LAATSTE
NIEUWS
Sterke trek
de „Gordel
van jonge Hollanders naar
van Smaragd"
De Texelse boot
groter en sneller
„Vrije emigranten" misbruiken
bestaande regelingen
Het vertrouwen tussen Indonesië en
Nederland neemt weer toe
Er heerst nog een tekort
aan schepen en woningen
DE
Olieschipvoor Enkhuizen
gestrand
Oude man overvallen?
VVD-raads'eden bijeen
Fraude bij Sociale Zaken
te Zaandam
Australië: behoefte aan
productieve werkers
Nieuws uit Heiloo
Gevaarlijke situatie aan
de Rijksstraatweg
Felle hooibrand
Falkland bracht luchtig
blijspel „In pyama"
Koedijk
95.000 voor nieuwe
watertransportleiding
Noord-Scharwoude
Stompetoren
Hoe is productieverhoging
mogelijk?
J.JAANDAG 22 OCTOBER 1951
De Sibajak werd losgepeuterd
(Van onze Haagse redacteur).
f-fP ZATERDAG 13 OCTOBER vertrok de „Sibajak" van de Koninklijke
Rotterdamse Lloyd met passagiers naar Indonesië. Dat zou op zich zelf
het vermelden nauwelijks waard zijn het schip heeft al vele reizen naar de
Oost gemaakt als de „Sibajak" de laatste tijd niet geregeld als door de
regering gecharterd emigrantenschap gevaren had en nu door de Lloyd uit
handen van de overheid „losgepeuterd" was voor één reis naar Indonesië om
het afwerken van de wachtlijst van gegadigden voor het land van onze Unie
partner te bespoedigen. Nog altijd is de animo voor Indonesië onder de
Nederlanders zeer groot. Reeds tijdens de Ronde-Tafelconferentie spraken)
wij de verwachting uit, dat er een ruime werkgelegenheid voor onze land
genoten zou blijven bestaan, ondanks de gewijzigde staatkundige verhouding.
In deze verwachting zijn wij niet bedroegen. Velen mogen misschien menen,
dat de betrekkingen tussen de beide landen na de overdracht van de souve-
reiniteit allengs zijn verslapt, met name ook wat de economische relaties be
treft en dat de Nederlanders dus steeds minder in Indonesië „te zoeken heb
ben" de practijk heeft uitgewezen, dat de trek naar het land, dat zich slin
gert om de evenaar als een gordel van smaragd zoals Multatuli het dich
terlijk uitdrukte eer toe dan afgenomen is.
i- I i HE aanhoudende en- zelfs toenemende
LIET opvallende verschijnsel doet zich
n zelfs voor, dat het vervoer naar In
donesië met de beschikbare passagiers-
accomodatie niet te verwerken is. Het
zelfde geldt trouwens voor het vervoer
in omgekeerde richting, doch dit is al
bijna twee jaar zo. Het lijkt ook lo
gischer. Vlak na de overdracht van de
souvereiniteit demonstreerde zich in
derdaad een inzinking in het aantal
passagiers, dat de reis naar Indonesië
ondernam. Langzaam trad herstel in en
in het voorjaar van 1950 was men de
teruggang geheel te boven. Daarna be
gon een stijging en wel in die mate, dat
er sinds Mei of Juni geen scheepsruim-
te voldoende is om aan de vraag naar
passage te voldoen.
Nu dient hierbij in het oog gehou
den te worden, dat het aantal beschik
bare plaatsen in vergelijking met vroe
ger verminderd is. In de oorlog zijn
enige passagiersschepen vergaan en
daarvoor is niet veel in de plaats ge
komen. Het verschil is evenwel niet zo
heel groot. Men heeft het nooit als een
euvel beschouwd, omdat het vrij grote
vóór-oorlogse gouvernementsvervoer
dat toen ongeveer 30 procent van het
totale vervoer uitmaakte, vervallen is.
Als het andere vervoer op 't vóór-oor
logse peil gebleven was, dan zou er
voldoende scheepsruimte aanwezig ge
weest zijn.
Het particuliere vervoer is echter ze
ker niet afgenomen; integendeel: men
heeft sterk de indruk, dat het groter is
dan vóór 1940. Het zijn vooral jonge
mensen, die naar Indonesië trekken.
Uit de passagierslijsten van de Konink
lijke Rotterdamse Lloyd blijkt, dat hun
leeftijden meest liggen tussen 20 en 35
jaar. (De leeftijd van de thuisvarenden
ligt tussen 45 en 55 jaar). In Indonesië
heeft men namelijk het liefst geen lie
den, die al eens in Indonesië geweest
zijn.
Technici en employe's
IJITERAARD bevinden zich onder hen,
die naar Indonesië reizen personen
die in ons land hun verlof hebben door
gebracht en nu hun arbeid onder de
tropenzon gaan hervatten. Er zijn er
ook, die op avontuur de reis onderne
men, doch zij vormen slechts een klei
ne groep. De meesten zijn technici en
employé's van Nederlandse maatschap
pijen im- en exportondernemingen,
banken, oliemaatschappijen die hun
zaken uitbreiden en in mindere mate
employé's van de cultures. De conclu
sie, die men hieruit kan trekken, is
dat de door Nederlanders in Indonesië
gedreven handel en geleide industrieën
omvangrijker zijn dan vóór de oorlog.
Er valt een lichte toeneming van het
gouvernementsvervoer voor rekening
derhalve van de Indonesische regering
waar te nemen. Het betreft vooral
technici en medici.
De regering in Indonesië probeert de
afvloeiing van Nederlandse krachten te
beperken en nieuwe mensen, die zij
hard nodig heeft, aan te trekken. Ook
in het buitenland wendt zij daartoe po
gingen aan, doch het succes schijnt
niet bijzonder groot te zijn. De naam
van Indonesië heeft in het buitenland
niet zo'n goede klank meer als weleer
en zo komen de Indonesiërs toch weer
in Nederland terecht.
trek naar Indonesië zien wij als een
symptoom van de terugkeer van het
wederzijds vertrouwen over de gehele
linie. Zeker: de onveiligheid schrikt
wellicht sommigen nog af. Doch over
drijft men niet enigszins bij de schil
dering van die onveiligheid? Toen de
Nederlandse Hoge Commissaris voor
Indonesië, de heer Lamping, dezer da
gen naar zijn standplaats vertrok, ves
tigde hij er de aandacht op, dat men
in de bladen steeds wel uitvoerig aan
slagen, moorden, diefstallen en derge
lijke vermeldt vindt het zijn vaak
incidentele gevallen maar dat over
de veiligheid in grote gebieden niet ge
rept wordt. Inderdaad wordt de ware
toestand nog al een in scheve verhou
dingen weergegeven.
En dan is een handicap voor vesti
ging in Indonesië de woningnood, die
vooral in de grote steden ontstellende
afmetingen heeft aangenomen. In de
buitengewesten schijnt het evenwel
niet zo erg te zijn.
In elk geval zijn onveiligheid en wo
ningnood geen belemmeringen geble
ken voor de verhoogde trek naar In
donesië, niet alleen per schip onge
veer 1200 personen per maand maar
ook per vliegtuig, vermoedelijk ook nog
een kleine 400 per maand.
Op de „Sibajak" vertrokken op 13
October bijna uitsluitend jonge men
sen die uitgezonden werden door de
grote maatschappijen. Toen het vlagge-
schip van de Lloyd, de „Willem Ruys",
in September de reis naar Indonesië
aanvaardde, stonden op de wachtlijst
van deze maatschappij nog tussen de
700 en 800 namen. Dat was aanleiding
voor één enkele reis de „Sibajak" in te
leggen.
Eisenhowers strijdmacht1
werd weer sterker
Zaterdag zijn in Bremerhaven twee
duizend Amerikaanse soldaten ont
scheept, als voorhoede van de 43ste In
fanteriedivisie van de Amerikaanse Na
tionale Garde. Tegelijkertijd vertrok
ken met bestemming Rotterdam 450
Canadese militairen; het eerste contin
gent van de 27ste Canadese Infanterie
brigade, die voor Eisenhowers strijd
macht bestemd is.
Dokter Waqemaker''
naar de werf
De bootverbinding tussen Texel en
Den Helder zal een aanmerkelijke ver
betering ondergaan doordat de N V.
„TESO" heeft besloten haar schip
„Dokter Wagemaker" te vergroten en
bovendien door het opvoeren van de
vaarsnelheld door overschakeling van
steenkool op olie.
Het bestuur van de TESO heeft de
werf te Harlingen opdracht gegeven
de „Dokter Wagemaker" zodanig te
verbouwen, dat in het midden van net
schip vijf meter worden ingelast. Het
vrachtdek wordt .lierdoor dubbel zo
groot en verkrijgt ruimte voor het-ver
voer van 1820 auto's.
Bovendien zal uitvoering worden ge
geven aan 'n reeds lang bestaand plan,
dat door de hoge prijs van de vaste
brandstof in een beslissend stadium
kwam n.l. de vervanging van de stoom
machine door een motor van 450 pk.
De capaciteit tan het schip wordt daar
door met 100 pk opgevoerd, hetgeen
de vaarsnelheid uiteraard ten goede
komt.
De verbouwing zal in Februari en
Maart plaats hebben. In die maanden
zal de „Marsdiep" de dienst onderhou
den. Medio April wordt de verbouwde
„Dokter Wagemaker" in Oudeschild
terug verwacht, niet alleen groter dan
tot dusverre, maar bovendien sneller.
Zaterdagmorgen rapporteerde een
binnenkomende Urker visser, dat er
waarschijnlijk in de mist een schip aan
de grond gelopen was op de Zuidpunt
van het Enkhuizer Zand. De sleepbo
ten Albert I en de Zeemeeuw vertrok
ken onmiddellijk ter assistentie.
Toen de mist optrok ontdekte men
bij de tweede baak op de k-ant van
het Enkhuizer Zand de „Paraffine 10",
geladen met vaten olie.
Hoewel het water over het dek spoel
de, weigerde de kapitein sleepboothulp.
Even te voren was een vissersvaar
tuig bij het gestrande schip geweest.
De kapitein had aan de opvarenden
gevraagd, of zij uit Lemmer een tanker
wildenopbellen, om een gedeelte der
lading over te nemen. Het schip was op
weg van Amsterdam naar Lemmer.
BELGISCHE TANKER GESTRAND
EN IN TWEEëN GEBROKEN
Zondagmorgen is ter hoogte van Sta-
venisse op Tholen het Belgische tank
schip Gurka, groot 940 brt. op een plaat
gevaren en bij afgaand getij door mid
den gebroken. Een van de tanks scheur
de hierbij, waardoor 180.000 liter ben
zine over het water vloeide. Later heeft
een andere Belgische tanker, de Colve,
de lading overgenomen. De bemanning
is aan boord gebleven. Het schip zou
heden voor reparatie naar Antwerpen
worden gesleept.
Ongecorrigeerd)
Zaterdagavond is, naar de politie
eerst thans mededeelt, op een 68-jarige
kweker, die" aan de Ringspoordijk bij
de Amstelveenseweg te Amsterdam
woonde, vermoedelijk een overval ge
pleegd. De eventuele aanvaller is, ge
bruik makende van de duisternis, ont
vlucht zonder enige buit.
De gehele Zondag is de politie van
het bureau Overtoom met het onder
zoek bezig geweest en er zijn punten
naar voren gekomen, die deze zaak
nogal raadselachtig maken. De over-
vallene toonde de politie een groot en
zwaar stuk hout, waarmede hij gesla
gen zou zijn. Maar zijn verwondingen
zijn van zo lichte aard. dat het de poli
tie twijfelachtig voorkomt of hij inder
daad met dit zware stuk hout geslagen
is. Bovendien is de man zeer arm. Het
is nauwelijks aan te nemen, dat iemand,
die op roof uit was, deze man zou heb
ben gekozen voor een overval. Het is
dan ook volgens de politie niet uitge
sloten dat andere motieven een rol heb
ben gespeeld. Welke deze zijn is op het
ogenblik, hangende het onderzoek, nog
niet duidelijk.
Zaterdagmiddag zijn wethouders en
gemeenteraadsleden van de V. V. D.
uit Noordhollandse gemeenten in Alk
maar bijeen geweest.
Uitvoerig is van gedachten gewisseld
over de financiële verhoudingen tus
sen Rijk en gemeenten. De wens werd
naar voren gebracht, dat men zal ko
men tot liberalisatie van het huis
vestingsbeleid. Hoewel men van ver
schillende zijde het belang van lenin
gen voor de woningbouw inzag, om
dat daardoor meer woningen kunnen
worden gebouwd, werden aan de an
dere kant hiertegen ernstige bezwaren
geuit, daar men van mening was dat
men op deze wijze in feite het ver
keerde regeringsbeleid ten aanzien
van de gemeenten nog doet voortdu
ren. Tevens waren bij verschillende
aanwezigen de bezwaren tegen het
rentegamma zeer sterk.
Tarieven der provinciale
ziekenhuizen verhoogd
Uit de juist verschenen begrotingen
voor 1952 van de provinciale zieken
huizen van» Noord-Holland blijkt dat
de verpleeggelden opnieuw moeten
worden verhoogd. De kostende prijs
voor verpleging te Santpoort voor de
klas voor de derde klas wordt bere
kend op f 5.04 per dag per patiënt of
f 1839 per jaar.
Voor 1950 was dit f 1733.79. Voor de
eerste en de tweede klasse zijn de kos
ten geraamd op f 5.87 per dag. Het
totale aantal patiënten wordt voor
1952 gerekend op 1500. Voor het zie
kenhuis te Bakkum wordt het aantal
patiënten gerekend op 960, de ver-
pleegprijs voor de derde klasse op
f 1809 per jaar. Medemblik raamt 363
patiënten, de kostende prijs per pa
tiënt per jaar f 1876.
Hun gedrag leidt tot grote moeilijkheden
(Van onze correspondent in Australië)
JJOEILIJKHEDEN, die zich na het ingaan van de NederlandsAustralische
emigratie-overeenkomst reeds eerder bij de aankomst van gecharterde emi
grantenvliegtuigen hadden voorgedaan, hebben zich bij de aankomst van het
Nederlandse jmigrantenschip „Groote Beer" herhaald. Evenals enige maanden
geleden bij de vliegtuigen zijn deze moeilijkheden uiteindelijk ter plaatse door
de Nederlandse autoriteiten opgelost, doch het is wel opnieuw duidelijk gewor
den, dat er nog steeds een wijde kloof bestaat tussen de opvattingen van de
Australische emigratie-autoriteiten en tussen die van de emigranten zelf en van
ben, die hen in Nederland blijkbaar hebben voorgelicht.
Ambtenaar werd geschorst
Bij de dienst van sociale Zaken te
Zaandam hebben accountants van het
verificatiebureau van Nederlandse Ge
meenten fraude ontdekt. In afwachting
van het nader onderzoek is de 41-jarige
ambtenaar R. met verlof gezonden. R
is kassier en had tot taak de inboedels
van overleden gesteunden, die onder
de dienst van Sociale Zaken vielen en
geen familieleden achterlieten, te ver
kopen. De gemaakte ontvangstposten
zijn onjuist ingeboekt. Tot heden von
den de accountants een niet verant
woord bedrag van f400.
WOGNUM, 19 Oct. 1951. Zwijndr.
Wijnpeer 38—48; Emil d'Heyst 58—64;
Soldat Laboureur 2646; Conference
68—71; Legipont 5464; Nouveau Poi-
teau 26—34; Jonathan 45—52; Glorie v.
Holland 36—43; Laxton Superbe 26
46; Ellison Orange 4258; Doyenne de
Cornice 99-106; Cox Orange 58-78.
Met de „Groote Beer" kwamen drie
soorten emigranten mee. Ten eerste de
volkomen „vrije emigranten" men-
I sen die hun eigen passage betaalden,
over onderdak en werkgeversverkla
ring beschikten en voor hun vertrek
uit Nederland geen overeenkomst heb
ben getekend. Deze groep kon natuur
lijk na het vervullen van de gebruike
lijke douane- en emigratie-formalitei
ten zijn eigen weg gaan.
De tweede categorie bestond uit
emigranten, voor wie de reis geheel of
gedeeltelijk door de Nederlandse en
Australische regering betaald was ,die
hiervoor een arbeidsovereenkomst voor
twee jaar tekenden om die dus auto
matisch naar het receptie-kamp gingen
om vandaar uit naar hun plaats van
bestemming te worden gezonden.
De derde groep de groep waar
mede zich de moeilijkheden voordeden
bestond uit mensen, die wél hun
eigen overtocht betaald hadden,
wél een huisvestingsverklaring beza
ten, maar desondanks toch een over
eenkomst getekend hadden. Zij teken
den in Nederland iets, dat zij niet be
hoefden te tekenen, alleen maar om
eerder passage te krijgen, aangezien
de onder de Nederlands-Australische
emigratie-overeenkomst vallende emi
granten, zoals thans meer en meer
blijkt, prioriteit krijgen wat betreft
plaats aan boord van schip of vlieg
tuig.
De tot deze derde groep behorende
emigranten meenden, dat het met die
getekende overeenkomst later wel zo'n
vaart niet zou lopen. Zij hadden im
mers hun eigen reis betaald en hadden
een huisvestingsverklaring, dus als zij
daar bij aankomst maar hard genoeg
mee wuifden zo meenden zij zou
den de Australische instanties hen wel
als geheel „vrije emigranten' beschou
wen.
Dit deden de Australische autoritei
ten nu echter in eerste instantie juist
niet. En zij hadden hier meer dan goe
de reden voor. Het arbeidscontract is
zeker geen slavernij of dwingelandij.
Wanneer een niet geheel vrije emi
grant aan kan tonen, dat hij bijvoor
beeld in Cairns in Noord Queensland
kan gaan timmeren of metselen en hij
wil om de een of andere reden graag
perse naar Cairns, dan zullen de
Australische autoriteiten de laatsten
zijn om hem toch ergens anders heen
te sturen. Want ook in Cairns is grote
behoefte aan timmerlui en metselaars.
Bij die tussengroep lag de situatie
echter wel wat anders. De accommodatie
van de meeste hunner bestond name
lijk uit vacantie-huisjes in de badplaat
sen ten Noorden van Sydney zeer
dure accommodatie in 'n gebied waar
weinig of geen constructief werk te
doen is, aangezien het bijna geheel
vacantie-oorden zijn.
De Australische autoriteiten kunnen
zodoende wel op hun vingers natellen,
dat timmerman X óf daar helemaal niet
gaat timmeren maar binnen zeer korte
tijd in een lunchroom of banket-bak
kerij terecht komt óf dat hij binnen
een paar weken met zijn duur vacan-
tiehuisje het weinige geld, dat hij bij
zich had opgesoupeerd heeft en dan
voor de balie van het Nederlandse con
sulaat komt te staan om te vragen
of het oude Koningin Wilhelmina
Fonds 1) hem niet uit de soep kan
helpen.
Wat het eerste betreft: Australië
moet voor zijn eigen behoud de deur
dicht doen voor de koekebakkers, kell-
ners, ijscoventers en andere niet
producerende emigranten, waarvan het
de laatste jaren al te veel binnen heeft
gekregen in verhouding tot de werke
lijk productieve werkers en die na
tuurlijk niets anders doen dan inflatie
verwekken.
Wat het tweede betreft: het reeds
tientallen jaren bestaande Koningin
Wilhelmina Fonds is niet opgericht om
nieuwkomers te helpen, die in dure
vacantiehuisjes in een paar weken
tijds hun centen opsouperen in plaats
van naar een receptie- of werkerskamp
te gaan tot zij ingeburgerd zijn, maar
om Nederlanders te helpen, die buiten
hun schuld in moeilijkheden zijn ge
raakt. Wanneer de vacantiehuisj es-
emigranten, die perse niet naar een
kamp willen, binnen een paar weken
aan de grond zitten, is dat echter wél
hun eigen schuld.
De Nederlandse immigratie-attaché
heeft ook dit maal de leden van hoven-
genoemde „tussen-groep' weer „vrij'
gekregen. Of dit zegenrijk voor hen
zal zijn, is een tweede vraag, maar in
ieder geval is het helemaal niet zeker,
dat de Australische instanties altijd zo
toegeeflijk zullen blijven. Wie een
immigratie-overeenkomst voor een
tweejarig arbeidscontract getekend
heeft, moet er rekening mee houden,
dat men hem hieraan zal kunnen hou
den, en dat hij bij weigering of deser
tie de kans loopt gedeporteerd te wor
den. Dat blijkt men in vele emigran-
ten-in-spe-kringen in Nederland nog
niet of onvoldoende in te zien.
1) Hier doelt onze correspondent op
het Koningin Wilhelmina Fonds, dat
in 1903 te Sydney werd opgericht on
der voorzitterschap van de Nederlandse
consul-generaal, dat bijstand verleent
aan Nederlanders in Australië.
De verkeersborden zijn anders
duidelijk genoeg
Sinds enkele dagen is de Rijkswegen-
dienst wederom bezig een gedeelte van
de Rijksstraatweg opnieuw te bestraten
ter hoogte van het Blockhovepark.
Doordat de geheje breedte van de
Straatweg tegelijk onderhanden wordt
genomen, wordt het verkeer nu over
het fietspad geleid, doch slechts aan de
zijde van het Blockhovepark.
Deze wijziging in het verkeer wordt
op duidelijke wijze aangegeven door
stoplichten in rood en groen. Doch vele
automobilisten en motorrijders schij
nen dit nogal moeilijk te vinden, omdat
een z.g. eenrichtingsverkeer wordt aan
gehouden. Wanneer de file auto's en
motorrijders, afkomstig uit de richting
Heiloo, gepasseerd is, kunnen dus de
auto's e.d. uit de richting Alkmaar pas
seren. Dit geeft blijkbaar dermate gro
te moeilijkheden dat diverse opstoppin
gen plaats vinden, terwijl dit niet no
dig zou zijn geweest wanneer de be
stuurders voldoende kennisnemen van
het opschrift dat onder de verkeers
lichten in duidelijke letters is aange
bracht. De wielrijders passeren dit ver
keersobstakel over het voetpad wan
neer zij uit de richting Alkmaar ko
men, terwijl de wielrijders uit de rich
ting Heiloo geen moeilijkheden in de
weg worden gelegd, omdat zij gewoon
op het rijwielpad kunnen blijven rij
den. Toch is er nog wel enig gevaar
aan verbonden, omdat soms een motor
rijder mede van dit fietspad wil ge
bruik maken en dan vaak de ongun
stigste situaties ontstaan. Dat het ver
beteren van deze weg dus moeilijkhe
den oplevert is een feit, doch dat de
ongelukken die deze verkeersstagnatie
reeds heeft opgeleverd nogal schade
aan auto of motorrijwiel heeft gebracht
is vaak aan roekeloosheid van de be
stuurders zelf te wijten. Opletten bij
deze wegverbeterir.g is echter noodza
kelijk. Het wordt duidelijk genoeg aan
gegeven!
Zaterdagmiddag heeft een felle hooi
brand gewoed bij de tuinder-veehou
der J. K. aan de Hoogeweg.
Tijdens afwezigheid van de eigenaar
hadden kinderen met lucifers gespeeld,
waardoor bijna 10.000 kg hooi en stro
verloren is- gegaan. De buren hebben
alles in het werk gesteld om belenden
de percelen nat te houden, waardoor
een grote varkensschuur en loods ge
spaard bleven. Toen de brandweer ter
plaatse verscheen, was het pleit spoe
dig beslecht. De heer K. was niet tegen
brandschade verzekerd. Het kind dat
het vuur vermoedelijk veroorzaakt
heeft, wasde eerste uren onvindbaar.
Damclub „Heiloo" in actie
Damclub Heiloo II trof het bijzonder
slecht dat Zaandam III in uitstekende
vorm was. De gespecificeerde uitslag
was: J. OnrustJb. Helder 2-0, T. Rin
tjema—C. de Jong 2-0, J. Busch—J. de
Goeden 1-1, Jb. RondC-or Lieshout
2-0, L. van Saane—B. Hofman 2-0, A.
Langver—J. Spaans 2-0, J. H. Botter-
weg—A. v. d. Werf 0-2, E. Binsbergen
C. Bijwaard 0-2, G. Kaal—G. Snel
2-0, G. J. Muusse—A. Sprenkeling 1-1,
Heiloo II keerde dus met een 14-6 ne
derlaag naar huis terug.
Het eerste tiental, dat zwaar gehan
dicapt is door ziekte van de speler J.
Geuzebroek en mede door het niet be
schikbaar zijn van enkele spelers door
het werken in continubedrijven, speel
de haar eerste wedstrijd in de le klas
se. Hoewel het een fikse overwinning
behaalde, speelde het in de nieuwe for
matie niet zo sterk als het vorige sei
zoen. De gedetailleerde uitslag was: C.
de Graaf—J. Demmendal 2-0, K. Tuin
manJ. ^.ambek 2-0, J. Sprenkeling
J. Bakker 1-1, A. DekkerC. de Zeeuw
1-1, J. de Geus—J. v. d. Ent 0-2, H. Ver
ver—A. Duif 1-1, J. de Goeden—N
Kops 2-0, J. SlijkermanH. Brussel
2-0, S. de Geusv. d. Pronk 2-0,
Cor Adrichemu. Jongert 2-0, zodat
Wormerveer II met een 15-5 nederlaag
naar de Zaan terugkeerde.
Burgerlijke Stand
Geboren: Johanna G. M., d. van J.
G. W. Penders en G. A. C. Halff.
Anna M., d. van Th. G. Tomson en A
Foreest. Robertus C. M„ z. van C. B.
L'abée en J. Tak. Alida G., d. van P.
Buijs en M. Kerssens. Margaretha
M., d. van J. B. de Wildt en M. Tesse-
laar. Rudolf G., z. van J. Groenen
boom en P. A. Bouman.
Ondertrouwd: Cornelis M.
Kaandorp en Geertruida Dekker te
Alkmaar. Theodorus van Alphen en
Johanna M. Poulussen. Pieter D.
Purmer en Klaziena de Vries.
Getrouwd: Hermanus J. Godijn
en Catharina T. Zentveld.
Overleden: Wilhelmus Admiraal,
wedr van A. Kaandorp, 83 jaar.
Dokter Barnhoorn te
^Rotterdam benoemd
De Rotterdamse gemeenteraad oe-
noemde tot hoofd van de afaenng so
ciale psychiatrie en geestelijke hygiëne
bij de gemeentelijke geneeskundige- en
gezondheidsdienst te Rotterdam de
heer J. A, J. Barnhoorn, arts te 's Gra-
venhage.
De heer Barnhoorn werd in 1899 te
Assendelft geboren en deed zijn me
dische studies te Amsterdam, waar hij
ook assistent was van prof. L Bouman
aan de Valerius-kliniek. Aanvankelijk
was de heer Barnhoorn verbonden aan
de psychiatrische inrichting St Anna
te Venray, daarna vele jaren genees
heer-directeur van de St. Willibrordus
stichting te Heiloo.
De Arbeiders Toneelvereniging Falk
land opende Zaterdagavond het nieuwe
seizoen met het blijspel in drie bedrij
ven „In Pyama" van de auteurs Franz
Arnold en Ernst Bock.
Blijkens de reacties van de aanwe
zige donateurs, die „De Rustende
Jager" geheel vulden, hebben zij in
tens geno'en van dit luchtige spel dat
geregiseerd werd door Jan Hoed.
De inhoud is als volgt: Emile Dober-
man, lijnkoekenhandelaar, heeft twee
dochters, Dora en Edith. De laatste is
pas getrouwd en op haar huwelijks
reis, doch keert ijlings terug, als zij
haar man be'rapt op een vrijage met
„een andere vrouw". Dora wordt be
mind door Klaas Reiling die, om in
haar omgeving te verkeren, bestelling
op bestelling doet aan lijnkoeken en
vismeel bij zijn toekomstige schoon
papa. Oude „liefjes" komen in 't spel,
zowel van Klaas Reiling als vader
Doberman, het zijn de zangeres Ellie
Ornellie en een danseres, een vriendin
van haar. Ida, de vrouw van Dober
man, bemerkte dit „slipper'je" van
haar man. Dora voelt zich ontgoocheld
wanneer zij van Ellie Ornellie hoort,
dat Klaas Reiling ook een verhouding
heeft gehad met haar, Edith moet zien
dat haar Reinald voor de tweede maal
gezoend wordt door een andere vrouw.
Zodoende ontstaan er typische situa
ties in het huis van de Dobermans. die
haar hoogtepunt vinden in het derde
bedrijf. He' komt natuurlijk alles weer
in orde! De schrijvers hebben aardige
situaties geschapen, waardoor het pu
bliek zich kostelijk amuseerde.
Over het algemeen werd er zeer
goed gespeeld. Vooral willen we noe
men Jan Hoed als Emile D: rman,
mevr. N. Spaans-Schuit, die een goede
typering gaf van Ellie Ornellie en in
het kleine, maar fijne rolletje Anna,
dienstbode, Janny Kamp. Woud Klok
was uitstekend op dreef als dr. Remold
Zibelius, vooral in het derde bedrijf.
De Rag time Boys zorgden voor de
entre-acte-muziek en later voor de
muziek bij een dansje.
Op 27 October en 3 November vol
gen reprises van dit blijspel.
Op de begro'ing van het Provin
ciaal Waterleidingsbedrijf is voor 1952
f 95.000 uitgetrokken voor de aanleg
van een transportleiding tussen Koe
dijk en Schoorldam. Deze in doorsnee
400 mm leiding dient ter verbetering
van het water'ransport van het hoofd-
pnmpstation Bergen in de richting
Hoorn, Wieringerwaard en Den Hel
der. De nieuw aan te leggen leiding
BergenKoedijk met een doorsnee van
700 mm, waarvoor reeds een crediet is
toegestaan kaïi worden benut voor
wa ertransport naar Hoorn. De lengte
is ongeveer 1700 m.
Hervormingsdienst
Aan de vooravond van de Hervormings
dag (op 31 Oct.) zal op Dinsdag 30 October
In de Geref. kerk te Noordscharwoude
een Hervormingsdienst worden gehouden,
welke uitgaat van de Ned. Herv. kerken
van Oudkarspel en Noord-Scharwoude en
de Geref. kerk te Noordscharwoude.
Ds. M. R. Pliester, Ned. Herv. pred.,
en ds. K. Vester, Geref. pred., zullen bei
den een korte toespraak houden. Eerst
genoemde over de gehoorzaamheid, die
oe reformatie vraagt, laatstgenoemde over
de vrijheid, die de reformatie geeft.
Medewerking zal worden verleend door
het Ned. Herv. kerkkoor.
Een klein maar select-gezelschap
cursisten heeft dezer dagen geluisterd
naar de eerste les van de heer K.
Duursma in de Lagere Landbouwschool
te Stompetoren over de vraag, of pro
ductieverhoging mogelijk is. De cursus
over dit onderwerp wordt georgani
seerd door de Hollandse Mii van Land
bouw, afdeling Schermer. Voorzitter C.
Groot Wzn heeft deze eerste cursus
avond een inleidend woord gesproken,
en daarbij herinnerd aan de zeer ge
animeerde cursus, die de heer Duursma
vorig jaar heeft gegeven. Spreker
hoopte, dat deze cursus even goed zou
slagen, en wees er ten slotte op, dat
nog meer deelnemers zich kunnen mel
den.
De heer Duursma sprak deze avond
over de organische bemesting. Het nut
hiervan is niet alleen het toedienen van
planten-voedende stoffen, maar vaak
ook de levenbrengende waarde voor de
grond. Als voorbeeld noemde spreker
o.a., dat bieten op oud bouwland soms
maar matig reageren op een zeer ver
zwaarde stikstofbemesting, terwijl een
stalmestbemesting onder dezelfde om
standigheden veel groter effect sorteert.
Uit de vragen, die na de lezing ge-
aandacht het gesprokene gevolgd was.
aandacht het gesprokenen gevolgd was.
Moge nog velen zich geroepen voelen
de resterende cursusavonden te komen
volgen.
AVENHORN, 20 Oct. 1951. 5.000
kg witte kool 4,10—4,40; 26.000 kg rode
kool 6,80—13,20; 3.300 kg gele kool 6,60
—11; 150 kg groene kool 12,50; 4.000 kg
Chinese kool 3—6.20; 26.000 kg uien,
grove 24—25,10. gewone 25,80 -27,10,
drielingen 27.30—28.20; nep 28—30;
29..000 kg bieten I 8,90—10.80. II 7,30
S.20; Peen II 13, III 13.40;; 3.000 kg sla-,
bonen 0,84—1.08, II 0.68—0,79, III 0 48
—0,60.