TAXI
k
farine /I
Dé oplossing is een tunnel van spanbeton
bij Buitenhuizen
VRAAG ID AANBOD
coöperatieve
Nieuws uit de Langedijker Dorpen
De heer A. v. Herwijnen 25 jaar bij de
Plantenziektenkundige Dienst
Na „pret" van
Kermis-Zondag
HILDERXNG
Lichtpunt in het pontendrama?
farine „4"
wonderen
Enorme kostenbesparing en binnen
twee jaar gereed
Drie tunnelstukken zijn
voldoende
WE schatten de bouwtijd op 1jaar,
mits uitgevoerd in voorgespannen
beton In drie tunnelstukken van elk
ongeveer 300 meter lengte. Deze tun
nelstukken kunnen in voorgebaggerde
geulen tot zinken worden gebracht.
Hierdoor wordt een vernauwing van
het vaarprofiel van het kanaal gedu-
rende vele jaren voorkomen, wat im-
ihers voor de scheepvaart altijd zo'n
I bezwaar is.
VERVOLG STADSNIEUWS
Oude Engelse volksliederen
Kampioens-postduiven
van „Alcmaria Victrix"
Looddief te Schermerhorn
op heterdaad betrapt
HEILOO
Brandstichting
Acht maanden geëist
tegen uitbreker
Hartelijke huldiging met
vele cadeaux
MARKTBERICHTEN
Uitslag kolfwedstrijden
WINKLER PRINS
Te koop aangeboden:
Te koop gevraagd:
»i£&nt
ABOiNJNEEK l UP Uil BLAD
WOENSDAG 17 OCTOBER 1951
jaren van voorbereiding
tot welker oprichting aan
uw wellicht is er al over
loop der gebeurtenissen
evolgd. Of aan de nieuwe
natuurlijk niemand. Maar
omtrent de zaak: ze heb-
ormen en bovendien is de
renwei, aan de Langedijk is
Voorstander aan het woord.
rs dacht de heer J. Lont
Niedorp er over. Hij is
de nieuw opgerichte
een warm voorstander
me.
Nederland aanzienlijk meer
'tocht worden dan nu, zo
-de. De zuurkoolfabrikan-
een kartel gevormd, dat
aan door dit kartel er-
ers. Deze grossiers zijn
zuurkoolhandelaren, het
landelaren, die soms wel
van zuurkool, soms ook
en zijn er massa's gros-
zuurkool kunnen krijgen,
lor de zuurkoolfabrikanten
worden.
met onze fabriek ook di»
siers bereiken en er is
aan of de afzet zal toene-
oordraaien van onze witte
voorkomen: we maken er
Daardoor zal de priis
len gedrukt, maar de
lor de zuurkoolfabriekbn
Daar kan nog ivel iets
Ier geval is de tuinder
met zuurkool, die tegen
re priis wordt verkocht,
doordraai op grote schaal,
de laatste tiid kennen,
ontoelaatbare kanitaals-
aetreft. dit argument had-
niet mogen gebruiken. Zij
een bedrijf stilgelegd. Ik
eens gevraagd, dit te mo
laar daar hoorde ik nooit
:er Schelhaas van de Len-
otte nam een neutrale po-
zit midden in het organi-
kent de tuinderij op zijn
luidde: Ik zie er heil in,
die coöperatieve fabriek
!t vergroot.
t daarom gaat het.
ENBESCHERM1NG
ving van de Rippingstraat
ionker cypersch poesje, dat
maanden oud is.
rt nabij de Kalkovenbrug
jonge zwaan, waarvan de
t bekend is.
dierenvriend Is een mooie,
uine hond ter beschikking,
niet aan de ketting en
ren. De hond is ongeveer
pecteur C. Verwer, Baan-
maar.
zich onbehaaglijk voelt
jnen hebt, doet een enkel
teiarine „4" wonderen,
menwerking van 4 be-
leesmiddelen, in één tablet
voelt U zich een ander
r in staat met plezier
e doen.
EN GRIEP - 20 t.blett-r» 75 c«n«
(Advertentie, Ing. Med.)
cabaret van „Stap op de
ar te timmeren. Verder komt
een enkel voorbeeld uit vele
- een verslag voor de geest,
ewerker Anthony van Kam*
s uit de voor-oorlogse jaren,
reden van een meneer Rovo
er. Wat Van Kampen die
/art schrijft als het wit is
RoVb's prestaties vertelde,
dat de hele aanwezige ma-
hadEn zo zou er nog
teilen zijn, over de wijze
beroepsartisten gelukkig
het voor hun standje hebben
il de beroepsartist de artis-
hoewel ook mijns Inziens
concurrentie van de
le amateur overwinnen, dan
rst in 't algemeen zijn eigen
verbeteren en.... de
de provincie beter moeten
handelen of mishandelen van
etreft, zou ik tot slot het vol-
opmerken: Door het dialect
en en te vergroven beréikt
n goedkoop succes. Evenveel
niet zo goedkoop kan men
r meer te letten, op hoe de
dan wat hij zegt, hoe hij
situaties reageert: scherp,
Men moet meer trachten
(met zijn typische hebbelijk-
ait te beelden, dan de teute-
ur, die men van de West-
n zijn vrouw vaak maakt,
es is geen „teut", maar een
/aak verrassend snel en raak
ens, ongebonden soms, maar
van zijn remmen los-
die het leven leeft,
het leven goed is. Een JVest-
ag zijn levensvreugde. Wan-
undig en met behoud van de
in een liedje of schets wordt
rd, zal het publiek zich uit-
seren, maareen betere
waardering krijgen voor
dan door de eeuwige ver-
.raisies", „huisies" en „Baa'-
EWOUT SPEELMAN.
*/[ET HET passeren van het Noordzeekanaal loopt het steeds meer vast. Vooral
des Donderdags en Vrijdags zijn bij de ponten wachttijden van 1»/, uur
schering en inslag. Daar de grote tunnel in Velsen niet vóór 1958 gereed kan
komen, zal het nodig zijn andere voorzieningen te treffen. Deze zouden kunnen
bestaan in het maken van een kleine tunnel halverwege Velsen en de Hemhrug,
met name in Buitenhuizen. Een tunnel, bestaande uit een pijp en intermitterend
van beide kanten in te rijden, met een capaciteit (gerekend met 40 km snelheid
en 20 meter tussen de wagens), die groter zou zijn dan de totale capaciteit van
Velsen (4 ponten), Hembrug (3 ponten) en Buitenhuizen (1 pont).
Zoals de Zaankanter de tunnel te Buitenhuizen projecteerde. De totale
lengte van de tunnel zou 1040 meter bedragen, waarvan 840 meter gesloten.
De helling is één op 20 meter gedacht.
Maar deze bus heeft nog een andere
functie.
De ventilatie van een tunnel is zeer
kostbaar. Er zijn daarvoor o.a. grote
gebouwen nodig, waarin de ventilato
ren en electromotoren opgesteld wor
den. Behalve deze kosten vorderen die
inrichtingen nog een belangrijke bouw
tijd. Het moet mogelijk zijn hier, op
overeenkomstige wijze als bij de on
dergrondse spoorwegen in Parijs en
Londen, voor voldoende ventilatie te
zorgen. Reeds de vele auto's, die ach
ter elkaar door het in verhouding
kleine tunnelprofiel rijden, zullen voor
een behoorlijke luchtverversing zorgen.
Ten overvloede wordt nu voorgesteld
de bus van profielklappen te voorzien,
drie of vier over de lengte van de bus,
welke het profiel nagenoeg geheel vul
len. Het is duidelijk, dat dan na elke
vier minuten de lucht in de tunnel ge
heel ververst zal zijn.
Slechts op deze wijze zal het moge
lijk zijn voor een naar verhouding
klein bedrag (ca. 5 millioen) op korte
termijn een oplossing voor het ponten
drama te vinden, dat past bij de te
genwoordige benarde toestand van
's lands financiën.
VAN ONSCHATBARE WAARDE
QPGEMERKT dient te worden, dat
1 ook voor de verdediging van ons
land zulk een tunnel van onschatbare
waarde kan zijn. Wij berekenden hier
boven, dat de capaciteit in beide rich
tingen van deze buis 400 500 auto's
per uur zou zijn. Welnu, deze kan nog
aanzienlijk worden vergroot door hetzij
de rijsnelheid tot 50 km te verhogen
(in Rotterdam rijdt men met 60 km
per uur), hetzij de inrijtijd der tunnel
van 4 minuten op 7minuut te bren
gen. Wel wordt de maximum-wachttijd
dan iets hoger, maar de capaciteit stijgt
dan tot 650 auto's per uur. Deze maxi
mum wachttijd is dan echter altijd nog
korter dan bij eDige pont over het
Noordzeekanaal onder de gunstigste
omstandigheden.
Een dergelijke oplossing zal voor de
komende jaren de enig mogelijke zijn
f en het is te hopen, dat de verantwoor
delijke instanties ter zake een onder
zoek zullen instellen.
De capaciteit van de Velser pont,
welke deze zomer met vier vaartui
gen werkte, is 216 auto's per uur. Elke
i 5 minuten brengt een pont namelijk 18
j autos over. Vergelijkt men hiermede
f de capaciteit van een tunnel, als hier
bepleit. Stel dat de verkeerslichten 4
minuten op groen staan, dan wordt in
4 minuten bij de geenszins overdreven
snelheid van 40 km een afstand van
2660 meter afgelegd. Delen we deze
afstand door 20 meter, d.i. de gemid
delde afstand tussen de auto's, dan
passeren 130 auto's de tunnel. Rekenen
we 2 minuten voordat de tunnel weer
leeg is en van de andere kant inge
reden kan worden, dan zien we, dat
een verkeerscyclus van 130 wagens
van beide kanten zich in 12 minuten
voltrekt. Het is duidelijk, dat dan in
één uur in beide richtingen zeker 400
vijf honderd auto's het Kanaal kunnen
passeren. Natuurlijk beduidt een der
gelijke extra capaciteit te Buitenhui
zen een kolossale verlichting voor de
ponten van Velsen en de Hembrug.
UITSTEKEND PONT
DAARBIJ ligt Buitenhuizen verkeers
technisch in het geheel niet slecht.
Uit het Noorden, d.w.z. vanaf de Af
sluitdijk, Purmerend, de Zaanstreek en
Alkmaar, is Buitenhuizen gemakkelijk
te bereiken. Maar ook met het Zuiden
is dit het geval. Men behoeft daar
slechts een polderweg te verbreden en
is na enkele kilometers in Halfweg,
vanwaar Amsterdam en Haarlem over
de snelweg te bereiken zijn. (Trou
wens Amsterdam is reeds met het Bui-
tenhuizer-veer verbonden door een
prachtige betonweg, die ook naar Vel
sen leidt.) Van Halfweg kan men te
vens via de nieuwe brug over de
Ringvaart van de Haarlemmermeer de
autoweg Amsterdam—Den Haag en
buitendien Schiphol zeer snel berei
ken. terwijl dan tevens de weg naar
Zwolle, Hiiversum en Utrecht open ligt
buiten de standskernen van Haarlem en
Amsterdam om.
De constructie van de tunnel den
ken wij ons als een buis van cirkelvor
mige doorsnede volgens bijgaande
schets.
Er ie voor voetgangers geen ruimte.
Deze zouden wij per bus willen ver
voeren aan het einde van elke inrij-
periode. Komt de bus aan de andere
zijde uit de tunnel, dan kunnen de ver
keer lichten omgeschakeld worden.
Verder heeft de tunnel het voordeel,
dat de capaciteit elastisch aan de om
standigheden aangepast kan worden. Is
er bijv. een voetbalmatch in het Sta
dion, dan laat men voor de match be
gint in Zuidelijke richting 10 minuten
en in de andere 2 minuten inrijden. De
capaciteit is dan ongeveer 1000 wagens
in Zuidelijke richting en 200 wagens
naar het Noorden. Na afloop past men
dit systeem in omgekeerde richting
toe.
Het woord is nu aan Waterstaat. Laat
men op korte termijn onderzoeken, of
in bovenbeschreven plannen van een
niet-vakman bruikbare elementen zit
ten om ons allen van de ponten-ellende
te verlossen.
Het Genootschap Nederland—Enge
land, afd. Alkmaar, opent het komende
winterseizoen op Woensdag 24 October
met een zangavond van Miss Constance
Carrodus. Haar repertoire bestaat uit
oude volksmelodieën. De avond wordt
gegeven in de kleine zaal van de Har
monie. Van het winterprogramma ver
melden we nog de bijeenkomst in
Januari. Captain Payne Best zal die
avond zijn belevenissen komen vertel
len bij het Venlo-incident in 1939.
Het vliegseizoen voor 1952 is weder
om ten einde en in de grootste ver
eniging ter plaatse, n.l. Alcmaria Vic
trix, zijn kampioenen naar voren geko
men, die ook in vorige jaren reeds
successen wisten te boeken. Vooral het
duo Kaper-Termaat kan op een fraai
seizoen terugzien. De gedetailleerde uit
slagen zijn:
Generaal kampioen: 1. Kaper en Ter-
maat met 899,1 pnt-, 2. J. M. Schipper
897.3 pnt., 3. J. A. v. d. Elskamp 864
pnt.; 4. L. van Vuure 829,7 pnt.; 5. K.
Vrasdonk 829,4 pnt.; 6. G. Vink 818,
pnt.; 7. M. G. Pronk 798,9 pnt.; 8. N.
Ypma 702,1 pnt.; 9. C. Rabeling 701
pnt.; 10. H. Bouwens 577,3 pnt.
Generaal der eerste twee duiven:
1. Kaper en Termaat met 1491,6 pnt.;
J. M, Schipper 1350 pnt.; 3. J. A. v. d,
Elskamp 1306,6 pnt.; 4. K. Vrasdonk
1224,2 pnt.; 5. M. G. Pronk 1189,4 pnt.
G. Vink 1174 pnt.; 4. K. Vrasdonk
1079 pnt.; 8. C. Rabeling 989,7 pnt.; 9. J.
Koot 932,1 pnt.; 10. M. Pool 783,8 pnt.
Vitesse kampioenen; 1. M. G. Pronk
535,6 pnt.; 2. K. Vrasdonk 531,8 pnt.;
J. M. Schipper 513 pnt.; 4. C. Rabeling
502,5 pnt.; 5. J. A. V. d. Elskamp 498,4
pnt.; 6. G. Vink 490,4 pnt.; 7. Kaper en
Termaat 483,3 pnt.; 8. L. van Vuure
457.4 pnt.; 9. A. Haring 450.8 pnt.; 10.
H. Bouwens 398 pnt.
Lange afstand kampioenen; 1. Kaper
en Termaat 415,8 pnt.; 2. J. M. Schipper
384,3 pnt.; 3. N. Ypma 373,3 pnt.; 4. L,
van Vuure 372,3 pnt.; 5. J. A. v. d. Els
kamp 365,6 pnt.; 6. G. Vink 327,8 pnt.;
7. K. Vrasdonk 297,6 pnt.; 8. J. Somers
274 pnt.; 9. M. Pronk 262,1 pnt.; 10. H.
Bouwens 179,3 pnt.
Navlueht kampioenen: 1. Co. Al 180,9
pnt.; 2. C. Rabeling 180,6 pnt.; 3. Bak-
kum 170,3 pnt.; 4. Kaper en Termaat
161,9 pnt.; 5. C. D. Huiberts 148,1 pnt.
Kampioen der B klasse: 1. H. Bou
wens 577,3 pnt.; 2. J. Koot 555,1 pnt.:
3. N. Pool 552,2 pnt.; 4. J. Somers 419,9
pnt.; 5. W. Hartland 395,6 pnt.
Vitesse kampioen B klasse: 1. H. Bou
wens 398 pnt.; 2. N. Pool 381,3 pnt.;
J. Koot 377,7 pnt.; 4. G. Waijboer 355,9
pnt.; 5. H. Druiven 300.1 pnt.
Fond kampioen B klasse: 1. J. Somers
274 pnt.; 2. H. Bouwens'179,3 pnt.; 3. J.
Koot 177.3 pnt.; 4. N. Pool 170,9 pnt.
5. W. Hartland 120 pnt.
Kampioen duiven: Vitesse: 28501 eig.
Vrasdonk. Fond: 112651 eig. Kaper en
Termaat. Navlueht: 627943 eig. Co. Al.
Speciale prijzen: Winnaar Beker God
schalk: J. A. v. d. Elskamp met 299,3
pnt. Winnaar Lauwertak Co Al: M. G.
Pronk. Beker Ypma: winnaar L. van
Vuure.
VOORDRACHT IN LUTH. KERK
Vrijdag zal de bekende Amsterdamse
meesterverteller J. B. Oosterwelder een
voordracht houden in de Lutherse kerk.
De heer Oosterwelder heeft hiervoor
een episode uit het Amsterdamse volks
leven gekozen.
Boon.m» Tuumh 6uinnHuiun
SCHHHl 1:10»
Utim: Pern» lüi
vtwiuTu too* siuisvmm ot atuHttum hhhcinp schot
De doorsnede van de tunnel.
Een autobaan met aan weerszijden een rijwielpad.
Te Schermerhorn is door de rijks
politie de Akmaarse arbeider V. L. op
heterdaad betrapt toen hij bezig was
met diefstal van lood bij de in restau
ratie zijnde kerk en toren der Ned.
hervormde gemeente. Al geruime tijd
misten de beide aannemers steeds dak-
lood. Ze deden daarvan aangifte bij de
rijkspolitie. Het was de wachtmeester
Dragtsma opgevallen dat v. L. in het
schaftuur bleef doorwerken. Toen hij
de ladder afdaalde om lood in zijn
fietstas te verstoppen, greep de wacht
meester in en bracht de man naar het
politiebureau. Vandaar is v. L. over
gebracht naar Alkmaar en in verzeker
de bewaring gesteld. Ongeveer 100 kg
lood is bij een opkoper in beslag geno
men, die het metaal te goeder trouw
had gekocht. Van L. is een recidivist.
Voor de Meervoudige Kamer te Alk
maar stond gistermiddag O. uit Heiloo
terecht. De officier had hem brand
stichting ten laste gelegd. Verdachte
voerde aan, dat hij hiertoe was geko
men om een einde te maken aan de
ondragelijke toestanden welke waren
ontstaan door de houding van de per
soon waarmede hij zijn woning moest
delen. Hoewel de rechtbank een open
oog had voor de moeilijkheden, merk
te de president mr. A. D. van Regte
ren Altena op, dat verdachte toch niet
de juiste manier had gekozen. De
officier eiste een boete van f300 sub
sidiair 60 dagen en een voorwaarde
lijke gevangenisstraf van 2 maanden
met drie proefjaren. Over veertien
dagen zal de rechtbank uitspraak doen.
Acht maanden gevangenisstraf, door
te brengen in de bijzondere strafge
vangenis, eiste de officier van Justitie
gistermorgen tegen Gelmer J., die in
het St. Willibrordusgesticht te Heiloo
wordt verpleegd. Verdachte had kans
gezien om, toen hij na een overtreding
enige tijd in een strafcel moest door
brengen, te ontvluchten. Hem werd
ten laste gelegd, dat hij tevens een
costuum had meegenomen. Na enkele
maanden in Duitsland te hebben door
gebracht, had verdachte zich weer
eigener beweging aangemeia. De zaak
werd echter weer naar de rechter van
instructie verwezen om enkele duis
tere punten op te helderen.
Voor de^fweede maal
aardbeien
Aangemoedigd door het prach
tige herfstweer van de laatste
weken doen de bomen en plan
ten nog eens extra hun best
om hun zomertooi zo lang moge
lijk te behouden. En zo denken
de aardbeien in de volle grond
bij de heer K. Meurs te West-
Graftdijk er ook over. Nadat ze
voor de tweede maal gebloeid
hebben, zijn ze nu zover, dat er
af en toe een paar mooie gave
vruchten geplukt kunnen wor
den. 's Nachts worden de planten
toegedekt met oude kranten en
overdag doet moeder-natuur
haar werk weeren dat alles
in de tweede helft van October.
Gisteren herdacht de heer A. van
Herwenen te Sint Pancras zijn 25-jarig
jubileum als ambtenaar bij de planten
ziektenkundige dienst. De receptie, te
vens huldiging, had plaats in de zaal
van de heer J. de Boer te Broek op
Langendijk en werd aangeboden door
de diverse handelsorganisaties. De heer
Van Herwijnen werd door een groot
aantal personen toegesproken, waarbij
vele fraaie cadeaux werden aangebo
den, o.a, een radio-toestel, een kachel
voor de auto, een kleinbeeld-camera
met toebehoren en een kist druiven.
Namens de handel sprak de heer
Stenneberg te Broek op Langendijk,
die in hartelijke bewoordingen het werk
van de jubilaris prees. Dr. Briejer, di
recteur van de plantenziektenkundige
dienst, schetste de heer Van Herwijnen
als een plichtsgetrouw en toegewijd
ambtenaar, die hart voor zijn werk
heeft. H|j overhandigde een zilveren
potlood en als persoonlijk geschenk
enige boekwerken. Voorts feliciteerden
de jubilaris burgemeester C. K. Kroo-
nenburg van Sint Pancras en de heer
C. Duif, als wnd. voorzitter van de
L.G.C. Namens de tuinbouwvereniging
te Sint Pancras boden zij een boeken
kast aan en als persoonlijk geschenk
een kist druiven. Het bloembollenvak
werd vertegenwoordigd door de heer
Koomen te Breezand. Ir. C. Rietsema,
rijkstuinbouwconsulent te Hoorn, legde
in zijn toespraak de nadruk op de on
derzoekende geest van de jubilaris.
Spr. noemde de jubilaris een zeer goed
kenner van het Geestmerambacht. De
heer W. J. Drost te Hoorn sprak de
heer Van Herwijnen als collega toe.
Namens de tuinbouwvereniging Sint
Pancras-Zuid sprak de heer Bijpost,
ir. van Hoof namens I.P.O., de heer J.
P. Nijssen namens de provinciale com
missie van veilingen in Noord-Holland,
de heer P. F. Slot namens de Noord
hollandse bond van exporteurs van
aardappelen, groenten en fruit, de heer
P. Pronk te Warmenhuizen en de heer
D. Zwart te Sint Maarten.
NOORDERMARKTBOND, 17 Oct.
19.000 kg uien 28,90^28,20, grove 23,80
—24,40, drielingen 26—28 en nep 23—25
1900 kg peen: B 13,80 en C 12,—; 1000
kg bieten A 9,30—9,60; 1100 kg andijvie
5; slabonen 55—63, II 43—53 en afw.
3142; 22.000 kg rode kool 5,9012,10;
1700 kg gele kool 6,30—11,20; 2300 kg
groene kool 3; 180.000 kg witte kool 4—
4,30. Doorgedraaid: 23.000 kg witte kool.
LANGENDIJKER GROENTENCENTRALE,
17 Oct. 2000 kg rode kool: A 10.10
10,80 en B 7,90; 2500 kg gele kool: A
47,10 en B 6,10—6,70; 7000 kg groene
kool 8,50—12,60; 140 000 kg witte kool
4—4,50; 8000 kg uien 25,80—27,40, grove
23—24,10 en nep 28—28,80; 4000 kg bie
ten A 9—9,60; 5000 kg peen: B 15—15,30
en C 13,50; 5000 kg andijvie 56,10; 1400
kg slabonen 34—57; 1100 kg bloemkool:
BI 32,60—42,10 en BII 16.70—21. Door
gedraaid: 16.000 kg witte kool en 4000
kg andijvie.
WARMENHUIZEN, 17 Oct. 2000 kg
rode kool: A 8,90—11,40 en B 0,10—6,90;
1000 kg gele kool 4,60—8,75; 500 kg witte
kool 4—4,40; 1550 kg slabonen 2548;
825 kg uien 25,40, drielingen 25,80 en
nep 22,80; 2800 kg andijvie 5. Doorge
draaid: 15.000 kg witte kool.
Woorden van dank
Nadat een broer van de jubilaris het
woord had gevoerd, dankte de heer
Van Herwijnen alle sprekers, waarbij
hij zeide zowel door hun woorden, als
ook door de verdere huldeblijken zeer
te zijn getroffen. Hierbij gaf hij een
overzicht van zijn taak. De heer Van
Herwijnen ving zijn loopbaan bij de
P.Z.D. aan in Ter Apel. Voordien was
hij werkzaam geweest als chef van de
gemeentelijke bloemisterij te Schiedam
en gedurende vijf jaar leraar aan het
opvoedingsgesticht te Leiden. Na een
jaar te Ter Apel te hebben gewerkt,
vertrok hij naar Heiloo en andaar
naar Sint Pancras, alwaar hij nu onge
veer 23 jaar woont.
,De jeugdige Johannes M. beleefde gis
teren de na „pret" van de laatste Zon
dag van Alkmaarse kermis. Met enkele
vrienden, die evenals hij hun domicilie
in Oudkarspel hadden, had hij onder
het genot van een flesje cider besloten
een wagen te huren en naar Alkmaar
te rijden. In Alkmaar gekomen bleef
het helaas niet bij cider. De kermis
vreugde en meer bier dan Johannes
kon verdragen, stegen hem naar het
hoofd en het gevolg was een proces
verbaal ingevolge artikel 26 van de We
genverkeerswet, m.a.w. Johannes werd
niet instaat geacht een auto naar De-
horen te besturen. Gistermorgen stond
een berouwvolle verdachte voor de
Meervoudige Kamer terecht. Een van
de vele, zei de officier, die zich af
vroeg hoe men aan het drankmisbruik
bij snelverkeer een einde kon maken.
Een maand gevangenisstraf en een
jaar ontzegging van de rijbevoegdheid
was de eis. Over veertien dagen zal het
vonnis worden bekendgemaakt.
Ter gelegenheid van het 40-jarig
bestaan van „Ons Genoegen" weiden
te Noord-Scharwoude kolfwedstrijden
georganiseerd, waaraan door pl.m.
tweehonderd kolvers werd deelgeno
men.
Corpsen le klasse; „Gezellig Samen
zijn" te Zuid-Scharwoude 431 pnt.; 2e
klasse: „K.V.P." te Barsingerhorn 440
pnt.; „De schone twaalven" te Sint
Maar-en 411 pnt.; 3e klasse: „Niet
klappen" te Hoogwoud 386 pnt.
Personele prijzen le klasse: 1, C.
Vlug te Oudkarspel 165 pnt., G. Mettes
te Noord-Scharwoude 152 pnt.; 3. Ger
Hop te Noord-Scharwoude 146 pnt.
le serieprijs: Jb. Schermer te Hoog
woud 54 pnt.; 2e serieprijs: G. Blauw-
boer 53 pnt.
2e klasse: 1. A. Rentenaar te Barsin
gerhorn 156 pnt., 2 C. Benik te Hoog
woud 149 pnt., 3. J. de Leeuw te Sint
Maarten 148 pnt. le serieprijs: Jb.
Molenaar te Nieuwe Niedorp 52 pnt.,
2e serieprijs: D. Blauwbfter 51 pnt.
3e klasse: 1. H. Blom te Noord-
Scharwoude 131 pnt., 2. A. Talsma 128
,pnt„ 3. A. Schrama 125 pnt, le serie
prijs: R. de Boer te Hoogwoud 51
pnt., 2e serieprijs: F. Moeijes te Oud
karspel 59 pnt. Twaalvenprijs: N. Bak
ker, elvenprijs: Cor Goet, tienenprijs:
P. Woestenburg.
Telefoon 4237
Chr. DE VRIES
laatste druk (v. f 495.-) v.
oude intekenprijs 360.
én fr. thuis. J. J Witteveem
Broek in W 107, tel. 258.
RUILT UW OUDE BONT
MANTEL In voor een nieu
we. Bonthuis 't Centrum,
Utrechtschestr. 134, A'dam,
tel. 39418, bij Frederiks-
plein.
tot 15 woorden f 1.—
eik woord meer 5 cent
Godin kachel in prima staat
T. Jansen, Ingelandstraat 10.
Een 2-deurs ruw ijskast je,
laag model. Te bevr.: Corf-
straat 63.
Herenjas f 35,damesman
tel f 20,16 traproeden
2,autoped driewielfietsje
f 15,en damesfiets m. kin
dermandje f 12,50. Dr. Schaep-
manstraat 28. Na 7 uur.
Klein 4-pers. ^iat-auto 1937.
Verbr, 1:15. Beslist in prima
staat. Prijs f 500,Spoor
straat 87.
Een pr br. jongensschoenen
mt 34, 2 pr damesschoenen mt
40, wollen vest en truitjes mt
42, wollen sportkousen en sok
ken lft 9 jaar. Corfstraat 47.
Wolbouclé traploper; goed
onderhouden Continental vul
kachel met pijp, billijke prijs.
Meerweg 51, Bergen.
Opruiming: een Kaptein
Mobilette, een BSA, een tan
dem, een transportrijwiel als
nieuw, een stel zij wielen met
trommelremmen (21-inch) met
banden en een bootlorrie.
Limmerhoek 5, Alkmaar.
250 cm3, kopkleppen, jaar
gang 1939. Nieuwe banden,
Perronstraat 5.
Klein model hutkoffer. St,
Jacobsstraat 4.
Stofzuiger, geheel compleet,
f 55,—. Dijk 7.
Een bruin jongenspak voor
leeftijd 16 jaar en een over
looploper. Friescheweg 1.
Een prima Godinkachel.
J. Kluit, Omval 33.
Herenwinterjas, blauw cos
tume, jekker, windjack, zwarte
laarzen mt 43, japonnen mt
42, wollen pullovers, zwarte
pumps mt 37, teddybeer-man
tel, 3 wollen rokken mt 42,
herfstmantelpak mt 42, jong.
jasje pl.m. 5 jaar en .kinder
stoel. Paul Krugerstraat 5.
Na 7 uur.
Piano, Jaarsma-Haard, spie
gel en Keulse potten. Mevr.
Makkink, Metiusgracht 15.
Mooie geklede herenwinter
jas, middelmaat. Egmonder
straat 3.
Haardje, in g. st. Kan alles
gestookt worden, prijs
f 25,Stationsweg 138, Alk
maar.
FN, 500 cc, kk; loopt prima,
voetversnelling, of ruilen auto.
Uittenboschstraat 3.
Sjoelbak met schijven. -
Kerkplein 6.
Een in g. st. z. greppelploeg.
A. Klaver, Zuidervaart 388,
Stompetoren.
Een tafelbiljart. J. Hoed,
Scharloo 3, Alkmaar.
Zes of vier ouderwetse ma
honie stoelen en ronde tafel,
als ook andere antieke meu
belen. Mogen beschadigd zijn.
Br. onder nr A 262, Bur. van
dit blad.
In één enkele nieuwe Pfaff
130 met drievoudige zig
zag-steek vindt U de presta
ties van 12 andere machines
verenigd. Doorhetverstellen
van een wonderknop maakt
U de Pfaff telkens weer tot
een speciaalmachine voor
een speciaal werkje.
Wij demonstreren zonder
de geringste verplichting!
Alkmaar: Lutiik Oudorp 80
(Zaadmarkf) Telefoon 2975
Den Helder: Koningsfrast 51
Telefoon 2791