Proef te Buitenbuizen zeker verantwoord Weekmarkt Castricum thans definitief Gemeente ruilt grond met „Ons Belang" Gemeentebegroting heeft vermoedelijk tekort Hoop gevestigd op o bij zondere uitkering Provincie heefteen sluitendebegroting Overweg-probleem is niet gemakkelijk op te lossen Bezwaren ventilatiesysteem weerlegd HEILOO Groot-Schermer Ondragelijke wacht tijden tot het verleden Heer-Hugowaard ZATERDAG 27 OCTOBER 1951 PRINSELIJKE VERLOVING. Hertog Felix, broer van Otto van Habsbourg, en Prinses Anne Eugène d'Arenberg zullen zich gaan verloven. Vier tegenstanders in de raad De gemeenteraad van Castricum heeft gisteravond met vier stemmen tegen de weekmarkt definitief ingesteld. De tegenstemmers waren de heren Twisk, Kaandorp, Stiemer en Veldt, allen r.k. De heren Kaandorp en Stiemer hebben met enige hardnekkigheid argumenten tegen het voorstel laten horen, die hoofdzakelijk waren gebaseerd op de overweging dat de middenstand con currentie van de weekmarkt onder vindt. De voorzitter achtte het overbodig over het voorstel uitvoerig te discussië ren, aangezien uit vorige vergaderin gen de meningen wel bekend waren. Desondanks ontwikkelde zich nog een kort, maar pittig debat tussen burge meester Smeets enerzijds en de beide opposanten anderzijds. Het argument van de heer Stiemer, dat van de plaat selijke middenstand 94 pet had ver klaard dat men schade van de week markt ondervindt, wuifde de voorzit ter weg. Het college heeft zich bij de bepaling van zijn standpunt niet laten leiden door handtekeningen, maar door eigen waarnemingen en door de rap porten van de marktmeester. Het is naar het inzien van de voorzitter niet te bewijzen, dat het de markt is, die de omzetten doet dalen. Het kunnen ook andere omstandigheden zijn. Bo vendien meende de heer Smeets, dat er ook voordelen zijn aan te wijzen. Na dat de degens voor de laatste keer wa ren gekruist, werd de stemming gehou den met bovengenoemd resultaat. Daar na werden de aan dit besluit gekoppel de verordeningen vastgesteld. Het is de bedoeling, dat de markt in de toe komst wordt gehouden in de Henri Schuytstraat; een straat, die zeer ge schikt is voor een dergelijke opzet. Zo lang deze straat o.i. echter niet is door getrokken tot de burgemeester Mooij- straat, zal de markt in de laatste straat worden gehouden, omdat deze voldoen de beschutting geeft tegen weer en wind en er bovendien veel winkels zijn gevestigd. Indien evenwel in de zo mermaanden de doortrekking nog geen feit is, dan blijft de plaats voorlopig aan de Overtoom. Een belangrijk punt was eveneens het voorstel tot ruiling van grond m»t de veilingvereniging „Ons Belang" in verband met de bouw van een nieuw veilinggebouw. Het terrein waarop het nieuwe gebouw zal verrijzen, kost f 18.000. Het huidige gebouw met on dergrond aan de Dorpsstraatis door het gemeentebestuur als object (dus niet als veiling) geschat op f 6000. Bij deze ruiling brengt de gemeente een offer van f 12.000, hetgeen door het college verantwoord wordt genoemd. Het college heeft zich bij het samen stellen van het prae-advies laten leiden door adviezen van de Rijkstuinbouw- consulent, de voorzitter van de Provin ciale Commissie uit de Veilingen in Noord-Holland en het Centraal Bureau voor de Tuinbouwveilingen in Neder land. Al deze instanties waren over tuigd van de verdere bestaansmogelijk heid van de veiling in Castricum. Als gunstige voorwaarden werden opge somd de concentratie van de veilingen in de omgeving, de totstandkoming van de provinciale bevloeiïngsplannen, waardoor de bestaande tuingrond in tensiever kan worden gebruikt en de betere outillage van het te stichten veilinggebouw. De veiling is van zo grote betekenis, niet alleen voor de tuinders, maar ook voor de plaatselijke groentewinkeliers en daardoor ook voor de overige be woners, dat de stichting en het voort- Moet de waarzegger weg? De heer Berlee (R.K.) vroeg gis teravond in de gemeenteraad de mening van het college over de aanwezigheid van een waarzegger op de weekmarkt. Hij kon zich voorstellendat een waarzegger enige kleur aan de markt geeft, maar anderzijds was hij er zeker van, dat een deel van de bevol king zich er zeker aan zal er geren. De burgemeester zegde toe, dat hij deze kwestie met de markt meester zal bespreken. bestaan van een nieuwe veiling als ge meentebelang zijn aan te duiden. De tuinders en dan wel in het bij zonder de kleinere zijn er door gebaat, omdat zij bij het veilen in Castricum zelf in staat zijn hun waren zo voor delig mogelijk aan te bieden. Dit, gevoegd bij de andere voordelen, die er bestaan, hebben B. en W. tot de vertuiging gebracht dat het verzoek om grondruiling van „Ons Belang" moet worden ingewilligd. Voor het oude gebouw heeft het college nog geen be stemming B. en W. achten de ligging hiervan in het centrum van de ge meente zo mooi, met uitgangen aan twee wegen, dat er niet aan wordt ge twijfeld of het zal in de toekomst een verantwoorde belegging van de ge schatte waarde blijken. De raad heeft het voorstel van B. ën W. goedgekeurd. Voorts werd besloten aan de Castri- cumse kleuterschool in gebruik af te staan een lokaal van de C.O.L. School, zolang dit lokaal voor het doel waar voor het is gebouwd niet nodig is, te gen een vergoeding van f 422 per jaar. De raad verleende een crediet van f 280 voor de aankoop van een z^n. Riem- visbrancard waarmede in noodgevallen verantwoord ziekenvervoer kan plaats vinden. De brancard wordt geplaatst in het groepsbureau van de Rijkspolitie. De afdelingen van Ned. Rode Kruis en E.H.B.O. zullen met de brancard oefe nen. In de politieverordening werd een bepaling opgenomen waarmede het ge bruik van geluidsinstallaties aan Se openbare weg aan banden kan worden gelegd. In de rondvraag kwam o.m. het ver keer in de Bakkumerstraat ter spra ke. Uit het antwoord van de voorzit ter bleek, dat het college het voorne men heeft voor deze straat éénrichting- verkeer in te stellen. Gisteravond is in de vergadering van de gemeenteraad de gemeentebegro ting aangeboden. Cijfers werden nog niet bekendgemaakt, aangezien het niet onmogelijk is, dat nog enige verande ringen zullen worden aangebracht. Tussen de woorden door was echter wel te beluisteren, dat het gemeente lijke huishoudboekje voor 1952 in mi neur zal zijn gesteld. Naar wij verne men koestert het gemeentebestuur de hoop, dat het thans geraamde tekort zal kunnen worden genivelleerd door uitkeringen inzake de ondernemers belasting en door een bijzondere uit kering uit het gemeentefonds. Wat het eerste betreft houdt Castricum het (jaloerse) oog gericht op Beverwijk, dat na een protest ter ministerie als nog een uitkering "van bijna een half millioen toucheerde. Het bedrag, dat Castricum mogelijk zal ontvangen, zai uiteraard kleiner zijn, maar het kan toch meehelpen de schaal in even wicht brengen. Een ander ding is, dat Castricum nog over niet onbelangrijke reserves heeft en nu is maar de vraag in hoeverre de gemeente zal worden verplicht deze. reserves aan te spreken. Zonnig weer en Oostenwind (Van onze weerkundige medewerker) Het weer in deze Octobermaand is wel zeer stabiel. Was het vorige week end in de kuststreek nogal onstuimig met buien, de rust is thans weer geheel teruggekeerd. Boven de Scandinavische landen en het Oostzeegebied heeft zich een hoge-drukgebied gevormd, dat ook voor het verdere weersverloop in ons land van belang is. De oostelijke lucht stroming wordt hierdoor versterkt, al hoewel er vrijwel overal zonnig weer zal voorkomen De gevallen neerslag in Noord-Holland varieert tussen Den Helder en Schiphol van 14 tot 2 mm. Deze cijfers zijn zeer laag. Wanneer er vóór Donderdag dan ook geen regen meer valt, zullen we vele jaren terug gaan om een dergelijke droge October maand aan te treffen. Boven de Oceaan is de depressie-activiteit groot, maar de storingsfmnten zullen ons, aldus de Bilt, vandaag en morgen nog niet kun nen bereiken. Het droge en zonnige herfstweer zal dus te komende dagen nog voortduren. De Provinciale begroting, die voor de gewone dienst een totaal aan ontvang sten en uitgaven aangeeft van f 13.631.143 is wat deze dienst betreft sluitend gemaakt door de uitkering uit het Provinciefonds in ontwerp f 226.184.29 hoger te ramen dan de mi nister van binnenlandse zaken voor stelde te doen. Door het sluitend maken van de begroting behoefde niet te wor den overgegaan tot verhoging van de opcenten op. de hoofdsom van de grond belasting en bovendien kon men zich de weelde veroorloven enige subsidies te verhogen en zelfs nieuwe subsidies toe te kennen. Het totaal bedrag, dat in de ontwerp begroting wordt geraamd aan subsidies is f 1.573.047. In dit bedrag is niet op genomen de subsidie aan de gemeenten in de kosten van verpleging van be hoeftige geesteszieken. In de memorie van toelichting wordt de aandacht ge vestigd op het feit, dat een sluitende begroting onder de huidige omstandig heden allerminst de zekerheid biedt, dat ook alle voorgenomen plannen kun nen worden verwezenlijkt. De noodza kelijke beperking van de investering en de grote moeilijkheden, waarmee de publiekrechtelijke lichamen hebben te kampen om zich op de kapitaalmarkt middelen te verschaffen welke voor de uitvoering van belangrijke objecten no dig zijn, zullen zeker hun invloed doen gelden. De kapitaalsdienst sluit in ontvang sten en uitgaven op een bedrag van f 27.033.906.80. Aan Provinciale staten wordt voorgesteld te besluiten vijftig opcenten te heffen op de hoofdsom der personele belasting. 54 ongelukken, 15 doden In een referaat, dat hij op de negende Wegverkeersdag van de KNAC hield, heeft de president van de Nederlandse Spoorwegen, ir. F. Q. den Hollander, medegedeeld, da4 een overwegwachter op een niet druk baanvak gemiddeld eenmaal per 60.000 sluitingen een fout maakt. Voor overwegwachters, die tevens blokseinen bedienen geldt dit eenmaal per 150.000 sluitingen. Tot October gebeurden er in 1951 op afge sloten overwegen vier ongevallen zon der dodelijke afloop. Op onbewaakte overwegen was dit aantal vijftig, waar bij vijftien doden vielen te betreuren. Een afdoende oplossing van het over wegprobleem is niet te verwachten, meende ir. Den Hollander. Aan de ene kant ontbreekt het geld voor de be veiligingen, maar aan de andere kant hang dit vraagstuk ook nauw samen met de discipline van het wegverkeer. Reacties op het tunnelplan f Uitslagen van de onderlinge damcompetitie De onderlinge competitie van Heiloo's Damclub had tot resultaat, dat in groep I de uitslagen waren: J. de GeusH. Verver 11; A. DekkerS. de Geus 20; C. de GraafK. Tuinman afgebr, terwijl C. Adrichem niet was opgeko men tegen J. Sprenkeling. In groep II waren de resultaten: C. de JongC. van Lieshout 02; Groe nenboomv. d. Werf 11; Bijwaard J. Spaans afgebr.; SprenkelingHofman afgebr.; P. OudHelder 11. In groep III slechts twee uitslagen, n.l. KraakmanSmit 11 en v. Haste- renSnel 20. Gaat S.D.L. verdwijnen? Dezer dagen kwam het bestuur van de handbalvereniging S.D.L. in vergadering bijeen om de tegenwoordige moeilijkheden onder de loupe te nemen. Men heeft n.l. de grootste moeite om elf speelsters bij elkaar te brengen, en daarom achtte het bestuur het raadzaam S.D.L. uit de com petitie terug te trekken. Vrijdag zal een ledenvergadering worden gehouden, om ook het oordeel der leden te vernemen. Hopelijk komt hier een optimistiser ge luid, want het zou jammer zijn als SDL, die toch de grondlegger van de handbal sport in onze omgeving is, gedoemd zou zijn te verdwijnen. Men steke de handen uit de mouwen, om SDL voor de dorpsgemeenschap te behouden. Het plan van een Zaanse industrieel, om ter ontlasting van het wegverkeer in Buitenhuizen een tunnel te maken van spanbeton vorige week maakten we uitvoerig melding van deze plannen heeft bij velen vragen doen rijzen. Vragen die onze Redactie bereikten en die we ter beantwoording aan de ontwerper van het plan hebben voor gelegd. VRAAG: Men meent, dat met grote vrachtwagens, zoals die van Van Gel der Zonen, bij een wegbreedte van 3% meter in de tunnel niet sneller dan 10 km gereden kan worden. De opgegeven verkeerscapaciteit van 500 auto's per richting, dus 1000 auto's totaal per uur, zou dus veel te hoog liggen, daar voor de capaciteitsbere kening een gemiddelde snelheid van 40 km per uur aangenomen werd. ANTWOORD: Het is best mogelijk, dat 3% te weinig is, maar er is genoeg ruimte in de tunnel. Men kan de fiets paden 30 cm smaller maken, 1.50 meter is genoeg. Men kan de doorsnede van de tunnel ook ovaal maken, bijv. 7 me ter hoog en 9 meter breed. Dit heeft overigens ook nog andere voordelen. Neen, dit argument kan geen bezwaar zijn. VRAAG: Ook tegen het voorgestelde ventilatie-systeem worden bezwaren geopperd. ANTWOORD: Daar zijn we het in het geheel niet mee eens. Wij achten het systeem met de sluiswagen economi scher en doeltreffender dan dat met ventilatoren Het soortelijk gewicht van het koolmonoxyde is vrijwel gelijk aan dat van de lucht. Het verdeelt zich dus door de gehele tunnel en duizenden ku bieke meters ventilatie-capaciteit zijn nodig om de tunnel met verse lucht door te spoelen. Dit kost natuurlijk een groot vermogen. Met de sluiswagen wordt de lucht PUBLIEKE VERKOPING Donderdagavond vond in café Zijp te Heer-Hugowaard ten overstaan van notaris W. Appel te Obdam een pu blieke verkoping plaats van een woon huis met erf en tuin aan de Van Veen- weg 52 te Heer-Hugowaard, bewoond door de heer Jac. Res. Nadat het perceel was opgeboden tot 1.950 werd bij afslag op 5. gemijnd door de heer K. Kruijer te Heer-Hugowaard, die in opdracht handelde van de heer P. G. Scholten, eveneens aldaar. Gekoesterd door het najaarszonnetje weten Scheveningse nettenboetsters het nuttige met het aangename te verenigen. elke 4 minuten geheel ververst. Maar ook de voortdurende stroom van auto's in één richting heeft reeds een bedui dend ventilatie-effect. Hierbij is het van belang, dat het profiel van de tun nel niet te groot wordt ten opzichte van de doorsnede der auto's. Dat de auto's zelve de lucht in beweging zet ten, ondervindt men ook in de Maas tunnel te Rotterdam. Indien daar een tunnel in reparatie is en het op en neer gaande verkeer door één tunnel geleid wordt, dan wordt de lucht niet meer in één richting verplaatst, met het resultaat, dat het in de tunnel blauw ziet van de afvoergassen. Hieruit zou men dus moeten afleiden, dat de ven tilatoren het zonder de hulp van de in één richting rijdende auto's niet afkun nen. Buitendien kan de stroom uitval len, vooral in oorlogstijd, en dan staan de ventilatoren stil. Neen, de sluiswagen biedt werkelijk grote voordelen. Ons ventilatie-systeem met sluiswa- gens kan ook behouden blijven als de tunnel in de toekomst verdubbeld zou worden, daar de bus dan door de ene buis heen en door de andere terug zal rijden. Bovendien bespaart men de voetgangers gratis de lange wandeling door de tunnel. Dat er te Buitenhuizen weinig voetgangers zijn, mag geen reden zijn de bus af te wijzen. Men behoeft immers juist voor die paar voetgangers geen apart kanaal door de tunnel te projecteren. VRAAG: Men stelt, dat een tunnel met slechts één rijbaan niet toelaat baar zou zijn met het oog op brand gevaar. In de tunnel te Rotterdam kan men ingeval een auto in brand raakt, op het linker weggedeelte nog langs het brandende vehikel wegko men. ANTWOORD: Nu, dat lijkt ons niet be paald een grapje. De meeste mensen zullen wel liever de benen nemen, als het ernstig wordt. Trouwens, zal de brandende auto wel altijd netjes aan de rechterkant staan? Staat hij dwars over de weg, dan is het met het doorrijden vanzelf uit. Wil men werkelijk tegen brandgevaar maatregelen nemen, dan lijkt ons het installeren van sprinklers, zoals wij die in moderne fabrieksgebouwen kennen, practischer. Voor het verlies van men senlevens behoeft men in dit geval niet bezorgd te zijn. De mensen kunnen op elke 100 meter door deurtjes de fietspa den bereiken en zich zodoende in vei ligheid stellen. Deze doorgangen zijn toch nodig voor het politionele toe zicht. VRAAG: Wat moet men doen, als een auto in de tunnel panne krijgt? ANTWOORD: Men kan aan beide uit einden een sleepwagen gereed houden. Naar ik meen, bestaan er wagens met een vijfde poot, die op de plaats draaien kunnen, zodat men niet achteruit be hoeft te rijden. Ook kan men in het midden der rijbaan een kabel monteren, welke aan beide zijden der tunnel door een electrische winch aangedreven wordt. Gebeurt er wat, dan verbindt men de auto met een hulpkabeltje aan de sleepkabel, drukt op een knop en de auto wordt eruit getrokken. Hierbij dient aangetekend te worden, dat pech bij het oversteken van het Noordzeekanaal of van welke water weg ook, meest ontstaat bij het starten na stilstaan op de ponten. VRAAG: Men stelt, dat, indien de tunnel in Buitenhuizen eerder ge reed zou zijn dan die te Velsen, dit in Buitenhuizen weer tot ondragelijke wachttijden aanleiding zou geven. ANTWOORD: Daar zijn wij in het ge heel niet bang voor. De totale ver voerscapaciteit wordt in ieder geval groter dan deze nu is. Buitendien kan de geprojecteerde tunnel heel wat vervoeren, zoals onderstaande tabel aangeeft: Cyclus I Verkeerslicht: Groen 4 min. Geel 10 sec. Rood 9 min. Capaciteit per uur bij: 40 km/uur 400 auto's 50 km/uur 500 auto's Het huidige verkeer over de drie pontveren bedraagt 10.000 auto's per dag of 5000 per richting. Rekenen we met een uur-maximum van 500 auto's, dan kan zelfs de 4 minuten dienst (maximum wachttijd 9 minuten) het gehele verkeer der drie veren aan. Denk hierbij aan de snelheid, waarmede kort na de oorlog de gebrekkige nood bruggen over de grote rivieren een op stopping, ontstaan door de scheepvaart, wegwerkten. Een groot deel van het verkeer te Velsen en de Hembrug is echter van locale aard en op deze overgangen aan gewezen. Wanneer we dit op 50 stel len, dan zullen de andere 50 zich op Buitenhuizen richten. Het totale verkeer zal dan zijn: Buitenhuizen zelf 1400 auto's 50 van Velsen 2000 50 van de Hembrug 1500 Totaal 5000 auto's Totaal per richting 2500 Uur-maximum 250 a 300 wagens. Het grootste deel van dit verkeer is niet locaal, maar zal tot het lange- afstand verkeer gerekend moeten wor den en daarvoor ligt Buitenhuizen veel beter, daar het de mogelijkheid biedt buiten de stadskernen van Haarlem en Amsterdam om de overige plaatsen in het land te bereiken (zie wegennet- schets) Wat betreft het militaire belang van een betere oeververbinding over het Noordzeekanaal, hebben we deze wetk een generale repetitie gehad. De naar verhouding kleine militaire oefening, welke te Castricum en Uitgeest gehou den werd, heeft 11. Woensdag het ver keer over de ponten dermate ontwricht, dat wachttijden plaatselijk tot 2 uur aangroeiden. Tot 8 unr 's avonds was Buitenhuizen volkomen verstopt. Me nigeen kwam eerst 's avonds om 9 uur aan zijn avondeten toe. VRAAG: Wat is spanbeton?' ANTWOORD: Spanbeton is evenals in de vorige eeuw het gewapend beton in Frankrijk ontwikkeld. De Franse tuinman Monier moest een vijver in beton maken. Toen hem dit enige ma len mislukt was, doordat ongewapend beton geen trekspanningen kan opne men, legde hij ijzeren staven in het be ton. Daarmede was het gewapend beton geboren. Freyssinet, de uitvinder van het span beton, brengt nu het bewapeningsijzer onder spanning in de betonkalk. Het ijzer behoeft nu niet eerst te rekken om kracht te kunnen uitoefenen. Hier door worden naar zijn mening haar- seheuren in het beton, dat deze rek niet kan meemaken, voorkomen. Deze haar- scheuren zouden volgens Freyssinet tot een vroegtijdig einde van een gewapend beton-constn ztie kunnen leiden. Een practisch voorbeeld van spanbeton is het volgende: Indien men een horizon tale rij boeken wil verplaatsen, moet men ze goed tegen elkaar drukken, op dat ze aan de onderkant niet uit elkaar gaan. Vooral in Frankrijk en Belgie heeft het spanbeton een stormachtige ont wikkeling gehad. In Belgie zijn door prof. Magnell van de Technische School te Gent ter zake veel onderzoekingen verricht. Ook in Nederland zijn reeds enige werken uitgevoerd o.a. voor de Neder landse Spoorwegen en de Hoogovens, terwijl de gemeente Amsterdam span beton voor een grote wateraanvoerpijp wil toepassen. komen we heden aan VRAAG: Hoe het kapitaal? ANTWOORD: Er worden nog wel mil- lioenen voor mindere doeleinden uitge geven, en men zou met de opgedane er varing volgende tunnel-projecten goed koper kunnen uitvoeren. De proef te Buitenhuizen lijkt ons, mede met het oog op het militaire belang, zeker ver antwoord. We zouden echter ook en» tolgeld kunnen laten betalen. In Amerika wordt in dergelijke gevallen ook door het ver keer betaald. Een ieder, die wel eens met een auto in Amerika gereden heeft, kent de borden: „Tollhouse ahead". Men steekt zijn dime uit het raampje, de auto wordt zonder stoppen door een electrisch contact in de weg gesteld. Indien we de zaak op deze wijze eco nomisch verantwoord opzetten, is het waarschijnlijk, dat we uit het tegen waardefonds der Marshallgelden het benodigde kapitaal wel verkrijgen kun nen, ingeval het door de overheid niet ter beschikking zou kunnen worden ge steld. KERKELIIK NIEUWS EXAMENS Aan de Vrije Universiteit zijn ge slaagd voor het propadeutisch examen theologie de heren J. T. Heemskerk te 's-Gravenhage en G. Loenen te Delft. Ned. Hervormde Kerk: Beroepen te Oudenhoorn: T. H. L. Beernink, cand. te Leeuwarden. Geref. Kerken: Aangenomen naar Groningen: F Vroon te Hengelo (O.) Geref. Kerken art. 31 ko.: Bedankt voor Ermelo: A. H. Algra te Waardhuizen. 7% min. 10 sec. 1244 min. 650 auto's 800 auto's III Noord Zuid 10 min. 4 min. 10 sec. 10 sec. 9 min. 15 min. 750 300 auto's 950 313 auto's

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1951 | | pagina 5