LAATSTE NIEUWS Sterke trek de „Gordel van jonge Hollanders naar van Smaragd" De Texelse boot groter en sneller „Vrije emigranten" misbruiken bestaande regelingen Het vertrouwen tussen Indonesië en Nederland neemt weer toe Er heerst nog een tekort aan schepen en woningen DE Olieschipvoor Enkhuizen gestrand Oude man overvallen? VVD-raads'eden bijeen Fraude bij Sociale Zaken te Zaandam Australië: behoefte aan productieve werkers Nieuws uit Heiloo Gevaarlijke situatie aan de Rijksstraatweg Felle hooibrand Falkland bracht luchtig blijspel „In pyama" Koedijk 95.000 voor nieuwe watertransportleiding Noord-Scharwoude Stompetoren Hoe is productieverhoging mogelijk? J.JAANDAG 22 OCTOBER 1951 De Sibajak werd losgepeuterd (Van onze Haagse redacteur). f-fP ZATERDAG 13 OCTOBER vertrok de „Sibajak" van de Koninklijke Rotterdamse Lloyd met passagiers naar Indonesië. Dat zou op zich zelf het vermelden nauwelijks waard zijn het schip heeft al vele reizen naar de Oost gemaakt als de „Sibajak" de laatste tijd niet geregeld als door de regering gecharterd emigrantenschap gevaren had en nu door de Lloyd uit handen van de overheid „losgepeuterd" was voor één reis naar Indonesië om het afwerken van de wachtlijst van gegadigden voor het land van onze Unie partner te bespoedigen. Nog altijd is de animo voor Indonesië onder de Nederlanders zeer groot. Reeds tijdens de Ronde-Tafelconferentie spraken) wij de verwachting uit, dat er een ruime werkgelegenheid voor onze land genoten zou blijven bestaan, ondanks de gewijzigde staatkundige verhouding. In deze verwachting zijn wij niet bedroegen. Velen mogen misschien menen, dat de betrekkingen tussen de beide landen na de overdracht van de souve- reiniteit allengs zijn verslapt, met name ook wat de economische relaties be treft en dat de Nederlanders dus steeds minder in Indonesië „te zoeken heb ben" de practijk heeft uitgewezen, dat de trek naar het land, dat zich slin gert om de evenaar als een gordel van smaragd zoals Multatuli het dich terlijk uitdrukte eer toe dan afgenomen is. i- I i HE aanhoudende en- zelfs toenemende LIET opvallende verschijnsel doet zich n zelfs voor, dat het vervoer naar In donesië met de beschikbare passagiers- accomodatie niet te verwerken is. Het zelfde geldt trouwens voor het vervoer in omgekeerde richting, doch dit is al bijna twee jaar zo. Het lijkt ook lo gischer. Vlak na de overdracht van de souvereiniteit demonstreerde zich in derdaad een inzinking in het aantal passagiers, dat de reis naar Indonesië ondernam. Langzaam trad herstel in en in het voorjaar van 1950 was men de teruggang geheel te boven. Daarna be gon een stijging en wel in die mate, dat er sinds Mei of Juni geen scheepsruim- te voldoende is om aan de vraag naar passage te voldoen. Nu dient hierbij in het oog gehou den te worden, dat het aantal beschik bare plaatsen in vergelijking met vroe ger verminderd is. In de oorlog zijn enige passagiersschepen vergaan en daarvoor is niet veel in de plaats ge komen. Het verschil is evenwel niet zo heel groot. Men heeft het nooit als een euvel beschouwd, omdat het vrij grote vóór-oorlogse gouvernementsvervoer dat toen ongeveer 30 procent van het totale vervoer uitmaakte, vervallen is. Als het andere vervoer op 't vóór-oor logse peil gebleven was, dan zou er voldoende scheepsruimte aanwezig ge weest zijn. Het particuliere vervoer is echter ze ker niet afgenomen; integendeel: men heeft sterk de indruk, dat het groter is dan vóór 1940. Het zijn vooral jonge mensen, die naar Indonesië trekken. Uit de passagierslijsten van de Konink lijke Rotterdamse Lloyd blijkt, dat hun leeftijden meest liggen tussen 20 en 35 jaar. (De leeftijd van de thuisvarenden ligt tussen 45 en 55 jaar). In Indonesië heeft men namelijk het liefst geen lie den, die al eens in Indonesië geweest zijn. Technici en employe's IJITERAARD bevinden zich onder hen, die naar Indonesië reizen personen die in ons land hun verlof hebben door gebracht en nu hun arbeid onder de tropenzon gaan hervatten. Er zijn er ook, die op avontuur de reis onderne men, doch zij vormen slechts een klei ne groep. De meesten zijn technici en employé's van Nederlandse maatschap pijen im- en exportondernemingen, banken, oliemaatschappijen die hun zaken uitbreiden en in mindere mate employé's van de cultures. De conclu sie, die men hieruit kan trekken, is dat de door Nederlanders in Indonesië gedreven handel en geleide industrieën omvangrijker zijn dan vóór de oorlog. Er valt een lichte toeneming van het gouvernementsvervoer voor rekening derhalve van de Indonesische regering waar te nemen. Het betreft vooral technici en medici. De regering in Indonesië probeert de afvloeiing van Nederlandse krachten te beperken en nieuwe mensen, die zij hard nodig heeft, aan te trekken. Ook in het buitenland wendt zij daartoe po gingen aan, doch het succes schijnt niet bijzonder groot te zijn. De naam van Indonesië heeft in het buitenland niet zo'n goede klank meer als weleer en zo komen de Indonesiërs toch weer in Nederland terecht. trek naar Indonesië zien wij als een symptoom van de terugkeer van het wederzijds vertrouwen over de gehele linie. Zeker: de onveiligheid schrikt wellicht sommigen nog af. Doch over drijft men niet enigszins bij de schil dering van die onveiligheid? Toen de Nederlandse Hoge Commissaris voor Indonesië, de heer Lamping, dezer da gen naar zijn standplaats vertrok, ves tigde hij er de aandacht op, dat men in de bladen steeds wel uitvoerig aan slagen, moorden, diefstallen en derge lijke vermeldt vindt het zijn vaak incidentele gevallen maar dat over de veiligheid in grote gebieden niet ge rept wordt. Inderdaad wordt de ware toestand nog al een in scheve verhou dingen weergegeven. En dan is een handicap voor vesti ging in Indonesië de woningnood, die vooral in de grote steden ontstellende afmetingen heeft aangenomen. In de buitengewesten schijnt het evenwel niet zo erg te zijn. In elk geval zijn onveiligheid en wo ningnood geen belemmeringen geble ken voor de verhoogde trek naar In donesië, niet alleen per schip onge veer 1200 personen per maand maar ook per vliegtuig, vermoedelijk ook nog een kleine 400 per maand. Op de „Sibajak" vertrokken op 13 October bijna uitsluitend jonge men sen die uitgezonden werden door de grote maatschappijen. Toen het vlagge- schip van de Lloyd, de „Willem Ruys", in September de reis naar Indonesië aanvaardde, stonden op de wachtlijst van deze maatschappij nog tussen de 700 en 800 namen. Dat was aanleiding voor één enkele reis de „Sibajak" in te leggen. Eisenhowers strijdmacht1 werd weer sterker Zaterdag zijn in Bremerhaven twee duizend Amerikaanse soldaten ont scheept, als voorhoede van de 43ste In fanteriedivisie van de Amerikaanse Na tionale Garde. Tegelijkertijd vertrok ken met bestemming Rotterdam 450 Canadese militairen; het eerste contin gent van de 27ste Canadese Infanterie brigade, die voor Eisenhowers strijd macht bestemd is. Dokter Waqemaker'' naar de werf De bootverbinding tussen Texel en Den Helder zal een aanmerkelijke ver betering ondergaan doordat de N V. „TESO" heeft besloten haar schip „Dokter Wagemaker" te vergroten en bovendien door het opvoeren van de vaarsnelheld door overschakeling van steenkool op olie. Het bestuur van de TESO heeft de werf te Harlingen opdracht gegeven de „Dokter Wagemaker" zodanig te verbouwen, dat in het midden van net schip vijf meter worden ingelast. Het vrachtdek wordt .lierdoor dubbel zo groot en verkrijgt ruimte voor het-ver voer van 1820 auto's. Bovendien zal uitvoering worden ge geven aan 'n reeds lang bestaand plan, dat door de hoge prijs van de vaste brandstof in een beslissend stadium kwam n.l. de vervanging van de stoom machine door een motor van 450 pk. De capaciteit tan het schip wordt daar door met 100 pk opgevoerd, hetgeen de vaarsnelheid uiteraard ten goede komt. De verbouwing zal in Februari en Maart plaats hebben. In die maanden zal de „Marsdiep" de dienst onderhou den. Medio April wordt de verbouwde „Dokter Wagemaker" in Oudeschild terug verwacht, niet alleen groter dan tot dusverre, maar bovendien sneller. Zaterdagmorgen rapporteerde een binnenkomende Urker visser, dat er waarschijnlijk in de mist een schip aan de grond gelopen was op de Zuidpunt van het Enkhuizer Zand. De sleepbo ten Albert I en de Zeemeeuw vertrok ken onmiddellijk ter assistentie. Toen de mist optrok ontdekte men bij de tweede baak op de k-ant van het Enkhuizer Zand de „Paraffine 10", geladen met vaten olie. Hoewel het water over het dek spoel de, weigerde de kapitein sleepboothulp. Even te voren was een vissersvaar tuig bij het gestrande schip geweest. De kapitein had aan de opvarenden gevraagd, of zij uit Lemmer een tanker wildenopbellen, om een gedeelte der lading over te nemen. Het schip was op weg van Amsterdam naar Lemmer. BELGISCHE TANKER GESTRAND EN IN TWEEëN GEBROKEN Zondagmorgen is ter hoogte van Sta- venisse op Tholen het Belgische tank schip Gurka, groot 940 brt. op een plaat gevaren en bij afgaand getij door mid den gebroken. Een van de tanks scheur de hierbij, waardoor 180.000 liter ben zine over het water vloeide. Later heeft een andere Belgische tanker, de Colve, de lading overgenomen. De bemanning is aan boord gebleven. Het schip zou heden voor reparatie naar Antwerpen worden gesleept. Ongecorrigeerd) Zaterdagavond is, naar de politie eerst thans mededeelt, op een 68-jarige kweker, die" aan de Ringspoordijk bij de Amstelveenseweg te Amsterdam woonde, vermoedelijk een overval ge pleegd. De eventuele aanvaller is, ge bruik makende van de duisternis, ont vlucht zonder enige buit. De gehele Zondag is de politie van het bureau Overtoom met het onder zoek bezig geweest en er zijn punten naar voren gekomen, die deze zaak nogal raadselachtig maken. De over- vallene toonde de politie een groot en zwaar stuk hout, waarmede hij gesla gen zou zijn. Maar zijn verwondingen zijn van zo lichte aard. dat het de poli tie twijfelachtig voorkomt of hij inder daad met dit zware stuk hout geslagen is. Bovendien is de man zeer arm. Het is nauwelijks aan te nemen, dat iemand, die op roof uit was, deze man zou heb ben gekozen voor een overval. Het is dan ook volgens de politie niet uitge sloten dat andere motieven een rol heb ben gespeeld. Welke deze zijn is op het ogenblik, hangende het onderzoek, nog niet duidelijk. Zaterdagmiddag zijn wethouders en gemeenteraadsleden van de V. V. D. uit Noordhollandse gemeenten in Alk maar bijeen geweest. Uitvoerig is van gedachten gewisseld over de financiële verhoudingen tus sen Rijk en gemeenten. De wens werd naar voren gebracht, dat men zal ko men tot liberalisatie van het huis vestingsbeleid. Hoewel men van ver schillende zijde het belang van lenin gen voor de woningbouw inzag, om dat daardoor meer woningen kunnen worden gebouwd, werden aan de an dere kant hiertegen ernstige bezwaren geuit, daar men van mening was dat men op deze wijze in feite het ver keerde regeringsbeleid ten aanzien van de gemeenten nog doet voortdu ren. Tevens waren bij verschillende aanwezigen de bezwaren tegen het rentegamma zeer sterk. Tarieven der provinciale ziekenhuizen verhoogd Uit de juist verschenen begrotingen voor 1952 van de provinciale zieken huizen van» Noord-Holland blijkt dat de verpleeggelden opnieuw moeten worden verhoogd. De kostende prijs voor verpleging te Santpoort voor de klas voor de derde klas wordt bere kend op f 5.04 per dag per patiënt of f 1839 per jaar. Voor 1950 was dit f 1733.79. Voor de eerste en de tweede klasse zijn de kos ten geraamd op f 5.87 per dag. Het totale aantal patiënten wordt voor 1952 gerekend op 1500. Voor het zie kenhuis te Bakkum wordt het aantal patiënten gerekend op 960, de ver- pleegprijs voor de derde klasse op f 1809 per jaar. Medemblik raamt 363 patiënten, de kostende prijs per pa tiënt per jaar f 1876. Hun gedrag leidt tot grote moeilijkheden (Van onze correspondent in Australië) JJOEILIJKHEDEN, die zich na het ingaan van de NederlandsAustralische emigratie-overeenkomst reeds eerder bij de aankomst van gecharterde emi grantenvliegtuigen hadden voorgedaan, hebben zich bij de aankomst van het Nederlandse jmigrantenschip „Groote Beer" herhaald. Evenals enige maanden geleden bij de vliegtuigen zijn deze moeilijkheden uiteindelijk ter plaatse door de Nederlandse autoriteiten opgelost, doch het is wel opnieuw duidelijk gewor den, dat er nog steeds een wijde kloof bestaat tussen de opvattingen van de Australische emigratie-autoriteiten en tussen die van de emigranten zelf en van ben, die hen in Nederland blijkbaar hebben voorgelicht. Ambtenaar werd geschorst Bij de dienst van sociale Zaken te Zaandam hebben accountants van het verificatiebureau van Nederlandse Ge meenten fraude ontdekt. In afwachting van het nader onderzoek is de 41-jarige ambtenaar R. met verlof gezonden. R is kassier en had tot taak de inboedels van overleden gesteunden, die onder de dienst van Sociale Zaken vielen en geen familieleden achterlieten, te ver kopen. De gemaakte ontvangstposten zijn onjuist ingeboekt. Tot heden von den de accountants een niet verant woord bedrag van f400. WOGNUM, 19 Oct. 1951. Zwijndr. Wijnpeer 38—48; Emil d'Heyst 58—64; Soldat Laboureur 2646; Conference 68—71; Legipont 5464; Nouveau Poi- teau 26—34; Jonathan 45—52; Glorie v. Holland 36—43; Laxton Superbe 26 46; Ellison Orange 4258; Doyenne de Cornice 99-106; Cox Orange 58-78. Met de „Groote Beer" kwamen drie soorten emigranten mee. Ten eerste de volkomen „vrije emigranten" men- I sen die hun eigen passage betaalden, over onderdak en werkgeversverkla ring beschikten en voor hun vertrek uit Nederland geen overeenkomst heb ben getekend. Deze groep kon natuur lijk na het vervullen van de gebruike lijke douane- en emigratie-formalitei ten zijn eigen weg gaan. De tweede categorie bestond uit emigranten, voor wie de reis geheel of gedeeltelijk door de Nederlandse en Australische regering betaald was ,die hiervoor een arbeidsovereenkomst voor twee jaar tekenden om die dus auto matisch naar het receptie-kamp gingen om vandaar uit naar hun plaats van bestemming te worden gezonden. De derde groep de groep waar mede zich de moeilijkheden voordeden bestond uit mensen, die wél hun eigen overtocht betaald hadden, wél een huisvestingsverklaring beza ten, maar desondanks toch een over eenkomst getekend hadden. Zij teken den in Nederland iets, dat zij niet be hoefden te tekenen, alleen maar om eerder passage te krijgen, aangezien de onder de Nederlands-Australische emigratie-overeenkomst vallende emi granten, zoals thans meer en meer blijkt, prioriteit krijgen wat betreft plaats aan boord van schip of vlieg tuig. De tot deze derde groep behorende emigranten meenden, dat het met die getekende overeenkomst later wel zo'n vaart niet zou lopen. Zij hadden im mers hun eigen reis betaald en hadden een huisvestingsverklaring, dus als zij daar bij aankomst maar hard genoeg mee wuifden zo meenden zij zou den de Australische instanties hen wel als geheel „vrije emigranten' beschou wen. Dit deden de Australische autoritei ten nu echter in eerste instantie juist niet. En zij hadden hier meer dan goe de reden voor. Het arbeidscontract is zeker geen slavernij of dwingelandij. Wanneer een niet geheel vrije emi grant aan kan tonen, dat hij bijvoor beeld in Cairns in Noord Queensland kan gaan timmeren of metselen en hij wil om de een of andere reden graag perse naar Cairns, dan zullen de Australische autoriteiten de laatsten zijn om hem toch ergens anders heen te sturen. Want ook in Cairns is grote behoefte aan timmerlui en metselaars. Bij die tussengroep lag de situatie echter wel wat anders. De accommodatie van de meeste hunner bestond name lijk uit vacantie-huisjes in de badplaat sen ten Noorden van Sydney zeer dure accommodatie in 'n gebied waar weinig of geen constructief werk te doen is, aangezien het bijna geheel vacantie-oorden zijn. De Australische autoriteiten kunnen zodoende wel op hun vingers natellen, dat timmerman X óf daar helemaal niet gaat timmeren maar binnen zeer korte tijd in een lunchroom of banket-bak kerij terecht komt óf dat hij binnen een paar weken met zijn duur vacan- tiehuisje het weinige geld, dat hij bij zich had opgesoupeerd heeft en dan voor de balie van het Nederlandse con sulaat komt te staan om te vragen of het oude Koningin Wilhelmina Fonds 1) hem niet uit de soep kan helpen. Wat het eerste betreft: Australië moet voor zijn eigen behoud de deur dicht doen voor de koekebakkers, kell- ners, ijscoventers en andere niet producerende emigranten, waarvan het de laatste jaren al te veel binnen heeft gekregen in verhouding tot de werke lijk productieve werkers en die na tuurlijk niets anders doen dan inflatie verwekken. Wat het tweede betreft: het reeds tientallen jaren bestaande Koningin Wilhelmina Fonds is niet opgericht om nieuwkomers te helpen, die in dure vacantiehuisjes in een paar weken tijds hun centen opsouperen in plaats van naar een receptie- of werkerskamp te gaan tot zij ingeburgerd zijn, maar om Nederlanders te helpen, die buiten hun schuld in moeilijkheden zijn ge raakt. Wanneer de vacantiehuisj es- emigranten, die perse niet naar een kamp willen, binnen een paar weken aan de grond zitten, is dat echter wél hun eigen schuld. De Nederlandse immigratie-attaché heeft ook dit maal de leden van hoven- genoemde „tussen-groep' weer „vrij' gekregen. Of dit zegenrijk voor hen zal zijn, is een tweede vraag, maar in ieder geval is het helemaal niet zeker, dat de Australische instanties altijd zo toegeeflijk zullen blijven. Wie een immigratie-overeenkomst voor een tweejarig arbeidscontract getekend heeft, moet er rekening mee houden, dat men hem hieraan zal kunnen hou den, en dat hij bij weigering of deser tie de kans loopt gedeporteerd te wor den. Dat blijkt men in vele emigran- ten-in-spe-kringen in Nederland nog niet of onvoldoende in te zien. 1) Hier doelt onze correspondent op het Koningin Wilhelmina Fonds, dat in 1903 te Sydney werd opgericht on der voorzitterschap van de Nederlandse consul-generaal, dat bijstand verleent aan Nederlanders in Australië. De verkeersborden zijn anders duidelijk genoeg Sinds enkele dagen is de Rijkswegen- dienst wederom bezig een gedeelte van de Rijksstraatweg opnieuw te bestraten ter hoogte van het Blockhovepark. Doordat de geheje breedte van de Straatweg tegelijk onderhanden wordt genomen, wordt het verkeer nu over het fietspad geleid, doch slechts aan de zijde van het Blockhovepark. Deze wijziging in het verkeer wordt op duidelijke wijze aangegeven door stoplichten in rood en groen. Doch vele automobilisten en motorrijders schij nen dit nogal moeilijk te vinden, omdat een z.g. eenrichtingsverkeer wordt aan gehouden. Wanneer de file auto's en motorrijders, afkomstig uit de richting Heiloo, gepasseerd is, kunnen dus de auto's e.d. uit de richting Alkmaar pas seren. Dit geeft blijkbaar dermate gro te moeilijkheden dat diverse opstoppin gen plaats vinden, terwijl dit niet no dig zou zijn geweest wanneer de be stuurders voldoende kennisnemen van het opschrift dat onder de verkeers lichten in duidelijke letters is aange bracht. De wielrijders passeren dit ver keersobstakel over het voetpad wan neer zij uit de richting Alkmaar ko men, terwijl de wielrijders uit de rich ting Heiloo geen moeilijkheden in de weg worden gelegd, omdat zij gewoon op het rijwielpad kunnen blijven rij den. Toch is er nog wel enig gevaar aan verbonden, omdat soms een motor rijder mede van dit fietspad wil ge bruik maken en dan vaak de ongun stigste situaties ontstaan. Dat het ver beteren van deze weg dus moeilijkhe den oplevert is een feit, doch dat de ongelukken die deze verkeersstagnatie reeds heeft opgeleverd nogal schade aan auto of motorrijwiel heeft gebracht is vaak aan roekeloosheid van de be stuurders zelf te wijten. Opletten bij deze wegverbeterir.g is echter noodza kelijk. Het wordt duidelijk genoeg aan gegeven! Zaterdagmiddag heeft een felle hooi brand gewoed bij de tuinder-veehou der J. K. aan de Hoogeweg. Tijdens afwezigheid van de eigenaar hadden kinderen met lucifers gespeeld, waardoor bijna 10.000 kg hooi en stro verloren is- gegaan. De buren hebben alles in het werk gesteld om belenden de percelen nat te houden, waardoor een grote varkensschuur en loods ge spaard bleven. Toen de brandweer ter plaatse verscheen, was het pleit spoe dig beslecht. De heer K. was niet tegen brandschade verzekerd. Het kind dat het vuur vermoedelijk veroorzaakt heeft, wasde eerste uren onvindbaar. Damclub „Heiloo" in actie Damclub Heiloo II trof het bijzonder slecht dat Zaandam III in uitstekende vorm was. De gespecificeerde uitslag was: J. OnrustJb. Helder 2-0, T. Rin tjema—C. de Jong 2-0, J. Busch—J. de Goeden 1-1, Jb. RondC-or Lieshout 2-0, L. van Saane—B. Hofman 2-0, A. Langver—J. Spaans 2-0, J. H. Botter- weg—A. v. d. Werf 0-2, E. Binsbergen C. Bijwaard 0-2, G. Kaal—G. Snel 2-0, G. J. Muusse—A. Sprenkeling 1-1, Heiloo II keerde dus met een 14-6 ne derlaag naar huis terug. Het eerste tiental, dat zwaar gehan dicapt is door ziekte van de speler J. Geuzebroek en mede door het niet be schikbaar zijn van enkele spelers door het werken in continubedrijven, speel de haar eerste wedstrijd in de le klas se. Hoewel het een fikse overwinning behaalde, speelde het in de nieuwe for matie niet zo sterk als het vorige sei zoen. De gedetailleerde uitslag was: C. de Graaf—J. Demmendal 2-0, K. Tuin manJ. ^.ambek 2-0, J. Sprenkeling J. Bakker 1-1, A. DekkerC. de Zeeuw 1-1, J. de Geus—J. v. d. Ent 0-2, H. Ver ver—A. Duif 1-1, J. de Goeden—N Kops 2-0, J. SlijkermanH. Brussel 2-0, S. de Geusv. d. Pronk 2-0, Cor Adrichemu. Jongert 2-0, zodat Wormerveer II met een 15-5 nederlaag naar de Zaan terugkeerde. Burgerlijke Stand Geboren: Johanna G. M., d. van J. G. W. Penders en G. A. C. Halff. Anna M., d. van Th. G. Tomson en A Foreest. Robertus C. M„ z. van C. B. L'abée en J. Tak. Alida G., d. van P. Buijs en M. Kerssens. Margaretha M., d. van J. B. de Wildt en M. Tesse- laar. Rudolf G., z. van J. Groenen boom en P. A. Bouman. Ondertrouwd: Cornelis M. Kaandorp en Geertruida Dekker te Alkmaar. Theodorus van Alphen en Johanna M. Poulussen. Pieter D. Purmer en Klaziena de Vries. Getrouwd: Hermanus J. Godijn en Catharina T. Zentveld. Overleden: Wilhelmus Admiraal, wedr van A. Kaandorp, 83 jaar. Dokter Barnhoorn te ^Rotterdam benoemd De Rotterdamse gemeenteraad oe- noemde tot hoofd van de afaenng so ciale psychiatrie en geestelijke hygiëne bij de gemeentelijke geneeskundige- en gezondheidsdienst te Rotterdam de heer J. A, J. Barnhoorn, arts te 's Gra- venhage. De heer Barnhoorn werd in 1899 te Assendelft geboren en deed zijn me dische studies te Amsterdam, waar hij ook assistent was van prof. L Bouman aan de Valerius-kliniek. Aanvankelijk was de heer Barnhoorn verbonden aan de psychiatrische inrichting St Anna te Venray, daarna vele jaren genees heer-directeur van de St. Willibrordus stichting te Heiloo. De Arbeiders Toneelvereniging Falk land opende Zaterdagavond het nieuwe seizoen met het blijspel in drie bedrij ven „In Pyama" van de auteurs Franz Arnold en Ernst Bock. Blijkens de reacties van de aanwe zige donateurs, die „De Rustende Jager" geheel vulden, hebben zij in tens geno'en van dit luchtige spel dat geregiseerd werd door Jan Hoed. De inhoud is als volgt: Emile Dober- man, lijnkoekenhandelaar, heeft twee dochters, Dora en Edith. De laatste is pas getrouwd en op haar huwelijks reis, doch keert ijlings terug, als zij haar man be'rapt op een vrijage met „een andere vrouw". Dora wordt be mind door Klaas Reiling die, om in haar omgeving te verkeren, bestelling op bestelling doet aan lijnkoeken en vismeel bij zijn toekomstige schoon papa. Oude „liefjes" komen in 't spel, zowel van Klaas Reiling als vader Doberman, het zijn de zangeres Ellie Ornellie en een danseres, een vriendin van haar. Ida, de vrouw van Dober man, bemerkte dit „slipper'je" van haar man. Dora voelt zich ontgoocheld wanneer zij van Ellie Ornellie hoort, dat Klaas Reiling ook een verhouding heeft gehad met haar, Edith moet zien dat haar Reinald voor de tweede maal gezoend wordt door een andere vrouw. Zodoende ontstaan er typische situa ties in het huis van de Dobermans. die haar hoogtepunt vinden in het derde bedrijf. He' komt natuurlijk alles weer in orde! De schrijvers hebben aardige situaties geschapen, waardoor het pu bliek zich kostelijk amuseerde. Over het algemeen werd er zeer goed gespeeld. Vooral willen we noe men Jan Hoed als Emile D: rman, mevr. N. Spaans-Schuit, die een goede typering gaf van Ellie Ornellie en in het kleine, maar fijne rolletje Anna, dienstbode, Janny Kamp. Woud Klok was uitstekend op dreef als dr. Remold Zibelius, vooral in het derde bedrijf. De Rag time Boys zorgden voor de entre-acte-muziek en later voor de muziek bij een dansje. Op 27 October en 3 November vol gen reprises van dit blijspel. Op de begro'ing van het Provin ciaal Waterleidingsbedrijf is voor 1952 f 95.000 uitgetrokken voor de aanleg van een transportleiding tussen Koe dijk en Schoorldam. Deze in doorsnee 400 mm leiding dient ter verbetering van het water'ransport van het hoofd- pnmpstation Bergen in de richting Hoorn, Wieringerwaard en Den Hel der. De nieuw aan te leggen leiding BergenKoedijk met een doorsnee van 700 mm, waarvoor reeds een crediet is toegestaan kaïi worden benut voor wa ertransport naar Hoorn. De lengte is ongeveer 1700 m. Hervormingsdienst Aan de vooravond van de Hervormings dag (op 31 Oct.) zal op Dinsdag 30 October In de Geref. kerk te Noordscharwoude een Hervormingsdienst worden gehouden, welke uitgaat van de Ned. Herv. kerken van Oudkarspel en Noord-Scharwoude en de Geref. kerk te Noordscharwoude. Ds. M. R. Pliester, Ned. Herv. pred., en ds. K. Vester, Geref. pred., zullen bei den een korte toespraak houden. Eerst genoemde over de gehoorzaamheid, die oe reformatie vraagt, laatstgenoemde over de vrijheid, die de reformatie geeft. Medewerking zal worden verleend door het Ned. Herv. kerkkoor. Een klein maar select-gezelschap cursisten heeft dezer dagen geluisterd naar de eerste les van de heer K. Duursma in de Lagere Landbouwschool te Stompetoren over de vraag, of pro ductieverhoging mogelijk is. De cursus over dit onderwerp wordt georgani seerd door de Hollandse Mii van Land bouw, afdeling Schermer. Voorzitter C. Groot Wzn heeft deze eerste cursus avond een inleidend woord gesproken, en daarbij herinnerd aan de zeer ge animeerde cursus, die de heer Duursma vorig jaar heeft gegeven. Spreker hoopte, dat deze cursus even goed zou slagen, en wees er ten slotte op, dat nog meer deelnemers zich kunnen mel den. De heer Duursma sprak deze avond over de organische bemesting. Het nut hiervan is niet alleen het toedienen van planten-voedende stoffen, maar vaak ook de levenbrengende waarde voor de grond. Als voorbeeld noemde spreker o.a., dat bieten op oud bouwland soms maar matig reageren op een zeer ver zwaarde stikstofbemesting, terwijl een stalmestbemesting onder dezelfde om standigheden veel groter effect sorteert. Uit de vragen, die na de lezing ge- aandacht het gesprokene gevolgd was. aandacht het gesprokenen gevolgd was. Moge nog velen zich geroepen voelen de resterende cursusavonden te komen volgen. AVENHORN, 20 Oct. 1951. 5.000 kg witte kool 4,10—4,40; 26.000 kg rode kool 6,80—13,20; 3.300 kg gele kool 6,60 —11; 150 kg groene kool 12,50; 4.000 kg Chinese kool 3—6.20; 26.000 kg uien, grove 24—25,10. gewone 25,80 -27,10, drielingen 27.30—28.20; nep 28—30; 29..000 kg bieten I 8,90—10.80. II 7,30 S.20; Peen II 13, III 13.40;; 3.000 kg sla-, bonen 0,84—1.08, II 0.68—0,79, III 0 48 —0,60.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1951 | | pagina 3