprong van 110 kilometer, maar met nog acht uur rijden voor Ie boeg. Inmiddels waren er reeds 25 wa gens uitgevallen, deels door technische stoornissen, deels door ongevallen, waarvan één met dodelijke afloop. De Jaguar was door de scherp achtervol gende Talbot niet te benaderen en won. De wagen legde in een etmaal de af stand af van 3611 kilometer. Dit bete kent een gemiddelde snelheid van 150.5 km per uur. Twee vrouwelijke deelne mers reden het parcours in een Farra- ri-twee liter, met een gemiddelde snel heid van 135 km per uur! De Indice werd gewonnen door Montremy met een Monopole. Voortdurende spanning JJET PUBLIEK blijft voor het meren deel de volle duur van de wedstrijd staan, gefascineerd door de wreedheid van deze rit-door-de-hel. De spanning wijkt geen moment. Zo ziet men de kleinere wagens voorbijzoemen en kort daarop brommen de geweldige Talbots en Jaguars langs. Le Mans, dat niet meer dan 100.000 inwoners heeft, staat gedurende de tijd van de race geheel in het teken van de autosport. Alles is berekend op de ontvangst van duizen den Engelsen. Een klein bataljon sport verslaggevers zwermt reeds lang vóór de start uit langs de kronkelige wegen van het parcours. Weken en weken van tevoren schrijft de Franse sportpers over dit grote gebeuren. De sportwagenrace van dit jaar was wel een der meest geruchtmakende door de bijzondere prestaties die gele verd werden tijdens de nachtrit in een vreselijke regen. Terecht zegt de be zoeker van dit sport-hoogtij dan ook: „Wie eenmaal echte autosport wil zien, moet de 24-uurs race van Le Mans be zoeken als de dood komt meerijden in de grote en kleine racewagens. Bruidsfeest van Stalins dochter duurde 14 dagen Na een bruidsfeest, dat veertien da gen achtereen heeft geduurd is de enige dochter van maarschalk Stalin, Svet- lana, met haar echtgenoot kolonel Mi- hail Kaganovitch op huwelijksreis ge gaan door Oost-Europa. Het was de tweede maal, dat de 27-jarige Svetlana in het huwelijk trad, maar dat nam n' t weg, dat de pracht en de praal van het feest de Oosterse weelde van de huwe lijken van de Sjah van Perzie en de koning van Egypte ver overtrof. De kosten worden geschat op een millioen gulden. Eenzelfde bedrag werd besteed voor de trouwjapon van zilver lamé met goud en edelstenen bezet, al dus weet de „Sunday Express" te be richten. Praag, Boedapest, Boekarest, Sofia en Warschau zullen door de jong gehuwden met een bezoek worden ver eerd en de communisten in deze steden hebben de opdracht ontvangen het paar op feestelijke wijze in te halen. Gonzales won de Britse Grand Prix te Silverstone. Het moment, waarop d* Argentijn in tjjtt Ferrari d« g&ittretg passeert

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1951 | | pagina 5