Nederlandse schepen keerden uit Oost-Duitsland terug Voor Australische landarbeiders 40-urige werkweek Russisch beslag ten dele opgeheven De hoge varkensvleesprijzen blijven vermoedelijk niet De Belgische filmindustrie heeft het zeer moeilijk Groenten uit onze eigen tuin Amerika's nieuwste en grootste atoomfabrieken in aanbouw Tanker als ruilobject Heffing op zware dieren remt de export Regering zal steunmaatregelen nemen Verband met de plannen inzake televisie? Werk van milliarden Rem op de trek naar de stad Protest van werkgevers zonder vrucht Grote problemen in kleine stadjes het gevolg DE RECENTE aanbesteding van de eerste, door atoomkracht voortgedreven, onderzeeboot voor de Amerikaanse marine een project ter waarde van S 40.000.000 heeft de visie van een moderne atoomstad een belangrijke stap dichterbij gebracht. De buitenwereld heeft nog niet de formele zekerheidgekre gen, dat men reeds over de vereiste atoommotor beschikt. Maar het feit van de aanbesteding wijst er wel op, dat men, in het ongunstigste geval, toch wel héél dicht de verwezenlijking van de atoommotor is genaderd. Na het door atoom kracht voortgedreven vliegtuig, waaraan op overheidskosten wordt gewerkt en de door de regering gesubsidieerde studie om doormiddel van atoom-energie electriciteit te produceren, is dit weer een nieuwe aanwijzing, dat wij binnen en kele tientallen jaren wellicht reeds zullen leven In een maatschappij, die uit technisch oogpunt de titel „een droom" waard is. Of de diplomatieke kant zich dan naar het technisch aspect zal voegen, is een tweede. (Van onze correspondent). yOOR een en twintig Nederlandse Rijnaken ln Oost-Duitsland zjjn v\jf jaar gedwongen ballingschap definitief voorbij. Een gedeelte heeft het anker reeds gelicht en is de grens der Sowjetzone al gepasseerd, een ander gedeelte moet nog even wachten tot de benodigde papieren in orde zjjn. Evenals eerst- genoemden zullen zij met een Duitse bemanning vertrekken en dan aan de Elbe door de Nederlandse eigenaars worden overgenomen. Dit was de voor naamste eis, die het Oostduitse bureau voor herstelbetalingen stelde en de Nederlandse Kamer van Koophandel in Oost-Berlijn, die de besprekingen met de Oostduitse autoriteiten heeft geleld, heeft deze eis begrijpelijkerwijze on middellijk aanvaard. Hoofdzaak was, dat de schepen vrjj kwamen. geconfiskeerd werden. Zij mochten hun havens niet verlaten of het moest zijn, dat het Sowjetrussische militaire be stuur ze zelf nodig had. Dan moesten ze varen, of ze wilden of niet. Van een terugkeer naar Nederland was echter geen sprake. Maandenlang bleven de schippers met hun gezin op de aken in de hoop op een goede dag toch te mogen vertrekken. Deze hoop vervloog echter al spoedig. IJdele hoop DE Nederlandse militaire missie klopte in Karlshorst, het Sovjet-Russi sche hoofdkwartier, aan dovemansoren. Bleek het Sovjet-Russische argument: oorlogsbuit, onhoudbaar, dan sprak de rode officier over kapitalisme en hier mede was iedere mogelijkheid om een redelijk gesprek te voeren verdwenen. In October 1950 werd de toestand nog ingewikkelder. Karlshorst verklaarde toen met het in beslag genomen Ne derlands eigendom niets meer te ma ken te hebben. Dit viel voortaan onder de bevoegdheid van het Oostduitse bu reau voor herstelbetalingen. De Neder landers moesten zich dus maar tot dat bureau wenden. Ze deden dit ook, doch kregen daar te horen, dat de Oostduit sers uitsluitend met een officiële Ne derlandse afvaardiging wilden onder handelen. De bedoeling van deze ver- DE lijdensweg van deze schepen en nog vele andere, die nog altijd in Oostduitse havens liggen of met Duit se bemanning voor rekening van de Oostduitse regering varen, begon eigenlijk reeds gedurende de Duitse be zetting. Zij werden gevorderd en ge dwongen voor Duitse organisaties te varen. Toen de Sovjet-Russen Duits land binnentrokken, legden zij op alles beslag, wat volgens hen als oorlogsbuit kon worden beschouwd. En met dit be grip sprongen zij vrij royaal om. Zo kon het gebeuren, dat alle Nederlandse schepen, die zich bij het binnenrukken der Sowjetrussische troepen ergens tussen de Elbe en de Oder bevonden, Wanneer tegenwoordig ergens wordt gesproken over de prijzen en dat is een onderwerp, dat vaak wordt aange sneden, omdat het iedereen raakt op de gevoelige plaats van z(jn beurs dan worden onmiddellijk de prijzen van het varkensvlees er bij gehaald, die vrfl plotseling sterk zijn gestegen. Is dat een blijvend verschijnsel, of is het mo gelijk, dat ze aanstonds teruglopen tot op het oude niveau? We geloven te mogen zeggen, dat het laatste wel het geval zal zijn. Wanneer we over deze prijzen iets zeggen, moeten we er 't baconcontract met Engeland bij halen. Baconvarkens zijn varkens in een gewicht tot 80 kg en deze dieren gaan allemaal naar En geland. De Nederlandse consument wil geen vlees van zulke lichte dieren; voor de binnenlandse markt zijn zwaardere varkens nodig. De prijs van de baconvarkens wordt van overheidswege vastgesteld en in verband met de gestegen voerprijzen zijn ze de laatste tijd verhoogd van f 2.10 op f 2.40 per kg geslacht gewicht. Hiermee is ook de prijs der zware varkens min of meer bepaald. Gaat die uit boven de f 2.40, dan kan men er van op aan, dat de varkenshouders er meer en meer toe zullen overgaan hun die ren, wanneer ze het bacongewicht heb ben bereikt, aan te houden en over eni ge tijd neemt het aanbod van zwaar dere varkens zodanig toe, dat de prijs weer terugzakt op het oude niveau. Geruime tijd nu hebben de zware varkens de prijzen van de baconvar kens niet kunnen halen. Dientengevolge nam het aanbod af. Meer en meer wer den de varkens in het bacongewicht van de hand gedaan en het resultaat waS, dat gedurende lange tijd het ba concontract uiterst vlot werd nage leefd. Plotseling echter begon zich een schaarste aan zware varkens te open baren. Er waren er te weinig voor de binnenlandse vraag. Daar kwam nog bij, dat overal in het buitenland zware varkens te verkopen waren tegen meer dan f 2.40 per kg geslacht gewicht. De prijs liep op en bereikte het niveau van thans. Deze prijzen zullen echter weer de animo in de hand werken om de var kens aan te houden totdat ze een zwaarder gewicht hebben gekregen. De laatste weken is het aanbod van bacon varkens aanzienlijk geringer geweest, wat er op wijst, dat het aanbod van zwaardere varkens straks wel zal toe nemen. En men mag aannemen, dat de prijzen dan zullen terugvallen op het oude niveau. Zulks temeer omdat bij uitvoer tegen hogere prijzen dan die, welke de regering voor het binnenland als redelijk beschouwt, op de zware varkens een exportheffing zal worden gelegd, die maakt, dat de voordelen, aan deze uitvoer verbonden, teniet gaan. Natuurlijk zijn ook de rundvleesprij zen van gewicht in verband met de vorming van de varkensvleesprijzen Deze rundvleesprijzen nu hadden de laatste tijd de neiging tot daling. Er is teen gelegenheid gegeven voor export '|r er ontwikkelde zich een levendige handel op Frankrijk, in het bijzonder in achtervoeten. De prijzen, die daar konden worden gemaakt, lagen boven de Nederlandse; door middel van een exportheffing werd echter voorkomen, dat de prijs in Nederland opliep. Door deze wijze van handelen is in middels reeds een dzel opgeruimd van de grotere aanvoer van rundvlees, die voor deze herfst werd verwacht. Er zijn dit voorjaar veel jonge dieren aan gehouden, terwijl anderzijds in verband met de tbc-hestriiding onder het rund vee veel reageerders zullen moeten worden opgeruimd. klaring was duidelijk. Het lag in de bedoeling op deze wijze indirect een erkenning der Oostduitse regering af te dwingen. Begrijpelijk ging men hierop van Nederlandse zijde niet in. En het gevolg was, dat de Nederlandse schepen bleven waar zij waren. Aan vluchten hoefde men niet te denken. De pijn lijke ervaringen van de aak „Jemo" waren voor allen een duidelijke les ge weest. Dit schip had op een reis van Wismar naar Berlijn koers gezet naar Hamburg en was vandaar naar Neder land teruggekeerd. Prompt volgde in Den Haag een krachtig protest van Russische zijde. Schip onmiddellijk te rug of anders kunnen alle overige sche pen worden afgeschreven. Er bleef in deze omstandigheid niet veel keus lover en zo keerde de „Jemo" na enkele weken weer braaf en gedwee in de haven van Berlijn terug. De hele grap had ongeveer twintig duizend gulden gekost, terwijl de vracht aardappelen, die de „Jemo" in Hamburg zwart had verkocht, in dollars moest worden ver goed. Dit had de overige aken de lust ontnomen aan een soortgelijk avontuur te beginnen. Ruiltransactie ALLE hoop op terugkeer scheen ver vlogen, toen verschillende schippers ge heel onverwacht het nieuws ontvingen, dat hun eigendom was vrijgegeven. Zelfs enkele reders, die door de Sov jet-Russen altijd voor kapitalisten wa ren uitgemaakt, behoorden tot de ge lukkigen. Waardoor deze kentering ten gunste was veroorzaakt? De Oostduitse autoriteiten hadden reeds geruime tijd gelokoogd naar een Nederlandse tan ker, die op de Elbe lag. Deze zouden zij graag kopen en zij verklaarden zich zelfs bereid in ruil voor deze transactie een aantal andere schepen voor terug keer naar Nederland vrij te geven. Van Nederlandse zijde ging men op dit aanbod in, zodat een en twintig aken de thuisreis konden aanvaarden. Een nog groter aantal bevindt zich nog steeds in Oost-Duitsland. Men hoopt nu echter ook deze op een soortgelijke ba sis vrij te krijgen. Een der onverkwik kelijke naslepen uit de jongste oorlog zal dan definitief tot het einde beho ren. (Van onze correspondent te Brussel). jyAAR uit betrouwbare bron vernomen wordt, is er thans een koninklijk be sluit in voorbereiding, waarbij aan de nationale Belgische cinomatogra- phische industrie een krachtige steun zal worden verleend, teneinde deze in dustrie enigszins b(] te staan in de zware concurrentiestrijd, welke zij thans tegen buitenlandse maatschappijen moet voeren. Reeds enige tijd geleden kondigde de regering aan van plan te zijn tot dergelijke steunmaatregelen over te gaan. Deze regeringshulp zal er op neerkomen, dat Belgische film producenten in de toekomst een zeker percentage van de belastingen, welke bij de vertoning op hun producten worden geheven, zullen terug ontvangen. In deze tijd van het jaar behoeft men zich niet druk meer te maken met het zaaien en poten van groenten. En kele soorten kunnen echter nog gepoot worden en dan denk ik hier in het bij zonder aan onze overblijvende of win terharde groenten. Zulke groenten- en kruidenplanten kan men eigenlijk min of meer als vaste of overblijvende ge wassen behandelen. De verzorging be staat hierin dat ze om de drie of vier jaar eens opgenomen moeten worden, waarna men te breed uitgegroeide pol len in verschillende stukken kan delen. Laten we allereerst eens bij de ra barber kijken. Rabarber is niet alleen een gezonde, doch ook een smakelijke groente, die vooral in het vroege voor jaar zeer in trek is. Men kan ze met succes in eigen tuin kweken, doch men neme dan de goede soorten. Laat u niet verleiden hier of daar uit de tuin van een kennis wat planten mee te nemen, die daar eventueel al jaren staan. Voor 't merendeel zijn dat totaal verouderde soorten en over het algemeen zijn ze tamelijk zuur en dat kost dan veel sui ker en dat is tegenwoordig niet goed koop. De Paragon is een goed soort, waarvoor niet zo veel suiker nodig is en ten slotte als men helemaal geen suiker gebruiken wil, kan men ook met zoetmiddelen werken. Rabarber kan men dus nu poten, doch houdt u er rekening mee. Op den duur worden die nu nog zo kleine stronken flinke plan ten, die over voldoende ruimte moeten kunnen beschikken. Een onderlinge af stand van ruim één meter is heus nodig en als u het jammer vindt voor de andere groentensoorten zo veel ruimte verloren te laten gaan, kan dat toch altijd nog gevonden worden door ze op de kanten te poten, eventueel aan de slootkanten. Water kan rabarber wel gebruiken, al moet men er wel op letten, dat ze niet met de voet in het water staan, dat is natuurlijk beslist verkeerd. Rabarber kan men niet alleen vroeg van eigen tuin oogsten, doch het is ook mogelijk die groente te vervroegen. Hoe dat dient te geschieden, zullen we u volgend voorjaar wel eens vertellen. Zuring is ook een kostelijke groente die tegenwoordig veel te weinig ge kweekt wordt. Speciaal in Gelderland kent men het gebruik van zuring wel en daar bereidt men de heerlijke zu- ringpap. Het is een heerlijk en ook ge zond kostje en als men nu zelf voor wat zuringplanten zorgt, zal men er de groentenman niet steeds te vergeefs naar behoeven te vragen. Zuring houdt wel van volle zon, doch is ook met een minder zonnig plekje wel tevreden. G. KROMDIJK. De 83~jarige Amerikaanse uitgever Bernhard McFadden wordt hier tio.'T majoor Lloyd Hill, een oefenmeester van parachutisten van het leger, tn een vliegtuig geholpen om een sprong boven de Hudson-rivier te maken, McFadden maakte ondanks zijn 83 jaren een uitstekende sprong. DAAR er momenteel in België geen eigenlijke speelfilmindustrie bestaat, heeft de maatregel, althans voorlopig, alleen nog maar betrekking op de zo genaamde nieuwsfilms en documentai res. Tot kort na de oorlog kende men in België geen nationaal filmjournaal en werden alle actuele films uit het bui tenland ingevoerd. Het nadeel van deze import was, dat ze ten eerste zeer weinig Belgisch nieuws gaven en ten tweede, dat er zo weinig copieën van waren, zodat zij soms drie maanden na hun eerste verschijning nog in bepaal de bioscopen gedraaid werden. Na de bevrijding werd een Belgische nieuwsfilmmaatschappij opgericht, wel ke in de beide landstalen haar actuali teiten verspreidde. Momenteel worden in ongeveer de helft van de bijna 1500 Belgische bio scopen de producten van deze firma gedraaid. De firma sloot verder contracten af met 21 buitenlandse nieuwsfilmmaat- schappijen, zodat momenteel het Bel gische journaal in een zeer groot aan tal landen ter wereld te zien is. België is met zijn ongeveer 1500 bioscopen (in Nederland ongeveer 500) welke wekelijks ongeveer een vier mil- lioen bezoekers trekken, een ideaal land voor filmproducers. Jaarlijks gaat er een bedrag van plusminus 400 mil- lioen Belgische franks aan filmdeviezen naar het buitenland, terwijl België zelf, buiten de vermakelijkheidsbelasting, vrijwel geen cent aan die films ver dient. In tegenstelling tot Nederland, waar de copieën van een buitenlandse film in Nederland zelf gemaakt moeten wor den en waar het draaien van Neder landse actualiteiten voor elke bioscoop eigenaar verplicht is, laat België aan iedere filmmaatschappij volledige vrij heid. In de practijk komt deze vrijheid er op neer, dat de buitenlandse maat schappijen geheel en al de markt be heersen. Het gevolg is. dat de nog jon ge Belgische filmindustrie het uiterst moeilijk heeft, daar de buitenlandse firma's uiteraard weinig geneigd zijn hun heerschappij over de Belgische filmmarkt op te geven. Naar het schijnt beoogt de regering met deze maatregel niet alleen steun te verlenen aan de Belgische filmindustrie, hoewel dat natuurlijk in de eerste plaats komt. doch denkt zij daarbij ook aan de televisie. De laatste tijd is er in regeringskrin gen nogal gesproken over een eigen Belgisch televisiesysteem. Deze plannen zouden pas dan tot uitvoering gebracht kunnen worden, wanneer België inder daad over de nodige apparatuur en stu dio's beschikt. Het lijkt dan ook niet uitgesleten, dat het idee om de film industrie te steunen, nauw verband houdt met de toekomstplannen aan gaande de televisie. „Zo sterk is onze omzet gestegen" INMIDDELS wordt er in de V.S. met grote voortvarendheid gebouwd aan nieuwe atoom-centra. In Aiken, in de staat Noord-Carolina, komt een mach tig productie-centrum, waaraan ruim een milliard dollar ten koste wordt gelegd. „Maar" een half milliard dollar kost de grootste atomische fabriek, die thans even buiten Paducah, in de staat Kentucky in aanbouw is. Begin 1953 zal dit bedrijf in volle werking moeten zijn. Bijna tienduizend bouwarbeiders, electriciens, gasfitters en lassers zijn er in een twee-ploegenstelsel aan het werk. Ruim 7000 hunner moesten van buiten worden aangetrokken. Daardoor dreigt thans Paducah, dat de laatste tien jaren haar bevolking geleidelijk aan zag stijgen tot ruim 30.000 zielen, uit eigen voegen te bars te Er is een nijpend tekort aan woon ruimte ontstaan. Een gemeubileerde slaapkamer brengt thans gemakkelijk 60 dollar per maand op en een klein flatje van twee-kamers-met-keuken (Van onze correspondent te Sydney). De Australische 40-urige werkweek, door velen gezien als één van de be langrijkste factoren met betrekking tot inflatie en lage arbeidsproducti viteit in het vijfde werelddeel, heeft nu eindelijk ook de weg gevonden naar het Australische platteland. Op de melkveeboerderjjen ln de staat Victoria is „de victorie" begonnen, en er bestaat geen twijfel aan dat zij zich uit zal breiden naar de boerderijen der andere staten, zowel als naar andere lande lijke industrieën: de schapenteelt, de tarweverbouw, de boomgaarden en de kippenteelt. VOOR een rasechte boer in het oude land zal een 40-urige werkweek voor de landarbeider op de melkveeboerderij iets onmogelijks lijken. Te lang zijn de boer en zijn knecht gewend geweest om voor zonsopgang al onder de koe te zitten en dan verder de hele lieve lan ge dag voort te ploeteren tot de zon ter kimme is gegaan. Ook in Australië is er een storm van protest opgegaan onder de boeren en andere landelijke werkgevers. Men is nu eenmaal zo ge wend geweest, dat de boer altijd zwoegt en dat de landarbeider min of meer hetzelfde doet. Op het platteland blijven tradities, goede zowel als slech te, nu eenmaal altijd langer hangen dan in de meer dynamische stad en de weerstand, die men daar te overwin nen heeft, is bijna altijd veel sterker. De Australische landarbeider heeft een 56-urige werkweek, zijn collega in fabriek en bedrijf een 40-urige. Reeds lang kon men dan ook horen, waarom moet ik 56 uur werken om stedelingen, die er maar 40 werken, te voeden. Het gevolg is dan ook geweest, dat vooral de laatste jaren meer en meer landar beiders naar de stad trokken om meer geld in minder uren te verdienen en dat het platteland een steeds groter tekort aan arbeidskrachten kreeg. „Zelfs" Nederlandse landarbeiders, zo schreef onlangs de Australischs pers. grootgebracht in een landelijke traditie van harde arbeid en plichtsbesef, ver laten de melkveeboerderijen om meer voordelige baantjes met meer vrije tijd in de stad te zoeken. Minder boter Hoewel de Australische melkproduc tie met 450 millioen liter gestegen is in vergelijking met voor de oorlog, weegt dit allerminst op tegen de sterke bevolkingstoeneming. Het Australië, dat voor de oorlog een groot boterexpor- teur was. produceert thans minder bo ter dan in 1939 en kan nauwelijks in zijn eigen behoefte voorzien, laat staan de magere Engelse rantsoenen aanvul len. De thans in de staat Victoria geko zen oplossing om door een 40-urige werkweek en een verhoogd loon van 10/9/in plaats van de oude 8/18/ de trek van landarbeiders naar de stad tegen te houden, zal ongetwijfeld doel treffend blijken en zal zeker opwegen tegen de prijsverhoging van melk en boter, die natuurlijk het gevolg van deze maatregel moet zijn. Deze onkosten-verhoging is overigens ook niet zo triest als zij er op het eer ste gezicht mag uitzien. Evenals in de oude wereld is het melkveebedrijf .o Australië in hoofdzaak familiebedrijf. Het gehele boerengezin werkt in zo'n bedrijf en slechts 2% van het werk wordt gedaan door de gehuurde kracht. Boter is hier nog altijd veel goedkoper dan in de oude wereld en een extra kwartje per pond zal niemand te zeer of naar de margarine (Van onze correspondent te New York). gaat grif van de hand voor 125 dollar en meer grote-stadsprijzen! Nood verbleven. Er worden, als in alle bouwarbeid in de V.S., hoge lonen uitbetaald. Maar menig arbeider heeft louter zijn com fortabele verblijf in de naastbijzijnda grote stad tijdelijk opgegeven om eens een aantal maanden achtereen wat t« kunnen „bijspijkeren". Hij denkt er niet aan om zijn nieuw verworven in komen grotendeels aan de kostjuf- frouw af te staan. De overheid heeft in beperkte mate voor noodverblijven ge zorgd. Daarin kunnen ruim 500 man worden geborgen. De arbeiders beta len daarvoor een paar tientjes in da maand. Tal van arbeiders weigerden echter hun gezin in de steek te laten en kochten een „trailer", die ze ach ter hun auto naar Paducah reden en waarin zij thans met moeder-de-vrouw en de kinderen wonen. De wet schrijft voor, dat deze woonwagen-eigenaarsin bepaalde kampen verblijven moeten, waar ook gelegenheid is om waterlei ding, electriciteit en gas op hun woon wagens aan te sluiten. Vanzelfsprekend dat de prijzen voor zo'n plekje in het kampement ln een paar maanden tijd verdubbeld zijn. In de omgeving van Paducah zijn er thans 7 trailer-kampen waar in totaal 1000 woonwagens staan met een bevolking van samen 4000 zie len. Schoolgaan is tevens een probleem gewórden, Paducah's beperkte school ruimten zien zich nu voor de moeilijk heid gesteld om er ongeveer 1000 jon gens en meisjes bij te moeten opleiden tot goede burgers van onze maatschap pij. Melkkoetjes De plaatselijke autoriteiten zijn al lerminst gelukkig over deze toevloed van tijdelijke bewoners. Ze proberen hen dan ook flink te plukken. In Ke*e tuckey, evenals elders in de V.S., mow men inkomstenbelasting betalen aan de federale regering en aan de staat Kentucky; maar bovendien eist de stad Paducah nog een penning op. Kleins dorpsgemeenten even buiten Paducah trachten er thans soortgelijke belas tingwetgevingen door te jagen. In be paalde gevallen moet de onfortuinlijks arbeider, die op zijn vrije Zaterdag middag wil gaan vissen, een drietal speciale visvergunningen kopen alvo rens hij zijn dobber in het water kan gooien. Andere economische problemen leid den tot industriële vechtpartijen. Pa ducah's atoomfabriek zal per jaar on geveer I14 millioen ton kolen nodig hebben; een dichtbij gelegen electri- sche centrale heeft een soortgelijke be hoefte. Het gevolg is, dat deskundigen hebben voorgesteld subsidies te verle nen aan maatschappijen, die bereid zijn nieuwe steenkoolmijnen te ontwikkelen. Het transport naar Paducah zou kun nen plaatsvinden per binnenschip, het geen aanzienlijk goedkoper is dan het vervoer per spoorweg. Het spreekt van zelf, dat de spoorwegen luidkeels heb ben geprotesteerd en in samenwerking met de reeds bestaande mijnen trach ten de ontginning van nieuwe mijnen te voorkomen. Stakingen, geschillen omtrent de hoogte der lonen en loontoeslagen ver oorzaken voortdurend moeilijkheden bij de aanbouw van het gigantisch pro ject. Niettemin tekent de vordering zich dag na dag duidelijker af. Zodra de bouwarbeiders hun taak hebben verricht, zal een legioen techni ci hun plaats in de huurhuizen, slaap steden, flatjes en trailer-parken over nemen. verontrusten drijven. Redelijke maatregel Deze maatregel tot de verbetering van het lot van de overal steeds in het hoekje gedrukte categorie der landar beiders, is mogelijk gemaakt door een wijziging in de Australische Arbitrage Wet, die het thans ook voor landelijke arbeiders mogelijk maakt hun belangen, gelijk hun collega's uit de stad, voor het Hof van Arbitrage te brengen. Aangemoedigd door dit eerste succes zal nu het vakverbond, waarbij de meeste landarbeiders zijn aangesloten, de Australian Workers Union, eveneens de 40-urige werkweek en hogere lonen zien te krijgen in Victoria, voor de ar beiders op kippenfokkerijen, varkens fokkerijen, schapenfokkerijen met min der dan 2000 schapen, gemengde boer derijen en in de boomgaarden. Andere staten zullen dit voorbeeld ongetwijfeld volgen. Alle protesten der boeren ten spijt is het feitelijk niet meer dan billijk, dat in een nieuw land, waar schapenscheer ders en cowboys op de grote veefokke rijen enorme lonen krijgen, de mijn werkers en havenarbeiders meer ver dienen dan een universiteitsprofessor, ook de eenvoudige landarbeider op de kleine boerderij wat redelijker sociale voorwaarden krijgt. Het is trouwens in het eigen belang der kleinere boeren, want anders zouden zij spoedig geen enkele landarbeider meer over hebben, zelfs niet van de nieuwelingen uit Europa, die altijd op een boerderij ge werkt hebben en dus ook in het nieu we vaderland eerst als vanzelfsprekend het oude beroep weer opnemen. De boeren en landarbeiders in Ne- Nederland zullen met belangstel ling horen hoe men een 40-urige werkweek kan toepassen in een bedrijf, waar de koeien en kippen niet naar de uitspraken van een Hof van Arbitrage luisteren. Deze 40-urige werkweek geldt van Zondag 6 uur in de ochtend tot Zaterdag 6 uur in de namiddag. De 40 uren zijn gespreid over alle 7 dagen per week, doch geen enkele dag mag door de landarbeider langer dan 714 uur gewerkt worden. Uren boven 714 per dag of 40 per week worden met 1 maal het gewone uurloon overwerk- geld gewaardeerd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1951 | | pagina 7