Proef te Buitenbuizen zeker verantwoord
Weekmarkt Castricum thans definitief
Gemeente ruilt grond
met „Ons Belang"
Gemeentebegroting
heeft vermoedelijk tekort
Hoop gevestigd op o bij
zondere uitkering
Provincie heefteen
sluitendebegroting
Overweg-probleem is
niet gemakkelijk op te
lossen
Bezwaren ventilatiesysteem weerlegd
HEILOO
Groot-Schermer
Ondragelijke wacht
tijden tot het verleden
Heer-Hugowaard
ZATERDAG 27 OCTOBER 1951
PRINSELIJKE VERLOVING.
Hertog Felix, broer van Otto van Habsbourg, en Prinses Anne Eugène
d'Arenberg zullen zich gaan verloven.
Vier tegenstanders in de raad
De gemeenteraad van Castricum heeft
gisteravond met vier stemmen tegen
de weekmarkt definitief ingesteld. De
tegenstemmers waren de heren Twisk,
Kaandorp, Stiemer en Veldt, allen r.k.
De heren Kaandorp en Stiemer hebben
met enige hardnekkigheid argumenten
tegen het voorstel laten horen, die
hoofdzakelijk waren gebaseerd op de
overweging dat de middenstand con
currentie van de weekmarkt onder
vindt.
De voorzitter achtte het overbodig
over het voorstel uitvoerig te discussië
ren, aangezien uit vorige vergaderin
gen de meningen wel bekend waren.
Desondanks ontwikkelde zich nog een
kort, maar pittig debat tussen burge
meester Smeets enerzijds en de beide
opposanten anderzijds. Het argument
van de heer Stiemer, dat van de plaat
selijke middenstand 94 pet had ver
klaard dat men schade van de week
markt ondervindt, wuifde de voorzit
ter weg. Het college heeft zich bij de
bepaling van zijn standpunt niet laten
leiden door handtekeningen, maar door
eigen waarnemingen en door de rap
porten van de marktmeester. Het is
naar het inzien van de voorzitter niet
te bewijzen, dat het de markt is, die
de omzetten doet dalen. Het kunnen
ook andere omstandigheden zijn. Bo
vendien meende de heer Smeets, dat er
ook voordelen zijn aan te wijzen. Na
dat de degens voor de laatste keer wa
ren gekruist, werd de stemming gehou
den met bovengenoemd resultaat. Daar
na werden de aan dit besluit gekoppel
de verordeningen vastgesteld. Het is
de bedoeling, dat de markt in de toe
komst wordt gehouden in de Henri
Schuytstraat; een straat, die zeer ge
schikt is voor een dergelijke opzet. Zo
lang deze straat o.i. echter niet is door
getrokken tot de burgemeester Mooij-
straat, zal de markt in de laatste straat
worden gehouden, omdat deze voldoen
de beschutting geeft tegen weer en
wind en er bovendien veel winkels
zijn gevestigd. Indien evenwel in de zo
mermaanden de doortrekking nog geen
feit is, dan blijft de plaats voorlopig
aan de Overtoom.
Een belangrijk punt was eveneens
het voorstel tot ruiling van grond m»t
de veilingvereniging „Ons Belang" in
verband met de bouw van een nieuw
veilinggebouw. Het terrein waarop het
nieuwe gebouw zal verrijzen, kost
f 18.000. Het huidige gebouw met on
dergrond aan de Dorpsstraatis door
het gemeentebestuur als object (dus
niet als veiling) geschat op f 6000. Bij
deze ruiling brengt de gemeente een
offer van f 12.000, hetgeen door het
college verantwoord wordt genoemd.
Het college heeft zich bij het samen
stellen van het prae-advies laten leiden
door adviezen van de Rijkstuinbouw-
consulent, de voorzitter van de Provin
ciale Commissie uit de Veilingen in
Noord-Holland en het Centraal Bureau
voor de Tuinbouwveilingen in Neder
land. Al deze instanties waren over
tuigd van de verdere bestaansmogelijk
heid van de veiling in Castricum. Als
gunstige voorwaarden werden opge
somd de concentratie van de veilingen
in de omgeving, de totstandkoming van
de provinciale bevloeiïngsplannen,
waardoor de bestaande tuingrond in
tensiever kan worden gebruikt en de
betere outillage van het te stichten
veilinggebouw.
De veiling is van zo grote betekenis,
niet alleen voor de tuinders, maar ook
voor de plaatselijke groentewinkeliers
en daardoor ook voor de overige be
woners, dat de stichting en het voort-
Moet de waarzegger weg?
De heer Berlee (R.K.) vroeg gis
teravond in de gemeenteraad de
mening van het college over de
aanwezigheid van een waarzegger
op de weekmarkt. Hij kon zich
voorstellendat een waarzegger
enige kleur aan de markt geeft,
maar anderzijds was hij er zeker
van, dat een deel van de bevol
king zich er zeker aan zal er
geren.
De burgemeester zegde toe, dat
hij deze kwestie met de markt
meester zal bespreken.
bestaan van een nieuwe veiling als ge
meentebelang zijn aan te duiden.
De tuinders en dan wel in het bij
zonder de kleinere zijn er door gebaat,
omdat zij bij het veilen in Castricum
zelf in staat zijn hun waren zo voor
delig mogelijk aan te bieden.
Dit, gevoegd bij de andere voordelen,
die er bestaan, hebben B. en W. tot de
vertuiging gebracht dat het verzoek
om grondruiling van „Ons Belang"
moet worden ingewilligd. Voor het oude
gebouw heeft het college nog geen be
stemming B. en W. achten de ligging
hiervan in het centrum van de ge
meente zo mooi, met uitgangen aan
twee wegen, dat er niet aan wordt ge
twijfeld of het zal in de toekomst een
verantwoorde belegging van de ge
schatte waarde blijken. De raad heeft
het voorstel van B. ën W. goedgekeurd.
Voorts werd besloten aan de Castri-
cumse kleuterschool in gebruik af te
staan een lokaal van de C.O.L. School,
zolang dit lokaal voor het doel waar
voor het is gebouwd niet nodig is, te
gen een vergoeding van f 422 per jaar.
De raad verleende een crediet van f 280
voor de aankoop van een z^n. Riem-
visbrancard waarmede in noodgevallen
verantwoord ziekenvervoer kan plaats
vinden. De brancard wordt geplaatst in
het groepsbureau van de Rijkspolitie.
De afdelingen van Ned. Rode Kruis en
E.H.B.O. zullen met de brancard oefe
nen. In de politieverordening werd een
bepaling opgenomen waarmede het ge
bruik van geluidsinstallaties aan Se
openbare weg aan banden kan worden
gelegd.
In de rondvraag kwam o.m. het ver
keer in de Bakkumerstraat ter spra
ke. Uit het antwoord van de voorzit
ter bleek, dat het college het voorne
men heeft voor deze straat éénrichting-
verkeer in te stellen.
Gisteravond is in de vergadering van
de gemeenteraad de gemeentebegro
ting aangeboden. Cijfers werden nog
niet bekendgemaakt, aangezien het niet
onmogelijk is, dat nog enige verande
ringen zullen worden aangebracht.
Tussen de woorden door was echter
wel te beluisteren, dat het gemeente
lijke huishoudboekje voor 1952 in mi
neur zal zijn gesteld. Naar wij verne
men koestert het gemeentebestuur de
hoop, dat het thans geraamde tekort
zal kunnen worden genivelleerd door
uitkeringen inzake de ondernemers
belasting en door een bijzondere uit
kering uit het gemeentefonds. Wat het
eerste betreft houdt Castricum het
(jaloerse) oog gericht op Beverwijk,
dat na een protest ter ministerie als
nog een uitkering "van bijna een half
millioen toucheerde. Het bedrag, dat
Castricum mogelijk zal ontvangen, zai
uiteraard kleiner zijn, maar het kan
toch meehelpen de schaal in even
wicht brengen. Een ander ding is, dat
Castricum nog over niet onbelangrijke
reserves heeft en nu is maar de vraag
in hoeverre de gemeente zal worden
verplicht deze. reserves aan te spreken.
Zonnig weer en
Oostenwind
(Van onze weerkundige medewerker)
Het weer in deze Octobermaand is
wel zeer stabiel. Was het vorige week
end in de kuststreek nogal onstuimig
met buien, de rust is thans weer geheel
teruggekeerd. Boven de Scandinavische
landen en het Oostzeegebied heeft zich
een hoge-drukgebied gevormd, dat ook
voor het verdere weersverloop in ons
land van belang is. De oostelijke lucht
stroming wordt hierdoor versterkt, al
hoewel er vrijwel overal zonnig weer
zal voorkomen De gevallen neerslag in
Noord-Holland varieert tussen Den
Helder en Schiphol van 14 tot 2 mm.
Deze cijfers zijn zeer laag. Wanneer er
vóór Donderdag dan ook geen regen
meer valt, zullen we vele jaren terug
gaan om een dergelijke droge October
maand aan te treffen. Boven de Oceaan
is de depressie-activiteit groot, maar de
storingsfmnten zullen ons, aldus de
Bilt, vandaag en morgen nog niet kun
nen bereiken. Het droge en zonnige
herfstweer zal dus te komende dagen
nog voortduren.
De Provinciale begroting, die voor de
gewone dienst een totaal aan ontvang
sten en uitgaven aangeeft van
f 13.631.143 is wat deze dienst betreft
sluitend gemaakt door de uitkering uit
het Provinciefonds in ontwerp
f 226.184.29 hoger te ramen dan de mi
nister van binnenlandse zaken voor
stelde te doen. Door het sluitend maken
van de begroting behoefde niet te wor
den overgegaan tot verhoging van de
opcenten op. de hoofdsom van de grond
belasting en bovendien kon men zich
de weelde veroorloven enige subsidies
te verhogen en zelfs nieuwe subsidies
toe te kennen.
Het totaal bedrag, dat in de ontwerp
begroting wordt geraamd aan subsidies
is f 1.573.047. In dit bedrag is niet op
genomen de subsidie aan de gemeenten
in de kosten van verpleging van be
hoeftige geesteszieken. In de memorie
van toelichting wordt de aandacht ge
vestigd op het feit, dat een sluitende
begroting onder de huidige omstandig
heden allerminst de zekerheid biedt,
dat ook alle voorgenomen plannen kun
nen worden verwezenlijkt. De noodza
kelijke beperking van de investering
en de grote moeilijkheden, waarmee de
publiekrechtelijke lichamen hebben te
kampen om zich op de kapitaalmarkt
middelen te verschaffen welke voor de
uitvoering van belangrijke objecten no
dig zijn, zullen zeker hun invloed doen
gelden.
De kapitaalsdienst sluit in ontvang
sten en uitgaven op een bedrag van
f 27.033.906.80. Aan Provinciale staten
wordt voorgesteld te besluiten vijftig
opcenten te heffen op de hoofdsom der
personele belasting.
54 ongelukken, 15 doden
In een referaat, dat hij op de negende
Wegverkeersdag van de KNAC hield,
heeft de president van de Nederlandse
Spoorwegen, ir. F. Q. den Hollander,
medegedeeld, da4 een overwegwachter
op een niet druk baanvak gemiddeld
eenmaal per 60.000 sluitingen een fout
maakt. Voor overwegwachters, die
tevens blokseinen bedienen geldt dit
eenmaal per 150.000 sluitingen. Tot
October gebeurden er in 1951 op afge
sloten overwegen vier ongevallen zon
der dodelijke afloop. Op onbewaakte
overwegen was dit aantal vijftig, waar
bij vijftien doden vielen te betreuren.
Een afdoende oplossing van het over
wegprobleem is niet te verwachten,
meende ir. Den Hollander. Aan de ene
kant ontbreekt het geld voor de be
veiligingen, maar aan de andere kant
hang dit vraagstuk ook nauw samen
met de discipline van het wegverkeer.
Reacties op het tunnelplan
f
Uitslagen van de onderlinge
damcompetitie
De onderlinge competitie van Heiloo's
Damclub had tot resultaat, dat in groep
I de uitslagen waren: J. de GeusH.
Verver 11; A. DekkerS. de Geus
20; C. de GraafK. Tuinman afgebr,
terwijl C. Adrichem niet was opgeko
men tegen J. Sprenkeling.
In groep II waren de resultaten: C.
de JongC. van Lieshout 02; Groe
nenboomv. d. Werf 11; Bijwaard
J. Spaans afgebr.; SprenkelingHofman
afgebr.; P. OudHelder 11.
In groep III slechts twee uitslagen,
n.l. KraakmanSmit 11 en v. Haste-
renSnel 20.
Gaat S.D.L. verdwijnen?
Dezer dagen kwam het bestuur van de
handbalvereniging S.D.L. in vergadering
bijeen om de tegenwoordige moeilijkheden
onder de loupe te nemen. Men heeft n.l.
de grootste moeite om elf speelsters bij
elkaar te brengen, en daarom achtte het
bestuur het raadzaam S.D.L. uit de com
petitie terug te trekken. Vrijdag zal een
ledenvergadering worden gehouden, om
ook het oordeel der leden te vernemen.
Hopelijk komt hier een optimistiser ge
luid, want het zou jammer zijn als SDL,
die toch de grondlegger van de handbal
sport in onze omgeving is, gedoemd zou
zijn te verdwijnen.
Men steke de handen uit de mouwen,
om SDL voor de dorpsgemeenschap te
behouden.
Het plan van een Zaanse industrieel,
om ter ontlasting van het wegverkeer
in Buitenhuizen een tunnel te maken
van spanbeton vorige week maakten
we uitvoerig melding van deze plannen
heeft bij velen vragen doen rijzen.
Vragen die onze Redactie bereikten
en die we ter beantwoording aan de
ontwerper van het plan hebben voor
gelegd.
VRAAG: Men meent, dat met grote
vrachtwagens, zoals die van Van Gel
der Zonen, bij een wegbreedte van
3% meter in de tunnel niet sneller
dan 10 km gereden kan worden. De
opgegeven verkeerscapaciteit van 500
auto's per richting, dus 1000 auto's
totaal per uur, zou dus veel te hoog
liggen, daar voor de capaciteitsbere
kening een gemiddelde snelheid van
40 km per uur aangenomen werd.
ANTWOORD: Het is best mogelijk, dat
3% te weinig is, maar er is genoeg
ruimte in de tunnel. Men kan de fiets
paden 30 cm smaller maken, 1.50 meter
is genoeg. Men kan de doorsnede van
de tunnel ook ovaal maken, bijv. 7 me
ter hoog en 9 meter breed. Dit heeft
overigens ook nog andere voordelen.
Neen, dit argument kan geen bezwaar
zijn.
VRAAG: Ook tegen het voorgestelde
ventilatie-systeem worden bezwaren
geopperd.
ANTWOORD: Daar zijn we het in het
geheel niet mee eens. Wij achten het
systeem met de sluiswagen economi
scher en doeltreffender dan dat met
ventilatoren Het soortelijk gewicht van
het koolmonoxyde is vrijwel gelijk aan
dat van de lucht. Het verdeelt zich dus
door de gehele tunnel en duizenden ku
bieke meters ventilatie-capaciteit zijn
nodig om de tunnel met verse lucht
door te spoelen. Dit kost natuurlijk een
groot vermogen.
Met de sluiswagen wordt de lucht
PUBLIEKE VERKOPING
Donderdagavond vond in café Zijp
te Heer-Hugowaard ten overstaan van
notaris W. Appel te Obdam een pu
blieke verkoping plaats van een woon
huis met erf en tuin aan de Van Veen-
weg 52 te Heer-Hugowaard, bewoond
door de heer Jac. Res.
Nadat het perceel was opgeboden
tot 1.950 werd bij afslag op 5.
gemijnd door de heer K. Kruijer te
Heer-Hugowaard, die in opdracht
handelde van de heer P. G. Scholten,
eveneens aldaar.
Gekoesterd
door het najaarszonnetje weten Scheveningse nettenboetsters
het nuttige met het aangename te verenigen.
elke 4 minuten geheel ververst. Maar
ook de voortdurende stroom van auto's
in één richting heeft reeds een bedui
dend ventilatie-effect. Hierbij is het
van belang, dat het profiel van de tun
nel niet te groot wordt ten opzichte
van de doorsnede der auto's. Dat de
auto's zelve de lucht in beweging zet
ten, ondervindt men ook in de Maas
tunnel te Rotterdam. Indien daar een
tunnel in reparatie is en het op en
neer gaande verkeer door één tunnel
geleid wordt, dan wordt de lucht niet
meer in één richting verplaatst, met
het resultaat, dat het in de tunnel blauw
ziet van de afvoergassen. Hieruit zou
men dus moeten afleiden, dat de ven
tilatoren het zonder de hulp van de in
één richting rijdende auto's niet afkun
nen. Buitendien kan de stroom uitval
len, vooral in oorlogstijd, en dan staan
de ventilatoren stil. Neen, de sluiswagen
biedt werkelijk grote voordelen.
Ons ventilatie-systeem met sluiswa-
gens kan ook behouden blijven als de
tunnel in de toekomst verdubbeld zou
worden, daar de bus dan door de ene
buis heen en door de andere terug zal
rijden. Bovendien bespaart men de
voetgangers gratis de lange wandeling
door de tunnel. Dat er te Buitenhuizen
weinig voetgangers zijn, mag geen reden
zijn de bus af te wijzen. Men behoeft
immers juist voor die paar voetgangers
geen apart kanaal door de tunnel te
projecteren.
VRAAG: Men stelt, dat een tunnel
met slechts één rijbaan niet toelaat
baar zou zijn met het oog op brand
gevaar. In de tunnel te Rotterdam
kan men ingeval een auto in brand
raakt, op het linker weggedeelte nog
langs het brandende vehikel wegko
men.
ANTWOORD: Nu, dat lijkt ons niet be
paald een grapje. De meeste mensen
zullen wel liever de benen nemen, als
het ernstig wordt. Trouwens, zal de
brandende auto wel altijd netjes aan de
rechterkant staan? Staat hij dwars over
de weg, dan is het met het doorrijden
vanzelf uit.
Wil men werkelijk tegen brandgevaar
maatregelen nemen, dan lijkt ons het
installeren van sprinklers, zoals wij die
in moderne fabrieksgebouwen kennen,
practischer. Voor het verlies van men
senlevens behoeft men in dit geval niet
bezorgd te zijn. De mensen kunnen op
elke 100 meter door deurtjes de fietspa
den bereiken en zich zodoende in vei
ligheid stellen. Deze doorgangen zijn
toch nodig voor het politionele toe
zicht.
VRAAG: Wat moet men doen, als een
auto in de tunnel panne krijgt?
ANTWOORD: Men kan aan beide uit
einden een sleepwagen gereed houden.
Naar ik meen, bestaan er wagens met
een vijfde poot, die op de plaats draaien
kunnen, zodat men niet achteruit be
hoeft te rijden. Ook kan men in het
midden der rijbaan een kabel monteren,
welke aan beide zijden der tunnel door
een electrische winch aangedreven
wordt. Gebeurt er wat, dan verbindt
men de auto met een hulpkabeltje aan
de sleepkabel, drukt op een knop en de
auto wordt eruit getrokken.
Hierbij dient aangetekend te worden,
dat pech bij het oversteken van het
Noordzeekanaal of van welke water
weg ook, meest ontstaat bij het starten
na stilstaan op de ponten.
VRAAG: Men stelt, dat, indien de
tunnel in Buitenhuizen eerder ge
reed zou zijn dan die te Velsen, dit in
Buitenhuizen weer tot ondragelijke
wachttijden aanleiding zou geven.
ANTWOORD: Daar zijn wij in het ge
heel niet bang voor. De totale ver
voerscapaciteit wordt in ieder geval
groter dan deze nu is. Buitendien kan
de geprojecteerde tunnel heel wat
vervoeren, zoals onderstaande tabel
aangeeft:
Cyclus I
Verkeerslicht:
Groen 4 min.
Geel 10 sec.
Rood 9 min.
Capaciteit per uur bij:
40 km/uur 400 auto's
50 km/uur 500 auto's
Het huidige verkeer over de drie
pontveren bedraagt 10.000 auto's per
dag of 5000 per richting. Rekenen we
met een uur-maximum van 500 auto's,
dan kan zelfs de 4 minuten dienst
(maximum wachttijd 9 minuten) het
gehele verkeer der drie veren aan.
Denk hierbij aan de snelheid, waarmede
kort na de oorlog de gebrekkige nood
bruggen over de grote rivieren een op
stopping, ontstaan door de scheepvaart,
wegwerkten.
Een groot deel van het verkeer te
Velsen en de Hembrug is echter van
locale aard en op deze overgangen aan
gewezen. Wanneer we dit op 50 stel
len, dan zullen de andere 50 zich op
Buitenhuizen richten. Het totale verkeer
zal dan zijn:
Buitenhuizen zelf 1400 auto's
50 van Velsen 2000
50 van de Hembrug 1500
Totaal 5000 auto's
Totaal per richting 2500
Uur-maximum 250 a 300 wagens.
Het grootste deel van dit verkeer is
niet locaal, maar zal tot het lange-
afstand verkeer gerekend moeten wor
den en daarvoor ligt Buitenhuizen veel
beter, daar het de mogelijkheid biedt
buiten de stadskernen van Haarlem en
Amsterdam om de overige plaatsen in
het land te bereiken (zie wegennet-
schets)
Wat betreft het militaire belang van
een betere oeververbinding over het
Noordzeekanaal, hebben we deze wetk
een generale repetitie gehad. De naar
verhouding kleine militaire oefening,
welke te Castricum en Uitgeest gehou
den werd, heeft 11. Woensdag het ver
keer over de ponten dermate ontwricht,
dat wachttijden plaatselijk tot 2 uur
aangroeiden. Tot 8 unr 's avonds was
Buitenhuizen volkomen verstopt. Me
nigeen kwam eerst 's avonds om 9 uur
aan zijn avondeten toe.
VRAAG: Wat is spanbeton?'
ANTWOORD: Spanbeton is evenals
in de vorige eeuw het gewapend beton
in Frankrijk ontwikkeld. De Franse
tuinman Monier moest een vijver in
beton maken. Toen hem dit enige ma
len mislukt was, doordat ongewapend
beton geen trekspanningen kan opne
men, legde hij ijzeren staven in het be
ton. Daarmede was het gewapend beton
geboren.
Freyssinet, de uitvinder van het span
beton, brengt nu het bewapeningsijzer
onder spanning in de betonkalk. Het
ijzer behoeft nu niet eerst te rekken
om kracht te kunnen uitoefenen. Hier
door worden naar zijn mening haar-
seheuren in het beton, dat deze rek niet
kan meemaken, voorkomen. Deze haar-
scheuren zouden volgens Freyssinet tot
een vroegtijdig einde van een gewapend
beton-constn ztie kunnen leiden. Een
practisch voorbeeld van spanbeton is
het volgende: Indien men een horizon
tale rij boeken wil verplaatsen, moet
men ze goed tegen elkaar drukken, op
dat ze aan de onderkant niet uit elkaar
gaan.
Vooral in Frankrijk en Belgie heeft
het spanbeton een stormachtige ont
wikkeling gehad. In Belgie zijn door
prof. Magnell van de Technische School
te Gent ter zake veel onderzoekingen
verricht.
Ook in Nederland zijn reeds enige
werken uitgevoerd o.a. voor de Neder
landse Spoorwegen en de Hoogovens,
terwijl de gemeente Amsterdam span
beton voor een grote wateraanvoerpijp
wil toepassen.
komen we heden aan
VRAAG: Hoe
het kapitaal?
ANTWOORD: Er worden nog wel mil-
lioenen voor mindere doeleinden uitge
geven, en men zou met de opgedane er
varing volgende tunnel-projecten goed
koper kunnen uitvoeren. De proef te
Buitenhuizen lijkt ons, mede met het
oog op het militaire belang, zeker ver
antwoord.
We zouden echter ook en» tolgeld
kunnen laten betalen. In Amerika wordt
in dergelijke gevallen ook door het ver
keer betaald. Een ieder, die wel eens
met een auto in Amerika gereden heeft,
kent de borden: „Tollhouse ahead".
Men steekt zijn dime uit het raampje,
de auto wordt zonder stoppen door een
electrisch contact in de weg gesteld.
Indien we de zaak op deze wijze eco
nomisch verantwoord opzetten, is het
waarschijnlijk, dat we uit het tegen
waardefonds der Marshallgelden het
benodigde kapitaal wel verkrijgen kun
nen, ingeval het door de overheid niet
ter beschikking zou kunnen worden ge
steld.
KERKELIIK NIEUWS
EXAMENS
Aan de Vrije Universiteit zijn ge
slaagd voor het propadeutisch examen
theologie de heren J. T. Heemskerk te
's-Gravenhage en G. Loenen te Delft.
Ned. Hervormde Kerk:
Beroepen te Oudenhoorn: T. H. L.
Beernink, cand. te Leeuwarden.
Geref. Kerken:
Aangenomen naar Groningen: F
Vroon te Hengelo (O.)
Geref. Kerken art. 31 ko.:
Bedankt voor Ermelo: A. H. Algra te
Waardhuizen.
7% min.
10 sec.
1244 min.
650 auto's
800 auto's
III
Noord Zuid
10 min. 4 min.
10 sec. 10 sec.
9 min. 15 min.
750 300 auto's
950 313 auto's